Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
30-03-2010
Tunnel vervangt Lange Wapper
Bron : HLN
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft bevestigd dat de Vlaamse regering voor een tunnel kiest in plaats van het Lange Wapper-viaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Er worden wel drie voorwaarden aan de beslissing verbonden: de lange tunnel moet haalbaar, betaalbaar en snel realiseerbaar zijn. Of de tunnel aan de drie voorwaarden voldoet, moet nog voor de zomer onderzocht zijn. Mocht blijken dat niet aan de vooropgestelde voorwaarden is voldaan, komt de Lange Wapper er toch.
Afgelopen nacht bereikte de top van de Vlaamse regering een akkoord over het dossier van de Antwerpse mobiliteit. Dat akkoord werd eerder vandaag voorgelegd aan de voltallige ministerraad, waarna de regering het bereikte akkoord bevestigde.
Tunnel of brug: Masterplan kost 5 miljard euro Het vernieuwde Masterplan voorziet in nieuwe wegen, extra tram- en lightrailprojecten, fietspaden, binnenvaart, enz...
Zo komt er ten oosten van Antwerpen op termijn een nieuwe verbinding tussen de E313 en E34 op het geplande spoortracé (A102). Ten westen van Antwerpen wordt een betere doorstroming voorzien vanuit het Waasland en een betere benutting van de Liefkenshoektunnel.
De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.
De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel.
Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen...
Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden.
Tunnel onder de Schelde Maar de eerste prioriteit is de derde Scheldekruising. Over de tunnel onder de Schelde met verbinding tot aan het Oosterweelknooppunt bestaat geen discussie meer. Die komt er. Bedoeling is ook dat voor de verdere sluiting van de ring het bestaande BAM-tracé wordt gevolgd. De regering opteert daarbij onder voorbehoud voor vier kleinere tunnels (met twee rijstroken) in plaats van het Lange Waper-viaduct met 4x2-rijstroken.
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor die tunnelvariant. Zo moet gekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit. Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. Op de website van de BAM staat dat het tracé met de brug op 4 jaar kan worden gebouwd. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, komt de Lange Wapper er toch.
"Alleen maar winnaars" "Hier zijn alleen maar winnaars", vertelde minister-president Kris Peeters tegenover de VRT-nieuwsdienst. Hij bevestigde dat het de brug er komt indien de tunnel alsnog wordt afgekeurd: "Het zal niet nog iets anders worden." N-VA reageerde gelijklopend: "Dit is een nieuw concept", luidde het daar. "Er zijn winnaars noch verliezers."
Voorontwerp Tegen de zomer moet er een voorontwerp op tafel liggen, en op basis daarvan wordt de haalbaarheid van de tunnel beoordeeld. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) moet nu de timing, budgetten en studietrajecten opstellen, en deze voorleggen aan de Vlaamse regering. Een princiepsbeslissing is er dus al, maar de definitieve beslissing komt er wellicht pas voor de zomervakantie. (belga/kh/adv/tw)
"Eindelijk bereidheid voor iets anders dan Lange Wapper"
Manu Claeys van stRaten-generaal zegt in een eerste reactie positief te zijn over het nieuwe voorstel dat de Vlaamse regering dinsdagmorgen heeft voorgesteld voor de Oosterweelverbinding. "Wij zijn zeer verheugd dat de politiek beseft dat de Lange Wapper kan worden vervangen worden door een tunnel en dat ook een tunnel wordt bekeken voor de A102 aan Wommelgem", zegt Claeys.
Noordelijke bypass Volgens Claeys lijkt het plan alvast heel wat goede elementen te bevatten, maar hij benadrukt de details nog niet te kennen. "Er zijn een heleboel mits-en en voorwaarden. Europese goedkeuring voor die tunnelplannen zal volgens ons geen probleem zijn, maar dan blijft er nog de financiële haalbaarheid. De geciteerde kost van 5 miljard lijkt hoog, maar die bevat wellicht ook andere elementen. Ik vraag me wel af waarom een noordelijke bypass geen deel uitmaakt van het plan, volgens ons overigens een goedkopere oplossing", zegt Claeys.
Over de sleuf die het viaduct aan het Sportpaleis moet vervangen, zegt Claeys dat het "goed is dat er wordt geïnvesteerd in stadsontwikkeling op een plaats die sowieso een kanker is". Volgens de man is elke investering daar zijn geld drie keer waard. Maar, zegt hij, "eigenlijk staat dat los van waar je de Antwerpse ring sluit". (belga/mvdb)
30/03/10 12u30
"Een goed plan, Antwerpenaar mag gerust zijn"
De reacties naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper, en de princiepsbeslissing om voor een tunneltracé te kiezen, zijn verdeeld. Antwerps burgemeester Patrick Janssens toont zich tevreden, Open Vld is kritisch.
Antwerps burgemeester Patrick Janssens zegt zeer tevreden te zijn over de beslissing. "Omdat de Lange Wapper er niet komt en omdat het viaduct in Merksem verdwijnt, wat een paar maanden geleden niemand durfde hopen", zegt hij. "Dit plan houdt zo veel mogelijk doorgaand verkeer weg van de stad", zegt Janssens nog, "met een ondergrondse aanleg van de A102, een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel en op de linkeroever. Het is een goed plan. Bovendien kan het gevecht nu stoppen en kunnen we weer aan een zeel trekken, terwijl dat het voorbije jaar moeilijk is geweest."
Forum 2020: "Positieve stap" Forum 2020, dat met bedrijfsleiders en actievoerders een alternatief uittekende voor de Oosterweelverbinding, spreekt over "een positieve stap in de richting van een globale oplossing" is gezet. Dat zegt Ahlers-topman Christian Leysen, een van de initiatiefnemers, in een eerste, voorlopige reactie. Hij is positief over de mogelijke ondergrondse oplossing waarmee stadsontwikkeling en mobiliteit kunnen worden verzoend.
Open Vld: "Bochtenwerk" De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld . "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder. "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder.
Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het.
Voka: "Studie op een studie" Ook Voka Antwerpen-Waasland betreurt dat er "weer een studie op een studie volgt". Dat zegt directeur belangenbehartiging Dirk Bulteel. "Wij zijn verheugd dat de regering vasthoudt aan het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), maar zo zijn we weer drie maanden verder in de tijd. We hoopten dat er eindelijk een beslissing zou komen. We zijn al vijftien jaar aan het studeren. Het is wel positief dat dit nu ruimer wordt bekeken - voor Vlaanderen en niet enkel voor Antwerpen - en dat er plannen zijn voor de aanleg van de A102. Het is ons op dit moment echter niet duidelijk of er een volwaardige verbinding komt tussen de E34 en de Liefkenshoektunnel, want die zou volgens ons mee in het project moeten zitten." (belga/tw) 30/03/10 11u57
De top van de Vlaamse regering onderhandelt vanmiddag vanaf 15 uur voort over een ‘Masterplan 2020' voor de Antwerpse regio. Of er een brug of een tunnel komt om de Antwerpse ring rond te maken, is nog altijd niet duidelijk.
(tijd) - Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft tegen woensdag 31 maart een akkoord beloofd over hoe de Antwerpse verkeersknoop moet worden ontward. De regering is van plan een ‘Masterplan 2020' op te stellen, een vervolg op het eerste ‘Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit' dat in 1998 werd goedgekeurd. Nieuwe knelpunten
In dat eerste Masterplan zat niet alleen het rondmaken van de Antwerpse ring, maar ook een openbaarvervoerspakket (extra tramlijnen en stelplaatsen), extra fietspaden en de renovatie van bruggen en sluizen. ‘Sinds 1998 zijn er nieuwe knelpunten opgedoken die een oplossing vergen', aldus Peeters.
De regering zal dus een ‘toekomstvisie' uittekenen voor de komende 10 jaar met tal van projecten en maatregelen. In dat Masterplan 2020 zal zeker een betere verbinding van de Liefkenshoektunnel met het Waasland zitten (ten westen van Antwerpen) en een voorstel om het knooppunt van de ring met de E313/E34 (in het oosten) te ontlasten. Daar zal allicht de optie genomen worden om een extra (ondergrondse) wegverbinding tussen de E313 (Wommelgem) en de E19 (Ekeren) aan te leggen als de NMBS er werk maakt van een tweede spoorontsluiting. Die extra wegverbinding zal zo'n 1 miljard euro kosten en daarom zou de uitvoering in de tijd gespreid worden. Ook andere provincies willen immers extra weginfrastructuur.
Ook extra stimuli voor de binnenvaart zullen in het Antwerps Masterplan 2020 zitten, liet Peeters zondag in 'De Zevende Dag' uitschijnen. Daarmee wil de Vlaamse regering de ‘modal shift' aanwakkeren (de switch van wegvervoer naar binnenvaart). Brug/tunnel?
Op dè vraag, hoe de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet sluiten, is nog geen definitief antwoord. De discussie is nog steeds of dat met een dubbeldeksbrug (de Lange Wapper) over de oude dokken moet gebeuren of met een tunnel. Peeters zei in 'De Zevende Dag' wel dat hij ‘niet getrouwd' is met een brug of een tunnel, maar een technisch en financieel haalbare oplossing wil die de mobiliteitsproblemen het best het hoofd biedt.
In N-VA-kringen blijft men naar verluidt niet echt geloven dat zo'n tunnelalternatief de beste oplossing is. Er zijn ook twijfels over de financierbaarheid en de timing. De sp.a is er wel voor gewonnen, zeker nadat het brug-tracé bij een referendum vorig najaar werd weggestemd. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) heeft er steeds op gehamerd dat met de uitslag van het referendum rekening moest gehouden worden.
‘Geen beslissing nemen is geen optie', zei Peeters nog. Hij voegde er aan toe een eventuele regeringscrisis over dit dossier te zullen ‘betreuren'.
Op zaterdag 3juli start de 97ste Ronde van Frankrijk in Rotterdam. Een dag later, op zondag 4juli, passeren de renners door Antwerpen. ‘De eerste rit van Rotterdam naar Brussel, na de proloog, loopt door vier van de Antwerpse districten: Ekeren, Merksem, Antwerpen en Wilrijk', zegt schepen van Sport Ludo Van Campenhout (Open VLD).
De Tourkaravaan komt de stad binnen via Ekeren. Op de Kapelsesteenweg is een tussensprint gepland. Dan trekken de renners naar het stadscentrum om via de Scheldekaaien, de Leien en de Bolivartunnel naar de Prins Boudewijnlaan te rijden.
Van daaruit rijden ze via Kontich en Mechelen naar de aankomst in Brussel.
Schepen Van Campenhout belooft dat de stad alle moeite zal doen om van die doortocht een feest te maken. In elk district waar de renners doorrijden, zal een animatiezone zijn. En er zullen grote schermen worden opgesteld zodat de toeschouwers de rest van de rit kunnen blijven volgen.
ANTWERPEN - Vrijdagmiddag moest een ziekenwagen uitrukken naar de Marconistraat in Ekeren. Daar was een 76-jarige man het slachtoffer geworden van een koolstofmonoxide-vergiftiging. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. De poetsvrouw van de man merkte onraad toen hij niet opendeed bij haar dagelijkse ronde. De vrouw verwittigde de kleindochter van het slachtoffer en samen konden ze de deur openmaken. Op de grond lag het bewusteloze slachtoffer. Ook de poetsvrouw en de kleindochter werden bevangen door de CO en korte tijd in het ziekenhuis opgenomen. Oorzaak van de vergiftiging was een slecht werkende verwarmingsketel.
Heraanleg Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris ;
Zitting van donderdag 18 maart 2010. bureaubesluit: 1284 van donderdag 18 maart 2010
Ekeren A-Punt 10 Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat. Heraanleg. Voorontwerp. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1284)
Het district wenst te investeren in een nieuwe aanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Het bedrijf stadsontwikkeling legt nu het voorontwerp ter goedkeuring voor. Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 12/05/2009, jaarnummer 1730
Auteur: Daniel Jacops
Motivering Voorgeschiedenis Fase - Actie - Datum - Jaarnummer Opstarten procedure Oorderseweg -Goedkeuring districtscollege - 12 mei 2009 - 1730 Feiten en context Het districtscollege besliste op 12 mei 2009 (jaarnummer 1730) de procedure voor de heraanleg op te starten en gaf opdracht aan het bedrijf stadsontwikkeling om het voorontwerp op te maken. In functie van het wijkcirculatieplan en het invoeren van de blauwe zone op en rond het Kristus- Koningplein is er gezocht naar meer parkeercapaciteit in bovenvermelde straten. De riolering in de Oorderseweg heeft onvoldoende capaciteit in functie van het nieuwe zwembad, eveneens is er een knelpunt ter hoogte van de Schutstraat. Ri-Ant heeft een projectvoorstel gemaakt om deze knelpunten te verhelpen en het invoeren van een gescheiden stelsel waar te maken.
In de Oorderseweg is er nu tweerichtingsverkeer met wisselend enkelzijdig parkeren, dit wordt veranderd in éénrichtingsverkeer met tweezijdig parkeren. In de Patronaatstraat is er nu ook tweerichtingsverkeer, echter met enkelzijdig parkeren, dit wordt aangepast analoog Oorderseweg. De Frans Lenaertsstraat heeft nu éénrichtingsverkeer met enkelzijdig parkeren. Dit blijft behouden. Op elk kruispunt voorziet men verkeersplateaus. Het hele concept is bekeken als een laanstructuur met bomen om de 20 à 25 meter. De rijstroken worden voorzien in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien, de voetpaden in lichtgrijze tegels en de plateaus in zwarte klinkers. Aan de in- en uitgangen, alsook aan de fietsenstallingen van de Sint-Lambertusschool worden de nodige voetpaduitstulpingen, alsook de nodige zebrapaden voorzien. Dit alles resulteert in een snelheidsremmende en dus veiligere omgeving. De parkeerbalans wordt opgetrokken met 53 plaatsen en het bomenbestand met 54 stuks.
Fasering Het districtscollege: 1 keurt het voorontwerp goed; 2 vraagt advies aan de jeugdraad, de seniorenraad en de schoolraad; 3 organiseert een hoorzitting voor de bewoners; 4 bespreekt het in de raadscommissie. Eventuele opmerkingen zullen besproken worden in een volgende plenaire vergadering. Dit moet leiden tot een definitief ontwerp, dat het bedrijf stadsontwikkeling terug voorlegt aan het districtscollege. Na de goedkeuring van het definitief ontwerp maakt het bedrijf stadsontwikkeling de uitvoeringsdocumenten. Het districtscollege keurt het bestek goed en stelt de wijze van gunning vast. Op basis van het aanbestedingsverslag gunt het districtscollege de opdracht en verzendt, nadat alle goedkeuringen bekomen zijn, de gunningsbrief en het aanvangsbevel. Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Districtsbesturen zijn bevoegd voor lokaal openbaar domein. Riolering De gemeenteraad keurde op 22 juni 2004 de samenwerkingsovereenkomst met AWW/Aquafin goed. Vanaf 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW. Stedenbouwkundige vergunning In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de ‘Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening' worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure. Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 (en latere wijzigingen) tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is. Artikel 3, 18°b) bepaalt dat voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein, dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren, geen stedenbouwkundige vergunning nodig is: "het aanbrengen van een andere verharding op een rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk, of de vervanging van de bestaande verharding, zonder verbreding ervan. Hierbij is een verschuiving mogelijk tussen de stroken die voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. Die vrijstelling geldt niet als de bestaande rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk een aardeweg, grintweg, steengruisweg of kasseiweg is. De werkzaamheden mogen niet gelegen zijn in een stadsof dorpsgezicht, noch in de onmiddellijke omgeving van een beschermd of voorlopig beschermd monument. Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het monument te worden verstaan." Advies Inspectie financiën Het advies van inspectie financiën is niet vereist omdat de goedkeuring van een voorontwerp nog geen directe financiële gevolgen heeft. Jeugdparagraaf Op 1 december 1998 keurde het college de uitvoering van de jeugdparagraaf goed. Dit betekent dat in de stedelijke procedure "heraanleg openbaar domein" het advies van de jeugdraad en de resultaten van een eventuele jeugdpeiling worden ingepast. Seniorenparagraaf Op 26 april 2004 ging de districtsraad principieel akkoord om de stedelijke procedure voor heraanleg van het openbaar domein, wat Ekeren betreft, te verfijnen en een seniorenparagraaf in te voeren, zonder dat deze procedure verzwaart. Scholenparagraaf Het districtscollege beslist om de procedure voor de heraanleg van het openbaar domein in Ekeren te verfijnen met het invoeren van een scholenparagraaf. Voor de heraanleg van het openbaar domein, met een impact op het verkeer in Ekeren, zal de werkgroep "Verkeersouders Ekeren" als adviesorgaan geraadpleegd worden, op voorwaarde dat de timing van de besluitvorming kan gerespecteerd worden. Raadscommissie De districtsraad nam op 27 mei 2008 kennis van de intentie van het districtscollege om alle voorontwerpen van investeringsprojecten op de algemene raadscommissie voor te stellen. Hierbij wordt er bijzondere aandacht geschonken bij de notulering voor het aspect gedragenheid van de geformuleerde opmerkingen of standpunt van de districtsraad. Het definitieve ontwerp wordt ter kennis gegeven aan de districtsraad. Argumentatie Bestaande toestand De Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en Patronaatstraat bevinden zich in het centrum van het district Ekeren. Het Sint-Lambertusinstituut met lagere en middelbare school, en het Hagelkruispark met zwembad bevinden zich in de onmiddellijke omgeving van deze straten. Momenteel zijn de Patronaatstraat en de Oorderseweg straten met tweerichtingsverkeer. De Frans Lenaertsstraat is éénrichtingsverkeerstraat, waar gereden mag worden van het Groot Hagelkruis naar de Patronaatstraat. Momenteel wordt in alle drie de straten aan één zijde geparkeerd. In de Oorderseweg wisselt het parkeren een aantal keer van kant, hier wordt momenteel met asverschuivingen gewerkt. Alle voetpaden zijn aangelegd in lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm of lichtgrijze betonstraatstenen 30*30 cm, de rijweg en de parkeervakken in zwarte bitumineuze verharding, en de verkeersplateaus in rode betonstraatstenen 22*11 cm. In de Oorderseweg staan momenteel acht bomen. Voorontwerp In het voorontwerp wordt ervoor gekozen om overal éénrichtingsverkeer in te voeren. Zo kan het straatprofiel versmallen en ontstaat meer ruimte voor parkeerplaatsen en groenvoorzieningen. Er wordt voorgesteld om de rijrichting in de Frans Lenaertsstraat te behouden. In de Patronaatstraat zal de rijrichting van Frans Lenaertsstraat naar de Oorderseweg lopen. In de Oorderseweg zal het verkeer tussen de Patronaatstraat en het Groot Hagelkruis richting Groot Hagelkruis rijden. Tussen de Patronaatstraat en de Schutstraat zal het verkeer richting Schutstraat rijden. Tussen de Schutstraat en Schoonbroek tenslotte zal het verkeer richting Schutstraat rijden. In de Oorderseweg en de Patronaatstraat wordt een laanstructuur voorgesteld met aan beide zijden een voetpad van minstens 1,5 m breedte, een parkeervak waarin om de 20-25 m bomen worden ingewerkt met een breedte van 2m, en een rijweg die overal 4m breed is. In de Frans Lenaertsstraat kan dit profiel niet doorgetrokken worden aangezien de straat hiervoor op een aantal plaatsen te smal is. Daar wordt een profiel voorgesteld met aan 1 zijde een parkeervak met bomen in. Aan het begin en het einde van de straat wordt ook aan de overzijde een boom voorzien om zo een poorteffect te creëren. De bestaande plateaus worden vervangen door nieuwe plateaus en op alle hoeken worden voetpaduitstulpingen gemaakt die de veiligheid voor de zwakke weggebruiker vergroten. Ter hoogte van de school worden een aantal bijkomende maatregelen genomen die de veiligheid van de scholieren verhoogt. Ter hoogte van de fietsenstalling (Oorderseweg nummer 23) wordt een zebrapad voorzien. Tevens wordt een voetpaduitstulping gemaakt die de oversteekbeweging kleiner maakt. Zo kunnen scholieren veilig van de fietsenstalling naar de school lopen. Ook ter hoogte van de ingang en van de lagere school in de Oorderseweg en van de middelbare school in de Frans Lenaertsstraat worden voetpaduitstulpingen voorzien. Voor de voetpaden worden lichtgrijze betonstraatstenen 22*22 cm voorgesteld. Voor de rijweg wordt een zwarte bitumineuze verharding voorgesteld, en voor de parkeervakken worden straatkeien voorgesteld. Door de parkeervakken in een ander materiaal uit te voeren dan de rijweg zal een extra verkeersremmend effect ontstaan. Voor de plateaus worden antracietkleurige betonstraatstenen in 22*11 cm voorgesteld. Deze sluiten mooi aan bij de bitumineuze verharding van de rijweg, maar hebben door hun formaat een verkeersremmende werking. Voor de bomen wordt voorgesteld om te werken met zuilvormige bomen van derde categorie. Dit zijn kleine bomen die passen binnen het profiel van deze woonstraat. Indien gekozen zou worden voor grotere of bredere bomen zou dit problemen kunnen opleveren met brede vrachtwagens of schoolbussen die door de straten rijden. Er wordt voorgesteld om de bomen in gietijzeren boomkaders van 1,8 * 1,8m te plaatsen. Door grote kaders te kiezen ontstaat een groter infiltratievlak. Uiteraard moet ondergronds ook voldoende ruimte voorzien worden zodat de bomen kunnen uitgroeien. STOP-toets De STOP-toets is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Groentoets Boomputten zijn in de straat tegenover mekaar ingeplant. Beter zou zijn om van de tegenoverstaande boomputten één te supprimeren, dit om minder problemen te krijgen met uitgroeiende zuilvormige bomen zo deze op dezelfde lijn zijn geplant. Vooral ook omdat de mogelijkheid bestaat dat bussen in de straat komen. Er bestaat dan de mogelijkheid om nog enkele parkeerplaatsen te winnen. Elke boomspiegel dient ondergronds 10m3 bomenzand te krijgen. Er zal een zuilvormig type van de tweede orde voorzien worden. In de Frans Lenaertsstraat tegenover huisnummer 19/21 dienen de boom en verlichtingspaal van plaats te veranderen. Rioleringswerken Een onderzoek bij Ri-Ant is lopende. Openbare verlichting De bestaande lichtpunten zijn versleten en staan te dicht bij elkaar. Ze dienen te worden weggenomen en te worden vervangen door ongeveer 30 nieuwe lichtpunten. De ruwe raming bedraagt ongeveer 2 000,00 EUR per stuk, dus in het totaal komt dit neer op 60 000,00 EUR. Financiële gevolgen Bestratingswerken De ruwe raming voor deze werken (eenheidsprijs/m²) bedraagt 755 000,00 EUR (inclusief btw). Het district voorzag, met budgetopmaak, op de buitengewone begroting 2010/42095/731/60/00/1000 een nominatief krediet van 500 000,00 EUR voor de nieuwe aanleg van de Oorderseweg. De kredieten voor de Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat voor een bedrag van respectievelijk 170 000,00 EUR en 85 000,00 EUR zullen worden voorzien met de budgetwijziging. Financiering met eigen middelen. Openbare verlichting. Het districtscollege zal bij budgetwijziging op de buitengewone begroting 2010/42695/732/60/00/1000 voor de verlichting 60 000,00 EUR voorzien. Rioleringswerken De rioleringswerken zijn voor rekening van AWW.
Besluit Artikel 1 Het districtscollege keurt het voorontwerp van 18 maart 2010 goed voor de heraanleg van de Oorderseweg, Frans Lenaertsstraat en de Patronaatstraat. Artikel 2 Het districtscollege organiseert een hoorzitting voor de bewoners. Artikel 3 Het districtscollege wint het advies van de jeugdraad in. Artikel 4 Het districtscollege wint het advies van de seniorenraad in. Artikel 5 Het districtscollege wint het advies van de schoolraad in. Artikel 6 Het districtscollege bespreekt het voorontwerp in de raadscommissie. Artikel 7 Het districtscollege geeft opdracht aan: bestuurscoördinator district advies van de jeugdraad, seniorenraad en de schoolraad inwinnen bestuurscoördinator district hoorzitting voor de bewoners organiseren bestuurscoördinator district de nodige kredieten te voorzien Artikel 8 De stadsontvanger regelt de financiële aspecten2010/
Dat Masterplan 2020 vertrekt van het oorspronkelijke masterplan uit 1998, maar zal volgens Peeters veel breder zijn.
Het plan zal rekening houden met nieuwe knelpunten als de zwaar belastte E313 en de R1. Dat is de weg aan de luchthaven van Deurne die de Vlaamse regering wil verleggen om tot een uitbreiding van de start- en landingsbaan te komen. Het dossier sleept al jaren aan.
Peeters sprak zondag ook over nieuwe wegen en verfraaiiingswerken in en rond Antwerpen.
Het Masterplan zal een aantal zaken oplossen, maar de Vlaamse regering wil het ruimer bekijken, aldus de minister-president.
'We moeten er zeker van zijn dat we goede oplossingen hebben voor de mobiliteit in Antwerpen, rond Antwerpen en zelfs buiten Antwerpen. We willen vermijden dat we over tien jaar horen dat we iets vergeten zijn en dat we bijkomende zaken moeten aanpakken', aldus Peeters.
Zaken die bekeken worden in het kader van het Masterplan zijn onder meer extra autocapaciteit naast een nieuwe spoorontsluiting in het oosten van Antwerpen en de tramlijnen (zoals in het oorspronkelijke masterplan). Ook de binnenvaart komt aan bod.
Oosterweelverbinding
Peeters wilde zich zondag niet laten vastpinnen op een brug (de Lange Wapper) of een tunnel voor de Oosterweelverbinding.
'Ik ben niet getrouwd met een brug of een tunnel', aldus de minister-president.
Wat telt volgens hem is of de oplossing technisch haalbaar is, duurzaam en of ze betaalbaar is.
Het overleg over de zaak in de schoot van de Vlaamse regering is nog bezig. Het is de bedoeling dat er tegen 31 maart een beslissing valt.
De top van de Vlaamse regering onderhandelt zondagnamiddag voort over een ‘Masterplan 2020’ voor de Antwerpse regio. Of er een brug of een tunnel komt om de Antwerpse ring rond te maken, is nog altijd niet duidelijk.
(tijd) - Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft tegen woensdag 31 maart een akkoord beloofd over hoe de Antwerpse verkeersknoop moet worden ontward. Zondag in de vooravond hielden regeringskringen er rekening mee dat een consensus nog voor vanavond/vannacht was, zo vernam De Tijd. 'Maar het kan even goed vals alarm zijn', klonk het.
De regering is van plan een ‘Masterplan 2020’ op te stellen, een vervolg op het eerste ‘Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit’ dat in 1998 werd goedgekeurd, zo zei Peeters zondag in De Zevende Dag op Eén.
Nieuwe knelpunten
In dat eerste Masterplan zat niet alleen het rondmaken van de Antwerpse ring, maar ook een openbaarvervoerspakket (extra tramlijnen en stelplaatsen), extra fietspaden en de renovatie van bruggen en sluizen. ‘Sinds 1998 zijn er nieuwe knelpunten opgedoken die een oplossing vergen’, aldus Peeters.
De regering zal dus een ‘toekomstvisie’ uittekenen voor de komende 10 jaar. In dat Masterplan 2020 zal zeker een betere verbinding van de Liefkenshoektunnel met het Waasland zitten (ten westen van Antwerpen) en een voorstel om het knooppunt van de ring met de E313/E314 (in het oosten) te ontlasten. Daar zal allicht de optie genomen worden om een extra wegverbinding tussen de E313 en de E19 aan te leggen als de NMBS er werk maakt van een tweede spoorontsluiting. Die extra wegverbinding zal zo’n 1 miljard euro kosten en daarom zou de uitvoering in de tijd gespreid worden. ‘Ook andere provincies willen immers extra weginfrastructuur’, zei Peeters.
Ook extra stimuli voor de binnenvaart zullen in het Antwerps Masterplan 2020 zitten, liet Peeters uitschijnen. Daarmee wil de Vlaamse regering de ‘modal shift’ aanwakkeren (de switch van wegvervoer naar binnenvaart).
Brug/tunnel?
Over dè vraag, of de ring gesloten wordt met een dubbeldeksbrug (de Lange Wapper) over de oude dokken rakelings langs het stadscentrum of een tunnel, bleef Peeters op de vlakte. ‘Daarover gaat het debat straks’, klonk het. Peeters zei wel dat hij ‘niet getrouwd’ is met een brug of een tunnel, maar wel een technisch en financieel haalbare oplossing wil die de mobiliteitsproblemen het best het hoofd biedt.
In N-VA-kringen blijft men naar verluidt niet echt geloven dat zo’n tunnelalternatief de beste oplossing is. De sp.a is er wel voor gewonnen, zeker nadat het brug-tracé bij een referendum vorig najaar werd weggestemd. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) heeft er steeds op gehamerd dat met de uitslag van het referendum rekening moest gehouden worden.
‘Geen beslissing nemen is geen optie', zei Peeters nog. Hij voegde er aan toe een eventuele regeringscrisis over dit dossier te zullen ‘betreuren’.
Oosterweel: Vlaamse regering werkt aan "Masterplan 2020"
Bron: Metrotime 28/03/2010
(Belga) De Vlaamse regering werkt momenteel aan een Masterplan 2020 om de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen aan te pakken. Dat heeft minister-president Kris Peeters zondag gezegd in De zevende dag en op de Antwerpse regionale televisie ATV. Het overleg in de schoot van de regering is nog volop bezig.
Het oorspronkelijke Masterplan dateert van 1998, zei Peeters. "Sindsdien zijn er bijkomende problemen ontstaan: in verband met de E313, de R11, de leefbaarheid in de stad... Daarenboven zijn er nieuwe voorstellen op tafel gelegd geweest die we moeten meenemen, zoals die van de Groep van Tien en de Wase burgemeesters." Het Masterplan 2020 is een "ruimere" versie van het oorspronkelijk plan, verduidelijkte de minister-president, "om er zeker van te zijn dat er goede oplossingen komen en dat we over tien jaar niet merken dat we iets vergeten zijn". Volgens Peeters zal zijn regering "rond 31 maart" met haar beslissing naar buiten komen. "Het overleg is volop bezig, maar ik heb meer dan de indruk dat alle partijen willen landen. Ik zal alles doen om een crisis te vermijden." Technisch zal alles niet op een korte periode te realiseren vallen, zegt Peeters. "Het is heel belangrijk dat we tonen: dit is onze visie op de mobiliteit in Antwerpen, het geactualiseerde Masterplan, en dit moet worden uitgevoerd." (EYI)
EKEREN/LILLO - In de stoet die zondag, voor het begin van het keizerrijden, door Lillo trok was een grote afvaardiging van de Lustige Gans Ekeren aanwezig. Zij willen ook deelnemen aan het ultieme spel, maar mogen niet.
De Ekerse groep protesteerde met een ludiek spandoek en een liedje. 'Onze maatschappij telt 200leden. Zij werkt volgens de geldende regels. Wij organiseerden al viermaal het koningsrijden in Ekeren en we zijn aanwezig op alle activiteiten van het gansrijden', betreurt voorzitter Wim D'hooge de uitsluiting door de Polderbond tot 2017.
Op dit ogenblik nemen aan het keizerrijden koningen deel van de acht al langer bestaande maatschappijen. Volgens een ingewikkeld reglement hebben die het recht om elk drie of vier paarden naar het keizerrijden te sturen. In het totaal mogen er 24koningen en de uittredende keizer aan het spel deelnemen.
Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende Verenigde Gansrijders van de Polder begrijpt dat Ekeren ongeduldig wordt. 'Maar om de Lustige Gans toe te laten moeten wij het reglement aanpassen', zegt hij. 'Daarover beslissen de acht bestaande maatschappijen en die zijn tot nog toe niet eensgezind.' Er gaan intussen stemmen op om Ekeren de plaats te laten innemen van de gansrijders van Wilmarsdonk of Oorderen die, tot aan de afbraak van de dorpen, tot de Polderbond behoorden en elk met drie paarden deelnamen aan het keizerrijden.
EKEREN - Dieven sloegen maandagmorgen een raam stuk in het clublokaal van de plaatselijke korfbalclub op de Bist in Ekeren. Ze gingen aan de haal met snoep en frisdrank.
31 maart. D-Day voor de Oosterweel verbinding. De Vlaamse regering zal, eensgezind, haar oplossing geven aan dit ingewikkelde dossier. Wat is er ondertussen gewijzigd sinds de volksraadpleging?
"Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" Het contra-kamp heeft zich samengetrokken in het 2020 Forum, het pro-kamp heeft zich verborgen achter de nieuwe DAM-werkgroepen waarvan niemand weet wie er deel van uit maakt. Beide kampen hebben hun politieke partijen, belangengroepen, intelligentsia en persgroepen achter zich staan. De Raad van State heeft de laatste hoop op een uitweg (zonder gezichtsverlies) voor de Vlaamse regering ontnomen.
Nieuwe trajecten vliegen rond onze oren: wegen, bruggen, tunnels, kruispunten, rotondes en knooppunten, verbredingen en aanpassingen... Elkeen heeft zijn of haar plan. Nauwelijks uitgesproken en al, afhankelijk van de inhoud, vergruisd of opgehemeld als het nieuwe Eureka.
Er wordt zoveel gezegd, gelezen, geschreven en bewezen dat we de basis van heel dit spel aan 't vergeten zijn.
Daarom: "Back to basics"
Wat weten we zeker over onze mobiliteit:
Als je 's morgens en 's avonds tijdens de spits, tijdens de Boekenbeurs, een activiteit in 't Sportpaleis, bij een ongeval, slecht weer, wegenwerken, de solden, de 10 Miles, Schaal Sels, de Reuzenstoet, carnaval, een nieuwe kaskraker in Metropolis,... in en rond Antwerpen moet zijn, sta je in de file.
België is niet substantieel groter geworden qua oppervlakte na de aanhechting van de Oostkantons. Waar we in 1990 nog met 9.947.782 ingeschreven inwoners waren ( en 4.583.615 ingeschreven personenwagens) , waren we begin 2008 al met 10.666.866 ingeschreven inwoners ( en 5.130.578 ingeschreven personenwagens). In 2009 tellen we al 5.192.566 ingeschreven voertuigen. Gemiddeld per twee inwoners is er één personenwagen. Die moeten allemaal rijden en geparkeerd worden. En dit betreft enkel de cijfers van de in ons land ingeschreven voertuigen. Elke personenwagen met een buitenlandse nummerplaat zit hier niet in geteld. Bestelwagens, vrachtwagens bussen, mobilhomes, tractoren... Die zijn er ook niet bij geteld.
Ik formuleer dan hieronder ook enkele persoonlijke algemene standpunten.
Standpunt 1: Dat de druk op onze wegen sterk is gegroeid tegen pakweg 20 jaar geleden is simpel uit de bovenstaande cijfers af te lezen. Het is de logica zelf dat een toenemend autobezit ook een toename in het autogebruik meebrengt. Daarenboven wordt de ruimte schaarser. De bevolking is sinds de 2de wereldoorlog van 8,5 miljoen naar bijna 11 miljoen gestegen, het aantal personenwagens is sinds 1977 gestegen van 2.773.344 wagens naar 5.192.566 voertuigen. Naast rijden en parkeren moeten we ook wonen, eten, werken, ontspannen, naar school... Het spreekt dan ook voor zichzelf dat we spaarzaam met onze vrije ruimte dienen om te springen.
Alleen krijg ik (en nog anderen met mij) het gevoel dat onze politici de wagen enkel nog als een melkkoe zien: we moeten allemaal een wagen kopen (we mogen zelfs al op de kosten van de gemeenschap ons theoretisch examen op school doen), de wagen inschrijven, verkeersbelasting betalen, de tank vullen en hem thuis in de garage of op de oprit (zeker niet op de openbare weg) parkeren. Dan stopt het: rijden mag je niet, parkeren buiten je straat ook niet. Neen, wagen kopen en laten staan: gebruik het openbaar vervoer! Janken als de autoindustrie ter ziele gaat, verhogen als de ontvangst van taksen, accijnzen, belastingen, parkeerontvangsten, boeten en retributies achter blijft, wegen niet of slecht onderhouden, het gratis gebruik van openbare ruimte afbouwen (parkeren), verkeersluw maken van buurten, doorgangen beperken, circulatieplannen om sluipverkeer tegen te gaan: Wagen kopen is goed, wagen kopen moet, wagen gebruiken is slecht. Deze dubbele houding moet stoppen. Ofwel ontraad men het gebruik van de wagen (en ook de aankoop van wagens), ofwel zorgt men voor een correcte infrastructuur.
Ben ik anti-auto of pro-auto? Geen van de twee. We kunnen niet zonder auto. Je moet hem wel verstandig gebruiken én verstandig ontwerpen en produceren. Hier is nog veel werk te verrichten.
Vooraleer we dus starten met de bouw van de Oosterweelverbinding moeten we eerst een standpunt hebben op lange termijn over onze mobiliteit in de toekomst.
Standpunt 2: Ook nog: in 2000 hadden we 58.384,7 km verharde wegen, in 2005 59.929,20 km. Volgens het rapport van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken "Toestand van het Wegennet" moet 10 % van de snelwegen en 20% van de gewestwegen met een N nummer onder de honderd (de primaire wegen) grondig gerenoveerd worden. Als ik over onze gemeentelijke wegen rijd, is dit al niet veel beter. Ruwweg bezitten we in België al 40 wagens per 1.000 meter verharde weg
Het lijkt mij ook logisch dat wanneer je een weg aanlegt, deze weg ook onderhoud. Het heeft geen zin nog nieuwe infrastructuur aan te leggen als je er niet in slaagt (of de middelen hebt) om de bestaande wegen te onderhouden. De enige echte infrastructuur, geschikt voor goederentransport die niet substantieel is gegroeid, is de spoorweg. Waar blijft die 2de spoorverbinding?
Standpunt 3: Juiste tellingen en metingen hebben we niet. En toch: "Meten is weten". Waarover de experten van beide kampen het eens zijn is dat de "verzadiging" van de capaciteit van de Ring van Antwerpen, veroorzaakt wordt door het doorgaand of transitverkeer. Het bestemmingsverkeer naar de haven en stad ondervind daar ook problemen van maar is niet de voornaamste oorzaak van de verzadiging.
De doelstelling van heel deze Oosterweelverbinding is de bereikbaarheid van de Antwerpse haven en stad waarborgen door te zorgen dat, wie hier niet moet zijn, vlotter langs Antwerpen kan passeren. Ten koste van onze laatste open (al dan niet groene) ruimten én voor een belangrijk bedrag aan belastingscentjes
Door het verkeer dat hier niet moet zijn met grote infrastructuurwerken toch midden in de stad te brengen (omdat de Ring daar nu momenteel eenmaal ligt) lijkt mij géén goede beleidsbeslissing. Zorgen voor een drastische daling van het doorgaand verkeer: daar moeten we in investeren.
Hiervoor moeten we nadenken over onze mobiliteit in het algemeen. Wat kunnen we doen door ons anders te organiseren, anders te consumeren, anders te produceren. En dit voordat we investeren in meer infrastructuur. Het kan toch niet dat patatjes uit Spanje via de weg per camion naar hier worden gebracht en toch goedkoper zijn dan hier te produceren? Het kan toch niet dat in de Noordzee gevangen garnaaltjes gepeld worden in Noord Afrika en dan terug naar hier worden gebracht om verkocht te worden: goedkoper dan hier te pellen. Dat het voor bedrijven goedkoper is om honderden rijdende magazijnen op onze wegen te houden dan bij de productiehal een echt magazijn te zetten en daar personeel te werk te stellen.
Zo worden onze wegen overbelast: economische systemen die winstoptimalisatie nastreven. Door dat onze overheden deze kosten op ons, burgers én belastingsbetalers, afwentelen in plaats van op de gebruikers van onze wegen (en vooral de transitrijders) blijft dit een onoplosbaar probleem.
Standpunt 4:
De Oosterweelverbinding is maar een klein deeltje van het Masterplan. Blijkbaar wordt er nu beslist én gedreigd dat zonder de Lange Wapper de rest er ook niet komt. Doe eens eerst de rest: zorg voor een betere binnenvaartinfrastructuur, zorg voor de 2de spoorontsluiting (die ook in het basisconcept van het Masterplan zit), zorg voor de trams met Park & Ride zones, zorg voor betere fietsverbindingen. Maak dan ook werk van de andere strategische oplossingen en verbetering van de bestaande infrastructuur: pijpleidingen, de Liefkenshoektunnel , het onderhoud van uw wegen, electronische verkeerssturing op grote afstand, oplossen van pijnpunten op de invalswegen naar Antwerpen (over- en ondersteken van file en incidentrijke kruispunten). Werk eens iets af! De Leien, de Scheldekaaien,...
Als dat allemaal klaar is, kijk dan nog eens of de Lange Wapper nodig is.
Standpunt 5:
De Oosterweelverbinding mag geen politieke beslissing zijn. Dat de Ring ligt waar hij nu ligt is een politieke beslissing. We hebben al een dok (het befaamde Doeldok) dat ook ettelijke miljarden oude Belgische Franken heeft gekost zien toegegooid worden bij het graven van een nieuw, nog groter dok (Deurganckdok). Je moet op het internet maar eens opzoeken "nutteloze bouwwerken".
Het is de verwevenheid van politieke en economische (lees winst) belangen én een ondermaatse juridische onderbouw van de contractuele uitwerking tov de uitvoerders (architecten, bouwpromotoren en bouwondernemingen) die projecten steeds doen ontaarden in bodemloze geldverspillingen (bvb. Vlinderpaleis), waardeloze ideeën (bvb. Leien tunnels) of (grootheids)waanzinnige uitvoeringen (Metro van Antwerpen,Charleroi,...). Er is geen enkel plein in Antwerpen dat na de heraanleg al niet terug is heraangelegd of terug heraangelegd moet worden : slechte materialen, onoordeelkundige aanpakken, onjuiste technieken. Ook wordt er niet op lange termijn gedacht of worden rapporten en cijfers naar voor gebracht die niet gesteund zijn op feiten. Rapporten, onderzoeken en cijfers worden dikwijls "à la tête du client" geproduceerd . Tegen dat dan sommige infrastructuurwerken zijn uitgevoerd, zijn ze door de tijd, de vooruitgang of de verkeerde groeicijfers al voorbijgestreefd, overbodig of onnuttig geworden.(bvb.het Doeldok).
Het zijn juist deze diensten (die ons reeds met vele blunders hebben opgezadeld), die nu vrij spel krijgen om te beslissen over de bouw van nog zo een blunder.
Denk eraan: het huidig project en bouwvergunning start op rechteroever aan de Noorderlaan, Viaduct van Merksem en stopt enerzijds aan de viaduct van Merksem juist aan't Sportpaleis en het Lobroekdok ter hoogte van de Schijnpoortweg, loopt tussen de dokken naar een knooppunt aan de Scheldelaan bij het Noordkasteel, verdwijnt niet onder maar in het Scheld in een verzonken tunnel (die hopelijk diep genoeg ingegraven wordt voor de boten met een grotere diepgang die binnenkort de uitgediepte Schelde zullen opvaren) om dan aan 't Sint Annabos boven te komen en dan wat verder op de E17 aan te sluiten waarbij de Esmoreitlaan en de Konijnenpijp als rechtstreekse verbinding met de expresweg hebben afgedaan.
De bouwvergunning zoals ze nu wordt gevraagd bevat niet de rest van de ring, daar moet nog een vergunning worden aangevraagd. Als dat "brugeske" der staat is er voor de rest niets opgelost, dit is enkel een verplaatsing van de Liefkenshoektunnel, een 12tal km dichter bij 't Stad.
Weerstandersstraat. Kosteloze overname grond en infrastructuurwerken.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 19 maart 2010
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 3302 van vrijdag 19 maart 2010
Autonome Gemeentebedrijven B-Punt
2 District Ekeren. Weerstandersstraat. Kosteloze overname grond en infrastructuurwerken. Goedkeuring (Jaarnummer 3302)
Kosteloze verwerving door de stad en toevoeging aan het openbaar domein van grond en infrastructuurwerken met een oppervlakte van bij benadering 1 803 m² gelegen aan de Weerstandersstraat te Ekeren.
Het college verleende op 9 juni 2006 (jaarnummer 7120) aan CV De Bist een vergunning voor het verkavelen van grond in 12 loten voor vrijstaande woningbouw en het aanleggen van een nieuwe weg aansluitend op de Weerstandersstraat. De verkavelaar verbindt zich er toe het openbaar domein en de bijhorende infrastructuurwerken over te dragen naar de stad.
Feiten en context
De over te dragen gronden en infrastructuurwerken zijn gelegen te Ekeren, kadastraal gekend onder Antwerpen 35e afdeling sectie F nummer 154 M4 (voorheen gekend als deel van het perceel nummer 154 D3) met een oppervlakte van 1 803 m², in gele kleur aangeduid op het opmetingsplan opgemaakt door de landmeter-expert op 5 februari 2010.
Volgens de verkavelingsovereenkomst van 24 februari 2006 verbindt de verkavelaar zich ertoe de grond en infrastructuurwerken kosteloos over te dragen naar de stad en alle kosten voor het authentiseren van de eigendomsoverdracht ten laste te nemen (artikel 7 van de verkavelingsovereenkomst).
Advies
Het districtscollege van 8 februari 2010 (jaarnummer 581) adviseert de kosteloze afstand van de grond en infrastructuurwerken gunstig. Stadsontwikkeling/openbaar domein adviseert op 1 maart 2010 dat de grondafstand kan gebeuren. Het aanplanten van bijkomend groen is een zaak tussen de verkavelaar en de aangelanden, wat wordt opgevolgd door stadsontwikkeling/vergunningen. Inspectie financieën heeft kennis genomen van het ontwerpbesluit op 16 maart 2010 (ref:06/2010/02/143).
Financiële gevolgen
De afstand van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de verkavelaar.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de kosteloze afstand van de gronden en infrastructuurwerken te Ekeren, kadastraal gekend onder Antwerpen 35e afdeling sectie F nummer 154 M4 (voorheen gekend als deel van nummer 154 D3) met een oppervlakte van 1 803 m², in gele kleur aangeduid op het opmetingsplan opgemaakt door de landmeter-expert op 5 februari 2010, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 2
Het college beslist de affectatie van de kosteloos overgedragen grond en infrastructuurwerken aan het openbaar domein van de stad Antwerpen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
Artikel 3
Het college geeft opdracht aan:
Dienst - Taak
AG VESPA - Het dossier administratief af te handelen
FI/OBM/ABH - Het eigendom ter grootte van 1 803 m², na het verlijden van de akte toe te voegen bij entiteit E2125 "Bedding Weerstanderstraat", rubriek 231, ter waarde van 8 438,04 euro.
SB/GB - De overgedragen gronden en infrastructuur te onderhouden
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen
Doodziek onder de gsm-mast: de topambtenaar die uit België wegvluchtte
Bron : Humo 22/03/2010'Hoofdpijn. Krampen. Flauwvallen. Parkinson. En allemaal door die straling'
In een onooglijke negorij diep in Normandië woont Patrick Vanden Berghe. Belg. 66 jaar oud. Gewezen topambtenaar. Vroeger had Patrick zijn zaakjes goed voor mekaar: hij was doorgedrongen tot de hoogste echelons van de administratie, maakte er lange dagen en vulde zijn vrije tijd met tennissen en de hoogste Alpencols beklimmen, te voet en met de fiets. Vandaag is zijn tred onzeker, hij moet zichzelf staande houden met een wandelstok. Een coup de vieux, genadeloos uitgedeeld door de ziekte van Parkinson.
Die ziekte heeft hij naar eigen zeggen te danken aan de hoogfrequente gepulseerde elektromagnetische stralen die gsm's, UMTS-antennes, looptelefoons en WiFi-modems continu uitbraken. De symptomen: aanhoudende hoofdpijnen, een weerbarstige nek, en één keer verloor hij zelfs minutenlang het bewustzijn. In Zweden is elektrogevoeligheid officieel erkend als een fysieke handicap. Elders niet, wegens gebrek aan wetenschappelijk bewijs, maar bij ons raadde minister Jo Vandeurzen vorige week nog alle Vlamingen af om onder hoogspanningsmasten te gaan wonen. En intussen zeggen naar schatting 150.000 à 200.000 Belgen dat ze in meer of mindere mate door straling geteisterd worden. Gelukkig niet allemaal zo erg als Patrick: zijn klachten waren zo erg dat hij voortdurend moest verhuizen. Van die jarenlange omzwerving brengt hij nu verslag uit in zijn boek 'Stralingsgevaar!', vanaf donderdag in de boekhandel. Een fragment uit het interview
Patrick neemt opnieuw de benen en verkast naar een ander appartement in Edegem.
Patrick Vanden Berghe «Ik heb uren zitten babbelen met de eigenaars, om te zien: voel ik mij hier goed? Maar voor ik er kon intrekken, moesten de binnenmuren nog geschilderd worden. Ik had weer pech: de schilder heeft de verkeerde verf gebruikt. Muurverf moet wateroplosbaar zijn, maar als er daar een verfdruppel op de grond viel, kreeg je dat niet weg zonder scheermes. Dat was pure col, en ik werd er doodziek van. In het begin sliep ik in een klein kamertje waar niet geschilderd was, en voor de rest leefde ik in de keuken. Maar op den duur hingen die verfdampen overal in huis en moest ik weer weg. »Ik heb dan een prachtig appartement gevonden in Veltem-Beisem, in de streek van Leuven.»
HUMO Daar hebt u twee jaar gewoond, zonder klachten.
Vanden Berghe «Ik voelde mij (haalt diep adem) za-lig. Ik was intussen ook aan mijn heup geopereerd, waardoor ik weer forse bergwandelingen kon doen. (Glundert) 15 kilometer, zonder probleem. Twee jaar lang kon ik doen wat ik wilde, ik voelde mij herboren.»
HUMO Maar plots kwamen de klachten terug, uit het niets.
Vanden Berghe «15 april 2006, ik ga die datum nooit vergeten, voelde ik een raar drukkend gevoel in mijn hoofd. Zeer pijnlijk. Ik dacht: 'Wat is dat hier ineens?'»
HUMO Nochtans stonden er geen gsm-antennes op het dak, dat had u op voorhand gecheckt.
Vanden Berghe (knikt) «Achteraf denk ik dat mijn buurman die 15de april zijn DECT-antenne geïnstalleerd heeft - DECT is de technologie die gebruikt wordt voor looptelefoons. De straling is vergelijkbaar met die van een gsm, maar dan veel krachtiger en dus ook veel schadelijker. Mijn buurman had die DECT-antenne in een kamer gezet die grensde aan mijn slaapkamer. Ik lag met mijn hoofd op één meter, hoogstens één meter twintig van dat toestel, en ik werd dus constant bestookt met zware straling. »Twee weken later, op 30 april, ging het echt fout. Ik zat aan tafel te praten met twee vrienden toen het licht uitging: ik verloor het bewustzijn, hing in mijn stoel met mijn handen slap naast mijn lichaam. Mijn vrienden dachten: 'Een epileptische aanval, 't is gedaan met hem.' Ze hebben de dokter gebeld en die hield het op (smalend) een flauwte.»
HUMO U hebt uw appartement in Veltem-Beisem van boven tot onder gescand: bleek dat er langs alle kanten straling door de muren kwam.
Vanden Berghe «WiFi: mijn buren hadden vijf draadloze netwerken openstaan! Ik heb met die mensen proberen te praten, ik heb zelfs vijftien kopieën gemaakt van een Humo-artikel van april 2006, om uit te delen. Het sterkste signaal was afkomstig van mijn onderbuur, een universiteitsprofessor: hij had een WiFi die dag en nacht straalde. Zeven volt per meter, alstublieft! Hij had er zelf niet veel last van want hij was veel op vakantie, maar dan liet hij dat ding gewoon aanstaan. En toen ik hem wou vragen of hij het 's nachts en tijdens zijn reizen wou afzetten, heeft hij mij op een onbeschofte manier buitengegooid. Hij wou niet luisteren. »Toen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga lopen. En ik blijf lopen tot ik een plek vind waar geen straling is.»
Het volledige interview leest u in Humo 3629 van dinsdag 23 maart 2010.
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
De gewestelijk planologisch ambtenaar ontving op 10 september 2008 een aanvraag voor een planologisch attest voor Van Gansen Services, gelegen te Leugenberg 105 te Ekeren. De gewestelijk planologisch ambtenaar besliste dat het dossier op stedelijk niveau moet worden behandeld.
In zitting van vrijdag 29 mei 2009 (jaarnummer 6832) besliste het college om een negatief attest voor het bedrijf Van Gansen Services langs Leugenberg te Ekeren goed te keuren. Om duidelijkheid te krijgen omtrent de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg in het kader van de tramdoortrekking naar Ekeren, stuurde het college een collegiale brief naar Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met de vraag naar nader onderzoek.
Stap Datum
Ontvangst dossier planologisch ambtenaar 3 oktober 2008
Openbaar onderzoek 20 oktober 2008 tot en met 19 november 2008
GECORO advies (eerste bespreking) 4 februari 2009
GECORO advies (tweede bespreking) 1 april 2009
Goedkeuring negatief attest en collegiale brief door college 29 mei 2009 (jaarnummer 6832)
Feiten en context
Het bedrijf Van Gansen Services vroeg middels een planologisch attest naar de mogelijkheden om op een naastgelegen perceel uit te breiden. De geplande uitbreiding en herinrichting is gelegen in landbouwgebied en zou als gevolg zonevreemd zijn gelegen.
De argumentatie om een negatief planologisch attest af te leveren en daarmee de vraag naar uitbreiding niet toe te laten, was grotendeels gebaseerd op de onzekerheid omtrent de tramdoortrekking naar Ekeren.
De uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijf Van Gansen Services liggen namelijk in één van de zoeklocaties voor de Park & Ride (P&R) met keerlus aan de Leugenberg. Een aantal andere percelen in de directe nabijheid van Leugenberg en het op- en afrittencomplex van de A12 komen eveneens in aanmerking voor het realiseren van de P&R met keerlus. Deze openbaar vervoersinfrastructuur is onderdeel van de tramlijn Ekeren. Op 9 mei 2008 besliste de Vlaamse regering om fase 3 van de tramlijn Ekeren (tussen ‘De Mieren’ en Leugenberg) over te hevelen naar de tweede fase van de openbaar vervoerprojecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen:
“
Om de gelijktijdige uitvoering te blijven garanderen van infrastructuurwerken voor de verschillende modi, is het wenselijk dat de derde fase van Ekeren naar de tweede fase van het Masterplan verhuist die start na opening van de Oosterweelverbinding. Gezien de veranderende timing, wordt de uitvoering van deze derde fase voor Ekeren in feite de facto nu al verwacht in die periode. Tegelijk geeft dit de gelegenheid om een breed draagvlak in Ekeren te creëren voor de trajectkeuze voor fase 3 tot Leugenberg.”
Omwille van het feit dat omtrent de tramverlenging naar Ekeren en de zoeklocaties nog geen keuze werd gemaakt zou een besluit in het voordeel van Van Gansen voorbarig zijn. Het afleveren van een positief planologisch attest zou immers de mogelijkheden van de verschillende zoeklocaties voor de P&R met keerlus hypothekeren. Om deze reden werd door het college een collegiale brief verstuurd naar BAM met het verzoek het besluitvormingsproces rond de locatiekeuze voor de keerlus en P&R opnieuw op te starten. BAM is ingegaan op de vraag van het college en heeft in voorafname op de tracéstudie van de tramlijn, een beperkt ruimtelijk onderzoek laten uitvoeren naar de locatiekeuze.
Dit onderzoek heeft geresulteerd in het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’. Voor de opmaak van dit rapport werd een werkgroep opgericht met een vertegenwoordiging van BAM, TV SAM, Departement MOW, AWV Antwerpen, De Lijn, stad Antwerpen en het districtscollege Ekeren. BAM vraagt de betrokken actoren een standpunt inzake de conclusies van het rapport schriftelijk over te maken. In het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ worden in functie van de afweging van de verschillende locaties volgende aspecten behandeld: programma van eisen en randvoorwaarden, selectie van potentiële locaties, potentieelonderzoek locaties en een evaluatie.
In totaal zijn vier potentiële locaties opgenomen. Het terrein waarop de vraag naar uitbreiding van Van Gansen betrekking heeft wordt aangeduid als locatie A. De locaties B en C liggen respectievelijk ten westen en ten oosten van de brug van Leugenberg. Locatie D is gelegen tussen de woonwijk Edison en het op- en afrittencomplex van de A12. Vervolgens zijn de vier potentiële locaties volgens een aantal criteria geëvalueerd. Deze criteria hebben betrekking op de ruimtelijke inpassing van het knooppunt, de verkeersplanologische integratie van het knooppunt, het functioneren van het knooppunt en tot slot de procedurele implicaties van het knooppunt.
De schematische invulling van de potentiële locaties (indicatieve schema’s opgemaakt zonder opmetingsgegevens) kunnen niet als beoordelingsgrond worden gebruikt (noch naar haalbaarheid noch naar wenselijkheid). De haalbaarheid van de potenties (o.a. optimalisatie van de infrastructuur in het gebied ) werd niet onderzocht. Op dit ogenblik zijn er met andere woorden te veel onbekenden om een keuze voor een locatie te maken. Het studierapport stelt dan ook dat op dit moment de meest optimale locatie voor de inrichting van de P&R met keerlus te Leugenberg niet kan aangeduid worden omwille van onzekerheden rond mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De conclusie van het studierapport is dat het terrein waarop de aanvraag tot planologisch attest van Van Gansen betrekking had, locatie A in het rapport, over een groot potentieel voor de inrichting de randstedelijke knoop Leugenberg beschikt. Dit geldt zowel in het scenario waarbij de huidige infrastructuur behouden wordt, als in het scenario waarbij een optimalisatie van deze infrastructuur doorgevoerd zou worden. Het studierapport besluit dan ook dat de locatie momenteel niet met zekerheid kan uitgesloten worden als mogelijke locatie voor de randstedelijke knoop.
Argumentatie
Het college besliste om een negatief planologisch attest af te leveren voor de uitbreiding van Van Gansen Services omwille van de onduidelijkheid rond de tramlijn Ekeren en de keerlus met P&R ter hoogte van Leugenberg. Door een negatief attest af te leveren wenste het college de zoeklocaties voor dit openbaar vervoersknooppunt niet te hypothekeren. Het college apprecieert dat op haar vraag BAM een locatieonderzoek is opgestart in samenwerking met de verschillende betrokken actoren over de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg. Het studierapport biedt echter niet de verhoopte duidelijkheid over al dan niet uit te sluiten locaties in functie van de uitbreidingsbehoefte van het bedrijf Van Gansen. Enkel bijkomend onderzoek naar de realiteitswaarde van de potentiële locaties zou hierin een antwoord kunnen bieden. BAM voorziet echter geen bijkomend onderzoek op korte termijn, aangezien fase 3 van de tramlijn Ekeren overgeheveld werd naar de tweede fase van het Masterplan – na opening van de Oosterweelverbinding.
Na afronding van het rapport blijkt dat de actoren geen unaniem standpunt innemen en in functie van toekomstig beleid een andere houding aannemen, wat van belang is voor eventuele vragen naar ontwikkelingen langs de Leugenberg. Tijdens de laatste werkgroep van 23 februari 2010 bevestigden alle actoren hun eerder ingenomen standpunt over locatie C in de context van de studie, namelijk dat aansnijding van deze locatie niet wenselijk wordt geacht. Bovendien werd duidelijk dat overige actoren zich aansluiten bij de conclusie van het studierapport en dat m.a.w. locatie A op dit ogenblik niet kan worden vrijgegeven. De argumentatie om locatie A te behouden berust enerzijds op de indicatieve invulling van deze locatie met op het eerste zicht een groot potentieel, en anderzijds op het feit dat in voorliggend rapport de indicatieve schema’s voor de locaties B en D onvoldoende onderzocht zijn om hierover een uitspraak te doen. Bijkomend geldt voor deze locaties dat de financiële
inspanningen die nodig zijn om de bestaande infrastructuur aan te passen momenteel niet aanwezig zijn. Evenmin is duidelijk of deze middelen in de toekomst wel beschikbaar zullen worden gesteld. Op 11 februari 2010 werd tijdens een stedelijke plangroep, met vertegenwoordiging van de dienst stadsontwikkeling/ruimtelijke ordening, mobiliteit, AG Stadsplanning, de stadsbouwmeester en met afgevaardigden van het kabinet stadsontwikkeling, sport en diamant, een standpunt over het studierapport ingenomen. Een scenario dat de stad Antwerpen in de toekomst verder wil ondersteunen is het aanpassen van de huidige infrastructuur ter hoogte van Leugenberg (brug N114, op - afrittencomplex) teneinde de ruimtelijke impact te minimaliseren, de verkeersbewegingen te optimaliseren en om daarbinnen de tramverlenging in te passen. Zowel op ruimtelijk vlak als vanuit mobiliteitsoogpunt levert deze ingreep verbeteringen op.
Bovendien ontstaat op die manier een mogelijke opportuniteit om de nodige financiële inspanningen te combineren met deze nodig voor een volledig nieuwe brug door TUC-rail om de tweede havenontsluiting mogelijk te maken.
Locaties B en D krijgen daarbij de voorkeur. Beide locaties lenen zich op het eerste zicht voor het inrichten van een P&R met keerlus omwille van hun ligging tussen infrastructuren. Er worden op het eerste zicht geen knelpunten geïdentificeerd die niet mits bijkomend onderzoek kunnen worden opgelost. Voor locatie A, dat in het studierapport wordt omgeschreven als een locatie met hoog potentieel, wordt geopteerd om de ontwikkeling niet louter mobiliteitsgericht, maar ook in een breder perspectief te bekijken. Het vervolledigen van de lintbebouwing langs de Leugenberg, het potentieel dat gezien wordt in de mogelijkheid om de huidige activiteiten van Van Gansen in het centrum Ekeren naar deze site te herlocaliseren, en de ambitie voor een optimalisatie en bundeling van de bestaande infrastructuur op termijn bieden kansen voor een betere organisatie van de omgeving.
Het stadsbestuur wenst locatie C uit te sluiten van verder onderzoek. Deze locatie is opgenomen als te herbevestigen landbouwgebied volgens omzendbrief RO/2005/01 betreffende ‘de beleidsmatige herbevestiging van de gewestplannen in het kader van de afbakening van de gebieden van de natuurlijke en agrarische structuur in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen’. Aansnijding van locatie C is geen zuinig en duurzaam ruimtegebruik en wordt beoordeeld als niet strokend met de goede ruimtelijke ordening.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van het studierapport ‘‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ en heeft hier verder geen opmerkingen bij.
Artikel 2
Het college besluit de locaties B en D als voorkeurslocaties te weerhouden en dringt daarbij aan dat verder onderzoek steeds in samenhang met het idee van bundeling van infrastructuur aan Leugenberg gebeurt.
Artikel 3
Het college verzoekt om de locaties A en C niet langer te weerhouden als potentiële locatie voor een P&R met keerlus ter hoogte van Leugenberg.
Artikel 4
D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
SCHOTEN - De A102 kan er voor Schoten alleen komen in een geboorde tunnel. Dat meldt de gemeente eerstdaags in een resolutie aan de Vlaamse regering.
De A102 is in feite een nooit gerealiseerd stuk Grote Ring rond Antwerpen waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in de districten Ekeren en Merksem en de gemeentes Schoten, Wijnegem en Wommelgem.
‘Een gemeentelijke werkgroep met leden uit alle politieke fracties, lokale specialisten en wijkverenigingen volgt de vele plannen voor het aanleggen van nieuwe waterwegen, spoorwegen en snelwegen door Schoten al jaren op de voet. Ook het onlangs door Forum 2020 gelanceerde voorstel voor een Meccano-tracé, als alternatief voor de Lange Wapper, werd onder de loep genomen', zegt schepen voor Mobiliteit Gerd Adriaensen (CD&V).
‘Als de Vlaamse regering zou beslissen om als deeloplossing voor het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk de autosnelweg A102 te realiseren tussen Ekeren en Wommelgem, kan dat voor Schoten alleen als die wordt aangelegd in een geboorde tunnel en zonder op- en afritten. Een bovengrondse aanleg of één in een open sleuf zou een ontoelaatbare aanslag op de leefbaarheid en het woonklimaat in grote delen van Schoten betekenen. Er dreigen ook heel wat groene longen en kasteeldomeinen te verdwijnen zoals Calixberg en Withof. De autoweg zou de wijk Deuzeld ook afscheiden van de rest van Schoten.'
Bron: Nieuwsblad * dinsdag 23 maart 2010 * Auteur: (wro)
ZWIJNDRECHT - Het Actiecomité voor een Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht vraagt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) om de beslissing over de Oosterweelverbinding met minstens één maand uit te stellen. Peeters wou tegen het einde van deze maand de knoop al doorhakken.
Dat moet het volgens het actiecomité mogelijk maken om de nieuwe alternatieven op het BAM-tracé te evalueren en een gepast advies aan de Vlaamse regering over te maken. Het vreest dat het BAM-tracé de leefbaarheid van Zwijndrecht niet ten goede komt. De actievoerders vragen aan de gemeenteraad zich bij het actiecomité aan te sluiten om een krachtig advies te formuleren voor de Vlaamse Overheid.