2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
25-02-2009
Goede webteksten schrijven.
Artikels of teksten
schrijven voor het internet verschilt sterk van b.v. het schrijven van
folderteksten, een gedrukt artikels of zelfs een gewone
instructiefolder. Dit komt vnl. omdat er op het internet anders gelezen
wordt dan op papier. Gemiddeld na 5 seconden beslist de gemiddelde
online bezoeker of je interessant genoeg bent om zijn aandacht te
krijgen. Wil je zelf een tekst schrijven voor het internet, dan volgen
hier tien handige tips voor een goed resultaat:
1. Zorg voor een goede lay-out van je tekst.
Een goede lay-out zorgt er voor dat de leesbaarheid verhoogt en dat men snel een idee krijgt over de inhoud.
Het geeft als het ware snel visueel weer waar het over gaat. Hierdoor
kan je bezoeker in een oogopslag bepalen of de inhoud tegemoetkomt aan
zijn interesse.
Om tot een goede opbouw van je tekst te komen maak je best gebruik van hoofd- en tussentitels. Niet alleen verbetert de structuur van je tekst hiermee, maar de zoekmachines gaan ook een hogere waarde toekennen aan je tekst. Hierdoor scoor je een beter resultaat bij opzoekingen.
2. Verdeel je tekst in duidelijke blokken.
Hierdoor rangschik je alle informatie die samen hoort op een logische manier.
Dit is belangrijk voor een goede verstaanbaarheid van je webtekst. Het
maakt ook dat de mensen enkel de blokken kunnen lezen waar zij interesse
voor hebben en niet de overige. Zo vermijd je in elk geval dat men snel
wegklikt, zelfs indien er relevante informatie voor de bezoeker op je
site staat.
3. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters.
In
het webchinees staat het gebruik van hoofdletters voor "roepen".
Automatisch komt dit dominant, schreeuwerig, autoritair en niet
klantvriendelijk over. Er zijn andere middelen om belangrijke zaken te accentueren, zoals het gebruik van kleurverschillen in je tekst, woorden in vet, afwijkende lettertypes, enz.
Bovendien zorgt het gebruik van veel hoofdletters dat de tekst nogal verwarrend
overkomt en zeker niet professioneel. En vreemd maar waar, van een op
het eerste zicht "amateuristische" tekst nemen weinig mensen de inhoud
voor erg betrouwbaar.
4. Plaats wat belangrijk is bovenaan.
Het eerste deel van je tekst wordt automatisch gelezen.
Daarom is het belangrijk dat de belangrijkste informatie zich daar
bevindt. De bezoeker die op je webtekst terecht komt, zal zeker deze
informatie gelezen hebben vooraleer hij/zij evt. beslist om weg te
klikken.
Verder in je tekst volgen
dan specialiteiten, handige weetjes of minder belangrijke informatie.
Zorg er wel voor dat ook de tekst verder even verzorgd en duidelijk van
opbouw blijft.
5. Vermijd promo-talk.
Promotietermen
zoals "de beste", "de interessantste", "unieke ...", doen nogal denken
aan de colporteurs of standwerkers uit de vorige eeuw. Met grote
woorden en loze zinnen probeerden ze de mensen plat te slaan om toch
maar te kunnen verkopen. Dat werkt niet echt, want iedereen herkent dit
automatisch als platte reclame. Het komt schreeuwerig, onbetrouwbaar en louche over. Dus creeërt dit een negatief effect.
Gebruik
daarom duidelijke, eenvoudige termen die je gelijk bewijzen. Verwerk
desnoods een paar tekeningen, foto's of getuigenissen van klanten in je
tekst. Maar gebruik een eerlijke, simpele bewoording. Dat komt veel geloofwaardiger over. Zeker klantengetuigenissen (met foto) trekken steeds de aandacht.
6. Trek de aandacht met vet.
Sommige
woorden of passages zijn belangrijker dan andere. Of je wil iets extra
accentueren of een speciale klemtoon leggen. Gebruik daarvoor woorden
of alinea's die je in vette tekst (bold) zet. Dergelijke opbouw komt heel natuurlijk over, iedereen herkent dit als belangrijke passages en het stoort nooit.
Hoed je er wel voor om te overdrijven. Indien je teveel tekst in vet zet, creëer je eerder een lappendeken
en gaat het effect verloren. Herinner je dat een puzzel pas mooi is als
het totaalbeeld klopt. Teveel vette delen in een tekst geven de
impressie van een dambord en dat schaadt de goede lay-out (zie hoger).
7. Gebruik eenvoudige woorden en korte zinnen.
Teksten
lezen op de computer verloopt tot 30 % trager dan voor gedrukte tekst.
Daarom is het belangrijk om met korte zinnen en simpele woorden te
werken. De lezer moet dan immers het minste moeite doen om de boodschap
te begrijpen en het lezen gebeurt vlot.
Let
wel dat korte zinnen niet automatisch betekent dat je weinig tekst moet
schrijven. Eenmaal een bezoeker voor zich uitgemaakt heeft dat je tekst
het waard is om gelezen te worden primeert de kwaliteit of de inhoud. En dan mag je best een lang artikel schrijven. Steeds op voorwaarde dat de inhoud betekenisvol, dus relevant en zinvol is. Maar ook bij een lange tekst is het belangrijk dat de zinsbouw kort en ongecompliceerd blijft en dat er eenvoudige, duidelijk begrijpbare woorden worden gebruikt.
8. Vermijd vakjargon.
Gespecialiseerde
termen kunnen in de ogen van bepaalde mensen bewijzen dat je vakbekwaam
bent. Maar op het internet zorgt dit voornamelijk dat een groot deel
van de mensen afhaakt omdat ze het toch niet verstaan of teveel moeite moeten doen om je tekst te lezen. Het internet is een "populair of populistisch" medium. Zorg er dan ook voor dat de brede massa verstaat wat je wilt duidelijk maken.
Echte specialisten herken je het best doordat zij moeilijke (vakeigen) begrippen of termen op een eenvoudige, voor iedereen verstaanbare,
manier naar voor brengen. En vakjargon verzwaart de tekst meestal
nodeloos zonder dat het een meerwaarde met zich brengt. Te vermijden
dus.
9. Maak slim gebruik van hyperlinks.
Hyperlinks
zijn van de meest revolutionaire uitvindingen van het internet. Door
middel van een eenvoudige muisklik simpelweg doorklikken tot bij de
inhoud die je werkelijk interesseert. Hoe beter en doordacht je
hyperlinks gebruikt in je tekst, hoe waardevoller je artikel zal zijn
voor de lezers. Met het goed gebruik van hyperlinks stoffeer je immers uitgebreid de inhoud van je artikel en zorg je dat je eigen tekst heel goed gedocumenteerd is.
Let
er wel op dat hyperlinks ook meestal zorgen dat de lezers je eigen
artikel (website) verlaten en verder surfen via andere sites. Denk
daarom goed na waar je hyperlinks inbouwt en hoe je dit doet. Probeer
in elk geval te maken dat je lezers achteraf naar jouw artikel terugkomen
om verder te lezen. Dit kan doordat je inhoud werkelijk van dusdanig
groot belang is of doordat je de extra informatie in een bijkomend
venster opent.
10. Gebruik gerust een teaser als opener.
Een teaser zorgt er voor dat de bezoekers een grotere interesse
dan gemiddeld krijgen in je tekst en dat ze nieuwsgierig worden naar
wat volgt. Enerzijds geeft het wel een "reclamegevoel" bij het lezen
van een geteasde titel, maar anderzijds stoot het ook niet direct af.
Het zorgt er wel voor dat de volgende twee paragrafen gelezen worden.
En daarmee moet je het verschil maken.
Teasende zinnen zijn niet gemakkelijk om te maken. Dit komt doordat je een miniverhaal wilt vertellen met maar een paar woorden.
En daar zit dan ook de kracht. Aan de ene kant vertolkt een goede
teaser-titel een "algemeen" gekende waarheid of probleem. En in het
tweede luik laat je uitschijnen dat er nu een adequate oplossing
voorhanden is. Die beide zaken samen in een goede titellijn maken dat
je zeker de aandacht trekt van je lezers en dat ze zonder aarzeling de
verdere tekst doornemen.
Naast het gebruik van hoofdletters en teveel vette
woorden zijn ook nog volgende zaken af te raden: het gebruik van
schuine tekst (leest moeilijker dan rechte tekst), het onderlijnen van
woorden (dit duidt immers op ingebouwde hyperlinks) en fantasierijke
kleurcombinaties zoals witte letters op gekleurde achtergrond want
zwarte of donkergrijze tekst op een witte achtergrond leest nog steeds
het makkelijkst.
Goede teksten schrijven voor het internet vergt een bepaalde graad van oefening en training. Net zoals met veel is het in het begin voornamelijk zaak om te schrappen en te herwerken. Steeds opnieuw proberen
ook totdat je internettekst perfect oogt en vlot en simpel leest. Hou
wel steeds voor ogen om de tekst te schrijven met het hoofd van je
bezoekers. Zet op papier wat ze zouden willen lezen en gebruik de taal
die ze gewoon zijn. Combineer dit met een duidelijke structuur en een
goede lay-out en het succes zal verzekerd zijn.
Maar
je kunt natuurlijk ook steeds een specialist onder de arm nemen.
Daarmee vermijd je vallen en opstaan en win je gewoon tijd doordat je
tekst van bij het begin goed kan werken. Meer informatie vind je op www.2trees.be.
Of heb je een concrete vraag voor teksten voor een goede online folder,
e-nieuwsbrief, online perstekst of teksten voor je website, neem gerust
even met ons contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:teksten voor internet, internetteksten, webteksten, goede teksten voor internet schrijven
18-02-2009
Hoe kom ik aan e-mailadressen?
E-mailadressen zijn
het commerciële goud bij e-commerce. Je kunt er berichten naartoe
sturen, informatie verspreiden, voordelen toespelen of zelfs een
peiling doen. Maar hoe kom je snel aan een voldoende aantal
e-mailadressen? Een overzicht van de doeltreffendste middelen.
1) Begin bij je klanten en leveranciers.
Vaak
realiseer je het niet, maar je zaak beschikt meestal reeds over een
bestand van e-mailadressen. Maar vaak zit het niet in een commerciële
databank. De klantengegevens
die je via je boekhouding kan opvragen bevatten meestal ook de
e-mailgegevens. Dat is immers eenvoudig om te communiceren. Dit gaat
ook op voor je leveranciers waar hun e-mail op de facturen of in het leveranciersbestand is terug te vinden.
Ook potentiële klanten
vormen een eerste bron van informatie. Via de verkoop ga je even door
de contactgegevens van al wie je een voorstel hebt bezorgd. Ook dit
bestand bevat de voornaamste gegevens van een toekomstige klant of
zakenrelatie.
En voor wie je het niet weet, vraag het dan gewoon. Je kunt ze opbellen
om het te vragen. Dit gaat heel snel en is nog vrij goedkoop. Bovendien
is het een gelegenheid om nog eens persoonlijk contact te hebben met je
klant of leverancier. Maar je kunt ook een terugzendkaart bij je facturen en brieven voegen of ze opzoeken in de telefoongids. Deze laatste manieren kosten iets meer aan tijd en geld, maar ze hebben het voordeel dat je snel een e-mailbestand samenstelt.
2) Werf e-mailadressen via je reclame.
Een eerste middel is natuurlijk de mogelijkheid om bezoekers te laten registreren op je website
doordat ze hun e-mailadres kunnen nalaten. Dit kan zijn om hen te laten
abonneren op jouw nieuwsbrief, maar ook om een paar maal per jaar
voordelen te ontvangen, of als eerste een bericht van je nieuwe zaken.
Zo bouw je spontaan en automatisch aan een bestand mailadressen van
mensen die interesse hebben in jouw activiteiten.
Denk er aan dat je de meeste reclamevormen voor het opbouwen van een mailbestand kan gebruiken. Op advertenties zet je b.v. een retourbon waar de prospectgegevens, inclusief e-mailadres, worden genoteerd. Ook op je folders kan je een terugzendkaart opnemen waarmee prospecten met je in contact kunnen komen.
Geef tenslotte de instructie aan je personeel om bij elk nieuw contact zeker de naam, telefoon en het e-mailadres te vragen.
Leg evt. handige invulkaartjes op de desk en geef het verhaal mee
waarom je dit vraagt. Sommige mensen zullen weigeren, maar de meesten
maken er echt geen punt van om hun gegevens op te geven.
3) Ruil nuttige informatie tegen e-mailadressen.
Beschik
je over een handig formulier waar iedereen interesse voor heeft? Of een
nuttige omrekentabel, kostencalculatie of overzichtschema? Heb je een
goede instructiefolder, een leuk kookboek of een handig hebbeding ter
beschikking? Zet dat dan op je website, maak dat de mensen het gratis kunnen downloaden
maar vraag hen eerst om zich (ook gratis) te registreren. Vrijwel
iedereen zal bereid zijn om hun gegevens op te geven om een interessant
item gratis te bekomen.
Dit is een
heel sympathieke manier om je e-mailbestand op te bouwen. Bovendien
verhoogt het de waarde van je website en bewijst het je expertise als
handelaar.
4) Organiseer een gratis klantenactie.
Ook een snelle manier om aan kwalitatief goede e-mailadressen te komen is een tell-a-friendactie
organiseren. Het principe is eenvoudig: je vraagt je eigen klanten om
de e-mail van een aantal vrienden, familieleden, kennissen, enz. op te
geven in ruil voor een voordeel. Het voordeel moet het wel waard zijn,
natuurlijk en het is ook best om een goede reden te hebben om dit te
doen. M.a.w. zowel jijzelf (bekomen van e-mails), als je klant (leuk om
je eigen vrienden iets te geven) als je nieuwe klanten (tof om een leuk
voordeel te ontvangen) moeten winnaar zijn.
Een heel speciale manier om vlotjes een groot aantal mailadressen te bekomen gebeurt door het organiseren van een gratis internetwedstrijd.
Neem een goed product of dienst van jezelf, maak er een wedstrijdvraag
over, verspreid de boodschap via het internet en beloof een mooie prijs
voor de winnaar(s). Je zal zien, honderden reacties komen binnen onder
de vorm van e-mailadressen. Een aantal schrijven zich naderhand terug
uit, maar de residu adressen blijft meestal wel erg de moeite.
5) Werf e-mailadressen via partnerships.
Hiervoor kijk je even uit wie een vlot bezochte website heeft of welke nieuwsbrieven veel bezoekers tellen. Daarmee maak je een commerciële afspraak
door b.v. een banner te kopen op een website of een artikel te laten
plaatsen in een nieuwsbrief. Zorg er wel steeds voor dat er een link
opgenomen wordt naar jouw eigen website en zorg dat de bezoekers
gestimuleerd worden om hun e-mailadres op te geven. Op deze manier kun
je snel honderden nieuwe bezoekers aantrekken en een behoorlijk groot
aantal e-mailadressen verzamelen.
En
eenmaal je over een voldoende groot bestand mailadressen dan kan je er
mee beginnen werken. Hou wel in het oog dat er een aantal wettelijke
verplichtingen en regels zijn waar je je moet aan houden. De wet op de privacy
verbiedt het ongecontroleerd en ongebreideld verkopen van
adressenbestanden en garandeert dat de klant de eigen gegevens kan
consulteren en wijzigen. En als je je tot consumenten richt, moet je
wel eerst toestemming krijgen
vooraleer je reclame begint rond te sturen via het internet. Daarom is
het belangrijk om voor je e-promotie samen te werken met een goede en
betrouwbare partner, zodat je de wettelijke reglementering naleeft en
anderzijds zelf geen commercieel nadelig risico loopt.
2TREES
is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een goede website,
een professionele webshop of heel doeltreffende en betaalbare
e-promotie, neem gerust met ons contact op.
Elk nadeel heeft ook
zijn voordeel. Deze gevleugelde woorden van een ex-voetbalvirtuoos zijn
een eigen leven gaan leiden. Maar ze kloppen ook ergens. Kijk, op
bepaalde terreinen draait de economie wat stroever tegenwoordig. Daar
kan je niet echt veel aan veranderen. Maar je kan wel profiteren van
een aantal voordelen die een crisis biedt. Vijf kansen om te grijpen.
1. Goederen en diensten worden aantrekkelijker.
Een vast gegeven is wel dat het algemeen prijsniveau van goederen en diensten daalt. M.a.w. de producten worden goedkoper.
Dat kan de prijs zijn, maar dat kan evengoed doordat de uitrusting
uitgebreid wordt voor eenzelfde prijs. Of de dienstverlening wordt soepeler.
Daar profiteer je nu ook direct van. Denk maar aan de prijs van de
brandstof die op een paar maand tijd spectaculair daalde. Of de
artikels die je kan kopen als 4 + 2 gratis.
Ook op het vlak van samenwerking met andere bedrijven, garantie of serviceverlening is beslist een versoepeling
merkbaar. En ook daar doe je een voordeel bij. Hoe vlotter je kan
samenwerken, en hoe beter je relatie wil tegemoetkomen aan jouw noden
of wensen, hoe aangenamer de business wordt.
2. Mensen kijken meer uit en vergelijken beter.
Dat
is heel goed voor wie reeds goed met het internet werkt. Een van de
gemakkelijkste vormen van inlichtingen sprokkelen verloopt nl. via de
informatie die men via websites verzamelt. Daarom is het heel belangrijk dat je website goede informatie biedt, vlot gevonden wordt via zoekmachines en heel duidelijk is, gestructureerd en klantvriendelijk navigeert.
Hou daarom ook goed het surfgedrag van je bezoekers of de statistieken
van je website in het oog. Kijk na welke zoekwoorden populair zijn,
welke van jouw producten meer bezocht worden dan andere en evt. welke
informatie wordt gedownload. Deze informatie kan beslist helpen bij het
opmaken van reclames of promotieacties, waardoor je sneller en beter kan verkopen.
3. Je Sterke Troeven maken het verschil.
Let er extra op dat je steeds die argumenten afficheert die de mensen verzekeren dat ze bij jou de beste koop
vinden. Kwaliteit is van meer belang in crisistijd dan anders. Maar ook
uitgebreide service, snelle levering, degelijke garantie,
niet-goed-geld-terug verkoop, enz. zijn doorslaande argumenten. Bekijk
dus gerust je eigen aanbod met de ogen van een klant en pas je voorstelling aan waar dit beter kan.
Als je duidelijk maakt waarin je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten, zal het gemakkelijker zijn om de keuze van de consument op jezelf te vestigen. Daarom zijn niet alleen de troeven van je producten of diensten van belang. Ook je eigen sterke punten spelen mee. Denk hier ook eens aan.
4. Plan nu uitbreiding of investeringen.
Word
de tijd minder hectisch dan krijg je zelf wat meer ruimte om nieuwe
zaken uit te zoeken of om een geplande investering op te starten. Een
heel goed voorbeeld hiervan is het online verkopen
via internetwinkel of webshop. Er zijn weinig handelaars die niet
overtuigd zijn dat een online shop beslist veel voordelen biedt voor
een zaak. Wel nu het iets minder druk is, heb je rustig de tijd om een
eigen webshop degelijk voor te bereiden, verschillende mogelijkheden te
vergelijken en de bestelling te plaatsen.
Een
webshop kan je doeltreffend gebruiken voor veel domeinen. Niet alleen
voor wie producten verkoopt, heeft er baat bij. Ook voor online
reservaties van diensten, onderhoud aan machines, bestellingen van
huurproducten, enz., enz. kan een goede webshop een sterk stijgende omzet teweeg brengen.
Weet wel dat het opstarten arbeids- en tijdsintensief
is. Begin er dus tijdig aan. Zowat alles moet worden opgebouwd,
gecheckt, foto's geplaatst, beschrijvingen opgemaakt, enz. En als het
rustiger is op zakelijk vlak, is er ook meer tijd om alle procedures
vooraf uit te testen vooraleer
je officieel start. Daarom is het nu een ideale tijd om een geplande
webshop tot uitvoering te brengen. Je doet er zeker profijt mee eenmaal
de economie en de verkopen terug aantrekken.
5. Wie zich niet toont, is dood.
Nogal cru gesteld, maar dit klopt wel. Mensen willen aanleunen bij zaken of bedrijven die succesvol zijn of succes uitstralen. En dynamische
mensen worden over het algemeen positiever beoordeeld op zakelijk vlak
dan twijfelaars of onzichtbare mensen. Daarom is het belangrijk om te
tonen dat je leeft, nieuwe initiatieven neemt, vernieuwing brengt, enz.
Want dat is het uiterlijk signaal dat je succesvolle producten hebt, of
dat je zelf een prima partner bent om klant bij te zijn. Zo trek je
automatisch nieuwe klanten aan.
Deze houding en instelling zorgt beslist voor het onderscheid tussen jouw activiteit en je concurrenten. Enthousiasme
en begeestering werken aanstekelijk. Deze houding resulteert ook in
blije en vriendelijke mensen. Wie wil geen klant zijn bij dergelijke
zaak? Zeker in tijden waar de sfeer anders eerder naar kommer en kwel
neigt? Onderscheid jezelf en je zaak door een dynamiek in je handelen
en denken en maak het verschil. De markt behoort jou toe!
2TREES
ontwerpt doeltreffende websites en heel rendabele webshops. Maar ook
originele en betaalbare e-promotie via het internet is onze
specialiteit. KMO's, zelfstandige ondernemers of vrije beroepen kunnen
bij ons terecht voor een betaalbare en efficiënte aanwezighed op het
internet. Wil je meer weten? Neem vrijblijvend met ons contact op.
Een nieuwe website of
webshop bouwen vergt een grondige en goed gestructureerde aanpak. Dit
speelt ook een rol voor de kostprijs. Hoe beter je voorbereiding is,
hoe correcter een prijsofferte kan worden berekend en hoe vlotter de
realisatie zal zijn. Hier volgt een 5 stappenplan waarbij je aan de hand van vijf concrete vragen een heel goed gestructureerde voorbereiding maakt.
1) Wie zijn mijn klanten?
Met
andere woorden wie koopt mijn producten. Of voor wie produceert of
levert mijn bedrijf? Doe ik enkel aan verkoop? Of vormt de na-verkoop
ook een belangrijk deel van mijn werk? En de levering van
wisselstukken, accessoires of complementaire producten?
Dit zijn een aantal kernvragen om precies te bepalen voor wie
jij zaken doet. Want verschillen in de soort doelgroep of van de aard
van uw dienstverlening maken dat een gans andere lay-out nodig kan
zijn. Consumenten-sites zien er conceptueel anders uit dan B2B sites.
En voor hardsellers wordt beslist een andere structuur gehanteerd dan
voor informatieve websites.
Denk ook even aan morgen. Indien u reeds voorziet om binnen afzienbare tijd een nieuwe doelgroep
aan te boren (nieuwe producten, nieuwe sector of land), voorzie dit nu
alvast in het ontwerpen van uw nieuwe website of webshop.
Maar misschien wil je helemaal niets verkopen met je website. Het is best mogelijk dat je enkel wilt informeren
of voor jezelf een virtuele folder op het internet zetten. In dit geval
zoek je in deze fase het antwoord op de vragen "Wat wil je bereiken met
je website?" of gewoon "waarom wil je een website?".
2) Wie ben ik?
Waar
sta ik voor? Van waar kom ik (historiek)? Welke expertises heb ik
opgebouwd door de jaren heen? Maar ook wat mogen mijn klanten van mij
verwachten? En waarom zouden zij bij mij moeten aankloppen en niet bij
mijn concurrenten?
Deze fase is heel belangrijk omdat het enerzijds zorgt voor meer vertrouwen bij je bezoekers en je klanten en anderzijds de voornaamste redenen
duidelijk maakt waarom men bij je klant moet worden. Het zet precies
ook je sterke punten onder elkaar en geeft de juiste argumenten aan de
bezoekers van je website om effectief contact op te nemen.
Kijk ook even verder. Ook externe troeven
die niet direct op jezelf of je bedrijf betrekking hebben, spelen mee.
Snelheid in levering doordat b.v. een koeriersbedrijf net om de hoek
zit, 24/7 online service via een extern callcenter, vlotte
bereikbaarheid doordat je aan een uitrit van een belangrijke snelweg
ligt of doordat een openbare vervoerhalte net tegenover je ligt, dat
telt allemaal mee.
3) Hoe werk ik?
Op
welke manier behandel jij aanvragen? Hoe verlopen de betalingen? Kan
men je producten zien in een eigen showroom? Kunnen ze worden afgehaald
aan een afhaalbalie of worden ze uitsluitend verstuurd? Word er contact
opgenomen voor een offerte en na hoeveel tijd gemiddeld? En wat bij
problemen?
Niet alles wordt altijd
groot geafficheerd op een website of webshop. Maar het is wel van
belang dat er aan gedacht is en dat je dit met je webbouwer overloopt.
Meestal heeft deze goede tips over wat wel of wat best niet wordt
opgenomen op je site. Deze informatie is belangrijk omdat dit de kern
uitmaakt voor je verkoopsucces. Wat in deze fase genoteerd wordt, maakt dat je een goed aanbod kunt doen aan mogelijke klanten en maakt dat je zal kunnen geld verdienen met je website of webshop.
4) Hoe zal ik mij promoten?
Blijf
ik verder werken met enkel advertenties? Zal ik (binnen afzienbare
tijd) een eigen nieuwsbrief versturen? Wil ik mijn acties eerst aan
mijn klanten melden via het internet? Wil ik nieuwe klanten aantrekken
via het internet? Of denk ik op termijn aan het uitbouwen van een eigen
community?
Zeker als het je eerste
stappen zijn voor je bedrijf of zaak op het internet is dit een
moeilijke rubriek. Niet alleen ken je de mogelijkheden meestal
onvoldoende, maar je kunt ook moeilijk inschatten wat de kosten zullen
zijn en welke opbrengst je mag
verwachten. Maar het is goed om toch even hieraan te denken en de
interessantste mogelijkheden met je webadviseur te bespreken.
Afhankelijk van wat je denkt te gaan doen, kan het noodzakelijk zijn om
bepaalde zaken te voorzien op je website. Een database b.v. of een
reclamevenster, enz.
Weet dan online
reclame in sé goedkoper is dan traditionele, veel sneller werkt en dat
de resultaten steeds perfect meetbaar zijn. Weet ook dat het meestal
best is om zowel online als offline reclame te blijven maken. En hou er
mee rekening dat ook op het internet enkel volgehouden inspanningen
voluit renderen. One shots werken meestal slecht tot niet en zijn in
elk geval geen goede basis.
5) Verzamel voldoende documentatie.
Met
niets kan je moeilijk een heel mooie website bouwen. Je hebt teksten
nodig en foto's. Je kunt veel tijd winnen indien je ze vooraf klaar
maakt. Teksten schrijf je bij voorkeur met een tekstverwerker of met de
computer zodat je een file
kunt aanleveren. Dat is ook handig voor jezelf want later kun je gewoon
vertrekken van deze basistekst en daar de nodige aanpassingen aan doen.
Denk b.v. aan het bijwerken van je historiek, of bijwerken van je
productenlijst, enz.
Foto's kun je
natuurlijk ook zelf nemen. Met de nieuwe generaties digitale
fototoestellen of zelfs GSM's is dit geen probleem meer. Alhoewel wij
dit niet echt aanraden. Meestal kun je via je eigen leveranciers
heel gemakkelijk aan CD's met foto's geraken of aan digitale folders.
Het voordeel hiervan is dat je werkelijk perfecte foto's zal op je site
krijgen, want ze zijn door professionelen gemaakt en tonen de producten
in ideale (studio-) omstandigheden. Daar kun je zelf nooit tegenop.
Wil je eigen foto's nemen, b.v. van een eigen productieproces, je bedrijf of een aantal speciale realisaties, huur dan zelf een professionele fotograaf
in. Je maakt best vooraf een vaste prijsafspraak voor het totaal werk
en spreekt af dat je, naast de foto's ook de rechten bekomt op jouw
foto's. Deze werkwijze is veruit te verkiezen omdat je ook heel mooie
foto's op je site krijgt én deze daarenboven nog jaren zal kunnen
gebruiken voor eigen folders, promoties, affiches, enz.
Indien
je dit vijf stappenplan volgt, zal je zonder twijfel een prima
voorbereiding maken voor een nieuwe website of webshop. Het beste maak
je deze ganse voorbereiding schriftelijk.
Zo zal je snel tegenstrijdigheden opmerken of onvolkomenheden. En het
is een prima basis om mee te geven aan je webbouwer als basis voor een correcte prijsofferte.
Maar
zelfs al heb je geen tijd om dit op papier zelf uit te werken, dan nog
is het goed om vooraf de zaken onder elkaar te zetten waar jij aan
denkt en om deze checklist samen met je webbouwer te overlopen. En dit
vormt bij ons steevast de basis voor het eerste gesprek dat wij hebben
met een toekomstige, nieuwe klant.
2TREES
is gespecialiseerd in websites, e-promotie en webshops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wij leveren efficiënte en heel
doeltreffende middelen aangepast aan de mogelijkheden en de noden van
onze klanten. Met onze creativiteit en onze vakkennis krijgt u net dat
ietsje meer waardoor u beter en sneller opgemerkt wordt. Maar bovenal
garanderen wij u: wij blijven voor je werken totdat je succes hebt.
Neem gerust met ons contact op.