Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ol_fosse_douth_houffalize
    www.bloggen.be/ol_foss
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tunnel vervangt Lange Wapper

    Bron : HLN

    Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft bevestigd dat de Vlaamse regering voor een tunnel kiest in plaats van het Lange Wapper-viaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Er worden wel drie voorwaarden aan de beslissing verbonden: de lange tunnel moet haalbaar, betaalbaar en snel realiseerbaar zijn.
    Of de tunnel aan de drie voorwaarden voldoet, moet nog voor de zomer onderzocht zijn. Mocht blijken dat niet aan de vooropgestelde voorwaarden is voldaan, komt de Lange Wapper er toch.

    Afgelopen nacht bereikte de top van de Vlaamse regering een akkoord over het dossier van de Antwerpse mobiliteit. Dat akkoord werd eerder vandaag voorgelegd aan de voltallige ministerraad, waarna de regering het bereikte akkoord bevestigde.

    Tunnel of brug: Masterplan kost 5 miljard euro
    Het vernieuwde Masterplan voorziet in nieuwe wegen, extra tram- en lightrailprojecten, fietspaden, binnenvaart, enz...

    Zo komt er ten oosten van Antwerpen op termijn een nieuwe verbinding tussen de E313 en E34 op het geplande spoortracé (A102). Ten westen van Antwerpen wordt een betere doorstroming voorzien vanuit het Waasland en een betere benutting van de Liefkenshoektunnel.

    De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.

    De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel.

    Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen...

    Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden.

    Tunnel onder de Schelde
    Maar de eerste prioriteit is de derde Scheldekruising. Over de tunnel onder de Schelde met verbinding tot aan het Oosterweelknooppunt bestaat geen discussie meer. Die komt er. Bedoeling is ook dat voor de verdere sluiting van de ring het bestaande BAM-tracé wordt gevolgd. De regering opteert daarbij onder voorbehoud voor vier kleinere tunnels (met twee rijstroken) in plaats van het Lange Waper-viaduct met 4x2-rijstroken.

    Er zijn wel een aantal voorwaarden voor die tunnelvariant. Zo moet gekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit. Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. Op de website van de BAM staat dat het tracé met de brug op 4 jaar kan worden gebouwd. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, komt de Lange Wapper er toch.

    "Alleen maar winnaars"
    "Hier zijn alleen maar winnaars", vertelde minister-president Kris Peeters tegenover de VRT-nieuwsdienst. Hij bevestigde dat het de brug er komt indien de tunnel alsnog wordt afgekeurd: "Het zal niet nog iets anders worden." N-VA reageerde gelijklopend: "Dit is een nieuw concept", luidde het daar. "Er zijn winnaars noch verliezers."

    Voorontwerp
    Tegen de zomer moet er een voorontwerp op tafel liggen, en op basis daarvan wordt de haalbaarheid van de tunnel beoordeeld. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) moet nu de timing, budgetten en studietrajecten opstellen, en deze voorleggen aan de Vlaamse regering. Een princiepsbeslissing is er dus al, maar de definitieve beslissing komt er wellicht pas voor de zomervakantie. (belga/kh/adv/tw)

    "Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper"

    Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. "Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem", zegt Claeys.

    Noordelijke bypass
    Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen.
    "Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing", zegt Claeys.

    Over de sleuf die het viaduct aan het Sportpaleis moet vervangen, zegt Claeys dat het "goed is dat er wordt geïnvesteerd in stadsontwikkeling op een plaats die sowieso een kanker is". Volgens de man is elke investering daar zijn geld drie keer waard. Maar, zegt hij, "eigenlijk staat dat los van waar je de Antwerpse ring sluit". (belga/mvdb)

    30/03/10 12u30

    "Een goed plan, Antwerpenaar mag gerust zijn"

    De reacties naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper, en de princiepsbeslissing om voor een tunneltracé te kiezen, zijn verdeeld. Antwerps burgemeester Patrick Janssens toont zich tevreden, Open Vld is kritisch.

    Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing. "Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen", zegt hij. "Dit plan houdt zo veel mogelijk doorgaand verkeer weg van de stad", zegt Janssens nog, "met een ondergrondse aanleg van de A102, een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel en op de linkeroever. Het is een goed plan. Bovendien kan het gevecht nu stoppen en kunnen we weer aan een zeel trekken, terwijl dat het voorbije jaar moeilijk is geweest."

    Forum 2020: "Positieve stap"
    Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, spreekt over "een positieve stap in de richting van een globale oplossing" is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, in een eerste, voorlopige reactie. Hij is positief over de mogelijke ondergrondse oplossing waarmee stadsontwikkeling en mobiliteit kunnen worden verzoend.

    Open Vld: "Bochtenwerk"
    De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld . "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder. "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder.

    Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het.

    Voka: "Studie op een studie"
    Ook Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd. We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren. Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten." (belga/tw)
    30/03/10 11u57

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ol_fosse_douth_houffalize
    www.bloggen.be/ol_foss
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs