2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
24-02-2010
Hoe bekom je tot 50 procent subsidie op een site?
Een KMO heeft het meestal niet
gemakkelijk om zaken te doen in het buitenland. De andere taal dan de
moedertaal is vaak een eerste, en kostelijke, barrière. Een goede
website is een van de eerste zaken die je kunnen helpen om buiten
Vlaanderen te opereren. Daarom kan de Vlaamse Overheid onder bepaalde
voorwaarden tussenkomen tot 50 procent van de externe kosten. Wat moet u
hier voor doen en waar kan u terecht?
Wanneer kan je een tussenkomst in de kosten
aanvragen?
Alle KMO's waarvan de uitbatingszetel in
het Vlaams Gewest bevindt komen in aanmerking.
De goederen of
diensten moeten een toegevoegde waarde creëren in het Vlaams Gewest.
Tot
50 % (max. EUR 3.750,00 /jaar) van de externe kosten om uw
productdocumentatie te maken in vreemde talen kan worden terugbetaald
door de Vlaamse Overheid. Hieronder valt ook het ontwikkelen en
samenstellen van websites of webshops in vreemde talen.
Waar kan je terecht voor subsidie op je
meertalige website? Flanders
Investment & Trade, het Vlaams Agentschap voor Internationaal
Ondernemen, heeft o.a. tot doel om het internationaal ondernemerschap
van de Vlaamse ondernemingen te bevorderen en te stimuleren. Het F.I.T.
is verantwoordelijk voor het beoordelen, toekennen en laten uitbetalen
van subsidies voor anderstalige productdocumentatie. Deze dienst staat
ook dicht bij de KMO's door een uitgebreid netwerk van regionale
kantoren. Alle informatie over aanvragen of lopende dossiers kan er
besproken worden.
Wat komt in
aanmerking voor subsidie?
Alle productdocumentatie
onder de vorm van websites, webshops,
gedrukte brochures, CD roms, enz.
Ook commerciële vertalingen
en inlassingen in vakmedia in
vreemde talen komen in aanmerking.
Uitgesloten zijn: vertalingen
en commerciële inlassing in het Nederlands en handleidingen komen niet
in aanmerking.
Hoe gebeurt de
aanvraag en afhandeling?
De aanvraag moet uiterlijk 15 kalenderdagen voor de opdracht
gebeuren bij het F.I.T. Dit kan enkel via het
online aanvraagformulier op de website van het F.I.T.
Je
moet er je bedrijf eerst registreren
en verder je project duidelijk beschrijven en argumenteren. Ook een
gedetailleerde kostenraming
(offerte) moet worden voorgelegd.
Binnen de 45 werkdagen na de aanvraag krijg je
van het F.I.T. hun beslissing over de toekenning van subsidie en over
het bedrag van de tussenkomst.
Binnen de 6 maand na de toekenning van de
subsidie moet je het bewijs leveren dat de prestatie is gebeurd en dat
je de kosten (factuur) hebt betaald. Vervolgens krijg je de toegekende
subsidie uitbetaald.
Meer
informatie over subsidie voor websites vind je hier:
Wanneer
kan je als KMO beroep doen op het F.I.T. en wat precies omvat haar
dienstverlening ter bevordering van de export? > klik
hier.
Waar bevinden zich de regionale kantoren van het
F.I.T. en wat zijn hun contactgegevens? > klik
hier.
Uitgebreide informatie over de aanvraag, modaliteiten
en uitsluitingen van de tussenkomst in de kosten voor een website voor
de Vlaamse Overheid. > klik
hier.
Online aanvraagformulier voor subsidie van een
vreemdtalige website. > klik
hier.
Wens je ook je producten of diensten aan te bieden
aan anderstaligen, kies dan voor een duidelijke, technisch goed
gemaakte, professionele website of webshop. Zorg ook voor een duidelijke
offerte en vraag een tussenkomst aan de Vlaamse overheid. Contacteer ons
vrijblijvend.
Een goede contactpagina is belangrijk voor een site.
De contactpagina
is ook een van de belangrijker pagina's van een website of webshop. Het
doel is duidelijk. Via deze gegevens krijg je snel contact met
bestaande of nieuwe (toekomstige) klanten. Om een goede contactpagina te
krijgen, hou je best rekening met een aantal zaken.
Waarom is een
contactpagina belangrijk? De
contactpagina van een site is de plaats waar alle gegevens staan om met iemand in contact te komen.
