Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
05-04-2011
Meer Bib voor meer mensen Deel 8
Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken
Uit cijfers van de administratie blijkt dat de zeven bibliotheken samen nog niet eens vijf procent van het totale aanbod in Antwerpen vertegenwoordigen - er zijn er namelijk nog achttien andere, die wél openblijven.
Weerom worden de cijfers niet getoond. En als er al iets getoond wordt, zijn het nooit alle cijfers of de gevraagde cijfers.
Ook wordt steeds aangehaald dat deze reorganisatie een gevolg is van een grondige doorlichting en een evaluatie door alle betrokken actoren.
Ook hier blijft de juiste informatie achter : welke actoren, wie vertegenwoordigen ze en wie zijn ze?
BC : "Het recent goedgekeurde besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW's vergt een wijziging van het decreet Lokaal Cultuurbeleid. Het cultuurbeleidsplan wordt geïntegreerd in het gemeentelijk zesjarig strategisch meerjarenplan. Andere plan- en administratieve lasten voor lokale besturen worden vereenvoudigd. Ik sta uiteraard volledig achter het proces van administratieve vereenvoudiging, maar dat mag niet ten koste gaan van het inspraakproces bij het opstellen van een cultuurbeleidsplan. Betrokkenheid van alle burgers blijft belangrijk."
Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken. Met cijfers kan men alles trachten te bewijzen. Het is enkel hoe men de cijfers gebruikt! Zeven vestigingen op 25 (25-7=17) is 28% van de vestigingen die sluiten. Wat betekent die 5%? Het aantal uitleenbare stukken, de openingstijden, de "unieke" lidkaarten?
Wat zijn bijvoorbeeld unieke lidkaarten? Wel, dat zijn lidkaarten die enkel en alleen in één filiaal worden gebruikt. U ontleent eind november een boek in een wijkfiliaal. Uw leentermijn loopt af en U brengt het boek binnen in een ander filiaal omdat het wijkfiliaal in de Kerstvakantie toe is. U ontleent een boek in het filiaal waar U binnen brengt. Uw lidkaart is geen unieke lidkaart meer...
Voor de scholen vervangen we de filialen door de bibliobus. In Antwerpen zijn er momenteel 2 bibbussen. En die zijn niet zo "gloednieuw".
Over iemand een boekje opendoen
Er dient bespaard te worden. Felix houdt er eerder mee op. 'Dat filiaal kostte de stad 17.700 euro, terwijl er slechts honderd klanten waren en de opbrengst amper 1.000 euro bedroeg'.
In 2005-2006 luidde de verklaringen (met juist dezelfde te sluiten filialen) :
"Dit plan is zeker niet ingegeven uit besparingsoverwegingen. Integendeel, er wordt juist méér geïnvesteerd"[1]
Dezelfde experten en deskundigen die het in 2005 nog een goed idee vonden om in het Felixpakhuis een filiaal in te richten én dit met hand en tand verdedigden, die de opening dit nieuw filiaal als argument gebruikten om andere filialen te sluiten, krabbelen nu terug.
De Bibactie heeft toen reeds aangekaart dat het openen van een filiaal op het Eilandje een goed idee zou zijn op het moment dat deze wijk, die in volle expansie en vernieuwing is, nieuwe bewoners zou ontvangen. Momenteel is de wijk nog steeds in volle ontwikkeling en verwacht men pas over enige tijd dat de nieuwe bewoners zich hier zouden vestigen. In 2005 was de bewoning van het Eilandje nog te klein om een volwaardig filiaal te kunnen verrechtvaardigen.
De beleidsmakers dachten hier anders over. En zie, onze bekommernis komt uit... .
SARC : "Cultuur is een bron van innovatie, ontwikkeling, vooruitgang en creativiteit. Dit wil echter niet zeggen dat alle cultuurproducten en -diensten moeten gevaloriseerd worden op hun marktwaarde. Cultuurproducten hebben een specifiek karakter waardoor ze niet zonder meer als economische producten kunnen worden beschouwd."
7U : "Discussies over filialen en uitleenposten zijn daarom nooit louter een verhaal van economische haalbaarheid."
CA: "Daarnaast zijn er de bibliotheken en cultuurcentra die een belangrijke rol kunnen/moeten spelen in dit proces. Zij kunnen er mee voor zorgen dat het deelnemen aan een creatief project of proces geen privilege blijft van de ‘happy few'. Onze cultuurcentra en bibliotheken zijn de uitgelezen instrumenten om zoveel mogelijk creatief talent een kans en de nodige ondersteuning te bieden."
Ook ik kan een boekje opendoen met cijfers van de bibliotheken.
Totaal per bib
M
D
W
Do
V
Za
Z
2006
2007
2008
2009
2007/2009
BB
Antwerpen / Felix
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
1.142
6.442
8.928
5.031
-21,90%
BB
Antwerpen / Isabella
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
54.140
52.441
49.399
25.800
-50,80%
BB
Antwerpen / Zurenborg
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
48.561
48.635
42.827
33.493
-31,13%
BB
Berchem / Hedera
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
24.904
24.889
26.093
26.871
7,96%
BB
Deurne / Morckhoven
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
21.760
21.843
20.496
14.543
-33,42%
BB
Deurne / Zwarte Arend
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
23.428
22.194
21.046
20.106
-9,41%
BB
Ekeren / Mariaburg
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
13.881
12.741
12.650
10.556
-17,15%
tot
187.816
189.185
181.439
136.400
-27,90%
5,33%
5,43%
5,35%
4,07%
bibpunt
Merksem / Nieuwdreef
af
af
af
af
af
af
af
Totaal
27.811
25.386
21.149
3.805
-85,01%
Scholen
.. Stedelijk / Bibliobussen
af
af
af
af
af
af
af
Totaal
88.115
83.607
92.677
111.529
33,40%
VH
Antwerpen / Seefhoek
af
af
af
af
af
af
af
Totaal
10.343
10.666
12.455
10.560
-0,99%
VH
Deurne / Ter Rivieren
af
af
af
af
af
af
af
Totaal
15.237
15.039
15.191
13.052
-13,21%
tot
141.506
134.698
141.472
138.946
3,15%
4,01%
3,86%
4,17%
4,15%
SB
. Stedelijk / Permeke
da
da
da
da
d
d
hd
Totaal
1.071.499
1.070.399
1.017.134
1.072.679
0,21%
tot
1.071.499
1.070.399
1.017.134
1.072.679
0,21%
30,39%
30,71%
30,00%
32,02%
DB
Berchem / De poort
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
229.965
231.627
234.233
241.212
4,14%
DB
Deurne / Couwelaar
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
375.000
374.112
362.800
360.498
-3,64%
DB
Ekeren / Driehoek
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
241.352
237.306
231.801
231.586
-2,41%
DB
Hoboken / Hoboken
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
235.074
223.757
215.050
223.644
-0,05%
DB
Merksem / Park
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
266.113
256.463
247.078
245.014
-4,46%
DB
Wilrijk / Bist
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
106.972
107.978
109.579
119.082
10,28%
DB
Wilrijk / Kaeck
af
da
da
da
D
D
af
Totaal
z
78.794
80.490
78.891
88.706
10,21%
tot
1.533.270
1.511.733
1.479.432
1.509.742
-0,13%
43,48%
43,37%
43,63%
45,07%
WB
Deurne / Arena
vm
D
da
D
af
af
x
Totaal
1
119.372
116.411
113.595
92.658
-20,40%
tot
119.372
116.411
113.595
92.658
-20,40%
3,39%
3,34%
3,35%
2,77%
DB
Bezali / Viswater
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
47.320
47.067
45.748
42.804
-9,06%
DB
Borgerhout / Vredegerecht
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
70.664
68.020
64.471
53.978
-20,64%
WB
Antwerpen / Brederode
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
55.227
56.627
54.619
52.495
-7,30%
WB
Antwerpen / Elsschot
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
90.681
80.260
91.702
83.825
4,44%
WB
Antwerpen / Kielpark
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
85.016
86.618
83.548
67.311
-22,29%
WB
Antwerpen / Luchtbal
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
38.965
38.060
35.940
30.166
-20,74%
WB
Berchem / Groenenhoek
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
41.545
40.642
36.385
33.316
-18,03%
WB
Merksem / Maantjes
af
D
da
D
af
af
x
Totaal
2
36.743
33.474
32.708
25.929
-22,54%
tot
466.161
450.768
445.121
389.824
-13,52%
13,22%
12,93%
13,13%
11,64%
BB
Antwerpen / Andries
af
af
D
nm
af
af
x
Totaal
3
6.635
12.156
12.460
9.730
-19,96%
tot
6.635
12.156
12.460
9.730
-19,96%
0,19%
0,35%
0,37%
0,29%
alles
3.526.259
3.485.350
3.390.653
3.349.979
-3,88%
100%
100%
100%
100%
cd
274.300
cdr
158.570
dvd
380.828
taalc
7.528
video
10.999
832.225
24,84%
inw
473.265
482.456
1,94%
6,87
6,51
-5,15%
234.693
234.553
213.711
206.828
6,66%
6,73%
6,30%
6,17%
Wat zijn de voornaamste conclusies?
1. In 2009 is het totaal aantal ontleningen gedaald met 3,88% . In dezelfde periode nam de Antwerpse bevolking toe met 1.94% zodat er een theoretische daling is van 5,15%. Er werden immers in 2007 nog 6,87 stukken ontleend per jaar per inwoner van Antwerpen tegen 6,51 stukken per Antwerpenaar per jaar in 2009. In totaal zijn er in 3 jaar 3,88% minder ontleningen.
2. De 7 buurtbibliotheken die voorzien zijn als te sluiten vertegenwoordigen inderdaad geen 5% van het totaal aantal ontleningen (4,07%)
3. De nieuwe openingsuren waren geen goede zaak: de lezers die niet langer in de buurtfilialen terecht konden, zijn deels afgehaakt.
4. In de BB's of buurtbibliotheken zijn van 2007 naar 2009 de ontleningen met 27,90% gedaald. De ergste daling was in Isabella, terwijl Hedera steeg (slechts 7 van de 28 locaties stegen!) en Zwarte Arend en Mariaburg onder het verlies blijven van vele andere bibs. De logica om op basis van cijfers juist deze 7 filialen te sluiten is ver zoek.
5. 24,84% van de ontleende stukken (dus bijna 1 op 4) betreft beeld- en geluidsdragers die bijna enkel beschikbaar zijn in de stedelijke en districtsbibliotheken (dus niet in de wijk- en buurtbibliotheken). Cijfers gebruiken op basis van de ontleningscijfers geven een verkeerd beeld.
Wat betreft de ledenaantallen heb ik spijtig genoeg geen volledige cijfers. We beschikken over de cijfers van de actieve leners per vestiging, behalve van de hoofdbibliotheek Permeke.
Ik wil U de gekende cijfers wel geven, U vindt ze op het volgende blad.
Let op, de Stad en de bibliotheken hanteren in de verschillende discussies verschillende cijfers: zo zullen de actieve lezers door de personeelsvakbonden van de BIB anders zijn dan deze van de Stad Antwerpen. Zo zullen detailcijfers of globale cijfers gebruikt worden naargelang wat men wil "bewijzen".
Onze vraag is duidelijk: vergelijk op basis van objectieve gegevens. Het blijft mij verbazen dat, ondanks de elektronische verwerking van de ontleningen men er blijkbaar niet is slaagt om juiste cijfers op te geven.
Wij vragen dan ook duidelijke antwoorden:
1. Wat is de kostprijs van de bibbussen? (Personeelskost, gebruik, afschrijving). Welke dienstverlening waarborgen zij? Met welke frequentie? Welke capaciteit wordt momenteel niet gebruikt?
A12 - Hinder bij renovatie complex Ekeren [04-04-11]
Van maandag 4 tot en met vrijdag 8 april worden herstellingen uitgevoerd alle op- en afritten van complex Ekeren (16) op de A12 Antwerpen-Bergen-op-Zoom. Elke dag wordt gewerkt van 6u tot 22u. Telkens wordt een deel van het complex afgesloten. Er wordt hinder verwacht, voornamelijk tijdens de spits. Vermijd de omgeving indien mogelijk. Volg de aangeduide omleidingen.
Wat is afgesloten?
- maandag: A12 richting Nederland - afrit Ekeren
> omleiding via A12 en R2 afrit Lillo Noorderlaan richting noorden ter hoogte van complex Ekeren
> omleiding via Korte Wielenstraat en Vossenschijnstraat - dinsdag: de opritten naar A12 vanop de Noorderlaan komende van Metropolis
> omleiding: rij verder door, keer om en neem de andere opritten
Deze filialen hebben nog slechts een beperkt aantal ontleningen en bezoekers. De recente doorlichting van alle bibliotheken in 2009 toonde aan dat in deze zeven filialen het uitleenpercentage minder dan 1% van het globale uitleenpercentage bedraagt. Ook de gebruikerscoëfficiënt van de collectie is hier uitzonderlijk laag.
"Het plan vertrekt dus niet vanuit het bestaande aanbod. Dat zou niet eerlijk zijn. Kleine vestigingen met beperktere openingsuren zouden daar altijd slechter uitkomen dan grote filialen met ruime openingsuren. Bovendien komen blinde vlekken op deze manier ook niet aan bod."[1]
7U : "Indicatoren als het 'aantal gebruikers' en 'het aantal ontleningen' zullen niet langer volstaan als belangrijkste succesparameters: ook klantenloyaliteit en klantenbehoud worden belangrijke criteria."
DEC : "4° toegankelijk en open zijn voor het publiek op klantvriendelijke uren; "
BC : "Ook de bibliotheken zetten in op één van de voorgestelde prioriteiten, nl. de bevordering van geletterdheid. Voor 1 op de 7 Vlamingen is het geen sinecure om deel uit te maken van een razendsnel evoluerende kennismaatschappij. Bibliotheken hebben hierbij een rol als informatiebemiddelaar. Hun maatschappelijke opdracht om te 'zorgen voor gelijke en vrije toegang van informatie voor iedereen' is actueler dan ooit."
BC "Tot slot zal ik op basis van de resultaten van de ECEI10-conferentie ("Naar een digitaal Europa met openbare bibliotheken") bekijken hoe de unieke rol van bibliotheken in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting versterkt kan worden en hoe ze een belangrijk instrument kunnen vormen om (digitale) cultuur toegankelijker te maken en een open ruimte kunnen zijn"
voor culturele activiteiten.
PPC : "Experimenteer met openings- en aanvangsuren. Veel jonge gezinnen hebben tijdsgebrek. Ga op zoek naar momenten die het best aansluiten bij hun vrije tijd, zoals vlak na school of op zondag."
CA : "Per 1.000 inwoners zijn er in Antwerpen zo'n 200 die een bibliotheekkaart hebben en dus lid zijn van de bibliotheek. In vergelijking met de rest van Vlaanderen scoort Antwerpen daarmee laag aangezien bij alle andere steden het aantal leden per 1.000 tussen de 250 en 350 ligt. Verschillende verklarende factoren kunnen hier een rol spelen: spreiding van het netwerk, samenstelling van de bevolking, aanbod en werking van de bibliotheek."
CA : "Om de openheid en toegankelijkheid te verhogen worden transparante en klantvriendelijke openingsuren aangeboden gebaseerd op de normen van de Vlaamse overheid. (n.v.d.r. : 1 avondopening per week)[2]
CA : "Bibliotheekdiensten moeten toegankelijk zijn voor alle wijken en de collecties moeten voldoende uitgebreid en gevarieerd zijn"
Niets is gemakkelijker dan met cijfers de teloorgang van de wijkfilialen aan te tonen. Maar men vergelijkt appelen met citroenen.
Ik daag de Stad dan ook uit:
1. Vergelijk de verschillende bibliotheken op basis van het aanbod. Indien in de wijkbibliotheken enkel boeken en strips beschikbaar zijn, mag je deze cijfers enkel vergelijken voor de beschikbare informatiedragers. Haal bij de andere bib's de DVD's en CD's er eens uit? In 2009 waren bijna 1/4de van de ontleningen beeld- en geluidsdragers die men in deze filialen niet kon ontlenen.
2. Vergelijk de verschillende filialen op basis van dezelfde openingstijden. Geef eens de cijfers van de ontleningen van de andere filialen op dezelfde openingsuren als de wijkfilialen. Wanneer je maar enkele uren per week open bent, geen avondopeningen hebt en tijdens de vakanties toe bent zal je ook minder ontlenen. De logica zelf. De 7 filialen zijn enkel 2 dagen per week open (dinsdag en woensdagnamiddag), hebben geen avond- of zaterdagopening én zijn gesloten tijdens de schoolvakanties. (Kerst, Pasen en Zomer)
[1] Het hart op de tong : MEER BIB VOOR MEER MENSEN (20/01/2006) website Heylen
Deze bibliotheken bevinden zich allen in een beperkte ruimte, die tevens vaak niet meer voldoet aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen. Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn.
Dit is zeker geen probleem dat enkel bestaat in de te sluiten filialen en is ook niet van toepassing op al de filialen die nu onder vuur liggen!
In 2005 beloofde men nog dat er geen sluitingen zonder volwaardige alternatieven zouden komen.
"Vooraleer vestigingen gesloten worden, moet er eerst een degelijk alternatief zijn. Tot zolang blijft de huidige werking bestaan."[1]
Verder zouden bestaande (overblijvende) filialen worden uitgebreid en vernieuwd en zouden er nieuwe filialen bijgebouwd/geopend worden. Bijvoorbeeld op de grens van Borgerhout met Berchem, in Wilrijk én ook in de binnenstad.
"We noteren dat de schepen en de bibliotheken stellen dat sluitingen pas kunnen als er een realistisch alternatief voorhanden is. Dat kan ook niet anders. Het wegvallen van bibliotheken heeft inderdaad een impact op het buurtweefsel."[2]
7U : "Afhakersonderzoek heeft uitgewezen dat de uitstroom van leden vaak te maken heeft met een gebrek aan zichtbaarheid van de bibliotheek."
7U : "Bibliotheken moeten hun werking meer afstemmen op de lokale context. De noden van de gebruikers van filialen en uitleenposten verschillen van die van de hoofdbibliotheek.
Aangepaste infrastructuur en dienstverlening zijn een must om elke vestiging lokaal relevant te maken. De fysieke nabijheid en herkenbaarheid van het fijnmazige gemeentelijke bibliotheeknetwerk is een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke en politieke legitimering.
Het is van cruciaal belang dat bibliotheken een goede omgevingsanalyse leren maken en een werking kunnen ontplooien op maat van het verzorgingsgebied. Dit vergt een grondig onderzoek van de vraag welk soort dienstverlening er op een bepaalde plaats nodig is."
BC "Voor de bibliotheken staat 2011 in het teken van visieontwikkeling. De omwentelingen in de (informatie ) maatschappij schudden ook de maatschappelijke rol van bibliotheken op. In 2011 start ik met een nieuwe visienota op de openbare bibliotheeksector."
PPC : "Daarnaast wil de stad tegen 2013 de culturele infrastructuur zodanig uitbouwen en toegankelijk maken dat meer Antwerpenaars, met bijzondere aandacht voor minder kansrijke groepen, er vaker gebruik van maken. Ze wil dit doen door culturele infrastructuur en materiaal ter beschikking te stellen van de nabije omgeving en door bijkomende kansen op vrijetijdsbeleving te creëren.
De stad wil elke beleidsdaad toetsen aan de sociale grondrechten. Het lokaal sociaal beleid is dan ook een aandachtspunt doorheen het volledige cultuurbeleid. Daarbij staat het recht op vrije tijd en dus ook het recht op participatie centraal. Alles wat binnen cultuur, sport en jeugd gedaan wordt, moet doordrongen zijn van bovenstaande sociale doelstellingen."
PPC : "Stem het cultuurhuis af op het ontvangen van (kleine) kinderen en jongeren. Wil u ook kleine kinderen ontvangen, plaats dan een luiertafel bij de sanitaire voorzieningen en een bergplaats bij de ingang. Zorg ervoor dat het gebouw toegankelijk is voor kinderwagens (lift, brede doorgangen). Gebruik pictogrammen.
Kinderen zijn tuk op locaties vol fantasie. Investeer in een zinnenprikkelende aankleding. In het boek XS. Over kinderen, cultuur en communicatie vindt u op p. 73 een lijst met praktische zaken die van het gebouw een kindvriendelijke locatie maken.25 Jongeren willen in een gebouw kunnen rondhangen: creëer hang- en ontmoetingsplaatsen. Geef jongeren (en kinderen) inspraak in de inrichting en aankleding van de locatie. Laat hen eraan meewerken.
Allochtone meisjes hebben vaak de toelating van hun ouders nodig om ergens heen te gaan. Culturele instellingen zoals de bibliotheken blijken vertrouwenswekkende plekken te zijn waar ze makkelijker toelating voor krijgen.
Benut die voorsprongpositie."
Hier kunnen kleinere investeringen in toegankelijkheid en inrichting wel degelijk oplossingen geven. Maar men investeert liever in grote projecten.
[1] Het hart op de tong : MEER BIB VOOR MEER MENSEN (20/01/2006) website Heylen
[2] Het hart op de tong : MEER BIB VOOR MEER MENSEN (20/01/2006) website Heylen
ANTWERPEN - Het speelterrein aan de Thomas Greshamstraat, vlakbij Ekeren, wordt binnenkort opgefrist. De Antwerpse districtsraad keurde deze week het ontwerp voor de heraanleg goed. Het vernieuwde speelterrein wordt opgedeeld in een deel voor peuters, met houten toestellen en zandwerktuigen, en een deel voor oudere kinderen tot 12 jaar, met een reuzemikado en een touwenparcours.
Het speelterrein aan de Thomas Greshamstraat kan een opknapbeurt goed gebruiken: de toestellen zijn verouderd en de betontegels van het basketbalveld zijn versleten.
Het nieuwe speelterrein wordt opgedeeld in een deel voor peuters (0 tot 3 jaar) en een deel voor oudere kinderen (4 tot 11 jaar). Het deel voor de peuters komt rond de bestaande heuvel en wordt voorzien van houten speeltoestellen, zandwerktuigen en veerfiguren. Voor de oudere kinderen komen er een touwenparcours en een 'reuzestammenmikado'.
Ook het bestaande basketbalveld wordt volledig vernieuwd.
De heraanleg kan van start gaan wanneer de jeugdraad, buurtbewoners en seniorenraad hun mening hebben gegeven over het voorontwerp.
Het Schepencollege dat bespaart kent overal de prijs van en nergens de waarde. (vrij naar Oscar Wilde)[1]
Wat mij stoort (doch niet verbaast) is de totale ommekeer met de argumentatie die men in 2005 hanteerde.
Weer een duidelijk bewijs dat een (politiek) geheugen kort is.
Of dat de aanzet die in 2005 werd gegeven met het spreidingsplan (dat toen gedeeltelijk werd teruggefloten) gewoon werd verder uitgevoerd: eerst door het te formaliseren in het Stedelijk beleid (via het cultuurbeleidsplan 2008-2013) en de goedkeuring van het plan door elke districtsraad afzonderlijk.
Dan een kritische evaluatie (lees afbouw) van de openingstijden van de filialen en daarbij horende nieuwe set (manipuleerbare) resultaatsindicatoren. Tel daarbij het budget, juist groot genoeg voor de instandhouding van de bestaande werking en alle pionnen voor een "doodbloed"-scenario van de kleine filialen staan klaar.
Ave Burgemeester en Schepenen, Morituri te salutant.
Laten we de argumenten eens stuk per stuk bekijken.
De filialen die gesloten worden, bevinden zich allen in een straal van 1 à 2 km ten opzichte van andere filialen
In 2005 werd vertrokken van de "internationale standaard" betreffende de bereikbaarheid : een bib om de 1.5 km in stedelijk gebied.
"Bij het opstellen van het spreidingsplan van 2005 werd vertrokken van bevolkingscijfers, bereikbaarheid, de internationale bibstandaard (een bib om de 1.5 km in stedelijk gebied), de aanwezigheid van scholen, rust- en verzorgingstehuizen, maar ook moeilijk te nemen barrières (zoals bvb de Schelde, de Leien, de Ring, ...)"[2]
SARC : Onderzoek wijst uit dat de belangrijkste drempels voor participatie liggen bij de thuissituatie, het onderwijsniveau, het sociale netwerk, de tijdsdruk, de economische situatie en de bereikbaarheid.
7U: "De fysieke nabijheid van de bibliotheek is één van haar strategische troeven. De aanwezigheid in deel-gemeenten en wijken is een van de belangrijke redenen waarom de drempel om een bibliotheek binnen te gaan, relatief laag is in vergelijking met die van andere culturele organisaties.
De fysieke spreiding versterkt haar lokale legitimering. In kleine plattelandsdorpen, maar ook in sommige stedelijke buurten, is de bib vaak een van de weinige publieke voorzieningen die nog overblijft. Dit verklaart de gehechtheid van de inwoners aan de bib."
Discussies over filialen en uitleenposten zijn daarom nooit louter een verhaal van economische haalbaarheid.
De maatschappelijke legitimering van bibliotheken kan vergroot worden door een koppeling te maken tussen de bibliotheekinfrastructuur en andere vormen van publieke dienstverlening."
PPC : "Toch blijkt uit studies dat bepaalde groepen Antwerpenaars niet of nauwelijks deelnemen aan dit aanbod. Het gaat over kinderen en jongeren, senioren, personen met een handicap, mensen in (kans)armoede en mensen van diverse etnisch-culturele origine. Dit plan, deze participatienota wil hier samen met de culturele instellingen en welzijnsorganisaties verandering in brengen. Iedere Antwerpenaar heeft immers recht op cultuur."
PPC : "Cultuur in Antwerpen is - een recht - van iedereen: iedere Antwerpenaar heeft toegang tot actuele kennis-, informatie- en culturele voorzieningen met bijzondere aandacht voor dienstverlening op maat. (CS03)"
PPC : "Cultuur in Antwerpen is - een recht - van iedereen: er is een nog betere toegankelijkheid, communicatie en spreiding van culturele activiteiten over de hele stad. (CS04)"
PPC : "Daarvoor zal het beleid zich vooral richten op een optimale spreiding van het aanbod in ruimte (op het hele grondgebied van de stad) en tijd (op verschillende momenten), om zo de toegankelijkheid maximaal te verhogen en zo veel mogelijk mensen te bereiken."
PPC : "5. Tien clichés doorprikt ... cliché 10. Het centraliseren van culturele instellingen komt de participatie ten goede. : Een aanbod in de buurt heeft veel meer slaagkans bij kansengroepen"
PPC : "Voor veel kansengroepen is de buurt de omgeving waarin ze vaak, graag en met vertrouwen vertoeven. Veranker jezelf daarom in de buurt."
PPC : "Senioren zijn vaak minder mobiel. Bereikbaarheid is dus een aandachtspunt bij deze doelgroep. Zich buiten het centrum van de stad of buiten de eigen buurt begeven, is vaak een drempel voor de senior omwille van de reisduur en de onbekende buurt."
PPC : " Verankering heeft voordelen voor mensen met een fysieke beperking: vertrouwdheid met de buurt, betere bereikbaarheid en gezelschap. Daardoor kan het een stap naar cultuurparticipatie zijn."
CIJ: "Het decreet op het lokaal cultuurbeleid voorziet dus in een wettelijke bepaling voor de bibliotheken. Dit is meteen een belangrijk signaal dat de bibliotheken geen culturele eilandjes mogen vormen, maar deel moeten uitmaken van een cultureel netwerk op gemeentelijk vlak."
CA : "Van alle stedelijke culturele voorzieningen is het bibliotheekwezen het meest fijnmazige netwerk, met vestigingen en filialen in alle districten en een aantal wijken. In totaal zijn er 34 filialen waar gebruikers terecht kunnen voor boeken, cd's, video's, dvd's, cd-roms, strips, tijdschriften en taalcursussen. De centrale openbare bibliotheek Permeke beschikt ook over twee mobiele bussen."
CA: "Cultuur in je buurt! Hoewel er in Antwerpen heel wat creatief talent aanwezig is en ook het aanbod zeer ruim is, blijft er nood aan een betere spreiding van het aanbod. De verschillende ‘stedelijke actoren' vervullen een belangrijke rol als cultuur-spreider. Vooral de cultuurcentra en de bibliotheken nemen hierin een centrale plaats in."
CA : "Kijken we vooreerst naar het versterken van de participatie. Het begrip ‘participatie' omvat zowel actieve als passieve participatie en betekent dus zowel het stimuleren van de bevolking om cultureel actief te zijn (zoals via netwerken van amateurkunsten), als het betrekken van de bevolking als cultuurconsumenten. Daarin vervullen de aanwezige lokale structuren (cultuurcentra, bibliotheken, cultuurantennes) een belangrijke rol: ze slechten drempels op verschillende niveaus (financieel, interesse, kennis, communicatie, infrastructuur,...), zodat zoveel mogelijk mensen zo weinig mogelijk belemmeringen hebben om aan cultuur deel te nemen."
CA : "Ten derde is een sleutelrol in het kader van participatie weggelegd voor de reeds aanwezige gedeconcentreerde structuren (cultuurcentra, bibliotheken) die op het vlak van werking en geografische spreiding een netwerk over het ganse grondgebied van de stad hebben uitgebouwd. Zij verhogen de toegankelijkheid door een goed gespreid aanbod, zowel geografisch als in tijd. De stad heeft immers de opdracht ervoor te zorgen dat het hele grondgebied bediend wordt."
CA : "Cultuur in Antwerpen is - een recht - van iedereen: iedere Antwerpenaar heeft toegang tot actuele kennis-, informatie- en culturele voorzieningen met bijzondere aandacht voor dienstverlening op maat Alle bibliotheekvestigingen, cultuurcentra en andere culturele voorzieningen beogen met hun werking een maatschappelijke impact en brengen een dynamiek teweeg in hun buurt, district of in de stad. Om dit te bereiken zal de werking van deze instellingen"tegen 2013 gekenmerkt worden door een brede toegankelijkheid en openheid. De instellingen ondernemen actie opdat het recht op vrije tijd, in zake cultuur, voor iedereen, ongeacht socio-economische situatie, geslacht, leeftijd, geaardheid,"handicap, etnisch-culturele afkomst, gewaarborgd wordt."
CA : "Iedere Antwerpenaar kan terecht in een kwaliteitsvol, klantgericht, laagdrempelig en open bibliotheeknetwerk dat evenwichtig gespreid is over de hele stad"
Zoals U ziet (en leest) is de verankering in de buurt juist één van de dragende pijlers van het netwerk van filialen. Overal wordt onderstreept dat juist die spreiding én lokale aanwezigheid de grootste troef is van de bibliotheken dewelke zeker blijvend moet gestimuleerd worden.
En Antwerpen is fysisch verdeeld in districten en wijken die elk worden afgebakend en afgesneden door grote in- en uitvalswegen, de ringwegen, de Schelde, dokken, kanalen en spoorwegen. Kinderen en minder mobiele mensen kunnen niet zonder begeleiding van vrijwilligers, ouders, grootouders of leerkrachten op eigen kracht opeens 2 à 3 km verder naar de BIB.
De visie van de Antwerpse beleidmakers : als je overal een boekenstandje zet en je noemt dit een "bibpunt" dan heb je een betere spreiding en heeft elke wijk zijn bib.
En het moet gezegd worden, ook onze lokale (lees district) besturen hebben te weinig de impact voorzien van het Cultuurbeleidsplan 2008-2013. Op het ogenblik dat het mogelijk was hebben de meeste districten een document ingediend volgens de regels maar met bijna geen enkele inhoud over de aanwezige filialen op hun grondgebied. Nu roepen ze, maar ze hadden toen beter gewerkt, gelezen en geschreven...
[1] Een cynicus is iemand die overal de prijs en nergens de waarde van kent. (Oscar Wilde)
[2] Het hart op de tong : MEER BIB VOOR MEER MENSEN (20/01/2006) website Heylen
25/03 Inwoners van Ekeren kunnen vanaf midden 2013 terecht in een gloednieuwe gymhal in het Hagelkruispark. Zo blijft de stad investeren in haar sportinfrastructuur.
De turnclub Deugd en Moed signaleerde de nood aan een nieuwe gymhal in Ekeren. Na onderzoek door de stad blijkt dat het 'Hagelkruispark' hiervoor de beste locatie is. Het park grenst aan het stedelijke zwembad De Schinde en er bevinden zich ook een voetbalveld, een atletiekpiste en lokalen van een scoutsgroep.
Omwille van de bereikbaarheid moet er een wandelpad van aan de Oorderseweg tot aan het groot Hagelkruis komen. Om dit mogelijk te maken, worden de huidige lokalen van de voetbal- en de atletiekclub geïntegreerd in de nieuwe gymhal. Zo blijft het Hagelkruispark verbonden met de site van het zwembad.
Omdat bij dit project verschillende partners betrokken zijn, wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld door AG VESPA. De ruwe timing van dit project ziet er als volgt uit:
Als sportstad wil Antwerpen zijn inwoners volop de kans bieden om zich sportief uit te leven in de meest geschikte sportlocatie. In het sportbeleidsplan koos de stad er dan ook voor om te investeren in gloednieuwe of gerenoveerde sportinfrastructuur.
Naast het bouwen van enkele multifunctionele sporthallen bleek er ook nood aan meer sportspecifieke sporthallen, zoals gymhallen en vechtsporthallen.
Vandaag organiseert gouverneur Cathy Berx in het Provinciehuis een ontmoeting met gebruikers en omwonenden van de R11, in de volksmond: de Krijgsbaan. De beruchte gewestweg heeft eind vorig jaar verrassend een hoofdrol gekregen in het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit. Voordat de definitieve plannen vorm krijgen, wil de Vlaamse overheid inspraak organiseren. Dat is een belangrijke les die ze van de dramatische ondergang van de Lange Wapper heeft geleerd.
Antwerpen suggereert ook om vanaf die E19 een stukje verder te gaan tot aan de aansluiting met de A12 naar Boom. Ook de gemeenten en districten langs de R11 - Wommelgem, Deurne, Borsbeek, Mortsel en Wilrijk - zullen ongetwijfeld eigen wensen en accenten toevoegen.
Nog voor de zomer wordt van gouverneur Berx verwacht dat ze een streefbeeldstudie bezorgt aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De tijd dringt, want volgend jaar wordt het stuk R11 aan de luchthaven van Deurne ondertunneld. En wanneer dat gebeurt, zou er ook duidelijkheid moeten zijn over de globale visie op de gewestweg.
De ondertunneling van de R11 is een fantastische zaak voor zowel stad als rand, op voorwaarde dat niet voor halve oplossingen wordt gekozen. Als het doorgaand verkeer van het lokale verkeer wordt gescheiden, dan wordt eindelijk een belangrijk deel van de Grote Ring (R2) gerealiseerd. Als daarna ook de geplande ondergrondse verbinding Wommelgem- Ekeren (A102) er komt, dan is dat een zegen voor de Antwerpse mobiliteit en de leefbaarheid, omdat veel doorgaand verkeer in dat geval de Ring niet meer hoeft te gebruiken. Misschien wordt daardoor de Oosterweelverbinding zelfs overbodig.
Maar nogmaals, dan moet er wel radicaal voor ondertunneling worden gekozen. Als fi- nanciële of technische beslommeringen zouden leiden tot een halfslachtig R11-gedrocht met hier en daar een tunneltje of een open sleuf, dan is van een verbetering van de huidige situatie nauwelijks sprake.
EKEREN - Bij Georges Warzée werd in de nacht van maandag op dinsdag voor de elfde keer ingebroken. 'Ik begrijp het niet meer. Hier is echt niets meer te halen', zucht de weduwnaar.
Georges Warzée(70) woont in een alleenstaande woning aan het Klein Heiken. Deze verbindingsweg tussen Ekeren en Kapellen is niet meteen een rustige straat. Toch kreeg de voormalige havenarbeider de voorbije 23jaar al elf keer af te rekenen met inbrekers.
'Deze keer hebben ze eerst geprobeerd het keukenraam te forceren, maar omdat dit raam extra beveiligd is, kregen ze het niet open. Het is wel stuk. De dieven zijn dan langs het slaapkamerraam gekomen. Daar hebben ze het glas uit geslagen', vertelt hij.
Veel hebben de inbrekers niet meegenomen. 'Alleen mijn GPS. Die had ik gekregen van mijn zoon. Ik haal die elke avond uit mijn auto opdat die niet zou gestolen worden...'
Hij dacht dat hij eindelijk van de inbrakenplaag verlost was. 'De vorige keer werden de daders opgepakt. Ik was even weg. De postbode had hen gezien en de politie verwittigd. Die kon hen op heterdaad betrappen.'
Georges heeft steeds de (veiligheids)aanwijzingen van de politie goed opgevolgd. Hij legde balken in zijn schuiframen, voorzag zijn ramen en rolluiken van extra sloten en zette de haag naast zijn woning kort.
Maar de dieven komen telkens langs een andere weg binnen. Alleen via het raam vlakbij de woning van de buren zijn ze nog niet gekomen.
'Ik begrijp het niet meer. Na de derde keer viel hier echt niets meer te rapen. Geld of goud heb ik niet in huis', zucht hij.
Hij voelt zich thuis niet meer op zijn gemak. 'Ik ben zeer alert telkens ik thuis kom of 'snachts naar het toilet moet. Maar telkens ik me weer wat meer op mijn gemak voel, wordt er opnieuw ingebroken. Vrienden raden me aan naar een appartement te trekken, maar moet je daarom uit je eigen huis gaan lopen?'
Of Georges Warzée met elf inbraken houder is van een triestig record, kon de politiewoordvoerster gisteren niet zeggen. 'Het is wel heel veel en erg jammer, zeker omdat de man de veiligheidstips van de politie in acht heeft genomen.'
Alle districten hebben hun lokaal cultuurbeleidsplan opgesteld.
Alle districtsraden hebben hun lokaal cultuurbeleidsplan goedgekeurd.
Verschillende malen hebben de kleine partners binnen de meerderheid van de districtsbesturen en individuele mandatarissen er op gewezen dat de bibliotheken binnen het cultuurbeleid van de districten meer aandacht verdienden. Het lokaal cultuurbeleidsplan was het instrument bij uitstek om een belangrijk signaal naar het schepencollege te sturen, namelijk dat er geen afbouw van de lokale werking zou aanvaard worden zonder overleg en een inhoudelijk debat met de betreffende districtsraden. Onder (druk) het mom van deskundig advies, werden de lokale mandatarissen van de meerderheidspartijen, aangemaand om de adviezen met betrekking tot de bibliotheken te minimaliseren of heel algemeen te houden.
Door in de lokale culturele beleidsplannen geen duidelijke standpunten in te nemen rond de wijkfilialen zijn ze nu een vogel voor de kat.
Ik licht ze uit het cultuurbeleidsplan 2008-2013 per district en enkel specifieke doelstellingen en beschrijvingen waarbij de bibliotheken worden vermeld.
Antwerpen :
Het district Antwerpen heeft opgenomen dat ze toch minstens 6 vestigingen nodig hebben.
"1.4. Het district coördineert en optimaliseert het wijkgericht cultuuraanbod van alle stedelijke diensten".[1]
"2.3. De integratie van de bestaande onthaalfuncties van de bibliotheken en cultuurcentra tot een multifunctioneel geheel, zoals op Sint-Andries, Luchtbal en Linkeroever.
2.4. Bibliotheekdiensten moeten toegankelijk zijn voor alle wijken en de collecties moeten voldoende uitgebreid en gevarieerd zijn.
2.4.1. Het district onderscheidt volgende zones waarbinnen een volledig bibliotheekaanbod verzekerd dient te zijn of blijven: centrum (binnen de leien), Antwerpen-Noord (2060), Antwerpen-Zuid (2018), Kiel, Linkeroever en Luchtbal. Binnen deze zones dient een volledig aanbod verzorgd te worden door één of meerdere vestigingen.
2.4.2. In buurten waar geen bibliotheekgebouw is en waar toch nood is aan bibliotheekdiensten, biedt de bibliotheek alternatieve vormen van kwalitatieve dienstverlening aan."[2]
Berchem:
Een uitzondering op de regel met de duidelijkste inhoud: "Wij willen onze 3 filialen behouden!"
OD1.8 Het district wil bij de stedelijke overheid pleiten voor het behoud van drie bibliotheken in Berchem.
OD1.9 Tegen 2013 is het masterplan Berchemse bibliotheken uitgevoerd zodat het aanbod en de keuzemogelijkheden voor alle Berchemnaars gegarandeerd kunnen blijven.
OD2.4 Tegen 2010 heeft de bibliotheek contacten gelegd met alle scholen in Berchem, zij stelt per school een contactpersoon aan die jaarlijks de scholen bezoekt (kleuter, basis, middelbaar).
OD2.7 De bibliotheek biedt tegen 2010 minstens éénmaal per jaar een laagdrempelige cursus aan, die de deelnemer technieken aanleert om de computer efficiënter te gebruiken thuis of in de bibliotheek, met afstemming op bestaande initiatieven van lokale partners.
OD2.8 Tegen 2011 organiseert de bibliotheek jaarlijks minstens één project met de lagere scholen.
OD2.9 Tegen 2012 organiseert de bibliotheek jaarlijks minstens één project met de middelbare scholen.
OD3.8 Vanaf 2009 en minstens éénmaal per jaar kunnen kwaliteitsvolle werken van beginnende kunstenaars een forum krijgen in de bibliotheek.
OD3.11 De bibliotheek en ccBe brengen vanaf 2008 minstens één maal per jaar een uitgebreid literair programma in samenwerking met socioculturele partners.
OD3.12 De bibliotheek en ccBe organiseren vanaf 2008 minstens éénmaal per jaar een activiteit met de Berchemse Academie voor Muziek en Woordkunst van Berchem en de Academie voor Beeldende Kunst van Berchem.
OD3.13 De bibliotheek en het district (jeugd en cultuur) organiseren vanaf 2008 jaarlijks tijdens de jeugdboekenweek één activiteit.
OD3.14 De bibliotheek en ccBe organiseren vanaf 2010 minstens één maal per jaar een jeugdactiviteit.
OD3.18 De Academie voor Muziek en Woordkunst van Berchem start in 2008 in samenwerking met de bibliotheek een cursus Literaire Creatie (Schrijfcursus).
OD3.26 Tegen 2012 zal de bibliotheek één tentoonstelling van een gerenommeerde kunstenaar opzetten.
OD6.2 Het district en de bibliotheek zullen vanaf 2008 de communicatie en promotie rond de Erfgoeddag en de Open Monumentendag optimaliseren.
OD6.3 Voor de ontsluiting van het immateriële, mondelinge erfgoed zoekt het district en de cultuurraad samenwerking met buurtwerk Posthof en de bibliotheek zodat tegen 2011 het "Buurtverhalen"-project een verlengstuk krijgt in minstens één andere wijk.
OD7.5 Tegen 2007 biedt de bibliotheek een structuur en een specifiek takenpakket voor minstens twee personen uit een sociaal begeleidingsproject. (maximaal 2 x 20 uur per jaar).
OD7.7 Tegen 2009 werkt de bibliotheek in overleg met de seniorenraad minstens één actie per jaar uit voor senioren.
OD7.8 Tegen 2010 biedt de bibliotheek een rondleiding op maat voor specifieke doelgroepen: anderstaligen, nieuwe inwoners in Berchem, slechtzienden, laaggeschoolden, senioren.
OD7.15 De Academie voor Beeldende Kunst van Berchem wil de cross-over tussen verschillende culturen stimuleren via de schoolkinderen in Berchem en werkt hiervoor in samenwerking met de bibliotheek en de basisscholen een literatuurproject en tentoonstelling uit onder de naam "Mijn Familie".
OD8.5 Tegen 2010 ontwikkelen ccBe en de bibliotheek jaarlijks met de dienstencentra en buurtwerk Posthof een project dat gemeenschapsvorming tot doel heeft.
OD9.3 Tegen 2010 is de totale Antwerpse bibliotheekcollectie beschikbaar, raadpleegbaar en leverbaar in de Berchemse bibliotheken.
Borgerhout:
Het bestaande filiaal wordt niet vermeld, wel een pleidooi voor een volledig nieuw filiaal.
Tegen 2013 voorziet de stad een volwaardige bibliotheek in Borgerhout. In overleg met het districtsbestuur, Cultuurcentra Antwerpen wordt er naar een geschikte plaats gezocht, met voorkeur in de omgeving van Den Bretel (OD3). In 2009 start de Bibliotheek met de opmaak van een voorstel.
De bibliotheek organiseert minstens één keer per jaar een literair evenement in samenwerking met lokale culturele partners (OD29).
Tegen 2013 biedt het district, Cultuurcentra Antwerpen en de bibliotheek een Borgerhouts programma aan dat gericht is naar een divers publiek. Vermits de bevolking voor een groot deel uit allochtonen bestaat moeten hier extra inspanningen worden ondernomen (OD67)
Tegen 2013 biedt de bibliotheek een programma aan op maat voor specifieke doelgroepen : kansarmen, anderstaligen, nieuwkomers, slechtzienden, laaggeschoolden, senioren... (OD77).
Tegen 2013 hebben de Antwerpse bibliotheken een werking uitgebouwd in Borgerhout en zal dus ook de volledige collectie gemakkelijk raadpleegbaar zijn voor de Borgerhoutenaar (OD99).
Tegen 2013 is er een overeenkomst tussen het district, cultuurcentra Antwerpen, de bibliotheek en alle Borgerhoutse scholen om jongeren toe te leiden naar cultuur. Bij het opstellen van de jaarplanning worden de scholen actief betrokken.
Deurne :
Spreekt niet over filialen. De bib wordt heel sporadisch vermeld.
Ook de bibliotheek en het cultuurcentrum van Deurne doen de nodige inspanningen om zoveel mogelijk mensen te laten deelnemen aan hun activiteiten door het aanbod aan te passen, omkaderende activiteiten te organiseren enz
Deurne heeft méér podia dan enkel het cultuurcentrum, de musea en de bibliotheken. Deurne is groot en heeft veel, goed verborgen, aangename plekken. Het cultuurcentrum, de musea en de bibliotheken willen graag op verrassende locaties spelen, zodat we Deurne allemaal wat beter leren kennen en meer genieten van onze woonomgeving.
De gebruikers van de bibliotheek die minder mobiel zijn, ondervinden geen fysieke of mentale drempels bij het ontlenen van boeken. We denken in de eerste plaats aan het project Bib@Huis.
Ekeren :
Over Mariaburg wordt gezwegen, wel een pleidooi om Brasschaat te vragen om een "efforreke" te doen.
"Duidelijke taakafspraken rond aanbod, publiekswerking, uitbreidingsactiviteiten en vormingsactiviteiten van
de Ekerse hoofdbibliotheek als belangrijke actor bij de uitvoering van het Ekers cultuurbeleid.
Het district onderschrijft het uitbreidingsvoorstel, ingediend door de lokale bibliotheekverantwoordelijke, en ondersteunt de uitvoering ervan."[3]
"Het zou een goed idee zijn om te overleggen met de buurgemeente Brasschaat ivm het beter bedienen van de Ekerse wijk Donk vanuit hun wijkbibliotheek."[4]
Wanneer je het bestuursakkoord leest staat er:
OD 3.6. Een laagdrempelig en gevarieerd aanbod leidt mensen naar cultuur
Actie 3.6.1. We behouden de wijkbibliotheek in Mariaburg en voeren onderhandelingen met Brasschaat
voor het beter bedienen van de wijk Donk vanuit de wijkbibliotheek Vriesdonk.
Dat is de gemiste kans: in het cultuurbeleidsplan is een klein stukje tekst "vergeten": "We behouden de wijkbibliotheek in Mariaburg". Toch wel vrij belangrijk denk ik dan zo...
Hoboken :
Hebben maar 1 bib. Halen wel aan dat dit zeker niet voldoende is.
De bibliotheek slaagt erin een heterogeen publiek aan te trekken dankzij de laagdrempeligheid van ruime openingsuren en talrijke collecties. Het gebouw is ietwat gedateerd en verdient zeker een opfrissing. Debibliotheek wil in dit kader niet alleen actief zijn in het centrum maar ook de blinde vlekken bedienen: Zwaantjes, Moretusburg en Polderstad met zogenaamde bibpunten. Deze omvatten een basiscollectie (populaire fictie/nonfictie,jeugd als volwassenboeken).
De bibliotheek wil ook een forum bieden aan beginnende kunstenaars van het district. Tevens wil de bibliotheek contacten leggen én onderhouden met alle scholen (kleuter-, de basis- en de middelbare) op het grondgebied van het district. Hierbij speelt de (nieuwe) bibliobus een rol. De bibliotheek pleit ook voor een ruim en gevarieerd aanbod van alle soorten informatie dragers beschikbaar voor de inwoners van het district. In het verleden richtte de bibliotheek in samenwerking met digipolis cursussen pc-gebruik in.De bibliotheek wil dit opnieuw organiseren toegespitst op volgende doelgroepen: nieuwe inwoners, senioren,kinderen, niet nederlandstaligen....als het ware cursussen op maat. Het district ijvert ook om van de bibliotheek een ontmoetingsplaats te maken voor reflectie, verkenning en verrijking van culturen. De bibliotheek dient dan ook uitgerust te zijn met meer pc's, opslag en printmogelijkheden naast boeken, cd's en dvd collecties.
Het netwerk van Antwerpse openbare bibliotheken is een surplus voor de bevolking van het district. De volledige collectie is raadpleegbaar via pc. Beschikbaarheid en leverbaarheid van de materialen kunnen een meerwaarde zijn voor de gebruikers.
De bibliotheek wil als kennis en ontmoetingscentrum fungeren bij het ontvangen van de groepen Centrum Volwassenen Onderwijs en tweede kans onderwijs. In samenwerking met digipolis terug cursussen organiseren toegespitst op volgende doelgroepen: nieuwe inwoners, senioren, kinderen, niet nederlandstaligen...als het ware cursussen op maat. Tevens werkt de bibliotheek mee aan het ADAM project (Antwerpse Dienst Alternatieve Maatregelen).
SD 3 De bibliotheek moet haar dienstverlening uitbreiden
ND 3 De bibliotheek wil de blinde vlekken in het district bedienen
OD.3.1. De bibliotheek wil tegen 2013 de blinde vlekken in het district bedienen met zogenaamde bibpunten zoals Zwaantjes, Moretusburg en Polderstad.
OD 3.2. Tegen eind 2007 is het project bib aan huis - waarbij de minder mobiele gebruikers van de Hobokense bibliotheek bereikt worden - operationeel.
ND 4 Tegen 2013 van de bibliotheek een ontmoetingsplek maken van reflectie, verkenning en verrijking culturen
OD 4.1. De bibliotheek moet uitgerust zijn met toegankelijke pc's, opslagruimte en printmogelijkheden en andere informatiedragers.
OD 4.2. De bibliotheek biedt een expo-forum aan beginnende kunstenaars.
OD 4.3. De bibliotheek heeft contact en overleg met alle scholen (kleuter, basis en middelbaar) om de bibliobus efficiënt in te zetten.
SD 2 Tegen 2013 biedt de bibliotheek een dienstverlening op maat aan ten aanzien van diverse doelgroepen
OD 5.1. In samenwerking met Digipolis cursussen op maat voor scholen, nieuwkomers, anderstaligen uitwerken.
Berendrecht-Zandvliet-Lillo :
Een zeer beperkt plan.
2.4. Culturele infopunten in CO De Schelde, het districtshuis, bibliotheek Viswater en het dienstencentrum worden geëvalueerd en geoptimaliseerd.
Merksem:
Een heel algemeen plan met een degelijke inhoud, doch zonder enige verwijzing naar de bibliotheek.
Wilrijk:
Geen specifieke verwijzing naar de 2 huidige filialen: wel een duidelijke verwijzing naar blinde vlekken.
De openbare bibliotheek legt sterk de nadruk op de educatieve en informatieve functie zodat door een betere informatievoorziening en het beter kunnen omgaan met digitale informatiebronnen de cultuurcompetentie
van de mensen verhoogt
OD 1.3.1. De bibliotheek organiseert toeleidingsactiviteiten rond de digitale kloof.
OD 1.3.2. Door het ter beschikking stellen van de nodige infrastructuur ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot een computer.
De openbare bibliotheken en het cultuurcentrum streven naar een maximale toegankelijke en bereikbare dienstverlening voor alle inwoners van het district
OD 3.4.1. Wilrijk investeert in het uitbouwen van initiatieven om ook minder mobiele inwoners gebruik te laten maken van het aanbod van de openbare bibliotheken
OD 3.4.1. De bibliotheken bereiken onvoldoende de wijken Valaar en Oosterveld-Elsdonk. We willen nagaan hoe we deze blinde vlekken toch kunnen bedelen, door middel van bib aan huis, bibpunt, ...
OD 3.4.2. Het cultuurcentrum spreidt zijn aanbod over het volledige district.
Als je het Cultuurbeleidsplan 2008-2013 leest, kan je tussen de lijnen al opmaken dat het signaal voor de afbouw al gegeven is. Vooral in Berchem had men dit blijkbaar door. Dit zou een synthese zijn van de cultuurbeleidsplannen van de districten en het resultaat van een overleg met alle belangrijke actoren.
Uit het cultuurbeleidsplan 2008-2013:
Het bestaande netwerk van bibliotheekdiensten wordt zodanig uitgewerkt dat een variatie aan mogelijkheden ontstaat zodat 90% van de Antwerpse bevolking op maximum 1,5 km van zijn woning een contactpunt heeft met een bibliotheek met een minimum aanbod. In alle districten wordt een moderne ankerbibliotheek uitgebouwd. De ankerbibliotheken bieden een representatief aanbod, inclusief diensten voor anderstaligen en een hoogstaand aanbod van computers (toegang tot digi-info). Contactpunten vervolledigen en complementeren het aanbod, ze kunnen diverse vormen aannemen: grote ankerbibliotheken, vertelhuizen, mobiele dienstverlening of kleinschalige initiatieven in samenwerkingsverband met andere partners. Kleinschalige initiatieven bieden beperkte service, maar garanderen de raadpleging van de catalogus en de levering van materialen.
Voor de bibliotheken werd een voorstel uitgewerkt waarbij alle districten - op basis van hun werkgebied en inwonersaantal - over een volledig nieuwe of vernieuwde bibliotheek kunnen beschikken (geraamd op totale investeringskost van 46 miljoen EUR). Voor de komende legislatuur wordt expliciet gekozen om de beschikbare investeringsmiddelen voor een totaal van 20 miljoen EUR in te zetten voor nieuwe bibliotheekprojecten in Wilrijk, Borgerhout, Deurne en Antwerpen-Zuid. Daarnaast zijn middelen voorzien voor de instandhouding van de bibliotheekwerking in de andere districten. Per district wordt samen met lokale partners en besturen een vernieuwd bibliotheekprofiel uitgewerkt.
Om de openheid en toegankelijkheid te verhogen worden transparante en klantvriendelijke openingsuren aangeboden gebaseerd op de normen van de Vlaamse overheid. De openingsuren van de ankerbibliotheken in de districten worden uitgebreid, de openingsuren van de kleinere voorzieningen worden kritisch geëvalueerd.
OD 1 De ontwikkeling van een totaalplan voor de bibliotheken en de inbedding in de stadsontwikkeling en het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen: De densiteit en de performantie van de bibliotheek in het stedelijk weefsel wordt in kaart gebracht en gemeten met een set van resultaatsindicatoren.
OD 2 De realisatie van een masterplan bibliotheken voor district Wilrijk in 2008 : In Wilrijk wordt een nieuwe ankerbibliotheek gebouwd. De vestigingen De Bist en Kaeck worden gesloten. Het klantenaanbod en bibliotheekprofiel resulteren in een actualisering van de collecties en diensten. Het nieuwe profiel wordt uitgewerkt in overleg met de belangrijkste partners op lokaal niveau. De opening van de nieuwe ankerbibliotheek wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en een gevarieerd promotieaanbod. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties. Stedelijke investering: 5.100.000 EUR Timing: 2008
OD 3 De vernieuwing van de bestaande bibliotheekwerking voor district Merksem in 2008 : In Merksem worden geen nieuwe investeringen voorzien. Maar het bibliotheekprofiel en klantenaanbod worden in overleg met de partners op lokaalniveau herbekeken waarbij vooral een betere spreiding van diensten op maat wordt nagestreefd. De vernieuwde werking wordt ondersteund dooreen degelijk communicatieplan en gevarieerd promotieaanbod. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzakebibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.
OD 4 De realisatie van een masterplan bibliotheken voor district Borgerhout in 2009 : In Borgerhout wordt een nieuwe locatie gezocht voor een ankerbibliotheek. Aansluitend wordt de werking van huidige bibliotheekfilialen Vredegerecht,Zurenborg en Isabella verplaatst of herbekeken. Het bibliotheekprofiel en het klantenaanbod resulteren in een geactualiseerd aanbod vancollecties en diensten dat complementair is aan het reeds bestaande bibliotheekaanbod en dat rekening houdt met het specifieke werkgebied. Ditprofiel wordt vooraf besproken met de belangrijkste partners op lokaal niveau. De nieuwe werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplanen een gevarieerd promotieaanbod. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnischevaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.Stedelijke investering: 3.812.000 EURTiming: 2009
OD 5 De vernieuwing van de bestaande bibliotheekwerking voor district Berendrecht-Zandvliet-Lillo in 2009 : In Berendrecht-Zandvliet-Lillo worden geen nieuwe investeringen voorzien. Maar het bibliotheekprofiel en klantenaanbod worden in overleg met de belangrijkste partners op lokaal niveau bekeken waarbij vooral een ruimere spreiding van diensten op maat wordt nagestreefd. De vernieuwde werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en gevarieerd promotieaanbod. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.
OD 6 De realisatie van een nieuwe ankerbibliotheek voor district Deurne in 2010 : In Deurne worden investeringsmiddelen voorzien voor een nieuwe ankerbibliotheek. Hierbij wordt een centrale ligging, liefst in combinatie met anderestedelijke partners, gezocht. Een combinatie met het districtshuis is budgettair een haalbare optie. Aansluitend wordt de werking van huidige bibliotheekfilialenCouwelaer, Morckhoven en Zwarte Arend verplaatst of herbekeken. Het aanbod voor Deurne-Zuid wordt herbekeken. Het bibliotheekprofiel enhet klantenaanbod resulteren in een geactualiseerd aanbod van collecties en diensten. Dit profiel wordt vooraf besproken met de belangrijkste partnersop lokaal niveau. De nieuwe werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en een variatie aan promotieactiviteiten. Intern wordt eenbegeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.Stedelijke investering: 5.020.000 EURTiming: 2010
OD 7 De vernieuwing van de bestaande bibliotheekwerking voor district Ekeren in 2011: In Ekeren worden geen nieuwe investeringen voorzien. De vestiging in Mariaburg krijgt een ruimere culturele functie in samenwerking met anderepartners. Het bibliotheekprofiel en klantenaanbod worden in overleg met de belangrijkste partners op lokaal niveau herbekeken waarbij vooral eenruimere spreiding van diensten op maat wordt nagestreefd. De vernieuwde werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en variatieaan promotieactiviteiten. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardighedenals inzake sociale en communicatieve competenties.
OD 8 De vernieuwing van de bestaande bibliotheekwerking voor district Hoboken in 2011: In Hoboken worden geen nieuwe investeringen voorzien. Het bibliotheekprofiel en klantenaanbod worden in overleg met de belangrijkste partnersop lokaal niveau bekeken waarbij vooral een ruimere spreiding van diensten op maat wordt nagestreefd. De vernieuwde werking wordt ondersteunddoor een degelijk communicatieplan en variatie aan promotieactiviteiten. Intern wordt een begeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowelinzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.
OD 9 De vernieuwing van de bestaande bibliotheekwerking voor district Berchem in 2011: In Berchem worden geen nieuwe investeringen voorzien. De werking van de huidige filialen wordt grondig geëvalueerd. Het bibliotheekprofiel en klantenaanbodworden in overleg met de belangrijkste partners op lokaal niveau bekeken waarbij vooral een ruimere spreiding van diensten op maat wordtnagestreefd. De vernieuwde werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en variatie aan promotieactiviteiten. Intern wordt eenbegeleidingstraject opgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.
OD 10 De realisatie van een nieuwe bibliotheek voor Antwerpen-Zuid en de verdere vernieuwing van het bibliotheekaanbod in het district Antwerpen in 2012 : In Antwerpen worden investeringsmiddelen voorzien voor een nieuwe bibliotheek in Antwerpen-Zuid. Hierbij wordt een centrale ligging, liefst incombinatie met andere stedelijke partners, gezocht. Aansluitend wordt de werking van huidige bibliotheekfilialen Brederode, Isabella en Zurenborgverplaatst of herbekeken. De vestigingen worden gesloten. In Luchtbal, Kiel, Linkeroever, Antwerpen-Noord en de kernstad Antwerpen krijgen debibliotheken een restyling. Het bibliotheekprofiel en het klantenaanbod resulteren in een geactualiseerd aanbod van collecties en diensten dat complementairis aan het reeds bestaande bibliotheekaanbod in de binnenstad. Dit profiel wordt vooraf besproken met de belangrijkste partners op lokaalniveau. De nieuwe werking wordt ondersteund door een degelijk communicatieplan en een variatie aan promotieactiviteiten. Intern wordt een begeleidingstrajectopgezet voor de medewerkers zowel inzake bibliotheektechnische vaardigheden als inzake sociale en communicatieve competenties.Stedelijke investering: 3.500.000 EURTiming: 2012
Het prachtige aan de overheid is, dat zij regelmatig plannen maken. In het kader van de openbaarheid van bestuur, kunnen we die als burger ook lezen. Zij het niet altijd met de juiste gegevens en besluiten, maar gegoten in omvangrijke beleidsplannen.
Die plannen hebben allemaal enkele dingen gemeen: ze herhalen elkaar vaak, ze bevatten allen een ronkende inleiding van de bevoegde ambtenaar, Schepen, Burgemeester of Minister, ze zijn dik, met veel prenten, tabellen, tekeningen, statistieken en ze hebben veel geld gekost. Experten, ervaringsdeskundigen, verschillende diensten en onderzoekscentra hebben er aan meegeschreven.
De conclusies van die rapporten worden telkens volmondig beaamt door onze verkozen bewindvoerders als de waarheid, de waarheid en niets als de waarheid.
Naast het decreet van 2001, heeft de Vlaamse Overheid in samenwerking met mensen uit de bibliotheken, universiteiten en de overheid zelf een aantal projectgroepen opgestart die zich specifiek bezig hielden met het bibliotheekwezen. Bib-net (vooral over de digitale omgeving) en Locus (steunpunt voor bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra en lokaal cultuurbeleid in Vlaanderen) zijn hiervan de voornaamste.
De bibliotheekweek, boekbaby's, Vlieg, School en Bibliotheek, de gedichtendag, hieraan werkt Locus mee.
Locus en BIBnet stelden samen een document op getiteld : "Zeven uitdagingen voor de lokale bibliotheek" Zij omschrijven deze nota als een praktische handleiding voor de nabije toekomst.[1]
"Deze tekst biedt een overzicht van de zeven strategische domeinen waar bibliotheken vandaag én de komende jaren best op inzetten. Per strategisch domein wordt de probleemstelling omschreven en geanalyseerd, waarna dieper wordt ingegaan op de richting waarin gewerkt kan worden en de manier waarop dit kan gebeuren.
De eerste twee domeinen staan niet voor niets vooraan. Zij bevatten de essentie en legitimiteit van de bibliotheekwerking: inzetten op wat de bibliotheek uniek maakt en meer aandacht voor de lokale specificiteit en het eigen gemeentelijke beleid.
LOCUS en Bibnet willen met deze tekst een inhoudelijke basis bieden voor de veranderingstrajecten die bibliotheken nu en in de toekomst nog willen afleggen. De bib kan zo haar eigen beleid en werking toetsen aan een of meerdere van deze belangrijke strategische domeinen."
Tevens heb je de Strategische AdviesRaad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media of kortweg de SARC. De SARC is de strategische adviesraad van het Beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media. De oprichting ervan kadert in de herstructurering van de Vlaamse administratie en de Vlaamse openbare instellingen, Beter Bestuurlijk Beleid (BBB). Per beleidsdomein is er één strategische adviesraad opgericht. Voor het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media is dit de SARC.
Met het memorandum 2009-2014 van de Strategische AdviesRaad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media wil de SARC zijn prioriteiten formuleren voor de nieuwe beleidsperiode 2009-2014. [2]
En als dat nog niet genoeg is, heb je de Beleidsbrief Cultuur 2010-2011 ingediend door mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur.[3]
Het wordt nog beter.
Ook Antwerpen heeft een nota : "Cultuur in Antwerpen. Een wereld van verschil".
Hierin lees je : "Een netwerk van bibliotheken, cultuurcentra en culturele ontmoetingscentra is gespreid over de districten en brengt zo cultuur dicht bij iedere burger. Een groot aanbod van culturele instellingen, musea, theaters, concertzalen, kunstgalerijen en ateliers scheppen talrijke plekken in de stad waar de creativiteit vrij spel krijgt.
Het is de missie van het cultuurbeleid om al die zaken te koesteren en voor iedere Antwerpenaar maximaal de mogelijkheid te bieden om deel te kunnen nemen en deel te hebben aan dit gevarieerde culturele aanbod. Immers, cultuur is een verbindende factor die weet te verbeelden en te vatten wat de inwoners in al hun verscheidenheid aan emoties en ervaringen delen. De stad is meer dan een toevallige plek waar culturele activiteiten georganiseerd worden. Het is een kruispunt van mensen en gemeenschappen die in hun onderlinge interactie voortdurend nieuwe betekenis geven aan de wijk, het district en de stad waarin ze wonen."[4]
Tot slot haal ik ook tekst uit CIJFERBOEK LOKAAL CULTUURBELEID 2008 - 2010. Het Cijferboek Lokaal Cultuurbeleid 2008 - 2010 is een uitgave van de Vlaamse Overheid, meer bepaald van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, in samenwerking met Wim De Pauw en Rudy Machiels van de vakgroep Agogische Wetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel.[5]
En ja, last but not least, het participatieplan Cultuur van de Stad Antwerpen: "Op weg naar een meer diverse cultuurparticipatie in Antwerpen" met de prachtige laatste alinea van de inleiding: "Deze beleidsnota is daar in geslaagd. Hij vertrekt vanuit een grondig onderzoek, want meten is weten. Participatie wordt behandeld in de nuchtere marketingtermen van segmentatie en marketingmix. Zo worden kansengroepen een intern publiek voor de culturele wereld, naar analogie van het begrip ‘interne cliënt' waarmee we ze meteen in het centrum van de aanbodszijde (want intern) én van de afnemerszijde (want publiek) plaatsen. De lijst met goede praktijkvoorbeelden biedt een indrukwekkende eyeopener voor wie nog niet weet wat en wie er in Antwerpen leeft. Het is de taak van ons allemaal om deze rolmodellen mee te communiceren en ze de aandacht te geven die ze verdienen. De aanbevelingen voor het beleid zijn even noodzakelijk als concreet, realistisch en meetbaar. Ze zijn ook ter harte te nemen want de baseline 't Stad is van iedereen mag nooit als een vaststelling klinken. Het is en blijft een ambitie."[6]
Deze teksten, samen met het decreet van 2001 bevat eigenlijk alle argumenten om de sluiting van de filialen tegen te gaan. Ik zal de argumenten laten voorafgaan met 7U (voor de zeven uitdagingen), SARC (voor het memorandum 2009-2014), BC (voor de beleidsbrief cultuur 2010-2011), DECR (voor het decreet), CA (voor Cultuur in Antwerpen), CIJ (voor het cijferboek) en PPC (voor het participatieplan cultuur).
Waarom zou ik iets nieuws bedenken als zo'n slimme mensen het al allemaal voor mij hebben gezegd?
Ik maak mij sterk dat elke wijk zijn wijkfiliaal broodnodig heeft.
Wat niet wil zeggen dat alle filialen onder de huidige omstandigheden kunnen blijven werken.
Door de jaren van (geplande?) nalatigheid in onderhoud én inhoud zijn sommige filialen dringend aan een "revival" toe.
Elk wijkfiliaal dat sluit betekent een afbouw van het sociaal en cultureel weefsel van elk van deze wijken.
U kent ons logo wel: de stralende A. Maar de A straalt vooral naar buiten. Dat las ik nog maar eens in de krant in een artikel over het MAS : 'Wanneer ik voor het gebouw sta, denk ik aan het citaat van stedenbouwkundige Charles Landry: "Bouw nooit iets in je stad voor je stad, maar bouw iets in je stad voor de wereld." Daar zijn de architecten Neutelings-Riedijk uit Rotterdam wonderwel in geslaagd', zegt schepen Heylen.
Punt is dat de buurtfilialen hiervan de dupe zijn: deze zijn er niet voor de wereld, enkel voor de inwoners van deze stad. En dat is de doodsteek. Een buurtfiliaal trekt geen gazetten, dus weinig politieke aandacht.
Behalve wanneer je ze tracht te sluiten...
Wat zijn de argumenten van de Stad om deze filialen te sluiten?
Deze komen allen uit een persbericht van Philip Heylen dat je ook op zijn website terugvindt. (http://www.philipheylen.be/news.php?id=212 : de Antwerpse BIB moet het met wat minder doen)
1. Deze bibliotheken bevinden zich allen in een beperkte ruimte, die tevens vaak niet meer voldoet aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen. Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn.
2. Deze filialen hebben nog slechts een beperkt aantal ontleningen en bezoekers. De recente doorlichting van alle bibliotheken in 2009 toonde aan dat in deze zeven filialen het uitleenpercentage minder dan 1% van het globale uitleenpercentage bedraagt. Ook de gebruikerscoëfficiënt van de collectie is hier uitzonderlijk laag.
3. Uit cijfers van de administratie blijkt dat de zeven bibliotheken samen nog niet eens vijf procent van het totale aanbod in Antwerpen vertegenwoordigen - er zijn er namelijk nog achttien andere, die wél openblijven.
4. De filialen die gesloten worden, bevinden zich allen in een straal van 1 à 2 km ten opzichte van andere filialen.
5. Er dient bespaard te worden. Felix houdt er eerder mee op. 'Dat filiaal kostte de stad 17.700 euro, terwijl er slechts honderd klanten waren en de opbrengst amper 1.000 euro bedroeg'.
Binnen afzienbare tijd zullen nog zes buurtbibliotheken gesloten worden. Met hand en tand verzetten talrijke scholen, buurtcomités, gebruikers van de wijkfilialen en politiekers, hand in hand met de mensen van de bib-actie, zich tegen deze schijnbaar onafwendbare teloorgang. Ondanks hun inspanningen, die reeds verschillende jaren aan de gang zijn lijken de meeste Antwerpenaren hier niet van wakker te liggen.
Er wordt natuurlijk geen brug gebouwd, geen historisch gebouw platgelegd, er verdwijnen geen parkeerplaatsen. Dit is een ingreep die je pas merkt als het te laat is. Net zoals uw buurtwinkel, uw postkantoor uw bemand politiebureau, de dienst bouwvergunningen: wijken worden slaapwijken waarbij de sociale samenhang volledig verdwijnt.
Mijn "roots" liggen in Merksem waar ik een frequent gebruiker was van de bibliotheken. In mijn directe omgeving waren al zo 5 filialen te vinden, weliswaar niet allen (toen nog) door de gemeente uitgebaat. Buiten de parkbibliotheek was er zowat bij elke parochiezaal een bib.
Een verhaal van verval en verzet
Op 10 juli 2001 luidde de doodsklokken voor talrijke bibliotheken in Vlaanderen. Het decreet 'houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid' bepaalde dat de vrije openbare bibliotheken, niet meer erkend werden (=gesubsidieerd) door de Vlaamse Gemeenschap.
In Merksem verdwenen toen reeds enkele bibs, bvb. Aan de Garve in de Van Praetlei.
Artikel 2, 5° van dit decreet op het lokale cultuurbeleid definieert een openbare bibliotheek als "een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning. Ze bemiddelt actief bij het beantwoorden van deze vragen. De openbare bibliotheek is actief inzake cultuurspreiding en cultuurparticipatie; ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden."
In 2005 deed het Antwerps stadsbestuur er nog eens een schepje bovenop. Een nieuw "spreidingsplan" werd voorgesteld. Het spreidingsplan zou een evenwichtige spreiding voorzien van openbare bibliotheken over heel de stad en al haar districten. De toenmalige directie van de bibliotheken heeft samen met de raad van bestuur van de bibliotheek (die evenwichtig zou bevolkt zijn door gebruikers en leden van diverse politieke fracties uit alle districten) dit spreidingsplan opgesteld. Het werd een sneuvelnota waarbij het voortbestaan van 13 filialen op de helling kwam te staan : Sint-Anneke (Linkeroever), Sint-Andriesplaats, Brederodestraat, Isabellalei, Zurenborg, Schijfstraat (Kiel), Mariaburg (Ekeren), Vredegerecht (Borgerhout), Groenenhoek (Berchem), Zwarte Arend, Morchhoven (Deurne), Nieuwdreef (Merksem) en Maantjes (Merksem).
De eerste acties vonden hun doorgang en het spreidingsplan werd onder druk van deze acties herzien. SLP nam hierin, onder leiding van Luc Van Berlo met de Bib-actie, het touw in handen. De druk van de acties bleef niet zonder gevolg.
Uiteindelijk sloot 1 bib definitief en werden van de andere filialen de openingstijden drastisch beperkt.
In 2010 werd het retributiereglement aangepast: verlenging niet meer mogelijk, lidgelden werden verhoogd. En weer reageerde de mensen van de Bibactie onmiddellijk. Dankzij verschillende acties is verlengen ondertussen weer mogelijk.
Nu staan we weerom voor een grote sanering. Na een interne doorlichting in 2009 werd op 22 oktober 2010 een toelichting gegeven door de strategisch coördinator. Hierop besliste het college om 7 buurtbibliotheken te sluiten: Isabella, Zurenborg, Hedera, Morckhoven, Zwarte Arend, Mariaburg en Felix.
Op 17/12/2010 werd beslist in het College dat Felix per 1 februari 2011 definitief werd gesloten.
Ik ben dan ook zo vrij om de aanhef van een artikel van Schepen Heylen[1] te gebruiken. De titel van dit artikel is een "to the point" samenvatting van wat ik wil bereiken: "Meer BIB voor meer mensen".
Alleen ben ik het niet eens met de wijze waarop 't Stad ons tracht te bewijzen dat ze door de genomen maatregelen dit daadwerkelijk bereiken.
Men tekst is ook vrij lang. Maar ik wil niets vergeten of verstoppen. Het probleem bij korte antwoorden voor een complex probleem is dat je al snel verzand in een welles-nietes discussie waarbij elk woord in vraag wordt gesteld of waarbij snelle conclusies worden genomen die men dan onmiddellijk aan pers en publiek te grabbel gooit. Het spijtige is dat deze one-liners dan als waarheid worden overgenomen. Blijkbaar willen niet te veel mensen zich de kop breken over de correcte inhoud.
[1] Het hart op de tong - 20/01/2006 - website Philip Heylen
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Karin Nauwelaerts, districtssecretaris,
Zitting van donderdag 17 maart 2011
bureaubesluit: 1129 van donderdag 17 maart 2011
Pagina 1 van 1
Ekeren A-Punt
1 Jozef De Weerdtstraat. Stedenbouwkundige vergunning. Advies. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1129)
Het districtscollege adviseert
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 208
Auteur: Nicole Nijs
Motivering
Feiten en context
De heer Van Campenhout Dirk van de firma Sogiaf, Duffelsesteenweg 164A - 2550 Kontich heeft een dossier ingediend tot het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.
Het betreft het bouwen van een nieuwbouw politiekantoor, commerciële ruimte en een appartementsgebouw met 10 woongelegenheden in de Jozef De Weerdtstraat.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege neemt kennis van de aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.
Artikel 2
Het districtscollege beslist deze stedenbouwkundige aanvraag voor advies aan de districtsraad voor te leggen.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Dit artikel is één grote publiciteitsstunt om de tanende dienstverlening aan de Antwerpenaren af te doen als juist meer dienstverlening. Een complex onderwerp waarop een complex antwoord vereist is...
Bron : Knack
(24/03/2011)
Een wijkbibliotheek sluiten is geen prettige opdracht. Zo’n bibliotheek is een emotioneel iets. Mensen voelen zich verbonden met hun bib en vinden het prettig om vlakbij in de buurt naar de bib te gaan. Ik begrijp dat.
Als politicus moet je echter voor het groter geheel kiezen en dan kan je maar weinig goed doen voor diegenen die op hun vaste, prettige gewoontes moeten schroeven.Als je dan een een minder sympathieke beslissing neemt, heb je er meteen gelegen. Petities, BV’s, kinderen… allemaal worden ze opgevoerd in de pers om toch maar aan te tonen hoe fout het beleid wel is met deze beslissing. Het is spitsroeden lopen.
Waar deze mensen echter niet bij stilstaan, is het grotere verhaal. Want wat als we morgen dan toch zouden beslissen deze kleine wijkbib open te houden? Ze hebben er geen idee van hoeveel anderen ze in de kou zetten. De wijkbibs die nu dichtgaan liggen allemaal binnen een straal van minstens 2 km van een andere, veel betere uitgeruste bibliotheek. In het geval van Zurenborg zelfs van 3 andere bibliotheken: 2km van Permeke, 2 km van De Poort in Berchem en 1 km van het Vredegerecht in Borgerhout. Nochtans zijn er wijken in onze stad waar op 5 km of meer geen of geen goed uitgeruste bibliotheek aanwezig is. Moeten we dan maar zo laten? Omdat we van die mensen toch geen protest horen nu toch niet horen? Nee, daar moeten we eerst investeren. Zodat iedereen overal op redelijke afstand van een bib kan genieten. Zoals in het verleden reeds voor Antwerpen Noord, Merksem en Berchem is gebeurd en wat nu in Wilrijk staat te gebeuren. In de toekomst denk ik dan aan Borgerhout, Hoboken en Deurne.
Dan is het wel democratisch om kleine bibliotheken met een beperkt aantal lezers en beperkte infrastructuur — de facto dure filialen, te sluiten om elders met hetzelfde geld meer en beter te openen voor meer mensen. Komt daarbij ook nog dat de stad in een besparingsfase zit. Ook Antwerpen ontsnapt niet aan de crisis. Er moet bespaard worden op personeel, infrastructuur en werkingsmiddelen; binnen elke dienst, helaas ook de bibliotheken. Dat is niet alleen door mij, maar door heel het college en de gemeenteraad beslist. Op dat moment moeten we juist kiezen om zuinig met onze middelen om te springen met een zo groot mogelijk publieksbereik voor ogen.
Misschien is het hoogdringend tijd om eens te focussen op een paar positieve punten. Want vele acties gaan volledig voorbij aan de fantastische werking van onze bibliotheken!
Jongeren zijn onze toekomst. Dat staat buiten kijf. En dus moeten we daarin investeren, hen de beste kansen geven, ervoor zorgen dat de paden die voor hen liggen breed vertakken. Zodat ze kunnen kiezen voor die weg die hen het beste ligt, met alle mogelijke bagage erbij die ze maar kunnen nodig hebben.
Taalvoeling, lezen en voorlezen zijn daarbij een grote prioriteit. Zeker in onze kleine wereldstad met meer dan 160 nationaliteiten. Ze leggen de basis voor de manier waarop men later gaat communiceren. Ze bepalen via kleine dingen de wijze waarop wij ons uitdrukken.
18 bibliotheken, 30 bibpunten, 2 bussen en 26 leespunten!
Wist u dat onze bibliotheek op meer dan 50 locaties in Antwerpen aanwezig is? Mensen denken meteen aan een bibliotheekgebouw, maar er zijn ook bib-punten in dienstencentra, consultatiebureaus van Kind en Gezin en culturele ontmoetingscentra. Dan rijden er nog twee bib-bussen, hebben we de bib aan huis en zomerscholen én 26 leespunten in stedelijke kinderkribbes Dat is niet weinig bibliotheek voor 1 stad.
We proberen dagelijks in te spelen op de noden van onze 70.000 bibliotheekleden. Vroeger was er de bibliotheek. Punt. Toen kwam de leeszaal. Wat later hier en daar een krantenhoek met koffie. CD’s. DVD’s. Tijdschriften. Strips. Bent u niet goed te been? Dan komt de bib toch gewoon naar u thuis… Wil u weten of we een bepaald boek in bezit hebben? Dan stuurt u snel een mailtje en gaan wij in ons hele systeem op zoek. U kan zelfs uw boek of dvd in het ene filiaal halen en elders terugbrengen.
Een bibliotheek is een plek van ontmoetingen. Een school is dat ook. En dat die twee elkaar vinden is een mooi iets. Maar we moeten vooral kijken naar de einddoelstelling daarvan.
Voor de bibliotheek is het van cruciaal belang om in te zetten op leesbevordering. Om initiatieven uit te werken die inspelen op de eindtermen van alle schoolgraden. En dat doen ze. Elke dag opnieuw, op niveau van elke graad. Met veel succes.
Onze bibliotheken voeren quasi-persoonlijke gesprekken met de scholen die getroffen worden door de sluiting van een wijkfiliaal. Om te kijken waar hun specifieke noden liggen. Specifiek voor Zurenborg krijgen de 45 klassen uit de 4 scholen uit de buurt krijgen allen de keuze van een alternatief: de bibbus, de levering van een boekpakket voor de klas, voor de school, de installatie van een schoolbibliotheek, …
Want wat is opportuner? Miljoenen investeren in een kleine ruimte met 6.000 boeken voor de minder dan 200 unieke klanten van de bib Zurenborg of de 1039 gebruikers in het algemeen? Of een nieuwe bib in Borgerhout en een nieuwe bib-bus met 3.000 boeken die dagelijks worden aangevuld voor een veelvoud aan scholen PLUS ruimte voor initiatieven op maat?
Dat is keuzes maken. En die keuze wil ik maken voor zoveel mogelijk Antwerpenaren.
ANTWERPEN - Inwoners van Ekeren kunnen vanaf 2013 terecht in een gloednieuwe sporthal in het Hagelkruispark. Om de bereikbaarheid te garanderen, komt er ook een wandelpad van aan de Oorderseweg tot aan het groot Hagelkruis. Daarvoor worden de huidige lokalen van de voetbal- en atletiekclub geïntegreerd in de nieuwe sportzaal. Zo blijft het Hagelkruispark ook verbonden met het zwembad. In april start een ontwerpwedstrijd voor de zaal. De start van de bouw is gepland voor 2012. Midden 2013 moet de nieuwe sportzaal klaar zijn.
Groen! pleit voor gratis pas begeleiders andersvaliden
dinsdag 22 maart 2011, 05u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: VVB
ANTWERPEN - De Gehandicaptenraad van Antwerpen wil zo snel mogelijk een regeling voor begeleiders van andersvaliden tijdens culturele en sportieve activiteiten georganiseerd door de stad. Groen! zet de begeleiderspas vanavond op de agenda van de Antwerpse districtsraad. Andersvaliden kunnen in veel gevallen niet deelnemen aan socio-culturele en sportieve activiteiten zonder hulp van een begeleider. 'De begeleiderspas wordt uitgereikt aan personen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die zich niet zelfstandig kunnen verplaatsen', zegt Gina Verstraeten van Groen! 'De begeleiderspas bestaat al met succes in Vlaams-Brabant en Limburg. Ook in Mechelen en Sint-Niklaas loopt het goed. Een stad als Antwerpen mag toch niet achterblijven.'
Uit isolement
In Merksem loopt sinds 2006 een proefproject. 'Daar komt het niet van de grond. In Merksem zijn vele activiteiten sowieso gratis en heb je dus geen pas nodig. Het project is trouwens ook nog niet geëvalueerd. We willen dat alle districten een signaal geven aan het college dat zo een pas noodzakelijk is. Het haalt andersvaliden uit hun isolement.'
Geertje Meert, voorzitster van de Gehandicaptenraad, is slechtziend en bezocht vorige week een museum met een begeleider. 'Aanvankelijk moesten we twee tickets betalen maar toen ze mijn stok zagen, moest alleen ik er een kopen. Maar wat met gehandicapten waarbij je het niet op het eerste zicht ziet? Hoe moeten zij bewijzen dat ze een begeleider nodig hebben.'
Op het kabinet van Toerismeschepen Philip Heylen(CD&V) staan ze niet weigerachtig tegenover het idee. 'Nu al kunnen begeleiders gratis binnen in de musea', klinkt het. 'Vroeger bestond daar een kaart voor, maar om de drempel nog meer te verlagen, volstaat nu een simpel verzoek. Als de Gehandicaptenraad zo een pas wil invoeren, staan we daar open voor.' (VVB)
EKEREN - ‘Na de verhuis van de politie naar het nieuwe kantoor op het Kristus Koningplein zal het huidige pand op de markt te koop worden aangeboden.'
Dat antwoordde schepen van Patrimoniumonderhoud Guy Lauwers (SP.A) op de vraag van Ekers gemeenteraadslid voor het Vlaams Belang Wim van Osselaer wat de bedoelingen van het stadsbestuur zijn met Hof Mertens, het gebouw waar nu het politiekantoor in is ondergebracht. ‘De districtsraad keurde in december twee adviezen goed waarbij de oude pastorij in Ekeren-Donk en Hof Mertens naar voren werden geschoven als mogelijke locaties voor het vredegerecht. Dat is nu tijdelijk ondergebracht in een gebouw aan de Noorderlaan. Ik betreur het te moeten vaststellen dat het stadsbestuur deze adviezen gewoon naast zich neerlegt', stelt Van Osselaer. ‘De stad wil overtollige gebouwen afstoten en de opbrengst gebruiken voor hedendaags en energiezuinig patrimonium. De verkoop van de Oude Pastorij is gepland voor dit jaar. Wat het Hof Mertens betreft, zijn we van mening dat deze locatie te klein is voor het vredegerecht en dat de aanpassingen te groot zouden zijn', stelt Lauwers. Vlaams Belang voerde al actie aan de Oude Pastorij en beraadt zich ondertussen over nieuwe protestacties voor Hof Mertens. Het gebouw uit 1884 werd in 1920 door de gemeente Ekeren aangekocht en deed achtereenvolgens dienst als gemeentehuis, vredegerecht en politiekantoor.
21/03 De heraanleg of de ondertunneling van de R11 en verder nog de A102 houdt veel bewoners van de aangrenzende gemeenten bezig. "Het is gespreksonderwerp nummer 1 aan de toog", menen meerdere van onze gesprekspartners. Wij gingen luisteren naar de wensen in Antwerpen, Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek, Mortsel en Edegem. De bewoners van die gemeenten zullen direct gevolgen ondervinden van een eventuele ondertunneling van de R11-N102.
Die N102 verbindt Ekeren met Wommelgem, via Deurne en Wijnegem. De R11 ligt zuidelijker en trekt van Wommelgem over Mortsel en een stukje Edegem naar Wilrijk.
Momenteel wordt een streefbeeldstudie gemaakt. Die moet de krijtlijnen uitzetten voor wat later een echt plan voor deze verbindingsweg moet worden. Van de R11 wordt veel verwacht in de oplossing voor het verkeersinfarct waarmee Antwerpen kampt. De weg moet niet alleen de E19-noord via de rotonde van Wommelgem verbinden met de E19-zuid. Hij moet vooral zorgen voor een sterke daling van het sluipverkeer in de gemeenten rond Antwerpen.
Lees de hele reportage dinsdag in Gazet van Antwerpen en lees het hele dossier nog tot het einde van de week in de krant.
EKEREN - De bijgebouwen van het Hof van Delft, het kasteeltje op de zogenaamde Sint-Lucassite, worden in mei/juni gesloopt. Het nabij gelegen WZC Christine zal enkele maanden later op een deel van de gronden starten met de bouw van serviceflats. De vzw Klina, eigenaar van de Sint-Lucassite, verkreeg enkele maanden geleden een sloopvergunning voor de gebouwen op de grond, met uitzondering van het kasteeltje, het Hof van Delft. De sloop zal binnen afzienbare tijd aangevat worden. ‘In mei of juni beginnen we. Ondertussen wordt binnen veertien dagen de akte verleden,waarbij een deel van de grond in erfpacht wordt gegeven aan woon-en zorgcentrum Christine. Op de plek waar vroeger de parking van het ziekenhuis was, zullen serviceflats worden gebouwd', zegt Luc Leysen, woordvoerder van de Raad van Bestuur van de vzw Klina en lid van de Raad van Bestuur van WZC Christine.
Dat het kasteeltje niet mag gesloopt worden, is een streep door de rekening van Klina, maar kan rekenen op de goedkeuring van de Ekerse politiek. ‘Bij de herbestemming van de andere gedeelten van de gronden zullen we moeten bekijken hoe het kasteeltje, dat zich wel in een erg slechte toestand bevindt, functioneel geïntegreerd kan worden', stelt Herman Roelants, directeur van AZ Klina. Luc Leysen is intussen wel duidelijk: ‘De afbraak van het kasteel zal op termijn toch onvermijdelijk zijn', stelt hij. ‘Het is niet geklasseerd en onze opdracht bestaat erin zorg te verlenen aan mensen die het nodig hebben. We krijgen ook geen subsidies om het kasteel te restaureren. Alleen al het vervangen van de leien op het dak kost 800.000euro. Er is niet eens centrale verwarming, zelfs geen trap', aldus nog Luc Leysen.
Sluikstort
Buurtbewoner en VB-gemeenteraadslid Filip Dewinter klaagt ondertussen het sluikstort op de site aan. De rommel is volgens hem nog afkomstig van het opvangcentrum voor asielzoekers, dat een tijd in de gebouwen werd ondergebracht . ‘Het gaat om matrassen, pampers, voedingsresten, kleren tot en met een dagboek van een asielzoeker toe', stelt Dewinter. ‘De locatie werd volledig ontruimd. De centrumverantwoordelijke van het asielcentrum heeft achteraf met Klina een rondgang gemaakt. Dat wij meer dan een jaar na de ontruiming verantwoordelijk zouden zijn voor dit sluikstort is wat kort door de bocht', reageert Georges Vergauwe, voormalig directeur van het Ekerse asielcentrum. ‘Ik heb geen weet van sluikstort. Ik zou moeten gaan kijken', stelt Luc Leysen.