16:22 UPDATE OOSTERWEEL De milieustudie over de impact van de Oosterweelverbinding is klaar. Antea Group, die het onderzoek naar het beste tracé heeft begeleid, zal donderdagochtend het meest besproken plan-MER van de afgelopen 30 jaar overhandigen aan de bevoegde cel.
Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), in naam van minister-president Kris Peeters, gezegd. De MER-cel moet nu nagaan of er nog fouten in het rapport staan. Als die controle klaar is, krijgt de Vlaamse regering het in handen en zal het - mogelijk binnen twee of drie weken - de knoop doorhakken voor het favoriete tracé. De resultaten van het milieu-effectenrapport blijven voorlopig nog geheim. Die zijn waarschijnlijk vrijdag, of begin volgende week, in te kijken.
Vijf verschillende tracés
In november 2013 lag eindelijk de ontwerpversie van het plan-MER op tafel. In dat plan-MER werden vijf verschillende tracés voor het Antwerpse mobiliteitsdossier tegen het licht gehouden. Naast het Oosterweeltracé, het voorkeurstracé van de regering, ging het onder meer om het Meccanotracé, dat de voorkeur krijgt van enkele actiegroepen.
Het vuistdikke document vertrok daarop naar een hele reeks adviesorganen. Antea Group, het onafhankelijke bureau dat de plan-MER begeleidde, had de voorbije weken de handen vol met het verwerken van alle opmerkingen en adviezen. Dat was ook de reden waarom de oorspronkelijke deadline van 'eind januari' verschoof naar 'begin februari'.
WB, BELGA
(Simulatie Belga: de mogelijke situatie ter hoogte van het Noorderkasteel)