Deze is zo universeel ingeburgerd dat iedereen spontaan hier naar kijkt
op een site. Bovendien wordt het internet steeds vaker gebruikt om
gegevens over een persoon of bedrijf op te zoeken. Het gaat sneller dan
met een gewone telefoonboek. En voor informatie vindt je meestal snel
een aantal goede opties. Het is dus belangrijk dat er effectief een
contactpagina is.
Welke informatie bevat een goede contactpagina? Vooreerst moet alle primaire
informatie van een zaak hier vermeld staan. Dit zijn de algemene
gegevens die je typeren als bedrijf of zelfstandige:
Naam en evt. rechtsvorm
Adres
E-mailadres
(website-adres is overbodig want men bevindt zich op je site)
Een
duidelijk plannetje waar je gevestigd bent
BTW nummer
Evt.
gegevens over vestigingen / contactpersonen / afdelingen / ... bij
grotere zaken.
Vermeld je
een e-mailadres, zorg dan dat er een
link achter zit zodat het eigen e-mailprogramma automatisch opent
als men hier op klikt en je mailadres reeds netjes ingevuld is. Veel
mensen verkiezen deze vorm omdat ze zo een kopie van hun bericht op hun
eigen computer bewaren.
Deze primaire bedrijfsgegevens kunnen verder nog worden
aangevuld met een aantal bijkomende
zaken:
Extra links
zoals b.v. Facebook, Linkedin, Twitter, ...
Mogelijkheid om in
te schrijven op je nieuwsbrief.
Doorlinks naar nevenwebsites,
een blog die je onderhoudt, enz.
Een apart e-mailformulier.
Plaats je, naast de e-maillink, een apart
e-mailformulier op je contactpagina dan hou je dit best zo
klantvriendelijk mogelijk. Vraag enkel de informatie die je nodig hebt.
Naam en e-mailadres (en evt. telefoon) volstaan meestal om in contact te
komen. Maar zorg wel dat degene die je via zo'n formulier contacteert
ook weet dat het bericht goed verstuurd is en dat je zo snel mogelijk
terug contact opneemt.
Vijf tips voor een goede contactpagina. Een goede contactpagina zorgt er voor
dat men snel en gemakkelijk met je in contact komt. Dit is een
eenvoudige manier om nieuwe klanten
te werven. Maar het bewijst eveneens dat er echte mensen of een
bestaand bedrijf achter een website of webshop zit. Daarom hou je best
rekening met volgende tips.
Zorg
dat je contactpagina altijd bereikbaar
blijft, ongeacht waar men zich bevindt op je site. Daarom wordt dit
meestal opgenomen in de hoofdnavigatie van een website of webshop.
Noem
de contactpagina "Contact". Dat
is nl. wat het is en de meeste mensen zoeken hier automatisch naar op
een site. Bovendien is voor de mensen dan meteen duidelijk wat er op
deze pagina zal te vinden zijn.
Zet alle contactgegevens samen op deze site. Vermijd dus dat
je verschillende links hebt voor routeplan, contactformulier,
bedrijfsgegevens, ...
Maak het de mensen zo eenvoudig mogelijk om met je in
contact te komen. Vraag enkel om gegevens in te geven die er toe doen.
Zijn er verschillende afdelingen of producten of artikelgroepen, dan kan
je wel een meerkeuzeveld gebruiken. Zo wordt sneller duidelijk voor wie
het bericht bestemd is.
Zorg tenslotte dat de klant een bevestiging krijgt dat zijn
bericht goed verstuurd of ontvangen is. En behandel consequent en snel
alle berichten die je via de contactpagina van je website of webshop
ontvangt.
Besluit. Een
goede contactpagina is een van de belangrijker pagina's van je site. Goede communicatie loont steeds en
leidt tot tevreden klanten, meer omzet en minder problemen. Hou daarom
zeker rekening met goede tips voor een klantvriendelijke contactpagina.
De home- of
welkompagina is heel belangrijk voor een website of webshop. Meestal
levert deze landingspagina de eerste indruk van een site of bedrijf.
Vaak is het ook de plaats die meer en meer als dashboard fungeert voor
de totale site. Waarom is de home zo belangrijk en hoe kom je tot een
goede startpagina voor je site?
Inhoud wordt bepaald door de site-opbouw. Ruwweg geschat zijn er twee grote
categorieën van websites: deze met een traditionele opbouw en sites die databank-gestuurd
zijn. Het verschil zit hem voornamelijk in de manier waarop de
informatie gelezen wordt door de zoekmachines. Maar het neemt niet weg
dat voor beide types de homepagina heel belangrijk blijft. Precies
hierdoor krijgt een bezoeker een snel en duidelijk beeld van de inhoud
van de site en de plaats waar informatie te vinden is.
De traditioneel
gebouwde site. Deze sites
vertonen een hiërarchischopgebouwdestructuur. Vergelijk het met organogrammen of structuuroverzichten van
organisaties. De werking is typisch. Alle zoekverkeer komt toe op de homepagina, die eerder gekenmerkt wordt door een
functie van professioneel visitekaartje. Van daar vertrekt men langs een duidelijke
navigatiestructuur naar de onderliggende pagina's. Tot voor enkele jaren
was dit de normale structuur van elke website.
Doordat werkelijk alle verkeer langs de
homepagina verloopt, is de eerste indruk van levensbelang. In een fractie van een seconde moet
duidelijk gemaakt worden dat de site de moeite loont om aandacht te
krijgen. De bezoeker moet gestimuleerd worden om de inhoud verder te
bekijken. Hier fungeert de home duidelijk als routeplan voor het gebruik van de site. De
beschrijvende tekst en de afbeeldingen maken duidelijk wat de bezoeker
er kan vinden. En de navigatiestructuur toont wat men moet aanklikken om
de gestructureerde informatie te lezen.
De moderne,
databasegestuurde websites. Tegenwoordig wordt meer en meer inhoud van een website opgeslagen in databanken. Zeker bij CMS websites is dit het
geval. Ook voor traditionele sites, die bepaalde velden of pagina's voor
zelf-onderhoud hebben aangepast, is dit voor bepaalde informatie het
geval. Hier verloopt niet alle verkeer meer via de homepagina. Het zijn
nl. de zoekwoorden van de surfer die bepalen welke pagina vertoond
wordt. Meestal zijn het zelfs inhoudspagina's die naar voor komen. Deze websites, b.v. drupal websites,
zijn zo geconstrueerd dat iedere pagina evenveel kans maakt om naar voor
te komen, op voorwaarde dat de inhoud overeenkomt met de gezochte
informatie. Dat is een heel duidelijk voordeel qua werking op het
internet.
Doordat
bezoekers in de praktijk op de site terechtkomen via de inhoudspagina's
is het belangrijk dat elke pagina wordt opgemaakt als was het een homepagina. Hierdoor werken alle pagina's van de
site optimaal op het internet, niet enkel de welkompagina alleen. Dat is
nog een reden waarom deze sites merkbaar beter presteren op het
internet. Hier is de homepagina meer een dashboard die een directe toegang geeft tot de
aanwezige informatie. Ook bezoekers die via een onderliggende
inhoudspagina binnenkomen, surfen vervolgens meestal toch naar de
homepagina om kennis te maken met het totaalbeeld van de site. De home
fungeert hier meer als navigatiepagina of als referentiepunt voor de gestructureerde informatie.
Deze sites hebben eerder een moleculaire structuur, waarbij de homepagina in het midden
staat tussen alle andere.
Wat is belangrijk voor een goede homepage? Om een sterke homepagina te bekomen zijn
er een aantal regels die je best naleeft qua opbouw. En verder hou je
ook voor de opmaak van de inhoud (teksten) met een paar simpele
richtlijnen rekening. Dit onderwerp kwam reeds aan bod in een aantal
andere artikels op deze site.
De inhoud op de hoofdpagina wordt samengesteld uit drie
componenten: een titel, de inleiding en de detailtekst. De titel is een wervende,
pakkende zinsregel. Eigenlijk een permanente reclamezin. De tekst van
de inleiding vormt een samenvatting van de essentie op de pagina. In titel en inleiding komen de belangrijkste zoekwoorden voor.
De
detailtekst moet de informatie op een duidelijke, gestructureerde manier weergeven.
Gebruik gerust opsommingstekens
voor lijstjes. Dat leest gemakkelijk.
Het is wel belangrijk dat
de inhoud van de homepagina binnen
de schermopmaak past. M.a.w. zorg dat er niet moet gescrolld worden.
Overlaad
een homepagina niet, maar zorg voor een uitgebalanceerd, rustig uitzicht. Directe links naar interne pagina's zijn
prima. Ze zijn goed voor de werking van zoekmachines en trekken de bezoeker snel dieper naar de inhoud
van de site.
De teksten op een homepagina zijn opgemaakt in een
directe, wervende stijl. De
zinnen zijn kort en opgemaakt met een heldere, voor iedereen
verstaanbare, taal. Zorg er voor dat de hoofdzaken of belangrijkste
argumenten bovenaan de tekst
staan. Uitbreidingen of minder belangrijke punten volgen verder.
Maak er vooral geen puzzel of een
allegaartje van. In feite mogen er ten hoogste vijf verschillende
rubrieken of onderdelen aan
bod komen. Zo kan van elke afdeling een korte tekst de voornaamste
voordelen of pluspunten belichten. En natuurlijk brengt een handige,
interne link de bezoeker direct naar de specifieke diepere pagina voor
meer uitleg. Denk voor een homepagina in elk geval aan een dashboard of
een overzichtspagina van het geheel.
Besluit. Een goede, professionele homepagina is
belangrijk voor elke website. Met bovenstaande tips voor een goede
homepagina kan je aan de slag om nuttige inhoud te verzamelen. Maar
vertrouw vooral op een goede webdesigner zodat je website er uitziet als
een plaatje (dat prima werkt).
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen) Tags:homepage, homepagina, landingspagina, startpagina, home webpage, inhoud homepagina, goede homepagina, tips voor een goede homepage, tekst voor homepagina's
03-02-2010
7 veiligheidstips voor moderne webshops.
In de moderne
maatschappij worden steeds vaker gegevens online doorgegeven. Daarom is
het beslist noodzakelijk om voldoende aandacht te besteden aan de
beveiliging van de gegevens. Eenmaal je op de enter-knop gedrukt hebt,
begint de informatie immers autonoom aan een eigen leven. Hier volgen
enkele tips die zeker de moeite waard zijn om volgen.
Beveiliging van een
webshop is van vitaal belang. Een webshop vormt het middelpunt van het online handel
drijven. Daar worden niet alleen artikels en producten bijgehouden maar
ook de klantgegevens en -historieken, alle vaste gegevens en alle
informatie over de bestellingen. Je mag er zeker niet aan denken dat
deze voor een of andere reden plotseling "verloren" zouden zijn, zonder
dat je ze kunt terughalen.
Een goede beveiliging van websites en webshops bestaat uit
drie domeinen:
gebruik
van een goed en (be)veilig(d) webprogramma
als basis;
samenwerken met een competente webbouwer die het internet goed kent;
zelf
een veilige houding aannemen
ten opzichte van de gegevensbehandeling.
Hieronder volgen een aantal richtlijnen om
een zo veilig mogelijke attitude aan te nemen voor de behandeling en
het beheer van de gegevens van je webshop. Maar vanzelfsprekend gelden
ze net evengoed voor de informatie die via websites wordt doorgegeven.
Een doeltreffende beveiliging kan worden ingedeeld in twee niveau's: basisbeveiliging die absoluut
cruciaal is en bijkomende beveiliging die de veiligheidsattitude nog verbetert.
De basisbeveiliging die
elke webshop zeker moet voorzien. Een goede basisbeveiliging is noodzakelijk omdat dit het fundament vormt voor een veilige
site. En net zoals in de bouw, als de basis niet degelijk en zeker is,
kan de beveiliging gemakkelijk gaten vertonen. Je let dus best op:
Veilige
hosting van je website of webshop. Elk hosting bedrijf beschikt
over servers waarmee uw webshop met het internet verbonden is. De eerste
beveiliging van uw site gebeurt hier. Gebruikt uw hosting partner goede
beveiligingsprogramma's voor zijn servers? Hoe vaak moderniseert hij ze en hoe frequent
installeert hij updates van zijn
beveiligingsprogramma's? Dit eerste veiligheidniveau vormt een eerste
(belangrijke) barrière tegen hackers, maar ook tegen spammers, phisting,
enz. En alles wat hier wordt tegengehouden komt nooit tot op jouw
computer.
Vervolgens zorg je natuurlijk voor goede beveiliging
van je eigen computerinfrastructuur. Een modern antivirusprogramma is beslist
noodzakelijk. Vergeet zeker niet om minstens wekelijks de
virusdefinities te updaten. Meestal kun je een goed antivirusprogramma
instellen dat het bijvoorbeeld automatisch elke dag de updates
installeert. Tot de standaard veiligheidsprogramma's behoort ook de
firewall. Een firewall houdt
hackers buiten en schermt je programma's af tegen ongewenste
pottenkijkers. Enkel door de toegang tot je schijven af te blokken maak
je dat de gegevens veilig opgeslagen blijven.
Een goede houding
is om de belangrijke toegangen, databanken, bestanden, ... met veilige paswoorden te beveiligen.
Goede paswoorden bestaan minimum uit 6 tot 8 lettertekens en zijn een
combinatie van letters en cijfers.
Gebruik zeker nooit altijd hetzelfde paswoord voor verschillende
toegang en ban de logische combinaties zoals geboortedatum, naam van
partner en kinderen, 0000, 9999, enz.
En ten slotte speel je ook
veilig tegen het risico van onherstelbaar crashen van je schijven,
brand in je computerruimte, vloeistoffen die in je computer dringen,
enz. Soms kunnen specialisten de data recupereren maar vaak ook niet. En
dat kan heus een ramp zijn. Behalve door regelmatig backups te nemen. Een veiligheidskopie
kan je nemen op externe dragers zoals externe harddisks, USB sticks en
zelfs schaduwcomputers die in de achtergrond als backupsysteem
meedraaien. Een heel goede beslissing kan zijn om het backuppen automatisch online te laten gebeuren
bij b.v. je hostingpartner. In dit geval wordt een programma zo
ingesteld dat er dagelijks op een bepaald uur en volautomatisch een
kopie genomen wordt van de data op je harde schijf. De informatie wordt
volledig veilig extern opgeslagen bij zo'n databeveiligingsfirma en kan
eenvoudig worden teruggeplaatst bij calamiteiten. Maar super is wel dat
het volledig veilig en automatisch gebeurt zodat je gegevens ten alle
tijde beveiligd zijn.
Bijkomende tips voor een veilige houding in
webshopgebruik. Als de
basisbeveiliging op punt staat, kan je reeds "oef" zeggen. Maar dat is
nog niet echt genoeg. Een goede (veilige)
houding bij het behandelen van de informatie op een website is
evenzo belangrijk. Hierdoor vermijd je namelijk dat malafide bezoekers
gemakkelijk aan je gegevens geraken. Wat moet je doen:
Let bij inloggen op vertragingen,
pop-ups, programmaatjes die automatisch starten e.d.m. De meeste
gegevens bij internetverkoop doen hun toer langs de elektronische
snelwegen vooraleer ze resultaat opleveren. Weet dat er programmaatjes
bestaan die toetsaanslagen loggen of scripts die paswoorden,
login-gegevens, enz. kunnen registreren en wegschrijven. Meestal merk je
in deze gevallen onverklaarbare vertragingen
of haperingen tussen het ingeven van informatie en het reageren
van het programma. Beveiligde sessies zijn natuurlijk aan te bevelen
omdat deze moeilijker te manipuleren zijn. Maar opletten blijft de
boodschap. Bij twijfel stop je best direct de procedure.
Wees
steeds alert op het gedrag van je computers en programma's. Toepassingen
die plotseling veel trager beginnen te
werken, schijven die zonder reden activiteit laten horen,
programma's die ongevraagd opstarten, enz. Dat zijn maar enkele
indicaties dat er misschien iets loos is met je computer of programma.
Bij twijfel laat je best een goed antivirus-, antispyware of malaware
programma los op je computers. Of je schakelt een computerspecialist in
om je infrastructuur door te lichten.
Let goed op indien je
persoonlijke gegevens in een programma achterlaat. Let er altijd op dat
je wel degelijk in het officieel
programma blijft. Hackers of organisaties met oneerlijke
bedoelingen maken nl. soms identieke webpagina's van grote banken,
instanties of internethandelaars na zodat ze aan je login- en
paswoordgegevens kunnen komen. Bij twijfel (zeker voor je bank-, pin- of
betaalcodes) laat je direct de oude codes desactiveren en stel je
nieuwe in.
Besluit. Veilig
internetgebruik is niet echt moeilijk. Iedereen kan zonder veel moeite
goed zijn website of webshop beveiligen tegen gegevensdiefstal of
oneigenlijk gebruik. Naast een goede, degelijke basisbeveiliging is van
ook een veilige houding bij de behandeling van de gegevens van belang.