2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
26-08-2010
Trend: Belgen kopen steeds meer via het internet.
Het is een duidelijke trend: Belgen
kopen steeds meer via het internet. Dagelijks starten nieuwe webshops op
terwijl ook de online omzet van bestaande internetwinkels sterk stijgt.
Niet verwonderlijk dat Belgen het meest online te beïnvloeden zijn.
Informatie over de online aankopen in België. De
Belgische consument shopt steeds vaker op het internet. Voornamelijk
vrouwen dan. Dit komt doordat vrouwen vaakst nog het gezinsbudget en de
gezinsaankopen behartigen. Maar doordat zij ook gaan werken tijdens de
dag is het ideaal om de gewone aankopen via het internet te regelen.
Online winkelen is dus een heel handige en snelle manier om de
boodschappen te doen.
De best verkopendeproducten
blijven nog steeds reizen, boeken, CD's en DVD's. Sterke stijgers zijn
tegenwoordig kleding (+ 33,30 %), kledingaccessoires (+31,10 %) en
decoratieartikels (+ 35,60 %). Dit komt doordat de mode- en
decoratieartikels via het internet aan heel scherpe prijzen kunnen
worden verkocht. En zeker voor merkartikelen is de kwaliteit en de
grootte gekend bij de meeste online consumenten. De laatste tijd zien we
dat steeds meer bioscoop-, entertainment- en treintickets online worden
aangekocht. Daardoor daalt het gemiddelde bedrag per aankoop wel iets.
Online shops: booming business. Zijn er steeds meer consumenten die online aankopen doen aan de ene kant, dan zien we anderzijds ook dat er dagelijks nieuwe webshops bij komen. Gemiddeld 5 per dag. Momenteel zijn er ruim boven de 5.000 internetwinkels actief. Dit is een verdubbeling
ten opzicht van vorig jaar. Vaak gaat het hier over totaal nieuwe
online ondernemers, alhoewel ook vrij veel bestaande zaken met online
verkoop beginnen.
De online omzet steeg het afgelopen jaar in België met zo'n kleine +20 %
tot 1,6 miljard euro. Er werden 1/3 meer online transacties
geregistreerd dan een jaar geleden. Maar doordat nu ook steeds vaker
kleinere zaken (tickets e.d.m.) via het internet worden aangekocht is
het gemiddelde aankoopbedrag gedaald tot zo'n 90-95 euro per verrichting.
Besluit. Meer
en meer Belgen gaan nu wekelijks het internet op om online producten of
diensten aan te kopen. Vrouwen zeker, maar ook de gemiddelde consument
ziet dat men online producten aan heel interessante prijzen kan
aankopen. De crisis heeft deze trend zeker versterkt. Daarom investeren
zowel traditionele als nieuwe ondernemingen massaal in het online
verkopen van hun producten.
Vorige weken bespraken we een aantal tips die de prestaties van
websites sterk kunnen verbeteren. Webshops hebben een speciaal doel, nl.
verkopen. Hiervoor bestaan eveneens een paar trucs die de resultaten
positief beïnvloeden. Een overzicht.
Wat is belangrijk voor een online shop?
Een online shop of internetwinkel heeft maar 1 hoofdreden en dat is verkopen.
Het voordeel is dat de markt gigantisch groot is. Er zijn heel veel
mensen met het internet verbonden. Aan de andere kant zijn er weinig
beperkingen zijn. Online kopers zijn niet gebonden aan afstanden,
openinguren, parkeerproblemen, enz. In feite zijn er maar 3 grote problemen:
de taal, vertrouwen door de klant en gevonden worden op het internet.
Dit laatste probleem kunnen we grotendeels oplossen door een webshop
professioneel te maken en met de volgende tips.
Praktijktips om een webshop te verbeteren.
We
gaan ervan uit dat u een professionele, goede webshop heeft gebouwd.
Alles wat nodig is, staat er op en alles functioneert perfect. Toch zijn
er in de praktijk grote verschillen merkbaar tussen online shops
onderling. Sommige trekken spontaan veel meer klanten aan en verkopen gemakkelijker dan
andere. Vaak ligt dit niet aan het online programma zelf, maar is de
inhoud verantwoordelijk. Volgende tips zorgen dat de prestatie van uw
webshop verbetert en dat u meer verkopen (conversies) bekomt:
Een duidelijke omschrijving
van uw artikels zorgt er voor dat zoekmachines uw webshop sneller en
hoger vertonen. Een goede omschrijving stelt u zorgvuldig samen.
Gebruik zoveel mogelijk woorden die mensen intypen in een zoekmachine
om uw product of dienst te vinden. Leg een positieve toon in uw
beschrijving. En geef de mensen informatie waar ze iets aan hebben. En
vooral, gebruik niet meer woorden dan nodig zijn. Korte teksten zijn
ook hier te verkiezen.
Gebruik sprekende foto's
voor uw producten. Goede foto's laten haarfijn zien hoe uw product er
uitziet. Vermijd foto's van verpakkingen. Kies eerder om de inhoud te
tonen. Zo zien klanten hoe uw artikel er uitziet én wat er allemaal in
de verpakking zit (product zelf, instructieboek, garantiebon,
hulpstukken, ;..). Met commerciële foto's werkt u een beetje een ander
nadeel van het internet weg: klanten kunnen een product niet zien,
voelen, testen, ... Een goede foto wekt vertrouwen bij de online koper.
Neem evt. een professonele fotograaf onder de arm.
Zet meerdere foto's
per artikel online. Zo kunt u het product uit verschillende hoeken
tonen, of het tegen een gekend product afzetten. Dit maakt het mogelijk
om kopers een beter beeld te geven over de grootte, gewicht, stijl,
aard, ... van uw artikels. Een goed gemiddelde is drie foto's per
artikel, maar meer mag natuurlijk altijd. Hou wel de kosten voor ogen:
veel foto's kosten tijd om ze goed te fotograferen, tijd om ze online
te zetten (incl. bijschriften) en vaak zit u snel aan het plafond van
uw hostingruimte.
Zoek bijpassende (gerelateerde) artikels
en vermeld ze bij het hoofdproduct. Dat gaat voor extra accessoires
voor een artikel, onderhoudsproducten, serviceplannen, enz. Voor de
meeste producten of diensten is dit mogelijk. Stel ze aan aan de kopers
om ze samen met het hoofdproduct te bestellen. Dit is een nuttige
service aan uw klanten. Bovendien gaat hierdoor uw omzet flink omhoog.
Laat toe dat uw klanten recensies, reacties, aanbevelingen,
... schrijven bij de producten op uw webshop. Positieve reacties van
andere mensen zijn een heel sterke motivator voor nieuwe klanten.
Bovendien worden ze gewoon geloofd en trekken ze aarzelende kopers over
de streep. Ervaring leert dat reacties die online geplaatst worden
meestal positief zijn. Verplicht wel om b.v. de naam en de woonplaats
van de recensent te vermelden.
Zet een aantal sociale knoppen
bij elk artikel. B.v. De vind ik leuk knop om uw product op
facebook te vermelden, mogelijkheid om dit artikel aan vrienden door dt
mailen (= aanbevelen), ... zijn commercieel heel nuttig. Ze zorgen er
voor dat uw webshop op diverse plaatsen vermeld staat.
Bekijk tenslotte zorgvuldig de procedures en de beschrijvingen
van uw online shop. Heel vaak gaat het daar immers mis. Maak dat uw
werkwijze haarfijn en heel duidelijk uitgelegd staat. Vermeld wat er
moet gebeuren om te bestellen. Hoe klanten een reactie of klacht kunnen
doorgeven. Wanneer en hoe er betaald kan worden. Welke garantie er
gegeven wordt. Ook uw algemene voorwaarden en bedrijfsgegevens zijn heel
belangrijk. Zorg dat ze gestructureerd en in leesbare tekst op uw site
staan. Heel vaak is dat immers een van de voornaamste oorzaken waarom
een webshop niet echt goed draait. Eenmaal klanten beslist hebben om een
online bestelling te plaatsen, verzanden ze nogal vaak in onbegrijpbare
procedures, blokkerende betaalknoppen, programma's die de indruk geven
dat ze blijven hangen, onduidelijke voorwaarden, enz. En dan haken de
meeste mensen af.
Besluit.
Om veel te verkopen via het
internet zijn twee zaken onmisbaar: een goede, professioneel gemaakte
webshop en duidelijke, klantgerichte inhoud. Voor het eerste doet u best
beroep op een internetpartner die met kennis van zaken werkt. En voor
de inhoud zijn bovenvermelde tips voor een succesvolle webshop
onmisbaar.
Vorige week gaven we een eerste serie
tips om van een mooie website ook een beste te maken. Deze aanpassingen
gingen meer over het bouwen en uitzicht van een goede website. Naast het
technische speelt ook het inhoudelijke aspect een heel grote rol.
Daarover gaan deze tweede serie tips voor een goede website of webshop.
Waarom is de inhoud van een website belangrijk?
Heel
simpel gezegd omdat de inhoud bepaalt of een bezoeker ook klant wordt.
Daarom wordt een goed werkende website getypeerd door korte, bondige
teksten. Ze zijn informatief en zijn zo geschreven dat ze aanzetten tot handelen. Want dat typeert elke doeltreffende website: ze zorgen dat een bezoek aan de site zinvol
is voor zowel de bezoeker als voor de site-eigenaar. M.a.w. een goed
werkende site zorgt steeds dat er na een bezoek iets achter blijft. Een
bestelling, een naam en adres, een aanvraag voor informatie of voor een
folder, enz.
Goede inhoud kunt u testen, verbeteren en optimaal maken. Daarvoor bestaat een (minder gebruikte) gratis tool van Google, de conversion optimiser.
Met de conversion optimiser toetst u twee versies van eenzelfde website
tegen elkaar af. De twee versies verschillen slechts op een aantal
punten. Beiden worden op beurt vertoond aan de bezoekers. Met de
conversion optimiser kunt u nagaan welke versie het meeste resultaat
oplevert. Vervolgens neemt u de beste elementen op in uw definitieve
website, die u weer kunt afzetten tegen een c-versie. En zo verder
totdat het resultaat van uw website optimaal is.
Hoe kan de inhoud van uw site meer resultaat opleveren?
Eerst
en vooral moet u haarfijn weten wat u wilt bereiken met uw website,
m.a.w. wat ze moet opleveren. En vervolgens vertaalt u dat in een taal
die uw klanten aanspreekt. Een
goed middel om te weten of uw teksten bruikbaar zijn, is de "markttest".
Laat uw vrienden, kennissen, familie (zelfs toevallige) vreemden uw
site lezen en vraag wat ze er van vinden. De inhoud van uw site wordt
verbeterd door:
het gebruik van een duidelijke structuur
bij de opmaak van uw pagina's. Gebruik sprekende titels, verhelderende
tussentitels en goede foto's voor meer uitleg. Zorg dat de teksten kort
en duidelijk verstaanbaar zijn. Als u een lepel verkoopt, noem het ding
dan "lepel'. Meer info over het schrijven van goede teksten vindt u in
het artikel "Hoe schrijf je goede teksten voor het internet."
Zorg voor voldoende redenen om in actie
te komen. Laat een proefexemplaar bestellen. Biedt een folder met tips
aan. Of stuur een kortingvoucher te gebruiken op een volgende aankoop.
Inventiviteit is hier troef. Maar zorg dat het altijd de moeite loont om
zich aan te melden.
Verwerk systematisch en op elke pagina links
in de teksten. Ze genereren immers meer kliks (conversies) dan de
traditionele buttons of tabs. Maar zorg wel dat men na het klikken op de
eigen website blijft. Anders bent u de bezoeker gegarandeerd kwijt.
Test systematisch een aantal verschillende versies
(zie hoger). Experimenteer met teksten, woorden of foto's. Verander ook
even de plaats van de foto's en de onderschriften. En gebruik enkel de
elementen die het beste resultaat opleveren.
Complexere zaken kunnen heel duidelijk worden uitgelegd aan de hand van een video of een geanimeerde presentatie.
Dit kan ook worden gebruikt door webshops als "getuigenis" over hoe
gemakkelijk iets geplaatst / onderhouden / gebruikt / ... kan worden. Of
hoe groot iets is in een interieur b.v. En tegenwoordig kan iedereen
wel een leuke, bruikbare video of animatie samen steken. Hiervoor terug:
try and error is een heel goede methode.
Gebruik zoveel mogelijk kanalen,
en liefst alles wat tot uw beschikking staat. Dus niet alleen offline
stuff, maar zorg voor een link tussen website en uw facebook pagina, een
blog, You-tube, Google buzz, twitter, e.a. Zorg wel dat u steeds blijft
voor ogen houden waarvoor u een bepaald kanaal gebruikt. En gebruik de specifieke troeven van dit kanaal in uw voordeel. Door slim te linken profiteert elk deeltje van de gebruikers die met u in contact komen.
Besluit.
In
de moderne audiovisuele wereld is een website of webshop geen
alleenstaand ding meer. Net zoals een krant een eigen rol speelt, naast
de online versies (voor snel nieuws / overzichten), twitter of sms
berichten (direct nieuws), radio en televisie. Ook een moderne website
of webshop moet op elk moment en overal de mensen kunnen aanspreken.
Want zeker in de toekomst zal ze niet alleen worden bezocht via een
computerscherm, maar ook onderweg via pda of smartphone. Bepaalde inhoud
zal worden gedeeld op andere sites en sociale pagina's en zo steeds
nieuwe bezoekers aantrekken ... op voorwaarde dat de inhoud interessant
genoeg is.
Een mooie website is daarom nog geen
goede website. Het resultaat of de opbrengst bepalen in welke mate een
website of webshop goed werkt. Een aantal ingrepen kunnen de werking wel
gevoelig verbeteren. Deze week belichten we de eerder technisch,
structurele zaken. Volgende week geven we tips om de inhoud te
verbeteren.
Wat is een goede website of webshop?
Een goede site is deze die perfect levert waarvoor ze bedoeld is.
En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Daarom begint een
professionele webdesigner eerst met te vragen wat u van uw website
verwacht, hoe u er mee wilt werken en wat ze moet opleveren. Dat laatste
is wel cruciaal. Een website of webshop moet steeds opbrengen, anders
is ze nutteloos.
Vaak stellen we echter vast dat klanten eigenlijk geen duidelijk doel
bepaald hebben voor hun website. Dat doet u dan best wel eerst even.
Het doel kan divers zijn. Meer aanvragen bekomen bijvoorbeeld, maar ook
meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief, meer fans op uw facebook pagina,
meer deelnemers aan uw evenementen, meer downloads van folders, ... zijn
duidelijke doelstellingen. Dan is het de taak van uw webdesigner om uw
website zo te ontwerpen dat uw site dit resultaat oplevert.
Hoe kan een bestaande website of webshop verbeterd worden?
Eerst
en vooral zijn dit slechts ingrepen. Is een website of webshop echt
niet goed gemaakt, dan is het verstandig om ze gelijk opnieuw te laten
maken. Meestal is dit ook financieel het goedkoopst. Maar als uw site in
se wel goed gebouwd is (technisch en qua inhoud), dan kunnen de
volgende structurele ingrepen de werking van uw website of webshop sterk verbeteren:
Laat uw bezoekers toekomen op een speciale landingspagina,
van waar ze verder doorklikken naar de inhoud uw website. Een goede
landingpagina leunt qua opmaak, teksten en foto's nauw aan bij de
redenen en de voordelen die klanten van u krijgen. Het bevestigt uw
bezoekers dat uw zaak een goede keuze is en dat u levert wat ze zoeken.
Met een goede landingspagina zijn de mensen vaak al half overtuigd.
Zorg dat elk product, dienst of activiteit op uw website een aparte pagina
heeft die direct via de hoofdnavigatie te bereiken is. Elke pagina kan
verder nog apart geoptimaliseerd worden voor het internet zodat uw
aanbod snel en gemakkelijk gevonden wordt door geïnteresseerden.
Wat vaak ontbreekt maar heel belangrijk is. Zorg dat er overal waar dit nuttig kan zijn een "call to action" wordt ingebouwd. Dit kan d.m.v. een knop, b.v. bestel hier, of door middel van een link die de bezoeker verder leidt tot actie.
Zorg dat uw algemene gegevens
op elke pagina zichtbaar zijn. Dit wekt enerzijds vertrouwen, maar het
maakt het uw bezoekers ook gemakkelijk om u op te bellen of een bericht
te sturen als ze dit willen. Maak ook dat uw e-mailadres met een link is
voorzien.
Een simpele, doch heel effectieve tip is uw logo aanklikbaar
maken zodat een surfer direct teruggeleid wordt naar de homepagina van
uw site. Onbewust gebruiken de meeste mensen immers deze weg i.p.v. de
home-knop.
Een laatste tip is om regelmatig de analyse
te bekijken van het bezoekgedrag op uw website of webshop. Daartoe
wordt een uitgebreid, onafhankelijk analyseprogramma gekoppeld aan uw
site. Wij gebruiken meestal Google Analytics of Statcounter. Dit zijn heel gebruiksvriendelijke tools die een duidelijk inzicht geven in het gedrag van de bezoekers op uw site.
Besluit.
Een
goede website of webshop moet het resultaat opleveren dat u er van
verwacht. Wie een technisch goede website bezit, kan de prestaties
verbeteren door een aantal eenvoudige structurele aanpassingen. Wilt u
weten hoe de prestaties van uw website of webshop kunnen verbeteren,
neem dan vrijblijvend contact op met ons.
Met 500 miljoen leden is facebook een
grote en belangrijke speler op het internet. In België alleen al zijn
meer dan 3.500.000 mensen lid van deze sociale netwerksite. Voor
bedrijven biedt dit platform ondertussen zoveel potentieel dat men er
moeilijk van kan wegblijven. Daarom is het meer dan ooit nodig om hier
heel bewust mee om te gaan. Hoe doe je dit best?
Facebook: reus met twee gezichten. Inderdaad, facebook is een medium van dubbel gebruik. Aan de ene kant is het immens populair geworden door het privé gebruik
er van. Mensen die in contact komen met vrienden en daar informatie,
foto's, gedachten, video's, enz. mee delen. Facebook is dus een heel
leuke en toffe virtuele wereld waar iedereen veel plezier aan beleeft.
Vroeger waren het voornamelijk jonge mensen (studenten, teenagers, jonge
twintigers) die er hun leven en ervaringen deelden. Tegenwoordig is
facebook, netlog, hyves, e.a. sociale netwerksites ook een prima middel
voor ouders, grootouders of familieleden om de band met hun familie
levendig te houden.
Door dit populair gebruik kende facebook een
enorme groei. Ter vergelijking, in april 2009 telde facebook een 200
miljoen gebruikers wereldwijd. In juli 2010 was dit reeds tot
500.000.000 actieve leden gestegen. De kans dat een groot deel van uw klanten
regelmatig gebruik maken van facebook is dus meer dan reëel geworden.
Ter zelfde tijd is het nu een prima middel geworden voor bedrijven,
winkels en zelfstandige ondernemers om met hun klanten (en potentiële)
klanten te communiceren, hun aanbod te promoten, dingen te laten kennen,
enz.
Het gevaar van facebook voor professionele toepassingen. Precies
deze dualiteit (privé gebruik versus professioneel gebruik) houdt een
groot gevaar in voor bedrijven die facebook willen gebruiken voor
zakelijke toepassingen. Zullen de medewerkers die op hun werk toegang
krijgen tot een sociale netwerksite dit niet hoofdzakelijk gebruiken
voor privé zaken? Zal dit niet ten koste van de productiviteit van het
bedrijf of winkel gaan? En hoe hou je dit alles in de hand en zorg je er
voor dat je er commercieel winst uit haalt? Daarom is het belangrijk om
het gebruik van facebook of netlog voor je bedrijf goed doordacht en
gepland aan te pakken. Volg daarom de volgende tips:
1. Begin eerst met zelf facebook of netlog te gebruiken. Je kunt moeilijk een oordeel vormen om iets te gebruiken als je het niet zelf kent. Zorg dus eerst dat je zelf vertrouwd
wordt met dit medium. Maak zelf een eigen profiel aan voor jezelf.
Bekijk de verschillende mogelijkheden, zoek vrienden op en maak zelf
vrienden. Ontdek wat anderen met facebook doen. Probeer de diverse
functies uit en lees er over met de helpfunctie.
Zoek op internet informatie
op over sociale netwerksites. Spreek over facebook of netlog met je
vrienden, je zoon of dochter. Vraag hen hoe zij er gebruik van maken en
wat zij er van verwachten en wensen. Koop eens een boek hier over en
lees artikels in de kranten. Documenteer u, leer en bekijk zo op afstand
welke kansen facebook uw bedrijf kan bieden. Maar kijk ook uit welke
gevaren dit voor u kan inhouden.
2. Scheid duidelijk de privé toepassing van het professioneel gebruik. Eenmaal
je wilt beginnen facebook of netlog te gebruiken voor je zaak moet je
wel duidelijk beide zaken gescheiden houden. Klanten en prospecten
hebben er geen boodschap aan dat je een tuinfeest geeft naar aanleiding
van de promotie van zoon of dochter. 't Kan wel best leuk zijn om te
weten, maar commercieel koop je daar niet voor. Denk dus goed na wat je zichtbaar laat voor iedereen en wat je afschermt voor de wereld.
3. Stel een duidelijk gebruikersplan op voor de sociale netwerksite. Vooraf bepaal je concreet welke soort informatie
je bedrijf via facebook of netlog zal verspreiden, hoe je je klanten
zal werven, welk doel je nastreeft met het sociaal netwerk, wanneer en
wie er gebruik maakt binnen je organisatie. Doe dit rustig en neem je
tijd hiervoor. Voor een realistisch gebruikersplan is het een goed idee
om assistentie van een professionele partner
te zoeken. En betrek ook je voornaamste medewerkers bij de
voorbereiding. Maar vooral, schrijf dit duidelijk en gestructureerd uit
in een eigen gebruikershandboek. Dan kun je hier later steeds naar teruggrijpen.
4. Communiceer je strategie duidelijk naar medewerkers én klanten bij de start. En
plots is het daar dan? Niet echt. Eenmaal een professioneel profiel is
aangemaakt en de krijtlijnen getrokken zijn, zorg je er bij voorkeur
voor dat je medewerkers goed op
de hoogte zijn. Niet alleen van het bestaan van je "fanpagina", maar ook
waarvoor ze moet dienen, wat je wenst te bereiken via facebook of
netlog, wanneer en welke informatie er wordt geplaatst en ook wie
verantwoordelijk wordt hiervoor. Het kan best om verschillende zaken uit
te splitsen onder diverse medewerk(st)ers. Kijk een beetje naar de
persoonlijke interesses en kwalificaties hiervoor.
Meld het zeker ook van bij de start aan je klanten.
Zo weten ze perfect dat ze je nu via deze moderne manier kunnen
bereiken. Bovendien werf je zo direct een goed aantal fans om mee te
starten. Laat hen duidelijk weten wat ze mogen verwachten van je
facebook of netlog. Welke voordelen ze krijgen als ze "vriend worden"
van jouw bedrijf. En nodig hen uit om mee te werken aan je
bedrijfspagina door te reageren op berichten, foto's te plaatsen,
ervaringen te delen, vrienden aan te bevelen, enz.
5. Benut liefst alle mogelijkheden van het sociale netwerk. Beperk
je niet tot simpelweg wat berichtjes of foto's plaatsen. Reageer zelf
op berichten van je klanten / vrienden, "tag" mensen / producten op
foto's, zorg voor sprekende, commerciële beschrijvingen bij foto's, werk
met evenementen, leg links, vergeet verjaardagen niet, maak leuke
fotoboeken, zet eens een bedrijfsfilmpje online, enz., enz. De
mogelijkheden zijn groot. Maar doe het steeds goed gepland
en aan de hand van een duidelijk communicatie- of marketingplan. Zo
vermijd je fouten of erger en maak je dat het wiel blijft draaien.
Besluit. Facebook,
netlog en andere sociale netwerksites betekenen tegenwoordig een extra
kanaal dat kan worden aangewend om met klanten en potentiële klanten in
contact te komen. Hou dit steeds goed voor ogen. Zorg dus dat je
bedrijfsprofiel een eigen plaats
krijgt in je bedrijfsvoering, naast gewone promotie via folders,
advertenties, blog, website, e.d.m. Werk steeds gepland en
gestructureerd en aarzel niet om een professionele partner aan te
spreken bij de voorbereiding of zelfs nog achteraf.
Sociale netwerksites zoals facebook,
netlog, hyves, e.a. en microblogsites zoals twitter, Google buzz worden
door honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikt. Daardoor is het voor
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en zelfs vrije beroepen interessant om
er gebruik van te maken. Hoe gebeurt dit nu best en wat zijn de trends
voor de toekomst?
Facebook overschrijdt dit jaar de 500 miljoenste gebruiker. In België
is Netlog en in Nederland Hyves een heel sterke lokale speler. Steeds
meer mensen gebruiken de mogelijkheden om ervaringen te delen, in
contact te blijven met vrienden, foto's te tonen, enz. En steeds meer
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen gebruiken facebook en
linkedin voor professionele doeleinden. In 2010 worden sociale
netwerksites ongetwijfeld nog populairder, nog mobieler en nog
exclusiever. Dat voorspelt expert David Armano op de site van Harvard
Business. Hij somt 6 grote trends op.
Sociale
media worden minder sociaal Groepen en besloten netwerken
winnen aan populariteit. Niet iedereen wordt nog zomaar aan je netwerk
toegevoegd. Al die overtollige contacten vind je namelijk niet nodig.
Integendeel, wat is er mis met een beetje exclusiviteit? Misschien is
het niet zo sociaal, maar door je contacten zorgvuldig uit te kiezen
haal je wel meer uit je netwerk.
Bedrijven spelen zelf
Facebook Waarom als bedrijf zelf geen sociale netwerksite op
touw zetten? Of een klantendienst via Twitter lanceren? Zo kunnen
bedrijven hun klanten een betere service bieden.
Competitie
wordt aangewakkerd Werkgevers kunnen sociale netwerksites
gebruiken om gezonde competitie onder hun werknemers aan te moedigen.
Via interne netwerken kan de wedijver aangewakkerd worden om
bijvoorbeeld de meeste nieuwe klanten binnen te halen.
Gedragscodes
worden opgelegd Heeft jouw werkgever nog geen gedragscode
over het gebruik van sociale netwerksites, dan komt die er het komende
jaar aan. Jij als werknemer zal je aan regels moeten houden over hoe je
je hoort te gedragen op Facebook en co.
Sociale media
worden mobieler Heel wat bedrijven blokkeren de toegang tot
sociale media. Dat terwijl smartphones vlot over de toonbank gaan.
Werknemers zullen dan ook meer en meer via hun mobieltje naar sociale
netwerksites surfen.
E-mail neemt af Kon je
vroeger via e-mail anderen op de hoogte brengen van interessante
nieuwtjes, dan bieden meer en meer websites de mogelijkheid artikels
via sociale media te delen. Ellenlange maillijsten zullen tot het
verleden beginnen te horen. Geef toe, het is ook makkelijker om via
Facebook een kennissenlijst van iets op de hoogte te brengen.
Besluit. Deze
trends tonen niet alleen aan dat het gebruik van sociale netwerksites
heel doeltreffend kan worden ingepast in de eigen bedrijfsvoering. Door
er goed doordacht mee om te gaan en er dagelijks gebruik van te maken
bereik je duizenden mensen op een actieve manier. De sociale media zijn
daardoor een nieuw marketingkanaal, naast de traditionele vormen van
reclame- en promotievoering.
Juli en augustus zijn de traditionele
vakantiemaanden. Maar het internet is nooit op vakantie. Website en
webshop blijven ook tijdens uw vakantie bezoekers aantrekken. Dat zijn
niet altijd mensen met goede bedoelingen. Daarom hier enkele
preventietips voor uw website of webshop tijdens uw vakantie.
Het internet is altijd een bron van
informatie. Spontaan denkt u dan natuurlijk aan informatie
over uw bedrijf, uw producten of diensten, voorwaarden enz. Dat is
inderdaad meestal de hoofdbedoeling. Teveel eigenaars van een goede
webshop of website vergeten echter dat ook malafide personen voor hen
heel "nuttige" informatie kunnen halen op het internet. Voor inbrekers of dieven b.v. is de
vakantieregeling van een zaak van goudwaarde. Dan is er immers zeker
niemand aanwezig en kan er in alle rust "gewerkt" worden. Daarom is het
belangrijk om voor u op vakantie vertrekt een paar maatregelen te nemen
en afspraken te maken.
Vakantie-
en preventietips voor websites en webshops. Met een minimum
aan moeite bereidt u een zorgeloze vakantie voor en zorgt u dat uw
klanten toch goed bediend blijven. Let er op voordat u de deuren van uw
zaak sluit dat:
Zet geen
vitale informatie over uw sluitingsperiode, waarschuwingen aan
klanten dat u dicht bent, inlichtingen wanneer u terug open bent, enz.
dominant op uw website of webshop. Er zijn andere, veiliger manieren om
uw klanten op te vangen tijdens uw afwezigheid.
Neem vooraf de
gepaste maatregelen voor de behandeling
van uw e-mails, urgentie- of depannageoproepen. Een automatisch
vakantiebericht op inkomende mails is veiliger. Doe het echter enkel
indien u ook thuis blijft of uw zaak regelmatig in het oog laat houden.
Oproepen kunt u ook laten doorsturen. Dat kan naar medewerkers die van
permanentie blijven of naar uzelf op vakantie.
Zorg in elk geval
dat berichten ook tijdens uw vakantie- of sluitingsperiode beantwoord blijven. Klanten hebben
best begrip dat het wat langer kan duren, maar 3 of 4 weken geen nieuws
is commercieel geen optie. Verwittig daarom uw klanten tijdig (minimum 1
maand vooraf) zodat ze zich indien nodig kunnen aanpassen.
Denk
ook even na vooraleer u op facebook, netlog, hyves, twitter e.a.
sociale netwerksites leuke berichten en
foto's plaatst tijdens uw vakantie. Voor mensen met kwade
bedoelingen vormt dit duidelijk het bewijs dat de kust vrij is.
Vakantiefoto's, leuke vakantielinks, ... delen met uw vrienden mag best.
Maar dan enkel nadat u terug thuis bent of indien u een degelijk
veiligheidspreventieplan in werking heeft voor uw zaak.
En
vergeet tenslotte niet om de traditionele
preventietips voor een veilige vakantie nog eens goed te lezen
en toe te passen op uw woning, winkel of bedrijf. De meeste kennen we
immers wel: alles goed afsluiten en geen bruikbaar materiaal laten
slingeren in de omgeving, brievenbus regelmatig laten ledigen, geen
afwezigheidsberichten op de voordeur of toegangspoort, politie
verwittigen en vragen dat zij periodiek langskomen, buren vragen om een
oogje in het zeil te houden, evt. bewoonde indruk blijven wekken
(variabele timers op verlichting, enz.). Meer informatie vindt u op de website
van de Federale Politie (klik hier).
Misschien weet u
het niet maar u kan via het systeem van elektronische aangifte
Police-on-web toegang verkrijgen tot de site www.police-on-web.be
of via de websites van de lokale politiezones www.lokalepolitie.be/uwgemeente.
En hier kan u online uw afwezigheid
melden
Besluit. De vakantieperiode moet
een zorgeloze, aangename tijd zijn voor de werkende mens. Zo kunnen de
batterijen terug opgeladen worden en heeft u even een moment om van het
leven te genieten. Daarom is het belangrijk om uw vakantie tijdig en
goed voor te bereiden zodat onaangename verrassingen zoveel mogelijk
uitgesloten worden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:preventietips vakantie, veilig op vakantie, preventietips afwezigheid, tips voor afwezigheid, veilig op reis, tips bij afwezigheid
07-07-2010
Wat is een uitgebreide SEO (zoekmachine optimalisatie)?
SEO staat voor search engine
optimalisatie ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is het geheel van
technieken waarmee websites en webshops bovenaan in de zoekresultaten
van zoekmachines kunnen terecht komen. Waaruit bestaat een goede en een
uitgebreide SEO?
Waarom
een website optimaliseren? Het is de bedoeling van een goede
website of webshop dat deze gemakkelijk gevonden wordt op het internet.
Om iets te zoeken op het internet gebruiken we hoofdzakelijk een
zoekmachine zoals b.v. Google of Bing. Websites en webshops die van een
goede optimalisatie voorzien zijn, worden gemakkelijker "gelezen" door
de zoekmachines. Daardoor komen ze hoger
terecht in de zoekresultaten en krijgt u automatisch meer
bezoekers op uw website.
Een uitgebreide optimalisatie bestaat
uit een viertal technieken die worden toegepast: het structureel op punt zetten van de website zelf
(technisch + inhoud), het aanmelden bij zoekmachines
en portaalsites, zoeken naar linkpartners
(strategic linkbuilding) en evt. zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van delen van de
website.
Alle websites en webshops die door 2TREES worden gebouwd
beschikken over een basis SEO.
Wie dit wilt, kan kiezen voor een uitgebreide zoekmachine optimalisatie
tegen meerprijs.
1. SEO:
technisch op punt zetten van een website of webshop. Dit deel
van de search engine optimalisatie behoort altijd tot de basis SEO bij
2TREES websites en webshops. Technisch
moet een website natuurlijk volledig in
orde zijn. Alle links moeten werken, er mogen geen blokkages of
conflicten tussen pagina's bestaan en de structuur zelf moet logisch in
mekaar zitten. Verder zijn een goede, wervende titel, een commerciële
beschrijving en een oordeelkundig opgebouwde zoekwoordenlijst
noodzakelijk.
Voor een goede SEO is ook de inhoud van een website
heel belangrijk. Zoekmachines reageren immers voornamelijk op de woorden die ze indexeren. Deze bepalen
wanneer uw site wordt weergegeven in de zoekresultaten. Daarom is het
van groot belang dat voor de teksten zelf gebruik wordt gemaakt van
woorden waarmee potentiële klanten zullen zoeken op het internet. Voor
de opbouw wordt ook best rekening gehouden met een goede hiërarchische tekstopbouw. Het
oordeelkundig gebruik van titels en tussentitels maakt aan een
zoekmachine duidelijk wat belangrijk is op uw site en wat bijkomende
informatie is.
2. SEO: aanmelden
bij zoekmachines en portaalsites. Het belang van deze tak van
search engine optimalisatie is gemakkelijk te verstaan. Op hoe meer
plaatsen uw site gekend is, hoe meer
mensen u kunnen bezoeken. Door het aanmelden van een website of
webshop bij zoekmachines versnelt het proces van indexatie van uw inhoud
bij deze zoekrobots. En het is maar van zodra de inhoud van uw site
gekend (geïndexeerd) is dat uw site kan worden weergeven in de
zoekresultaten op het internet.
Portaalsites zijn nog steeds
belangrijk op het internet. Doordat er veel websites en webshops aan
gelinkt zijn, komen ze spontaan hoog in de zoekresultaten te staan.
Bovendien is het voor surfers ook handig om veel informatie over een
bepaald onderwerp samen gebundeld te zien. Daardoor worden ze nog steeds
intensief gebruikt door de mensen. Het is dus goed voor een website en
webshop om op zoveel mogelijk relevante
rubrieken vermeld te staan. Meestal is een vermelding op een
zoekmachine gratis. Soms wordt er geen tegenprestatie gevraagd. Vaak is
het nodig om een link terug te leggen van de site naar de portaalsite
zelf. Dit alles is vrij arbeidsintensief werk.
3. SEO: zoeken naar strategische
linkpartners. Hoe meer links naar een website of webshop
liggen, hoe beter deze scoort bij de zoekmachines. Linken verzamelen is
dus een belangrijk deel van de uitgebreide SEO. Enkel relevante links zijn waardevol voor de
bezoekers. Niemand is immers gebaat met informatie naast de kwestie.
Daarom zijn links tussen websites die tot uw eigen branche behoren
waardevoller dan algemene links. De bezoekers zijn immers zeker
geïnteresseerd in uw aanbod of in de inhoud van uw site. Het zoeken naar
goede linkpartners in uw werksfeer noemt men strategic linkbuilding.
Dan kan in eenzelfde branche zijn of in complementaire takken. Ook hier
is dit een heel arbeidsintensief werk.
4. SEO: zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van een website. Soms
stelt men vast dat een website of webshop voor geen meter werkt op het
internet. Zelfs niettegenstaande een paar promotiecampagnes om de
bezoeken aan te zwengelen. Dan kan een structureel probleem de oorzaak
zijn. In dit geval moet er worden overgegaan tot het herprogrammeren van
(een deel van) de website. Door inhoud te verzamelen in databanken (die
gemakkelijk te indexeren en te structureren zijn), door de paginabron
aan te passen of door de structuur van de site te herwerken.
Bepaalde
websiteplatforms (b.v. drupal voor websites of magento voor webshops)
zijn in de grond al beter geschikt voor zoekmachinewerking dan andere.
Soms kan het dus noodzakelijk zijn om een volledig nieuwe site te
ontwikkelen met een beter geschikt platform. Maar dit is iets wat zaak
per zaak moet worden bekeken.
Besluit. Search
Enging Optimalisatie (SEO) of zoekmachine optimalisatie is heel
belangrijk voor de goede werking van een website of webshop. Alle sites
die door 2TREES worden ontwikkeld, krijgen een goede basis SEO mee. Een
uitgebreide zoekmachine optimalisatie kan steeds worden besteld, ook
later nog. En bestaande websites of webshops kunnen met een aantal
technieken zoekmachinevriendelijker worden gemaakt zodat hun prestaties
op het internet verbeteren.
Wenst u meer informatie of een
concrete offerte: neem dan vrijblijvend met ons contact op.
Is het moeilijk om succesvol te werken
met het internet? Eigenlijk niet. Het is in de grond papgemakkelijk
eenmaal men de truc kent. De kernwoorden voor succes op het internet
noemen relevantie en regelmaat. In dit artikel leggen we uit hoe ook uw
website of webshop heel succesvol kan zijn op het internet.
Het internet wekt verwachtingen bij de
surfers. Tegenwoordig zwerft iedereen in meer of minder mate
rond op het internet. Dat is een hele verandering ten opzichte van zo'n 5
jaar terug. Toen werd een computer in eerste instantie gebruikt voor
het werk. En pas mondjesmaat voor privé-zaken. Nu is de scheidingslijn
werk/privé heel diffuus geworden.
Doordat iedereen bijna constant
het internet gebruikt, is ook het gedrag en verwachtingspatroon van de
mensen aangepast. Consumentenonderzoek leert dat surfers op het internet
een aantal waarden verwachten zoals:
accurate en precieze
informatie op zoekenopdrachten.
Toch is dit niet alles. Een
groot aantal sites beantwoorden perfect aan deze verzuchtingen op
technisch vlak. En toch scoren zij in de praktijk minder goed dan andere
sites. Nog sterker, bepaalde sites kunnen er iets amateuristischer
uitzien, en toch heel goede resultaten opleveren. Er moet dus meer aan
de hand zijn.
Relevantie en
regelmaat, de kernwoorden voor succes op het internet. Deze
twee principes zijn werkelijk bepalend indien u uw zaak succesvol wilt
uitbouwen op het internet. Onderzoek leert overduidelijk dat er geen
eenduidig succes mogelijk is zonder dat aan beide zaken wordt voldaan.
En dat vergt van de succesvolle ondernemer een goede, en volgehouden,
discipline. Hoe komt dit nu?
Enkel
relevante informatie levert tevreden klanten op. Google heeft
het internet veranderd. Dat is zeker. Vroeger stelden surfers zich
tevreden met een aantal sites te kunnen bezoeken en daar rustig rond te
kijken of er interessante informatie te vinden was. Google draaide deze
werkwijze om. Door enkel te tonen waar de mensen naar zoeken, is de
surfverwachting zo veranderd dat het direct afgestraft wordt als de
getoonde informatie niet relevant is.
En dat is belangrijk voor
uw eigen werking. Zorg dus dat de informatie op uw website / webshop
zodanig is opgebouwd dat:
zoekmachines perfect uw inhoud
kunnen indexeren en enkel de relevante informatie tonen op
zoekopdrachten;
de inhoud zelf (teksten, foto's) zodanig
voorgesteld wordt zodat de bezoekers klaar en duidelijk een oordeel
kunnen vormen over uw producten en diensten;
de informatie op uw
site logisch en foutloos is ingedeeld. Maak dat ze gemakkelijk gevonden
kan worden en dat ze compleet en à jour is;
Werkt u met
referenties, waardebeoordelingen, complementaire producten, enz. zorg
dan dat ze to-the-point, correct en ernstig zijn;
Kijk minstens
tweemaal per jaar de algemene inhoud van uw site na. Algemene en
wettelijke voorwaarden die wijzigen, personeelswissels, vorige versies
van logo's, ... dat zijn maar een paar voorbeelden van zaken die
gemakkelijk over het hoofd worden gezien bij aanpassingen van de site.
Toch vallen bezoekers op een site hier vaak over.
Relevantie is
eigenlijk uw site zodanig organiseren dat bezoekers enkel datgene ziet
waar ze naar op zoek zijn. Dit principe is primordiaal. Dit komt niet
alleen terug in uw website of -shop, maar ook in nieuwsbrieven, google
reclame, facebook advertenties, enz. Hoe relevanter u werkt op het
internet, hoe beter het resultaat van uw acties zal zijn.
Regelmaat is de motor voor uw succes op het
internet. Dat is een van de basisregels van verkooppromotie.
Dit principe is gekend uit de oertijd van de reclame. Herhaling,
herhaling, ... werkt. Welnu, dit principe geldt evenzeer voor acties met
het internet. One shots kunnen tot succes leiden, maar dan moet je wel
veel geluk hebben.
Door regelmaat in de acties te brengen leidt u
uw klanten naar succes. Daarom is het belangrijk dat u zich zodanig
organiseert dat:
acties gevoerd worden op de momenten dat uw
klanten dit ook verwachten. Koopjes b.v. kan u tussendoor even voeren,
maar het is niet verstandig om in januari en juli er geen te doen. En zo
heeft elke sector wel zijn eigen momenten op een jaar;
u bij
promoties en acties ervoor zorgt dat de klanten de frequentie kennen en
kom deze stipt na. Niets fnuikt meer dan een maandelijkse nieuwsbrief
die onregelmatig tot niet verschijnt;
u consequent blijft. Loopt
een actie af op een bepaalde datum, hou u daar dan aan. Eenmaal uw
klanten weten dat uw verhaal klopt en er niet van wordt afgeweken,
stimuleert dit om snel te reageren;
kijk heel regelmatig
(meerdere malen per dag zelfs) de reacties na via uw website of shop en
reageer alert en snel op klachten, verzuchtingen, vragen, suggesties,
... En gebruik de reacties van uw klanten ook daadwerkelijk om uw
dienstverlening of uw productie te verbeteren.
Regelmaat is dus
de tweede sleutel tot succes. Moeilijk is dit ook niet echt. Het vergt
alleen een heel sterke discipline en een goede planning om dit vol te
houden. Daarom is het onmisbaar om eerst en vooral een degelijk
promotieplan op te maken op jaarbasis. Zo komen alle acties netjes in
kaart. Het biedt de mogelijkheid om voor bepaalde acties andere
verantwoordelijken aan te duiden zodat het werk over een aantal
schouders verdeeld wordt.
Besluit. Relevantie
en regelmaat is de tweeling die instaat voor succes op het internet.
Meer nog dan een technisch perfecte website, superprofessionele foto's
of gelikte teksten zijn deze twee principes verantwoordelijk voor het
welslagen van uw online aanwezigheid.
Niemand kan er nog omheen. Facebook is
een heel belangrijke speler in de wereld. Miljoenen mensen (300 miljoen
volgens de laatste gegevens) hebben er een eigen profiel. Dan is dat
voor het bedrijfsleven ook een belangrijk medium. Maar wat is de huidige
situatie in België? Een overzicht.
Het fenomeen Facebook. Facebook is,
wat men noemt, een sociale netwerksite. Miljoenen mensen over geheel de wereld hebben er een
persoonlijk profiel om zichzelf voor te stellen, om vrienden te zoeken
en om ermee te communiceren. Een beetje een groot dorp, zeg maar.
In
het kielzog van deze massa volgen ook bedrijven. Ook miljoenen bedrijven hebben een eigen
bedrijfspagina op facebook waar zij hun eigen onderneming, hun producten
of diensten voorstellen. En natuurlijk ook communiceren met hun klanten
en andere facebook leden. Een ideaal huwelijk dus.
Belgen behoren tot de topgebruikers van
facebook. In België zijn in totaal zo'n 3.500.000 mensen lid van facebook. Dat
is de helft van de internetgebruikers. Daarvan zijn bijna 60 % jonger
dan 35 jaar. Naar geslacht is de koek vrij gelijk verdeeld. Mannen zowel
als vrouwen zijn even sterk
vertegenwoordigd. Iets meer dan 10 % is vrijgezel. Dat is dus
niet echt een dominante groep facebookgebruikers.
Er zijn drie
soorten facebookgebruikers: - slapende
profielen: mensen die een eigen profiel hebben (laten) aanmaken
maar hier verder niets meer mee doen. Vaak zijn deze profielen ook heel
onvolledig. Deze groep telt eigenlijk niet mee; - de kijkers (watchers): dat zijn mensen
die een min of meer volledig profiel gecreëerd hebben en nu
voornamelijk facebook gebruiken om vrienden te zoeken. Deze groep valt
vooral op doordat zij wel regelmatig
facebook openen en er telkens een tijd op rondsurfen. Maar ze
kijken alleen maar. Ze mengen zich bijna nooit in discussies. Ze
reageren weinig op uitnodigingen, evenementen, commentaarstukjes, ... -
de actieve fbk gebruikers: dat
zijn de mensen die een zo volledig mogelijk profiel ingesteld hebben en
er intensief gebruik van maken. Ze worden lid van verschillende groepen
en maken zich fan van bedrijfspagina's. Ze communiceren dagelijks met vrienden, reageren op posts van
andere mensen, geven hun mening weer, enz. Ze reageren vaak ook op
groepsuitnodigingen, nemen deel aan facebook evenementen en gebruiken
vaak de meer geavanceerde facebook tools voor hun account.
Facebook gebruikersgedrag in België. Een
actieve facebookgebruiker in België surft gemiddeld 3 tot 5 keer per dag naar Facebook.
Vaak is dit de eerste handeling dat hij/zij 's morgens doet. Verder
wordt er op de middag en 's avonds gekeken naar wat de vrienden aan het
doen zijn. Een gemiddelde facebooker heeft zo'n 150 vrienden.
Het Facebook gebruik in Europa. Met
meer dan 50 % behoort België tot de topgebruikers van Facebook in
Europa. Net na Groot-Brittanië (62 %), maar voor Frankrijk (46 %),
Nederland (19 %) en Duitsland (18 %).
Het is ook belangrijk om
vast te stellen dat facebook steeds meer een deel wordt van de marketing-mix van een bedrijf. Het is
een marketinginstrument geworden. Veel (moderne) bedrijven gebruiken het
als een volwaardig promotie- en reclamekanaal, naast de traditionele
offline acties. Facebook wordt gebruikt om op een snelle manier te communiceren met
klanten en prospecten. Precieze cijfers voor de bedrijvenpenetratie op
facebook ontbreken op dit moment. Een aantal persoonlijke profielen
worden immers ook gebruikt voor bedrijfsdoeleinden.
Besluit. Facebook is een heel
belangrijk, modern kanaal om met mensen (klanten) in contact te komen.
Het gaat heel snel en direct, zelfs over de landsgrenzen en continenten
heen. Bovendien communiceert u rechtstreeks met de mensen persoonlijk.
Dat is een unieke, kansrijke en dankbare marketingsituatie. Facebook
voor bedrijven biedt heel specifieke troeven inzake promotie en
klantenbinding. Meer
informatiewww.2trees.be.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook, facebook in belgie, facebook in europa, informatie over facebook, facebookgebruik in belgie, facebookleden in belgie, facebook statistieken, facebook gebruikers belgie, facebook voor bedrijven, fanpagina's, facebook bedrijfspagina's
16-06-2010
E-commerce om goede doelen te steunen.
Het internet en e-commerce zijn heel
dominant aanwezig in de maatschappij. Hoe meer mensen er gebruik van
maken, hoe interessanter ze zijn voor de non-profitsector. Een nieuwe
manier om goeddoelenacties te steunen verloopt via e-commerce en
internet modellen.
Hoe
meer mensen, hoe meer kansen. Tegenwoordig neemt het internet
een heel dominante plaats in de maatschappij in. In het kielzog volgt
e-commerce. We stellen vast dat de consumenten steeds vaker en sneller
overgaan tot online aankopen. Sociale netwerksites zoals Facebook,
Netlog, Hyves, e.a. bewijzen dat het internet een groot dorp aan het
worden is. Dat is een ideale
voedingsbodem om betrokkenheid en engagement te vragen bij een
grote groep mensen.
En ook de maatschappij neigt weer meer naar
dit soort betrokkenheid. Het staat chique, hip en trendy om sympathie te
tonen voor non-profitorganisaties of andere drukkingsgroepen.
Greenpeace, Het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, e.v.a. hebben nu
reeds een aantal kanalen ontwikkeld om fondsen
te werven via het internet. Vandaag laten we u kennis maken met
een drietal heel specifieke -maar heel goed werkende- online modellen.
1. Goede doelen steunen via online aankopen. Het
systeem is vrij eenvoudig. Als handelaar verkoopt u producten of
diensten via het internet. Stel dat u zicht als persoon of als bedrijf
wilt inzetten voor een of ander doel, dan kunt u een percentage van de online omzet
doorstorten aan de gekozen projecten. Zo steunt u én uw online klanten
(een aantal) goede doelen.
Zorg dat deze boodschap duidelijk
aanwezig is op uw webshop. Zet een reclamebanner dominant op uw
landingspagina. Beschrijf uw fundraising met een speciale "Steun aan..."
pagina. En biedt openheid aan informatie over het reeds gedoneerde
bedrag, de verwezenlijkingen tot nu toe, enz. Zet ook regelmatig nieuwe
foto's over de gesteunde projecten op uw webshop.
Praktisch kunt u
werken met een procent op de omzet
te storten. Indien u een vaste afspraak heeft met erkende organisaties
krijgt u fiscale attesten voor uw boekhouding indien u meer dan 30 euro
per jaar doneert. Ofwel kunt u werken met een "doneer nu" knopsoftware downloaden
om een bepaald bedrag per aankoop te laten doorstorten naar een goed
doel. Er zijn diverse formules mogelijk.
2. Fundraising via een Projectportal. Het
grote probleem bij goed bedoelde, kleinschalige privé projecten is versnippering. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid over de
verworven fondsen. En dat is nu precies waar een consument heel
argwanend tegenover staat. De meeste mensen willen zich wel inzetten
voor een goed doel maar men wil vermijden dat er geld onderweg "blijft
kleven". Dat wordt opgelost via een projectportal.
Een
projectportaalsite is een speciale website die permanent uitleg geeft over het project. Men stelt het er
op voor, legt uit waar er nood aan is, waar men aan werkt, enz. Ook wat
werd gerealiseerd kunnen bezoekers er zien. Maar ook hoeveel steun
reeds werd ontvangen, met welke organisaties er afspraken gemaakt zijn,
hoe men kan steunen, enz. Op deze manier kunnen tussenpersonen helemaal
worden uitgeschakeld. De donaties komen rechtstreeks
bij het project terecht, dat ze direct kan aanwenden.
Het grote
voordeel is dat het project zelf
afspraken kan maken met fondsenwervers. Zo is de consument er
zeker van dat het geschonken geld effectief ter plaatse aankomt en wordt
gebruikt voor het project. Voorbeeld: www.kiva.org.
3. Het voordeel van microblogbetalingen. Verenigingen
en non-profitorganisaties werden lang geconfronteerd met het gegeven
dat doneren vrij omslachtig was.
Dat was een erge rem voor een groot aantal consumenten. Overschrijven
vergt best wel tijd en moeite en betalen met een kredietkaart was enkel
voor grotere bedragen. Hierdoor misten ze een belangrijk budget aan
spontane kleine bedragen.
Dit wordt nu opgelost door nieuwe
betalingsvormen zoals micro payments.
In Nederland kan men via Hyves (sociale netwerksite) nu reeds krediet opladen en heel eenvoudig
overschrijven. En in ons land komen in razend tempo mogelijkheden om via
de GSM kleine betalingen te
doen. Dit is nu reeds gemeengoed om parkeertijd te betalen of om een
vervoerticket van De Lijn aan te kopen. Maar straks zal dit voor om het
even wat heel eenvoudig en direct kunnen gebeuren. En dit opent weerom
een hele waaier aan mogelijkheden voor goededoelenorganisaties om
spontane donaties te werven.
Besluit. Dank
zij het internet worden de mensen steeds beter geïnformeerd en voelen
ze meer betrokkenheid voor de wereld. Goede doelen, sociale projecten,
hulp of steun voor maatschappelijke projecten kunnen budgetten werven
via e-commerce. Dit is een moderne manier om mee te helpen aan een
betere wereld. Maar waak vooral dat alle informatie eerlijk en open kan
worden geconsulteerd. waarbij uw online klanten een bedrag
kunnen storten via een beveiligde betaalomgeving. Ofwel laat u uw online
klanten wat
SMS en smartphone promotie voor bedrijven. (deel 3)
Sedert internet en websites is de
promotievoering veel persoonlijker geworden. Het gebruik van smartphones
en multitasking verhevigt het gebruik van 1 op 1 reclame. Dat leidde
tot een heel nieuwe tak van e-promotie: de SMS en smartphone reclame.
Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen?
De 1 op 1 reclame spreekt de consument
persoonlijk aan. Een van de ingrijpendste veranderingen sinds
het gebruik van het internet en websites is het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals
e-mailadressen en gsm nummers. Door deze informatie te gebruiken voor
het promoten van producten of diensten kon een bedrijf zich nu
plotseling rechtstreeks richten
tot een persoon zelf. En u bent er zeker van dat de geadresseerde zelf
uw bericht leest. Dat was niet het geval met een postzending, die
toekomt in de brievenbus van de familie. Raad dan maar eens wie de post
opent!
Een tweede voordeel van deze 1 op 1 reclame is de snelheid waarmee de reclame toekomt
en de lage kostprijs per
contact. Met een druk op de knop (nou ja!) gaat uw bericht rond en een
zucht later is het ontvangen. Zeker met de komst van de Blackberry's,
iPhones en andere smartphones is deze communicatie nog versneld. De
mobiele telefoon (sms'jes) of de smartphone (multitasking) in de hand
vervangen meer en meer de sigaret in het straatbeeld. De moderne
consument is hierdoor altijd en overal
bereikbaar. Dat biedt unieke voordelen voor e-promotie.
1. De sms-promotiecampagne: act now! Het
verschil tussen een e-mail- en een sms-campagne is voornamelijk het tijdstip waarop uw bericht gelezen
wordt. Het grootste deel van de mails komen worden tegenwoordig nog
steeds gelezen op een computer. Dat kan een laptop of netbook zijn, maar
net evengoed nog een vaste PC. In elk geval gebeurt dit meestal niet
direct. Een sms-promotie komt toe op de mobiele telefoon en de
geadresseerde wordt direct verwittigd.
Bijna iedereen leest het bericht ook ogenblikkelijk.
Een
sms-campagne kan o.a. heel doeltreffend zijn om:
events aan te kondigen: b.v. bezoek nu
onze opendeurdagen, dit weekend garageverkoop te ...
koopjes of acties te promoten: b.v.
enkel op maandag extra korting op "merk" producten, nu tss 17-18 u happy
hour, ..
reclame voor last-minutes
of laatste producten: b.v. "merk" jeans maat 32 - nog 2 stuks à
-30 %, busreis naar Zwarte Woud - nog 4 pl. à -15 % - vertrek 13/08.
speciale troeven te herinneren: b.v.
opgelet! om 17 u. signeert "voetballer x" aan de puma stand of vanaf 14
u. komt de Sint langs...
2.
Wedstrijden of televoting via sms. Sedert een paar jaar is het
gemeengoed geworden. De mening van de consument (of hun stem) wordt
massaal gevraagd voor radio en TV wedstrijden, verkiezingen, acties, ...
Het is een roep geworden: sms "OK promotie" naar 6xxx" en geef uw
mening. Sympathiek om doen? Beslist, maar er is ook geld mee te verdienen. Dat kunt u dus
ook perfect inschakelen voor uw eigen promotie.
Stel dat u een
nieuw merk wilt lanceren. Dan zorgt u dat de producten een maand vooraf
op uw website te vinden zijn. U kunt de mensen hun mening vragen door
hen te laten stemmen op een of meerdere artikels. Dit kan perfect via
sms. En elke 50e krijgt gratis een product, of extra korting, of ... U
kunt deze online actie ook verruimen door folders, flyers of
advertenties in te schakelen. Belangrijk is dat de mensen tot uw website
of uw producten worden aangetrokken en dat u per sms'je nog geld
verdient ook (zie verder).
3.
Permanente SMS catalogus of aanbod promoten. Nog een manier om
met de gsm klanten aan te trekken bestaat uit het adverteren van uw catalogus via de mobiele telefoon.
Stel u baat een reisbureau uit
en organiseert een aantal reizen per seizoen. Het is perfect mogelijk om
uw aanbod te laten opvragen via sms, zelfs voor een bepaalde periode.
Op het moment dat uw klant denkt aan zijn vakantie, volstaat het om een
sms te sturen naar een bepaald nummer en het gewenste aanbod wordt
doorgestuurd naar de gsm.
Deze soort sms promotie is ook heel
doeltreffend voor organisatoren
(data optredens, locaties rommelmarkten,
ruilbeurzen, clubbijeenkomsten, toernooien ...), tweedehandswinkels,
antiekzaken, speciale boekenwinkels, immobiliën
(beschikbare panden per gemeente of regio), enz. De toepassingen zijn
legio. Bovendien krijgt uw klant de informatie die hij zoekt op het
moment dat hij ze wil.
4.
Gebruik van een eigen smartphone-app. Wie een groot
klantenpotentieel heeft en een interessant product kan een eigen applicatie laten ontwikkelen om
zijn producten of diensten te promoten via mobiel device. Een app is
een toepassing dat speciaal ontwikkeld wordt voor de iPhone of
smartphone. Sommige zijn gratis, andere zijn te betalen via de online
shop van de leverancier. Let wel: bijna altijd is er een commissie te betalen aan de
aanbieder. B.v. voor Apple bedraagt de commissie standaard 30 procent. Wat kost een sms-campagne aan structurele
kosten? Naast de kostprijs voor het ontwerpen en professioneel
uitvoeren (indien u een gespecialiseerde partner inschakelt) zijn er
steeds een aantal kosten waar u, als commercieel bedrijf, niet onder uit
kunt. Er bestaan twee soorten verkorte nummers om sms'en te laten
toekomen: 4xxx en 6xxx nummers.
De 6xxx zijn voor commercieel gebruik.
U betaalt meestal tussen de 25-30 procent commissie aan tussenpersonen,
naast de BTW en evt. taksen of rechten aan de overheden. Grosso modo
kan dit oplopen tot zo'n 50 procent van het ontvangen budget.
De
4xxx daarentegen zijn bedoeld voor non-profitacties.
Het integraal bedrag aan donaties of sponsoring gaat naar de
goeddoelacties. Maar voor een non-profitorganisatie is het heel
omslachtig om een dossier samen te stellen en om goedkeuring te krijgen.
En dan moeten alle partijen ook nog bereid zijn om hun commissie te
laten vallen.
Besluit. Het
gebruik van de gsm en smartphone voor de promotie van producten of
diensten is een heel doeltreffend middel om uw klanten persoonlijk en
direct aan te spreken. Er is geen enkele reden waarom u niet eens zo'n
originele promotiecampagne zou proberen. Bovendien kan het een serieus
budget opleveren, zodat een deel van de actie hiermee terugbetaald
wordt. Contacteer ons tijdig voor meer informatie of voor een
prijsofferte.
Volgende week deel 4: Goede doelen steunen via de
e-commerce.
Fundraising voor goede doelen via sociale netwerksites.
Vorige week hadden we het over de
mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of
organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik
maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te
werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen
om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.
Waarom zijn sociale netwerksites interessant
voor fundraising? Sociale netwerksites hebben drie unieke
voordelen. U kunt er heel veel mensen
mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere
keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo'n
sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden
verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.
Het is
dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat
dit uiterst succesvol kan zijn om geld te verzamelen voor goede doelen
of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen
Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde
gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.
1. Via gesponsorde posts op Facebook. Hier
staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model.
Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in
209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een
vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim
80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/
2. Via gratis publiciteit voor producten op
Facebook. Een klassiek voorbeeld voor zo'n actie is de
goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te
verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit
maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via
de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw
bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan
gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote
omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm
3. Via oproepen op Facebook. Het
eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op
Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald
goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit
effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen.
Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project
goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw
bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk
behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau. 4. Via het Twestival op Twitter. Sedert
2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een
goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een
bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben
om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten
onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven,
enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te
kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig
over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden
georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en
volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.
5. Fundraising via Twitter. Thanksgiving
is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt
jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag
waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande
andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze
periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden
mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze
dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun
website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een
gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten
van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook,
twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/
Besluit. Bovenstaande
praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor
persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook
allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en
maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo'n type
acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo'n soort
acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan
een goede rol kan spelen.
Volgende week deel 3: SMS en smartphone
promotie voor non-profitacties.
Meer opbrengst genereren met sociale netwerksites.
Sociale netwerksites en microblogsites
zijn nu een integraal deel van de maatschappij geworden. Het is daardoor
heel interessant om meer opbrengst te genereren met deze sociale
netwerksites. Er bestaan momenteel al een aantal modellen. In de
toekomst zullen ze zeker nog toenemen. De komende vier bijdragen leest u
hier over een aantal praktisch bruikbare middelen om meer opbrengst te
genereren door het gebruik van sociale netwerksites.
Sociale
netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, ... zijn zo interessant
omdat er fenomenaal veel mensen dagelijks op te vinden zijn. De
microblogsite Twitter biedt het voordeel dat berichten supersnel
rondgaan. Dit zijn prima voedingsbodems om meer opbrengst te genereren
met een sociale netwerksite.
Er zijn twee grote richtingen: commerciële fondsenwerving en non-profit
fondsenwerving. De eerste wordt gebruikt door bedrijven, zaken of
middenstanders om meer verkoop en winst te bekomen. De tweede soort is
een middel om meer fondsen te werven voor goede doelen,
non-profitorganisaties of hulporganisaties.
Gebruik de sterkte van een "community". Een
community is een verband dat voor een heel
sterke band tussen de leden zorgt. Denk maar aan het
groepsgevoel. Dat is precies het sterke punt van de sociale
netwerksites. Als commerciële onderneming kunt u hier uw voordeel bij
doen. Creëer zelf een eigen community
rond uw zaak, een bepaald merk of dienst. Zorg vervolgens dat uw
klanten er deel van uitmaken. Probeer ook de vrienden en kennissen van
uw klanten bij uw community te betrekken. Van zodra u voldoende leden
hebt, kunt u aan de slag:
Lanceer
oproepen aan uw leden. Nodig de mensen uit om kennis te maken
met een nieuw product of dienst. Stimuleer hen om in beweging te komen.
Vraag desnoods om uw boodschap verder uit te dragen.
Communiceer via uw community. Vraag
reacties aan uw leden. Ook beoordelingen, suggesties, ervaringen, enz.
scoren heel goed. Bovendien is het leuk om lezen voor de overige leden
van uw community.
Organiseer
events en nodig uw leden hierop uit. Spontaan denken we hier
natuurlijk aan opendeuracties of verkoopsacties. Maar het kan ook een
speciale lanceringsweek worden of een mooi-weerweek. Wees inventief en
je scoort er mee. Bovendien kan het best alleen maar online gebeuren,
zodat de organisatiekosten beperkt blijven. Maar ook een jaarlijks
klantenfeest (b.v. barbecue in de zomer of glühweinavond in de winter)
is een prima idee.
Werk met
uw community. Deel bijvoorbeeld uw leden in groepen in en laat
de verschillende leden dan uw producten uittesten. Zorg dat ze zo extra
betrokken worden bij wat u doet. Op deze manier maken ze gauw deel uit
van uw organisatie. Daardoor gaan ze spontaan voor u reclame maken in
hun kennissenkring.
Vraag hen
om betrokkenheid. Stel dat er een goeddoelactie gebeurt in uw
stad of gemeente. Schaar gerust uw community achter dit initiatief en
vraag uw leden om hun bijdrage over te maken of om dit initiatief te
steunen.
De bovenstaande mogelijkheden werden hier uitgewerkt
van het oogpunt van een commerciële zaak. Maar dit gaat net evengoed
voor een non-profitdoel of een
lokaal goed-doel project. Het enige verschil is dat de opbrengst
integraal naar het steunen van een maatschappelijk project gaat. Let
echter wel goed op verborgen kosten. Dit komt o.a. ook aan bod in de
bijdrage over SMS campagnes.
Besluit. Het
gebruik van sociale netwerksites om geld te verdienen is bijzonder
interessant door het groot potentieel
dat ze bieden. Facebook bijvoorbeeld heeft op dit moment 400 miljoen
(400.000.000!) actieve gebruikers wereldwijd. In België is Netlog heel
sterk in het jongerensegment en in Nederland staat Hyves heel sterk. Dat
biedt heel veel mogelijkheden om uw bedrijf, merk of zaak een goede
push te geven. Sociale netwerksites zorgen voor extra kansen op succes.
Contacteer gerust een gespecialiseerde partner als u het professioneel
wilt aanpakken.
Volgende week deel 2: doeltreffende
non-profitacties via sociale netwerksites.
Het internet is bijna alom
tegenwoordig. Daardoor steeg het gebruik van dit medium de laatste jaren
exponentieel. Ook het internet voor privé gebruik volgde deze trend.
Maar wat geeft dit nu voor gevolg voor de bedrijven? Een enquête ven
InSites geeft deze week een beeld.
Het internet even noodzakelijk als
elektriciteit en water? Veel mensen zijn tegenwoordig
permanent verbonden met het internet. Dit gebeurt nu via heel diverse
apparaten. Natuurlijk de PC, maar ook de smartphone, pda of straks de
tablet-computer houden de mensen constant online. Als gevolg van deze
evolutie gebruiken de mensen het internet zelf steeds meer voor privé
stuff. Een eigen blog of website. Een profiel op Facebook of Netlog.
Twitteren en surfen via het mobieltje, zo gaat de modale Belg
tegenwoordig door het leven.
Doordat de mensen constant verbonden
blijven en het internet omnipresent is, vervaagt de lijn tussen professioneel en privé gebruik van
het internet. Men is toch online. Dus kijkt men snel even Facebook na
of men reageert prompt op een post of bericht. Dat dit ook vaak op het
werk gebeurt, is eigenlijk een publiek geheim. Men vermoedde wel dat dit
gebeurde, maar er was nooit echt onderzoek naar gedaan. Tot nu.
Hoe vaak surft de Belg privé op het werk? Uit
een recente enquête van het Belgisch onderzoeksbureau InSites blijkt
dat 40 procent van de werknemers
op het werk regelmatig voor privé zaken het internet gebruiken. Dat is
vrij veel, maar niet alle privé surfs duren even lang. Waarvoor surft
men zo gemiddeld privé op het werk?
49 % van de mensen gebruikt het internet voor hun persoonlijke administratie bij te
werken. Om persoonlijke mails te versturen of te beantwoorden
bijvoorbeeld;
25 % van
de werknemers regelt zijn eigen
bankzaken online op het werk. Bijvoorbeeld betalingen uitvoeren,
saldi checken, e.d.m.;
21 %
van de collega's bezoekt regelmatig de sociale
netwerksites zoals Facebook of Netlog terwijl men verondersteld
wordt om naarstig te werken.
Deze cijfers bewijzen dat het
privé surfen op het werk tot een serieus probleem kan leiden. Het is
zonder twijfel een grote kostenpost aan het worden voor veel bedrijven
of zaken. Daarom worden ook steeds
vaker regels opgelegd voor het internetgebruik op het werk. Ook
de interne controle gebeurt steeds regelmatiger en grondiger. Dit kan
gaan van het blokkeren van bepaalde sites op het eigen bedrijfssysteem,
tot vermelding en sanctioneringen via het bedrijfsreglement.
De positieve gevolgen van permanent
internet. Niet alles is echter kommer en kwel. Deze trend
heeft ook een positieve keerzijde. Surfen bijna 4 van de 10 werknemers
van tijd tot tijd voor privé zaken op het internet, dan zegt 45 procent van de ondervraagden in hun
privé tijd het internet voor hun werk te gebruiken. Professionele mails
beantwoorden b.v., maar ook afspraken regelen en agenda's up-to-date
houden, vergen maar een muisklik.
Nog een gevolg van de
permanente toegang tot het internet is dat het thuiswerken hierdoor veel gemakkelijker is geworden. Vaak betalen bedrijven (een
deel) van de kosten en bieden hun werknemers de luxe om een paar dagen
per week de files te vermijden of nutteloze reistijd te beperken.
Doordat iedereen toch permanent geconnecteerd blijft, is de plaats waar
men werkt immers minder van belang.
Een tweede gevolg is dat de rapportering tussen bedrijven en
mobiele mensen nu veel sneller
gebeurt. Vaak worden mails en berichten gewoon ter plekke beantwoord via
GSM of smartphone. En voor de mobiele brigade (vertegenwoordigers,
servicemensen, depannagedienste, ...) is er op elke hoek of
wegrestaurant wel een hotspot of andere draadloze verbinding met het
internet voorhanden. Daar kunnen iets uitgebreidere rapporten worden
bijgewerkt en verstuurd onder het nuttigen van een verdiende kop koffie.
Besluit. Het privé surfen neemt
steeds vaker een deel van de bedrijfstijd in op de werkvloer. Daar
tegenover staat dat mensen ook thuis steeds meer professionele zaken
regelen via het internet. Doordat de plaats van werken van minder belang
is, versnelt de informatieoverdracht en rapportering. De mobiele mens
is duidelijk beter geïnformeerd en sneller op de hoogte.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:surfen op het werk, privé surfen, professioneel internet thuis, thuiswerken, surfgedrag werknemers, sufgedrag belgen, surfgedrag vlamingen
13-05-2010
Tot 30 % meer respons met een goed e-bericht.
Er wordt tegenwoordig steeds meer
elektronisch of via het internet gecommuniceerd. Berichten die men op
computer ontvangt, worden op een andere manier gelezen dan gedrukte
tekst. Daarom is het nuttig om rekening te houden met een aantal goede
tips voor internet- en mailberichten.
De digitale revolutie in volle ontwikkeling. Decennia
lang communiceerden de mensen vooral met telefoon en brieven. Steeds
vaker stellen we nu vast dat deze traditionele media vervangen worden
door nieuwe media. De mensen
mailen, reageren via websites en blogs. Velen hebben een Facebook of
Netlog profiel en praten zo met elkaar.
Dat is natuurlijk ook de
moderne ondernemer niet ontgaan. Een belangrijk deel van zijn
commerciële berichten verloopt nu via
internet en e-mailprogramma's. En de meest vooruitstrevende zaken
gebruiken Facebook of een andere sociaal netwerk bij hun
bedrijfsvoering. (zie hiervoor ook het artikels over "Facebook voor
bedrijven").
Dan is het natuurlijk belangrijk om weten hoe de
mensen berichten op hun computer, tablet, pda of smartphone lezen. Zo
verbetert het leescomfort en
maakt u dat men u beter begrijpt. Uiteindelijk leidt dit tot een betere
band met uw klanten en tot meer omzet.
Een goed internet- of mailbericht maakt u op de volgende manier. Het
grootste probleem is de benadering van zo'n bericht. Een e-mailing is persoonlijker dan een gedrukte
rondzendbrief. Een e-nieuwsbrief spreekt de mensen meer aan dan een
opgestuurde folder. De grootste fout gebeurt als u een elektronisch
bericht "formeel, neutraal of ambtelijk" opstelt. Om dit te vermijden
volgt u best volgend stramien.
De titel of het onderwerp is het eerste dat wordt opgemerkt.
Een goede titel geeft direct de boodschap en de winst weer voor de
ontvanger. Hiermee wekt u nieuwsgierigheid op voor uw tekst.
Een
e-bericht zelf bestaat uit een vaste
structuur: onderwerp (titel) - inleiding - 1e alinea - rest van
de tekst. De inleiding in een korte samenvatting van het belangrijkste
punten. De eerste alinea geeft ook de belangrijkste voordelen voor uw
klant weer. Over de 80 % van de mensen lezen niet verder. Maak dus dat
deze ook uw bericht verstaan hebben.
Uw bericht zelf moet u duidelijk structureren. Gebruik korte
zinnen en een directe taal. Schrap alle overbodige woorden (meer dan 30
%) of vervang ze door duidelijke, korte synoniemen.
Langere
teksten of berichten met meerdere items trekt u uit elkaar. Gebruik korte alinea's met evt. een duidelijke kop er boven. Durf ook
voldoende witruimte tussen de blokken zetten. Dit geeft meer
duidelijkheid. En in een artikel zet u de keywords (trefwoorden) in het
vet. Wie enkel deze leest, krijgt zo een goede samenvatting te zien.
Zorg
ten slotte dat uw voorstel duidelijk en step-by-step gepresenteerd wordt. Maak duidelijk wat men
moet doen. Vraag ook om actie in uw tekst. En heel belangrijk: vergeet
zeker deadlines niet te
vermelden.
Besluit. Met
een e-mailbericht of een computerbericht spreekt u persoonlijk met uw
klant of prospect. Zorg er dus steeds voor om sympathiek, aangenaam en dynamisch te schrijven.
Maar wel steeds to-the-point blijven. Met wat oefening lukt dit perfect
voor commerciële teksten. Gebruik dus gerust a.u.b. als u een vraag
stelt. En bedank uw klant in uw
mail of nieuwsbrief voor zijn aandacht of zijn reactie. Met een goed
uitgekiend, professioneel bericht kan uw respons met ongeveer met 30 procent stijgen.
De e-voucher is iets minder bekend als
promotiemiddel. Nochtans zijn de resultaten hoger dan zonder die
techniek. Waarom zijn de resultaten hoger met een e-voucher? Hoe pakt u
dat aan en waar moet u op letten?
De e-voucher is een minder gebruikte
reclametechniek. Een voucher is eigenlijk "een promesse". Dat
is een belofte die u als
handelaar doet zodat de klant een bepaald
voordeel, product of dienst zal krijgen tegen de vermelde voorwaarden. De begunstigde
van de e-voucher moet enkel aan de gestelde voorwaarden voldoen.
Vergelijkende
tests wezen uit dat acties die gebruik maakten van een e-voucher
gemiddeld 4 tot 7 procent beter
scoorden dan met een traditionele benadering. In de praktijk kan dit een
verdubbeling van het resultaat betekenen. Een e-voucher kan worden
gebruikt om een kortingsactie te promoten, om een productsample te
verdelen, om een tijdelijke actie te stimuleren, enz. De toepassingen
zijn legio.
Waarom verhoogt het
resultaat met een e-voucher? Dat houdt voor een deel verband
met de natuur van de mensen. Een e-voucher is dus een belofte die u
maakt aan uw consument om iets te geven onder bepaalde voorwaarden. Dat
trekt aan. Nagenoeg iedereen is geneigd om zo'n "bon" te gebruiken. En
liefst zo snel mogelijk. Want iedereen krijgt graag een voordeel. De
clou zit hem dus in de belofte.
Ook speelt het mee dat een
e-voucher verspreiden, een actie
uitvoeren betekent. En elke (extra) actie levert natuurlijk
ergens resultaat op. Wie twee mailings verstuurt per kwartaal zal
-normaal gezien- meer resultaat behalen dan wie dat maar eenmaal doet.
Behalve als u niets aan te kondigen heeft natuurlijk, of als de actie
krakkemikkig en onprofessioneel wordt uitgevoerd.
Welke voordelen heeft het gebruik van een
e-voucher?
Een e-voucher trekt van nature de mensen
aan om in actie te komen. Het is immers een belofte die u maakt om iets
te geven. En dat is een heel sterke
motivator. Het grootste voordeel is louter psychologisch. Men
beweert dat de roots terug gaan naar de jeugd waar de ouders kinderen
belonen door iets te beloven als ze iets goed doen. En dat voelt goed
aan voor wie het voordeel dan krijgt.
De klant moet eerst zelf
een actie ondernemen vooraleer ze het beloofde krijgen. M.a.w. u haalt
gelijk hoe eerst commercieel resultaat
vooraleer u iets weggeeft.
Een e-voucher is tastbaar en echt. De klant kan deze
uitprinten en tonen. Hij kan er naar kijken en al beginnen dromen wat
hij met het beloofde zal doen. Bovendien twijfelen minder mensen aan de
echtheid van een voucher. Het staat zwart op wit.
Een e-voucher
wordt heel gemakkelijk doorgegeven
aan vrienden, kennissen of familie indien de begunstigde er geen
gebruik wil van maken. Dat is nl. nog zo'n eigenschap. Een voordeel laat
niemand graag verloren gaan. Wie er niet zelf kan/wil profiteren, geeft
het met de glimlach door aan iemand anders. Dat betekent wel een extra
(nieuwe) klant voor u.
Een e-voucher kan over een langere periode worden ingezet van
b.v. een kortingactie. Daar de consument een hogere waarde toedicht aan
een voucher, wordt deze beter bewaard dan b.v. een kortingsbon. Loopt
een e-voucher over een langere periode, vermeld dan wel duidelijk op de
voucher wanneer de actie stopt.
Besluit. Een e-voucher is een minder toegepast
promotiemiddel in het internettijdperk. Nochtans stijgen de resultaten
met een aantal procent. De e-voucheractie kan gerust over een langere
periode gebruikt worden waardoor in bepaalde gevallen het
succespercentage verdubbelt ten opzichte van een traditionele actie.
Een
e-voucher is een speciale techniek die wel de nodige kennis vergt om ze
succesvol uit te voeren. Ze moet er nl. authentiek en waarachtig
uitzien, anders beoordelen de mensen ze als platte reclame en werkt ze
niet echt. Voor een goed resultaat laat u ze best uitvoeren door een professionele partner.
Vijf goede redenen waar directe korting verstandig is.
Vorige week zagen we dat directe
korting als promotieactie heel voor de hand liggend is. Maar dat dit
niet steeds het meest rendabele middel is. Toch zijn er een aantal
gevallen waar rechtstreekse prijsverlaging sterk aan te bevelen is. Zo
voor de vuist weg zijn er zeker vijf goede redenen waar directe korting
heel verstandig is.
Directe korting heeft een heel sterk
argument voor. Meestal staat zo'n promotieactie voor directe omzet. Dat is een automatische
reactie van consumenten. Een voordeel wil men direct verzilveren. Niet
straks, ooit of nooit. En dat is een heel sterk motief om in bepaalde
gevallen voor een directe prijsvermindering te kiezen. Wanneer kan men
gerust opteren voor een prijsverlaging?
Als reactie op een promotieactie van een
concurrent. In dit geval moet u meestal direct reageren. Doet men
dit niet, dan loopt u kans dat een deel van uw eigen klanten op het
concurrentieel aanbod ingaan. Zo maken ze kennis met een nieuwe
leverancier en een ander product. Om dit te vermijden kunt u (tijdelijk)
de prijs verlagen. Hou wel in het oog wanneer de promotie van uw
concurrent afloopt. Langer korting toestaan dan noodzakelijk is niet
echt nodig.
Om zelf nieuwe
klanten te werven. Stel dat u een nieuwe vestiging opent in een
totaal nieuw gebied. Niemand kent uw bedrijf of uw producten. Onbekend
is onbemind, zegt het spreekwoord. En dat is een beetje zo. Consumenten
zijn geneigd om terug aan te kopen bij wie men kent of de producten waar
men mee vertrouwd is. Om nieuwe klanten te lokken kan het raadzaam zijn
om (tijdelijk) de prijzen te verlagen als introductie. Dit zal
ongetwijfeld een groot aantal mensen aanspreken die zo met u kennis
maken. Een beetje het omgekeerde als hierboven dus.
Om nieuwe producten of diensten te lanceren.
Nieuw trekt de mensen ergens wel aan uit het oogpunt van
nieuwsgierigheid. Maar als het op aankopen aankomt, spelen de meeste
mensen op zeker. Dan besluiten ze vaak om toch maar het gekende,
vertrouwde artikel te kopen. Het argument hier is dat men er meestal van
uitgaat dat nieuwe producten kinderziektes kennen. Om nieuwe zaken te
introduceren, zeker ook bij de bestaande klanten, gebeurt het frequent
dat er een verlaagde introductieprijs gehanteerd wordt.
Om eindereeksen of "winkeldochters" te
liquideren. Iedereen die handel drijft, weet dat na een seizoen
er altijd stukken onverkocht in de rekken blijven liggen. Of als men een
artikellijn stopzet, als de leverancier een product uit het assortiment
haalt, of als een seizoenscollectie ten einde loopt, blijft u vaak met
residu zitten. Meestal staan de mensen niet te springen om deze nog aan
te kopen aan de volle prijs. Hier is het enige middel om nog een deel
van deze restartikels te verkopen, de prijs verlagen. Dan wordt het wel
weer interessant voor consumenten om zo'n eindereeksen aan te kopen. En u
bent er met een acceptabele marge van af.
Om terug in de markt te komen na calamiteit
of tegenslag. Stel -extreem voorbeeld weliswaar- dat uw zaak
afgebrand is. En het risicobeheersplan van uw bedrijf werkte niet
adequaat. U heeft uw productie een tijdlang stil moeten leggen totdat
nieuwe machines geleverd werden, nieuwe gebouwen geïnstalleerd, enz. Of
uw moet uw zaak ingrijpend verbouwen en de kortste weg is om drie maand
de deur te sluiten. Consumenten blijven niet wachten (zelfs trouwe
klanten niet) en de concurrentie ligt natuurlijk glimlachend op de loer.
Om na deze pechperiode terug op te starten en het verloren marktaandeel
terug te veroveren, is een prijsverlaging een sterk middel. In no-time
zullen uw trouwe klanten terug bij u aankopen (als is het maar om u te
steunen). Bovendien kunt u zelfs nieuwe klanten bijwinnen op deze
manier.
Besluit. Directe
korting is niet altijd het meest rendabele promotiemiddel. Toch zijn er
een aantal gevallen waar dit actiemiddel met stip aangewezen is. Hou
wel goed in het oog dat rechtstreekse korting steeds een tijdelijk karakter moet hebben. Zoniet
wordt de broodnodige winstmarge gekannibaliseerd, en dat is niet de
bedoeling. Blijft u te lang korting geven op een kwaliteitsproduct dan
haalt dat uiteindelijk de waarde
van uw artikel naar omlaag in
de ogen van de consument. Communiceer dus duidelijk hoe lang de speciale
prijzen geldig zijn. En vooral, vertrouw uw actie toe aan mensen die
over de nodige expertise beschikken op uw niveau.
Vijf goede redenen voor een cadeaubon als korting.
De consumenten in het algemeen reageren
heel goed op speciale acties. Vaak denkt men hier spontaan aan korting.
Dit is (meestal) nooit het beste idee voor de handelaar. Er zijn heel
wat meer voordelen aan een cadeaubon als kortingmiddel. Hier volgt een
overzicht.
Consumenten moet je soms een duwtje in de rug
geven. De gemakkelijkste vorm is zeker wel een (paar) procent korting op
de verkoopprijs. Alleen bent u als handelaar dan ook direct een paar procent winst kwijt. Bovendien
krijgen de klanten na verloop van tijd het idee dat uw product of dienst
toch iets minder waard is dan de normale kostprijs. Niet echt een goed
idee dus.
Vaak krijgt u met creatieve middelen een veel beter
resultaat. Zeker in België biedt het gebruik van een geschenken- of
cadeaubon veel troeven. Voor ons land is het algemeen gekend dat de
mensen graag sparen en knippen.
Dat verklaart het succes van o.a. voordeelboekjes, spaarkaarten,
zegelboekjes, enz. Maar ook op cadeaubonnen zijn onze consumenten heel
tuk.
Vijf supervoordelen van de
geschenkbon.
U behoudt de normale winst op de eerste bestelling. Dat is belangrijk
ook uit het principe dat voordelen liefst voorbestemd zijn voor
bestaande klanten. En winst is precies datgene waar we moeten mee
voortdoen. Dat is ook in het belang van uw klanten zelf.
Worden
de cadeaubonnen verzilverd, dan betekent dat extra verkoop. Weliswaar gaat een bepaald bedrag van de
winst af. Daartegenover staat dat het gebruik van geschenkbons
bijkomende orders oplevert die u anders niet zou hebben gerealiseerd.
Bovendien
worden geschenkbonnen normaal doorgegeven
indien de ontvanger er geen interesse voor heeft. Typisch is ook de
houding van (groot-) moeders die hun (klein) kinderen verwennen met alle
soorten bonnen, voordeel- en kortingcheques. Wordt zo een geschenkbon
doorgegeven, dan betekent dit vaak tweemaal
winst. Meestal komt deze in handen van een onbekende persoon
zodat je gelijk een totaal nieuwe klant maakt.
Een deel van
uitgegeven cadeaubonnen wordt nooit verzilverd. U heeft daar natuurlijk
geen extra omzet, noch nieuwe klanten mee. Maar aan de andere kant heeft
zo'n geschenkbon ook niets gekost.
Zelfs
voor wie niet van plan is om een geschenkbon zelf te gebruiken, blijft
het een leuke geste om er een te
krijgen. Het gevoel alleen al dat men gratis en voor niets een
cadeautje krijgt, is leuk. Zo voelt een klant zich gelijk een beetje
meer klant. Dat schept terug een extra band met uw klantenkring.
Hoe werkt u best met de geschenkbon als
kortingmiddel.
Geef nooit een cadeaubon zomaar. Geef deze gratis mee met een
aangekocht product. U kunt een vast bedrag bepalen, of een procent nemen
op het aangekochte bedrag. Een laatste mogelijkheid is een procent
vermelden dat geldt op een volgende aankoop.
Stel wel een
periode in waar de geschenkbon kan gebruikt worden. Vermeld deze geldigheidsduur ook duidelijk op de
cadeaubon zelf.
Zet er ook steeds op dat de geschenkbon nooit
kan worden ingewisseld tegen geld.
U kunt evt. wel toestaan dat hij gedeeltelijk wordt gebruikt.
Natuurlijk moet het steeds mogelijk zijn om een duurder product te
kopen, mits opleg van het verschil.
Vermeld ook duidelijk dat
het toegestaan is om de cadeaubon door
te geven aan vrienden, kennissen, ... Eventueel kunt u een leuke
geschenkenveloppe voorzien zodat uw cadeaucheque als geschenk kan worden
gebruikt.
Voorzien altijd een invulvak
waar de naam, adres, telefoon en e-mailadres van de klant moet worden
ingevuld als men de cadeaubon wil verzilveren. Zo houdt u uw
adressenbestand voor marketingdoeleinden op peil.
Besluit. Een cadeaubon is een heel
interessant promotiemiddel. Het kost niets zolang deze niet gebruikt
wordt. Wordt hij wel verzilverd, dan krijgt u hierdoor automatisch extra
omzet en/of nieuwe klanten. Een geschenkbon is dan ook een van de
rendabelste middelen voor promotieacties.
Online bedenktijd, nieuwe sperperiode en koppelverkoop.
De nieuwe wet op de
marktpraktijken is op 12 april 2010 verschenen in het Belgisch
Staatsblad. Daarmee zijn een aantal wijzigingen een feit met betrekking
tot de sperperiode, koppelverkoop en de betalingsvoorwaarden voor online
shops. Deze nieuwe wet gaat in voege vanaf 12 mei 2010.
De nieuwe sperperiode: korter en voor een
paar sectoren.
De sperperiode is de tijd voor de vaste
soldenperiodes waar handelaars geen
korting meer mogen toestaan op de normale verkoopprijzen. Er
waren wel een aantal uitzonderingen, b.v. voor uitverkoop wegens
verbouwingswerken, einde handelshuur of stopzetting activiteit. Maar
grosso modo was deze wet vrij strict en algemeen. Dat is nu dus verleden
tijd.
Met de nieuwe wet geldt nog enkel een sperperiode voor
kleding, schoenen en lederwaren.
Alle andere producten mogen lustig het ganse jaar door prijsverlagingen
toepassen. Let wel: als handelaar moet je kunnen aantonen dat je
minimum 30 dagen voor de korting
de (hogere) prijs hanteerde waarop je nu de verlaging toepast.
Met
de nieuwe wet loopt de sperperiode nu van 6 tot 30 juni voor winkeliers die kleding, fijne
lederwaren en schoenen verkopen.
De vaste soldenperiode zelf
geldt voor alle producten. Dus
niet alleen voor seizoensgebonden artikels. De soldenperiodes blijven
zoals vanouds van 1 tot 31 juli voor de zomersolden en van 1 tot 31
januari voor de wintersolden. Hier wijzigt niets.
Koppelverkoop nu ook in België officieel
toegestaan.
Men spreekt van koppelverkoop als men samen met
een bepaald product een tweede artikel
gratis, of tegen een erg lage prijs, meelevert. De voorbeelden in het
buitenland zijn legio. Denken we maar aan een GSM voor 1 euro bij het
afsluiten van een abonnement bij een provider. Maar in België mocht het
tot nu eigenlijk niet. Daar is nu verandering in gekomen.
Met
de nieuwe wet op de koppelverkoop mag nu ook in België als promotie een
product gratis, of aan sterk gereduceerde prijs, meeleveren bij
een ander product. Dit mag in principe voor alle producten, behalve voor
financiële diensten, waar wel
nog een verbod op koppelverkoop van kracht blijft.
Er blijven
wel een aantal beperkingen van kracht. Als handelaar mag u nog steeds
niet verkopen met verlies. Met
een heel beperkte winstmarge daarentegen mag nu wel. Ook dit is een
versoepeling van de wetgeving.
En wie de waarde van de twee
(of meer) gekoppelde artikels afzonderlijk vermeldt, mag dit enkel doen
als de producten ook afzonderlijk
kunnen aangekocht worden. Is
dit niet het geval, en kan u de artikels niet afzonderlijk aankopen, dan
afficheert u enkel 1 prijs voor het totaal pakket.
Gewijzigde betaalvoorwaarden voor online
verkoop.
Samen met de nieuwe soldenwet zijn ook de
betaalvoorwaarden voor online shops iets vereenvoudigd en is de
bedenktijd verdubbeld.
Voorheen had elke consument die online
producten aankocht zeven dagen de tijd om deze terug te sturen aan de
online verkoper. Met de nieuwe wet bedraagt deze bedenkperiode 14 dagen. Binnen deze
periode mag de koper de goederen terug bezorgen. Let wel: de kosten voor
het terugbezorgen blijven wel ten laste van de koper.
En nu mag
de online verkoper ook direct om de
betaling van de online aankopen vragen. Vroeger mocht dit in
principe enkel nadat de bedenktijd verstreken was. Maar in de praktijk
gebeurde dit meestal toch niet, zodat met de nieuwe reglementering de
wet eigenlijk aangepast wordt aan de feitelijke realiteit.
Verder
blijft het ongewijzigd dat de
online consument de aangekochte goederen mag terugsturen zonder opgave
van redenen en dat de Belgische webwinkels verplicht blijven om de
aankoopprijs terug te betalen.
Besluit.
Met
deze nieuwe wet op marktpraktijken vereenvoudigt de Belgische overheid
een aantal regels in de praktijk en zorgt zij ook dat de wetgeving over
de koppelverkoop in regel komt met de Europese Wetgeving. De nieuwe wet
is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 12 april 2010 en treedt
officieel in werking vanaf 15 mei 2010.