Geachte lezer, de jongste teksten komen helemaal onderaan, neen en nog eens neen, nu niet meer verdorie toch, omdat ik stapje na stapje deze bescheiden denkoefening op de blog los laat. Het is een persoonlijke visie, een overtuiging die wellicht ook niet steeds op de enige echte waarheid steunt. Men kan slechts proberen zo correct mogelijk te zijn.
Neen dit is niet definitief! Deze tekstjes borrelden op staan hier te blozen zoals ze het daglicht zagen. Als ik tijd en goesting vind me met rode bic en kritisch oog door deze geestelijke erupties te worstelen, zal ik spelling en spraakkunst met de luizenkam uitpluizen. Vandaag zeker niet want ik heb het veel te druk met zaken die me belangrijker lijken. "If I had a secretareske?"
Zoeken in blog
Zoeken in blog
Positief, kritisch denken.
Wat schort er in Niel, in de politiek? Als alleen Einstein zijn mening mocht uiten, dan wordt het erg stil.
Voor een mening opkomen is een stuk verantwoordelijkheid nemen.
Laat u dus niet meeslepen door "het" grote misleidende bedrog! Niet het volk, niet de arbeider, de loonslaaf, de kleine zelfstandige, de bediende, de kunstenaar, wetenschapper, de denker keren zich tegen de democratie. Waarom zouden ze?De baby duwt de voedende borst van de moeder toch ook niet weg, waarom zou hij? Laat u dat niet wijsmaken! Pas op voor de vos die de hennen een nieuwe democratie komt voorstellen... Pas op voor de wolf in schaapskleren... Wie beweert dat onze democratie niet werkt? Diegene die haar onverpoosd probeert te schaden, uit te hollen en te verzwakken. Waarom doet die dat? Omdat die waarden zoals solidariteit, gelijkheid van rechten en plichten, gelijkwaardigheid, gelijke ontplooiingskansen hem in zijn eigen egoïstisch streven hinderen. Ze beletten hem anderen naar believen te misbruiken. Zo simpel is dat. Met misbruiken heb ik het niet over dat andere ziekelijk, pervers gedoe van zovelen. Met misbruiken heb ik het over mensen de nodige kansen niet gunnen die hen verder helpen! Hun overtuiging en stelling die ze al eeuwen openlijk verdedigen is: Als "ik" rijk is moet niet iedereen rijk zijn. Er zijn er die niet rijk moeten zijn, die moeten werken, die hun plaats moeten aanvaarden, die hun plichten moeten kennen! Zij die zeggen dat de democratie niet werkt, geloven dat er zwakken en sterken moeten zijn, en daar moeten de zwakken zich bij neerleggen. Dat noemt "het" organisch gegroeid, zoals mos op een boomstam. Wie daar voorstander van is, moet terug naar het eerste begin gaan. Met een steen en een knots vechten voor een hol.
De democratie moet onverdroten versterkt worden, ze moet permanent bewaakt en verfijnd worden. Het is de hoogste tijd of wij geraken in een meer dan gevaarlijke stroomversnelling...
19-12-2012 om 00:00
geschreven door Walter
16-12-2012
V E r aaaaaande R I nnng. Watte?
Boem, boem tarara boem, klop, boem.
Ver boem, boem ander Tralala boem ing.
De Vloaming koos voor Boem, boem, VERANDERiNG, knots,boem tralala... Lalla... lala ....la ... lllll...
En wat begrijpt U, waarde ,als men de term "verandering" in je kop klopt? U meent te begrijpen dat verandering natuurlijk verbetering betekent.
SSSSSTTTT! Over welke verbetering heeft "het" het?
Laat ons met open mind (oei een gasboete) een queste ( weer een) houden naar die verandering in de zo bezongen, bewierookte, organisch verweven in het nationale, Vloamse (dat zou er een moeten zijn) bewustzijn.
Ik beluister en beluister Wakker op zondag op ATV: Ik beluister en luister en zoek.... Uitzending 15/12/12 Met de afvaardiging van de meerderheid.
Ik leer dat: Al wat goed was verder gezet wordt..... (dus geen verandering.... Al wat "goed" in de pipeline zat, verder gezet wordt....(dus geen verandering... Men nog niet alles heeft uitgewerkt....( dat wordt dan de aangekondigde verandering.... De verandering is een andere ingeslagen weg...( Nu wordt het duidelijk....
Blijkbaar heeft de voor "het" stemmende Vloaming een betere glazen bol dan "het" nu in interviews aan de man durft brengen ! Die "het" volgen, brullen, dreigen, schimpen op de beschikbare fora van alle beschikbare media, over de grote verandering en kennen al de voordelen, zien de verlossing al in al haar glorie... Contradictie op contradictie op tegenspraak op .... Dat had U, lezer ook al bemerkt!
Weet die bezeten bloggende vrij beperkte, maar onvermoeibare aanhang van "het" het dan beter als de Nieuwe elite van die meerderheid (28%) van de verandering zelf, of moeten wij dat anders begrijpen. Moeten wij aannemen dat er een veranderende agenda is die men vergat openbaar te maken, Zou Dat? Neen toch, dat zou een echte verandering zijn...
Vraagje: Is iets beloven en niet waarmaken een gasboete waard? Is het houden van een dubbele agenda ook een gasboete waard? Dat het uitschelden en bedreigen van andersdenkenden een grove fout is, is vanzelfsprekend, welke gasboete staat daar op? Was maar een vraagje. "Het" gaat zich donkerblauw betalen... (blauw zijn de l... dus donkerblauw zijn de...n. ...)
Dag Vloanderen, er is veel werk aan de Vloamse winkel.... AAAA AAAA met brede mondstand, tong iets naar achteren, en plat, mondhoeken iets optrekken. Dus aaaa en dat is een totaal andere klank dan in de eerste letter Antwerpen. "Maar waar waren haar maten naartoe gevaren".... Oefenen jongens, heel veel oefenen en dan komen de volgende lessen. anders geen steun meer, dakloos en terug naar af.
16-12-2012 om 00:00
geschreven door Walter
14-12-2012
Nog een giller, maar een zure...
