College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 2 april 2010 Iedereen aanwezig. collegebesluit: 3698 van vrijdag 2 april 2010
Stadsontwikkeling B-Punt 31 District Ekeren. Poorthoflaan. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies. Goedkeuring. (Jaarnummer 3698) Agendapunt, college, gewone zitting, 9/02/2007, jaarnummer 1653 Auteur: Carl Goossens Motivering Voorgeschiedenis Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Poorthoflaan in het district Ekeren, werd op 1 maart 2010 (jaarnummer 336) door de gemeenteraad goedgekeurd. De Poorthoflaan maakt deel uit van de wijk Konijnenberg waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton. In de Poorthoflaan, geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend - en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds. Feiten en context De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad. Het huidige aanvullend reglement werd foutief geagendeerd in de gemeenteraad van 1 maart 2010. Artikel 4 dient verwijderd te worden. Bijgevolg wordt dit agendapunt opnieuw eerst geagendeerd voor het college. Juridische grond Er dient rekening gehouden te worden met: 1 de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 2 het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 3 het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 4 het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 5 volgens artikels 42§3 en 43§2 van het gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen; 6 de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden. Advies Het gemeentelijke autonoom parkeerbedrijf Antwerpen heeft wat het parkeren betreft geen bezwaar - advies van 12 oktober 2009. De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op het voorstel tot opmaak van het aanvullend reglement voor de Poorthoflaan - advies van 21 oktober 2009. De districtsraad gaf op 14 december 2009 (jaarnummer 1539) gunstig advies. Argumentatie Voor de Poorthoflaan bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling, beleid, mobiliteit en verkeer stelt voor een aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie. Stop- of parkeerbalans blijft ongewijzigd. Financiële gevolgen Het bedrijf stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen. Besluit Artikel 1 Het college beslist de gemeenteraad voor te stellen om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Poorthoflaan in het district Ekeren, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 1 maart 2010 (jaarnummer 336), op te heffen en te vervangen door: Art. 1.- Naast de verhoogde inrichting ter hoogte van het kruispunt met de Prinshoeveweg wordt langs de even zijde een gedeelte van de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. Het verkeersbord D9 wordt aangebracht. Art. 2.- Het parkeren wordt verboden: - langs de even zijde: vanaf de scheiding van de nummers 94 en 96 tot de scheiding van de nummers 84 en 86; vanaf de scheiding van de nummers 58 en 60 tot de scheiding van de nummers 50 en 52; - langs de oneven zijde: vanaf de scheiding van de nummers 31 en 33 tot de scheiding van de nummers 39 en 41; vanaf de scheiding van de nummers 69 en 71 tot de scheiding van de nummers 77 en 79. De verkeersborden E1 worden aangebracht. Art. 3.- Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van het kruispunt met de Leerhoeklaan. Art. 4.- De bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement. Artikel 2 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
|