Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    willibrord
    www.bloggen.be/willibr
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    erlendhanstveit
    www.bloggen.be/erlendh
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    willibrord
    www.bloggen.be/willibr
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    erlendhanstveit
    www.bloggen.be/erlendh
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    25-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROEN WIL BURGERS MEE LATEN BESLISSEN OVER INHOUD BELEID

    Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen komt Wouter Van Besien met een opmerkelijk voorstel. Op de dag van de verkiezingen wil hij burgers de mogelijkheid geven om zich ook over inhoudelijke thema’s uit te spreken. “De nieuwe politiek is er één samen met de burgers”, meent het Vlaams Parlementslid en de Groen-fractieleider in Antwerpen. “We moeten inwoners meer kansen geven om zich uit te spreken over concrete thema’s. Dat kan onder meer door samen met de gemeenteraadsverkiezingen ook een volksraadpleging te houden.”

    Moeten er meer autoloze zondagen komen? Wordt er voldoende op snelheid gecontroleerd in schoolomgevingen en zones 30? Is het nuttig om stedelijke scholen na de schooluren open te stellen voor de buurt? Het zijn stuk voor stuk vragen waar iedere stadsbewoner een duidelijke mening over heeft. Jammer genoeg zijn er nauwelijks kansen voor inwoners om zich hierover uit te spreken.  Van Besien wil dit anders.

    “Volgens het huidige kiessysteem krijgen burgers om de zes jaar de kans om politici te verkiezen die hen de komende zes jaar vertegenwoordigen”, legt Van Besien uit. “Dit komt niet langer tegemoet aan de  vraag van steeds meer burgers om rechtstreeks betrokken te worden bij het beleid van hun stad. Er moeten veel meer instrumenten komen om burgers inhoudelijk bij het beleid te betrekken. Ik doe daar nu één simpel nieuw voorstel over: laat de verkiezingen niet enkel gaan over wie er naar de gemeenteraad moet, maar ook over inhoud.”

    Van Besien wil dit doen door op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen ook lokale volksraadplegingen te houden over inhoudelijke thema’s. Zo’n volksraadpleging is op dit moment verboden in het jaar voor de verkiezingen. Groen dient daarom in het Vlaams Parlement een decreetsvoorstel in om volksraadplegingen wél mogelijk te maken op de dag van de verkiezingen. “Verzamelen inwoners voldoende handtekeningen, dan kunnen ze een vraag laten opnemen in deze volksraadpleging. Zo krijgen ze de kans om zelf de agenda te bepalen. De dag na de verkiezingen kunnen de opdrachten die voortvloeien uit de volksraadpleging meegenomen worden in de onderhandelingen over het nieuwe bestuursakkoord.”

    Van Besien haalde zijn inspiratie voor dit voorstel uit Hamburg, waar hij samen met de leden van Groen Antwerpen op studiereis ging. “In Hamburg werkt het  systeem erg goed. Het is een heel directe vorm van democratie, dicht bij de mensen. Het verhoogt inspraak en participatie, en verkleint de kloof tussen burgers en politici. Zo werd er in Hamburg via een volksraadpleging beslist om het kiesstelsel te hervormen. Inwoners kunnen er sinds kort stemmen voor kandidaten van verschillende partijen. Een ander interessant voorbeeld is de beslissing om de energienetwerken van de stad terug te kopen zodat ze opnieuw onder de bevoegdheid van de stedelijke overheid vallen.”

    Ook in klassieke referendumlanden zoals Zwitserland en de VS vinden er courant volksraadplegingen plaats op de dag van de verkiezingen.

    25-09-2017 om 22:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 miljoen Euro vrijgemaakt voor betere mobiliteit havengebied
    Bron : ATV

    De Vlaamse Regering en het Havenbedrijf gaan vijf miljoen investeren om de mobiliteit in en om het havengebied te verbeteren. Er vragen aan bedrijven om concrete projecten voor te stellen. Het vrachtvervoer langs de weg moet verminderen. Daarvoor wordt gemikt op de binnenvaart en het goederenvervoer per trein.  Er komt een spoorverbinding die verschillende bedrijven zal aandoen om containers te laden. En ook het woon-werk-verkeer naar de haven wordt onder de loep genomen.

    25-09-2017 om 22:14 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren weert zwaar vrachtverkeer uit centrum
    Bron ATV

    In Ekeren nemen ze maatregelen om het zwaar vrachtverkeer uit het centrum te weren. Vanaf vandaag geldt er in Groot Hagelkruis een verbod voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. In twee andere straten in het centrum komt er een lengte-beperking. De maatregelen zijn nu nog een proefproject dat een jaar zal duren. Daarna evalueert het district of de beperkingen permanent blijven.

    Vanaf 25 september geldt in Groot Hagelkruis in Ekeren een verbod voor voertuigen van meer dan 3,50 ton. Plaatselijk vrachtverkeer kan wel nog door om te laden en lossen. In de Beekstraat en Karel Seclefstraat geldt vanaf dan een lengtebeperking boven op de bestaande tonnagebeperking om te vermijden dat vrachtwagens zich vastrijden in de smalle straten.

    Sinds de plaatsing van de rijbaankussens in Groot Hagelkruis in Ekeren in september vorig jaar nam het aantal meldingen van hoge snelheden door zwaar verkeer toch toe. Na snelheidsmetingen werd vastgesteld dat de rijbaankussens, ondanks dat deze dwingen tot trager rijden, de snelheid niet doen dalen. Het vrachtverkeer rijdt er zonder problemen over.

    Daarom wordt gedurende een proefperiode van een jaar de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen van meer dan 3,50 ton. Het verbod is van kracht in het gedeelte van het Groot Hagelkruis tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat en geldt in beide richtingen. Vrachtverkeer dat moet laden en lossen in het Groot Hagelkruis krijgt wel nog toegang.

    Hoewel met deze tonnagebeperking het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaande verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen in plaats van dwars door het centrum te rijden.

    Het Groot Hagelkruis is een buurtstraat aangelegd met kleinschalig materiaal, as-verschuivingen en rijbaankussens, waar een rijsnelheid van 30km/u geldt. De Ferdinand Verbieststraat is een hoofdstraat, gericht op het leiden van het vrachtverkeer komende van de Transcontinentaalweg naar De Beukelaerlaan, Driehoekstraat of Veltwijcklaan en andersom.

    Samen met de plaatsing van de signalisatie in het Groot Hagelkruis, wordt ook de vrachtwagenproblematiek in de Beekstraat en Karel Seclefstraat aangepakt. Hier rijden grote vrachtwagens zich vaak vast, ondanks de tonnagebeperking in de straten. Oorzaak zijn de heel smalle straten waardoor vrachtwagens moeilijk kunnen manoeuvreren zonder schade toe te brengen. Het district voegt daarom een lengtebeperkingsbord toe dat de toegang voor voertuigen langer dan 10 meter (lading inbegrepen) verbiedt.

    Beide maatregelen gaan in op maandag 25 september.

    25-09-2017 om 22:04 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woningbranden in Ekeren en Deurne: rookmelders voorkomen erger
    Bron : Nieuwsblad


    FOTO: BFM

    DEURNE / EKEREN - 

    Rookmelders maakten afgelopen nacht twee keer het verschil bij woningbranden in Ekeren en Deurne. Beide branden bleven beperkt omdat de bewoners of buren werden gewekt door rookmelders.

    In Bund in Ekeren ontstond rond 4u een brand aan een boiler in de keuken van een rijwoning. De bewoners werden tijdig gewekt door een rookmelder en konden hun huis verlaten.

    De brandschade bleef beperkt tot de keuken. De rest van de woning heeft veel rookschade opgelopen.

    Woningbranden in Ekeren en Deurne: rookmelders voorkomen erger
    Kardinaal Cardijnplein, Deurne.FOTO: BFM

    Om 6u hoorden buren op het Kardinaal Cardijnplein in Deurne het brandalarm afgaan in een naastgelegen appartement. Ze belden meteen de brandweer. Die was snel ter plaatse en kon de beperkte brand snel blussen.

    In de woonkamer van een appartement was een kleine brand ontstaan. De bewoners waren niet thuis bij het uitbreken van de brand. Ook hier bleef de brandschade beperkt, maar er is wel rookschade.

    25-09-2017 om 21:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwaar vrachtverkeer wordt geweerd uit centrum Ekeren
    Bron : Nieuwsblad

    Zwaar vrachtverkeer wordt geweerd uit centrum Ekeren


    FOTO: W&F


    EKEREN - 

    Vanaf 25 september geldt in Groot Hagelkruis in Ekeren een verbod voor voertuigen van meer dan 3,50 ton. Plaatselijk vrachtverkeer kan dan enkel nog door om te laden en te lossen. De rijbaankussens die vorig jaar geplaatst zijn, laten vrachtwagens immers niet trager rijden. Ook in de Beekstraat en Karel Seclefstraat worden maatregelen genomen.

    Ondanks de plaatsing van de rijbaankussens in Groot Hagelkruis in Ekeren in september vorig jaar nam het aantal meldingen van hoge snelheden door zwaar verkeer toch toe. Na snelheidsmetingen werd vastgesteld dat de rijbaankussens, ondanks dat deze dwingen tot trager rijden, de snelheid niet doen dalen. Het vrachtverkeer rijdt er zonder problemen over.

    Daarom wordt gedurende een proefperiode van een jaar de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen van meer dan 3,50 ton. Het verbod is van kracht in het gedeelte van het Groot Hagelkruis tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat en geldt in beide richtingen. Vrachtverkeer dat moet laden en lossen in het Groot Hagelkruis krijgt wel nog toegang.

    Hoewel met deze tonnagebeperking het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaande verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen in plaats van dwars door het centrum te rijden.

    Lengtebeperking

    Samen met de plaatsing van de signalisatie in het Groot Hagelkruis, wordt ook de vrachtwagenproblematiek in de Beekstraat en Karel Seclefstraat aangepakt. Hier rijden grote vrachtwagens zich vaak vast, ondanks de tonnagebeperking in de straten. Het district voegt daarom een lengtebeperkingsbord toe dat de toegang voor voertuigen langer dan 10 meter (lading inbegrepen) verbiedt.

    “Deze ingrepen kaderen in ons beleid om doorgaand verkeer uit de woonkernen van Ekeren te weren en de leefbaarheid van onze buurten te bewaken”, zegt districtsvoorzitter Koen Palinckx.

    Beide maatregelen gaan in op maandag 25 september.

    24-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratiewerken aan districtshuis Ekeren gaan van start
    Bron : ATV

    De restauratiewerken aan kasteel Veltwijck, het districtshuis van Ekeren, zijn maandag van start gegaan. Voornamelijk het buitenschrijnwerk, de gevel, de gracht en het dak worden onder handen genomen. Leuk detail: het originele 17de-eeuwse torenuurwerk kan na de herstellingen weer in gebruik genomen worden.

    Het U-vormige Kasteel Hof van Veltwijck, met hoektorens en binnenkoer, is in traditionele bak- en zandsteenstijl opgebouwd in de 16de eeuw. De tweede verdieping aan de zuidkant van het gebouw werd in 1905 toegevoegd. Het kasteel is het laatst overgebleven Hof van Plaisantie in Ekeren. De lusthoven werden gebruikt als buitenverblijf nabij de grote handelssteden door koopleden en rijke patriciërs. In de loop van de eeuwen werd het kasteel Veltwijck regelmatig gerenoveerd en aangepast.

    Het kasteel ligt in het domein Hof van Veltwijck. Het kasteelpark is aan de voorkant afgesloten door het poortgebouw en aan de zuidzijde door de Donkse Beek. De hofgrachten van vroeger zijn verdwenen. Enkel de vijver die het kasteel omringt en één sluis uit 1861 blijven over.

    Restauratiewerken

    De stad Antwerpen stelde Patrick Heylen & architectenbureau K. Beeck bvba aan voor de opmaak van het restauratiedossier. De werken zullen in hoofdzaak gebeuren aan de buitenzijde van het hoofd- en poortgebouw. Het herstellen en reinigen van de gevel en de grachtomwallingen, werken aan de regenwaterafvoer en de restauratie van de daken staan op de planning. Ten slotte komen er duivenweringen en krijgt het  17de -eeuwse uurwerk van het poortgebouw een opknapbeurt. Door de restauratie van het gesmeed torenuurwerkmechanisme kan de originele werking met gewichten opnieuw in gebruik worden gesteld.

    Foto: Google Streetview

    22-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken in centrum Ekeren in fase 5
    Bron : De Polder

    Begin van de maand werd fase 5 van de werken in Kloosterstraat-Blarenstraat-Dorpsstraat ingezet. Van aan kruispunt Boerendijk-Bilderdijkstraat tot en met kruispunt met Lange Sterrestraat is de Kloosterstraat afgewerkt. In dit gedeelte zullen de voorziene bomen geplant worden na het vallen van de bladeren of van november tot maart.
    Er wordt nu gewerkt van aan kruispunt Molenstraat tot kruispunt Driehoekstraat terwijl het stukje tussen Lange Sterrestraat en Molenstraat wordt afgewerkt De bovenlaag van de Kloosterstraatrijbaan werd opgebroken en als de riolering gelegd is, kan aan de bovenbouw begonnen worden.
    De Blarenstraat is intussen ook volledig klaar op enkele kleine aanpassingen na. Het verkeer in de straat blijft natuurlijk nog wel enkel plaatselijk want de straat loopt dood op de werken in de Kloosterstraat.
    De aannemer zit nog steeds binnen het voorziene tijdschema te werken zodat mag gehoopt worden dat de uiteindelijke voltooiing in maart zal kunnen gebeuren, zoals gepland. (jdh)

     

    21-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren krijgt 2 extra zones 30
    Bron : ATV

    In Ekeren komen er twee extra zones 30 bij. Zone Mariaburg en Donk zijn een aanvulling op de al bestaande zones 30 in Ekeren. De stad Antwerpen wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten.

    In het district Ekeren komen er twee nieuwe zones 30 bij. Zone 30 ‘Mariaburg’ wordt begrensd door de Kapelsesteenweg, de Veltwijcklaan, de Statiestraat, de spoorwegbedding, de Driehoekstraat, de Schriek, de spoorwegbedding en de grens Ekeren/Kapellen. Al deze straten, uitgezonderd de Statiestraat en de Schriek, het gedeelte tussen de Schepersveldlei en de Kapelsesteenweg, zijn niet in de zone begrepen. Zone 30 ‘Donk’ wordt begrensd door de Veltwijcklaan, de Kapelsesteenweg, het Laar, De Oude Landen, de Prinshoeveweg en de spoorwegbedding. Al deze straten, uitgezonderd de Prinshoeveweg, zijn niet in zone ‘Donk’ begrepen.

    Naast de invoer en signalisatie van de zone 30, neemt de stad ook op vraag van politie en scholen infrastructurele maatregelen om de snelheid af te dwingen. De huidige zones 30 aan schoolomgevingen worden opgeslorpt door de nieuwe zones. Verder blijft het aantal parkeerplaatsen hetzelfde als voor de invoer van de zones.

    17-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    16-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele straten onder water door hevig regenweer
     door 

    Bron : Nieuwsblad

    MERKSEM - 

    Door de zware regenval van donderdag zijn er in Ekeren en Merksem enkele straten onder water komen te staan. De Antwerpse brandweer kreeg een 25-tal oproepen binnen van wateroverlast.

    In onder meer Klein Heiken zorgde de brandweer voor zandzakjes, en pompte ze de straat opnieuw vrij. Ook enkele kelders liepen onder.

    De brandweer kreeg twee meldingen over bomen die het wegdek versperden.” Ook op de E19/A12 in het noorden was er enige tijd veel overlast door water op het wegdek”, klinkt het. “Daar hielp de Civiele Bescherming met de pompwerkzaamheden. Inmiddels zijn de meldingen sterk afgenomen en de regenval ook. We verwachten dus geen escalatie meer, maar houden de situatie wel nog nauwgezet in de gaten”, aldus nog de brandweer.

    16-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe aanleg brug Schriek
    Bron : District Ekeren

    Deel Schriek dat een nieuwe aanleg krijgt.

    Het district Ekeren legt samen met Rio-Link een deel van Schriek opnieuw aan. Er wordt vooral gewerkt rond de brug en op de brug zelf.

    Bevraging

    In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de delen van Schriek die worden aangepakt, de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.

    Nieuwe aanleg | concept

    Er komt een gescheiden rioleringsstelsel in de stukken Schriek die doodlopen op de spoorweg en onder de brug. Het gedeelte Schriek tussen de brug en de Statiestraat wordt na de rioleringswerken vernieuwd door Rio-Link. Hier verandert er niets aan de huidige indeling van de straat.

