2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
23-12-2010
Hoe de juiste e-promotiemiddelen kiezen.
Sedert de doorbraak van het internet in
de samenleving kan iedereen beter, sneller en goedkoper worden bereikt.
Bovendien zijn de resultaten haarfijn meet- en analyseerbaar. De natte
droom voor de internetmarketeer. Daarom is het superbelangrijk om weten
Hoe de juiste e-promotiemiddelen kiezen. In dit artikel geven we u de
trends en cijfers over het internet in België en Europa.
Hoe de juiste e-promotiemiddelen kiezen. Bij de start van het world wide web (en de eerste jaren daarna) was het vrij simpel. Reclame e-mails versturen en banners
op websites waren heel doeltreffende promotiemiddelen. Maar naargelang
het gebruik zelf van het internet door de mensen veranderde, namen ze in
effectiviteit af. Denk maar aan de negatieve reclame bij het
"spam"-gevoel van berichten. Wie rekening houdt met de trends in het
internetlandschap weet meestal gemakkelijker Hoe de juiste
e-promotiemiddelen kiezen.
Trend 1: het internet verdringt
beetje bij beetje de televisie als reclamemedium. De mensen zoeken
steeds vaker en sneller online informatie op. Ook nieuwe media zoals
streaming TV, video on demand via het internet, online muziekstores, ...
maken dat de computer ook voor ontspanning zijn plaats aan het innemen
is.
Trend 2: de sociale media verdringen
beetje bij beetje de e-mail als communicatiemiddel tussen de mensen.
B.v. Facebook schiet in 2010 ruim over de 500 miljoen regelmatige
gebruikers, dat is geen toeval. Eerst bereikte men voornamelijk de
jongere mensen op deze manier. Nu zijn ook de medioren en senioren
serieus aan een inhaalbeweging bezig.
Trend 3: Mobiel internet
is de sterkste groeier ten koste van de vaste verbinding. Indereen
permanent online biedt zijn voordelen en gebruikerscomfort. Denk maar
aan de mogelijkheid om online de weg op te zoeken. Dit biedt nieuwe en
heel interessante kansen voor reclame- en promotiedoeleinden.
Wereldwijd (voor mensen die ook buiten Europa zaken doen) zien we dat hoe recenter internet doorbreekt, hoe intensiever
dit medium gebruikt wordt. Typerend is b.v. dat het dagelijks
internetgebruik in Egypte, Saudi-Arabië en China (alle boven de 50 %)
ruim hoger is dan in de westerse wereld. Ten tweede stellen we vast dat hoe minder persoonlijke vrijheid
in een land, hoe hoger het intensief internetgebruik. Voorbeeld hiervan
de boost van twitterberichten tijdens de repressie in Iran of de
communicatie via blogs tijdens de bezetting van de Palestijnse gebieden.
Het internet geeft de mensen een beetje persoonlijke vrijheid van
denken en zeggen terug in deze landen, wat het gebruik ervan sterk doet
toenemen.
Hoeveel mensen bereikt men in België en Europa via het internet? Om
doeltreffende promotie-acties te ontwikkelen is het vaak belangrijk om
de gezinnen te bereiken. Waar in België 36 % van de bevolking dagelijks
het internet gebruikt, zien we anno 2010 dat 73 % van de gezinnen
toegang hebben tot het internet. In de laatste 4 jaar steeg dit aantal
met meer dan 35 %. Dat is iets boven het Europese gemiddelde. En Hoe de
juiste e-promotiemiddelen kiezen in Europa?
In Europa gebruiken ruim 70 % van de gezinnen het internet (stijging met 43 % tov. 2006). Dit gebeurt vnl. via breedbandverbindinggezinnen
(61 %) waardoor ook dynamische media zoals streaming video, gesproken
boodschappen met audio-files, geanimeerde berichten, enz. bruikbaar
worden als reclamemiddel. We stellen eveneens vast dat gezinnenmet kinderen
heel wat vaker op het internet terug te vinden zijn (89 %) t.o.v.
kinderloze gezinnen (67 %). Tenslotte leest en verstuurt ruim 90 % van de mensen
regelmatig e-mailberichten. Dit bewijst dat e-nieuwsbrieven nog steeds
super efficiënt kunnen gebruikt worden op voorwaarde dat ze
professioneel en goed opgemaakt en verstuurd zijn.
Besluit. Het
internet is meer dan ooit belangrijk voor de mensen in deze
samenleving. KMO's, winkels, ondernemers, zelfstandigen en vrije
beroepen kunnen zeker heel doeltreffend gebruik maken van de
mogelijkheden en de troeven die online reclame bieden. Maar nu is het
meer dan ooit belangrijk om dit professioneel aan te pakken en uit te
werken. Zoniet verwatert het effect en het resultaat. Voor meer info
over goede, betaalbare online promotie voor uw zaak, neem vrijblijvend contact op met 2TREES.
December is meestal de maand waarop men
gegevens verzamelt en doelstellingen voor de toekomst formuleert. Ook
de e-commerce ontsnapt hier niet aan. Voor bedrijven en winkels die
online verkopen zijn de Prognoses en e-commerce trends in België nuttige
informatie. Maar ook wie straks met een webwinkel wil starten kan ze
gebruiken voor een goed buisinessplan.
Verwachtingen voor de e-commerce in België. Elk
jaar peilt BeCommerce naar de toestand en de verwachtingen van de
online handel bij hun leden. Hieruit blijkt dat de Belgische
e-commercebedrijven dit jaar gedurende de eindejaarsperiode een omzet
verwachten van ongeveer 750 miljoen euro, een stijging van 45 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Belgen
winkelen ook steeds vaker online. Een belangrijke push hiertoe kwam er
door de Maestro kaart aangepast te maken voor online betalingen. Maar
ook het gegeven dat ruim 73 procent
van de gezinnen op het internet zijn aangesloten (en hoofdzakelijk met
een snelle verbinding) en het feit dat ons land met 34 procent tot de
intensiefste gebruikers ter wereld behoren, zijn hier niet vreemd aan.
Dat zijn heel belangrijke Prognoses en e-commercetrends in België.
Prognoses en e-commercetrends in België. Op
dit moment gaan er elke dag een vijftal nieuwe webwinkels online. Op
basis van de huidige gegevens mogen we er van uitgaan dat dit minimum zo
zal blijven in de nabije toekomst, waarschijnlijk zelfs nog iets
stijgen. In de eindejaarperiode verwacht men dat ongeveer 30 % van de
online klanten gemiddeld tussen de 50 à 100 euro
per aankoop spendeert. Twintig procent koopt zelfs meer dan 150 euro
per aankoop. Maar heel belangrijk is dat elke online handelaar verwacht
dat zijn onlineomzet zal stijgen in 2011.
Op
het vlak van betalingen vindt de online consumet online betalingen
zonder meer veilig en betrouwbaar. Zeker nu de aangepaste Maestro
kaarten uitgerust zijn met het SecureCode veiligheidssysteem en daar
bijna 80 % van de Belgische bankkaarten
nu zijn aangepast voor online betaalopdrachten. Uit een recente enquête
van Belga iVox blijkt dat 72 procent van de Belgen online winkelen
minder stresserend vindt, 66 procent vindt het gemakkelijk, 58 procent
noemt goedkoper als troef en 55 procent is van oordeel dat het sneller
gaat. En dat zijn precies de troeven uit de Prognose en e-commerce
trends in België waarop nieuwe online shops ten volle moeten inspelen.
Besluit. België
behoort tot de top als het over op het internet aangesloten gezinnen
gaat die daarenboven tot de meest intensieve, dagelijkse online
gebruikers behoren. Mede door het vertrouwen van de online consumenten
in e-commerce en de verwachte omzetstijging van de online handel in de
toekomst zal het online zakendoen binnenkort onmisbaar zijn voor de
groei en de omzet van een bedrijf in België.
Elk jaar rond het jaareinde wordt
bekeken Hoeveel Belgen surfen op het internet. Dat is belangrijke
informatie voor webwinkels en online verkoop. En rond deze periode start
ook de sperperiode voor de solden. In dit artikel leest u meer over het
internetgebruik van de Belgen en de nieuwe sperperiode 2010.
Hoeveel Belgen surfen op het internet. Het
CIM (Centrum voor Informatie over de Media) onderzocht naar jaarlijkse
gewoonte het gebruik van het internet in België. Onderzoek bij meer dan
10.000 mensen tussen juli 2009 en juni 2010 leert dat 62 % van de Belgen
gebruikt maakt van het internet. Dat zijn bijna 5.800.000 mensen. Deze
internauten zijn vnl. hoger opgeleid of mensen die een verantwoordelijke
positie uitoefenen. Van deze doelgroep gebruikt meer dan 90 %
regelmatig internet, zowel professioneel als privé.
Online verkoop heeft nog een groot groeipotentieel in België. Recent
lazen we in de pers. Voor het eerst sedert het ontstaan van het
internet en de opkomst van webwinkels werd er begin december 2010 in
Amerika voor meer dan 1 miljard dollar
verkocht via het internet op 1 dag. Dat is een stijging van meer dan 16
% t.o.v. het vorig jaar. Om de situatie voor België te kunnen
inschatten is het daarom belangrijk om weten Hoeveel Belgen surfen op
het internet.
Alhoewel we in België en Europa nog een heel eind
verwijderd zitten van dergelijke online omzet stellen we toch vast dat
de internetverkoop in stijgende lijn
gaat. Dit komt doordat er steeds meer bedrijven met online verkoop
starten (gemiddeld 5 nieuwe webshops per dag in 2010). Bestaande
webshops zien de totale omzet én het gemiddeld aankoopbedrag per klant
dan weer stijgen, op voorwaarde dat het online verkoopprogramma
professioneel en commercieel goed ontworpen
is en er intensief mee wordt gewerkt. Op basis hiervan, en rekening
houdend met de situatie in België t.o.v. de rest van Europa, kunnen we
stellen dat het nu meer dan ooit noodzakelijk is om met online shopping
te starten om stijging in omzet in de toekomst veilig te stellen.
Wat met de nieuwe sperperiode in 2010? Medio
dit jaar werd de nieuwe wet op solden en koopjes van kracht. Een aantal
zaken zijn gewijzigd t.o.v. de vorige situatie (zie ook artikel: Nieuwe wet online bedenktijd, ...).
De sperperiode voor de wintersolden loopt dit jaar van 6 december tot 2
januari 2011. In deze periode is het aankondigen van
prijsverminderingen voor kleding, schoenen en lederwaren
verboden. Ook fluistersolden en privé verkopen zijn niet toegestaan.
Kassakorting en koppelverkoopacties zijn wel toegestaan. Deze beperking
op prijsreclame geldt enkel nog voor kleding, schoenen en lederwaren.
Andere producten vallen niet onder de nieuwe regeling voor de
sperperiode. Let wel, ook tijdens de koopjes blijft de wet op de
marktpraktijken en consumentenbescherming van toepassing.
Besluit. In
België biedt de actuele situatie van de online verkopen nog grote
groeivooruitzichten qua online omzet en op het vlak van klantengroei.
Meer dan 60 % van de Belgen zijn potentiële klant via het internet. Voor
een goede uitbouw van de online verkoop is een professioneel ontworpen
webshop noodzakelijk en verder een goed doordacht marketing- en
verkoopplan.
Voor meer info over de mogelijkheden en kostprijs voor online verkoop, neem vrijblijvend contact op met 2TREES.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:sperperiode 2010, online sperperiode, wintersolden 2010, internetgebruik in België, online verkoop België, situatie webverkoop belgie, profiel internetgebruikers, wie gebruikt internet
01-12-2010
Praktische tips om het e-mailverkeer te beheersen.
Bijna iedereen in onze moderne
maatschappij is met het internet verbonden. Mensen sturen elkaar
berichten per e-mail. Bedrijven sturen informatie rond. Dat
veroorzaakte een explosie van berichten in de inbox. De afhandeling
hiervan kost steeds meer tijd. Maar het kan ook anders met de volgende
Praktische tips om het e-mailverkeer te beheersen.
Wat veroorzaakt de explosie van e-mailverkeer? Er
zijn een aantal oorzaken waardoor het e-mailverkeer de voorbije jaren
exponentieel is gegroeid. Eerst en vooral beschikt nu bijna iedereen
over een of meerdere e-mailadressen. Bedrijven hebben quasi allemaal een
website waarop de contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. En dan
heb je nog het fenomeen van nieuwsbriefacties, sweepstakes,
tell-a-friendacties ... tot junkmail toe. Dat aan de professionele kant
van de zaak.
Maar vergeet ook het menselijke aspect
van de zaak niet. E-mails versturen kan voor de mensen een vorm van
persoonlijk contact zijn. Ook gemakzucht speelt een rol. Als u
informatie met iedereen deelt, kan men verantwoordelijkheid delen of
vermijden. Of wat te denken van spamacties, kettingmails, ... tot
gerichte e-mail aanvallen in extreme gevallen. Kortom, het e-mailverkeer
kost steeds meer tijd en geld aan de mensen en bedrijven. Tijd om een
aantal Praktische tips om het e-mailverkeer te beheersen.
Wat kan men doen om de instroom aan e-mailberichten te beperken? Er zijn een aantal Praktische tips om het e-mailverkeer te beheersen. Ze houden echter steeds verband met een mentaliteitswijziging en een andere houding bij de mensen zelf. Eenmaal men het gewoon is, zal het werkcomfort en de efficiëncy stukken beter worden.
Kijk maar een paar keer per
dag uw e-mails na. Vaak start het e-mailprogramma op samen met de
computer. Men is dan geneigd om alle ongelezen berichten te openen. Het
resultaat is dat men in de maalstroom van e-mails terecht komt en de
voorziene werkplanning uit het oog verliest. Check daarom 1x in de
voormiddag en 1x in de namiddag de mails, liefst op een vast uur. Laat
het mailprogramma niet automatisch opstarten en schakel de verwittigingen van inkomende mails uit.
Gebruik
e-mails enkel voor korte, dringende of snelle berichten. Daarvoor waren
ze eigenlijk oorspronkelijk bedoeld. Een mail hoeft niet langer te zijn
dan maximaal 3 paragrafen. Om
iets mee te delen of een informatie op te vragen kunt u de telefoon
nemen, even tot bij uw collega lopen of in de koffiekamer een paar
dingen navragen. Voor langere boodschappen gebruikt u een rapport of een
brief met bijlagen. Zo zal alles ook veel duidelijker zijn.
Vermijd social talk via e-mail. Daarvoor heb je sociale netwerksites zoals Facebook, terug de koffiekamer of het café. Ook reacties op reacties per e-mail zijn uit den boze. Als gans de wereld begint te reageren krijg je snel een lawine aan nutteloze mails.
Denk
steeds na tot wie u zich richt met een mailtje. Vermijd in elk geval om
iedereen die u kent in c.c. te zetten. Eerst en vooral hoe meer mensen
een bericht krijgen, hoe meer kans op reacties. Maar ook hoe meer
mensen, hoe meer meningen. Door enkel degenenodig is, werkt u snel en vakkundig. per e-mail aan te spreken die
Organiseer
uw e-mailverkeer op een efficiënte manier. Gebruik verschillende
e-mailadressen voor uw professionele berichten en uw privé berichten.
Gratis abonnementen en inschrijven op nieuwsbrieven doet u best met een
gratis @gmail.com, @hotmail.com of @yahoo.com adres. Als het volume aan
e-mails te groot wordt, schrapt u gewoon de account. En stel een goed archiveringssysteem in voor inkomende e-mails. Bij de meeste mailprogramma's kunt u dit automatisch instellen.
Besluit. Wildgroei
wurgt steeds het goed gebruik van nuttige functies of systemen. Daarom
is het noodzakelijk om de afhandeling van het e-mailverkeer te
organiseren. Met bovenstaande Praktische tips om het e-mailverkeer te
beheersen lukt dit heel wel. Uw organisatie en uw medewerkers kunnen er
enkel baat bij hebben.