Inhoud blog
  • Wijze woorden, dienen beluisterd te worden, niet weg gescrold...
  • "Ieder zijn waarheid!" wat is dat?
  • Catastrofale overstromingen, help, help..... en vandaag 20/12/22 ??????
  • Wat een bordeau, zet de dubbele ramen in eikenhout nog even open, de haard...
    Zoeken in blog

    Geachte lezer, de jongste teksten komen helemaal onderaan, neen en nog eens neen, nu niet meer verdorie toch,  omdat ik stapje na stapje deze bescheiden denkoefening op de blog los laat. Het is een persoonlijke visie, een overtuiging die wellicht ook niet steeds op de enige echte waarheid steunt. Men kan slechts proberen zo correct mogelijk te zijn.
    Neen dit is niet definitief! Deze tekstjes borrelden op staan hier te blozen zoals ze het daglicht zagen. Als ik tijd en goesting vind me met rode bic en kritisch oog door deze geestelijke erupties te worstelen, zal ik spelling en spraakkunst met de luizenkam uitpluizen. Vandaag zeker niet want ik heb het veel te druk met zaken die me belangrijker lijken. "If I had a secretareske?"
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Positief, kritisch denken.
    Wat schort er in Niel, in de politiek?
    Als alleen Einstein zijn mening mocht uiten, dan wordt het erg stil. Voor een mening opkomen is een stuk verantwoordelijkheid nemen.
    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Socialisme toepassen in gemeentebleid
    bleek te moeilijk!  In vele gesprekken met plaatselijke verkozenen werd de mening geventileerd dat gemeentepolitiek "wat" anders is. Wat dat "wat" dan ook is, werd me nooit duidelijk uitgelegd. Ik val in herhaling als ik voor de zoveelste maal beweer dat socialisme in of buiten de gemeente socialisme blijft. Maar ze wisten het hier beter, veel beter en nu liggen ze er met hun klikken en klakken uit en van terugkomen zal in de nabije of verre toekomst helaas geen sprake zijn. 
    Wat liep er hier volgens mij fout? Of wat was er goed is misschien vlugger opgesomd. 
    Het gemeentebestuur moet in hoofdzaak geen werkgever spelen. Haar taak is niet postjes te verschaffen aan Pier en Pauw. Want die P. en P. worden al te vlug vriendendiensten, met alle gevolgen van dien. Het bestuur moet de juiste beslissingen nemen zo dat een gemeente degelijk kan bestuurd worden. Duidelijker nog, de verkozenen moeten met het geld van de belastingbetaler geen geschenken aan bevriende burgers, al dan niet ingezetenen uitdelen. Vermits dat duidelijk wel gebeurt, hier en elders, kan er van efficiëntie, van rendement, van controle nauwelijks of totaal geen sprake zijn. Het resultaat ligt voor de hand een kostelijk log apparaat en een vaak zwakke, onbevredigende dienstverlening. Wie zou immers de partners of de kinderen of de kleinkinderen of de broers en tantes en de familie en de vrienden van de schepenen en de burgemeester en zelfs van de raadsleden willen of durven controleren en berispen als dat zou nodig zijn? Een bestuur dat zo handelt bindt zijn eigen handen vast, maakt zich zelf verdacht.
    En zo kunnen wij door gaan. Belastingen verhogen omdat de uitgaven te groot zijn? Is dat de juiste weg? Of is het daarentegen de beste oplossingen zoeken met de minste kosten. Och ja, ik vergat er nog eens op te wijzen dat deze gemeente hoofdzakelijk uit arbeiders en bedienden bestond met een belangrijk maar beperkt aantal inwoners die het vroeger voor het zeggen hadden en die bepaalde "technieken" beheersen... Met andere woorden een gemeente die zich niet met Knokke, Aartselaar, Brasschaat enz. moet vergelijken...

    "Het", dat moet ik toegeven, is gaan luisteren bij de ontevreden, verzuurde burger en vat die zijn klachten in krachtige oneliners samen en heeft succes, maar hoe lang nog... Tering naar de nering zetten, elke huismoeder kende deze spreuk, hier was men die vergeten. Hier heeft men putten gegraven en putten moeten gedempt worden, iets dat men zeker in deze streek moet kennen. 
    Visie, lange termijnplanning, voorzichtigheid en vakkennis zouden de allernoodzakelijkste instrumenten van socialisten moeten zijn. Zouden moeten zijn... Waren het dus niet! 
    Tientallen jaren geleden heb ik en hebben de vrienden van het  ALR aangetoond dat de gemeente vanuit de kern leefbaar, aantrekkelijk moet gemaakt worden. Nu, nadat dankzij verkrotting en leegstand de haaien van de immobiliën wereld hun kans schoon zien, wordt van bovenaf gezegd dat de gemeenten van in de kernen moeten groeien. Dat zijn generaties die men gekloot heeft, opzettelijk hun eigendom in waarde heeft laten verliezen, hele buurten heeft laten verkommeren en marginaliseren om nu groot geld te verdienen. Heeft dat niets met socialisme te maken? Het heeft er alles mee te maken. 

    Een socialistische boom groeit uit een socialistisch zaadje en niet aan enkele blaadjes. Vandaag vallen de blaadjes af. 

    27-12-2012 om 12:03 geschreven door Walter


    26-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wijsheid van de straat
    is vaak verbazend scherp. Is dat het gezond verstand en een dosis wantrouwen dat de man in de straat doet uitspraken maken die op het eerste zicht weinig gefundeerd zijn maar naderhand een berg waarheid bevatten. 
    Ik ben vandaag al meer en meer bereid te aanvaarden dat politici met idealen, met sociaal bewustzijn, met strenge normen ook voor zichzelf, met visie eerder de uitzondering dan de regel zijn. Dat is heel erg, en erger nog is dat de mainstream van de partijen een zelfde agenda hebben. De partijen in Vlaanderen, in België en in Europa zitten rechts van het midden en het midden is niet meer het midden maar al een eindje naar rechts opgeschoven. De rechtse doelstellingen en belangen hebben de idealen van een maatschappij, die naar de ontvoogding van alle burgers streeft in de hoek geduwd. Het Socialisme van de Roos is een zwakke afspiegeling van wat ze ooit was en wordt door de nieuwe mainstream naar rechts getrokken, zij het dat het de brutaalste ontsporingen van rechts nog kan voorkomen alleszins afzwakken. Schoorvoetend schuift  de gewezen Socialistische partij op over het al verschoven midden. Schoorvoetend en misschien met tegenzin worden slogans en mantras van rechts overgenomen om toch maar een deeltje van het langs rechts groeiende electoraat mee te pikken. En wij voelen het, met de dag meer en meer, erger nog is dat wij zien hoe wantoestanden schouderophalend worden verontschuldigd. De socialisten zijn als zandkasteelbouwers bij opkomende tij. Zij trekken terug en gillen met hoge stemmetjes en werpen schepjes zand in de golven en trappen ondertussen andere bouwsels stuk. 
    De echte verdedigers van de zwakken zijn, gelukkig maar, nog springlevend en bouwen hun burcht met weinig middelen maar met gewillige handen steeds degelijker op. En voor die mensen geldt die wijsheid van de straat niet. Politiek is zeker voor hen niet één pot nat, is geen familiezaak die werkt als een zelfbedieningszaak. Hoe meer het volledig in slagorde opgestelde rechtse front tekeer gaat tegen de Linkse gedachte, hoe meer Rechts zal moeten beseffen dat men niet kan blijven roven en beroven. 
    Op een dag zal de straat beseffen dat ze niet blindelings mag geloven wat men haar probeert wijs te maken. Verdeel en heers is zeer oud, heeft altijd goed gewerkt. Wie zeiden vroeger al divide et impera? 

    26-12-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eenheidsworst met bittere smaak
    ook voor mensen van goede wil...
    Als je als Vlaming, wat nog steeds een eerbaar statuut is en waarvoor men zich zeker niet moet schamen, om eens andere meningen over politiek te horen op Franstalige zenders moet afstemmen, mag je blij zijn dat dat nog kan. Ik zeg wel kan, of het echt mag durf ik niet meer beweren. 
    Het is alleen nog daar dat ik en andere mening hoor verkondigen. Een mening die in Vlaanderen door vele Vlamingen zou moeten zou moeten verdedigd worden. Maar helaas in ons dierbaar Vlaanderen is de eenheidsworst het enige product dat  men door de strot geduwd krijgt. Het Strikske is een knoeier die er dan toch in geslaagd is de grootste "besparing" door te voeren. Dat Strikske heeft de voor anderen onmogelijke scheiding doorgevoerd, Dat Strikske heeft de geldgieren voorlopig belet ons karkas op te wreten. Ja, dat van Italië afkomstig roze Strikje schijnt meer ballen aan zijn lijf te hebben dat de brulapen hier, dat moet nu wel iedereen toegeven en dat moet voor de "meerderheid" meer dan bitter zijn...
    Op die Franstalige zenders wordt heel rustig en bedaard gezegd dat maximaal 15%van de Vlamingen uit België wil afstappen, en volgens hen is 15% toch nog altijd geen meerderheid, in tegenstelling met de slimste mens van het universum die blijft beweren dat of het nu 15 of 28% is, het is de meerderheid en de meerderheid beslist voor en over de minderheid, in dit geval 72% of 85% , die minderheid moet zijn bek houden, moet doen wat de meerderheid beveelt. En ook dat moeten wij Burkiaans begrijpen, niet de "massa" van de meerderheid maar wel de leider, de Führer beveelt, zijn slippendragers voeren de bevelen uit en zullen er op toezien dat de rest, de minderheid van 72% of 85% in het gareel marcheren, op maat en de hielen kappend, nationale volksliederen zingend en vaandels zwaaiend om de verzuchting naar kunst te vergeten. 
    De vieze eenheidsworst met bijzondere bittere smaak wordt nu al opgediend door alle Vlaamse (Vlomse) partijen. Tering naar de nering vermengd met rechten en plichten, overgoten met voor wat hoort misschien ook wat en armoede is geen schande trouwens armoede is de fout alleen van de arme en moet de rijke geen schuldgevoelen geven. De eenheidsworst gaat er in willen of niet, allen verkopen haar met of zonder veel enthousiasme, hoewel de kraampjes in verschillende kleuren zich al verdringen om de grootste omzet worst aan de man te brengen. 
    Is het dan te verbazen dat de worstenmakers van nog verschillend gekleurde kraampjes gaan uitrusten in hun riante villa's ze noemen het optrekjes, in het buitenland waar ze zich kunnen ontdoen van die walgelijke stank van de eenheidsworst die echter in het gezegend Vlaanderen oh lieflijk land geen windeieren oplevert. 
    Politici van verschillende pluimage komt allen te gader, politici aller strekkingen verenig u, verdeel de buit nu ze er nog is. Geef geen parels aan de zwijnen, zoals Edmond Burke reeds zo lang geleden wijselijk sprak. Politici schaar u aan de rijke dis en breng je kroost en toekomstige kroost al mee, er is genoeg. 
    Het was me een waar genoegen op deze dag van ik weet niet welke boodschap ik naar hartelust kon vertellen uit het boek van duizend en één zuchten. Vergeet niet handje voor het mondje bij het hoesten...

    25-12-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    24-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De toespraak...
    Los van koningschap en van wat, wie , waarom en hoe vond ik dit een "goede" boodschap. En of er nu bezorgdheid voor de "eigen" zaak in de boodschap verborgen zat, het maakt me niet uit. De boodschap was duidelijk, veel duidelijker dan wat onze Vloamse" politici durven zeggen. Hij zei dat wat de vele intellectuelen zowel in Vlaanderen als in gans België als in Europa al lang bezorgd zeggen. Pas op, Pas op, luister naar de verborgen boodschappen, laat u niet meeslepen door zoete woordjes die heel bitter zullen smaken. 
    Eigenlijk worden de oren van de politici eens flink gewassen en het is de hoogste tijd. 
    De zaadjes van de haat zijn uitgekomen, zijn grote sterke planten geworden en zoals alle onkruid overwoekeren zij de inheemse, nuttige planten en verstikken hun omgeving.  De koning wees terecht op het verschijnsel dat de economische situatie de beste meststof is voor de woekering van  parasiterend onkruid. En dat terwijl ik als natuurliefhebber nooit spreek over onkruid. 
    Wij, de oude zageventen die niet meer meekunnen, wel wij weten nog iets over de geschiedenis en dat kunnen vele jongeren helaas niet zeggen. Wij zageventen kunnen wijzen op de gevaren die op ons af komen. Wij zageventen kunnen verwittigen voor de vossen die in het kippenhok aan het preken zijn... 
    Wij oude zageventen opgevoed in een hard en vaak oneerlijk autoritair systeem hebben ons door de afvallingsysteem van een streng schoolwezen geworsteld en
    wij hebben leren lezen. Wij kunnen nog altijd lezen en hebben de vermaakberichtgeving van de media niet nodig, meer nog wij zijn in staat de hals over kop toenemende zwakte van de nieuwsgaring, van onze nieuwsankers te zien. Wij, oude zageventen kunnen ons tegen de permanente steeds meer openlijke hersenspoeling  wapenen,  beschermen. En Wie kan dat nog? Kunnen de jonge ouders die van 's morgens tot 's avonds moeten boksen om te kunnen meedraaien in een heksenketel? Kunnen verantwoordelijke ouders die dagelijks bang wakker worden met de vraag of zij morgen nog een job zullen hebben, hun karige vrije tijd die ze met hun kroost op een gezonde wijze zouden moeten doorbrengen, besteden aan studie en speurwerk om onze politici te controleren. En helaas, zelfs de politici die beweren onze gedachten te verdedigen. Helaas ook zij zijn niet vrij van zonden.
    Waarom laten Vlaamse socialisten schaamteloos dag in dag uit op hun kop kakken? Waarom, waarom gaan ze niet de straat op en brullen ze daar de mensen niet toe dat socialisme geen ziekte is, geen afwijking, geen profitariaat, geen smossen met andermans geld. Waarom hoor ik ze niet? Nochtans ik hoor nog zeer goed, en toch hoor ik ze niet.  Wel ik ben zo goed als zeker te weten waarom. Ik kan het nu nog niet brutaal in de media smijten, maar het zal moeten. Ik zal het moeten doen, wil ik respect houden voor mezelf. Dat maakt me ziek, droevig, kwaad en diep beschaamd. 
    Zoals mijn leermeester o kunikos, Diogenes wil ik de straat op gaan bij klaarlichte dag met een lantaarn en de verbaasde toeschouwers toesnauwen:"Ik zoek een socialist!"

    24-12-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik en de democratie...
    Lijkt nogal hoog van de toren geblazen. Maar daarom niet minder belangrijk. De democratie is ziek, ze werkt niet, er zijn er twee en meer van dat volgens een paar nitwitten (uitdrukking die mijn misprijzen moet verwoorden) enz...
    Democratie startte in Griekenland in Athene, maar kreeg haar volle invulling dankzij de  Verlichting. 
    De verlichting waar ik het reeds meerdere malen over had, en blijkbaar niet genoeg, is één van de grootste stappen voorwaarts geweest.   Verlichting (stroming) - Wikipedia   De Verlichting, pijler van onze beschaving  De grote gedachten vinden wij terug in: Vrijheid, gelijkheid en broederschap - Wikipedia   Liberté, Égalité, Fraternité - Vikidia, l’encyclopédie des 8-13 ans  (om even de schoolse kennis op te frissen!)

    Laat u dus niet meeslepen door "het" grote misleidende bedrog! Niet het volk, niet de arbeider, de loonslaaf, de kleine zelfstandige, de bediende, de kunstenaar, wetenschapper, de denker keren zich tegen de democratie. Waarom zouden ze?De baby duwt de voedende borst van de moeder toch ook niet weg, waarom zou hij? Laat u dat niet wijsmaken!
    Pas op voor de vos die de hennen een nieuwe democratie komt voorstellen... Pas op voor de wolf in schaapskleren...
    Wie beweert dat onze democratie niet werkt? Diegene die haar onverpoosd probeert te schaden, uit te hollen en te verzwakken. Waarom doet die dat? Omdat die  waarden zoals solidariteit,  gelijkheid van rechten en plichten, gelijkwaardigheid, gelijke ontplooiingskansen hem in zijn eigen egoïstisch streven hinderen. Ze beletten hem anderen naar believen te misbruiken. Zo simpel is dat. Met misbruiken heb ik het niet over dat andere  ziekelijk, pervers gedoe van zovelen. Met misbruiken heb ik het over mensen de nodige kansen niet gunnen die hen verder helpen! Hun overtuiging en stelling die ze al eeuwen openlijk verdedigen is: Als "ik" rijk is moet niet iedereen rijk zijn. Er zijn er die niet rijk moeten zijn, die moeten werken, die hun plaats moeten aanvaarden, die hun plichten moeten kennen! 
    Zij die zeggen dat de democratie niet werkt, geloven dat er  zwakken en  sterken moeten zijn, en daar moeten de zwakken zich bij neerleggen. Dat noemt "het" organisch gegroeid, zoals mos op een boomstam. Wie daar voorstander van is, moet terug naar het eerste begin gaan. Met een steen en een knots vechten voor een hol. 

    De democratie moet onverdroten versterkt worden, ze moet permanent bewaakt en verfijnd worden. Het is de hoogste tijd of wij geraken in een meer dan gevaarlijke stroomversnelling...


    19-12-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    16-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V E r aaaaaande R I nnng. Watte?
    Boem, boem tarara boem, klop, boem.

    Ver boem, boem ander Tralala boem ing. 

    De Vloaming koos voor Boem, boem, VERANDERiNG, knots,boem tralala... Lalla...   lala ....la ... lllll...

    En wat begrijpt U, waarde ,als men de term "verandering" in je kop klopt? U meent te begrijpen dat verandering natuurlijk verbetering betekent. 

    SSSSSTTTT!    Over welke verbetering heeft "het" het? 

    Laat ons met open mind (oei een gasboete)  een queste ( weer een) houden naar die verandering in de zo bezongen, bewierookte, organisch verweven in het nationale, Vloamse (dat zou er een moeten zijn) bewustzijn. 

    Ik beluister en beluister Wakker op zondag op ATV: Ik beluister en luister en zoek.... Uitzending 15/12/12  Met de afvaardiging van de meerderheid.

    Ik leer dat: Al wat goed was verder gezet wordt..... (dus geen verandering....
    Al wat "goed" in de pipeline zat, verder gezet wordt....(dus geen verandering...
    Men nog niet alles heeft uitgewerkt....( dat wordt dan de aangekondigde verandering....
    De verandering is een andere ingeslagen weg...( Nu wordt het duidelijk....

    Blijkbaar heeft de voor "het" stemmende Vloaming een betere glazen bol dan "het" nu in interviews aan de man durft brengen ! Die "het" volgen, brullen, dreigen, schimpen op de beschikbare fora van alle beschikbare media, over de grote verandering en kennen al de voordelen, zien de verlossing al in al haar glorie...  Contradictie op contradictie op tegenspraak op .... Dat had U, lezer ook al bemerkt!

    Weet die bezeten bloggende vrij  beperkte, maar onvermoeibare aanhang van "het" het dan beter als de Nieuwe elite van die meerderheid (28%) van de verandering zelf, of moeten wij dat anders begrijpen. Moeten wij aannemen dat er een veranderende agenda is die men vergat openbaar te maken, Zou Dat? Neen toch, dat zou een echte verandering zijn...

    Vraagje: Is iets beloven en niet waarmaken een gasboete waard? Is het houden van een dubbele agenda ook een gasboete waard? Dat het uitschelden en bedreigen van andersdenkenden een grove fout is, is vanzelfsprekend, welke gasboete staat daar op? Was maar een vraagje. "Het" gaat zich donkerblauw betalen... (blauw zijn de l... dus donkerblauw zijn de...n. ...)

    Dag Vloanderen, er is veel werk aan de Vloamse winkel.... AAAA   AAAA met  brede mondstand, tong iets naar achteren, en plat, mondhoeken iets optrekken. Dus aaaa  en dat is een totaal andere klank dan in de eerste letter  Antwerpen.  "Maar waar waren haar maten naartoe gevaren".... Oefenen jongens, heel veel oefenen en dan komen de volgende lessen. anders geen steun meer, dakloos en terug naar af. 

    16-12-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    14-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een giller, maar een zure...
    't Stad is van iedereen, 't Stad is van ons en nu komt "het" doodleuk zeggen dat voornamelijk, hoofdzakelijk de tweeverdieners welkom zijn. Zoals giften boven de 1000€ zijn welkom, andere niet... Van een brutaliteit gesproken, dat kan tellen. 
    Bovendien vraag ik me af welke hardwerkende, jonge Vlamingen als tweeverdieners een loft aan het Mas, of langs de kade of rond de zuiderdokken kunnen betalen? Neen, natuurlijk niet, het gaat om
    zes-, acht-, tienverdieners! En die zouden inderdaad een flinke belasting kunnen ophoesten, zouden... maar doen ze dat? 
    En juist die veelverdieners moeten volgens "het" aangetrokken worden en die moeten hun peperdure firmawagen in de peperdure privaatparking onder de peperdure loft kunnen rijden. Die wensen inderdaad niet in de kribbe van de kathedraal te staan, dat lijkt me logisch. En dus,"het" past het mobiliteitsplan aan de veelverdieners aan. "Het" beweert dat die overheersende voorliefde voor de private peperdure auto ook dient om het toerisme te bevorderen. Vreemd, Zermatt telt 13000 toeristen bedden en niet van de goedkoopste en, juist Zermatt is autovrij... "Het" lult er maar op los dat het vermoeiend is, want men verpruts zijn tijd om op die nonsens te reageren. 
    Dames met peperdure bontjassen en peperdure versierselen, en een peperduur hondje met aangepaste versierselen zie je nooit, nooit op tram 3 of op ze lijn 24! Ook niet op de andere lijnen, toch niet tussen het plebs, het grauw, het ordinaire volk dat al dan niet nog mak gaan werken. Heren in peperdure maatpakken met Rollex aan de pols en schoenen van beschermde diersoorten gemaakt, ook niet. Dus hoe geraken die in hun peperdure flat of in hun peperdure boetiek? Met de bus? Met de tram? Ben je gek! 
    't Stad is van ons! maar ik behoor niet tot ons, dus het stad zou eigenlijk van hen moeten zijn. Maar eigenlijk is het onze stad, laten wij die dan zo maar afpakken? Ja, dat laat men, men is hier te begrijpen als de koploze, beter is de hersenloze massa die voor "het" stemde, zonder te weten waarover het gaat. En "het" heeft het niet in het geheim gedaan, neen, open en bloot met een pak friet en een pak van SKM, waartegen ik absoluut niets heb. 
    Een hint, in (van innen, een vreemd pervers woord) de belastingen van al diegenen die hun kost rijkelijk in Antwerpen verdienen en dan mogen de gewone, "organische" Antwerpenaren, zelfs met bescheiden inkomen blijven wonen en hoeven hun buurten niet jarenlang gepland en opzettelijk te verkrotten tot men (wie zou dat zijn,) de heldhaftige strijd kan aanbinden tegen verkrotting en verloedering en erger nog concentratie! Simpel en eerlijk.

    Zermatt:Zermatt (Skigebied in Zwitserland) 
    "Het" wordt door mij niet verder benoemt, mijn geneesheer heeft me dat verboden!
    Och ja "Organisch" dat is een term die "het" permanent gebruikt om te bewijzen wat elke ontwikkelde burger belachelijk vindt.
    Nu vlug naar het toilet!

    14-12-2012 om 18:39 geschreven door Walter


    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van "het" wordt men zo vreselijk moe...
    In de letterkunde heeft men het soms over unheimlich, een gevoelen dat als het ware een waarschuwing aangeeft. Wel "het" is nog erger dan unheimlich, en ieder mag zelf zoeken, hoe erg. 
    Dat "het" voortdurend begrippen anders gebruikt, naar het "het" uitkomt vermelde ik al en dat is unheimlich en moeilijk en weird. Democratie is zo een voorbeeld. Met veel blabla wordt beweerd dat "het" pro democratie is. In de werkelijkheid heeft "het" een variabele, aangepaste non-democratie voor bepaalde delen van de bevolking, dus dat is geen democratie maar dat heet een etnocratie. Een deel van het volk heeft bepaalde rechten... en een ander deel van de bevolking heeft vooral plichten. Wordt U daar niet moe van? 
    "Het" heeft een kop, een leider of een Führer wat onaangenaam klinkt. De Leider zal ik maar zeggen loopt rond in de geschiedenis met een mandje en verzamelt geen bloempjes maar gedachten. En zoals vele oudere mensen beweren dat vroeger alles veel beter was, toen de vrouwen nog stierven in het kraambed, een griep dodelijk kon zijn en de baljuw  op vraag van de rentmeester van de heer je naar believen kon laten opsluiten of door verwijzen naar het godsoordeel en dat was echt niet plezant. Maar je vroeger was het altijd beter want men was jong en kon verliefd worden. Wel "het" met het mandje verzamelt gedachten die sommigen vroeger beter vonden. Ieder moet zijn plaats kennen en ieder moet leren zijn plan te trekken. Met andere woorden men moet zijn plaats kennen en dat gewoon aanvaarden. Inderdaad zo was het altijd tot de grote filosofen van de verlichting deze onmenselijkheid aankaarten en met hun leer van de Verlichting de grootste stap voorwaarts zetten. Prachtig, hoera maar er waren de bevoorrechten die al altijd genoten en genomen hadden die met lede ogen zagen dat er aan die zelf verschafte voordelen een beetje geknabbeld werd, ervoeren dit als  een ondraaglijk onrecht... En zij zullen nooit, nooit rusten om die voorrechten, die gunsten, die onrechtvaardigheden terug te bekomen. 
    En daarom heeft de leider het zo dubbelzinnig over democratie (die er geen is), over solidariteit (die er geen is), over rechten en plichten en de non stop draaiende mantra's die door zijn hovelingen  klakkeloos herhaald worden en dan via een uitgewerkt net van media en fora gevoed door een leger volgelingen dagelijks, permanent, zonder ophouden op onze samenleving afgevuurd worden. En...    het blijkt te werken. Zij die gaan inleveren, gaan betalen, verarmen roepen verheugd hoera en stappen vrolijk achter de gedachten van de leider, zoals de soldaten zingend achter Napoleon naar Moskou marcheerden en...   uitgedund, verminkt, uitgehongerd in vodden naar huis strompelden. 
    Dat wou ik nog even kwijt. Maar ik wordt er moe van en vermits de toekomst met de dag korter wordt begin ik soms te denken:
    Wie niet horen wil, moet voelen, en voelen zullen ze!

    13-12-2012 om 13:25 geschreven door Walter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bangelijk, hachelijk, belachelijk...
    Hoewel het ganse discour zeker voor jonge, zwakkere medemensen werkelijk bangelijk is en het voor onze samenleving in haar geheel meer dan hachelijk wordt is het voor een oudere op de koop toe belachelijk. "Het" dat verder geen naam meer krijgt is hoe langer hoe meer belachelijk.
    De inburgering. Vermits ik in mijn jeugd mij al ergerde aan de wat wij Franscillions noemden in A. Zeker als de rijkelijk uitgedoste Frans brabbelende dames hun zitplaats op tram 17 opeisten om met vriendinnen in de "visbakken" op de Keizerlei koffie met gebak te gaan degusteren en de geüniformeerde "mannekes" van de Belgiëlei op dezelfde tram stonden druk en neerbuigend naar ons stonden te doen, is inburgering geen vies woord. 
    Die groep Vlamingen waartoe ook mijn gootmoeder slecht halvelings en zijdelings behoorde, keek op onze "TOAL" meewarig, misprijzend neer. Die hadden toen een "TOAL"-update zeker nodig gehad. Maar "het" heeft het daar niet over. "Het" raast als een kieken zonder kop over allochtonen en dan alleen de armen die als godsdienst de Islam hebben. 
    Ik heb heel wat kinderen uit die groep gekend die ik even wil voorstellen. Marrokanen , Berbers uit de Atlas met eigen taal, van zeer arme afkomst, totaal onwetend over de samenleving hier, gelovig en met de bedoeling zodra het kan naar hun land terug te keren komen hier werken en proberen de enige levenswijze die ze kennen hier te beleven, te organiseren. Hun kinderen zijn dus Berbers die op straat Antwerps als Toal leren en in de school misschien een beetje Nederlands leren. Hun leraars godsdienst spraken Arabisch, een vreemde taal, en die moeten ze leren om de Koran te leren kennen. Dus even samenvatten, Berbers, Antwerps, Nederlands, Arabisch en goede leerlingen aangemoedigd door verantwoordelijke onderwijzers volgen in het middelbaar de Latijnse klassen. Zoals iedereen leren zij Engels, dan Frans en bestuderen zij ook wat Latijn naast al de andere vakken. 
    Ik heb er gekend die met brio geslaagd zijn maar meer die door een Neerlandicus die de puntjes zeer scherp op de i plaatste op het einde van de humaniora afgestopt werden. Zonder diploma of verloren gelopen in een beroepsklas beginnen zij aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Hoe voelen zulke jongeren zich? Spreek hen over inburgering. Niet dom zijn en ondanks de inspanningen toch geen kans krijgen is moeilijkheden zoeken. "Het" ontneemt volledige generaties elke motivatie en dan heb ik het over zeer gemotiveerde, flinke studenten, hoe reageren dan de zwakke nauwelijks gemotiveerde leerlingen die natuurlijk alleen de mislukkingen als voorbeelden zien. 
    Natuurlijk moet iedereen de ernstige kans krijgen en grijpen om in te burgeren. Dat vergt veel inzicht en zeer veel kunde om de aanpak te laten slagen. Dat kost de maatschappij veel geld en tijd en geduld en verdraagzaamheid. Daar moet een beloning aan verbonden zijn en zeker geen afstraffing en uitsluiting. 
    Ik zei belachelijk. Ja stel dat die dwangmethode zou uitgevoerd worden en de echt meer dan begaafden lukken, dan staan die verder dan onze autochtone minder begaafden, minder gemotiveerden,minder geschoolden... Moeten die dan ook gestraft worden?  Zeer netelige vraag.  Wel, "zijn" grote leermeester,  Burke, heeft het over: "a swinish multitude" sic,  is dat niet vrij vertaald een varkensstal? Dus die groep autochtonen, "Goede Vlamingen" zijn dan een varkensstal?  Belachelijk, meer nog, uit die "varkensstal rekruteert "het juist erg veel stemmen, want die hebben niet veel gelezen, zijn niet gewoon te studeren en ook te lezen. 
    Terug naar meer "verlichting, veel meer verlichting, ontvoogding van de massa, bewaken van de gezonde democratie, een sterke solidariteit, daarin zit toekomst!  "Het" betekent verandering, maar welke, die van jaren terug, die van de sterkste schouders zullen het meeste pakken...

    Lees Burke:Edmund Burke - Wikipedia

    13-12-2012 om 00:19 geschreven door Walter


    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De pil in het honingkoekje...
    Een gezellig viertal dat rustig keuvelt over wat vaagheden, de toekomst van Antwerpen. Toch niet zo erg... Zie je wel...
    De kernwoorden van Burke en Dalrymple werden in het honigkoekje gestopt. Rechten en plichten, (Voor wie de rechten, voor wie de plichten), mobiliteit, welke? (Eerst auto tot in de binnenstad, en de rest kan daar ook geraken.) Taal! Uitgesproken toal! Taal is een kernwoord voor deze politici, die een erbarmelijke uitspraak en taalbeheersing hebben, maar zonder die kennis van de toal is van inburgering en zeker van rechten geen sprake. (Welke kennis?) Eigen verantwoordelijkheid. Kruip zelf uit de shit, is het nieuwe moto. Verlaging van de belastingen door de tering naar de nering te zetten. Logisch, dus minder blauw op straat, minder fraudebestrijding, minder investeren in opvang van behoeftigen enz... En gasboetes, maar dat zijn geen verdoken belastingen, waarvoor zullen die gegeven worden? Het dragen van een rode strik, de 1-Meistoet, 1302 niet meevieren, naar een officiële school gaan, al fietsend een storend element zijn voor de limousines? 
    Maar "ik" heeft enorm gewerkt, en buitengewoon onderhandeld. Ik heeft getoond dat Ik de moeilijkste onderhandelingen tot een prachtig einde kan brengen. Hoe zit dat nu ook weer? Extreem rechts met Neo-liberale visie met Neo-leberale partij, met rechtse partij met neo-liberale strekking... Dat moet echt moeilijk geweest zijn! 
    Maar het is positief te vernemen dat "zij" niet tegen de tram zijn, wel tegen de bedding waar de tram zou moeten rijden. Positief is ook dat zij voor solidariteit zijn waarbij een rijke zelf kan beslissen welke sukkel iets krijgt en een welke niks, dat is leuk! Als dat geen verandering is!
    Leuk is ook dat de geschiedenis niet ernstig moet genomen worden, maar dat
    de verhalen, de vertelsels geloofd worden. 
    Maar vindt U het niet een beetje vreemd dat 1968, die prachtige opleving van de maatschappij nu de oorzaak van alle kwaad blijkt te zijn, volgens die Toal-partij. 
    Och ja, denk er aan wie in een andere toal denkt riskeert een gasboete? Alleen nog Vloamse liedekijns, en films over de Vloamse geschiedenis, neen niet geschiedenis,
    de folklore, dat is wetenschappelijker. 
    Neen "wij" doen het
    niet voor de postjes, wij houden het been stijf, wij zijn voor verandering, wij kunnen het, wij weten het, wij zijn de enige, de beste, de allerbeste, en dat is zo, iedereen zegt dat, dus is dat een feit, dat wordt door specialisten in het buitenland bewezen...   

    Aaaaantwaaaarpe wa dis er me a gebeurt? Let oep a toal!

    11-12-2012 om 12:53 geschreven door Walter


    08-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te belangrijk om niet klakkeloos over te nemen.
    Overgenomen uit :De Wereld Morgen.  Klik:Waarom miljonairstaks kern van de democratie is | DeWereldMorgen.be
     

     donderdag 6 december 2012

    Waarom miljonairstaks kern van de democratie is

    Een grote meerderheid van de bevolking is voorstander van een vermogensbelasting. Bij de politici ligt dat anders en dat is geen toeval. Marc Vandepitte legt uit waarom de miljonairstaks een van de beste bewaakte taboes is van ons politiek systeem.
    Waarom miljonairstaks kern van de democratie is
    plutocratie
    Array
    Array

    Ons politiek bestel zoals we dat vandaag kennen, is het resultaat van een lange wordingsgeschiedenis, met daarin een aantal scharniermomenten. In wat volgt staan we stil bij drie zo’n belangrijke momenten en zoomen we in op de fundamentele kwestie van de verdeling van de rijkdom.

    Griekenland: de wieg van de Westerse democratie

    De grondleggers van het politiek denken in het Westen werden al geconfronteerd met een fundamenteel dilemma. Democratie betekent letterlijk dat de macht bij het volk ligt en dus bij de arme(re) meerderheid. Maar, als die armen hun numeriek overwicht daadwerkelijk inzetten om hun (economische) belangen te doen gelden, dan is het snel afgelopen met de rijkdom en privileges van de elite en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Plato (427-347 v.Chr.) wond er geen doekjes om, hij verzette zich krachtig tegen een democratische staatsvorm. Een democratie dwingt namelijk de politici om de bevolking alles te geven waar ze om vraagt. Het gaat daarbij volgens de wijsgeer meestal om grillen, omdat de gewone mensen niet ontwikkeld zijn en dus vooral hun pleziertjes enlagere verlangens nastreven. Zoiets leidt uiteraard niet tot een goed functionerend bestel. Een goedwerkende staatsvorm veronderstelt daarentegen controle op de burgers, want teveel vrijheid leidt tot tirannie

    Die controle betreft volgens Plato ook het bewustzijn. De regering moet toezicht houden op culturele aangelegenheden opdat het denken van de burgers op een juiste manier gevormd zou worden. Enkel de juiste ideeën worden toegelaten, verkeerde ideeën zijn verboden. Kunstenaars en ambachtslieden zijn verplicht om de juiste strekking te volgen. Het regeren zelf komt toe aan de filosofen want zij beschikken over de wijsheid die daarvoor nodig is.

    Zijn leerling Aristoteles (384-322 v.Chr.) laat wat meer opening en vrijheid toe, maar ook hij is gekant tegen een democratische staatsvorm. Een democratie is in zijn ogen een ontaarding van de ideale ‘burgergemeenschap’, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap. “In de democratie zijn de armen koning omdat ze met meer zijn en omdat de wil van het grote aantal de kracht van wet heeft.” En dat is geen goede zaak.

    Democratie is volgens Aristoteles een ontaarding van de ideale ‘burgergemeenschap’, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap.

    Voor Aristoteles is alleenheerschappij uit den boze en is politieke discussie belangrijk. Tirannie en oligarchie (rijken die de macht exclusief uitoefenen), zijn net zoals democratie ontaarde staatsvormen. In zijn zienswijze is het politieke debat echter beperkt tot een kleine elite, van ongeveer tien procent van de Griekse polis. [Raimundo, 17; Novack 28-31] Het gaat om de ‘vrije’ mannen, d.w.z. mannen die hun kost niet moeten verdienen. Slaven, vrijgelatenen, vreemdelingen, vrouwen, maar ook kleine boeren, handwerkers, ambachtslui, winkeliers en handelaars worden uitgesloten van het politieke leven.

    Wat onthouden we van deze twee grondleggers van de Westerse democratie?

    1. Er is een kleine elite die het voor het zeggen heeft. De onderklassen (de meerderheid) worden onder de knoet gehouden. Zij krijgen geen stem in de besluitvorming en bewustzijnscontrole van die groep is belangrijk.
    2. Binnen de kleine elite is tegensprekelijk debat nodig. Tirannen of dictators worden geweerd.
    3. Het zijn niet de rijken die de macht (rechtstreeks) uitoefenen, dat gebeurt door een ‘politieke’ klasse of door een beperkte minderheid.

    De burgerlijke revoluties

    Een tweede scharniermoment in de wording van het westers politiek stelsel is de Franse Revolutie. Op 14 juli 1789 bestormt een grote menigte de Bastille en maakt een eind aan het feodaal regime in Frankrijk. Er wordt een nieuwe Assemblée (parlement) ingesteld. Maar de meningen zijn sterk verdeeld, letterlijk tussen links (jacobijnen en de meer gematigde girondijnen) en rechts (de aristocraten).

    De jacobijnen, onder leiding van Robespierre, sturen aan op algemeen stemrecht (voor mannen), een progressief belastingsstelsel, gratis onderwijs, afschaffing van de slavernij in de kolonies, … De rechtervleugel ziet dat allemaal niet zitten en slaagt er daarentegen in om de wet Le Chapelier in 1791 te laten stemmen, waardoor vakbonden en stakingen verboden worden.  

    De situatie polariseert snel. In 1792 zet zich een radicalisering door onder impuls van de jacobijnen. Er komt algemeen stemrecht, een maximumprijs op levensmiddelen en er volgen heel wat andere sociale en antiklerikale maatregelen. Dat gebeurt echter in een sfeer van escalerend geweld, de zogenaamde Terreur.

    Rechts vreest dat de privilegies (rijkdom) van de opkomende burgerij en de bezittende klasse zullen sneuvelen. Boissy d'Anglas, lid van de rechtervleugel van de Assemblée, drukt het zo uit: “Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. … We moeten geregeerd worden door de besten; de besten zijn diegene die het best opgeleid zijn en het meest geïnteresseerd zijn om wet te handhaven. … Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde.”

    “Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde.” Boissy d'Anglas

    In juli 1794 slaat rechts keihard terug en schakelt de linkervleugel uit. De gegoede burgerij neemt opnieuw het voortouw. De maximumprijs op levensmiddelen wordt afgeschaft en er wordt een tweekamerstelselingevoerd. De Senaat, die uit de adel en rijke burgerij bestaat, dient als buffer tegen de Kamer, waar de lagere klassen vertegenwoordigd (kunnen) zijn. Radicale maatregelen kunnen in de Kamer wel goedgekeurd worden, maar ze moeten ook nog bekrachtigd worden in de Senaat.

    Voor Montesquieu, de theoreticus van de scheiding der machten, was zo’n tweekamerstelsel precies een voorwaarde voor die scheiding der machten: “De mensen zijn niet in staat om zelfstandig te regeren, daarom zijn we aangewezen op professionals van de macht”(professionnels du pouvoir). De rijken met andere woorden, of minstens hun vertegenwoordigers.

    Te radicale ideeën worden de pas afgesneden. De journalist Babeuf pleit voor een grote herverdeling van de rijkdom, een pensioenleeftijd op zestig jaar, gratis voedselbedeling voor de hongerlijdende bevolking, nationalisering van de buitenlandse handel, … In 1796 wordt hij opgepakt en ter dood veroordeeld.

    In 1799 is de situatie in Frankrijk bijzonder onrustig. Om te verhinderen dat de radicale jacobijnen de macht weer zouden grijpen komt er eenstaatsgreep onder leiding van Napoleon. Hij trekt alle macht naar zich toe, ontbindt de Kamer en laat enkel nog de Senaat werken. Er komt ook een cijnskiesstelsel.

    Enkel de begoede burgers krijgen nog stemrecht en kunnen zich laten vertegenwoordigen in het parlement. In de liberale traditie staat het principe ‘No taxation without representation’ (geen belasting zonder vertegenwoordiging) centraal. Maar eigenlijk is het hier vooral het spiegelbeeld ervan dat telt: ‘No representation without taxation’. [Soboul, 90-103; Losurdo, 20]

    Met Napoleon krijgt de nieuwe republiek definitief vorm. De aristocratie is verslagen, het plebs is onder de knoet gehouden en radicale ideeën werden uitgeschakeld. Het tijdperk van de burgerij en het liberaal gedachtegoed breekt aan. Dat gedachtegoed staat wel voor een fundamenteel dilemma. Omdat het gekant is tegen de feodaliteit en de absolute macht van de koning is de liberale traditie voorstander van een representatief systeem.

    Maar zo een representatief systeem houdt het gevaar in dat de onderste klassen omwille van hun getal hun wil zullen opdringen, en meer bepaald een herverdeling van de rijkdom zullen proberen afdwingen. Daarom moet er een politiek systeem komen dat de schijn geeft van representativiteit maar dat gelijktijdig de meerderheid politiek neutraliseert. [Losurdo, 8] Dat gebeurt op dat moment door de invoering van de twee kamers en door een cijnskiesstelsel. (Het meervoudig stemrecht in België is een variant van dat laatste.)

    In Engeland zijn er vergelijkbare evoluties. John Locke, de Engelse theoreticus van de Westerse democratie, waarschuwde al in de zeventiende eeuw voor het gevaar dat een politieke democratisering met zich kon meebrengen voor de bezittende klasse. Voor deze filosoof is het privébezit absoluut en onaantastbaar, zelfs ten aanzien van een verkozen regering: “de opperste macht kan van niemand een deel van zijn eigendom afnemen zonder diens toestemming”.

    Volgens Locke heeft “de overheid geen ander doel, dan het behoud van bezit”. Het tweekamerstelsel en het cijnskiesrecht zorgt ervoor dat de vrees van Locke geen realiteit kan worden. Het cijnskiesstelsel wordt pas in 1867 afgeschaft. In België duurt dat zelfs tot 1918.

    “De overheid heeft geen ander doel, dan het behoud van bezit.” John Locke

    08-12-2012 om 10:29 geschreven door Walter


    05-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze nieuwsankers
    Ico Maly laat zijn kritisch licht ook even over onze nieuwsankers schijnen en opnieuw wordt een zeer sterk vermoeden bevestigd. Maar de situatie is nog veel erger verziekt. Het wordt een bijna hopeloze zoektocht naar objectieve informatie, die met kennis van zake de democratie dient. De toestand is meer dan ongezond.

    Kathleen Cools is gelukkig een positieve uitschieter, hoelang zal zij dat kunnen en mogen zijn? 

    05-12-2012 om 01:30 geschreven door Walter


    01-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N-VA bespaart dus niet op:
    De N-VA wil niet besparen op:

    De notionele interest moet blijven.

    Er mag zelfs geen eenmalige vermogensbelasting komen op bedragen van meer dan 1,25 miljoen Euro.

    De bedrijfsbonussen van toplui inperken is geen optie.

    Aan de grote, dure, benzineslurpende bedrijfswagens mag niet geraakt worden.

    Ergo: Niet besparen op gunstmaatregelen voor toplui en bedrijven!

    Als dat geen verandering is dan weten wij het niet, of?????

    Op strikt wetenschappelijke wijze stelt Ico Maly de feiten vast. En die feiten die liegen er niet om. Daarom moet U zijn boek: N-VA, analyse van een politieke ideologie, lezen en bestuderen. U kan ook Uw schouders ophalen en later vaststellen dat zulks wellicht niet zo verstandig was. 

    01-12-2012 om 12:25 geschreven door Walter


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ico Maly, chapeau vat even samen...
    N-VA wil besparen op:

    Door de overheid in te krimpen.

    Door de pensioenen en uitkeringen te bevriezen.

    Door de werkloosheidsuitkeringen in de tijd te beperken (Max. 2 jaar)

    Door de wachtuitkeringen te schrappen.

    Door het brugpensioen af te schaffen.

    Door de indexering van de lonen af te schaffen.

    Ergo:
    Besparen op de lage middenklasse

    Hopelijk behoort u niet tot deze lage middenklasse, tenzij U voor deze maatregelen gestemd hebt, dan moet u op de blaren zitten!

    Ik heb het al gezegd, ik herhaal het, lees dit formidabele boek dat de echte N-VA bloot legt. (N-VA Analyse van een politieke ideologie) Ico Maly

    01-12-2012 om 09:26 geschreven door Walter


    26-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraagje aan mijn lezers
    Tijdens mijn opfrissende tocht door de uithoeken van Marx en Lenin bleef ik even hangen bij het dialectisch materialisme.  Ook Hegel wees er op dat de basis van dit denken de bewegingswetten zijn. In mijn woorden spreek ik van;  alles is in verandering zeker als ik in de spiegel zie. 
    Nu mijn vraag: zaadje, boom, koolstof, diamant en dan? 
    Of zit de verklaring in de wereld van de atomen en ander klein spul? 
    Of zouden Marx en Lenin en andere vrienden een finaliteit voor ogen hebben.
    Maar zoals einde en begin niet te omschrijven begrippen zijn zou me dit verbazen.
    Kan het zijn dat de fysica vandaag over te beperkte inzichten beschikt om een antwoord te geven. 

    Maak het niet te moeilijk en dank bij voorbaat.

    26-11-2012 om 11:59 geschreven door Walter


    25-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis en kennis
    lijken weleen enorme puzzel. Hoe meer blokjes we op hun plaats krijgen, hoe duidelijker het beeld wordt. Dat is natuurlijk belachelijk eenvoudig voorgesteld. Maar zeker is dat meer weten, meer inzicht betekent en uiteindelijk ons denken sterk bepaalt. 
    Die twee boeken, die wetenschappelijke onderzoeken, waarover ik zo enthousiast ben zijn weer zo'n stukken van de grote-mensen-puzzel. Daar waar Aline Sax °even naar de omstandigheden waarin de collaboratie haar voedselbodem heeft gevonden blijft hangen, kan de lezer niet anders dan de overeenkomsten met vandaag huiverend vaststellen. Bangelijk, en zo overduidelijk! Datzelfde hoofdstuk past naadloos in de studie van Nico Maly° en dan wordt de situatie vandaag glashelder. De feiten zijn inderdaad glashelder, het waarom blijft voor mij duister.
    Ik sta achter de filosofie van de verlichting en ik kan niet begrijpen hoe men voor een terugkeren naar de toestanden, die de anti-verlichting propagandisten zo hevig verdedigen,  een nobele, positieve, voor alle mensen verdedigbare verklaring kan geven. Ik kan er gewoon niet bij.
    Ik vind maar één verklaring:
    mensonterende zwendel gestoeld op discriminerend egoïsme. 
    De anti-verlichting is een monster dat door de rede in de richting van zijn hol gedreven werd, De hoeders van dat monster gunnen zich geen rust, het moet en het zal, als zij hun slag kunnen slaan, de mensheid terugdrijven in twee groepen, een, die heeft en pakt en de andere, de massa die voor de de eersten zullen werken. Die evolutie is onontkoombaar en moet hoe dan ook een nooit gezien conflict veroorzaken. 
    Vriend lezer, ook kameraad lezer of gezellin, het is de hoogste tijd de geschriften van Marx en Lenin heel grondig te bestuderen vanuit een door en door verlicht standpunt, dat kan, dat kan eigenlijk niet anders en daar is hoop nog te vinden.
    Ga eens even rondneuzen op wat ons meestal ontzegd wordt. 
    CP of the Russian Federation, Gennady Zyuganov: "The Epoch of Stalin in facts and figures" [En., Ru.]
    Drie bronnen en drie bestanddelen van het marxisme
    The struggle against opportunism by Nina Andreyeva
    Laat dit een uitnodiging zijn, een eerste klein stapje!

     N-VA wat is dat? Een dieet? Een gezellig frietkraam? Sorry ik weet niet beter... " A knavish speech sleeps in a foolish ear..."
    No Fear Shakespeare: Hamlet: Act 4, Scene 2, Page 2

    ° Hun boeken zijn vandaag mijn gezellen!

    25-11-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    24-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug de oude
    twee potten anabole steroïden, een maxi-pak testosteron, een kilo voedingssupplementen en de dagelijkse reeks sexmassages  een warm bad en een boterhammetje met ei, wat ik voor elke burger aanbeveel,   voel ik me terug de oude en kan ik voorzichtig proberen het politieke treurspel in eindeloos mineur van ver te bekijken, hoewel.  Ja ik heb weer gekeken en dat bedoel ik letterlijk. Alleen gekeken, en ik heb ze niet gehoord, ze, de dames en heren schermvullende politici. Ik kon het aan, hoewel ik in alle eerlijkheid moet toegeven dat ik mij gelijktijdig verdiepte in een prachtig boek. Oblomov van Iwan Gontsjarov is magistraal. De hoofdpersoon van adel leeft in Sint Petersburg en weet dat zijn  immense landgoederen door zijn rentmeesters leeggezogen worden en de bevolking daar vreselijk onder lijdt. Hij zal daar wellicht, misschien, ooit toch wel eens naar toe willen gaan, maar vandaag zeker niet en morgen wordt het winter en , ja we zullen zien... 
    Dus geboeid door de enorme dynamiek van dit meesterwerk en zittend buiten het gezichtsveld van mijn breedbeeldscherm heb ik mijn aandacht niet volledig aan de zo belangrijke politieke actoren kunnen schenken. Ik heb ze dan ook nooit, zelfs niet één keer op slordigheden, tegenspraken, ontwijkingen, leugens, verdraaiïngen of andere nonsens kunnen betrappen. Ik moet toegeven dat zij zorgden voor een stil, bewegend decorum, waarbij spontane lichtvlekken door de halfduistere kamer mij deden denken aan een knappend haardvuur. 
    Wat ik vreesde, namelijk dat ik me zou afkeren van de, onze politiek, die a-politiek of de negatie van wat politiek zou moeten voorstellen, is niet bewaarheid. Ik kan met het fenomeen politici op het scherm uit mijn zicht opnieuw leven zonder permanente aanvallen van hartkloppingen en uitbarstingen van frustraties en erger. Ik durf het zelfs aan waarde landgenoten, u dit  aan te bevelen. Kijkt u gerust naar de meeste politici, ik zeg wel de meeste politici, eigenlijk is deze beperking overbodig omdat het samenraapsel dat zich als politici vermomd om de haverklap op het scherm vertoont met hatelijke en afwisselende misprijzende en spottende uitdrukkingen op hun, ik durf het niet zeggen, zum kotsen, koppen, zou ik denken, dus voor mij geen politici zijn, alleen rel- en haatschoppers. 
    Het is dus een ware opluchting, ik kan dus terug in een zelfde kamer met mijn breedbeeldscherm zitten lezen, wetende dat mogelijk politici over mijn scherm schemeren op voorwaarde, en dat is van doorslaggevend belang, van conditio sine qua non, want ik heb de Grieks Latijnse gedaan, en heb geen behoefte aan boekjes, Latijn voor gebruik in het frietkot, ik
    mag ze, ik wil ze, ik kan ze niet meer horen. 

    24-11-2012 om 11:11 geschreven door Walter


    23-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En toen sprak Elio
    en ik voelde mij niet opgelucht, niet verheugd, alleen moe. Het zal wel aan mij liggen, ik word nu zeer moe van deze politiek. Ik ben ontzaglijk moe geworden van het eindeloos hopen en wachten en steeds maar opnieuw hopen en steeds maar opnieuw moeten vaststellen dat alle hoop schijnbaar nutteloos is. Ik ben dus een dwaas, ik ben iemand die blijft hopen op iets dat niet schijnt te komen. Eigenlijk ben ik een gelovige die hoopt ook dat ooit iets of iemand komt om iets te doen. Maar ik ben geen gelovige. Dus ben ik een steeds maar hopende ongelovige en daarom zal ik dus zo moe worden. 
    Ik zou graag een Bernard d'hermite zijn en in de geleende kreukel kruipen. Dan kon ik af en toe mijn poten even uitsteken en vlug weghollen en dan terug in de geleende kreukel schuilen. Alleen al die gedachte maakt me hoopvol. 
    De werkelijkheid dwingt me steeds opnieuw iets te zijn en te doen dat me meer en meer de strot uitkomt. Braaf zijn, positief zijn, sociaal voelend, begrijpend, vredelievend, hulpvaardig, open, verdraagzaam, breeddenkend, inlevend, vergevingsgezind, gemanierd, onderdanig hoewel, en opnieuw: Braaf zijn, positief zijn, sociaal voelend, begrijpend, vredelievend, hulpvaardig, open, verdraagzaam, breeddenkend, inlevend, vergevingsgezind, gemanierd, onderdanig hoewel en opnieuw... 
    En ik luisterde naar Elio alias de marxist met kleine letter want dat heeft niets te maken met Marx met een hoofdletter. Ik luisterde en probeerde hem te verstaan wat in het Frans zeer goed ging en in het Nederlands weer een stel ongeletterden een reactie zal ontlokken. Ik luisterde en werd dus moe, zeer moe en zakte dieper in mijn zelf gegraven afgrond op zoek naar een lichtje in de duisternis. 
    Maar waarom zat ik daar moe te worden? Ben ik verrast? Verwachtte ik wat anders? Zou mijn aangeboren hoop zo ontredderd zijn dat er al verwachting zonder grond ontstaan is? Ben ik dan zo ontaard, te hopen dat er hoop is voor mijn hoop die aan grenzeloze wanhoop paalt? Dan ben ik ziek. Ik ben niet alleen moe ik ben ziek. Zwaar ziek, ik lijdt aan waanhoop. 
    En toen, en toen, rukte Elio zijn strik los en trok een vlammend zwaard. Met één sprong stond hij op een platte rots midden in de huilende, barbaars vijandelijke monsters die geile kreten en zure vlammen naar hem uitstoten en met smerige, stinkende grijp- en graaipoten naar zijn mooie benen uithaalden en hij danste en danste en liet zijn vlammend zwaard huilend suizen over de wanklanken van een bende koplozen uit de diepten van een onnoemelijk gedrocht naar boven gekrabbeld waren als schele krabben, wriemelend en krochend gedreven door een onstuitbare gemeenschappelijke drang tot ver- en bevuilen. Elio die knappe danser, op laarsjes fijn en de wapperende haren als een stalen helm rond zijn getaand en nobel vreemd gelaat hakte en hieuw en kloof en kapte onvermoeibaar  en joeg de haatspuitende kruipsels  met achterlating van nijptangen, goedendaggen en vuiligheden dwars naar de krochten van hun paradijs. Lang nog hoorde ik vanuit die stinkende diepte een onverstaanbaar mantra herhalen en herhalen, maar vermits het zinloos was kon ik het niet verstaan. 
    Dat was een koortsdroom en prachtige droom van ontroerende schoonheid. Onze hakkelende Elio, redder van de belangen van de.... Oh wat ben in moe, die waanhoop maakt mij nog kapot. Ik moet me haasten want eerst moet ik de laatste honderd bladzijden van het doctoraatswerk van Ico Maly nog verwerken en dan verkneukel ik mij op heerlijke stonden bij Aline Sax met haar eveneens wetenschappelijke werk over de collaboratie; Voor Vlaanderen, voor volk, voor Führen, een kluif om duimen en vingers af te likken. Stof om misschien ooit te genezen van die ziekte, van die besmettelijke waanhoop en opnieuw kracht te krijgen om met de Grote Karl met baard en dichte haardos  Elio Nederlands te leren. 

    23-11-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    17-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanstekelijke domheid
    op zo'n grote schaal verwacht je niet. In een land waar de leerplicht tot achttien jaar is opgetrokken. In een land waar iedereen een TV en bijna iedereen een computer heeft en zelfs een GSM waarmee men onbeperkt informatie kan vergaren. Of men het verwacht of niet die domheid is onrustwekkend, beangstigend zoals steeds meer vrienden beweren. Ik heb nu al lang geleden opgehouden met de misselijk makende schrijfsel van lezers die reageren op berichten in het Nieuwsblad on line opzettelijk niet meer bekeken. Ondertussen is er niets veranderd. Een horde fanatiekelingen blijft baarlijke onzin spuien en oogst bij een horde stompzinnige fanatiekelingen nog steeds jubelend zwarte lof. 
    Onthutsend, ja; beangstigend, ja; onbegrijpelijk... neen. Er is de leider, de groep vazallen en dan de stoottroepen die afgericht worden. Niet met lansen, speren en goedendags (gelukkig nog niet) maar met reacties op berichten in fora van kranten die denken dat zij zo "zaken" doen. De reacties behandelen zelden tot hoogst zelden het oorspronkelijke bericht. De reacties zij mantra's van de verzameling gedachten samengeraapt bij extreem rechtse denkers die ik nooit filosofen zal noemen en die de mensheid liefst zo snel mogelijk mag vergeten. Natuurlijk mogen wij nooit de onmenselijkheden die diezelfde mensheid heeft moeten ondergaan vergeten. Dat nooit! 
    Het allegaartje uitspraken van hun leider en denker die permanent twijfelachtige gedachten van andere verwarde en soms ontspoorde geesten in een pot kletst en er een alchemisten brouwsel mee bekomt, wordt bijzonder handig verstopt in reeks vlotte vleiende gezegden die men als uitlaat van frustraties aan elke volkstoog permanent kan horen maar die een andere grond en betekenis hebben. Platter kan niet. 
    Vraag aan hen die het moeilijk hebben, hoe het gaat: antwoord zelf dat ze het echt moeilijk hebben en het nog moeilijker gaan krijgen. Maak ze kwaad en wijs dan een schuldige aan. Blijf die aanwijzen! Staaf die beweringen met flauwe kul, halve waarheden, verdraaiingen en hele leugens en blijf die herhalen. Laat die mantra's herhalen door de vazallen en de film wordt een voorlopig succes.
    Heb ik me weer laten ophitsen, dom, dom, ze zijn het niet waard, en hij zeker niet, walgelijk!

    17-11-2012 om 00:00 geschreven door Walter


    12-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ico Maly, chapeau!!!!!
    Wat een werk! Dat moet verplicht studiemateriaal worden voor al wie in de verste verte iets met politiek wil te maken hebben. Als door een microscoop bestudeer je elk begrip dat De Wever of zijn NV-a gebruiken en vooral opzettelijk anders gebruiken, en dus zou men kunnen denken misbruiken? De vele  duidelijk opzettelijke vaagheden en misleidende onduidelijkheden worden door deze studie plots heel duidelijk, zodra je weet dat De Wever eigen betekenissen aan begrippen die iedereen kent, geeft en dus iets anders vertelt dan wat de gewone mens meent te horen.  Ondertussen kennen wij ook de bronnen waarop die zogezegde ideologie gestoeld is en in mijn kindertijd zouden wij gezegd hebben daar willen wij niet mee spelen. Dat wou ik ondertussen al kwijt en moet nu nog een pak doorwerken. Ik kan alleen herhalen dat dit verplichte leerstof moet zijn. Mensen mogen later de kans niet krijgen te beweren dat zij het niet geweten hebben! 

    Natuurlijk vind je dit werk bij Epo en ook bij de PVDA. Durven andere partijen daar niet over spreken? Is het te moeilijk? Hebben zij er geen belangstelling voor? Zitten zij er verveeld mee? Ik versta dat niet!

    12-11-2012 om 00:00 geschreven door Walter




    Archief per week
  • 30/01-05/02 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 19/04-25/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 03/11-09/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011

    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)

    Zelfs zonder bericht schrijf ik mijn mening omdat ik een democraat ben en een socialistische visie heb.


    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Licht zoeken in troebel water
  • bloggen.be
  • Roodlinks
  • Humo
  • Le Canard Enchaîné
  • De Wereld morgen
  • PVDA
  • Politiek in Niel
  • Niel en leefmilieu
  • Over veiligheid of...

  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs