Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    junioreurosong2008
    www.bloggen.be/juniore
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    happytogether
    www.bloggen.be/happyto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fitline
    www.bloggen.be/fitline
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    patrickzelzate
    www.bloggen.be/patrick
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rick1957
    www.bloggen.be/rick195
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evertsuitlaatklep
    www.bloggen.be/evertsu
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    mnmradio
    www.bloggen.be/mnmradi
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie over Oosterweelverbinding voor elke Antwerpenaar
    Bron : De redactie - Radio 2

    De inwoners van Antwerpen krijgen begin april een informatiebrochure in de brievenbus over de Oosterweelverbinding. De Vlaamse regering koos voor het Oosterweeltracé om de Ring rond Antwerpen rond te maken. Om elke Antwerpenaar daarover te informeren, heeft de stad een informatiebrochure laten opstellen. Er komen ook informatie-avonden.

    28-02-2014 om 23:04 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorontwerp Kloosterstraat
    Bron : Website Stad Antwerpen - district Ekeren

    Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.

    De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.

    Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.


    28-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Kloosterstraat
    » Reageer (0)
    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorontwerp herinrichting Ekerse Dorpstraat en Kloosterstraat is klaar
    Bron : De Polder

    Samen met het Vlaams Gewest gaat het Ekerse districtsbestuur de as Dorpstraat-Kloosterstraat, in het centrum van Ekeren, aanpakken. Opvallendste nieuwigheid is een Kloosterstraat met eenrichtingsverkeer tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei. Het openbaar vervoer krijgt een nieuwe reisweg via Driehoekstraat, Boerendijk en Bilderdijk om terug aan de Leugenberg uit te komen. Volgens de huidige timing starten de werken eind 2015 en worden ze uitgevoerd in verschillende fasen.

    Het centrum van Ekeren zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien. Dat blijkt uit het voorontwerp voor een heraanleg van de verkeersas Dorpstraat-Kloosterstraat. Deze drukke gewestweg was al lang toe aan een nieuw kleedje maar telkens ontbraken de financiële middelen om het project te realiseren. Zowel het Ekerse districtsbestuur als de Vlaamse overheid heeft in haar begroting voor 2015 de nodige gelden ingeschreven. Vandaag heeft de Kloosterstraat smalle voetpaden, is onveilig voor fietsers en er is te weinig ruimte aan de bushalten. De verkeersas gaat volledig op de schop tussen het Kristus Koningplein en de Leugenberg. De Dorpstraat, krijgt een rijweg van 6,4 meter met enkelzijdige parkeervakken en voetpaden met een minimum breedte van twee meter. In dat gedeelte is verkeer in beide richtingen mogelijk.

    Enkelrichting

    De Kloosterstraat, vanaf de Driehoekstraat tot aan het kruispunt met de Moteruslei, krijgt eenrichtingsverkeer met toegelaten rijrichting naar Ekeren centrum. Het autoverkeer en het openbaar vervoer, richting Leugenberg, moet dan via de Driehoekstraat. Het kruispunt met de Driehoekstraat krijgt een verkeersplateau met drie zebrapaden en behoud van de bestaande bomen. Op de Kloosterstraat, tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei, krijgt de rijweg een breedte van 4,4 meter met enkelzijdig parkeren en waar mogelijk is dat dubbelzijdig parkeren. Fietsen is er toegelaten in tegenrichting en de voetpaden worden minimum twee meter breed. Ter hoogte van de schoolingang “De Driehoek” komt een voetpadverbreding en de aanpalende Blarenstraat wordt een woonerf. Aan de kruispunten van de Kloosterstraat met de Lange Sterrestraat, en met de Molenstraat, komen verkeersplateaus en oversteekplaatsen. De ingang van de Moretusschool wordt veiliger met een voetpadverbreding en gemarkeerde oversteekplaatsen.

    Timing

    In de Kloosterstraat, tussen de Leugenberg en de Moretuslei blijft verkeer in beide richtingen mogelijk. Het kruispunt met de NSB-straat krijgt een verkeersplateau en een veilige aansluiting op het woonerf. De volledige verkeersas krijgt een verharding in asfalt en een gescheiden rioleringsstelsel. De plannenmakers gaan  nu het voorontwerp omzetten in uitvoeringsplannen. Daarna volgt het aanvragen van de noodzakelijke bouwvergunning en de aanbesteding van de werken. Bedoeling is eind volgend jaar te starten met de werken die uitgevoerd worden in verschillende fasen. Voor de uitvoeringstermijn mag gerekend worden op ongeveer anderhalf jaar.

     

    Gearchiveerd onder Ekeren • Gemeentenieuws


    27-02-2014 om 20:44 geschreven door Chil  


    Tags:kloosterstraat, markt, doprpstraat, driehoekstraat, ekeren
    » Reageer (0)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekakker op de districtsraad van maandag 24-02-2014

    Op de voorbije districtsraad stelde Groen Ekeren voor dat de districtsraad een unaniem advies zou uitbrengen naar de stad Antwerpen toe om de Hoekakker als open ruimte te bewaren.

    De “discussie” was een partijtje Ilse onder vuur nemen.  Twee raadsleden van NVA hekelden de stelling dat Groen telkens er gebouwd gaat worden in Ekeren, tracht om de open ruimten te bewaren.  Wij staan duidelijk de ontwikkeling (lees volbouwen) van ons dorp in de stad in de weg.  Ook het feit dat Groen telkens opmerkt dat we op vlak van sociale woningbouw wel meer inspanningen mogen vragen in ons district.  De tendens dat er veel mensen bijkomen in Antwerpen en dus ook in Ekeren is een realiteit waar we niet onder uit kunnen.  Groen sluit volgens de meerderheid hun ogen voor deze evolutie.  Vooral de opmerkingen van de schepen van Open VLD was inhoudelijk heel sterk.  Hij had immers een namiddag over inbreiding met professor Jef (?) gevolgd. Het belang hiervan werd niet helemaal duidelijk, gezien er hierover niets volgde. Hij stelde wel dat de gronden zijn verkocht als bouwgrond en als Groen zou willen dat er niets gebouwd zou worden wij de schadevergoeding maar dienden te betalen.  Zeker omdat bouwgrond vroeger 50 Euro/m² kostte maar nu veel meer…

    De districtsburgemeester stelde dat onze vraag voor een unaniem advies de onderhandelingen achter de schermen zou blokkeren.  Gezien er nog heel veel stappen dienden te gebeuren waaronder de ecostudie, verkavelingvergunning, bouwvergunning…  zou het nog enige tijd duren voor er effectief iets zou gebeuren.  Het is pas aan de meet dat de prijzen worden uitgedeeld, een advies zou niemand van de hogere overheden overtuigen, er zijn geen nieuwe elementen…

    Uiteindelijk werd gevraagd om onze vraag in te trekken.

    Het voorstel tot advies werd afgewezen meerderheid tegen oppositie.

     Uit de discussie werd zeker duidelijk dat de meerderheid verwacht dat op langere termijn er wel degelijk zal gebouwd worden op de Hoekakker.

     Eén bezoeker, die werd uitgenodigd door een lid van de meerderheid om duidelijk te maken dat ze alles deden om de Hoekakker te vrijwaren, was na de zitting overtuigd van de goede intenties van de oppositie in plaats van de meerderheid. 

     De meerderheid haalde de volgende argumenten uit de kast:

     1. Groen Ekeren speelt politieke spelletjes want er is geen reden om advies uit te brengen.  Er staat immers niets vast.

     Antwoord:

     Groen Ekeren weet (als geen ander) dat er nog niets definitief is.  Wij hebben een grondige kennis van de procedures die betrekking hebben op stedenbouw.  Onze talrijke bezwaren, nota’s en adviezen die steeds op de juiste wijze en tijdstippen werden ingediend, bewijzen dit.

    Echter, tot aan de vorige verkiezingen, stelden nog alle Ekerse partijen dat ze alles zouden doen om de Hoekakker te bewaren als open ruimte.

    Zelfs het bestuursakkoord van de meerderheid vermeldt duidelijk:

    “Wij zetten al onze mogelijkheden in om er voor te zorgen dat Hoekakker en Puihoek, groene en open ruimte blijven.”

    Nu ontvangen wij de laatste maanden andere signalen.  De gevreesde woningnood zorgt dat er een andere houding ontstaat met betrekking tot de woonuitbreidingsgebieden.  Ook komen er meer signalen dat de uitbreidingen vooral in de districten zullen moeten worden opgevangen.

    De zekerheid dat het gebied niet bebouwd gaat worden taant.  De escalatie van berichten waarbij het dossier Hoekakker evolueert van open ruimte naar “zo weinig mogelijk bebouwing” of andere eufemismen voor mogelijke bebouwing, neemt toe.

    Daarom stelden wij voor om een unaniem Ekers advies uit te brengen naar de hogere overheden  m.b.t. één gebied waar iedereen het over eens was: de Hoekakker.

    Het is de taak van de oppositie om de belangen van haar kiezers te verdedigen en er over te waken dat de democratische spelregels worden nageleefd door de meerderheid.  Als dit omschreven wordt als “politieke spelletjes” dan zij het zo…

    Dat de vraag pas in februari op de DR komt, is een gevolg van de nieuwe elektronische registratie m.b.t. het indienen van de teksten via het internet.  Tot voor enkele maanden gebeurde dit op papier en was ’s morgens de deadline, waar het nu 12 uur ’s nachts is…

    Normaal had dit advies al in januari op de agenda gestaan, vlak na de krantenartikels.  De meerderheid wist dit.

    Hierbij een kort lijstje van de artikels m.b.t. Hoekakker en woonuitbreiding in het algemeen van de laatste 4 maanden.

     25 oktober 2013 : stad Antwerpen

    301 2013_CBS_10863 Verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek: woonuitbreidingsgebieden Antwerpen - Deelopdracht gebiedsgerichte ecostudies -  Goedkeuring

     Argumentatie

    In november 2011 bereikte Antwerpen de kaap van 500.000 inwoners en de groei blijft versnellen. Ook de samenstelling van de bevolking verandert sterk. Deze tendensen brengen belangrijke uitdagingen mee voor de stad. De beschikbare ruimte is beperkt en de bebouwde ruimte verandert traag, maar de stad Antwerpen wil toch snel, flexibel en kwaliteitsvol kunnen inspelen op deze uitdagingen.

    Door de toenemende bevolking mag de leefbaarheid en de leefkwaliteit van de huidige en toekomstige bewoners niet naar beneden gaan. Het is van belang om niet overal te verdichten. Een ruimtelijk dichtgeslibde stad heeft onder andere negatieve gevolgen op vlak van ruimtelijke aantrekkelijkheid en leefbaarheid, mobiliteit, waterhuishouding, gezondheid en duurzaamheid. Het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek bekijkt in een intensief traject hoe en waar het best de bijkomende woningen, voorzieningen en werkplekken worden ingepland.

    Om dit te bereiken werden er in de procesnota van het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek drie onderzoekshypotheses goedgekeurd:

    1. verdichtingsprojecten moeten hefbomen zijn voor stadsvernieuwing;

    2. de voorzieningengraad blijft minstens even hoog als vandaag;

    3. de stad Antwerpen zet volop in op reconversie van het bestaande weefsel.

     

    Reconversie van het bestaande stedelijke weefsel leidt tot de meest innovatieve oplossingen. We zetten in eerste instantie in op hergebruik van bestaande (leegstaande) gebouwen, onbebouwde percelen en ‘brownfields’. Bovendien zetten we maximaal in op stapelen en meervoudig ruimtegebruik om de bestaande bebouwing op weloverwogen plaatsen te verdichten. Bij voorkeur worden daarom geen bijkomende gebieden aangesneden. De open ruimte is immers de vertrekbasis voor de organisatie van de ruimte.

    De woonuitbreidingsgebieden zijn in de woningprogrammatie van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan opgenomen met bijhorende densiteiten en ruimtelijke randvoorwaarden. In de veranderende situatie op vlak van demografie, doorstroming en duurzaamheid moet dit verder onderzocht worden. 

    Op grondgebied van de stad Antwerpen, binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen, bevinden zich 3 grote woonuitbreidingsgebieden: Hoekakker (EKkeren), Silsburg (Deurne), Middenvijver (Antwerpen) en 1 woonreservegebied Puihoek (Ekeren).

     November 2013 : Stad Antwerpen

    Budget 2014 - Woonstad

     1SWN0202 - De ruimtelijke structuur, identiteit en kwaliteit op het niveau van de districten, wijken en buurten zijn versterkt. Kernen en wijken kunnen een centrumfunctie vervullen. Het is daarom belangrijk om hun ruimtelijke kwaliteit, structuur en identiteit te versterken. In 2014 wordt onder meer ingezet op:

     • het onderzoeken van het woonuitbreidingsgebied Hoekakker voor wonen, afgestemd met de andere open ruimtes in Ekeren en het verdichtingsonderzoek;

    11 januari 2014 : De Polder

    Artikel Hoekakker “In 2016 kan bebouwing binnengebied Hoekakker starten”

    Niets beslist

    Volgens districtsburgemeester Koen Palinckx zal er de komende jaren, zelfs in 2016, van bebouwing hoe dan ook nog geen sprake zijn. “Het Antwerpse stadsbestuur heeft het opstellen van een masterplan voor de Hoekakker uitgesteld omdat we eerst een complete visie willen ontwikkelen voor de verschillende Ekerse open gebieden zoals Hoekakker, Puihoek en Oude Landen. Ook op stedelijk niveau is dus absoluut nog niets beslist. Wij gaan ervan uit dat door de watergevoeligheid van de Hoekakker, deze niet vanzelfsprekend in aanmerking zal komen voor bebouwing. We weten momenteel wat er op ons af komt en waar we voor staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat we een bebouwing niet kunnen verhinderen maar er is nog een lange weg te gaan alvorens een mogelijke eerste spadesteek de grond in kan gaan”.

    http://www.polderke.com/2014/01/11/in-2016-kan-bebouwing-binnengebied-hoekakker-starten/

     19 januari 2014: GVA

    Interview met schepen Rob Van de Velde over de grote uitdaging van de bevolkingsgroei.

    titel : “Het reservoir van de beschikbare gronden is bijna op”

    En nu recent : 17 februari 2014 : DNA

     “We moeten nu nadenken over het Antwerpen van morgen”

     “De districten kunnen de bevolkingsgroei opvangen”

     2. Groen Ekeren maakt de mensen bang

     Antwoord:

     Wij maken niemand “bang”.  De krantenartikels die onze vraag zijn voorgegaan maken juist de mensen bang.  Het rond de pot draaien is daar immers tot een kunst verheven.  Mensen kopen geen woning in een buurt waar mogelijk tussen 2016 en 2021 grote veranderingen zullen plaats hebben.  Mensen die daar een woning hebben willen zekerheid.

    Dit zijn de angsten (en vragen) van de buurt.  Een antwoord dat geen antwoord is zorgt voor onzekerheid.  En juist onzekerheid zorgt voor wrevel en angst.

    3. Door een advies rem je het lobbywerk dat op de achtergrond wordt gevoerd, af.  Je brengt dit proces in gevaar.

    En al goed. 

    Politiek moet gevoerd worden volgens de democratische principes.  Besluiten moeten tot stand komen via open discussies, met voldoende participatie van alle vertegenwoordigde fracties.  Met controle en inspraak van de oppositie.  Met juiste, tijdige en volledige informatie voor alle raadsleden.

    Via lobbywerk is dit niet mogelijk en ontsnapt de besluitvorming aan de democratische processen. 

    En wat wordt er afgesproken?  Vanaf het werk achter de schermen is afgelopen en het compromis bereikt, is er niets meer aan te veranderen.  Zonder enig debat, zonder enige andere argumenten.

    Zie naar het dossier van de tram.  Hoor het op nieuws en lees het in de krant. Geen inhoudelijk debat vooraf.

    Achterkamerpolitiek dient vermeden te worden waar mogelijk.  Raadscommissies en themacommissies dienen hiervoor.  Voer de discussie open.

    Agusta, de smeerpijp langs het Albertkanaal, de KGA-bakken, de VISA-affaire, Rio-Link…  Allemaal het gevolg van achterkamerpolitiek met onduidelijke afspraken en “ons kent ons”.

    Indien we alleen deze werkmethodiek kunnen verhinderen hebben we al goed gewerkt…

    4. Er zijn nog genoeg grendels op de deur: de eerste vijf jaar gaat er zeker nog geen schep in de grond.

    Eerst gingen we met alle Ekerse partijen voor het behoud van de open ruimte.  Nooit werd gezegd dat er gebouwd zou kunnen worden.  Elke hint naar deze mogelijkheid werd als belachelijk afgedaan.

    Nu spreken we al over termijnen van 3,4,5… jaar.  Over grendels op de deur.

    Dat is het verschil met de vorige legislatuur.  Het streven moet niet zijn om vertragingen en compromissen in te bouwen.  Het streven moet een volledige vrijwaring zijn.

    5. Zie maar naar het project Gerardus Stijnenlaan 28 loten woningbouw dat afgewezen werd.

    Als je onze blog leest, kan je zien dat wij op 24/04/2013 deze beslissing hebben vermeld.  Maar deze beslissing geeft niet aan, zoals de meerderheid wil doen uitschijnen, dat hierin duidelijk de visie van de stad m.b.t. dit gebied wordt voorgesteld: het behoud van het open karakter van de Hoekakker.

    Integendeel.

    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.

    De verkavelingwijziging is principieel in overeenstemming met de planologische bestemmingen van het gebied maar kan vanuit oogpunt ruimtelijke ordening niet aanvaard worden. Ze kadert niet in een ruimere visie om de omringende gronden te ontwikkelen, er is geen akkoord omtrent de voorliggende wegenis en de verkaveling doorstaat de watertoets niet.

    De voorliggende verkavelingaanvraag dient geweigerd te worden om volgende redenen:

    - het gebied wordt in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen uitgesloten voor

    bebouwing en maakt deel uit van de strategische ruimte. Er moet ingezet worden op het

    behoud van de natuurlijke waarde van het gebied en de creatie van een verbindende

    parkstructuur. De verschillende waterlopen en het karakter van het effectief

    overstromingsgevoelig gebied dienen als uitgangspunt te worden genomen om de structuur

    van de open ruimte te bepalen. De ontwikkeling van het gebied moet eveneens kaderen in een

    toekomstvisie op de omringende gronden, gelegen Hoekakker;

    ( n.v.d.r. Woonuitbreidinggebied aansnijdbaar vanaf 2016 mits een actualisatie WBS)

    - de nieuw aan te leggen wegenis voldoet niet aan de uitgangsprincipes van de stad om een

    kwalitatief openbaar domein te ontwerpen. Er is geen akkoord om de voorliggende wegenis

    op deze wijze in te lijven bij het openbaar domein;

    - de verkaveling sluit niet aan op de bestaande kleinschalige landschappelijke elementen zoals

    een bestaande hofgracht, een grachtenstructuur en een bestaande dreef. Bijgevolg is ze ook

    niet inpasbaar in de bestaande ruimtelijke structuur;

    - de op te richten bebouwing in het binnengebied strookt niet met de typologie van de

    bebouwing die in uitvoering van de aangrenzende verkaveling EK/1976/V/156 met

    vergunning van 26 april 1976 werd uitgevoerd. Deze verkaveling had betrekking op het

    oprichten van vrijstaande bebouwing, daar waar het voorliggende verkavelingsontwerp in

    hoofdzaak halfopen bebouwing voorstelt;

    - het verkavelingsvoorstel geeft onvoldoende informatie inzake noodzakelijke

    ophopingswerken om de terreinen te laten aansluiten op de aanpalende gronden zonder enige

    overlast te creëren;

    - het verkavelingsplan doorstaat de watertoets niet. Er werd geen buffering als compensatie

    voor het inpalmen van het effectief overstromingsgevoelig gebied voorzien, noch een

    buffering voor bijkomende te verharden oppervlakte; 

    - door de inplanting van de bomen op het voetpad is niet overal de verplichte obstakelvrije

    doorgang van 1,50 meter aanwezig. Op sommige plaatsen wordt de vrije doorgang beperkt tot

    1,30 meter (inbegrepen een gedeelte van de boomkader).

     Indien de aanvrager wacht tot de afronding van de ecostudie, de actualisatie van de woonbehoeftestudie, het GRUP en zich schikt naar de opmerkingen zal uiteindelijk een vergunning kunnen afgeleverd worden. 

    6. We kunnen een advies bespreken als Groen Ekeren de schadevergoeding gaat betalen aan de huisvestingsmaatschappijen aan welke deze gronden als bouwgrond zijn verkocht.

    Zeer duidelijk: verkocht als bouwgrond.  Als wij dus een bezwaar indienen voor een bouwproject moeten wij een spaarpot hebben om schadeclaims te betalen?  

    Men tracht ons duidelijk af te schrikken en kritisch maar objectief raadswerk te blokkeren.

    7.  Er komen zoveel mensen bij in Antwerpen dat er wel moet gebouwd worden in de Hoekakker

    Weerom een argument dat aantoont dat we ons moeten blijven inspannen om op alle mogelijke wijzen het proces af te remmen en te blijven pleiten voor een behoud van deze laatste grote open ruimte.

    8.  Waar moeten dan die sociale woningen komen waar Groen naar vraagt?

    Ikzelf woon nu 22 jaar in Ekeren.  Ondertussen heb ik zeer veel open ruimte zien verdwijnen:

    Kloosterstraat, tussen de spoorweg en de Wilgenhoevestraat, aan de bloemenstraten, Noteschelp, inbreidingen in Mariaburg en langs de Kapelsesteenweg, in de Bist, Statiestraat, …

    Onze kritiek is niet dat er op open ruimten sociale woningbouw moet bijkomen.  Wel dat in alle projecten en verkavelingen die reeds werden gerealiseerd, nergens sociale woningbouw is voorzien. 

    Nu ook weer, voor de inbreiding Rozentuin hebben wij gevraagd om enkele sociale kavels te voorzien (via een bezwaarschrift).  Inbreiding is inderdaad een mogelijke piste.  Wij vragen dan ook dat bij grote projecten deels sociale woningbouw wordt voorzien.

    Besluit

    Wil Ekeren een dorp in de stad blijven moet dit ook duidelijk worden in het gevoerde beleid.  Wij trachten niet om een nieuw Bokrijk te creëren, maar vragen wel respect voor het behoud van het dorps, open, groen karakter.  Met landbouw.  

    De discussies dienen op de districtsraad te worden gevoerd.  Lobbywerk kan, maar moet een gevolg zijn van een democratisch proces waarbij alle districtsraadsleden worden betrokken, meerderheid en oppositie.

    Met vriendelijke groet.

    Guido Staes

    Voorzitter Groen Ekeren.

    25-02-2014 om 22:28 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, hoekakker,
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Het reservoir van beschikbare gronden is bijna op'
    Bron : GVA

    Interview - Schepen Rob Van de Velde over de grote uitdaging van de bevolkingsgroei

    Als N-VA-schepen van Stadsontwikkeling staat hij voor een zware opdracht. Maar gelukkig heeft Rob Van de Velde ook nog tijd voor leuke ideeën. "Waarom bijvoorbeeld geen digitale wanden met alle mogelijke informatie aan de toegangspoorten van de stad?"

    Schepen Rob Van de Velde kreeg de voorbije week heel wat kritiek te slikken van wat hij zelf "de Vlaamse elite" noemt. Volgens Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen vergist de schepen zich door andere wegen in te slaan dan die uit het tijdperk van Patrick Janssens.

    "Janssens heeft, samen met bekwame mensen zoals stadsbouwmeester Kristiaan Borret, een heel goed beleid gevoerd op het vlak van stadsontwikkeling", zegt Van de Velde. "Maar de tijden zijn veranderd. Onder zijn bewind waren er nog grote stukken beschikbare grond die konden worden aangeboord als nieuw woongebied: het Eilandje, Nieuw-Zuid, Eksterlaar, Regatta, de Slachthuissite... Maar dat reservoir is nu bijna op. En dus moeten we het accent verleggen naar de optimalisering van wat we hebben. Dat kan door inbreiding, renovatie en samenwerking met gemeenten buiten de stad."

    Dat vraagt volgens Van de Velde ook een andere organisatie. "De snelle bevolkingsaangroei vereist een snellere planning", zegt hij. "Vandaar dat we onze structuren vereenvoudigen. We brengen de stadsvernieuwing ook samen met mobiliteit, omdat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn."

    "Een voorbeeld van hoe het niét moet, is de Londenstraat. Op het Eilandje staan dankzij de stadsvernieuwing nu prachtige woongebouwen, maar ze zijn niet bereikbaar, omdat die straat door de heraanleg helemaal is dichtgeknepen voor het verkeer. Zulke vergissingen willen we in de toekomst niet meer maken."

    Hoe moet het dan wel?

    Rob Van de Velde: Je moet eerst efficiënte alternatieven creëren voor dat verkeer. Kijk naar het Velo-project, dat is voor velen een schitterend alternatief voor de auto in de stad. Er komt ook eindelijk een efficiënt parkeergeleidingssysteem om de doorstroming van auto's te verbeteren. Pas na zulke ingrepen kan je werk maken van vergroening, zoals bijvoorbeeld ook Hamburg dat heeft gedaan. In die gedachtegang zouden actiegroepen zoals stRaten-generaal en Ademloos onze objectieve bondgenoten moeten zijn. Want Antwerpen evolueert ook in die richting, alleen staan we nog niet ver.

    Waar plant u extra groen?

    In totaal willen we deze legislatuur 70 hectare groen uitbreiden en/of vernieuwen. Ik heb het dan over 29 hectare bij de Middenvijver, 10,5 hectare voor Park Spoor Oost, 18 hectare op Nieuw-Zuid en de Konijnenwei, 5 hectare voor de site Groenenborger/ Middelheim en 2 hectare bij de Harmonie. Daarnaast willen we ook de Groene Singel verder uitwerken.

    De Konijnenwei? Zou daar geen extra afrit van de Ring komen?

    De Konijnenwei wordt op termijn wel degelijk parkzone. De spaghettiknoop wordt zo verlegd dat ze rechtstreeks uitkomt op de Scheldekaaien in plaats van op de Jan van Gentstraat.

    U had het daarnet over inbreiding. Wat betekent dat concreet?

    Het inplanten van nieuwe woonprojecten op bestaande sites. Het beste voorbeeld is dat van het Militair Hospitaal. Soortgelijke projecten willen we ook opzetten op onder meer de site van het arresthuis in de Begijnenstraat en die van het Stuivenbergziekenhuis.

    Volstaan zulke projecten om de bevolkingsaangroei op te vangen?

    Nee, daar is meer voor nodig. Zo willen we de huisjesmelkerij aanpakken om, onder meer via cohousing, betaalbare woonvormen te creëren. Op die manier hopen we tegen het einde van de legislatuur vier- à vijfhonderd gezinnen onder te brengen. We denken aan locaties zoals die bij de brug van de IJzerlaan. Daarnaast willen we, samen met private ontwikkelaars, ook het sociaal patrimonium op peil houden en het hele patrimonium energiezuinig maken, om waardeverlies van oudere panden tegen te gaan. Samengevat: geen hoogdravende, elitaire aanpak, maar inspelen op wat de Antwerpenaars bezighoudt. Daar win je misschien geen prijzen mee, maar je lost er wel de problemen van de mensen mee op.

    Het tijdperk van de landmarks voor Antwerpen is dus voorbij?

    (lacht) Elke schepen van Stadsontwikkeling wil zijn stempel drukken met één internationale blikvanger. Maar dat moet dan ook een echte knaller worden. Daarnaast steunen we topprojecten zoals de vernieuwing van de Handelsbeurs en de renovatie van de Renault-site op de Italiëlei. Ik wil ook leuke ideeen een kans geven, zoals een buitenbrug aan de achterkant van het Centraal Station, om het nu doodse Kievitplein te verbinden met het Astridplein. Mét zicht op de Zoo. Een ander voorbeeld: digitale wanden aan de inkompoorten van de stad met verkeers- en andere informatie, naar het model van Manchester. Die wanden zouden mooie uithangborden zijn voor Antwerpen als digitale stad, waar je bij het binnenrijden via je iPhone alle mogelijke informatie kan opladen.

    U noemt samenwerking met andere gemeenten een belangrijk instrument om de bevolkingsgroei op te vangen. Zijn er op dat gebied al vorderingen?

    We hebben met de provincie en tien gemeenten uit de zuidrand een project ingediend voor een samenwerkingsverband voor de uitdaging van de bevolkingstoename. Dat heeft van de Vlaamse overheid een zeer goede beoordeling gekregen. We mogen nu subsidies verwachten om dat project concreet uit te werken.

    Waarop mogen we u straks afrekenen?

    Stadsontwikkeling is een werk van lange adem. Ik plant nu zaadjes waarvan de resultaten hopelijk zichtbaar zijn over tien jaar, als ik misschien al met iets anders bezig ben. Ter vergelijking: op Nieuw- Zuid moet de spade nog in de grond, terwijl dat een project uit de tijd van Leona Detiège stamt. Daarom vind ik het ook flauwekul dat een elitair clubje van Vlaamse stedenbouwkundigen nu al een oordeel wil vellen over mijn werk. Maar ik hoop dit nog lang te kunnen doen.

    Gaat u een rol spelen bij de verkiezingen van 25 mei?

    Ik zal wel ergens op een N-VA-lijst staan (lacht).

    "Waarom geen buitenbrug achter het Centraal Station, met zicht op de Zoo?" Rob Van de Velde N-VA-schepen

    © Concentra

    Datum: 

    zaterdag, 18 januari 2014

    Medium (krant): 

    Gazet Van Antwerpen

    25-02-2014 om 00:26 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van de dialoog over de Stad van Morgen
    Bron : DNA

    Week van de dialoog: praat mee van 15 tot 22 maart in uw buurt - schrijf hier in
    Tijdens de Week van de Dialoog kan u mee nadenken over de stad van morgen en het thema ‘Verdichting’. De gesprekken vinden plaats in groepjes van 8 tot 12 personen, met ervaren moderatoren. Alle aanbevelingen, ideeën en voorstellen worden bezorgd aan de verantwoordelijken van de stedelijke diensten.

    Kalender

    Startdag

    • Zaterdag 15 maart, 11 tot 14 uur (deuren vanaf 10u30) - Conferentiecentrum ALM, Filip Williotstraat 9, Berchem

     

    Berchem

    • Maandag 17 maart, 19 uur - School Leopold 3, Mellinetplein 13
    • Dinsdag 18 maart, 13.30 uur - Sporthal Het Rooi, Berchemstadionstraat 73
    • Dinsdag 18 maart, 19 uur - Sporthal Het Rooi, Berchemstadionstraat 73
    • Vrijdag 21 maart, 19 uur - Groendienst, Turkooisstraat 16

     

    Wilrijk

    • Maandag 17 maart, 19 uur - Gemeenschapscentrum, Bist 1
    • Dinsdag 18 maart, 19 uur - Centrum Oosterveld, Groenenborgerlaan 216

     

    Hoboken

    • Maandag 17 maart, 20 uur - Zaal 2 Jossen, Krugerstraat 24
    • Dinsdag 18 maart, 20 uur - Zaal De schorren, Graspolderlaan 32
    • Donderdag 20 maart, 20 uur - Districtshuis Hoboken, Marneflaan 3

     

    Deurne

    • Maandag 17 maart, 19.30 uur - Jeugddienst, Tweegezusterslaan 47
    • Dinsdag 18 maart, 19.30 uur - Zaal Drakenhof, Boekenberglei 213
    • Woensdag 19 maart, 19.30 uur - DC Bosuil, Bosuil 160
    • Donderdag 20 maart, 19.30 uur - DC Arena, Gabriël Vervoortstraat 2

     

    Borgerhout

    • Woensdag 19 maart, 20 uur - Ecohuis, Turnhoutsebaan 139

     

    Merksem

    • Donderdag 20 maart, 19.30 uur - Districtshuis, Burgemeester Nolfplein 1

     

    Schrijf u zeker in voor 10 maart


    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voormalig café Prins Albert tegen de vlakte
    Bron : GVA

    Voormalig café Prins Albert tegen de vlakte

    voormalig cafe prins albert tegen de vlakte

    22/02 EKEREN (2180) De voormalige herberg Prins Albert op de hoek van de Kapelsesteenweg en de Leo Vermandelei in Mariaburg-Ekeren staat al jaren te verkrotten. Een Brasschaatse projectontwikkelaar kocht het pand voor de bouw van appartementen.

    De verkrotting van de Prins Albert was een doorn in het oog van de wijkbewoners. In 2008 lanceerde Marc Elseviers, toen voorzitter van de wijkwerking, het idee om het pand te kopen en er een ontmoetingscentrum in onder te brengen. Helaas bleef het bij een poging.

    Zeven jaar geleden legde een Nederlandse Pakistaan voldoende centen op tafel. De Prins Albert werd omgedoopt tot Royal Darbar. De nieuwe uitbater zocht zijn cliënteel in de rijkere buurt in de regio. Dat verliep niet zoals hij had gehoopt. Na één jaar verdween de man met de noorderzon.

    Gesloten terras verdwijnt

    Het gebouw is sinds kort in handen van een projectontwikkelaar. Het gebouw wordt gesloopt, de oude gevel blijft bewaard, maar wordt gerenoveerd. Het gesloten terras op de hoek van de Kapelsesteenweg en de Leo Vermandellei, verdwijnt. Hoeveel appartementen er uiteindelijk komen, weet de koper nog niet. Wellicht een mix van grote en kleinere betaalbare appartementen. Nog dit jaar wil de projectontwikkelaar aan de slag.

    De Prins Albert was generaties lang de place tot be voor het verenigingsleven. "Het gebouw staat al meer dan honderd jaar gekend als café Prins Albert", weet Ludo Van Bouwel. Van Bouwel is samen met Lieven Gorissen, Anne-Mie Havermans en wijlen Rik De Smedt, auteur van het gedenkboek 'Metamorfose- 100 jaar Sint-Mariaburg'. "Bijna elke vereniging vond bij mij onderdak", vertelt Roger Peeters, de laatste eigenaar van Prins Albert. Bij de sluiting van de Prins Albert vond een aantal verenigingen elders onderdak, anderen stopten hun activiteit, zoals toneelkring Dienet Vroo.

    Marc Wouters
    Foto W&F

    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Mariaburg, Prins Albert
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbrekers gevat dankzij Bin-netwerk Mariaburg
    Bron : De Polder

    Op 19 februari vluchtte in de vroege ochtend een inbreker, die op heterdaad betrapt werd in de Sparrenlaan, weg. Het BIN (buurtinformatienetwerk) van Mariaburg en de aanpalende BIN’s van Kapellen werden meteen geactiveerd.
    Kort daarna werd een verdachte aangetroffen in een gestolen voertuig. De verdachte sloeg op de vlucht en liet wat later  het gestolen voertuig achter en liep te voet nog ongeveer 10 km verder. Tijdens zijn vlucht probeerde hij onder bedreiging nog een voertuig te stelen en deed hij tevergeefs een poging om ergens binnen te dringen.

    Door de tips van BIN-leden, een goede beschrijving van de verdachte, de gecoördineerde samenwerking met collega’s van omliggende politiekorpsen en de speurhond van de federale politie, kon de dader na een lange achtervolging gevat worden. Na ondervraging werd hij voorgeleid bij de onderzoeksrechter. De politiediensten doen verder onderzoek.

    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leugenberg ongeval
    Bron : GVA

    Epilepsie-aanval leidt tot dode en meerdere gewonden (video, fotoalbum)

    dode en meerdere gewonden bij aanrijding

    22/02 EKEREN (2180) Bij een tragisch verkeersongeval aan de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag rond 12.30 uur een dode en meerdere gewonden gevallen.

    Een bestuurster van een Peugeot 208 kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. Ze begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond.

    Enkele honderden meters verder raakte de vrouw met haar wagen nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse.

    Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond. De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel.

    De politie onderzoekt de precieze omstandigheden van het zware ongeval. De bestuurster van het aanrijdende voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.

    Foto en video BFM

    BRON : De Polder

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden

    Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er viel 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is een bestuurster, zij kreeg tijdens het  rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de de wagen  in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond.
    De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de juiste omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf.  Ze werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Volgens sommige kranten zou de overleden mounain biker afkomstig zijn van Schoonbroek.  Eén van de licht gewonden zou in Stabroek of Hoevenen wonen.
    ‘ s Avonds bevestigde het parket van Antwerpen dat het rijbewijs van de vrouw die het verkeersongeval veroorzaakte, werd ingetrokken en dit voor 14 dagen. “Er zijn voorlopig geen aanwijzigingen dat de dame niet mocht rijden. Evenmin wijs iets er op dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt onderwerp uit van verder onderzoek”, aldus Stephanie Chomé van het parket.

    BRON : NIEUWSBLAD

    Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur

    • ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014, 20U43
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN







     








    EKEREN - Bij een ongeval op de brug van de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag een dode en verschillende gewonden gevallen. Een vrouw kreeg een epilepsie-aanval achter het stuur van haar wagen en reed daarop in op drie fietsers, een ziekenwagen en een BMW. Eén van de fietsers overleefde de klap niet.

    Het ongeval gebeurde rond 12.30 uur. De bestuurster van een Peugeot 208 kreeg op de brug plots een epilepsie-aanval en verloor de controle over het stuur. Haar auto begon te zwalpen over de weg. Op het einde van de brug raakte ze een fietsster, die lichtgewond raakte.

    Enkele honderden meters verder reed de vrouw twee mountainbikers aan. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van het kruispunt met de Antwerpsesteenweg, botste de Peugeot op een ziekenwagen en een BMW. De drie ambulanciers raakten lichtgewond, de bestuurder van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. De man werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis, maar zijn toestand is stabiel.

    De cel verkeersongevallen van de lokale politie van Antwerpen onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferhulp kwamen ook ter plaatse om de betrokkenen op te vangen. De bestuurster van de Peugeot kwam er met lichte verwondingen van af. De vrouw werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.

    Rijbewijs kwijt

    Het parket van Antwerpen meldde zaterdagavond nog dat de vrouw haar rijbewijs voor veertien dagen kwijt is. 'Er zijn voorlopig geen aanwijzingen dat de dame niet mocht rijden of dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt voorwerp uit van verder onderzoek', zegt woordvoerster Stephanie Chomé.
     










    23-02-2014 om 09:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZA 22 FEB - ZWAAR VERKEERSONGEVAL AAN LEUGENBERG EIST 1 DODE EN VERSCHILLENDE GEWONDEN + FOTO'S - 13:59
    Bron : 112 Antwerpen

    ngezonden door: Louis van Looy

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's

    Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er valt 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is de bestuurster van een Peugeot 208. De vrouw kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond.

    De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de preciese omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is momenteel overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Meer informatie over de leeftijd van de slachtoffers volgt later.

    Bron: Lokale politie Antwerpen.

    Foto's © Benjamin Lembrechts



    Afbeeldingen:

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's 
    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's 

    23-02-2014 om 09:37 geschreven door Chil  


    Tags:Leugenberg
    » Reageer (0)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oppositie: "BAM-tracé gaat in tegen wil bevolking"

    Oppositie: "BAM-tracé gaat in tegen wil bevolking"

    oppositie bam trace gaat in tegen wil bevolking

    14:44 OOSTERWEEL Volgens de oppositiepartijen Groen en Vlaams Belang gaat de beslissing voor het BAM-tracé in tegen de wil van de Antwerpse bevolking en wordt er geen rekening gehouden met het referendum van 2009. Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen. 

    Net als Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. "Ik begrijp het ongenoegen", aldus Meuleman.

    Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.

    De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.

    Noriant?

    De fractieleiders van de meerderheidspartijen beklemtoonden in De Zevende Dag dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. "We zijn niet getrouwd met Noriant", zei Bart Van Malderen (sp.a), die een "spoedig antwoord" van de Europese Commissie verwacht.

    Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.

    "De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Bart Van Malderen (sp.a). Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het "onlogisch" zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.

    Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. "Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben", klonk het.

    Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.

    Foto Belga

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.. 'Wij zijn niet getrouwd met Noriant voor Oosterweel'
    Bron : De Tijd

    Kwaliteitsjournalistiek vergt veel investeringen. Als u een artikel wil delen, gebruik daarom onderstaande link in plaats van de tekst te knippen/kleven. Meer informatie over auteursrechten of intellectuele eigendom vindt u in onze Algemene Voorwaarden.  http://help.tijd.be/?op=detail&articleId=8916071&nodeId=3474  Wie bijkomende rechten wil kopen voor collectief of commercieel gebruik, kan terecht bij Reprocopy.  http://www.reprocopy.be/  Hierbij vindt u de link die u makkelijk met anderen kan delen:  http://www.tijd.be/r/t/1/id/9467622.

    De fractieleiders van de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement hebben zondag in het VRT-programma De Zevende Dag beklemtoond dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. 'We zijn niet getrouwd met Noriant', zei Bart Van Malderen (sp.a), die een 'spoedig antwoord' van de Europese Commissie verwacht.
    Bart Van Malderen.
    Bart Van Malderen.

    Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.

    'De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Van Malderen. Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het 'onlogisch' zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.

    Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. 'Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben', klonk het.

    Net als Van Hauthem stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. 'Ik begrijp het ongenoegen', aldus Meuleman.

    Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.

    De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.

    Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen. Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit zijn de aanpassingen aan Oosterweel
    Bron : GVA


    14/02 OOSTERWEEL De Vlaamse regering heeft na het plan-MER een beslissing genomen over de derde scheldekruising. Het Oosterweeltracé moet de Ring binnen afzienbare tijd helemaal rond maken. Om de criticasters de mond te snoeren werden er een aantal aanpassingen aan het bekende tracé gedaan die de leefbaarheid voor de omwonenden moet verbeteren. Wij lijsten de verschillende aanpassingen aan het BAM-tracé even op.

    Lees ook: Regering kiest voor aangepast BAM-tracé

    1. Viaduct Merksem verdwijnt

    Het viaduct van Merksem zal verdwijnen, dat was al geweten na het vorige besluit uit 2010. Ter hoogte van het Sportpaleis zal het verkeer 'onder het maaiveld' verdwijnen. Die beslissing biedt de kans om de open sleuf tussen het Sportpaleis en het Lobroekdok te overkappen met een nieuw stedelijk plein, van 1 hectare.

    2. Geen paperclip maar Hollandse knoop

    De aanvankelijke ingewikkelde constructie met de paperclip, ter hoogte van datzelfde Sportpaleis, wordt afgevoerd. In plaats daarvan komt een sterk vereenvoudigd op- en afrittensysteem aan Schijnpoort. De bewuste paperclip wordt vervangen door een zogenaamde 'Hollandse knoop'. In elke rijrichting zullen er op de ring zeven rijstroken zijn en de op- en afritten tellen telkens twee rijstroken. Wat het totaal op 18 rijstroken brengt. Aan het waterzuiveringscomplex komt er een directe aantakking op de Noordersingel. De Schijnpoortweg wordt de as voor het stedelijk verkeer en het openbaar vervoer. Tijdens de aanleg van de nieuwe autostrade zal het viaduct tijdelijk fungeren als 'minder hinderbrug'. Al die tijd zullen er steeds vier (versmalde) rijstroken zijn in elke richting.

    3. Verkeer gaat onder het Albertkanaal

    De belangrijkste aanpassing aan het plan uit 2010 is misschien wel de tunnel onder het Albertkanaal. Voorbij het Sportpaleis verdwijnt het verkeer in noordelijke richting onder de grond. Daar zullen er vertakkingen zijn richting nieuwe Scheldetunnels en richting A12.

    Alle info en reacties: www.gva.be/oosterweel

    Bekijk de reportage van ATV:

    Alles over

     

    16-02-2014 om 23:12 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel kost 3 miljard euro, maar u blijft stilstaan
    Bron : DE MORGEN

    Ann De Boeck − 14/02/14, 06u00
    © belga.

    De Oosterweelverbinding zal de files rond Antwerpen niet oplossen. Wat er ook wordt beslist vandaag, we zullen nog even lang in de file staan als nu. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse overheid.

    De Vlaamse regering wil vandaag eindelijk de knoop doorhakken over het Oosterweeldossier. Naar alle waarschijnlijkheid zal de regering voor het BAM-tracé kiezen. Maar of het nu BAM, Meccano of Oosterweel-Noord is: voor de automobilist maakt de tracékeuze bitter weinig uit. Ook als de ring wordt vervolledigd staan we binnenkort nog even lang in de file als vandaag. 

    "Zelfs de meest performante scenario's leveren een situatie op met trajecttijden die slechts vergelijkbaar zijn met de bestaande toestand." Dat schrijven de experts van de Dienst Milieueffectrapportagebeheer van de Vlaamse overheid in het plan-MER van de Oosterweelverbinding. "De scenario's kunnen de bestaande doorstromings- en bereikbaarheidsproblemen niet ten gronde oplossen." 

    Dat betekent niet dat de Oosterweelverbinding helemaal overbodig is. Dankzij Oosterweel kunnen we wel de verwachte aangroei van het autoverkeer tegen 2020 opvangen. "Vandaag vinden veel mensen de situatie al dramatisch, maar in 2020 zouden ze nog veel langer stilstaan. Dankzij de Oosterweelverbinding kunnen we die apocalyptische situatie alvast vermijden", zegt een van de experts. 

    Als we niets zouden doen, zouden we in 2020 gemiddeld 31 minuten nodig hebben om het Antwerps stadsgewest te doorkruisen. Vandaag zijn dat 21,4 minuten (-31 procent). Geen enkel nieuw tracé slaagt erin om die toename van de files volledig op te vangen. Via het BAM-tracé zou de reistijd in het beste geval, met allerlei flankerende maatregelen, 22,6 minuten bedragen (-27 procent). Via het Meccanotracé 23,6 minuten (-24 procent) en via Oosterweel-Noord 24,2 minuten (-22 procent). In 2020 rijden we sowieso trager dan vandaag. 

    De beperkte impact doet vragen rijzen bij de wenselijkheid van de infrastructuurplannen. Het Rekenhof schat de kostprijs van de Oosterweelverbinding op 3,25 miljard euro. Kijk je naar het volledige Masterplan 2020 voor Antwerpen, dan is dat bijna 7,5 miljard euro.

    16-02-2014 om 23:03 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging infomoment heraanleg Kloosterstraat en Dorpsstraat
    Hierbij de brief voor de bewoners:

    13-02-2014 om 12:58 geschreven door Chil  


    Tags:dorpsstraat, kloosterstraat, ekeren
    » Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weeral een verkeersommezwaai…
    Bron : De Polder

    Weeral een verkeersommezwaai…

    verkeer mariaburg

    Het is niet de eerste maal dat er een opmerkelijke verkeersaanpassing gebeurt in Ekeren-Mariaburg. Denk maar aan de Frans Standaertlei, Nijverheidslei, Leopoldlei. Men draaide er de rijrichting andersom, vooreerst voor een proefperiode van circa 6 maand. Later werd het plan bijgestuurd omdat verschillende automobilisten die er de vernieuwde toestand niet kenden toertjes bleven draaien…
    Voor een achttal dagen werd door de Stad Antwerpen alweer drastisch ingegrepen: in haastige 2-tellen en de grootste verdere geheimhouding werd de rijrichting Bist  richting Ekeren  opgeheven!
    Kom je uit rijrichting Brasschaat en je wil alternatief naar Antwerpen kan je best  afzwenken aan de lichten links Veltwijcklaan. Resultaat: de files op de Kapelsesteenweg worden nog wat langer. Als dan volgend jaar die drukke Kapelsesteenweg wordt heraangelegd zal men het doorgaand verkeer via de E19 en Antwerpse ring sturen. Anderzijds, via de Schriek naar Ekeren  lost niet veel op…
    De heer Marc Meyvis uit Brasschaat en trouwens vele andere automobilisten keken afgelopen week maar zuur op. Het afdraaien richting Bist werd ‘beloond’ met een boetebonnetje. Dat heb je nu eenmaal als je rijd op automatische piloot. Toegegeven: dagelijks filerijden is jammer genoeg nog erger!        erjee.

    foto Rampart

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, bist
    » Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel Bredestraat urenlang zonder elektriciteit


    • BRON NIEUWSBLAD VRIJDAG 07 FEBRUARI 2014, 20U13
    • IN GEMEENTE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN Bron NIEUWSBLAD


    • EKEREN - Een aantal huizen in de Bredestraat heeft het vrijdag urenlang zonder elektriciteit moeten stellen. Oorzaak was een doorgebrande kabel.

      De panne begon rond 9 uur in de voormiddag. In de loop van de voormiddag was er terug elektriciteit, maar slechts voor een goed half uur.

      Daarna was het euvel pas rond 13 uur terug hersteld, maar rond 18 uur liet de elektriciteit het terug afweten. Rond 20 uur floepte de verlichting terug aan.

      Elektriciteitsproblemen Bredestraat duren voort

        EKEREN - De elektriciteitsproblemen in de Bredestraat zijn nog niet volledig opgelost. Nadat een aantal huizen vrijdag urenlang geen elektriciteit had, vielen zondag opnieuw een aantal huizen zonder stroom. Andere gezinnen dienden het enkele uren zonder internet te stellen.

        'Blijkbaar traden er in de nacht van zaterdag op zondag weer problemen op gelijkaardig aan die van vrijdagochtend, met flikkerende lampen tot gevolg. De werken op zondag verliepen best spectaculair. Rond 10 uur en rond 11.30 uur deden zich kleine explosies voor. Er kwamen lichtflitsen uit de put', zo vertelt buurtbewoner Bert Beirinckx.

        De familie Beirinckx heeft behoorlijk schade geleden onder de panne van vrijdag. 'Twee elektrische toestellen hebben de geest gegeven, waaronder een verwarmingsketel van amper twee jaar oud', vertelt hij nog.

        Volgende week dient nog een fout tussen huisnummer 37 en 41 te worden aangepakt. 

      • ZONDAG 09 FEBRUARI 2014, 16U20
      • IN GEMEENTE
      • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    11-02-2014 om 19:48 geschreven door Chil  


    Tags:bredestraat
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen:
    Bron : GVA

    09:24 OOSTERWEEL De Vlaamse regering moet op basis van het milieueffectenrapport (MER) het BAM-tracé in de vuilbak gooien. Dat vindt Groen-voorzitter Wouter Van Besien. Dat tracé wil het mobiliteitsprobleem oplossen ten koste van de gezondheid, wat volgens hem niet de bedoeling kan zijn.

    STANDPUNT Oosterweel: gaan we terug naar 2005?

    "We moeten mobiliteitsoplossingen vinden, die files moeten weg, maar we moeten tegelijkertijd ook de gezondheid van mensen ter harte nemen, en dus moet de luchtkwaliteit omhoog en het lawaai naar beneden", vervolgt de Groen-voorzitter, die vindt dat de Vlaamse regering onmiddellijk kan ingrijpen door een beter gebruik van de bestaande infrastructuur, meer openbaar vervoer en fietsinfrastructuur en een andere aanpak van het mobiliteitsprobleem.

    Van Besien wijst erop dat Oosterweel verschillende drukbevolkte stadsdelen en woonkernen slechtere lucht doet inademen. Het Meccano-tracé pakt ook het mobiliteitsprobleem aan, heeft significant positieve resultaten en is "een robuust verkeerssysteem" volgens het MER, en scoort op vlak van luchtkwaliteit veel beter, stelt de Groen-voorzitter nog.

    Volgens hem kan de Vlaamse regering echte daadkracht tonen door op korte termijn belangrijke maatregelen te nemen, gunstig voor de mobiliteit en voor de luchtkwaliteit. Die nieuwe Scheldeoeververbinding komt er immers ten vroegste in 2022, en hoe die gefinancierd moet worden is nog heel onduidelijk.

    De regering kan in de eerste plaats de bestaande infrastructuur beter gebruiken: de Liefkenshoektunnel tolvrij maken en de snelheid op de bestaande ring verlagen. Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals; meer snelle fietsverbindingen voorzien, aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer. Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in de plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.

    11-02-2014 om 19:35 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ademloos:
    Bron : GVA

    10/02 OOSTERWEEL De MER-cel heeft het MER-rapport, met de vergelijking van de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding, afgerond. Het BAM-tracé zou daarbij als beste uit de bus komen, vooral op vlak van mobiliteit. De actiegroep Ademloos, die voorstander is van het Meccano-tracé, stelt zich ernstige vragen bij de onafhankelijkheid van de experts die het rapport opstelden. Ademloos somde zijn bezwaren op in een open brief.

    "De politiek zal in zeven haasten proberen een tracé te kiezen", zo meent de actiegroep van voortrekker Wim van Hees. In een open brief aan de Vlaamse regering somt Ademloos in zeven punten op waarom het Meccano-tracé de beste oplossing is.

    Lees ook: Plan-MER: "Oosterweel beste oplossing voor mobiliteit"

    "Wij twijfelen aan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het MER omdat de bouwheer en opdrachtgever BAM te sterk betrokken is", zo stelt Ademloos als eerste bezwaar. "Uit een recentelijk gelekte e-mail bleek inderdaad dat alle experts door BAM gerekruteerd zijn bij werknemers van TV SAM. Het studiebureau TV SAM is speciaal opgericht om het BAM-tracé technisch te begeleiden. De onafhankelijkheid van deze experts is dus niet gewaarborgd."

    Verkeerde 'BAM-methodiek'

    Ademloos meent ook dat er bij de studie een methodiek werd gehanteerd die tot bepaalde conclusies moest leiden. Bepaalde zaken werden niet onderzocht of uit de studie gelaten. Zo weigerde de studiegroep het overkappingseffect van het Meccano-tracé te bestuderen en werd er geen rekening gehouden met de afstandsperimeters tot het snelwegennet in Antwerpen. Ademloos meent nochtans dat afstand tot de snelweg bepalende gevolgen heeft voor de volksgezondheid.

    Eigen studies van Ademloos zouden uitwijzen dat het BAM-tracé de gezondheid van maximaal 44.000 mensen zou verbeteren. "Het meest optimale Meccano tracé verbetert de gezondheidseffecten voor 127.000 mensen of 25% van alle Antwerpenaren", zo stelt Ademloos.

    Politieke keuze

    "De regeringsplanning om zo snel mogelijk een beslissing te nemen is strikt politiek", zo concludeert de actiegroep. "Een vlucht vooruit voor het eigen overleven, ten koste van Antwerpenen bij uitbreiding van Vlaanderen, want niemand wordt beter van slecht besteed belasting geld."

    Wat is het BAM-tracé?

    Het BAM-tracé is een tracé met een tunnelcomplex, dat op Linkeroever (aan het Sint-Annabos) onder de grond gaat, en op rechteroever weer aansluit op de bestaande Ring rond Antwerpen, ter hoogte van Luchtbal en Merksem

    Foto Belga (Wim van Hees naast Manu Claeys van stRaten-generaal)

    Lees de integrale open brief: www.ademloos.be

      11-02-2014 om 19:34 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      08-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote werken op komst
      Bron : ATV


      08-02-2014 om 22:34 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      07-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende week beslissing over Oosterweel?
      Bron : GVA

      12:41 OOSTERWEEL Het Oosterweel-dossier staat volgende week vrijdag (14 februari) op de agenda van de Vlaamse regering. Dat hebben Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad van de Vlaamse regering. Of de regering dan ook al meteen een beslissing kan nemen over het tracé, valt af te wachten.

      Donderdag leverde Antea Group, het studiebureau dat het plan-MER over de milieueffecten van de Oosterweelverbinding begeleidt, zijn MER-rapport af. Nu is het aan de onafhankelijke MER-cel om te oordelen of het rapport "conform" is of niet, met andere woorden of alle elementen correct onderzocht zijn. Die stap kan vrij snel genomen worden, zo bevestigde minister Crevits.

      "Nog voor verkiezingen beslissing"

      Zodra het MER-rapport ook "gevalideerd" is, kan het naar de regering. Samen met de maatschappelijke kosten-batenanalyse (mkba) en de veiligheidsrapporten moet het rapport de basis zijn voor de beslissing van Peeters II over het te kiezen tracé. Of die tracéknoop volgende week al doorgehakt kan worden, is onzeker. "Het is in ieder geval het eerst mogelijke beslissingsmoment", aldus Crevits.

      Binnen de Vlaamse regering is afgesproken om tot 14/2 niet meer over het dossier te communiceren.

      Minister-president Peeters maakt zich sterk dat zijn regering "zoals aangekondigd" nog voor de verkiezing een beslissing zou nemen in het Oosterweel-dossier. "Sommigen zullen dus hun verkiezingscampagne moeten bijsturen", zei Peeters.

      Foto Isopix (Hilde Crevits en Kris Peeters)





      volgende week beslissing over oosterweel

      07-02-2014 om 23:50 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      05-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak in winkel te Ekeren
      Bron : Polderke

       Een medewerkster van de winkel Eva Centrum in de Kattenberg in Ekeren stelde zaterdagmiddag vast dat er was ingebroken. Een kelderluik was verwijderd om via die weg binnen te geraken. In het pand zelf was een tussendeur opengebroken om in de winkel te geraken. Daar werd op het eerste zicht enkel wat geld gestolen. Van de inbreker ontbreekt nog elk spoor.

       

      05-02-2014 om 23:05 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milieustudie Oosterweel morgen klaar
      Bron : GVA

      oosterweeldossier stilaan klaar voor trace




      16:22 UPDATE OOSTERWEEL De milieustudie over de impact van de Oosterweelverbinding is klaar. Antea Group, die het onderzoek naar het beste tracé heeft begeleid, zal donderdagochtend het meest besproken plan-MER van de afgelopen 30 jaar overhandigen aan de bevoegde cel.

      Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), in naam van minister-president Kris Peeters, gezegd. De MER-cel moet nu nagaan of er nog fouten in het rapport staan. Als die controle klaar is, krijgt de Vlaamse regering het in handen en zal het - mogelijk binnen twee of drie weken - de knoop doorhakken voor het favoriete tracé. De resultaten van het milieu-effectenrapport blijven voorlopig nog geheim. Die zijn waarschijnlijk vrijdag, of begin volgende week, in te kijken.

      Vijf verschillende tracés

      In november 2013 lag eindelijk de ontwerpversie van het plan-MER op tafel. In dat plan-MER werden vijf verschillende tracés voor het Antwerpse mobiliteitsdossier tegen het licht gehouden. Naast het Oosterweeltracé, het voorkeurstracé van de regering, ging het onder meer om het Meccanotracé, dat de voorkeur krijgt van enkele actiegroepen.

      Het vuistdikke document vertrok daarop naar een hele reeks adviesorganen. Antea Group, het onafhankelijke bureau dat de plan-MER begeleidde, had de voorbije weken de handen vol met het verwerken van alle opmerkingen en adviezen. Dat was ook de reden waarom de oorspronkelijke deadline van 'eind januari' verschoof naar 'begin februari'.

      WB, BELGA
      (Simulatie Belga: de mogelijke situatie ter hoogte van het Noorderkasteel)

      05-02-2014 om 23:01 geschreven door Chil  


      Tags:oosterweel
      » Reageer (0)
      03-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegenwerken in Stabroek: omleidingen
      Bron : District Ekeren

      Nieuwsbericht gepubliceerd op 31/01/2014

      Vanaf maandag 3 februari 2014 starten er wegenwerken aan de gewestweg N111 in Stabroek. In verschillende fases worden delen van deze gewestweg afgesloten. De omleiding voor het autoverkeer van Putte richting autostrade zal gedeeltelijk via Berendrecht verlopen.

      Het autoverkeer rijdt via de A.C. Swinnestraat in Putte via het Oud Broek naar de Abtsdreef in Stabroek. Ter hoogte van de Abtsdreef staan er verkeerslichten. Daar wordt het verkeer dat naar de autostrade moet via de Monnikenhofstraat en de Krommeweg, naar het oprittencomplex in Berendrecht gestuurd.

      De Konijnendreef in Berendrecht, zijstraat van het Oud Broek, zal afgesloten worden voor het autoverkeer. Enkel fietsers kunnen er gebruik van maken. Dit om te voorkomen dat sluitverkeer via deze weg het oprittencomplex in Berendrecht probeert te bereiken.

      Info wegenwerken Stabroek: www.stabroekmobiel.be - tel. 03 210 11 40.

      03-02-2014 om 16:42 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      01-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blarenstraat bevraging
      Brief aan de bewoners vanuit het district :

      Eerst de brief, dan de enquete

      01-02-2014 om 14:38 geschreven door Chil  


      Tags:Ekeren, Blarenstraat
      » Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donkweg: petanqueveldje of groenzone?
      Bewonersbrief vanuit het district:

      01-02-2014 om 14:21 geschreven door Chil  


      Tags:ekeren, donkweg
      » Reageer (0)


      GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

      GROEN! EKEREN

      Promoot jouw pagina ook


      Categorieën

      Inhoud blog
    • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
    • N-VA laat CD&V vallen
    • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
    • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
    • Digitale infoborden werken niet
    • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
    • Nieuwe geluidsschermen langs A12
    • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
    • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
    • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
    • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
    • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
    • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
    • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
    • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

      Klik hierboven om deze Blog via

      Facebook te volgen.

      Blijf op de hoogte!


      Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
    • De Standaard : Oosterweeldossier
    • GVA : Oosterweeldossier
    • Radio Centraal : Oosterweeldossier
    • Straten Generaal
    • HLN (traag)
    • BAM
    • Ademloos
    • De Lloyd (Bedrijven)
    • ATV
    • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

      forum

      Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


      Meer dan 225.000 websites (Start.be)


      Mijn favorieten
    • go2.be
    • Linknet
    • DE RAASKALDERIJ
    • Genoeg - Consuminderen
    • Netwerk Bewust Verbruiken
    • Stampmedia
    • Wouter zingt

      ACTUELE LINKS EKEREN
    • Werken in Ekeren?
    • Uitgevoerde Werken
    • Lopende Werken
    • Geplande werken
    • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
    • Subsidies

       


      Dropbox

      Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


      Blog als favoriet !

      Hoofdpunten blog blogtips
    • Mededeling

      GROEN EKEREN

      Promoot jouw pagina ook
      Willekeurig Bloggen.be Blogs
      klinkerwerken
      www.bloggen.be/klinker
      Mijn favorieten
    • bloggen.be
    • toplijsten
    • 2link


    • Blog tegen de wet? Klik hier.
      Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs