Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
10-04-2010
Inbraak en brandstichting in Sint-Lambertusschool
Bron : GVA
09/04 Donderdagmorgen stelde de directeur van de Sint-Lambertusschool op de Oorderseweg in Ekeren vast dat er tijdens de schoolvakantie in de school was ingebroken.
De inbrekers zijn waarschijnlijk in de school binnengeraakt via een stelling die tegen de gevels staat. Er zijn momenteel gevelwerken bezig aan de schoolgebouwen.
Brand
In de school zelf werden in de verschillende gebouwen meerdere lokalen doorzocht. In de refter werden alle koelkasten opengezet en werden de gordijnen in brand gestoken.
Enkele ramen zijn zwartgeblakerd en ruiten zijn gebarsten. Het vuur is wel spontaan gedoofd en de schade bleef eerder beperkt.
zaterdag 10 april 2010 Auteur: Stefaan Ledeganck bron: Nieuwsblad
Politie arresteert acht minderjarigen na inbraken in Ekerse scholen
Antwerpen.EKEREN - Een groepje jongeren heeft de afgelopen twee weken lelijk huisgehouden in drie scholen in Ekeren. Ze vernielden ramen en stichtten tweemaal brand. De politie kon acht jonge verdachten arresteren.
Het begon op 26maart, toen verschillende ruiten werden ingegooid aan het Koninklijk Atheneum van Ekeren. ‘Er werd ook een laptop gestolen en een aantal vuilnisbakken leeggegooid op de speelplaats', zegt opvoeder Luc Lauriks.
‘We hebben regelmatig te maken met vlagen van vandalisme in de school. Het probleem is dat onze school heel afgelegen ligt. Je kan hier doen wat je wil. We hebben wel een alarm, maar dat kunnen we niet laten aanstaan omdat vleermuizen het telkens opnieuw laten afgaan. De buren worden er horendol van.'
Ondertussen had de bende zijn werkterrein uitgebreid naar andere scholen. Tijdens de nacht van 29 op 30maart was het prijs bij campus Lambertus van het Moretus Katholiek Onderwijscentrum Ekeren. ‘Ze zijn binnengeraakt via een dakraam en via een klaslokaal tot in de leraarskamer geraakt', legt financieel directeur Frans Roggen uit. ‘Daar hebben ze een computer meegepakt, maar die hebben ze later laten staan. Ze hebben zelfs hun behoefte gedaan in de leraarskamer.'
Brandstichting
De directie lichtte de politie in, maar besteedde verder niet teveel aandacht aan het voorval. ‘We hadden beter moeten weten, want de daders zijn nog twee keer teruggekomen', zegt Roggen. De derde keer, tijdens de nacht van 7 op 8april, was het pas echt raak. De vandalen trapten verschillende deuren aan splinters, gooiden bureaus overhoop, goten limonade over de vloer en stichtten brand in de refter.
‘Toen we de deur kwamen openmaken, hing er nog rook in de refter en stonden de deuren naar de theaterzaal open. De gordijnen waren helemaal opgebrand', zegt technicus Marcel Mathyssen.
Ook in de Sint-Vincentschool aan de Leugenberg waren vandalen aan het werk.
De daders liepen pas tegen de lamp toen ze donderdagmiddag terugkeerden naar het Atheneum om er opnieuw ramen in te gooien. Na een tip van buren kon de politie acht minderjarigen oppakken aan de Veltwijcklaan, allemaal tussen 13 en 15jaar. Een aantal jongeren bekende de vernielingen aan het Atheneum, maar ontkende iets te maken te hebben met de andere vandalenstreken.
Afsluiten jeugdconcessie voor Chiro Ekeren Donk te Ekeren
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 2 april 2010 Iedereen aanwezig. collegebesluit: 4112 van vrijdag 2 april 2010
Cultuur Sport & Jeugd A-Punt
1 Jeugd. Afsluiten jeugdconcessie voor Chiro Ekeren Donk te Ekeren. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 4112) Agendapunt, gemeenteraad, open, 15/12/2008, jaarnummer 2152; Agendapunt, college, gewone zitting, 6/03/2009, jaarnummer 3041 Auteur: Dominique Baguet Motivering Voorgeschiedenis Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 februari 1986 de 1ste en 2de verdieping van het eigendom gelegen te 2180 Ekeren, Prinshoeveweg 21 in huur te verlenen aan de Parochiale Jeugdwerken. Het gebruik wordt van maand tot maand toegestaan tegen een jaarlijkse basisvergoeding van 29,74 EUR (jaarlijks indexeerbaar). De ruimtes worden door de Parochiale Jeugdwerken ter beschikking gesteld aan de Chiro Ekeren Donk. Chiro Ekeren Donk beschikt momenteel over 2 verschillende lokalen, verbonden door middel van een tuin. Lokaal "Nobele Donk", Jozef Ickxstraat 10, 2180 Ekeren is eigendom van de Dekenij (Bisdom). Lokaal "Oude Pastorij, Prinshoeveweg 21, 2180 Ekeren is eigendom van de stad Antwerpen en behoort tot het niet financieel patrimonium. In zitting van 15 december 2008, jaarnummer 2152 keurde de gemeenteraad het jeugdconcessiereglement goed. Het reglement bepaalt de voorwaarden waaronder voortaan stadspatrimonium in concessie wordt verleend aan jeugdverenigingen en jeugdorganisaties. Het college besliste in zitting van 6 maart 2009, jaarnummer 3041 over het plan van aanpak voor het meten van de conditiestaat van gebouwen in gebruik door derden via concessies. Feiten en context De lokalen van de Nobele Donk zijn veel te klein om de volledige groep te huisvesten, vandaar dat men al jaren aan het zoeken is naar alternatieven en dat de chiro tijdelijk plek heeft gevonden op de 1e en 2e verdieping van de Oude Pastorij, Prinshoeveweg 21, 2180 Ekeren. In augustus 2008 verhuisde het knutselatelier van de jeugddienst van Ekeren van de Oude Pastorij naar een gerenoveerd lokaal achter de bibliotheek van Mariaburg. Sindsdien is de benedenverdieping vrij en heeft chiro Ekeren Donk reeds een concessie aangevraagd om ook deze benedenverdieping te mogen gebruiken. In het najaar van 2009 gaf patrimoniumonderhoud de goedkeuring aan Chiro Ekeren Donk om gebruik te kunnen maken van de benedenverdieping. In ruil daarvoor werd de zolder volledig ontruimd en de toegang naar de zolder werd afgesloten omwille van veiligheidsredenen. Aangezien dit een tijdelijke oplossing is, moest de bestaande concessie niet aangepast worden. De quickscan, uitgevoerd in opdracht van de dienst patrimoniumonderhoud, toont aan dat de investeringen die nodig zijn om het gebouw in de gewenste conditiestaat te brengen, niet in verhouding staan tot het huidige gebruik. Het gebouw van de Oude Pastorij is momenteel in zo'n slechte staat dat verschillende stedelijke diensten zich zorgen maken over de veiligheid van de kinderen en jongeren. Het is dus absoluut noodzakelijk om zo snel mogelijk een structurele oplossing te vinden voor chiro Ekeren Donk. Chiro Ekeren Donk is op zoek naar een andere locatie om nieuwe lokalen te bouwen zodat hun volledige vereniging samen op één locatie zit. Om het voortbestaan van de vereniging niet te hypothekeren moet deze nieuwe locatie zich bevinden in de wijk Ekeren Donk. De mogelijkheden in deze wijk zijn echter beperkt. Na grondige voorstudie gaat de voorkeur van Chiro Ekeren Donk uit naar de grond gelegen Bist 41A, 2180 Ekeren. De totale oppervlakte van het perceel bedraagt 8 281 m². Deze grond staat ingekleurd als zone voor dagrecreatie. De vorige gebruikers, de dienst groen en begraafplaatsen van de bedrijfseenheid stads- en buurtonderhoud van de stad Antwerpen, heeft deze locatie in maart 2010 verlaten omdat hun activiteiten niet in overeenstemming zijn met de bestemming van de grond. De containers en de serre die op dit moment op deze grond staan, zijn niet vergund en zullen op termijn moeten worden verwijderd. De quickscan van de containers, uitgevoerd in opdracht van patrimoniumonderhoud, toont aan dat er een aantal veiligheidswerken uitgevoerd moeten worden. De kosten van deze veiligheidswerken worden geraamd op 8 000, EUR inclusief BTW. Chiro Ekeren Donk wenst op deze locatie op korte termijn nieuwe lokalen te bouwen. Naar aanleiding van deze investering verzoekt Chiro Ekeren Donk om een overeenkomst te krijgen voor een periode langer dan 9 jaar. Tevens vraagt Chiro Ekeren Donk om de containers tijdelijk te mogen gebruiken, tot de nieuwbouw gerealiseerd is, zodat het gebouw de Oude Pastorij onmiddellijk kan worden verlaten. Voor het uitvoeren van de nodige veiligheidswerken aan de containers kan Chiro Donk beroep doen op infrastructuursubsidies van de stad. Stad Antwerpen heeft de opdracht gegeven aan stadsontwikkeling om een intekeningsplan te maken van de hele site Hof De Bist. De lokalen van Chiro Ekeren Donk moeten hierin een plek krijgen. Momenteel heeft de jeugdvereniging subsidies ter waarde van 20 000,00 EUR toegekend gekregen van de Afdeling Jeugd van de Vlaamse administratie in het kader van eenmalige infrastructuurwerken aan verenigingslokalen. De toegekende middelen staan wel nog op de piste om de lokalen van de Nobele Donk te verbouwen, maar de onderhandelingen zijn bezig om deze middelen te mogen aanwenden voor de nieuwbouw in Hof De Bist. Juridische grond Volgens artikel 43 §2, 12° is de gemeenteraad bevoegd voor daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen. Volgens het Agentschap van Binnenlands Bestuur (Vlaamse administratie) wordt een concessie met een duurtijd van meer dan 9 jaar beschouwd als een daad van beschikking. Advies AG Vespa adviseert gunstig mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan: • de grond wordt in concessie verleend voor het bouwen van een nieuwe lokaal; • de gebruiker is een jaarlijkse vergoeding gelijk aan 100,00 EUR (jaarlijks indexeerbaar) verschuldigd. Deze vergoeding werd bepaald op basis van de forfaitaire tarieven, vastgesteld in de gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2008; • de gebruiker staat zelf in voor alle eventuele vergunningen in verband met het gebruik van de grond en de oprichting van een nieuwe constructie; • bij het einde van het gebruik moet de constructie en aanhorigheden in goede staat van onderhoud en herstelling gratis ter beschikking van de stad Antwerpen worden gesteld, die er alsdan het eigendomsrecht van bekomt; Stadsontwikkeling adviseert gunstig mits rekening wordt gehouden met volgende voorwaarden: • de toegankelijkheid van het park en de groendienst via de servitudeweg tussen het park en de Bist moet gegarandeerd blijven; • de servitudeweg mag slechts gebruikt worden voor laden en lossen van materiaal en niet voor het afzetten van kinderen. Patrimoniumonderhoud adviseert : • dat de Chiro het stadsgebouw aan de Prinshoeveweg 21 zo snel mogelijk verlaat omwille van veiligheidsredenen. Het nieuwe werkjaar van de Chiro (start in september 2010) kan niet meer opgestart worden in de Prinshoeveweg 21. De Chiro moet het gebouw dus voor die tijd verlaten. • gunstig op het verlenen van een langdurende concessie aan de Chiro op een deel van de grond gelegen aan de Bist 4 A te Ekeren. Patrimoniumonderhoud merkt op dat : • de voorgestelde 2000 m² groter is dan nodig. • de tijdelijke concessie voor het gebruik van de containers pas verleend kan worden nadat de noodzakelijke veiligheidswerken voortvloeiend uit de conditiestaatmeting (verzwaring hoofdkast en vernieuwing verdeelkast, luchtextractie sanitaire installatie, brandbeveiliging) uitgevoerd zijn.
Argumentatie Dit initiatief kadert binnen de strategische doelstelling CS12 "Antwerpen is een kinder- en jongerenmetropool. Kinderen, tieners en jongeren hebben voldoende ruimte in de stad", meer bepaald binnen de nagestreefde doelstelling ND02 "tegen eind 2012 zijn alle lokalen van de erkende jeugdverenigingen veilig", waaronder de operationele doelstelling OD01 "Tegen eind 2011 zijn alle jeugdwerklokalen van de erkende jeugdverenigingen bezocht, zijn alle nodige onderhouds- en herstellingswerken geïnventariseerd en verbeteringstrajecten uitgewerkt en de subsidiëring wordt hierop afgestemd", valt (CS12_ND02_OD01). Het opmaken van jeugdconcessies voor alle verenigingen die gebruik maken van een gebouw en/of grond eigendom van de stad valt ook onder CS12_ND02_OD01. De stedelijke jeugddienst stelt voor de grond voor een termijn van 45 jaar in concessie te verlenen. Het tijdelijk ter beschikking stellen van de containers maakt het mogelijk om het gebouw de Oude Pastorij onmiddellijk te verlaten. Financiële gevolgen Vanaf ingang van de nieuwe concessieovereenkomst wordt de huidige jaarlijkse vergoeding van 44,87 EUR voor het gebruik van de oude pastorij, Prinshoeveweg 21, 2180 Ekeren, niet meer aangerekend aan parochiale werken Donk. Vanaf ingang van de nieuwe concessieovereenkomst wordt er jaarlijks 100,00 EUR (jaarlijks indexeren tot een maximum van 300,00 EUR) door AG Vespa aangerekend aan Chiro Ekeren Donk, Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 10, 2180 Ekeren. Besluit Artikel 1 Het college beslist aan de gemeenteraad voor te stellen om een gedeelte van de grond, gelegen te Bist 41A, 2180 Ekeren, in de wijk Donk, circa 2000 m² en op het kadaster gekend onder, Antwerpen 35 sectie F 238 h, voor een duurtijd van 45 jaar in concessie te geven aan Chiro Ekeren Donk. Artikel 2 Het college beslist om, de containers gelegen te Bist 41 A, 2180 Ekeren tijdelijk ter beschikking te stellen aan Chiro Ekeren Donk, op voorwaarde dat de nodige veiligheidswerken worden uitgevoerd. Artikel 3 Het college beslist de serre, gelegen op de grond, op het kadaster gekend onder: Antwerpen 35 sectie F 238 h, op eigen kosten af te laten breken door Stads- en Buurtonderhoud. Artikel 4 Het college geeft opdracht aan: Dienst Taak AG Vespa Afsluiten van de jeugdconcessie
AG Vespa Afsluiten van een overeenkomst voor tijdelijk gebruik voor de containers
Stads- en Buurtonderhoud Verwijderen van de serre Artikel 5 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 2 april 2010 Iedereen aanwezig. collegebesluit: 3698 van vrijdag 2 april 2010
Stadsontwikkeling B-Punt 31 District Ekeren. Poorthoflaan. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies. Goedkeuring. (Jaarnummer 3698) Agendapunt, college, gewone zitting, 9/02/2007, jaarnummer 1653 Auteur: Carl Goossens Motivering Voorgeschiedenis Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Poorthoflaan in het district Ekeren, werd op 1 maart 2010 (jaarnummer 336) door de gemeenteraad goedgekeurd. De Poorthoflaan maakt deel uit van de wijk Konijnenberg waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton. In de Poorthoflaan, geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend - en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds. Feiten en context De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad. Het huidige aanvullend reglement werd foutief geagendeerd in de gemeenteraad van 1 maart 2010. Artikel 4 dient verwijderd te worden. Bijgevolg wordt dit agendapunt opnieuw eerst geagendeerd voor het college. Juridische grond Er dient rekening gehouden te worden met: 1 de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 2 het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 3 het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 4 het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 5 volgens artikels 42§3 en 43§2 van het gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen; 6 de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden. Advies Het gemeentelijke autonoom parkeerbedrijf Antwerpen heeft wat het parkeren betreft geen bezwaar - advies van 12 oktober 2009. De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op het voorstel tot opmaak van het aanvullend reglement voor de Poorthoflaan - advies van 21 oktober 2009. De districtsraad gaf op 14 december 2009 (jaarnummer 1539) gunstig advies. Argumentatie Voor de Poorthoflaan bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling, beleid, mobiliteit en verkeer stelt voor een aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie. Stop- of parkeerbalans blijft ongewijzigd. Financiële gevolgen Het bedrijf stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen. Besluit Artikel 1 Het college beslist de gemeenteraad voor te stellen om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Poorthoflaan in het district Ekeren, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 1 maart 2010 (jaarnummer 336), op te heffen en te vervangen door: Art. 1.- Naast de verhoogde inrichting ter hoogte van het kruispunt met de Prinshoeveweg wordt langs de even zijde een gedeelte van de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. Het verkeersbord D9 wordt aangebracht. Art. 2.- Het parkeren wordt verboden: - langs de even zijde: vanaf de scheiding van de nummers 94 en 96 tot de scheiding van de nummers 84 en 86; vanaf de scheiding van de nummers 58 en 60 tot de scheiding van de nummers 50 en 52; - langs de oneven zijde: vanaf de scheiding van de nummers 31 en 33 tot de scheiding van de nummers 39 en 41; vanaf de scheiding van de nummers 69 en 71 tot de scheiding van de nummers 77 en 79. De verkeersborden E1 worden aangebracht. Art. 3.- Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van het kruispunt met de Leerhoeklaan. Art. 4.- De bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement. Artikel 2 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
U had toch niet gedacht dat met het zogenaamde 'dubbelbesluit' van de Vlaamse regering het feuilleton van de Oosterweel zou stoppen? Nee hoor, dat langverwachte en belangrijke politieke compromis van vorige week was vooral een cliffhanger op weg naar de volgende spannende episode van de soap.
Ruim een week nadat Kris Peeters heeft bekendgemaakt dat zijn regering er helemaal uit was, kondigen de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal in deze krant aan dat ze het er niet bij laten. Volgens hen is het nieuwe Masterplan van de regering niet goed genoeg, omdat het te weinig verkeersstromen van de stad Antwerpen weghoudt, het 'natuurlijk tracé' van BAM bestendigt en op de linkeroever van de Schelde een situatie creeert die door Ademloos-voorzitter Wim van Hees wordt omschreven als "pure horror".
De actiegroepen geven de voorkeur aan het Meccano-plan van Forum 2020 (alias de Groep van Tien), dat de verkeersknoop wil ontwarren met een noordelijke bypass en twee 'bretellen' ten westen en oosten van de stad. Het is ook logisch dat ze dat doen, want met name stRaten-generaal heeft er intensief aan meegewerkt.
Waarom duiken die lastige Antwerpse bloedhonden niet terug in hun mand, nu er eindelijk een politiek compromis is bereikt en Vlaanderen verder kan met zijn leven? Tja, waarom zouden ze dat doen? Ze denken dat ze een beter idee hebben, en als actievoerders is het hun goed recht dat ze maling hebben aan de politieke dynamiek.
De actiegroepen kunnen het de politici nog knap lastig gaan maken. Zo eisen ze inzage in de documenten waarop de regering zich heeft gebaseerd om haar beslissing te nemen en het Meccano-plan als niet haalbaar af te doen. De actievoerders hebben dat recht, op grond van de wet op de openbaarheid van bestuur. Maar voorlopig blijft het stil in de kabinetten van de regering. Wij vinden dat die snel openheid van zaken moet geven.
In elk geval zijn Ademloos en stRaten-generaal van plan om de komende maanden de druk op de politiek hoog te houden. De regering zal niet de kans krijgen om de T102, de tunnel tussen Ekeren en Wommelgem, voor zich uit te schuiven. Ze zal ook met een goed verhaal moeten komen over haar plannen in het Waasland. En CD&V en N-VA zullen zeker alle kleuren van de regenboog zien wanneer ze over drie maanden alsnog proberen om Patrick Janssens de Lange Wapper door zijn strot te duwen.
Actiegroepen Oosterweel schieten voorstel regering af
Bron : GVA 06:00
De actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal leggen zich niet neer bij het 'dubbelbesluit' over de Oosterweel van de Vlaamse regering, waarbij de Lange Wapper niet helemaal uitgesloten wordt. Zij kondigen aan hun strijd voort te zetten. Een week na het zogenaamde dubbelbesluit van de regering-Peeters - de vierde Scheldekruising wordt een tunnel, maar als dat niet kan komt er toch een brug - kondigen de actiegroepen aan dat ze hun verzet voortzetten.
"Dit politieke compromis staat ver van het algemeen belang", vindt Peter Verhaeghe van stRaten-generaal. "Het verkeer wordt niet van Antwerpen ?? weggehouden. Daarom willen wij alle documenten zien waaruit zou moeten blijken dat het Meccanoplan van Forum 2020 niet mogelijk is." Dat plan bevat twee 'bretellen' en een noordelijke bypass om de Ring rond te maken.
Pure horror
"De Lange Wapper is de pest voor Antwerpen", vindt Ademloos-voorzitter Wim van Hees. "En het dubbelbesluit zegt: als een tunnel niet kan, dan gaan we voor de pest. Ook de situatie op Linkeroever is pure horror, met acht bouwwerven en honderd hectare gekapt bos."
Christian Leysen, een van de initiatiefnemers van Forum 2020, is iets voorzichtiger: "Wij bepalen onze positie pas na de paasvakantie. Zelf vind ik deze beslissing een overwinning voor de stadsontwikkeling van Antwerpen, maar qua mobiliteit zijn we er nog niet."
Een oplossing voor het verkeerprobleem in Antwerpen: wat een week lang het hoofdpunt van het nieuws moest worden is snel overschaduwd. Met dank aan Olivier Mangain en de Duitse bezetters, Kim De Ghelder die tegen zijn boterhammen praat en een lezing van Benno Barnard die uit de hand loopt.
Toch verdient de keuze van de Vlaamse regering nog enkele beschouwingen. Vooreerst is het uiteindelijke verdict van onze bestuurders dat er een tunnel komt of dat er een brug komt als de tunnel toch niet zou kunnen. Eindelijk is de knoop dus met ferme hand doorgehakt : wat we zelf beslissen, beslissen we beter. Het masterplan 2020 gaat echter over veel meer dan over een derde Scheldekruising. Naast het sluiten van de ring staan een pak maatregelen in voor nieuwe tram- en buslijnen, voor fietsers en voetgangers, voor binnenscheepvaart en zelfs voor pleziervaart. Voor elk wat wils dus.
En dan de trots in de ogen van Kris Peeters bij de aankondiging van zijn langetermijnvisie. Een project dat vooruitkijkt tot zegge en schrijve 2020! Als dat geen langetermijndenken is. Bij de indianen worden belangrijke beslissingen afgewogen volgens de impact die ze in de toekomst zullen hebben voor de volgende zeven generaties. In Vlaanderen denken we al tien jaar vooruit.
Het hele plan is gebaseerd op een blijvende groei van wegverkeer. Een toename van het aantal wagens met zo'n 30 % en een groei van het aantal tonkilometer van 60% tegen 2030. Als dat je uitgangspunten zijn dan is de enige mogelijk oplossing meer beton - zij het in de lucht of onder de grond.
Blijkbaar wordt er in het fameuze masterplan geen rekening mee gehouden dat olieprijzen zonder twijfel flink zullen stijgen. Het is zeer twijfelachtig dat agrobrandstoffen of elektrische auto's de gigantische input van olie in transport zullen kunnen opvangen. Hebben de plannenmakers niet door dat we op de drempel staan van een gedwongen herlokalisatie? Dat er onvermijdelijk een einde zal komen aan het huidige patroon waarbij alles wat niet te heet of te zwaar is de wereld rond wordt gereden of gevlogen?
Er zijn trouwens nog heel wat andere factoren die roet in het eten kunnen gooien en de verwachte scenario's op hun kop kunnen zetten. Maar als je denkt vanuit een starre set veronderstellingen en met een tijdshorizon van tien jaar dan krijg je natuurlijk een business as usual uitkomst. Het zou wel eens kunnen dat de realiteit er helemaal anders uitziet nog voor het Masterplan is uitgevoerd.
Het plan zal naar schatting 5 miljard euro kosten. In oude Belgische frank: 200 miljard dus. En zoals dit gaat met dat soort projecten: het wordt ongetwijfeld nog een stuk duurder. Meer dan 5 miljard euro om de infrastructuur zo aan te passen dat er nog meer verkeer wordt aangetrokken.
Stel je voor dat je dit bedrag kan gebruiken om de transitie te maken naar een hele andere mobiliteitsmix. Als je weet dat de Lijn het moet doen met een investeringsbudget van 180 miljoen euro per jaar en voor fietspaden jaarlijks ongeveer 60 miljoen euro wordt uitgetrokken, dan kan er veel met 5 miljard euro. Daarmee kan je een nieuw vervoersysteem uitbouwen met een netwerk van interlokale snelbussen, voorstedelijke treinnetwerken, lightrails en trolley's.
Daarnaast kan je fietssnelwegen en een fijnmazig netwerk van deelauto's voorzien. Treinen en binnenvaart kunnen het aantal vrachtwagens doen verminderen. In combinatie met een andere ruimtelijk ordening en het decentraal organiseren van werkplekken krijg je een heel ander plaatje. Alleen komt dat soort ideeën niet aan bod in alle studies die we tot hiertoe gezien hebben.
Oja, tot slot nog een gokje over de afloop van de huidige Oosterweel-episode. Vlak voor de zomer zal uit een studie blijken dat het toch niet mogelijk is een tunnel te maken, want dit zal langer duren én meer kosten. Dus gaat de Vlaamse regering zonder omzien voor de keuze van de Lange Wapper brug. Wat dan weer aanleiding zal geven tot een hoop protest, juridische procedures en gerommel in de Vlaamse regering.
Daarom zal uiteindelijk Jean-Luc Dehaene (die net het BHV probleem heeft opgelost) gevraagd worden om een nieuw compromis te bedenken. Jean-Luc begint dan met discrete gesprekken en belooft tegen Kerstmis met een oplossing te komen. Waarna hij beslist dat Kerstmis eigenlijk twee weken later valt dan normaal. Gelukkig komt er dan een nieuw schandaal over pedofiel priesters en kan het dossier weer even in de koelkast . Sic Transit Gloria Mundi.
Dirk Van Mechelen (Open Vld) heeft tien vragen voor Kris Peeters over de haalbaarheid van de Oosterweeltunnel. Van Mechelen is ondervoorzitter van het Vlaams Parlement. Hij was tot 2009 Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, en in die hoedanigheid de belangrijkste verdediger van het Natuurlijk Tracé met de Lange Wapperbrug. De Vlaamse regering wil een tunnel in plaats van een brug om de Antwerpse ring te sluiten. Volgens Van Mechelen hangt het nieuwe plan met haken en ogen aan elkaar.
Over één aspect wordt in alle talen gezwegen bij de voorgestelde plannen: de kostprijs en hoe alles zal worden betaald. Kunnen alle bijkomende investeringen gefinancierd worden door tolheffing? Wellicht niet
Op 13 januari 2010 verstuurde minister-president Kris Peeters een persbericht waarin hij waarschuwde voor een rampscenario als de Raad van State de plannen voor de Oosterweelverbinding (i.c. het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) zou vernietigen. Peeters had het over dreigende schadeclaims, jaren vertraging, politieke afrekeningen. Hij stelde zelfs dat de Lange Wapper staat of valt met het arrest van de Raad van State. De Raad van State vernietigde de plannen uiteindelijk niet. Rampscenario afgewend, zou je denken.
Tot nog geen 2,5 maanden later de Vlaamse regering op initiatief van Peeters de plannen wijzigt en in plaats van een brug een tunnel wil bouwen. Voor de zomer van 2010 moet alles duidelijk zijn. Geen sprake meer van rampscenario's, dreigende schadeclaims, jaren vertraging, politieke afrekeningen. Volgens de Vlaamse regering zijn er alleen winnaars in dit dossier.
Maar is dat wel zo? Wat besliste de Vlaamse regering uiteindelijk, en wat zijn de consequenties? Iedereen lijkt ervan overtuigd dat de "tunnelvisie" tijdig en binnen de voorziene budgetten gerealiseerd zal kunnen worden. Voor mij roept die beslissing meer vragen op dan dat ze er beantwoordt. Bovendien lijkt men toch wel voorbij te gaan aan diverse randvoorwaarden.
De meeste vragen die ik mij stel, hebben betrekking op de aspecten tijd en geld. Voor de Lange Wapper was alles ruimtelijk en financieel geregeld om nu van start te gaan en tegen 2015 alles gebouwd te hebben. Voor de tunnel is dat geenszins het geval. Zelfs 2020 is wel heel optimistisch.
1. Wat met de ruimtelijke randvoorwaarden? Die worden beschreven in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan. In het goedgekeurde plan staan de ruimtelijke voorwaarden voor een tunnel onder de Schelde en voor een viaduct. Het viaduct gewoon vervangen door een tunnel gaat niet. Daarvoor moet een nieuw GRUP worden opgemaakt. Dat vraagt al gauw 3 à 4 jaar, ook omdat er een nieuwe milieu-evaluatie met specifieke aandachtspunten moet gebeuren. Kortom, er moet een nieuw plan-MER en project-MER worden opgemaakt.
2. Wat met het grondverzet? Als men een tunnel boort, wordt er veel grond naar boven gehaald. Men kan die niet meer, zoals vroeger met de mijnterrils gebeurde, zomaar in de omgeving opstapelen. Vooraleer met de werken wordt gestart, moet duidelijk zijn waar men hiermee naar toe kan. Ruw geschat zal er 500.000 kubieke meter grond worden verplaatst, goed voor een rij vrachtwagens van aan het Sportpaleis tot op de Grote Markt in Brussel. Ook over andere milieuaspecten wordt met geen woord gerept. Wat met de milieusanering van het vervuilde Lobroekdok? Tot nog toe gebeurde die niet, juist omdat het zo veel zou kosten. 3. Wat met het historisch bodemarchief? Antwerpen is een historische stad. Veel van die geschiedenis bevindt zich onder de grond. Bouwen van een tunnel betekent dat het bodemarchief verloren gaat. Daarom moet het wetenschappelijk in kaart worden gebracht. Wie even denkt aan fase 1 van de aanleg van de Leien weet meteen dat dit voor het ganse tunneltracé een werk van lange adem zal zijn. Uiteraard zullen ook de kosten navenant zijn.
4. Waar bevindt zich de "Europese tunnelautoriteit", waar Kris Peeters dinsdag naar verwees? De Europese tunnelautoriteit aan wie de plannen zullen worden voorgelegd, bestaat niet. Er is een Europese tunnelrichtlijn (Richtlijn 2004/EC/54) waarin aspecten van veiligheid en dergelijke worden vastgelegd. De lidstaten zelf moeten die omzetten in wetgeving. Het zal dus niet de Europese Commissie zijn die hierover beslist, noch haar administratie. De administratie Verkeersveiligheid van Europa zal er wel op toezien dat alles conform de richtlijn gebeurt, maar dat is iets totaal anders. Beroep doen op een externe autoriteit dan maar. Hoe geloofwaardig en objectief is dat, aangezien zowat elk gespecialiseerd bureau al betrokken is geweest bij de Lange Wapperstudies?
5. Hoe nieuw is het tunneltracé? Als we de Vlaamse regering mogen geloven, heeft ze het ei van Columbus gevonden. Niets is minder waar. Zowel in de Horvathstudie als in die van Arup/Sum komt dit tracé al voor. Bij Arup/Sum wordt het de "Royersluis Tunnel-variant" genoemd. Hierover wordt op p. 228 van de studie gezegd dat er aanzienlijk meer impact zal zijn op het gebied wegens de zeer complexe, uitgebreide en in volume grotere en zwaardere constructiemethodiek, de veel grotere materieel- en materiaalbewegingen en het afvoeren van meer uitgegraven grond afkomstig van de graafwerkzaamheden. Daarnaast zal het graven van een tunnel volgens de bouwputmethode in de zone van het Eilandje een zware technische uitdaging zijn.
6. Wie zal de tunnel bouwen? De Vlaamse regering denkt eraan om de opdracht aan Noriant voor het bouwen van de Lange Wapper om te zetten naar die voor de aanleg van een tunnel. Juridisch is dat onmogelijk. Het maakt de weg vrij voor allerlei procedures bij de Raad van State en andere instanties. Als Noriant de brug niet mag bouwen, zal het ongetwijfeld een fikse schadevergoeding eisen.
Als de tunnel gebouwd moet worden, zal opnieuw een openbare aanbesteding georganiseerd moeten worden, zowel voor de aanleg als voor de financiering. Dat dit niet snel rond zal zijn, is evident. Intussen zijn jaren verloren gegaan. De prijzen zijn niet gedaald, integendeel. Hoe langer men wacht om te beginnen, hoe hoger de kostprijs zal oplopen. En wat met BAM en de middelen die de Vlaamse regering daaraan heeft gespendeerd?
7. Wie zal de plannen maken, en is de bouw van zo'n tunnel technisch wel haalbaar? Tot nu toe heeft de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel de plannen gemaakt voor de Oosterweelverbinding. Tijdens de hele voorbereiding van het dossier hebben zij uiteraard zeer veel expertise opgedaan. Volgens Patrick Janssens zal het niet de BAM zijn die de haalbaarheid van de tunnel zal toetsen, maar de TV SAM (Studiegroep Antwerpen Mobiel). Janssens wijst ook op de expertise van Eurostation bij het bouwen van de tunnel onder het Centraal Station. Maar de ene tunnel is de andere niet.
Bijvoorbeeld de ondergrond voor de aanleg van de tunnel onder het Centraal Station is totaal anders dan die van de 4 tunnels die men nu wil gaan bouwen. Ook andere elementen zijn relevant: wil men op de 4 plaatsen tegelijk werken (sneller, maar zeer veel overlast) of eerder tunnel per tunnel (minder overlast tegelijk, maar werken die vele jaren zullen aanslepen). 8. Hoe integraal is het plan? Als we de Vlaamse regering mogen geloven, werden nu alle mobiliteitsaspecten opgelost. Dat klopt niet: voor de tweede spoorontsluiting is niets bekend over het tracé tot Lier of over de manier waarop de capaciteitsuitbreiding van de E313 wordt opgevangen, om er maar enkele te noemen?
9. Wat als het viaduct van Merksem weg is? Iedereen is het erover eens dat het viaduct van Merksem niet tot de mooiste infrastructuur van ons land behoort. Of het daarom zo eenvoudig is om ze weg te halen, zoals men voorstelt, is iets anders. Wanneer zal dat gebeuren en hoe zal men de trafiek stroomlijnen? En wat met de lokale verbindingen die vandaag onder het viaduct lopen. Hoe geraak je van Deurne-Noord naar de rest van Antwerpen?
10. Hoe hoog is de rekening en wie betaalt ze? Over één aspect wordt in alle talen gezwegen bij de voorgestelde planne: de kostprijs en hoe alles betaald zal worden. Kunnen alle bijkomende investeringen gefinancierd worden door tolheffing. Wellicht niet. Alleen al de kostprijs voor de afbraak van het viaduct van Merksem is niet te onderschatten, laat staan de kosten voor alle andere maatregelen.
Eigenaardig op een ogenblik dat de Vlaamse overheid zelfs niet genoeg middelen heeft om alle kinderen naar school te laten gaan of het bestaande wegennetwerk te onderhouden. Laat ons wel wezen: de kostprijs voor alle maatregelen wordt al naargelang de bron tussen 6 en 9 miljard euro geschat, zelfs als de kostprijs van de tunnel binnen de voor de Oosterweelverbinding voorziene vork van 2,3 miljard euro blijft.
Er is nog veel onduidelijkheid over de (niet-)beslissing van de Vlaamse regering over de mobiliteit in en rond Antwerpen. Er moeten nog vele hindernissen genomen worden, zowel over het tijdstip van realisatie als over de financiering. Op een ogenblik dat de Vlaamse overheid iedereen oproept om de tering naar de nering te zetten, zijn we niet gebaat met megalomane plannen die op enkele weken tijd als politiek compromis zijn ontstaan. Tenzij men wil dat in 2020 alles stilstaat.
Jeroen Verelst, Wetstraatredacteur van De Morgen en auteur van 'Een brug te ver? Hoe de Lange Wapper aan het wankelen ging', is niet helemaal zeker dat de Lange Wapper ook écht helemaal dood is.
Politieke achterhoedegevechten rond de Lange Wapper zijn riskant. Wie de brug terug op de agenda zet, kan ze wel eens op zijn eigen kop krijgen
De Vlaamse regering kiest voor een tunnel in plaats van het Lange Wapperviaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Tenzij de tunnels onhaalbaar, onbetaalbaar en niet snel realiseerbaar zijn: in dat geval grijpt de regering alsnog terug naar de brug. 'Maar welke politicus durft die Wapper nu nog op de agenda zetten?'
Met zijn vijven zaten ze gisterochtend op de voorstelling van het Oosterweelakkoord te blinken, netjes op een rij: minister-president Kris Peeters (CD&V), zijn vice-minister-presidenten Ingrid Lieten (sp.a) en Geert Bourgeois (N-VA) en de vakministers Hilde Crevits (CD&V) en Philippe Muyters (N-VA). De Vlaamse regering had de gordiaanse knoop in de Oosterweelverbinding bij nacht ontward, bijna 48 uur voor de deadline vanavond zou aflopen. Zeg nu nog eens dat Peeters II geen beslissingen neemt. Geen steigerend paard dat het leiderschap van de minister-president kapot krijgt.
Het akkoord zou geen schoonheidsprijs winnen, daar gingen alle waarnemers van uit. Een dossier dat een regering meer dan een jaar in een houdgreep heeft en tot spontane volkswoede leidt, dat krijg je niet elegant opgelost. Zie B-H-V. Daar dringen kunstgrepen en cosmetisch opknapwerk zich op. Zo ook bij de Oosterweelverbinding. De Vlaamse regering kwam tot een "dubbel besluit". Daarmee gaf Peeters toe, zij het vermoedelijk onbedoeld, dat hij de Oosterweelverbinding nog altijd niet uit de voeten gekregen heeft. In maart 2009 nam hij immers ook al een dubbel besluit, eentje waarmee hij het zichzelf en zijn regering een jaar later nog veel moeilijker maakte. Het hoeft absoluut niet op dezelfde manier af te lopen, maar het dubbel besluit van maandagnacht is potentieel opnieuw bijzonder gevaarlijk. De minister-president speelt met vuur.
Deel één van het dubbel besluit is behoorlijk revolutionair. De Vlaamse regering geeft toe dat de Lange Wapperbrug - tien jaar lang een heilige koe voor een kringetje politici, ingenieurs en aannemers - niet de beste oplossing is voor de mobiliteit en de leefbaarheid in Antwerpen. Ze durft terug te komen op beslist beleid. Uiteraard is er gegeven en genomen, er is bijvoorbeeld niet geraakt aan het tracé van de Oosterweelverbinding, maar de grootste hindernis wordt platgegooid. Maar van afbraakpolitiek is geen sprake. De Lange Wapper wordt niet alleen begraven, hij wordt meteen vervangen door tunnels. Vier stuks. Tenzij...
Gezocht: onafhankelijke studie En daar knelt het schoentje. Er is een fameuze 'maar' ingebouwd in deel twee van Peeters' dubbel besluit. Als de tunnels technisch niet haalbaar blijken, te duur uitvallen of niet snel genoeg kunnen geboord worden, grijpt de Vlaamse regering toch terug naar de Lange Wapper. Niet voor niets een kwelgeest in de Antwerpse legendes, heel erg moeilijk klein te krijgen. De sp.a is er gerust in dat de tunnels de lakmoesproef moeiteloos zullen doorstaan. Anders had Janssens nooit zijn fiat gegeven aan het akkoord dat partijgenote en viceminister-president namens de socialisten onderhandelde.
Misschien zijn Janssens en de zijnen iets té gerust. Want de laatste jaren werd er langs alle mogelijke kanten met cijfers en studies gegoocheld, naargelang de bron waren bruggen en tunnels plots honderden miljoenen euro's duurder of goedkoper. Moraal van het verhaal: probeer in dit dossier nog maar eens een onafhankelijke studie te vinden. Zelfs de mensen van de BAM, die geacht waren om de bevelen van de Vlaamse regering uit te voeren, ontpopten zich tot superlobbyisten. Peeters stond de laatste weken zelf versteld van de batterij experts-met-een-mening.
Komende zomer moet blijken of de tunnelplannen kunnen doorgaan. Het risico bestaat dat dan opnieuw een rondje studies interpreteren losbarst. Voor de sp.a is de vergelijkende test tussen tunnels en brug een detail, de N-VA benadrukt wel heel expliciet dat er vooral "nog geen definitieve beslissing is genomen". Kopman Bart De Wever was gisteren zichtbaar minder gelukkig dan zijn Antwerpse opponent Janssens, die zichzelf ook subtiel als morele overwinnaar presenteerde. Als Peeters niet oppast, zit het spel binnen drie maanden terug op de wagen. De potentiële clash zit in zijn dubbel besluit ingebakken.
Veel zal afhangen van de verhoudingen binnen de Vlaamse regering. Zitten die goed, dan zal geen enkele partij geneigd zijn om het Oosterweeldossier voor de derde keer op de spits te drijven. Dan zal niemand vallen over een paar miljoenen of een paar maanden verschil. Zit er tegen dan een haar in de boter - en met dossiers als B-H-V, het plaatsgebrek in de scholen of de penibele budgettaire situatie is die kans niet denkbeeldig - dan zal N-VA geneigd zijn om de Lange Wapper weer vanonder het stof te halen. En dan wordt Peeters weer gedwongen om kant kiezen.
Vraag is of er nog politieke winst valt te halen uit het doen opflakkeren van de Oosterweeldiscussie. Peeters en zijn ministers waren zichtbaar opgelucht dat ze deel één van het dubbel besluit toch al achter de rug hebben, maar ze zijn niet de enigen. Ook de publieke opinie zit op zijn tandvlees. Politieke achterhoedegevechten rond de Lange Wapper zijn een riskante gok. Wie de brug terug op de agenda zet, kan ze wel eens op zijn eigen kop krijgen. Tenzij het natuurlijk echt zonneklaar zou zijn dat de tunnels onhaalbaar of onbetaalbaar zijn. Blijken ze een betere optie dan de Lange Wapper, of liggen ze in balans: beginnen graven. Het mag zo stilaan afgelopen zijn.
Kris Peeters komt in Wakker op Zondag uitleggen dat 'ze' eraan werken, dat er oplossingen gaan komen, dat dit nog steeds voor 31/03 zal gebeuren, dat ze gaan rekening houden met ALLE studies, enfin, al wat hij dus al honderd keer eerder ook allemaal gezegd had. ATV - 28/03/10
ANTWERPEN - Vrijdagmiddag moest een ziekenwagen uitrukken naar de Marconistraat in Ekeren. Daar was een 76-jarige man het slachtoffer geworden van een koolstofmonoxide-vergiftiging. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. De poetsvrouw van de man merkte onraad toen hij niet opendeed bij haar dagelijkse ronde. De vrouw verwittigde de kleindochter van het slachtoffer en samen konden ze de deur openmaken. Op de grond lag het bewusteloze slachtoffer. Ook de poetsvrouw en de kleindochter werden bevangen door de CO en korte tijd in het ziekenhuis opgenomen. Oorzaak van de vergiftiging was een slecht werkende verwarmingsketel.
Tijdens de nacht van maandag op dinsdag kreeg de school Moretus, Oorderseweg 8 in Ekeren, ongewenst bezoek. Inbrekers konden via een stelling, die daar is geplaatst voor renovatiewerken, bij een dakraam komen. Dat dakraam werd opengebroken om binnen te geraken. Enkele lokalen werden doorzocht en uit het lerarenlokaal werd een pc weggenomen. Die pc werd nadien echter in de gangen teruggevonden. Of er andere zaken werden gestolen was niet onmiddellijk duidelijk. Van de inbrekers ontbreekt nog elk spoor.
BRUSSEL - 'In de politiek komt het er vaak op aan het ergste te vermijden.' Met die zin vatte Patrick Janssens (SP.A) gisteren zijn kijk op het Oosterweel-dubbelbesluit samen. 'Ik denk niet dat er een beter compromis te maken was.'
Van onze redacteur
De Vlaamse parlementsleden blijven na het debat over de Oosterweelverbinding met vragen zitten. Vooral over de voorwaarden die de Vlaamse regering koppelde aan haar beslissing om de Oosterweelverbinding met tunnels te realiseren is nog onduidelijkheid. Maandagnacht besliste de regering dat die tunnels er komen als ze voldoen aan de Europese tunnelrichtlijn, niet duurder zijn dan de Lange Wapper en even snel gerealiseerd kunnen worden. Anders komt de Lange Wapper er alsnog.
Het zijn vooral die twee laatste voorwaarden, de kostprijs en de uitvoeringstermijn, die voer waren voor discussie. 'Dit is een perfect besluit', zei CD&V-fractieleider Ludwig Caluwé. 'Als blijkt dat de tunnelvariant niet kan, omdat hij niet veilig is, omdat het veel te lang duurt om hem aan te leggen of omdat hij te duur uitvalt, dan wordt de brug aangelegd.'
'Wat is dat, veel te duur en veel te lang?', wierp Annick De Ridder (Open VLD) onmiddellijk tegen. 'Is dat plus 30 procent, plus 10 procent of plus 50 procent? Zes maanden erbij? Een jaar erbij? U gebruikt een wel erg ruime vork.'
Ook minister-president Kris Peeters (CD&V) kon of wou geen duidelijkheid verschaffen. 'Als die tunnel duurder is, maar duurder met enige envergure, dan moeten we passen.' Waar Peeters wel formeel in was, is dat er geen bijkomende studie komt. 'De schetsen zullen uitgewerkt worden tot een voorontwerp. U kunt zeggen 'dat is een studie', maar ik noem dat het verder concretiseren van wat we nu al hebben.'
Volgens Jurgen Verstrepen (LDD) stelt dat 'wat we nu al hebben' niet veel voor. 'U hebt gedaan wat niemand anders kan, u bent geland in de lucht. Als ik het goed heb begrepen, kan ik aan de hand van deze schets uitleggen hoe u aan politiek doet', zei hij, omstandig gesticulerend met een kladblaadje. 'U tekent een tunnel, voor het stuk erna komt er géén studie, en als oplossing komt er een dubbeldeksbrug met een dubbelbesluit uit de bus. En dat kan allemaal op één blaadje.'
Dirk Van Mechelen (Open VLD), in de twee vorige Vlaamse regeringen minister van Begroting, wees erop dat de aanleg van een oostelijke tangent, de A102 van Wommelgem naar Ekeren, de hele financiële constructie rond de Oosterweelverbinding onderuit kan halen. Van Mechelen wou weten of er op die tangent ook tol geheven zal worden. Al het verkeer dat afgeleid wordt, kan immers geen tol betalen op de Oosterweelverbinding. Peeters verzekerde Van Mechelen dat daarmee rekening zal worden gehouden.
Met een grote stapel meegebrachte rapporten en studies wou Filip Dewinter (Vlaams Belang) aantonen dat er nu genoeg gestudeerd is, 'al voor 300 miljoen euro'. Hij verweet N-VA-voorzitter Bart De Wever en Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A) een privéoorlog uit te vechten op de kap van de belastingbetaler.
'Volgens u draait alles in Antwerpen rond De Wever en Janssens. Indien ik u zou zijn, zou ik die gedachte goed vasthouden', repliceerde De Wever, tot groot jolijt van de N-VA- en SP.A-fractie.
De rust keerde pas weer toen Janssens zelf, zeer tegen zijn gewoonte, het spreekgestoelte besteeg. Janssens spreekt niet vaak in het Vlaams halfrond, maar als hij dat doet, wordt er wel op alle banken geluisterd. Hij feliciteerde Peeters en zijn regering met de Oosterweelbeslissing. 'Ik denk niet dat er een beter compromis te maken was, zoals de kaarten nu lagen.' In de oren van de N-VA, die Janssens ziet als de man achter het dubbelbesluit, moet dat zeer cynisch geklonken hebben.
'In de politiek komt het er vaak op aan het ergste te vermijden', zei Janssens, verwijzend naar een uitspraak van Europees president Herman Van Rompuy (CD&V). 'Vanuit het standpunt van de stad Antwerpen zijn er natuurlijk betere opties mogelijk. Maar ik begrijp zeer goed dat het een belangrijk criterium was dat niet alle werk in de vuilnisbak moet worden gegooid, en we daardoor sneller kunnen gaan. Ik kan daarmee leven.'
Janssens gelooft rotsvast dat de tunnels elke toets zullen doorstaan, maar volgens De Wever 'moeten we toegeven dat de definitieve beslissing daarover nog niet genomen is'.
'Ik heb er geen moeite mee te erkennen dat als het ondergronds kan, dat de beste optie is. Maar dat zal nu moeten blijken. Ontroerend, hé, eindelijk de laatste loodjes leggen. Falen kan geen optie zijn', besloot De Wever.
'Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper'
dinsdag 30 maart 2010, 16u22
Bron: belga
Bron : de Standaard Online
BRUSSEL - Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. Ook Forum 2020, Febetra en Unizo zijn tevreden met het voorstel. Voka is gematigd positief.
'Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem', zegt Claeys.
Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen. 'Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing', zegt Claeys.
Forum 2020: 'Positieve stap'
Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, zegt dat met het nieuwe plan van de Vlaamse regering 'een positieve stap in de richting van een globale oplossing' is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, aan persagentschap Belga in een eerste reactie. Een meer uitgebreide reactie wilde Leysen nog niet geven, omdat hij nog niet over alle informatie beschikt.
Voka: 'Weer een studie na een studie'
Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er voor de Oosterweelverbinding "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd." Bulteel benadrukt dat Voka Antwerpen-Waasland vooral een snelle oplossing wil.
"We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren", zegt hij nog. "Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten."
Bulteel zegt nog dat Voka nu afwacht. "Als aan de drie voorwaarden voor de tunnel niet wordt voldaan, wordt het toch de Lange Wapper. Wij willen vooral een snelle oplossing en er ligt er een klaar. Maar ook als er voor een tunnel wordt geopteerd, is er eindelijk een oplossing."
Febetra: 'Ambitieus plan'
Febetra, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners, juicht het door de Vlaamse regering voorgestelde "ambitieuze" Masterplan 2020 toe. Febetra benadrukt wel dat een beslissing over een derde Scheldekruising niet opnieuw mag worden uitgesteld.
De federatie noemt het Masterplan 2020 een ambitieus plan met talrijke positieve elementen zoals de aanpak van de E34/E313, de E19 en de A12 zuid, de aanleg van de A102 en het scheiden van doorgaand en stedelijk verkeer. De organisatie onderstreept ook de noodzaak aan kortetermijnmaatregelen die de mobiliteit in de nabije toekomst kunnen helpen.
Daarop blijft Febetra pleiten voor een tolvrije Liefkenshoektunnel en een volwaardige verbinding tussen de E17 en de E34. De voorgestelde ingrepen in het Waasland kunnen volgens Febetra "zeker niet als een volwaardige verbinding worden bestempeld". Bovendien blijft het openhouden van de Kennedytunnel voor het vrachtverkeer essentieel zodat vrachtwagens geen onnodige kilometers moeten rijden.
Tot slot zegt Febetra uitermate bezorgd te zijn over de financiering van het Masterplan 2020 en onderstreept dat dit zeker niet uitsluitend op de rug van de transporteurs kan gebeuren.
Unizo: 'Knoop is doorgehakt'
Ondernemersorganisatie Unizo zegt tevreden te zijn dat "de Vlaamse regering de Antwerpse verkeersknoop alvast politiek heeft doorgehakt". Unizo roept op om zo snel mogelijk te starten met "werken waarvoor geen Europees fiat meer nodig is, zoals het onderdeel linkeroever-Oosterweelknooppunt".
Een politieke consensus was volgens de ondernemersorganisatie de eerste noodzakelijke stap naar een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblematiek waarmee de weggebruikers in Antwerpen de voorbije jaren te maken hadden, luidt het nog. Unizo benadrukt voor de verdere gang van zaken meteen wel het belang van een goed overleg met alle betrokkenen om zo een breed draagvlak te creëren.
Marianne Thyssen: 'Ratio haalde het van politieke emotie'
dinsdag 30 maart 2010, 16u29
Bron: belga
Auteur: fdb
CD&V-voorzitster Marianne Thyssen reageert tevreden op het akkoord dat de Vlaamse regering bereikt heeft over de Antwerpse mobiliteit. Volgens Thyssen is daarmee 'een cruciale knoop' doorgehakt en heeft 'een rationele aanpak het gehaald op de politieke emoties'.
ANTWERPEN - Kris Peeters (CD&V) heeft zijn zelf opgelegde deadline van 31 maart niet gehaald. Ondanks urenlange onderhandelingen forceerde de minister-president géén beslissing over de Oosterweelverbinding. Dat gebeurt pas na de zomer. De eerste keus is nu wel een tunnel, dat wel. Maar niemand weet met zekerheid of die er ook echt komt.
Vlaams minister-president Kris Peeters wilde zo graag een beslissing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, al was het maar om de eenheid van zijn regering te demonstreren. Die hád hij gisteren, net op tijd bovendien. Peeters en zijn coalitiepartners kiezen na het Antwerpse referendum principieel voor een tunnel. Bovendien zal het viaduct van Merksem een grondige - lees: milieuvriendelijke - aanpassing ondergaan. Als de tunnel er komt, verdwijnt dat viaduct zelfs helemaal.
Toch nog brug?
Maar Kris Peeters had het over een 'dubbelbesluit', en dat bleek een belangrijke adder onder het gras. De Vlaamse regering koppelt aan die tunnel namelijk forse voorwaarden, waardoor de feitelijke beslissing de facto is uitgesteld tot na de zomer.
De tunnel moet allereerst voldoen aan de regels van de Europese tunnelautoriteit, mag niet duurder zijn dan een brug en moet even snel afgewerkt kunnen worden. Daarvoor komt er een nieuwe studie die de volgende maanden duidelijkheid moet scheppen. En dat roept meteen vragen op, niet het minst omdat het de voorbije maanden studies regende. Kris Peeters zelf (én de N-VA) riepen de voorbije maanden onophoudelijk dat een tunnel duurder en technisch veel complexer is. Conclusie: de tunnel kan uiteindelijk dus net zo goed alsnog een brug worden, een versie van de Lange Wapper dus.
Vier kokers
Nu is er wel een belangrijk nieuw element. De tunnel zoals hij gisteren werd voorgesteld is er één met vier afzonderlijke kokers met elk twee baanvakken. Dat zou veel goedkoper zijn dan de oorspronkelijke brede tunnel, zelfs al bestaat daar twijfel over. Volgens Peeters is er in ieder geval duidelijke vooruitgang geboekt: 'De politieke beslissing is genomen. We hoeven daar verder niet meer over te discussiëren.'
Maar niets sluit uit dat het debat deze zomer - in de aanloop naar de traditionele septemberverklaring - weer met volle kracht opflakkert. Tijdens de ultieme onderhandelingen kwam namelijk een ernstig twistpunt aan het licht. Volgens SP.A hoeft immers niet noodzakelijk aan elk van de drie criteria voldaan te worden, en mag de tunnel zelfs duurder uitvallen.
Om zijn regering te redden leek Kris Peeters even geneigd om mee te stappen in dat verhaal, maar dat leverde hem dan weer te veel problemen op aan de andere zijde. Bij de N-VA met name, als vanouds voorstander van de Lange Wapper-brug, light-versie. Deze zomer zal dus nog wel een hartig woordje gesproken worden over de kostprijs van een en ander.
Onderhuidse onvrede
Kris Peeters mocht gisteren wel aankondigen dat er in dit dossier 'geen verliezers' zijn. En zowel N-VA, SP.A als CD&V jubelden over de doorbraak in het al jarenlang aanslepende dossier. Maar onderhuids was er enige onvrede merkbaar, niet het minst omdat Patrick Janssens heel erg nadrukkelijk de overwinning claimde en de Lange Wapper al definitief naar de prullenmand verwees.
N-VA daarentegen heeft niet het gevoel dat ze veel steun kreeg van Kris Peeters. Desondanks stond de regering niet op vallen. Kris Peeters wil zich met zijn besluitvaardigheid graag afzetten tegen de schutterige federale regering, maar ook zijn coalitiepartners wilden een breuk vermijden. SP.A wilde de regering niet laten vallen over een brug. N-VA van zijn kant is erg gehecht aan zijn imago van regeringspartij, waarmee het zich makkelijker kan afzetten tegen concurrenten LDD en Vlaams Belang. Bovendien wilde niemand Open VLD erbij, de enige optie als deze regering gevallen was.
Tunnel of brug? Wim van Hees en Many Claeys reageren koeltjes op Oosterweelakkoord
'Bitter weinig respect voor de Antwerpenaar'
woensdag 31 maart 2010, 04u00
Auteur: Jozef Leysen
ANTWERPEN - 'Dit is geen gloriedag voor mij.' Wim van Hees, de voorzitter van de actiegroep Ademloos, kan zijn teleurstelling amper verbergen. Zijn collega Manu Claeys van Straten-Generaal reageert positiever, al zijn er volgens hem ook verbeteringen mogelijk.
'Geen gloriedag, maar een teleurstellende dag' was het gisteren voor Wim van Hees. 'De dag was nochtans goed begonnen met het bericht dat de Lange Wapper definitief weg was. Ik kreeg zelfs tamelijk wat felicitaties in de prille ochtend. Maar een uur later werd dat al genuanceerd en ik dacht dat we iets verworven hadden.'
'Ik zou heel graag heel blij zijn', zegt hij. 'Ik zou graag van de problemen af zijn.' Maar zover is het nog niet. Dus blijft de voorzitter van Ademloos bijzonder waakzaam.
Want waar de Vlaamse regering nu mee naar buiten komt, kan Van Hees niet bekoren. Integendeel zelfs. 'Dit is een schraal compromis met een totaal gebrek aan visie.' De situatie is volgens hem op dit moment 'te ondoorzichtig' en zelfs 'heel gevaarlijk'.
Voorwaarden
De regering heeft dan wel een princiepsbeslissing genomen om voor een tunnel te kiezen - Wim van Hees spreekt consequent over een Diepe Wapper -, maar de voorwaarden die daarmee gepaard gaan, stoten hem tegen de borst. 'Als aan een van die voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het de Lange Wapper. Dus ik kan dat onmogelijk een goed plan vinden.'
Bovendien, zo zegt Van Hees, getuigt het voorstel van maar bitter weinig respect voor de Antwerpenaars en de uitslag van het referendum. 'Ik ben ontgoocheld. Na het referendum hebben we iedereen meermaals horen zeggen dat ze de uitslag van het referendum zouden respecteren. En dat ze de Lange Wapper niet door de strot van de Antwerpenaar zouden rammen. Terwijl ze dat net wel doen, als de 'Diepe Wapper' niet aan de voorwaarden voldoet. Anderzijds heeft men wel veel respect voor Noriant. Want die krijgt in ieder geval al een deel van de opdracht. Ik vind dat een merkwaardige tegenspraak. Bovendien had men vier maanden na de volksraadpleging een einde kunnen maken aan die nachtmerrie. Dit is eigenlijk een gemiste kans.'
Positieve dingen
Manu Claeys van Straten-Generaal is veel positiever dan zijn collega Wim Van Hees. ‘Er zitten veel positieve dingen in het voorstel. We zijn heel blij dat de Lange Wapper weg is. Voor ons is die ook echt weg.' Manu Claeys gelooft niet dat de Lange Wapper nog zal terugkomen. ‘De studie zal uitwijzen dat de tunnel haalbaar is.'
Een tweede positief punt vindt Claeys dat het taboe op tunnels verdwenen is. Volgens Claeys hebben voorstanders van het viaduct lang geprobeerd om het beeld op te hangen dat tunnels in tegenstelling tot bruggen gevaarlijk en onveilig zijn. ‘Dat taboe valt nu weg', zegt Claeys.
Slordige beslissing
Toch is de drijvende kracht van Straten-Generaal niet onverdeeld positief. Want de tunnels op het tracé van de Lange Wapper liggen op de verkeerde plaats. ‘Men wil de Ring op z'n kleinst sluiten. Dat zal alle doorgaand verkeer naar de stad trekken.'
‘Dat is een slordige beslissing. Een typisch compromis dat vlug tot stand is gekomen, een lelijk kind. Men wil een stukje van het BAM-project redden, misschien om tegemoet te komen aan aannemers.'
Dat de bretellen van Straten-Generaal gebruikt worden, vindt Claeys goed. ‘Die bretellen moeten ergens aan opgehangen worden, aan de noordelijke bypass. Nu moet het doorgaande verkeer van Ekeren weer naar beneden rijden om naar het BAM-tracé te komen.'
Dus pleit Claeys ervoor gebruik te maken van de maanden die de politiek nu gewonnen heeft en ook de noordelijke bypass van het Meccanno-alternatief te onderzoeken. Parallel met de studie naar de tunnels op het BAM-tracé. ‘De logica van die noordelijke bypass is zo groot', zegt Claeys. ‘Die zal zich sowieso opdringen. Die conclusie heeft men politiek nog niet willen trekken. De juiste stap is dus nog niet gezet. De aversie tegen dat plan is niet te duiden. Tenzij er misschien groepen zijn die per se een stukje BAM erdoor willen duwen.'
De Vlaamse regering heeft dinsdag het akkoord bevestigd dat de topministers hadden bereikt over de Oosterweelverbinding. Er wordt principieel gekozen voor een tunnelvariant van de Oosterweelverbinding, zo heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aangekondigd..
Hij bevestigde dat er nog zal onderzocht worden of een tunnel haalbaar en betaalbaar is. Zoniet komt de Lange Wapperbrug er toch.
De tunnelvariant moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet bekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit.
Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug (2,2 miljard euro) en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. De Vlaamse regering wil tegen de zomer duidelijkheid of aan die voorwaarden is voldaan.
Als de tunnel er komt, wordt gedacht aan vier tunnels van 2 keer 1 rijstrook.
Masterplan
De Oosterweelverbinding is maar één aspect van het nieuwe Masterplan 2020. Peeters kondigde dinsdag aan dat dat plan in totaal vijf miljard euro kost.
De kosten van het oorspronkelijke Masterplan werden op 3,7 miljard becijferd.
In het nieuwe Masterplan zitten verschillende nieuwe projecten. Zo zal de A102 worden aangelegd. Dat is een verbindingsweg tussen de E313 en de E19.
Daarnaast komt er in het Waasland een nieuwe verbindingsweg tussen de N70 en de E34. Er is ook een nieuwe aansluiting voorzien van de N70 op de E17 ten oosten van Sint-Niklaas.
Voorts voorziet het plan nieuwe tramlijnen naar Wilrijk, Ranst en Beveren en een sneltram of lightrail naar Oostmalle.
Voorts wordt het Albertkanaal verder gemoderniseerd. Zestien bruggen over het kanaal (met name tussen Meerhout en Antwerpen) worden verhoogd.
Daarnaast komt er in totaal 55 kilometer extra fietspaden.
30 maart 2010 om 14u12
Uiteenlopende reacties op Oosterweelbeslissing
De reacties op de beslissing van de Vlaamse regering inzake het plan voor de Antwerpse mobiliteit lopen uiteen.
De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageerde dinsdag zeer tevreden op de beslissing van de Vlaamse regering .
Volgens hem staat het vast dat de Lange Wapper er niet komt en het viaduct in Merksem verdwijnt.
N-VA-voorzitter Bart De Wever reageert ook tevreden, maar benadrukt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen.
Hij wijst erop dat de tunnelvariant zal onderzocht worden op het vlak van technische haalbaarheid en financiële haalbaarheid enerzijds en snelle uitvoerbaarheid en veiligheid anderzijds.
De Wever wil zijn schouders zetten onder het project als het inzake die drie criteria even goed scoort dan de Lange Wapper. Maar als de tunnel op één van de criteria minder goed scoort, wil hij terugkeren naar traject met de brug.
Manu Claeys van actiegroep stRaten-generaal is positief over het voorstel van de Vlaamse regering omdat ze beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel.
Forum 2020, de groep ondernemers en acadimici die een alternatief voor de Oosterweelverbinding had uitgewerkt, reageert ook positief.
Christian Leyers, één van de initiatiefnemers, spreekt van een positieve stap in de richting van een globale oplossing.
Hij vindt het een goede zaak dat de mogelijke ondergrondse oplossing stadsontwikkeling en mobiliteit verzoent.
Voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos van zijn kant noemt het Masterplan 2020 een politiek compromis met een totaal gebrek aan visie.
Als de tunnel aan één van de voorwaarden niet voldoet, wordt automatisch gekozen voor de Lange Wapper. Dat getuigt van een gebrek aan respect voor de volksraadpleging, aldus Van Hees.
Oppositie
De oppositie heeft geen goed woord over voor de gang van zaken. Zo zegt Open VLD dat minister-president Kris Peeters met het onderzoek naar de haalbaarheid van een tunnel de beslissing opnieuw voor zich uitschuift.
Volgens de voormalige liberale Vlaamse viceminister-president Dirk Van Mechelen is de tunnelvariant al tweemaal onderzocht en tweemaal als financieel en technisch onhaalbaar bestempeld.
Ook Lijst Dedecker spreekt over een non-beslissing. De Vlaamse regering verschuilt zich volgens de partij achter een zoveelste studie.
'Na 15 jaar studie heeft de Vlaamse regering beslist om niet te beslissen en weer eens een nieuwe studie te bestellen', aldus Vlaams parlementslid Jurgen Verstrepen.
Volgens Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter koopt de Vlaamse regering tijd met haar 'beslissing onder voorbehoud'.
'Het overleven van de eigen coalitie haalt het op het nemen van verantwoordelijkheid', aldus Dewinter.
De Vlaamse regering heeft de erg moeilijk ontwarbare knoop rond de mobiliteit in en rond Antwerpen doorgehakt, ... of toch niet helemaal. Afgelopen nacht kwam het na lang onderhandelen tot een compromisbesluit dat er wordt gekozen voor een ondertunneling onder de Schelde als derde Scheldeoeververbinding. Indien die echter niet aan bepaalde voorwaarden voldoet komt er onherroepelijk een brug.
De regering heeft haar Masterplan 2020 opgemaakt. De meest opvallende beslissing is dat er wordt gekozen voor een ondertunneling van Linkeroever tot aan Schijnpoort. Toch is de Lange Wapper nog niet helemaal van de baan.
Het onderzoek van de haalbaarheid wordt nu gevoerd en voor de zomer 2010 moet er duidelijkheid zijn over de kostprijs, de duurtijd en over conformiteit met de Europese richtlijnen.
Indien de tunnel duurder is, langer op zich zal laten wachten dan het viaduct, en/of niet strookt met de technische -en veiligheidsnormen die Europa vooropstelt, dan zal er onherroepelijk geopteerd worden voor de Lange Wapper. Men kan dus stellen dat de beslissing in feite toch nog vooruitgeschoven wordt. Aanleg A102
Het Masterplan 2020 bekijkt de mobiliteit in en rond Antwerpen echter veel breder. Zo komt er sowieso een Oostelijke tangent, de A102, tussen Ekeren en Wommelgem, die gepaard gaat met een tweede spoorontsluiting van de haven. Die aanleg wordt geraamd op 800 miljoen euro tot 1 miljard euro.
Ook voor de overzijde van de Schelde, op de Linkeroever, heeft men plannen. Daar wordt ingegaan op de voorstellen van de Wase burgemeesters met betrekking tot een betere aansluiting van de E17 en N70.
Voorts wordt er ook werk gemaakt van de eerder geplande openbaar vervoerprojecten rond onder meer aanleg van extra tramlijnen en streeft men ook naar een betere benutting van de Liefkenshoektunnel. 5 miljard euro
Dit alles wordt geraamd op 5 miljard euro. Dat is ruim 1,3 miljard meer dan de aanvankelijk geraamde 3,7 miljard euro. Toch moeten andere provincies niet vrezen dat grote projecten in hun regio nu in gevaar komen. De overheid gaat de financiering immers trachten rond te krijgen met behulp van Publiek Private Samenwerking (PPS). Sportpaleis
Een niet onbelangrijk aspect zijn ook de plannen die men heeft aan het Sportpaleis. Of het viaduct verdwijnt of niet is allemaal afhankelijk van de keuze voor brug of tunnel. Komt de tunnel er, dan verdwijnt het viaduct in zijn geheel en komt er een autostrade op 'maaiveldniveau'.
Overleeft de Lange Wapper alsnog, dan wordt er gekozen voor een smaller viaduct, in combinatie met een ondertunneling. "De huidige asfaltwoestijn aan het Sportpaleis, verdwijnt echter sowieso", aldus Peeters.
De uitvoering van het tunnel- of brugtracé zal allicht gebeuren door Noriant, de bouwheer die aanvankelijk ook al zou instaan voor de bouw van de Lange Wapper. Goede sfeer
Peeters benadrukte ten slotte dat de onderhandelingen gebeurden in een erg goede en constructieve sfeer en dat dat ook zo in de toekomst zal gebeuren. Vraag is natuurlijk of dat dat ook zo zal blijven als er alsnog gekozen wordt voor een brug. JR
Lange Wapper wordt tunnel, viaduct Sportpaleis verdwijnt
bron : Belang van Limburg
De Lange Wapper is definitief van de baan en wordt vervangen door een geboorde tunnel. Dat is wat voorligt in het plan dat door de Vlaamse regering tot maandag na middernacht werd onderhandeld en vandaag wordt bekendgemaakt.
Verder wordt het viaduct aan het Sportpaleis afgebroken en dat is een historische gebeurtenis voor Antwerpen. Het oorspronkelijke traject van het BAM-tracé blijft wel behouden. Een voorafgaande studie moet wel de haalbaarheid en de betaalbaarheid van dat tracé garanderen.
De nieuwe tunnel onder de Schelde gaat aan de rechteroever van Antwerpen mogelijk over in een sleuf. Daarna gaat het via een geboorde tunnel verder tot aan de Oosterweelknoop. Spectaculair is dat ook het viaduct aan het Sportpaleis verdwijnt. Die ruimt plaats voor een gelijkgrondse weg. Mogelijk zal die, net zoals de Ring nu al, in een sleuf komen te liggen. Bretel
Verder wordt er een oostelijke bretel aangelegd tussen Ekeren en Wommelgem en blijft de Kennedytunnel tolvrij. Of het in het geval van de westelijke bretel om het voorstel van Forum 2020 of dat van de Wase burgemeesters gaat, is niet duidelijk.
Met dit plan wordt aan de eis om Antwerpen leefbaar te houden en de noodzaak om de mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio op te lossen tegemoet gekomen. Over de verdere details van het akkoord lekte nog niets uit. Om 9 uur komt de ministerraad van de Vlaamse regering samen en nadien wordt een persconferentie gegeven.
In het Vlaams parlement hebben de oppositiepartijen het akkoord rond de Oosterweelverbinding onder vuur genomen. De regering schuift een definitieve beslissing voor tunnel of brug voor zich uit.
Er blijven volgens de oppositie ook nog een pak vragen onbeantwoord. Hoe zal alles gefinancierd worden? En wat zijn de criteria om te beslissen of de realisatie van een tunnel te lang zou duren of te duur zou uitvallen?
De oppositie mikte haar pijlen vooral op de uiteindelijke deal rond de Oosterweelverbinding. De regering kiest namelijk voor een tunnelvariant op voorwaarde dat die voldoet aan de Europese tunnelrichtlijn en dat hij niet duurder en even snel realiseerbaar is als de brugvariant.
Opnieuw uitstel Volgens de oppositie stelt de regering daarmee een definitieve keuze opnieuw uit. Bovendien is het voor velen onduidelijk wat er precies verstaan wordt onder "te duur" of "te lang duren". De oppositie vraagt zich ook af hoe alle plannen in het nieuwe Masterplan 2020, zullen gefinancierd worden. Ook rond de precieze timing van de definitieve beslissing voor tunnel of brug heerste nog onduidelijkheid.
Geen antwoord Op een aantal vragen moest Peeters een duidelijk antwoord schuldig blijven, maar hij beloofde dat alles "tegen de zomer" zou uitgeklaard zijn. De schetsen van de tunnelvariant worden intussen uitgewerkt tot een voorontwerp, er wordt onderhandeld met bouwgroep Noriant voor het realiseren van het eerste deel van het BAM-tracé en minister van Openbare Werken Hilde Crevits maakt tegen de zomer een tabel op van de timing en de budgetten. (belga/eb)
31/03/10 17u48
Peumans leest Peeters de levieten
Voor de start van het actualiteitsdebat over het Oosterweel-dossier in het Vlaams parlement heeft Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans minister-president Kris Peeters de levieten gelezen. Peumans herinnerde Peeters aan diens belofte in de Septemberverklaring om belangrijke dossiers eerst te bespreken in het parlement zodat de parlementsleden niet alles eerst zouden moeten vernemen via de media.
Peeters erkende dat het parlement "zo snel als mogelijk" moet ingelicht worden over belangrijke dossiers zoals het Oosterweel-dossier. "Ik wil die inspanningsverbintenis hier herhalen", klonk het. Peeters wees er ook fijntjes op dat verschillende parlementsleden gisteren ook al gereageerd hebben zonder dat ze volledig op de hoogte waren van de plannen. (belga/eb)