't Stad is van iedereen, 't Stad is van ons en nu komt "het" doodleuk zeggen dat voornamelijk, hoofdzakelijk de tweeverdieners welkom zijn. Zoals giften boven de 1000 zijn welkom, andere niet... Van een brutaliteit gesproken, dat kan tellen. Bovendien vraag ik me af welke hardwerkende, jonge Vlamingen als tweeverdieners een loft aan het Mas, of langs de kade of rond de zuiderdokken kunnen betalen? Neen, natuurlijk niet, het gaat om zes-, acht-, tienverdieners! En die zouden inderdaad een flinke belasting kunnen ophoesten, zouden... maar doen ze dat? En juist die veelverdieners moeten volgens "het" aangetrokken worden en die moeten hun peperdure firmawagen in de peperdure privaatparking onder de peperdure loft kunnen rijden. Die wensen inderdaad niet in de kribbe van de kathedraal te staan, dat lijkt me logisch. En dus,"het" past het mobiliteitsplan aan de veelverdieners aan. "Het" beweert dat die overheersende voorliefde voor de private peperdure auto ook dient om het toerisme te bevorderen. Vreemd, Zermatt telt 13000 toeristen bedden en niet van de goedkoopste en, juist Zermatt is autovrij... "Het" lult er maar op los dat het vermoeiend is, want men verpruts zijn tijd om op die nonsens te reageren. Dames met peperdure bontjassen en peperdure versierselen, en een peperduur hondje met aangepaste versierselen zie je nooit, nooit op tram 3 of op ze lijn 24! Ook niet op de andere lijnen, toch niet tussen het plebs, het grauw, het ordinaire volk dat al dan niet nog mak gaan werken. Heren in peperdure maatpakken met Rollex aan de pols en schoenen van beschermde diersoorten gemaakt, ook niet. Dus hoe geraken die in hun peperdure flat of in hun peperdure boetiek? Met de bus? Met de tram? Ben je gek! 't Stad is van ons! maar ik behoor niet tot ons, dus het stad zou eigenlijk van hen moeten zijn. Maar eigenlijk is het onze stad, laten wij die dan zo maar afpakken? Ja, dat laat men, men is hier te begrijpen als de koploze, beter is de hersenloze massa die voor "het" stemde, zonder te weten waarover het gaat. En "het" heeft het niet in het geheim gedaan, neen, open en bloot met een pak friet en een pak van SKM, waartegen ik absoluut niets heb. Een hint, in (van innen, een vreemd pervers woord) de belastingen van al diegenen die hun kost rijkelijk in Antwerpen verdienen en dan mogen de gewone, "organische" Antwerpenaren, zelfs met bescheiden inkomen blijven wonen en hoeven hun buurten niet jarenlang gepland en opzettelijk te verkrotten tot men (wie zou dat zijn,) de heldhaftige strijd kan aanbinden tegen verkrotting en verloedering en erger nog concentratie! Simpel en eerlijk. Zermatt:Zermatt (Skigebied in Zwitserland) "Het" wordt door mij niet verder benoemt, mijn geneesheer heeft me dat verboden! Och ja "Organisch" dat is een term die "het" permanent gebruikt om te bewijzen wat elke ontwikkelde burger belachelijk vindt. Nu vlug naar het toilet!
14-12-2012 om 18:39
geschreven door Walter
13-12-2012
Van "het" wordt men zo vreselijk moe...
In de letterkunde heeft men het soms over unheimlich, een gevoelen dat als het ware een waarschuwing aangeeft. Wel "het" is nog erger dan unheimlich, en ieder mag zelf zoeken, hoe erg. Dat "het" voortdurend begrippen anders gebruikt, naar het "het" uitkomt vermelde ik al en dat is unheimlich en moeilijk en weird. Democratie is zo een voorbeeld. Met veel blabla wordt beweerd dat "het" pro democratie is. In de werkelijkheid heeft "het" een variabele, aangepaste non-democratie voor bepaalde delen van de bevolking, dus dat is geen democratie maar dat heet een etnocratie. Een deel van het volk heeft bepaalde rechten... en een ander deel van de bevolking heeft vooral plichten. Wordt U daar niet moe van? "Het" heeft een kop, een leider of een Führer wat onaangenaam klinkt. De Leider zal ik maar zeggen loopt rond in de geschiedenis met een mandje en verzamelt geen bloempjes maar gedachten. En zoals vele oudere mensen beweren dat vroeger alles veel beter was, toen de vrouwen nog stierven in het kraambed, een griep dodelijk kon zijn en de baljuw op vraag van de rentmeester van de heer je naar believen kon laten opsluiten of door verwijzen naar het godsoordeel en dat was echt niet plezant. Maar je vroeger was het altijd beter want men was jong en kon verliefd worden. Wel "het" met het mandje verzamelt gedachten die sommigen vroeger beter vonden. Ieder moet zijn plaats kennen en ieder moet leren zijn plan te trekken. Met andere woorden men moet zijn plaats kennen en dat gewoon aanvaarden. Inderdaad zo was het altijd tot de grote filosofen van de verlichting deze onmenselijkheid aankaarten en met hun leer van de Verlichting de grootste stap voorwaarts zetten. Prachtig, hoera maar er waren de bevoorrechten die al altijd genoten en genomen hadden die met lede ogen zagen dat er aan die zelf verschafte voordelen een beetje geknabbeld werd, ervoeren dit als een ondraaglijk onrecht... En zij zullen nooit, nooit rusten om die voorrechten, die gunsten, die onrechtvaardigheden terug te bekomen. En daarom heeft de leider het zo dubbelzinnig over democratie (die er geen is), over solidariteit (die er geen is), over rechten en plichten en de non stop draaiende mantra's die door zijn hovelingen klakkeloos herhaald worden en dan via een uitgewerkt net van media en fora gevoed door een leger volgelingen dagelijks, permanent, zonder ophouden op onze samenleving afgevuurd worden. En... het blijkt te werken. Zij die gaan inleveren, gaan betalen, verarmen roepen verheugd hoera en stappen vrolijk achter de gedachten van de leider, zoals de soldaten zingend achter Napoleon naar Moskou marcheerden en... uitgedund, verminkt, uitgehongerd in vodden naar huis strompelden. Dat wou ik nog even kwijt. Maar ik wordt er moe van en vermits de toekomst met de dag korter wordt begin ik soms te denken: Wie niet horen wil, moet voelen, en voelen zullen ze!
13-12-2012 om 13:25
geschreven door Walter
Bangelijk, hachelijk, belachelijk...
Hoewel het ganse discour zeker voor jonge, zwakkere medemensen werkelijk bangelijk is en het voor onze samenleving in haar geheel meer dan hachelijk wordt is het voor een oudere op de koop toe belachelijk. "Het" dat verder geen naam meer krijgt is hoe langer hoe meer belachelijk. De inburgering. Vermits ik in mijn jeugd mij al ergerde aan de wat wij Franscillions noemden in A. Zeker als de rijkelijk uitgedoste Frans brabbelende dames hun zitplaats op tram 17 opeisten om met vriendinnen in de "visbakken" op de Keizerlei koffie met gebak te gaan degusteren en de geüniformeerde "mannekes" van de Belgiëlei op dezelfde tram stonden druk en neerbuigend naar ons stonden te doen, is inburgering geen vies woord. Die groep Vlamingen waartoe ook mijn gootmoeder slecht halvelings en zijdelings behoorde, keek op onze "TOAL" meewarig, misprijzend neer. Die hadden toen een "TOAL"-update zeker nodig gehad. Maar "het" heeft het daar niet over. "Het" raast als een kieken zonder kop over allochtonen en dan alleen de armen die als godsdienst de Islam hebben. Ik heb heel wat kinderen uit die groep gekend die ik even wil voorstellen. Marrokanen , Berbers uit de Atlas met eigen taal, van zeer arme afkomst, totaal onwetend over de samenleving hier, gelovig en met de bedoeling zodra het kan naar hun land terug te keren komen hier werken en proberen de enige levenswijze die ze kennen hier te beleven, te organiseren. Hun kinderen zijn dus Berbers die op straat Antwerps als Toal leren en in de school misschien een beetje Nederlands leren. Hun leraars godsdienst spraken Arabisch, een vreemde taal, en die moeten ze leren om de Koran te leren kennen. Dus even samenvatten, Berbers, Antwerps, Nederlands, Arabisch en goede leerlingen aangemoedigd door verantwoordelijke onderwijzers volgen in het middelbaar de Latijnse klassen. Zoals iedereen leren zij Engels, dan Frans en bestuderen zij ook wat Latijn naast al de andere vakken. Ik heb er gekend die met brio geslaagd zijn maar meer die door een Neerlandicus die de puntjes zeer scherp op de i plaatste op het einde van de humaniora afgestopt werden. Zonder diploma of verloren gelopen in een beroepsklas beginnen zij aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Hoe voelen zulke jongeren zich? Spreek hen over inburgering. Niet dom zijn en ondanks de inspanningen toch geen kans krijgen is moeilijkheden zoeken. "Het" ontneemt volledige generaties elke motivatie en dan heb ik het over zeer gemotiveerde, flinke studenten, hoe reageren dan de zwakke nauwelijks gemotiveerde leerlingen die natuurlijk alleen de mislukkingen als voorbeelden zien. Natuurlijk moet iedereen de ernstige kans krijgen en grijpen om in te burgeren. Dat vergt veel inzicht en zeer veel kunde om de aanpak te laten slagen. Dat kost de maatschappij veel geld en tijd en geduld en verdraagzaamheid. Daar moet een beloning aan verbonden zijn en zeker geen afstraffing en uitsluiting. Ik zei belachelijk. Ja stel dat die dwangmethode zou uitgevoerd worden en de echt meer dan begaafden lukken, dan staan die verder dan onze autochtone minder begaafden, minder gemotiveerden,minder geschoolden... Moeten die dan ook gestraft worden? Zeer netelige vraag. Wel, "zijn" grote leermeester, Burke, heeft het over: "a swinish multitude" sic, is dat niet vrij vertaald een varkensstal? Dus die groep autochtonen, "Goede Vlamingen" zijn dan een varkensstal? Belachelijk, meer nog, uit die "varkensstal rekruteert "het juist erg veel stemmen, want die hebben niet veel gelezen, zijn niet gewoon te studeren en ook te lezen. Terug naar meer "verlichting, veel meer verlichting, ontvoogding van de massa, bewaken van de gezonde democratie, een sterke solidariteit, daarin zit toekomst! "Het" betekent verandering, maar welke, die van jaren terug, die van de sterkste schouders zullen het meeste pakken... Lees Burke:Edmund Burke - Wikipedia
13-12-2012 om 00:19
geschreven door Walter
11-12-2012
De pil in het honingkoekje...
Een gezellig viertal dat rustig keuvelt over wat vaagheden, de toekomst van Antwerpen. Toch niet zo erg... Zie je wel... De kernwoorden van Burke en Dalrymple werden in het honigkoekje gestopt. Rechten en plichten, (Voor wie de rechten, voor wie de plichten), mobiliteit, welke? (Eerst auto tot in de binnenstad, en de rest kan daar ook geraken.) Taal! Uitgesproken toal! Taal is een kernwoord voor deze politici, die een erbarmelijke uitspraak en taalbeheersing hebben, maar zonder die kennis van de toal is van inburgering en zeker van rechten geen sprake. (Welke kennis?) Eigen verantwoordelijkheid. Kruip zelf uit de shit, is het nieuwe moto. Verlaging van de belastingen door de tering naar de nering te zetten. Logisch, dus minder blauw op straat, minder fraudebestrijding, minder investeren in opvang van behoeftigen enz... En gasboetes, maar dat zijn geen verdoken belastingen, waarvoor zullen die gegeven worden? Het dragen van een rode strik, de 1-Meistoet, 1302 niet meevieren, naar een officiële school gaan, al fietsend een storend element zijn voor de limousines? Maar "ik" heeft enorm gewerkt, en buitengewoon onderhandeld. Ik heeft getoond dat Ik de moeilijkste onderhandelingen tot een prachtig einde kan brengen. Hoe zit dat nu ook weer? Extreem rechts met Neo-liberale visie met Neo-leberale partij, met rechtse partij met neo-liberale strekking... Dat moet echt moeilijk geweest zijn! Maar het is positief te vernemen dat "zij" niet tegen de tram zijn, wel tegen de bedding waar de tram zou moeten rijden. Positief is ook dat zij voor solidariteit zijn waarbij een rijke zelf kan beslissen welke sukkel iets krijgt en een welke niks, dat is leuk! Als dat geen verandering is! Leuk is ook dat de geschiedenis niet ernstig moet genomen worden, maar dat de verhalen, de vertelsels geloofd worden. Maar vindt U het niet een beetje vreemd dat 1968, die prachtige opleving van de maatschappij nu de oorzaak van alle kwaad blijkt te zijn, volgens die Toal-partij. Och ja, denk er aan wie in een andere toal denkt riskeert een gasboete? Alleen nog Vloamse liedekijns, en films over de Vloamse geschiedenis, neen niet geschiedenis, de folklore, dat is wetenschappelijker. Neen "wij" doen het niet voor de postjes, wij houden het been stijf, wij zijn voor verandering, wij kunnen het, wij weten het, wij zijn de enige, de beste, de allerbeste, en dat is zo, iedereen zegt dat, dus is dat een feit, dat wordt door specialisten in het buitenland bewezen...
Aaaaantwaaaarpe wa dis er me a gebeurt? Let oep a toal!
Een grote meerderheid van de bevolking is voorstander van een vermogensbelasting. Bij de politici ligt dat anders en dat is geen toeval. Marc Vandepitte legt uit waarom de miljonairstaks een van de beste bewaakte taboes is van ons politiek systeem.
plutocratie
Ons politiek bestel zoals we dat vandaag kennen, is het resultaat van een lange wordingsgeschiedenis, met daarin een aantal scharniermomenten. In wat volgt staan we stil bij drie zon belangrijke momenten en zoomen we in op de fundamentele kwestie van de verdeling van de rijkdom.
Griekenland: de wieg van de Westerse democratie
De grondleggers van het politiek denken in het Westen werden al geconfronteerd met een fundamenteel dilemma. Democratie betekent letterlijk dat de macht bij het volk ligt en dus bij de arme(re) meerderheid. Maar, als die armen hun numeriek overwicht daadwerkelijk inzetten om hun (economische) belangen te doen gelden, dan is het snel afgelopen met de rijkdom en privileges van de elite en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Plato (427-347 v.Chr.) wond er geen doekjes om, hij verzette zich krachtig tegen een democratische staatsvorm. Een democratie dwingt namelijk de politici om de bevolking alles te geven waar ze om vraagt. Het gaat daarbij volgens de wijsgeer meestal om grillen, omdat de gewone mensen niet ontwikkeld zijn en dus vooral hun pleziertjes enlagere verlangens nastreven. Zoiets leidt uiteraard niet tot een goed functionerend bestel. Een goedwerkende staatsvorm veronderstelt daarentegen controle op de burgers, want teveel vrijheid leidt tot tirannie.
Die controle betreft volgens Plato ook het bewustzijn. De regering moet toezicht houden op culturele aangelegenheden opdat het denken van de burgers op een juiste manier gevormd zou worden. Enkel de juiste ideeën worden toegelaten, verkeerde ideeën zijn verboden. Kunstenaars en ambachtslieden zijn verplicht om de juiste strekking te volgen. Het regeren zelf komt toe aan de filosofen want zij beschikken over de wijsheid die daarvoor nodig is.
Zijn leerling Aristoteles (384-322 v.Chr.) laat wat meer opening en vrijheid toe, maar ook hij is gekant tegen een democratische staatsvorm. Een democratie is in zijn ogen een ontaarding van de ideale burgergemeenschap, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap. In de democratie zijn de armen koning omdat ze met meer zijn en omdat de wil van het grote aantal de kracht van wet heeft. En dat is geen goede zaak.
Democratie is volgens Aristoteles een ontaarding van de ideale burgergemeenschap, omdat ze in het voordeel is van de armen en zich niet richt op de volledige gemeenschap.
Voor Aristoteles is alleenheerschappij uit den boze en is politieke discussie belangrijk. Tirannie en oligarchie (rijken die de macht exclusief uitoefenen), zijn net zoals democratie ontaarde staatsvormen. In zijn zienswijze is het politieke debat echter beperkt tot een kleine elite, van ongeveer tien procent van de Griekse polis. [Raimundo, 17; Novack 28-31] Het gaat om de vrije mannen, d.w.z. mannen die hun kost niet moeten verdienen. Slaven, vrijgelatenen, vreemdelingen, vrouwen, maar ook kleine boeren, handwerkers, ambachtslui, winkeliers en handelaars worden uitgesloten van het politieke leven.
Wat onthouden we van deze twee grondleggers van de Westerse democratie?
Er is een kleine elite die het voor het zeggen heeft. De onderklassen (de meerderheid) worden onder de knoet gehouden. Zij krijgen geen stem in de besluitvorming en bewustzijnscontrole van die groep is belangrijk.
Binnen de kleine elite is tegensprekelijk debat nodig. Tirannen of dictators worden geweerd.
Het zijn niet de rijken die de macht (rechtstreeks) uitoefenen, dat gebeurt door een politieke klasse of door een beperkte minderheid.
De burgerlijke revoluties
Een tweede scharniermoment in de wording van het westers politiek stelsel is de Franse Revolutie. Op 14 juli 1789 bestormt een grote menigte de Bastille en maakt een eind aan het feodaal regime in Frankrijk. Er wordt een nieuwe Assemblée (parlement) ingesteld. Maar de meningen zijn sterk verdeeld, letterlijk tussen links (jacobijnen en de meer gematigde girondijnen) en rechts (de aristocraten).
De jacobijnen, onder leiding van Robespierre, sturen aan op algemeen stemrecht (voor mannen), een progressief belastingsstelsel, gratis onderwijs, afschaffing van de slavernij in de kolonies, De rechtervleugel ziet dat allemaal niet zitten en slaagt er daarentegen in om de wet Le Chapelier in 1791 te laten stemmen, waardoor vakbonden en stakingen verboden worden.
De situatie polariseert snel. In 1792 zet zich een radicalisering door onder impuls van de jacobijnen. Er komt algemeen stemrecht, een maximumprijs op levensmiddelen en er volgen heel wat andere sociale en antiklerikale maatregelen. Dat gebeurt echter in een sfeer van escalerend geweld, de zogenaamde Terreur.
Rechts vreest dat de privilegies (rijkdom) van de opkomende burgerij en de bezittende klasse zullen sneuvelen. Boissy d'Anglas, lid van de rechtervleugel van de Assemblée, drukt het zo uit: Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. We moeten geregeerd worden door de besten; de besten zijn diegene die het best opgeleid zijn en het meest geïnteresseerd zijn om wet te handhaven. Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde.
Je moet in ieder geval het bezit van de rijken beschermen. Een land dat bestuurd wordt door de eigenaren is een sociale orde, het land waar niet-eigenaars besturen is een natuurlijke orde. Boissy d'Anglas
In juli 1794 slaat rechts keihard terug en schakelt de linkervleugel uit. De gegoede burgerij neemt opnieuw het voortouw. De maximumprijs op levensmiddelen wordt afgeschaft en er wordt een tweekamerstelselingevoerd. De Senaat, die uit de adel en rijke burgerij bestaat, dient als buffer tegen de Kamer, waar de lagere klassen vertegenwoordigd (kunnen) zijn. Radicale maatregelen kunnen in de Kamer wel goedgekeurd worden, maar ze moeten ook nog bekrachtigd worden in de Senaat.
Voor Montesquieu, de theoreticus van de scheiding der machten, was zon tweekamerstelsel precies een voorwaarde voor die scheiding der machten: De mensen zijn niet in staat om zelfstandig te regeren, daarom zijn we aangewezen op professionals van de macht(professionnels du pouvoir). De rijken met andere woorden, of minstens hun vertegenwoordigers.
Te radicale ideeën worden de pas afgesneden. De journalist Babeuf pleit voor een grote herverdeling van de rijkdom, een pensioenleeftijd op zestig jaar, gratis voedselbedeling voor de hongerlijdende bevolking, nationalisering van de buitenlandse handel, In 1796 wordt hij opgepakt en ter dood veroordeeld.
In 1799 is de situatie in Frankrijk bijzonder onrustig. Om te verhinderen dat de radicale jacobijnen de macht weer zouden grijpen komt er eenstaatsgreep onder leiding van Napoleon. Hij trekt alle macht naar zich toe, ontbindt de Kamer en laat enkel nog de Senaat werken. Er komt ook een cijnskiesstelsel.
Enkel de begoede burgers krijgen nog stemrecht en kunnen zich laten vertegenwoordigen in het parlement. In de liberale traditie staat het principe No taxation without representation (geen belasting zonder vertegenwoordiging) centraal. Maar eigenlijk is het hier vooral het spiegelbeeld ervan dat telt: No representation without taxation. [Soboul, 90-103; Losurdo, 20]
Met Napoleon krijgt de nieuwe republiek definitief vorm. De aristocratie is verslagen, het plebs is onder de knoet gehouden en radicale ideeën werden uitgeschakeld. Het tijdperk van de burgerij en het liberaal gedachtegoed breekt aan. Dat gedachtegoed staat wel voor een fundamenteel dilemma. Omdat het gekant is tegen de feodaliteit en de absolute macht van de koning is de liberale traditie voorstander van een representatief systeem.
Maar zo een representatief systeem houdt het gevaar in dat de onderste klassen omwille van hun getal hun wil zullen opdringen, en meer bepaald een herverdeling van de rijkdom zullen proberen afdwingen. Daarom moet er een politiek systeem komen dat de schijn geeft van representativiteit maar dat gelijktijdig de meerderheid politiek neutraliseert. [Losurdo, 8] Dat gebeurt op dat moment door de invoering van de twee kamers en door een cijnskiesstelsel. (Het meervoudig stemrecht in België is een variant van dat laatste.)
In Engeland zijn er vergelijkbare evoluties. John Locke, de Engelse theoreticus van de Westerse democratie, waarschuwde al in de zeventiende eeuw voor het gevaar dat een politieke democratisering met zich kon meebrengen voor de bezittende klasse. Voor deze filosoof is het privébezit absoluut en onaantastbaar, zelfs ten aanzien van een verkozen regering: de opperste macht kan van niemand een deel van zijn eigendom afnemen zonder diens toestemming.
Volgens Locke heeft de overheid geen ander doel, dan het behoud van bezit. Het tweekamerstelsel en het cijnskiesrecht zorgt ervoor dat de vrees van Locke geen realiteit kan worden. Het cijnskiesstelsel wordt pas in 1867 afgeschaft. In België duurt dat zelfs tot 1918.
De overheid heeft geen ander doel, dan het behoud van bezit. John Locke
08-12-2012 om 10:29
geschreven door Walter
05-12-2012
Onze nieuwsankers
Ico Maly laat zijn kritisch licht ook even over onze nieuwsankers schijnen en opnieuw wordt een zeer sterk vermoeden bevestigd. Maar de situatie is nog veel erger verziekt. Het wordt een bijna hopeloze zoektocht naar objectieve informatie, die met kennis van zake de democratie dient. De toestand is meer dan ongezond.
Kathleen Cools is gelukkig een positieve uitschieter, hoelang zal zij dat kunnen en mogen zijn?
05-12-2012 om 01:30
geschreven door Walter
01-12-2012
N-VA bespaart dus niet op:
De N-VA wil niet besparen op:
De notionele interest moet blijven.
Er mag zelfs geen eenmalige vermogensbelasting komen op bedragen van meer dan 1,25 miljoen Euro.
De bedrijfsbonussen van toplui inperken is geen optie.
Aan de grote, dure, benzineslurpende bedrijfswagens mag niet geraakt worden.
Ergo:Niet besparen op gunstmaatregelen voor toplui en bedrijven!
Als dat geen verandering is dan weten wij het niet, of?????
Op strikt wetenschappelijke wijze stelt Ico Maly de feiten vast. En die feiten die liegen er niet om. Daarom moet U zijn boek: N-VA, analyse van een politieke ideologie, lezen en bestuderen. U kan ook Uw schouders ophalen en later vaststellen dat zulks wellicht niet zo verstandig was.
01-12-2012 om 12:25
geschreven door Walter
Ico Maly, chapeau vat even samen...
N-VA wil besparen op:
Door de overheid in te krimpen.
Door de pensioenen en uitkeringen te bevriezen.
Door de werkloosheidsuitkeringen in de tijd te beperken (Max. 2 jaar)
Door de wachtuitkeringen te schrappen.
Door het brugpensioen af te schaffen.
Door de indexering van de lonen af te schaffen.
Ergo: Besparen op de lage middenklasse.
Hopelijk behoort u niet tot deze lage middenklasse, tenzij U voor deze maatregelen gestemd hebt, dan moet u op de blaren zitten!
Ik heb het al gezegd, ik herhaal het, lees dit formidabele boek dat de echte N-VA bloot legt. (N-VA Analyse van een politieke ideologie) Ico Maly
01-12-2012 om 09:26
geschreven door Walter
26-11-2012
Vraagje aan mijn lezers
Tijdens mijn opfrissende tocht door de uithoeken van Marx en Lenin bleef ik even hangen bij het dialectisch materialisme. Ook Hegel wees er op dat de basis van dit denken de bewegingswetten zijn. In mijn woorden spreek ik van; alles is in verandering zeker als ik in de spiegel zie. Nu mijn vraag: zaadje, boom, koolstof, diamant en dan? Of zit de verklaring in de wereld van de atomen en ander klein spul? Of zouden Marx en Lenin en andere vrienden een finaliteit voor ogen hebben. Maar zoals einde en begin niet te omschrijven begrippen zijn zou me dit verbazen. Kan het zijn dat de fysica vandaag over te beperkte inzichten beschikt om een antwoord te geven. Maak het niet te moeilijk en dank bij voorbaat.
26-11-2012 om 11:59
geschreven door Walter
25-11-2012
Geschiedenis en kennis
lijken weleen enorme puzzel. Hoe meer blokjes we op hun plaats krijgen, hoe duidelijker het beeld wordt. Dat is natuurlijk belachelijk eenvoudig voorgesteld. Maar zeker is dat meer weten, meer inzicht betekent en uiteindelijk ons denken sterk bepaalt. Die twee boeken, die wetenschappelijke onderzoeken, waarover ik zo enthousiast ben zijn weer zo'n stukken van de grote-mensen-puzzel. Daar waar Aline Sax °even naar de omstandigheden waarin de collaboratie haar voedselbodem heeft gevonden blijft hangen, kan de lezer niet anders dan de overeenkomsten met vandaag huiverend vaststellen. Bangelijk, en zo overduidelijk! Datzelfde hoofdstuk past naadloos in de studie van Nico Maly° en dan wordt de situatie vandaag glashelder. De feiten zijn inderdaad glashelder, het waarom blijft voor mij duister. Ik sta achter de filosofie van de verlichting en ik kan niet begrijpen hoe men voor een terugkeren naar de toestanden, die de anti-verlichting propagandisten zo hevig verdedigen, een nobele, positieve, voor alle mensen verdedigbare verklaring kan geven. Ik kan er gewoon niet bij. Ik vind maar één verklaring: mensonterende zwendel gestoeld op discriminerend egoïsme. De anti-verlichting is een monster dat door de rede in de richting van zijn hol gedreven werd, De hoeders van dat monster gunnen zich geen rust, het moet en het zal, als zij hun slag kunnen slaan, de mensheid terugdrijven in twee groepen, een, die heeft en pakt en de andere, de massa die voor de de eersten zullen werken. Die evolutie is onontkoombaar en moet hoe dan ook een nooit gezien conflict veroorzaken. Vriend lezer, ook kameraad lezer of gezellin, het is de hoogste tijd de geschriften van Marx en Lenin heel grondig te bestuderen vanuit een door en door verlicht standpunt, dat kan, dat kan eigenlijk niet anders en daar is hoop nog te vinden. Ga eens even rondneuzen op wat ons meestal ontzegd wordt. CP of the Russian Federation, Gennady Zyuganov: "The Epoch of Stalin in facts and figures" [En., Ru.] Drie bronnen en drie bestanddelen van het marxisme The struggle against opportunism by Nina Andreyeva Laat dit een uitnodiging zijn, een eerste klein stapje!
twee potten anabole steroïden, een maxi-pak testosteron, een kilo voedingssupplementen en de dagelijkse reeks sexmassages een warm bad en een boterhammetje met ei, wat ik voor elke burger aanbeveel, voel ik me terug de oude en kan ik voorzichtig proberen het politieke treurspel in eindeloos mineur van ver te bekijken, hoewel. Ja ik heb weer gekeken en dat bedoel ik letterlijk. Alleen gekeken, en ik heb ze niet gehoord, ze, de dames en heren schermvullende politici. Ik kon het aan, hoewel ik in alle eerlijkheid moet toegeven dat ik mij gelijktijdig verdiepte in een prachtig boek. Oblomov van Iwan Gontsjarov is magistraal. De hoofdpersoon van adel leeft in Sint Petersburg en weet dat zijn immense landgoederen door zijn rentmeesters leeggezogen worden en de bevolking daar vreselijk onder lijdt. Hij zal daar wellicht, misschien, ooit toch wel eens naar toe willen gaan, maar vandaag zeker niet en morgen wordt het winter en , ja we zullen zien... Dus geboeid door de enorme dynamiek van dit meesterwerk en zittend buiten het gezichtsveld van mijn breedbeeldscherm heb ik mijn aandacht niet volledig aan de zo belangrijke politieke actoren kunnen schenken. Ik heb ze dan ook nooit, zelfs niet één keer op slordigheden, tegenspraken, ontwijkingen, leugens, verdraaiïngen of andere nonsens kunnen betrappen. Ik moet toegeven dat zij zorgden voor een stil, bewegend decorum, waarbij spontane lichtvlekken door de halfduistere kamer mij deden denken aan een knappend haardvuur. Wat ik vreesde, namelijk dat ik me zou afkeren van de, onze politiek, die a-politiek of de negatie van wat politiek zou moeten voorstellen, is niet bewaarheid. Ik kan met het fenomeen politici op het scherm uit mijn zicht opnieuw leven zonder permanente aanvallen van hartkloppingen en uitbarstingen van frustraties en erger. Ik durf het zelfs aan waarde landgenoten, u dit aan te bevelen. Kijkt u gerust naar de meeste politici, ik zeg wel de meeste politici, eigenlijk is deze beperking overbodig omdat het samenraapsel dat zich als politici vermomd om de haverklap op het scherm vertoont met hatelijke en afwisselende misprijzende en spottende uitdrukkingen op hun, ik durf het niet zeggen, zum kotsen, koppen, zou ik denken, dus voor mij geen politici zijn, alleen rel- en haatschoppers. Het is dus een ware opluchting, ik kan dus terug in een zelfde kamer met mijn breedbeeldscherm zitten lezen, wetende dat mogelijk politici over mijn scherm schemeren op voorwaarde, en dat is van doorslaggevend belang, van conditio sine qua non, want ik heb de Grieks Latijnse gedaan, en heb geen behoefte aan boekjes, Latijn voor gebruik in het frietkot, ik mag ze, ik wil ze, ik kan ze niet meer horen.
24-11-2012 om 11:11
geschreven door Walter
23-11-2012
En toen sprak Elio
en ik voelde mij niet opgelucht, niet verheugd, alleen moe. Het zal wel aan mij liggen, ik word nu zeer moe van deze politiek. Ik ben ontzaglijk moe geworden van het eindeloos hopen en wachten en steeds maar opnieuw hopen en steeds maar opnieuw moeten vaststellen dat alle hoop schijnbaar nutteloos is. Ik ben dus een dwaas, ik ben iemand die blijft hopen op iets dat niet schijnt te komen. Eigenlijk ben ik een gelovige die hoopt ook dat ooit iets of iemand komt om iets te doen. Maar ik ben geen gelovige. Dus ben ik een steeds maar hopende ongelovige en daarom zal ik dus zo moe worden. Ik zou graag een Bernard d'hermite zijn en in de geleende kreukel kruipen. Dan kon ik af en toe mijn poten even uitsteken en vlug weghollen en dan terug in de geleende kreukel schuilen. Alleen al die gedachte maakt me hoopvol. De werkelijkheid dwingt me steeds opnieuw iets te zijn en te doen dat me meer en meer de strot uitkomt. Braaf zijn, positief zijn, sociaal voelend, begrijpend, vredelievend, hulpvaardig, open, verdraagzaam, breeddenkend, inlevend, vergevingsgezind, gemanierd, onderdanig hoewel, en opnieuw: Braaf zijn, positief zijn, sociaal voelend, begrijpend, vredelievend, hulpvaardig, open, verdraagzaam, breeddenkend, inlevend, vergevingsgezind, gemanierd, onderdanig hoewel en opnieuw... En ik luisterde naar Elio alias de marxist met kleine letter want dat heeft niets te maken met Marx met een hoofdletter. Ik luisterde en probeerde hem te verstaan wat in het Frans zeer goed ging en in het Nederlands weer een stel ongeletterden een reactie zal ontlokken. Ik luisterde en werd dus moe, zeer moe en zakte dieper in mijn zelf gegraven afgrond op zoek naar een lichtje in de duisternis. Maar waarom zat ik daar moe te worden? Ben ik verrast? Verwachtte ik wat anders? Zou mijn aangeboren hoop zo ontredderd zijn dat er al verwachting zonder grond ontstaan is? Ben ik dan zo ontaard, te hopen dat er hoop is voor mijn hoop die aan grenzeloze wanhoop paalt? Dan ben ik ziek. Ik ben niet alleen moe ik ben ziek. Zwaar ziek, ik lijdt aan waanhoop. En toen, en toen, rukte Elio zijn strik los en trok een vlammend zwaard. Met één sprong stond hij op een platte rots midden in de huilende, barbaars vijandelijke monsters die geile kreten en zure vlammen naar hem uitstoten en met smerige, stinkende grijp- en graaipoten naar zijn mooie benen uithaalden en hij danste en danste en liet zijn vlammend zwaard huilend suizen over de wanklanken van een bende koplozen uit de diepten van een onnoemelijk gedrocht naar boven gekrabbeld waren als schele krabben, wriemelend en krochend gedreven door een onstuitbare gemeenschappelijke drang tot ver- en bevuilen. Elio die knappe danser, op laarsjes fijn en de wapperende haren als een stalen helm rond zijn getaand en nobel vreemd gelaat hakte en hieuw en kloof en kapte onvermoeibaar en joeg de haatspuitende kruipsels met achterlating van nijptangen, goedendaggen en vuiligheden dwars naar de krochten van hun paradijs. Lang nog hoorde ik vanuit die stinkende diepte een onverstaanbaar mantra herhalen en herhalen, maar vermits het zinloos was kon ik het niet verstaan. Dat was een koortsdroom en prachtige droom van ontroerende schoonheid. Onze hakkelende Elio, redder van de belangen van de.... Oh wat ben in moe, die waanhoop maakt mij nog kapot. Ik moet me haasten want eerst moet ik de laatste honderd bladzijden van het doctoraatswerk van Ico Maly nog verwerken en dan verkneukel ik mij op heerlijke stonden bij Aline Sax met haar eveneens wetenschappelijke werk over de collaboratie; Voor Vlaanderen, voor volk, voor Führen, een kluif om duimen en vingers af te likken. Stof om misschien ooit te genezen van die ziekte, van die besmettelijke waanhoop en opnieuw kracht te krijgen om met de Grote Karl met baard en dichte haardos Elio Nederlands te leren.
23-11-2012 om 00:00
geschreven door Walter
17-11-2012
Aanstekelijke domheid
op zo'n grote schaal verwacht je niet. In een land waar de leerplicht tot achttien jaar is opgetrokken. In een land waar iedereen een TV en bijna iedereen een computer heeft en zelfs een GSM waarmee men onbeperkt informatie kan vergaren. Of men het verwacht of niet die domheid is onrustwekkend, beangstigend zoals steeds meer vrienden beweren. Ik heb nu al lang geleden opgehouden met de misselijk makende schrijfsel van lezers die reageren op berichten in het Nieuwsblad on line opzettelijk niet meer bekeken. Ondertussen is er niets veranderd. Een horde fanatiekelingen blijft baarlijke onzin spuien en oogst bij een horde stompzinnige fanatiekelingen nog steeds jubelend zwarte lof. Onthutsend, ja; beangstigend, ja; onbegrijpelijk... neen. Er is de leider, de groep vazallen en dan de stoottroepen die afgericht worden. Niet met lansen, speren en goedendags (gelukkig nog niet) maar met reacties op berichten in fora van kranten die denken dat zij zo "zaken" doen. De reacties behandelen zelden tot hoogst zelden het oorspronkelijke bericht. De reacties zij mantra's van de verzameling gedachten samengeraapt bij extreem rechtse denkers die ik nooit filosofen zal noemen en die de mensheid liefst zo snel mogelijk mag vergeten. Natuurlijk mogen wij nooit de onmenselijkheden die diezelfde mensheid heeft moeten ondergaan vergeten. Dat nooit! Het allegaartje uitspraken van hun leider en denker die permanent twijfelachtige gedachten van andere verwarde en soms ontspoorde geesten in een pot kletst en er een alchemisten brouwsel mee bekomt, wordt bijzonder handig verstopt in reeks vlotte vleiende gezegden die men als uitlaat van frustraties aan elke volkstoog permanent kan horen maar die een andere grond en betekenis hebben. Platter kan niet. Vraag aan hen die het moeilijk hebben, hoe het gaat: antwoord zelf dat ze het echt moeilijk hebben en het nog moeilijker gaan krijgen. Maak ze kwaad en wijs dan een schuldige aan. Blijf die aanwijzen! Staaf die beweringen met flauwe kul, halve waarheden, verdraaiingen en hele leugens en blijf die herhalen. Laat die mantra's herhalen door de vazallen en de film wordt een voorlopig succes. Heb ik me weer laten ophitsen, dom, dom, ze zijn het niet waard, en hij zeker niet, walgelijk!
17-11-2012 om 00:00
geschreven door Walter
12-11-2012
Ico Maly, chapeau!!!!!
Wat een werk! Dat moet verplicht studiemateriaal worden voor al wie in de verste verte iets met politiek wil te maken hebben. Als door een microscoop bestudeer je elk begrip dat De Wever of zijn NV-a gebruiken en vooral opzettelijk anders gebruiken, en dus zou men kunnen denken misbruiken? De vele duidelijk opzettelijke vaagheden en misleidende onduidelijkheden worden door deze studie plots heel duidelijk, zodra je weet dat De Wever eigen betekenissen aan begrippen die iedereen kent, geeft en dus iets anders vertelt dan wat de gewone mens meent te horen. Ondertussen kennen wij ook de bronnen waarop die zogezegde ideologie gestoeld is en in mijn kindertijd zouden wij gezegd hebben daar willen wij niet mee spelen. Dat wou ik ondertussen al kwijt en moet nu nog een pak doorwerken. Ik kan alleen herhalen dat dit verplichte leerstof moet zijn. Mensen mogen later de kans niet krijgen te beweren dat zij het niet geweten hebben!
Natuurlijk vind je dit werk bij Epo en ook bij de PVDA. Durven andere partijen daar niet over spreken? Is het te moeilijk? Hebben zij er geen belangstelling voor? Zitten zij er verveeld mee? Ik versta dat niet!
12-11-2012 om 00:00
geschreven door Walter
07-11-2012
Oef, Barack
Ik ken het Amerikaanse volk te weinig om met de "overwinning" van Obama in een uitgelaten jubelstemming te verkeren. Was het de andere geweest, dan zou ik verstomd en onthutst zijn, dat is dus gelukkig nu niet nodig. Maar een natie waarin een enorme massa kiezers denkt en beweert dat Obama Links is, een Marxist is, stemt mij eerder wanhopig. Zoveel onkunde, zoveel domheid, zoveel slechte wil, ik kan er niet bij. Dat er astronomische sommen uitgegeven moeten worden omdat een enorme massa Amerikanen vindt dat zij zich overal gewapend moeten kunnen bewegen, dat zij het recht hebben naar eigen goeddunken iemand die hun land betreedt te mogen doodschieten, dat zij zelf mogen bepalen welke sukkelaars geholpen worden en welke niet, dat zij zich blijkbaar geen barst aantrekken van de verloedering van het klimaat, dat het eigen belang, het eigen beslissingsrecht primeert, is zelfs geen misplaatste mop. Een zo groot land waar hele streken een blind godsdienstfanatisme beleven, dat andersdenkenden uitstoot, dat schijnbaar permanent de "Heer" aanroept en als getuige vermeldt en tegelijkertijd met vuur en zwaard de wereld probeert te regeren. Een cultuur, misschien een verkeerd gekozen woord, die blijkbaar het geld laat primeren boven het leven. Gelukkig waren er opnieuw meer mensen die alvast zulke extreme standpunten niet goedkeuren en een andere kijk op het leven en de mens hebben. Ik kan me voorstellen dat de plaats waar je woont, en de wijze waarop je leeft, een grote, wel zeer grote invloed heeft op je overtuiging. En in zo'n reusachtig land zijn de verschillen blijkbaar enorm, dus zullen er ook verschillen zijn in cultuur en opvatting. Dat kan ik begrijpen. Dat echter een door de omstandigheden gegroeide opvatting en cultuur door bepaalde overheid, door godsdienst en politici veralgemeend wordt en opgedrongen aan de rest, tot over de grenzen heen, maakt mij meer dan ongerust. Neen Barack is geen Marxist, is in de verste verte geen Socialist, het is een mens die aan een betere wereld wil werken, ook voor de zwakkere landgenoten, en dat is een geweldige stap voorwaarts in het land waar ooit Thomas Jefferson zijn Declaration of Independence schreef. Barack en Michelle Obama, grote mensen in een groot land met grote problemen, denk ik.
07-11-2012 om 12:16
geschreven door Walter
22-10-2012
Weer een pak rijker geworden...
En het is een dik pak rijker, een kanjer om U tegen te zeggen. Voor mijn schaarse vrije tijd om weer eens wat litteraire voortbrengsels te plegen een hinderpaal van belang, maar dit krijgt natuurlijk de voorrang. Die kanjer van ongeveer 530 pagina's en daar nog eens 80 pagina's voetnoten bij, werd geschreven door Ico Maly geholpen door een legertje wetenschappers, zal ik ze noemen, om de doctoraatsthesis tot een goed einde te brengen. De kanjer luistert naar de titel, :-N-VA Analyse van een politieke ideologie.- uitgegeven bij EPO en kost opgestuurd 34,95. De eerste honderd bladzijden en 9.3.3 van het algemeen besluit heb ik al achter de rug en de rest moet volgen. Een aantal termen vragen wat opzoeken en gewenning, maar verder is de taal duidelijk en vooral overzichtelijk. Als Linkse rakker met een beetje ervaring in het lezen van zulke werken overkomt me regelmatig de "AHA-Erlebnis", dat dacht ik al, dat vind ik ook en dat verklaart veel, echt de moeite meer dan waard. Het zou me verbazen als de volgende 400 bladzijden me zouden ontgoochelen. Ik kom hier nog op terug, zwaarder gepantserd en gewapend tegen de ideologie van Bart de Wever. Tot lezens.
22-10-2012 om 21:52
geschreven door Walter
17-10-2012
Rukken de bruinhemden al op?
Rukken de bruinhemden al
op?
of zijn ze er al?
Een anonieme bedreiging
door een mannenstem die in Niels dialect een niet meer jonge vrouw bedreigt door te waarschuwen 's
avonds op straat steeds goed om te kijken want een slag op het hoofd kan... Is
dit te geloven? Ja, zeker want die dame kwam op voor de lijst Rood in Niel en
deze lijst haalde 312 stemmen wat gezien de omstandigheden meer was, dan men had
kunnen verwachten. Rood out zich als de Socialisten en zet zich daardoor af
tegen Samen dat samengesteld is uit CDNV, Groen en Samen-SP.a.
Zestig jaar
bestuur onder leiding van een burgemeester van de SP.a is nu beëindigd. Als de brutale bedreiging gelinkt zou kunnen worden aan de beschuldigende mails gericht aan andere kandidaten van Rood dan kan men stellen dat er blijkbaar voor een nederlaag heel gemakkelijk een "stok" wordt gevonden, en ook een "vrouw". Waarmee natuurlijk nog niet gezegd is dat er een verband is tussen de bedreiging en de SP.a, het kan ook wat anders zijn.
Wie is zo laag gevallen om een
oudere vrouw zo te bedreigen? Wie en uit welke hoek komt deze bedreiging?
Wie meent zoveel verloren te hebben of nadeel berokkend te zijn geworden dat hij of zij meent dat juist op dit tijdstip een misdaad gerechtvaardigd is?
Alles wijst duidelijk in een bepaalde richting, maar ik doe niet aan losse verdachtmakingen. Dit moet onderzocht worden, hier moeten alle mogelijke
stappen gezet worden om aan zulk een gemene brutaliteit paal en perk te stellen. zulke mentaliteit kan niet in een democratie. Iedereen met politieke
verantwoordelijkheid in Niel moet zijn of haar ondubbelzinnige stelling
openbaar maken. Nu zwijgen is goedkeuren is stilzwijgend laten begaan en onze
rechtstaat grondig laten aantasten.
Wat betekent het een
oudere persoon 's avonds langs achteren op het hoofd te slaan? Is dat iemand
zwaar verwonden, is dat iemand kreupel slaan, is dat iemand doodslaan?
Hoe moet men die
bedreiging opnemen? Is dit de daad van een criminele idioot, van een
onverantwoordelijke fanaticus? Moet men rekening houden dat zo'n onwezen
werkelijk tot een misdaad kan overgaan? Moet men dan beslissen dat deze
bedreiging het einde is van een grondwettelijke vrijheid? Gedaan met de
bewegingsvrijheid? Begin van een angststaat?
Een crimineel die zulk
een bedreiging uit, zal dan wel zeker geen scrupules hebben om schade toe te brengen,
materiële schade. Waaraan moeten wij dan denken, ramen ingooien, bezittingen
vernielen, brandstichting? Waar houdt dat op? Moet het bedreigde slachtoffer dat
allemaal negeren en doen alsof er niets gebeurd is?
Geldt die bedreiging
alleen de dame die de telefonische boodschap kreeg of ook haar familie, haar
omgeving? Geldt dat voor alle kandidaten van Rood, ook voor de sympathisanten?
Dit is zo maar geen fait divers, ook al zal de overheid eerst stappen zetten
als er iets heel ernstig gebeurt en als er de nodige getuigen zijn en een
advocaat een procedure voor de rechtbank begint, want tegen onbekende kan onze
plaatselijke politie niets beginnen, heb ik zelf ondervonden. En als de dader zijn personalia niet
bekend wil maken dan blijft zo'n zaak wel eens als klacht tegen onbekende en dus
geseponeerd.
En helaas, blijft het
niet tot deze ene wansmakelijke bedreiging, ook de psychologische
oorlogsvoering is al begonnen. Hoe is het mogelijk dat mensen op deze wijze hun
laagste instincten naar boven laten komen. Is dat aangeboren primitief overlevingsinstinct.
Is het beschamende domheid van mensen die niet begrijpen tot welke gevolgen
zo'n gedrag kunnen leiden? Laat ons hopen dat het inderdaad emotionele
uitbarstingen van wraakzucht zijn die na enige tijd beschaamd zullen wegebben.
Maar wij mogen dit niet dulden! Dat kan niet en mag niet! Een hond wordt
opgevoed en van een hond aanvaarden wij geen agressieve bedreiging.
Neen, beste lezer, het
zijn geen bruinhemden, sorry, dit is enkele dagen na 14-10-2012 Te Niel waar
een einde gekomen is aan een zeer lang socialistisch bestuur gebeurd. Zonder op het verdere onderzoek vooruit te lopen, kunnen wij duidelijk stellen: Geen enkele
Socialist, geen enkele Linkse Socialist kan dit aanvaarden, men zegge
het voort, uitschot hoort in onze Socialistische rangen niet thuis.
17-10-2012 om 00:00
geschreven door Walter
16-10-2012
Rood herleeft, Rood groeit!
Rood als kozenaam voor echt, Links
Socialisme, alsof er een rechts socialisme zou kunnen zijn,
herleeft en groeit. De PVDA heeft het zeer goed
gedaan. En zonder glazen bol weten wij dat achter de PVDA sterke mensen staan.
Achter de PVDA schuilen geen profiterende meelopers, zo voel ik het althans
aan.
Zelfs in Niel toonde het onvolwassen, veel te snel
gestarte Rood duidelijk aan dat er behoefte, grote behoefte is aan een
terugkeer naar een Socialistische koers. Hoe waardevol Rood ook mag zijn,
vandaag moet Rood in de PVDA stappen en kan daar gerust een persoonlijke
"touch" behouden, naar buiten moeten zij als één blok, een vrij sterk
blok optreden. De weg die moet gegaan worden is nog zo ver en zo moeilijk dat
wij nog heel veel tijd hebben om over details te twisten. L'Union
fait la Force!