Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    runescap
    www.bloggen.be/runesca
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    sport3000
    www.bloggen.be/sport30
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    satine
    www.bloggen.be/satine
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    scorke
    www.bloggen.be/scorke
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    beautifulday4makeup
    www.bloggen.be/beautif
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bop
    www.bloggen.be/bop
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dj_pie
    www.bloggen.be/dj_pie
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    02-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom de tunnel een brug te ver is

    Bron :De Morgen

    Dirk Van Mechelen (Open Vld) heeft tien vragen voor Kris Peeters over de haalbaarheid van de Oosterweeltunnel. Van Mechelen is ondervoorzitter van het Vlaams Parlement. Hij was tot 2009 Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening, en in die hoedanigheid de belangrijkste verdediger van het Natuurlijk Tracé met de Lange Wapperbrug. De Vlaamse regering wil een tunnel in plaats van een brug om de Antwerpse ring te sluiten. Volgens Van Mechelen hangt het nieuwe plan met haken en ogen aan elkaar.

     Over één aspect wordt in alle talen gezwegen bij de voorgestelde plannen: de kostprijs en hoe alles zal worden betaald. Kunnen alle bijkomende investeringen gefinancierd worden door tolheffing? Wellicht niet  

    Op 13 januari 2010 verstuurde minister-president Kris Peeters een persbericht waarin hij waarschuwde voor een rampscenario als de Raad van State de plannen voor de Oosterweelverbinding (i.c. het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) zou vernietigen. Peeters had het over dreigende schadeclaims, jaren vertraging, politieke afrekeningen. Hij stelde zelfs dat de Lange Wapper staat of valt met het arrest van de Raad van State. De Raad van State vernietigde de plannen uiteindelijk niet. Rampscenario afgewend, zou je denken.

    Tot nog geen 2,5 maanden later de Vlaamse regering op initiatief van Peeters de plannen wijzigt en in plaats van een brug een tunnel wil bouwen. Voor de zomer van 2010 moet alles duidelijk zijn. Geen sprake meer van rampscenario's, dreigende schadeclaims, jaren vertraging, politieke afrekeningen. Volgens de Vlaamse regering zijn er alleen winnaars in dit dossier.

    Maar is dat wel zo? Wat besliste de Vlaamse regering uiteindelijk, en wat zijn de consequenties? Iedereen lijkt ervan overtuigd dat de "tunnelvisie" tijdig en binnen de voorziene budgetten gerealiseerd zal kunnen worden. Voor mij roept die beslissing meer vragen op dan dat ze er beantwoordt. Bovendien lijkt men toch wel voorbij te gaan aan diverse randvoorwaarden.

    De meeste vragen die ik mij stel, hebben betrekking op de aspecten tijd en geld. Voor de Lange Wapper was alles ruimtelijk en financieel geregeld om nu van start te gaan en tegen 2015 alles gebouwd te hebben. Voor de tunnel is dat geenszins het geval. Zelfs 2020 is wel heel optimistisch.

    1. Wat met de ruimtelijke randvoorwaarden?
    Die worden beschreven in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan. In het goedgekeurde plan staan de ruimtelijke voorwaarden voor een tunnel onder de Schelde en voor een viaduct. Het viaduct gewoon vervangen door een tunnel gaat niet. Daarvoor moet een nieuw GRUP worden opgemaakt. Dat vraagt al gauw 3 à 4 jaar, ook omdat er een nieuwe milieu-evaluatie met specifieke aandachtspunten moet gebeuren. Kortom, er moet een nieuw plan-MER en project-MER worden opgemaakt.

    2. Wat met het grondverzet?
    Als men een tunnel boort, wordt er veel grond naar boven gehaald. Men kan die niet meer, zoals vroeger met de mijnterrils gebeurde, zomaar in de omgeving opstapelen. Vooraleer met de werken wordt gestart, moet duidelijk zijn waar men hiermee naar toe kan. Ruw geschat zal er 500.000 kubieke meter grond worden verplaatst, goed voor een rij vrachtwagens van aan het Sportpaleis tot op de Grote Markt in Brussel. Ook over andere milieuaspecten wordt met geen woord gerept. Wat met de milieusanering van het vervuilde Lobroekdok? Tot nog toe gebeurde die niet, juist omdat het zo veel zou kosten.

    3. Wat met het historisch bodemarchief?

    Antwerpen is een historische stad. Veel van die geschiedenis bevindt zich onder de grond. Bouwen van een tunnel betekent dat het bodemarchief verloren gaat. Daarom moet het wetenschappelijk in kaart worden gebracht. Wie even denkt aan fase 1 van de aanleg van de Leien weet meteen dat dit voor het ganse tunneltracé een werk van lange adem zal zijn. Uiteraard zullen ook de kosten navenant zijn.


    4. Waar bevindt zich de "Europese tunnelautoriteit", waar Kris Peeters dinsdag naar verwees?
    De Europese tunnelautoriteit aan wie de plannen zullen worden voorgelegd, bestaat niet. Er is een Europese tunnelrichtlijn (Richtlijn 2004/EC/54) waarin aspecten van veiligheid en dergelijke worden vastgelegd. De lidstaten zelf moeten die omzetten in wetgeving. Het zal dus niet de Europese Commissie zijn die hierover beslist, noch haar administratie. De administratie Verkeersveiligheid van Europa zal er wel op toezien dat alles conform de richtlijn gebeurt, maar dat is iets totaal anders. Beroep doen op een externe autoriteit dan maar. Hoe geloofwaardig en objectief is dat, aangezien zowat elk gespecialiseerd bureau al betrokken is geweest bij de Lange Wapperstudies?

    5. Hoe nieuw is het tunneltracé?
    Als we de Vlaamse regering mogen geloven, heeft ze het ei van Columbus gevonden. Niets is minder waar. Zowel in de Horvathstudie als in die van Arup/Sum komt dit tracé al voor. Bij Arup/Sum wordt het de "Royersluis Tunnel-variant" genoemd. Hierover wordt op p. 228 van de studie gezegd dat er aanzienlijk meer impact zal zijn op het gebied wegens de zeer complexe, uitgebreide en in volume grotere en zwaardere constructiemethodiek, de veel grotere materieel- en materiaalbewegingen en het afvoeren van meer uitgegraven grond afkomstig van de graafwerkzaamheden. Daarnaast zal het graven van een tunnel volgens de bouwputmethode in de zone van het Eilandje een zware technische uitdaging zijn.

    6. Wie zal de tunnel bouwen?
    De Vlaamse regering denkt eraan om de opdracht aan Noriant voor het bouwen van de Lange Wapper om te zetten naar die voor de aanleg van een tunnel. Juridisch is dat onmogelijk. Het maakt de weg vrij voor allerlei procedures bij de Raad van State en andere instanties. Als Noriant de brug niet mag bouwen, zal het ongetwijfeld een fikse schadevergoeding eisen.

    Als de tunnel gebouwd moet worden, zal opnieuw een openbare aanbesteding georganiseerd moeten worden, zowel voor de aanleg als voor de financiering. Dat dit niet snel rond zal zijn, is evident. Intussen zijn jaren verloren gegaan. De prijzen zijn niet gedaald, integendeel. Hoe langer men wacht om te beginnen, hoe hoger de kostprijs zal oplopen. En wat met BAM en de middelen die de Vlaamse regering daaraan heeft gespendeerd?


    7. Wie zal de plannen maken, en is de bouw van zo'n tunnel technisch wel haalbaar?

    Tot nu toe heeft de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel de plannen gemaakt voor de Oosterweelverbinding. Tijdens de hele voorbereiding van het dossier hebben zij uiteraard zeer veel expertise opgedaan. Volgens Patrick Janssens zal het niet de BAM zijn die de haalbaarheid van de tunnel zal toetsen, maar de TV SAM (Studiegroep Antwerpen Mobiel). Janssens wijst ook op de expertise van Eurostation bij het bouwen van de tunnel onder het Centraal Station. Maar de ene tunnel is de andere niet.

    Bijvoorbeeld de ondergrond voor de aanleg van de tunnel onder het Centraal Station is totaal anders dan die van de 4 tunnels die men nu wil gaan bouwen. Ook andere elementen zijn relevant: wil men op de 4 plaatsen tegelijk werken (sneller, maar zeer veel overlast) of eerder tunnel per tunnel (minder overlast tegelijk, maar werken die vele jaren zullen aanslepen).

    8. Hoe integraal is het plan?

    Als we de Vlaamse regering mogen geloven, werden nu alle mobiliteitsaspecten opgelost. Dat klopt niet: voor de tweede spoorontsluiting is niets bekend over het tracé tot Lier of over de manier waarop de capaciteitsuitbreiding van de E313 wordt opgevangen, om er maar enkele te noemen?


    9. Wat als het viaduct van Merksem weg is?

    Iedereen is het erover eens dat het viaduct van Merksem niet tot de mooiste infrastructuur van ons land behoort. Of het daarom zo eenvoudig is om ze weg te halen, zoals men voorstelt, is iets anders. Wanneer zal dat gebeuren en hoe zal men de trafiek stroomlijnen? En wat met de lokale verbindingen die vandaag onder het viaduct lopen. Hoe geraak je van Deurne-Noord naar de rest van Antwerpen?

    10. Hoe hoog is de rekening en wie betaalt ze?
    Over één aspect wordt in alle talen gezwegen bij de voorgestelde planne: de kostprijs en hoe alles betaald zal worden. Kunnen alle bijkomende investeringen gefinancierd worden door tolheffing. Wellicht niet. Alleen al de kostprijs voor de afbraak van het viaduct van Merksem is niet te onderschatten, laat staan de kosten voor alle andere maatregelen.

    Eigenaardig op een ogenblik dat de Vlaamse overheid zelfs niet genoeg middelen heeft om alle kinderen naar school te laten gaan of het bestaande wegennetwerk te onderhouden. Laat ons wel wezen: de kostprijs voor alle maatregelen wordt al naargelang de bron tussen 6 en 9 miljard euro geschat, zelfs als de kostprijs van de tunnel binnen de voor de Oosterweelverbinding voorziene vork van 2,3 miljard euro blijft.

    Er is nog veel onduidelijkheid over de (niet-)beslissing van de Vlaamse regering over de mobiliteit in en rond Antwerpen. Er moeten nog vele hindernissen genomen worden, zowel over het tijdstip van realisatie als over de financiering. Op een ogenblik dat de Vlaamse overheid iedereen oproept om de tering naar de nering te zetten, zijn we niet gebaat met megalomane plannen die op enkele weken tijd als politiek compromis zijn ontstaan. Tenzij men wil dat in 2020 alles stilstaat.

    01/04/10 08u30

    02-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graven, Kris Peeters, graven

    Bron : De Morgen

    Jeroen Verelst, Wetstraatredacteur van De Morgen en auteur van 'Een brug te ver? Hoe de Lange Wapper aan het wankelen ging', is niet helemaal zeker dat de Lange Wapper ook écht helemaal dood is.

     Politieke achterhoedegevechten rond de Lange Wapper zijn riskant. Wie de brug terug op de agenda zet, kan ze wel eens op zijn eigen kop krijgen  

    De Vlaamse regering kiest voor een tunnel in plaats van het Lange Wapperviaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Tenzij de tunnels onhaalbaar, onbetaalbaar en niet snel realiseerbaar zijn: in dat geval grijpt de regering alsnog terug naar de brug. 'Maar welke politicus durft die Wapper nu nog op de agenda zetten?'
     
    Met zijn vijven zaten ze gisterochtend op de voorstelling van het Oosterweelakkoord te blinken, netjes op een rij: minister-president Kris Peeters (CD&V), zijn vice-minister-presidenten Ingrid Lieten (sp.a) en Geert Bourgeois (N-VA) en de vakministers Hilde Crevits (CD&V) en Philippe Muyters (N-VA). De Vlaamse regering had de gordiaanse knoop in de Oosterweelverbinding bij nacht ontward, bijna 48 uur voor de deadline vanavond zou aflopen. Zeg nu nog eens dat Peeters II geen beslissingen neemt. Geen steigerend paard dat het leiderschap van de minister-president kapot krijgt.
     
    Het akkoord zou geen schoonheidsprijs winnen, daar gingen alle waarnemers van uit. Een dossier dat een regering meer dan een jaar in een houdgreep heeft en tot spontane volkswoede leidt, dat krijg je niet elegant opgelost. Zie B-H-V. Daar dringen kunstgrepen en cosmetisch opknapwerk zich op. Zo ook bij de Oosterweelverbinding.
    De Vlaamse regering kwam tot een "dubbel besluit". Daarmee gaf Peeters toe, zij het vermoedelijk onbedoeld, dat hij de Oosterweelverbinding nog altijd niet uit de voeten gekregen heeft. In maart 2009 nam hij immers ook al een dubbel besluit, eentje waarmee hij het zichzelf en zijn regering een jaar later nog veel moeilijker maakte. Het hoeft absoluut niet op dezelfde manier af te lopen, maar het dubbel besluit van maandagnacht is potentieel opnieuw bijzonder gevaarlijk. De minister-president speelt met vuur.
     
    Deel één van het dubbel besluit is behoorlijk revolutionair. De Vlaamse regering geeft toe dat de Lange Wapperbrug - tien jaar lang een heilige koe voor een kringetje politici, ingenieurs en aannemers - niet de beste oplossing is voor de mobiliteit en de leefbaarheid in Antwerpen. Ze durft terug te komen op beslist beleid. Uiteraard is er gegeven en genomen, er is bijvoorbeeld niet geraakt aan het tracé van de Oosterweelverbinding, maar de grootste hindernis wordt platgegooid. Maar van afbraakpolitiek is geen sprake. De Lange Wapper wordt niet alleen begraven, hij wordt meteen vervangen door tunnels. Vier stuks. Tenzij...
     
    Gezocht: onafhankelijke studie
    En daar knelt het schoentje. Er is een fameuze 'maar' ingebouwd in deel twee van Peeters' dubbel besluit. Als de tunnels technisch niet haalbaar blijken, te duur uitvallen of niet snel genoeg kunnen geboord worden, grijpt de Vlaamse regering toch terug naar de Lange Wapper. Niet voor niets een kwelgeest in de Antwerpse legendes, heel erg moeilijk klein te krijgen. De sp.a is er gerust in dat de tunnels de lakmoesproef moeiteloos zullen doorstaan. Anders had Janssens nooit zijn fiat gegeven aan het akkoord dat partijgenote en viceminister-president namens de socialisten onderhandelde.
     
    Misschien zijn Janssens en de zijnen iets té gerust. Want de laatste jaren werd er langs alle mogelijke kanten met cijfers en studies gegoocheld, naargelang de bron waren bruggen en tunnels plots honderden miljoenen euro's duurder of goedkoper. Moraal van het verhaal: probeer in dit dossier nog maar eens een onafhankelijke studie te vinden. Zelfs de mensen van de BAM, die geacht waren om de bevelen van de Vlaamse regering uit te voeren, ontpopten zich tot superlobbyisten. Peeters stond de laatste weken zelf versteld van de batterij experts-met-een-mening.
     
    Komende zomer moet blijken of de tunnelplannen kunnen doorgaan. Het risico bestaat dat dan opnieuw een rondje studies interpreteren losbarst. Voor de sp.a is de vergelijkende test tussen tunnels en brug een detail, de N-VA benadrukt wel heel expliciet dat er vooral "nog geen definitieve beslissing is genomen". Kopman Bart De Wever was gisteren zichtbaar minder gelukkig dan zijn Antwerpse opponent Janssens, die zichzelf ook subtiel als morele overwinnaar presenteerde. Als Peeters niet oppast, zit het spel binnen drie maanden terug op de wagen. De potentiële clash zit in zijn dubbel besluit ingebakken.
     
    Veel zal afhangen van de verhoudingen binnen de Vlaamse regering. Zitten die goed, dan zal geen enkele partij geneigd zijn om het Oosterweeldossier voor de derde keer op de spits te drijven. Dan zal niemand vallen over een paar miljoenen of een paar maanden verschil. Zit er tegen dan een haar in de boter - en met dossiers als B-H-V, het plaatsgebrek in de scholen of de penibele budgettaire situatie is die kans niet denkbeeldig - dan zal N-VA geneigd zijn om de Lange Wapper weer vanonder het stof te halen. En dan wordt Peeters weer gedwongen om kant kiezen.
     
    Vraag is of er nog politieke winst valt te halen uit het doen opflakkeren van de Oosterweeldiscussie. Peeters en zijn ministers waren zichtbaar opgelucht dat ze deel één van het dubbel besluit toch al achter de rug hebben, maar ze zijn niet de enigen. Ook de publieke opinie zit op zijn tandvlees. Politieke achterhoedegevechten rond de Lange Wapper zijn een riskante gok. Wie de brug terug op de agenda zet, kan ze wel eens op zijn eigen kop krijgen. Tenzij het natuurlijk echt zonneklaar zou zijn dat de tunnels onhaalbaar of onbetaalbaar zijn. Blijken ze een betere optie dan de Lange Wapper, of liggen ze in balans: beginnen graven. Het mag zo stilaan afgelopen zijn.

    31/03/10 07u47

    02-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    01-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Forum 2020 op ATV en de Zevende Dag

    Manu Claeys van Forum 2020 reageert op de optredens van Kris Peeters in Wakker op Zondag en De Zevende dag.
    ATV - 28/03/10

     

    01-04-2010 om 23:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kris Peeters op 28/03/2010 bij ATV

    Bron : ATV - Wakker op Zondag 

    Kris Peeters komt in Wakker op Zondag uitleggen dat 'ze' eraan werken, dat er oplossingen gaan komen, dat dit nog steeds voor 31/03 zal gebeuren, dat ze gaan rekening houden met ALLE studies, enfin, al wat hij dus al honderd keer eerder ook allemaal gezegd had.
    ATV - 28/03/10

    01-04-2010 om 23:28 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bejaarde man in ziekenhuis na CO-vergiftiging
  • maandag 29 maart 2010
  • Bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (ENA)
  • ANTWERPEN - Vrijdagmiddag moest een ziekenwagen uitrukken naar de Marconistraat in Ekeren. Daar was een 76-jarige man het slachtoffer geworden van een koolstofmonoxide-vergiftiging. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. De poetsvrouw van de man merkte onraad toen hij niet opendeed bij haar dagelijkse ronde. De vrouw verwittigde de kleindochter van het slachtoffer en samen konden ze de deur openmaken. Op de grond lag het bewusteloze slachtoffer. Ook de poetsvrouw en de kleindochter werden bevangen door de CO en korte tijd in het ziekenhuis opgenomen. Oorzaak van de vergiftiging was een slecht werkende verwarmingsketel.

    01-04-2010 om 23:12 geschreven door Chil  


    Tags:marconistraat
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak in Moretus

    Bron : Nieuws.be

    Tijdens de nacht van maandag op dinsdag kreeg de school Moretus, Oorderseweg 8 in Ekeren, ongewenst bezoek.
    Inbrekers konden via een stelling, die daar is geplaatst voor renovatiewerken, bij een dakraam komen. Dat dakraam werd opengebroken om binnen te geraken.
    Enkele lokalen werden doorzocht en uit het lerarenlokaal werd een pc weggenomen. Die pc werd nadien echter in de gangen teruggevonden.
    Of er andere zaken werden gestolen was niet onmiddellijk duidelijk.
    Van de inbrekers ontbreekt nog elk spoor.

    01-04-2010 om 23:02 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren,oorderseweg,moretus
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe duur is te duur? Hoe lang duurt te lang?

    Bron : De Standaard

  • donderdag 01 april 2010
  • Auteur: Peter De Lobel
  •  

    BRUSSEL - 'In de politiek komt het er vaak op aan het ergste te vermijden.' Met die zin vatte Patrick Janssens (SP.A) gisteren zijn kijk op het Oosterweel-dubbelbesluit samen. 'Ik denk niet dat er een beter compromis te maken was.'
    Van onze redacteur

    De Vlaamse parlementsleden blijven na het debat over de Oosterweelverbinding met vragen zitten. Vooral over de voorwaarden die de Vlaamse regering koppelde aan haar beslissing om de Oosterweelverbinding met tunnels te realiseren is nog onduidelijkheid. Maandagnacht besliste de regering dat die tunnels er komen als ze voldoen aan de Europese tunnelrichtlijn, niet duurder zijn dan de Lange Wapper en even snel gerealiseerd kunnen worden. Anders komt de Lange Wapper er alsnog.

    Het zijn vooral die twee laatste voorwaarden, de kostprijs en de uitvoeringstermijn, die voer waren voor discussie. 'Dit is een perfect besluit', zei CD&V-fractieleider Ludwig Caluwé. 'Als blijkt dat de tunnelvariant niet kan, omdat hij niet veilig is, omdat het veel te lang duurt om hem aan te leggen of omdat hij te duur uitvalt, dan wordt de brug aangelegd.'

    'Wat is dat, veel te duur en veel te lang?', wierp Annick De Ridder (Open VLD) onmiddellijk tegen. 'Is dat plus 30 procent, plus 10 procent of plus 50 procent? Zes maanden erbij? Een jaar erbij? U gebruikt een wel erg ruime vork.'

    Ook minister-president Kris Peeters (CD&V) kon of wou geen duidelijkheid verschaffen. 'Als die tunnel duurder is, maar duurder met enige envergure, dan moeten we passen.' Waar Peeters wel formeel in was, is dat er geen bijkomende studie komt. 'De schetsen zullen uitgewerkt worden tot een voorontwerp. U kunt zeggen 'dat is een studie', maar ik noem dat het verder concretiseren van wat we nu al hebben.'

    Volgens Jurgen Verstrepen (LDD) stelt dat 'wat we nu al hebben' niet veel voor. 'U hebt gedaan wat niemand anders kan, u bent geland in de lucht. Als ik het goed heb begrepen, kan ik aan de hand van deze schets uitleggen hoe u aan politiek doet', zei hij, omstandig gesticulerend met een kladblaadje. 'U tekent een tunnel, voor het stuk erna komt er géén studie, en als oplossing komt er een dubbeldeksbrug met een dubbelbesluit uit de bus. En dat kan allemaal op één blaadje.'

    Dirk Van Mechelen (Open VLD), in de twee vorige Vlaamse regeringen minister van Begroting, wees erop dat de aanleg van een oostelijke tangent, de A102 van Wommelgem naar Ekeren, de hele financiële constructie rond de Oosterweelverbinding onderuit kan halen. Van Mechelen wou weten of er op die tangent ook tol geheven zal worden. Al het verkeer dat afgeleid wordt, kan immers geen tol betalen op de Oosterweelverbinding. Peeters verzekerde Van Mechelen dat daarmee rekening zal worden gehouden.

    Met een grote stapel meegebrachte rapporten en studies wou Filip Dewinter (Vlaams Belang) aantonen dat er nu genoeg gestudeerd is, 'al voor 300 miljoen euro'. Hij verweet N-VA-voorzitter Bart De Wever en Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A) een privéoorlog uit te vechten op de kap van de belastingbetaler.

    'Volgens u draait alles in Antwerpen rond De Wever en Janssens. Indien ik u zou zijn, zou ik die gedachte goed vasthouden', repliceerde De Wever, tot groot jolijt van de N-VA- en SP.A-fractie.

    De rust keerde pas weer toen Janssens zelf, zeer tegen zijn gewoonte, het spreekgestoelte besteeg. Janssens spreekt niet vaak in het Vlaams halfrond, maar als hij dat doet, wordt er wel op alle banken geluisterd. Hij feliciteerde Peeters en zijn regering met de Oosterweelbeslissing. 'Ik denk niet dat er een beter compromis te maken was, zoals de kaarten nu lagen.' In de oren van de N-VA, die Janssens ziet als de man achter het dubbelbesluit, moet dat zeer cynisch geklonken hebben.

    'In de politiek komt het er vaak op aan het ergste te vermijden', zei Janssens, verwijzend naar een uitspraak van Europees president Herman Van Rompuy (CD&V). 'Vanuit het standpunt van de stad Antwerpen zijn er natuurlijk betere opties mogelijk. Maar ik begrijp zeer goed dat het een belangrijk criterium was dat niet alle werk in de vuilnisbak moet worden gegooid, en we daardoor sneller kunnen gaan. Ik kan daarmee leven.'

    Janssens gelooft rotsvast dat de tunnels elke toets zullen doorstaan, maar volgens De Wever 'moeten we toegeven dat de definitieve beslissing daarover nog niet genomen is'.

    'Ik heb er geen moeite mee te erkennen dat als het ondergronds kan, dat de beste optie is. Maar dat zal nu moeten blijken. Ontroerend, hé, eindelijk de laatste loodjes leggen. Falen kan geen optie zijn', besloot De Wever.

     

    01-04-2010 om 23:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 'Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper'
  • dinsdag 30 maart 2010, 16u22
  • Bron: belga
  • Bron : de Standaard Online
  •  

    BRUSSEL - Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. Ook Forum 2020, Febetra en Unizo zijn tevreden met het voorstel. Voka is gematigd positief.

    'Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem', zegt Claeys.

    Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen. 'Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing', zegt Claeys.
     

    Forum 2020: 'Positieve stap'

    Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, zegt dat met het nieuwe plan van de Vlaamse regering 'een positieve stap in de richting van een globale oplossing' is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, aan persagentschap Belga in een eerste reactie. Een meer uitgebreide reactie wilde Leysen nog niet geven, omdat hij nog niet over alle informatie beschikt.

    Voka: 'Weer een studie na een studie'

    Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er voor de Oosterweelverbinding "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd." Bulteel benadrukt dat Voka Antwerpen-Waasland vooral een snelle oplossing wil.

    "We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren", zegt hij nog. "Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten."

    Bulteel zegt nog dat Voka nu afwacht. "Als aan de drie voorwaarden voor de tunnel niet wordt voldaan, wordt het toch de Lange Wapper. Wij willen vooral een snelle oplossing en er ligt er een klaar. Maar ook als er voor een tunnel wordt geopteerd, is er eindelijk een oplossing."

    Febetra: 'Ambitieus plan'

    Febetra, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners, juicht het door de Vlaamse regering voorgestelde "ambitieuze" Masterplan 2020 toe. Febetra benadrukt wel dat een beslissing over een derde Scheldekruising niet opnieuw mag worden uitgesteld.

    De federatie noemt het Masterplan 2020 een ambitieus plan met talrijke positieve elementen zoals de aanpak van de E34/E313, de E19 en de A12 zuid, de aanleg van de A102 en het scheiden van doorgaand en stedelijk verkeer. De organisatie onderstreept ook de noodzaak aan kortetermijnmaatregelen die de mobiliteit in de nabije toekomst kunnen helpen.

    Daarop blijft Febetra pleiten voor een tolvrije Liefkenshoektunnel en een volwaardige verbinding tussen de E17 en de E34. De voorgestelde ingrepen in het Waasland kunnen volgens Febetra "zeker niet als een volwaardige verbinding worden bestempeld". Bovendien blijft het openhouden van de Kennedytunnel voor het vrachtverkeer essentieel zodat vrachtwagens geen onnodige kilometers moeten rijden.

    Tot slot zegt Febetra uitermate bezorgd te zijn over de financiering van het Masterplan 2020 en onderstreept dat dit zeker niet uitsluitend op de rug van de transporteurs kan gebeuren.

    Unizo: 'Knoop is doorgehakt'

    Ondernemersorganisatie Unizo zegt tevreden te zijn dat "de Vlaamse regering de Antwerpse verkeersknoop alvast politiek heeft doorgehakt". Unizo roept op om zo snel mogelijk te starten met "werken waarvoor geen Europees fiat meer nodig is, zoals het onderdeel linkeroever-Oosterweelknooppunt".

    Een politieke consensus was volgens de ondernemersorganisatie de eerste noodzakelijke stap naar een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblematiek waarmee de weggebruikers in Antwerpen de voorbije jaren te maken hadden, luidt het nog. Unizo benadrukt voor de verdere gang van zaken meteen wel het belang van een goed overleg met alle betrokkenen om zo een breed draagvlak te creëren.

    Marianne Thyssen: 'Ratio haalde het van politieke emotie'

    • dinsdag 30 maart 2010, 16u29
    • Bron: belga
    • Auteur: fdb
    CD&V-voorzitster Marianne Thyssen reageert tevreden op het akkoord dat de Vlaamse regering bereikt heeft over de Antwerpse mobiliteit. Volgens Thyssen is daarmee 'een cruciale knoop' doorgehakt en heeft 'een rationele aanpak het gehaald op de politieke emoties'.

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tunnel keldert Lange Wapper nog niet

    Bron : Nieuwsblad

    ANTWERPEN - Kris Peeters (CD&V) heeft zijn zelf opgelegde deadline van 31 maart niet gehaald. Ondanks urenlange onderhandelingen forceerde de minister-president géén beslissing over de Oosterweelverbinding. Dat gebeurt pas na de zomer. De eerste keus is nu wel een tunnel, dat wel. Maar niemand weet met zekerheid of die er ook echt komt.

    Vlaams minister-president Kris Peeters wilde zo graag een beslissing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, al was het maar om de eenheid van zijn regering te demonstreren. Die hád hij gisteren, net op tijd bovendien. Peeters en zijn coalitiepartners kiezen na het Antwerpse referendum principieel voor een tunnel. Bovendien zal het viaduct van Merksem een grondige - lees: milieuvriendelijke - aanpassing ondergaan. Als de tunnel er komt, verdwijnt dat viaduct zelfs helemaal.

    Toch nog brug?

    Maar Kris Peeters had het over een 'dubbelbesluit', en dat bleek een belangrijke adder onder het gras. De Vlaamse regering koppelt aan die tunnel namelijk forse voorwaarden, waardoor de feitelijke beslissing de facto is uitgesteld tot na de zomer.

    De tunnel moet allereerst voldoen aan de regels van de Europese tunnelautoriteit, mag niet duurder zijn dan een brug en moet even snel afgewerkt kunnen worden. Daarvoor komt er een nieuwe studie die de volgende maanden duidelijkheid moet scheppen. En dat roept meteen vragen op, niet het minst omdat het de voorbije maanden studies regende. Kris Peeters zelf (én de N-VA) riepen de voorbije maanden onophoudelijk dat een tunnel duurder en technisch veel complexer is. Conclusie: de tunnel kan uiteindelijk dus net zo goed alsnog een brug worden, een versie van de Lange Wapper dus.

    Vier kokers

    Nu is er wel een belangrijk nieuw element. De tunnel zoals hij gisteren werd voorgesteld is er één met vier afzonderlijke kokers met elk twee baanvakken. Dat zou veel goedkoper zijn dan de oorspronkelijke brede tunnel, zelfs al bestaat daar twijfel over. Volgens Peeters is er in ieder geval duidelijke vooruitgang geboekt: 'De politieke beslissing is genomen. We hoeven daar verder niet meer over te discussiëren.'

    Maar niets sluit uit dat het debat deze zomer - in de aanloop naar de traditionele septemberverklaring - weer met volle kracht opflakkert. Tijdens de ultieme onderhandelingen kwam namelijk een ernstig twistpunt aan het licht. Volgens SP.A hoeft immers niet noodzakelijk aan elk van de drie criteria voldaan te worden, en mag de tunnel zelfs duurder uitvallen.

    Om zijn regering te redden leek Kris Peeters even geneigd om mee te stappen in dat verhaal, maar dat leverde hem dan weer te veel problemen op aan de andere zijde. Bij de N-VA met name, als vanouds voorstander van de Lange Wapper-brug, light-versie. Deze zomer zal dus nog wel een hartig woordje gesproken worden over de kostprijs van een en ander.

    Onderhuidse onvrede

    Kris Peeters mocht gisteren wel aankondigen dat er in dit dossier 'geen verliezers' zijn. En zowel N-VA, SP.A als CD&V jubelden over de doorbraak in het al jarenlang aanslepende dossier. Maar onderhuids was er enige onvrede merkbaar, niet het minst omdat Patrick Janssens heel erg nadrukkelijk de overwinning claimde en de Lange Wapper al definitief naar de prullenmand verwees.

    N-VA daarentegen heeft niet het gevoel dat ze veel steun kreeg van Kris Peeters. Desondanks stond de regering niet op vallen. Kris Peeters wil zich met zijn besluitvaardigheid graag afzetten tegen de schutterige federale regering, maar ook zijn coalitiepartners wilden een breuk vermijden. SP.A wilde de regering niet laten vallen over een brug. N-VA van zijn kant is erg gehecht aan zijn imago van regeringspartij, waarmee het zich makkelijker kan afzetten tegen concurrenten LDD en Vlaams Belang. Bovendien wilde niemand Open VLD erbij, de enige optie als deze regering gevallen was.

    Tunnel of brug? Wim van Hees en Many Claeys reageren koeltjes op Oosterweelakkoord

    'Bitter weinig respect voor de Antwerpenaar'

    • woensdag 31 maart 2010, 04u00
    • Auteur: Jozef Leysen
    ANTWERPEN - 'Dit is geen gloriedag voor mij.' Wim van Hees, de voorzitter van de actiegroep Ademloos, kan zijn teleurstelling amper verbergen. Zijn collega Manu Claeys van Straten-Generaal reageert positiever, al zijn er volgens hem ook verbeteringen mogelijk.

    'Geen gloriedag, maar een teleurstellende dag' was het gisteren voor Wim van Hees. 'De dag was nochtans goed begonnen met het bericht dat de Lange Wapper definitief weg was. Ik kreeg zelfs tamelijk wat felicitaties in de prille ochtend. Maar een uur later werd dat al genuanceerd en ik dacht dat we iets verworven hadden.'

    'Ik zou heel graag heel blij zijn', zegt hij. 'Ik zou graag van de problemen af zijn.' Maar zover is het nog niet. Dus blijft de voorzitter van Ademloos bijzonder waakzaam.

    Want waar de Vlaamse regering nu mee naar buiten komt, kan Van Hees niet bekoren. Integendeel zelfs. 'Dit is een schraal compromis met een totaal gebrek aan visie.' De situatie is volgens hem op dit moment 'te ondoorzichtig' en zelfs 'heel gevaarlijk'.

    Voorwaarden

    De regering heeft dan wel een princiepsbeslissing genomen om voor een tunnel te kiezen - Wim van Hees spreekt consequent over een Diepe Wapper -, maar de voorwaarden die daarmee gepaard gaan, stoten hem tegen de borst. 'Als aan een van die voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het de Lange Wapper. Dus ik kan dat onmogelijk een goed plan vinden.'

    Bovendien, zo zegt Van Hees, getuigt het voorstel van maar bitter weinig respect voor de Antwerpenaars en de uitslag van het referendum. 'Ik ben ontgoocheld. Na het referendum hebben we iedereen meermaals horen zeggen dat ze de uitslag van het referendum zouden respecteren. En dat ze de Lange Wapper niet door de strot van de Antwerpenaar zouden rammen. Terwijl ze dat net wel doen, als de 'Diepe Wapper' niet aan de voorwaarden voldoet. Anderzijds heeft men wel veel respect voor Noriant. Want die krijgt in ieder geval al een deel van de opdracht. Ik vind dat een merkwaardige tegenspraak. Bovendien had men vier maanden na de volksraadpleging een einde kunnen maken aan die nachtmerrie. Dit is eigenlijk een gemiste kans.'

    Positieve dingen

    Manu Claeys van Straten-Generaal is veel positiever dan zijn collega Wim Van Hees. ‘Er zitten veel positieve dingen in het voorstel. We zijn heel blij dat de Lange Wapper weg is. Voor ons is die ook echt weg.' Manu Claeys gelooft niet dat de Lange Wapper nog zal terugkomen. ‘De studie zal uitwijzen dat de tunnel haalbaar is.'

    Een tweede positief punt vindt Claeys dat het taboe op tunnels verdwenen is. Volgens Claeys hebben voorstanders van het viaduct lang geprobeerd om het beeld op te hangen dat tunnels in tegenstelling tot bruggen gevaarlijk en onveilig zijn. ‘Dat taboe valt nu weg', zegt Claeys.

    Slordige beslissing

    Toch is de drijvende kracht van Straten-Generaal niet onverdeeld positief. Want de tunnels op het tracé van de Lange Wapper liggen op de verkeerde plaats. ‘Men wil de Ring op z'n kleinst sluiten. Dat zal alle doorgaand verkeer naar de stad trekken.'

    ‘Dat is een slordige beslissing. Een typisch compromis dat vlug tot stand is gekomen, een lelijk kind. Men wil een stukje van het BAM-project redden, misschien om tegemoet te komen aan aannemers.'

    Dat de bretellen van Straten-Generaal gebruikt worden, vindt Claeys goed. ‘Die bretellen moeten ergens aan opgehangen worden, aan de noordelijke bypass. Nu moet het doorgaande verkeer van Ekeren weer naar beneden rijden om naar het BAM-tracé te komen.'

    Dus pleit Claeys ervoor gebruik te maken van de maanden die de politiek nu gewonnen heeft en ook de noordelijke bypass van het Meccanno-alternatief te onderzoeken. Parallel met de studie naar de tunnels op het BAM-tracé. ‘De logica van die noordelijke bypass is zo groot', zegt Claeys. ‘Die zal zich sowieso opdringen. Die conclusie heeft men politiek nog niet willen trekken. De juiste stap is dus nog niet gezet. De aversie tegen dat plan is niet te duiden. Tenzij er misschien groepen zijn die per se een stukje BAM erdoor willen duwen.'

     

     

     

     

     

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knoop Oosterweeltunnel doorgehakt tegen de zomer

    Bron : Knack

    De Vlaamse regering heeft dinsdag het akkoord bevestigd dat de topministers hadden bereikt over de Oosterweelverbinding. Er wordt principieel gekozen voor een tunnelvariant van de Oosterweelverbinding, zo heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aangekondigd..

    Hij bevestigde dat er nog zal onderzocht worden of een tunnel haalbaar en betaalbaar is. Zoniet komt de Lange Wapperbrug er toch.  

    De tunnelvariant  moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet bekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit.

    Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug (2,2 miljard euro) en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. De Vlaamse regering wil tegen de zomer duidelijkheid of aan die voorwaarden is voldaan.

    Als de tunnel er komt, wordt gedacht aan vier tunnels van 2 keer 1 rijstrook.

    Masterplan

    De Oosterweelverbinding is maar één aspect van het nieuwe Masterplan 2020. Peeters kondigde dinsdag aan dat dat plan in totaal vijf miljard euro kost.

    De kosten van het oorspronkelijke Masterplan werden op 3,7 miljard becijferd.

    In het nieuwe Masterplan zitten verschillende nieuwe projecten. Zo zal de A102 worden aangelegd. Dat is een verbindingsweg tussen de E313 en de E19. 

    Daarnaast komt er in het Waasland een nieuwe verbindingsweg tussen de N70 en de E34. Er is ook een nieuwe aansluiting voorzien van de N70 op de E17 ten oosten van Sint-Niklaas.

    Voorts voorziet het plan nieuwe tramlijnen naar Wilrijk, Ranst en Beveren en een sneltram of lightrail naar Oostmalle. 

    Voorts wordt het Albertkanaal verder gemoderniseerd. Zestien bruggen over het kanaal (met name tussen Meerhout en Antwerpen) worden verhoogd.

    Daarnaast komt er in totaal 55 kilometer extra fietspaden.

    30 maart 2010 om 14u12

    Uiteenlopende reacties op Oosterweelbeslissing

    De reacties op de beslissing van de Vlaamse regering inzake het plan voor de Antwerpse mobiliteit lopen uiteen.

    De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageerde dinsdag zeer tevreden op de beslissing van de Vlaamse regering .

    Volgens hem staat het vast dat de Lange Wapper er niet komt en 
    het viaduct in Merksem verdwijnt. 

    N-VA-voorzitter Bart  De Wever reageert ook tevreden, maar benadrukt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen.

    Hij wijst erop dat de tunnelvariant zal onderzocht worden op het vlak van technische haalbaarheid en financiële haalbaarheid enerzijds en snelle uitvoerbaarheid en veiligheid anderzijds.

    De Wever wil zijn schouders zetten onder het project als het inzake die drie criteria even goed scoort dan de Lange Wapper. Maar als de tunnel op één van de criteria minder goed scoort, wil hij terugkeren naar traject met de brug.

    Manu Claeys van actiegroep stRaten-generaal is positief over het voorstel van de Vlaamse regering omdat ze beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel.

    Forum 2020, de groep ondernemers en acadimici die een alternatief voor de Oosterweelverbinding had uitgewerkt, reageert ook positief.

    Christian Leyers, één van de initiatiefnemers,  spreekt van een positieve stap in de richting van een globale oplossing.

    Hij vindt het een goede zaak dat  de mogelijke ondergrondse oplossing stadsontwikkeling en mobiliteit verzoent.

    Voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos van zijn kant noemt het Masterplan 2020 een politiek compromis met een totaal gebrek aan visie.

    Als de tunnel aan één van de voorwaarden niet voldoet, wordt automatisch gekozen voor de Lange Wapper. Dat getuigt van een gebrek aan respect voor de volksraadpleging, aldus Van Hees.

    Oppositie

    De oppositie heeft geen goed woord over voor de gang van zaken. Zo zegt Open VLD dat minister-president Kris Peeters met het onderzoek naar de haalbaarheid van een tunnel de beslissing opnieuw voor zich uitschuift.

    Volgens de voormalige liberale Vlaamse viceminister-president Dirk Van Mechelen is de tunnelvariant al tweemaal onderzocht en tweemaal als financieel en technisch onhaalbaar bestempeld.

    Ook Lijst Dedecker spreekt over een non-beslissing. De Vlaamse regering verschuilt zich volgens de partij achter een zoveelste studie. 

    'Na 15 jaar studie heeft de Vlaamse regering beslist om niet te beslissen en weer eens een nieuwe studie te bestellen', aldus Vlaams parlementslid Jurgen Verstrepen.

    Volgens Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter koopt de Vlaamse regering tijd met haar 'beslissing onder voorbehoud'. 

    'Het overleven van de eigen coalitie haalt het op het nemen van verantwoordelijkheid', aldus Dewinter.

     

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse regering kiest (voorlopig) voor tunnel

    Bron : GVA

    De Vlaamse regering heeft de erg moeilijk ontwarbare knoop rond de mobiliteit in en rond Antwerpen doorgehakt, ... of toch niet helemaal. Afgelopen nacht kwam het na lang onderhandelen tot een compromisbesluit dat er wordt gekozen voor een ondertunneling onder de Schelde als derde Scheldeoeververbinding. Indien die echter niet aan bepaalde voorwaarden voldoet komt er onherroepelijk een brug.

    De regering heeft haar Masterplan 2020 opgemaakt. De meest opvallende beslissing is dat er wordt gekozen voor een ondertunneling van Linkeroever tot aan Schijnpoort. Toch is de Lange Wapper nog niet helemaal van de baan.

    Het onderzoek van de haalbaarheid wordt nu gevoerd en voor de zomer 2010 moet er duidelijkheid zijn over de kostprijs, de duurtijd en over conformiteit met de Europese richtlijnen.

    Indien de tunnel duurder is, langer op zich zal laten wachten dan het viaduct, en/of niet strookt met de technische -en veiligheidsnormen die Europa vooropstelt, dan zal er onherroepelijk geopteerd worden voor de Lange Wapper. Men kan dus stellen dat de beslissing in feite toch nog vooruitgeschoven wordt.
    Aanleg A102

    Het Masterplan 2020 bekijkt de mobiliteit in en rond Antwerpen echter veel breder. Zo komt er sowieso een Oostelijke tangent, de A102, tussen Ekeren en Wommelgem, die gepaard gaat met een tweede spoorontsluiting van de haven. Die aanleg wordt geraamd op 800 miljoen euro tot 1 miljard euro.

    Ook voor de overzijde van de Schelde, op de Linkeroever, heeft men plannen. Daar wordt ingegaan op de voorstellen van de Wase burgemeesters met betrekking tot een betere aansluiting van de E17 en N70.

    Voorts wordt er ook werk gemaakt van de eerder geplande openbaar vervoerprojecten rond onder meer aanleg van extra tramlijnen en streeft men ook naar een betere benutting van de Liefkenshoektunnel.
    5 miljard euro

    Dit alles wordt geraamd op 5 miljard euro. Dat is ruim 1,3 miljard meer dan de aanvankelijk geraamde 3,7 miljard euro. Toch moeten andere provincies niet vrezen dat grote projecten in hun regio nu in gevaar komen. De overheid gaat de financiering immers trachten rond te krijgen met behulp van Publiek Private Samenwerking (PPS).
    Sportpaleis

    Een niet onbelangrijk aspect zijn ook de plannen die men heeft aan het Sportpaleis. Of het viaduct verdwijnt of niet is allemaal afhankelijk van de keuze voor brug of tunnel. Komt de tunnel er, dan verdwijnt het viaduct in zijn geheel en komt er een autostrade op 'maaiveldniveau'.

    Overleeft de Lange Wapper alsnog, dan wordt er gekozen voor een smaller viaduct, in combinatie met een ondertunneling. "De huidige asfaltwoestijn aan het Sportpaleis, verdwijnt echter sowieso", aldus Peeters.

    De uitvoering van het tunnel- of brugtracé zal allicht gebeuren door Noriant, de bouwheer die aanvankelijk ook al zou instaan voor de bouw van de Lange Wapper.
    Goede sfeer

    Peeters benadrukte ten slotte dat de onderhandelingen gebeurden in een erg goede en constructieve sfeer en dat dat ook zo in de toekomst zal gebeuren. Vraag is natuurlijk of dat dat ook zo zal blijven als er alsnog gekozen wordt voor een brug.
    JR

     

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lange Wapper wordt tunnel, viaduct Sportpaleis verdwijnt

    bron : Belang van Limburg

    De Lange Wapper is definitief van de baan en wordt vervangen door een geboorde tunnel. Dat is wat voorligt in het plan dat door de Vlaamse regering tot maandag na middernacht werd onderhandeld en vandaag wordt bekendgemaakt.

    Verder wordt het viaduct aan het Sportpaleis afgebroken en dat is een historische gebeurtenis voor Antwerpen. Het oorspronkelijke traject van het BAM-tracé blijft wel behouden. Een voorafgaande studie moet wel de haalbaarheid en de betaalbaarheid van dat tracé garanderen.

    De nieuwe tunnel onder de Schelde gaat aan de rechteroever van Antwerpen mogelijk over in een sleuf. Daarna gaat het via een geboorde tunnel verder tot aan de Oosterweelknoop. Spectaculair is dat ook het viaduct aan het Sportpaleis verdwijnt. Die ruimt plaats voor een gelijkgrondse weg. Mogelijk zal die, net zoals de Ring nu al, in een sleuf komen te liggen.
    Bretel

    Verder wordt er een oostelijke bretel aangelegd tussen Ekeren en Wommelgem en blijft de Kennedytunnel tolvrij. Of het in het geval van de westelijke bretel om het voorstel van Forum 2020 of dat van de Wase burgemeesters gaat, is niet duidelijk.

    Met dit plan wordt aan de eis om Antwerpen leefbaar te houden en de noodzaak om de mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio op te lossen tegemoet gekomen. Over de verdere details van het akkoord lekte nog niets uit. Om 9 uur komt de ministerraad van de Vlaamse regering samen en nadien wordt een persconferentie gegeven.

    LM, PVdP

     

    01-04-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    31-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oppositie neemt akkoord Oosterweel onder vuur

    Bron : De Morgen

    In het Vlaams parlement hebben de oppositiepartijen het akkoord rond de Oosterweelverbinding onder vuur genomen. De regering schuift een definitieve beslissing voor tunnel of brug voor zich uit.

    Er blijven volgens de oppositie ook nog een pak vragen onbeantwoord. Hoe zal alles gefinancierd worden? En wat zijn de criteria om te beslissen of de realisatie van een tunnel te lang zou duren of te duur zou uitvallen?
     
    De oppositie mikte haar pijlen vooral op de uiteindelijke deal rond de Oosterweelverbinding. De regering kiest namelijk voor een tunnelvariant op voorwaarde dat die voldoet aan de Europese tunnelrichtlijn en dat hij niet duurder en even snel realiseerbaar is als de brugvariant.
     
    Opnieuw uitstel
    Volgens de oppositie stelt de regering daarmee een definitieve keuze opnieuw uit. Bovendien is het voor velen onduidelijk wat er precies verstaan wordt onder "te duur" of "te lang duren". De oppositie vraagt zich ook af hoe alle plannen in het nieuwe Masterplan 2020, zullen gefinancierd worden. Ook rond de precieze timing van de definitieve beslissing voor tunnel of brug heerste nog onduidelijkheid.
     
    Geen antwoord
    Op een aantal vragen moest Peeters een duidelijk antwoord schuldig blijven, maar hij beloofde dat alles "tegen de zomer" zou uitgeklaard zijn. De schetsen van de tunnelvariant worden intussen uitgewerkt tot een voorontwerp, er wordt onderhandeld met bouwgroep Noriant voor het realiseren van het eerste deel van het BAM-tracé en minister van Openbare Werken Hilde Crevits maakt tegen de zomer een tabel op van de timing en de budgetten. (belga/eb)

    31/03/10 17u48
    Peumans leest Peeters de levieten
    Voor de start van het actualiteitsdebat over het Oosterweel-dossier in het Vlaams parlement heeft Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans minister-president Kris Peeters de levieten gelezen. Peumans herinnerde Peeters aan diens belofte in de Septemberverklaring om belangrijke dossiers eerst te bespreken in het parlement zodat de parlementsleden niet alles eerst zouden moeten vernemen via de media.
     
    Peeters erkende dat het parlement "zo snel als mogelijk" moet ingelicht worden over belangrijke dossiers zoals het Oosterweel-dossier. "Ik wil die inspanningsverbintenis hier herhalen", klonk het. Peeters wees er ook fijntjes op dat verschillende parlementsleden gisteren ook al gereageerd hebben zonder dat ze volledig op de hoogte waren van de plannen. (belga/eb)
    31/03/10 15u53

    31-03-2010 om 21:08 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oplossing zal veel duurder zijn of ze zal niet zijn
    dinsdag 30 maart 2010 Auteur: Peter De Lobel, Wim Winckelmans Bron :De Standaard Mislukken is geen optie, de Vlaamse regering zocht gisteren koortsachtig naar een oplossing voor de Oosterweelverbinding. De factuur voor alle extra's die het overleg moeten smeren, dreigt te ontsporen. 1. Waarom zit het Oosterweeldossier zo vast? Politiek Vlaanderen is totaal verdeeld over de Antwerpse mobiliteitsproblemen en de mogelijke oplossingen. De Lange Wapper is dé splijtzwam. Tot 2008 was er geen vuiltje aan de lucht, maar toen zette de actiegroep Ademloos het fijn stof op de agenda. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) had oor voor het verhaal en ontpopte zich kort daarna tot virulent tegenstander van de Lange Wapper. Een rol die hij sindsdien met verve speelt. Bij de vorming van de Vlaamse regering, in juli 2009, werden de randvoorwaarden (zie punt 4) herbevestigd, maar voor een concrete afspraak over de Lange Wapper was het water te diep. In de aanloop naar het referendum van oktober vorig jaar groeide de polarisering dag na dag, compleet met moddergooien aan beide kanten. SP.A en Groen! wilden een tunnel, CD&V, N-VA en Open VLD zouden een Lange Wapper bouwen. De uitslag - 60 procent 'neen', 40 procent 'ja' - kon de gemoederen niet bedaren. Een duidelijke afwijzing, riepen de brugtegenstanders. Te lage opkomst klonk het in het ja-kamp. De Vlaamse regering kocht tijd door het hele Oosterweelverhaal naar een resem werkgroepen te sturen, maar ook daar werd maandenlang amper vooruitgang geboekt. Beide kampen hebben zich diep ingegraven in hun loopgraven. Het compromis moet voor iedereen voldoende lekkers bevatten om een knieval verteerbaar te maken of minstens te camoufleren. Vandaar dat het canvas verbreed wordt, met nieuwe versies van het Masterplan. 2. Wat is er nu veranderd na het referendum? De aansluiting van het viaduct van Merksem op de Lange Wapper, met 18 rijstroken, was een van de grootste problemen in de oorspronkelijke plannen. Veel neen-stemmen in het referendum vinden daar hun oorsprong. Daarom is een totaal nieuwe oplossing voor Merksem uitgewerkt, waarbij doorgaand verkeer ondergronds gaat en de omgeving van het viaduct ingrijpend wordt hertekend. Het Masterplan uit 1998 is ook fors geüpgraded, eerst naar een Masterplan Plus en na een bijkomende ingreep naar Masterplan 2020. De modal shift naar het openbaar vervoer wordt daarin veel belangrijker. Randparkings met aansluiting op het openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven moeten meer mensen uit de wagen krijgen. De aansluiting van de E34/E313 op de Ring blijft een aandachtspunt. Voorts is er nood aan een ontsluiting van het nieuwe voetbalstadion aan Petroleum-Zuid en worden de heraanleg van de De Keyserlei en de Scheldekaaien mee in het plan opgenomen. Ook de Groene Singel krijgt een zetje. Al die bijkomende inspanningen maken het project aantrekkelijker voor Antwerpen. Ook de Oostelijke bretel van Forum 2020, de verbinding tussen de E313 in Wommelgem en de E19 in Ekeren, ligt nu op tafel. Die is wel gekoppeld aan het geplande spoortracé T102 en is derhalve muziek voor een toekomst na 2020. Maar de beslissing moet wel nu genomen worden. 3. Hoeveel kost het nieuwe Masterplan? Het Rekenhof waarschuwde begin dit jaar al dat de factuur voor het Antwerpse Masterplan serieus dreigt te ontsporen. Zonder de studiekosten van het Vlaams Gewest en de financieringskosten stond de teller toen al op 4,2 miljard euro. Van alle extra's die in de afgelopen weken aan het plan zijn toegevoegd was toen nog geen sprake. Een volledig nieuwe aansluiting aan het Sportpaleis, met doorgaand verkeer in een tunnel, kost een half miljard extra. Voor een tunnel naast de geplande T102-spoorverbinding, is nog eens een miljard nodig. Voor de ontsluiting van het Waasland is 100 miljoen euro nodig. Als u hebt meegeteld, zit u nu aan 5,8 miljard. En als de Lange Wapper er niet komt? Dan krijgt bouwheer Noriant sowieso een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro. 4. Zet de regering eerdere afspraken op de helling? De Vlaamse regering doet natuurlijk wat ze wil. Maar op 28 maart vorig jaar heeft ze wel een akkoord bereikt over de randvoorwaarden voor het Oosterweelproject, die tot nu toe heilig zijn gebleven. Alle voorgestelde alternatieven rijden zich hierop te pletter. Het akkoord is herbevestigd bij het aantreden van de nieuwe regeringsploeg. Dat akkoord zegt dat het Masterplan in zijn geheel uitgevoerd moet worden. Het zegt ook dat de derde Scheldekruising er moet komen en dat die om redenen van capaciteit en veiligheid tweemaal drie volwaardige rijstroken moet hebben. Tol op de Kennedytunnel voor personenwagens wordt niet wenselijk geacht. Daarnaast is de Vlaamse regering het ermee eens dat de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar moet worden vanuit Frankrijk (E17) en het Waasland en dat er een automatisch verkeersgeleidingssysteem moet komen. Zondag werd op vraag van de SP.A nagegaan of het mogelijk was om op de plaats waar de Lange Wapper moet komen, een tunnel te leggen met 2 keer 2 rijstroken. Dat zou in strijd zijn met het akkoord en dus met het Vlaamse regeerakkoord. De SP.A verzekerde gisteren alleen dat ze alle randvoorwaarden van het akkoord van 28 maart wil respecteren. 5. Wat als Kris Peeters geen oplossing vindt? Dan is het crisis. Vooral bij de N-VA is het geduld helemaal op. De Vlaamse meerderheid is nu al sinds het aantreden van de nieuwe regering in de ban van de Antwerpse ring. Als na al die tijd nog altijd geen oplossing mogelijk is, heeft het niet veel zin om nog langer te proberen. Alleen is het niet zo makkelijk om de Vlaamse regering ten val te brengen. Het Vlaams Parlement is een legislatuurparlement, dat niet vervroegd ontbonden kan worden. Als alternatieven voor de huidige regering (CD&V, SP.A, N-VA) zijn een coalitie van CD&V, N-VA en Open VLD (68 zetels op 124) mogelijk, CD&V, SP.A en Open VLD (71 zetels) zijn een andere optie. Alleen blijft Open VLD erbij dat het niet in een Vlaamse regering wil treden. In dat geval zijn er geen andere coalities mogelijk. De mogelijkheid van een regering met Vlaams Belang of een gedrocht als CD&V, SP.A, Lijst Dedecker en Groen! telt niet mee.

    31-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Parlement : Persmededeling

    Oosterweelverbinding

    Actualiteitsdebat over de door de Vlaamse Regering aangekondigde oplossing voor de Antwerpse Oosterweelverbinding

    Hier vindt U de link naar de persmededeling met een omschrijving van het Masterplan 2020

     

    Bijlagen:
    http://www.vlaamsparlement.be/vp/pdf/20092010/actuelevragen/lijstactuelevragen.pdf   

    30-03-2010 om 22:15 geschreven door Chil  


    Tags:masterplan 2020,vlaams parlement, oosterweel,peeters
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijkvergadering afgelast
  • dinsdag 30 maart 2010
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (ENV)
  • EKEREN - Districtsschepen voor verkeer Koen Palinckx (CD&V) heeft de wijkvergadering die vanavond gepland was in
    parochiecentrum Elcks Thuys, afgelast. Hij neemt het niet dat er geen enkele bevoegde stadsambtenaar aanwezig kan zijn, noch iemand van de politie verkeer, noch iemand van Gapa, noch een ambtenaar mobiliteit.
    Twee jaar geleden rees er een probleem in een twintigtal straten in Mariaburg. IJverige agenten schreven toen bekeuringen uit voor wagens die gedeeltelijk op voetpaden en bermen stonden. Voor deze straten vroeg het districtsbestuur aan Gapa om een oplossing voor te stellen. Maarvolgens Palinckx voldoen die voorstellen niet. Bij Gapa was gisteravond niemand meer bereikbaar voor commentaar.

    30-03-2010 om 20:05 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren,verkeer,mariaburg,wijkvergadering
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren, Merksem en Schoten betalen het compromis

    Een heel korte analyse:

    De "oplossing" dewelke vandaag wordt verkocht aan Vlamingen en Antwerpenaren is een mooi staaltje van lucht verkopen.

    1. Indien tegen de zomer wordt berekend dat de tunnel te duur is, komt de brug toch.

    2. De A102 Ekeren-Merksem-Wommelgem komt er (mogelijk ondergronds)

    3. De 2de spoorontsluiting komt er ook (zelfde tracé A102)

    4. De randvoorwaarden blijven blijkbaar behouden (verbod vrachtwagenverkeer Kennedytunnel)

    Zelfs ondergronds betekent dit dat tussen Ekeren en Merksem een aantal tunnelmonden komen : de Oosterweelverbinding, de A102, de 2de spoorontsluiting.

    Samen met de toestroom van alle vrachtverkeer dat de Schelde moet kruisen, lijkt mij dat Ekeren-Merksem (en Wommelgem) het polutieke gelach van heel de historie mogen betalen.

     

    Guido Staes

    SLP Ekeren.

     

     

    30-03-2010 om 14:38 geschreven door Chil  


    Tags:oosterweel,lange wapper,ekeren,merksem,analyse
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel: "Politiek compromis met totaal gebrek aan visie"

    Bron: Knack

    Volgens Van Hees is de situatie op dit moment "te ondoorzichtig" en zelfs "heel gevaarlijk". Van Hees: "Er is voor een 'Diepe Wapper' gekozen, maar er zijn zoveel voorwaarden aan verbonden dat men niet kan spreken van een princiepsbeslissing. Want als aan een van de voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het automatisch toch de Lange Wapper en is dat politiek onontkoombaar. Dit getuigt van een gebrek aan respect voor de volksraadpleging die aan duidelijkheid nochtans niets te wensen overliet. Men betoont meer respect voor politiek historische zaken die achterhaald zijn en voor contractuele relaties met de aannemers." Van Hees zegt wel dat het een belangrijk feit is als er inderdaad geen brug komt, al betreurt hij dat het tracé behouden blijft en dat daarmee het doorgaand vrachtverkeer niet uit de stad wordt geweerd. "Het is wellicht een verbetering, maar men blijft met een probleem van onder meer geluidsoverlast zitten. Bovendien is er het prijskaartje van 5 miljard. Je kan dus nooit meer de beste beslissing nemen, want daarmee is het geld op." (ROJ)
    Bron: Belga

     

    30-03-2010 om 14:20 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel: na tien jaar studeren regering eens over nieuwe studie

    Bron : Metro(Belga)

    De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper. "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder.
    "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder. "Het is duidelijk dat het nieuwe studiewerk de fundamentele tegenstellingen binnen de Vlaamse regering moet camoufleren". Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het. De Ridder stelt zich ook vragen bij het werk dat de zeven werkgroepen die in oktober van start gingen, hebben verricht. Ze wil dat die nog deze week verslag uitbrengen aan het Vlaams parlement. (ROJ)

    Oosterweel: het kostenplaatje van het nieuwe Masterplan 2020


    (Belga) De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.
    De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel. Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen... Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden. (ROJ)

     

    30-03-2010 om 14:18 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Patrick Janssens: 'Lange Wapper komt er niet'

    Bron : Nieuwsblad * dinsdag 30 maart 2010, 12u24
    * Bron: belga
    * Auteur: hrt

    Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing van de Vlaamse regering in verband met de Oosterweelverbinding.

    'Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen', aldus Janssens. De burgemeester benadrukt dat er geen nieuwe studie volgt, maar dat in de volgende fase de plannen zullen worden uitgetekend. Hij maakt zich sterk dat de vooropgestelde tunnels haalbaar zijn.

    'Dit plan houdt zo veel mogelijk doorgaand verkeer weg van de stad', zegt Janssens nog, 'met een ondergrondse aanleg van de A102, een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel en op de linkeroever.'

    Janssens zegt overtuigd te zijn van de technische haalbaarheid. 'Een projectgroep gaat de plannen nu in detail uitwerken. Alleen als dat niet kan, is er een probleem. We hebben de voorbije maanden aan dit plan gewerkt en we zijn echt niet aan het gokken geweest. We praten hier over vier onafhankelijke tunnels - twee naar het noorden en twee naar het zuiden - met telkens twee rijvakken. Omdat die een veel kleinere diameter hebben dan de eerdere plannen voor één grote tunnel, is dat technisch ook van een heel andere orde.'

    De Antwerpse burgemeester zegt nog dat de Antwerpenaar gerust mag zijn: 'Het is een goed plan. Bovendien kan het gevecht nu stoppen en kunnen we weer aan een zeel trekken, terwijl dat het voorbije jaar moeilijk is geweest.'

    Bart De Wever: 'Tevreden met tunnel langs natuurlijk tracé'

    * dinsdag 30 maart 2010, 12u35
    * Bron: vrt
    * Auteur: loa

    N-VA-voorzitter Bart De Wever is tevreden met de beslissing van de Vlaamse regering. Hij hoopt nu dat iedereen sereen de resultaten van het onderzoek afwacht.

    'Ik vind het vooral positief dat met voor de Scheldekruising, toch een belangrijk punt in het dossier, aanvaard heeft om op het 'natuurlijke' tracé - dat van de Lange Wapper - te blijven. Ik hoop nu dat iedereen met open vizier en objectiviteit het onderzoek bestudeert. In naam van de N-VA ga ik dat engagement alvast volmondig aan', klinkt het in een eerste reactie.

    'Als men kan aantonen dat de tunnel die de Lange Wapper vervangt op redelijke termijn gebouwd kan worden, technisch voldoet, betaalbaar is en voldoende capaciteit kan creëren, dan zie ik geen reden om daar moeilijk over te doen. Als dat niet kan, dan hoop ik dat ook de anderen objectief zijn en niet moeilijk doen over de Lange Wapper.'

    Dat de beslissing van de regering daadkracht zou missen, vindt De Wever een foute analyse. 'Er is weldegelijk iets beslist. Er wordt niet meer gepraat over alternatieven, het gaat nu om twee opties. Ofwel voldoet de tunnel en dan is het dat, ofwel niet en dan wordt het de Lange Wapper.'


    Open VLD: 'Na tien jaar studeren een nieuwe studie'

    * dinsdag 30 maart 2010, 12u34
    * Bron: belga
    * Auteur: hrt

    'De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is.' Dat zegt oppositiepartij Open VLD. 'Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit', stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder.

    'Gisteren liet Kris Peeters nog optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen', vindt De Ridder. 'Het is duidelijk dat het nieuwe studiewerk de fundamentele tegenstellingen binnen de Vlaamse regering moet camoufleren.'

    Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. 'De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld', luidt het. De Ridder stelt zich ook vragen bij het werk dat de zeven werkgroepen die in oktober van start gingen, hebben verricht. Ze wil dat die nog deze week verslag uitbrengen aan het Vlaams parlement.

     

     

     

    30-03-2010 om 14:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Vind ons op facebook en klik aldaar bovenaan op de knop -Vind ik leuk

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    memory
    www.bloggen.be/memory
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs