2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
27-07-2010
Facebook: handleiding en tips voor bedrijven.
Met 500 miljoen leden is facebook een
grote en belangrijke speler op het internet. In België alleen al zijn
meer dan 3.500.000 mensen lid van deze sociale netwerksite. Voor
bedrijven biedt dit platform ondertussen zoveel potentieel dat men er
moeilijk van kan wegblijven. Daarom is het meer dan ooit nodig om hier
heel bewust mee om te gaan. Hoe doe je dit best?
Facebook: reus met twee gezichten. Inderdaad, facebook is een medium van dubbel gebruik. Aan de ene kant is het immens populair geworden door het privé gebruik
er van. Mensen die in contact komen met vrienden en daar informatie,
foto's, gedachten, video's, enz. mee delen. Facebook is dus een heel
leuke en toffe virtuele wereld waar iedereen veel plezier aan beleeft.
Vroeger waren het voornamelijk jonge mensen (studenten, teenagers, jonge
twintigers) die er hun leven en ervaringen deelden. Tegenwoordig is
facebook, netlog, hyves, e.a. sociale netwerksites ook een prima middel
voor ouders, grootouders of familieleden om de band met hun familie
levendig te houden.
Door dit populair gebruik kende facebook een
enorme groei. Ter vergelijking, in april 2009 telde facebook een 200
miljoen gebruikers wereldwijd. In juli 2010 was dit reeds tot
500.000.000 actieve leden gestegen. De kans dat een groot deel van uw klanten
regelmatig gebruik maken van facebook is dus meer dan reëel geworden.
Ter zelfde tijd is het nu een prima middel geworden voor bedrijven,
winkels en zelfstandige ondernemers om met hun klanten (en potentiële)
klanten te communiceren, hun aanbod te promoten, dingen te laten kennen,
enz.
Het gevaar van facebook voor professionele toepassingen. Precies
deze dualiteit (privé gebruik versus professioneel gebruik) houdt een
groot gevaar in voor bedrijven die facebook willen gebruiken voor
zakelijke toepassingen. Zullen de medewerkers die op hun werk toegang
krijgen tot een sociale netwerksite dit niet hoofdzakelijk gebruiken
voor privé zaken? Zal dit niet ten koste van de productiviteit van het
bedrijf of winkel gaan? En hoe hou je dit alles in de hand en zorg je er
voor dat je er commercieel winst uit haalt? Daarom is het belangrijk om
het gebruik van facebook of netlog voor je bedrijf goed doordacht en
gepland aan te pakken. Volg daarom de volgende tips:
1. Begin eerst met zelf facebook of netlog te gebruiken. Je kunt moeilijk een oordeel vormen om iets te gebruiken als je het niet zelf kent. Zorg dus eerst dat je zelf vertrouwd
wordt met dit medium. Maak zelf een eigen profiel aan voor jezelf.
Bekijk de verschillende mogelijkheden, zoek vrienden op en maak zelf
vrienden. Ontdek wat anderen met facebook doen. Probeer de diverse
functies uit en lees er over met de helpfunctie.
Zoek op internet informatie
op over sociale netwerksites. Spreek over facebook of netlog met je
vrienden, je zoon of dochter. Vraag hen hoe zij er gebruik van maken en
wat zij er van verwachten en wensen. Koop eens een boek hier over en
lees artikels in de kranten. Documenteer u, leer en bekijk zo op afstand
welke kansen facebook uw bedrijf kan bieden. Maar kijk ook uit welke
gevaren dit voor u kan inhouden.
2. Scheid duidelijk de privé toepassing van het professioneel gebruik. Eenmaal
je wilt beginnen facebook of netlog te gebruiken voor je zaak moet je
wel duidelijk beide zaken gescheiden houden. Klanten en prospecten
hebben er geen boodschap aan dat je een tuinfeest geeft naar aanleiding
van de promotie van zoon of dochter. 't Kan wel best leuk zijn om te
weten, maar commercieel koop je daar niet voor. Denk dus goed na wat je zichtbaar laat voor iedereen en wat je afschermt voor de wereld.
3. Stel een duidelijk gebruikersplan op voor de sociale netwerksite. Vooraf bepaal je concreet welke soort informatie
je bedrijf via facebook of netlog zal verspreiden, hoe je je klanten
zal werven, welk doel je nastreeft met het sociaal netwerk, wanneer en
wie er gebruik maakt binnen je organisatie. Doe dit rustig en neem je
tijd hiervoor. Voor een realistisch gebruikersplan is het een goed idee
om assistentie van een professionele partner
te zoeken. En betrek ook je voornaamste medewerkers bij de
voorbereiding. Maar vooral, schrijf dit duidelijk en gestructureerd uit
in een eigen gebruikershandboek. Dan kun je hier later steeds naar teruggrijpen.
4. Communiceer je strategie duidelijk naar medewerkers én klanten bij de start. En
plots is het daar dan? Niet echt. Eenmaal een professioneel profiel is
aangemaakt en de krijtlijnen getrokken zijn, zorg je er bij voorkeur
voor dat je medewerkers goed op
de hoogte zijn. Niet alleen van het bestaan van je "fanpagina", maar ook
waarvoor ze moet dienen, wat je wenst te bereiken via facebook of
netlog, wanneer en welke informatie er wordt geplaatst en ook wie
verantwoordelijk wordt hiervoor. Het kan best om verschillende zaken uit
te splitsen onder diverse medewerk(st)ers. Kijk een beetje naar de
persoonlijke interesses en kwalificaties hiervoor.
Meld het zeker ook van bij de start aan je klanten.
Zo weten ze perfect dat ze je nu via deze moderne manier kunnen
bereiken. Bovendien werf je zo direct een goed aantal fans om mee te
starten. Laat hen duidelijk weten wat ze mogen verwachten van je
facebook of netlog. Welke voordelen ze krijgen als ze "vriend worden"
van jouw bedrijf. En nodig hen uit om mee te werken aan je
bedrijfspagina door te reageren op berichten, foto's te plaatsen,
ervaringen te delen, vrienden aan te bevelen, enz.
5. Benut liefst alle mogelijkheden van het sociale netwerk. Beperk
je niet tot simpelweg wat berichtjes of foto's plaatsen. Reageer zelf
op berichten van je klanten / vrienden, "tag" mensen / producten op
foto's, zorg voor sprekende, commerciële beschrijvingen bij foto's, werk
met evenementen, leg links, vergeet verjaardagen niet, maak leuke
fotoboeken, zet eens een bedrijfsfilmpje online, enz., enz. De
mogelijkheden zijn groot. Maar doe het steeds goed gepland
en aan de hand van een duidelijk communicatie- of marketingplan. Zo
vermijd je fouten of erger en maak je dat het wiel blijft draaien.
Besluit. Facebook,
netlog en andere sociale netwerksites betekenen tegenwoordig een extra
kanaal dat kan worden aangewend om met klanten en potentiële klanten in
contact te komen. Hou dit steeds goed voor ogen. Zorg dus dat je
bedrijfsprofiel een eigen plaats
krijgt in je bedrijfsvoering, naast gewone promotie via folders,
advertenties, blog, website, e.d.m. Werk steeds gepland en
gestructureerd en aarzel niet om een professionele partner aan te
spreken bij de voorbereiding of zelfs nog achteraf.
Sociale netwerksites zoals facebook,
netlog, hyves, e.a. en microblogsites zoals twitter, Google buzz worden
door honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikt. Daardoor is het voor
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en zelfs vrije beroepen interessant om
er gebruik van te maken. Hoe gebeurt dit nu best en wat zijn de trends
voor de toekomst?
Facebook overschrijdt dit jaar de 500 miljoenste gebruiker. In België
is Netlog en in Nederland Hyves een heel sterke lokale speler. Steeds
meer mensen gebruiken de mogelijkheden om ervaringen te delen, in
contact te blijven met vrienden, foto's te tonen, enz. En steeds meer
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen gebruiken facebook en
linkedin voor professionele doeleinden. In 2010 worden sociale
netwerksites ongetwijfeld nog populairder, nog mobieler en nog
exclusiever. Dat voorspelt expert David Armano op de site van Harvard
Business. Hij somt 6 grote trends op.
Sociale
media worden minder sociaal Groepen en besloten netwerken
winnen aan populariteit. Niet iedereen wordt nog zomaar aan je netwerk
toegevoegd. Al die overtollige contacten vind je namelijk niet nodig.
Integendeel, wat is er mis met een beetje exclusiviteit? Misschien is
het niet zo sociaal, maar door je contacten zorgvuldig uit te kiezen
haal je wel meer uit je netwerk.
Bedrijven spelen zelf
Facebook Waarom als bedrijf zelf geen sociale netwerksite op
touw zetten? Of een klantendienst via Twitter lanceren? Zo kunnen
bedrijven hun klanten een betere service bieden.
Competitie
wordt aangewakkerd Werkgevers kunnen sociale netwerksites
gebruiken om gezonde competitie onder hun werknemers aan te moedigen.
Via interne netwerken kan de wedijver aangewakkerd worden om
bijvoorbeeld de meeste nieuwe klanten binnen te halen.
Gedragscodes
worden opgelegd Heeft jouw werkgever nog geen gedragscode
over het gebruik van sociale netwerksites, dan komt die er het komende
jaar aan. Jij als werknemer zal je aan regels moeten houden over hoe je
je hoort te gedragen op Facebook en co.
Sociale media
worden mobieler Heel wat bedrijven blokkeren de toegang tot
sociale media. Dat terwijl smartphones vlot over de toonbank gaan.
Werknemers zullen dan ook meer en meer via hun mobieltje naar sociale
netwerksites surfen.
E-mail neemt af Kon je
vroeger via e-mail anderen op de hoogte brengen van interessante
nieuwtjes, dan bieden meer en meer websites de mogelijkheid artikels
via sociale media te delen. Ellenlange maillijsten zullen tot het
verleden beginnen te horen. Geef toe, het is ook makkelijker om via
Facebook een kennissenlijst van iets op de hoogte te brengen.
Besluit. Deze
trends tonen niet alleen aan dat het gebruik van sociale netwerksites
heel doeltreffend kan worden ingepast in de eigen bedrijfsvoering. Door
er goed doordacht mee om te gaan en er dagelijks gebruik van te maken
bereik je duizenden mensen op een actieve manier. De sociale media zijn
daardoor een nieuw marketingkanaal, naast de traditionele vormen van
reclame- en promotievoering.
Juli en augustus zijn de traditionele
vakantiemaanden. Maar het internet is nooit op vakantie. Website en
webshop blijven ook tijdens uw vakantie bezoekers aantrekken. Dat zijn
niet altijd mensen met goede bedoelingen. Daarom hier enkele
preventietips voor uw website of webshop tijdens uw vakantie.
Het internet is altijd een bron van
informatie. Spontaan denkt u dan natuurlijk aan informatie
over uw bedrijf, uw producten of diensten, voorwaarden enz. Dat is
inderdaad meestal de hoofdbedoeling. Teveel eigenaars van een goede
webshop of website vergeten echter dat ook malafide personen voor hen
heel "nuttige" informatie kunnen halen op het internet. Voor inbrekers of dieven b.v. is de
vakantieregeling van een zaak van goudwaarde. Dan is er immers zeker
niemand aanwezig en kan er in alle rust "gewerkt" worden. Daarom is het
belangrijk om voor u op vakantie vertrekt een paar maatregelen te nemen
en afspraken te maken.
Vakantie-
en preventietips voor websites en webshops. Met een minimum
aan moeite bereidt u een zorgeloze vakantie voor en zorgt u dat uw
klanten toch goed bediend blijven. Let er op voordat u de deuren van uw
zaak sluit dat:
Zet geen
vitale informatie over uw sluitingsperiode, waarschuwingen aan
klanten dat u dicht bent, inlichtingen wanneer u terug open bent, enz.
dominant op uw website of webshop. Er zijn andere, veiliger manieren om
uw klanten op te vangen tijdens uw afwezigheid.
Neem vooraf de
gepaste maatregelen voor de behandeling
van uw e-mails, urgentie- of depannageoproepen. Een automatisch
vakantiebericht op inkomende mails is veiliger. Doe het echter enkel
indien u ook thuis blijft of uw zaak regelmatig in het oog laat houden.
Oproepen kunt u ook laten doorsturen. Dat kan naar medewerkers die van
permanentie blijven of naar uzelf op vakantie.
Zorg in elk geval
dat berichten ook tijdens uw vakantie- of sluitingsperiode beantwoord blijven. Klanten hebben
best begrip dat het wat langer kan duren, maar 3 of 4 weken geen nieuws
is commercieel geen optie. Verwittig daarom uw klanten tijdig (minimum 1
maand vooraf) zodat ze zich indien nodig kunnen aanpassen.
Denk
ook even na vooraleer u op facebook, netlog, hyves, twitter e.a.
sociale netwerksites leuke berichten en
foto's plaatst tijdens uw vakantie. Voor mensen met kwade
bedoelingen vormt dit duidelijk het bewijs dat de kust vrij is.
Vakantiefoto's, leuke vakantielinks, ... delen met uw vrienden mag best.
Maar dan enkel nadat u terug thuis bent of indien u een degelijk
veiligheidspreventieplan in werking heeft voor uw zaak.
En
vergeet tenslotte niet om de traditionele
preventietips voor een veilige vakantie nog eens goed te lezen
en toe te passen op uw woning, winkel of bedrijf. De meeste kennen we
immers wel: alles goed afsluiten en geen bruikbaar materiaal laten
slingeren in de omgeving, brievenbus regelmatig laten ledigen, geen
afwezigheidsberichten op de voordeur of toegangspoort, politie
verwittigen en vragen dat zij periodiek langskomen, buren vragen om een
oogje in het zeil te houden, evt. bewoonde indruk blijven wekken
(variabele timers op verlichting, enz.). Meer informatie vindt u op de website
van de Federale Politie (klik hier).
Misschien weet u
het niet maar u kan via het systeem van elektronische aangifte
Police-on-web toegang verkrijgen tot de site www.police-on-web.be
of via de websites van de lokale politiezones www.lokalepolitie.be/uwgemeente.
En hier kan u online uw afwezigheid
melden
Besluit. De vakantieperiode moet
een zorgeloze, aangename tijd zijn voor de werkende mens. Zo kunnen de
batterijen terug opgeladen worden en heeft u even een moment om van het
leven te genieten. Daarom is het belangrijk om uw vakantie tijdig en
goed voor te bereiden zodat onaangename verrassingen zoveel mogelijk
uitgesloten worden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:preventietips vakantie, veilig op vakantie, preventietips afwezigheid, tips voor afwezigheid, veilig op reis, tips bij afwezigheid
07-07-2010
Wat is een uitgebreide SEO (zoekmachine optimalisatie)?
SEO staat voor search engine
optimalisatie ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is het geheel van
technieken waarmee websites en webshops bovenaan in de zoekresultaten
van zoekmachines kunnen terecht komen. Waaruit bestaat een goede en een
uitgebreide SEO?
Waarom
een website optimaliseren? Het is de bedoeling van een goede
website of webshop dat deze gemakkelijk gevonden wordt op het internet.
Om iets te zoeken op het internet gebruiken we hoofdzakelijk een
zoekmachine zoals b.v. Google of Bing. Websites en webshops die van een
goede optimalisatie voorzien zijn, worden gemakkelijker "gelezen" door
de zoekmachines. Daardoor komen ze hoger
terecht in de zoekresultaten en krijgt u automatisch meer
bezoekers op uw website.
Een uitgebreide optimalisatie bestaat
uit een viertal technieken die worden toegepast: het structureel op punt zetten van de website zelf
(technisch + inhoud), het aanmelden bij zoekmachines
en portaalsites, zoeken naar linkpartners
(strategic linkbuilding) en evt. zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van delen van de
website.
Alle websites en webshops die door 2TREES worden gebouwd
beschikken over een basis SEO.
Wie dit wilt, kan kiezen voor een uitgebreide zoekmachine optimalisatie
tegen meerprijs.
1. SEO:
technisch op punt zetten van een website of webshop. Dit deel
van de search engine optimalisatie behoort altijd tot de basis SEO bij
2TREES websites en webshops. Technisch
moet een website natuurlijk volledig in
orde zijn. Alle links moeten werken, er mogen geen blokkages of
conflicten tussen pagina's bestaan en de structuur zelf moet logisch in
mekaar zitten. Verder zijn een goede, wervende titel, een commerciële
beschrijving en een oordeelkundig opgebouwde zoekwoordenlijst
noodzakelijk.
Voor een goede SEO is ook de inhoud van een website
heel belangrijk. Zoekmachines reageren immers voornamelijk op de woorden die ze indexeren. Deze bepalen
wanneer uw site wordt weergegeven in de zoekresultaten. Daarom is het
van groot belang dat voor de teksten zelf gebruik wordt gemaakt van
woorden waarmee potentiële klanten zullen zoeken op het internet. Voor
de opbouw wordt ook best rekening gehouden met een goede hiërarchische tekstopbouw. Het
oordeelkundig gebruik van titels en tussentitels maakt aan een
zoekmachine duidelijk wat belangrijk is op uw site en wat bijkomende
informatie is.
2. SEO: aanmelden
bij zoekmachines en portaalsites. Het belang van deze tak van
search engine optimalisatie is gemakkelijk te verstaan. Op hoe meer
plaatsen uw site gekend is, hoe meer
mensen u kunnen bezoeken. Door het aanmelden van een website of
webshop bij zoekmachines versnelt het proces van indexatie van uw inhoud
bij deze zoekrobots. En het is maar van zodra de inhoud van uw site
gekend (geïndexeerd) is dat uw site kan worden weergeven in de
zoekresultaten op het internet.
Portaalsites zijn nog steeds
belangrijk op het internet. Doordat er veel websites en webshops aan
gelinkt zijn, komen ze spontaan hoog in de zoekresultaten te staan.
Bovendien is het voor surfers ook handig om veel informatie over een
bepaald onderwerp samen gebundeld te zien. Daardoor worden ze nog steeds
intensief gebruikt door de mensen. Het is dus goed voor een website en
webshop om op zoveel mogelijk relevante
rubrieken vermeld te staan. Meestal is een vermelding op een
zoekmachine gratis. Soms wordt er geen tegenprestatie gevraagd. Vaak is
het nodig om een link terug te leggen van de site naar de portaalsite
zelf. Dit alles is vrij arbeidsintensief werk.
3. SEO: zoeken naar strategische
linkpartners. Hoe meer links naar een website of webshop
liggen, hoe beter deze scoort bij de zoekmachines. Linken verzamelen is
dus een belangrijk deel van de uitgebreide SEO. Enkel relevante links zijn waardevol voor de
bezoekers. Niemand is immers gebaat met informatie naast de kwestie.
Daarom zijn links tussen websites die tot uw eigen branche behoren
waardevoller dan algemene links. De bezoekers zijn immers zeker
geïnteresseerd in uw aanbod of in de inhoud van uw site. Het zoeken naar
goede linkpartners in uw werksfeer noemt men strategic linkbuilding.
Dan kan in eenzelfde branche zijn of in complementaire takken. Ook hier
is dit een heel arbeidsintensief werk.
4. SEO: zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van een website. Soms
stelt men vast dat een website of webshop voor geen meter werkt op het
internet. Zelfs niettegenstaande een paar promotiecampagnes om de
bezoeken aan te zwengelen. Dan kan een structureel probleem de oorzaak
zijn. In dit geval moet er worden overgegaan tot het herprogrammeren van
(een deel van) de website. Door inhoud te verzamelen in databanken (die
gemakkelijk te indexeren en te structureren zijn), door de paginabron
aan te passen of door de structuur van de site te herwerken.
Bepaalde
websiteplatforms (b.v. drupal voor websites of magento voor webshops)
zijn in de grond al beter geschikt voor zoekmachinewerking dan andere.
Soms kan het dus noodzakelijk zijn om een volledig nieuwe site te
ontwikkelen met een beter geschikt platform. Maar dit is iets wat zaak
per zaak moet worden bekeken.
Besluit. Search
Enging Optimalisatie (SEO) of zoekmachine optimalisatie is heel
belangrijk voor de goede werking van een website of webshop. Alle sites
die door 2TREES worden ontwikkeld, krijgen een goede basis SEO mee. Een
uitgebreide zoekmachine optimalisatie kan steeds worden besteld, ook
later nog. En bestaande websites of webshops kunnen met een aantal
technieken zoekmachinevriendelijker worden gemaakt zodat hun prestaties
op het internet verbeteren.
Wenst u meer informatie of een
concrete offerte: neem dan vrijblijvend met ons contact op.