2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
28-01-2009
Hoe je merk en bedrijf versterken in een crisis?
Momenteel zitten we
niet echt in een klimmende curve op economisch vlak. En dat is een
understatement. Toch biedt een crisis uitzonderlijke mogelijkheden voor
een merk of een bedrijf om zich te versterken. Crisis zorgt bij de
consumenten voor een aantal veranderingen in hun koopgedrag. Wie hierop
inspeelt, wordt als onderneming of als merk heel wat sterker en slaagt
er in om de crisis goed door te komen.
De consumenten in een crisis.
Al
te vaak denken bedrijven dat in een crisis alles een prijskwestie
wordt. Niets is minder waar. In economisch moeilijke tijden kiezen de
mensen eerder voor zekerheid, betrouwbaarheid en waarde.
Wel is het zo dat de consumenten overgaan tot een strikter
uitgavenbeheer. Men gaat beter nadenken, evalueren, vergelijken en pas
dan kopen. De verkopen gebeuren dus minder spontaan en het koopproces
loopt langer. De spontane aankopen kennen een heel grote daling of
vallen zelfs meestal weg.
Als bedrijf hou je daar rekening mee door in je reclame en promotie motieven mee te geven die de mensen vertrouwen
geven en voor jouw producten of diensten laten kiezen. Als je weet dat
b.v. een van je sterke troeven een lange levensduur is, of extra
toepassingen die je met je product ook kunt doen, of als jouw artikel
werkelijk een basisartikel is dat later gemakkelijk kan worden
gecombineerd met meer trendy accessoires, enz., vermeld dit dan
uitgesproken in je communicatie. Dat zijn nl. de troeven waarmee je in
crisistijden mensen over de streep trekt.
De
consumenten zijn ook heel gevoelig om als "verstandige koper" of "goede
huisvader / -moeder" gezien te worden. Daarom zorg je er steeds voor
dat rationele motieven de kern
uitmaken van je reclame. Want met rationele motieven kunnen de kopers
hun eigen aankoop het best verdedigen in hun gezin of bij vrienden en
kennissen.
In crisis is de prijs wel belangrijk maar niet het belangrijkste.
Natuurlijk
is het niet verstandig om geen rekening te houden met de
marktomstandigheden voor je prijsstelling. Ben je te duur, dan verkoop
je gewoon niet. Dat is simpel. Toch is de prijs niet het eerste en
zeker niet het belangrijkste argument in crisistijden. De sleutel ligt
bij waarde en het waard zijn.
Denk
even aan het volgende: iedereen weet dat goedkoop vaak staat voor
miskoop. Meestal betaal je best iets meer omdat de kwaliteit beter en
zekerder is, het merk betrouwbaarder of omdat het product gewoon langer
meegaat. Voor een aantal merken vormen deze motieven altijd al de basis
van hun imago. In crisistijden
halen deze motieven de bovenhand bij de kopers. En vaak kunnen de
consumenten ook trots zijn omdat zij een iets duurder product of dienst
verkiezen boven de onzekerheid van de goedkoopste. Daar kun je als
koper gerust mee uitpakken en bewijst dat ze goed en verstandig voor
hun gezin zorgen.
Als bedrijf besteed je in economisch moeilijke tijden in je communicatie best aandacht aan de kwaliteit en extra troeven/mogelijkheden van je producten en diensten, aan de grote functionaliteit waardoor de aankoop een slimme koop wordt en aan de levensduur van je artikels.
En pas dan komt de prijs aan de orde. Moffel de prijs nooit weg. Benadruk steeds de prijs, maar dan altijd in relatie
tot de rationele voordelen die je producten bieden voor de koper. Zo
verrechtvaardig je gemakkelijk en doeltreffend je eigen prijs en geef
je jezelf een voordeel t.o.v. de goedkoopste van de markt.
En de consumenten blijven, zelfs in diepe crisistijden, voor een deel nog irrationeel.
Een heel goed motief, wars van alle rationaliteit en prijzen, blijft
altijd belangrijk. Consumenten zijn trots op zichzelf als ze er in
slagen om "verstandig" om te gaan met hun budget of als ze een goede
prestatie neergezet hebben door hard te werken. Dan belonen of verwennen
ze zichzelf graag eens met een "folieke". En de buitenwereld mag het
gerust weten. En hier speelt de prijs hoegenaamd geen rol (tot op een
zekere hoogte natuurlijk). Het enige dat telt is: ben ik het waard en
kan ik het betalen.
Bedrijven moeten zich herontdekken in een crisis.
Een
crisis werkt louterend en zuiverend voor het bedrijfsleven. De minder
rendabele zaken verdwijnen en meestal plooit men terug op de
"corebusiness" van een zaak. Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat
men terug de sterke troeven
van een product of bedrijf benadrukt. Want dat is de enige reden waarom
de klanten voor jou kiezen. Daarom is het goed om, als bedrijf, nu de
vraag te stellen: wie ben ik, waar sta ik voor en welk uniek voordeel
bied ik. ("ik" kan zowel het bedrijf zijn als een product of een
dienst). Het eerlijke antwoord op deze drie kernvragen zal ook de basis
vormen voor de communicatie in economisch moeilijke tijden.
Als
jouw bedrijf hier mee rekening houdt, zal je zonder twijfel beter door
een moeilijke periode komen en bovendien veel sterker staan eenmaal het
economisch klimaat terug omslaat. In crisistijden benadruk je best je eigen troeven, bied je zekerheid en veiligheid aan en zorg je voor een rationele rechtvaardiging van de prijs.
Maak
je geen illusies. Zolang er mensen zijn zullen er altijd kopers zijn en
zal er altijd gekocht worden. Maar als er minder vis in de vijver zit,
moet je er voor zorgen om het efficiëntst te vissen. Want wat jij niet binnenhaalt, daar is een concurrent mee weg.
2TREES
is gespecialiseerd in websites, e-promotie en webshops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wij leveren efficiënte en heel
doeltreffende middelen aangepast aan de mogelijkheden en de noden van
onze klanten. Met onze creativiteit en onze vakkennis krijgt u net dat
ietsje meer waardoor u beter en sneller opgemerkt wordt. Maar bovenal
garanderen wij u: wij blijven voor je werken totdat je succes hebt.
Neem gerust met ons contact op.
Wat iedereen reeds
vermoedde, is nu ook proefondervindelijk vastgesteld. Google, de meest
gebruikte zoekmachine ter wereld, is nu ook het grootste online
advertentiekanaal. Ze staan voor bijna 60 procent van de
webadvertenties wereldwijd. Wat is het, hoe werkt het en wat moet je
weten?
Google AdWords vertoont online reclame.
Met Google AdWords maak je reclame door middel van een klein reclameblokje, een beeldadvertentie of een dynamische advertentie
boven of naast de zoekresultaten of op websites van derden. Je betaalt
voor elke keer dat een bezoeker via jouw advertentie op jouw website
terecht komt. En je kiest o.a. hoeveel je hiervoor betaalt, in welke
regio je advertentie verschijnt, welke dagen/uren, enz., enz.
Dat is kort de theorie. De truuk bestaat er in om je reclameboodschap zo aantrekkelijk en kernachtig
voor te stellen zodat de mensen nieuwsgierig worden en op je
advertentie klikken. Dan komen ze automatisch op je website terecht.
Maar let op: de ruimte die je kan vullen is beperkt, en ook niet alle
woorden of zinsdelen worden geaccepteerd.
Verder is het belangrijk om de juiste prijs
te bepalen voor een klik. Als je deze te hoog zet, verlies je onnodig
geld. Maar als je bedrag te laag ingesteld staat, wordt je advertentie
gans onderaan, of op de tweede pagina van de zoekresultaten, of zelfs
niet vertoond. En dan heb je er ook weinig aan.
Naast een goede reclametekst is ook de zoekwoordenlijst
van groot belang. Niet alleen goede woorden, woordcombinaties of
zinscombinaties zorgen voor efficiënte vertoningen, je maakt best een
mix van gewenste woorden, uitgesloten combinaties, enz. Met de correcte
combinatie van deze zaken maak je dat je Google reclame vertoont wordt
aan de mensen die je op dat moment zoeken. En dan kost je reclame het
minst van al.
Samengevat: Google AdWords is dus betalende reclame waarvan jij de positie van verschijnen kan bepalen door meer of minder te bieden per klik. Maar hoe efficiënter de reclame gebouwd is, hoe goedkoper ze is en hoe beter het resultaat is.
Google AdSense toont online reclame.
Met
Google AdSense kan je geld verdienen. Inderdaad, als je toelaat dat
Google op bepaalde delen van je website reclameboodschappen laat
verschijnen, krijg je per klik een percentage commissie. Hoe meer mensen er op die Google advertenties klikken, hoe meer geld je verdient. Je kan zelf bepalen
waar ze verschijnen, hoeveel en welk formaat ze hebben. Je kunt zelfs
het uitzicht en de kleuren aanpassen aan de lay-out van je site zodat
ze er op het eerste zicht één geheel van uitmaken, of zelfs een
onderdeel ervan zijn.
Google zelf vertoont enkel advertenties die verband houden met de inhoud
van je site. Hierdoor komen ze niet echt storend over bij de bezoekers
aan je site, maar ervaren veel mensen ze zelfs als extra tips of
keuzemogelijkheden. Ze kosten ook niets om
te laten verschijnen, en eenmaal je betalingsgegevens ingesteld zijn,
gebeurt de betaling van je commissie ook automatisch eenmaal men een bepaald bedrag heeft bereikt.
Om zoveel mogelijk geld te verdienen is de plaatsing
van de advertenties wel belangrijk. Hier moet je goed op letten. Maar
natuurlijk moet je het wel eerst willen. Want het kan b.v. voorkomen
dat plots een advertentie van je concurrent op je site verschijnt, en
ook niet iedereen vindt betalende reclame passen op zijn website.
Conclusie: Google AdSense is reclame waarbij jij commissie
krijgt elke keer dat iemand er op klikt. Je kan zelf de plaats en
uitzicht er van kiezen en de reclamebooschappen hebben verband met de
inhoud van je website.
Overige Google reclame.
Hoe
meer Google producten er op de markt komen, hoe meer mensen er van
gebruik maken. En natuurlijk is elk nieuw product een nieuwe kans om
producten, merken, diensten of bedrijven te promoten.
Naast de reclame bij de zoekresultaten of op sites van derden, kunnen er momenteel advertenties verschijnen bij o.a. kaartopzoekingen (Google maps), informatie die via GSM of pda wordt opgevraagd, bij de e-mails die met Gmail worden ontvangen, enz. De lijst is lang en de mogelijkheden zijn ruim en omvangrijk.
Je bouwt immers niet alleen meer tekstadvertenties, maar je kan ook kiezen voor beeldadvertenties of dynamische advertenties.
En ook hier bepaal je zelfs tot de formaten van advertenties zodat
minder geslaagde versies niet worden vertoond. Je kan zelfs eigen
beelden gebruiken om een Google beeldadvertentie op te bouwen.
Conclusie: adverteren via Google biedt heel veel mogelijkheden en troeven
voor super efficiënte reclame. Je hebt verschillende vormen van reclame
om de resultaten sterk te verbeteren en het kost maar zoveel als je
zelf wilt.
Het opbouwen, instellen en opvolgen van Google advertenties is wel heel gespecialiseerd en erg intensief
werk. Specialisten vertrekken natuurlijk van uit hun expertise en maken
vrij goede reclameblokken als basis. Wie dit vaak doet, weet immers wel
wat normaal werkt en wat niet. Maar eenmaal de basis gemaakt is, is het
zaak om de eerste maanden de advertentie te testen, bij te werken, varianten
te zoeken die misschien nog iets beter presteren. En dan natuurlijk,
andere kanalen instellen, beeld- en dynamische versies uitwerken,
testen en laten verschijnen, enz.
Ook KMO's, zelfstandige ondernemers of vrije beroepen kunnen op een efficiënte en heel rendabele manier hun producten of diensten promoten via Google. 2TREES,
de specialist in internetreclame, bouwt Google reclame per opdracht,
per maand, per campagne of per periode. En eenmaal een campagne van
start is gegaan, kun je op ons beroep doen voor rapportage of voor
monitoring, zodat je Google advertenties blijven presteren.
Wil
je meer weten over Google reclame voor jouw bedrijf? Wat de kosten zijn
en wat je er efficiënt mee kan adverteren? Neem vrijblijvend met ons contact op.
Vorige keer had ik het
over het maken van een goede Google reclame en de dingen waar je moet
mee rekening houden. Maar daar stopt het meestal niet. Om van een goede
Google Adwords een heel performante te maken, is er achteraf ook nog
wat werk nodig. Hier volgen een tweede serie tips om tot een
doeltreffende Google Adwords campagne te komen.
a) Maak je campagne performanter.
Indien
je rekening houdt met de vijf tips van vorige week om een Google
campagne te bouwen, geraak je al een heel eind. En misschien krijg je
zelfs een aantal goede klikken in je eerste maand.
Maar meestal is de eerste campagne nog wel voor verbetering vatbaar. Ideaal hiervoor is om een aantal advertentievarianten
te bouwen en deze tegen elkaar uit te spelen. Zo kun je ontdekken welke
versie de meeste klikken oplevert, of de meeste vertoningen. Ook kun je
achteraf goed werkende elementen van de ene variant gebruiken om een
tweede versie te verbeteren. Dit
is meestal het werk en de kosten waard, want hoe performanter de
campagne opgemaakt is, hoe goedkoper je reclame wordt voor eenzelfde
opbrengst.
b) Diversifeer met campagnes à la carte.
De meeste zaken verkopen verschillende producten of leveren verschillende diensten. Vaak maakt men in het begin de fout om teveel te willen adverteren met een advertentie. Het beste resultaat mag men verwachten indien men met een reclametekst slechts één
product, dienst of doelgroep wil aanspreken. Zo kan men immers een
advertentie à-la-carte maken en deze heel fijn afstemmen op de
mogelijke klanten die men voor ogen heeft.
En wie verschillende interessante zaken in de aanbieding heeft, maakt best aparte campagnes.
Zo kun je elke campagne werkelijk haarfijn opbouwen naar het product,
dienst of klant die men wil aantrekken. Deze werkwijze vergt meer
arbeid, maar het resultaat is ongetwijfeld veel beter. Ook de
mogelijkheden om de campagnes bij te sturen achteraf zijn groter.
c) Leer van je concurrenten.
Misschien
staat je concurrent al iets verder met Google reclame en hebben zij
ondertussen wat ervaring opgebouwd. Of ze gebruiken een formule of
toepassing waar jij nog niet aan dacht. Het kan nooit kwaad om goede zaken
van iemand anders ook te gebruiken. Want wat werkt op een ander werkt
meestal ook voor jou. Kijk dus van tijd tot tijd naar andere
advertenties van je collega's en probeer de goede dingen ook uit.
Een
bijkomend voordeel is dat je door de advertenties te bekijken ook snel
op de hoogte komt van nieuwe producten van hen, of van acties en
promoties. En zeker in de huidige tijd is snelheid van groot belang.
d) Volg dagelijks de prestaties van je campagnes.
Elke
dag worden je advertenties vertoond. Dus elke dag kan je zien of
bepaalde zoekwoorden, zinsdelen, uitgesloten woorden, enz. presteren of
geen resultaat geven. Zie je trefwoorden die voor jou belangrijk zijn,
maar die voor geen meter werken, kijk dan snel naar alternatieven.
Of zoek andere woorden die wel resultaat geven. De eerste maand is het
fijntunen van een Google advertentie best wel intensief werk. Maar
enkel zo komt men na een paar maanden tot "de ideale reclame" (bij
benadering natuurlijk).
e) Werk minimum 2x per jaar permanente campagnes bij.
Permanente
campagnes zijn ofwel themacampagnes die jaar in, jaar uit actueel
blijven. Of het zijn campagnes die hun rendement bewezen hebben en die
blijven lopen omdat er steeds behoefte blijft aan het product of dienst.
Maar
de maatschappij is steeds in evolutie en beweging. Zo ook de klanten.
En het gaat snel tegenwoordig. Soms sta je versteld dat bepaalde
typeringen of woorden, die 6 maand geleden hot en in waren, plotseling
niet meer gebruikt worden. Of dat het zoekgedrag van je klanten plots
gewijzigd is. Daarom is het heel verstandig om minimum 2x per jaar
goed lopende campagnes te analyseren en bij te werken. Pas de
zoekwoordenlijsten aan, kijk naar de biedingen of ze nog optimaal zijn,
zoekgebied, verschijningstijd, enz. En geef je campagnes een nieuwe
boost door deze facelift.
Google
reclame is een moderne reclamevorm die én interessant én uiterst
rendabel is in de huidige zoekmaatschappij. Maar het bouwen en
performant maken (optimaliseren) van de Google campagnes zijn
arbeidsintensief. Maar u kunt natuurlijk steeds op veilig spelen en uw
internetreclame aan een specialist toevertrouwen. (U drukt toch ook uw
advertentie in een tijdschrift of krant niet zelf?).
2TREES
is gespecialiseerd in websites, e-promotie en webshops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wij leveren efficiënte,
klantvriendelijke en heel doetreffende middelen voor kleine en
middelgrote budgetten maar wel met een persoonlijke aanpak en
begeleiding. Neem gerust met ons contact op.
Google is zowat de
meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Zeker in België waar de mensen
in meer dan 95 procent dit kanaal gebruiken. Maar Google biedt ook de
mogelijkheid om heel doeltreffend en betaalbaar reclame te maken ...
met Google Adwords. Een goede Google campagne levert zonder twijfel
meer dan zijn geld op. Maar het bouwen ervan is toch wel
specialistenwerk. Waar hou je best rekening mee?
1. Zoek de perfecte reclametekst.
De perfecte reclametekst is eenvoudig, stimulerend en wervend.
Zorg er dus voor dat je met een paar woorden zo goed mogelijk weergeeft
WAT je aanbiedt en HOE je er aan geraakt. De bedoeling is steeds om de
mensen die op zoek zijn naar een product of een dienst die jij
aanbiedt, naar je website te lokken. Natuurlijk moet je website
commercieel genoeg zijn om de potentiële klanten overtuigen en tot
kopen aan te zetten.
De perfecte reclametekst schrijven voor Google is intensief werk
en duurt best een poosje. Woorden inpassen in een tekst, bijschaven
totdat de toon en de inhoud opvalt. De mensen gepast nieuwsgierig maken
en hen zo ver krijgen dat ze op je advertentie klikken. "Try en error"
is meestal de boodschap zeker voor ongeoefenden.
2. Toon je tekst aan de juiste mensen.
De
perfecte reclametekst tonen, en hertonen, bij mensen die niet op zoek
zijn naar je producten of diensten is natuurlijk verloren moeite.
Google biedt de mogelijkheid om advertenties enkel te vertonen aan
mensen die de juiste
zoekwoorden voor jou intypen, en die in juiste gebied wonen, of zelfs
enkel tussen de juiste uren. Heel veel mogelijkheden dus, maar het komt
er wel op aan om deze instellingen voor je campagne zo te verfijnen dat
enkel een actuele koper ze ziet.
Het belangrijkste onderdeel hiervoor is de zoekwoordenlijst.
Bouw ze nauwkeurig en met zorg op. Gebruik niet alleen zoekwoorden die
je moeten tonen, maar ook zoekwoorden waarbij je niet wilt vertoont
worden. En verruim je lijst met zinsdelen, brede zoekwoorden, precieze
zoekwoorden, enz.
3. Toon je op verschillende kanalen.
Iedereen
heeft wel al de advertenties gezien bij zoeken van informatie met
Google. Dat zijn tekstadvertenties die verschijnen op het zoeknetwerk.
Bij de zoekresultaten dus. Maar daar naast kan je advertentie ook
worden vertoond met het inhoudsnetwerk en bij Google maps. Als je
advertenties vertoond worden op het inhoudsnetwerk
verschijnt je reclameboodschap op websites die meestal veel bezoekers
trekken. Dat zijn de "gesponserde links" die je vaak aantreft. Je
advertenties passen dan wel met de inhoud van die websites zodat mensen
vaak denken dat deze een onderdeel ervan vormen. Doordat de inhoud van
die sites strookt met je reclametekst bereik je meestal ook het juiste
publiek.
Voor een campagne kan je eveneens meegeven dat je bij Google maps
wilt verschijnen. Dan krijg je een vertoning als mensen b.v. de weg
zoeken in je buurt. Dit is meestal interessant voor locale
advertenties, dus wie b.v. in een provincie of beperkt taalgebied
adverteert. Minder interessant is het b.v. als je als Vlaams bedrijf
een Engelse Google advertentie maakt die gericht is op het Verenigd
Koninkrijk.
4. Verhoog je trefkans door te diversifiëren.
Naast de gewone tekstadvertenties kan je ook beeldadvertenties
bouwen. Of zelfs een videoafbeelding toevoegen aan je advertentie om
beter op te vallen. Beeldadvertenties en andere verschijnen niet in het
zoeknetwerk maar wel in het inhoudsnetwerk. Maar het is best
aantrekkelijk als je advertentie beweegt en zo de aandacht trekt.
Je
kunt eveneens diversifiëren door niet alleen via het Google
zoekprogramma te werken, maar b.v. reclameboodschappen te maken die bij
GSM berichten worden vertoond. Mobiele campagnes dus. Dat kan interessant zijn om een advertentie voor je winkel te vertonen als iemand b.v. de weg zoekt d.m.v. zijn pda.
5. Bied de juiste prijs voor je advertentie.
Met
Google bepaal je immers niet alleen het bedrag per dag, week of maand
dat je aan reclame wilt spenderen, je moet ook opgeven hoeveel je
bereid bent om te betalen voor een klik. Dit noemt men het bod.
Hoe beter je reclametekst opgemaakt is en hoe verfijnder je campagne
ingesteld is, hoe minder een klik zal kosten om hoog vertoond te
worden. Ook hoe minder adverteerders er zijn voor een product of
dienst, hoe minder je zal moeten bieden om vertoond te worden. Hier
speelt de wet van de concurrentie volop.
Het
is dus zaak om -zeker de eerste paar maanden- te kijken hoe je
advertentie evolueert om zo tot het juiste bod te komen. Bied je te
laag, dan krijg je weinig of geen vertoningen. Zeker al niet op een
zichtbare plaats op de eerste pagina van de zoekresultaten. Bied je te
veel, dan verspil je eigenlijk reclamebudget zonder dat het nodig is.
Voor
Google reclamecampagnes is het zoals met een auto. Zelfs als heb je de
meest performante auto, dan nog krijg je enkel het beste resultaat als
hij best afgesteld is. Google reclame levert zonder twijfel klanten en
omzet op. Even proberen? Maar natuurlijk kan je ook steeds bij een
specialist terecht.
2TREES
is gespecialiseerd in websites, e-promotie en webshops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wij leveren efficiënte,
klantvriendelijke en heel doetreffende middelen voor kleine en
middelgrote budgetten maar wel met een persoonlijke aanpak en
begeleiding. Neem gerust met ons contact op.