2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
28-04-2011
De meest voorkomende fouten op facebook.
Facebook, net als Google Adwords, een
website en online reclame, is onmisbaar geworden voor een moderne zaak.
Meestal concenteert men zich op wat u best doet om succesvol te zijn op
facebook. Laten we nu eens de andere kant bekijken. In dit artikel leest
u wat u zeker niet moet doen om uw bedrijf of producten te promoten op
facebook.
Starten met facebook: best eerst even nadenken. Ja, ik weet het. Enthousiasme werkt aanstekelijk. U hoort uw collega's of vrienden vol vuur vertellen hoe gemakkelijk
u via facebook in contact komt met nieuwe mensen, hoe snel een bericht
via facebook op het internet wordt verspreid, hoe veel mensen reageren
om berichten en foto's, ... En natuurlijk, ook uw bedrijf of uw product
wilt onder de aandacht van zoveel mogelijk (potentiële) klanten
Zonder
twijfel is het heel verstandig voor een zaak, bedrijf of merk om op
facebook aanwezig te zijn. Een virtuele marktplaats van 600 miljoen
mensen wereldwijd, daar kunt u als bedrijfsleider zeker wat mee doen.
Bovendien gebeurt de communicatie snel en goedkoop, zijn er een heel aantal nuttige promotiemiddelen voorhanden en krijgt u een directe communicatie met uw klanten. Maar voor u effectief start met facebook voor uw bedrijf, leest u best De meest voorkomende fouten op facebook.
De meest voorkomende fouten op facebook. Hieronder
vindt u een opsomming van De meest voorkomende fouten op facebook. Dit
lijstje kwam tot stand uit de ervaring van 2TREES met facebook voor
bedrijven en uit gesprekken en onderzoek over dit onderwerp. Wat moet u
nu doen om zo veel mogelijk succes te halen uit facebook voor uw
bedrijf: komen. Dan is de stap snel gezet: ik wil ook op facebook!
Twee profielen gaande hebben op facebook: een persoonlijk en een bedrijfsprofiel. Niet
alleen betekenen 2 fb profielen dubbel werk om berichten te plaatsen en
om te onderhouden. Het is ook moeilijk om duidelijk af te bakenen welk
profiel u voor een bepaalde vriend gebruikt. Op de duur verwateren beide
facebook profielen en creëert u een onduidelijke situatie. Ook sluit
facebook dubbele profielen af als het ontdekt wordt. Indien u dacht
om 2 profielen op te maken om berichten of foto's niet te tonen aan een
bepaalde doelgroep of mensen, dat kunt u heel fijn afbakenen via de
privacy- en gebruiksinstellingen van uw facebook account. Het is perfect
mogelijk om te zorgen dat uw uitgaans- of vakantiefoto's niet door uw
al uw klanten worden gezien.
Een facebook profiel gebruiken in plaats van een fanpagina. Facebook
profielen zijn bedoeld voor fysieke personen. Mensen dus, zoals u en
ik. Bedrijven, merken of producten installeren een facebook pagina. Zo'n
fanpagina is specifiek bedoeld voor professionele toepassingen.
Het heeft een gans eigen werking op facebook, b.v. met de "vind ik
leuk" knop hoeft u niemand te accepteren. Ook zijn er voor elke fb
pagina statistieken beschikbaar die heel nuttig zijn voor uw marketing of promotie.
Het prikbord van uw professionele pagina onzichtbaar zetten. Facebook
is bedoeld om berichten en foto's te delen. Het werkt best via de
snelle interactie die plaatsvindt tussen vrienden en vrienden van
vrienden. Voor deze systematiek is het prikbord cruciaal.
Bovendien is dit de plaats waar u zelf met uw vrienden communiceert.
Het prikbord afsluiten voor reacties van uw vrienden betekent zoveel als
zeggen: "Ik ben niet geïnteresseerd in u." Tevens mist u op deze manier
de kans op rechtstreeks contact met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten. Indien
u bang bent van negatieve reacties op uw prikbord, denk dan even aan
volgende. Vooreerst zal het afsluiten van uw prikbord niet de mond
snoeren van malcontente klanten. Maar via het prikbord kunt u een
positief antwoord geven op een negatieve commentaar. En daar wint u dan
weer bij.
Uw facebook pagina niet regelmatig updaten. Het
succes van facebook is gestoeld op interactie tussen de leden. Een
facebook pagina die niet of nauwelijks wijzigt is eigenlijk "dood". Er
komen weinig reacties op. Er wordt nooit naar gerefereerd, geen
commentaar gedeeld, trekt geen traffic, ... M.a.w. een pagina die dood
is qua inhoud wordt al snel onzichtbaar
en moeilijk vindbaar op facebook. Dat is dodelijk voor een bedrijf of
merk op facebook aangezien sporadische nieuwsjes schaars zichtbaar
worden op de prikborden van uw vrienden.
Geen koppeling maken met uw overige (internet) media. De
kracht van facebook voor uw bedrijf of merk schuilt in een sterke
interactie. Hierdoor trekt u snel nieuwe vrienden / klanten aan en komen
uw berichten hoog op het prikbord terecht. Hoe meer vrienden, hoe meer
kans op reacties, "likes", referenties, ... Zo'n populariteit van uw fb
pagina kunt u aanzwengelen door ze te vermelden op uw website, "like"
knoppen toe te voegen bij producten op uw webshop, uw blog te koppelen,
uw nieuwsbrief in te schakelen, en folders, advertenties, enz., enz.
M.a.w. gebruik alle promotiemiddelen om uw bedrijf of merk via zoveel
mogelijk kanalen onder de aandacht te brengen van consumenten.
Besluit. Facebook
heeft een beetje de rol en de functie van het internet veranderd. Door
facebook is het internet nu ook een plek geworden waar u communiceert
met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten. De doorbraak van
smartphones en tabletcomputers zal het belang van e-promotie en facebook
voor de bedrijven nog vesterken. Mensen zullen immers bijna constant
gebruik maken van het internet doorheen de dag zelf. Daarom is het
belangrijk om te zorgen dat uw zaak, bedrijf of merk op een correcte
manier op facebook aanwezig is.
Voor info of een concreet gesprek voor uw professioneel gebruik van facebook voor uw zaak, neem vrijblijvend contact met 2TREES.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook voor bedrijven, fouten met facebook, goede facebook bedrijven, professionele facebook, promotie via facebook, reclame via facebook, facebook professioneel gebruik, winkel op facebook, merk op facebook, bedrijf op facebook
06-04-2011
Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.
Online reclame gebeurde tot voor kort
nagenoeg uitsluitend via advertenties bij de zoekresultaten. Met de
opkomst van de sociale media zoals facebook, netlog, hyves, e.a. is dit
medium interessant geworden om reclame op te maken. In dit artikel
kijken we of facebookreclame een vervanger kan zijn voor Google reclame,
en waarom dit zo is.
Kan facebook reclame Google Adwords vervangen. Kort
en goed: neen. Beide zijn heel zeker goede reclamemiddelen om een
bedrijf, handelszaak, product of dienst te promoten. Maar zowel facebook
reclame als google adwords hebben hun eigen specifieke voordelen en
troeven. De reden hiervoor ligt in de aard en het uitgangspunt van beide media zelf.
Google is een instrument om zaken op te zoeken op het internet. Google werkt uitsluitend op basis van zoekwoorden. Trefwoorden die de mensen ingeven om dingen op te zoeken én woorden die voorkomen in de inhoud
van websites. Facebook werkt op basis van een profiel dat iedereen zelf
ingeeft en op basis van reacties, commentaren, meningen, enz. Subjectieve criteria
dus. Eigenlijk kunt u gerust stellen dat Google werkt op basis van
objectieve criteria en dat facebook eerder volgt wie men graag zou
willen zijn.
Beide situaties zijn interessant voor marketeers om
reclame en promotie op te baseren. Maar in essentie ligt daar ook het
antwoord op de vraag Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.
Neen, dus.
Voordelen en troeven van Google Adwords. Google werkt op basis van objectieve criteria,
zijnde enerzijds de woorden die mensen ingeven om informatie te vinden
op het internet en anderzijds de woorden die op een website staan. Als
beide matchen gaat Google er van uit dat die website informatie bevat
die de surfer interesseert. Google reclame is vooral interessant omdat:
de Google advertenties verschijnen boven of naast
de zoekresultaten zelf. Als een advertentie goed geschreven is, een
relevante zoekwoordenlijst bevat en geoptimaliseerd is, zal ze een
antwoord bieden op een zoekopdracht waar ze naast verschijnt;
bovendien kunt u met een zoekwoordensimulator
goede nieuwe zoekwoorden opzoeken en inbouwen, of alternatieve woorden,
varianten, enz. Tevens kunt u vooraf een idee krijgen hoeveel bezoekers
een bepaald woord kunnen opleveren en hoeveel dit trefwoord kost;
iedereen die over internet beschikt, kan zonder beperking
uw reclame zien en doorklikken naar uw website. Men hoeft zich niet te
registreren, lid te worden van iets of enige andere beperking te
ondergaan;
uw google advertenties kunnen worden beperkt
in grondgebied en in tijd. Ze kunnen zelfs verschillend worden
weergegeven op verschillende dagen. Voor belangrijke zoekwoorden kunt u
meer bieden dan voor minder belangrijke. Zo maakt u uw Google
advertentie heel doeltreffend;
om nog beter op te vallen kunt u kiezen om, naast tekstadvertenties, ook beeldadvertenties te laten verschijnen. Bovendien kan u uw advertenties ook laten verschijnen op mobiele toestellen (iphones, ipads, ...) en op partnersites. Hierdoor vergroot u het bereik van uw advertenties;
bij de opbouw van een google advertentie kunt u uw bedrijfsgegevens extra laten vermelden, koppelingen maken naar google maps en google places, ... en zo de zichtbaarheid van uw zaak vergroten.
Voordelen en troeven van facebook reclame. Facebook
werkt op basis van de informatie die de mensen zelf ingeven in hun
profiel en via hun commentaren. Meestal krijgt men hier dus wie iemand zou willen zijn,
eerder dan wie men werkelijk is. De realiteit wordt vaak een beetje
bijgekleurd. Dat is helemaal niet erg voor een marketeer, integendeel.
Facebookreclame:
verschijnt op de profielpagina's van mensen die beantwoorden aan de criteria die de adverteerder zelf bepaalt of op de profielen die relevante
foto's en commentaren bevatten. Facebook gaat er dus van uit dat als je
op een bepaald item reageert, je er ook interesse voor hebt;
facebook advertenties kunnen enkel worden gezien door andere facebookleden.
Uitzondering zijn de openbare bedrijfspagina's die iedereen kan zien.
Maar de grootste groep mensen zit achter een eigen login verscholen. Nu
is 600 miljoen leden wereldwijd niet onaardig, maar eigenlijk telt enkel
hoeveel mensen tot facebook behoren in uw verkoopgebied. Dat zijn er
een pak minder;
een voordeel is dan weer dat facebookgebruikers gemiddeld 3 tot 5x per dag hun facebookprofiel nakijken. Facebook wordt dus heel intensief gebruikt. Aanwezigheid op facebook is een stukje van de dagelijkse bezigheid beworden.
een facebookadvertentie bestaat -naast de link naar uw website- uit een titel, een foto en een tekst.
De foto is heel belangrijk om opgemerkt te worden en om mensen te laten
doorklikken. Besteed dus grote zorg zowel aan de tekst als aan de
afbeelding bij uw facebook advertentie;
bij het opmaken van een facebook advertentie moet u ook een aantal criteria opgeven
op basis waarvan uw advertentie zal worden vertoond. Zo o.m. geslacht
van de mensen die u wilt bereiken, leeftijd, taal, locatie, ... Maar ook
de interesses of hobby's die ze hebben;
ook hier kiest
u het budget dat u wilt spenderen per klik of per 1000 vertoningen.
Leuk is ook dat bij de ingave van de criteria voor uw advertentie, u
telkens ziet hoe groot de doelgroep wordt. Zo heeft u een idee van de impact die u met uw facebook advertentie kunt bereiken.
Verder hebben zowel Google Adwords als Facebook een aantal rapportagemogelijkheden
zodat u kunt bijhouden hoe doeltreffend uw online reclame scoort. Met
Google kunt u de rapportage heel sterk verfijnen en automatiseren. Ze
zijn ook uitgebreider. Maar ook Facebook geeft een duidelijk beeld weer
van de prestaties van een campagne.
Besluit. Google
Adwords of facebook reclame, beide hebben hun specifieke troeven en
voordelen. Ze zijn beide waardevol om reclame mee te maken. Daar ze van
uit een verschillende visie werken, zijn beide online reclame platformen
eerder complementair dan dat ze directe concurrenten zijn. Het beste
resultaat haalt men als beide online reclamemiddelen gemixt worden
gebruikt.
Interesse? Contacteer 2TREES voor meer informatie over de mogelijkheden van Google Adwords of facebook reclame voor uw zaak.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:google adwords, google reclame, facebook reclame, reclame op facebook, reclame bij zoekresultaten, goede facebook reclame, doeltreffende google reclame, google advertenties, facebook advertenties, google adverteren
01-04-2011
Mogelijke
De actie Uw Zaak Verdient Online. Eerlijk,
het klinkt bijzonder goed in de oren van KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Gratis het internet op. Helemaal voor
niets! Ja, dan moet je toch niet twijfelen zeker...
Toch even
nadenken. Deze actie gaat uit van Belgacom, Google en bpost. Niet
precies bedrijven die gekend zijn voor hun sociale ingesteldheid of
altruïsme. Daar is niets mis mee. Commerciële bedrijven moeten winst
maken. Hou dit als consument toch maar in gedachten.
Gratis
bestaat eigenlijk niet. Ook niet in internetland. 2TREES is
gespecialiseerd in internet-communicatie voor KMO's, zelfstandigen en
vrije beroepen. Precies de doelgroep dus waarnaar die actie zich richt.
Van uit onze ervaring sommen wij hierna een aantal zaken op waar een KMO
of zelfstandige best vooraf
naar kijkt, vooraleer in te gaan op een gratis aanbod. Al te veel blijkt
achteraf goedkoop immers duurkoop te zijn. Welke kunnen Mogelijke
"Voordelen" met Uw Zaak Verdient Online. te zijn?
Mogelijke "Voordelen" met Uw Zaak Verdient Online. Grosso
modo komt het er op neer dat webdesign en webshops ontwikkelen
specialistenwerk is. Ook e-promotie is een activiteit die een gedegen
opleiding en kennis van markt en middelen vereist. Elk zijn
specialisatie nietwaar. Daarom is het vaak verstandigst als KMO of
zelfstandige om de eigen tijd te stoppen in uw eigen activiteit
zelf. Meestal brengt dit uiteindelijk het meeste op. Wie toch graag wat
experimenteert en zelf op dit "gratis" aanbod wil ingaan, kijkt vooraf
best eens naar het volgende:
Met de actie Uw Zaak Verdient Online krijgt u gratis 6 maand hosting.
Hosting is een stukje van een internetcomputer die u afhuurt om uw
website op te laden. Hiermee geraakt de inhoud van uw site op het
internet en kunnen andere mensen via het internet uw website of webshop
terugvinden. Hosting heeft u dus nodig zolang u een website heeft.
Altijd dus. Daarom, hoeveel kost uw hosting met deze formule na
die 6 gratis maanden? Let op dat u dan niet stukken meer betaalt dan
het marktgemiddelde. En ja, u kunt uw website bij om het even welk
hostingbedrijf onderbrengen.
Met de actie krijgt u 1 jaar gratis domeinnaam. Net zoals hierboven heeft u uw domeinnaam net zolang nodig als u een website heeft. Ook altijd, dus. Terug dezelfde vraag, hoeveel betaalt u dan wel na dit gratis jaar hosting?
Met de actie maakt u zelf gratis uw website met de website configurator.
Leuk, maar ik vermoed dat u hier veel tijd en moeite zal instoppen. Het
resultaat zal er vrij standaard uit zien en om een goede SEO te bouwen
(waardoor uw website goed gevonden wordt op het internet) doet u er goed
aan om een degelijke opleiding te volgen. Ik twijfel niet, iedereen kan zeker een website bouwen op deze manier. Maar niet elke website presteert ook goed.
Meestal heeft men een aantal functies
nodig om op een moderne manier te werken met een website. Misschien een
databank waar bezoekers hun e-mailadres kunnen ingeven. Of een functie
zodat u zelf een nieuwsbrief of reclame kunt sturen aan de adressen van
uw website of een toffe slideshow om uw foto's mooi voor te stellen. Dan
is een minimum hostingformule niet meer voldoende. Informeer dus vooraf
wat het eventueel extra kost om een databank te activeren, om meerdere e-mailadressen te kunnen instellen, hoe groot uw website mag zijn, enz.
Wie een eigen winkel heeft en daarnaast een online shop wilt uitbouwen, heeft er vaak baat bij om een aantal zaken te automatiseren.
Een moderne webshop kan b.v. gestuurd worden via het kassasysteem van
de zaak, zodat promoties, acties, artikels automatisch afgeboekt worden,
ook online. Daardoor vermindert het werk voor een deel en worden fouten
vermeden. Kan zo'n koppeling ook met deze automatische webshop
generator?
Met een eigen website kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten.
U kunt een sfeer opbouwen zodat nieuwe klanten zich aangetrokken voelen
tot uw zaak, eerder dan tot uw concurrent. Ik krijg er eerlijk gezegd
een beetje koud van als ik denk hoe ik me met mijn website, via een
automatisch zelfbouwpakket gemaakt, kan opboksen tegen een goede website
van mijn concurrent als die door een professionele webdesigner is
gemaakt.
Besluit. Het
leidt geen twijfel. Met de boven aangehaalde actie is het technisch
mogelijk voor een nieuwe starter om gedurende 6 maand gratis een website
te hebben. Toch loont het beslist de moeite om even uit te rekenen wat
die gratis website u verder na die gratis periode zal kosten. En reken
dan ook even het nodige budget uit over 3 jaar, en 5 jaar, en ...
Voorwaarden opvragen en prijzen vergelijken loont steeds. Vaak is een
superpromotie op korte termijn een kostelijke investering op lange
termijn. Daarom, informeer u goed vooraf over de kosten en de
mogelijkheden van deze actie en van mogelijke alternatieven. Succes!