EKEREN - Een aantal huizen in de Bredestraat heeft het vrijdag urenlang zonder elektriciteit moeten stellen. Oorzaak was een doorgebrande kabel.
De panne begon rond 9 uur in de voormiddag. In de loop van de voormiddag was er terug elektriciteit, maar slechts voor een goed half uur.
Daarna was het euvel pas rond 13 uur terug hersteld, maar rond 18 uur liet de elektriciteit het terug afweten. Rond 20 uur floepte de verlichting terug aan.
Elektriciteitsproblemen Bredestraat duren voort
EKEREN - De elektriciteitsproblemen in de Bredestraat zijn nog niet volledig opgelost. Nadat een aantal huizen vrijdag urenlang geen elektriciteit had, vielen zondag opnieuw een aantal huizen zonder stroom. Andere gezinnen dienden het enkele uren zonder internet te stellen.
'Blijkbaar traden er in de nacht van zaterdag op zondag weer problemen op gelijkaardig aan die van vrijdagochtend, met flikkerende lampen tot gevolg. De werken op zondag verliepen best spectaculair. Rond 10 uur en rond 11.30 uur deden zich kleine explosies voor. Er kwamen lichtflitsen uit de put', zo vertelt buurtbewoner Bert Beirinckx.
De familie Beirinckx heeft behoorlijk schade geleden onder de panne van vrijdag. 'Twee elektrische toestellen hebben de geest gegeven, waaronder een verwarmingsketel van amper twee jaar oud', vertelt hij nog.
Volgende week dient nog een fout tussen huisnummer 37 en 41 te worden aangepakt.
09:24 OOSTERWEEL De Vlaamse regering moet op basis van het milieueffectenrapport (MER) het BAM-tracé in de vuilbak gooien. Dat vindt Groen-voorzitter Wouter Van Besien. Dat tracé wil het mobiliteitsprobleem oplossen ten koste van de gezondheid, wat volgens hem niet de bedoeling kan zijn.
"We moeten mobiliteitsoplossingen vinden, die files moeten weg, maar we moeten tegelijkertijd ook de gezondheid van mensen ter harte nemen, en dus moet de luchtkwaliteit omhoog en het lawaai naar beneden", vervolgt de Groen-voorzitter, die vindt dat de Vlaamse regering onmiddellijk kan ingrijpen door een beter gebruik van de bestaande infrastructuur, meer openbaar vervoer en fietsinfrastructuur en een andere aanpak van het mobiliteitsprobleem.
Van Besien wijst erop dat Oosterweel verschillende drukbevolkte stadsdelen en woonkernen slechtere lucht doet inademen. Het Meccano-tracé pakt ook het mobiliteitsprobleem aan, heeft significant positieve resultaten en is "een robuust verkeerssysteem" volgens het MER, en scoort op vlak van luchtkwaliteit veel beter, stelt de Groen-voorzitter nog.
Volgens hem kan de Vlaamse regering echte daadkracht tonen door op korte termijn belangrijke maatregelen te nemen, gunstig voor de mobiliteit en voor de luchtkwaliteit. Die nieuwe Scheldeoeververbinding komt er immers ten vroegste in 2022, en hoe die gefinancierd moet worden is nog heel onduidelijk.
De regering kan in de eerste plaats de bestaande infrastructuur beter gebruiken: de Liefkenshoektunnel tolvrij maken en de snelheid op de bestaande ring verlagen. Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals; meer snelle fietsverbindingen voorzien, aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer. Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in de plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.
10/02 OOSTERWEEL De MER-cel heeft het MER-rapport, met de vergelijking van de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding, afgerond. Het BAM-tracé zou daarbij als beste uit de bus komen, vooral op vlak van mobiliteit. De actiegroep Ademloos, die voorstander is van het Meccano-tracé, stelt zich ernstige vragen bij de onafhankelijkheid van de experts die het rapport opstelden. Ademloos somde zijn bezwaren op in een open brief.
"De politiek zal in zeven haasten proberen een tracé te kiezen", zo meent de actiegroep van voortrekker Wim van Hees. In een open brief aan de Vlaamse regering somt Ademloos in zeven punten op waarom het Meccano-tracé de beste oplossing is.
"Wij twijfelen aan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het MER omdat de bouwheer en opdrachtgever BAM te sterk betrokken is", zo stelt Ademloos als eerste bezwaar. "Uit een recentelijk gelekte e-mail bleek inderdaad dat alle experts door BAM gerekruteerd zijn bij werknemers van TV SAM. Het studiebureau TV SAM is speciaal opgericht om het BAM-tracé technisch te begeleiden. De onafhankelijkheid van deze experts is dus niet gewaarborgd."
Verkeerde 'BAM-methodiek'
Ademloos meent ook dat er bij de studie een methodiek werd gehanteerd die tot bepaalde conclusies moest leiden. Bepaalde zaken werden niet onderzocht of uit de studie gelaten. Zo weigerde de studiegroep het overkappingseffect van het Meccano-tracé te bestuderen en werd er geen rekening gehouden met de afstandsperimeters tot het snelwegennet in Antwerpen. Ademloos meent nochtans dat afstand tot de snelweg bepalende gevolgen heeft voor de volksgezondheid.
Eigen studies van Ademloos zouden uitwijzen dat het BAM-tracé de gezondheid van maximaal 44.000 mensen zou verbeteren. "Het meest optimale Meccano tracé verbetert de gezondheidseffecten voor 127.000 mensen of 25% van alle Antwerpenaren", zo stelt Ademloos.
Politieke keuze
"De regeringsplanning om zo snel mogelijk een beslissing te nemen is strikt politiek", zo concludeert de actiegroep. "Een vlucht vooruit voor het eigen overleven, ten koste van Antwerpenen bij uitbreiding van Vlaanderen, want niemand wordt beter van slecht besteed belasting geld."
Wat is het BAM-tracé?
Het BAM-tracé is een tracé met een tunnelcomplex, dat op Linkeroever (aan het Sint-Annabos) onder de grond gaat, en op rechteroever weer aansluit op de bestaande Ring rond Antwerpen, ter hoogte van Luchtbal en Merksem
Foto Belga (Wim van Hees naast Manu Claeys van stRaten-generaal)
Donderdag leverde Antea Group, het studiebureau dat het plan-MER over de milieueffecten van de Oosterweelverbinding begeleidt, zijn MER-rapport af. Nu is het aan de onafhankelijke MER-cel om te oordelen of het rapport "conform" is of niet, met andere woorden of alle elementen correct onderzocht zijn. Die stap kan vrij snel genomen worden, zo bevestigde minister Crevits.
"Nog voor verkiezingen beslissing"
Zodra het MER-rapport ook "gevalideerd" is, kan het naar de regering. Samen met de maatschappelijke kosten-batenanalyse (mkba) en de veiligheidsrapporten moet het rapport de basis zijn voor de beslissing van Peeters II over het te kiezen tracé. Of die tracéknoop volgende week al doorgehakt kan worden, is onzeker. "Het is in ieder geval het eerst mogelijke beslissingsmoment", aldus Crevits.
Binnen de Vlaamse regering is afgesproken om tot 14/2 niet meer over het dossier te communiceren.
Minister-president Peeters maakt zich sterk dat zijn regering "zoals aangekondigd" nog voor de verkiezing een beslissing zou nemen in het Oosterweel-dossier. "Sommigen zullen dus hun verkiezingscampagne moeten bijsturen", zei Peeters.
Een medewerkster van de winkel Eva Centrum in de Kattenberg in Ekeren stelde zaterdagmiddag vast dat er was ingebroken. Een kelderluik was verwijderd om via die weg binnen te geraken. In het pand zelf was een tussendeur opengebroken om in de winkel te geraken. Daar werd op het eerste zicht enkel wat geld gestolen. Van de inbreker ontbreekt nog elk spoor.
16:22 UPDATE OOSTERWEEL De milieustudie over de impact van de Oosterweelverbinding is klaar. Antea Group, die het onderzoek naar het beste tracé heeft begeleid, zal donderdagochtend het meest besproken plan-MER van de afgelopen 30 jaar overhandigen aan de bevoegde cel.
Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), in naam van minister-president Kris Peeters, gezegd. De MER-cel moet nu nagaan of er nog fouten in het rapport staan. Als die controle klaar is, krijgt de Vlaamse regering het in handen en zal het - mogelijk binnen twee of drie weken - de knoop doorhakken voor het favoriete tracé. De resultaten van het milieu-effectenrapport blijven voorlopig nog geheim. Die zijn waarschijnlijk vrijdag, of begin volgende week, in te kijken.
Vijf verschillende tracés
In november 2013 lag eindelijk de ontwerpversie van het plan-MER op tafel. In dat plan-MER werden vijf verschillende tracés voor het Antwerpse mobiliteitsdossier tegen het licht gehouden. Naast het Oosterweeltracé, het voorkeurstracé van de regering, ging het onder meer om het Meccanotracé, dat de voorkeur krijgt van enkele actiegroepen.
Het vuistdikke document vertrok daarop naar een hele reeks adviesorganen. Antea Group, het onafhankelijke bureau dat de plan-MER begeleidde, had de voorbije weken de handen vol met het verwerken van alle opmerkingen en adviezen. Dat was ook de reden waarom de oorspronkelijke deadline van 'eind januari' verschoof naar 'begin februari'.
WB, BELGA (Simulatie Belga: de mogelijke situatie ter hoogte van het Noorderkasteel)
Vanaf maandag 3 februari 2014 starten er wegenwerken aan de gewestweg N111 in Stabroek. In verschillende fases worden delen van deze gewestweg afgesloten. De omleiding voor het autoverkeer van Putte richting autostrade zal gedeeltelijk via Berendrecht verlopen.
Het autoverkeer rijdt via de A.C. Swinnestraat in Putte via het Oud Broek naar de Abtsdreef in Stabroek. Ter hoogte van de Abtsdreef staan er verkeerslichten. Daar wordt het verkeer dat naar de autostrade moet via de Monnikenhofstraat en de Krommeweg, naar het oprittencomplex in Berendrecht gestuurd.
De Konijnendreef in Berendrecht, zijstraat van het Oud Broek, zal afgesloten worden voor het autoverkeer. Enkel fietsers kunnen er gebruik van maken. Dit om te voorkomen dat sluitverkeer via deze weg het oprittencomplex in Berendrecht probeert te bereiken.
Sinds vrijdag 24 januari kunnen bewoners van het centrum van Ekeren opnieuw hun brieven en drukwerk kwijt zonder naar het postkantoor in de Blarenstraat of de postbus aan Villa Geniets in de Veltwijcklaan te moeten afzakken. De antieke torenpostbus die vroeger op de Markt dienst deed op het voetpad ter hoogte van het voormalige gemeentehuis (de Trappekens) was blijkbaar aan renovatie toe en die operatie heeft maanden in beslag genomen maar het resultaat mag gezien worden. Ekeren is nu dus opnieuw een felrode bezienswaardigheid rijker geworden, zij het wel op een andere plaats. De bus werd namelijk vlakbij de Sint-Lamberutskerk geplaatst in het begin van de Frans Harrewijnlaan. Kerkgangers kunnen dus snel nog wat brieven of kaarten in de bus kwijt alvorens de kerk binnen te stappen. Reden van de verplaatsing blijkt de makkelijke bereikbaarheid te zijn voor de postautos die de bus moeten lichten. Op de Markt moesten die meestal dubbel parkeren en vormden dus een hindernis. (jdh)
09:12 EKEREN (2180) De Hoekakker blijft voor beroering zorgen. De groene, open ruimte van bijna 20 ha tussen Gerardus Stijnenlaan en Prinshoeveweg bestaat uit weilanden en akkers, maar is eigendom van De Ideale Woning en Bouwbedrijf Vooruitzicht. In 2016 wijzigt de bestemming van het gebied in woongebied.
Antwerpen is begonnen met de opmaak van een masterplan Hoekakker en dus vond SP.A Ekerenhet de hoogste tijd om nog eens een duidelijk signaal te sturen aan de stad.
Ekeren dreigt te verstedelijken. We moeten de schaarse open ruimte koesteren. De mensen hebben nood aan plekken waar nog een beetje rust heerst en waar je nog groen kan zien," zegt Karl Simons, Sp.a raadslid. "Er zijn overigens heel wat toffe ideeën om Hoekakker groen te houden, zoals een geboortebos, of als groene waterbuffer bij overstromingen."
"Bovendien is Hoekakker zeer watergevoelig," vult raadslid Ronny Kruyniers aan. " Een geboortebos zou al veel water uit de bodem wegtrekken. Een tweede probleem wordt de ontsluiting. Men zou hier 400 of meer woningen willen bouwen wat neerkomt op 1200 verplaatsingen met de auto meer per dag. Hoe gaan die paar wegen die we hier hebben dat allemaal dragen? Dat wordt een onleefbare situatie."
Sp.a Ekeren hoopt dat de stad luistert naar het Ekerse district en haar inwoners, want SPA staat zeker niet alleen in deze zaak. Alle Ekerse politieke partijen verzetten zich tegen de bebouwing van de Hoekakker en hun zaak wordt gesteund door de buurtbewoners. Fractieleider Elke Van Espen : "We hopen dat de stad dit signaal en de vele andere signalen die al verstuurd zijn, begrijpt en hier geen woningen bouwt. Laat ons hopen dat dit eensgezinde signaal sterk genoeg is om de stad van gedachten te doen veranderen."
TTSY
Bron : Nieuwsblad
SP.A geeft strijd voor Hoekakker niet op
MAANDAG 20 JANUARI 2014, 03U00
AUTEUR:EN
EKEREN - Oppositiepartij SP.A Ekeren heeft zaterdag actie gevoerd in de omgeving van de Hoekakker. De socialisten willen niet dat de Hoekakker bebouwd wordt.
Districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) vindt de actie van de socialisten wat platjes. Want de voorbije twee, drie jaar zijn er geen nieuwe elementen in het dossier naar boven gekomen. Zo wekt de partij nodeloos ongerustheid bij de bevolking op. Trouwens de socialisten hebben in de vorige bestuursperiode mee het ruimtelijk structuurplan opgemaakt, stelt hij.
De Hoekakker is een open ruimte van zo'n 20 hectare tussen de Gerardus Stijnenlaan en de Prinshoeveweg en bestaat uit weilanden en akkers. Het is één van de laatste groene open plekken in Ekeren en bovendien zeer watergevoelig. Er is plaats voor meer dan 400 woningen. Hoe ga je deze nieuwe wijk ontsluiten?, vraagt raadslid en voormalig districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A) zich af.
Tijdens de vorige bestuursperiode ijverde Kruyniers er al voor om er een geboortebos aan te planten. Dat zou meteen een goede waterbuffer zijn, voegt fractieleider Elke Van Espen eraan toe.
De Hoekakker staat al jaren ingekleurd als woonuitbreidingsgebied en wordt op 1 januari 2016 omgevormd tot woonzone. De gronden zijn eigendom van Bouwonderneming Vooruitzicht en van De Ideale Woning. De stad Antwerpen maakt momenteel een masterplan op voor het gebied.
Ook wij zijn geen voorstander van bebouwing, gaat Koen Palinckx verder. Maar laat ons niet op de feiten vooruitlopen. Het masterplan zal uitmaken wat het beste scenario is en aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan. De plannen zullen een water- en mobiliteitstoets moeten ondergaan. Ook ik zie niet goed in hoe het verkeer moet worden afgewikkeld. Maar de gronden zijn privé-eigendom en staan ingekleurd als woonuitbreidingsgebied. Dan moet je als overheid wel heel sterk staan, wil je echt alle bouwplannen volledig van tafel kunnen vegen, stelt hij.
Wat verderop had de overheid eerst plannen om een instelling voor jeugddelinquenten te bouwen. Die werden afgevoerd omwille van de watergevoeligheid, vertelt Ronny Kruyniers nog.
EKEREN - Op zondag 18 mei zal in het park Hof de Bist Jules vriendjesdag gevierd worden. Jules is het figuurtje dat gecreëerd werd door de Ekerse tekenares Annemie Berebrouckx. De bekende educatieve klaspop heeft ondertussen in kleuterklasjes over heel Vlaanderen een vaste plaats gekregen. In Ekeren werd in juni 2012 een standbeeld van Jules ingehuldigd. Daarrond organiseren we nu een feest. In samenwerking met uitgeverij Zwijsen plannen we momenteel de activiteiten. We denken onder andere aan een voorleessessie, een signeersessie en een optreden, zegt districtsschepen van jeugd Marc Elseviers (CD&V).
Op de Nieuwjaarsreceptie van N-VA Ekeren keek districtsburgemeester Koen Palinckx vooral naar de toekomst. De N-VA heeft Ekeren terug op de kaart gezet zei de districtsburgemeester. We investeren de komende jaren een nooit gezien bedrag van 13 miljoen euro in onderhoud en aanleg van wegen, waterlopen, rioleringen, fiets- en voetpaden, parken en speeltuinen. Daarnaast zal ook het gewest samen met de stad aanzienlijk investeren in de heraanleg van de Kloosterstraat en de Kapelsesteenweg. Ekeren wordt één grote werf, maar na een jaar van inlopen en studeren zijn we klaar voor het grote werk. Dit jaar zal ook werk gemaakt worden van een Masterplan voor Ekeren en laat de N-VA de grenscorrectie niet los.
EKEREN - Het districtsbestuur heeft de huisstijl van Ekeren herwerkt. Het college koos voor een nieuw kleurenpallet: een blauwgrijze hoofdkleur, twee tinten groen en wit. Op al onze communicatie zullen deze nieuwe kleuren te zien zijn. Naast de stralende A plaatsen we een grijsblauw vierkant met het woord Ekeren in groene letters. Onderaan komt dan nog een balkje met de vier gekozen kleuren, legt districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) uit. Met de nieuwe kleuren wil het bestuur Ekeren profileren als een groen, gezinsvriendelijk en leefbaar district. De nieuwe kleuren moeten ook de eigenheid van Ekeren meer in de verf zetten.
Aan de Ekerse Putten, in het Antwerpse recreatiegebied Muisbroek, staat een opvallend informatiebord waarop te lezen is dat het gebied deel uitmaakt van het district Ekeren. Is de, aan Ekerse kant, al lang gevraagde grenscorrectie dan onopvallend uitgevoerd? vragen we aan de Ekerse districtschepen Marc Elseviers (CD&V). Iedereen spreekt wel over de Ekerse Putten maar, ondanks de naam, is het grondgebied van het district Antwerpen. Voor ons mag het Ekers grondgebied worden maar het is duidelijk een vergissing van de stad Antwerpen. Samen met verschillende straten achter Schoonbroek blijven de Ekerse putten nog altijd grondgebied van het district Antwerpen. Ik heb het bord ook opgemerkt maar van mij mag het er rustig blijven staan. Het bevat immers veel informatie voor wandelaars en recreanten en dat is het belangrijkste. Misschien mag ik het wel zien als een teken dat de stad een overdracht naar Ekeren toch ziet zitten. Je weet maar nooit.
17/01 EKEREN (2180) De eerstvolgende maanden wordt er in Ekeren gesjouwd met stoelen, tafels en kasten. Het Documentatiecentrum van de Antwerpse Noorderpolders, de raadzaal in het districthuis en het Cultuurcentrum krijgen een nieuwe stek.
Het Documentatiecentrum van de Antwerpse Noorderpolders verhuist van de Luchtbal naar de voormalige conciërgewoning in het districtshuis. "Aanvankelijk was het de bedoeling het documentatiecentrum onder te brengen in het Hof De Bist. Toen dat niet mogelijk bleek, kwam de voormalige bibliotheek in Sint-Mariaburg in beeld", weet districtsburgemeester Koen Palinkx, ook bevoegd voor cultuur (NV-A). Een deel van de ruimte in de bib van Mariaburg was al eerder toevertrouwd aan de plaatselijke wijkwerking. De resterende ruimte was onvoldoende om er het documentatiecentrum in onder te brengen. De keuze viel uiteindelijk op de voormalige conciërgewoning in kasteel Veltwijck. "Het is de bedoeling het centrum opnieuw open te stellen voor het publiek. Over de openingsuren moet nog worden gecommuniceerd.
De raadzaal in het kasteel verhuist van het gelijkvloers (Witte Zaal) naar de eerste verdieping, waar nu het secretariaat is gevestigd. "De ruimte wordt opgekalefaterd, er komen nieuwe stoelen en tafels en een degelijke geluidsinstallatie. Het secretariaat verhuist naar het voorgebouw van het kasteel. Daar waren vroeger de loketten gehuisvest. Die verhuisden intussen naar Villa Geniets aan het begin van de dreef voor het kasteel", weet districtsscretaris Karin Nauwelaerts. In maart of april zetelen de raadsleden in een nieuw decor. De Witte Zaal van het kasteel wordt exclusief voorbehouden voor speciale gelegenheden zoals huwelijk en ontvangsten.
Het kasteel Hof De Bist in het gelijknamige park wordt de stek van het Cultuurcentrum. Het gebouw werd van kelder tot zolder gestript en aangepast aan de huidige behoeften. Het kasteel is nu toegankelijk voor personen met een handicap. Veertig jaar lang organiseerde vzw Kunstcentrum Hof De Bist tentoonstellingen in het kasteel. De vzw werd intussen ontbonden. De tentoonstellingen worden in de toekomst door het Cultuurcentrum georganiseerd. Het Cultuurcentrum verhuist deze zomer van de Kloosterstraat naar het Hof De Bist. De officiële opening is voorzien midden september.
Mawo
Het secretariaat op de eerste verdieping van het districtshuis verhuist naar het voorgebouw.
10:53 EKEREN (2180) Bij het artikel over bermparkeren is een foto van de foute straat verschenen. Ekers districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) benadrukt dat voor De Oude Landen juist niet wordt gevraagd om daar bermparkeren in te voeren. De maatregel zou vooral bedoeld zijn voor enkele straten in de wijk daarnaast, zoals de Vorsterslaan, de Stadhouderslaan en de Keurelaan.
Met de geparkeerde wagens is de rijbaan in deze straten zeer smal. Het gevolg is dat geregeld autospiegels worden afgereden. Door wagens toe te laten om gedeeltelijk op de berm te staan, wordt er extra ruimte gecreeerd. Dit zal dan wel gepaard gaan met snelheidsbeperkende maatregelen. Het Antwerpse stadsbestuur onderzoekt nu deze vraag.
Binnenkort wijzigt de verkeerssituatie in een deel van de Bist. In het stukje Bist, tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg, zullen automobilisten voortaan enkel nog in de richting van de Kapelsesteenweg kunnen rijden.
Dankzij deze ingreep kunnen fietsers opnieuw veiliger in dit deel van de straat rijden. De straat is er immers te smal om autoverkeer in beide richtingen toe te laten. Hierdoor reden wagens bij het kruisen vaak over het fietspad. Aan de zijde met het fietspad wordt een markering aangebracht om het fietspad beter af te schermen en de rijweg visueel te versmallen. Omdat eenrichtingsverkeer vaak snelheidsverhogend werkt, wordt ter hoogte van huisnummers 114 en 175 ook een verkeerskussen geplaatst. Om te vermijden dat autos er uitwijken, zal dit kussen langs beide zijden worden afgebakend door paaltjes. De signalisatie en markeringen worden op korte termijn aangepast. Bij regenweer of daling van de temperatuur kunnen er echter geen markeringen worden aangebracht. De definitieve invoering hangt dus af van de weersomstandigheden. Automobilisten houden daarom beter de signalisatieborden in het oog die een gewijzigde verkeerssituatie aangeven. Vanaf dan geldt de nieuwe regeling.