2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
31-03-2009
Een website als turbo voor je promotieactie.
Een goede website is
prima. Daar moet je zeker je voordeel mee kunnen doen. Maar al te vaak
stellen we vast dat, eenmaal ze is afgewerkt, veel mensen ze prompt
"vergeten". Ze ziet er mooi uit en is te vinden via zoekmachines.
That's it? Niet helemaal. Hoe meer je er zelf mee werkt, hoe beter een
website rendeert. Hier volgen een aantal goede tips om het verschil te
maken.
Hoe haal je meer uit een website?
Boeiende vraag. Daar gaat zeker een beetje tijd over heen. De best werkende websites zijn deze die enerzijds veel worden bezocht, én herbezocht, door klanten en prospecten. En anderzijds zorgt een goede website ook constant voor nieuwe e-mailadressen zodat je beter en bij meer mensen reclame kunt maken. Zoals je weet, e-mailadressen zijn goud waard voor e-commerce.
Beide
zaken, hoog bezoekersaantal en nieuwe e-mailadressen krijg je maar als
je zelf voortdurend je website betrekt bij je eigen acties en
promoties. Het enige dat je moet doen is er tijdig op denken en een
commercieel ingestelde webbouwer onder de arm nemen.
Een website als extra troef gebruiken.
Een website is een unieke troef voor een zaak. Het maakt dat je reclame permanent kan gezien worden via het internet.
Het toont je producten, diensten, sterke punten en troeven. Bovendien
kun je er een schat aan informatie door bekomen. Maar je scoort beter
als je je consumenten een handje helpt. Staan er binnenkort
opendeurdagen of een promotieactie op stapel? Dan moet je zeker eens
denken om je website als "turbo" in te schakelen.
a) Zet een extra landingspagina als reclame voor je homepagina.
De
home is de pagina waar je op toe komt als je je domeinnaam intypt in
een browser. Dat is een heel belangrijke plaats omdat iedereen deze
ziet. Om een nieuwe actie met slaande trom aan te kondigen, kun je een
speciale reclamepagina maken
en deze voor de homepagina van je website plaatsen. Dan komen je
bezoekers eerst op deze reclamepagina terecht en van daar surfen ze
door naar je eigenlijke home pagina.
Deze
reclame-landingspagina (ook wel 0-pagina genoemd) is eigenlijk een
E-advertentie of een E-flyer waar je komende actie aantrekkelijk en
commercieel wordt aangekondigd. Beschrijf klaar en duidelijk de
voordelen van de actie, de periode waarin ze geldt en geef duidelijk
aan waar men kan klikken om meer informatie te lezen. Een goede
0-pagina stimuleert de bezoekers
om direct meer informatie te halen en om gebruik te maken van je actie.
Het grote voordeel is ook dat werkelijk iedereen je aankondiging zal
zien. Men kan er niet naast kijken.
b) Laat een reclamebanner lopen op je eigen website.
Eenmaal
men de reclame-landingspagina verlaten heeft, is de boodschap ook weg.
Dan primeert de overige inhoud van je website. Om te vermijden dat de
komende actie te snel uit de aandacht van de bezoeker verdwijnt, kan
een toffe reclamebanner worden geplaatst op de eigen website. Deze
reclamebanner blijft terug altijd zichtbaar
tijdens het surfen en laat de bezoekers op het even welk moment
doorklikken naar de speciale pagina waar de actie in detail wordt
uitgelegd.
Niet alleen blijft je
reclame zo tijdens gans het bezoek zichtbaar, ook indien men tijdens
het surfen plots interesse krijgt, kan men zo tot bij de informatie
doorklikken. Bovendien kan een banner echt attractief en dynamisch
gemaakt worden, zodat deze onbewust maar onvermijdelijk de aandacht trekt.
c) Een extra voordeel voor wie je website bezoekt én dit bewijst.
Een
van de constante verzuchtingen van een goede website is om permanent
e-mailadressen te verzamelen. Als je een promotieactie uitvoert, heb je
een uniek voordeel. Spontane bezoekers aan je site kun je stimuleren om
hun naam en e-mailadres achter te laten in ruil voor een extra voordeel.
Geef b.v. 10 % extra korting, of een nuttig accessoire of een exclusief
hebbeding gratis voor wie deze gegevens ingeeft op je website. Als je
dit mailadres hebt, kun je gemakkelijk een (automatische) mail terugsturen
met de extra kortingsbon of de voucher voor het promotievoordeel. Maar
het belangrijkste is wel dat je zo een bestand nieuwe adressen
verzamelt, waar je natuurlijk later weer promotie kan bij maken.
d) Een speciale actie vraagt een speciale actiepagina.
Meestal
is het stramien van een doeltreffende website vast bepaald. Alles komt
er op voor en de informatie heeft ook een vaste plaats. Het is nooit
aangewezen om dit stramien overhoop te halen om een tijdelijke actie in
vedette te stellen. Het is beter om een nieuwe, speciale actiepagina te
maken om de komende promotieactie in detail te beschrijven. Deze extra
pagina wordt natuurlijk uitgevoerd in de stijl van
uw website, maar bevat de uitgebreide informatie over de actie.
Eventueel aangevuld met foto's, schema's, beelden van vorige acties,
getuigenissen van tevreden klanten, enz.
Deze speciale actiepagina wordt tijdelijk aan je website aangekoppeld. Naast de detailinformatie
kan de bezoeker er kiezen om hier direct in te gaan op het aanbod, of
om terug te gaan naar de hoofdsite. Na afloop van de actie wordt de
promotietekst even vervangen door sfeerbeelden
van de actie of de resultaten in woord en grafiek. En na een maandje
wordt ze terug gedesactiveerd totdat er later een nieuwe actie aankomt.
e) De Tell-A-Friendactie: laat je klanten nieuwe klanten werven.
Voortbouwend
op het marketingprincipe "van horen zeggen is de beste reclame" is de
Tell A Friendactie een heel sterke internetreclamevorm. Mensen bevelen
nl. maar iemand aan als ze én overtuigd zijn van de kennis, én zelf
heel tevreden zijn. Als je dus van je vriend(in), familielid, kennis,
collega, enz. een adresje krijgt, dan vertrouw je dit zonder meer als
start. Daarom is het heel sterk om ook voor internetreclame je klanten
in te schakelen.
Dit kan via een
toffe Tell-A-Friendactie waarbij zowel diegene die je aanbeveelt een
voordeel krijgt, zowel als degene die de aanbeveling krijgt. De truc
zit hier in dat, als je dit alles via je website stuurt, je automatisch
aan een heleboel nieuwe mailadressen geraakt van mensen die hoogstwaarschijnlijk interesse hebben voor je zaak, producten of diensten. Als dat niet mooi is.
Een mooie website hebben is leuk. Maar door je website doeltreffend in te schakelen bij je acties laat je ze effectief beter renderen.
Elk bedrijf of zaak is anders. Net zoals geen twee promotieacties
gelijk zijn. Daarom is het zeker aangewezen om bij de voorbereiding van
je acties ook een goede webadviseur te betrekken. Je kunt maar best
alle goede ideeën gebruiken om tot succes te komen.
Doeltreffende
reclame via het internet is gespecialiseerd werk en vergt echt wel
kennis van zaken. Daarom, plan je in de komende tijd een eigen
promotie- of verkoopactie en je hebt een eigen website? Hou je b.v.
opendeurdagen, promoot je nieuwe producten of diensten, of neem je deel
aan een handelsbeurs? Neem nu even met ons contact op en we kijken samen hoe we maximaal voordeel kunnen halen uit het internet.
2TREES is
de specialist in doeltreffende en betaalbare internetreclame voor KMO
s, zelfstandigen en vrije beroepen. Voor professionele websites of
webshops kan je een beroep op ons doen, maar ook voor nieuwsbrieven,
pers- en klantenacties, internetwedstrijden, verkoopacties, enz. Neem
gerust met ons contact op www.2trees.be.
Een goede domeinnaam
is belangrijk omdat het helpt om je website of webshop sneller bekend
te maken en veel bezoekers aan te trekken. De beste domeinnamen lijken
logisch, liggen goed in het geheugen en zijn gemakkelijk om in te
typen. Toch moet je het belang ook niet overdrijven. Een domeinnaam is
maar een naam en kan bekend gemaakt worden. Maar hoe beter doordacht,
hoe meer je website of webshop een streepje voor heeft. Hier volgen
enkele tips om een goede domeinnaam te kiezen.
1. Zoek de beste naam en koop ze.
Bij de zoektocht naar een geschikte naam voor je nieuwe website of webshop begin je automatisch bij je firmanaam of eigen naam.
De meeste mensen nemen immers spontaan aan dat www.jenaam.xx ook de
naam van je website is. In bepaalde gevallen is het aangewezen om je productnaam of je belangrijkste dienst te nemen als domeinnaam.
Een goede regel is om even na te denken wat de mensen zullen intypen in zoekmachines
om je te vinden. Als je productnaam belangrijker is dan je eigen naam
moet je deze kiezen. Het resultaat primeert immers steeds boven de
show. De beste domeinnaam moet wel voldoen aan drie criteria, nl. ze
komt heel logisch over, blijft goed in het geheugen hangen en kan
gemakkelijk en foutloos worden ingetypt.
2. Kijk steeds na of je domeinnaam nog vrij is.
Van
zodra je een naam gekozen hebt, kijk je best of deze nog vrij is. Maak
niet de fout om gewoon www.jegekozennaam.be in je browser te typen.
Veel domeinnamen zijn immers wel vastgelegd, maar nog niet actief in
gebruik. Soms reserveren bedrijven ook bepaalde namen om te vermijden
dat de concurrentie ze kan gebruiken.
Check de status bij voorkeur bij de site van DNS, de officiële Belgische regulator voor de domeinnamen. Dit doe je door naar www.dns.be
te surfen en in het vak rechts bovenaan de gewenste domeinnaam in te
geven (zonder www en .be). Je ziet er direct of je deze nog vrij is of
eventueel wie ze in eigendom heeft.
3.Welk achtervoegsel neem je best?
Leef en werk je in België, denk dan automatisch eerst aan een .be
registratie. De meeste mensen nemen automatisch aan dat je naam in
België door .be gevolgd wordt. Dat wekt ook meer vertrouwen dan
bijvoorbeeld een .cz of .ae extensie. In het professioneel zakenleven
ben je niet veel met zo'n exotische achtervoegsels.
Is de .be registratie niet meer mogelijk, en je gebruikt je website voor commerciële doeleinden, dan is een .com een heel goede tweede keuze. Soms kan een .com extensie ook beter zijn, b.v. als je vooral met Engelstalige landen zaken doet.
Heb je een paar hoofdmarkten (landen) waar je actief bent, kijk dan even om je naam met meerdere achtervoegsels
vast te leggen. Er spelen nl. wat chauvinistische trekjes bij de mensen
want hun voorkeur gaat meestal automatisch uit naar websites die de
eigen landcode dragen. En dat stukje vertrouwen is heel dankbaar
meegenomen voor je bedrijf.
4. Werken aliassen namen ook goed?
Indien
de naam van je eerste keuze niet meer vrij is, moet je vanzelfsprekend
voor een alternatieve naam kiezen. Soms kun je je redden door ergens in
de naam een tussenstreepje toe te voegen. Maar vaak ook niet.
Naast je eigen naam of firmanaam kan je ervoor kiezen om een activiteitgebonden naam
te registreren. Bijvoorbeeld www.snelgeld.be of www.invertrouwen.be kan
heel doeltreffend zijn voor een kredietverstrekker. Of www.primasite.be
voor een webbouwer.
Nog andere mogelijkheden zijn de merknamen
die je voert gebruiken. Als je zelf producent bent, is er meestal niets
aan de hand. Maar als je deze producten of diensten betrekt van een
leverancier kijk je best eerst even na of je deze naam of terminologie
vrij mag gebruiken. Eventuele problemen voorkomen is altijd beter dan
achteraf reddingsoperaties te moeten doen.
5. Wel of niet een koppelteken gebruiken?
Er
bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor of tegen het tussenstreepje
in een naam. Soms is het aangewezen om er eentje te gebruiken, b.v. als
reddingsmiddel om een niet-vrije domeinnaam toch te kunnen gebruiken,
of om de leesbaarheid
(duidelijkheid) te bevorderen. Laat dat laatste het criterium zijn. Als
je er beter door herinnerd wordt, gebruik er dan eentje. Voor wie typt
zal dat ene letterteken niet de wereld van verschil uitmaken.
6. Een bestaande domeinnaam overkopen.
Het
gebeurt regelmatig dat domeinnamen wel door iemand aangekocht zijn,
maar niet in gebruik. Dat kan zijn omdat het "populaire" zoekwoorden
zijn, of heel typerend voor een merk of branche, of ook omdat de
eigenaar ze registreerde om ze met winst te kunnen doorverkopen. Als je
ziet dat je gewenste domeinnaam geregistreerd staat, maar je vindt geen
actieve website terug op dit adres, durf gerust contact op te nemen met
de eigenaar. Misschien kun je tegen een betaalbare prijs de naam van je eerste keuze overkopen.
In bepaalde omstandigheden kun je een domeinnaam gerechterlijk opeisen.
Als het je hoofdactiviteit typeert en de eigenaar maakt er geen of
oneigenlijk gebruik van, dan is het mogelijk om klacht neer te leggen
en een procedure op te starten om deze naam weer vrij te krijgen. Meer
informatie kan je bekomen via DNS (www.dns.be).
7. Rekening houden met typ- en spellingsfouten.
Het kan slim zijn om, naast je domeinnaam met normale schrijfwijze, ook de namen met vaak voorkomende
typ- of spellingsfouten actief te maken met een doorverwijzing naar je
hoofdsite. Bezit je b.v. www.mammoet.be, dan kan het aangewezen zijn om
ook www.mamoet.be te gebruiken. Hierdoor maak je je hoofdsite gemakkelijker bereikbaar voor het publiek en mag je iets meer bezoekers verwachten.
Nog
een tip, zelfs als je er niets mee doet dan nog kan je kiezen om een
aantal populaire varianten op je naam vast te leggen. Gewoon om te
vermijden dat je voornaamste concurrenten
er beslag op leggen, of ook nog om ze actief te stellen en naar je
hoofdsite door te verwijzen. Er zijn zelfs individuen die bepaalde
"bloopers" registeren en er een reclamepagina van maken. Een voorbeeld
hiervan is www.gooogle.be.
8. Speciale (tijdelijke) actie-namen.
Als
je eenmalig een grote promotieactie zal uitvoeren, of als je dezelfde
actie een aantal maal herhaalt, is het tof om een speciale "actie-URL"
in het leven te roepen. Stel dat je elk jaar je opendeurweekend
combineert met een reclameactie die "de dolle dagen" noemt. Wat belet
er je dan om www.dedolledagen.be in het leven te roepen en hier je
speciale acties in detail aan te kondigen? Met deze variant kan je mooi
spelen op marketingvlak zodat je je succes kunt versterken.
En
na de actie laat je deze naam natuurlijk actief, want een aantal mensen
kennen hem. In de maanden dat deze actie niet meer loopt kun je er
ofwel verwijzen naar een volgende, nieuwe campagne ofwel een redirect (doorverwijzing) installeren terug naar je hoofdsite. En op gestelde tijden koppel je deze naam weer los van je eigen site om er de volgende promotieacie mee te voeren.
9. Eenmaal gekozen, blijf dan je naam trouw.
Het
is een vaak voorkomende fout is te denken dat je domeinnaam de oorzaak
is van een minder goed scorende website of webshop. Een domeinnaam is
maar een naam, niets meer en niets minder. Steek daarom echt wat tijd
in het vinden van een goede URL en blijf daarna je gekozen naam trouw.
Hou er rekening mee dat, eenmaal je gestart bent met een naam, deze in
een aantal voorkeurslijstjes, adressenboeken of bladwijzerlijsten
terecht komt. Zelfs al houden er maar twintig mensen je websiteadres
bij, dan nog is het voor je zaak commercieel slecht als iemand plots
het bericht "onvindbaar" ziet bij het surfen.
Het is veel belangrijker om achteraf bij je gekozen naam te blijven en tijd en inspanning te steken om je naamsbekendheid
te verbeteren. En daar kun je aan bouwen. Denk er gewoon even aan wie
tien jaar terug een naam als Google kende. En op deze korte tijd is het
uitgegroeid tot een begrip en zelfs een woord waar er een betekenis
achter zit.
Blijkt er uit de praktijk dat je toch echt fout hebt gekozen, dan kan je overwegen om een nieuwe naam te nemen. Doe dit wel zo snel mogelijk (want elke dag kan er een nieuwe persoon je ontdekken) en doe dit ook maar 1 maal.
Een tweede kans is nog acceptabel voor de mensen, maar teveel van naam
wijzigen neigt eerder naar wispelturigheid dan naar stabiliteit. Hou
steeds de vuistregel voor ogen dat een vlot werkende foute naam steeds
te verkiezen is boven een slecht presterende correcte naam.
10. Blijf constant werken aan je naambekendheid.
En
eenmaal je een naam gekozen hebt, deze vastgelegd is en je website
online staat, gelden de algemene regels van de reclame. Maak je naam
tot een begrip door ze
systematisch, continu en herhaaldelijk te vernoemen. Hoe meer je
reclame maakt met je websiteadres, hoe beter ze in het geheugen van de
mensen verankerd wordt, hoe gemakkelijker ze herinnerd wordt en hoe
bekender ze wordt. Zorg dat je domeinnaam uitgroeit tot een begrip. En
hierover vindt je een aantal andere artikels op deze blog.
Een goede domeinnaam is een belangrijk element
om van je website of webshop een succes te maken. Het is niet het enige
maar wel een voornaam hulpmiddel. Steek daarom de nodige tijd in het
vinden van een goede domeinnaam en doe het ernstig en bestudeerd. En
kom je er zelf niet uit, vraag gerust professioneel advies aan je webbouwer.
Wil
je meer weten over goede, betaalbare websites en KMO-webshops of wil je
gewoon een extra opinie over je domeinnaam vooraleer je ze registreert,
neem dan vrijblijvend met ons contact op.
Eén op drie Europeanen
kocht in 2008 producten of diensten op het internet. Vooral in
Denemarken (59 %), Groot-Brittannië (57 %) en in Nederland (56 %) is
het online shoppen goed ingeburgerd. België met 21 % heeft een
achterstand op te halen. Daar wil Unizo iets aan doen met het Unizo
E-commercelabel.
Wat is het Unizo E-commercelabel?
Dit E-commercelabel is niets minder of meer dan een kwaliteitsgarantie
voor de handelaar en voor de webshop zodat de klanten weten dat ze in
vertrouwen kunnen aankopen. In de actuele internetwereld, waar -spijtig
genoeg- nog al te vaak "cowboys" en malafide personen actief zijn, is
dit kwaliteitslabel beslist een pluspunt. Amper 4 procent van de Vlaamse ondernemers biedt de klanten een waterdichte online verkoop, inclusief betaalmogelijkheden, aan via de eigen website. Dit blijkt uit een Unizo onderzoek.
Om
ondernemers te stimuleren om hun online verkopen op een veilige,
klantvriendelijke manier te laten verlopen, ontwikkelde Unizo een
E-commerce audit. Webshops die beantwoorden aan de wettelijke vereisten
en die voldoen aan de voorwaarden van gebruiksgemak en veiligheid,
kunnen het Unizo E-commercelabel aanvragen. Unizo voert dan in alle
objectiviteit een audit door van de internetwinkel en wie slaagt mag
het Unizo kwaliteitslabel op de site plaatsen. Dit betekent een
kwaliteitsgarantie en geruststelling voor de kopers.
Wat betekent het Unizo E-commercelabel voor een webshop?
Het
E-commercelabel garandeert een aantal heel belangrijke factoren aan de
kopers op deze webshop. Het verzekert consumenten dat deze site correcte en volledige informatie
over het bedrijf en de ondernemer achter de site bevat. Ook dat de
prijzen van de goederen of diensten, eventuele bijkomende
leveringskosten, betalingsmogelijkheden en -voorwaarden en
annulatiekosten ondubbelzinnig vermeld staan op de site. En nog dat bij online bestellingen of aankopen de koper een bevestiging
van zijn order met daarop alle gegevens van de transactie ter controle
ontvangt. En dat de online betalingen er gebeuren via een erkende payment service provider.
Hiermee
garandeert het Unizo E-commercelabel de essentie van een veilige en
betrouwbare aankoop op een webshop. Het levert zo het nodige vertrouwen
om nieuwe online klanten de zekerheid te bieden om voor jouw webshop te
kiezen. Ze zijn immers zeker dat je een bonafide handelaar bent en dat
je webshop te vertrouwen is. Dit is ongetwijfeld een groot pluspunt
voor wie zijn internetwinkel succesvol wil ontwikkelen.
2TREES behaalt het Unizo E-commerce diploma.
Omdat
wij ervan overtuigd zijn dat een gecertifieerde webshop sterk bijdraagt
in het stijgend succes van online verkopen, volgden Ann en Patrick van
2TREES vorig jaar met succes de Unizo E-commerce opleiding. Door deze
opleiding kunnen wij de garantie bieden dat de webshops die 2TREES
ontwikkelt betrouwbaar en veilig zijn. Dit is belangrijk voor onze klanten.
Zelfs
al vragen zij het Unizo E-commercelabel niet aan van bij het begin, de
zekerheid dat hun webshop in regel is met de objectieve criteria voor
goede online verkoop is een extra troef. Het feit dat 2TREES webshops
ten alle tijde het Unizo E-commercelabel kunnen aanvragen, én zullen
behalen, is een pluspunt voor de handelaars. Wij passen nl. altijd de
Unizo richtlijnen toe voor betrouwbare en veilige online verkopen. Dit
komt ook tot uiting in het ontwerp en uitzicht van de 2TREES webshops. En dat wordt dan terug snel opgemerkt door de internetbezoekers die snel hun vertrouwen geven en overgaan tot aankopen.
2TREES
is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een goede website,
een professionele webshop of heel doeltreffende en betaalbare
e-promotie, neem gerust met ons contact op.
UNIZO Noord-West-Vlaanderen start vanaf 10 maart
2009 met een nieuwe voordelenformule voor UNIZO-leden. Elk UNIZO lid
kan op vertoon van zijn UNIZO - ondernemerspas bij tal van andere
UNIZO-leden uit de regio Noord-West-Vlaanderen vaste kortingen
krijgen. Die kortingen zijn er zowel op typische consumentenproducten
als puur Business tot Business. De voordelen zijn voorlopig geldig tot
eind 2009.
De deelnemende bedrijven kun je bekijken op de UNIZO website,
waar een korte beschrijving van hun producten of activiteit is vermeld
en een link naar de eigen website. Uiteraard is er ook het
ledenvoordeel vermeld. Hiermee worden minimum 5000 andere UNIZO-leden
bereikt.
2TREES
neemt ook deel aan deze Unizo Clubkaartactie. Hierdoor bekomen leden
van Unizo Noord-West-Vlaanderen op vertoon van een geldige
Unizo-lidkaart 10 % korting op alle bestellingen in 2009 (niet geldig op kosten van derden of onderhoud van websites of webshops).
Meer
informatie over het specifieke aanbod voor internetreclame voor KMO's
en zelfstandigen, de mogelijkheden en de kostprijs, kan je nakijken op www.2trees.be, of neem vrijblijvend met ons contact op.
Ogone is een van de
belangrijkste Payment Service Providers in België. Voor E-commerce
toepassingen zorgen zij dat betalingen via het internet op een veilige,
zekere manier kunnen verlopen. Daarom zijn zij een onmisbare schakel
bij het online verkopen van producten of diensten.
Wat is een Payment Service Provider?
Ogone
is een van de voornaamste Europese leveranciers van betalingsdiensten
met meer dan 18.000 klanten in 35 landen. Ze leveren verschillende
oplossingen voor het realiseren van elektronische betalingen
op diverse gebieden, zoals e-commerce, ticketing, call centers of
hotelwezen. Daarbij gaat het evengoed om business-to-consumer
oplossingen, als om business-to-business (aankoopkaarten). Het
dienstenaanbod van Ogone is één van de meest volledige van het moment,
dankzij uitgebreide transactionele- en back-office functies.
2TREES behaalt erkenning als Ogone gecertifieerde partner.
Ogone
werkt samen met een netwerk van gecertificeerde webdesign agentschappen
om zo handelaars te helpen bij het creeëren van een veilig platform
voor betalingen bij e-Commerce projecten. Certified Ogone Solution
Providers hebben met succes een opleiding bij Ogone gevolgd en hebben
bewezen, aan de hand van verschillende projecten, dat ze bekwaam zijn om de Ogone betaaloplossingen te installeren.
Door het behalen van deze Ogone erkenning zijn onze klanten verzekerd van een professionele ondersteuning
voor de online betalingen van hun online verkopen. Hierdoor verhoogt
2TREES haar dienstverlening aan haar klanten omdat zij in de toekomst
als Ogone partner over de volgende extra voordelen beschikt:
a) De opleiding voor partners leert ons de verschillende mogelijkheden
van de Ogone producten die de klanten kunnen gebruiken voor hun online
verkoop. Afhankelijk van de wijze waarop ze werken, kunnen andere
toepassingen worden geactiveerd. Om tot het beste resultaat te komen,
kunnen deze betalingsinstellingen zelfs per land verschillen. 2TREES
leerde de verschillende mogelijkheden kennen en werd opgeleid om de
instellingen en de activatie correct te laten gebeuren.
b) Als Ogone partner kunnen wij permanent beroep doen op de Ogone helpdesk
van specialisten om een bepaalde zaak te bespreken en om de beste
oplossing te zoeken. Dit maakt dat onze expertise als webbouwer,
gekoppeld aan deze van Ogone, ook op het vlak van online betalingen de
meest geschikte formules kunnen gebruiken voor onze webshops.
c) Door de erkenning als Certified Ogone Solution Provider (COSP) worden wij permanent geïnformeerd
over eventuele nieuwe producten voor het veilig en bedrijfszeker
betalen via het internet. Ogone past haar eigen producten constant aan
de wensen van de gebruikers aan. Om de meest efficiënte en
bedrijfszekere betaalsystemen in de toekomst te kunnen blijven
aanbieden is deze erkenning van groot belang voor ons bedrijf.
d) Als COSP beschikken wij over een interne Ogone contactpersoon
waarop we beroep kunnen doen voor speciale vragen of wensen van onze
klanten. Zo kunnen we, in extreme gevallen, zelfs heel speciale
oplossingen op maat uitwerken voor specifieke gevallen.
e)
Als Ogone Certified Partner blijft 2TREES ook in de toekomst op de
hoogte van de meest recente toepassingen en reglementeringen voor
veilige en betrouwbare online betalingen. Er worden immers periodiek opleidingen en bijscholingen georganiseerd, zodat onze kennis steeds actueel blijft.
De
erkenning door Ogone als gecertifieerde partner betekent voor 2TREES
een nieuwe, belangrijke stap in haar verdere groei. Door ons te
verzekeren van stabiele, betrouwbare partners zorgen wij dat ook KMO's
en zelfstandigen steeds over de beste oplossingen in de markt kunnen
beschikken. En zeker als het over betalingen gaat, neem je als
bedrijfsleider liefst zo weinig mogelijk risico's.
Meer informatie over de verschillende betalingsmogelijkheden voor online verkopen in binnen- en buitenland vind je op www.2trees.be, of neem gerust even met ons contact op.
Het internet is
tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van de moderne bedrijfsvoering.
Een goede website trekt de aandacht van de mensen op je zaak en op je
producten of diensten. Promotie voeren via het internet gaat veel
sneller, goedkoper en doelgerichter. Maar wie het maximum uit het
internet wil halen denkt al gauw ook aan online verkopen. Maar hoe
begin je daar aan. Hier volgt een praktische handleiding in vijf
stappen:
Stap 1: Een goede voorbereiding vormt de basis voor je webshop.
Tot
de voorbereiding behoort alles wat je toelaat om een performante online
shop te bouwen. Eerst en vooral moet je eens goed onder elkaar zetten
wat jij met de webshop wilt doen.
Het is niet zo dat online verkoop enkel goed gaat voor boeken, video's,
CD"s, reizen en elektronica. Je kunt nagenoeg alles online verhandelen, zelfs reservaties van diensten, boekingen
van afspraken of inschrijvingen voor programma's, enz. kunnen perfect online
gebeuren. Alleen is dit vooraf wel essentieel om weten voor je
webbouwer.
De voorbereiding bestaat uit 3 grote blokken.
Vooreerst alles wat verband houdt met je producten en klanten die je
wilt verkopen, tweedens de zaken die je eigen, interne organisatie
aangaan en ten derde alles rond je bedrijfsvoering en promotie van de
webshop.
a) Je producten en klanten. Hier
zoek je de antwoorden op welke artikels / diensten wil ik online
aanbieden. Wie zijn mijn klanten. Hoe verlopen de aankopen? Wat moet er
gebeuren opdat klanten kunnen bestellen? Hoe verlopen de leveringen? En
de betalingen?
b) Je interne organisatie. Nu
denk je even op de manier waarop je online verkoop zal ingecorporeerd
worden in je zaak. Verkoop je enkel online of is het een uitbreiding
van de bestaande desk-verkoop? Gebeurt de webverkoop door een speciale
verantwoordelijke of moeten alle personeelsleden deze verkopen kunenn
behandelen. Kunnen dezelfde producten ter zelfde tijd online en in je
bedrijf worden verkocht?
c) Bedrijfsvoering en promotie. Hier
zet je volgende zaken onder elkaar: welk budget maak ik vrij voor het
bouwen van de online shop? Hoe promoot ik mijn webshop en hoeveel geld
voorzie ik hiervoor? Wie contacteer ik om mijn online shop te bouwen?
En wie onderhoudt de webshop na het opstarten?
Tenslotte kijk je
even rond op het internet of er webwinkels zijn die je bijzonder
aanstaan. Met deze en de bovenstaande informatie ga je over tot het
zoeken van een vakkundige webbouwer, liefst iemand die daadwerkelijk ervaring heeft met het bouwen van een online shop.
Stap 2: Het bouwen van je online shop.
Met de bovenstaande gegevens gaat je webbouwer nu aan de slag om een goede lay-out te zoeken voor je webshop. Technisch wordt de structuur
zo opgebouwd dat je later niet direct geblokkeerd wordt als er een
nieuw product bijkomt. Of als er een uitbreiding van je activiteiten
gebeurt. Het internetbedrijf van je keuze bouwt je webshop uit drie
grote brokken: het online winkelgedeelte waar je klanten terecht komen om te shoppen, de back-office die enkel toegankelijk is voor jou en waar de "administratie" gebeurt van je online winkel en de betaalmodule waarmee je klanten op een veilige manier hun aankopen regelen.
Zelf heb je in deze tweede fase werk met het zoeken en vastleggen van een goede naam voor je webshop en met het verzamelen van alle gegevens
die je moet toelaten om je producten of diensten op te bouwen in je
nieuwe internetstore. Meestal neem je contact met je leveranciers en
vraagt hen CD's met foto's van je artikels; je zoekt goede, kernachtige
en duidelijke beschrijvingen van je producten of diensten; je schrijft
of werkt de historiek van je bedrijf bij; contacteert je partners die
voor de (veilige) betaling op je shop moeten instaan, enz. Met andere
woorden, je verzamelt alle informatie die je nodig hebt in fase 3.
Stap 3: De praktische inrichting van je online shop.
Nadat
je het uitzicht, de indeling en de werking van je nieuwe webshop hebt
goedgekeurd, krijg je hem opgeleverd van je webbouwer. Nu is het aan
jou om deze op te bouwen zodat je klanten en je personeel er mee kunnen
werken. Dit is -zeker de eerste keer- een vrij omslachtig en heel intensief
werk. Het komt er op neer dat je een beschrijving van alle artikels in
het catalogusbestand typt, per product een mooie foto of een duidelijke
referentie noteert, klanten- en leverancierslijsten opbouwt, enz.
Maar ook de online administratie
moet worden opgebouwd de eerste maal, zoals de mail die klanten krijgen
ter bevestiging van hun bestelling, de verwittiging dat de producten
onderweg zijn, een bericht om te verwittigen als er vertraging
optreedt, ... En de praktische zaken zoals wie men kan contacteren om
uitleg te vragen, wat er moet gebeuren als bestellingen niet toekomen,
enz.
Vergeet niet als laatste om alles goed en degelijk te testen.
Vooral de bestel- en leveringsprocedures. Doe dit eerst zelf en laat
daarna een paar vrienden of kennissen je online shop uittesten
vooraleer je deze werkelijk lanceert. Meestal moet je nog een paar
praktische zaken aanpassen met de reacties die je krijgt van deze
"testklanten".
Stap 4: De lancering van je nieuwe webshop.
Indien
je zelf instaat voor de werking met de online shop ben je nu klaar om
het internet op te trekken. Maar als je personeel hebt die met je
nieuwe webshop moet werken, is het best om een veertiental dagen voor
de effectieve start een voorstelling
te organiseren voor je mensen. Met een powerpointpresentatie en een
beamer kun je tegenwoordig heel visueel en heel gestructureerd
uitleggen hoe je nieuwe online shop werkt en wat er van hen verwacht
wordt. Laat hen ook maar een weekje alles uitproberen tot zo'n twee à
drie dagen vooraleer je opstart.
Het opstarten zelf laat je best verlopen met zoveel mogelijk ruchtbaarheid.
Een persbericht naar de (lokale) media, affiches die in je zaak
ophangen, een toffe folder op de desk en bij je brieven en facturen,
een mailing aan je klanten. Vergeet ook niet op al je publiciteit
te vermelden dat je nieuwe webshop nu bereikbaar is en zet de naam van
je webwinkel duidelijk op folders, affiches, advertenties, je
briefpapier, e-mails, facturen, bedrijfswagens, enz.
Wil je het echt professioneel aanpakken, combineer dan de opstart van je webshop met je jaarlijkse show of opendeurdagen waar veel volk over de vloer komt. Of lanceer online een introductie-actie
voor de producten die via het internet bij je gekocht worden. Goede
reclame kan je zowel online als offline voeren. Het beste is om steeds een mix van beide
te hanteren om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Enkel goed
scorende middelen zijn Tell-A-Friend acties om je eigen klanten te
activeren, gratis wedstrijdacties om nieuwe klanten te werven, Google
reclame om heel doelgericht te adverteren en E-nieuwsbrieven of
E-voordeelberichten die de band met je klanten kunnen versterken.
Stap 5: De uitbouw van je online shop.
Nu je gestart bent, is het zaak om je online shop met een goed oog te blijven bekijken. Heb constant aandacht voor de verkoopsresultaten,
de omzet, de vlotte afhandeling van de bestellingen, de snelle reactie
op vragen of klachten van je klanten, enz. Luister eveneens naar je mensen
die dagelijks met je webshop werken. Vraag hen wat ze er zelf van
denken, of en hoe de werking nog kan verbeteren en wat er goed is. Laat
hen ook hun mening geven over eventuele manieren om de producten te
promoten of over acties die volgens hun zouden aanslaan.
Vraag ook van tijd tot tijd aan je klanten
wat ze van je online serviceverlening vinden. Dit kan door middel van
een "poll" op je webshop zelf of door dit systematisch te vragen als je
tegen een klant praat. Je zal versteld staan van de bruikbare ideeën
die je hieruit haalt.
Vergeet tenslotte nooit dat je met via het
internet beschikt over een schat van informatie die een onpartijdig,
snel en correct beeld geven van de prestaties
van je webshop en van je acties. Nagenoeg alles is meetbaar via het
internet. En meten is weten, zegt het spreekwoord. Je weet haarfijn
hoeveel bezoekers er geweest zijn op je online winkel, hoe lang ze
gebleven zijn, welke pagina's ze geconsulteerd hebben en waar ze hebben
afgehaakt. Maar ook met welke zoekwoorden
ze tot bij je zijn gekomen, en hoeveel mensen via je promotiefolder
zijn gekomen of hoeveel een bepaalde online actie aan omzet heeft
opgeleverd. Kijk dus heel regelmatig naar je statistieken, praat met je personeel en met je klanten
en stuur constant bij. Behoud en verbeter wat goed is en pas de zaken
snel aan waar er iets niet goed werkt. En vrij snel zal je zien dat de
nieuwe webshop een heel goed rendement haalt.
Een nieuwe webshop
installeren is niet iets wat rap, rap tussendoor gebeurt. Je haalt
enkel maar goed resultaat als de voorbereiding en de opstart goed doordacht en heel gestructureerd
gebeurt. Met bovenstaande handleiding ben je zeker bij machte om een
heel performante online shop te installeren. Maar het is even
belangrijk dat je op een degelijke expertise
kunt rekenen van je webbouwer. Meestal komen er tijdens het tot
standkomingsproces nog een aantal praktische vragen naar voor waar een
ervaren internetpartner je vakbewaam advies kan geven. En dat is
evenveel waard als de nauwkeurige voorbereiding.
Denk je er aan
om met online verkoop te starten of ben je bezig met een webshop. Neem
gerust volledig vrijblijvend contact op met 2TREES. Wij zijn gespecialiseerd in goed werkende, betaalbare online shops voor KMO's en zelfstandigen. Meer informatie en onze contactgegevens vind je op www.2trees.be.