2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
29-04-2009
Je website opfrissen of vervangen?
Wie leeft, evolueert.
Dat is zo voor mensen, maar net evengoed voor zaken. Voortdurend pas je
je aan de samenleving aan. Nieuwe trends, mode, hypes, enz. Wie mee
evolueert, toont dat hij mee is met de maatschappij. Op persoonlijk
vlak gebeurt dit quasi automatisch. Op bedrijfsniveau wordt deze
beslissing rationeel genomen. Ook websites ontsnappen hier niet aan.
De moeilijke keuze: opfrissen of vervangen?
Niets
is eeuwig, en zeker websites niet. Toch is het niet steeds nodig om je
website compleet te vervangen. Soms volstaat een restyling van tijd tot
tijd. Laat het zo stellen dat een volledig nieuwe site aangewezen is
indien de inhoud drastisch verouderd is, de markt dit verlangt of je
bedrijf sterk geëvolueerd.
Om een website doeltreffend en actueel te houden kan je volgende huisregel in gedachten houden. Jaarlijks
voer je een heroptimalisatie door. Kort gezegd betekent dit dat de
resultaten voor de zoekmachines verbeterd worden aan de hand van de
statistische gegevens van het voorbije jaar. Elke twee tot drie jaar is een restyling nodig. Deze opfrissing moderniseert je site met een aantal mini-ingrepen. En na vijf jaar mag je er gerust van uitgaan dat je site aan vervanging toe is.
Wanneer volstaat een restyling van je website?
Doorheen
de levensduur van een website evolueert ook de techniek. Vergelijk maar
de beeldschermen van je computer van een drie jaar terug met de
flatscreens van tegenwoordig. Ook de browsers van een paar jaar geleden
(versies 2...) of zo verschillen ingrijpend van de huidige versies.
Gans deze technische mikmak en de evoluties maken dat je site er na een
paar jaar "ouderwets" begint uit te zien.
Je kiest voor een restyling, voornamelijk op basis van technische zaken:
Je site is totaal niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Vroeger was dit niet echt gebruikelijk zodat dit meestal ontbreekt bij de oudere sites.
Je website is nog gebouwd om gebruikt te worden met de oude schermresoluties van 800 op 600 pixels. Momenteel is de standaard 1024 op 768 zodat je met de oudere sites maar een deel van het scherm benut.
Een aantal oude toepassingen
die in je site ingebouwd zijn, worden tegenwoordig niet meer gebruikt.
Denk maar aan java-applet voor bepaalde navigaties
(koffiekopje-pictogram) dat tegenwoordig helemaal uit is.
Je website dateert uit een periode dat de browsers
zo'n 2 versies lager lagen dan tegenwoordig. In dit geval is het vrij
normaal dat niet alle inhoud van je site nog accuraat wordt
weergegevens met de huidige, courante versies.
Ook als er actueel bepaalde nieuwe technieken
courant gangbaar zijn, kan het interessant zijn om ze met een restyling
alvast bij je bestaande site in te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld
nuttig gebruik maken van een extra berichtenvenster, of bezoekers laten
inschrijven op je nieuwsbrief als je er pas nu mee start, enz.
Restyling frist een een site tussentijds op en maakt dat ze er modern en actueel
blijft uitzien voor de bezoekers, zelfs al werd ze een paar jaar
geleden ontworpen. Vergelijk het maar met een tussentijdse
modernisering van vliegtuigen waardoor de rendabele levensduur met een paar jaar wordt verlengd. Elke twee tot drie jaar is zo'n restyling aangewezen.
Wanneer moet je je website vervangen?
Na een aantal jaar (gemiddeld zo'n 5 jaar) is de technische evolutie
van het internet in die mate gewijzigd dat een facelift niet meer
volstaat. Meestal evolueerde ook je bedrijf in die mate dat je
bestaande website niet referentieel meer is voor je zaak. Dan is het hoog tijd om te investeren in een volledig nieuwe website.
Een nieuwe website is onmiskenbaar aangewezen indien:
Je website indertijd is opgebouwd met een structuur of van uit een technisch platform
dat tegenwoordig geheel verouderd is. Denken we maar aan het gebruik
van statische html pagina's of frames die vroeger standaard was, maar
dat tegenwoordig erg nefast is voor een goede werking.
