Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
29-04-2009
Werken Leerhoeklaan van 6 tot 14 mei
Van 6 tot 14mei gaat Telenet werken uitvoeren aan het voetpad van de Leerhoeklaan,ter hoogte van de huisnummers 28 en 30. Telenet gaat een defecte kabel vervangen.
SLP voert met 1000 wc-borstels actie op het Sint-Anna-strand, Antwerpen Linkeroever
De Antwerpse afdeling van SLP ( Sociaal-Liberale Partij) voert op woensdagnamiddag 29 april vanaf 15.00 u op het Sint-Anna-strand actie voor een politiek die rekening houdt met de volgende generatie. Samen met Inge Hermans, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement en Antwerpse mandatarissen van SLP (o.a. OCMW-raadslid Lieve Pirquin, districtsschepen Joris Giebens, districtsraadsvoorzitter Farid Hemdane en districtsraadslid Arfan Saber) en de voorzitter van de Antwerpse afdeling Peter Annys plaatsen militanten van SLP 1000 wc- borstels en een vuile wc-pot op het Sint-Anna-strand, ter hoogte van het Plaasj-kaffee, Wandeldijk 1, Antwerpen-Linkeroever en delen ze pamfletten uit aan voorbijgangers.
U zal zich misschien afvragen wat die 1000 stomme plastic wc-borstels en die vuile wc-pot daar staan te doen! Moeten ze mij aanzetten tot nadenken over politiek? Wat is dan wel het verband tussen een wc-borstel en de uitdagingen van de 21ste eeuw?
Iedereen raakt wel eens geïrriteerd omdat een vorige gebruiker zich niet heeft bekommerd om wie er na hem komt. In de politiek van vandaag gaat het volgens SLP net zo. De traditionele, klassieke partijen zijn bezig met het lozen van hun eigen plannetjes, maar denken er geen seconde over na of dat plannetje een oplossing biedt die langer meegaat dan vandaag.
Bij de sociaal-liberale partij (SLP) houden we niet van oplossingen die niet verder reiken dat het einde van de toog. Caféfilosofie kan best vermakelijk zijn, maar de echte problemen van onze maatschappij aanpakken is een ernstige zaak. Die los je niet op met enkele slogans, want die verbergen altijd meer dan ze verklaren.
Voor sociaal-liberalen is immobilisme zowat de ergste nachtmerrie denkbaar. Want in een wereld die evolueert met de kracht en de snelheid van een wervelstorm, betekent stilstaan achteruitgaan. De traditionele partijen die mee verantwoordelijk zijn voor het immobilisme van de afgelopen jaren dragen een verpletterende verantwoordelijkheid. Zij zadelen de volgende generaties – onze kinderen en kleinkinderen dus – op met een onverantwoord hoge historische schuld. Schuldig verzuim, heet dat dan.
SLP heeft in Antwerpen een sterke, enthousiaste ploeg. SLP wil tonen dat het radicaal anders kan. We schrikken er niet voor terug om iedereen met de neus op de feiten te drukken. Ook al doen we dat met een vuile pot en een wc-borstel. Het is het resultaat dat telt: Vlaanderen heeft recht op een ongebonden partij die met slimme oplossingen voor de dag komt. Daarom moeten we de oude bezems weggooien en schrobben met ideeën van de 21ste eeuw. Tot 7 juni moeten we het helaas nog stellen met het troosteloze beeld van een strand vol plastic wc-borstels.
SLP Antwerpen heeft precies het Sint-Annastrand uitgekozen voor deze actie, omdat we net van op deze plek een mooi zicht hebben op één van die dossiers dit tot een absolute knoeiboel zijn verworden : de locatie van de toekomstige Oosterweelverbinding.
De aanwezige mandatarissen zullen meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om een aantal van onze standpunten inzake Antwerpse hete hangijzers, zoals o.a. de Oosterweelverbinding, aan u mee te geven.
Ongetwijfeld levert deze actie ook interessante beelden op voor uw medium.
Op 18 mei start aannemer Hens met de werkzaamheden voor de heraanleg van de Boerendijk. De werken zouden 150 werkdagen duren en 715.000 euro kosten. 407.000 Euro wordt door Ri-Ant betaald. Het district betaald 308.000 euro voor de bestrating. De werken starten ter hoogte van kruispunt Kloosterstraat.
SLP gaat niet akkoord met het wensscenario van het studiebureau.
Raadslid Luc Van Berlo: “Ik heb vanavond op de raad het plan mee ter kennisname aanvaard. Maar akkoord gaan met de uitvoering kan ik niet. Het sluit Mariaburg te veel op, eigen verkeer zal onnodig veel lussen moeten rijden om bv bij de bakker of apotheker te geraken.” Het bestuur van SLP Ekeren begrijpt wel dat men een onderbreking doet aan de Nijverheidslei, er was daar wat sluipverkeer naar en van de Delhaize. Maar SLP begrijpt niet waarom de Leopoldlei een enkele richting moet worden, voor een 2Otal auto's die een stuk Kapelsesteenweg willen afsnijden is dit wel wat overdreven. De weinige middenstand (bakker en apotheker) die Mariaburg daar nog heeft zal hiervan zeker veel nadeel ondervinden.
Daarbij voorziet het studiebureau ipv van de onveiligeoverweg naar de Notenschelp geen kleine tunnel. Dit is zeer slecht voor het fietsverkeer naar de scholen in Ekeren. Deze kunnen tot nu toe een zeer veilig weg volgen, weg van de Schriek, langst de Willy Staeslei binnendoor. Een voet-, fietsers-tunnel moet voor ons hier zeker, wij vrezen dat anders nog meer kinderen zo maar de spoorweg zullen oversteken. Wat wel goed is dat zijn de smallere indraaipunten aan de Kapelsesteenweg, deze zullen volgens SLP al voldoende ontradend werken. Het volgens ons blijkt ook uit de studie dat er eigenlijk weinig aanpassingen nodig zijn. Het gaat hier al over erg weinig sluipverkeer. Alleen de slechte staat van het wegdek in wijk zorgt dikwijls voor onveilige fiets en andere toestanden. Men moet hierin investeren, met enkele enkelrichting borden en wat witte verf komt men er echt niet. Voorzitter Guido Staes: "Wij ijveren er dan ook binnen de meerderheid voor dat men dit plan grondig aanpast. Als enige meederheidspartij met geen schepen voeren we zo vanuit de raad de druk op. De SLP-spirit in Ekeren is klein maar weegt wel serieus op het beleid."
Met vriendelijke groeten,
Guido Staes, SLP-Ekeren voorzitter en
Luc Van Berlo, raadslid Ekeren, verenigde raadscommissie voorzitter, bestuurder Hoog Maey. 0484 617 819 -luc.vanberlo@s-lp.be
- radiodebat op: 'Politici aan het woord' op Xpoonline: Klik hier! (+vernieuw de pagina om het balkje juist op te starten)
"Vandaag werd in zaal Horta te Antwerpen het eerste congres van SLP gehouden. Onze Ekerse mensen hebben een aantal ammendementen ingediend op de stellingen die door de partij als belangrijkste themas voor de komende verkiezingen naar voor werden geschoven. Dat een deel van de Ekerse opmerkingen werden bekrachtigd op het congres, bewijst dat wij ook nationaal een inbreng hebben. Luc Van Berlo (districtsraad), Liliane Calluy (erfgoed) en Guido Staes hebben dit al meermaals bewezen.
Een 300-tal militanten van de Sociaal-Liberale Partij hebben zondag op een congres in Antwerpen unaniem het SLP-verkiezingsprogramma goedgekeurd. In zijn toespraak benadrukte voorzitter Geert Lambert dat SLP nodig is: "omdat de klassieke partijen er met hun oudbakken ideeën en vastgeroest machtsdenken niet in slagen om de maatschappij klaar te stomen voor de uitdagingen die op ons af komen". Lambert is er dan ook van overtuigd dat zijn partij de kiesdrempel zal halen. Het was het eerste SLP-congres sinds de partij eind vorig jaar uit de as van VlaamsProgressieven verrees. Met nog anderhalve maand te gaan tot de stembusslag van 7 juni stond het uiteraard in het teken van de verkiezingen. De partij stelde er haar acht lijsttrekkers voor: Inge Hermans (Antwerpen), Pinar Akbas (Limburg), Mohamed Ridouani (Vlaams-Brabant), Guy Haaze (Oost-Vlaanderen), Geert Lambert (West-Vlaanderen), Neal Raes (Brussel), Tom Callaerts (Brussels gewest) en Nelly Maes (Europa). De aanwezige leden schaarden zich achter het verkiezingsprogramma dat de partij donderdag al voorstelde aan de pers. Dat stoelt op zeven pijlers: de economische crisis ombuigen in duurzame groei; de welvaart rechtvaardig verdelen; zorg betaalbaar houden voor de volgende generatie; je tijd kunnen verdelen over werk, vrije tijd en gezin; een moderne overheid uitbouwen zonder communautaire verlamming; de opwarming van de aarde een halt toeroepen; en diverse culturen laten samenleven. In zijn speech beklemtoonde Geert Lambert dat de komende weken cruciaal worden. Hij blijft er echter rotsvast van overtuigd dat SLP de kiesdrempel haalt. Alle peilingen spreken dat voorlopig tegen. Lambert wil echter minstens één zetel binnenhalen. "Samen moeten we de kiezer ervan overtuigen dat we moeten durven veranderen. Nu zeker", verklaarde Lambert met een verwijzing naar de campagneslogan. Voor duurzaamheid Om te vermijden dat de volgende generaties het gelag moeten betalen voor het huidige non-beleid, pleit Lambert voor grondige hervormingen. Zo moet er voor SLP worden geïnvesteerd in innovatieve sectoren zoals bio- en milieutechnologie en in bedrijven die voor duurzaamheid kiezen. De Vlaamse regering dient daarom absoluut 3 procent van het bbp in kennisontwikkeling te investeren. Daarvoor zijn 15.000 extra onderzoekers nodig. Lambert schoof zondag ook een rist sociale maatregelen naar voren die onder meer de combinatie tussen gezin en arbeid moeten vergemakkelijken. Daarnaast brak hij een lans voor geautomatiseerde uitkeringen, voor kinderopvang op bedrijventerreinen en meer investeringen in zorg. Dit laatste kan door besparingen op het overheidsapparaat. Lambert eiste tot slot van de regering dat ze snel werk maakt van de invoering van tijdelijke werkloosheid voor bedienden, om zoveel mogelijk ontslagen te vermijden. llc (belga)
Gouverneur Berx schorst Antwerpse gemeenteraadsbesluiten na Ekerse klacht
Bron : Nieuwsblad
EKEREN - Gouverneur Cathy Berx heeft zes besluiten van de Antwerpse gemeenteraad van 26 januari geschorst. Het ging om antwoorden op Ekerse verzoekschriften.
