2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
28-05-2008
Webshop oplossing tegen hoge brandstofprijzen?
Zowat
elke week schiet de olieprijs weer door een of ander plafond. We hoeven
het nieuws niet echt te volgen om dit te weten. De teller op onze
wekelijkse pompbeurt houdt dit nauwgezet bij. Niet echt een ideale
situatie voor KMO's en zelfstandige ondernemers. Beetje bij beetje gaat
het klantenbezoek achteruit, want een autoritje begint duur te worden.
Maar de nieuwe webshop van 2TREES biedt weerwerk en laat de omzet
verder stijgen. Hoe komt dit?
Waarom zou je investeren in een webshop? De hoofdreden heeft steeds met omzet
te maken. Ofwel gaat de omzet in de gewone winkel achteruit en wil men
deze met een webwinkel aanzwengelen. Ofwel verkoopt men een nieuw
product of dienst en
wenst men via een nieuw kanaal nieuwe klanten te werven. Of de gewone
off-line reclame middelen renderen niet meer genoeg zodat men nieuwe
vormen van verkoopspromotie wil aanboren.
Welke voordelen biedt een webshop? Een aantal zijn vanzelfsprekend. Een webshop is niet gebonden aan openingsuren, maar kan dag en nacht worden bezocht via het internet. Een locatie
speelt ook geen rol want het internet stopt niet aan een grens. Als je
een meertalige webwinkel onderhoudt, zie je gemakkelijk klanten uit
gans Europa en zelfs verder. Heel belangrijk is ok dat men geen zware investeringen
moet doen in infrastructuur, huur, inrichting, enz. Men kan het
noodzakelijkste aankopen (voorraad, beperkte stockage, ...) en verder
meegroeien met de nieuwe zaak.
Een aantal voordelen zijn minder
voor de hand liggend, maar net even belangrijk. Door met het internet
te werken kan men plots een aantal nieuwe reclamemiddelen
gebruiken. Denk maar aan reclamebanners, nieuwsbrieven, pay-per-click
reclames, SMS-promoties, enz., enz. Deze middelen zijn uiterst
efficiënt, want men kan heel nauwkeurig meten wat een actie oplevert.
En heel belangrijk is ook dat deze middelen relatief goedkoop zijn en dat ze meestal precies de doelgroep aanspreken die je wilt bereiken. Je hebt weinig verlies.
Tenslotte is snelheid
hier een laatste groot voordeel. Met een online shop en via het
internet reageer je razendsnel en uiterst doeltreffend. In een paar
dagen tijd is een nieuwe promotie uitgewerkt, zijn de reclamemiddelen
gemaakt én is de actie aangekondigd. Geen enkele traditionele actie kan
je kloppen. Je kunt zelfs dag per dag op het algemeen nieuws reageren,
als je wilt.
En hoe zit met de klanten van een webshop? Een webwinkel biedt voordelen voor zowel je bestaande klanten als voor de nieuwe die je ongetwijfeld zult aantrekken. De bestaande klanten
vinden het tof omdat ze van thuis uit hun favoriete artikels kunnen
bestellen. Ze kennen je producten, dus weten ze precies wat ze kopen.
Maar nu kunnen ze dit doen in de tijd dat zij het willen, zelfs 's
avonds. En meegenomen is natuurlijk dat zij het huis niet uit moeten.
Hun levering kan op de stoep worden afgezet zodat zij geen tijd meer
kwijt zijn en geen dure verplaatsingen meer moeten doen.
Nieuwe klanten
leren je producten of diensten kennen op het moment dat zij er
interesse voor hebben. Ze stellen zich gemakkelijker open voor je
producten. Maar ze komen van heel wat verder dan je traditionele
klanten. Bovendien kan het best zijn dat ze een ander kooppatroon
hebben dan je gewone klanten. Het is niet uitzonderlijk dat
b.v.Scandinaviërs gemakkelijker grotere bestellingen plaatsen. Of dat
Nederlanders sneller op promoties inspelen en je afhelpen van
eindereeksen.
Na verloop van tijd zal je zien dat je met een webshop zelfs gemakkelijker af geraakt van eindereeksen
of "winkeldochters". Wat b.v. niet verkoopt nabij je deur kan hip en
trendy zijn even verderop. Na een tijdje zal je zelfs je klanten op
deze manier kunnen indelen, zodat je risico bij het aankopen van
collecties of voorraad beperkt wordt. In combinatie met een snellere en
verhoogde verkoop verbetert het rendement van je zaak snel.
Welke mogelijkheden heeft 2TREES voor webshops voor KMO's en zelfstandigen? Onze standaardwebshop "Cashmaker"
is op maat gemaakt van deze doelgroep. Het is een budgetvriendelijk
programma (kost EUR 2.500,00 excl. BTW) en werkt perfect in al zijn
geledingen. Bestellingen kunnen probleemloos worden geplaatst, de
navigatie gebeurt snel en de artikels zijn duidelijk vermeld. Zelfs de
betaling van aankopen is voorzien en de ganse webshop is reglementair
aan de Belgische wetgeving gebouwd. Bovendien zijn onze webshops
eenvoudig in gebruik voor iedereen.
Onze webshop "Moneymaker"
biedt alle voordelen van de "Cashmaker", maar hier bovenop krijg je 3
maand reclame op Google inbegrepen. Hierdoor wordt je reclame voor je
webwinkel het eerste kwartaal van je start bij vele duizenden mensen
getoond, zodat je heel snel nieuwe bezoekers werft. De
Moneymaker-webshop kost EUR 2.895,00 excl. BTW.
Zowel de
Cashmaker als de Moneymaker webshops worden door ons aangemeld bij de
voornaamste zoekmachines om sneller opgepikt te worden bij de
zoekresultaten. Voor beide is ook 4 u. opleiding standaard inbegrepen, evenals een uitgebreide gebruikershandboek en 3 maand gratis helpdesk.
Interesse in een webshop voor uw eigen zaak? Neem gerust en volledig vrijblijvend met ons contact op patrick@2trees.be. Meer informatie over het goed gebruik van een webshop vindt u ook op onze website www.2trees.be.
Een nieuwe website voor een KMO, zelfstandige ondernemer of vrije beroeper
is een beetje als een totaal nieuw apparaat dat je moet gebruiken. Je
moet er aan wennen en vooral leren mee werken. Daarvoor doe je best
beroep op de expertise van je leverancier (als deze er al over
beschikt). Toch maak je best zelf ook je huiswerk en informeer je
degelijk vooraf. Maar waar moet je dan op letten?
Bekijk vooraf je collega's / concurrenten op het internet. Een
website is een internetrealiteit. Je komt er met jouw website tussen
tal van andere terecht. Kijk vooraf dus even hoe je branchegenoten zich
voorstellen. Wat ze op het internet zetten en wat niet. Welke
afbeeldingen ze gebruiken en hoe hun beschrijvingen zijn. Noteer
alles zorgvuldig zodat je na een tijdje een zicht krijgt op wat
iedereen vermeldt en wat sommigen tonen. Zo krijg je alvast een idee
van de basisinformatie dat je moet verzamelen om ook op jouw nieuwe
website te zetten. Want informatie die op elke site terug te vinden is,
zal zeker info zijn dat je klanten ook bij jou verwachten. Vul de
gegevens die overal op staan aan met informatie die sommigen plaatsen
en die ook voor jou van belang is. Voilà, nu heb je alvast een goede
basis als start.
Denk kritisch na over deze informatie. Uiteraard gaat jouw nieuwe website over jouw eigen bedrijf of
activiteit. Het moet een goede voorstelling zijn van wie je bent, hoe
je werkt en waar je voor staat. Neem daarom het bovenstaande lijstje en
bekijk het even met de ogen van je klant. Stel je de vraag: welke
informatie ontbreekt er in mijn geval en moet ik toevoegen? En ook wat
hoeft er voor mij niet op? Je kunt hiervoor twee manieren gebruiken.
Vooreerst ga je eens na hoe je klanten met je werken. Waarvoor ze meest
beroep doen op jou. Welke vragen ze hoofdzakelijk stellen, enz. Kijk
vervolgens of dit op je opsomming aan bod komt. Googel zelf eens op
het net en kijk wat er uit de bus komt. Zie je een leuk idee, of
vermeldingen die nuttig zijn, voeg ze dan ook toe aan je lijstje.
Bekijk ook vooraf welk type website je graag ziet. Een
website is niet alleen maar technisch. Er speelt ook een factor gevoel
mee. Je moet je bij je nieuwe website even goed voelen als een klant
zich bij jouw bedrijf voelt. Iedereen heeft wel een soort voorkeur voor
bepaalde types websites. Bekijk op het internet welke websites je
bijzonder graag ziet en welke er ook nog mee door kunnen. Beoordeel ook
gerust delen van websites (b.v. het deel waar de promoties van de maand
op staan, of een bedrijfsblog van de medewerkers, enz.) Jouw website
kan gerust een compositie worden van een aantal verschillende websites. Maak een lijstje van je favoriete ontwerpen en de reden waarom ze je aanstaan.
Waar je zeker op moet letten als je met een webbouwer praat. Vraag steeds een offerte op papier,
inclusief een duidelijke beschrijving en prijs. Het hoeft geen dikke
turf van een boek te zijn, maar je hebt het recht om te weten waar je
voor betaalt, hoeveel en wat je er voor krijgt. Als je webbouwer je
helpt om je domeinnaam en webruimte vast te leggen, zorg dan steeds dat
de factuur en de noodzakelijke codes (login / paswoord) aan jou gestuurd
worden. Je kunt ze gerust aan je webbouwer doorgeven, maar zorg er in
elk geval voor dat je goed een kopie hiervan zelf bewaart. Later kun je
ze misschien nog nodig hebben. Vooraleer je beslist om met een firma in zee te gaan, durf dan gerust om referenties
te vragen. Niet alleen de naam en activiteit, maar ook een
telefoonnummer en een contactpersoon. En doe gerust de moeite om ook
even te bellen naar een paar om te horen of je leverancier echt wel zo
betrouwbaar en kwaliteitsvol is als hij laat uitschijnen. Uiteindelijk
gaat het toch over de voorstelling en het imago van je eigen bedrijf.
Daar sol je niet mee. Bovenstaande informatie kwam tot stand
door gesprekken met onze klanten, ervaring bij het bouwen van websites
en webshops en door "cowboyverhalen" die we onderweg tegenkwamen.
2TREES is gespecialiseerd in websites, E-promotie en webshops voor
KMO's, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Wij werken met
praktische, eenvoudige modules zodat u enkel investeert in wat u
werkelijk nodig hebt. Later kunt u uw basis steeds uitbreiden volgens
uw nieuwe wensen of noden. En vooral ook voor het doeltreffend promotie
voeren via het internet kunt u op ons beroep doen. Contacteerons gerust geheel vrijblijvend: www.2trees.be.
Wat is je
motivatie om te investeren in een webshop? Is het een reactie op
tegenvallende verkopen in je normale winkel? Wil je een nieuwe markt en
nieuwe klanten aanboren? Eist je leverancier het misschien? Of doe je
het gewoon om 'mee te zijn' met de markt?
Je
begrijpt ongetwijfeld dat dit laatste argument het zwakste is. Een
webwinkel biedt een heel aantal specifieke voordelen, maar het is zeker
geen "deus-ex-machina", een duiveltje dat alle problemen oplost.
Welke voordelen heeft een online winkel?
Vooreerst valt de investering
zeker goedkoper uit dan een nieuwe winkel oprichten. Niet alleen heb je
geen huur- of aankoopkosten, en zijn er geen vaste kosten, je hoeft ook
geen rekening te houden met toekomstige groei en ruimte. Je kunt immers
uitbreiden volgens de noden. Ook qua personeel en assortiment kun je 'slim' meegroeien
met de wensen van je klanten en de markt. Komt er veel vraag naar een
bepaald product, dan kan je eenvoudig een aantal bijbestellen of een
nieuw artikel aankopen terwijl je ze reeds verkocht hebt. Tenslotte ben je niet meer gebonden aan een bepaalde regio, openingsuren, vakantieregeling, enz. Dit zijn drie heel belangrijke voordelen, maar er zijn er vast nog wel meer.
Hoe start je best met een online shop?
Vooreerst maak je best voor jezelf een lijstje met de motieven waarom je online wilt verkopen, het aantal producten en de leveringsmodaliteiten van deze producten. Zet ook kort op papier hoe je denkt te willen werken.
Is het uitsluitend een online winkel, of gebeurt het in combinatie met
een fysiek verkooppunt? Maar ook hoe zullen bestellingen administratief
verwerkt worden en leveringen uitgevoerd? Bereken tenslotte even hoeveel je maximaal wenst / kunt investeren
in zo'n online winkel. Hou hier niet alleen rekening met je marges op
verkopen, maar ook met de kostprijs om je online shop te promoten en
met een deel niet verkochte stock. Als je internationaal gaat, moet je
ook nog vertaalkosten incalculeren, want je tekste moeten toch wel
professioneel zijn.
Eenmaal je dit allemaal onder elkaar hebt gezet, kan je een degelijke webbouwer
consulteren. Liefst een die ook kaas heeft gegeten van een webshop.
Vraag -naast de precieze kostprijs- dus ook naar de ervaring, klanten,
realisaties van dit bedrijf met webshops. Kijk vooral ook als je
achteraf op een vlotte service kunt rekenen, want in het begin moet je
wel rekening houden met een aantal inloopweeën. Je moet immers niet
alleen vertrouwd worden met een nieuwe manier van werken, maar ook met
een andere benadering van winkel voeren en verkopen.
Een webshop biedt zeker heel veel voordelen. Maar vergeet nooit dat je er ook achteraf goed mee moet werken.
Het louter feit om er één te hebben, volstaat niet om automatisch
succes te verwachten. Vraag dus ook je webbouwer of zij ervaring hebben
met het professioneel uitbouwen, het doeltreffend promoten en het
verder ontwikkelen van een webwinkel, liefst op maat van je bedrijf en
samen met jezelf en je verantwoordelijken. En koop geen eenheidsworst.
Elke webshop vergt een persoonlijke benadering want elke zaak, elk
bedrijf of activiteit is uniek en kent zijn eigen specifieke eisen.
2TREES
is gespecialiseerd in het bouwen en doeltreffend promoten van online
winkels voor KMO's en zelfstandige ondernemers, zowel voor B2C als B2B.
Door onze specialisatie kun je starten met een basis-shop en achteraf
je online activiteit uitbouwen volgens je eigen groei of wensen.
Wilt u meer weten over een webshop voor uw activiteit? Download gerust onze gratis folder op www.2TREES.be
of contacteer ons even voor een vrijblijvend gesprek. Je krijgt er
ongetwijfeld een pak nieuwe, praktische ideeën bij voor een goede
uitbouw van je zaak in deze moderne tijd.
E-mailadressen
hebben voor een bedrijf of zaak werkelijk goudwaarde. Niet alleen
klantenadressen zijn prima om mee te werken, ook mailadressen van
geïnteresseerden, gelijkgestemden of "vakbroeders of -zusters" zijn
waardevol om mee te werken op promotievlak. Maar hoe geraak je op een
goede en klantvriendelijke manier aan dit virtuele goud? Hier volgen
enkele goede tips.
1. Laat jezelf kennen en vraag e-mailadressen. Van zodra je beslist om een eigen website te laten bouwen, kies je je (domein)naam. Van dat moment kun je ook reclame
maken voor je (toekomstige) website. Gebruik dan ook toffe
meldlingskaartjes waar je je klanten, bezoekers, prospecten, ... van je
nieuwe site op de hoogte brengt. En nodig hen ter zelfde tijd uit om
zich (vanaf ../../..) in te schrijven voor je voordeel- en nieuwsbrief.
Laat hen ook steeds de mogelijkheid om op papier hun gegevens in te
vullen en je te bezorgen. Maar het belangrijkste is wel: VRAAG hun adres.
2. Maak het je klanten niet moeilijk om hun e-mailadres op te geven. Zorg dus dat je enkel de noodzakelijke
inlichtingen opvraagt. Naam, adres en e-mailadres b.v. volstaan. Later
heb je nog wel tijd om de persoonlijke gegevens aan te vullen als ze
klant geworden zijn, of als ze voor een speciale actie in aanmerking
komen. Zorg ook dat ze zowel online via je website als manueel via een
invulformuliertje je gegevens kunt opgeven. Je kunt b.v. een toffe box
plaatsen in je zaak, in combinatie met een leuke affiche en een
voorraadje meldingskaartjes.
3. Zorg dat het zivol is om zich aan te melden. Geef daarom duidelijk aan wat men kan verwachten
als men zijn mailadres achterlaat. Hoeveel keer verschijnt b.v. je
nieuwsbrief, welk voordeel kan je verwachten, welke inhoud mag je
lezen, enz. En hou je daar dan ook aan. Beloof niets wat je niet levert
en respecteer zeker de timing. Wat altijd goed werkt om adressen binnen
te krijgen is een leuke attentie als dank voor de registratie. Dat kan
een eenmalige extra korting zijn (b.v. 5 %), maar een gadget of een
gratis boekje, brochure met tips, enz. werkt net evengoed.
4. Stop nooit van e-mailadressen werven. Eenmaal
je begonnen bent, zet de inschrijvingsmogelijkheid prominent op je
landingspagina van je website, maak een aanlokkelijke reclameblok, geef
een voorbeeld van voorbije voordelen, vraag continu aan bezoekers om
zich in te schrijven. Doe dit zowel on- als offline. Online
neem je een wervingsregel mee op je nieuwsbrieven, mails, reclame op je
website, jointreclame op nieuwsberichten van collega's, enz., enz. En
offline kun je een wervingskaartje bijsluiten bij leveringen, met een
registratiebox werken in je zaak, je personeel opdracht geven om aan
elke klant voor te stellen om zich te registreren, op gedrukte
advertenties plaatsen, enz., enz.
5. Zorg dat geregistreerd zijn zinvol blijft. Geef daarom steeds een voordeel
onder een of andere vorm aan de mensen die hun mailadres hebben
opgegeven. Dit kan een extra korting zijn, maar net even belangrijk is
deze mensen een weekje vooraf informeren over acties, een dagje eerder
binnenlaten op je opendeurdag, een wedstrijdje aanbieden waar een leuk
cadeau mee te winnen is, enz. Er zijn werkelijk fantastisch boeiende
promoties te vinden om met deze e-mailadressen te werken. Zelfs met
relatief beperkte budgetten. Maar verlies nooit uit het oog dat je moet
blijven WAARDE leveren. Zo zal je nog extra profiteren uit de mond aan mondreclame van je geregistreerde bezoekers.
Dit
zijn een aantal basistips die elkeen gerust kan toepassen. Zorg er wel
steeds voor dat je de wettelijke verplichtingen blijft naleven. Heb oog
voor de wet op de privacy, het portretrecht, auteursrechten bij mpeg
bestanden, maar respecteer ook de wensen van de klanten. Vraag steeds
eerst toestemming vooraleer je begint met mailberichten te sturen, en
maak het je klanten ook eenvoudig en gemakkelijk om zich terug uit te
schrijven. Niemand is immers gebaat met een bericht dat toekomt bij een
ontevreden contact. Dan werkt de mond aan mondtamtam al snel negatief.
En dat moet je ten alle tijde vermijden.
Wie meer wil weten over
deze topic, of wie ook eens wil kennismaken met deze promotievorm voor
de eigen zaak kan steeds bij 2TREES terecht. Wij zijn o.a.
gespecialiseerd in doeltreffende e-promoties voor KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Zelfs voor kleine budgetten of voor een
beperkte doelgroep bouwen wij eigentijdse, simpele maar heel goed
werkende e-promoties.