Bepaalde activiteiten
zijn stopgezet en andere producten of diensten zijn bij de activiteit
van je zaak gekomen. Als er teveel informatie moet wijzigen, vnl.
wegvallen of bijplaatsen van grote blokken, kan dit de structuur van je
stie schaden. Dan is een nieuwe opbouw aangewezen.
De look of huisstijl
van je zaak is geëvolueerd en dit weerspiegelt zich niet meer in je
website. Nieuw logo of kleuren kan als voorbeeld staan, maar ook een
dynamisch lettertype of een frisse lay-out verbeteren je uitstraling.
Maar ook je concurrenten
hebben plots een heel andere soort website om zichzelf en hun
activiteiten aan de man te brengen. Dan dwingt de markt je als het ware
om mee te gaan met deze tendens indien je niet voor ouderwets wil
aanzien worden.
Een volledig nieuwe website laten bouwen geeft je het voordeel dat je terug structureel een moderne website zal krijgen, maar ook dat je je site performanter kan maken door de inhoud en de look aan te passen aan een moderne navigatie. Meestal versnelt dit de werking van je site, maakt ze beter voor de zoekmachines en verhoogt dit het bezoekersgedrag op je website.
Wie zijn website echt goed wil gebruiken als bedrijfsinstrument, houdt dan steevast rekening met de 1 - 3 - 5 regel.
Een website die elk jaar een heroptimalisatie onderhoud, elke 3 jaar
een restyling en elke 5 jaar wordt vervangen, blijft altijd actueel en
performant, terwijl de kosten in je werkings- of investeringsbudget zijn opgenomen, m.a.w. ze zijn begroot en dus is ook het nodige budget voorzien.
Twijfel
je of je site aan een restyling of aan een volledige vernieuwing toe
is? Of wil je snel de prestaties van de website verbeteren met een
optimalisatie, neem dan gerust met 2TREES
contact op voor vrijblijvend advies. En meestal (behalve voor
specifieke, klanteigen toepassingen) maken wij u een vaste prijs voor
het uitvoeren van de nodige aanpassingen.
Naarmate het internet
meer en meer ingeburgerd zit in het dagelijks leven, wordt het
commercieel belangrijker. Op dit moment is het gewoonweg niet meer weg
te denken uit de maatschappij. Het internet is even onmisbaar geworden
als elektriciteit, water of lucht. Maar hoe belangrijk is internet nu
in vergelijking met andere media, zoals televisie bijvoorbeeld? En hoe
zit het in België ten opzichte van de rest van de wereld?
België binnen de top 25 in de wereld.
Als
je als zakenman of handelaar een bepaald kanaal gebruikt om jezelf of
je producten te promoten, dan zijn twee zaken van belang. Namelijk hoeveel mensen over dit medium beschikken en hoeveel daarvan het ook effectief gebruiken.
Welnu, op het vlak van telecommunicatie en internet scoort België goed.
Met een 24e plaats wereldwijd is het internet zonder enige twijfel een
heel bruikbaar marketingmiddel.
Bovendien worden de eerste twintig plaatsen op dit wereldklassement ingenomen door landen uit Europa,
Noord-Amerika en Azië. Dat is goed nieuws voor Belgische ondernemingen
want er is zo veel kans dat in de landen waar ze zaken mee doen, hun
klanten ook intensief gebruik maken van het internet. En daarmee is dit
een heel interessant kanaal voor de eigen bedrijfsvoering.
Televisie en internet hebben grootste impact op consument.
Onderzoek leert dat televisie meer dan de helft
van de totale impact van de marketing genereert. Dit komt doordat het
in alle fases van het reclameproces een belangrijke speler is. Zowel op
het vlak van merkbewustzijn, interesse, aankoopoverweging en
aankoopbereidheid bereikt het uitstekende resultaten.
Na televisie heeft het internet van alle media de grootste impact met een aandeel van zo'n 13 procent.
Voor de sectoren automotive, onderwijs en entertainment scoort het
internet bovengemiddeld. Maar over alles is een tweede plaats (na
televisie) een heel sterke marketingpositie.