Drie Ekerse CD&V'ers hadden op 30oktober 2008 elk twee verzoekschriften ingediend om een aantal gebieden van district Antwerpen over te hevelen naar Ekeren. Om over deze verzoekschriften goed te kunnen beraadslagen, vroeg de gemeenteraad een advies aan district Ekeren én aan district Antwerpen. Ekeren gaf een positief advies. Het punt werd echter niet op de agenda van de Antwerpse districtsraad gezet. Het Antwerps districtscollege stelde dat het 'te kort dag was' om over zo'n belangrijke materie een advies te formuleren. Daarop dienden de drie Ekerenaren een klacht in bij de gouverneur.
'De gemeenteraad zag over het hoofd dat de adviezen van de districtsraden moesten komen. Het Antwerpse antwoord, een weigering om advies te verstrekken, kwam van het districtscollege, en niet van de gehele raad. De gemeenteraad heeft nu honderd dagen de tijd om zijn huiswerk over te doen', zegt Bert Van den Bossche, een van de indieners. Antwerps districtsvoorzitter Chris Anseeuw (SP.A) ziet het anders. 'We hebben nog niet beslist of we het punt op de agenda van de districtsraad zetten. Er geldt voor de districtsraad enkel een adviesrecht en geen adviesplicht.'
De hele kwestie draait om de hereniging met Ekeren van natuurgebied De Oude Landen, recreatiedomein Muysbroeck, een aantal huizen midden in de straat Pastorijveld en de wijken Rozemaai, Schoonbroek en Edison. 'Het leidt soms tot hilarische toestanden. Gehandicapten moeten voor de vernieuwing van hun rijbewijs voorbij het districtshuis van Ekeren rijden om naar de stad te gaan en in de Pastorijveld komen dagelijks twee postbodes langs, een van Ekeren en een van Antwerpen', aldus Bert Van den Bosch. (env)
Stationsrapport Ekeren Nieuwsblad.be beoordeelt het station in uw gemeente
ANTWERPEN - Op basis van vijf criteria stelt Nieuwsblad.be een onafhankelijk stationsrapport op. Onze reporter bracht een bezoek aan het station in uw gemeente. Hoe zit het met parkeergelegenheid, sanitaire voorzieningen en dienstverlening? Is het station toegankelijk en hoe ziet het perron er uit? Leest u even mee en geef uw mening.
A. Parking: 3/4
Er is een grote parking voor enkele tientallen auto's. Aan het stationsgebouw is een kleine onoverdekte fietsstalling geplaatst. Wat verderop onder de brug zijn er nog twee fietsstallingen. Met wat verbeelding zijn dat dus overdekte stallingen. Het stationsgebouw zelf wordt nu gebruikt door een kunstvereniging als expositieruimte en clublokaal.
B. Sanitair : 0/2
Er is geen sanitair.
C. Info en perron: 3/6
De perrons zijn netjes en er staan enkele infozuilen. Er zijn schuilhuisjes en enkele zitplaatsen.
D. Toegankelijkheid : 2/3
De perrons zijn modern en comfortabel, maar rolstoelgebruikers kunnen hier niet opstappen. (env)
"Van eerste viool in de opera naar de eerste viool in het Parlement" Inge Hermans, woont in Brasschaat, is er OCMW-raadslid en is al 24 jaar de eerste violiste in de Vlaamse Opera. Al even lang is ze syndicaal afgevaardigde voor ACOD- cultuur. Onderhandelingen voeren en standpunten vertolken zit haar in het bloed. Inge is voorzitter van de Vrienden van Tibet en Mensenrechtenactiviste. Haar politieke wortels liggen bij de vernieuwingsbeweging VU-ID. Inge Hermans is lid van het nationale partijbestuur van SLP.
De Antwerpse lijsttrekker voor SLP, Inge Hermans, duikt met veel enthousiasme de campagne in. "SLP is een partij die mij op het lijf geschreven is: eerlijke, propere en vooruitstrevende politiek,waarin vrijheid hand in hand gaan met solidariteit en milieubewustzijn. "Durven veranderen. Nu zeker" is onze duidelijke slogan. We verwijten de grote partijen dat ze heel bewust niks doen om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen door naar de volgende generaties.!" De persoonlijke speerpunten van Inge Hermans zijn: jeugdwelzijn onderbrengen bij één en dezelfde minister, cultuurbeleving op alle niveaus verder stimuleren, grondige hervorming van de artistieke adviescommissies, ijveren voor een interculturele samenleving en een zeer kritische houding tegenover mensenrechten overal ter wereld. De Oosterweelverbinding zal, zeker in Antwerpen, hét verkiezingsthema zijn. De manier waarop dit dossier door de Vlaamse regering en de stad Antwerpen is aangepakt, is voor Inge Hermans het zoveelste bewijs van het immobilisme in de politiek van vandaag. "Het mobiliteitsprobleem rond Antwerpen is acuut en moet snel aangepakt worden. Er is bijvoorbeeld geen enkele reden om de flankerende maatregelen die in het Antwerpse Masterplan zijn opgenomen, uit te stellen. Het verlengen van tramlijnen, het uitbreiden van het aanbod aan openbaar vervoer, de nodige werken aan waterwegen en bruggen. Inge Hermans: "De SLP wil dat ook het vierde tracé, dat in de laatste studie naar voor werd geschoven, een volwaardige kans krijgt. En bovenal verlangen wij dat de burger écht het laatste woord krijgt in een volksraadpleging. Wat ons betreft, gaat dit ruimer dan enkel Stad Antwerpen. Degradeer die volksraadpleging niet tot een schaamlap om genomen beslissingen te maskeren." Voor SLP wordt het een strijd van David tegen Goliath. Maar we kunnen de kiezer recht in de ogen kijken. Onze slogan: "Durven veranderen. Nu zeker." verwijst naar het alternatief dat wij de kiezer aanbieden. Inge Hermans:"Ons programma is een echt progressief alternatief. Leer het kennen op www.s-lp.be. Afspraak op 7 juni!"
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
KopieSamenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 3 april 2009
Iedereen aanwezig behalve de heer Philip Heylen en mevrouw Leen Verbist, schepenen.
collegebesluit: 4459 van vrijdag 3 april 2009 Stadsontwikkeling A-Punt
8 Nota voor publieke consultatie plan-MER gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP)Spoorweginfrastructuur Oude Landen (Ekeren). Terinzagelegging nota. Opmerkingen college. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 4459) Van 9 maart 2009 tot en met 8 april 2009 ligtde nota voor publieke consultatie van het op te stellen plan-MER Spoorweginfrastructuur Oude Landente Ekeren ter inzage voor het publiek. Het stadsbestuur kan haar opmerkingen over deze notaaan de dienst Mer overmaken. Externe factor, vraag van (andere) overheid, 4/03/2009
Auteur: Klaas Meesters/Hans Willems
MotiveringVoorgeschiedenisOp 31 oktober 2001 (jaarnummer 11719) keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming vanhet spoorwegemplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpengoed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezigeuitwijkbundels naar Luchtbal.Op 23 januari 2004 (jaarnummer 346) besliste het college om principieel akkoord te gaan met deverplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet incombinatie met de onderhoudsinstallatie.Op 10 maart 2006 keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visieop dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft infunctie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierovereen collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS.Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘OudeLanden’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaalOp 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA)'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd.
Op 9 februari 2007 nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voorde aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal enbesliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de VlaamseOverheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie).
In het kader van de project-MER adviseerde het college op 22 februari 2008 (jaarnr. 1660) om volgende milderende maatregelen op de nemen:
1 Het gebied tussen beide spoorprojecten wordt door de NMBS ingericht als eennatuurontwikkelingsproject, waarvoor ten gepaste tijden in samenspraak met de stad een plan zalvoor opgemaakt worden.
2 De oversteekbaarheid van Lijn 27A te realiseren door een recreatieve en ecologische verbindingte maken samen met de onderbruggingen en het herstel van de oevers van de Oudelandse beeken de Laarse beek ter hoogte van hun dwarsing met het vertakkingscomplex.
3 De oversteekbaarheid van Lijn 12 te realiseren door een recreatieve verbinding te maken tenzuiden van de spoorbundel Luchtbal die het bestaande natuurreservaat verbindt met hettoekomstige natuurrijk park.
Feiten en context Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijkeplanning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat de zone tussen de twee spoorlijnen (12 en 27A)momenteel de bestemming parkgebied heeft. Spoorweginfrastructuur past uiteraard niet in eenparkgebied. De eerste stap om tot een GRUP te komen via het integratiespoor is de nota voorpublieke consultatie, binnen de MER-procedure kennisgevingsdossier. Binnen deze nota wordtaangegeven wat men wil onderzoeken in het kader van het MER.Het plangebied is beperkt tot de huidige spoorweginfrastructuur, Lijn 12 en 27A, en de ruimtetussen de twee spoorlijnen, momenteel in landbouwgebruik. In het noorden wordt het plangebiedbegrensd door de Prinshoeveweg. In het zuiden is de huidige spoorinfrastructuur de grens van het plangebied. Het plangebied behoort volgens het s-RSA tot de zachte ruggengraat, meer bepaald het Noorderpark. De zachte ruggengraat is een opeenvolging van onderling verbonden ruimten,gerelateerd aan het watersysteem. Water is alomtegenwoordig op het Antwerps grondgebied en hetbeperkt zich niet tot de grote rivieren en kanalen, in tegendeel, het is een zeer diffuus en complexnetwerk. De gebieden langsheen de verschillende waterlopen en kanalen, die moeten opengehouden worden voor overstromingen, tekenen een ruimte af die de basis vormt voor een systeemvan vijf parken.De parken leggen relaties met de omgeving en met de natuurlijke structuur. Ze zijn afgestemd opde structuur van de waterelementen zoals beken, afvoerkanalen en grachten. Ze verbinden deSchelde met het hinterland van Antwerpen en zijn onderling verbonden door de groene corridorvan de Singel en door kleinere corridors, gevormd door het doorsijpelen van de natuur in hetweefsel van de compacte stad. Deze strategische ruimte heeft als voornaamste doelstelling hetcreëren van een krachtig samenhangend ecologisch systeem.
Andere doelstellingen van de zachte ruggengraat zijn:
1 Een thematische differentiatie tussen de vijf parken;
2 Gepaste beheersmaatregelen om de ecologische waarde van de parken te maximaliseren;
3 Het beschermen van waardevolle kleine groenzones in de bebouwde omgeving;
4 Het beheer van de beekvalleien van de Schijn, de Struisbeek en de Laarse beek.
Het Noorderpark moet de ontwikkeling garanderen van de verbindende parkstructuur in hetnoordelijke deel van de stad en moet het bebouwde perifere landschap in Brasschaat/Schotenverbinden met de Schelde en het centrum. De verbinding wordt gerealiseerd via de groene singelen Spoor Noord en loopt langs het Havengebied. Een verbetering van de (tweede) spoortoegang totde haven zal binnen dit park mogelijk blijven, onder specifieke voorwaarden van de Ecostad.De ontwikkeling van de ecologische waarden van de gebieden langs de Laarse en Donkse beekenerzijds, en het voorzien van voldoende recreatieve en sportfaciliteiten voor Luchtbal, Merksemen Ekeren anderzijds zijn andere basisdoelstellingen van het Noorderpark. Deze recreatie kanenkel in afgebakende zones en gelinkt aan het park door middel van wandel- en fietspaden. Derecreatieve kwaliteiten van het park moeten georganiseerd worden in evenwicht tussentoegankelijkheid enerzijds en bescherming van de natuur anderzijds. In de delen die niet onderbescherming staan is informele sport toegelaten.Het structuurplan ondersteunt de uitbreiding van de spoorwegbundels van Lijn 12 (herlokalisatiebundel Schijnpoort ter realisatie van Park Spoor Noord) en Lijn 27A (voorafname op de tweedespoorontsluiting van de haven). De bestaande spoorweg in de Oude Landen kan beperkt uitgebreidworden, mits de nodige ecologische en bufferende maatregelen, landschappelijke inbedding enzonder harde treininfrastructuur.Het strategisch project Laarse –Oudelandse Beek vertrekt vanuit de intentie een doorlopend park terealiseren langsheen het water, het behoud van de natuurlijke waarde en het toevoegen van enkele‘lichte’ uitrustingen: voet- en fietspaden en enkele kleinere voorzieningen in de onmiddellijkeomgeving van woningen.Bij dit vernieuwingsproject voor het water zal tevens de recreatieve relatie met de omliggendewoonwijken mee bekeken worden: een nieuw speelbos voor de buurt, het behoud van despoorwegovergang aan Lijn 12, en het voorzien in een nieuwe spoorwegovergang aan Lijn 27A.Het structuurplan stelt voor om de buffercapaciteit van bijkomende natte natuur langsheen dewaterlopen in dit gebied (Laarse en Donkse beek), als ontwerpconceptmee te nemen. De inplanting van de bundels moet ook rekening houden met het verval van deLaarse beek en de gewenste afvoer naar het Schijn. Wat vandaag nog belangrijke open ruimtes zijnlangsheen de Laarse beek, bvb. de zone voor openbaar nut naast de Sint-Lukaskliniek te Ekeren,kan binnen deze visie bijkomend ingeschakeld worden en herbestemd als toegankelijke groenzonebinnen het gewestelijk RUP.Ook de mogelijkheid kan onderzocht worden om stroomafwaarts aan de Oude Landen (ten westenvan de Ekersesteenweg) een nieuwe open bedding te graven die zowel het debiet van de LaarseBeek, de Oudelandse Beek als de Donkse Beek kan opvangen. In elk geval moet de inplanting vande spoorwegbundels ten zuiden van het stroomgebied van de Oudelandse beek beperkt blijven, omzo een bufferzone en parkgebied te behouden ten noorden ervan. Enerzijds als behoud van hetlandschappelijk karakter en anderzijds om de kwaliteit van het nabij gelegen woongebied tevrijwaren.”Stad Antwerpen beschouwt de beleidsnota ‘Oude Landen’ als het referentiekader voor alleontwikkelingen in deze zone.
Vanuit 7 ruimtelijke concepten (nieuwe natte natuur, noordelijke open ruimte verbinding, zuidelijke schakel, recreatieve verbindingen, spoorwegdoorgangen,speelbosontwikkeling) zijn in deze beleidsnota volgende voorwaarden van belang:
1 De afbakening van het GRUP verruimen zoals aangeduid op de structuurschets. Het gebiedomvat: het natuurreservaat de Oude Landen, het landbouwgebied Oude Landen, de vallei van deLaarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19, het gebied rond het voormaligeKlinaziekenhuis en het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai;
2 Het creëren van een eenheid nieuwe natte natuur;
3 De hydraulische studie uitgevoerd voor de provincie met betrekking tot het voorkomen vanwateroverlast in het gebied door het creëren van bijkomende berging door een gedeeltelijkeomlegging van de Laarse Beek naar de Oudelandse Beek in combinatie met een herprofileringvan de Laarse Beek;
4 Het behouden van een noordelijke open ruimte verbinding zodat het natuurreservaat en het teontwikkelen landbouwgebied verbonden blijven;
5 Een zuidelijke (ecologische en recreatieve) schakel tussen Keizershoek en bospolder;
6 Behoud en voorzien van nieuwe recreatiepaden, spoorovergangen en aansluitingen met deomliggende natuur- en woongebieden;
7 Het versterken van de noordelijke parkstructuur door het gebied rond het voormaligeKlinaziekenhuis te ontwikkelen tot parkgebied en het te verbinden met de vallei van de LaarseBeek;
8 Speelbosontwikkeling in het gebied ten oosten van spoorlijn 27A.
TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de tweespoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. De eerste aanzet tot analyse voor dit plan werd opeen werkvergadering gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, vanAgentschap Natuur en Bos (ANB) en Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid enOnroerend Erfgoed (RWO). Ook twee districtsschepenen van Ekeren waren aanwezig.Juridische grondIn het kader van het decreet van 27 april 2007 houdende wijziging titel IV van 5 april 1995houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van artikel 36ter van het decreet van 21oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en natuurlijk milieu (plan-mer-decreet) (B.S.20/06/2007) en besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het integratiespoorvoor milieueffectenrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan (integratiespoorbesluit voorRUP’s) (B.S. 30/05/08) moet de volledig verklaarde nota voor publieke consultatie ter inzagegelegd worden.AdviesOp 23 maart 2009 heeft de districtsraad beslist dat volgende elementen belangrijkeaandachtspunten zijn, die in de studie moeten worden opgenomen, en die op termijn moeten geïmplementeerd worden, wat de infrastructuur betreft:
1 De impact van de lichtverstoring moeten tot een minimum beperkt worden;
2 De spoorwegoperatoren die gebruik maken van spoorweginfrastructuur en deexploitatiemaatschappijen van spoorweginfrastructuur doen maximale inspanningen met het oog op het verminderen van de productie van lawaaihinder. Spoorwegoperatoren zetten fluistertreinen en milieuvriendelijke locomotieven in op het betrokken traject en infrastructuur.De exploitatiemaatschappijen voor spoorweginfrastructuur voorzien de nieuwe aan te leggeninfrastructuur van de nodige groene schermen, en overdekte sleuven alsook de installatie vanmeetpunten die de Db(A) registreren;
3 Het Vlaams Gewest stelt met betrekking tot het spoorvervoer geluidsnormen in waaraan despoorwegoperatoren die gebruik maken van spoorinfrastructuur en de exploitatiemaatschappijenvan spoorweginfrastructuur moeten voldoen. Het Vlaams Gewest voert zonodig overleg metandere betrokken overheden om deze doelstelling te bereiken;
4 Visuele afscherming in overeenstemming met het landschapsuitzicht naar de wijk Donk, waarbijgeen gebruik mag gemaakt worden van wanden en/of muren, wel van groene bermen;
5 Aandacht voor de ontsluiting van het gebied via voet-, fiets- en ecotunnels of anderedoorgangen;
6 Voldoende aandacht voor de ontwikkeling van een sportpark "De Oude Landen";
7 Zoveel mogelijk vrijwaren van de agrarische omgeving, met voldoende aandacht naar eenkwaliteitsvolle architectuur, geïntegreerd in het landschap, van de doorsteken en de tunnels;
8 Er worden meetpunten voor fijn stof, te verstaan als PM 10; PM 2,5; PM 0,1; NO; NO2 en SO2aangebracht op het Ekerse grondgebied en waarvan, naar gelang de evolutie en de stand van dewetenschap, de waaier te meten parameters op 3 jaarlijkse basis wordt geactualiseerd.
Wat de waterhuishouding betreft heeft de districtsraad volgende opmerkingen, die in de studiemoeten worden opgenomen, en die op termijn moeten geïmplementeerd worden:
1 nergens wordt verwezen dat het gebied in het s-RSA opgenomen is als overstromingsgebied;
2 In figuur 4 wordt het grondwaterpeil van een droge periode gebruikt als referentie om tebesluiten dat het grondwaterpeil zich op gemiddeld 1 meter onder het maaiveld bevindt. Uitfiguur 3, die het grondwaterpeil over een gans jaar weergeeft, blijkt duidelijk dat er in de winteren in de natte periodes een verschil van 50 cm zit in de hoogte van de grondwaterstand. Mengebruikt dus een niet-referentiële periode die een verkeerd beeld geeft. Vertrekkend van decorrecte referentie zal blijken dat in de winterperiode het gebied volledig onder water zal staan,bij afgraving van 50 cm. Het district vraagt de natte periode als referentie voor het effect opgrondwatertafelverlaging te gebruiken in plaats van het grondwaterpeil in de droge periode;
3 De impact tussen het afgraven en de vernattingstrategie van het natuurgebied De Oude Landen isniet bestudeerd. Door het verlagen zou verdroging kunnen optreden. Het district vraagt het effectvan het afgraven op de vernatting van het natuurgebied De Oude Landen te onderzoeken nietalleen in de huidige toestand maar ook volgens de te ontwikkelen strategie van vernatting.
De districtsraad wenst dat het projectgebied wordt uitgebreid met:
1 Het volledig erkende natuurreservaat De Oude landen (met inbegrip van het deel ten oosten vande Ekersesteenweg);
2 Het landbouwgebied De Oude Landen, in het oosten begrensd door de weg De Oude Landen;
3 De vallei van de Laarse beek, vanaf de inloop in de overwelfde Schijn tot aan hetafrittencomplex van de E19, in het zuiden begrensd door de HSL en de E19, en in het noordendoor het bebouwde weefsel langsheen het Laar;
4 Het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis;
5 Het woongebied van Ekeren-Donk (met name het gebied ten zuiden van de Prinshoeveweg, inhet oosten begrensd door het gebied van het voormalige Klinaziekenhuis, in het zuiden door hetLaar en in het westen door De Oude Landen);
6 Het buffergebied langsheen het woongebied de Rozemaai (waarin het oostelijk deel van heterkende natuurreservaat de Oude Landen gelegen n is) tot aan de Luithagenbrug.
Argumentatie
Vermits de beleidsnota het kader blijft voor de ontwikkelingen in en rond de Oude Landen, wordtde ‘nota voor publieke consultatie’ vanuit de 7 concepten die binnen de beleidsnota naar voorworden geschoven, beoordeeld.
1 Nieuwe natte natuur
In de ‘nota voor publieke consultatie’ wordt de ontwikkeling van de zone tussen de tweespoorlijnen tot natte natuur, als een verworven feit beschouwd. Om dit te kunnen verwezenlijkenwil men het tussengebied afgraven tot 3m TAW. De grafieken die gehanteerd worden, behandelenenkel de zomermaanden. In die grafieken is te zien dat het grondwatervlak 75 cm onder hethuidige maaiveld ligt. Een kleine vuistregel zegt dat in de winter het vlak 50 cm hoger moetgesitueerd worden, ergo 25 cm onder het maaiveld. Als het gebied wordt afgegraven tot 3 m TAW,een 80 cm, staat een klein deel steeds onder water en in de winter staat ongeveer heel het gebiedonder water. Het bufferend vermogen kan dan ook in vraag worden gesteld. Om dit te kunnenstaven of ontkrachten, is het noodzakelijk om metingen gedurende een heel jaar uit te voeren.In het algemeen blijft de wateroverlastproblematiek een aandachtspunt in dit project. AangezienEkeren-Donk nu reeds gevoelig is voor wateroverlast, moet dit project de garantie kunnen biedendat die overlast verminderd.De Oudelandse beek wordt omschreven als een beek met een matige structuurkwaliteit. Dit projectbiedt de mogelijkheid om ter hoogte van gebied tussen de twee spoorwegen de structuurkwaliteitte verbeteren. Deze inspanningen mogen niet teniet gedaan worden door een lange inbuizing onderhet kruisingscomplex of de sporenbundel.Zeer positief is dat in de ‘nota voor publieke consultatie’ expliciet staat vermeld dat er geenonderhoudsinfrastructuur wordt voorzien.
2 Noordelijke openruimteverbinding
Er wordt gevraagd om de zone ten noorden van de huidige spoorwegbundel eenopenruimteverbinding mogelijk te maken. Opdat die verbinding mogelijk zou zijn, mag de nieuwespoorwegbundel niet ten noorden van de huidige gelegd worden. In het reeds opgestelde project-MER wordt het verschuiven van de nieuwe spoorwegbundel naar het zuiden als meest wenselijkgeacht. Die plaatsing zorgt ook voor een grotere afstand tussen de bundel en de woonwijken. StadAntwerpen herhaalt daarom uitdrukkelijk de vraag om de nieuwe spoorwegbundel parallel met dehuidige te leggen en dit ook expliciet op te nemen in het GRUP.
3 Zuidelijke schakel
Dit gebied is geen eiland in een stedelijke omgeving. De zone tussen beide spoorlijnen maakt deeluit van een groene structuur in het noorden van Antwerpen. In het s-RSA wordt deze structuurvertaald in het Noorderpark. De kern van die groene structuur is het natuurgebied de Oude Landensamen met het landbouwgebied tussen spoorlijn 27a en spoorlijn 12. Dit centraal deel wordt metde omgeving verbonden door het buffergebied ten zuiden van Rozemaai en door het de groenezone rond de Laarse beek en het vroegere Sint-Lukasziekenhuis. Deze verbinding is belangrijk omvan een groene structuur te kunnen spreken.
4 Recreatieve verbindingen
De te ontwikkelen natte natuur moet bereikbaar en dus bruikbaar zijn voor de omwonenden. Eengoede toegankelijkheid is dus noodzakelijk. Die toegangen moeten zich zowel ten oosten als tenwesten van het gebied tussen de spoorlijnen moeten situeren opdat de omwonenden vanuit Ekeren-Donk door het gebied naar het natuurgebied Oude Landen, naar Ekeren centrum, naar Rozemaaikunnen gaan.Ten westen van Lijn 12 zal er op korte termijn een non-stoproute komen en ten noorden van hetgebied is er reeds een goede verbinding naar Ekeren centrum via de Veltwijcklaan. Een zeerbelangrijke knelpunt is echter het complex Antwerpen-Noord waar HST, Lijn 12, Lijn 27, A12,E19 en ring samenkomen.Schoten en Brasschaat werken samen aan een non-stop fietsroute ten noorden van de HST-lijn.Deze route loopt verder over Het Laar in Ekeren maar vervolgens kan je niet verder richtingLuchtbal door allerhande harde infrastructuren. Dit project vormt een opportuniteit om dezeverbinding voorbij deze harde infrastructuren te loodsen en zo Luchtbal en Antwerpen-centrum tebereiken.
5 Spoorwegdoorgangen
Het gebied moet toegankelijk zijn. Daarom zijn spoorwegdoorgangen noodzakelijk. Lijn 12 moetten noorden en ten zuiden van de spoorwegbundel oversteekbaar zijn. Onder Lijn 27a moet omlogische routes te creëren, eveneens een noordelijke doorgang, ter hoogte van de OudelandseBeek, en een zuidelijke doorgang voorzien worden.
6 Ontwikkeling van de zone ten oosten van Lijn 27a
In de beleidsnota Oude Landen wordt hier een speelbos rond de bestaande sportvelden ingetekend.Ondertussen is de visie geëvolueerd naar het ontwikkelen van een sportpark als buffer tussen despoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordter één sportspecifieke sporthal voorgesteld.De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn27a. De spoorlijn zelf zal een iets ander traject volgen waardoor de buik van het gebied net ietsgroter wordt en het noordelijkste deel smaller zal worden. Het talud van de spoorlijn zal zeerdominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Het is dan ook logisch dat deze zonemee wordt genomen in alle plannen.Verder wenst stad Antwerpen aandacht te vragen voor mogelijke geluidsoverlast. De spoorlijn 27averschuift richting woonwijk en zal meer gebruikt worden. Beide zaken doen vermoeden dat degeluidsoverlast zal toenemen. Dit moet dan ook zeer goed onderzocht worden binnen de plan-MER. Als uit de plan-MER blijkt dat maatregelen noodzakelijk zijn, moet steeds eenlandschappelijk verantwoorde inpassing verkozen worden.Ook de lichtpollutie van de spoorwegbundel moet onderzocht worden naar de effecten op dewoonwijken of het natuurgebied.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het Departement Leefmilieu,Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te latenonderzoeken:
1 De effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijkebergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereisten niet enkel over de zomermaanden;
2 Voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken;
3 De geluidsoverlast voor de omliggende wijken;
4 De mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel.
Artikel 2
Het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verderproces mee te laten nemen:
1 De zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur;
2 De structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd. Overbruggingen worden volgensde principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost;
3 Er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP;
4 De nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien. Ook dit moet inhet GRUP verankerd worden;
5 Er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers;
6 Het doorschakelen van de non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naarAntwerpen-centrum doorgeschakeld worden;
7 Zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn.
Artikel 3
Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan(GRUP) uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark)
Artikel 4
Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met:
1 Het natuurreservaat de Oude Landen;
2 De vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19;
3 Het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis;
4 Het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai.
Artikel 5
Het college beslist het in bovenstaande artikelen (artikelen 1, 2, 3 en 4) uitgebrachte advies enopmerkingen voor kennisneming voor te leggen aan de gemeenteraad.Artikel 6Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
België heeft veel te hoge fijnstofwaarden. Het jaar is nog maar 4 maanden oud en we hebben al hetmaximum voor dit jaar overschreden. Europa zou België nu volgens de wet een boete moeten opleggen. Jazeker, want een goede bijsturing is echt hard nodig. Als we zo verder doen en geen maatregelen nemen halen we ons veel problemen om de hals. Het aantal kankergevallen neemt de laatste jaren drastisch toe. België moet wakker geschud worden. Meer op: http://deus.irceline.be/~celinair/day_pm/daypm.php?ex=50&lan=nl&web=vmm Ter info op meetpunt Luchtbal (noord-Antwerpen) zitten we al met 25 overschrijdingen (en meetpunt Schoten doet het al niet veel beter) Boudewijnsluis en Linkeroever hebben er door een gunstige Scheldewind minder last van... maar blijven te hoog. Dus Europa pas de wet toe. En waar blijven die meetpunten toch? Die we vorig jaar in de raad aan de stad gevraagd hebben voor het noorden van Antwerpen, o.a. Ekeren.
Met vriendelijke groeten,
Guido Staes, SLP-Ekeren voorzitter en
Luc Van Berlo, raadslid Ekeren, verenigde raadscommissie voorzitter, bestuurder Hoog Maey. 0484 617 819 - luc.vanberlo@s-lp.be
-radiodebat op: 'Politici aan het woord' op Xpoonline: Klik hier! (+vernieuw de pagina om het balkje juist op te starten)
Verkiezingsslogan SLP: "Durven veranderen. Nu zeker."
03/04 De sociaal-liberale partij SLP heeft zijn slogan gelanceerd waarmee naar de verkiezingen getrokken wordt. De slogan van SLP, met boegbeeld Geert Lambert, is kort en krachtig: “Durven veranderen. Nu zeker.”
“De slogan veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije 1,5 jaar. We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niks doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit", klinkt het.
Wc-borstel
SLP voert overal in Vlaanderen actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels. De boodschap is duidelijk: de volgende generaties mogen niet het kind van de rekening worden. "SLP durft duidelijk zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde, of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen", aldus partijvoorzitter Geert Lambert.
"De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het. CD&V, Sp.a en Open Vld kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni.”
01/04 Voor de 550 jongeren van dienstverleningscentrum Sint- Jozef aan de Luchtbal is er nog hoop. Of de Lange Wapper er komt of niet, meer dan waarschijnlijk zal het instituut verhuizen.
De donkere wolk met de naam Lange Wapper boven het Sint-Jozefinsituut lijkt stilaan weg te trekken. In het instituut verblijven 550 jongeren met een motorische en/ of fysieke handicap.
De komst van de Lange Wapper, vlak naast of zelfs over het terrein, was voor de directie een reden om de alarmbel te luiden. Na een hevige protestactie vorig jaar in juni en nogmaals een noodkreet vorige maand, komt er nu schot in de zaak.
Nieuwe locatie
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) kreeg van de Vlaamse regering de opdracht om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor Sint-Jozef. Hulp kwam uit het noorden van Antwerpen.
In Brasschaat is er nog plaats beschikbaar en burgemeester Dirk de Kort zag wel wat mogelijkheden. “Iedereen weet dat, met of zonder Lange Wapper, Sint-Jozef daar niet goed gelegen is. We hebben hier de mogelijkheid gekregen om militair domein aan te kopen en zijn dat gaan onderzoeken. Er is nog niets beslist, maar de mogelijkheden zijn er.”
Meerdere mogelijkheden
Momenteel komen er wel meerdere sites in aanmerking. In Brasschaat is er het kamp Noord en de Coppenskazerne langs de Sint-Jobsesteenweg. Die laatste plek is echter al voorbehouden voor industrie- en dienstenzone.
Andere mogelijkheden zijn een voormalige militaire site op Linkeroever en een lap grond in Wijnegem die al voorbehouden was voor sociale woningbouw. Er is dus nog niets beslist, maar de zoektocht gaat voort. Voor Sint-Jozef is er dus hoop. De koffers mogen nog even op zolder blijven, maar een verhuizing lijkt nu dichterbij dan ooit.
02/04 Senioren die minder mobiel zijn, kunnen genieten van een fikse korting op ritjes met de taxi.
Ze moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen. Zo mogen ze jaarlijks niet meer dan 15.776 euro verdienen als alleenstaande of 21.036 euro voor een gezin.
65-plussers die tijdens een revalidatie geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, mogen gedurende 1 tot 6 maanden goedkoop met de taxi rijden. 65-plussers die nooit gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, kunnen steeds genieten van een fikse korting.
De cheques kunnen worden aangevraagd op het districtshuis, maximum 8 per maand.
1 van de vragen bij de informatieavond over het Kristus Koningplein
Ekeren: Herdenking
EKEREN - De ouders van Tim Vereecken hielden zondag een stille mars van het park Hof de Bist naar het kruispunt van de Kapelsesteenweg met de Bist. Precies een jaar geleden verongelukte Tim daar met zijn fiets. Zijn ouders blijven achter met veel verdriet en met vragen over de omstandigheden. (env)
bron : nieuwsblad 7/4/9
Op de informatieavond over het Kristus Koningplein van 6/4/2009 laatstleden werd nog een vraag gesteld over de verbetering van de verkeersveiligheid op de reeds gekende punten vooraleer met het plein te beginnen. Hierop werd gereageerd dat de informatie van de wijkcirculatieplannen nog bezig was...
Gisterenavond vond de eerste informatieavond plaats voor de inwoners van de buurt en de gebruikers van het plein. De opkomst was groot. Het eerste uur werd de historiek van het plein, de gevoerde "parkeersstudie" en het winnende concept voorgesteld.
Daarna mochten de aanwezigen vragen stellen. De bedoeling was dat telkens wanneer 4 vragen werden gesteld er een antwoord zou volgen.
Gezien de beperkte tijdsduur, de vele mensen die aan het woord wilden komen en de verwarrende gespreksleider, verliep het tweede deel chaotisch. De antwoorden op de vele vragen waren kort en zeker niet voldoende. Boe geroep bleef dan ook niet uit.
Zeer duidelijk kwam uit deze avond dat deze herinrichting sterk leeft en dat zowel het geplande concept als het verdwijnen van practisch alle parkeerplaatsen op het plein massaal werd afgekeurd.
Voor vele omwonenden moet het plein geen ontmoetingsruimte worden met banken en plaats om te spelen. Zij verwijzen naar de vele mogelijkheden in de onmiddellijke omgeving hiervoor. Zij vrezen hangjongeren en verloedering.
Vooral het parkeerprobleem en de parkeerstudie die aanleiding heeft gegeven tot dit resultaat, werd duchtig onder vuur genomen.
Het doet mij dan ook goed dat de opmerkingen die ik had over de parkeerstudie (zie blogbericht van 9/2/9 : parkeerstudie verspilling van 30.000 Euro) en de geplande heraanleg van het plein (artikel van 22/03/2009 Heraanleg Kristus Koningplein : enkele bedenkingen) bij de aanwezigen ook vragen opriepen.
Het laatste is hier zeker nog niet gezegd. Het districtscollege kan zich beter bezinnen over de richting die nu moet ingeslagen worden. Voortgaan op de huidige weg is zeker niet de goede!
Ps:
1. Gisteren werd op mijn vraag geantwoord met de stelling dat bij het afleveren van bouwvergunningen strikter zal worden toegezien dat er geen parkeerplaatsen verdwijnen of dat er privéparking wordt voorzien.
"Den boterham" ofte de "New Kid" wordt nu afgebroken en vervangen door appartementen en kantoorruimte. Dit op 75 meter van het plein. ER IS GEEN GARAGE VOORZIEN. Gelukkig zullen ze wel een bewonerskaart kunnen krijgen...
Jury kiest concept voor heraanleg van het Kristus-Koningplein
Als bewoner van Ekeren wilt u ongetwijfeld weten hoe het vernieuwde Kristus-Koningplein er uit kan zien. Het ontwerpbureau LAND haalde het onlangs van vier andere bureaus en won de architectuurwedstrijd voor het plein. U kan nu een eerste concept voor het nieuwe plein bekijken.
Met de vernieuwing van het Kristus-Koningplein ziet het districtsbestuur de kans om de lokale economie extra te stimuleren. De heraanleg van het plein kan een begin zijn voor andere ingrepen in het centrum. Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten meer winkels komen en mensen moeten gezellig op een terrasje kunnen zitten.
Het nieuwe plein moet een groene, gezellige plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en iedereen zich thuis voelt. Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplaats. Er zijn banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
De bomen kleuren het toekomstige plein
In het voorstel van LAND vormen de bomen een heel belangrijk onderdeel van het plein. De bomen zullen het plein herkenbaar maken. Door ze op de juiste plekken te plaatsen, zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen krijgen ondergronds en bovengronds voldoende ruimte zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Granieten vlak als hart van het plein
In het midden komt een opvallend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Het graniet is zo bewerkt dat de tegels een patroon vormen dat naar Ekeren verwijst, zoals bijvoorbeeld de Ekerse aker.
Aandacht voor parkeerplaatsen
LAND hield in het voorstel rekening met het aantal parkeerplaatsen dat in de opdracht was voorzien. In het voorlopige ontwerp voorziet het bureau parkeervakken aan het Kristus-Koningplein, in de Alfons Jeurissenstraat en in Villapark.
In de Alfons Jeurissenstraat blijft het autoverkeer in de richting van de Veltwijcklaan rijden. Fietsers mogen in de beide richtingen rijden. Wie naar de Veltwijcklaan fietst, rijdt gewoon op de rijbaan. Voor fietsers die in de richting van het plein rijden, komt er een fietspad tussen de stoep en parkeerstrook.
Aan het begin van de winkelstraat aan de kant van de Dorpstraat kan een fietsenstalling komen op het plein. LAND stelt voor om een bijkomende fietsenstalling te maken aan de school in de Alfons Jeurissenstraat. Als het schoolhek een beetje naar achteren kan schuiven, ontstaat daar meer plaats voor wachtende ouders.
Op het plein komen banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
Commentaar van 1/11/2008 van Carl Devos over Oosterweel
Rijden ridders voor zichzelf?
za 01/11/08 10:28 - Elke zaterdag becommentarieert politicoloog Carl Devos de politieke actualiteit.
Vorige week zondag was er op Canvas een fascinerende Panorma-uitzending te zien. In "Een brug te ver" (26/10) bleek eens te meer dat ze bij Panorama in eigen reportages op hun best zijn. Ze zouden op de VRT beter dat wat meer in eigen Panoramawerk investeren, in plaats van in een stommiteit als de forel van Hitler.
Maar ook Panorama liet een wrange smaak na. BAM stinkt. Wat is daar aan de hand? Wat kost dat hele project eigenlijk? En wie zal dat betalen? Wie verdient daar hoeveel? Zijn er duidelijke contracten? Welke partijpolitieke lijnen en belangen lopen door het dossier? Moet de brug een imago optrekken of een mobiliteitsprobleem oplossen?
Hoe is het mogelijk dat de vertegenwoordigers van het volk geen duidelijke antwoorden krijgen op vragen over een uit de voegen gebarsten project dat met belastingsgeld moet recht gehouden worden? Zolang er geen opheldering komt ettert BAM verder tot proporties die het dossier misschien niet heeft. In die onduidelijkheid woekeren verdachtmakingen.
vr 03/04/09 14:50 - De sociaal-liberale partij SLP trekt met de slogan "Durven veranderen. Nu zeker" naar de verkiezingen van 7 juni. De partij voert ook actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden".
"De slogan "Durven veranderen. Nu zeker" veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije anderhalf jaar", zegt voorzitter Geert Lambert (foto). "We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niets doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert ook in heel Vlaanderen actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden". En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan.
"SLP durft duidelijk te zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het", vindt de partij.
"CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni", meent voorzitter en senator Lambert.
SLP lanceert verkiezingsslogan: "Durven veranderen. Nu zeker!"
Voor het eerste kan de kiezer stemmen op een onafhankelijke sociaal-liberale partij in Vlaanderen. SLP, met boegbeeld Geert Lambert, kiest voor een slogan die duidelijk zegt waar het op staat: Durven veranderen. Nu zeker. "De slogan veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije 1,5 jaar. We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niks doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert overal in Vlaanderen actie met een vuile WC pot en duizend WC borstels. De boodschap is duidelijk: de volgende generaties mogen niet het kind van de rekening worden. En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan. SLP-voorzitter Geert Lambert: " SLP durft duidelijk zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde, of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het. CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni."
02/04 Hoe denken 17- en 18-jarigen, die in juni voor de eerste keer gaan stemmen, over politiek? Aan wie geven ze straks hun stem? Dat kom je te weten in deze periode van het jaar, wanneer veel scholen ’politieke dagen’ organiseren, met meestal ook een debat met vertegenwoordigers van de grote partijen.
Vorige week was ik aanwezig op zo’n politieke dag van Mater Salvatoris in Kapellen. Ik ontving ook de resultaten van een debat in Pius X op het Kiel. De verschillen tussen beide scholen zouden nauwelijks groter kunnen zijn.
In Kapellen valt vooral op hoe rechts de jeugd uit de groene noordrand blijkbaar georiënteerd is. VB, Open Vld, N-VA en LDD scoren samen liefst 87 procent. Het VB alleen al eist een kwart van het totale aantal stemmen op. Hoe kan dat, vraag ik me dan af.
Van een gemeente als Kapellen kan je bezwaarlijk zeggen dat ze kreunt onder de islamisering, hét actuele thema van het VB. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik er de jongste jaren iemand met een donkere huidkleur heb zien rondlopen, afgezien van zonnebankbruin. Wat denken die jongeren dan? Is hun stemgedrag een uiting van antipolitiek?
Nog opmerkelijk in Kapellen: nadat Philippe De Backer, de nationale jongerenvoorzitter van Open Vld, in het debat had geponeerd dat Kapellen erg goed wordt bestuurd door een meerderheid van Open VLD onder auspiciën van Dirk Van Mechelen, steeg zijn partij van 7 procent (voor het debat) naar 41 procent (erna). Blijkbaar had De Backer de leerlingen iets verteld wat nieuw voor hen was. Weten die jongeren dan echt helemaal niets over politiek?
Over naar het Kiel. In Pius X, een school met veel ASO-leerlingen en sterke afdelingen van humane wetenschappen en kunstonderwijs, treffen we een totaal ander politiek landschap aan. Daar scoorden sp.a, Groen! en SLP samen bijna tachtig procent.
Zo beleefde sp.a-voorzitter Caroline Gennez, die zelf deelnam aan het debat, eindelijk nog eens een feestelijke dag. Ook SLP-kopman Geert Lambert zal enthousiast op en neer beginnen te wippen als hij dit leest, want zijn partij oogstte tien procent van de stemmen. Daarmee moet hij zijn kiezersaantal zo ongeveer hebben verdubbeld. Er is nog hoop!
En wat hebben we vandaag nu geleerd? Geen idee, behalve misschien dat er een fundamenteel verschil is tussen de mentaliteit in stad en rand. En dat jongeren een geweldige visvijver vormen voor slimme politici die goed kunnen debatteren.
door LEX MOOLENAAR (bron GVA - Standpunt Antwerpen)
08:33 Om wat sneller hun bestemming te bereiken, steken jongeren de laatste dagen vaak de sporen over tussen Prinshoeveweg en Donkweg in Ekeren. Buurtbewoners belden de politie al meermaals.
Wie van de Prinshoeveweg komt en richting centrum van Ekeren wil, moet via de Leerhoeklaan en de spoorwegbrug op de Veltwijcklaan rijden of stappen. Maar enkele jongeren hebben een alternatieve route ontdekt: op het einde van de doodlopende Prinshoeveweg steken ze te voet of met de fiets de drukke sporen van lijn 12 over. Zo komen ze in de Donkweg en zijn ze vlak bij het Veltwijckpark en het centrum van Ekeren.
Bezorgde buurtbewoners belden al meermaals naar de politie. Die kwam de situatie al bekijken. Zij zijn bang dat een van de jongeren door een trein zal gegrepen worden.
Populair
“Verontruste mensen hebben ons dat fenomeen ook al gemeld”, zegt districtsburgemeester Ronny Kruyniers (sp.a). “Ze vragen of er toezicht kan gehouden worden. Een terechte vraag, volgens mij.”
De risicovolle binnenweg is vooral ’populair’ na schooltijd en in de vakantieperiodes. Kruyniers: “Wellicht is het geen toeval dat het fenomeen zich voordoet nu het al enkele dagen goed weer is.”
Doe het niet
Net deze week werd een campagne gelanceerd om te waarschuwen voor het oversteken van de sporen. “Die campagnes hebben soms het tegenovergestelde effect. Ze durven machogedrag uitlokken. Ik doe in ieder geval een warme oproep: doe het niet!”
Enkele honderden meter verderop werd Yoran Loos (12) in december 2006 gegrepen door een trein. Hij stak over aan De Noteschelp.
31/03 De bizarre wending die het dossier van de Oosterweeldit weekend nam, heeft enkele opmerkelijke nieuwe elementen in het verhaal opgeleverd. Zo dreigt vzw Ademloos haar eigen referendum op te blazen. Tegelijk pleiten enkele burgemeesters in de Antwerpse rand voor inspraak in het Oosterweeldebat.
Wat Ademloos betreft: ik kan voorzitter Wim van Hees wel volgen. Van Hees stelt vast dat de volksraadpleging, waarvoor hij en zijn mensen maandenlang weer en wind hebben getrotseerd, geen voorwerp meer heeft nu de Vlaamse regering toch al heeft beslist dat ze geen vrachtvervoer meer in de Kennedytunnel wil. Met die randvoorwaarde valt de bodem uit de alternatieve tracés van stRatengeneraal en Arup/SUM, want die zijn voor hun financiering afhankelijk van tolheffing in die tunnel.
Van Hees redeneert: waarom zou je de mening van de bevolking nog vragen als alles toch al is beslist? In die omstandigheden dient de volksraadpleging alleen nog om de SPa te ondersteunen in haar eenzame strijd voor het 'vierde tracé'. En daar is Ademloos niet voor opgericht.
En dan de kwestie van de randgemeenten. Die willen inspraak, want hun inwoners maken ook gebruik van de Antwerpse Ring. Hier en daar droomt een burgemeester zelfs al hardop van een eigen lokale volksraadpleging over de Oosterweel.
Afgezien van de vraag hoe je kan voldoen aan de wettelijke normen, die bepalen dat zo'n referendum alleen maar mag antwoorden op een strikt lokale vraag, vind ik zo'n oprisping toch wel behoorlijk schaamteloos. De hele discussie over de Oosterweelverbinding had nu niet moeten worden gevoerd als veertig jaar geleden de Grote Ring rond Antwerpen was aangelegd. De stad had dan een ringweg gehad die veel beter was aangepast aan de behoeften van de 21ste eeuw, vergelijkbaar met die van heel wat andere Europese steden.
Maar die Grote Ring kwam er niet, omdat de burgemeesters uit de Antwerpse rand - veelal van christendemocratische of liberale signatuur - al die overlast niet wilden op hun grondgebied. Het was een klassiek geval van nimby-politiek, waarbij dat letterwoord staat voor not in my backyard. Dat uitgerekend diezelfde gemeenten nu invloed willen uitoefenen op een project waarvan zij alleen de lusten (een betere doorstroming) maar niet de lasten (milieu, gezondheid, stedenbouw) zullen dragen, dat vind ik echt... een brug te ver.
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
12/06/2007 - 10u53
(Foto Kristien Daem)
BAM: een miljard euro in het water
Waarom kost een brug over een Antwerps havendok 3 miljard euro? Humo spitte het Lange Wapper-dossier uit en kwam tot verontrustende bevindingen.
Twee jaar geleden zou de bouw van de Oosterweelverbinding 1,34 miljard euro kosten. Vandaag is dat, voorlopig, 3 miljard. De werkzaamheden hadden al vijf maanden bezig moeten zijn, maar het is nog altijd wachten op de eerste spadesteek. Het moet van de gloriedagen van Paul Vanden Boeynants geleden zijn dat er nog eens zo vakkundig werd geknoeid met een aanbestedingsprocedure. Twee aannemersgroepen werden op onbegrijpelijke gronden uit de procedure geweerd, de lucky winner blijkt buitengewoon goede contacten te hebben met de jury die de knoop moest doorhakken. Maak kennis met nv Geldverspilling & Vriendjespolitiek, kortweg BAM.
Met 10 kilometer nieuwe autosnelweg, een tunnel onder de Schelde en een 2,4 kilometer lang viaduct - de 'Lange Wapper' - ontstaat straks in het Antwerpse havengebied de grootste Belgische bouwwerf aller tijden. Het doel: de Antwerpse ring helemaal rond maken. Maar er is nog niet één kluit aarde verplaatst, en of dat in 2008 zal gebeuren, is erg twijfelachtig. Er lopen vier rechtszaken tegen BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), en in één ervan wordt ernstig rekening gehouden met een schadevergoeding van 400 miljoen euro. Te betalen bovenop die 3 miljard.
De Sociaal Liberale Partij (SLP) neemt het niet dat de drie grote partijen de discussie rond de Oosterweelverbinding binnenskamers hebben geregeld. Belangrijkste objectief van Open VLD, SP.A en CD&V: elkaar de ruimte geven om electoraal te scoren. Wat denkt Vlaanderen nu eigenlijk over de grootste infrastructuurwerken ooit? Dat mogen we pas weten in het najaar, na de verkiezingen. Voor SLP is er geen enkele reden om zolang te wachten met een volksraadpleging. Dat kan best ook op 7 juni, samen met de Vlaamse en Europese stembusgang. Voorzitter Geert Lambert: "De Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en de hete aardappel niet vooruitschuiven naar de volgende regering. Het getuigt van weinig respect voor de democratie om het grootste infrastructuur ooit in Vlaanderen niet af te toetsen aan de mening van de bevolking. Daarom wil SLP er alles aan doen om toch zo snel mogelijk een referendum te organiseren." Geert Lambert, voorzitter SLP, vindt dat alle Vlamingen zich moeten kunnen uitspreken over het Oosterweelproject. "Want dit is een dossier dat echt veel verder gaat dan de stad Antwerpen. Die werken hebben zeker ook invloed op de verkeerssituatie in de hele provincie Antwerpen, het Waasland, en zelfs tot in de havengebieden van Gent en Zeebrugge. Een referendum dat zich beperkt tot de stad Antwerpen is niet eerlijk tegenover de rest van Vlaanderen. " Els Van Weert, Vlaams Parlementslid voor SLP, zal daarom in het Vlaams Parlement een decreetwijzing vragen. "De decreetwijziging moet er voor zorgen dat het mogelijk is om op 7 juni, samen met de verkiezingen, ook een referendum te houden. Wij willen immers dat zoveel mogelijk Vlamingen zich kunnen uitspreken over de Oosterweelverbinding. Daarom kan de Vlaamse regering aan elk van de provincies vragen om een referendum te organiseren. De Vlaamse regering moet zich bovendien akkoord verklaren dat het gebonden is aan de uitslag. " SLP wil op die manier vermijden dat de drie grote partijen in de aanloop naar de verkiezingen elk hun eigen deeltje van de waarheid aan de bevolking verkondigen. Anders zal ook de volgende regering oeverloos lang met woorden blijven wapperen vooraleer te beslissen.
ANTWERPEN - Straten-Generaal vraagt het Vlaams Parlement om een nieuwe financiële analyse te maken van hun tracé. In een bijgewerkt voorstel vragen zij 0,5euro tol per wagen in de Oosterweeltunnnel. De Kennedytunnel blijft tolvrij. 'We worden rendabeler dan de BAM en scoren op alle duurzaamheidsfactoren beter. Hoe kan je dan in godsnaam nog kiezen voor de Lange Wapper?'
Volgens de Arupstudie was het Straten-Generaaltracé intrinsiek het beste tracé van alle alternatieven. Alleen was het financieel niet rendabel - net zoals dat van de BAM overigens - en kampte het net als alle andere tracés met een overcapaciteit aan de Kennedytunnel. Daarom schoven de onderzoekers van Arup UK Sum Research het Straten-Generaaltracé mét tol aan de Kennedytunnel naar voren. Ook tot verrassing van Straten-Generaal trouwens, want tol aan de Kennedytunnel was voor zowat iedereen onbespreekbaar.
Daarom voerde Straten-Generaal nu een belangrijke aanpassing door in zijn tracé: was in hun oorspronkelijk plan de Oosterweeltunnel nog gratis voor automobilisten, dan vragen ze nu 0,5euro per wagen. Dat is nog altijd 2 euro minder dan de BAM. 'Bovendien staat het iedereen vrij om te kiezen voor de tolvrije Kennedytunnel, maar als je daar 6 kilometer voor moet omrijden kost je dat wellicht nog meer aan brandstofkosten', zegt woordvoerder Peter Verhaeghe.
Bij het doorpluizen van de Arupstudie stootte Straten-Generaal bovendien op enkele anomalieën die hun tracé duurder maken dan het eigenlijk is. Samen met een onafhankelijk auditor komen ze tot een aantal opmerkelijke vaststellingen. Zo kan de BAM rekenen op een BTW-gunstmaatregel vanwege de overheid die maar liefst 842miljoen euro bedraagt. Bovendien zijn volgens Straten-Generaal de bouwkosten van het BAM-tracé te laag ingeschat en die van hun tracé te hoog. Hetzelfde zou gelden voor de onderhoudskosten. 'Uiteindelijk komen wij uit bij een tracé dat rendabeler en goedkoper is dan dat van de BAM', zegt Verhaeghe. 'We hebben dat vorige week voorgelegd aan de Vlaamse regering en gevraagd om ook die herberekening te laten uitvoeren. Desnoods zelfs door de BAM of door Arup. Moeilijk is dat niet. Maar blijkbaar hebben ze daar zoveel schrik voor dat ze nu maar de vlucht vooruit gekozen hebben en koste wat het kost het BAM-tracé door de strot van de Antwerpenaar proberen te duwen. Begrijpelijk ook, want als nu blijkt dat wij ook op financieel vlak nog beter scoren, verdwijnt meteen de laatste strohalm van de BAM.' Straten-Generaal bezorgt het rapport nu aan de leden van het Vlaams Parlement en hoopt dat zij de regering onder druk zetten.
Oosterweel - Deurne : Voor Ekeren nog ver van ons bed?
Samenstelling: de heer Frank Geudens, voorzitter; mevrouwen Marleen De Backer, Ariane Van Dooren, de heer Walter Verbruggen, mevrouw Wendy van Dorst, districtsschepenen; mevrouwen Marina Rothmayer, Beatrix Vanderplasschen, de heren Guy Dirckx, Frans Crauwels, René De Preter, Gustaaf Hendrickx, Luc Mahieu, mevrouw Mieke Vogels, de heren Dirk Van Duppen, Jan Van Wesembeeck, mevrouw Najat Assissi, de heren Samir Aiau, Steven Leyder, Kevin Stoop, Roland Jennes, Arfan Saber, René Frederickx, Luce Jacobs, Gerard Weytjens, mevrouw Germaine Van Asten, de heren Bart De Vos, Léon Dierckx; leden; mevrouw Patricia De Somer, districtssecretaris
Openbare zitting van 19 maart 2009
Iedereen aanwezig, behalve, de heer Arfan Saber, verontschuldigd, de heer René Frederickx, verontschuldigd en de heer Gerard Weytjens, afwezig.
districtsraadsbesluit: 408 van donderdag 19 maart 2009
Pagina 1 van 4
Deurne A-Punt
1 Voorstel tot besluit van raadslid D.V. Duppen. Uitnodiging Arupsumresearch toelichting alternatievenstudie en specifieke implicaties voor Deurne. Voorstel tot motie aan het stadsbestuur ter ondersteuning van het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief . (Jaarnummer 408)
Auteur: Dirk Van Duppen
Motivering
Feiten en context
Nog geen jaar geleden wierp Humo met het ‘Dossier fijn stof: de Oosterweelverbinding in Deurne- Noord’ (nr.3534) de stok in de Lange Wapper kikkerpoel. Waar dat de discussie tot dan vooral technisch was, werd het nu een debat over fijn stof, lawaai, kortom volksgezondheid, dat de publieke opinie veel meer beroerde. De legendarische uitspraak van Patrick Janssens ‘walk and don’t look back’ in hetzelfde Humo artikel is niet bewaarheid geworden. In Deurne werden er meerdere bewonersvergaderingen georganiseerd in de RIX, kwam de BAM op de raadscommissie van juni haar plannen toelichten en organiseerde het district een druk bijgewoond debat tussen BAM, Straten-generaal en Ademloos op 29 januari j.l. Het was voor ieder van ons duidelijk dat de gevolgen van het BAM tracé voor Deurne verontrustend zijn en dat de communicatie daarover naar het district en naar de bevolking bedroevend is.
Onder druk van actiegroepen liet de Vlaamse regering een onafhankelijk alternatievenonderzoek doen, stelde de bouwvergunning uit, herschikte de raad van bestuur van de BAM met als crisisvoorzitter Karel Vinck en zette communicatie adviseur Noël Slangen aan de deur. Ademloos verzamelde 60.000 handtekeningen voor een volksraadpleging. De uitslag van het alternatievenonderzoek door het studiebureau Arup UK-SumResearch is zopas bekend gemaakt. Ik heb maandag 9 maart de druk bijgewoonde voorstelling van Arup voor de raadscommissie van de gemeenteraad bijgewoond. De invloed van het BAM tracé met de aansluiting van het Viaduct van Merksem t.h.v. het Sportpaleis en verderop op de Lange Wapperbrug, op de leefbaarheid en stadsontwikkeling van Deurne-Noord en van Merksem, is indrukwekkend. Dit tracé lag bij de Arup onderzoekers scherp onder vuur. Waar we vroeger spraken van mogelijks 18 baanvakken naast mekaar, blijkt nu die viaduct in breedte te verdrievoudigen van de huidige 35 meter naar 110 meter, wat volgens Arup de leefbaarheid van
onze wijken en de verdere stadsontwikkeling ernstig hypothekeert. Zij spreken van een ‘fragmentering’ van de stedelijke ontwikkeling voor generaties.
Verrassend is ook dat het studiebureau een eigen (vierde) alternatief verdedigt, dat onze wijken in Deurne Noord en Merksem terug veel leefbaarder kan maken. Het uitgangspunt en conclusie van het het Arup-rapport luidt: ‘De essentie en de meest duurzame oplossing is vooral te trachten het overwegend doorgaande verkeer niet langer door Antwerpen en haar stedelijke ringweg te laten rijden maar zoveel mogelijk om te leiden rond de stad.’(p.404) Om dit probleem op te lossen hebben de onderzoekers van Arup-Sumresearch een eigen alternatief naar voor geschoven dat bestaat uit vier elementen, waarvan de eerste twee direct toepasbaar zijn. Vooreerst zoveel mogelijk vrachtverkeer via de bestaande Liefkenshoektunnel rond de Antwerpse agglomeratie leiden, ver weg van de bestaande woonkernen. Ten tweede: via een automatisch verkeersbegeleidingssysteem de weggebruiker accuraat te informeren over de beste wijzen om rond Antwerpen te rijden. Ten derde: een derde Scheldekruising via een geboorde tunnel die zo noordelijk als mogelijk start en aansluit aan de A12 te Ekeren, dus een Straten-Generaal plus tracé.
Hierdoor blijven het Sint-Annabos en het Noordkasteel gespaard. Ten vierde: het ondertunnelen van het viaduct te Merksem ter hoogte van het Sportpaleis. Er zal dan ook geen bijkomende op- en afrittencomplex aan het Sportpaleis nodig zijn, zoals de BAM met de Lange Wapperbrug voorzag. Ook het sluipverkeer van vrachtwagens over bijvoorbeeld de Bischoppenhoflaan zal drastisch kunnen dalen. Er zou een enorme open ruimte vrij komen die kan dienen als recreatief, nieuwe groene zones of om het parkeerprobleem aan het Sportpaleis op te lossen. Bijkomend is op termijn de overkapping van het zuidelijk deel van de Antwerpse ring in haar diepe bedding ook nog mogelijk. Dan zal Antwerpen eindelijk bevrijd zijn van de historische miskleun die de leefkwaliteit van haar bewoners schaadt. Namelijk één van de drukste snelwegen van Europa, met voor 80% doorgaand vrachtverkeer, die door de agglomeratie loopt en met het BAM tracé voor nog eens generaties lang zou verankerd worden.
Ik ben fel onder de indruk van de simulatiekaartjes van Arup hoe ze laten zien dat de leefbaarheid, de stadsontwikkeling, de mobiliteit en verkeersveiligheid van onze wijken in Deurne Noord en Merksem, niet zal verslechteren zoals met het BAM tracé, maar sterk zal verbeteren met het (vierde) Arup alternatief.
Daarom mijn voorstel om liefst op de eerstkomende raadscommissie deze mensen van Arup uit te nodigen én ook een ondersteunende motie vanuit onze districtsraad te stemmen aan het Stadsbestuur, dat dit vierde alternatief van Arup zeer genegen blijkt te zijn. Met een pluim voor onze burgemeester Patrick Janssens die niet alleen zijn devies ‘walk and don’t look back’ heeft laten varen, maar de moed heeft om ook naar de verdere toekomst te kijken bij het nemen van beslissingen vandaag.
Juridische context
Punt 4.6 – artikels 58 en 59 van het basisreglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen regelen de procedure
initiatiefrecht raadsleden
Ieder raadslid heeft het recht voorstellen aan de agenda van de raad waarvan men deel uitmaakt toe te voegen. Een lid van het uitvoerend bestuur kan hiervan geen gebruik maken. Een voorstel kan zowel een interpellatie, een voorstel tot motie als een voorstel tot beslissing zijn. Deze opsomming is niet beperkend.
Bij afwezigheid van het raadslid wordt het voorstel van de agenda afgevoerd.
Raadslid Dirk Van Duppen licht toe.
Gehoord de tussenkomst van raadsleden René De Preter, Mieke Vogels, Steven Leyder, Luc Mahieu, Jan Van Wesembeeck, Frank Geudens.
Besluit
De districtsraad stemt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Voor
: Frans Crauwels, Guy Dirckx, Léon Dirckx, Gustaaf Hendrickx, Roland Jennes, Marina Rothmayer, Kevin Stoop, Germaine Van Asten, Beatrix Vanderplasschen, Jan Van Wesembeeck, Dirk Van Duppen.
Tegen
: Frank Geudens, Wendy van Dorst, Samir Aiau, René De Preter, Luce Jacobs, Najat Assissi, Walter Verbruggen, Ariane Van Dooren, Steven Leyder, Bart De Vos, Marleen De Backer.
Onthouding
: Mieke Vogels, Luc Mahieu.
Ingevolge artikel 44 van het basisreglement bestuurlijke organisatie worden beslissingen genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. De districtsraad verwerpt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen Artikel 1van het volgend besluit. De districtsraad keurt eenparig Artikel 2van het besluit goed.
Artikel 1
De districtsraad vraagt aan het districtscollege en de voorzitter van de bestendige raadscommissie de verantwoordelijken van ARUP-SUMRESEARCH uit te nodigen op een raadscommissie om hun alternatievenstudie i.v.m. de Oosterweelverbinding te komen toelichten, specifiek over de gevolgen voor Deurne op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid, leefmilieu (geluid en luchtkwaliteit), mens-leefomgeving en stadsontswikkeling van het ARUP-SUMREASEARCH alternatief versus dat van de BAM.
Artikel 2
De districtsraad steunt het college van burgemeester en schepenen in hun inspanningen om het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief verder te laten onderzoeken en kansen te geven.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.