Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
11-02-2014
Ademloos:
Bron : GVA
10/02 OOSTERWEEL De MER-cel heeft het MER-rapport, met de vergelijking van de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding, afgerond. Het BAM-tracé zou daarbij als beste uit de bus komen, vooral op vlak van mobiliteit. De actiegroep Ademloos, die voorstander is van het Meccano-tracé, stelt zich ernstige vragen bij de onafhankelijkheid van de experts die het rapport opstelden. Ademloos somde zijn bezwaren op in een open brief.
"De politiek zal in zeven haasten proberen een tracé te kiezen", zo meent de actiegroep van voortrekker Wim van Hees. In een open brief aan de Vlaamse regering somt Ademloos in zeven punten op waarom het Meccano-tracé de beste oplossing is.
"Wij twijfelen aan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het MER omdat de bouwheer en opdrachtgever BAM te sterk betrokken is", zo stelt Ademloos als eerste bezwaar. "Uit een recentelijk gelekte e-mail bleek inderdaad dat alle experts door BAM gerekruteerd zijn bij werknemers van TV SAM. Het studiebureau TV SAM is speciaal opgericht om het BAM-tracé technisch te begeleiden. De onafhankelijkheid van deze experts is dus niet gewaarborgd."
Verkeerde 'BAM-methodiek'
Ademloos meent ook dat er bij de studie een methodiek werd gehanteerd die tot bepaalde conclusies moest leiden. Bepaalde zaken werden niet onderzocht of uit de studie gelaten. Zo weigerde de studiegroep het overkappingseffect van het Meccano-tracé te bestuderen en werd er geen rekening gehouden met de afstandsperimeters tot het snelwegennet in Antwerpen. Ademloos meent nochtans dat afstand tot de snelweg bepalende gevolgen heeft voor de volksgezondheid.
Eigen studies van Ademloos zouden uitwijzen dat het BAM-tracé de gezondheid van maximaal 44.000 mensen zou verbeteren. "Het meest optimale Meccano tracé verbetert de gezondheidseffecten voor 127.000 mensen of 25% van alle Antwerpenaren", zo stelt Ademloos.
Politieke keuze
"De regeringsplanning om zo snel mogelijk een beslissing te nemen is strikt politiek", zo concludeert de actiegroep. "Een vlucht vooruit voor het eigen overleven, ten koste van Antwerpenen bij uitbreiding van Vlaanderen, want niemand wordt beter van slecht besteed belasting geld."
Wat is het BAM-tracé?
Het BAM-tracé is een tracé met een tunnelcomplex, dat op Linkeroever (aan het Sint-Annabos) onder de grond gaat, en op rechteroever weer aansluit op de bestaande Ring rond Antwerpen, ter hoogte van Luchtbal en Merksem
Foto Belga (Wim van Hees naast Manu Claeys van stRaten-generaal)