2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
29-07-2009
Het internet, een stabiele factor in onzekere tijden.
Economen en
bedrijfsadviseurs beleven boeiende tijden. Nog nooit waren de markten
zo volatiel en spreken voorspellingen elkaar vaak tegen. De wereldwijde
economische toestand ligt natuurlijk aan de basis hiervan. Toch is er
een constante trend zichtbaar. De goede resultaten van het internet, en
de vele mogelijkheden die het de gebruikers biedt, vallen op als witte
merels. Waarom scoort het internet nu zo goed?
Het internet, een onderdeel van het dagelijkse leven.
Meer
en meer Belgen raken verslaafd aan het internet. Dat is een erg boude
uitspraak, maar onderzoek toont signalen aan die in deze richting gaan.
Liefst vijftien procent van de
Belgen gebruikt het internet meer dan gemiddeld. Dit gaat van surfen
over chatten en mailen. De tendens om het internet binnenkort door te
trekken naar GSM, pda of zelfs digitale TV kan dit enkel nog versterken.
Ook de jongerencultuur
van tegenwoordig versterkt de internet dominantie. De jeugd chat
intensief, voert urenlang msn-gesprekken, deelt hun leven via Facebook,
Netlog, MySpace, e.a. of Twittert er lustig op los. Vaak zien we dat
grote delen van de bevolking elke dag uren achter de PC doorbrengt. Dit is een ideale voedingsbodem voor het bedrijfsleven en de reclamewereld.
Internetreclame mikt nu op een aantal topjaren.
In
de "werkelijke wereld", de offline wereld dus, kijken de reclamejongens
actueel tegen een dalende omzet aan. Met dank aan de crisis.
Advertentiebudgetten worden teruggeschroefd. TV en radioreclame krimpt
en gedrukte reclame in het algemeen laat een dalende tendens zien.
Niet
zo bij de online reclame. Vaak stellen we vast dat gedeelten van
offline budgetten omgeleid worden naar nieuwe promotievormen op het
internet. Meestal wordt nu gekozen voor gerichte reclame in plaats van massa-reclame. Internetreclame is goedkoper dan traditionele reclame. Bovendien kan men via het internet zich ook beter richten op specifieke doelgroepen.
En dat biedt heel veel mogelijkheden. E-mailmarketing en direct mail
profiteren hier volop van. Maar ook gans nieuwe online campagnes, zoals
tell-a-friendacties, community marketing of cash-back shopping behalen
heel sterke resultaten.
Waarom is het internet een onmisbare factor voor elke zaak?
Het gegeven dat elke dag zo'n 4,5 miljoen Belgen online te bereiken zijn, maakt van het internet een onmisbare factor om zaken te doen. Koppel deze massa consumenten aan de tijd die zij elke dag online zijn (zie artikel vorige week) en aan de relatief lage kostprijs van internetreclame en je krijgt een ideale basis voor online promotie.
Consumenten
die online gaan, nemen de nodige tijd om informatie te lezen en te
verwerken. Reageren zoals bestellingen plaatsen, inlichtingen vragen,
contact opnemen, enz. vergt slechts een muisklik. Bovendien is het gebruikscomfort
van de moderne websites en webshops een echte troef. Wie gewend is om
het internet elke dag te gebruiken wil deze luxe echt niet meer missen.
En dit werkt ook verslavend.
Vaak stelt men vast dat regelmatige internetgebruikers prefereren om zoveel mogelijk
hun zaken online te regelen. Wie online koopt, zoekt eerst om alles via
de computer te bestellen. Mensen die graag inlichtingen via het
internet verzamelen, boeken liefst reizen via deze weg, of vragen info
aan, of bestellen boeken en geschenken met behulp van de computer. Het
gebruiksgemak, comfort en snelheid van actie spelen hier een
doorslaggevende rol.
Het is nu wel bewezen dat het internet een heel sterke stijging
kan veroorzaken van de omzet en de verdiensten. Met een goede website
of E-commerceshop profiteer je alvast direct van een groter publiek die
je vindt op het internet en die de informatie over je zaak leest.
