Bron: De Tijd
De top van de Vlaamse regering onderhandelt vanmiddag vanaf 15 uur voort over een ‘Masterplan 2020' voor de Antwerpse regio. Of er een brug of een tunnel komt om de Antwerpse ring rond te maken, is nog altijd niet duidelijk.
(tijd) - Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft tegen woensdag 31 maart een akkoord beloofd over hoe de Antwerpse verkeersknoop moet worden ontward. De regering is van plan een ‘Masterplan 2020' op te stellen, een vervolg op het eerste ‘Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit' dat in 1998 werd goedgekeurd. Nieuwe knelpunten
In dat eerste Masterplan zat niet alleen het rondmaken van de Antwerpse ring, maar ook een openbaarvervoerspakket (extra tramlijnen en stelplaatsen), extra fietspaden en de renovatie van bruggen en sluizen. ‘Sinds 1998 zijn er nieuwe knelpunten opgedoken die een oplossing vergen', aldus Peeters.
De regering zal dus een ‘toekomstvisie' uittekenen voor de komende 10 jaar met tal van projecten en maatregelen. In dat Masterplan 2020 zal zeker een betere verbinding van de Liefkenshoektunnel met het Waasland zitten (ten westen van Antwerpen) en een voorstel om het knooppunt van de ring met de E313/E34 (in het oosten) te ontlasten. Daar zal allicht de optie genomen worden om een extra (ondergrondse) wegverbinding tussen de E313 (Wommelgem) en de E19 (Ekeren) aan te leggen als de NMBS er werk maakt van een tweede spoorontsluiting. Die extra wegverbinding zal zo'n 1 miljard euro kosten en daarom zou de uitvoering in de tijd gespreid worden. Ook andere provincies willen immers extra weginfrastructuur.
Ook extra stimuli voor de binnenvaart zullen in het Antwerps Masterplan 2020 zitten, liet Peeters zondag in 'De Zevende Dag' uitschijnen. Daarmee wil de Vlaamse regering de ‘modal shift' aanwakkeren (de switch van wegvervoer naar binnenvaart). Brug/tunnel?
Op dè vraag, hoe de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet sluiten, is nog geen definitief antwoord. De discussie is nog steeds of dat met een dubbeldeksbrug (de Lange Wapper) over de oude dokken moet gebeuren of met een tunnel. Peeters zei in 'De Zevende Dag' wel dat hij ‘niet getrouwd' is met een brug of een tunnel, maar een technisch en financieel haalbare oplossing wil die de mobiliteitsproblemen het best het hoofd biedt.
In N-VA-kringen blijft men naar verluidt niet echt geloven dat zo'n tunnelalternatief de beste oplossing is. Er zijn ook twijfels over de financierbaarheid en de timing. De sp.a is er wel voor gewonnen, zeker nadat het brug-tracé bij een referendum vorig najaar werd weggestemd. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) heeft er steeds op gehamerd dat met de uitslag van het referendum rekening moest gehouden worden.
‘Geen beslissing nemen is geen optie', zei Peeters nog. Hij voegde er aan toe een eventuele regeringscrisis over dit dossier te zullen ‘betreuren'.
|