2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
28-04-2010
Vijf goede redenen waar directe korting verstandig is.
Vorige week zagen we dat directe
korting als promotieactie heel voor de hand liggend is. Maar dat dit
niet steeds het meest rendabele middel is. Toch zijn er een aantal
gevallen waar rechtstreekse prijsverlaging sterk aan te bevelen is. Zo
voor de vuist weg zijn er zeker vijf goede redenen waar directe korting
heel verstandig is.
Directe korting heeft een heel sterk
argument voor. Meestal staat zo'n promotieactie voor directe omzet. Dat is een automatische
reactie van consumenten. Een voordeel wil men direct verzilveren. Niet
straks, ooit of nooit. En dat is een heel sterk motief om in bepaalde
gevallen voor een directe prijsvermindering te kiezen. Wanneer kan men
gerust opteren voor een prijsverlaging?
Als reactie op een promotieactie van een
concurrent. In dit geval moet u meestal direct reageren. Doet men
dit niet, dan loopt u kans dat een deel van uw eigen klanten op het
concurrentieel aanbod ingaan. Zo maken ze kennis met een nieuwe
leverancier en een ander product. Om dit te vermijden kunt u (tijdelijk)
de prijs verlagen. Hou wel in het oog wanneer de promotie van uw
concurrent afloopt. Langer korting toestaan dan noodzakelijk is niet
echt nodig.
Om zelf nieuwe
klanten te werven. Stel dat u een nieuwe vestiging opent in een
totaal nieuw gebied. Niemand kent uw bedrijf of uw producten. Onbekend
is onbemind, zegt het spreekwoord. En dat is een beetje zo. Consumenten
zijn geneigd om terug aan te kopen bij wie men kent of de producten waar
men mee vertrouwd is. Om nieuwe klanten te lokken kan het raadzaam zijn
om (tijdelijk) de prijzen te verlagen als introductie. Dit zal
ongetwijfeld een groot aantal mensen aanspreken die zo met u kennis
maken. Een beetje het omgekeerde als hierboven dus.
Om nieuwe producten of diensten te lanceren.
Nieuw trekt de mensen ergens wel aan uit het oogpunt van
nieuwsgierigheid. Maar als het op aankopen aankomt, spelen de meeste
mensen op zeker. Dan besluiten ze vaak om toch maar het gekende,
vertrouwde artikel te kopen. Het argument hier is dat men er meestal van
uitgaat dat nieuwe producten kinderziektes kennen. Om nieuwe zaken te
introduceren, zeker ook bij de bestaande klanten, gebeurt het frequent
dat er een verlaagde introductieprijs gehanteerd wordt.
Om eindereeksen of "winkeldochters" te
liquideren. Iedereen die handel drijft, weet dat na een seizoen
er altijd stukken onverkocht in de rekken blijven liggen. Of als men een
artikellijn stopzet, als de leverancier een product uit het assortiment
haalt, of als een seizoenscollectie ten einde loopt, blijft u vaak met
residu zitten. Meestal staan de mensen niet te springen om deze nog aan
te kopen aan de volle prijs. Hier is het enige middel om nog een deel
van deze restartikels te verkopen, de prijs verlagen. Dan wordt het wel
weer interessant voor consumenten om zo'n eindereeksen aan te kopen. En u
bent er met een acceptabele marge van af.
Om terug in de markt te komen na calamiteit
of tegenslag. Stel -extreem voorbeeld weliswaar- dat uw zaak
afgebrand is. En het risicobeheersplan van uw bedrijf werkte niet
adequaat. U heeft uw productie een tijdlang stil moeten leggen totdat
nieuwe machines geleverd werden, nieuwe gebouwen geïnstalleerd, enz. Of
uw moet uw zaak ingrijpend verbouwen en de kortste weg is om drie maand
de deur te sluiten. Consumenten blijven niet wachten (zelfs trouwe
klanten niet) en de concurrentie ligt natuurlijk glimlachend op de loer.
Om na deze pechperiode terug op te starten en het verloren marktaandeel
terug te veroveren, is een prijsverlaging een sterk middel. In no-time
zullen uw trouwe klanten terug bij u aankopen (als is het maar om u te
steunen). Bovendien kunt u zelfs nieuwe klanten bijwinnen op deze
manier.
Besluit. Directe
korting is niet altijd het meest rendabele promotiemiddel. Toch zijn er
een aantal gevallen waar dit actiemiddel met stip aangewezen is. Hou
wel goed in het oog dat rechtstreekse korting steeds een tijdelijk karakter moet hebben. Zoniet
wordt de broodnodige winstmarge gekannibaliseerd, en dat is niet de
bedoeling. Blijft u te lang korting geven op een kwaliteitsproduct dan
haalt dat uiteindelijk de waarde
van uw artikel naar omlaag in
de ogen van de consument. Communiceer dus duidelijk hoe lang de speciale
prijzen geldig zijn. En vooral, vertrouw uw actie toe aan mensen die
over de nodige expertise beschikken op uw niveau.
Vijf goede redenen voor een cadeaubon als korting.
De consumenten in het algemeen reageren
heel goed op speciale acties. Vaak denkt men hier spontaan aan korting.
Dit is (meestal) nooit het beste idee voor de handelaar. Er zijn heel
wat meer voordelen aan een cadeaubon als kortingmiddel. Hier volgt een
overzicht.
Consumenten moet je soms een duwtje in de rug
geven. De gemakkelijkste vorm is zeker wel een (paar) procent korting op
de verkoopprijs. Alleen bent u als handelaar dan ook direct een paar procent winst kwijt. Bovendien
krijgen de klanten na verloop van tijd het idee dat uw product of dienst
toch iets minder waard is dan de normale kostprijs. Niet echt een goed
idee dus.
Vaak krijgt u met creatieve middelen een veel beter
resultaat. Zeker in België biedt het gebruik van een geschenken- of
cadeaubon veel troeven. Voor ons land is het algemeen gekend dat de
mensen graag sparen en knippen.
Dat verklaart het succes van o.a. voordeelboekjes, spaarkaarten,
zegelboekjes, enz. Maar ook op cadeaubonnen zijn onze consumenten heel
tuk.
Vijf supervoordelen van de
geschenkbon.
U behoudt de normale winst op de eerste bestelling. Dat is belangrijk
ook uit het principe dat voordelen liefst voorbestemd zijn voor
bestaande klanten. En winst is precies datgene waar we moeten mee
voortdoen. Dat is ook in het belang van uw klanten zelf.
Worden
de cadeaubonnen verzilverd, dan betekent dat extra verkoop. Weliswaar gaat een bepaald bedrag van de
winst af. Daartegenover staat dat het gebruik van geschenkbons
bijkomende orders oplevert die u anders niet zou hebben gerealiseerd.
Bovendien
worden geschenkbonnen normaal doorgegeven
indien de ontvanger er geen interesse voor heeft. Typisch is ook de
houding van (groot-) moeders die hun (klein) kinderen verwennen met alle
soorten bonnen, voordeel- en kortingcheques. Wordt zo een geschenkbon
doorgegeven, dan betekent dit vaak tweemaal
winst. Meestal komt deze in handen van een onbekende persoon
zodat je gelijk een totaal nieuwe klant maakt.
Een deel van
uitgegeven cadeaubonnen wordt nooit verzilverd. U heeft daar natuurlijk
geen extra omzet, noch nieuwe klanten mee. Maar aan de andere kant heeft
zo'n geschenkbon ook niets gekost.
Zelfs
voor wie niet van plan is om een geschenkbon zelf te gebruiken, blijft
het een leuke geste om er een te
krijgen. Het gevoel alleen al dat men gratis en voor niets een
cadeautje krijgt, is leuk. Zo voelt een klant zich gelijk een beetje
meer klant. Dat schept terug een extra band met uw klantenkring.
Hoe werkt u best met de geschenkbon als
kortingmiddel.
Geef nooit een cadeaubon zomaar. Geef deze gratis mee met een
aangekocht product. U kunt een vast bedrag bepalen, of een procent nemen
op het aangekochte bedrag. Een laatste mogelijkheid is een procent
vermelden dat geldt op een volgende aankoop.
Stel wel een
periode in waar de geschenkbon kan gebruikt worden. Vermeld deze geldigheidsduur ook duidelijk op de
cadeaubon zelf.
Zet er ook steeds op dat de geschenkbon nooit
kan worden ingewisseld tegen geld.
U kunt evt. wel toestaan dat hij gedeeltelijk wordt gebruikt.
Natuurlijk moet het steeds mogelijk zijn om een duurder product te
kopen, mits opleg van het verschil.
Vermeld ook duidelijk dat
het toegestaan is om de cadeaubon door
te geven aan vrienden, kennissen, ... Eventueel kunt u een leuke
geschenkenveloppe voorzien zodat uw cadeaucheque als geschenk kan worden
gebruikt.
Voorzien altijd een invulvak
waar de naam, adres, telefoon en e-mailadres van de klant moet worden
ingevuld als men de cadeaubon wil verzilveren. Zo houdt u uw
adressenbestand voor marketingdoeleinden op peil.
Besluit. Een cadeaubon is een heel
interessant promotiemiddel. Het kost niets zolang deze niet gebruikt
wordt. Wordt hij wel verzilverd, dan krijgt u hierdoor automatisch extra
omzet en/of nieuwe klanten. Een geschenkbon is dan ook een van de
rendabelste middelen voor promotieacties.
Online bedenktijd, nieuwe sperperiode en koppelverkoop.
De nieuwe wet op de
marktpraktijken is op 12 april 2010 verschenen in het Belgisch
Staatsblad. Daarmee zijn een aantal wijzigingen een feit met betrekking
tot de sperperiode, koppelverkoop en de betalingsvoorwaarden voor online
shops. Deze nieuwe wet gaat in voege vanaf 12 mei 2010.
De nieuwe sperperiode: korter en voor een
paar sectoren.
De sperperiode is de tijd voor de vaste
soldenperiodes waar handelaars geen
korting meer mogen toestaan op de normale verkoopprijzen. Er
waren wel een aantal uitzonderingen, b.v. voor uitverkoop wegens
verbouwingswerken, einde handelshuur of stopzetting activiteit. Maar
grosso modo was deze wet vrij strict en algemeen. Dat is nu dus verleden
tijd.
Met de nieuwe wet geldt nog enkel een sperperiode voor
kleding, schoenen en lederwaren.
Alle andere producten mogen lustig het ganse jaar door prijsverlagingen
toepassen. Let wel: als handelaar moet je kunnen aantonen dat je
minimum 30 dagen voor de korting
de (hogere) prijs hanteerde waarop je nu de verlaging toepast.
Met
de nieuwe wet loopt de sperperiode nu van 6 tot 30 juni voor winkeliers die kleding, fijne
lederwaren en schoenen verkopen.
De vaste soldenperiode zelf
geldt voor alle producten. Dus
niet alleen voor seizoensgebonden artikels. De soldenperiodes blijven
zoals vanouds van 1 tot 31 juli voor de zomersolden en van 1 tot 31
januari voor de wintersolden. Hier wijzigt niets.
Koppelverkoop nu ook in België officieel
toegestaan.
Men spreekt van koppelverkoop als men samen met
een bepaald product een tweede artikel
gratis, of tegen een erg lage prijs, meelevert. De voorbeelden in het
buitenland zijn legio. Denken we maar aan een GSM voor 1 euro bij het
afsluiten van een abonnement bij een provider. Maar in België mocht het
tot nu eigenlijk niet. Daar is nu verandering in gekomen.
Met
de nieuwe wet op de koppelverkoop mag nu ook in België als promotie een
product gratis, of aan sterk gereduceerde prijs, meeleveren bij
een ander product. Dit mag in principe voor alle producten, behalve voor
financiële diensten, waar wel
nog een verbod op koppelverkoop van kracht blijft.
Er blijven
wel een aantal beperkingen van kracht. Als handelaar mag u nog steeds
niet verkopen met verlies. Met
een heel beperkte winstmarge daarentegen mag nu wel. Ook dit is een
versoepeling van de wetgeving.
En wie de waarde van de twee
(of meer) gekoppelde artikels afzonderlijk vermeldt, mag dit enkel doen
als de producten ook afzonderlijk
kunnen aangekocht worden. Is
dit niet het geval, en kan u de artikels niet afzonderlijk aankopen, dan
afficheert u enkel 1 prijs voor het totaal pakket.
Gewijzigde betaalvoorwaarden voor online
verkoop.
Samen met de nieuwe soldenwet zijn ook de
betaalvoorwaarden voor online shops iets vereenvoudigd en is de
bedenktijd verdubbeld.
Voorheen had elke consument die online
producten aankocht zeven dagen de tijd om deze terug te sturen aan de
online verkoper. Met de nieuwe wet bedraagt deze bedenkperiode 14 dagen. Binnen deze
periode mag de koper de goederen terug bezorgen. Let wel: de kosten voor
het terugbezorgen blijven wel ten laste van de koper.
En nu mag
de online verkoper ook direct om de
betaling van de online aankopen vragen. Vroeger mocht dit in
principe enkel nadat de bedenktijd verstreken was. Maar in de praktijk
gebeurde dit meestal toch niet, zodat met de nieuwe reglementering de
wet eigenlijk aangepast wordt aan de feitelijke realiteit.
Verder
blijft het ongewijzigd dat de
online consument de aangekochte goederen mag terugsturen zonder opgave
van redenen en dat de Belgische webwinkels verplicht blijven om de
aankoopprijs terug te betalen.
Besluit.
Met
deze nieuwe wet op marktpraktijken vereenvoudigt de Belgische overheid
een aantal regels in de praktijk en zorgt zij ook dat de wetgeving over
de koppelverkoop in regel komt met de Europese Wetgeving. De nieuwe wet
is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 12 april 2010 en treedt
officieel in werking vanaf 15 mei 2010.