Het
internet is nog steeds een "relatief nieuw" medium. De meesten van ons
herinneren zich de tijd voor internet en de opkomst van dit medium.
Televisie dateert reeds van begin vorige eeuw terwijl de grote
doorbraak eind jaren vijftig, jaren zestig kwam. Een traditioneel, goed
ingeburgerd medium dus. Nu, nieuwe media hebben de eigenschap dat ze sneller groeien (marktaandeel verwerven) dan gevestigde, traditionele. En dit klopt.
Onderzoek
toont aan dat een Europeaan gemiddeld 8,9 uur per week op het internet
aanwezig is, tegen 11,5 uur voor het TV gebruik. Dat is nu. Aan het
huidige groeitempo verwacht mens een stijging van het internetgebruik
naar 14,2 uur per week rond
juni 2010. De TV-consumptie blijft nagenoeg stabiel. Dat is ook logisch
want de meeste gezinnen hebben 1 tot 3 televisietoestellen en
kabelaansluitingen zijn nagenoeg overal aanwezig.
Aan de ene kant zijn voor het internet nog belangrijke groepen consumenten die nu aan een inhaalbeweging
bezig zijn, zoals b.v. senioren, algemeen gebruik in onderwijs, enz.
Anderzijds is de tendens dat het internetgebruik in de nabije toekomst ingrijpend zal wijzigen.
Waar dit momenteel nog voornamelijk (95 %) via een computer gebeurt,
verwacht men dat over 5 jaar het gebruik voornamelijk via mobiele
telefoons, consumentenelektronica en spelcomputers zal gebeuren. Deze
trend is de laatste tijd al goed ingezet.
De
tendens is inderdaad dat de mensen alles willen consumeren op elk
moment dat het hen uitkomt en op elke plaats. Daarom zijn nu de
multimedia GSM (Apple iPhone, BlackBerry en andere Nokia's) een hype
aan het worden. In hun kielzog volgen overal hotspots,
internettoepassingen voor smartphones, interactieve toepassingen die
ook op Nintendo's draaien enz. Het is ook zonder meer duidelijk dat,
als het internet binnenkort op elk moment van de dag beschikbaar zal zijn én gebruikt wordt, dit een heel groot voordeel zal zijn ten opzichte van de andere media.
Besluit: internet wordt het belangrijkste communicatiemedium in de toekomst.
Van
zodra de mensen het internet massaal zijn gaan gebruiken binnen hun
leefwereld is het nagenoeg een must voor bedrijven of zaken om hierop
aanwezig te zijn. Eerst gebeurt dit door middel van een eigen website,
vervolgens probeert men er commercieel profijt uit te halen via een
webshop of E-commerce. Maar eigenlijk is het net even belangrijk dat
het internet ook in de bedrijfsvoering zelf wordt ingebed. Enkel zo kan
men nu het maximaal rendement
bekomen uit de eigen inspanningen op het internet, maar ook alleen maar
zo zal men tijdig mee kunnen evolueren om in de toekomst mee te blijven
met de komende evoluties.
Vind je
dat je momenteel niet het maximum haalt uit je website of online shop,
of wil je ontdekken wat het internet nog meer kan bijdragen tot het
succes van je zaak, neem dan volledig vrijblijvend met 2TREES contact op. Zal jij tijdig klaar zijn om in te pikken op de nieuwe trends en tendenzen? Wij in elk geval wel.
Een website is een
bron voor informatie. Je klanten leren er je zaak en je producten
kennen. Of ze zien waar je je bevindt of hoe leveringen gebeuren. Maar
zelf kun je ook veel leren van je website. Een overzicht.
Waarom is de informatie van je website nuttig?
De meeste sites beschikken over een (al dan niet) gratis en uitgebreid analyseprogramma.
Heb je dit niet, dan is het beslist tijd om er zo snel mogelijk eentje
aan te koppelen. Deze informatie wordt continu verzameld en is volledig
onpartijdig. Deze gegevens kun je m.a.w. 100 % vertrouwen.
Als
je er eenmaal mee vertrouwd bent, krijg je een schat aan waardevolle
informatie die je verder in je reclameacties kunt verwerken. Op deze
manier haal je meer resultaten uit je promotie. Het is dus zaak om
regelmatig de statistieken van je website of webshop te raadplegen en
ze correct te analyseren.
De voornaamste statistieken van een website.
Een
aantal gegevens zijn logisch of leuk om weten. Ze vertellen meestal
meer over de werking of populariteit van je site. Onder deze categorie
vallen o.a.:
- het aantal bezoekers
aan je website (per dag, week, maand, ...). Zo zie je een trend. Als
het bezoekersaantal toeneemt, is je website (-shop) populair. Doe je
weinig aggressieve promotieacties dan betekent het dat je site goed
gevonden wordt met zoekmachines en dat de inhoud relevant en nuttig is; - hoeveel nieuwe bezoekers
zijn er en hoeveel komen meerdere keren terug op je site. Nieuwe
bezoekers zijn belangrijk omdat ze kunnen uitgroeien tot nieuwe
klanten. En terugkerende bezoekers zijn vaak al klant die je site
intensief gebruiken om informatie op te halen. Dat is een ideaal
gegeven om via je website te communiceren met je klanten. - Welke zijn je populairste pagina's?
De inhoud van deze pagina's vertelt dan waar er op dit moment meest
vraag naar is, m.a.w. waar er zaken te doen zijn of waar er verkoop in
zit. - Welke zijn de inkom- en de vertrekpagina's
op je site? En daarmee verband houdend, welke pagina's worden nooit
bekeken. Vooral dit laatste is belangrijk om weten. Waarschijnlijk is
er technisch iets fout (gebroken link, blokkage, ...) ofwel is de
inhoud niet relevant of zelfs fout.
Maar een goed analyseprogramma geeft je veel meer informatie. Wat dacht je van:
- informatie van waar je bezoekers afkomstig
zijn. Sta je op een aantal portaalsites, dan kan je hier meten welke je
bezoekers opleveren. Net zo als je een banner (betalend of niet) op
sites laat verschijnen, dan meet je hier het effect. Maar het kan ook
nuttig zijn om b.v. te zien dat steeds meer mensen uit andere
provincies of landen je site bezoeken. Dan weet je dat je aanbod of je
prijzen ginder goed liggen en zijn er m.a.w. misschien zaken te doen. - Welke zoekwoorden
gebruiken ze om op je site te komen? Vaak voorkomende zoekwoorden geven
aan welke woorden "in zijn" of op dit moment vaak worden gebruikt door
consumenten. Het is handig om deze ook voor je eigen reclame te
gebruiken. Zo valt je publiciteit beter op en wordt ze langer
onthouden. Deze woorden kunnen doeltreffend gebruikt worden voor
reclamebanners, Google reclame, beschrijvingen op je website. Maar ook
voor gedrukte advertenties, flyers, folders, verpakkingsteksten, enz.
zijn ze heel bruikbaar. - Welke webbrowsers
gebruiken ze? Dat is belangrijk om te maken dat je website zelf ten
alle tijde mooi naar voor komt. Elke browser geeft nl. een beetje
anders de informatie weer. Ietsje breder of net niet. Een bepaalde
soort link werkt plots niet of fotoformaten die moeilijker weergegeven
worden. Als je ziet dat b.v. 15 % van je bezoekers met Safari komen,
dan bekijk je zeker eens je site met deze browser. - Hoe lang
blijven ze op je site? Merk je dat quasi iedereen maar een paar
seconden op je site blijft hangen, dan is het hoog tijd om je website
of webshop aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Een site bestaat
meestal uit twee soorten informatie: nl. vitale en informatieve. De
vitale pagina's zorgen dat je klanten en orders bekomt. Dit zijn o.a.
je productenpagina's, bestelpagina's maar ook een promotieactiepagina.
De informatieve geven nuttige data over je bedrijf (adresgegevens,
plannetje, mailformulier, enz.). Heb je te weinig tot geen bezoekers op
je vitale pagina's controleer dan even of de informatie wel correct is,
of de navigatie nog vlot kan en ook of er een duidelijke "call to
action" op staat. - Welke pagina's klikken ze aan en waar verdwijnen
ze? Niet bezochte pagina's op het internet zijn nutteloze en heel
kostelijke pagina's. En nutteloze kosten moet je vermijden. Is de
inhoud van niet-bezochte webpagina's voor jou belangrijk, kijk dan om
de lay-out aantrekkelijker te maken en de tekst commerciëler of
uitnodigender te maken. Durf gerust de mening vragen aan derden om te
ontdekken waardoor de informatie niet opgemerkt wordt. En is de inhoud
achterhaald of niet belangrijk? Schrap dan gewoon deze webpagina.
Google Analytics: een marketinginstrument.
Google
zelf ontwikkelde een heel uitgebreid analyseprogramma voor websites en
webshops. Naast bovenstaande informatie kun je je eigen site
vergelijken met de gemiddelden
van je branche. Zo merk je direct of je beter doet dan je
sectorgemiddelde of niet. Bovendien is het een heel visueel en super
uitgebreid programma.
Een (klein)
nadeel is wel dat je er wel vertrouwd moet mee worden vooraleer je de
schat aan informatie doeltreffend en snel kunt interpreteren en ook dat
de gegevens minimum 1 dag oud zijn. Dat is niet erg als het over trends
of tendenzen gaat, maar soms wil je graag de informatie over vandaag
zelf.
Kennis is macht en meten is
weten. Zeker op het internet zijn deze principes meer dan ooit waar.
Het internet is immers de bron bij uitstek waar alles kan worden
gemeten of geanalyseerd. Maak dan ook continu gebruik van alle
informatie die je kunt krijgen om je eigen acties zo rendabel en
efficiënt mogelijk te maken.
Ben je niet 100 % tevreden en denk je dat je website of webshop beter zou moeten presteren? Neem gerust even met ons contact voor een grondige analyse en advies voor verbetering van je site.
Het zijn boeiende
tijden voor internetverkopen. Nog steeds is het surfgedrag van de
mensen in evolutie terwijl een aantal nieuwe trends de kop opsteken.
Online shops hebben nu wel definitief hun plaats veroverd bij de
consument. Maar ook hier kun je extra winst halen als je snel inpikt op
de nieuwste tendenzen. Een overzicht.
Social shopping, nieuwe vorm van community.
Men spreekt over social shopping als websites hun leden selecteren op basis van bepaalde, typische criteria,
b.v. smaak, vrijetijdsbesteding, werkgedrag, enz. Social shopping was
tot nu vooral bekend bij mannen, maar nu maakt het fenomeen ook opgang
bij de vrouwelijke surfers. Het voordeel van deze catalogering is dat
de leden allemaal een gelijkaardige smaak of gedrag
hebben. Als deze leden dan informatie willen delen met elkaar op deze
website over aangekochte spulletjes, nieuwe trends, gevonden merken,
bezochte webwinkels, enz. dan is dit heel bruikbare informatie voor de
andere leden maar ook erg sterk als aanbeveling voor die producten of
zaken.
Getuigenissen
van klanten of gebruikers zijn altijd al een sterk marketingmiddel
geweest. Als deze informatie nu "spontaan" bij gelijkgestemden
circuleert, is het evident dat hier meer positieve resultaten uit
voortkomen dan normaal mogen verwacht worden.
Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?
Zorg dat je klanten hun ervaringen met je producten of diensten kunnen toevoegen bij deze artikels op je site.
Creëer zelf een community
met je klanten. Laat ze zich als "friend" inschrijven en stimuleer hen
om hun vrienden en kennissen ook lid te maken van je webshop.
Organiseer van tijd tot tijd "vriendenacties" om nieuwe gelijkgestemden aan te trekken.
Maak dat je community waarde
oplevert voor de leden. Zorg b.v. voor extra korting in ruil voor een
aantal nieuwe leden of een bepaald aankoopbedrag. Of beloon hen met een
exclusieve, toffe attentie.
Wees origineel. Een incentive
die werkt in de werkelijke wereld is ook prima in de online community.
Een jaarlijks barbecuefeest of een bezoek aan een nieuwe film of aan de
opera. Maar alleen voor communityleden en tickets via je webshop te
bestellen. Ook dat stimuleert de community.
Cashback shopping, verdien extra geld door online aankopen.
In
de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is deze term goed
ingeburgerd. Maar sinds kort staat Nederland ook op de kaart met het
actief worden van de nieuwe shopkorting website. Met Cashback shopping
krijg je extra geld teruggestort nadat
je een bepaald bedrag online aankopen hebt verricht. In bepaalde
gevallen kan de extra korting oplopen tot 20 percent van de aankopen.
Hoe werkt het? Vooreerst moet je je registreren
op een speciale cashback site. Het lidmaatschap is meestal gratis. Van
op deze site kan je verder shoppen bij een waaier geregistreerde
webwinkels. Het bedrag van de aankopen wordt ook geregistreerd, want
dit vormt de basis om extra korting
te sparen. Vanaf een bepaald bodembedrag online aankopen krijg je nu
een percentage terug op je rekening gestort. Een extra korting dus. Ook
nieuwe leden aanbrengen levert extra centen op.
Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?
Organiseer een online versie van de gekende "spaarkaart". Hou het bedrag van de aankopen bij en geef een extra korting van zodra een bepaald bedrag is behaald.
Ook indien je een nieuw lid aanbrengt, kan je een virtuele extra kortingbon toesturen als bedanking en als aanmoediging.
Maar je kunt het ook je eigen klanten gemakkelijk maken. Zet een aantal links op je webshop van niet-concurrentiële artikels zodat men via jouw shop ook gemakkelijk andere producten kan ontdekken.
Evt. kan je met collega's niet-concurrenten samenwerken voor ruilbanners, artikelruimte uitwisselen op nieuwsbrieven tot zelfs een gezamenlijke kortingkaart voor de klanten.
Outletcentra doen gouden zaken dank zij de crisis.
De
moderne, modebewuste consument veranderde zijn tactiek naar aanleiding
van de economische crisis. Men wil niet direct inboeten op kwaliteit.
Maar men is wel bereid om de aankoopfrequentie een beetje terug te
schroeven en vooral kijkt men meer naar outletproducten waar
merkartikelen met kortingen tot 50, 60 of 70 percent worden aangeboden.
Daardoor merkt men dat zowel het aantal klanten als de uitgaven
per klant gevoelig zijn gestegen in de bekende outletcentra. Als men de
cijfers het eerste kwartaal van een belangrijk Belgisch Outletcenter
nader bekijkt, ziet men een toename
van het aantal bezoekers met 10 percent terwijl de omzet met 17 procent
steeg. De bestedingen per persoon stegen met 6 percent. In een
vergelijkbaar Nederlands Outletcenter is de toename nog spectaculairder.
Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?
Vooreerst kun je zelf een outletafdeling
creëren op je webshop. Daar vinden nieuwe, licht beschadigde of nieuwe
artikels van vorige collecties een plaats. Met een outletkorting
natuurlijk.
Werk je met een nieuwsbrief,
vermeld dan ook je outlet maar maak wel duidelijk dat er speciale
voorwaarden gelden voor deze artikels. B.v. dat de acties uit je
normale webshop niet gelden voor outlet, dat ze niet meetelt voor extra
kortingkaarten, dat er geen reservaties of nabestellingen gebeuren,
enz. Het voordeel is de prijs en de nieuwe kwaliteit, maar daar
tegenover staan ook wat beperkingen ten opzichte van het normale gamma.
Eenmaal je een outletloket hebt en dit is bekend bij de consumenten, probeer dan bij je leveranciers speciale outletdeals
af te sluiten. Door bijvoorbeeld outletproducten in consignatie te
bekomen voor een speciale actie of zelfs door speciaal outlet aan te
kopen tegen outlet-aankoopprijzen.
Crisis
of niet, concurrenten of niet, de markt zal steeds voor een deel
bepalen hoe succesvol en winstgevend je zaak evolueert. Daarom is het
slim om deze markt in het oog te houden en op een goede manier in te
spelen op de gewijzigde patronen bij de consumenten.
2TREES
heeft een aantal heel doeltreffende producten in het gamma om webshops
extra troeven te geven en zo de consumenten positief te stimuleren. Wil
je meer halen uit je online verkoop of wil je een nieuwe boost geven
aan je webshop, neem dan nu vrijblijvend contact op.