Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
23-02-2014
Leugenberg ongeval
Bron : GVA
Epilepsie-aanval leidt tot dode en meerdere gewonden (video, fotoalbum)
22/02 EKEREN (2180) Bij een tragisch verkeersongeval aan de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag rond 12.30 uur een dode en meerdere gewonden gevallen.
Een bestuurster van een Peugeot 208 kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. Ze begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond.
Enkele honderden meters verder raakte de vrouw met haar wagen nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse.
Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond. De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel.
De politie onderzoekt de precieze omstandigheden van het zware ongeval. De bestuurster van het aanrijdende voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.
Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er viel 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is een bestuurster, zij kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de de wagen in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond. De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de juiste omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Volgens sommige kranten zou de overleden mounain biker afkomstig zijn van Schoonbroek. Eén van de licht gewonden zou in Stabroek of Hoevenen wonen. s Avonds bevestigde het parket van Antwerpen dat het rijbewijs van de vrouw die het verkeersongeval veroorzaakte, werd ingetrokken en dit voor 14 dagen. Er zijn voorlopig geen aanwijzigingen dat de dame niet mocht rijden. Evenmin wijs iets er op dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt onderwerp uit van verder onderzoek, aldus Stephanie Chomé van het parket.
BRON : NIEUWSBLAD
Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur
EKEREN - Bij een ongeval op de brug van de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag een dode en verschillende gewonden gevallen. Een vrouw kreeg een epilepsie-aanval achter het stuur van haar wagen en reed daarop in op drie fietsers, een ziekenwagen en een BMW. Eén van de fietsers overleefde de klap niet.
Het ongeval gebeurde rond 12.30 uur. De bestuurster van een Peugeot 208 kreeg op de brug plots een epilepsie-aanval en verloor de controle over het stuur. Haar auto begon te zwalpen over de weg. Op het einde van de brug raakte ze een fietsster, die lichtgewond raakte.
Enkele honderden meters verder reed de vrouw twee mountainbikers aan. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van het kruispunt met de Antwerpsesteenweg, botste de Peugeot op een ziekenwagen en een BMW. De drie ambulanciers raakten lichtgewond, de bestuurder van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. De man werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis, maar zijn toestand is stabiel.
De cel verkeersongevallen van de lokale politie van Antwerpen onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferhulp kwamen ook ter plaatse om de betrokkenen op te vangen. De bestuurster van de Peugeot kwam er met lichte verwondingen van af. De vrouw werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.
Rijbewijs kwijt
Het parket van Antwerpen meldde zaterdagavond nog dat de vrouw haar rijbewijs voor veertien dagen kwijt is. 'Er zijn voorlopig geen aanwijzingen dat de dame niet mocht rijden of dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt voorwerp uit van verder onderzoek', zegt woordvoerster Stephanie Chomé.
ZA 22 FEB - ZWAAR VERKEERSONGEVAL AAN LEUGENBERG EIST 1 DODE EN VERSCHILLENDE GEWONDEN + FOTO'S - 13:59
Bron : 112 Antwerpen
ngezonden door: Louis van Looy
Zaterdagmiddag rond 12.30 uur gebeurde aan de Leugenberg een verkeersongeval waarbij een auto op verschillende plaatsen personen en voertuigen aanreed. Er valt 1 dode te betreuren en meerdere gewonden. De veroorzaker van de ravage is de bestuurster van een Peugeot 208. De vrouw kreeg tijdens het rijden een epilepsie-aanval. De bestuurster begon te zwalpen en op het einde van de brug raakte ze een fietsster. De vrouw raakte lichtgewond. Enkele honderden meters verder, raakte de vrouw met haar auto nog eens twee mountainbikers. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van de Antwerpsesteenweg kwam de Peugeot in botsing met een ziekenwagen en een BMW. In de ziekenwagen zaten drie ambulanciers. Ze raakten alledrie lichtgewond.
De chauffeur van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn toestand is stabiel. De cel verkeersongevallen van Lokale Politie Antwerpen onderzoekt de preciese omstandigheden van het complexe ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferzorg kwamen ook ter plaatse om de verschillende slachtoffers en betrokkenen op te vangen. De bestuurster van het aanrijdend voertuig kwam er met lichte verwondingen vanaf. Ze is momenteel overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor. Meer informatie over de leeftijd van de slachtoffers volgt later.
Oppositie: "BAM-tracé gaat in tegen wil bevolking"
14:44 OOSTERWEEL Volgens de oppositiepartijen Groen en Vlaams Belang gaat de beslissing voor het BAM-tracé in tegen de wil van de Antwerpse bevolking en wordt er geen rekening gehouden met het referendum van 2009. Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen.
Net als Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. "Ik begrijp het ongenoegen", aldus Meuleman.
Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.
De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.
Noriant?
De fractieleiders van de meerderheidspartijen beklemtoonden in De Zevende Dag dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. "We zijn niet getrouwd met Noriant", zei Bart Van Malderen (sp.a), die een "spoedig antwoord" van de Europese Commissie verwacht.
Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.
"De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Bart Van Malderen (sp.a). Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het "onlogisch" zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.
Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. "Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben", klonk het.
Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.
. 'Wij zijn niet getrouwd met Noriant voor Oosterweel'
Bron : De Tijd
Kwaliteitsjournalistiek vergt veel investeringen. Als u een artikel wil delen, gebruik daarom onderstaande link in plaats van de tekst te knippen/kleven. Meer informatie over auteursrechten of intellectuele eigendom vindt u in onze Algemene Voorwaarden. http://help.tijd.be/?op=detail&articleId=8916071&nodeId=3474 Wie bijkomende rechten wil kopen voor collectief of commercieel gebruik, kan terecht bij Reprocopy. http://www.reprocopy.be/ Hierbij vindt u de link die u makkelijk met anderen kan delen: http://www.tijd.be/r/t/1/id/9467622.
De fractieleiders van de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement hebben zondag in het VRT-programma De Zevende Dag beklemtoond dat nog niet vastligt dat bouwconsortium Noriant een deel van de plannen van het Oosterweelproject kan uitvoeren. 'We zijn niet getrouwd met Noriant', zei Bart Van Malderen (sp.a), die een 'spoedig antwoord' van de Europese Commissie verwacht.
Bart Van Malderen.
Nadat de Vlaamse regering in 2010 het aanzicht van het Oosterweelproject wijzigde en de brug verving door tunnels, drong zich de vraag op of Noriant, met wie een soort voorakkoord was gesloten, al kon beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd was gebleven. Minister-president Kris Peeters probeerde vorig jaar een formeel antwoord van de Commissie vast te krijgen, maar dat kwam er vooralsnog niet.
'De Europese Commissie heeft zich ertoe verbonden om na de oplevering van het milieueffectenrapport een antwoord te geven. Dat rapport is er vorige week gekomen. Ik verwacht een spoedig antwoord", zei Van Malderen. Volgens zijn CD&V-collega Koen Van Den Heuvel zou het 'onlogisch' zijn nu reeds stelling in te nemen. Eerst moet blijken of de detailplannen (GRUP, project-MER, etcetera) afwijken van het oorspronkelijke plan.
Vanuit de oppositie had Joris Van Hauthem (Vlaams Belang) zich luidop vragen gesteld bij de positie van Noriant in het dossier. 'Ik vraag me af wat de relatie is tussen Noriant en de omgeving van de minister-president. Het lijkt er toch wel op dat hij er alles aan doet om Noriant die gunning te laten hebben', klonk het.
Net als Van Hauthem stelde ook Elizabeth Meuleman (Groen) aan de kaak dat de Vlaamse regering ondanks het Antwerpse referendum van 2009 vasthoudt aan het oorspronkelijke BAM-tracé. Dat zuigt volgens haar meer auto's naar de stad, met alle milieuproblemen vandien. Groen gaat niet oproepen om nieuwe procedures te starten, maar sluit niet uit dat die er gaan komen. 'Ik begrijp het ongenoegen', aldus Meuleman.
Bart Tommelein (Open Vld) stelde het tracé niet in vraag, maar herinnerde er evenzeer aan dat er in het Oosterweeldossier nog een hele weg moet afgelegd worden, en dat de volgende Vlaamse regering nog heel wat staat te wachten. Net als Groen drong hij aan op onmiddellijke maatregelen om het fileprobleem in Antwerpen reeds voor 2022 aan te pakken, bijvoorbeeld via een (gedeeltelijke) opheffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel.
De meerderheidspartijen wezen erop dat de regering 1 miljard euro investeerde om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen aan te pakken. Door tal van aanpassingen aan het tracé, met onder meer de tunnels, de geluidsschermen en de overkapping, is wel degelijk rekening gehouden met het referendum, stellen ze. Het milieueffectenrapport heeft volgens hen ook aan getoond dat het tracé qua leefbaarheid niet slechter is dan het Meccano-alternatief.
Na de oplevering van het milieueffectenrapport besloten de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de haven vrijdag definitief om door te gaan met het BAM-tracé, het traject dat dichter bij de stad ligt dan het Meccano-alternatief van de actiegroepen. Woensdag wordt het debat allicht voortgezet in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement, want de oppositie eist een plenair debat en de meerderheid leek daar zondag geen probleem mee te hebben.
14/02 OOSTERWEEL De Vlaamse regering heeft na het plan-MER een beslissing genomen over de derde scheldekruising. Het Oosterweeltracé moet de Ring binnen afzienbare tijd helemaal rond maken. Om de criticasters de mond te snoeren werden er een aantal aanpassingen aan het bekende tracé gedaan die de leefbaarheid voor de omwonenden moet verbeteren. Wij lijsten de verschillende aanpassingen aan het BAM-tracé even op.
Het viaduct van Merksem zal verdwijnen, dat was al geweten na het vorige besluit uit 2010. Ter hoogte van het Sportpaleis zal het verkeer 'onder het maaiveld' verdwijnen. Die beslissing biedt de kans om de open sleuf tussen het Sportpaleis en het Lobroekdok te overkappen met een nieuw stedelijk plein, van 1 hectare.
2. Geen paperclip maar Hollandse knoop
De aanvankelijke ingewikkelde constructie met de paperclip, ter hoogte van datzelfde Sportpaleis, wordt afgevoerd. In plaats daarvan komt een sterk vereenvoudigd op- en afrittensysteem aan Schijnpoort. De bewuste paperclip wordt vervangen door een zogenaamde 'Hollandse knoop'. In elke rijrichting zullen er op de ring zeven rijstroken zijn en de op- en afritten tellen telkens twee rijstroken. Wat het totaal op 18 rijstroken brengt. Aan het waterzuiveringscomplex komt er een directe aantakking op de Noordersingel. De Schijnpoortweg wordt de as voor het stedelijk verkeer en het openbaar vervoer. Tijdens de aanleg van de nieuwe autostrade zal het viaduct tijdelijk fungeren als 'minder hinderbrug'. Al die tijd zullen er steeds vier (versmalde) rijstroken zijn in elke richting.
3. Verkeer gaat onder het Albertkanaal
De belangrijkste aanpassing aan het plan uit 2010 is misschien wel de tunnel onder het Albertkanaal. Voorbij het Sportpaleis verdwijnt het verkeer in noordelijke richting onder de grond. Daar zullen er vertakkingen zijn richting nieuwe Scheldetunnels en richting A12.
De Oosterweelverbinding zal de files rond Antwerpen niet oplossen. Wat er ook wordt beslist vandaag, we zullen nog even lang in de file staan als nu. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse regering wil vandaag eindelijk de knoop doorhakken over het Oosterweeldossier. Naar alle waarschijnlijkheid zal de regering voor het BAM-tracé kiezen. Maar of het nu BAM, Meccano of Oosterweel-Noord is: voor de automobilist maakt de tracékeuze bitter weinig uit. Ook als de ring wordt vervolledigd staan we binnenkort nog even lang in de file als vandaag.
"Zelfs de meest performante scenario's leveren een situatie op met trajecttijden die slechts vergelijkbaar zijn met de bestaande toestand." Dat schrijven de experts van de Dienst Milieueffectrapportagebeheer van de Vlaamse overheid in het plan-MER van de Oosterweelverbinding. "De scenario's kunnen de bestaande doorstromings- en bereikbaarheidsproblemen niet ten gronde oplossen."
Dat betekent niet dat de Oosterweelverbinding helemaal overbodig is. Dankzij Oosterweel kunnen we wel de verwachte aangroei van het autoverkeer tegen 2020 opvangen. "Vandaag vinden veel mensen de situatie al dramatisch, maar in 2020 zouden ze nog veel langer stilstaan. Dankzij de Oosterweelverbinding kunnen we die apocalyptische situatie alvast vermijden", zegt een van de experts.
Als we niets zouden doen, zouden we in 2020 gemiddeld 31 minuten nodig hebben om het Antwerps stadsgewest te doorkruisen. Vandaag zijn dat 21,4 minuten (-31 procent). Geen enkel nieuw tracé slaagt erin om die toename van de files volledig op te vangen. Via het BAM-tracé zou de reistijd in het beste geval, met allerlei flankerende maatregelen, 22,6 minuten bedragen (-27 procent). Via het Meccanotracé 23,6 minuten (-24 procent) en via Oosterweel-Noord 24,2 minuten (-22 procent). In 2020 rijden we sowieso trager dan vandaag.
De beperkte impact doet vragen rijzen bij de wenselijkheid van de infrastructuurplannen. Het Rekenhof schat de kostprijs van de Oosterweelverbinding op 3,25 miljard euro. Kijk je naar het volledige Masterplan 2020 voor Antwerpen, dan is dat bijna 7,5 miljard euro.
Het is niet de eerste maal dat er een opmerkelijke verkeersaanpassing gebeurt in Ekeren-Mariaburg. Denk maar aan de Frans Standaertlei, Nijverheidslei, Leopoldlei. Men draaide er de rijrichting andersom, vooreerst voor een proefperiode van circa 6 maand. Later werd het plan bijgestuurd omdat verschillende automobilisten die er de vernieuwde toestand niet kenden toertjes bleven draaien Voor een achttal dagen werd door de Stad Antwerpen alweer drastisch ingegrepen: in haastige 2-tellen en de grootste verdere geheimhouding werd de rijrichting Bist richting Ekeren opgeheven! Kom je uit rijrichting Brasschaat en je wil alternatief naar Antwerpen kan je best afzwenken aan de lichten links Veltwijcklaan. Resultaat: de files op de Kapelsesteenweg worden nog wat langer. Als dan volgend jaar die drukke Kapelsesteenweg wordt heraangelegd zal men het doorgaand verkeer via de E19 en Antwerpse ring sturen. Anderzijds, via de Schriek naar Ekeren lost niet veel op De heer Marc Meyvis uit Brasschaat en trouwens vele andere automobilisten keken afgelopen week maar zuur op. Het afdraaien richting Bist werd beloond met een boetebonnetje. Dat heb je nu eenmaal als je rijd op automatische piloot. Toegegeven: dagelijks filerijden is jammer genoeg nog erger! erjee.
EKEREN - Een aantal huizen in de Bredestraat heeft het vrijdag urenlang zonder elektriciteit moeten stellen. Oorzaak was een doorgebrande kabel.
De panne begon rond 9 uur in de voormiddag. In de loop van de voormiddag was er terug elektriciteit, maar slechts voor een goed half uur.
Daarna was het euvel pas rond 13 uur terug hersteld, maar rond 18 uur liet de elektriciteit het terug afweten. Rond 20 uur floepte de verlichting terug aan.
Elektriciteitsproblemen Bredestraat duren voort
EKEREN - De elektriciteitsproblemen in de Bredestraat zijn nog niet volledig opgelost. Nadat een aantal huizen vrijdag urenlang geen elektriciteit had, vielen zondag opnieuw een aantal huizen zonder stroom. Andere gezinnen dienden het enkele uren zonder internet te stellen.
'Blijkbaar traden er in de nacht van zaterdag op zondag weer problemen op gelijkaardig aan die van vrijdagochtend, met flikkerende lampen tot gevolg. De werken op zondag verliepen best spectaculair. Rond 10 uur en rond 11.30 uur deden zich kleine explosies voor. Er kwamen lichtflitsen uit de put', zo vertelt buurtbewoner Bert Beirinckx.
De familie Beirinckx heeft behoorlijk schade geleden onder de panne van vrijdag. 'Twee elektrische toestellen hebben de geest gegeven, waaronder een verwarmingsketel van amper twee jaar oud', vertelt hij nog.
Volgende week dient nog een fout tussen huisnummer 37 en 41 te worden aangepakt.
09:24 OOSTERWEEL De Vlaamse regering moet op basis van het milieueffectenrapport (MER) het BAM-tracé in de vuilbak gooien. Dat vindt Groen-voorzitter Wouter Van Besien. Dat tracé wil het mobiliteitsprobleem oplossen ten koste van de gezondheid, wat volgens hem niet de bedoeling kan zijn.
"We moeten mobiliteitsoplossingen vinden, die files moeten weg, maar we moeten tegelijkertijd ook de gezondheid van mensen ter harte nemen, en dus moet de luchtkwaliteit omhoog en het lawaai naar beneden", vervolgt de Groen-voorzitter, die vindt dat de Vlaamse regering onmiddellijk kan ingrijpen door een beter gebruik van de bestaande infrastructuur, meer openbaar vervoer en fietsinfrastructuur en een andere aanpak van het mobiliteitsprobleem.
Van Besien wijst erop dat Oosterweel verschillende drukbevolkte stadsdelen en woonkernen slechtere lucht doet inademen. Het Meccano-tracé pakt ook het mobiliteitsprobleem aan, heeft significant positieve resultaten en is "een robuust verkeerssysteem" volgens het MER, en scoort op vlak van luchtkwaliteit veel beter, stelt de Groen-voorzitter nog.
Volgens hem kan de Vlaamse regering echte daadkracht tonen door op korte termijn belangrijke maatregelen te nemen, gunstig voor de mobiliteit en voor de luchtkwaliteit. Die nieuwe Scheldeoeververbinding komt er immers ten vroegste in 2022, en hoe die gefinancierd moet worden is nog heel onduidelijk.
De regering kan in de eerste plaats de bestaande infrastructuur beter gebruiken: de Liefkenshoektunnel tolvrij maken en de snelheid op de bestaande ring verlagen. Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals; meer snelle fietsverbindingen voorzien, aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer. Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in de plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.
10/02 OOSTERWEEL De MER-cel heeft het MER-rapport, met de vergelijking van de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding, afgerond. Het BAM-tracé zou daarbij als beste uit de bus komen, vooral op vlak van mobiliteit. De actiegroep Ademloos, die voorstander is van het Meccano-tracé, stelt zich ernstige vragen bij de onafhankelijkheid van de experts die het rapport opstelden. Ademloos somde zijn bezwaren op in een open brief.
"De politiek zal in zeven haasten proberen een tracé te kiezen", zo meent de actiegroep van voortrekker Wim van Hees. In een open brief aan de Vlaamse regering somt Ademloos in zeven punten op waarom het Meccano-tracé de beste oplossing is.
"Wij twijfelen aan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het MER omdat de bouwheer en opdrachtgever BAM te sterk betrokken is", zo stelt Ademloos als eerste bezwaar. "Uit een recentelijk gelekte e-mail bleek inderdaad dat alle experts door BAM gerekruteerd zijn bij werknemers van TV SAM. Het studiebureau TV SAM is speciaal opgericht om het BAM-tracé technisch te begeleiden. De onafhankelijkheid van deze experts is dus niet gewaarborgd."
Verkeerde 'BAM-methodiek'
Ademloos meent ook dat er bij de studie een methodiek werd gehanteerd die tot bepaalde conclusies moest leiden. Bepaalde zaken werden niet onderzocht of uit de studie gelaten. Zo weigerde de studiegroep het overkappingseffect van het Meccano-tracé te bestuderen en werd er geen rekening gehouden met de afstandsperimeters tot het snelwegennet in Antwerpen. Ademloos meent nochtans dat afstand tot de snelweg bepalende gevolgen heeft voor de volksgezondheid.
Eigen studies van Ademloos zouden uitwijzen dat het BAM-tracé de gezondheid van maximaal 44.000 mensen zou verbeteren. "Het meest optimale Meccano tracé verbetert de gezondheidseffecten voor 127.000 mensen of 25% van alle Antwerpenaren", zo stelt Ademloos.
Politieke keuze
"De regeringsplanning om zo snel mogelijk een beslissing te nemen is strikt politiek", zo concludeert de actiegroep. "Een vlucht vooruit voor het eigen overleven, ten koste van Antwerpenen bij uitbreiding van Vlaanderen, want niemand wordt beter van slecht besteed belasting geld."
Wat is het BAM-tracé?
Het BAM-tracé is een tracé met een tunnelcomplex, dat op Linkeroever (aan het Sint-Annabos) onder de grond gaat, en op rechteroever weer aansluit op de bestaande Ring rond Antwerpen, ter hoogte van Luchtbal en Merksem
Foto Belga (Wim van Hees naast Manu Claeys van stRaten-generaal)
Donderdag leverde Antea Group, het studiebureau dat het plan-MER over de milieueffecten van de Oosterweelverbinding begeleidt, zijn MER-rapport af. Nu is het aan de onafhankelijke MER-cel om te oordelen of het rapport "conform" is of niet, met andere woorden of alle elementen correct onderzocht zijn. Die stap kan vrij snel genomen worden, zo bevestigde minister Crevits.
"Nog voor verkiezingen beslissing"
Zodra het MER-rapport ook "gevalideerd" is, kan het naar de regering. Samen met de maatschappelijke kosten-batenanalyse (mkba) en de veiligheidsrapporten moet het rapport de basis zijn voor de beslissing van Peeters II over het te kiezen tracé. Of die tracéknoop volgende week al doorgehakt kan worden, is onzeker. "Het is in ieder geval het eerst mogelijke beslissingsmoment", aldus Crevits.
Binnen de Vlaamse regering is afgesproken om tot 14/2 niet meer over het dossier te communiceren.
Minister-president Peeters maakt zich sterk dat zijn regering "zoals aangekondigd" nog voor de verkiezing een beslissing zou nemen in het Oosterweel-dossier. "Sommigen zullen dus hun verkiezingscampagne moeten bijsturen", zei Peeters.
Een medewerkster van de winkel Eva Centrum in de Kattenberg in Ekeren stelde zaterdagmiddag vast dat er was ingebroken. Een kelderluik was verwijderd om via die weg binnen te geraken. In het pand zelf was een tussendeur opengebroken om in de winkel te geraken. Daar werd op het eerste zicht enkel wat geld gestolen. Van de inbreker ontbreekt nog elk spoor.
16:22 UPDATE OOSTERWEEL De milieustudie over de impact van de Oosterweelverbinding is klaar. Antea Group, die het onderzoek naar het beste tracé heeft begeleid, zal donderdagochtend het meest besproken plan-MER van de afgelopen 30 jaar overhandigen aan de bevoegde cel.
Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), in naam van minister-president Kris Peeters, gezegd. De MER-cel moet nu nagaan of er nog fouten in het rapport staan. Als die controle klaar is, krijgt de Vlaamse regering het in handen en zal het - mogelijk binnen twee of drie weken - de knoop doorhakken voor het favoriete tracé. De resultaten van het milieu-effectenrapport blijven voorlopig nog geheim. Die zijn waarschijnlijk vrijdag, of begin volgende week, in te kijken.
Vijf verschillende tracés
In november 2013 lag eindelijk de ontwerpversie van het plan-MER op tafel. In dat plan-MER werden vijf verschillende tracés voor het Antwerpse mobiliteitsdossier tegen het licht gehouden. Naast het Oosterweeltracé, het voorkeurstracé van de regering, ging het onder meer om het Meccanotracé, dat de voorkeur krijgt van enkele actiegroepen.
Het vuistdikke document vertrok daarop naar een hele reeks adviesorganen. Antea Group, het onafhankelijke bureau dat de plan-MER begeleidde, had de voorbije weken de handen vol met het verwerken van alle opmerkingen en adviezen. Dat was ook de reden waarom de oorspronkelijke deadline van 'eind januari' verschoof naar 'begin februari'.
WB, BELGA (Simulatie Belga: de mogelijke situatie ter hoogte van het Noorderkasteel)
Vanaf maandag 3 februari 2014 starten er wegenwerken aan de gewestweg N111 in Stabroek. In verschillende fases worden delen van deze gewestweg afgesloten. De omleiding voor het autoverkeer van Putte richting autostrade zal gedeeltelijk via Berendrecht verlopen.
Het autoverkeer rijdt via de A.C. Swinnestraat in Putte via het Oud Broek naar de Abtsdreef in Stabroek. Ter hoogte van de Abtsdreef staan er verkeerslichten. Daar wordt het verkeer dat naar de autostrade moet via de Monnikenhofstraat en de Krommeweg, naar het oprittencomplex in Berendrecht gestuurd.
De Konijnendreef in Berendrecht, zijstraat van het Oud Broek, zal afgesloten worden voor het autoverkeer. Enkel fietsers kunnen er gebruik van maken. Dit om te voorkomen dat sluitverkeer via deze weg het oprittencomplex in Berendrecht probeert te bereiken.
Sinds vrijdag 24 januari kunnen bewoners van het centrum van Ekeren opnieuw hun brieven en drukwerk kwijt zonder naar het postkantoor in de Blarenstraat of de postbus aan Villa Geniets in de Veltwijcklaan te moeten afzakken. De antieke torenpostbus die vroeger op de Markt dienst deed op het voetpad ter hoogte van het voormalige gemeentehuis (de Trappekens) was blijkbaar aan renovatie toe en die operatie heeft maanden in beslag genomen maar het resultaat mag gezien worden. Ekeren is nu dus opnieuw een felrode bezienswaardigheid rijker geworden, zij het wel op een andere plaats. De bus werd namelijk vlakbij de Sint-Lamberutskerk geplaatst in het begin van de Frans Harrewijnlaan. Kerkgangers kunnen dus snel nog wat brieven of kaarten in de bus kwijt alvorens de kerk binnen te stappen. Reden van de verplaatsing blijkt de makkelijke bereikbaarheid te zijn voor de postautos die de bus moeten lichten. Op de Markt moesten die meestal dubbel parkeren en vormden dus een hindernis. (jdh)