    Het district zal o.a. het wegdek op de brug aanpakken. Er komt een degelijk fietspad dat verhoogd wordt aangelegd zodat het beter afgeschermd is van het autoverkeer. Het kruispunt tussen Schriek, E. Caertsstraat, Schepersveldlei en Lodewijk Andersonstraat krijgt een nieuwe inrichting alsook het deel van Schriek tussen de E. Caertsstraat en L. Andersonstraat. In dit deel van Schriek komt er een parkeerstrook aan beide kanten van de rijbaan, en langs één kant een groenstrook met bomen.

    Het kruispunt wordt duidelijk ingericht op zo'n manier dat onveilige bewegingen op het kruispunt niet langer kunnen. Aan de kant van de L. Andersonstraat komt er maar één aansluiting op het kruispunt, en die aansluiting wordt dubbelrichting. Er is ook het voorstel om de rijrichting van de L. Andersonstraat onder de brug om te draaien.

    Tot slot heeft het district met Infrabel de nodige afspraken gemaakt zodat ook beide trappen van de brug worden hersteld.

    Op woensdag 14 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.

    Verdere verloop proces

    Het concept dat werd voorgesteld op 14 juni 2017 wordt nu omgezet naar een definitief ontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Met dat ontwerp gaan we opnieuw naar de bewoners. Het omdraaien van de rijrichting in de L. Andersonstraat onder de brug zal nogmaals worden herbekeken naar gevolgen voor de rest van de wijk.

    Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren.

    Blijf op de hoogte

    Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?

    Meer info

    Contacteer het wijkoverleg Ekeren op 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@stad.antwerpen.be.


    15-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Brug Schriek
    » Reageer (0)
    09-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsster aangereden door vrachtwagen te Ekeren
    Bron : De Polder

      Op de kruising van de Driehoekstraat met de Jaak van Haesendonckstraat te Ekeren gebeurde donderdag 7 september rond 8.30 uur een zware aanrijding tussen een vrachtwagen en een fietser. De vrachtwagen reed de rotonde op in de richting van Schriek. De bestuurder keek of de weg vrij was en reed door. Hij zag de fietsster niet aankomen en raakte een vrouw van 20 jaar. De jonge fietsster kwam hard tegen de grond terecht. Ze werd met zware verwondingen overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis, maar er is geen levensgevaar. De bestuurder van de vrachtwagen was erg aangedaan door het ongeval. Uit een ademtest bleek dat hij niet gedronken had

    09-09-2017 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ringdagen gaan van start
    Bron : ATV

    De aftrap van de infodagen werd gegeven in de Noordelijke wijk Luchtbal. Het waren intendant Alexander D'Hooghe, het stadsbestuur en de actiegroepen, die samen het Toekomstverbond sloten en deze werkwijze afspraken, die het inspraakmoment inluidden. Nadien zwaaiden dan de deuren open voor de hele buurt. Er heerst veel optimisme, maar toch luiden er ook kritische stemmen die vinden dat nog zal moeten blijken hoe transparant alles werkelijk verloopt.

    07-09-2017 om 23:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets

    Bron : Nieuwsblad


    “Parkeerbeleid? Geldklopperij ja!”

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”

    FOTO: KOEN FASSEUR


    EKEREN - 

    Ze vallen met bakken uit de lucht in een straat in Ekeren. Verkeersboetes, 110 euro per stuk. Omdat maanden gewerkt werd in de straat en de bewoners verderop gingen parkeren waar het niet mocht. Dat wist niemand, tot de boetebrieven kwamen. “Parkeerbeleid? Ze willen gewoon de kosten van die wegenwerken terugverdienen.”

    Ze doen in de Jozef Ickxstraat tegenwoordig collectief een schietgebedje wanneer de postbode passeert. Bidden dat er niet weer een boete van 110 euro in de bus valt. De Jozef Ickxstraat is een bescheiden straat met bescheiden huizen in Ekeren, Antwerpen. Van einde maart tot einde juni lag ze open voor werken, niemand kon er zijn auto kwijt. Dus parkeerden de bewoners in het verlengde van hun straat. De Marcel de Backerstraat: waar de huizen wat statiger en de percelen wat groter zijn, en er groene bermen zijn aan weerskanten van de baan.

    De bewoners weten ook wel dat het niet echt toegelaten is om te parkeren op een verhoogde berm. Maar een van hen heeft het geteld: geen ­reglementaire parkeerplaats was dichterbij dan 700 meter. “Sleur dan eens je zakken van de Delhaize naar huis.” De politie zou dus wel wat ­clementie tonen, dachten ze. Daarbij had er weken aan een stuk niemand een papiertje achter zijn ruitenwisser ­gevonden. Geen vuiltje aan de lucht. Tot het boetes begon te regenen.

    In den bak

    “Op 2 juni viel de eerste in mijn bus. Ik was een beetje slechtgezind”, zegt Kurt Verhaegen. “Nu zit ik aan tien stuks. Heel ambetant. Dat is 1.100 euro, hé. Voor foutparkeren. En ik vrees dat er nog zullen komen. Maar ik ben niet van plan om te betalen. Of het zal op ­afbetaling moeten. Ik kan ook in den bak gaan zitten.” Kurt Verhaegen is kampioen, maar hij is niet de enige. Resultaat van een korte rondvraag: bij minstens twintig gezinnen kwamen tot nu minstens 52 boetes toe. Vier hier, één daar, drie ginder. En de mensen van de Jozef Ickxstraat zijn de Antwerpse politie weinig erkentelijk.

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”
    FOTO: KOEN FASSEUR

    “Maanden zitten we in de shit met die werken, en dan gooien ze er die boetes ­bovenop. Dat is pesterij”, zegt Marie-Jeanne Van Lombergen, goed voor twee boetes. “Ze willen de kosten van die werken terugverdienen, hé”, zegt een andere vrouw. ­Marie-Jeanne weer: “Ik ben woedend. Ik betaal níét, ik trek naar de rechtbank. Liefst met heel de straat tegelijk.” Christel Bertels (vier boetes) knikt. Ze heeft de ombudsvrouw van de stad Antwerpen gemaild. “Maar het dossier staat on hold

    “Iedereen dacht dat er een gedoogbeleid was. En tegen dat de eerste boete komt, heb je er al een boel verzameld”, zegt Katja Wilboorts (drie boetes). “Bij mijn tweede boete kwam ik net toe bij mijn auto, terwijl de politie wegging”, zegt Johanna ­Cassiers (twee boetes). “Ze negeerden mij gewoon. Als mijn geparkeerde auto een gevaarlijke situatie veroorzaakt, spreek mij dan toch aan. Antwerpen zegt een veilig en efficiënt parkeerbeleid te voeren. Maar noem een kat een kat: hier ben je bezig met geld.”

    (lees verder onder de foto)

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”

    Slechte sfeer

    Volgens de Antwerpse politie draait het wél om veiligheid. “Die auto’s vormden een belemmering voor voetgangers” zegt woordvoerder Sven Lommaert. “Ze brachten de zwakke weggebruiker in gevaar. Dus: een verhoogde boete.” Ze komen trouwens in de vorm van GAS-boetes. Zo kan de stad alles zelf afhandelen, zonder tussenkomst van het parket. En men doet zelden nog aan briefjes achter ruitenwissers. Ook parkeeragenten gaan tegenwoordig helemaal digitaal.

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”
    FOTO: KOEN FASSEUR

    Overigens: ze schieten in de Jozef Ickxstraat niet alleen op stad en politie. “Dit is meer dan een rondje politie-pest-burger”, zeggen verschillende bewoners. “Die van de dreef”, het groene verlengde van hun straat, zitten er ook voor iets tussen. “Er zijn vandaaruit heel wat klachten binnengelopen”, bevestigt Koen Palinckx, districtsburgemeester van Ekeren. “Ja, dan kan de politie niet anders dan komen, hé.”

    “Keer op keer hebben ze de politie gebeld, wetende dat hier geen parkeerplaats was”, zegt Werner Palinckx, broer van de districtsburgemeester en een zeldzame inwoner van de Jozef Ickxstraat zonder boete. “Binnenkort zijn er werken daar in de straat. Dan kunnen zij niet parkeren. Wat denk je dat er zal gebeuren wanneer hier een auto vijf centimeter fout geparkeerd staat? Hier zit meer achter dan een overijverige polies, en het zorgt niet voor een sfeer van goed nabuurschap.”

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”
    FOTO: KOEN FASSEUR
    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”
    FOTO: KOEN FASSEUR

    Straat stapelt maandenlang parkeerboetes op, en bewoners wisten van niets: “Hier zit meer achter dan overijverige agent”
    FOTO: KOEN FASSEUR

    07-09-2017 om 22:34 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs