College van Burgemeester en Schepenen Zitting van 1
maart 2013
Besluit GOEDGEKEURD
A-punten stadsontwikkeling / vergunningen
Samenstelling
De heer Bart De
Wever, burgemeester
De
heer Koen Kennis, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van
Campenhout, schepen; de heerClaude Marinower, schepen; de heer Marc Van Peel,
schepen; de heer Rob Van de Velde, schepen; mevrouw Nabilla Ait Daoud, schepen;
mevrouw Liesbeth Homans, schepen
De heer Roel
Verhaert, stadssecretaris
Iedereen aanwezig,
behalve:
De heer Ludo Van
Campenhout, schepen
66
2013_CBS_01796 Aanvraag verkavelingsvergunning. Reguliere procedure - 201272 -
district Ekeren - JozefIckxstraat 92 - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
Eigenaar: Cartharina
Martha Kerstens
Aanvrager: Mark
Bernaerts
De aanvraag omvat:
het opsplitsen van 1 lot voor woningbouw
Dossiernummer:
EK/2012/V/0015/201272
Juridische grond
De Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 4.7.12. van
de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de
beslissing te nemen
over de aanvraag tot verkavelingsvergunning.
Openbaar onderzoek
Ja
Argumentatie
Voorafgaand aan zijn
beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17. van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening
kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat
als bijlage bij dit
besluit is gevoegd.
Besluit
Artikel
1
Het college sluit
zich integraal aan bij:
het verslag van de
gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen
motivatie.
Artikel
2
Het college beslist
de verkavelingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die
ertoe gehouden is:
alle bestaande
constructies te slopen vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden
gebracht. Dit houdt
in dat zolang aan de opschortende voorwaarde tot sloping, die verbonden
is aan de
verkavelingsvergunning zelf, niet is voldaan, de verkavelaar niet kan overgaan
tot de
verkoop van een kavel
in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening;
de bijgevoegde
stedenbouwkundige voorschriften strikt toe te passen. Ze worden evenwel met
volgende bepaling
gewijzigd:
het bouwvolume dient
afgewerkt te worden met een plat dak in plaats van met een schuin dak
met dakbasis van 9
meter (artikel 2.1.D).
Artikel
3
Dit besluit heeft in
principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.
Bijlagen
Bijlage bij dit
besluit: 201272_V.pdf
Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
Voorgeschiedenis
In toepassing van
artikel 4.7.18 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het
college de beslissing
te nemen binnen 150 dagen na de ontvankelijkheids- en
volledigheidsverklaring.
Feiten en context
Aanvraag tot een
verkavelingsvergunning reguliere procedure.
Eigenaar: Cartharina
Martha Kerstens, Jozef Ickxstraat 90, 2180 Ekeren-Antwerpen
Aanvrager: Mark
Bernaerts, Dennenlaan 28, 2520 Ranst.
Ligging van het
perceel: Jozef Ickxstraat 92, district Ekeren.
Kadastrale gegevens:
(afd. 35) sectie F nr. 183 M2 (deel).
De aanvraag omvat:
het opsplitsen van 1 lot voor woningbouw.
Ontvangst aanvraag: 20
november 2012.
Dossiernummer: 201272
- EK/2012/V/0015.
Fasering
Procedurestap Datum
Ontvangst aanvraag 20
november 2012
Ontvankelijkheids- en
volledigheidsbewijs 21 november 2012
Opening openbaar
onderzoek 27 november 2012
Afsluiten openbaar
onderzoek 27 december 2012
Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig
ambtenaar.
Deel 1:
Juridische grond
De Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het ministerieel
besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen
voldoet aan de vijf
voorwaarden van artikel 7.2.1. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening. Dit besluit
werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De stad
Antwerpen is
bijgevolg ontvoogd en moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige
ambtenaar niet
inwinnen.
Stedenbouwkundige
gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke
uitvoeringsplannen en
verkavelingen
Het goed is gelegen
binnen de omschrijving van het gewestelijk uitvoeringsplan afbakening
grootstedelijk gebied
Antwerpen
Het
eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van
3 oktober 1979 en
latere wijzigingen).
Het eigendom ligt,
volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.
De woongebieden zijn
bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht
en kleinbedrijf voor
zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening
niet in een daartoe
aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten,
voor
sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor
toeristische
voorzieningen, voor
agrarische bedrijven.
Deze bedrijven,
voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor
zover ze verenigbaar
zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het
Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
toepassing van de
ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag dient
beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het
gewestplan.
Gemeentelijke verordeningen
De gemeentelijke
stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
vastgesteld door de
gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch
Staatsblad van 25
maart 2011.
Gewestelijke verordeningen
Het besluit van de
Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een
algemene
bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Watertoets
Overeenkomstig
artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen
waterbeleid (Belgisch
Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te
worden aan de
zogenaamde watertoets.
Andere
voorschriften
Geen.
Advies
Deel 2:
Argumentatie
Erfdienstbaarheden en wegenaanleg
De
verkavelingsaanvraag omvat geen aanleg van nieuwe wegen of wijziging van het
tracé.
Openbaar onderzoek
Wettelijke bepalingen
afhankelijk van de aanvraag
Artikel
3, § 4 van het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de
openbare onderzoeken
over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en
verkavelingsaanvragen,
bepaalt dat verkavelingsaanvragen en aanvragen tot
verkavelingswijziging
worden onderworpen aan een openbaar onderzoek, behalve als voldaan
is aan alle hieronder
vermelde voorwaarden:
1°
de kavels waarop de aanvraag betrekking heeft, liggen in een gebied waarvoor
een
goedgekeurd
provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of een goedgekeurd
bijzonder plan van
aanleg geldt;
2° de aanvraag is in
overeenstemming met het voor de kavels geldende plan, vermeld in
punt 1°;
3° het voor de kavels
geldende plan, vermeld in punt 1°, bevat zowel
bestemmingsvoorschriften
als voorschriften voor de inplanting, de grootte en het uiterlijk
van de constructies.
De aanvraag tot
verkaveling werd openbaar gemaakt van 27 november 2012 tot
27 december 2012
overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake
openbaarmakingen.
Het proces-verbaal
van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 14 januari 2013.
Inventaris van de bezwaarschriften
Geen
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire
voorschriften
De aanvraag is in
overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan
en de
verkavelingsvergunning, zoals hoger omschreven.
De aanvraag werd
getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Beoordeling
De
verkavelingsaanvraag heeft betrekking op het verkavelen van een perceel
bouwland met
kadastraal gekende
sectie F, nummer 183 M 2 deel. Het perceel is momenteel bebouwd met
een constructie
bestaande uit een woning met twee bouwlagen die afgewerkt werd met een
plat dak. De totale
oppervlakte van het nieuw gevormde perceel bedraagt 316 vierkante meter.
De kavelbreedte van
het lot bedraagt 6 meter gemeten op de rooilijn. De kaveldiepte van het
lot bedraagt
gemiddeld 52,60 meter.
Er worden geen delen
van grond over gedragen naar het openbaar domein.
De straat waarbinnen
de verkavelingsaanvraag gelegen is wordt gekenmerkt door een quasi
volledig afgewerkt
straatbeeld van eengezinswoningen bestaande uit 2 bouwlagen. De
verkavelingsaanvraag
ligt in de wijk "Ekeren Donk". Zowel het bouwblok als de ruimere
omgeving hebben zich
vooral na de tweede wereldoorlog ontwikkeld als typische suburbane
stadsdelen. Door
suburbanisatie van het wonen werden aan de steden en woonkernen een
uitgebreid en
versnipperd net van linten, perifere gebieden en verspreide bebouwing
toegevoegd. De buurt
in de onmiddellijke omgeving heeft dan ook een uitgesproken
residentieel karakter
die zich vanaf eind van de jaren '60 verder ontwikkeld heeft met
aaneengesloten
bebouwing.
De hoofdstructuur van
het gebied werd grotendeels bepaald door de afbakening van het
woongebied volgens de
bepalingen van het gewestplan Antwerpen.
De stad Antwerpen
heeft in het verleden initiatief genomen, onder de vorm van de opmaak
van een bijzonder
plan van aanleg om de bestemming van het plangebied te wijzigen en in de
binnengebieden
langsheen de Kapelsesteeenweg inbreidingszones voor wonen te voorzien.
Uiteindelijk
besliste het college in zitting van 7 september 2007 (jaarnummer 11272) de
beleidslijnen zoals
in het bijzonder plan van aanleg "Kapelsesteenweg" vastgelegd, te
handhaven
en de gemeenteraad voor te stellen om de procedure van het door haar op 18
december 2006
(jaarnummer 2692) voorlopig vastgestelde bijzonder plan van aanleg
"Kapelsesteenweg"
gelijktijdig stop te zetten met het moment waarop het ruimtelijk
uitvoeringsplan
"Mariaburg" voorlopig wordt aanvaard.
De gewenste
ruimtelijke structuur richt zich naar de hoofdstructuur.
Op microvlak wordt de
verkavelingsaanvraag getoetst aan de hand van een afwegingskader of
ze ingeschreven kan
worden binnen deze gewenste ruimtelijk structuur. Er wordt geoordeeld
dat de voorgestelde
hoofdstructuur best vervolledigd wordt met een volwaardig perifeer lint.
Het perceel is
gelegen binnen het stedelijk gebied en de structuur van het gebied is reeds
grotendeels bepaald
door de aanwezige bebouwing, infrastructuur en landschappelijke
elementen.
Het perceel dat
afgesplitst wordt en bebouwd kan worden beperkt zich tot een oppervlakte
van 316 vierkante
meter.
De
bebouwingscoëfficiënt (totale bebouwde oppervlakte / totale oppervlakte
projectzone)
bedraagt 0,32.
De vloerindex V/T
(totale vloeroppervlakte / totale oppervlakte projectzone) bedraagt
eveneens 0,56.
De woningdichtheid
bedraagt 32 woningen per hectare.
Het afgesplitste lot
is bestemd voor het realiseren van een aaneengesloten bebouwing. De
bebouwing wordt
opgericht in het verlengde van de voorgevelbouwlijn van de woningen,
gelegen Jozef
Ickxstraat nummers 90 en 94, en dit met inachtname van een voortuinstrook.
Achter de normale
bebouwing van 17 meter wordt een open tuinstrook gelaten die gemiddeld
29,60 meter bedraagt.
Volgens de gegevens van de verkavelaar is het terrein niet vrij van
constructies. Op lot
1 bevinden zich afhangen die gebruikt worden als garage en die een
oppervlakte hebben
van 45 vierkante meter. Deze constructie dient ontmanteld te worden
vooraleer tot verkoop
van het lot kan worden over gegaan.
De voorgestelde
verkavelingsaanvraag doet geen afbreuk aan de morfologische structuur van
de wijk die erop
gericht is de randen af te bouwen en de open ruimten te behouden.
Op het perceel wordt
in de zone voor hoofdgebouwen een gelijkvloerse bebouwing
voorgesteld van 17
meter. De bouwdiepte op de verdieping wordt beperkt tot 13 meter. De
gebouwen worden
afgewerkt met een schuin dak. De kroonlijsthoogte wordt afgestemd op de
kroonlijsthoogte van
de aanpalende woning, gelegen Jozef Ickxstraat nummers 90 en 94 met
een maximum van 7
meter. Naast de toegelaten verhardingen in de strook voor
hoofdgebouwen kan een
terras met een maximale oppervlakte van 20 vierkante meter
aangelegd worden. In
de zone voor binnenplaatsen en tuinen kunnen houten tuinbergingen
opgericht worden met
een maximale oppervlakte van 15 vierkante meter.
De nieuw op te
richten hoofdgebouwen spiegelen zich aan het schaalniveau van de bestaande
ruimtelijke structuur
en de kavel is groot genoeg om dergelijke bebouwing te dragen. De
draagkracht van de
percelen wordt bijgevolg niet overschreden.
Het ontwerp
respecteert de geledingen in het straatbeeld en strookt qua materiaalgebruik
met
het algemeen
aanvaardbare in de woonomgeving.
De voorliggende
straat is van lokaal belang. Volgens de gegevens van het
verkavelingsontwerp
grenst het project over een lengte van 6 meter aan de Jozef Ickxsstraat
die voorzien is van
alle nutsleidingen en buiten een geasfalteerde rijbaan ook een voetpad
heeft. Als dusdanig
kan deze wegenis volgens artikel 4.3.5. van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening
als een voldoende uitgeruste wegenis aanzien worden.
De
bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt te worden toegepast. Ze
worden evenwel met
volgende bepaling gewijzigd:
- de voorschriften
worden gewijzigd met de bepaling dat het bouwvolume afgewerkt dient te
worden met een plat
dak in plaats van met een schuin dak met dakbasis van 9 meter (artikel
2.1.D). Er wordt
geoordeeld dat de verkavelingsaanvraag binnen het perifeer woonlint,
bestaande uit
woningen met 1 bouwlaag en afgewerkt met een plat dak, eenzelfde typologie
krijgt waardoor deze
ruimtelijk beter inpasbaar wordt.
Watertoets
Overeenkomstig
artikel 8 van het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (Belgisch
Staatsblad van 14
november 2003) dient het betrokken project onderworpen te worden aan de
watertoets volgens de
richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006.
De verkaveling ligt
niet in een recent overstroomd gebied of risicozone voor overstromingen
zoals de
watertoetskaarten weergeven.
Het hemelwater van de
daken van de woningen wordt dan ook gebufferd en hergebruikt
conform de gewestelijke
stedenbouwkundige verordening van 1 oktober 2004 inzake
hemelwaterputten,
infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van
afvalwater en
hemelwater.
Alle private
verhardingen wateren af op eigen grond of dienen te worden uitgevoerd te
worden in
waterdoorlatende materialen of materialen met brede voeg, met uitzondering van
terrassen, mits ze
afwateren in de tuin en mits een onmiddellijke bezinking mogelijk is.
Voor het betrokken
project werd het watertoetsinstrument op internet doorlopen. Daaruit
volgt dat een
positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige
verordening
hemelwater wordt nageleefd.
Onder deze
voorwaarden is het ontwerp verenigbaar met de doelstellingen van artikel 5 van
het decreet integraal
waterbeleid.
Samenvatting
De
verkavelingswijziging is principieel in overeenstemming met de planologische
bestemmingen van het
gebied en kan vanuit oogpunt ruimtelijke ordening aanvaard worden.
Conclusie
De
verkavelingsaanvraag kan verleend worden aan de aanvrager die ertoe gehouden
is:
1 alle bestaande
constructies te slopen vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden
gebracht. Dit houdt
in dat zolang aan de opschortende voorwaarde tot sloping, die verbonden
is aan de
verkavelingsvergunning zelf, niet is voldaan, de verkavelaar niet kan overgaan
tot de
verkoop van een kavel
in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening;
2 de bijgevoegde
stedenbouwkundige voorschriften strikt toe te passen. Ze worden evenwel
met volgende bepaling
gewijzigd:
- de voorschriften
worden gewijzigd met de bepaling dat het bouwvolume afgewerkt dient te
worden met een plat
dak in plaats van met een schuin dak met dakbasis van 9 meter (artikel
2.1.D).
Datum: 8 februari
2013
Geert De Grave
gemeentelijk
stedenbouwkundig ambtenaar
Marc Ooms
architect
07-03-2013 om 21:28
geschreven door Chil 
Tags:Aanvraag verkavelingsvergunning, Ekeren, Jozef Ickxstraat 92
|