Bron : Metro(Belga)
De Vlaamse regering heeft beslist om niet te beslissen en koopt daarmee tijd die er niet is. Dat zegt oppositiepartij Open Vld naar aanleiding van de studie die de ploeg-Peeters bestelt over de haalbaarheid van een tunnel in plaats van de zogenaamde Lange Wapper. "Kris Peeters schuift de hete aardappel opnieuw voor zich uit", stellen de Vlaamse parlementsleden Dirk Van Mechelen en Annick De Ridder. "Gisteren liet Kris Peeters nog in een krant optekenen dat de tijd van studeren voorbij was en minder dan 24 uur later kondigt hij aan dat de Vlaamse regering een nieuwe studie bestelt. Qua bochtenwerk kan dat tellen", vindt De Ridder. "Het is duidelijk dat het nieuwe studiewerk de fundamentele tegenstellingen binnen de Vlaamse regering moet camoufleren". Van Mechelen merkt op dat de tunnelvariant al twee keer is onderzocht. "De Vlaamse regering gaat nu voor de derde keer onderzoeken wat al door twee studies als financieel en technisch onhaalbaar werd bestempeld", luidt het. De Ridder stelt zich ook vragen bij het werk dat de zeven werkgroepen die in oktober van start gingen, hebben verricht. Ze wil dat die nog deze week verslag uitbrengen aan het Vlaams parlement. (ROJ)
Oosterweel: het kostenplaatje van het nieuwe Masterplan 2020
(Belga) De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro. De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel. Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen... Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden. (ROJ)
|