2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
30-06-2010
Succesvol werken met het internet.
Is het moeilijk om succesvol te werken
met het internet? Eigenlijk niet. Het is in de grond papgemakkelijk
eenmaal men de truc kent. De kernwoorden voor succes op het internet
noemen relevantie en regelmaat. In dit artikel leggen we uit hoe ook uw
website of webshop heel succesvol kan zijn op het internet.
Het internet wekt verwachtingen bij de
surfers. Tegenwoordig zwerft iedereen in meer of minder mate
rond op het internet. Dat is een hele verandering ten opzichte van zo'n 5
jaar terug. Toen werd een computer in eerste instantie gebruikt voor
het werk. En pas mondjesmaat voor privé-zaken. Nu is de scheidingslijn
werk/privé heel diffuus geworden.
Doordat iedereen bijna constant
het internet gebruikt, is ook het gedrag en verwachtingspatroon van de
mensen aangepast. Consumentenonderzoek leert dat surfers op het internet
een aantal waarden verwachten zoals:
accurate en precieze
informatie op zoekenopdrachten.
Toch is dit niet alles. Een
groot aantal sites beantwoorden perfect aan deze verzuchtingen op
technisch vlak. En toch scoren zij in de praktijk minder goed dan andere
sites. Nog sterker, bepaalde sites kunnen er iets amateuristischer
uitzien, en toch heel goede resultaten opleveren. Er moet dus meer aan
de hand zijn.
Relevantie en
regelmaat, de kernwoorden voor succes op het internet. Deze
twee principes zijn werkelijk bepalend indien u uw zaak succesvol wilt
uitbouwen op het internet. Onderzoek leert overduidelijk dat er geen
eenduidig succes mogelijk is zonder dat aan beide zaken wordt voldaan.
En dat vergt van de succesvolle ondernemer een goede, en volgehouden,
discipline. Hoe komt dit nu?
Enkel
relevante informatie levert tevreden klanten op. Google heeft
het internet veranderd. Dat is zeker. Vroeger stelden surfers zich
tevreden met een aantal sites te kunnen bezoeken en daar rustig rond te
kijken of er interessante informatie te vinden was. Google draaide deze
werkwijze om. Door enkel te tonen waar de mensen naar zoeken, is de
surfverwachting zo veranderd dat het direct afgestraft wordt als de
getoonde informatie niet relevant is.
En dat is belangrijk voor
uw eigen werking. Zorg dus dat de informatie op uw website / webshop
zodanig is opgebouwd dat:
zoekmachines perfect uw inhoud
kunnen indexeren en enkel de relevante informatie tonen op
zoekopdrachten;
de inhoud zelf (teksten, foto's) zodanig
voorgesteld wordt zodat de bezoekers klaar en duidelijk een oordeel
kunnen vormen over uw producten en diensten;
de informatie op uw
site logisch en foutloos is ingedeeld. Maak dat ze gemakkelijk gevonden
kan worden en dat ze compleet en à jour is;
Werkt u met
referenties, waardebeoordelingen, complementaire producten, enz. zorg
dan dat ze to-the-point, correct en ernstig zijn;
Kijk minstens
tweemaal per jaar de algemene inhoud van uw site na. Algemene en
wettelijke voorwaarden die wijzigen, personeelswissels, vorige versies
van logo's, ... dat zijn maar een paar voorbeelden van zaken die
gemakkelijk over het hoofd worden gezien bij aanpassingen van de site.
Toch vallen bezoekers op een site hier vaak over.
Relevantie is
eigenlijk uw site zodanig organiseren dat bezoekers enkel datgene ziet
waar ze naar op zoek zijn. Dit principe is primordiaal. Dit komt niet
alleen terug in uw website of -shop, maar ook in nieuwsbrieven, google
reclame, facebook advertenties, enz. Hoe relevanter u werkt op het
internet, hoe beter het resultaat van uw acties zal zijn.
Regelmaat is de motor voor uw succes op het
internet. Dat is een van de basisregels van verkooppromotie.
Dit principe is gekend uit de oertijd van de reclame. Herhaling,
herhaling, ... werkt. Welnu, dit principe geldt evenzeer voor acties met
het internet. One shots kunnen tot succes leiden, maar dan moet je wel
veel geluk hebben.
Door regelmaat in de acties te brengen leidt u
uw klanten naar succes. Daarom is het belangrijk dat u zich zodanig
organiseert dat:
acties gevoerd worden op de momenten dat uw
klanten dit ook verwachten. Koopjes b.v. kan u tussendoor even voeren,
maar het is niet verstandig om in januari en juli er geen te doen. En zo
heeft elke sector wel zijn eigen momenten op een jaar;
u bij
promoties en acties ervoor zorgt dat de klanten de frequentie kennen en
kom deze stipt na. Niets fnuikt meer dan een maandelijkse nieuwsbrief
die onregelmatig tot niet verschijnt;
u consequent blijft. Loopt
een actie af op een bepaalde datum, hou u daar dan aan. Eenmaal uw
klanten weten dat uw verhaal klopt en er niet van wordt afgeweken,
stimuleert dit om snel te reageren;
kijk heel regelmatig
(meerdere malen per dag zelfs) de reacties na via uw website of shop en
reageer alert en snel op klachten, verzuchtingen, vragen, suggesties,
... En gebruik de reacties van uw klanten ook daadwerkelijk om uw
dienstverlening of uw productie te verbeteren.
Regelmaat is dus
de tweede sleutel tot succes. Moeilijk is dit ook niet echt. Het vergt
alleen een heel sterke discipline en een goede planning om dit vol te
houden. Daarom is het onmisbaar om eerst en vooral een degelijk
promotieplan op te maken op jaarbasis. Zo komen alle acties netjes in
kaart. Het biedt de mogelijkheid om voor bepaalde acties andere
verantwoordelijken aan te duiden zodat het werk over een aantal
schouders verdeeld wordt.
Besluit. Relevantie
en regelmaat is de tweeling die instaat voor succes op het internet.
Meer nog dan een technisch perfecte website, superprofessionele foto's
of gelikte teksten zijn deze twee principes verantwoordelijk voor het
welslagen van uw online aanwezigheid.
Niemand kan er nog omheen. Facebook is
een heel belangrijke speler in de wereld. Miljoenen mensen (300 miljoen
volgens de laatste gegevens) hebben er een eigen profiel. Dan is dat
voor het bedrijfsleven ook een belangrijk medium. Maar wat is de huidige
situatie in België? Een overzicht.
Het fenomeen Facebook. Facebook is,
wat men noemt, een sociale netwerksite. Miljoenen mensen over geheel de wereld hebben er een
persoonlijk profiel om zichzelf voor te stellen, om vrienden te zoeken
en om ermee te communiceren. Een beetje een groot dorp, zeg maar.
In
het kielzog van deze massa volgen ook bedrijven. Ook miljoenen bedrijven hebben een eigen
bedrijfspagina op facebook waar zij hun eigen onderneming, hun producten
of diensten voorstellen. En natuurlijk ook communiceren met hun klanten
en andere facebook leden. Een ideaal huwelijk dus.
Belgen behoren tot de topgebruikers van
facebook. In België zijn in totaal zo'n 3.500.000 mensen lid van facebook. Dat
is de helft van de internetgebruikers. Daarvan zijn bijna 60 % jonger
dan 35 jaar. Naar geslacht is de koek vrij gelijk verdeeld. Mannen zowel
als vrouwen zijn even sterk
vertegenwoordigd. Iets meer dan 10 % is vrijgezel. Dat is dus
niet echt een dominante groep facebookgebruikers.
Er zijn drie
soorten facebookgebruikers: - slapende
profielen: mensen die een eigen profiel hebben (laten) aanmaken
maar hier verder niets meer mee doen. Vaak zijn deze profielen ook heel
onvolledig. Deze groep telt eigenlijk niet mee; - de kijkers (watchers): dat zijn mensen
die een min of meer volledig profiel gecreëerd hebben en nu
voornamelijk facebook gebruiken om vrienden te zoeken. Deze groep valt
vooral op doordat zij wel regelmatig
facebook openen en er telkens een tijd op rondsurfen. Maar ze
kijken alleen maar. Ze mengen zich bijna nooit in discussies. Ze
reageren weinig op uitnodigingen, evenementen, commentaarstukjes, ... -
de actieve fbk gebruikers: dat
zijn de mensen die een zo volledig mogelijk profiel ingesteld hebben en
er intensief gebruik van maken. Ze worden lid van verschillende groepen
en maken zich fan van bedrijfspagina's. Ze communiceren dagelijks met vrienden, reageren op posts van
andere mensen, geven hun mening weer, enz. Ze reageren vaak ook op
groepsuitnodigingen, nemen deel aan facebook evenementen en gebruiken
vaak de meer geavanceerde facebook tools voor hun account.
Facebook gebruikersgedrag in België. Een
actieve facebookgebruiker in België surft gemiddeld 3 tot 5 keer per dag naar Facebook.
Vaak is dit de eerste handeling dat hij/zij 's morgens doet. Verder
wordt er op de middag en 's avonds gekeken naar wat de vrienden aan het
doen zijn. Een gemiddelde facebooker heeft zo'n 150 vrienden.
Het Facebook gebruik in Europa. Met
meer dan 50 % behoort België tot de topgebruikers van Facebook in
Europa. Net na Groot-Brittanië (62 %), maar voor Frankrijk (46 %),
Nederland (19 %) en Duitsland (18 %).
Het is ook belangrijk om
vast te stellen dat facebook steeds meer een deel wordt van de marketing-mix van een bedrijf. Het is
een marketinginstrument geworden. Veel (moderne) bedrijven gebruiken het
als een volwaardig promotie- en reclamekanaal, naast de traditionele
offline acties. Facebook wordt gebruikt om op een snelle manier te communiceren met
klanten en prospecten. Precieze cijfers voor de bedrijvenpenetratie op
facebook ontbreken op dit moment. Een aantal persoonlijke profielen
worden immers ook gebruikt voor bedrijfsdoeleinden.
Besluit. Facebook is een heel
belangrijk, modern kanaal om met mensen (klanten) in contact te komen.
Het gaat heel snel en direct, zelfs over de landsgrenzen en continenten
heen. Bovendien communiceert u rechtstreeks met de mensen persoonlijk.
Dat is een unieke, kansrijke en dankbare marketingsituatie. Facebook
voor bedrijven biedt heel specifieke troeven inzake promotie en
klantenbinding. Meer
informatiewww.2trees.be.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook, facebook in belgie, facebook in europa, informatie over facebook, facebookgebruik in belgie, facebookleden in belgie, facebook statistieken, facebook gebruikers belgie, facebook voor bedrijven, fanpagina's, facebook bedrijfspagina's
16-06-2010
E-commerce om goede doelen te steunen.
Het internet en e-commerce zijn heel
dominant aanwezig in de maatschappij. Hoe meer mensen er gebruik van
maken, hoe interessanter ze zijn voor de non-profitsector. Een nieuwe
manier om goeddoelenacties te steunen verloopt via e-commerce en
internet modellen.
Hoe
meer mensen, hoe meer kansen. Tegenwoordig neemt het internet
een heel dominante plaats in de maatschappij in. In het kielzog volgt
e-commerce. We stellen vast dat de consumenten steeds vaker en sneller
overgaan tot online aankopen. Sociale netwerksites zoals Facebook,
Netlog, Hyves, e.a. bewijzen dat het internet een groot dorp aan het
worden is. Dat is een ideale
voedingsbodem om betrokkenheid en engagement te vragen bij een
grote groep mensen.
En ook de maatschappij neigt weer meer naar
dit soort betrokkenheid. Het staat chique, hip en trendy om sympathie te
tonen voor non-profitorganisaties of andere drukkingsgroepen.
Greenpeace, Het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, e.v.a. hebben nu
reeds een aantal kanalen ontwikkeld om fondsen
te werven via het internet. Vandaag laten we u kennis maken met
een drietal heel specifieke -maar heel goed werkende- online modellen.
1. Goede doelen steunen via online aankopen. Het
systeem is vrij eenvoudig. Als handelaar verkoopt u producten of
diensten via het internet. Stel dat u zicht als persoon of als bedrijf
wilt inzetten voor een of ander doel, dan kunt u een percentage van de online omzet
doorstorten aan de gekozen projecten. Zo steunt u én uw online klanten
(een aantal) goede doelen.
Zorg dat deze boodschap duidelijk
aanwezig is op uw webshop. Zet een reclamebanner dominant op uw
landingspagina. Beschrijf uw fundraising met een speciale "Steun aan..."
pagina. En biedt openheid aan informatie over het reeds gedoneerde
bedrag, de verwezenlijkingen tot nu toe, enz. Zet ook regelmatig nieuwe
foto's over de gesteunde projecten op uw webshop.
Praktisch kunt u
werken met een procent op de omzet
te storten. Indien u een vaste afspraak heeft met erkende organisaties
krijgt u fiscale attesten voor uw boekhouding indien u meer dan 30 euro
per jaar doneert. Ofwel kunt u werken met een "doneer nu" knopsoftware downloaden
om een bepaald bedrag per aankoop te laten doorstorten naar een goed
doel. Er zijn diverse formules mogelijk.
2. Fundraising via een Projectportal. Het
grote probleem bij goed bedoelde, kleinschalige privé projecten is versnippering. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid over de
verworven fondsen. En dat is nu precies waar een consument heel
argwanend tegenover staat. De meeste mensen willen zich wel inzetten
voor een goed doel maar men wil vermijden dat er geld onderweg "blijft
kleven". Dat wordt opgelost via een projectportal.
Een
projectportaalsite is een speciale website die permanent uitleg geeft over het project. Men stelt het er
op voor, legt uit waar er nood aan is, waar men aan werkt, enz. Ook wat
werd gerealiseerd kunnen bezoekers er zien. Maar ook hoeveel steun
reeds werd ontvangen, met welke organisaties er afspraken gemaakt zijn,
hoe men kan steunen, enz. Op deze manier kunnen tussenpersonen helemaal
worden uitgeschakeld. De donaties komen rechtstreeks
bij het project terecht, dat ze direct kan aanwenden.
Het grote
voordeel is dat het project zelf
afspraken kan maken met fondsenwervers. Zo is de consument er
zeker van dat het geschonken geld effectief ter plaatse aankomt en wordt
gebruikt voor het project. Voorbeeld: www.kiva.org.
3. Het voordeel van microblogbetalingen. Verenigingen
en non-profitorganisaties werden lang geconfronteerd met het gegeven
dat doneren vrij omslachtig was.
Dat was een erge rem voor een groot aantal consumenten. Overschrijven
vergt best wel tijd en moeite en betalen met een kredietkaart was enkel
voor grotere bedragen. Hierdoor misten ze een belangrijk budget aan
spontane kleine bedragen.
Dit wordt nu opgelost door nieuwe
betalingsvormen zoals micro payments.
In Nederland kan men via Hyves (sociale netwerksite) nu reeds krediet opladen en heel eenvoudig
overschrijven. En in ons land komen in razend tempo mogelijkheden om via
de GSM kleine betalingen te
doen. Dit is nu reeds gemeengoed om parkeertijd te betalen of om een
vervoerticket van De Lijn aan te kopen. Maar straks zal dit voor om het
even wat heel eenvoudig en direct kunnen gebeuren. En dit opent weerom
een hele waaier aan mogelijkheden voor goededoelenorganisaties om
spontane donaties te werven.
Besluit. Dank
zij het internet worden de mensen steeds beter geïnformeerd en voelen
ze meer betrokkenheid voor de wereld. Goede doelen, sociale projecten,
hulp of steun voor maatschappelijke projecten kunnen budgetten werven
via e-commerce. Dit is een moderne manier om mee te helpen aan een
betere wereld. Maar waak vooral dat alle informatie eerlijk en open kan
worden geconsulteerd. waarbij uw online klanten een bedrag
kunnen storten via een beveiligde betaalomgeving. Ofwel laat u uw online
klanten wat
SMS en smartphone promotie voor bedrijven. (deel 3)
Sedert internet en websites is de
promotievoering veel persoonlijker geworden. Het gebruik van smartphones
en multitasking verhevigt het gebruik van 1 op 1 reclame. Dat leidde
tot een heel nieuwe tak van e-promotie: de SMS en smartphone reclame.
Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen?
De 1 op 1 reclame spreekt de consument
persoonlijk aan. Een van de ingrijpendste veranderingen sinds
het gebruik van het internet en websites is het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals
e-mailadressen en gsm nummers. Door deze informatie te gebruiken voor
het promoten van producten of diensten kon een bedrijf zich nu
plotseling rechtstreeks richten
tot een persoon zelf. En u bent er zeker van dat de geadresseerde zelf
uw bericht leest. Dat was niet het geval met een postzending, die
toekomt in de brievenbus van de familie. Raad dan maar eens wie de post
opent!
Een tweede voordeel van deze 1 op 1 reclame is de snelheid waarmee de reclame toekomt
en de lage kostprijs per
contact. Met een druk op de knop (nou ja!) gaat uw bericht rond en een
zucht later is het ontvangen. Zeker met de komst van de Blackberry's,
iPhones en andere smartphones is deze communicatie nog versneld. De
mobiele telefoon (sms'jes) of de smartphone (multitasking) in de hand
vervangen meer en meer de sigaret in het straatbeeld. De moderne
consument is hierdoor altijd en overal
bereikbaar. Dat biedt unieke voordelen voor e-promotie.
1. De sms-promotiecampagne: act now! Het
verschil tussen een e-mail- en een sms-campagne is voornamelijk het tijdstip waarop uw bericht gelezen
wordt. Het grootste deel van de mails komen worden tegenwoordig nog
steeds gelezen op een computer. Dat kan een laptop of netbook zijn, maar
net evengoed nog een vaste PC. In elk geval gebeurt dit meestal niet
direct. Een sms-promotie komt toe op de mobiele telefoon en de
geadresseerde wordt direct verwittigd.
Bijna iedereen leest het bericht ook ogenblikkelijk.
Een
sms-campagne kan o.a. heel doeltreffend zijn om:
events aan te kondigen: b.v. bezoek nu
onze opendeurdagen, dit weekend garageverkoop te ...
koopjes of acties te promoten: b.v.
enkel op maandag extra korting op "merk" producten, nu tss 17-18 u happy
hour, ..
reclame voor last-minutes
of laatste producten: b.v. "merk" jeans maat 32 - nog 2 stuks à
-30 %, busreis naar Zwarte Woud - nog 4 pl. à -15 % - vertrek 13/08.
speciale troeven te herinneren: b.v.
opgelet! om 17 u. signeert "voetballer x" aan de puma stand of vanaf 14
u. komt de Sint langs...
2.
Wedstrijden of televoting via sms. Sedert een paar jaar is het
gemeengoed geworden. De mening van de consument (of hun stem) wordt
massaal gevraagd voor radio en TV wedstrijden, verkiezingen, acties, ...
Het is een roep geworden: sms "OK promotie" naar 6xxx" en geef uw
mening. Sympathiek om doen? Beslist, maar er is ook geld mee te verdienen. Dat kunt u dus
ook perfect inschakelen voor uw eigen promotie.
Stel dat u een
nieuw merk wilt lanceren. Dan zorgt u dat de producten een maand vooraf
op uw website te vinden zijn. U kunt de mensen hun mening vragen door
hen te laten stemmen op een of meerdere artikels. Dit kan perfect via
sms. En elke 50e krijgt gratis een product, of extra korting, of ... U
kunt deze online actie ook verruimen door folders, flyers of
advertenties in te schakelen. Belangrijk is dat de mensen tot uw website
of uw producten worden aangetrokken en dat u per sms'je nog geld
verdient ook (zie verder).
3.
Permanente SMS catalogus of aanbod promoten. Nog een manier om
met de gsm klanten aan te trekken bestaat uit het adverteren van uw catalogus via de mobiele telefoon.
Stel u baat een reisbureau uit
en organiseert een aantal reizen per seizoen. Het is perfect mogelijk om
uw aanbod te laten opvragen via sms, zelfs voor een bepaalde periode.
Op het moment dat uw klant denkt aan zijn vakantie, volstaat het om een
sms te sturen naar een bepaald nummer en het gewenste aanbod wordt
doorgestuurd naar de gsm.
Deze soort sms promotie is ook heel
doeltreffend voor organisatoren
(data optredens, locaties rommelmarkten,
ruilbeurzen, clubbijeenkomsten, toernooien ...), tweedehandswinkels,
antiekzaken, speciale boekenwinkels, immobiliën
(beschikbare panden per gemeente of regio), enz. De toepassingen zijn
legio. Bovendien krijgt uw klant de informatie die hij zoekt op het
moment dat hij ze wil.
4.
Gebruik van een eigen smartphone-app. Wie een groot
klantenpotentieel heeft en een interessant product kan een eigen applicatie laten ontwikkelen om
zijn producten of diensten te promoten via mobiel device. Een app is
een toepassing dat speciaal ontwikkeld wordt voor de iPhone of
smartphone. Sommige zijn gratis, andere zijn te betalen via de online
shop van de leverancier. Let wel: bijna altijd is er een commissie te betalen aan de
aanbieder. B.v. voor Apple bedraagt de commissie standaard 30 procent. Wat kost een sms-campagne aan structurele
kosten? Naast de kostprijs voor het ontwerpen en professioneel
uitvoeren (indien u een gespecialiseerde partner inschakelt) zijn er
steeds een aantal kosten waar u, als commercieel bedrijf, niet onder uit
kunt. Er bestaan twee soorten verkorte nummers om sms'en te laten
toekomen: 4xxx en 6xxx nummers.
De 6xxx zijn voor commercieel gebruik.
U betaalt meestal tussen de 25-30 procent commissie aan tussenpersonen,
naast de BTW en evt. taksen of rechten aan de overheden. Grosso modo
kan dit oplopen tot zo'n 50 procent van het ontvangen budget.
De
4xxx daarentegen zijn bedoeld voor non-profitacties.
Het integraal bedrag aan donaties of sponsoring gaat naar de
goeddoelacties. Maar voor een non-profitorganisatie is het heel
omslachtig om een dossier samen te stellen en om goedkeuring te krijgen.
En dan moeten alle partijen ook nog bereid zijn om hun commissie te
laten vallen.
Besluit. Het
gebruik van de gsm en smartphone voor de promotie van producten of
diensten is een heel doeltreffend middel om uw klanten persoonlijk en
direct aan te spreken. Er is geen enkele reden waarom u niet eens zo'n
originele promotiecampagne zou proberen. Bovendien kan het een serieus
budget opleveren, zodat een deel van de actie hiermee terugbetaald
wordt. Contacteer ons tijdig voor meer informatie of voor een
prijsofferte.
Volgende week deel 4: Goede doelen steunen via de
e-commerce.
Fundraising voor goede doelen via sociale netwerksites.
Vorige week hadden we het over de
mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of
organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik
maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te
werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen
om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.
Waarom zijn sociale netwerksites interessant
voor fundraising? Sociale netwerksites hebben drie unieke
voordelen. U kunt er heel veel mensen
mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere
keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo'n
sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden
verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.
Het is
dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat
dit uiterst succesvol kan zijn om geld te verzamelen voor goede doelen
of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen
Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde
gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.
1. Via gesponsorde posts op Facebook. Hier
staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model.
Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in
209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een
vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim
80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/
2. Via gratis publiciteit voor producten op
Facebook. Een klassiek voorbeeld voor zo'n actie is de
goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te
verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit
maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via
de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw
bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan
gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote
omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm
3. Via oproepen op Facebook. Het
eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op
Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald
goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit
effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen.
Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project
goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw
bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk
behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau. 4. Via het Twestival op Twitter. Sedert
2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een
goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een
bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben
om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten
onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven,
enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te
kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig
over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden
georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en
volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.
5. Fundraising via Twitter. Thanksgiving
is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt
jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag
waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande
andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze
periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden
mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze
dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun
website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een
gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten
van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook,
twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/
Besluit. Bovenstaande
praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor
persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook
allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en
maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo'n type
acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo'n soort
acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan
een goede rol kan spelen.
Volgende week deel 3: SMS en smartphone
promotie voor non-profitacties.