ik deel hier mijn belevingen en gedachten......jij bepaalt wat je er mee doet!
Foto
Zoeken in blog

Foto
figtree
mijn andere blogs:
  • bloggen.be
  • kunstforum
  • Regenboogvrouwtje
  • Architects Of A New Dawn
  • Pinterest
  • Categorieën
  • 365 dagen iets (9)
  • boeken (3)
  • eenheid door verscheidenheid (3)
  • flow (23)
  • herinneringen (4)
  • introspectie (35)
  • kunstkronkels (7)
  • levenslessen (5)
  • markt (10)
  • vakantie/reizen (3)
  • vrijwilligerschap (2)
  • Inhoud blog
  • Signalen
  • Droom
  • Nog eens een goed voornemen
  • Niets doen en dan toch durven
  • Dag 8 Waarom verder doen?
  • Dag 7 Wát een dag!
  • Dag 6 Afsprak met d'n elsenboom
  • Dag 5 En dan lig ik plots klaar wakker.....
  • Dag 4 ~ wildeplantenstampot
  • Dag 3 ~ afname van multitaskvaardigheid
  • Dag 2 papiertje is te klein :)
  • Elke dag een schrijfseltje of wat anders:1
  • gedachteknronkelingen van vandaag
  • Eerste mini boekje is af.
  • Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • Kunstkronkels
  • Naaimachine
  • Veilig door de sneeuw
  • All I like to do this 365 days
  • Gedachtenkronkelingen
  • Bloggen
  • Elke dag
  • U i t d e f l o w
  • They got the look!
  • Opvliegers of........
  • Onze'n haan
  • Inspiratie
  • Synchroniciteit 2
  • Synchroniciteit
  • eigen weg wensen
  • Gefaald
  • Mijn wens voor 2011
  • Is de wereld echt zo slecht
  • Een kerstdag als een ander.....
  • Het leven is mooi.... of?
  • gevaarlijke aardappelschiller
  • on/off line
  • Bijgeloof
  • universele waarheid
  • Lichtje
  • Cijfers in de media
  • Licht en donker
  • Foute programma's
  • Paps' verjaardag
  • met mams op schok
  • schrijven
  • Mijn godsdienst leraar
  • What would you attempt to do if you knew you could not fail?
  • zweven op de vleugels van de ziel
  • extremisme
  • veer en klissebol
  • Wankelen
  • manipulatie van ons(me)zelf
  • Les in geduld
  • het verleden komt in zicht
  • Een bijzondere workshop: cursus bio-logica psycho-logica
  • hommel
  • In mijn moeders schoenen
  • interactieve Escher
  • simpel
  • tegenstellingen
  • Hemelvaart en opendeurdag
  • oud zeer
  • Onze Nieuwjaarsbrunch bij De Lichtbron vzw
  • Nieuwjaarswensen
  • unusual x mass song
  • Doen wat je doet voor jezelf en de anderen mogen mee genieten.
  • Italiaanse stoofschotel
  • feestelijke pompoensoep
  • this little light of mine
  • 50.... een half jaar verder
  • Champagne
  • Dansend in de regen
  • facebook en een oproep tot positief gedrag
  • veilig?
  • Geert Kimpen
  • Intensief weekend
  • Anahata Katkin
  • :)
  • Baalhoek
  • Crisis
  • mandala in acryl
  • in 4e versnelling
  • Zomerweek in de Ardennen 10-14 augustus
  • smile and move
  • 5 belangrijke vragen
  • Het ideale werk
  • Acht principes
  • kben al terug
  • plots
  • 21 juni: Opendeurdag bij De Lichtbron vzw
  • Geneviève Cooreman - Een nieuw licht op goed en kwaad (Een psychosociaal en spiritueel ontwikkelingsperspectief)
  • 50
  • Interview in Het Nieuwsblad
  • elke vrijdag is anders
  • zacht
  • 't ging vanzelf!
  • Leerlingen van de Piva hebben de geleden schade vergoed
  • schrijf ik niet meer?
  • www....
  • Petje af voor de leerlingen begeleiders van de PIVA
  • De "Stad" reguleert een bloeiende markt kapot!
  • Naar aanleiding van een mail over geweld op de bus.
  • nu lees ik: De nacht van de schreeuw
  • Net uit:
  • Voor Angela en iedereen die 'mijn wereld' een beetje raar vindt.
  • veranderingen
  • Kben terug!
  • De dieven van Provinciaal Instituut PIVA in Desguinlei te Antwerpen
  • dit voelt niet ok.......
  • Mag ik U even voorstellen:
  • kronkelingen
  • mijn maat is vol
  • Waarover maakte ik me zorgen?
  • windows live update
  • Terug naar af en weer terug naar af, steeds weer onderuit.
  • Verstand van zaken?
  • interview vragen en antwoorden
  • lazy evening
  • A thought for the day from Living The Field
  • motivational quote of the day
  • Samenwerking
  • Nieuwjaar brunch
  • welterusten
  • mijn ouders
  • Zonnebos
  • een voorschriftje
  • Australia - Brandon Walters
  • Virus!!! ( http://www.myspacy.biz)
  • Jan van Rijswijcklaan
  • tegenstrijdigheden
  • Brussel
  • onze wens voor 2009
  • gisteren op het NECKOCALYPSE FEST in Leuven
  • over zelfgenezing en mijn proces daarin
  • Time flies
  • een motortje
  • Eten werken slapen
  • Einstein
  • Een enquete van een studente
  • Belgisch Vuurwerk
  • foto reuze kerstman
  • kou
  • de hond, de kat en de rat
  • deze week is voorbij gevlogen
  • nog eentje van verder af
  • Brasschaat, hé, hier staat een snoepkraam!
  • geen spoken, in tegendeel, ik slaap goed
  • Eindelijk
  • Ja zeker, ik was weer eens bij de kapper!
  • sneeuw
  • hij komt....
  • beelden die na zinderen...
  • @Redstar
  • terug naar binnen
  • Schiermonnikoog
  • een speech van een 13-jarige
  • tuimelaar
  • misbaar
  • onmisbaar
  • De ridder op zijn (witte?) paard
  • pijn in de flank ---- griep?
  • griep in huis
  • you have a choice
  • Laika (het ex-asiel hondje)
  • Walsoorden-Arnemuiden-Goese Sas-Goes
  • een dagje vrij
  • Schiermonnikoog
  • Vlaamse knuffeldag
  • impressies van een zondagwandeling
  • druk maken op de weg
  • vliegen of zweven
  • affiche
  • niet naar het 'andere boek'
  • slaapweek
  • in my name
  • engels gras
  • oude woekeraars en opgediepte waarden
  • de volgende ronde
  • dag van de klant
  • reading a book
  • vervolg met Laika
  • Het gaat niet...
  • in de huid kruipen
  • Wat een week
  • Joe Bar Team
  • reacties
  • mijn gevoel vanavond
  • kleuterklasjes
  • vermenigvuldigen
  • en nog iets
  • natuur mens
  • de laatste ballonvaart filmpjes
  • nog 4 filmpjes van de ballonvaart

    *
    Archief per maand
  • 11-2014
  • 07-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 05-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
    1001 gedachtenkronkelingen
    waarom ik doe wat ik doe en ben wie ik ben

    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn ouders
    gisteren was ik weer als vanouds bij mijn ouders
    de laatste maand verliepen dit allemaal wat anders
    en ik voel me daar wat schuldig om
    uit zelfzorg ben ik er wat minder langs gegaan
    om niet kopje onder te gaan in het meerwerk
    van die nieuwe marktwagen in combinatie met de eindejaarsperiode
    een van mijn broers heeft dit dan weer opgevangen
    gelukkig maar
    maar dit wil zeggen
    dat ik ze wel bezocht
    maar minder betrokken was bij hun dagelijks leven
    dus zag ik ze alleen maar van hun opgedirkte blije kant

    gisteren ben ik geconfronteerd met ouders
    die meer hulpbehoevend blijken te zijn dan ik veronderstelde
    mams wil nog verhuizen naar een soort bejaarden flatje
    maar ik kreeg plots het gevoel
    dat ze zelfs dat niet meer aankan
    daarnaast zijn er ook nog eigendommen en paperassen
    waar ik helemaal geen zicht op het
    en ook moeilijk kan krijgen
    omdat ik op dat vlak gewoon moet toegeven
    dat ik blokkeer op paperassen en formaliteiten
    en nog meer als iemand me dat allemaal tracht uit te leggen
    dan komt er een een mist over me heen
    en paniek slaat toe
    is altijd al zo geweest
    manlief kent dat al
    maar nu betreft het mijn ouders
    terwijl mijn broers blijkbaar ook niet in actie schieten

    gelukkig heb ik ook nog een nicht
    die op het secretariaat van het bejaardenhuis heeft gewerkt
    ze is altijd al nauw betrokken geweest bij mijn ouders
    ook omdat mijn moeder er voor haar was
    toen haar moeder veel te vroeg stierf
    en is er nog altijd een boekhouder
    die mijn ouders al zo'n 30 jaar of meer ondersteunt
    en mijn schoonzuster werkt in de banksector
    dus ik denk dat ik al die mensen eens moet samen krijgen
    dan horen mijn broers ook meteen andere klokken luiden

    ergens is er ook in mij een stem
    die zegt:
    laat ze gewoon thuis blijven
    en kijk of je kan samenwerken met de thuishulpdienst
    *
    die zegt me ook:
    wat denk je van de optie
    om een aantal dagen gewoon daar te zijn?
    *
    wat denk je van de optie
    om je dochter en aantal markten te laten overnemen?
    *
    wat denk je er van
    om er zelfs een aantal nachten te slapen?
    *
    zou je dat aankunnen?
    *
    wie weet hoe snel ze achteruit gaan
    *
    of wie weet hoe minder snel ze achteruit gaan
    als ze zich geborgen weten
    want angst en onmacht  zijn energie zuigers

    vannacht ben ik in paniek wakker geschoten
    en ik vraag me af
    hoe dikwijls zij dat ook doen

    gisteren avond heb ik het er nog met manlief over gehad
    en verteld dat ik het even niet op een rijtje krijg
    dat ik even niet weet hoe te beginnen
    en op zo'n moment is hij mij steun en toeverlaat
    terwijl ik al in mijn bed dook
    heeft hij het een en ander uit getypt
    volledig voor verandering vatbaar
    maar toch een handvat waar ik mee verder kan

    09-01-2009 om 09:24 geschreven door annemiek


    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnebos









    ieder jaar schenken wij de grote chocolade kerstman weg
    er plakt altijd een prijs op die erg hoog is
    (naar onze normen)
    want eigenlijk is het ons etalage stuk op de kerstmarkt
    een enkele keer koopt een bedrijf hem toch
    maar meestal gaat ie naar daklozen, opvangcentra of een vluchthuis
    maar dit jaar hadden we er twee
    want ik kon er ook eentje in mijn marktwagen plaatsen
     manlief had er deze keer een totaal andere bestemming voor:
    "de politie die  ons een veilige kerstmarkt bezorgde"
    omdat er gewoonlijk ieder jaar wel pogingen tot inbraak
    of vandalisme zijn
    en dit jaar zijn we er van gespaard gebleven
    natuurlijk is het hun werk
    maar daarom kan er evengoed wel een bedankje van af

    mijn kerstman kwam op een grappige manier bij Zonnebos terecht
    want in 's-Gravenwezel heb ik altijd contact met de leraren van deze school
    en hun kinderen die minderbegaafd zijn
    al zeer lang draag ik ze in mijn hart
    en sommige kinderen ken ik weer net ietsje beter dan andere
    één van de leraren zei voor de kerstvakantie voor de grap:
    "voor ons vijf van die kerstmannen!"
     en zo kwamen we in gesprek over het maken ervan
    en wat we er gewoonlijk mee doen als ie niet verkocht wordt
    terwijl ik hierover vertelde bedacht ik me
    dat ik hem dolgraag aan deze mensen wilde schenken
    maar aangezien de school in de vakantie dicht is
    en ik de kerstman niet schenk vóór Kerstmis
    werd hij deze woensdag door mezelf bij heb bezorgd

    ik bleef immers thuis,
    omdat ik echt zeer bang was van de koude
    met handschoenen valt het allemaal wel mee
    maar die handschoenen moeten altijd uit als ik de mensen bedien
    en ik zag er lelijk tegenop

    maar zodoende heb ik vandaag een prachtige belevenis gehad
    want de leraar nodigde me ook uit in de klas
    en toonde me de andere klassen
    met leraren en kinderen die ik kende
    ik was er door geroerd
    want even mogen deelnemen aan hun leefwereld vind ik echt bijzonder
    dit vond ik een prachtig kado in retour
    het was ook alsof de tijd even stil stond
    was overigens ook altijd gebeurt als ze mij bezoeken
    deze kinderen onder druk zetten in onze wereld van haast werkt averechts
    maar wanneer je er tijd voor maakt
    gebeuren er soms kleine wondertjes
    ook in mij

    07-01-2009 om 00:00 geschreven door annemiek


    05-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een voorschriftje
    vanwege een simpel formuliertje dat ik nodig heb
    om een medicatie te krijgen voor een chronische slokdarmontsteking
    (waar ik in de toekomst hoop vanaf te geraken)
    heb ik drie en een half uur mogen aanschuiven in de wachtzaal van de dokter
    aangezien ik morgen toch niet naar de markt ging
    en omdat ik de rust zelve was
    heb ik me er niet druk in gemaakt
    ik kan niet op afspraak komen
    want de dagen en uren voor afspraken
    zijn net die uren dat ik op de markt sta
    of in Nederland ben voor mijn ouders
    gelukkig gaf mijn dokter me goed nieuws
    ze gaat in de toekomst altijd op afspraak werken
    en ook op maandag avond

    voor de rest is deze dag een van-alles-en-nog-wat-dag geweest
    niet de moeite om te vermelden
    mijn marktwagen is eventjes terug naar de bouwer
    om het een en ander aan te passen
    en ik ben daar niet rouwig om
    vandaag niet door de sneeuw
    morgen niet in de extreme koude

    oh ja
    kben al 7 kilo gewicht verloren
    nog niet echt aan me te zien
    maar wel duidelijk te voelen

    05-01-2009 om 23:48 geschreven door annemiek


    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Australia - Brandon Walters
    de film 'Australia' heeft me diep geraakt
    een romantisch verhaal met daaronder nog een verhaal over aboriginals
    en de muziek en de beelden en de spanning

    de topacteurs David Gulpilil en Brandon Walters
    blijven vanaf nu in mijn hoofd rondspoken
    evenals de beelden van het rode landschap
    ik heb dat echt gezien
    anders zou ik nu zeggen dat het gefaked is
    bij zonsopkomst en ondergang veranderen de kleuren



    04-01-2009 om 22:12 geschreven door annemiek


    03-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virus!!! ( http://www.myspacy.biz)
    weer eens bijna een virus binnen gekregen via een messenger venster
    plots verscheen daar:
    photo?? http://www.myspacy.biz/photo.php?=(mijn email adres)
    het is nog maar pas actief
    want ik vind er nog zo goed als niet van op het internet
    maar wel hier:
    http://www.rctholland.nl/forum/viewtopic/23270/41

    ondertussen heb ik wel gereageerd in het messenger venster
    maar de enige boodschap die ik terug kreeg was een herhaling

    03-01-2009 om 23:10 geschreven door annemiek


    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan van Rijswijcklaan
    daar woont ze dan, onze dochter
    alweer 2 weken vanuit Haarlem terug en dichterbij ons
    in een prachtig gebouw met onder haar een toffe vriend
    die ze al zo'n 7 jaar kent
    andere vrienden van vroeger hebben haar met gejuich onthaald
    en iedereen hielp haar mee verhuizen
    vandaag zijn we op jacht gegaan naar enkele extra meubelen
    en binnenkort haalt ze de laatste spulletjes hier weg
    en eigenlijk heb ik nu pas het gevoel dat ze het huis uit gaat
    alsof die anderhalf jaar daarvoor gewoon niet meetelde
    alsof ze toen ergens op kamers woonde vanwege een studie

     ze is dus terug
    de laatste maanden werkte ze al dikwijls van huis uit bij ons
    voor zoiets is internet fantastisch
    en ondertussen zijn er flinke plannen gesmeed
    want ik heb nieuws:
    ze komt ook meteen bij ons in de zaak werken
    haar vroegere baan gaf haar te weinig uitdaging
    terwijl ze bij ons in de zaak een nieuwe richting kan uitbouwen
    ondertussen werkt ze ook in de bestaande onderdelen
    maar ze krijgt dus tijd om haar eigen stuk te ontwikkelen
    manlief is dolgelukkig
    ik ook
    voor mij voelt het wel anders
    ze zei nog tegen me van de week:
    ik voel me een beetje moederskindje
    toen ik van alles uit de kast en diepvries toverde
    om haar eigen dineetje voor de verhuis vrienden
    tot iets verrukkelijk te toveren
    ze wilde dat allemaal met de bus en tram vervoeren
    maar ik heb haar thuis gebracht
    kon ik in die anderhalf jaar voordien niet doen
    ik heb dat gemist

    en oh ja, ze heeft ook nog een poes
    en dat is een schatje
    ik denk dat ze zich nu minder alleen voelt dan ginder
    diverse vrienden binnen 10 minuten loop- of fietsafstand
    en een poes die dol op haar is
    een auto ter beschikking indien nodig
    een camionette ook, indien nodig

    (((((((zucht)))))))
    (van tevredenheid)

    02-01-2009 om 19:48 geschreven door annemiek


    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tegenstrijdigheden
    zet me een paar uur op nieuwjaarsdag bij familie
    en ik voel m'n energie zakken
    zet me er maar een paar uur
    en ik geraak langzaam aan vervuld van tegenstrijdigheden
    ik kijk en luister en voel
    niets is in overeenstemming met elkaar
    en dan ook nog al die stemmen die elkaar willen overstemmen
    wie niet meespreekt wil eigenlijk weg
    ik wilde ook weg
    maar bleef

    na die uren reden we naar huis
    ik voelde dat m'n energie weg was
    ik voelde me vervulde van een soort gif
    het leek donker als roet
    en even plakkerig
    gelukkig informeerde manlief naar hoe ik me voelde
    en kon ik het verwoorden
    daarna nam de donkerte weer af

    en toch plakt het nog hier en daar
    ik denk dat ik toch iets moet vinden
    om mezelf te beschermen

    wat ik dan weer wel fijn vind
    is de sfeer in mijn eigen gezin
    het positieve
    de levenslust
    de levenskunst
    en de liefde en vriendschap
    de toewijding
    de aanmoediging

    het contrast is zo groot

    01-01-2009 om 22:16 geschreven door annemiek


    31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    dinsdag middag:
    ik wil deelnemen aan de namiddagmarkt van Sint Job
    die uitzonderlijk verzet wordt van woensdagmiddag naar nu
    iemand zegt me dat die markt niet doorgaat
    ik heb daar niets van gehoord
    maar wanneer ik arriveer ben ik helemaal alleen
    dus rij ik meteen naar huis
    waar manlief het plan opvatte
    om een middagje Brussel in te lassen
    kwestie van ideeën op te doen over de kerstmarkt
    die daar plaats vindt tot en met 1 januari
    ik dus mee de trein op
    en het werd een leuke namiddag en avond
    behalve dan die kerstmarkt
    want alle kramen waren gesloten

    onze eindejaarsperiode was dit jaar anders dan anders
    nog nooit hebben we net daarvoor nog een paar dagen vrij genomen
    nog nooit hebben we kort voor oudjaar
    nog een dagje de toerist uitgehangen

    eigenlijk kan ik niet zeggen
    dat we vast geroestte gewoonten hebben
    gelukkig

    31-12-2008 om 00:00 geschreven door annemiek


    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze wens voor 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    met o.a. fotomateriaal van op Schiermonnikoog

    28-12-2008 om 15:37 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gisteren op het NECKOCALYPSE FEST in Leuven
    dochterlief heeft een bescherm engeltje op haar schouder zitten
    ze schuimt nogal wat metal concerten af
    en meestal staat ze daar dan als klein ukkie
    tussen van die grote zware mannen
    ergens vooraan vlakbij het podium
    druipnat van van't zweet
    en op haar gemorst bier

    deze keer niet
    ze stond ergens boven de menigte
    te kijken naar wat er allemaal onder haar gebeurde
    uitgerekend deze keer liep er een gek rond met een mes
    die 3 mensen heeft gestoken

    dochterlief was ferm onder de indruk
    ik ook
    ...

    28-12-2008 om 15:33 geschreven door annemiek


    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.over zelfgenezing en mijn proces daarin

    Deze keer een lap tekst waarvan ik zelf moe zou worden, indien ik het moest lezen.

    Lees dit in een ruk uit of in stukjes of helemaal niet, maakt niet uit, maar het wordt veel.....

     

    Ik merk door reacties (ook via mail) alweer op dat er een verschil is tussen hoe ik iets schrijf en hoe ik dat bedoel, of hoe dit wordt gelezen.

    Eigenlijk is dit een prachtige gelegenheid om de essentie van die link tussen gedachten en ziekte uit te leggen.

    Want niet iedereen reageert op dezelfde manier op een gebeurtenis. Zoals ook niet iedereen woorden op dezelfde manier interpreteert.

     

    Er zijn verscheidene mensen op een wetenschappelijke manier bezig geweest met vergelijkend onderzoek. Zo bleek dat zo goed als elke mens met een identiek gezondheidsprobleem, ook een identieke gebeurtenis had meegemaakt in het verleden, of beter gezegd: op een identieke manier met een gebeurtenis uit het verleden omging. Soms moest dat nog niet eens zo heel ver in het verleden liggen.

    Daarnaast kan er ook nog een andere oorzaak zijn, die ik nog niet heb uitgelegd, namelijk problemen in een eerdere generatie en hoe men er toen mee omging. Ofwel werd het gedachtegoed overgedragen, ofwel kreeg iemand een ziekte die niet bij zijn/haar eigen geschiedenis hoorde, maar iets onverwerkt van een voorouder als oorzaak had. Eens daar inzicht in verkregen werd, kon de knop ook omgezet worden.

     

    Zo was er bijvoorbeeld in mijn geval ook een zeer duidelijk verband met vorige generaties. Ik had dit in de loop van de cursus al blootgelegd en voelde me behoorlijk verstrikt in mijn onmacht en angst. Ik kon er niet over spreken en ik zat dus opgesloten in mezelf.

    Maar door die angst en onmacht werkelijk te benoemen tijdens de 3e avond, werden ze levensgroot en liet ik de totale paniek toe (omdat ik het niet aan leek te kunnen dat er zoveel getuigen ware).  Op dat moment werd ik gelukkig goed begeleid en heb ik zinnen gaan herhalen die me werden voorgezegd. Waarbij ik kon voelen of ze werkelijk voor mij golden, ofwel dat ze door me werden aanzien als onwaar. Ook waren de anderen aanwezigen, mensen bij wie ik me gelukkig wel goed voelde (toen ik niet in dit proces verzeilde) dus kon ik mezelf tonen dat mijn gigantisch onveiligheidsgevoel niet reëel was.

     

    Verder kon ik me helemaal in contact houden, terwijl ik vroeger zeker zou hebben gedissociëerd. Ook dat gaf me kracht. Ik kon geloven dat dit me niet meer zomaar overkwam, maar dat ik mezelf dapper genoeg kon maken om niet meer automatisch te dissociëren.

     

    Wat ik wilde zeggen:

    Verantwoordelijkheid gaat niet zover dat het 'eigen schuld' is. Verantwoordelijkheid geeft een idee dat oorzaak en gevolg overduidelijk is, terwijl dat zelden voor iemand geldt die een ziekte heeft. Het is de onwetendheid die maakt dat het soms van kwaad naar erger gaat.

     

    Onze hersenen krijgen van ons een stress signaal, waarin wij vertellen: dit is onhoudbaar,dit overleef ik niet. Dit gevaar om te 'sterven' hoeft niet reëel te zijn, maar het wordt zo wel ervaren. (Het kon dus ook een reactie zijn van onze generationeel geheugen, dus van een voorouder die zo zou gereageerd hebben) De hersenen sturen dan een signaal naar onze cellen op bepaalde plaatsen in ons lichaam. Dit signaal kan slechts één van de vier zijn:

    • blokkeren
    • deblokkeren
    • massa aanmaken
    • massa wegnemen

    de cellen reageren dus op één van de vier manieren met als gevolg er een ziekte optreedt.

    Stel dat de situatie snel opklaart, dan kan dit proces gestopt worden, maar de haard blijft bestaan. Het blijft sluimeren tot er zich opnieuw een soortgelijke situatie voor doet. Daarom kan en ziekte zo veel later uitbreken. En zo lang men niet echt aan de basis werkt, blijft de ziekte in ons lichaam, soms stabiliseert die zich, soms sluimert ie op de achtergrond omdat de symptomen bestreden worden, soms breekt ie door en wordt ie fataal.

     

    Pfff, ik hoop dat ik niets vergeet... ik denk eigenlijk van wel... sorry daarvoor.

    Natuurlijk is het gecompliceerder, ik heb dan ook geen opleiding als therapeut gevolgd.

    Maar toch is dit de grote lijn van het verhaal.

     

    Even terug naar mijn proces: Ik kwam in een soortgelijke paniek situatie als vroeger (proefwerken en spreekbeurten bij een vreselijke leraar op de lagere school, deze man heeft me altijd gekleineerd en dom genoemd) die ik heb doorvoeld, zonder dat ik 'stierf'. Mijn hersenen, hebben dus van mij nu een ander signaal gekregen, namelijk: ik kan dit wél hanteren, ik kan er anders mee om gaan, ik overleef dit. Niet alleen mijn gedachtencirkel werd doorbroken, maar ook mijn automatische onbewuste handelingen.

    Ik hang dus niet meer vast in planning, ik vreet mijn spanning niet meer weg.

    Ik kreeg in de loop der jaren steeds meer spanning als een handeling zich verder opschoof in de toekomst.

    Wanneer ik direct moest handelen, was ik altijd vol zelfvertrouwen.

    Maar bij iets in de toekomst, vergrootte mijn onbewuste angst met de dag. Dus maakte ik lijstjes, schema's, werd ik gillend wakker, omdat ik 'controle' verloor, enz enz.

    Met als resultaat:

    • ik haakte af voor het zover was
    • ik werd op het bewuste moment ziek
    • ik werd ergens aan verslaafd en dus was het te laat...
    • ik vergat het... dat was het ergste, ik dissocieerde gewoon.
    • ik maakte mijn positie onmogelijk, zodat een ander het overnam.

    Kortom genoeg redenen om steeds minder in mezelf te gaan geloven en vooral: dit gedrag bevestigde mijn onkunde.

    Dit is dus met een beetje sjans veranderd.

     

    Ik weet niet of je hier wat aan hebt, wat ik wel weet is dat het mij helpt om zelfbewuster en anders in het leven te staan.

    Ik heb nu 5 avonden bijgewoond en de volgende reeks begint op 5 februari. Ondertussen kan ik zien of een aantal pijnen misschien minderen, nu ik gewicht verlies. Het zou straf zijn als dit alles was, maar wie weet.

     

    Wat betreft angst om te mislukken wanneer je jezelf wil helen, dit kende ik heel goed.

    Ik heb die avond gewerkt met een mix van diverse zelfhelingsmethodes. En het stomme was, dat ik die theoretisch allemaal al lang kende. Sommige heb ik volledig bestudeerd en raadde ik iedereen aan omdat ik overtuigd was dat ze werkten.  Zelf paste ik ze niet of onzorgvuldig toe, omdat ik zo erg bang was dat het bij mij niet zou lukken.

    De methodes draaiden stuk voor stuk rond het werkelijk 'emotioneel' mogen voelen wat ik niet wilde voelen. Ik was doodsbang voor die emoties en hoe langer ik er over studeerde, hoe banger ik werd.

    Ik ben dus minstens 5 jaar vooraf heel bang geweest, terwijl de werkelijke proces ongeveer 24 uur heeft geduurd. Waarbij ik dit helemaal wilde doorvoelen ook al huilde ik alle tranen die ik nooit heb willen/kunnen huilen. Waar ben ik eigenlijk bang voor geweest? Voor mijn angst en emoties en vooral voor controle verlies. Ik heb me nooit zo kwetsbaar gevoeld, maar ook nog nooit zo gedragen. Gedragen door mezelf, bedoel ik, want ik mocht dit van mezelf. Ik mocht dit, omdat ik meer dan ooit tevoren van mezelf hield. En ik had  vertrouwen in mijn innerlijk 'weten' dat dit de weg was.

     

    Dit is veel tekst en uitleg, misschien te veel. Of juist verhelderend....

    Ik ben blij dat ik eindelijk de woorden heb gevonden om dit alles te beschrijven

    27-12-2008 om 18:05 geschreven door annemiek


    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Time flies
    ik open mijn blog
    en zie niets meer staan
    geen nieuwe berichten sinds 14 december
    en ik denk:
    - dat ik van mijn computer verslaving af ben
    - dat ik mijn gedachtenkronkelingen geminderd heb
    - dat ik ze niet meer zo belangrijk vind
    om ze nog te publiceren
    - dat ik een bijzondere maand achter de rug heb
    - dat ik barst van energie
    - dat ik niets meer plan
    - dat ik niet meer in het plannen blijf hangen
    - dat mijn leven vanzelf op wieltjes verder rolt
    - dat dit de goede kant uit gaat
    -dat ik zó goed in mijn vel zit
    - en dat ik eindelijk naar mijn lichaam luister
    - dat ik nauwelijks meer snoep en verder ook weinig eet
    - dat de kilo's er af vliegen
    - dat die kilo's er eindelijk afvliegen
    - dat er toch een fijn eenvoudig kerstmaal op tafel verscheen,
    wat op een of andere manier vrijwel vanzelf tot stand kwam
    - dat manlief daardoor voor het eerst in lange tijd ontspannen in slaap viel

    en zoveel meer
    ....

    25-12-2008 om 16:25 geschreven door annemiek


    14-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een motortje
    er zit een motortje diep in mij
    iedereen is het huis uit
    en al vanaf gisteren avond ben ik hyperactief
    het huishouden geraakt terug aan kant
    de koelkast is uitgemest
    de kerstboom binnen gehaald
    (die versier ik subiet of vanavond)
    de marktwagen en twingo staan weer te blinken
    in het atelier komt er ook weer zicht op zaken
    (dit is nog niet helemaal af)
    mijn marktwagen is al geladen

    ik moet nog wel om winter schoenen
    misschien bezoek ik mijn ouders nog
    enkele toekomstige activiteiten van de vereniging
    moeten nog hier en daar op sites geplaatst worden
    en ik moet nog een aantal belangrijke documenten tevoorschijn toveren
    ik ben ze al lang kwijt en het wordt dringend
    ook omdat ik het steeds vooruit schuif

    en ik wil nog een kerstpostkaart ontwerpen
    en misschien ook een kalender om kado te doen

    gauw verder zoeven
    want het ijzer moet ik nu smeden
    dat is duidelijk

    14-12-2008 om 14:16 geschreven door annemiek


    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eten werken slapen
    nog snel een soepje maken
    en dan duik ik weeral mijn bedje in

    ofschoon mijn leven momenteel lijkt te bestaan uit
    eten-werken-slapen
    en ik dus weer eens enigszins verslaafd lijk
    voelt het deze keer wel anders dan zo'n 15 jaar geleden
    want toen leek ook mijn geest afgestompt
    dat kan ik nu nauwelijks zeggen

    nog steeds komen allerlei andere prikkels binnen
    nog steeds ben ik sociaal
    (denk ik toch....)
    nog steeds geniet ik iedere dag
    en nog steeds ben ik in de schaarse minuten die me resten
    op de achtergrond bezig als vrijwilliger
    en ook dat gaat me goed af

    voor de rest is de sfeer in huis optimaal
    dochterlief hangt hier ook veel rond
    en ze ziet feilloos waarin ze ons kan ondersteunen
    ons engeltje heeft vanmiddag overactief het magazijn opgeruimd
    en gisteren bracht ze snel hier in huis de boel aan kant
    toch op het eerste gezicht
    en dat gaf een fijn gevoel bij thuiskomst
    ondertussen is ze op apartementenjacht in Antwerpen
    zondag weet ze meer
    in ieder geval blijkt dat ze na anderhalf jaar weg
    hier een vriendenkring te hebben
    die haar met open armen terug opneemt
    ze straalt er van

    12-12-2008 om 21:45 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einstein


    FROM NIGHTINGALE.COM

    "Any man who reads too much and uses his own
    brain too little falls into lazy habits of thinking."

    — Albert Einstein: Was a theoretical physicist

    12-12-2008 om 21:27 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een enquete van een studente
    via haar leraar kreeg ik een link naar deze enquête
    hoe meer mensen deze in vullen
    hoe meer resultaten deze studente kan verwerken
    enquete

    12-12-2008 om 09:54 geschreven door annemiek


    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgisch Vuurwerk
    http://www.flaaf.be/
    (alternatieve voorlichting)

    10-12-2008 om 19:54 geschreven door annemiek


    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto reuze kerstman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    een hels karwij
    want hij is zwaaaaaar!

    09-12-2008 om 20:46 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kou
    de kou speelt me parten
    natte sneeuw in de lucht maakt me sneller moe
    of is het gewoon de weerbots van een hectische 2 weken
    die nu achter de rug zijn

    misschien ben ik gewoon even uitgeteld
    klaar gejubeld
    nee
    dat is niet waar
    deze week bied ik mijn collega's 'een drink' aan
    vanwege de nieuwe wagen
    want vorige week kwam ik daar echt niet aan toe

    ondertussen is het hier in huis een beetje rommelig
    en ik kan de moed niet opbrengen
    om er vanavond nog aan te beginnen

    wel heb ik al drie reuzegrote chocolade kerstmannen gemaakt
    de kerstmarkt op de Groenplaats in Antwerpen
    begint komende vrijdag en duurt tot met 28 december

    dit is al het 25e jaar
    ik herinner me dat allereerste jaar nog zeer goed
    toen hadden we paraplu's en schragen en latjes en een doek erover
    met daarop bakjes met snoepjes en chocolaatjes
    en de wind speelde van voor recht binnen
    en voerde ijzel en natte sneeuw mee
    alles werd nat en moest worden weg gegooid
    en ik had 3500 frank ontvangen op een hele dag
    manlief stond op zijn wekelijkse markt
    en ik had mijn dochtertje bij in haar reiswieg
    die stond in onze rode 2CV, 20 meter verderop
    want achter mijn kraam was er geen plaats voor
    ze was toen 4 maanden oud
    en sliep gedurende heel de dag
    omstandigheden die toen vrijwel onmenselijk waren
    maar die we toch hebben overleefd

    nu hebben we al enige jaren een eigen houten chalet
    pure luxe mét verwarming
    en dochterlief helpt mee tijdens de verkoop
    met blinkende oogjes en blozende kaakjes
    of is dat van de glühwein?

    ikzelf verkoop niet meer op de locatie
    7 markten op 6 dagen is genoeg voor mij
    ik probeer de 2 wagens te laden
    en zorg voor lekkere warme maaltijden 's avonds
    in een warm huis
    met een blinkende kerstboom
    o
    ik moet nog om een kerstboom
    ....

    09-12-2008 om 20:37 geschreven door annemiek


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de hond, de kat en de rat

    als zij het wel kunnen
    waarom wij dan niet?

    09-12-2008 om 19:33 geschreven door annemiek




    IK BEN
    VÓÓR ONTDEKKING
    VAN HET UNIEKE
    IN IEDERE MENS!
    WAT EEN RIJKDOM!


    Foto

    gewoonlijk schrijf ik tekstjes,
    overpeinzingen,
    gedachtenkronkelingen,
    gedichtjes, verhaaltjes...

    die overal en nergens gepubliceerd worden.
    dan weer hier,

    dan weer daar,
    op websites, msn groepen,
    in verenigings kwartaaluitgaves.

    Tot ik me wat ongemakkelijk begon te voelen:
    ik lag verspreid over het internet

    ....
    dat is nu dus veranderd
    openbaar reageren kan
    - als jouw reactie iets vertelt over je zelf
    - als je iets waardevol hebt toe te voegen
    - als je je echt niet kan inhouden ;)

    ...
    een gastenboek vind ik overbodig
    want in zo'n brievenbus komt doorgaans
    alleen reclame

    Volg me op:
  • Annemiek Verras
  • All I like to do everyday day
  • a rolling stone in rainbowland
  • facebook

  • Druk op onderstaande knop om mij te mailen.


    Laatste commentaren
  • Geïnspireerd door: (Annemiek)
        op Nog eens een goed voornemen
  • Compliment (Annemiek)
        op gedachteknronkelingen van vandaag
  • Tekeningen (Karel Mortier)
        op gedachteknronkelingen van vandaag
  • Leven (Annemiek)
        op Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • Figtree (Karel Mortier)
        op Gouden herinneringen met soms een donker randje....
  • aanbevolen blogs 1
  • feltingyoursoul
  • Margreet
  • Whisperings of the Soul
  • Nagolore
  • Wolkenadem
  • Parelstuif
  • Stef
  • Wim-Del-Arte
  • Uvi

    aanbevolen blogs 2
  • Valerie
  • Regenboog - Melissa
  • Vierkant
  • Aanbeelden
  • Schilderia
  • Novelle
  • Think Pink
  • Loesjes blog en Write on Wednesday (WOW)
  • Plato
  • RedStar

    kunstig
  • Café de Kunst
  • Artoon
  • awaken visions
  • the mandala project
  • Dale Chihuly
  • 1001 liefdes
  • Andy Goldsworth
  • arts & letters daily
  • Kunstforum

  • Mijn bronnen en/of achtergrond info
  • dagelijkse gedachten
  • innerned
  • Free Political Documentaires
  • spirituele quotes, boeken, films, enz
  • EFT homepage
  • tekens van leven
  • Ode
  • kim peek
  • zinrijk
  • virusalert

    Warm aanbevolen:
  • De Lichtbron vzw, huis voor dialoog en herbronning
  • de vrolijke kunstenaar
  • Schelde Informatie Centrum
  • Paulo Coelho
  • ik ben voor!
  • het zomerhuis
  • alternatief hof van wonderen
  • Tallship Thalassa
  • Online vluchten boeken
  • Blokwatch

    warm aanbevolen - vervolg
  • Loodsvaartuig
  • colourf4kids
  • artcard
  • just be
  • vakblad voor spirituele ontwikkeling
  • inside-outside
  • Zen-Durckheim centrum
  • Be your self
  • Stormwind
  • popocatepetl

    warm aanbevolen - nog een vervolg
  • Pension op Schiermonnikoog
  • Penney Peirce
  • Sfeer in Huis (van Kate)
  • tastingopinions
  • Abdij Onze Lieve Vrouw van Nazareth
  • Hart en ziel (tests)
  • Byron Katie -The work

  • NIEUWS
  • De Redactie
  • Krantenkoppen
  • Aardbevingen

  • E-mail mij


    Foto

    Zoeken in blog


    Blog als favoriet !

    Foto

    handige sites
  • heel veel lettertypes
  • hobbytips
  • wandelroutes

  • Aanbevolen discussiegroepen of forums
  • EFT forum
  • the intention experiment
  • stef&vrienden
  • Community feedback
  • Petities
  • Vrienden voor vrede
  • Freedom underground
  • Werner Voets - de waarheid?
  • Emotional freedom techniques

    op mijn nachtkastje:

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Attunement interviews - I
  • Andy Couturier - Writing Open The Mind
  • Anodea Judith, Ph.D. - Waking The Global Heart
  • Bruce Lipton, Ph.D. - The Biology of Belief: Unleashing the Power of Consciousness, Matter, & Miracles
  • Carolyn Godschild Miller - "Creating Miracles"
  • Penney Peirce - The Intuitive Way
  • Furyu Nancy Schroeder - San Francisco Zen Center's Green Gulch Farm
  • John Welwood, Ph.D - Perfect Love, Imperfect Relationships
  • Kay Cordell Whitaker - Sacred Link
  • Dr. Michael Wayne - Quantum-Integral Medicine
  • Wendy McLaughlin - Sufism: The Heart of Islam

    Attunement intervieuws II
  • Trebbe Johnson - The World is a Waiting Lover
  • Adam Wolpert - Occidental Arts and Ecology Center "Painting as a Practice"
  • Brenda Anderson - Playing The Quantum Field
  • Diane Frank (Poet) - in the Dream House
  • Darrin Owens - Reader of Hearts
  • Echo Bodine - The KEY to Psychic Development
  • Swami Kriyananda - The Essence of the Bhagavad Gita Explained
  • Jean Houston - The Wound and the Hound of Heaven
  • Kokomon & Aeeshah Clottey - Beyond Fear: 12 Spiritual Keys to Racial Healing
  • Dr. Michael Nagler - The Search For A Non-Violent Future

    Attunement interviews III
  • Richard Tarnas, Ph.D. - Cosmos and Psyche: Archetypal Astrology
  • Phil Roundtree - Returning to Faith
  • Stanislav Grof, M.D., Ph.D. - When The Impossible Happens
  • Starhawk - Winter Solstice
  • John Daido Loori, Roshi - The Zen of Creativity


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs