Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    blues
    www.bloggen.be/blues
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    domeinen
    www.bloggen.be/domeine
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggerke
    www.bloggen.be/joggerk
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    onskleinkrollebolleke
    www.bloggen.be/onsklei
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Het reservoir van beschikbare gronden is bijna op'
    Bron : GVA

    Interview - Schepen Rob Van de Velde over de grote uitdaging van de bevolkingsgroei

    Als N-VA-schepen van Stadsontwikkeling staat hij voor een zware opdracht. Maar gelukkig heeft Rob Van de Velde ook nog tijd voor leuke ideeën. "Waarom bijvoorbeeld geen digitale wanden met alle mogelijke informatie aan de toegangspoorten van de stad?"

    Schepen Rob Van de Velde kreeg de voorbije week heel wat kritiek te slikken van wat hij zelf "de Vlaamse elite" noemt. Volgens Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen vergist de schepen zich door andere wegen in te slaan dan die uit het tijdperk van Patrick Janssens.

    "Janssens heeft, samen met bekwame mensen zoals stadsbouwmeester Kristiaan Borret, een heel goed beleid gevoerd op het vlak van stadsontwikkeling", zegt Van de Velde. "Maar de tijden zijn veranderd. Onder zijn bewind waren er nog grote stukken beschikbare grond die konden worden aangeboord als nieuw woongebied: het Eilandje, Nieuw-Zuid, Eksterlaar, Regatta, de Slachthuissite... Maar dat reservoir is nu bijna op. En dus moeten we het accent verleggen naar de optimalisering van wat we hebben. Dat kan door inbreiding, renovatie en samenwerking met gemeenten buiten de stad."

    Dat vraagt volgens Van de Velde ook een andere organisatie. "De snelle bevolkingsaangroei vereist een snellere planning", zegt hij. "Vandaar dat we onze structuren vereenvoudigen. We brengen de stadsvernieuwing ook samen met mobiliteit, omdat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn."

    "Een voorbeeld van hoe het niét moet, is de Londenstraat. Op het Eilandje staan dankzij de stadsvernieuwing nu prachtige woongebouwen, maar ze zijn niet bereikbaar, omdat die straat door de heraanleg helemaal is dichtgeknepen voor het verkeer. Zulke vergissingen willen we in de toekomst niet meer maken."

    Hoe moet het dan wel?

    Rob Van de Velde: Je moet eerst efficiënte alternatieven creëren voor dat verkeer. Kijk naar het Velo-project, dat is voor velen een schitterend alternatief voor de auto in de stad. Er komt ook eindelijk een efficiënt parkeergeleidingssysteem om de doorstroming van auto's te verbeteren. Pas na zulke ingrepen kan je werk maken van vergroening, zoals bijvoorbeeld ook Hamburg dat heeft gedaan. In die gedachtegang zouden actiegroepen zoals stRaten-generaal en Ademloos onze objectieve bondgenoten moeten zijn. Want Antwerpen evolueert ook in die richting, alleen staan we nog niet ver.

    Waar plant u extra groen?

    In totaal willen we deze legislatuur 70 hectare groen uitbreiden en/of vernieuwen. Ik heb het dan over 29 hectare bij de Middenvijver, 10,5 hectare voor Park Spoor Oost, 18 hectare op Nieuw-Zuid en de Konijnenwei, 5 hectare voor de site Groenenborger/ Middelheim en 2 hectare bij de Harmonie. Daarnaast willen we ook de Groene Singel verder uitwerken.

    De Konijnenwei? Zou daar geen extra afrit van de Ring komen?

    De Konijnenwei wordt op termijn wel degelijk parkzone. De spaghettiknoop wordt zo verlegd dat ze rechtstreeks uitkomt op de Scheldekaaien in plaats van op de Jan van Gentstraat.

    U had het daarnet over inbreiding. Wat betekent dat concreet?

    Het inplanten van nieuwe woonprojecten op bestaande sites. Het beste voorbeeld is dat van het Militair Hospitaal. Soortgelijke projecten willen we ook opzetten op onder meer de site van het arresthuis in de Begijnenstraat en die van het Stuivenbergziekenhuis.

    Volstaan zulke projecten om de bevolkingsaangroei op te vangen?

    Nee, daar is meer voor nodig. Zo willen we de huisjesmelkerij aanpakken om, onder meer via cohousing, betaalbare woonvormen te creëren. Op die manier hopen we tegen het einde van de legislatuur vier- à vijfhonderd gezinnen onder te brengen. We denken aan locaties zoals die bij de brug van de IJzerlaan. Daarnaast willen we, samen met private ontwikkelaars, ook het sociaal patrimonium op peil houden en het hele patrimonium energiezuinig maken, om waardeverlies van oudere panden tegen te gaan. Samengevat: geen hoogdravende, elitaire aanpak, maar inspelen op wat de Antwerpenaars bezighoudt. Daar win je misschien geen prijzen mee, maar je lost er wel de problemen van de mensen mee op.

    Het tijdperk van de landmarks voor Antwerpen is dus voorbij?

    (lacht) Elke schepen van Stadsontwikkeling wil zijn stempel drukken met één internationale blikvanger. Maar dat moet dan ook een echte knaller worden. Daarnaast steunen we topprojecten zoals de vernieuwing van de Handelsbeurs en de renovatie van de Renault-site op de Italiëlei. Ik wil ook leuke ideeen een kans geven, zoals een buitenbrug aan de achterkant van het Centraal Station, om het nu doodse Kievitplein te verbinden met het Astridplein. Mét zicht op de Zoo. Een ander voorbeeld: digitale wanden aan de inkompoorten van de stad met verkeers- en andere informatie, naar het model van Manchester. Die wanden zouden mooie uithangborden zijn voor Antwerpen als digitale stad, waar je bij het binnenrijden via je iPhone alle mogelijke informatie kan opladen.

    U noemt samenwerking met andere gemeenten een belangrijk instrument om de bevolkingsgroei op te vangen. Zijn er op dat gebied al vorderingen?

    We hebben met de provincie en tien gemeenten uit de zuidrand een project ingediend voor een samenwerkingsverband voor de uitdaging van de bevolkingstoename. Dat heeft van de Vlaamse overheid een zeer goede beoordeling gekregen. We mogen nu subsidies verwachten om dat project concreet uit te werken.

    Waarop mogen we u straks afrekenen?

    Stadsontwikkeling is een werk van lange adem. Ik plant nu zaadjes waarvan de resultaten hopelijk zichtbaar zijn over tien jaar, als ik misschien al met iets anders bezig ben. Ter vergelijking: op Nieuw- Zuid moet de spade nog in de grond, terwijl dat een project uit de tijd van Leona Detiège stamt. Daarom vind ik het ook flauwekul dat een elitair clubje van Vlaamse stedenbouwkundigen nu al een oordeel wil vellen over mijn werk. Maar ik hoop dit nog lang te kunnen doen.

    Gaat u een rol spelen bij de verkiezingen van 25 mei?

    Ik zal wel ergens op een N-VA-lijst staan (lacht).

    "Waarom geen buitenbrug achter het Centraal Station, met zicht op de Zoo?" Rob Van de Velde N-VA-schepen

    © Concentra

    Datum: 

    zaterdag, 18 januari 2014

    Medium (krant): 

    Gazet Van Antwerpen

    25-02-2014 om 00:26 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week van de dialoog over de Stad van Morgen
    Bron : DNA

    Week van de dialoog: praat mee van 15 tot 22 maart in uw buurt - schrijf hier in
    Tijdens de Week van de Dialoog kan u mee nadenken over de stad van morgen en het thema ‘Verdichting’. De gesprekken vinden plaats in groepjes van 8 tot 12 personen, met ervaren moderatoren. Alle aanbevelingen, ideeën en voorstellen worden bezorgd aan de verantwoordelijken van de stedelijke diensten.

    Kalender

    Startdag

    • Zaterdag 15 maart, 11 tot 14 uur (deuren vanaf 10u30) - Conferentiecentrum ALM, Filip Williotstraat 9, Berchem

     

    Berchem

    • Maandag 17 maart, 19 uur - School Leopold 3, Mellinetplein 13
    • Dinsdag 18 maart, 13.30 uur - Sporthal Het Rooi, Berchemstadionstraat 73
    • Dinsdag 18 maart, 19 uur - Sporthal Het Rooi, Berchemstadionstraat 73
    • Vrijdag 21 maart, 19 uur - Groendienst, Turkooisstraat 16

     

    Wilrijk

    • Maandag 17 maart, 19 uur - Gemeenschapscentrum, Bist 1
    • Dinsdag 18 maart, 19 uur - Centrum Oosterveld, Groenenborgerlaan 216

     

    Hoboken

    • Maandag 17 maart, 20 uur - Zaal 2 Jossen, Krugerstraat 24
    • Dinsdag 18 maart, 20 uur - Zaal De schorren, Graspolderlaan 32
    • Donderdag 20 maart, 20 uur - Districtshuis Hoboken, Marneflaan 3

     

    Deurne

    • Maandag 17 maart, 19.30 uur - Jeugddienst, Tweegezusterslaan 47
    • Dinsdag 18 maart, 19.30 uur - Zaal Drakenhof, Boekenberglei 213
    • Woensdag 19 maart, 19.30 uur - DC Bosuil, Bosuil 160
    • Donderdag 20 maart, 19.30 uur - DC Arena, Gabriël Vervoortstraat 2

     

    Borgerhout

    • Woensdag 19 maart, 20 uur - Ecohuis, Turnhoutsebaan 139

     

    Merksem

    • Donderdag 20 maart, 19.30 uur - Districtshuis, Burgemeester Nolfplein 1

     

    Schrijf u zeker in voor 10 maart


    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voormalig café Prins Albert tegen de vlakte
    Bron : GVA

    Voormalig café Prins Albert tegen de vlakte

    voormalig cafe prins albert tegen de vlakte

    22/02 EKEREN (2180) De voormalige herberg Prins Albert op de hoek van de Kapelsesteenweg en de Leo Vermandelei in Mariaburg-Ekeren staat al jaren te verkrotten. Een Brasschaatse projectontwikkelaar kocht het pand voor de bouw van appartementen.

