Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris ;
Zitting van donderdag 18 maart 2010. bureaubesluit: 1284 van donderdag 18 maart 2010
Ekeren A-Punt 10 Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat. Heraanleg. Voorontwerp. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1284)
Het district wenst te investeren in een nieuwe aanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Het bedrijf stadsontwikkeling legt nu het voorontwerp ter goedkeuring voor. Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 12/05/2009, jaarnummer 1730
Auteur: Daniel Jacops
Motivering Voorgeschiedenis Fase - Actie - Datum - Jaarnummer Opstarten procedure Oorderseweg -Goedkeuring districtscollege - 12 mei 2009 - 1730 Feiten en context Het districtscollege besliste op 12 mei 2009 (jaarnummer 1730) de procedure voor de heraanleg op te starten en gaf opdracht aan het bedrijf stadsontwikkeling om het voorontwerp op te maken. In functie van het wijkcirculatieplan en het invoeren van de blauwe zone op en rond het Kristus- Koningplein is er gezocht naar meer parkeercapaciteit in bovenvermelde straten. De riolering in de Oorderseweg heeft onvoldoende capaciteit in functie van het nieuwe zwembad, eveneens is er een knelpunt ter hoogte van de Schutstraat. Ri-Ant heeft een projectvoorstel gemaakt om deze knelpunten te verhelpen en het invoeren van een gescheiden stelsel waar te maken.
In de Oorderseweg is er nu tweerichtingsverkeer met wisselend enkelzijdig parkeren, dit wordt veranderd in éénrichtingsverkeer met tweezijdig parkeren. In de Patronaatstraat is er nu ook tweerichtingsverkeer, echter met enkelzijdig parkeren, dit wordt aangepast analoog Oorderseweg. De Frans Lenaertsstraat heeft nu éénrichtingsverkeer met enkelzijdig parkeren. Dit blijft behouden. Op elk kruispunt voorziet men verkeersplateaus. Het hele concept is bekeken als een laanstructuur met bomen om de 20 à 25 meter. De rijstroken worden voorzien in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien, de voetpaden in lichtgrijze tegels en de plateaus in zwarte klinkers. Aan de in- en uitgangen, alsook aan de fietsenstallingen van de Sint-Lambertusschool worden de nodige voetpaduitstulpingen, alsook de nodige zebrapaden voorzien. Dit alles resulteert in een snelheidsremmende en dus veiligere omgeving. De parkeerbalans wordt opgetrokken met 53 plaatsen en het bomenbestand met 54 stuks.
Fasering Het districtscollege: 1 keurt het voorontwerp goed; 2 vraagt advies aan de jeugdraad, de seniorenraad en de schoolraad; 3 organiseert een hoorzitting voor de bewoners; 4 bespreekt het in de raadscommissie. Eventuele opmerkingen zullen besproken worden in een volgende plenaire vergadering. Dit moet leiden tot een definitief ontwerp, dat het bedrijf stadsontwikkeling terug voorlegt aan het districtscollege. Na de goedkeuring van het definitief ontwerp maakt het bedrijf stadsontwikkeling de uitvoeringsdocumenten. Het districtscollege keurt het bestek goed en stelt de wijze van gunning vast. Op basis van het aanbestedingsverslag gunt het districtscollege de opdracht en verzendt, nadat alle goedkeuringen bekomen zijn, de gunningsbrief en het aanvangsbevel. Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Districtsbesturen zijn bevoegd voor lokaal openbaar domein. Riolering De gemeenteraad keurde op 22 juni 2004 de samenwerkingsovereenkomst met AWW/Aquafin goed. Vanaf 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW. Stedenbouwkundige vergunning In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de ‘Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening' worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure. Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 (en latere wijzigingen) tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is. Artikel 3, 18°b) bepaalt dat voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein, dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren, geen stedenbouwkundige vergunning nodig is: "het aanbrengen van een andere verharding op een rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk, of de vervanging van de bestaande verharding, zonder verbreding ervan. Hierbij is een verschuiving mogelijk tussen de stroken die voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. Die vrijstelling geldt niet als de bestaande rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk een aardeweg, grintweg, steengruisweg of kasseiweg is. De werkzaamheden mogen niet gelegen zijn in een stadsof dorpsgezicht, noch in de onmiddellijke omgeving van een beschermd of voorlopig beschermd monument. Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het monument te worden verstaan." Advies Inspectie financiën Het advies van inspectie financiën is niet vereist omdat de goedkeuring van een voorontwerp nog geen directe financiële gevolgen heeft. Jeugdparagraaf Op 1 december 1998 keurde het college de uitvoering van de jeugdparagraaf goed. Dit betekent dat in de stedelijke procedure "heraanleg openbaar domein" het advies van de jeugdraad en de resultaten van een eventuele jeugdpeiling worden ingepast. Seniorenparagraaf Op 26 april 2004 ging de districtsraad principieel akkoord om de stedelijke procedure voor heraanleg van het openbaar domein, wat Ekeren betreft, te verfijnen en een seniorenparagraaf in te voeren, zonder dat deze procedure verzwaart. Scholenparagraaf Het districtscollege beslist om de procedure voor de heraanleg van het openbaar domein in Ekeren te verfijnen met het invoeren van een scholenparagraaf. Voor de heraanleg van het openbaar domein, met een impact op het verkeer in Ekeren, zal de werkgroep "Verkeersouders Ekeren" als adviesorgaan geraadpleegd worden, op voorwaarde dat de timing van de besluitvorming kan gerespecteerd worden. Raadscommissie De districtsraad nam op 27 mei 2008 kennis van de intentie van het districtscollege om alle voorontwerpen van investeringsprojecten op de algemene raadscommissie voor te stellen. Hierbij wordt er bijzondere aandacht geschonken bij de notulering voor het aspect gedragenheid van de geformuleerde opmerkingen of standpunt van de districtsraad. Het definitieve ontwerp wordt ter kennis gegeven aan de districtsraad. Argumentatie Bestaande toestand De Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat bevinden zich in het centrum van het district Ekeren. Het Sint-Lambertusinstituut met lagere en middelbare school, en het Hagelkruispark met zwembad bevinden zich in de onmiddellijke omgeving van deze straten. Momenteel zijn de Patronaatstraat en de Oorderseweg straten met tweerichtingsverkeer. De Frans Lenaertsstraat is éénrichtingsverkeerstraat, waar gereden mag worden van het Groot Hagelkruis naar de Patronaatstraat. Momenteel wordt in alle drie de straten aan één zijde geparkeerd. In de Oorderseweg wisselt het parkeren een aantal keer van kant, hier wordt momenteel met asverschuivingen gewerkt. Alle voetpaden zijn aangelegd in lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm of lichtgrijze betonstraatstenen 30*30 cm, de rijweg en de parkeervakken in zwarte bitumineuze verharding, en de verkeersplateaus in rode betonstraatstenen 22*11 cm. In de Oorderseweg staan momenteel acht bomen. Voorontwerp In het voorontwerp wordt ervoor gekozen om overal éénrichtingsverkeer in te voeren. Zo kan het straatprofiel versmallen en ontstaat meer ruimte voor parkeerplaatsen en groenvoorzieningen. Er wordt voorgesteld om de rijrichting in de Frans Lenaertsstraat te behouden. In de Patronaatstraat zal de rijrichting van Frans Lenaertsstraat naar de Oorderseweg lopen. In de Oorderseweg zal het verkeer tussen de Patronaatstraat en het Groot Hagelkruis richting Groot Hagelkruis rijden. Tussen de Patronaatstraat en de Schutstraat zal het verkeer richting Schutstraat rijden. Tussen de Schutstraat en Schoonbroek tenslotte zal het verkeer richting Schutstraat rijden. In de Oorderseweg en de Patronaatstraat wordt een laanstructuur voorgesteld met aan beide zijden een voetpad van minstens 1,5 m breedte, een parkeervak waarin om de 20-25 m bomen worden ingewerkt met een breedte van 2m, en een rijweg die overal 4m breed is. In de Frans Lenaertsstraat kan dit profiel niet doorgetrokken worden aangezien de straat hiervoor op een aantal plaatsen te smal is. Daar wordt een profiel voorgesteld met aan 1 zijde een parkeervak met bomen in. Aan het begin en het einde van de straat wordt ook aan de overzijde een boom voorzien om zo een poorteffect te creëren. De bestaande plateaus worden vervangen door nieuwe plateaus en op alle hoeken worden voetpaduitstulpingen gemaakt die de veiligheid voor de zwakke weggebruiker vergroten. Ter hoogte van de school worden een aantal bijkomende maatregelen genomen die de veiligheid van de scholieren verhoogt. Ter hoogte van de fietsenstalling (Oorderseweg nummer 23) wordt een zebrapad voorzien. Tevens wordt een voetpaduitstulping gemaakt die de oversteekbeweging kleiner maakt. Zo kunnen scholieren veilig van de fietsenstalling naar de school lopen. Ook ter hoogte van de ingang en van de lagere school in de Oorderseweg en van de middelbare school in de Frans Lenaertsstraat worden voetpaduitstulpingen voorzien. Voor de voetpaden worden lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm voorgesteld. Voor de rijweg wordt een zwarte bitumineuze verharding voorgesteld, en voor de parkeervakken worden straatkeien voorgesteld. Door de parkeervakken in een ander materiaal uit te voeren dan de rijweg zal een extra verkeersremmend effect ontstaan. Voor de plateaus worden antracietkleurige betonstraatstenen in 22*11 cm voorgesteld. Deze sluiten mooi aan bij de bitumineuze verharding van de rijweg, maar hebben door hun formaat een verkeersremmende werking. Voor de bomen wordt voorgesteld om te werken met zuilvormige bomen van derde categorie. Dit zijn kleine bomen die passen binnen het profiel van deze woonstraat. Indien gekozen zou worden voor grotere of bredere bomen zou dit problemen kunnen opleveren met brede vrachtwagens of schoolbussen die door de straten rijden. Er wordt voorgesteld om de bomen in gietijzeren boomkaders van 1,8 * 1,8m te plaatsen. Door grote kaders te kiezen ontstaat een groter infiltratievlak. Uiteraard moet ondergronds ook voldoende ruimte voorzien worden zodat de bomen kunnen uitgroeien. STOP-toets De STOP-toets is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Groentoets Boomputten zijn in de straat tegenover mekaar ingeplant. Beter zou zijn om van de tegenoverstaande boomputten één te supprimeren, dit om minder problemen te krijgen met uitgroeiende zuilvormige bomen zo deze op dezelfde lijn zijn geplant. Vooral ook omdat de mogelijkheid bestaat dat bussen in de straat komen. Er bestaat dan de mogelijkheid om nog enkele parkeerplaatsen te winnen. Elke boomspiegel dient ondergronds 10m3 bomenzand te krijgen. Er zal een zuilvormig type van de tweede orde voorzien worden. In de Frans Lenaertsstraat tegenover huisnummer 19/21 dienen de boom en verlichtingspaal van plaats te veranderen. Rioleringswerken Een onderzoek bij Ri-Ant is lopende. Openbare verlichting De bestaande lichtpunten zijn versleten en staan te dicht bij elkaar. Ze dienen te worden weggenomen en te worden vervangen door ongeveer 30 nieuwe lichtpunten. De ruwe raming bedraagt ongeveer 2 000,00 EUR per stuk, dus in het totaal komt dit neer op 60 000,00 EUR. Financiële gevolgen Bestratingswerken De ruwe raming voor deze werken (eenheidsprijs/m²) bedraagt 755 000,00 EUR (inclusief btw). Het district voorzag, met budgetopmaak, op de buitengewone begroting 2010/42095/731/60/00/1000 een nominatief krediet van 500 000,00 EUR voor de nieuwe aanleg van de Oorderseweg. De kredieten voor de Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat voor een bedrag van respectievelijk 170 000,00 EUR en 85 000,00 EUR zullen worden voorzien met de budgetwijziging. Financiering met eigen middelen. Openbare verlichting. Het districtscollege zal bij budgetwijziging op de buitengewone begroting 2010/42695/732/60/00/1000 voor de verlichting 60 000,00 EUR voorzien. Rioleringswerken De rioleringswerken zijn voor rekening van AWW.
Besluit Artikel 1 Het districtscollege keurt het voorontwerp van 18 maart 2010 goed voor de heraanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Artikel 2 Het districtscollege organiseert een hoorzitting voor de bewoners. Artikel 3 Het districtscollege wint het advies van de jeugdraad in. Artikel 4 Het districtscollege wint het advies van de seniorenraad in. Artikel 5 Het districtscollege wint het advies van de schoolraad in. Artikel 6 Het districtscollege bespreekt het voorontwerp in de raadscommissie. Artikel 7 Het districtscollege geeft opdracht aan: bestuurscoördinator district advies van de jeugdraad, seniorenraad en de schoolraad inwinnen bestuurscoördinator district hoorzitting voor de bewoners organiseren bestuurscoördinator district de nodige kredieten te voorzien Artikel 8 De stadsontvanger regelt de financiële aspecten2010/
|