2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
27-10-2011
Verwachtingen online verkoop in België.
De Belgische KMO's hebben het begrepen. Online verkoop zorgt voor
klantengroei en voor meer omzet. Wat is de actuele situatie en wat zijn
de verwachtingen voor 2011 voor de online verkoop in België? Hier volgt
een overzicht.
Verwachtingen online verkoop in België.
De online verkoop in België is volwassen geworden. Verkopen via het
internet wordt nu algemeen beschouwd als een goed en degelijk
verkoopplatform. De cijfers voor 2011 spreken voor zich. Een goede 54 %
van de online handelaars verkoopt enkel en alleen via het internet. Dat
is een stijging van 58 % t.o.v. 2009. En 46 % van de KMO's doet aan
online verkoop in combinatie met hun traditionele handel. Maar er is
zeker nog veel potentieel voor bestaande en nieuwe onlineshops. Over
gans 2011 verwachten de online handelaars 40 % groei t.o.v. vorig jaar.
Dat zijn grosso modo de Verwachtingen online verkoop in België.
De cijfers over de e-commerce in België.
Voor KMO's die overwegen om ook met een onlineshop te starten is het
natuurlijk belangrijk om over de juiste informatie te beschikken. Wie
zijn de online klanten? Wat zijn de voornaamste redenen om met een
internetwinkel te beginnen? En welke producten zijn momenteel online
populair?
Wie zijn de klanten van de Belgische onlineshops?
73 % verkoopt aan klanten in eigen land. Voor België betekent dit
dat deze webshops minimum in 2 talen zijn, Nederlands en Frans.
60 % van de Belgische webshops levert aan klanten in de E.U. Naast
het Nederlands is de voornaamste tweede taal hier het Engels. Leveringen
binnen de E.U. zijn ook nog vrij gemakkelijk en betaalbaar te
organiseren.
24 % van de internetwinkels levert ook buiten de E.U. in de rest van Europa.
11 % van de Belgische webwinkels verkoopt buiten Europa.
Welke producten worden meest online verkocht?
Artikels voor binnenhuisinrichtingen (46 %) spannen de kroon;
Kleding, mode en modeaccessoires staan op de 2e plaats (43 %)
Multimediaproducten, boeken en CD's sluiten de top 3 af.
Verder blijven ook nog belangrijk: verkoop van tickets en reizen.
Waarom starten de meeste KMO's met online verkoop?
Meer service aanbieden (43 %) wordt in de meeste gevallen als
hoofdreden opgegeven. Met een goede onlineshop krijgen de klanten in
alle rust een mooi overzicht van al uw artikels. Bovendien wordt een
bestelling op hun stoep afgezet.
Nieuwe klanten werven is ook een belangrijke reden. Veel moderne
mensen (weinig tijd) kopen hoe langer hoe meer uitsluitend via het
internet. En online is het echt gemakkelijk om nieuwe klanten van
verderaf aan te trekken. Een Nederlandse klantenkring uitbouwen is b.v.
typisch.
Meer omzet realiseren is ook een grote reden. Dit kan doordat
bestaande klanten de gekende producten online kunnen bestellen. En met
de juiste commerciële toepassingen kan een goede webshop voor een
grotere omzet per verkoop zorgen.
Verder zijn nog belangrijk: de concurrentie die starten met online
verkoop, economische situaties zoals wegwerkzaamheden waardoor u
moeilijker bereikbaar bent, om overstocks snel verkocht te krijgen en de
bestaande klanten die er herhaaldelijk om vragen.
Besluit.
Internetverkoop biedt heel veel mogelijkheden voor KMO's, winkels en
handelszaken om hun klantenkring en omzet te vergroten. De onlineshops
zijn in België sterk aan het uitbreiden. Om een goed resultaat te
bekomen is het noodzakelijk om te starten met een professionele webshop
die het vertrouwen wekt.
Voor meer informatie of een vrijblijvende prijsofferte, contacteer 2TREES.
Een goede domeinnaam kiezen voor een website of webshop is heel
belangrijk. De ideale naam is referentieel voor uw zaak, is gemakkelijk
te onthouden en moet nog vrij zijn. Maakt u zich geen illusies. U kunt
er niet onder uit. Geen domeinnaam betekent geen website op het
internet. Met deze Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen, lukt
het u ongetwijfeld.
Waarom is een goede domeinnaam belangrijk?
Eerst
en vooral is een domeinnaam belangrijk omdat u er een nodig heeft. Het
is 1 van de gouden drie: website, hosting en domeinnaam. Zonder deze
drie zaken krijgt u geen website of webshop op het internet.
Maar
een goede domeinnaam is ook heel belangrijk voor de vindbaarheid van uw
site op het internet. Een goede vindbaarheid in de zin dat mensen uw
website gemakkelijk spontaan vinden omdat uw naam zo logisch is of
gemakkelijk te onthouden is. Meestal leert de praktijk het belang tot
scha en schande bij degene die een heel foute naam hebben gekozen. Beter
is om hier de nodige tijd voor vrij te maken om grondig en nauwgezet
een goede naam te kiezen. Volgende Goede tips om de ideale domeinnaam te
kiezen. kunnen u zeker helpen.
Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen.
Zoals steeds zijn er een aantal handige tips die helpen om een goede domeinnaam
te kiezen. Deze regels zijn gebaseerd op hetgeen de doorsnee surfer
verwacht, op de zoekmachine-regels voor webbouwers en op de
praktijkervaringen van de mensen op het internet.
De beste domeinnaam sluit heel nauw aan bij uw zaak.
Dit is het geval als de naam van uw winkel of bedrijf er in voorkomt.
Ook uw exclusief hoofdmerk, dienstverlening of een typisch kenmerk van
uw zaak is bruikbaar indien uw bedrijf of winkel reeds een reputatie
heeft opgebouwd. Spontaan zullen internetzoekers even proberen met uw
naam in te geven. Indien de .be naam niet meer vrij is, kijk dan even
naar alternatieve achtervoegsels (.com, .eu, .shop, ...).
Een goede domeinnaam is gemakkelijk te onthouden
eenmaal men ze heeft gezien. Controleer dus altijd op uw computer hoe
uw naam er werkelijk uitziet op uw beeldscherm. Het kan best dat een
logisch, verzonnen naam er heel verwarrend uitziet. Dan kiest u best een
alternatief. Soms kan een tussenstreepje de leesbaarheid van een
domeinnaam verbeteren.
Wie origineel wilt doen, is eerder gewonnen om een domeinnaam te verzinnen. Kan best. Let wel op als u hypes
als basis neemt voor uw websitenaam. Hypes hebben nogal de eigenschap
dat ze over waaien. Vermijd best om na een paar jaar met een gedateerde
naam verder te moeten.
Anders is het gesteld met trends.
Trends zijn meestal blijvend en winnen aan populariteit in de toekomst.
Daarom kan het slim zijn om in uw domeinnaam aanduidingen van een trend
te verwerken (denk b.v. aan "m" in uw domeinnaam opnemen indien u
diensten via smartphones wilt aanbieden). Let er wel op dat u uw naam
effectief waarmaakt ook.
Wie een productmerk of slogan wilt opnemen in de domeinnaam controleert best even als er geen merkrecht of beperkingen
gelden voor die naam. Sommige merken mogen alleen worden gebruikt voor
erkende zaken of na toestemming. B.v. Bijna alles wat F1 en formule one
aangaat is geregistreerd en gelden gebruiksbeperkingen.
Heeft u dan eindelijk de witte raaf onder de domeinnamen gevonden. Oefff... Ga dan direct na of de domeinnaam van uw keuze nog vrij is. Voor .be domeinnamen kan dat via de website van de Belgische regulator DNS (www.dns.be). Ook voor andere extensies is dit eenvoudig. Typ "domeinnaam checken" in google en u heeft de keuze uit een aantal online domeinnaam checkers.
Is uw domeinnaam nog vrij? Prima. Dan is het best om eerst even op facebook en skype
te controleren of ook daar uw naam nog beschikbaar is. En registreer
ook daar eer en vooral deze naam voor uw bedrijf of zaak. Zo is deze
alvast voor u tegen dat u de sociale media inschakelt voor uw promotie.
Besluit.
Een
ideale domeinnaam is heel belangrijk om goed gevonden te worden op het
internet. Dat is een grote troef voor een website of webshop. Daarom is
het verstandig om een nieuwe domeinnaan zorgvuldig te kiezen. Vergeet
ook niet de gekozen domeinnaam vast te leggen op de sociale media van uw
keuze.
Een e-nieuwsbrief is een heel doeltreffend promotiemiddel. Steeds
meer winkels, kleine ondernemingen en zelfstandigen maken er graag
gebruik van. Het succes van een nieuwsbrief hangt sterk af van de
kwaliteit en de inhoud. In dit artikel krijgt u 5 praktische tips voor
een goede nieuwsbrief. indien u deze zelf wilt schrijven.
Het geheim van een goede e-nieuwsbrief.
Waarom is een e-nieuwsbrief eigenlijk zo'n goed promotiemiddel. Eerst en
vooral richt u zich telkens tot een echte persoon, waarvan u quasi
zeker bent dat deze uw bericht zal lezen. Dat is dus een 1 op 1 communicatie.
Dat betekent ook dat u haarfijn de resultaten kan analyseren, want u
kent uw doelgroep en weet precies wie u bereikt heeft. Daarnaast is een
e-nieuwsbrief vrij goedkoop en bijna zonder vertraging in de uitvoering.
Tenslotte versterkt het uw commerciële band met uw doelgroep of met uw
klanten. Dergelijk promotiemiddel is zeker voor iedereen interessant.
5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief.
Niet elke nieuwsbrief is even succesvol. Het technisch aspect is een
bepalende factor. Daarover leest u volgende week meer. Het resultaat van
een e-nieuwsbriefactie hangt in hoge mate af van de inhoud en de presentatie
van uw nieuwsbrief. De inhoud wordt samengesteld uit het algeheel
uitzicht, het beeldmateriaal en de teksten. Nu is schrijven voor het
internet een vak apart (lees ook: doeltreffende commerciële webteksten schrijven).
Toch zijn er een aantal gulden regels voor wie zelf de teksten wilt
samenstellen. Met de volgende 5 praktische tips voor een goede
nieuwsbrief. heeft u zeker een goede handleiding voor het schrijven van
een nieuwsbrief.
Overlaad een e-nieuwsbrief niet. Maximaal 3 onderwerpen per
nieuwsbrief volstaan. Meer artikels zorgen voor een te lange nieuwsbrief
(veel mensen haken dan al af) en vaak ook een slordige qua uitzicht.
Zorg er wel voor dat in elke nieuwsbrief "nieuws" of "nuttige
informatie" staat. Zorg ook dat elke nieuwsbrief een voordeel, een actie of een speciaal voorstel bevat.
Zet het belangrijkste bovenaan. De mensen beginnen steeds
links boven te lezen om rechts onderaan te eindigen. Voor wie teksten
leest op een computer "scant" eerst een pagina. D.w.z. men hopt snel van
titel naar titel naar foto en besluit dan direct of de informatie het
lezen waard is.
Maak dat uw titels beginnen met goede informatieve woorden
die uw lezer aanspreken. Dat zorgt er voor dat uw artikels sneller
zullen worden gelezen omdat de interesse gewekt is. Vermijd in elk geval
nietszeggende zinnen, gemeenplaatsen of banale titels.
Gebruik sprekende foto's of beeldmateriaal om uw teksten
aantrekkelijk te maken. Nog voor men woorden leest worden de foto's snel
bekeken. Foto's die als het ware uit de tekst springen of waarvan de
opmaak af is, verhogen de succeskans van uw nieuwsbrief (daarover
volgende week meer).
Plaats de uitgebreide tekst van uw onderwerpen of uw promotie op uw website. Gebruik de korte inhoud (belangrijkste troeven) voor het artikel op uw nieuwsbrief en leg een link
naar de volledige tekst op uw website. Ook zo voor promoties, acties,
e.d.m. Zorg dat uw voorstel aanspreekt, maar leidt geïnteresseerden naar
uw website voor meer uitleg of bestellingen.
Nog een laatste puntje. Een e-nieuwsbrief is gehouden aan een aantal wettelijke regels (zie artikel ook: de Belgische wetgeving op de e-nieuwsbrieven). Schenk er aandacht aan dat uw e-nieuwsbrief ook op dat vlak in orde is met de wetgeving.
Besluit.
Via e-nieuwsbrieven informatie, acties of promoties uitsturen, levert
gegarandeerd succes op op voorwaarde dat de inhoud interessant is. Met
deze 5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief lukt het zeker na een
aantal keer oefenen. Voor het opmaken zelf (uitzicht) en het versturen
is het vaak aangewezen om een professionele partner onder de arm te
nemen. Neem gerust met 2TREES contact op voor een afspraak of voor bijkomende informatie.
Het aantal nieuwe webwinkels groeit flink aan. En steeds meer mensen
gebruiken hun smartphone om mobiel te internetten. Uw webshop geschikt
maken voor mobiel internet biedt veel voordelen. Hoe doet u dat in de
praktijk en waar houdt u best rekening mee? Hier alvast de zes
belangrijkste tips voor mobiele webshops.
Webwinkels verwachten 40 % omzetgroei in 2011.
Deze prognose is wel verrassend. In een tijd waar het in de media vnl.
gaat over besparen, snoeien, inkrimpen en saneren merken we een
blijvende groei van het aantal nieuwe onlineshops. Belangrijk is ook dat
de bestaande webshops dit jaar een omzetstijging van zo'n 40 %
verwachten. We zien in de praktijk ook steeds meer zaken die enkel online
producten of diensten aanbieden. E-commerce groeit dus stilaan uit tot
een volwaardig verkoopkanaal op zich. Het zijn vaak ook de nieuw
startende webshops die enkel op het internet te vinden zijn. Dit is zo
in een 55 % van de gevallen.
De mensen surfen tegenwoordig ook steeds meer met hun iPhone of andere smartphone. Een enquête uit 2009 liet reeds zien dat
40 %mobiel het internet
op gaat. En dit is de laatste tijd nog sterk toegenomen. Ook hier is
Google de favoriete mobiele browser. In bijna de helft van de gevallen
gebruiken mobiele internetters Google om producten, diensten of
bedrijven te zoeken. Nog belangrijker: bijna 85 % van de mobiele surfers
bezocht het internet met hun iPhone of iPad buiten het werk. Dit
deden ze vnl. tijdens het wachten of om zaken vooraf te checken. En
daar liggen veel troeven voor wie een webshop heeft die geschikt is voor
smartphones. Daarom deze 6 goede tips voor mobiele webshops. van de gebruikers
6 goede tips voor mobiele webshops.
De grote troef van mobiel internet zijn dat het op elk moment en overal
beschikbaar is. De grote nadelen zijn het kleine scherm, moeilijker
navigatie en de beperkte batterijduur. Aan een goede webbouwer
om uw mobiele webshop technisch zo danig te ontwerpen dat deze vlot
inlaadt en gebruiksvriendelijk werkt. Als webshop eigenaar houdt u best
rekening met deze 6 goede tips voor mobiele webshops.
De meeste mensen gebruiken hun smartphone verticaal. Bouw daarom uw mobiele webshop verticaal op. Zet de belangrijkste zaken direct bovenaan. En laat zeker een zoekvenster inbouwen waarmee klanten snel producten of diensten kunnen opzoeken.
De inlaadsnelheid van een mobiele pagina is cruciaal. Het
meeste geheugen van een webshop wordt door de afbeelingen ingenomen.
Zorg er dus voor dat u foto's van de laagste resolutie en klein formaat gebruikt (bij voorkeur tussen de 50 en 75 kb maximaal).
De plaats op zo'n mobiel scherm is heel beperkt. Gebruik dus zo kort mogelijke teksten.
Zet wel de essentiële informatie en de belangrijkste zoekwoorden in de
tekst. En vergeet niet om vooraf zelf de snelheid en uitzicht uit te
testen (liefst op verschillende mobiele browsers).
Voor wie met een heuse mobiele webshop wil werken, zorg dan dat elk product op een aparte pagina staat. Maak zeker dat bij elk artikel een bestelknop aanwezig is.
Controleer ook of uw contactgegevens op elke pagina te zien zijn. Zorg er voor dat uw telefoonnummer aanklikbaar is zodat uw klant u met een klik kan contacteren.
Zorg tenslotte dat uw zaak op Google Maps aanwezig is want zo
bent u beter vindbaar voor wie mobiel een routeplan opvraagt. Werkt u
met Google adwords, zorg er dan voor dat ook vertoningen op mobiele apparaten geactiveerd staat voor uw online advertenties.
Besluit.
Mobiel internet biedt zeker heel wat nieuwe kansen voor webwinkels. In
de toekomst zal dit belang ongetwijfeld sterk toenemen. Wie online zijn
brood verdient, zorgt er best eerst voor dat zijn zaak vlot gevonden
wordt met een smartphone of tabletcomputer. Zie informatie over MobileWeb. In een volgende fase kan dan gedacht worden om (een deel van) uw producten ook via een mobiele webshop aan te bieden.
Voor meer informatie of voor een afspraak, contacteer 2TREES.