    De verkrotting van de Prins Albert was een doorn in het oog van de wijkbewoners. In 2008 lanceerde Marc Elseviers, toen voorzitter van de wijkwerking, het idee om het pand te kopen en er een ontmoetingscentrum in onder te brengen. Helaas bleef het bij een poging.

    Zeven jaar geleden legde een Nederlandse Pakistaan voldoende centen op tafel. De Prins Albert werd omgedoopt tot Royal Darbar. De nieuwe uitbater zocht zijn cliënteel in de rijkere buurt in de regio. Dat verliep niet zoals hij had gehoopt. Na één jaar verdween de man met de noorderzon.

    Gesloten terras verdwijnt

    Het gebouw is sinds kort in handen van een projectontwikkelaar. Het gebouw wordt gesloopt, de oude gevel blijft bewaard, maar wordt gerenoveerd. Het gesloten terras op de hoek van de Kapelsesteenweg en de Leo Vermandellei, verdwijnt. Hoeveel appartementen er uiteindelijk komen, weet de koper nog niet. Wellicht een mix van grote en kleinere betaalbare appartementen. Nog dit jaar wil de projectontwikkelaar aan de slag.

    De Prins Albert was generaties lang de place tot be voor het verenigingsleven. "Het gebouw staat al meer dan honderd jaar gekend als café Prins Albert", weet Ludo Van Bouwel. Van Bouwel is samen met Lieven Gorissen, Anne-Mie Havermans en wijlen Rik De Smedt, auteur van het gedenkboek 'Metamorfose- 100 jaar Sint-Mariaburg'. "Bijna elke vereniging vond bij mij onderdak", vertelt Roger Peeters, de laatste eigenaar van Prins Albert. Bij de sluiting van de Prins Albert vond een aantal verenigingen elders onderdak, anderen stopten hun activiteit, zoals toneelkring Dienet Vroo.

    Marc Wouters
    Foto W&F

    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Mariaburg, Prins Albert
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbrekers gevat dankzij Bin-netwerk Mariaburg
    Bron : De Polder

    Op 19 februari vluchtte in de vroege ochtend een inbreker, die op heterdaad betrapt werd in de Sparrenlaan, weg. Het BIN (buurtinformatienetwerk) van Mariaburg en de aanpalende BIN’s van Kapellen werden meteen geactiveerd.
    Kort daarna werd een verdachte aangetroffen in een gestolen voertuig. De verdachte sloeg op de vlucht en liet wat later  het gestolen voertuig achter en liep te voet nog ongeveer 10 km verder. Tijdens zijn vlucht probeerde hij onder bedreiging nog een voertuig te stelen en deed hij tevergeefs een poging om ergens binnen te dringen.

    Door de tips van BIN-leden, een goede beschrijving van de verdachte, de gecoördineerde samenwerking met collega’s van omliggende politiekorpsen en de speurhond van de federale politie, kon de dader na een lange achtervolging gevat worden. Na ondervraging werd hij voorgeleid bij de onderzoeksrechter. De politiediensten doen verder onderzoek.

    24-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leugenberg ongeval
    Bron : GVA

    Epilepsie-aanval leidt tot dode en meerdere gewonden (video, fotoalbum)

    dode en meerdere gewonden bij aanrijding

    22/02 EKEREN (2180) Bij een tragisch verkeersongeval aan de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag rond 12.30 uur een dode en meerdere gewonden gevallen.

    Een bestuurster van een Peugeot 208 kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. Ze begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond.

    Enkele honderden meters verder raakte de vrouw met haar wagen nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse.

    Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond. De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel.

    De politie onderzoekt de precieze omstandigheden van het zware ongeval. De bestuurster van het aanrijdende voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.

    Foto en video BFM

    BRON : De Polder

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden

    Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er viel 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is een bestuurster, zij kreeg tijdens het  rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de de wagen  in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond.
    De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de juiste omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf.  Ze werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Volgens sommige kranten zou de overleden mounain biker afkomstig zijn van Schoonbroek.  Eén van de licht gewonden zou in Stabroek of Hoevenen wonen.
    ‘ s Avonds bevestigde het parket van Antwerpen dat het rijbewijs van de vrouw die het verkeersongeval veroorzaakte, werd ingetrokken en dit voor 14 dagen. “Er zijn voorlopig geen aanwijzigingen dat de dame niet mocht rijden. Evenmin wijs iets er op dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt onderwerp uit van verder onderzoek”, aldus Stephanie Chomé van het parket.

    BRON : NIEUWSBLAD

    Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur

    • ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014, 20U43
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN







     








    EKEREN - Bij een ongeval op de brug van de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag een dode en verschillende gewonden gevallen. Een vrouw kreeg een epilepsie-aanval achter het stuur van haar wagen en reed daarop in op drie fietsers, een ziekenwagen en een BMW. Eén van de fietsers overleefde de klap niet.

    Het ongeval gebeurde rond 12.30 uur. De bestuurster van een Peugeot 208 kreeg op de brug plots een epilepsie-aanval en verloor de controle over het stuur. Haar auto begon te zwalpen over de weg. Op het einde van de brug raakte ze een fietsster, die lichtgewond raakte.

    Enkele honderden meters verder reed de vrouw twee mountainbikers aan. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van het kruispunt met de Antwerpsesteenweg, botste de Peugeot op een ziekenwagen en een BMW. De drie ambulanciers raakten lichtgewond, de bestuurder van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. De man werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis, maar zijn toestand is stabiel.

    De cel verkeersongevallen van de lokale politie van Antwerpen onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferhulp kwamen ook ter plaatse om de betrokkenen op te vangen. De bestuurster van de Peugeot kwam er met lichte verwondingen van af. De vrouw werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.

    Rijbewijs kwijt

    Het parket van Antwerpen meldde zaterdagavond nog dat de vrouw haar rijbewijs voor veertien dagen kwijt is. 'Er zijn voorlopig geen aanwijzingen dat de dame niet mocht rijden of dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt voorwerp uit van verder onderzoek', zegt woordvoerster Stephanie Chomé.
     










    23-02-2014 om 09:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZA 22 FEB - ZWAAR VERKEERSONGEVAL AAN LEUGENBERG EIST 1 DODE EN VERSCHILLENDE GEWONDEN + FOTO'S - 13:59
    Bron : 112 Antwerpen

    ngezonden door: Louis van Looy

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's

    Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er valt 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is de bestuurster van een Peugeot 208. De vrouw kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond.

    De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de preciese omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is momenteel overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Meer informatie over de leeftijd van de slachtoffers volgt later.

    Bron: Lokale politie Antwerpen.

    Foto's © Benjamin Lembrechts



    Afbeeldingen:

    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's 
    Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's Zwaar verkeersongeval aan Leugenberg eist 1 dode en verschillende gewonden + Foto's 

    23-02-2014 om 09:37 geschreven door Chil  


    Tags:Leugenberg
    » Reageer (0)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oppositie: "BAM-tracé gaat in tegen wil bevolking"

    Oppositie: "BAM-tracé gaat in tegen wil bevolking"

    oppositie bam trace gaat in tegen wil bevolking

    14:44 OOSTERWEEL Volgens de oppositiepartijen Groen en Vlaams Belang gaat de beslissing voor het BAM-tracé in tegen de wil van de Antwerpse bevolking en wordt er geen rekening gehouden met het referendum van 2009. Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen. 

    Net als Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. "Ik begrijp het ongenoegen", aldus Meuleman.

    Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.

    De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.

    Noriant?

    De fractieleiders van de meerderheidspartijen beklemtoonden in De Zevende Dag dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. "We zijn niet getrouwd met Noriant", zei Bart Van Malderen (sp.a), die een "spoedig antwoord" van de Europese Commissie verwacht.

    Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.

    "De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Bart Van Malderen (sp.a). Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het "onlogisch" zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.

    Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. "Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben", klonk het.

    Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.

    Foto Belga

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.. 'Wij zijn niet getrouwd met Noriant voor Oosterweel'
    Bron : De Tijd

    Kwaliteitsjournalistiek vergt veel investeringen. Als u een artikel wil delen, gebruik daarom onderstaande link in plaats van de tekst te knippen/kleven. Meer informatie over auteursrechten of intellectuele eigendom vindt u in onze Algemene Voorwaarden.  http://help.tijd.be/?op=detail&articleId=8916071&nodeId=3474  Wie bijkomende rechten wil kopen voor collectief of commercieel gebruik, kan terecht bij Reprocopy.  http://www.reprocopy.be/  Hierbij vindt u de link die u makkelijk met anderen kan delen:  http://www.tijd.be/r/t/1/id/9467622.

    De fractieleiders van de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement hebben zondag in het VRT-programma De Zevende Dag beklemtoond dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. 'We zijn niet getrouwd met Noriant', zei Bart Van Malderen (sp.a), die een 'spoedig antwoord' van de Europese Commissie verwacht.
    Bart Van Malderen.
    Bart Van Malderen.

    Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.

    'De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Van Malderen. Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het 'onlogisch' zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.

    Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. 'Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben', klonk het.

    Net als Van Hauthem stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. 'Ik begrijp het ongenoegen', aldus Meuleman.

    Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.

    De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.

    Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen. Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.

    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit zijn de aanpassingen aan Oosterweel
    Bron : GVA


    14/02 OOSTERWEEL De Vlaamse regering heeft na het plan-MER een beslissing genomen over de derde scheldekruising. Het Oosterweeltracé moet de Ring binnen afzienbare tijd helemaal rond maken. Om de criticasters de mond te snoeren werden er een aantal aanpassingen aan het bekende tracé gedaan die de leefbaarheid voor de omwonenden moet verbeteren. Wij lijsten de verschillende aanpassingen aan het BAM-tracé even op.

    Lees ook: Regering kiest voor aangepast BAM-tracé

    1. Viaduct Merksem verdwijnt

    Het viaduct van Merksem zal verdwijnen, dat was al geweten na het vorige besluit uit 2010. Ter hoogte van het Sportpaleis zal het verkeer 'onder het maaiveld' verdwijnen. Die beslissing biedt de kans om de open sleuf tussen het Sportpaleis en het Lobroekdok te overkappen met een nieuw stedelijk plein, van 1 hectare.

    2. Geen paperclip maar Hollandse knoop

    De aanvankelijke ingewikkelde constructie met de paperclip, ter hoogte van datzelfde Sportpaleis, wordt afgevoerd. In plaats daarvan komt een sterk vereenvoudigd op- en afrittensysteem aan Schijnpoort. De bewuste paperclip wordt vervangen door een zogenaamde 'Hollandse knoop'. In elke rijrichting zullen er op de ring zeven rijstroken zijn en de op- en afritten tellen telkens twee rijstroken. Wat het totaal op 18 rijstroken brengt. Aan het waterzuiveringscomplex komt er een directe aantakking op de Noordersingel. De Schijnpoortweg wordt de as voor het stedelijk verkeer en het openbaar vervoer. Tijdens de aanleg van de nieuwe autostrade zal het viaduct tijdelijk fungeren als 'minder hinderbrug'. Al die tijd zullen er steeds vier (versmalde) rijstroken zijn in elke richting.

    3. Verkeer gaat onder het Albertkanaal

    De belangrijkste aanpassing aan het plan uit 2010 is misschien wel de tunnel onder het Albertkanaal. Voorbij het Sportpaleis verdwijnt het verkeer in noordelijke richting onder de grond. Daar zullen er vertakkingen zijn richting nieuwe Scheldetunnels en richting A12.

    Alle info en reacties: www.gva.be/oosterweel

    Bekijk de reportage van ATV:

    Alles over

     

    16-02-2014 om 23:12 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel kost 3 miljard euro, maar u blijft stilstaan
    Bron : DE MORGEN

    Ann De Boeck − 14/02/14, 06u00
    © belga.

    De Oosterweelverbinding zal de files rond Antwerpen niet oplossen. Wat er ook wordt beslist vandaag, we zullen nog even lang in de file staan als nu. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse overheid.

    De Vlaamse regering wil vandaag eindelijk de knoop doorhakken over het Oosterweeldossier. Naar alle waarschijnlijkheid zal de regering voor het BAM-tracé kiezen. Maar of het nu BAM, Meccano of Oosterweel-Noord is: voor de automobilist maakt de tracékeuze bitter weinig uit. Ook als de ring wordt vervolledigd staan we binnenkort nog even lang in de file als vandaag. 

    "Zelfs de meest performante scenario's leveren een situatie op met trajecttijden die slechts vergelijkbaar zijn met de bestaande toestand." Dat schrijven de experts van de Dienst Milieueffectrapportagebeheer van de Vlaamse overheid in het plan-MER van de Oosterweelverbinding. "De scenario's kunnen de bestaande doorstromings- en bereikbaarheidsproblemen niet ten gronde oplossen." 

    Dat betekent niet dat de Oosterweelverbinding helemaal overbodig is. Dankzij Oosterweel kunnen we wel de verwachte aangroei van het autoverkeer tegen 2020 opvangen. "Vandaag vinden veel mensen de situatie al dramatisch, maar in 2020 zouden ze nog veel langer stilstaan. Dankzij de Oosterweelverbinding kunnen we die apocalyptische situatie alvast vermijden", zegt een van de experts. 

    Als we niets zouden doen, zouden we in 2020 gemiddeld 31 minuten nodig hebben om het Antwerps stadsgewest te doorkruisen. Vandaag zijn dat 21,4 minuten (-31 procent). Geen enkel nieuw tracé slaagt erin om die toename van de files volledig op te vangen. Via het BAM-tracé zou de reistijd in het beste geval, met allerlei flankerende maatregelen, 22,6 minuten bedragen (-27 procent). Via het Meccanotracé 23,6 minuten (-24 procent) en via Oosterweel-Noord 24,2 minuten (-22 procent). In 2020 rijden we sowieso trager dan vandaag. 

    De beperkte impact doet vragen rijzen bij de wenselijkheid van de infrastructuurplannen. Het Rekenhof schat de kostprijs van de Oosterweelverbinding op 3,25 miljard euro. Kijk je naar het volledige Masterplan 2020 voor Antwerpen, dan is dat bijna 7,5 miljard euro.

    16-02-2014 om 23:03 geschreven door Chil  


    Tags:Oosterweel
    » Reageer (0)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging infomoment heraanleg Kloosterstraat en Dorpsstraat
    Hierbij de brief voor de bewoners:

    13-02-2014 om 12:58 geschreven door Chil  


    Tags:dorpsstraat, kloosterstraat, ekeren
    » Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weeral een verkeersommezwaai…
    Bron : De Polder

    Weeral een verkeersommezwaai…

    verkeer mariaburg

    Het is niet de eerste maal dat er een opmerkelijke verkeersaanpassing gebeurt in Ekeren-Mariaburg. Denk maar aan de Frans Standaertlei, Nijverheidslei, Leopoldlei. Men draaide er de rijrichting andersom, vooreerst voor een proefperiode van circa 6 maand. Later werd het plan bijgestuurd omdat verschillende automobilisten die er de vernieuwde toestand niet kenden toertjes bleven draaien…
    Voor een achttal dagen werd door de Stad Antwerpen alweer drastisch ingegrepen: in haastige 2-tellen en de grootste verdere geheimhouding werd de rijrichting Bist  richting Ekeren  opgeheven!
    Kom je uit rijrichting Brasschaat en je wil alternatief naar Antwerpen kan je best  afzwenken aan de lichten links Veltwijcklaan. Resultaat: de files op de Kapelsesteenweg worden nog wat langer. Als dan volgend jaar die drukke Kapelsesteenweg wordt heraangelegd zal men het doorgaand verkeer via de E19 en Antwerpse ring sturen. Anderzijds, via de Schriek naar Ekeren  lost niet veel op…
    De heer Marc Meyvis uit Brasschaat en trouwens vele andere automobilisten keken afgelopen week maar zuur op. Het afdraaien richting Bist werd ‘beloond’ met een boetebonnetje. Dat heb je nu eenmaal als je rijd op automatische piloot. Toegegeven: dagelijks filerijden is jammer genoeg nog erger!        erjee.

    foto Rampart

    12-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, bist
    » Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel Bredestraat urenlang zonder elektriciteit


    • BRON NIEUWSBLAD VRIJDAG 07 FEBRUARI 2014, 20U13
    • IN GEMEENTE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN Bron NIEUWSBLAD


    • EKEREN - Een aantal huizen in de Bredestraat heeft het vrijdag urenlang zonder elektriciteit moeten stellen. Oorzaak was een doorgebrande kabel.

      De panne begon rond 9 uur in de voormiddag. In de loop van de voormiddag was er terug elektriciteit, maar slechts voor een goed half uur.

      Daarna was het euvel pas rond 13 uur terug hersteld, maar rond 18 uur liet de elektriciteit het terug afweten. Rond 20 uur floepte de verlichting terug aan.

      Elektriciteitsproblemen Bredestraat duren voort

        EKEREN - De elektriciteitsproblemen in de Bredestraat zijn nog niet volledig opgelost. Nadat een aantal huizen vrijdag urenlang geen elektriciteit had, vielen zondag opnieuw een aantal huizen zonder stroom. Andere gezinnen dienden het enkele uren zonder internet te stellen.

        'Blijkbaar traden er in de nacht van zaterdag op zondag weer problemen op gelijkaardig aan die van vrijdagochtend, met flikkerende lampen tot gevolg. De werken op zondag verliepen best spectaculair. Rond 10 uur en rond 11.30 uur deden zich kleine explosies voor. Er kwamen lichtflitsen uit de put', zo vertelt buurtbewoner Bert Beirinckx.

        De familie Beirinckx heeft behoorlijk schade geleden onder de panne van vrijdag. 'Twee elektrische toestellen hebben de geest gegeven, waaronder een verwarmingsketel van amper twee jaar oud', vertelt hij nog.

        Volgende week dient nog een fout tussen huisnummer 37 en 41 te worden aangepakt. 

      • ZONDAG 09 FEBRUARI 2014, 16U20
      • IN GEMEENTE
      • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    11-02-2014 om 19:48 geschreven door Chil  


    Tags:bredestraat
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen:
    Bron : GVA

    09:24 OOSTERWEEL De Vlaamse regering moet op basis van het milieueffectenrapport (MER) het BAM-tracé in de vuilbak gooien. Dat vindt Groen-voorzitter Wouter Van Besien. Dat tracé wil het mobiliteitsprobleem oplossen ten koste van de gezondheid, wat volgens hem niet de bedoeling kan zijn.

    STANDPUNT Oosterweel: gaan we terug naar 2005?

    "We moeten mobiliteitsoplossingen vinden, die files moeten weg, maar we moeten tegelijkertijd ook de gezondheid van mensen ter harte nemen, en dus moet de luchtkwaliteit omhoog en het lawaai naar beneden", vervolgt de Groen-voorzitter, die vindt dat de Vlaamse regering onmiddellijk kan ingrijpen door een beter gebruik van de bestaande infrastructuur, meer openbaar vervoer en fietsinfrastructuur en een andere aanpak van het mobiliteitsprobleem.

    Van Besien wijst erop dat Oosterweel verschillende drukbevolkte stadsdelen en woonkernen slechtere lucht doet inademen. Het Meccano-tracé pakt ook het mobiliteitsprobleem aan, heeft significant positieve resultaten en is "een robuust verkeerssysteem" volgens het MER, en scoort op vlak van luchtkwaliteit veel beter, stelt de Groen-voorzitter nog.

    Volgens hem kan de Vlaamse regering echte daadkracht tonen door op korte termijn belangrijke maatregelen te nemen, gunstig voor de mobiliteit en voor de luchtkwaliteit. Die nieuwe Scheldeoeververbinding komt er immers ten vroegste in 2022, en hoe die gefinancierd moet worden is nog heel onduidelijk.

    De regering kan in de eerste plaats de bestaande infrastructuur beter gebruiken: de Liefkenshoektunnel tolvrij maken en de snelheid op de bestaande ring verlagen. Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals; meer snelle fietsverbindingen voorzien, aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer. Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in de plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.

    11-02-2014 om 19:35 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ademloos:
    Bron : GVA

    10/02 OOSTERWEEL De MER-cel heeft het MER-rapport, met de vergelijking van de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding, afgerond. Het BAM-tracé zou daarbij als beste uit de bus komen, vooral op vlak van mobiliteit. De actiegroep Ademloos, die voorstander is van het Meccano-tracé, stelt zich ernstige vragen bij de onafhankelijkheid van de experts die het rapport opstelden. Ademloos somde zijn bezwaren op in een open brief.

    "De politiek zal in zeven haasten proberen een tracé te kiezen", zo meent de actiegroep van voortrekker Wim van Hees. In een open brief aan de Vlaamse regering somt Ademloos in zeven punten op waarom het Meccano-tracé de beste oplossing is.

    Lees ook: Plan-MER: "Oosterweel beste oplossing voor mobiliteit"

    "Wij twijfelen aan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het MER omdat de bouwheer en opdrachtgever BAM te sterk betrokken is", zo stelt Ademloos als eerste bezwaar. "Uit een recentelijk gelekte e-mail bleek inderdaad dat alle experts door BAM gerekruteerd zijn bij werknemers van TV SAM. Het studiebureau TV SAM is speciaal opgericht om het BAM-tracé technisch te begeleiden. De onafhankelijkheid van deze experts is dus niet gewaarborgd."

    Verkeerde 'BAM-methodiek'

    Ademloos meent ook dat er bij de studie een methodiek werd gehanteerd die tot bepaalde conclusies moest leiden. Bepaalde zaken werden niet onderzocht of uit de studie gelaten. Zo weigerde de studiegroep het overkappingseffect van het Meccano-tracé te bestuderen en werd er geen rekening gehouden met de afstandsperimeters tot het snelwegennet in Antwerpen. Ademloos meent nochtans dat afstand tot de snelweg bepalende gevolgen heeft voor de volksgezondheid.

    Eigen studies van Ademloos zouden uitwijzen dat het BAM-tracé de gezondheid van maximaal 44.000 mensen zou verbeteren. "Het meest optimale Meccano tracé verbetert de gezondheidseffecten voor 127.000 mensen of 25% van alle Antwerpenaren", zo stelt Ademloos.

    Politieke keuze

    "De regeringsplanning om zo snel mogelijk een beslissing te nemen is strikt politiek", zo concludeert de actiegroep. "Een vlucht vooruit voor het eigen overleven, ten koste van Antwerpenen bij uitbreiding van Vlaanderen, want niemand wordt beter van slecht besteed belasting geld."

    Wat is het BAM-tracé?

    Het BAM-tracé is een tracé met een tunnelcomplex, dat op Linkeroever (aan het Sint-Annabos) onder de grond gaat, en op rechteroever weer aansluit op de bestaande Ring rond Antwerpen, ter hoogte van Luchtbal en Merksem

    Foto Belga (Wim van Hees naast Manu Claeys van stRaten-generaal)

    Lees de integrale open brief: www.ademloos.be

      11-02-2014 om 19:34 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      08-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote werken op komst
      Bron : ATV


      08-02-2014 om 22:34 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      07-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende week beslissing over Oosterweel?
      Bron : GVA

      12:41 OOSTERWEEL Het Oosterweel-dossier staat volgende week vrijdag (14 februari) op de agenda van de Vlaamse regering. Dat hebben Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad van de Vlaamse regering. Of de regering dan ook al meteen een beslissing kan nemen over het tracé, valt af te wachten.

      Donderdag leverde Antea Group, het studiebureau dat het plan-MER over de milieueffecten van de Oosterweelverbinding begeleidt, zijn MER-rapport af. Nu is het aan de onafhankelijke MER-cel om te oordelen of het rapport "conform" is of niet, met andere woorden of alle elementen correct onderzocht zijn. Die stap kan vrij snel genomen worden, zo bevestigde minister Crevits.

      "Nog voor verkiezingen beslissing"

      Zodra het MER-rapport ook "gevalideerd" is, kan het naar de regering. Samen met de maatschappelijke kosten-batenanalyse (mkba) en de veiligheidsrapporten moet het rapport de basis zijn voor de beslissing van Peeters II over het te kiezen tracé. Of die tracéknoop volgende week al doorgehakt kan worden, is onzeker. "Het is in ieder geval het eerst mogelijke beslissingsmoment", aldus Crevits.

      Binnen de Vlaamse regering is afgesproken om tot 14/2 niet meer over het dossier te communiceren.

      Minister-president Peeters maakt zich sterk dat zijn regering "zoals aangekondigd" nog voor de verkiezing een beslissing zou nemen in het Oosterweel-dossier. "Sommigen zullen dus hun verkiezingscampagne moeten bijsturen", zei Peeters.

      Foto Isopix (Hilde Crevits en Kris Peeters)





      volgende week beslissing over oosterweel

      07-02-2014 om 23:50 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      05-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak in winkel te Ekeren
      Bron : Polderke

       Een medewerkster van de winkel Eva Centrum in de Kattenberg in Ekeren stelde zaterdagmiddag vast dat er was ingebroken. Een kelderluik was verwijderd om via die weg binnen te geraken. In het pand zelf was een tussendeur opengebroken om in de winkel te geraken. Daar werd op het eerste zicht enkel wat geld gestolen. Van de inbreker ontbreekt nog elk spoor.

       

      05-02-2014 om 23:05 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milieustudie Oosterweel morgen klaar
      Bron : GVA

      oosterweeldossier stilaan klaar voor trace




      16:22 UPDATE OOSTERWEEL De milieustudie over de impact van de Oosterweelverbinding is klaar. Antea Group, die het onderzoek naar het beste tracé heeft begeleid, zal donderdagochtend het meest besproken plan-MER van de afgelopen 30 jaar overhandigen aan de bevoegde cel.

      Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), in naam van minister-president Kris Peeters, gezegd. De MER-cel moet nu nagaan of er nog fouten in het rapport staan. Als die controle klaar is, krijgt de Vlaamse regering het in handen en zal het - mogelijk binnen twee of drie weken - de knoop doorhakken voor het favoriete tracé. De resultaten van het milieu-effectenrapport blijven voorlopig nog geheim. Die zijn waarschijnlijk vrijdag, of begin volgende week, in te kijken.

      Vijf verschillende tracés

      In november 2013 lag eindelijk de ontwerpversie van het plan-MER op tafel. In dat plan-MER werden vijf verschillende tracés voor het Antwerpse mobiliteitsdossier tegen het licht gehouden. Naast het Oosterweeltracé, het voorkeurstracé van de regering, ging het onder meer om het Meccanotracé, dat de voorkeur krijgt van enkele actiegroepen.

      Het vuistdikke document vertrok daarop naar een hele reeks adviesorganen. Antea Group, het onafhankelijke bureau dat de plan-MER begeleidde, had de voorbije weken de handen vol met het verwerken van alle opmerkingen en adviezen. Dat was ook de reden waarom de oorspronkelijke deadline van 'eind januari' verschoof naar 'begin februari'.

      WB, BELGA
      (Simulatie Belga: de mogelijke situatie ter hoogte van het Noorderkasteel)

      05-02-2014 om 23:01 geschreven door Chil  


      Tags:oosterweel
      » Reageer (0)
      03-02-2014
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegenwerken in Stabroek: omleidingen
      Bron : District Ekeren

      Nieuwsbericht gepubliceerd op 31/01/2014

      Vanaf maandag 3 februari 2014 starten er wegenwerken aan de gewestweg N111 in Stabroek. In verschillende fases worden delen van deze gewestweg afgesloten. De omleiding voor het autoverkeer van Putte richting autostrade zal gedeeltelijk via Berendrecht verlopen.

      Het autoverkeer rijdt via de A.C. Swinnestraat in Putte via het Oud Broek naar de Abtsdreef in Stabroek. Ter hoogte van de Abtsdreef staan er verkeerslichten. Daar wordt het verkeer dat naar de autostrade moet via de Monnikenhofstraat en de Krommeweg, naar het oprittencomplex in Berendrecht gestuurd.

      De Konijnendreef in Berendrecht, zijstraat van het Oud Broek, zal afgesloten worden voor het autoverkeer. Enkel fietsers kunnen er gebruik van maken. Dit om te voorkomen dat sluitverkeer via deze weg het oprittencomplex in Berendrecht probeert te bereiken.

      Info wegenwerken Stabroek: www.stabroekmobiel.be - tel. 03 210 11 40.

      03-02-2014 om 16:42 geschreven door Chil  


      » Reageer (0)


      GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

      GROEN! EKEREN

      Promoot jouw pagina ook


      Categorieën

      Inhoud blog
    • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
    • N-VA laat CD&V vallen
    • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
    • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
    • Digitale infoborden werken niet
    • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
    • Nieuwe geluidsschermen langs A12
    • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
    • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
    • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
    • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
    • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
    • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
    • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
    • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

      Klik hierboven om deze Blog via

      Facebook te volgen.

      Blijf op de hoogte!


      Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
    • De Standaard : Oosterweeldossier
    • GVA : Oosterweeldossier
    • Radio Centraal : Oosterweeldossier
    • Straten Generaal
    • HLN (traag)
    • BAM
    • Ademloos
    • De Lloyd (Bedrijven)
    • ATV
    • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

      forum

      Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


      Meer dan 225.000 websites (Start.be)


      Mijn favorieten
    • go2.be
    • Linknet
    • DE RAASKALDERIJ
    • Genoeg - Consuminderen
    • Netwerk Bewust Verbruiken
    • Stampmedia
    • Wouter zingt

      ACTUELE LINKS EKEREN
    • Werken in Ekeren?
    • Uitgevoerde Werken
    • Lopende Werken
    • Geplande werken
    • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
    • Subsidies

       


      Dropbox

      Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


      Blog als favoriet !

      Hoofdpunten blog blogtips
    • Mededeling

      GROEN EKEREN

      Promoot jouw pagina ook
      Willekeurig Bloggen.be Blogs
      levend_geloof8
      www.bloggen.be/levend_
      Mijn favorieten
    • bloggen.be
    • toplijsten
    • 2link


    • Blog tegen de wet? Klik hier.
      Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs