ik deel hier mijn belevingen en gedachten......jij bepaalt wat je er mee doet!
Foto
Zoeken in blog

Foto
figtree
mijn andere blogs:
  • bloggen.be
  • kunstforum
  • Regenboogvrouwtje
  • Architects Of A New Dawn
  • Pinterest
  • Categorieën
  • 365 dagen iets (9)
  • boeken (3)
  • eenheid door verscheidenheid (3)
  • flow (23)
  • herinneringen (4)
  • introspectie (35)
  • kunstkronkels (7)
  • levenslessen (5)
  • markt (10)
  • vakantie/reizen (3)
  • vrijwilligerschap (2)
  • Inhoud blog
  • Signalen
  • Droom
  • Nog eens een goed voornemen
  • Niets doen en dan toch durven
  • Dag 8 Waarom verder doen?
  • Dag 7 Wát een dag!
  • Dag 6 Afsprak met d'n elsenboom
  • Dag 5 En dan lig ik plots klaar wakker.....
  • Dag 4 ~ wildeplantenstampot
  • Dag 3 ~ afname van multitaskvaardigheid
  • Dag 2 papiertje is te klein :)
  • Elke dag een schrijfseltje of wat anders:1
  • gedachteknronkelingen van vandaag
  • Eerste mini boekje is af.
  • Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • Kunstkronkels
  • Naaimachine
  • Veilig door de sneeuw
  • All I like to do this 365 days
  • Gedachtenkronkelingen
  • Bloggen
  • Elke dag
  • U i t d e f l o w
  • They got the look!
  • Opvliegers of........
  • Onze'n haan
  • Inspiratie
  • Synchroniciteit 2
  • Synchroniciteit
  • eigen weg wensen
  • Gefaald
  • Mijn wens voor 2011
  • Is de wereld echt zo slecht
  • Een kerstdag als een ander.....
  • Het leven is mooi.... of?
  • gevaarlijke aardappelschiller
  • on/off line
  • Bijgeloof
  • universele waarheid
  • Lichtje
  • Cijfers in de media
  • Licht en donker
  • Foute programma's
  • Paps' verjaardag
  • met mams op schok
  • schrijven
  • Mijn godsdienst leraar
  • What would you attempt to do if you knew you could not fail?
  • zweven op de vleugels van de ziel
  • extremisme
  • veer en klissebol
  • Wankelen
  • manipulatie van ons(me)zelf
  • Les in geduld
  • het verleden komt in zicht
  • Een bijzondere workshop: cursus bio-logica psycho-logica
  • hommel
  • In mijn moeders schoenen
  • interactieve Escher
  • simpel
  • tegenstellingen
  • Hemelvaart en opendeurdag
  • oud zeer
  • Onze Nieuwjaarsbrunch bij De Lichtbron vzw
  • Nieuwjaarswensen
  • unusual x mass song
  • Doen wat je doet voor jezelf en de anderen mogen mee genieten.
  • Italiaanse stoofschotel
  • feestelijke pompoensoep
  • this little light of mine
  • 50.... een half jaar verder
  • Champagne
  • Dansend in de regen
  • facebook en een oproep tot positief gedrag
  • veilig?
  • Geert Kimpen
  • Intensief weekend
  • Anahata Katkin
  • :)
  • Baalhoek
  • Crisis
  • mandala in acryl
  • in 4e versnelling
  • Zomerweek in de Ardennen 10-14 augustus
  • smile and move
  • 5 belangrijke vragen
  • Het ideale werk
  • Acht principes
  • kben al terug
  • plots
  • 21 juni: Opendeurdag bij De Lichtbron vzw
  • Geneviève Cooreman - Een nieuw licht op goed en kwaad (Een psychosociaal en spiritueel ontwikkelingsperspectief)
  • 50
  • Interview in Het Nieuwsblad
  • elke vrijdag is anders
  • zacht
  • 't ging vanzelf!
  • Leerlingen van de Piva hebben de geleden schade vergoed
  • schrijf ik niet meer?
  • www....
  • Petje af voor de leerlingen begeleiders van de PIVA
  • De "Stad" reguleert een bloeiende markt kapot!
  • Naar aanleiding van een mail over geweld op de bus.
  • nu lees ik: De nacht van de schreeuw
  • Net uit:
  • Voor Angela en iedereen die 'mijn wereld' een beetje raar vindt.
  • veranderingen
  • Kben terug!
  • De dieven van Provinciaal Instituut PIVA in Desguinlei te Antwerpen
  • dit voelt niet ok.......
  • Mag ik U even voorstellen:
  • kronkelingen
  • mijn maat is vol
  • Waarover maakte ik me zorgen?
  • windows live update
  • Terug naar af en weer terug naar af, steeds weer onderuit.
  • Verstand van zaken?
  • interview vragen en antwoorden
  • lazy evening
  • A thought for the day from Living The Field
  • motivational quote of the day
  • Samenwerking
  • Nieuwjaar brunch
  • welterusten
  • mijn ouders
  • Zonnebos
  • een voorschriftje
  • Australia - Brandon Walters
  • Virus!!! ( http://www.myspacy.biz)
  • Jan van Rijswijcklaan
  • tegenstrijdigheden
  • Brussel
  • onze wens voor 2009
  • gisteren op het NECKOCALYPSE FEST in Leuven
  • over zelfgenezing en mijn proces daarin
  • Time flies
  • een motortje
  • Eten werken slapen
  • Einstein
  • Een enquete van een studente
  • Belgisch Vuurwerk
  • foto reuze kerstman
  • kou
  • de hond, de kat en de rat
  • deze week is voorbij gevlogen
  • nog eentje van verder af
  • Brasschaat, hé, hier staat een snoepkraam!
  • geen spoken, in tegendeel, ik slaap goed
  • Eindelijk
  • Ja zeker, ik was weer eens bij de kapper!
  • sneeuw
  • hij komt....
  • beelden die na zinderen...
  • @Redstar
  • terug naar binnen
  • Schiermonnikoog
  • een speech van een 13-jarige
  • tuimelaar
  • misbaar
  • onmisbaar
  • De ridder op zijn (witte?) paard
  • pijn in de flank ---- griep?
  • griep in huis
  • you have a choice
  • Laika (het ex-asiel hondje)
  • Walsoorden-Arnemuiden-Goese Sas-Goes
  • een dagje vrij
  • Schiermonnikoog
  • Vlaamse knuffeldag
  • impressies van een zondagwandeling
  • druk maken op de weg
  • vliegen of zweven
  • affiche
  • niet naar het 'andere boek'
  • slaapweek
  • in my name
  • engels gras
  • oude woekeraars en opgediepte waarden
  • de volgende ronde
  • dag van de klant
  • reading a book
  • vervolg met Laika
  • Het gaat niet...
  • in de huid kruipen
  • Wat een week
  • Joe Bar Team
  • reacties
  • mijn gevoel vanavond
  • kleuterklasjes
  • vermenigvuldigen
  • en nog iets
  • natuur mens
  • de laatste ballonvaart filmpjes
  • nog 4 filmpjes van de ballonvaart