Eenmaal je met online zakendoen vertrouwd bent, stijgen de opbrengsten
heel snel terwijl de kosten slechts langzaam meegroeien. Hoe groter het
online aandeel in het zakencijfer, hoe beter je winstmarge en de
rentabiliteit van je zaak. En daar komt het tegenwoordig meer en meer
op aan.
De sterke groei van de
internetreclame is hier een duidelijk bewijs van. Meer en meer mensen
betrekken het internet dagelijks bij hun leven. Daardoor kent het
online zakendoen steeds meer succes. Dan is het maar normaal dat de
online promotie in de huidige tijden een sterke groei kent. Het
internet is namelijk momenteel nog de enige marktplaats waar miljoenen
consumenten samenkomen die daarenboven door iedereen heel gemakkelijk
en trefzeker te bereiken zijn.
In 2008 kocht meer dan
30 % van de Europeanen iets op het internet. Onderzoek leert ook dat
meer dan 50 % van de Belgen constant online zijn. Deze gegevens
verklaren voor een deel de verder groeiende populariteit van de
internet verkoopsites. Wat zijn nu de trends en waarom is België een
groeiland met toekomst?
Stijging online verkoop, een Europees fenomeen.
Met
over de 30 procent Europeanen die vorig jaar een online aankoop deden,
kan men gerust stellen dat de internet verkoop verder aan populariteit
wint. Wel stellen we vast dat de consumenten voornamelijk in webwinkels
in eigen land aankopen. Winkeliers uit andere landen vallen vaak uit de boot. Een mogelijke verklaring is de taalbarrière. Aankopen in een taal die men niet goed kent, vormt zeker een grote hinderpaal. Maar vaak speelt ook het algeheel uitzicht
en een amateuristische organisatie van de internetwinkel een rol. De
betere online winkels zien er professioneel uit en zijn minstens in een
universele taal, b.v. het Engels, te bezoeken.
In
2008 steeg het aantal online shoppers in Europa met 5 procent ten
opzichte van het vorig jaar. Dit zijn zo'n slordige 150 miljoen
consumenten extra. De landen waar internetwinkelen het populairst is,
zijn Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland. Deze top drie halen een
score van boven de 55 procent. België heeft nog een grote marge. Momenteel kopen 21 procent van onze consumenten goederen en diensten online.
Welke producten worden meest online aangekocht?
De
populairste producten houden nog steeds verband met het reizen. Reizen
en hotels boeken halen de top. Maar ook sportartikelen, kledij, boeken,
speelgoed, tickets, films, muziek en software worden vlot online
verhandeld.
Peilen we naar de reden van online aankopen, dan zijn de voornaamste motieven het gemak waarmee men een groot aanbod kan bekijken. Maar ook de vlotte mogelijkheid om prijzen te vergelijken, de betaalbaarheid en het gemak van bestellen
zijn de pluspunten. De voornaamste zaken die mensen tegenhouden om
online aan te kopen zijn dan weer onduidelijke productinformatie,
ontbreken van de privacyvermeldingen, te aggressieve reclame en het
ontbreken van richtlijnenen om goederen terug te sturen.
België, groeiland voor online verkoop.
De meerderheid van de Belgen zijn permanent online.
En nog een vijfde logt minstens tweemaal per dag op het internet in.
Bijna 30 procent surft tot 2 uur per dag op het internet en nog zo'n 20
procent doet dit gemiddeld 1 uur per dag. Gemiddeld worden per sessie vier tot zes internetsites bezocht.
De
populairste sites in België zijn nieuwssites, netwerksites zoals
Facebook, Netlog, e.a. en amusementssites. Meestal bezoekt men
voornamelijk gekende sites. Op dit vlak scoort België duidelijk beter
dan de rest van Europa. Bij ons zijn gemiddeld de helft nieuwe sites,
terwijl in Europa gemiddelde drie van de tien bezochte sites nieuw
zijn. Deze tendens verklaart dan ook voor een deel waarom de online
verkoop en het succes van webshops in België duidelijk hoger ligt dan
in de rest van Europa. Zeker voor KMO's en gespecialiseerde winkels is
het starten met een onlineshop momenteel een heel goede beslissing om de verkoop en de rentabiliteit in de toekomst te verstevigen.
Een
betrouwbare, goede online winkel ontwerpen is gespecialiseerd werk.
Zeker voor KMO's en zelfstandige ondernemers is kennis van zaken van
een webbouwer van doorslaggevend belang. 2TREES
ontwerpt en bouwt uw perfecte internetwinkel op maat. Van heel
eenvoudige KMO-webshops tot gesofisticeerde, luxe onlineshops kunt u
bij ons terecht. Samen met u bespreken we het concept, de indeling, de
beste organisatie en werking. Wilt u binnenkort met een onlineshop
starten, neem dan vrijblijvend met ons contact op.
Een website is iets
totaal anders dan een webshop. Vaak staat men hier niet bij stil. Het
uitgangspunt verschilt immers in de grond. Om perfect met het internet
te werken zijn beiden noodzakelijk. Ze versterken elkaar. Waardoor komt
dit?
Het doel van een site bepaalt de goede werking.
Met een website is het de bedoeling om de mensen te informeren.
Dat kan gaan over technische zaken zoals het gebruik van een apparaat,
handleidingen, kalenders, enz. Ook algemene zaken kan men communiceren
zoals openingsuren, wegwijzers, verantwoordelijken en hun
contactgegevens, enz.
Even belangrijk aan een website is echter het promotioneel doel.
Met een goede site laat men als het ware zien welke voordelen een
product of dienst biedt aan de gebruiker. Hier is de sfeer het
belangrijkste. En deze sfeer komt tot uiting door de teksten en door de
foto's of beelden. Een goede website zorgt voor het gevoel dat je ook
iets wilt hebben, meemaken, gebruiken. Of tout court, zorgt er voor dat
je vindt dat je ook deel wilt uitmaken van deze wereld. Dat is het
wervend aspect van een website.
Een webshop heeft de bedoeling om te verkopen.
Alles staat in dit teken. De producten zijn er logisch geordend. Je kan
er artikels reserveren en afrekenen aan de kassa. Technisch moet alles
vlot verlopen. Overzichten van bestellingen, facturen, leveringsbons,
betaalmogelijkheden, enz. moeten prima geregeld zijn. En vooral, een
online shop is gebonden aan een aantal wettelijke regels en verplichte
vermeldingen. Maar het belangrijkste is wel dat bij een internetwinkel
alles in het teken van de verkoop staat.
Hoe combineer je best een webshop met je website?
Je hoeft het niet moeilijker te maken dan nodig. Het is perfect mogelijk om beide op je domeinnaam
te laten hosten. Denk er wel aan dat een webshop meer ruimte nodig
heeft dan een website. Op een online shop staan meestal veel meer
producten met hun foto. En dat neemt nu eenmaal meer plaats in.
Het ideale is dat de mensen steeds op de homepagina van je website
terecht komen. Daar hebben ze alle mogelijkheden om zich te informeren
of om direct naar de webwinkel door te klikken. De homepagina is
normaal promotioneel perfect in orde. Hier moet de juiste sfeer van je
zaak of producten als het ware uit het beeldscherm springen en de
bezoekers zien hier de volledige en duidelijke navigatie op je site.
Als er banners of promotievakken actief zijn, staan deze hoofdzakelijk
op de home. Een ideaal vertrekpunt dus.
Kies je voor verschillende domeinnamen voor je webshop en website, dan maken we dat er op de homepagina van je website een directe link
staat naar je webshop. Verschillende domeinnamen kan handig zijn in
bepaalde gevallen. Als je b.v. verschillende doelgroepen wilt
aanspreken, b.v. consumenten (= toegang via je website naar je
consumentenshop) en professionelen (= directe toegang via de
onlinshop-url). Je kunt hier ver in gaan. Maar doe het wel steeds doordacht.
Het is b.v. perfect mogelijk om enerzijds de jongeren aan te spreken
met een flitsende, drukke, dynamische website annex webshop en
daarnaast moderne, prijsbewuste vrouwen van 25 tot 45 jaar met een
directe link naar de webshop.
Website en webshop, zelfs al zijn ze geïntegreerd in elkaar, krijgen een eigen optimalisatie
(SEO) op het internet met eigen zoekwoordenlijsten, beschrijvingen,
enz. Doordat er op een webshop meer artikels staan met beschrijvingen,
vaker wijzigingen zijn, meer beweging is, enz. zal deze iets vlotter
worden weergegeven door de zoekmachines. Een website biedt dan weer het
voordeel dat er beter promotionele accenten kunnen worden gelegd met
uitgebreidere teksten, mooie lay-outs en prachtige sfeerbeelden. Dat is
de kers op de taart.
De tijdelijke tussenoplossing: een semi-verkoopsite.
Al
ligt de klemtoon van een webshop op het verkopen en opbrengst
genereren, de investering is meestal een veelvoud van een website. Je
moet er ook rekening mee houden dat een online shop niet op zijn eigen
draait. Je moet er tijd in steken
om deze op te bouwen, artikels, foto's en beschrijvingen te plaatsen,
orders te verwerken, nieuwe producten te vermelden en uitverkochte te
verwijderen. Net zoals bij een fysische winkel dus. En dat is een
beslissing die je goed doordacht neemt.
Daarom bestaat een tussenoplossing om je bestaande, informatieve website in een eerste fase uit te breiden
met een aantal verkooppagina's. Hier kun je dan bepaalde producten in
de kijker zetten of bepaalde promoties aankondigen. Heb je ook nog een
fysische winkel dan kun je de artikels daar laten afhalen (en betalen).
Of anders lever je uit nadat het geld van de bestelling op je rekening
staat. Op deze manier kun je beetje bij beetje ervaring opdoen met
online verkoop en bereid je een goed deel van je bezoekers reeds voor
op een toekomstige online winkel.
Deze
formule is niet ideaal, maar is best werkbaar in een eerste fase. Om
ervaring op te doen b.v. of om een en ander op de online markt uit te testen.
En als je later de stap waagt en een volwaardige internetshop start,
dan nog kunnen deze verkooppagina's van je gewone website blijven
bestaan als extra promotiemiddel voor je webshop.
Besluit: een website + webshop = de ideale combinatie.
De sterkste resultaten in internetland zet je neer als je brengt wat de mensen verwachten.
Van een website verwachten bezoekers informatie en duiding. Van een
webshop verwachten ze duidelijk overzicht van de producten, goede
beschrijvingen en een helder kostprijs en leveringsvoorwaarden. Deze
twee totaal verschillende uitgangspunten combineren in één site is
quasi ondoenbaar. Het kan nooit tot een goed huwelijk leiden. Daarom is
het aangewezen om ofwel de lay-out en uitbouw van je website mee te bespreken
met je webshop, of anders minstens je online shop uit te breiden met
een aparte show-homepage en een drie tot vijf commerciële pagina's om
de juiste klemtonen te leggen voor diverse categorieën.
Wil je meer rendement en omzet
halen met weinig vast, directe kosten? Dan is een online shop een prima
beslissing. Doe het wel doordacht en spreek met mensen die kennis van
zaken hebben. Zo vermijd je onnodige verrassingen en "de harde
leerschool" achteraf.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende internetreclame voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een
goede website, een professionele webshop, een vlotte, commerciële
nieuwsbrief of moderne e-promotie voor je zaak, neem gerust met ons contact op.
Een van de meest
succesvolle promotiemiddelen op het internet is ongetwijfeld de
e-nieuwsbrief. Soms wordt dit medium misbruikt, maar meestal is dit een
uiterst rendabele manier om je zaak uit te breiden. Maar wat zijn nu
eigenlijk de voordelen van een eigen e-nieuwsbrief?
1. E-nieuwsbrieven hebben de laagste kostprijs per contact.
De ontwerp en opmaakkosten zijn heel laag. Ontwerpen kunnen online
worden gemaakt en goedgekeurd waardoor dit snel en efficiënt gebeurt.
Eenmaal een lay-out is ontwikkeld, kosten de volgende uitgaven enkel
meer het opmaken van de nieuwe inhoud. Hierdoor is de productiekost van een nieuwsbrief heel goedkoop.
E-nieuwsbrieven
worden online klaargemaakt. Ze moeten niet worden gedrukt. Er is dus
geen papier of drukwerk nodig. Bovendien moet je nooit overschot van een e-nieuwsbrief weggooien.
E-nieuwsbrieven worden ook online verstuurd. Je hoeft geen dragers zoals enveloppen, plastiek folie, enz. aan te kopen. Port- en afhandelingskosten om de zending onder enveloppe te steken of te sorteren ken je ook niet.
Deze
lage kostprijs en de hoge efficiëntie maakt dat de e-nieuwsbrief het
enige reclamemiddel is dat ook rendabel kan worden ingezet bij goedkope artikels of producten met een lage winstmarge.
2. E-nieuwsbrieven zijn het snelste reclamemedium.
Doordat de volledige behandeling online gebeurt is er maar heel korte tijd nodig tussen de bestelling van een nieuwsbrief en het verzendklaar hebben ervan. Deze tijd kan nog worden ingekort indien er b.v. vooraf een planning wordt gemaakt over een langere periode.
Ook de tijd tussen het versturen van een nieuwsbrief en het ontvangen
ervan is heel kort. Via het internet komen je nieuwsberichten overal
zeker dezelfde dag nog toe, zelfs aan de andere kant van de wereld. Dit
kan heel belangrijk zijn als je wilt reageren op acties van
concurrenten, of om last-minute acties te lanceren.
Met een e-nieuwsbrief kun je gerichte en gepersonaliseerde mailings
versturen. Je kunt je doelgroepen indelen naar b.v. taal, land, gender,
interesses, leeftijd of zelfs aankoopprofiel en dan je mailings zo
ontwerpen dat deze mensen direct aangesproken worden. Ook hier kan er
een standardisatie worden uitgewerkt zodat deze uitsplitsing heel
efficiënt gebeurt.
Door de lage kostprijs en de snelheid van reageren kun je een e-nieuwsbrief ook gebruiken om vaker korte berichten
te sturen. Dit geeft meer het gevoel dat je de mensen "op de hoogte"
houdt, eerder dan het gevoel dat je ze stalkt. Vergeet niet dat
iedereen graag op de hoogte blijft.
3. E-nieuwsbrieven zorgen voor herhaalde reclame.
E-nieuwsbrieven hebben de eigenschap dat ze door de ontvanger heel eenvoudig kunnen worden doorgestuurd aan vrienden, kennissen of gelijkgestemden. Zo kan je boodschap bij heel wat nieuwe contacten
terechtkomen zonder dat je ze zelf kent. Hiervoor is het belangrijk dat
iedereen zich gemakkelijk kan abonneren op je nieuwsbrief.
Door een goede, uitgekiende opmaak van de e-nieuwsbrieven zorg je dat meer mensen je website bezoeken.
Dit is belangrijk om je overige producten of diensten onder de aandacht
te brengen. Bovendien stijgt het belang van je site hierdoor bij de
zoekmachines, zodat je website sneller en gemakkelijker wordt
weergegeven.
E-nieuwsbrieven zijn ook heel ecologisch, want ze belasten het milieu niet. Er zijn geen residuën van drukprocessen, materiaal of overschot omdat alles online gebeurt.
4. E-nieuwsbrieven versterken het imago van je zaak.
Door regelmatig een goede nieuwsbrief uit te geven kweekt je zaak expertise
in de ogen van de abonnees. Doordat je onderwerpen met kennis van zaken
behandelt, maak je dat weinigen twijfelen aan je vakkennis en
professionaliteit. Je krijgt zeker een voetje voor ten opzicht van veel
concurrenten.
Je blijft ook regelmatig onder de aandacht
komen van klanten en potentiële klanten. Van zodra ze een artikel of
dienst nodig hebben die jij levert, sta je op de eerste rij om
geconctacteerd te worden. Dit is zeker het geval als je b.v.
maandelijks een nieuwsbrief uitgeeft.
Met een goede nieuwsbrief kun je meer doen dan alleen maar een product of dienst voorstellen. Je geeft wat achtergrondinformatie
mee, of gebruikstips, of zelfs referenties van andere gebruikers. Dit
gebeurt allemaal heel efficiënt en laagdrempelig want je komt met je
boodschap direct bij je (toekomstige) klant terecht.
Doordat en nieuwsbrief heel snel en eenvoudig wordt doorgestuurd naar nieuwe mensen kan je bestand e-mailadressen snel uitgroeien tot een heel waardevol verkoopsbestand.
Een
e-nieuwsbrief is dus een heel efficiënt en rendabel marketinginstrument
in deze moderne maatschappij. Toch zijn er niet alleen maar voordelen
als je hiermee begint. Denk er ook aan dat het ook werk kost om
regelmatig nieuws te brengen. Je moet de basisinformatie schrijven,
duidelijke afbeeldingen zoeken, je adressenbestanden up-to-date houden
en vooral strikt je eigen planning nakomen. Maar los van deze zaken
biedt een e-nieuwsbrief alleen maar voordelen.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende internetreclame voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een
goede website, een professionele webshop of vlotte commerciële
nieuwsbrief of moderne e-promotie voor je zaak, neem gerust met ons contact op.
De jaarlijkse
zomersolden zijn vandaag gestart. Dit betekent ongetwijfeld een heel
drukke maand voor veel winkeliers, middenstanders en ondernemers. Dit
is een van de drukste perioden van het jaar omdat heel veel mensen
naarMet een paar eenvoudige acties kan je van een website een heel
krachtig promotiemiddel maken. En dit kost zeker geen dagen werk. Hoe
gebruik je op een slimme manier je website als extra promotie?
1. Waarom moet je je website extra verzorgen tijdens koopjesperiodes?
De jaarlijkse solden behoren tot de drukste periodes
van het jaar wat surfen betreft. Heel veel mensen zoeken via het
internet waar de beste koopjes te doen zijn. Of ze kijken waar de
tofste artikels te vinden zijn. Maar ook de openingstijden van de
zaken, de merken in promotie, de algemene kortingen, enz. worden
tegenwoordig vanuit de luie zetel opgevraagd vooraleer men zich in het
koopgewoel stort.
Daarom is het heel sterk aan te bevelen aan de ondernemers om de website gericht aan te passen
en de juiste commerciële zaken dominant te vermelden. Deze boodschappen
worden nu immers beter gezien en onthouden dan tijdens de rest van het
jaar.
2. Hoe speel je best in op de koopjesperiode met je website?
Het
is niet de bedoeling om halve dagen achter het computerscherm door te
brengen. Je spendeert je tijd beter met klanten bedienen en verkopen.
Maar het is wel slim om elke dag (week) een half uurtje
tot een uur voordat je open bent, je website bij te werken. Eenmaal je
dit gewend bent, kost dat echt niet veel moeite en bovendien is het
maar voor een beperkte tijd.
a) Pas dagelijks (wekelijks) je berichtenvenster of actievenster aan. Zo'n venster is speciaal bedoeld om heel snel, zonder programmatie en zonder problemen korte boodschappen
te plaatsen op een deel van een websitepagina. Ook foto's zijn
mogelijk. Tijdens de solden kun je hier dagelijks (wekelijks) een paar
artikels in promotie op plaatsen. Je kunt ze gerust aanpassen aan de
situatie in je zaak. Zo kun je snel en eenvoudig de aandacht trekken op
producten die minder in trek zijn.
b) Voeg een E-folderpagina toe aan je website. Op een e-folder stel je meerdere artikels in promotie voor. Vergelijk het een beetje met de weekfolder van een supermarkt. Een e-folder gaat langer mee
dan de reclames op het berichtenvenster, b.v. een week of 14 dagen. Het
voordeel van zo'n extra pagina is dat je aanbod mooi op 1 bladzijde
verzameld staat en dat je ze kunt doormailen aan je klantenbestand als
reclame. Bovendien wordt de tekst ook geïnventariseerd door de
zoekmachines.
c) Denk vooraf goed na over je promotiepolitiek. Vaak
staan we er niet bij stil en stellen we gewoon een extra percentage
korting in bij het begin van de solden. En plots valt het op dat we
eigenlijk korting op korting
geven. Dubbel verlies dus. En dat hoeft niet echt. Werk je doorheen het
jaar met een klantenkaart, dan kan je vermelden dat de soldenartikels
niet tellen voor deze getrouwheidskaart. Idem als je gezinszegels,
bonuspunten, enz. geeft op aankopen. Communiceer het wel duidelijk via
je website en d.m.v. een pancarte die nabij de kassa staat.
d) Denk ook eens buiten korting alleen. Vanzelfsprekend
is het in de soldenperiode vooral om die korting te doen bij de kopers.
Daarom moet je gewoon hier op inspelen om voldoende klanten te lokken.
Hou er wel rekening mee dat consumenten minimum twee golven van korting
verwachten. Namelijk een eerste serie bij de start van de koopjes en
een tweede golf halverwege. Zorg dus dat je nog marge genoeg hebt om
middenin "Superkortingen" te bieden en de prijzen een tweede maal te
verlagen.
Toch is het niet altijd
nodig om alles in korting te steken. Voor duurdere producten (b.v.
camera's) kan een koopje ook inhouden dat er een accessoire gratis
of aan halve prijs gegeven wordt. B.v. een cameratas of een tweede lens
gratis wordt beslist ook geapprecieerd. Speel je op zeker, laat dan de
consument kiezen tussen een van beide voor eenzelfde waarde.
e) Let op met gratis artikels tijdens de soldenperiode. Geef
je artikels gratis tijdens een bepaalde periode, of bij aankoop van een
product, dan maak je best dat je voldoende van deze artikels in
voorraad hebt. Zijn ze voortijdig uitgeput, voorzie dan een evenwaardig
artikel van gelijke waarde als alternatief. Je kan natuurlijk steeds in
de reclame opnemen dat deze actie geldt zolang de voorraad strekt, maar
weet dat de wetgever aanneemt dat je voor voldoende voorraad zorgt om
aan de verwachte vraag te voldoen.
En
koppel je geen voorwaarden aan een gratis artikel, b.v. tijdens de
koopjesperiode een gratis attentie voor elke klant, wees dan niet
verontwaardigd als iemand niets koopt maar wel de attentie vraagt. Dit
is hun goed recht, dus geef je het best met de glimlach.
3. Kan je nog een extra push geven aan koopjes via het internet?
Zeer
zeker. Eenmaal je je website hebt aangepast, beschik je meestal over
een heel goede basis om je voordeelproducten onder de aandacht te
brengen van de kopers. Zo kun je vrij eenvoudig en zonder dat het
stukken van mensen kost een paar slimme truc'en toepassen.
- maak van de e-reclamepagina van je website een nieuwsbriefversie en mail ze bij het begin van de koopjes aan je klantenbestand door; - plaats een opvallende banner op je website die je koopjes aanbevelen en die doorlinkt naar je e-reclamepagina; - maak een google advertentie over je koopjes en link deze rechtstreeks aan je e-reclamepagina; - maak een e-mailbanner
(klein reclameblokje dat je in je handtekening voor je e-mails
verwerkt) en zorg dat tijdens de solden iedereen die een berichtje van
je ontvangt ook je reclame ontvangt. Vergeet niet ook de link op te
nemen naar je e-reclamepagina. - tenslotte kan je ook in je winkel of zaak een paar pancartes ophangen
die vermelden dat de mensen de recentste koopjes kunnen zien via je
website. Dit natuurlijk voor wie zorgvuldig en regelmatig deze artikels
met een berichtenvenster adverteert.
Dit
zijn een aantal eenvoudige richtlijnen om heel doeltreffend gebruik te
maken van het internet voor de solden. Het is eigenlijk vrij simpel.
Maak dat de surfers bij jou kunnen lezen waar ze naar op zoek zijn. En
in de koopjestijd zijn dit "voordelen en kortingen". Maar doe het
voorbereid, uitgekiend en regelmatig zodat het niet te veel extra tijd
kost.
2Trees
ontwerpt internetreclame die werkt: websites, E-promotie en webshops.
E-nieuwsbrieven, persberichten, klantenacties, Google reclame,
Tell-A-Friend acties, enz., heel efficiënt en uiterst rendabel zelfs
voor kleinere budgetten. Contacteer ons vrijblijvend.