14/02 OOSTERWEEL De Vlaamse regering heeft na het plan-MER een beslissing genomen over de derde scheldekruising. Het Oosterweeltracé moet de Ring binnen afzienbare tijd helemaal rond maken. Om de criticasters de mond te snoeren werden er een aantal aanpassingen aan het bekende tracé gedaan die de leefbaarheid voor de omwonenden moet verbeteren. Wij lijsten de verschillende aanpassingen aan het BAM-tracé even op.
Het viaduct van Merksem zal verdwijnen, dat was al geweten na het vorige besluit uit 2010. Ter hoogte van het Sportpaleis zal het verkeer 'onder het maaiveld' verdwijnen. Die beslissing biedt de kans om de open sleuf tussen het Sportpaleis en het Lobroekdok te overkappen met een nieuw stedelijk plein, van 1 hectare.
2. Geen paperclip maar Hollandse knoop
De aanvankelijke ingewikkelde constructie met de paperclip, ter hoogte van datzelfde Sportpaleis, wordt afgevoerd. In plaats daarvan komt een sterk vereenvoudigd op- en afrittensysteem aan Schijnpoort. De bewuste paperclip wordt vervangen door een zogenaamde 'Hollandse knoop'. In elke rijrichting zullen er op de ring zeven rijstroken zijn en de op- en afritten tellen telkens twee rijstroken. Wat het totaal op 18 rijstroken brengt. Aan het waterzuiveringscomplex komt er een directe aantakking op de Noordersingel. De Schijnpoortweg wordt de as voor het stedelijk verkeer en het openbaar vervoer. Tijdens de aanleg van de nieuwe autostrade zal het viaduct tijdelijk fungeren als 'minder hinderbrug'. Al die tijd zullen er steeds vier (versmalde) rijstroken zijn in elke richting.
3. Verkeer gaat onder het Albertkanaal
De belangrijkste aanpassing aan het plan uit 2010 is misschien wel de tunnel onder het Albertkanaal. Voorbij het Sportpaleis verdwijnt het verkeer in noordelijke richting onder de grond. Daar zullen er vertakkingen zijn richting nieuwe Scheldetunnels en richting A12.