    *
    Archief per maand
  • 11-2014
  • 07-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 05-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
    1001 gedachtenkronkelingen
    waarom ik doe wat ik doe en ben wie ik ben

    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.impressies van een zondagwandeling















    19-10-2008 om 14:44 geschreven door annemiek


    17-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.druk maken op de weg
    een titel verzin ik later wel
    want ik weet totaal niet waarover ik vandaag wil schrijven
    dat komt er van:
    ik heb te lang gewacht
    en toch voel ik me eigenlijk dankbaar
    om die adempauze voor mezelf
    ook al betekende dat geen rust
    er is een vreemde beweging voelbaar in mijn me
    allerlei onbewuste automatische gedragingen beginnen op te houden
    dus niet direct die pc aan wanneer ik thuis kom
    niet dat snoepje in mijn mond wat daar verkeerd lag
    niet direct antwoord geven op een overvloed van vragen
    niet impulsief reageren
    zoveel nietjes en toch betekent het iets positiefs
    ik heb me geoefend in het in vraag stellen van deze gebeurtenissen
    'moet dat nu echt?'
    'wil ik dit echt?'

    een voorbeeld:
    deze week stond ik op ontploffen
    toen ik voor de zoveelste keer voor een rood licht stond
    omdat diegene voor me weer eens 'zijn gas' niet vond
    ik erger me zowat iedere dag aan een heleboel getreuzel
    deze keer vroeg ik mezelf:
    komt dit dan nooit bij mij voor?
    nou.... ja.... zo'n één keertje per jaar of zelfs minder....
    en met hoeveel auto's rijden wij hier rond?
    weet ik veel, maar wel héél veel!
    en als iedereen nu misschien één keertje te laat reageert bij groen licht
    dan is het toch wel waarschijnlijk dat dit mij regelmatig ophoudt
    ja, zo heb ik het nog niet bekeken
    daar gaat het nu net wel om, Annemiek
    je hebt de neiging om de andere weggebruikers als één geheel te bekijken
    terwijl dit net als jij individuen zijn
    dus het is niet jij en de anderen
    maar jij en hij en zij en.......

    en denk je dat een ander dan nooit zorgen aan zijn hoofd heeft?
    dat ie slechts rekening moet houden met jou?
    dat ie alleen maar regeltjes in zijn hoofd moet proppen
    en perfect als een robot moet rijden

    nou...
    met dit gegeven ben ik voor de rest van de week de weg op gegaan
    en ik heb me niet meer druk gemaakt
    ziezo de titel van deze blog heb ik nu wél gevonden
    en het is meteen genoeg voor vandaag

    ik heb nog ander huiswerk
    om de veertien dagen volg ik nu soort cursus
    die de relatie bloot legt tussen mijn beleving
    van gebeurtenissen in mijn leven en mijn gezondheid
    hiertoe ben ik opgehouden met te doen
    alsof er niets aan de hand is met dit lijf
    maar ik heb de waslijst eens overlopen
    en ik denk dat het 5 voor twaalf is/was
    dit aan mezelf toegeven is al heel wat
    maar om daarover te schrijven in mijn blog is het nog te vroeg

    17-10-2008 om 21:49 geschreven door annemiek


    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegen of zweven
    in de morgen magazine zag ik een grote foto van een pelikaan
    toen ik zulke vogels in het echt zag was ik verwonderd
    en nu nog meer:
    die grote vogels wegen maar ongeveer 11 kilo
    en ze kunnen op de oceaan wind zweven zonder een vleugelslag
    en als die vogel water hapt
    kan zijn bek 13 kilo water dragen
    met hopelijk daarin wat vis
    kortom:
    het is niet altijd wat het lijkt
    want ze lijken zwaar en wat onhandig als ze aan de kant zitten
    als je ze zit op stijgen denk: "die haalt het niet"
    11 kilo en zwevend in de wind
    met een opslagcapaciteit van 13 kilo water in zijn bek
    daaruit haalt ie wat ie nodig heeft
    ...
    in mijn leven lijk ik soms te vliegen
    raak ik kant nog wal
    geen tijd om neer te strijken
    geen tijd om te bloggen
    en als ik dan wel neerstrijk
    neem ik veel in me op
    filter ik wat ik nodig heb om te overleven
    lijk ik wat onhandig

    een plompe (soms grappige) vogel met een grote bek zweeft door blogland

    12-10-2008 om 22:02 geschreven door annemiek


    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.affiche
    Klik op de afbeelding om de link te volgen














    wanneer ik iets niet concreet kan uitwerken
    neem ik afstand
    ga ik iets helemaal anders doen
    soms gaan er dagen over
    soms vergeet ik het zelfs
    tot iets of iemand me wakker schudt
    en dan begin ik er aan met een fris gemoed
    zomaar, zonder plan
    dan ben ik op mijn beste

    wanneer ik iets niet concreet kan uitwerken
    komt dat meestal omdat ik nogal wat tegenwind krijg
    omdat ik het gevoel dat ik een beetje alleen kom te staan
    dan zinkt de energie tot op een laag niveau
    dan laat ik mijn idee zijn beloop

    zoals vandaag
    de marktkramers op sommige markten zijn nogal doem denkers
    ze weren elk initiatief omdat het verloren geld en energie zou zijn
    ik liep al lang met het idee om een affiche te ontwerpen
    om deze markten te promoten
    maar ik liep vast op het verwachtte gezever
    ik wilde een foto gebruiken
    doch iedereen wordt dan al snel boos
    want 'wie mocht er wel of juist niet op staan'
    en ik moest op passen voor gezichten van klanten
    en de laatste keer was er dan weer een madam
    die mijn actie affiche fijntjes helemaal afbrak
    (ook al geeft zij zelf een negatief beeld van de markt,
    toch heeft het me geraakt)

    maar vandaag dus
    hoorde ik dat er een marktvergadering komt
    en ik moest tegen morgen die affiche af hebben
    (van mezelf)
    geen idee over het hoe-wie-wat-waar
    maar mijn fototoestel had ik bij
    dus begon ik in het wilde weg foto's te trekken
    ik zou later wel zien wat ik kon gebruiken

    thuis aangekomen kan ik dan niet meer wachten
    direct ben ik er aan begonnen
    natuurlijk is dit niet de definitieve versie
    ik moet nog een scherpere afbeelding van een logo hebben
    en ik verwacht zeker nog aanpassingen
    maar ik ben zelf tot nu toe wel tevreden

    wat ik eigenlijk nog het leukste vind:
    het proces van het creëren telt voor mij meer
    dan wat men er mee doet
    misschien hang ik die affiche alleen maar in mijn eigen wagen

    07-10-2008 om 22:04 geschreven door annemiek


    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.niet naar het 'andere boek'
    al een week leefde ik naar 'het andere boek' toe
    en toch heb ik vanmorgen besloten om lekker thuis te blijven
    een marktweek in kouder weer eist zijn tol
    ik heb mijn zijdezachte plunje aangetrokken
    en dit wil zeggen: 'ik blijf binnen'
    ook met een andere reden:
    deze week heb ik mijn centen voor iets anders nodig
    en een boekenbeurs belopen zonder geld op zak
    gaat me moeilijker af
    dan winkelen in een toffe winkelstraat zonder iets uit te geven

    dus vandaag ga ik lekker rommelen in huis
    de boel wat aan kant brengen en poetsen
    en het is tijd voor een lekker verse soep en hutsepot

    dochterlief is alweer naar hier afgezakt
    ze heeft dit warme nest blijkbaar meer nodig dan verwacht
    en wie zijn wij om daar iets tegen te hebben

    op mijn nachtkastje ligt nu
    'Mijn verloren zoon'
    van
    Wafi A. el
    de moeder van de 'twintigste kaper'
    een ingrijpend autobiografisch verhaal
    wat een schokkend inzicht biedt in de Marokkaanse leefwereld

    nog maar pas heb ik dat boek uit van die Iraanse studente
    die haar verblijf in de gevangenis aldaar heeft overleefd

    altijd weer autobiografische boeken
    altijd weer over mensen die verschrikkingen hebben meegemaakt
    en toch in staat zijn om zich staande te houden
    dit boeit me en sterkt me
    om weerwoord te bieden aan iedereen
    die snel van oordeel is over handelingen van een ander
    die ooit met zijn rug tegen de muur heeft gestaan

     ik vraag me af of zulke boeken ook op school besproken worden

    05-10-2008 om 12:30 geschreven door annemiek


    03-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.slaapweek
    deze week is beslist mijn slaapweek
    iedere avond vallen mijn ogen toe
    iedere nacht slaap ik aan een stuk door
    gelukkig ben ik elke morgen wel fris en monter

    tussendoor ben ik geboeid geweest door de prachtige wolken
    eindelijk zag ik weer een eend, een varken, een hond en bijzondere schaduwen
    natuurlijk had ik geen fototoestel bij de hand
    maar ik dacht nog
    als ik dit fotografeer of schilder
    denkt iedereen dat het achteraf opgeleukt is

    verder blijft het thema van vorig weekend hangen
    en dan vooral op het gebied van zelfzorg
    dat wil zeggen dat ik me meer op de achtergrond hou
    me dus niet echt manifesteer
    niet in andermans blogs
    niet in het openbare markt leven
    niet in allerlei gesprekken
    ik voel dat ik me steeds bewust ben van hoe ik me voel
    ik merk ook dat het gemakkelijker is
    om op te komen voor een ander dan voor mezelf
    aanwezig zijn als ondersteuning voor een ander
    was simpel voor mij
    maar aanwezig zijn in mijn eigen noden en waarden
    dat is een ander paar mouwen

    ik oefen dus
    dagelijks
    ik voel emotionele golven in mijn lijf
    ik voel stromen en overstromingen
    ik voel me naar adem happen
    en ik voel
    dat het beter is om eens een keertje niets te doen
    kiezen om niets te doen
    niet te acteren/ageren zoals men verwacht
    niet wippen en springen, mezelf voorbij hollen

    actief ben ik wel
    doch dit is een andere beweging
    ik ben actief op een manier die goed voelt voor mezelf
    de andere kant van de slinger
    vandaag of morgen vind ik wel het juiste evenwicht
    en tot die tijd verkies ik liever de stilte

    tenzij ik mensen ontmoet
    die doorgaans 'niet gezien' worden
    waarover ik niet kan schrijven
    zonder het gevoel te hebben
    dat ik ze te kijk zet

    mensen die andere zorgen hebben dan de beurs
    ik zou soms willen schrijven in de wolken:
    "ER IS NOG IETS ANDERS DAN
    DE HUIDIGE ECONOMISCHE MALAISE
    EN HET SLECHTE WEER!"

    maak alsjeblieft tijd voor elkaar

    03-10-2008 om 21:28 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in my name


    end povertry - be the generation

    03-10-2008 om 20:15 geschreven door annemiek


    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.engels gras
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    ik wil grassen in dat tuintje rond de vijver
    een grote graspol Carex morrowii Variegata
    heb ik kleinere stukken verdeeld
    die staan nu allemaal tegen de wand van onze bureau
    daartussen zitten nu bloembollen in de grond
    in de hoek van het tuintje staat een grote grassoort: penisetum
    tegen de vijver aan liggen stapstenen in visvorm
    maar tussen die stapstenen en die grotere grassoort tegen de muur
    wilde ik nog heel graag een lagere grassoort
    gisteren viel mijn oog op een grasje wat erg zacht was
    en ik kocht alles op tegen 2 euro per stuk
    mijn ogen werden gestreeld
    evenals mijn huid
    ik kon mijn vingers er niet vanaf houden
    vandaag heb ik ze geplant
    en pas nu valt mijn euro
    want toen ik dit plantje opzocht
    bleek het 'Engels gras' te heten
    niets speciaal
    ....
    maar voor mij wel
    Engels gras staat op hoge plaatsen in buitendijks schorrengebied
    ik weet nu pas wat me zo beroert aan dit gras
    als kind zocht ik altijd die stukjes schor op
    en dan liep ik met blote voeten in dat gras
    heel voorzichtig om het niet te kwetsen
    de grond veerde zelfs een beetje mee
    deze grassoort heeft voor mij een diepe waarde
    de waarde van 'stilte' binnenin
    de waarde van 'ver van de mensen'
    de waarde van ongestoord geluk

    en nu staat dit gras in ons tuintje aan de vijver
    alles komt terug

    01-10-2008 om 23:52 geschreven door annemiek


    30-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude woekeraars en opgediepte waarden
    stil hier
    logisch
    ik vond geen woorden om in het kort samen te vatten
    wat er allemaal in me om ging
    dus bleef het stil

    ik zelf zat allerminst stil
    integendeel
    dat feest van zondag heb ik aangegrepen
    om te kijken of ik beter in mijn vel zat tijdens familiefeesten
    om te zien of ik me nog zo terug trok
    om te voelen of ik me nog onveilig voel
    om te ervaren wat het brengt
    indien ik enkele initiatieven nam
    kben geslaagd
    vind ik zelf
    en wat de anderen er van vonden
    was ook overduidelijk te merken
    de hemel is niet op mijn kop gevallen
    blijkbaar hebben ze liever wél contact dan geen
    ik weet het, ik klink vaag
    maar ik schrijf niet graag over de anderen
    ik blijf op deze dagen liever dicht bij mezelf

    waarden of
    wat me zo overstuur maakte:
    waar waren mijn waarden van vroeger?
    of nee,
    hoe ben ik vroeger behandeld vanwege de waarden die ik had
    mijn waarden draaiden altijd om de eenvoud
    om het kleine eren
    en om het ontrafelen van ingewikkelde dingen of gebeurtenissen
    mijn waarden draaiden om het zoeken naar 'de bron'
    ze vroegen om een tragere levensgang
    en wat gebeurde er mee?
    ze werden plat gewalst
    ik kreeg te horen:
    "waar hou jij je in godsnaam mee bezig!"
    of
    "daar hebben we nu geen tijd voor!"
    of
    "dat heb ik al lang weg gegooid want het was kapotttttt"
    of
    "stom"
    of
    "dat was toch al lang voorbij?"
    of
    de bloem werd plat getrapt
    of
    het insect werd vermorzeld
    of
    mijn eigen plekje werd ingenomen
    of
    alles werd kapot gemaakt
    (zandtekeningen, labyrinten, constructies...)

    kortom ik hield me bezig met het 'waardeloze'
    en
    ik ben dat beginnen geloven
    dus liet ik het waardeloze zelf ook links liggen
    ik stapte dapper mee in de grote wereld
    alles moest opbrengen
    "lanterfanteren was voor de waardelozen der aarde"

    (niet altijd,
    soms hield ik me stiekem 'onledig')

    maar zondag gebeurde er iets
    we spraken dus over onze waarden
    en ik dacht:
    weet ik veel, welke de mijne zijn
    de meeste heb ik later ontwikkeld
    of beter gezegd:
    ik heb andermans waarden overgenomen
    wilde vooral nuttig zijn
    zodat ik ook eens kon uitpakken met mijn kwaliteiten
    ....
    ja, ik pak uit met mijn kwaliteiten
    om vooral niet te moeten toegeven,
    om vooral niet meer het misprijzen te voelen
    om die andere verborgen waarden

    toen iemands kaarsje niet wilde branden
    werd het op nieuw aangestoken
    en het ging weer uit
    en toen wilde iedereen er in berusten
    ...dacht ik...
    ik dacht ook:
    "ik wil het nog eens proberen!"
    mijn hart riep: "doe dat dan toch"
    terwijl enkele mensen geen hoop meer hadden voor het kaarsje
    nam iemand anders het toch op
    deze keer bleef het wel branden
    en ik dacht:
    hé, nog iemand die zich bezig houdt
    met iets wat anderen al lang hebben opgegeven
    omdat ze beseft dat dit wel voor iemand heel waardevol is

    veel oud verdriet kwam boven
    allerlei gebeurtenissen verschenen als een film in mijn gedachten
    ik voelde me als iemand die bezig was te verdrinken
    zichzelf te verdrinken
    tot iemand me begon te wiegen
    en ik langzamerhand tot rust kwam
    het was diegene die de kaars nieuw leven had gegeven

    dit alles gebeurde zondag voor het familiefeestje
    waar ik eerst niet naar toe wilde
    en waar ik me toch goed in mijn vel voelde
    's avonds zijn we gaan chinezen
    en nog steeds kon me ik niet bezinnen over mijn waarden

    maandag na de markt besloot ik in één van onze kleine tuintjes te werken
    deze keer die rond de vijver
    het was de laatste dag mooi weer
    de grond was droog
    en ik ben begonnen met alle resterende wortels
    van een woekerende plant te verwijderen
    deze plant was voor mij en symbool van alle oude trauma's
    die op een of andere manier nog steeds van invloed waren op mijn huidige leven
    daaronder bevonden zich verloren gewaande kinderkopjes
    kalleseistenen noemen we ze ook wel
    deze stenen zijn zo hard en zo zwaar
    dat ze eigenlijk bijna onverwoestbaar zijn
    ik heb ze opgegraven en ik wil hier nog iets mee doen
    deze stenen staan symbool voor mijn oude waarden
    ze zijn terug opgediept
    ze passen eigenlijk ogenschijnlijk nergens in dit tuintje
    en toch.....
    mijn waarden passen ook niet echt in dit hectische leven
    en toch
    ik zal mijn stenen
    mijn waarden een plekje geven
    ik zal me langzamerhand meer toeleggen
    (want 'bezighouden' heeft een negatieve bijklank: nutteloos?)
    op het kleine,
    het bijzondere,
    op de kern,
    op de oorsprong
    op het fijne
    en vooral
    op het lanterfanteren
    op het 'kleine doen' zonder meer
    knopen en knoopjes ontrafelen
    insecten volgen
    cirkels leggen
    ogen kijken
    stemmen horen
    nabijheid voelen

    ik voel me geregeld wakker geschud
    en telkens viel ik terug in slaap
    dikwijls kwamen mijn waarden op mijn weg
    en telkens verliet ik ze weer
    ....
    misschien komt daar nu een verandering in
    de tranen zijn verdwenen
    tjonge,
    wat heb ik gisteren en vandaag al veel gelachen
    en vooral
    ik voel me springlevend!

    30-09-2008 om 00:00 geschreven door annemiek


    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de volgende ronde
    een week verder sinds de vorige introspectie
    toen bleef er iets bij me haken
    alles werd zo duidelijk neergeschreven
    en toch....
    er klopte iets niet
    ik heb het laten rusten
    niet te veel in een keer
    even adem halen
    en toch
    er klopte iets niet
    ....
    tot er vanmorgen over 'waarden' gesproken werd
    over waarden voor de een
    die kunnen worden opgelegd als normen voor de ander
    over eigen waarden
    en algemene waarden
    ik zat daarbij en ik keek er naar
    ik dacht
    wat doe ik hier?
    dit is niet mijn ding
    dit onderwerp boeit mij niet
    ik wil naar buiten

    typisch een reactie van mij
    want ondertussen heb ik van mezelf door
    dat zo'n reactie een diepere oorzaak heeft
    dus bleef ik luisteren naar de anderen
    en plots zakte ik weg in een wereld van diep verdriet
    ik had het gevoel dat ik nergens nog houvast had
    ik zat in de beweging:
    waarden - waardeloos
    iets waarvan ik dacht
    dat ik dit al lang voorbij was
    dat ik dit proces al gelopen had
    niet dus

     "maar we moeten er nu wel vandoor" zegt mijn dochter
    wat ik op dit moment waardevol vind voor mijzelf
    moet wijken
    ik weet niet zeker of ik later op de dag
    nog kan schrijven wat ik belangrijk vind
    ik wil helemaal niet naar een familie feestje
    stom is dat
    deze keer kan ik er echt niet onder uit
    echt niet

    28-09-2008 om 15:05 geschreven door annemiek


    27-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag van de klant
    vanmorgen begon mijn dag vroeger dan andere zaterdagen
    het is kermis in Kontich
    en dan vliegen wij van ons plekske onderaan de kerk
    naar helemaaaaaal achteraan de rest van de markt
    en aangezien ik aan de kerk laat kan toekomen
    omdat ik op de hoek van de markt sta
    maar in de straat als eerste mag aanschuiven vóór alle anderen
    heb ik een prijs te betalen:
    vroeger opstaan

    eigenlijk is zo'n verplaatste markt op 'de dag van de klant' wel bijzonder
    mensen wandelen dan langs alle kramen
    (niet verder vertellen: ze krijgen graag veel)
    dus als je het slim aanpakt is dit een publiciteit stunt
    omdat er mensen passeren
    die soms in hun gewoonlijke route zelfs niet voorbij mij komen
    deze keer kregen de klanten proevertjes
    alle grotere kranten ontvingen een peperkoeken hart
    en alle kinderen een reuze slak in cola smaak
    tot hilariteit van velen
    (er zijn wel wat 'bekken' getrokken vandaag)

    vroeger was zo'n verplaatsing een commerciële ramp
    ik heb zelfs ooit overwogen om niet meer te komen
    maar gelukkig is er veel veranderd
    sinds mijn eigen attitude is veranderd
    trek ik meer volk
    en steeds ben ik weer zeer verrast:
    ze zoeken me tot ze me gevonden hebben!
    gewoonlijk sta ik dus ergens op de hoek van een pleintje
    langs de drukke hoofdstraat
    alle geluid kan weg naar alle kanten
    maar wanneer we in de straat staan
    gebeurt er iets bijzonders
    mijn overbuur wees me er op
    wanneer iedereen met de marktwagen of camionette toekomt
    is er een hoop lawaai van draaiende motors
    of gerammel van schragen en ander stand materiaal
    en dan valt plots een stilte in
    verschillende mensen duiken nog het café in
    voor een koffietje met ontbijt
    maar degene die overblijven spreken dan gedempt
    omdat in een straat alle geluiden veel meer worden weerkaatst
    en iedereen alles hoort
    ook diegene die met open raam slaapt
    het is als een stilte voor de storm
    wanneer ook de laatsten zijn toegekomen
    kan mijn marktwagen open
    ik voel me daar dan net een paard met oogkleppen
    want op het plein heb ik uitzicht naar alle kanten
    maar in de straat zie ik bijna niets
    misschien was dat vandaag maar goed ook:
    geen afleiding
    want doordat ik schuin op de trottoir stond
    kreeg ik al snel veel pijn in mijn rug
    dit zorgde ervoor dat ik al wat minder attent was

    in mijn kas was het alleszins niet merkbaar
    dat ik op minder capaciteit werkte
    trouwens deze week was een topweek
    en dan hoor ik velen zeggen:
    "het is het einde van de maand:
    de centen zijn op"
    ik denk dat het allemaal in't kopke zit
    ik zou ook niet graag kopen bij mensen die met tegenzin uitpakken
    maar breng ze dat maar eens aan het verstand

    27-09-2008 om 21:00 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reading a book
    reading a book

    27-09-2008 om 20:27 geschreven door annemiek


    26-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg met Laika
    er is het een en ander veranderd
    sinds mams me maandag belde.
    toen ik gisteren arriveerde met een zwaar gemoed,
    stond mams stralend te wachten aan het hek.
    de hond bleef.
    het een en ander is in een andere context bekeken.
    de poes is ondertussen in dezelfde kamer aanwezig
    en spint weer als we haar oppakken en flodderen.
    Laika schenkt er geen aandacht meer aan,
    zij kijkt letterlijk de kat uit de boom.
    paps wandelt wel weer met de hond,
    hij had vorige week een verandering in medicatie gekregen
    en was toen zeer duizelig geworden
    nu is alles weer aangepast en die duizeligheid is weg
    het grommen van Laika was al opgeblazen tot een uithaal
    maar waarschijnlijk was de kleinzoon een beetje te innig met de hond
    of trok die aan de haren
    ik zelf heb het hondje helemaal kunnen uitpluizen
    zonder dat ze een kick gaf
    ze was gewoon ontspannen

    en wat de thuiszorg betreft had ik mams gevraagd
    om daar eens naar te bellen
    die vonden het totaal geen bezwaar
    en snapten niet waarover één van de hulpen bezwaar tegen maakte
    want beide hulpen hadden zelf meerdere honden en katten in huis

    mijn schoonzuster vind die hond in huis 'stom'
    omdat mijn ouders al niet meer zo goed ter been zijn
    maar het hondje is zelf ook al ouder
    zij zelf heeft de pest aan huisdieren
    behalve haar kat
    vanwege het vele werk wat dit zou meebrengen
    logisch, zij gaat voltijds uit werken
    mijn ouders zitten thuis
    ze was nogal bot over mijn ouders
    tot ik vertelde dat ik zelf de stap vol overtuiging heb gezet
    omdat ik hun wens ten harte nam

    ok
    wat eigenlijk het aller grappigste is
    mams was niet zo voor een keeshondje
    maar ze is er nu echt dol op
    ze had al een week slecht geslapen
    sinds die van de thuishulp bezwaren maakte

    mijn moeder wordt altijd ziek als ze stuit op een onmacht gevoel
    ze krijgt dan geen werk meer uit haar handen
    en ze kan dan ook niets meer organiseren
    gisteren zijn we in plaats van het dieren asiel
    gewoon om boodschappen gereden
    het winkel bezoek en het uitladen van de boodschappen
    ging weer zoals vanouds
    op haar manier chaotisch
    maar veel vlotter en vrolijker
    zelfs paps zijn gemopper kon haar niet deren

    ik had eigenlijk geen tijd om te bloggen
    maar dit was te goed nieuws
    nu even een tandje bijzetten
    om mijn werk af te krijgen

    26-09-2008 om 10:36 geschreven door annemiek


    23-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gaat niet...
    ik moet mijn kop er bij neerleggen
    het gaat niet met Laika (de keeshond)
    het komt niet goed met kat en hond
    paps gaat er niet mee wandelen
    en mams kan niet uit de voeten
    de thuiszorg zet dat ie te veel verhaart
    en dat zij er te veel werk mee hebben
    en hij gromde naar het jongste kleinkind (7 jaar)
    donderdag moet ik haar terug brengen naar het asiel
    ik ben er het hart van in
    heb echter geen andere oplossing
    dat geld hoef ik niet terug


    23-09-2008 om 22:10 geschreven door annemiek


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in de huid kruipen
    een stuk van zich zelf in een ander herkennen
    of in iemands huid kruipen...
    ofwel
    hoe je je eigen grenzen kent en in stand houdt
    of niet

    een stukje van jezelf in en ander herkennen
    en tegelijkertijd oog hebben voor al die verschillen
    die er ook mogen zijn

    of

    in iemands huid kruipen en jezelf helemaal verliezen
    iemand anders worden
    en je eigen wereld volledig vergeten

    dit onderwerp houdt me gisteren en vandaag bezig
    het is niet nieuw voor me
    het komt vrij veel voor in mijn leven

    indien ik kort contact maak met de ander
    lukt het me vanzelf om in de eerste staat te blijven

    indien ik intens contact maak met iemand
    ben ik vertrokken
    of zoals ik schreef
    ik kruip in de huid van de ander
    ik beleef andermans belevingswereld
    ik bezig andermans woorden
    ik interesseer me in dezelfde interesses
    ik ben de ander

    en de ander denkt:
    "hé, daar is eindelijk mijn tweelingziel"
    tot ik me terug trek
    meestal door omstandigheden die ik niet verkies
    (meestal tijdgebrek, ik wil me namelijk zelden terug trekken)
    dan kom ik weer met mijn beide voeten op de grond
    en vind ik mezelf terug
    het twee-eenheid gevoel vervaagt
    mijn begrip voor de ander is gegroeid
    maar de ander weet niet wat er gebeurt
    die blijft een beetje verweesd achter

    indien die staat van zijn erg lang duurt
    is het 'samen'gevoel overweldigend
    en dus de eenzaamheid daarna ook

    ik voel dat ik me heb te verontschuldigen
    aan ieder die ik heb achter gelaten
    ook al ging dit niet om een bewust proces
    ik voel me
    als iemand die valt in een rivier
    mee stroomt tot op en stiller plekje
    en vervolgens zich in veiligheid brengt

    ik heb me dus al meerdere malen verdiept in deze materie
    op zoek naar een oplossing
    hoe kan ik contact maken zonder 'in de rivier' te vallen
    ga ik me begrenzen?
    ga ik omzeilen?
    ga ik tegen de stroom in?
    wil ik dat eigenlijk wel?

    daar zit waarschijnlijk de knoop
    ik wil wel
    iemand anders een intens contact met mij te besparen

    maar ik wil dit niet
    omdat ik zoals steeds
    graag weet
    waarom iemand doet wat ie doet
    en waarom die zo is geworden
    ik kan daar autobiografische boeken over lezen
    filmen over bekijken
    mensen hun eigen verhaal laten vertellen
    dan nog voel ik niet wat ze voelen

    door in hun huid te kruipen is dat anders
    alleen door mezelf in hun te verliezen
    lukt het me begrip te hebben voor het 'anders' zijn van de ander
    dan lukt het me om mededogen te hebben
    voor hun daden en voor hun gedachtenwereld

    dit komt omdat ik zelf heb ondervonden
    dat het verschrikkelijk is
    om niet begrepen te zijn
    om geen verbondenheid te voelen

    ik denk dat ik misschien beter een manier heb te zoeken
    om het terug uit iemands huid te kruipen
    zonder dat die en gevoel heeft
    dat ie terug eenzaam achterblijft

    ik weet nog niet hoe
    in gedachten, in mij,
    draag ik die mensen een leven lang met me mee
    maar ik kom er niet toe
    om contacten te onderhouden
    ik moet me beslist een grdrag eigen maken
    om dit contact voelbaar te maken voor diegene
    die ooit zo intens met me verbonden zijn geweest
    ook al ontmoeten we elkaar misschien nooit meer
    of toch nooit meer zo intens
    ...

    21-09-2008 om 13:09 geschreven door annemiek


    19-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een week
    wat een week
    mijn CPU gebruik slaat alles
    ik bedoel dan meer
    dat mijn hersenen op volle toeren werken
    alsof ze eindelijk alle capaciteit tonen die ik bezit
    op sociaal, materieel, fysiek en emotioneel vlak
    onze dochter deelde vorig weekend mee
    dat het uit was met haar vriendje
    we vingen haar op
    ieder van ons op zijn eigen manier
    vervolgens heb ik een aantal dagen lessen bijgewoond
    na het werk dus van koken kwam er niet zo veel in huis
    alle markten draaiden op hoog niveau
    dus ook veel laad en loswerk na de markt
    er moesten ook nog enkele tafels dringend verhuisd worden

    tevens wilde ik helderheid
    in een aantal oude (vermengd met actuele) stukken op emotioneel vlak
    mijn gsm, dus ook mijn agenda, is ergens achter gebleven
    en ik zag geen kans om die terug te gaan halen
    morgen een drukke marktdag die weer alweer gevolgd wordt door lessen
    zondag de boel hier weer eens aan kant krijgen

    mams en paps hebben nogal wat fysieke problemen
    Laika de hond is een schatje
    de poes komt nog steeds niet graag in haar buurt

    per toeval ben ik door mijn oude schoolpoort gelopen
    (van mijn middelbaar onderwijs in Hulst)
    .....
    alles daarachter is gesloopt
    maar de grote oude beuk stond er nog
    en toen stond de tijd even stil
    ....
    mijn echte computer slaat regelmatig vast
    heeft een hoog CPU gebruik als ik mijn Mozilla Firefox open
    ik heb er een beetje achter gezocht
    maar tot nu toe nog geen afdoende oplossing gevonden
    behalve alles er af gooien en op nieuw installeren
    kben niet gek, dan ben ik ook al mijn favorieten kwijt
    dus dat zoek ik later nog wel uit

    dit alles is denk ik genoeg reden om
    vluchtig hier en daar in andermans blogs te lezen
    maar zelden  te reageren
    aangezien ik dit niet zo maar vluchtig doe
    o ja
    van dat poetsen zal wel niet zoveel in huis komen
    de studies gaan momenteel voor
    ook al maak ik daar verder nog geen woorden aan vuil
    ze zijn noodzakelijk
    dus doe ik die tegen wil en dank

    en de nieuwe markt wagen laat nog steeds op zich wachten
    onze aflossingskosten swingen de pan uit
    de wagenbouwer lijkt de moed op te geven
    en ja, dit komt allemaal door de ambtenarij in Brussel
    een verhaal à la Kafka om grijs haar van te krijgen
    de papieren zijn bijlange na nog niet in orde
    terwijl de wagen al een half jaar klaar is

    zoals ik al vertelde in het begin
    mijn hersenen CPÜ gebruik is 100%
    goed op passen dat ik niet crash

    maar nog steeds goed in mijn vel, Uvi

    19-09-2008 om 10:52 geschreven door annemiek


    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joe Bar Team
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    stomweg door te reageren in Redstars blog
    sprongen mijn gedacht plots richting  Joe Bar Team
    4 strips van dit team staan al zeer lang in onze boekenkast te pronken
    en ik vond ze zo leuk
    omdat die motor mannen steeds woeste plannen maakten
    die altijd eindigden op panne of gebroken armen en benen
    ondertussen fel becommentarieerd door de 'oude' rakkers
    die hun eigen jonge jaren waren vergeten

    omdat haar ouders zo zaten te gieren om die strips
    jatte onze dochter er eentje mee naar boven
    ze zat op tekenschool
    en kon ook zeer goed bestaande strips uitvergroten
    wij wisten van niets
    tot ze met haar pronkstuk naar beneden kwam
    (toen een snotneus van 10 jaar of zo)
    onze mond viel open
    op posterformaat hing vanaf toen bovenstaande prent in onze keuken
    met daarop een breed uit geschreven tekstballon:
    "hooooooo...........klooooote!"
    met broek op zijn enkels en de kloten met haar erop

    in ieder geval was zij wel degelijk geslaagd in haar plan

    18-09-2008 om 22:42 geschreven door annemiek


    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reacties
    ik blijk te genieten van reacties
    toch van die reacties die de mens erachter tonen
    dat hoeft niet kort of lang te zijn
    dat hoeft niet meer of minder te zijn
    niets moet, alles kan
    zelfs als ik meer tijd in de reacties steek
    voel ik me niet opgebrand
    wel merk ik op dat ik soms meer tijd neem,
    om te overdenken wat ik ga schrijven
    want mijn spontane opwellingen
    zetten anderen maar ook mijzelf achteraf soms vast
    soms zou ik mezelf dan wél opbranden
    nu dus niet

    ik vind vandaag ook dat ik genoeg geschreven heb
    kmoet subiet vertrekken

    kben deze week al meer van huis dan thuis geweest
    het is een beetje een hectische tijd
    die ik wel zelf gezocht heb
    gelukkig wel
    zoveel kan ik er niet over vertellen
    alleen maar dat ik me goed in mijn vel voel

    17-09-2008 om 19:29 geschreven door annemiek


    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn gevoel vanavond
    beetje te veel
    beetje moe
    beetje hyper
    beetje wijzer
    beetje gechat
    beetje geschreven
    beetje te weinig tijd

    over vandaag:
    heel tevreden
    veel gelachen
    veel gekletst
    veel geleerd
    veel gelezen
    veel verkocht
    veel gereden
    veel gezien
    vooral de zon!

    oh nog iets wat ik gisteren ben vergeten te vertellen
    ik was helemaal vergeten dat ik iets had ingestuurd
    voor publicatie in ons kwartaaltje
    sinds ik virtueel vertoef
    bij poëten en schrijvers
    had ik dit zelf ook eens geprobeerd
    en eigenlijk vond ik het zo leuk om te doen
    dat ik het wilde delen
    en niet alleen in deze blog
    toen ik dan ook mijn eigen woorden las in dat 'lichtbundeltje'
    ging er een rilling door me heen
    die nog werd versterkt door verschillende positieve reacties
    niet dat ik pretendeer dat ik het kan
    maar ik voel me er heel gelukkig om
    dat ik het zonder angst voor commentaar heb geprobeerd:
    fantasie verweven met oude herinneringen
    dit is blijkbaar een mooie voedingsbodem

    16-09-2008 om 23:27 geschreven door annemiek


    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleuterklasjes
    vandaag passeerde er een kleuterklasje
    met een grote boog
    langs mijn kraam
    de juf riep:
    "niet kijken, doorlopen"
    wel 3x achter elkaar
    en de kinderen werden aangepord om de pas te versnellen


    jeee!!
    dat hoorde ik vroeger mijn moeder zeggen
    toen we per ongeluk in een 'rode zone' belandden

    ik dacht vandaag aan dat voorbeeld
    van die roze olifant:
    niet denken aan die roze olifant
    niet daar aan denken, hoor
    beloof me om er niet aan te denken
    ...
    waar denk je dan aan?
    ja, watte...

    er kwam ook nog een andere juf met haar kleuterklasje
    en die juf zei:
    "ruik eens en vergelijk dat eens met de geur van vis
    of vers gebraden kip of fruit"
    ze nam er tijd voor
    en bleef zelfs nog een tijdje babbelen met een kennis
    die ze tegen kwam
    de kinderen keken hun ogen uit naar mijn zoete waren
    en sommigen vroegen de juf wat te kopen
    maar die liet hun gewoon merken
    dat niet alles wat ze zien
    ook direct gekocht moet worden
    later liepen ze voort
    en nee,
    ze hadden inderdaad geen snoepje gekregen
    maar ze werden ook niet voorbereid
    tot een hypocriet leven
    waarbij men snoep hoort te verafschuwen
    en toch stiekem onder de dekens snoept

    ik zag kinderen zich ziek eten op verjaardag feestjes
    terwijl diezelfde kinderen ouders hadden
    die beweerden, dat hun kinderen niet snoepten,
    er kwam geen snoep in huis
    ja, watte!
    (dat is 2x, maar bewust)

    dochter lief is ondertussen naar de tandarts geweest
    zoals ik al eerder schreef heeft ze goede tanden
    ondanks onze branche
    na 2 jaar geen enkel gaatje
    wel en barst in een tand
    niet van harde snoep
    want dat eet ze niet
    ...

    15-09-2008 om 00:00 geschreven door annemiek




    IK BEN
    VÓÓR ONTDEKKING
    VAN HET UNIEKE
    IN IEDERE MENS!
    WAT EEN RIJKDOM!


    Foto

    gewoonlijk schrijf ik tekstjes,
    overpeinzingen,
    gedachtenkronkelingen,
    gedichtjes, verhaaltjes...

    die overal en nergens gepubliceerd worden.
    dan weer hier,

    dan weer daar,
    op websites, msn groepen,
    in verenigings kwartaaluitgaves.

    Tot ik me wat ongemakkelijk begon te voelen:
    ik lag verspreid over het internet

    ....
    dat is nu dus veranderd
    openbaar reageren kan
    - als jouw reactie iets vertelt over je zelf
    - als je iets waardevol hebt toe te voegen
    - als je je echt niet kan inhouden ;)

    ...
    een gastenboek vind ik overbodig
    want in zo'n brievenbus komt doorgaans
    alleen reclame

    Volg me op:
  • Annemiek Verras
  • All I like to do everyday day
  • a rolling stone in rainbowland
  • facebook

  • Druk op onderstaande knop om mij te mailen.


    Laatste commentaren
  • Geïnspireerd door: (Annemiek)
        op Nog eens een goed voornemen
  • Compliment (Annemiek)
        op gedachteknronkelingen van vandaag
  • Tekeningen (Karel Mortier)
        op gedachteknronkelingen van vandaag
  • Leven (Annemiek)
        op Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • Figtree (Karel Mortier)
        op Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • aanbevolen blogs 1
  • feltingyoursoul
  • Margreet
  • Whisperings of the Soul
  • Nagolore
  • Wolkenadem
  • Parelstuif
  • Stef
  • Wim-Del-Arte
  • Uvi

    aanbevolen blogs 2
  • Valerie
  • Regenboog - Melissa
  • Vierkant
  • Aanbeelden
  • Schilderia
  • Novelle
  • Think Pink
  • Loesjes blog en Write on Wednesday (WOW)
  • Plato
  • RedStar

    kunstig
  • Café de Kunst
  • Artoon
  • awaken visions
  • the mandala project
  • Dale Chihuly
  • 1001 liefdes
  • Andy Goldsworth
  • arts & letters daily
  • Kunstforum

  • Mijn bronnen en/of achtergrond info
  • dagelijkse gedachten
  • innerned
  • Free Political Documentaires
  • spirituele quotes, boeken, films, enz
  • EFT homepage
  • tekens van leven
  • Ode
  • kim peek
  • zinrijk
  • virusalert

    Warm aanbevolen:
  • De Lichtbron vzw, huis voor dialoog en herbronning
  • de vrolijke kunstenaar
  • Schelde Informatie Centrum
  • Paulo Coelho
  • ik ben voor!
  • het zomerhuis
  • alternatief hof van wonderen
  • Tallship Thalassa
  • Online vluchten boeken
  • Blokwatch

    warm aanbevolen - vervolg
  • Loodsvaartuig
  • colourf4kids
  • artcard
  • just be
  • vakblad voor spirituele ontwikkeling
  • inside-outside
  • Zen-Durckheim centrum
  • Be your self
  • Stormwind
  • popocatepetl

    warm aanbevolen - nog een vervolg
  • Pension op Schiermonnikoog
  • Penney Peirce
  • Sfeer in Huis (van Kate)
  • tastingopinions
  • Abdij Onze Lieve Vrouw van Nazareth
  • Hart en ziel (tests)
  • Byron Katie -The work

  • NIEUWS
  • De Redactie
  • Krantenkoppen
  • Aardbevingen

  • E-mail mij


    Foto

    Zoeken in blog


    Blog als favoriet !

    Foto

    handige sites
  • heel veel lettertypes
  • hobbytips
  • wandelroutes

  • Aanbevolen discussiegroepen of forums
  • EFT forum
  • the intention experiment
  • stef&vrienden
  • Community feedback
  • Petities
  • Vrienden voor vrede
  • Freedom underground
  • Werner Voets - de waarheid?
  • Emotional freedom techniques

    op mijn nachtkastje:

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Attunement interviews - I
  • Andy Couturier - Writing Open The Mind
  • Anodea Judith, Ph.D. - Waking The Global Heart
  • Bruce Lipton, Ph.D. - The Biology of Belief: Unleashing the Power of Consciousness, Matter, & Miracles
  • Carolyn Godschild Miller - "Creating Miracles"
  • Penney Peirce - The Intuitive Way
  • Furyu Nancy Schroeder - San Francisco Zen Center's Green Gulch Farm
  • John Welwood, Ph.D - Perfect Love, Imperfect Relationships
  • Kay Cordell Whitaker - Sacred Link
  • Dr. Michael Wayne - Quantum-Integral Medicine
  • Wendy McLaughlin - Sufism: The Heart of Islam

    Attunement intervieuws II
  • Trebbe Johnson - The World is a Waiting Lover
  • Adam Wolpert - Occidental Arts and Ecology Center "Painting as a Practice"
  • Brenda Anderson - Playing The Quantum Field
  • Diane Frank (Poet) - in the Dream House
  • Darrin Owens - Reader of Hearts
  • Echo Bodine - The KEY to Psychic Development
  • Swami Kriyananda - The Essence of the Bhagavad Gita Explained
  • Jean Houston - The Wound and the Hound of Heaven
  • Kokomon & Aeeshah Clottey - Beyond Fear: 12 Spiritual Keys to Racial Healing
  • Dr. Michael Nagler - The Search For A Non-Violent Future

    Attunement interviews III
  • Richard Tarnas, Ph.D. - Cosmos and Psyche: Archetypal Astrology
  • Phil Roundtree - Returning to Faith
  • Stanislav Grof, M.D., Ph.D. - When The Impossible Happens
  • Starhawk - Winter Solstice
  • John Daido Loori, Roshi - The Zen of Creativity


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs