Infrabel chanteert ons en speelt met het leven van zwakke weggebruikers In Ekeren is een rel ontstaan tussen het districtsbestuur en Infrabel. Die waren in 2004 contractueel overeengekomen dat Infrabel 269.000 euro bijdraagt in de kosten voor de heraanleg van het Laar. Infrabel stelt nu, als extra voorwaarde, dat de stad Antwerpen haar beroepsprocedure intrekt voor het project Aanpassing spoorvertakking Oude Landen. Er komt een nieuwe juridische procedure wegens contractbreuk en Ekeren tast dieper in de geldbeugel om het project Laar te realiseren. De plannen voor de heraanleg van het Laar, met een veilig afgescheiden fietspad, zijn al bijna vijftien jaar oud. Destijds bij de aanleg van de Hogesnelheidslijn, op enkele honderden meter van het Laar, kon Ekeren beroep doen op het compensatiefonds van Infrabel. Wij hadden recht op schade veroorzaakt door zware vrachtwagens op het Laar en hinder aan de omwonenden. In 2004 werd een overeenkomst ondertekend door de toenmalige districtsburgemeester Christophe Thomas en oud-spoorbaas Karel waarbij Ekeren een toelage van 269.000 euro werd toegezegd zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). Door problemen met onteigeningen, en andere partners, liep de timing voor het Laar vertraging op. In 2012 kreeg het district bericht van Infrabel dat, door de indexering, de toelage was opgelopen tot 340.000 euro. Begin dit jaar gaven alle betrokken partijen zoals de stad, provincie, Rio-Link en Infrabel hun fiat en konden de aanbestedingsdocumenten worden klaargemaakt.
Chantage Begin deze week kreeg het Ekerse districtsbestuur bericht van Infrabel dat ze enkel betaalden als stad Antwerpen haar juridische beroepsprocedure intrekt voor het project Aanpassing spoorvertakking Oude Landen. Dat omstreden project, eveneens in Ekeren, krijgt heel wat tegenwind en de stad wil dat Infrabel haar huiswerk overdoet en de mogelijkheden van een spoortunnel onderzoekt. De koppeling van beide projecten is pure chantage en Infrabel pleegt contractbreuk zegt de Ekerse districtsburgemeester. Beide dossiers hebben niets met elkaar te maken. Het compensatiefonds was in het leven geroepen voor de hogesnelheidslijn. Met de koppeling van beide dossiers speelt Infrabel ook met het leven van zwakke weggebruikers want het Laar is een belangrijke schoolroute en moet dringend aangepakt worden. De stad zal Infrabel aanklagen wegens contractbreuk. Voor het district is de financiële tegenvaller geen reden om het project Laar af te voeren. De aanbesteding is achter de rug en eind mei starten de werken zegt districtsschepen Ludo Van Reusel (N-VA). Het project kost 883.000 euro waarvan het district nu 360.000 euro betaalt. De rest is voor de provincie en Rio-Link. We zullen onze financiële meerjarenplanning aanpassen en misschien moeten we, op het einde van deze legislatuur, andere projecten uitstellen. Welke dat zijn moeten we afwachten. Bij Infrabel is men bijzonder karig met commentaar. We vinden het fietspad een goed project en hebben er graag compensatiegeld voor over. Daarom willen we een constructieve dialoog met de stad over hun beroepsprocedure.
EKEREN - In de slotgracht rond kasteel Veltwijck werden nieuwe fonteinen aangebracht. Het gaat om een proefopstelling. Binnenkort zal er ook nog een algendoder of Aquasonic in het water worden geïnstalleerd, om de vorming van algen tegen te gaan.
'Wat de fonteintjes betreft, zullen we nog vragen om ze nog wat hoger te laten spuiten zodat ze net boven de brug komen en het is ook de bedoeling dat het waterpeil nog wat stijgt', stelt districtsschepen voor ruimtelijke ordening Ludo Van Reusel (N-VA).
DAKBRAND VEROORZAAKT AANZIENLIJKE SCHADE IN EKEREN
Bron : 112 Antwerpen za 19 april 2014
Ingezonden door: Louis van Looy
Een uitslaande dakbrand heeft vrijdag kort voor middernacht enorme schade aangericht aan een appartementsgebouw langs de Kapelsesteenweg in Ekeren. Alle bewoners konden tijdig worden geëvacueerd. De oorzaak van de brand is nog niet bekend, maar er zou geen sprake zijn van kwaad opzet. Tijdens de bluswerken werd de Kapelsesteenweg tijdelijk afgesloten voor alle verkeer.
Bron: Lokale politie Antwerpen.
Archieffotoµ
Bron : GVA
Uitslaande dakbrand in Ekeren
19/04 EKEREN (2180) Op de Kapelsesteenweg in Ekeren brak vrijdagnacht rond middernacht brand uit in een appartement op de bovenste verdieping. De bewoonster van het appartement was niet thuis op het ogenblik van de brand.
De brandweer kon vermijden dat het vuur oversloeg op een aanpalende woning maar het getroffen appartement brandde volledig uit. De ondergelegen verdiepingen liepen heel wat waterschade op. De civiele bescherming kwam ter plaatse om het uitgebrande dak te overspannen met een zeil.
EKEREN - In een mail liet Infrabel informeel weten dat Ekeren voor de aanleg van het fietspad in het Laar een flinke som geld mocht verwachten uit het compensatiefonds van de hogesnelheidslijn. Enkele dagen later koppelde de spoorwegbeheerder er in de formele toezegging een voorwaarde aan vast. Het gaat om contractbreuk. We voelen ons gechanteerd, zegt districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA).
Voor de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Amsterdam richtte de NMBS een compensatiefonds op, waaruit de gemeenten langsheen het traject een bedrag mochten putten om de hinder te compenseren die met de werken gepaard ging. Er is destijds nogal wat werfverkeer door het Laar gepasseerd en er was ook andere hinder. Het vorig districtsbestuur besloot de gelden aan te wenden voor de aanleg van een fietspad langsheen het Laar, legt Palinckx uit. Zo gezegd zo gedaan, en in 2004 ondertekende de NMBS en het districtsbestuur een overeenkomst.
De aanleg van het fietspad komt er nu eindelijk echt aan. Het districtscollege gunde de opdracht afgelopen dinsdag aan aannemer Janssens uit Wilrijk. Maar we moeten nu zelf veel meer geld ophoesten. Infrabel stelt plots een voorwaarde aan de toekenning van het geld en koppelt het dossier aan de nog aan te leggen goederenspoorlijn. Dit is ongehoord. Platte chantage, ten koste van de veiligheid van zwakke weggebruikers, fulmineert Palinckx.
10/04 EKEREN (2180) Het was al langer geweten dat er een nieuwe sporthal in het Hagelkruispark komt. Maar de komst van de sporthal zorgt er wel voor dat de gsm mast verplaatst moet worden. Die komt nu te staan pal achter de tuinen van de bewoners van Akker.
Enkele weken geleden kregen zes bewoners van de Akker een aangetekend schrijven van het stadsbestuur waarin vaag werd aangegeven dat er werken in Hagelkruispark gingen plaatsvinden. Buurtbewoner Geert Luyckx vertrouwde het hele zaakje niet. "In die brief is het onduidelijk wat men gaat doen. Er wordt ook geen specifieke plek genoemd. Ik ben dan zelf maar op onderzoek gegaan."
Uit de plannen die ter inzage lagen op de kantoren van den Bell, bleek dat het over de verplaatsing van de gsm-mast gaat. De mast komt achter de atletiekpiste vlak achter de tuinen van de Akkerbewoners.
Geert Luyckx contacteerde met dit nieuws zijn buurman Rudy Brouwers. Samen besloten ze de buurt te mobiliseren en een bezwaarschrift in te dienen.
"We willen één ding zeker en vast duidelijk maken, wij zijn niet tegen de komst van de nieuwe sporthal.", vertelt Rudy Brouwers. "Maar het stad vindt dat de verhuis van die mast past in een betere integratie van het sportcomplex. Wij, als omwoners, worden constant met die mast geconfronteerd en we vinden dat het belang van een sportcomplex niet primeert op het belang van de buurt. Die mast wordt 36 meter hoog. Die steekt boven alles uit, je ziet hem staan vanuit alle hoeken. Bovendien wordt er nog extra verlichting op aangebracht voor de atletiekpiste en extra antennes voor een tweede operator. Het zal dus echt voor overlast in de buurt zorgen, de waarde van onze huizen gaat daardoor omlaag." " En dan spreken we nog niet over de straling die zo een mast voortbrengt."vult Geert Luyckx aan. "Er is nog altijd geen sluitend bewijs dat die straling niet schadelijk is. "
Er werden een veertigtal bezwaarschriften ingediend De bewoners willen dat er eerst alternatieve locaties onderzocht worden en vragen zich af of een gsm mast wel thuishoort in een recreatiegebied
*Foto : Rudy Brouwers en zijn zonen met op de achtergrond de mast op zijn huidige locatie. De nieuwe locatie is rechts aan de boom.* TTSY
De uitbaatster van het Gaja All Fitnesscenter, Kloosterstraat 33 in Ekeren, stelde zaterdagmorgen vast dat daar was ingebroken. Via een plat dak van een naastgelegen school waren de daders tot bij een raam op de eerste verdieping geraakt. Voor dat raam was een kunststof plaat bevestigd die werd weggenomen om naar binnen te geraken. Op het gelijkvloers werd vanachter de toog van de zaak een kleine geldsom gestolen. De dader maakte ook een twintigtal energierepen buit.
Districtsbestuur lost gebrek aan feestruimte op met fuiftenten
Bron : GVA
08/04Ekeren
(2180) Bij gebrek aan een echte fuifzaal, kwam districtsschepen voor
jeugd Marc Elseviers
( CD&V ) op de proppen met het idee van
fuiftenten. Het werd voor de tweede keer geconcretiseerd vrijdagavond op Pino
Colada, de fuif van de Mariaburgse scouts.
Fuiven in Ekeren
blijft een heikel punt. De meeste jeugdverenigingen willen wel iets organiseren,
maar een geschikte locatie daarvoor is niet echt voor handen. Omdat een fuifzaal
niet direct gerealiseerd kan worden, besloot het districtsbestuur te werken met
tenten. "Wij voorzien eigenlijk alles wat nodig is : de tent met vloer, de
generatoren, ondersteuning van het Rode kruis,... De jongeren moeten enkel nog
zorgen voor een brouwer en een DJ." verduidelijkt Marc Elseviers het
concept.
De jongeren krijgen ook de nodige begeleiding inzake veiligheid,
geluidsoverlast en dergelijke. "Iedereen die wil, kan een aanvraag indienen bij
de jeugddienst, maar we doen dit maar 4 keer per jaar. We hebben daar een budget
van 10000 euro voor uitgetrokken. Als je dat bedrag vergelijkt met wat het zou
kosten om een echte zaal te bouwen, zijn deze tenten zeker een goed alternatief.
En het is ook een dynamisch gegeven. We hebben in Ekeren plekken genoeg waar we een tent
kunnen neerzetten zonder veel overlast. Zo zijn er al fuiven geweest in het
Veltwijckpark en in Hof De Bist, maar dit kan evengoed in de Oude Landen of in
het Hagelkruispark.
En wat vindt de jeugd van dit initiatief van het
district. Evita en Quinten zijn twee van de organisators van Pino Colada en ze
zijn zeer opgetogen met dit aanbod. " We vinden het zeer tof dat het district
dit aanbiedt, zonder deze tent zou er geen editie van Pino Colada meer gekomen
zijn. We rekenen toch op een 400 man, dus we hebben alles om er een bangelijke
avond van te maken" klinkt het bij hen. Pino Colada was de tweede van vier
fuiven die het district steunt, een derde ligt ook al vast maar Marc Elseviers
wist ons te vertellen dat er voor de vierde alle mogelijkheden nog open
liggen. TTSY
08:15 STANDPUNT ANTWERPEN Morgen ligt het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Oosterweel op de tafel van de Vlaamse regering. Die timing is wellicht maanden geleden al grondig voorbereid.
Want als het GRUP wordt goedgekeurd, dan is daarmee de keuze voor het BAM-tracé nog voor de verkiezingen verankerd en dan moet de volgende regering er wel mee verder. Zo kunnen lange en moeilijke debatten aan de onderhandelingstafel na 25 mei worden vermeden. Wie Oosterweelniet lust, kan maar beter wegblijven, zo luidt de glasheldere boodschap van CD&V en N-VA.
Ondertussen gonst het van de activiteit rond Oosterweel en de Antwerpse mobiliteit. BAM opende deze week haar nieuwe communicatie-offensief met een brochure van acht pagina's in het gratis stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar. De ondernemers en academici van Forum 2020 lanceerden gisteren via de sociale media een knap filmpje van vijf minuten waarin ze hun standpunten uiteenzetten en eens te meer de Meccano van stRaten-generaal ondersteunen.
De voorbije weken kreeg ook het Ringland-plan van een nieuwe groep geëngageerde Antwerpenaars voor de overkapping van de Ring veel belangstelling. En de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal werken aan een inventaris van de fouten en onregelmatigheden in de MER-studie waarop de regering haar beslissing heeft gebaseerd. Zij zijn formeel: door al die onvolkomenheden zal Oosterweel de toets van de Raad van State nooit kunnen doorstaan.
Ook de politieke partijen proberen Oosterweel in hun campagnes optimaal uit te spelen. PVDA+ en Groen gaan daarbij voluit voor het Meccano-tracé. De sp.a probeert met een combinatie van het BAM-tracé met Ringland het beste van twee werelden te verzoenen en zo het ongenoegen bij haar achterban over de steun van de partij aan het BAM-tracé te compenseren. Maar de actiegroepen hameren erop dat in de MER-studie zwart op wit staat te lezen dat die twee projecten niet compatibel zijn.
Sinds onze enquête heeft aangetoond dat de Antwerpenaar zeer veel belang hecht aan de mobiliteit, maar nauwelijks nog kan volgen, worden kosten noch moeite gespaard om het Oosterweel-dossier te recupereren. De regeringsbeslissingen van Valentijn hebben in Antwerpenblijkbaar weinig indruk gemaakt.
"Alternatieven voor Oosterweel goedkoper dan aangekondigd"
Bron GVA
09:44 OOSTERWEEL De alternatieven voor het Oosterweeltracé, dat door de Vlaamse regering als beste optie werd verkozen, zijn minder duur dan werd aangekondigd. Dat vertelde Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) aan de krant De Morgen. Hij baseert zich op een financiële analyse die het onderzoeksbureau Arcadis uitvoerde in opdracht van de BeheersmaatschappijAntwerpen Mobiel (BAM) en die hij, onder strikte geheimhouding, kon inkijken.
De Vlaamse regering beweert al maanden dat het BAM-tracé - ook het Oosterweeltracé genoemd - 300 miljoen euro goedkoper is dan het Meccano-tracé. Uit de studie blijkt nu dat bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor "niet in te schatten bouwkosten". Bij Meccao en Oosterweel-Noord is dat 20 procent, waardoor beide alternatieven een prijshandicap van vijf procent krijgen. Voor Meccano komt dat neer op een meerprijs van 170 miljoen euro.
"Puur bedrog"
Björn Rzoska (Groen, foto) speelde de informatie, ondanks een strikte geheimhoudingsclausule, aan de krant door. "Als ik hiervoor wordt gestraft, dan is dat maar zo. De burger heeft recht op deze informatie", aldus Rzoska. "Dit rapport bewijst dat de Vlaamse regering nooit serieus heeft nagedacht over een alternatief voor Oosterweel. Bovendien wordt het spel niet eerlijk gespeeld. De regering staaft haar keuze voor Oosterweel met valse argumenten. Dat is puur bedrog".
BAM: "Standaardramingsmethode"
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) reageert verbaasd op de kritiek. Volgens Bojan Cerovic gaat het om een "standaardramingsmethode". "Het Oosterweeltracé is simpelweg veel meer uitgewerkt, dus de prijs is beter gekend. Bij de andere tracés zijn er nog veel meer onzekerheden, waardoor vijf procent extra marge is genomen", verduidelijkt hij.
Hoe dan ook blijven de conclusies overeind, onderstreept Cerovic. Oosterweel blijft het goedkoopste tracé en in de finale maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is het verschil zelfs verwaarloosbaar. En het is die MKBA waar het uiteindelijk om draait, aldus de BAM-medewerker. Daarin worden ook zaken als winst voor economie en mobiliteit meegeteld. "En dan komt het Oosterweeltracé nog steeds 4 miljard beter uit, dat is het relevante cijfer hier", besluit hij.
Geen strikte geheimhouding
Cerovic ontkent tot slot dat sprake is van strikte geheimhouding. Om redenen van concurrentie vraagt onderzoeksbureau Arcadis discretie over zijn methodieken, maar de cijfers zouden hoe dan ook donderdagmiddag worden toegelicht in het Vlaams Parlement.
Foto boven: simulatie Oosterweel ter hoogte van Groenendaallaan Foto onder GDR: Björn Rzoska
EKEREN - Het districtscollege heeft de aanleg van een voetpaduitstulping aan de schoolpoort van de Vrije Basisschool Mariaburg goedgekeurd. De leerlingen zullen veilig de straat kunnen worden overgebracht tussen de schoolpoort en het speelplein op het Van den Weyngaertplein.
Aan weerszijden van de voetpaduitstulping komt een plantvak, met lage beplanting, zodat de oversteek in het oog zal springen. Het voetpad tussen de twee plantvakken wordt extra breed zodat er vlot zal kunnen worden overgestoken.
De werken zullen uitgevoerd worden tijdens de paasvakantie.