Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
01-04-2010
'Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper'
dinsdag 30 maart 2010, 16u22
Bron: belga
Bron : de Standaard Online
BRUSSEL - Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. Ook Forum 2020, Febetra en Unizo zijn tevreden met het voorstel. Voka is gematigd positief.
'Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem', zegt Claeys.
Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen. 'Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing', zegt Claeys.
Forum 2020: 'Positieve stap'
Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, zegt dat met het nieuwe plan van de Vlaamse regering 'een positieve stap in de richting van een globale oplossing' is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, aan persagentschap Belga in een eerste reactie. Een meer uitgebreide reactie wilde Leysen nog niet geven, omdat hij nog niet over alle informatie beschikt.
Voka: 'Weer een studie na een studie'
Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er voor de Oosterweelverbinding "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd." Bulteel benadrukt dat Voka Antwerpen-Waasland vooral een snelle oplossing wil.
"We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren", zegt hij nog. "Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten."
Bulteel zegt nog dat Voka nu afwacht. "Als aan de drie voorwaarden voor de tunnel niet wordt voldaan, wordt het toch de Lange Wapper. Wij willen vooral een snelle oplossing en er ligt er een klaar. Maar ook als er voor een tunnel wordt geopteerd, is er eindelijk een oplossing."
Febetra: 'Ambitieus plan'
Febetra, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners, juicht het door de Vlaamse regering voorgestelde "ambitieuze" Masterplan 2020 toe. Febetra benadrukt wel dat een beslissing over een derde Scheldekruising niet opnieuw mag worden uitgesteld.
De federatie noemt het Masterplan 2020 een ambitieus plan met talrijke positieve elementen zoals de aanpak van de E34/E313, de E19 en de A12 zuid, de aanleg van de A102 en het scheiden van doorgaand en stedelijk verkeer. De organisatie onderstreept ook de noodzaak aan kortetermijnmaatregelen die de mobiliteit in de nabije toekomst kunnen helpen.
Daarop blijft Febetra pleiten voor een tolvrije Liefkenshoektunnel en een volwaardige verbinding tussen de E17 en de E34. De voorgestelde ingrepen in het Waasland kunnen volgens Febetra "zeker niet als een volwaardige verbinding worden bestempeld". Bovendien blijft het openhouden van de Kennedytunnel voor het vrachtverkeer essentieel zodat vrachtwagens geen onnodige kilometers moeten rijden.
Tot slot zegt Febetra uitermate bezorgd te zijn over de financiering van het Masterplan 2020 en onderstreept dat dit zeker niet uitsluitend op de rug van de transporteurs kan gebeuren.
Unizo: 'Knoop is doorgehakt'
Ondernemersorganisatie Unizo zegt tevreden te zijn dat "de Vlaamse regering de Antwerpse verkeersknoop alvast politiek heeft doorgehakt". Unizo roept op om zo snel mogelijk te starten met "werken waarvoor geen Europees fiat meer nodig is, zoals het onderdeel linkeroever-Oosterweelknooppunt".
Een politieke consensus was volgens de ondernemersorganisatie de eerste noodzakelijke stap naar een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblematiek waarmee de weggebruikers in Antwerpen de voorbije jaren te maken hadden, luidt het nog. Unizo benadrukt voor de verdere gang van zaken meteen wel het belang van een goed overleg met alle betrokkenen om zo een breed draagvlak te creëren.
Marianne Thyssen: 'Ratio haalde het van politieke emotie'
dinsdag 30 maart 2010, 16u29
Bron: belga
Auteur: fdb
CD&V-voorzitster Marianne Thyssen reageert tevreden op het akkoord dat de Vlaamse regering bereikt heeft over de Antwerpse mobiliteit. Volgens Thyssen is daarmee 'een cruciale knoop' doorgehakt en heeft 'een rationele aanpak het gehaald op de politieke emoties'.
ANTWERPEN - Kris Peeters (CD&V) heeft zijn zelf opgelegde deadline van 31 maart niet gehaald. Ondanks urenlange onderhandelingen forceerde de minister-president géén beslissing over de Oosterweelverbinding. Dat gebeurt pas na de zomer. De eerste keus is nu wel een tunnel, dat wel. Maar niemand weet met zekerheid of die er ook echt komt.
Vlaams minister-president Kris Peeters wilde zo graag een beslissing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, al was het maar om de eenheid van zijn regering te demonstreren. Die hád hij gisteren, net op tijd bovendien. Peeters en zijn coalitiepartners kiezen na het Antwerpse referendum principieel voor een tunnel. Bovendien zal het viaduct van Merksem een grondige - lees: milieuvriendelijke - aanpassing ondergaan. Als de tunnel er komt, verdwijnt dat viaduct zelfs helemaal.
Toch nog brug?
Maar Kris Peeters had het over een 'dubbelbesluit', en dat bleek een belangrijke adder onder het gras. De Vlaamse regering koppelt aan die tunnel namelijk forse voorwaarden, waardoor de feitelijke beslissing de facto is uitgesteld tot na de zomer.
De tunnel moet allereerst voldoen aan de regels van de Europese tunnelautoriteit, mag niet duurder zijn dan een brug en moet even snel afgewerkt kunnen worden. Daarvoor komt er een nieuwe studie die de volgende maanden duidelijkheid moet scheppen. En dat roept meteen vragen op, niet het minst omdat het de voorbije maanden studies regende. Kris Peeters zelf (én de N-VA) riepen de voorbije maanden onophoudelijk dat een tunnel duurder en technisch veel complexer is. Conclusie: de tunnel kan uiteindelijk dus net zo goed alsnog een brug worden, een versie van de Lange Wapper dus.
Vier kokers
Nu is er wel een belangrijk nieuw element. De tunnel zoals hij gisteren werd voorgesteld is er één met vier afzonderlijke kokers met elk twee baanvakken. Dat zou veel goedkoper zijn dan de oorspronkelijke brede tunnel, zelfs al bestaat daar twijfel over. Volgens Peeters is er in ieder geval duidelijke vooruitgang geboekt: 'De politieke beslissing is genomen. We hoeven daar verder niet meer over te discussiëren.'
Maar niets sluit uit dat het debat deze zomer - in de aanloop naar de traditionele septemberverklaring - weer met volle kracht opflakkert. Tijdens de ultieme onderhandelingen kwam namelijk een ernstig twistpunt aan het licht. Volgens SP.A hoeft immers niet noodzakelijk aan elk van de drie criteria voldaan te worden, en mag de tunnel zelfs duurder uitvallen.
Om zijn regering te redden leek Kris Peeters even geneigd om mee te stappen in dat verhaal, maar dat leverde hem dan weer te veel problemen op aan de andere zijde. Bij de N-VA met name, als vanouds voorstander van de Lange Wapper-brug, light-versie. Deze zomer zal dus nog wel een hartig woordje gesproken worden over de kostprijs van een en ander.
Onderhuidse onvrede
Kris Peeters mocht gisteren wel aankondigen dat er in dit dossier 'geen verliezers' zijn. En zowel N-VA, SP.A als CD&V jubelden over de doorbraak in het al jarenlang aanslepende dossier. Maar onderhuids was er enige onvrede merkbaar, niet het minst omdat Patrick Janssens heel erg nadrukkelijk de overwinning claimde en de Lange Wapper al definitief naar de prullenmand verwees.
N-VA daarentegen heeft niet het gevoel dat ze veel steun kreeg van Kris Peeters. Desondanks stond de regering niet op vallen. Kris Peeters wil zich met zijn besluitvaardigheid graag afzetten tegen de schutterige federale regering, maar ook zijn coalitiepartners wilden een breuk vermijden. SP.A wilde de regering niet laten vallen over een brug. N-VA van zijn kant is erg gehecht aan zijn imago van regeringspartij, waarmee het zich makkelijker kan afzetten tegen concurrenten LDD en Vlaams Belang. Bovendien wilde niemand Open VLD erbij, de enige optie als deze regering gevallen was.
Tunnel of brug? Wim van Hees en Many Claeys reageren koeltjes op Oosterweelakkoord
'Bitter weinig respect voor de Antwerpenaar'
woensdag 31 maart 2010, 04u00
Auteur: Jozef Leysen
ANTWERPEN - 'Dit is geen gloriedag voor mij.' Wim van Hees, de voorzitter van de actiegroep Ademloos, kan zijn teleurstelling amper verbergen. Zijn collega Manu Claeys van Straten-Generaal reageert positiever, al zijn er volgens hem ook verbeteringen mogelijk.
'Geen gloriedag, maar een teleurstellende dag' was het gisteren voor Wim van Hees. 'De dag was nochtans goed begonnen met het bericht dat de Lange Wapper definitief weg was. Ik kreeg zelfs tamelijk wat felicitaties in de prille ochtend. Maar een uur later werd dat al genuanceerd en ik dacht dat we iets verworven hadden.'
'Ik zou heel graag heel blij zijn', zegt hij. 'Ik zou graag van de problemen af zijn.' Maar zover is het nog niet. Dus blijft de voorzitter van Ademloos bijzonder waakzaam.
Want waar de Vlaamse regering nu mee naar buiten komt, kan Van Hees niet bekoren. Integendeel zelfs. 'Dit is een schraal compromis met een totaal gebrek aan visie.' De situatie is volgens hem op dit moment 'te ondoorzichtig' en zelfs 'heel gevaarlijk'.
Voorwaarden
De regering heeft dan wel een princiepsbeslissing genomen om voor een tunnel te kiezen - Wim van Hees spreekt consequent over een Diepe Wapper -, maar de voorwaarden die daarmee gepaard gaan, stoten hem tegen de borst. 'Als aan een van die voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het de Lange Wapper. Dus ik kan dat onmogelijk een goed plan vinden.'
Bovendien, zo zegt Van Hees, getuigt het voorstel van maar bitter weinig respect voor de Antwerpenaars en de uitslag van het referendum. 'Ik ben ontgoocheld. Na het referendum hebben we iedereen meermaals horen zeggen dat ze de uitslag van het referendum zouden respecteren. En dat ze de Lange Wapper niet door de strot van de Antwerpenaar zouden rammen. Terwijl ze dat net wel doen, als de 'Diepe Wapper' niet aan de voorwaarden voldoet. Anderzijds heeft men wel veel respect voor Noriant. Want die krijgt in ieder geval al een deel van de opdracht. Ik vind dat een merkwaardige tegenspraak. Bovendien had men vier maanden na de volksraadpleging een einde kunnen maken aan die nachtmerrie. Dit is eigenlijk een gemiste kans.'
Positieve dingen
Manu Claeys van Straten-Generaal is veel positiever dan zijn collega Wim Van Hees. ‘Er zitten veel positieve dingen in het voorstel. We zijn heel blij dat de Lange Wapper weg is. Voor ons is die ook echt weg.' Manu Claeys gelooft niet dat de Lange Wapper nog zal terugkomen. ‘De studie zal uitwijzen dat de tunnel haalbaar is.'
Een tweede positief punt vindt Claeys dat het taboe op tunnels verdwenen is. Volgens Claeys hebben voorstanders van het viaduct lang geprobeerd om het beeld op te hangen dat tunnels in tegenstelling tot bruggen gevaarlijk en onveilig zijn. ‘Dat taboe valt nu weg', zegt Claeys.
Slordige beslissing
Toch is de drijvende kracht van Straten-Generaal niet onverdeeld positief. Want de tunnels op het tracé van de Lange Wapper liggen op de verkeerde plaats. ‘Men wil de Ring op z'n kleinst sluiten. Dat zal alle doorgaand verkeer naar de stad trekken.'
‘Dat is een slordige beslissing. Een typisch compromis dat vlug tot stand is gekomen, een lelijk kind. Men wil een stukje van het BAM-project redden, misschien om tegemoet te komen aan aannemers.'
Dat de bretellen van Straten-Generaal gebruikt worden, vindt Claeys goed. ‘Die bretellen moeten ergens aan opgehangen worden, aan de noordelijke bypass. Nu moet het doorgaande verkeer van Ekeren weer naar beneden rijden om naar het BAM-tracé te komen.'
Dus pleit Claeys ervoor gebruik te maken van de maanden die de politiek nu gewonnen heeft en ook de noordelijke bypass van het Meccanno-alternatief te onderzoeken. Parallel met de studie naar de tunnels op het BAM-tracé. ‘De logica van die noordelijke bypass is zo groot', zegt Claeys. ‘Die zal zich sowieso opdringen. Die conclusie heeft men politiek nog niet willen trekken. De juiste stap is dus nog niet gezet. De aversie tegen dat plan is niet te duiden. Tenzij er misschien groepen zijn die per se een stukje BAM erdoor willen duwen.'
De Vlaamse regering heeft dinsdag het akkoord bevestigd dat de topministers hadden bereikt over de Oosterweelverbinding. Er wordt principieel gekozen voor een tunnelvariant van de Oosterweelverbinding, zo heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aangekondigd..
Hij bevestigde dat er nog zal onderzocht worden of een tunnel haalbaar en betaalbaar is. Zoniet komt de Lange Wapperbrug er toch.
De tunnelvariant moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet bekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit.
Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug (2,2 miljard euro) en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. De Vlaamse regering wil tegen de zomer duidelijkheid of aan die voorwaarden is voldaan.
Als de tunnel er komt, wordt gedacht aan vier tunnels van 2 keer 1 rijstrook.
Masterplan
De Oosterweelverbinding is maar één aspect van het nieuwe Masterplan 2020. Peeters kondigde dinsdag aan dat dat plan in totaal vijf miljard euro kost.
De kosten van het oorspronkelijke Masterplan werden op 3,7 miljard becijferd.
In het nieuwe Masterplan zitten verschillende nieuwe projecten. Zo zal de A102 worden aangelegd. Dat is een verbindingsweg tussen de E313 en de E19.
Daarnaast komt er in het Waasland een nieuwe verbindingsweg tussen de N70 en de E34. Er is ook een nieuwe aansluiting voorzien van de N70 op de E17 ten oosten van Sint-Niklaas.
Voorts voorziet het plan nieuwe tramlijnen naar Wilrijk, Ranst en Beveren en een sneltram of lightrail naar Oostmalle.
Voorts wordt het Albertkanaal verder gemoderniseerd. Zestien bruggen over het kanaal (met name tussen Meerhout en Antwerpen) worden verhoogd.
Daarnaast komt er in totaal 55 kilometer extra fietspaden.
30 maart 2010 om 14u12
Uiteenlopende reacties op Oosterweelbeslissing
De reacties op de beslissing van de Vlaamse regering inzake het plan voor de Antwerpse mobiliteit lopen uiteen.
De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageerde dinsdag zeer tevreden op de beslissing van de Vlaamse regering .
Volgens hem staat het vast dat de Lange Wapper er niet komt en het viaduct in Merksem verdwijnt.
N-VA-voorzitter Bart De Wever reageert ook tevreden, maar benadrukt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen.
Hij wijst erop dat de tunnelvariant zal onderzocht worden op het vlak van technische haalbaarheid en financiële haalbaarheid enerzijds en snelle uitvoerbaarheid en veiligheid anderzijds.
De Wever wil zijn schouders zetten onder het project als het inzake die drie criteria even goed scoort dan de Lange Wapper. Maar als de tunnel op één van de criteria minder goed scoort, wil hij terugkeren naar traject met de brug.
Manu Claeys van actiegroep stRaten-generaal is positief over het voorstel van de Vlaamse regering omdat ze beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel.
Forum 2020, de groep ondernemers en acadimici die een alternatief voor de Oosterweelverbinding had uitgewerkt, reageert ook positief.
Christian Leyers, één van de initiatiefnemers, spreekt van een positieve stap in de richting van een globale oplossing.
Hij vindt het een goede zaak dat de mogelijke ondergrondse oplossing stadsontwikkeling en mobiliteit verzoent.
Voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos van zijn kant noemt het Masterplan 2020 een politiek compromis met een totaal gebrek aan visie.
Als de tunnel aan één van de voorwaarden niet voldoet, wordt automatisch gekozen voor de Lange Wapper. Dat getuigt van een gebrek aan respect voor de volksraadpleging, aldus Van Hees.
Oppositie
De oppositie heeft geen goed woord over voor de gang van zaken. Zo zegt Open VLD dat minister-president Kris Peeters met het onderzoek naar de haalbaarheid van een tunnel de beslissing opnieuw voor zich uitschuift.
Volgens de voormalige liberale Vlaamse viceminister-president Dirk Van Mechelen is de tunnelvariant al tweemaal onderzocht en tweemaal als financieel en technisch onhaalbaar bestempeld.
Ook Lijst Dedecker spreekt over een non-beslissing. De Vlaamse regering verschuilt zich volgens de partij achter een zoveelste studie.
'Na 15 jaar studie heeft de Vlaamse regering beslist om niet te beslissen en weer eens een nieuwe studie te bestellen', aldus Vlaams parlementslid Jurgen Verstrepen.
Volgens Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter koopt de Vlaamse regering tijd met haar 'beslissing onder voorbehoud'.
'Het overleven van de eigen coalitie haalt het op het nemen van verantwoordelijkheid', aldus Dewinter.
De Vlaamse regering heeft de erg moeilijk ontwarbare knoop rond de mobiliteit in en rond Antwerpen doorgehakt, ... of toch niet helemaal. Afgelopen nacht kwam het na lang onderhandelen tot een compromisbesluit dat er wordt gekozen voor een ondertunneling onder de Schelde als derde Scheldeoeververbinding. Indien die echter niet aan bepaalde voorwaarden voldoet komt er onherroepelijk een brug.
De regering heeft haar Masterplan 2020 opgemaakt. De meest opvallende beslissing is dat er wordt gekozen voor een ondertunneling van Linkeroever tot aan Schijnpoort. Toch is de Lange Wapper nog niet helemaal van de baan.
Het onderzoek van de haalbaarheid wordt nu gevoerd en voor de zomer 2010 moet er duidelijkheid zijn over de kostprijs, de duurtijd en over conformiteit met de Europese richtlijnen.
Indien de tunnel duurder is, langer op zich zal laten wachten dan het viaduct, en/of niet strookt met de technische -en veiligheidsnormen die Europa vooropstelt, dan zal er onherroepelijk geopteerd worden voor de Lange Wapper. Men kan dus stellen dat de beslissing in feite toch nog vooruitgeschoven wordt. Aanleg A102
Het Masterplan 2020 bekijkt de mobiliteit in en rond Antwerpen echter veel breder. Zo komt er sowieso een Oostelijke tangent, de A102, tussen Ekeren en Wommelgem, die gepaard gaat met een tweede spoorontsluiting van de haven. Die aanleg wordt geraamd op 800 miljoen euro tot 1 miljard euro.
Ook voor de overzijde van de Schelde, op de Linkeroever, heeft men plannen. Daar wordt ingegaan op de voorstellen van de Wase burgemeesters met betrekking tot een betere aansluiting van de E17 en N70.
Voorts wordt er ook werk gemaakt van de eerder geplande openbaar vervoerprojecten rond onder meer aanleg van extra tramlijnen en streeft men ook naar een betere benutting van de Liefkenshoektunnel. 5 miljard euro
Dit alles wordt geraamd op 5 miljard euro. Dat is ruim 1,3 miljard meer dan de aanvankelijk geraamde 3,7 miljard euro. Toch moeten andere provincies niet vrezen dat grote projecten in hun regio nu in gevaar komen. De overheid gaat de financiering immers trachten rond te krijgen met behulp van Publiek Private Samenwerking (PPS). Sportpaleis
Een niet onbelangrijk aspect zijn ook de plannen die men heeft aan het Sportpaleis. Of het viaduct verdwijnt of niet is allemaal afhankelijk van de keuze voor brug of tunnel. Komt de tunnel er, dan verdwijnt het viaduct in zijn geheel en komt er een autostrade op 'maaiveldniveau'.
Overleeft de Lange Wapper alsnog, dan wordt er gekozen voor een smaller viaduct, in combinatie met een ondertunneling. "De huidige asfaltwoestijn aan het Sportpaleis, verdwijnt echter sowieso", aldus Peeters.
De uitvoering van het tunnel- of brugtracé zal allicht gebeuren door Noriant, de bouwheer die aanvankelijk ook al zou instaan voor de bouw van de Lange Wapper. Goede sfeer
Peeters benadrukte ten slotte dat de onderhandelingen gebeurden in een erg goede en constructieve sfeer en dat dat ook zo in de toekomst zal gebeuren. Vraag is natuurlijk of dat dat ook zo zal blijven als er alsnog gekozen wordt voor een brug. JR
Lange Wapper wordt tunnel, viaduct Sportpaleis verdwijnt
bron : Belang van Limburg
De Lange Wapper is definitief van de baan en wordt vervangen door een geboorde tunnel. Dat is wat voorligt in het plan dat door de Vlaamse regering tot maandag na middernacht werd onderhandeld en vandaag wordt bekendgemaakt.
Verder wordt het viaduct aan het Sportpaleis afgebroken en dat is een historische gebeurtenis voor Antwerpen. Het oorspronkelijke traject van het BAM-tracé blijft wel behouden. Een voorafgaande studie moet wel de haalbaarheid en de betaalbaarheid van dat tracé garanderen.
De nieuwe tunnel onder de Schelde gaat aan de rechteroever van Antwerpen mogelijk over in een sleuf. Daarna gaat het via een geboorde tunnel verder tot aan de Oosterweelknoop. Spectaculair is dat ook het viaduct aan het Sportpaleis verdwijnt. Die ruimt plaats voor een gelijkgrondse weg. Mogelijk zal die, net zoals de Ring nu al, in een sleuf komen te liggen. Bretel
Verder wordt er een oostelijke bretel aangelegd tussen Ekeren en Wommelgem en blijft de Kennedytunnel tolvrij. Of het in het geval van de westelijke bretel om het voorstel van Forum 2020 of dat van de Wase burgemeesters gaat, is niet duidelijk.
Met dit plan wordt aan de eis om Antwerpen leefbaar te houden en de noodzaak om de mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio op te lossen tegemoet gekomen. Over de verdere details van het akkoord lekte nog niets uit. Om 9 uur komt de ministerraad van de Vlaamse regering samen en nadien wordt een persconferentie gegeven.
In het Vlaams parlement hebben de oppositiepartijen het akkoord rond de Oosterweelverbinding onder vuur genomen. De regering schuift een definitieve beslissing voor tunnel of brug voor zich uit.
Er blijven volgens de oppositie ook nog een pak vragen onbeantwoord. Hoe zal alles gefinancierd worden? En wat zijn de criteria om te beslissen of de realisatie van een tunnel te lang zou duren of te duur zou uitvallen?
De oppositie mikte haar pijlen vooral op de uiteindelijke deal rond de Oosterweelverbinding. De regering kiest namelijk voor een tunnelvariant op voorwaarde dat die voldoet aan de Europese tunnelrichtlijn en dat hij niet duurder en even snel realiseerbaar is als de brugvariant.
Opnieuw uitstel Volgens de oppositie stelt de regering daarmee een definitieve keuze opnieuw uit. Bovendien is het voor velen onduidelijk wat er precies verstaan wordt onder "te duur" of "te lang duren". De oppositie vraagt zich ook af hoe alle plannen in het nieuwe Masterplan 2020, zullen gefinancierd worden. Ook rond de precieze timing van de definitieve beslissing voor tunnel of brug heerste nog onduidelijkheid.
Geen antwoord Op een aantal vragen moest Peeters een duidelijk antwoord schuldig blijven, maar hij beloofde dat alles "tegen de zomer" zou uitgeklaard zijn. De schetsen van de tunnelvariant worden intussen uitgewerkt tot een voorontwerp, er wordt onderhandeld met bouwgroep Noriant voor het realiseren van het eerste deel van het BAM-tracé en minister van Openbare Werken Hilde Crevits maakt tegen de zomer een tabel op van de timing en de budgetten. (belga/eb)
31/03/10 17u48
Peumans leest Peeters de levieten
Voor de start van het actualiteitsdebat over het Oosterweel-dossier in het Vlaams parlement heeft Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans minister-president Kris Peeters de levieten gelezen. Peumans herinnerde Peeters aan diens belofte in de Septemberverklaring om belangrijke dossiers eerst te bespreken in het parlement zodat de parlementsleden niet alles eerst zouden moeten vernemen via de media.
Peeters erkende dat het parlement "zo snel als mogelijk" moet ingelicht worden over belangrijke dossiers zoals het Oosterweel-dossier. "Ik wil die inspanningsverbintenis hier herhalen", klonk het. Peeters wees er ook fijntjes op dat verschillende parlementsleden gisteren ook al gereageerd hebben zonder dat ze volledig op de hoogte waren van de plannen. (belga/eb)
De oplossing zal veel duurder zijn of ze zal niet zijn
dinsdag 30 maart 2010
Auteur: Peter De Lobel, Wim Winckelmans
Bron :De Standaard
Mislukken is geen optie, de Vlaamse regering zocht gisteren koortsachtig naar een oplossing voor de Oosterweelverbinding. De factuur voor alle extra's die het overleg moeten smeren, dreigt te ontsporen.
1. Waarom zit het Oosterweeldossier zo vast?
Politiek Vlaanderen is totaal verdeeld over de Antwerpse mobiliteitsproblemen en de mogelijke oplossingen. De Lange Wapper is dé splijtzwam. Tot 2008 was er geen vuiltje aan de lucht, maar toen zette de actiegroep Ademloos het fijn stof op de agenda. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) had oor voor het verhaal en ontpopte zich kort daarna tot virulent tegenstander van de Lange Wapper. Een rol die hij sindsdien met verve speelt. Bij de vorming van de Vlaamse regering, in juli 2009, werden de randvoorwaarden (zie punt 4) herbevestigd, maar voor een concrete afspraak over de Lange Wapper was het water te diep.
In de aanloop naar het referendum van oktober vorig jaar groeide de polarisering dag na dag, compleet met moddergooien aan beide kanten. SP.A en Groen! wilden een tunnel, CD&V, N-VA en Open VLD zouden een Lange Wapper bouwen. De uitslag - 60 procent 'neen', 40 procent 'ja' - kon de gemoederen niet bedaren. Een duidelijke afwijzing, riepen de brugtegenstanders. Te lage opkomst klonk het in het ja-kamp.
De Vlaamse regering kocht tijd door het hele Oosterweelverhaal naar een resem werkgroepen te sturen, maar ook daar werd maandenlang amper vooruitgang geboekt. Beide kampen hebben zich diep ingegraven in hun loopgraven.
Het compromis moet voor iedereen voldoende lekkers bevatten om een knieval verteerbaar te maken of minstens te camoufleren. Vandaar dat het canvas verbreed wordt, met nieuwe versies van het Masterplan.
2. Wat is er nu veranderd na het referendum?
De aansluiting van het viaduct van Merksem op de Lange Wapper, met 18 rijstroken, was een van de grootste problemen in de oorspronkelijke plannen. Veel neen-stemmen in het referendum vinden daar hun oorsprong. Daarom is een totaal nieuwe oplossing voor Merksem uitgewerkt, waarbij doorgaand verkeer ondergronds gaat en de omgeving van het viaduct ingrijpend wordt hertekend.
Het Masterplan uit 1998 is ook fors geüpgraded, eerst naar een Masterplan Plus en na een bijkomende ingreep naar Masterplan 2020. De modal shift naar het openbaar vervoer wordt daarin veel belangrijker. Randparkings met aansluiting op het openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven moeten meer mensen uit de wagen krijgen. De aansluiting van de E34/E313 op de Ring blijft een aandachtspunt.
Voorts is er nood aan een ontsluiting van het nieuwe voetbalstadion aan Petroleum-Zuid en worden de heraanleg van de De Keyserlei en de Scheldekaaien mee in het plan opgenomen. Ook de Groene Singel krijgt een zetje. Al die bijkomende inspanningen maken het project aantrekkelijker voor Antwerpen.
Ook de Oostelijke bretel van Forum 2020, de verbinding tussen de E313 in Wommelgem en de E19 in Ekeren, ligt nu op tafel. Die is wel gekoppeld aan het geplande spoortracé T102 en is derhalve muziek voor een toekomst na 2020. Maar de beslissing moet wel nu genomen worden.
3. Hoeveel kost het nieuwe Masterplan?
Het Rekenhof waarschuwde begin dit jaar al dat de factuur voor het Antwerpse Masterplan serieus dreigt te ontsporen. Zonder de studiekosten van het Vlaams Gewest en de financieringskosten stond de teller toen al op 4,2 miljard euro. Van alle extra's die in de afgelopen weken aan het plan zijn toegevoegd was toen nog geen sprake.
Een volledig nieuwe aansluiting aan het Sportpaleis, met doorgaand verkeer in een tunnel, kost een half miljard extra. Voor een tunnel naast de geplande T102-spoorverbinding, is nog eens een miljard nodig. Voor de ontsluiting van het Waasland is 100 miljoen euro nodig. Als u hebt meegeteld, zit u nu aan 5,8 miljard.
En als de Lange Wapper er niet komt? Dan krijgt bouwheer Noriant sowieso een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro.
4. Zet de regering eerdere afspraken op de helling?
De Vlaamse regering doet natuurlijk wat ze wil. Maar op 28 maart vorig jaar heeft ze wel een akkoord bereikt over de randvoorwaarden voor het Oosterweelproject, die tot nu toe heilig zijn gebleven. Alle voorgestelde alternatieven rijden zich hierop te pletter. Het akkoord is herbevestigd bij het aantreden van de nieuwe regeringsploeg.
Dat akkoord zegt dat het Masterplan in zijn geheel uitgevoerd moet worden. Het zegt ook dat de derde Scheldekruising er moet komen en dat die om redenen van capaciteit en veiligheid tweemaal drie volwaardige rijstroken moet hebben.
Tol op de Kennedytunnel voor personenwagens wordt niet wenselijk geacht. Daarnaast is de Vlaamse regering het ermee eens dat de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar moet worden vanuit Frankrijk (E17) en het Waasland en dat er een automatisch verkeersgeleidingssysteem moet komen.
Zondag werd op vraag van de SP.A nagegaan of het mogelijk was om op de plaats waar de Lange Wapper moet komen, een tunnel te leggen met 2 keer 2 rijstroken. Dat zou in strijd zijn met het akkoord en dus met het Vlaamse regeerakkoord. De SP.A verzekerde gisteren alleen dat ze alle randvoorwaarden van het akkoord van 28 maart wil respecteren.
5. Wat als Kris Peeters geen oplossing vindt?
Dan is het crisis. Vooral bij de N-VA is het geduld helemaal op. De Vlaamse meerderheid is nu al sinds het aantreden van de nieuwe regering in de ban van de Antwerpse ring. Als na al die tijd nog altijd geen oplossing mogelijk is, heeft het niet veel zin om nog langer te proberen.
Alleen is het niet zo makkelijk om de Vlaamse regering ten val te brengen. Het Vlaams Parlement is een legislatuurparlement, dat niet vervroegd ontbonden kan worden.
Als alternatieven voor de huidige regering (CD&V, SP.A, N-VA) zijn een coalitie van CD&V, N-VA en Open VLD (68 zetels op 124) mogelijk, CD&V, SP.A en Open VLD (71 zetels) zijn een andere optie. Alleen blijft Open VLD erbij dat het niet in een Vlaamse regering wil treden. In dat geval zijn er geen andere coalities mogelijk. De mogelijkheid van een regering met Vlaams Belang of een gedrocht als CD&V, SP.A, Lijst Dedecker en Groen! telt niet mee.
EKEREN - Districtsschepen voor verkeer Koen Palinckx (CD&V) heeft de wijkvergadering die vanavond gepland was in
parochiecentrum Elcks Thuys, afgelast. Hij neemt het niet dat er geen enkele bevoegde stadsambtenaar aanwezig kan zijn, noch iemand van de politie verkeer, noch iemand van Gapa, noch een ambtenaar mobiliteit.
Twee jaar geleden rees er een probleem in een twintigtal straten in Mariaburg. IJverige agenten schreven toen bekeuringen uit voor wagens die gedeeltelijk op voetpaden en bermen stonden. Voor deze straten vroeg het districtsbestuur aan Gapa om een oplossing voor te stellen. Maarvolgens Palinckx voldoen die voorstellen niet. Bij Gapa was gisteravond niemand meer bereikbaar voor commentaar.
De "oplossing" dewelke vandaag wordt verkocht aan Vlamingen en Antwerpenaren is een mooi staaltje van lucht verkopen.
1. Indien tegen de zomer wordt berekend dat de tunnel te duur is, komt de brug toch.
2. De A102 Ekeren-Merksem-Wommelgem komt er (mogelijk ondergronds)
3. De 2de spoorontsluiting komt er ook (zelfde tracé A102)
4. De randvoorwaarden blijven blijkbaar behouden (verbod vrachtwagenverkeer Kennedytunnel)
Zelfs ondergronds betekent dit dat tussen Ekeren en Merksem een aantal tunnelmonden komen : de Oosterweelverbinding, de A102, de 2de spoorontsluiting.
Samen met de toestroom van alle vrachtverkeer dat de Schelde moet kruisen, lijkt mij dat Ekeren-Merksem (en Wommelgem) het polutieke gelach van heel de historie mogen betalen.
Oosterweel: "Politiek compromis met totaal gebrek aan visie"
Bron: Knack
Volgens Van Hees is de situatie op dit moment "te ondoorzichtig" en zelfs "heel gevaarlijk". Van Hees: "Er is voor een 'Diepe Wapper' gekozen, maar er zijn zoveel voorwaarden aan verbonden dat men niet kan spreken van een princiepsbeslissing. Want als aan een van de voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het automatisch toch de Lange Wapper en is dat politiek onontkoombaar. Dit getuigt van een gebrek aan respect voor de volksraadpleging die aan duidelijkheid nochtans niets te wensen overliet. Men betoont meer respect voor politiek historische zaken die achterhaald zijn en voor contractuele relaties met de aannemers." Van Hees zegt wel dat het een belangrijk feit is als er inderdaad geen brug komt, al betreurt hij dat het tracé behouden blijft en dat daarmee het doorgaand vrachtverkeer niet uit de stad wordt geweerd. "Het is wellicht een verbetering, maar men blijft met een probleem van onder meer geluidsoverlast zitten. Bovendien is er het prijskaartje van 5 miljard. Je kan dus nooit meer de beste beslissing nemen, want daarmee is het geld op." (ROJ) Bron: Belga
Oosterweel: na tien jaar studeren regering eens over nieuwe studie
Bron : Metro(Belga)
De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper. "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder. "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder. "Het is duidelijk dat het nieuwe studiewerk de fundamentele tegenstellingen binnen de Vlaamse regering moet camoufleren". Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het. De Ridder stelt zich ook vragen bij het werk dat de zeven werkgroepen die in oktober van start gingen, hebben verricht. Ze wil dat die nog deze week verslag uitbrengen aan het Vlaams parlement. (ROJ)
Oosterweel: het kostenplaatje van het nieuwe Masterplan 2020
(Belga) De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro. De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel. Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen... Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden. (ROJ)
Bron : Nieuwsblad * dinsdag 30 maart 2010, 12u24 * Bron: belga * Auteur: hrt
Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing van de Vlaamse regering in verband met de Oosterweelverbinding.
'Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen', aldus Janssens. De burgemeester benadrukt dat er geen nieuwe studie volgt, maar dat in de volgende fase de plannen zullen worden uitgetekend. Hij maakt zich sterk dat de vooropgestelde tunnels haalbaar zijn.
'Dit plan houdt zo veel mogelijk doorgaand verkeer weg van de stad', zegt Janssens nog, 'met een ondergrondse aanleg van de A102, een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel en op de linkeroever.'
Janssens zegt overtuigd te zijn van de technische haalbaarheid. 'Een projectgroep gaat de plannen nu in detail uitwerken. Alleen als dat niet kan, is er een probleem. We hebben de voorbije maanden aan dit plan gewerkt en we zijn echt niet aan het gokken geweest. We praten hier over vier onafhankelijke tunnels - twee naar het noorden en twee naar het zuiden - met telkens twee rijvakken. Omdat die een veel kleinere diameter hebben dan de eerdere plannen voor één grote tunnel, is dat technisch ook van een heel andere orde.'
De Antwerpse burgemeester zegt nog dat de Antwerpenaar gerust mag zijn: 'Het is een goed plan. Bovendien kan het gevecht nu stoppen en kunnen we weer aan een zeel trekken, terwijl dat het voorbije jaar moeilijk is geweest.'
Bart De Wever: 'Tevreden met tunnel langs natuurlijk tracé'
* dinsdag 30 maart 2010, 12u35 * Bron: vrt * Auteur: loa
N-VA-voorzitter Bart De Wever is tevreden met de beslissing van de Vlaamse regering. Hij hoopt nu dat iedereen sereen de resultaten van het onderzoek afwacht.
'Ik vind het vooral positief dat met voor de Scheldekruising, toch een belangrijk punt in het dossier, aanvaard heeft om op het 'natuurlijke' tracé - dat van de Lange Wapper - te blijven. Ik hoop nu dat iedereen met open vizier en objectiviteit het onderzoek bestudeert. In naam van de N-VA ga ik dat engagement alvast volmondig aan', klinkt het in een eerste reactie.
'Als men kan aantonen dat de tunnel die de Lange Wapper vervangt op redelijke termijn gebouwd kan worden, technisch voldoet, betaalbaar is en voldoende capaciteit kan creëren, dan zie ik geen reden om daar moeilijk over te doen. Als dat niet kan, dan hoop ik dat ook de anderen objectief zijn en niet moeilijk doen over de Lange Wapper.'
Dat de beslissing van de regering daadkracht zou missen, vindt De Wever een foute analyse. 'Er is weldegelijk iets beslist. Er wordt niet meer gepraat over alternatieven, het gaat nu om twee opties. Ofwel voldoet de tunnel en dan is het dat, ofwel niet en dan wordt het de Lange Wapper.'
Open VLD: 'Na tien jaar studeren een nieuwe studie'
* dinsdag 30 maart 2010, 12u34 * Bron: belga * Auteur: hrt
'De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is.' Dat zegt oppositiepartij Open VLD. 'Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit', stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder.
'Gisteren liet Kris Peeters nog optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen', vindt De Ridder. 'Het is duidelijk dat het nieuwe studiewerk de fundamentele tegenstellingen binnen de Vlaamse regering moet camoufleren.'
Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. 'De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld', luidt het. De Ridder stelt zich ook vragen bij het werk dat de zeven werkgroepen die in oktober van start gingen, hebben verricht. Ze wil dat die nog deze week verslag uitbrengen aan het Vlaams parlement.
Zoals te verwachten was, wordt er gemengd gereageerd op het - voorlopig - begraven van de Lange Wapper. Aanhangers van alternatieven voor de brug zijn blij dat er een opening is gemaakt. De Wapperfanaten verwijten Kris Peeters dat de definitieve knopen nog steeds niet zijn doorgehakt.
(tijd/belga) - Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. 'Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem', zegt Claeys.
Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, zegt dat met het nieuwe plan van de Vlaamse regering 'een positieve stap in de richting van een globale oplossing' is gezet. Dat zei Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, aan Belga in een eerste reactie. Hij is positief over de mogelijke ondergrondse oplossing waarmee stadsontwikkeling en mobiliteit kunnen worden verzoend.
Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing van de Vlaamse regering in verband met de Oosterweelverbinding. 'Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen', zegt Janssens aan Belga. De burgemeester benadrukt dat er geen nieuwe studie volgt, maar dat in de volgende fase de plannen zullen worden uitgetekend. Hij maakt zich sterk dat de vooropgestelde tunnels haalbaar zijn.
De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper. 'Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit', stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder.
Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er voor de Oosterweelverbinding "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel aan Belga. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd." Bulteel benadrukt dat Voka Antwerpen-Waasland vooral een snelle oplossing wil. '"We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren', zegt hij nog.
Voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos spaart de kritiek niet op het Masterplan 2020. 'Het is een politiek compromis met een totaal gebrek aan visie', zegt Van Hees. 'Het kan nog de slechtste kant uit, met toch de Lange Wapper. Maar ook een 'Diepe Wapper' is niet de beste beslissing, want hiermee wordt het verkeer maar ten dele uit de stad geweerd.' Volgens Van Hees is de situatie op dit moment 'te ondoorzichtig' en zelfs 'heel gevaarlijk'. Van Hees: 'Er is voor een 'Diepe Wapper' gekozen, maar er zijn zoveel voorwaarden aan verbonden dat men niet kan spreken van een princiepsbeslissing.'
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft bevestigd dat de Vlaamse regering voor een tunnel kiest in plaats van het Lange Wapper-viaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Er worden wel drie voorwaarden aan de beslissing verbonden: de lange tunnel moet haalbaar, betaalbaar en snel realiseerbaar zijn. Of de tunnel aan de drie voorwaarden voldoet, moet nog voor de zomer onderzocht zijn. Mocht blijken dat niet aan de vooropgestelde voorwaarden is voldaan, komt de Lange Wapper er toch.
Afgelopen nacht bereikte de top van de Vlaamse regering een akkoord over het dossier van de Antwerpse mobiliteit. Dat akkoord werd eerder vandaag voorgelegd aan de voltallige ministerraad, waarna de regering het bereikte akkoord bevestigde.
Tunnel of brug: Masterplan kost 5 miljard euro Het vernieuwde Masterplan voorziet in nieuwe wegen, extra tram- en lightrailprojecten, fietspaden, binnenvaart, enz...
Zo komt er ten oosten van Antwerpen op termijn een nieuwe verbinding tussen de E313 en E34 op het geplande spoortracé (A102). Ten westen van Antwerpen wordt een betere doorstroming voorzien vanuit het Waasland en een betere benutting van de Liefkenshoektunnel.
De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.
De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel.
Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen...
Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden.
Tunnel onder de Schelde Maar de eerste prioriteit is de derde Scheldekruising. Over de tunnel onder de Schelde met verbinding tot aan het Oosterweelknooppunt bestaat geen discussie meer. Die komt er. Bedoeling is ook dat voor de verdere sluiting van de ring het bestaande BAM-tracé wordt gevolgd. De regering opteert daarbij onder voorbehoud voor vier kleinere tunnels (met twee rijstroken) in plaats van het Lange Waper-viaduct met 4x2-rijstroken.
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor die tunnelvariant. Zo moet gekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit. Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. Op de website van de BAM staat dat het tracé met de brug op 4 jaar kan worden gebouwd. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, komt de Lange Wapper er toch.
"Alleen maar winnaars" "Hier zijn alleen maar winnaars", vertelde minister-president Kris Peeters tegenover de VRT-nieuwsdienst. Hij bevestigde dat het de brug er komt indien de tunnel alsnog wordt afgekeurd: "Het zal niet nog iets anders worden." N-VA reageerde gelijklopend: "Dit is een nieuw concept", luidde het daar. "Er zijn winnaars noch verliezers."
Voorontwerp Tegen de zomer moet er een voorontwerp op tafel liggen, en op basis daarvan wordt de haalbaarheid van de tunnel beoordeeld. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) moet nu de timing, budgetten en studietrajecten opstellen, en deze voorleggen aan de Vlaamse regering. Een princiepsbeslissing is er dus al, maar de definitieve beslissing komt er wellicht pas voor de zomervakantie. (belga/kh/adv/tw)
"Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper"
Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. "Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem", zegt Claeys.
Noordelijke bypass Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen. "Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing", zegt Claeys.
Over de sleuf die het viaduct aan het Sportpaleis moet vervangen, zegt Claeys dat het "goed is dat er wordt geïnvesteerd in stadsontwikkeling op een plaats die sowieso een kanker is". Volgens de man is elke investering daar zijn geld drie keer waard. Maar, zegt hij, "eigenlijk staat dat los van waar je de Antwerpse ring sluit". (belga/mvdb)
30/03/10 12u30
"Een goed plan, Antwerpenaar mag gerust zijn"
De reacties naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper, en de princiepsbeslissing om voor een tunneltracé te kiezen, zijn verdeeld. Antwerps burgemeester Patrick Janssens toont zich tevreden, Open Vld is kritisch.
Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing. "Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen", zegt hij. "Dit plan houdt zo veel mogelijk doorgaand verkeer weg van de stad", zegt Janssens nog, "met een ondergrondse aanleg van de A102, een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel en op de linkeroever. Het is een goed plan. Bovendien kan het gevecht nu stoppen en kunnen we weer aan een zeel trekken, terwijl dat het voorbije jaar moeilijk is geweest."
Forum 2020: "Positieve stap" Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, spreekt over "een positieve stap in de richting van een globale oplossing" is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, in een eerste, voorlopige reactie. Hij is positief over de mogelijke ondergrondse oplossing waarmee stadsontwikkeling en mobiliteit kunnen worden verzoend.
Open Vld: "Bochtenwerk" De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld . "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder. "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder.
Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het.
Voka: "Studie op een studie" Ook Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd. We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren. Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten." (belga/tw) 30/03/10 11u57
De top van de Vlaamse regering onderhandelt vanmiddag vanaf 15 uur voort over een ‘Masterplan 2020' voor de Antwerpse regio. Of er een brug of een tunnel komt om de Antwerpse ring rond te maken, is nog altijd niet duidelijk.
(tijd) - Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft tegen woensdag 31 maart een akkoord beloofd over hoe de Antwerpse verkeersknoop moet worden ontward. De regering is van plan een ‘Masterplan 2020' op te stellen, een vervolg op het eerste ‘Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit' dat in 1998 werd goedgekeurd. Nieuwe knelpunten
In dat eerste Masterplan zat niet alleen het rondmaken van de Antwerpse ring, maar ook een openbaarvervoerspakket (extra tramlijnen en stelplaatsen), extra fietspaden en de renovatie van bruggen en sluizen. ‘Sinds 1998 zijn er nieuwe knelpunten opgedoken die een oplossing vergen', aldus Peeters.
De regering zal dus een ‘toekomstvisie' uittekenen voor de komende 10 jaar met tal van projecten en maatregelen. In dat Masterplan 2020 zal zeker een betere verbinding van de Liefkenshoektunnel met het Waasland zitten (ten westen van Antwerpen) en een voorstel om het knooppunt van de ring met de E313/E34 (in het oosten) te ontlasten. Daar zal allicht de optie genomen worden om een extra (ondergrondse) wegverbinding tussen de E313 (Wommelgem) en de E19 (Ekeren) aan te leggen als de NMBS er werk maakt van een tweede spoorontsluiting. Die extra wegverbinding zal zo'n 1 miljard euro kosten en daarom zou de uitvoering in de tijd gespreid worden. Ook andere provincies willen immers extra weginfrastructuur.
Ook extra stimuli voor de binnenvaart zullen in het Antwerps Masterplan 2020 zitten, liet Peeters zondag in 'De Zevende Dag' uitschijnen. Daarmee wil de Vlaamse regering de ‘modal shift' aanwakkeren (de switch van wegvervoer naar binnenvaart). Brug/tunnel?
Op dè vraag, hoe de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet sluiten, is nog geen definitief antwoord. De discussie is nog steeds of dat met een dubbeldeksbrug (de Lange Wapper) over de oude dokken moet gebeuren of met een tunnel. Peeters zei in 'De Zevende Dag' wel dat hij ‘niet getrouwd' is met een brug of een tunnel, maar een technisch en financieel haalbare oplossing wil die de mobiliteitsproblemen het best het hoofd biedt.
In N-VA-kringen blijft men naar verluidt niet echt geloven dat zo'n tunnelalternatief de beste oplossing is. Er zijn ook twijfels over de financierbaarheid en de timing. De sp.a is er wel voor gewonnen, zeker nadat het brug-tracé bij een referendum vorig najaar werd weggestemd. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) heeft er steeds op gehamerd dat met de uitslag van het referendum rekening moest gehouden worden.
‘Geen beslissing nemen is geen optie', zei Peeters nog. Hij voegde er aan toe een eventuele regeringscrisis over dit dossier te zullen ‘betreuren'.
Op zaterdag 3juli start de 97ste Ronde van Frankrijk in Rotterdam. Een dag later, op zondag 4juli, passeren de renners door Antwerpen. ‘De eerste rit van Rotterdam naar Brussel, na de proloog, loopt door vier van de Antwerpse districten: Ekeren, Merksem, Antwerpen en Wilrijk', zegt schepen van Sport Ludo Van Campenhout (Open VLD).
De Tourkaravaan komt de stad binnen via Ekeren. Op de Kapelsesteenweg is een tussensprint gepland. Dan trekken de renners naar het stadscentrum om via de Scheldekaaien, de Leien en de Bolivartunnel naar de Prins Boudewijnlaan te rijden.
Van daaruit rijden ze via Kontich en Mechelen naar de aankomst in Brussel.
Schepen Van Campenhout belooft dat de stad alle moeite zal doen om van die doortocht een feest te maken. In elk district waar de renners doorrijden, zal een animatiezone zijn. En er zullen grote schermen worden opgesteld zodat de toeschouwers de rest van de rit kunnen blijven volgen.
ANTWERPEN - Vrijdagmiddag moest een ziekenwagen uitrukken naar de Marconistraat in Ekeren. Daar was een 76-jarige man het slachtoffer geworden van een koolstofmonoxide-vergiftiging. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. De poetsvrouw van de man merkte onraad toen hij niet opendeed bij haar dagelijkse ronde. De vrouw verwittigde de kleindochter van het slachtoffer en samen konden ze de deur openmaken. Op de grond lag het bewusteloze slachtoffer. Ook de poetsvrouw en de kleindochter werden bevangen door de CO en korte tijd in het ziekenhuis opgenomen. Oorzaak van de vergiftiging was een slecht werkende verwarmingsketel.
Heraanleg Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris ;
Zitting van donderdag 18 maart 2010. bureaubesluit: 1284 van donderdag 18 maart 2010
Ekeren A-Punt 10 Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat. Heraanleg. Voorontwerp. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1284)
Het district wenst te investeren in een nieuwe aanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Het bedrijf stadsontwikkeling legt nu het voorontwerp ter goedkeuring voor. Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 12/05/2009, jaarnummer 1730
Auteur: Daniel Jacops
Motivering Voorgeschiedenis Fase - Actie - Datum - Jaarnummer Opstarten procedure Oorderseweg -Goedkeuring districtscollege - 12 mei 2009 - 1730 Feiten en context Het districtscollege besliste op 12 mei 2009 (jaarnummer 1730) de procedure voor de heraanleg op te starten en gaf opdracht aan het bedrijf stadsontwikkeling om het voorontwerp op te maken. In functie van het wijkcirculatieplan en het invoeren van de blauwe zone op en rond het Kristus- Koningplein is er gezocht naar meer parkeercapaciteit in bovenvermelde straten. De riolering in de Oorderseweg heeft onvoldoende capaciteit in functie van het nieuwe zwembad, eveneens is er een knelpunt ter hoogte van de Schutstraat. Ri-Ant heeft een projectvoorstel gemaakt om deze knelpunten te verhelpen en het invoeren van een gescheiden stelsel waar te maken.
In de Oorderseweg is er nu tweerichtingsverkeer met wisselend enkelzijdig parkeren, dit wordt veranderd in éénrichtingsverkeer met tweezijdig parkeren. In de Patronaatstraat is er nu ook tweerichtingsverkeer, echter met enkelzijdig parkeren, dit wordt aangepast analoog Oorderseweg. De Frans Lenaertsstraat heeft nu éénrichtingsverkeer met enkelzijdig parkeren. Dit blijft behouden. Op elk kruispunt voorziet men verkeersplateaus. Het hele concept is bekeken als een laanstructuur met bomen om de 20 à 25 meter. De rijstroken worden voorzien in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien, de voetpaden in lichtgrijze tegels en de plateaus in zwarte klinkers. Aan de in- en uitgangen, alsook aan de fietsenstallingen van de Sint-Lambertusschool worden de nodige voetpaduitstulpingen, alsook de nodige zebrapaden voorzien. Dit alles resulteert in een snelheidsremmende en dus veiligere omgeving. De parkeerbalans wordt opgetrokken met 53 plaatsen en het bomenbestand met 54 stuks.
Fasering Het districtscollege: 1 keurt het voorontwerp goed; 2 vraagt advies aan de jeugdraad, de seniorenraad en de schoolraad; 3 organiseert een hoorzitting voor de bewoners; 4 bespreekt het in de raadscommissie. Eventuele opmerkingen zullen besproken worden in een volgende plenaire vergadering. Dit moet leiden tot een definitief ontwerp, dat het bedrijf stadsontwikkeling terug voorlegt aan het districtscollege. Na de goedkeuring van het definitief ontwerp maakt het bedrijf stadsontwikkeling de uitvoeringsdocumenten. Het districtscollege keurt het bestek goed en stelt de wijze van gunning vast. Op basis van het aanbestedingsverslag gunt het districtscollege de opdracht en verzendt, nadat alle goedkeuringen bekomen zijn, de gunningsbrief en het aanvangsbevel. Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Districtsbesturen zijn bevoegd voor lokaal openbaar domein. Riolering De gemeenteraad keurde op 22 juni 2004 de samenwerkingsovereenkomst met AWW/Aquafin goed. Vanaf 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW. Stedenbouwkundige vergunning In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de ‘Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening' worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure. Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 (en latere wijzigingen) tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is. Artikel 3, 18°b) bepaalt dat voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein, dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren, geen stedenbouwkundige vergunning nodig is: "het aanbrengen van een andere verharding op een rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk, of de vervanging van de bestaande verharding, zonder verbreding ervan. Hierbij is een verschuiving mogelijk tussen de stroken die voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. Die vrijstelling geldt niet als de bestaande rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk een aardeweg, grintweg, steengruisweg of kasseiweg is. De werkzaamheden mogen niet gelegen zijn in een stadsof dorpsgezicht, noch in de onmiddellijke omgeving van een beschermd of voorlopig beschermd monument. Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het monument te worden verstaan." Advies Inspectie financiën Het advies van inspectie financiën is niet vereist omdat de goedkeuring van een voorontwerp nog geen directe financiële gevolgen heeft. Jeugdparagraaf Op 1 december 1998 keurde het college de uitvoering van de jeugdparagraaf goed. Dit betekent dat in de stedelijke procedure "heraanleg openbaar domein" het advies van de jeugdraad en de resultaten van een eventuele jeugdpeiling worden ingepast. Seniorenparagraaf Op 26 april 2004 ging de districtsraad principieel akkoord om de stedelijke procedure voor heraanleg van het openbaar domein, wat Ekeren betreft, te verfijnen en een seniorenparagraaf in te voeren, zonder dat deze procedure verzwaart. Scholenparagraaf Het districtscollege beslist om de procedure voor de heraanleg van het openbaar domein in Ekeren te verfijnen met het invoeren van een scholenparagraaf. Voor de heraanleg van het openbaar domein, met een impact op het verkeer in Ekeren, zal de werkgroep "Verkeersouders Ekeren" als adviesorgaan geraadpleegd worden, op voorwaarde dat de timing van de besluitvorming kan gerespecteerd worden. Raadscommissie De districtsraad nam op 27 mei 2008 kennis van de intentie van het districtscollege om alle voorontwerpen van investeringsprojecten op de algemene raadscommissie voor te stellen. Hierbij wordt er bijzondere aandacht geschonken bij de notulering voor het aspect gedragenheid van de geformuleerde opmerkingen of standpunt van de districtsraad. Het definitieve ontwerp wordt ter kennis gegeven aan de districtsraad. Argumentatie Bestaande toestand De Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat bevinden zich in het centrum van het district Ekeren. Het Sint-Lambertusinstituut met lagere en middelbare school, en het Hagelkruispark met zwembad bevinden zich in de onmiddellijke omgeving van deze straten. Momenteel zijn de Patronaatstraat en de Oorderseweg straten met tweerichtingsverkeer. De Frans Lenaertsstraat is éénrichtingsverkeerstraat, waar gereden mag worden van het Groot Hagelkruis naar de Patronaatstraat. Momenteel wordt in alle drie de straten aan één zijde geparkeerd. In de Oorderseweg wisselt het parkeren een aantal keer van kant, hier wordt momenteel met asverschuivingen gewerkt. Alle voetpaden zijn aangelegd in lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm of lichtgrijze betonstraatstenen 30*30 cm, de rijweg en de parkeervakken in zwarte bitumineuze verharding, en de verkeersplateaus in rode betonstraatstenen 22*11 cm. In de Oorderseweg staan momenteel acht bomen. Voorontwerp In het voorontwerp wordt ervoor gekozen om overal éénrichtingsverkeer in te voeren. Zo kan het straatprofiel versmallen en ontstaat meer ruimte voor parkeerplaatsen en groenvoorzieningen. Er wordt voorgesteld om de rijrichting in de Frans Lenaertsstraat te behouden. In de Patronaatstraat zal de rijrichting van Frans Lenaertsstraat naar de Oorderseweg lopen. In de Oorderseweg zal het verkeer tussen de Patronaatstraat en het Groot Hagelkruis richting Groot Hagelkruis rijden. Tussen de Patronaatstraat en de Schutstraat zal het verkeer richting Schutstraat rijden. Tussen de Schutstraat en Schoonbroek tenslotte zal het verkeer richting Schutstraat rijden. In de Oorderseweg en de Patronaatstraat wordt een laanstructuur voorgesteld met aan beide zijden een voetpad van minstens 1,5 m breedte, een parkeervak waarin om de 20-25 m bomen worden ingewerkt met een breedte van 2m, en een rijweg die overal 4m breed is. In de Frans Lenaertsstraat kan dit profiel niet doorgetrokken worden aangezien de straat hiervoor op een aantal plaatsen te smal is. Daar wordt een profiel voorgesteld met aan 1 zijde een parkeervak met bomen in. Aan het begin en het einde van de straat wordt ook aan de overzijde een boom voorzien om zo een poorteffect te creëren. De bestaande plateaus worden vervangen door nieuwe plateaus en op alle hoeken worden voetpaduitstulpingen gemaakt die de veiligheid voor de zwakke weggebruiker vergroten. Ter hoogte van de school worden een aantal bijkomende maatregelen genomen die de veiligheid van de scholieren verhoogt. Ter hoogte van de fietsenstalling (Oorderseweg nummer 23) wordt een zebrapad voorzien. Tevens wordt een voetpaduitstulping gemaakt die de oversteekbeweging kleiner maakt. Zo kunnen scholieren veilig van de fietsenstalling naar de school lopen. Ook ter hoogte van de ingang en van de lagere school in de Oorderseweg en van de middelbare school in de Frans Lenaertsstraat worden voetpaduitstulpingen voorzien. Voor de voetpaden worden lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm voorgesteld. Voor de rijweg wordt een zwarte bitumineuze verharding voorgesteld, en voor de parkeervakken worden straatkeien voorgesteld. Door de parkeervakken in een ander materiaal uit te voeren dan de rijweg zal een extra verkeersremmend effect ontstaan. Voor de plateaus worden antracietkleurige betonstraatstenen in 22*11 cm voorgesteld. Deze sluiten mooi aan bij de bitumineuze verharding van de rijweg, maar hebben door hun formaat een verkeersremmende werking. Voor de bomen wordt voorgesteld om te werken met zuilvormige bomen van derde categorie. Dit zijn kleine bomen die passen binnen het profiel van deze woonstraat. Indien gekozen zou worden voor grotere of bredere bomen zou dit problemen kunnen opleveren met brede vrachtwagens of schoolbussen die door de straten rijden. Er wordt voorgesteld om de bomen in gietijzeren boomkaders van 1,8 * 1,8m te plaatsen. Door grote kaders te kiezen ontstaat een groter infiltratievlak. Uiteraard moet ondergronds ook voldoende ruimte voorzien worden zodat de bomen kunnen uitgroeien. STOP-toets De STOP-toets is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Groentoets Boomputten zijn in de straat tegenover mekaar ingeplant. Beter zou zijn om van de tegenoverstaande boomputten één te supprimeren, dit om minder problemen te krijgen met uitgroeiende zuilvormige bomen zo deze op dezelfde lijn zijn geplant. Vooral ook omdat de mogelijkheid bestaat dat bussen in de straat komen. Er bestaat dan de mogelijkheid om nog enkele parkeerplaatsen te winnen. Elke boomspiegel dient ondergronds 10m3 bomenzand te krijgen. Er zal een zuilvormig type van de tweede orde voorzien worden. In de Frans Lenaertsstraat tegenover huisnummer 19/21 dienen de boom en verlichtingspaal van plaats te veranderen. Rioleringswerken Een onderzoek bij Ri-Ant is lopende. Openbare verlichting De bestaande lichtpunten zijn versleten en staan te dicht bij elkaar. Ze dienen te worden weggenomen en te worden vervangen door ongeveer 30 nieuwe lichtpunten. De ruwe raming bedraagt ongeveer 2 000,00 EUR per stuk, dus in het totaal komt dit neer op 60 000,00 EUR. Financiële gevolgen Bestratingswerken De ruwe raming voor deze werken (eenheidsprijs/m²) bedraagt 755 000,00 EUR (inclusief btw). Het district voorzag, met budgetopmaak, op de buitengewone begroting 2010/42095/731/60/00/1000 een nominatief krediet van 500 000,00 EUR voor de nieuwe aanleg van de Oorderseweg. De kredieten voor de Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat voor een bedrag van respectievelijk 170 000,00 EUR en 85 000,00 EUR zullen worden voorzien met de budgetwijziging. Financiering met eigen middelen. Openbare verlichting. Het districtscollege zal bij budgetwijziging op de buitengewone begroting 2010/42695/732/60/00/1000 voor de verlichting 60 000,00 EUR voorzien. Rioleringswerken De rioleringswerken zijn voor rekening van AWW.
Besluit Artikel 1 Het districtscollege keurt het voorontwerp van 18 maart 2010 goed voor de heraanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Artikel 2 Het districtscollege organiseert een hoorzitting voor de bewoners. Artikel 3 Het districtscollege wint het advies van de jeugdraad in. Artikel 4 Het districtscollege wint het advies van de seniorenraad in. Artikel 5 Het districtscollege wint het advies van de schoolraad in. Artikel 6 Het districtscollege bespreekt het voorontwerp in de raadscommissie. Artikel 7 Het districtscollege geeft opdracht aan: bestuurscoördinator district advies van de jeugdraad, seniorenraad en de schoolraad inwinnen bestuurscoördinator district hoorzitting voor de bewoners organiseren bestuurscoördinator district de nodige kredieten te voorzien Artikel 8 De stadsontvanger regelt de financiële aspecten2010/