2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
29-03-2012
Hoe herkent u een betrouwbare online shop?
Steeds meer mensen kopen online producten of diensten aan. Meestal
gebeurt dit bij nieuwe bedrijven die men niet echt kent of bij
buitenlandse online shops. Hoe weet u bij een eerste online aankoop dat
de webshop te vertrouwen is? Met de volgende tips beperkt u het risico.
Niet alle online shops zijn te vertrouwen?
Elke dag opnieuw gaan nieuwe online klanten het internet op om artikels,
goederen of diensten te zoeken. Wie vaak op internet producten
aankoopt, weet dat vergelijken steeds loont. Het grote voordeel van
online aankopen is immers het gemak waarmee consumenten producten,
prijzen, aanbiedingen, ... met elkaar kunnen vergelijken. Bijna altijd
vindt u zeker een prima deal via een online shop. Maar even vaak is dit
bij een bedrijf dat u voor de eerste keer leert kennen. Soms zelfs bij
een buitenlandse webshop.
Een online shop die op het internet te vinden is, betekent niet
automatisch dat dit bedrijf ook 100 % te vertrouwen is. Uiteindelijk
moet u wel vooraf uw geld overmaken. Dan bent u natuurlijk liever zeker
dat uw bestelling ook effectief zal worden ontvangen en dat de levering
de juiste artikels in perfecte staat bevat. Niet altijd evident voor een
eerste keer. Gebruik daarom volgende tips om het risico bij uw online
aankoop zoveel mogelijk te beperken.
Hoe herkent u een betrouwbare online shop?
Betrouwbare webshops hebben alle een ding gemeen: ze wekken vertrouwen
van bij de eerste blik. Er mag geen marge voor enige twijfel bestaan,
want online is dit dodelijk voor een online shop. Er zijn een aantal
zaken die onmisbaar zijn om het vertrouwen bij nieuwe online klanten te
vestigen.
Een professioneel uitzicht vestigt direct het vertrouwen in
de online shop. Kopen is voor meer dan 80 % een emotioneel gebeuren.
Zeker online. Amateuristische ontwerpen, online shoppingsystemen, online
groepswinkels, ... doen snel denken aan hobby'isten, amateurs of
avonturiers. Onbewust laat iedereen zich leiden door zijn gevoelens. Een
goede webshop moet er dus professioneel uitzien en alle rubrieken
(afdelingen) bevatten die een online koper verwacht. Zelfs voor speciale
of op maat gemaakte ontwerpen komen de vaste rubrieken altijd terug. Zo
niet kan een online koper snel beginnen twijfelen.
Alle wettelijke en logische vermeldingen moeten aanwezig zijn
op een goede webshop. Online shops waar de bedrijfsgegevens ontbreken
of erg diep verstopt zijn, waar er geen algemene voorwaarden of een
disclaimer op staat. Of waar er geen bestelprocedure uitgelegd wordt,
helpdesk te vinden is, enz. Ja, dan ga je als online consument toch even
twijfelen om vooraf je geld te doneren. En eenmaal twijfel in het hoofd
van een online klant zit, is het moeilijk om het vertrouwen te
herwinnen.
Een betrouwbare webshop biedt veilige betalingen aan.
Malafide zaken krijgen geen contract bij Visa, American Express of
MasterCard. Veilige betalingen lopen steeds via een beveiligd online
loket. B.v. Ogone is zo'n erkend Payment Service Provider waar uw online
aankopen in een beveiligde omgeving kunnen plaatsvinden. Webshops die
niet echt te vertrouwen zijn, hebben zeker geen veilige
betaalmogelijkheden.
Webshops die een e-commerce label voeren, zijn gekeurd en
goedbevonden. Unizo en Be-Commerce kennen een eigen e-commerce label toe
aan webshops die volgens de regels van de kunst gemaakt zijn en die
wettelijk in orde zijn. Een bijkomend voordeel is dat, moest er
discussie of een probleem zijn met uw online bestelling, u ook altijd
beroep kunt doen om de organisatie die het label heeft uitgereikt om in
uw belang tussen te komen. Een e-commerce label is dus altijd een extra
garantie voor de online koper.
Het internet is een heel degelijke scherprechter voor
malafide webshops. De mondige consument werkt met het internet. Niet
alleen om producten en diensten online aan te kopen, maar de online
koper gebuikt het internet ook als zaken verkeerd gaan. Daarom is het
goed om altijd even te googlen op de naam van de (nieuwe) online shop
voordat men een eerste online bestelling plaatst. Als er veel negatieve
commentaar op het internet terug te vinden is over een webshop is men
best extra voorzichtig. Googlen, niet alleen om producten te vinden dus,
maar ook om de betrouwbaarheid van online shops te controleren.
En heeft men zich toch in de luren laten leggen? Dan nog niet gewanhoopt. De Federale Politie heeft een speciale dienst, de Federale Computer Crime Unit
die zich specifiek bezig houdt met alles wat computerfraude, online
betaalfraude, internet criminaliteit, enz. betreft. Heeft u online een
probleem met e-aankopen en kan u nergens meer terecht om het probleem op
te lossen, dan kunt u steeds klacht neerleggen bij deze Federale
overheidsdienst om toch nog extra druk uit te oefenen op uw malafide
online partner.
Besluit.
Online vinden steeds meer mensen de beste deals. Om het kaf van het
koren te scheiden is waakzaamheid beslist aan te bevelen voor online
aankopen. Bovenstaande tips voor betrouwbare webshops helpen een heel
eind. Maar onthoud vooral: er zijn veel meer betrouwbare online shops
actief op het internet dan malafide webshops. Toch houdt u best uw ogen
en oren open om verrassingen te vermijden.
Waarom een goede navigatie noodzakelijk is voor websites.
Uw website terugvinden bovenaan de zoekresultaten is heel belangrijk
om snel nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken. Daarvoor kan de
navigatie van uw website wonderen doen. Waarom de navigatie van een
webiste cruciaal is voor een goede ranking, waar u rekening moet houden
en hoe u tot de beste structuur voor uw site komt, leest u in dit
artikel.
Waarom is de navigatie van een website zo belangrijk?
De navigatie is essentieel voor elke website. Vergelijk het met het
grondplan van een woning. Als alles logisch op elkaar is afgestemd,
precies op de juiste plaats staat en natuurlijk in elkaar overvloeit,
krijgt u een aangenaam gevoel. Zo ook voor websites. Een goede structuur
maakt dat de bezoeker probleemloos
geleid wordt naar de
informatie die hij zoekt. Doordat alles logisch en natuurlijk gebeurt,
leest de bezoeker de inhoud intensiever, onthoudt ze langer en vindt
meer interessante informatie terug. Dat is natuurlijk belangrijk.
Maar ook de zoekmachines hebben nood aan een goede navigatie. Hoe beter
de navigatie van een website ineen steekt, hoe gemakkelijker
zoekmachines uw informatie "lezen" en registreren. Ook hoe beter ze
begrijpen bij welke zoekopdrachten uw website relevante informatie
levert en hoe sneller en hoger u
bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven. En dat is minstens even belangrijk.
Tips voor een goede navigatiestructuur van een website.
De navigatie (ook structuur genaamd) van een website neemt de bezoeker
én de zoekmachine bij de hand. Ze leidt ze doorheen alle informatie en
zorgt dat men snel en probleemloos bij de gevraagde informatie
terechtkomt. Dat is eigenlijk het enige belangrijke doel. Waar moet u
rekening mee houden?
Hou de navigatie eenvoudig. Ingewikkelde structuren vermoeien
en leiden steevast naar verkeerde plekken op een website. Werk daarom
voor de navigatie met maximaal 3 tot 6 hoofdrubrieken. Zorg dat de
bezoekers eerst de grote richtingen moeten kiezen. Eenmaal deze keuze
gemaakt, kunt u de surfers verder leiden via subnavigatie en keuzelinks,
dieper uw website in tot bij de informatie. Eenmaal een bezoeker een
hoofdkeuze gemaakt heeft, is de aandacht aanwezig en begint hij met
aandacht verder te surfen.
Zorg voor een goede structuur bij de opmaak van de
navigatiepagina's. Duidelijke titels vertellen direct het onderwerp van
de pagina. Tussentitels geven meer argumenten weer. Inleidingsteksten
laten snel de voordelen en troeven lezen. Maak uw teksten in elk geval
op voor beeldschermweergave. Ook hier weer, zorg dat mensen die
diagonaal een webpagina inscannen toch een goed idee krijgen over uw
boodschap. Zelfs zonder intensief te lezen.
Zet alle informatie die samen hoort bij elkaar. Dat
hoeft niet noodzakelijk op dezelfde webpagina te zijn. Daarvoor bestaan
er subpagina's en interne links. Maar het is wel goed dat de bezoeker
van uw website duidelijk ziet wat samen hoort. Zo kan hij dan steeds
verder informatie na informatie bekijken. Dit gebeurt eerder
sprongsgewijs. Het voordeel is wel dat uw informatie op een aangename
manier en aandachtig gelezen wordt. Zorg zeker dat alle vitale
informatie op een computerscherm past, zonder scrollen.
Houbelangrijke informatie permanent in beeld. Dat
kunnen uw contactgegevens zijn, maar ook een aankondiging voor een nieuw
product, reclame voor een promotie, ... Er zijn mogelijkheden legio
hiervoor: in de kop van de website, of onderaan. Maar ook links of
rechts naast het lichaam van uw website kan ruimte hiervoor worden
voorzien. Schenk wel aandacht aan het algeheel uitzicht van uw site. Een
mooi opgemaakte en gelay-oute website is aangenamer om lezen.
En heel belangrijk voor later: wordt een artikel of product plots een hype, maak dan hiervoor een specifieke pagina aan in de navigatie.
Een product dat heel populair geworden is, wordt door heel veel mensen
gezocht op het internet. Probeer te achterhalen welke zoekwoorden de
mensen intypen. Gebruik deze zoekwoorden in de tekst van deze pagina.
Door een trendartikel een eigen pagina te geven, kunt u beter aanleunen
bij de gebruikte zoekwoorden, krijgt u alle informatie die ermee verband
houdt beter samen en zal uw website meer bezoekers aantrekken en hoger
geplaatst worden in de zoekresultaten van Google.
Besluit.
Een goede navigatiestructuur is onontbeerlijk om goed gevonden te worden
op het internet en om uw website bovenaan de zoekresultaten te krijgen.
Door heel aandachtig een goede structuur uit te werken zal uw website
altijd beter blijven presteren. Het is dus best belangrijk om de
structuur grondig door te denken. Wilt u meer informatie of concreet
advies om de structuur van uw website te verbeteren, neem dan
vrijblijvend
met ons contact op voor een afspraak.
Tips om online klanten aan te trekken voor online shops.
E-commerce is booming business. Ook meer en meer mensen kopen online
goederen of diensten. Wie investeert in een goede online shop wordt snel
geconfronteerd met de vraag: Hoe trek ik online klanten aan? In dit
artikel ontdekt u 5 praktische tips om goed te starten met een nieuwe
online shop.
Een goed promotieplan onmisbaar voor online shops.
Steeds meer ondernemers, middenstanders en KMO's kiezen voor een online
shop om extra klanten en omzet aan te trekken. Het internet biedt
ongetwijfeld heel veel troeven om uw bestaande zaak een push te geven.
En vaak zien we nieuwe starters die een volledig online activiteit
opstarten en ontwikkelen. En dan wordt iedereen geconfronteerd met de
vraag: Hoe trek ik klanten aan op mijn webshop? Hoe zorg ik dat mijn
producten of diensten online kopers vinden? Hoe kan ik mijn online omzet
verhogen?
Op dit vlak verschilt de online handel niet erg van deze in de fysische
wereld. De enige manier om snel en goed vooruit te gaan, kan enkel via
reclame en promotie.
Om uw inspanningen (en kosten) zo rendabel en doeltreffend te maken, is
een goed marketingplan nodig. Meestal is dit een mix van offline en
onlne reclamemiddelen. Meestal zijn de financiële middelen niet
onbeperkt. Daarom volgen hier 5 praktische tips die elkeen kan toepassen
om goed te starten met een nieuwe webshop. Ook budgettair vallen deze
zeker mee.
Praktische tips om snel online klanten aan te trekken.
Veel klanten naar uw webshop lokken is natuurlijk verleidelijk. Beter is het om
de juiste klanten
aan te trekken. Hou daarom steeds rekening met de doelgroep die u
nastreeft en met het profiel van uw klanten. Kijk hoe u ze kunt bereiken
en gebruik de juiste kanalen. Om verspilling van middelen en geld te
vermijden, maakt u best een goed promotie- en marketingplan op.
Volgende middelen zijn heel efficiënt, rendabel en budgettair voor
iedereen haalbaar om goed te starten met een nieuwe online shop.
Met E-mail mailings bereikt u direct de mensen en kunt u nieuwe producten, acties of promoties voorstellen.
Wie start heeft meestal reeds een bestand(je) met e-mailadressen van
klanten, prospecten, vrienden, kennissen, enz. Dit is ideaal om een
nieuwe webshop aan te kondigen en uw producten voor te stellen. En
achteraf kunt u met een goed opgemaakte e-nieuwsbrief regelmatig voordelen, nieuwe producten, acties, ... voorstellen zodat uw bestaande klanten trouwe klanten worden.
Met Google Adwords reclame
trekt u overal de aandacht op uw webshop via het internet. Online
reclame gaat snel, kost relatief weinig per bezoeker en is perfect
meetbaar. Via een Google Engage professional krijgt u voordelen voor uw Google reclame én bent u zeker dat de juiste doelgroep wordt aangesproken. Ook met Facebook advertenties kunt u uw webshop bekend maken en nieuwe mensen aantrekken. Professioneel opgebouwde advertenties scoren beter dan amateuristische, kosten minder en werven minder verloren contacten.
En dan beginnen de verkopen op gang te komen. Gebruik dan een aantal
marketingtools om klanten verder aan u te binden. Steek een "bedankt"
kaart in het verzendpakket, samen met een folder of leaflet voor
andere interessante producten. Zet een herkenbaar logo en een
motiverende reclameregel op uw documenten. Zorg dan uw naam overal te
zien is (ook op de buitenkant dan de verpakking). En een welkomstvoucher kan ook wonderen
doen. B.v. door extra 5 % korting te geven op een vervolgaankoop binnen
de 3 maand of met een vriendenkaart voor wie uw webshop aanbeveelt bij
hun kennissen.
Zorg voor zoveel mogelijk links naar uw online shop. Meld uw webshop of uw producten aan op portaalsites. Plaats waar mogelijk wat extra informatie om mensen aan te trekken. En vergeet niet om de links toe te voegen aan uw webshop. Ook een registratie op online kortingsites
kan een publiek aantrekken. Veel mensen zoeken immers online op
kortingcodes, gratis vouchers, reclamecodes, enz. Door hierop aanwezig
te zijn legt u een online pad naar uw webwinkel.
En tenslotte gebruik de sociale mediareclame om uw online shop, uw producten en uw acties bekend te maken. Iedereen is ondertussen overtuigd van de mogelijkheden van facebook,
google+ e.a. op dit vlak. Weet dat dit heel effectief is, maar wel
traag gaat. Door regelmatige posts en reacties op vrienden werkt u aan
bekendmaking op lange termijn. Vergeet ook niet de traditionele sociale
middelen zoals een blog opstarten, reageren op fora en discussiegroepen
waar uw klanten op actief zijn. Ook dat blijven heel effectieve
middelen om snel nieuwe mensen naar uw online winkel te trekken.
Besluit.
Alleen een goed gemaakte webshop online zetten, volstaat meestal niet om
snel veel verkoop te realiseren. Een goed promotie- en marketingplan is
noodzakelijk voor elke
succesvolle webshop. Online reclame is vaak de sleutel tot succes. Contacteer vrijblijvend 2TREES voor een goed en betaalbaar reclameplan voor uw online shop.
Foto's zijn onmisbaar op een website. Hierdoor krijgen bezoekers een
beter beeld over uw bedrijf, uw producten of uw diensten. Maar niet alle
afbeeldingen zijn een goede reclame op het internet. Foto's kunnen
echter ook een website om zeep helpen. Hier volgen een aantal praktische
tips die er voor zorgen dat de foto's een meerwaarde betekenen op uw
website.
Waarom zijn goede foto's belangrijk?
Foto's en afbeeldingen trekken spontaan de aandacht van de mensen. Dat
is o.a. een reden van het succes van facebook. Een stukje voyeurisme
speelt mee. Ook het gezegde "Een foto zegt meer dan duizend woorden" is
waar. Foto's kunnen perfect tonen wat er bedoeld wordt, welke kleuren,
afmetingen, toepassingen, enz. er mogelijk zijn. Bovendien is elke mens
van nature uit geneigd om naar foto's te kijken. Dus kan men beter de
aandacht van de bezoekers op uw website vangen met goede foto's en
zorgen dat ze geïnteresseerd worden in de inhoud van uw site.
Cruciaal is hierbij dat de foto's van
goede kwaliteit zijn, duidelijk weergeven wat er bedoeld wordt en professioneel
op uw website geplaatst worden. En dat is niet altijd het geval. Dan
merkt men na verloop van tijd dat de foto's op een website een soort
"lappendeken" gaan vormen. Kleurverschillen vallen direct op. Maar ook
kleurtonen die niet meer overeenkomen, formaten die uitgerekt zijn, tot
zelfs gore kwaliteitsverschillen in het beeld zelf. En dan worden foto's
eerder anti-reclame op een website. Plaatst u zelf foto's op uw
website, hou dan zeker rekening met volgende tips voor goede
internetfoto's.
Praktische tips voor foto's op websites.
Voor wie verantwoordelijk is om regelmatig foto's op een website te vervangen, wordt aangeraden om een
cursus fotobewerking
te volgen. Met Photoshop of met GIMP, een fotobewerkingsprogramma, kan
men zowel formaten als resoluties aanpassen, als de kwaliteit van de
afbeeldingen bewerken. En dat is wel noodzakelijk.
Bewerk elke foto of afbeelding voordat u deze op uw website
plaatst. Eigenlijk nooit zijn foto's zoals ze met een camera genomen
worden, geschikt om zonder bewerking op een site te zetten. Via
fotobewerking kunnen we bepaalde facetten accentueren en uitlichten, de
kwaliteit optrekken, kleuren afzwakken of bijkleuren, formaten in
overeenstemming brengen, enz. Het resultaat is steeds dat elke foto van
topkwaliteit wordt en perfect past in het sfeerbeeld van een website.
Geef een bruikbare naam aan elke foto. Foto's die
rechtstreeks van een camera komen hebben quasi altijd een nutteloze naam
zoals DSC_0345.jpg. Geen enkele zoekmachine weet wat er op zo'n foto
staat en wanneer die foto moet getoond worden op het internet. Kijk dus
wat er op een foto staat en pas de naam aan zodat de foto leesbaar wordt
voor de zoekmachines.
Controleer de resolutie en pas deze aan tot
internetkwaliteit. Te zware foto's nemen heel veel geheugen van uw
hosting in beslag en vertragen de inlaadtijd van uw website enorm. Om op
een website te gebruiken zijn foto's van 72 dpi (dots per inch)
voldoende. Zorg er dus voor dat uw afbeeldingen niet zwaarder zijn dan
dit.
Plaats bij elke foto een bijschrift met nuttige, bruikbare of
praktische uitleg over hetgeen op uw foto staat. Vaak is het voor u
perfect duidelijk wat er op een foto staat. Dat is niet steeds evident
voor bezoekers op uw site. Zeg dus in heldere, goede bewoordingen wat de
mensen moeten zien op de foto's.
Maak de foto's aanklikbaar om de mensen verder te leiden naar
meer uitleg over het onderwerp van de foto's. Veel mensen klikken
immers spontaan op foto's. Dit gebeurt om ze groter te krijgen en dus
meer te zien. Maar ook om meer informatie te krijgen over een product of
dienst. Door een link in te bouwen achter een foto verhoogt het
surfgemak en houdt u uw bezoekers langer op uw site.
Welke soorten foto's worden gebruikt voor een website?
Er worden verschillende soorten foto's gebruikt om een goede website op te bouwen. De afbeeldingen worden vnl. gekozen
in functie van het doel waarvoor ze bestemd zijn. Zo onderscheidt men de volgende soorten foto's voor een website:
Decoratieve foto's zijn afbeeldingen die gebruikt worden om
de sfeer van een website op te bouwen of als (niet storende) achtergrond
van een website. Decoratieve foto's moeten duidelijk blijven met weinig
contrasterende kleuren en met vlakke kleuren zodat ze bruikbaar zijn
als achtergrond. Ze moeten het ontwerp versterken zonder dominant te
worden.
Functionele foto's worden gekozen om vertrouwen te wekken.
Zoals het woord zegt, worden ze geplaatst om een bepaalde functie te
vervullen. Een foto van uw gebouwen of uw medewerkers toont b.v. dat u
werkelijk bestaat en wie de mensen zijn die men nodig heeft.
Verklarende foto's geven specifieke uitleg over uw producten
of diensten. In plaats van een bepaald aspect van een product met
woorden te beschrijven, kan een detailopname van uw artikel vaak veel
duidelijker zijn. Verklarende foto's kunnen ook gebruikt worden om
beweringen te bewijzen.
Promotie- of actiefoto's visualiseren een bepaalde
aanbieding, actie of voordeel. Een tijdelijke actie waarbij u gratis 1
onderhoudskit en een beschermhoes geeft bij aankoop van een artikel kan
perfect in een beeld worden gevat.
Een eye-catcher is een speciale foto die enkel tot doel heeft
om de aandacht van de mensen te trekken en ze dieper in uw website te
leiden. Voor een goede eye-catcher heeft u meestal een goede fotograaf
nodig én een degelijk fotobewerkingsprogramma. Eye-catchers maken
nieuwsgierig, verleiden en trekken de mensen aan.
Besluit.
Foto's zijn onmisbaar voor een goede website. Maar niet elke foto is
geschikt om op een website te gebruiken. Foto's voor een kwaliteitsvolle
website moeten steeds worden bewerkt vooraleer op een website te
plaatsen. Voor wie goede afbeeldingen belangrijk zijn, is een
onderhoudscontract vaak de goedkoopste en beste keuze.
Voor meer informatie voor goede foto's op uw website contacteer vrijblijvend 2TREES.