2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
26-06-2008
Wat kan een goede website voor u betekenen?
Een
goede website kan goud waard zijn voor een ondernemer. Er zijn nog
weinig mensen die dit kunnen ontkennen. Maar als je concreet vraagt WAT
zo'n beste website dan wel zou moeten betekenen, is er vaak een moment
stilte. Nochtans zijn er 5 basiskenmerken die je moet terugvinden.
1. Om jezelf en je bedrijf bekend maken. Iedereen
weet graag aan wie hij koopt. Bestaat de onderneming wel echt, of is
het eerder een beetje mooie lucht? Is er een gebouw, adres, personeel?
En hoe kom je ermee in contact?
Het wekt beslist vertrouwen als
een foto van je bedrijfspand, machines of personeel glashard bewijst
dat je onderneming bestaat. De "Over ons"-rubriek is niet voor niets
een van de meest bekeken pagina's van een website. En als je nog wat
leuke reacties van je klanten er aan toe voegt, twijfelt beslist
niemand meer dat je goed en degelijk werk levert.
2. Om je activiteit, producten of diensten bekend maken. Niemand
vertrouwt zijn geld toe aan een partner zonder dat men zeker is dat er
waar voor dat geld zal worden geleverd. En natuurlijk dat de artikels
net datgene zijn wat men precies wilt. In een gewone bedrijfsomgeving
is dit vrij simpel, men kan de producten tonen, voelen, proeven, enz.
Op
het internet werk je best met (professionele) foto's en duidelijke
beschrijvingen om je waren aan te prijzen. Denk aan de beperkingen van
het internet en zorg dat deze te niet worden gedaan door de
voorstelling. Dat is nagenoeg steeds mogelijk. Zorg voor
vergelijkingsmateriaal om grootte en gewicht te tonen (zelfs een
tekening kan volstaan). Voor kleuren refereer je bij benadering.
En
vooral, wees steeds duidelijk hoe een bestelling zonder problemen kan
worden teruggeschroefd als de levering toch niet aan de verwachtingen
voldoet.
3. Om berichten / nieuws / informatie door te geven. Internet
is snel en een website is permanent bereikbaar. Ideaal dus om je
klanten en geïnteresseerden te informeren over tijdelijke sluitingen,
alternatieve routes bij werken, uitzonderlijke koopjes, enz. Maar ook
indien je een nieuwe dienst aanbiedt, een bijkomende machine
installeert, een grote order scoort e.d.m. is het een prima idee om
hier via je website reclame voor te maken.
Je weet immers nooit
wie er op je site terechtkomt, en zeker al niet wie er over verder
vertelt. Daarom is het goed om regelmatig nieuws te brengen opdat je
website waarde zou krijgen voor degene die er naartoe surft.
4. Om verkopen en omzet te creëren. Dat
is natuurlijk het minste dat men moet bereiken met een commerciële
website. Hetzij rechtstreeks via extra verkoop door en op de website,
ofwel indirect doordat er in de winkel of bedrijf meer vraag komt naar
de producten of diensten die via het internet worden gepromoot.
Er
zijn een aantal eenvoudige trucs om te ontdekken of je website op dit
punt goed scoort. Zie b.v. vroegere bijdragen op deze blog. Hou gewoon
voor ogen dat een speciale actie, of referentie, of code die je alleen
maar via je website verspreidt, duidelijk zijn herkomst bewijst.
5. Om contact te leggen. En
dit laatste criterium is ook belangrijk. Nu je website permanent
toegankelijk is, kan je ook permanent worden bereikt. Het leuke is dat
je zelf niet constant aan je computer moet zitten. Je bezoekers posten
een bericht als zij er zin in hebben, of als zij een vraag voor je
hebben. En een paar uur later, als het jou schikt, stuur je een
antwoord terug. Iedereen tevreden.
Hou er wel mee rekening dat
je zeker binnen de 24 u. een antwoord stuurt op een bericht, anders
werkt dit contraproductief voor je bedrijf. Een ander voordeel is dat
je kunt reageren in de hele wereld, als je maar elektriciteit,
telefoon, modem en internet hebt. En dat is tegenwoordig toch in zo'n
85 % van de plaatsen (voor de rest heb je een satelliettelefoon en pc
nodig). Zorg dus ook dat tijdens de vakantieperiode er ofwel een
duidelijke boodschap op je website staat, ofwel dat er een regeling
wordt afgesproken om berichten te beantwoorden.
Indien je met
deze 5 basisregels voor een goede website rekening houdt, zal je eigen
site zonder twijfel een groot pluspunt betekenen voor je onderneming.
Indien je twijfelt, schakel een professional in om je hierin bij te
staan.
Tip:2TREES biedt in juni, juli of augustus de mogelijkheid om gratis een check-up te laten uitvoeren van je website. Stuur een e-mail aan patrick@2trees.be
met als onderwerp Gratis check-up website 0806). Zet in je bericht de
tekst Graag ontvang ik gratis een prestatierapport over mijn website
www.je-naam.be. /ref. ENB-0806). Binnen de week ontvang je van ons een
rapport over de prestaties van je website en enkele aanbevelingen om je
website slagkrachtiger te maken (indien dit kan, natuurlijk). Uiteraard
ben je volledig vrij om hier rekening mee te houden of niet, maar weet:
een geïnformeerd man is er twee waard.
De
laatste tijd verschijnen van tijd tot tijd artikels in de media over de
(on-)betrouwbaarheid om aankopen te doen via het internet. Meestal zijn
het doemscenario's die verteld worden of worden webwinkels als obscuur
en malafide voorgesteld. Wat is eigenlijk de werkelijkheid?
Het internet is de weerspiegeling van de maatschappij.
Ongeacht
op welke manier men goederen of diensten aan de man of vrouw brengt,
handel drijven gebeurt steeds tussen twee partijen. In de gewone wereld
zitten beslist onbetrouwbare sujetten die van oplichterijen een sport
maken. Ook in de virtuele wereld van het internet komt dit ongetwijfeld
voor. Maar voor beide werelden geldt heel zeker de wetenschap dat er
veel en veel meer handelaars zijn die op eerlijke en correcte basis
zaken doen.
Laten we er gerust van uit gaan dat -ook voor
webshops en online verkopen- de handelaars normaal gesproken ter goede
trouw zijn. Maar net zoals bij gewone winkels blijf je best aandachtig
totdat de ervaren hebt dat je vertrouwen terecht is.
Kan je vooraf zien dat er iets niet klopt bij online kopen?
Eerst en vooral mag je gerust op je gevoel
afgaan. Dat is ook bij een gewone winkel zo. Als je je vragen stelt
over de werking, producten of service blijf je best extra alert.
Webshops die eerder rommelig ogen, waarvan knoppen niet (goed) werken
en waar men niet antwoordt op uw vragen mogen gerust een belletje laten
rinkelen.
Je hebt eigenlijk drie vitale zaken met online winkels: producten, betaling en service. Een goede webshop biedt klare en duidelijke informatie over de producten.
Net zoals in een werkelijke winkel zie je snel de kleuren, accessoires,
prijs, verpakkingen, enz. Het enige dat je niet kan, is natuurlijk het
product vastnemen of proeven. Maar als je het al kent, vergemakkelijkt
dit de stap. Gaat het over een totaal nieuw product, dan kan je vaak
beroep doen op een try-out.
Er bestaan tegenwoordig een aantal veilige betaalmethodes
die aangeboden worden door onpartijdige partners zoals Ogone of PayPal.
Ze worden wereldwijd gebruikt en hun imago staat of valt met de
zekerheid die ze bieden. Vind je op een online verkoopsite
betaalmogelijkheden met deze organisaties, dan mag je erop vertrouwen
dat je betaling veilig zal gebeuren.
Laatste heikel domein is dat van de service.
Dit behelst alles van levering van bestelde artikels, omruilen van
defecte of niet toegekomen bestellingen, garanties, maar ook informatie
verstrekken over bestellingen of herstellingen, enz. Een goed werkend
bedrijf ervaar je snel. Als je binnen de 48 u. antwoord krijgt op een
vraag, als je een bevestiging krijgt nadat je iets bestelt, als er
duidelijke algemene voorwaarden op de site staan of als de bestel-,
leverings- en naverkoopsprocedure duidelijk is uitgelegd, dan werkt dit
allemaal het vertrouwen in de hand.
Tot slot...
Gaat het over een groot bedrag, en is dit je eerste aankoop, plaats eerst een proefbestelling. Als dit vlot wordt geleverd en de afspraken zijn goed nagekomen, kan je verder gaan.
Weet
echter dat de huidige online bedrijven meestal best te vertrouwen zijn
en ook op een eerlijke, correcte manier handel drijven. Zo niet kom je
ze ongetwijfeld rap tegen in de pers of hoor je er over op de
marktplaats. Want het internet kan ook moordend zijn voor de reputatie
van een bedrijf. Nooit was het zo eenvoudig om snel een boodschap de
wereld rond te sturen. Je hebt internet, maar ook GSM, messaging,
chatboxen, virtuele communities, YouTube, enz.
Om
vlot en door de juiste mensen gevonden te worden op het internet is een
goede optimalisatie (SEO) van je website zeker nodig. Daar is iedereen
het zowat over eens. Maar ook voor een webshop is het belangrijk om
regelmatig je bezoekers- en prestatiegegevens te bekijken om de werking
te verbeteren. Hier volgen een aantal zaken waar je rekening moet mee
houden.
Wat is optimaliseren?
Het
optimaliseren van een website of webshop bestaat er uit om een aantal
belangrijke zaken van je website op elkaar af te stemmen. Vooreerst is
er de titel. De titel van een website blijft continu bovenaan je scherm staan, dus is het een ideale reclameregel. Ten tweede wordt de beschrijving
aangepakt, want de beschrijving is de tekst die je ziet als je site
tussen de resultaten van een zoekopdracht staat. Dan maak je maar best
dat deze zo wervend mogelijk is zodat een bezoeker besluit om even bij
je website langs te komen. En ten derde is er de inhoud,
m.a.w. wat er vermeld staat en waar dit is. Als je website niet logisch
in elkaar zit, en als niet alle informatie terug te vinden is die men
logisch gesproken verwacht, heb je zeker een probleem naar goed
presteren van je site.
En dit is niet alles, want er zijn ook nog zoektermen
die maken dat je website sneller wordt opgepikt en weergegeven bij een
zoekopdracht of een combinatie van zoekwoorden. Ook de gepaste
zoekwoordenlijst samenstellen is een hele klus.
Het
optimaliseren (search engine optimalisation of SEO) bestaat hier in om
al de bovenstaande elementen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Zo krijgt je website (-shop) een heel performante basis.
Hoe belangrijk is optimalisatie voor een webshop?
Dit
is even noodzakelijk voor een webshop als voor een website. Een webshop
is immers ook een website. Allen is bij een webwinkel niet enkel het
informatief aspect belangrijk, maar het eigenlijke doel is verkopen en
omzet realiseren. Dan maak je maar best dat je webshop ook zo'n
performante basis heeft.
De principes van een webshop zijn
identiek aan deze van een website. Je moet snel gevonden worden door de
juiste mensen (kopers). Daarom moet je goed aangemeld zijn en een zo hoog mogelijk aantal bezoeken scoren. De informatie zal logisch opgebouwd zijn en de taal duidelijk.
Technisch mag er natuurlijk niets aan mankeren. Daar bovenop zijn er
nog de specifieke zaken een een goede webshop moeten hebben, zoals de
bestel- en betalingsprocedure, vraag- of klachtenbehandeling,
leveringsvoorwaarden, ... die minder tot niet aanwezig zijn bij een
gewone website.
Het optimaliseren bij een webshop bestaat er in
om de gegevens over de werking van je webshop te gebruiken om de
inhoud, het aanbod en het uitzicht aan te passen zodat dit beter aan de
wensen en verwachtingen van je kopers voldoet. En hiervoor worden net
dezelfde principes toegepast als voor een website.
Hoe gebeurt zo'n optimalisatie van een webshop?
We gaan na of de beschrijving
van je producten werkelijk overeen komt met de zoektermen die je
klanten gebruiken om je artikels te vinden. Dat klinkt heel wat banaler
dan het in werkelijkheid is. Niet de termen uit brochures of technische
beschrijvingen zijn belangrijk. Het gaat erover dat je klanten precies
moeten weten wat ze kopen en dat ze het moeten kunnen vinden met
woorden die zij verstaan en gebruiken.
Vervolgens gaan we na of je webshop logisch
in mekaar zit, m.a.w. als alle noodzakelijke informatie aanwezig is en
of ze op de juiste plaatsen terug te vinden is. Soms wordt een webshop
stukje bij beetje uitgebreid. Daardoor is het normaal dat na een paar
jaar niet alle informatie die bij elkaar hoort, samen staat. Dus moet
je dit van tijd tot tijd herschikken.
We bekijken of alle vermeldingen en clausules die wettelijk
verplicht zijn, of die de mensen verwachten, aanwezig zijn. En als ze
op je webshop staan, is het ook goed om even na te kijken of ze
up-to-date zijn. Tenslotte bekijken we de bestel-, leverings- en
betalingsprocedure van je webshop. Om vertrouwen te geven aan je
klanten is het noodzakelijk dat deze correct, vlot en probleemloos
werkt. Waar nodig maken we deze klantvriendelijker.
Is dit alles?
Niet
echt, maar het is wel de noodzakelijke basis. Wat je nog meer moet doen
om een hoog renderende webshop op te bouwen bevindt zich op het domein
van de promotie en marketing. En dat is een onderdeel van de totale
werking met je webshop. Je vindt hier in andere bijdragen al heel wat
informatie over, maar als het echt van belang is, laat je dit best over
aan een vakman. Zo kun je je concentreren om jouw taak, nl. het
verkopen van je producten en service geven aan je klanten.
2TREES
is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en goed laten werken van
webshops voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Dit behelst een
hele waaier van diensten om de juiste webshop te maken volgens het
bedrijf en de producten van een zaak, maar ook om bestaande webshops te
verbeteren, performanter te maken en te moderniseren. Wil je hier meer
over weten, neem gerust even met ons contact op.
Lange
tijd waren vrije beroepen zo'n beetje "beschermde" beroepen. Mensen
keken er torenhoog tegen op, hun stem was wet en promotie was niet echt
nodig. Iedereen kende hen immers. Tegenwoordig is specialisatie en expertise
eerder troef voor vrije beroepen. Advocaten specialiseren zich in een
vakgebied, architecten hebben hun soort bouwwerken waar zij dieper op
ingaan, ... Zelfs diëtisten, notarissen, vertalers, enz. bekwamen zich
steeds meer op bepaalde domeinen en willen zich profileren als
"specialisten voor ...". Tijd dus voor een website?
Voordelen van een vrije beroepenwebsite. Net zoals voor een commercieel bedrijf biedt een goede vrije beroepen website de mogelijkheid om de expertise en het imago
van je kantoor efficiënt naar voor te halen. De eigenheid van het
internet speelt even goed een rol. Het publiek vindt het fantastisch om
voor een opdracht eerst rustig thuis kennis te maken met de
activiteiten, de vakeigenschappen en de persoon zelf van een
toekomstige partner. Dat verlaagt als een beetje de natuurlijke drempel
die nog steeds leeft bij veel gewone mensen. Het maakt ook dat het
gesprek als van bij het begin menselijker gebeurt. Zeker voor moeilijke
zaken (geschillen, boedelverkopen, enz.) is een goed menselijk contact
altijd belangrijk.
Bovendien kan je als vrije beroeper gemakkelijk eigen accenten
naar voor halen, zodat je "uniek" wordt in je vakgebied. Iedereen is
immers uniek, ook wie een vrij beroep uitoefent. Hoe je de zaken
aanpakt, hoe je met je klanten omgaat, hoe je hen informeert, of hoe je
service in elkaar steekt. Dat alles is primordiaal voor een goede
zakelijke relatie. Met een goede website kun je jezelf heel spontaan en
menselijk voorstellen zodat een nieuwe klant als een "vertrouwd" gevoel
heeft voordat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Dat goed gevoel
is werkelijk van groot belang in deze sector.
Ook kan je essentiële kennis over
je vak delen met de bezoekers van je website. Als de mensen beter
vertrouwd zijn met bepaalde vaktermen, of met idiomen of
gespecialiseerde woorden, verloopt de conversatie veel soepeler. Het
vermijdt ook dat de sfeer gespannen wordt tijdens het gesprek. Soms
moeten minder aangename situaties opgelost worden. Als je dan kan
vermijden dat men zich opwindt omdat een technische term maar niet
begrepen wordt, dan is een website zeker hiervoor op zijn plaats.
Speciale criteria voor een vrije beroepen website. Hoewel
het doel gelijkaardig is, wijkt de vrije beroepen website zelf op een
aantal belangrijke punten af van de gewone commerciële website. Het
doel is natuurlijk ook steeds zoveel mogelijk opdrachten (klanten)
werven. Het onderscheid wordt voornamelijk bepaald door de eigenheid
van het vrije beroep:
● Men moet slechts sporadisch tot occasioneel beroep
doen op een beoefenaar van een vrij beroep. Een eigendom koopt men
slechts een of tweemaal in zijn leven, bouwen gebeurt meestal zelfs
meestal maar eenmaal, een geschil komt men liefst zo min mogelijk
tegen, één buitenlands vakantieverblijf volstaat voor het gros van de
mensen, enz. ● Elk vrij beroep heeft meestal een gans eigen woordenschat,
waar er moeilijk synoniemen voor gebruikt kunnen worden. Als je een
specifieke vakterm moet uitleggen, vertel je meestal een gans verhaal.
Dan is het wel gemakkelijk als je het verhaal vooraf al hebt kunnen
lezen. ● Een website voor een vrije beroep moet in het vast geheugen van de mensen geraken omdat er "nuttige informatie
op staat die men ooit nog wel eens nodig kan hebben". En dat is
belangrijk om in b.v. bladwijzers van browsers opgeslage te worden, of
in "handy-lijstjes" vermeld te staan. ● De specialisatie
in een bepaald vakgebied moet duidelijk naar voor komen. Dit is niet
noodzakelijk een beperking van het aantal opdrachten. Wie b.v. slim
samenwerkt met vakgenoten met een andere specialisatie, kan heel
doeltreffend aan klantenwerving doen d.m.v. een website. Niemand is
immers specialist voor alles, en daarenboven komt dit laatste niet echt
geloofwaardig over. ● Het unieke kernwoord voor een ideale vrije beroep-site is vertrouwen.
Vertrouwen maakt dat je partner wordt van de mensen, zelfs lang voordat
iemand je deur binnenkomt om een opdracht te bespreken. En met dit
vertrouwen moet heel zorgzaam worden omgesprongen. Dat moet in elke
pagina van je website naar voor komen, in de stijl, woordkeuze, opbouw
van de site, enz.
2TREES specialisatie voor websites voor vrije beroepen. Voor
alle bovenstaande redenen is het bouwen van websites voor vrije
beroepen een echte specialisatie in het vak van webbouwer. Daarom
begint elke opdracht voor 2TREES
in dit vakgebied met een zorgvuldige documentatie en studie van het
domein waar een website voor nodig is. Aan de hand van het eerste,
oriënterend gesprek leren wij je kantoor beter kennen, je filosofie, de
doelstellingen van je organisatie, enz. Wij letten er zorgvuldig op dat
het ontwerp niet verzandt in een aggressief commerciële voorstelling
maar dat ernst, discretie en vertrouwen overal aanwezig blijven.
Tenslotte zorgen wij dat er tijdloze, nuttige inhoud geplaatst wordt en
dat de termen (zelfs speciale vaktermen) verstaanbaar naar voor komen.
Want alhoewel een bezoeker op uw website tijd heeft, sta jij noch wij
er om uitleg te geven als iets niet duidelijk is.
2TREES
voor vrije beroepen. Je kunt op ons beroep doen voor eenvoudige tot
heel gespecialiseerde websites, maar ook voor een discrete, stijlvolle
en heel doeltreffende promotie achteraf. Meer informatie over ons
bedrijf, onze filosofie en onze mogelijkheden vind je op onze website www.2trees.be. Of klik hier voor een contactformulier. Steeds tot je dienst!