2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
27-07-2010
Facebook: handleiding en tips voor bedrijven.
Met 500 miljoen leden is facebook een
grote en belangrijke speler op het internet. In België alleen al zijn
meer dan 3.500.000 mensen lid van deze sociale netwerksite. Voor
bedrijven biedt dit platform ondertussen zoveel potentieel dat men er
moeilijk van kan wegblijven. Daarom is het meer dan ooit nodig om hier
heel bewust mee om te gaan. Hoe doe je dit best?
Facebook: reus met twee gezichten. Inderdaad, facebook is een medium van dubbel gebruik. Aan de ene kant is het immens populair geworden door het privé gebruik
er van. Mensen die in contact komen met vrienden en daar informatie,
foto's, gedachten, video's, enz. mee delen. Facebook is dus een heel
leuke en toffe virtuele wereld waar iedereen veel plezier aan beleeft.
Vroeger waren het voornamelijk jonge mensen (studenten, teenagers, jonge
twintigers) die er hun leven en ervaringen deelden. Tegenwoordig is
facebook, netlog, hyves, e.a. sociale netwerksites ook een prima middel
voor ouders, grootouders of familieleden om de band met hun familie
levendig te houden.
Door dit populair gebruik kende facebook een
enorme groei. Ter vergelijking, in april 2009 telde facebook een 200
miljoen gebruikers wereldwijd. In juli 2010 was dit reeds tot
500.000.000 actieve leden gestegen. De kans dat een groot deel van uw klanten
regelmatig gebruik maken van facebook is dus meer dan reëel geworden.
Ter zelfde tijd is het nu een prima middel geworden voor bedrijven,
winkels en zelfstandige ondernemers om met hun klanten (en potentiële)
klanten te communiceren, hun aanbod te promoten, dingen te laten kennen,
enz.
Het gevaar van facebook voor professionele toepassingen. Precies
deze dualiteit (privé gebruik versus professioneel gebruik) houdt een
groot gevaar in voor bedrijven die facebook willen gebruiken voor
zakelijke toepassingen. Zullen de medewerkers die op hun werk toegang
krijgen tot een sociale netwerksite dit niet hoofdzakelijk gebruiken
voor privé zaken? Zal dit niet ten koste van de productiviteit van het
bedrijf of winkel gaan? En hoe hou je dit alles in de hand en zorg je er
voor dat je er commercieel winst uit haalt? Daarom is het belangrijk om
het gebruik van facebook of netlog voor je bedrijf goed doordacht en
gepland aan te pakken. Volg daarom de volgende tips:
1. Begin eerst met zelf facebook of netlog te gebruiken. Je kunt moeilijk een oordeel vormen om iets te gebruiken als je het niet zelf kent. Zorg dus eerst dat je zelf vertrouwd
wordt met dit medium. Maak zelf een eigen profiel aan voor jezelf.
Bekijk de verschillende mogelijkheden, zoek vrienden op en maak zelf
vrienden. Ontdek wat anderen met facebook doen. Probeer de diverse
functies uit en lees er over met de helpfunctie.
Zoek op internet informatie
op over sociale netwerksites. Spreek over facebook of netlog met je
vrienden, je zoon of dochter. Vraag hen hoe zij er gebruik van maken en
wat zij er van verwachten en wensen. Koop eens een boek hier over en
lees artikels in de kranten. Documenteer u, leer en bekijk zo op afstand
welke kansen facebook uw bedrijf kan bieden. Maar kijk ook uit welke
gevaren dit voor u kan inhouden.
2. Scheid duidelijk de privé toepassing van het professioneel gebruik. Eenmaal
je wilt beginnen facebook of netlog te gebruiken voor je zaak moet je
wel duidelijk beide zaken gescheiden houden. Klanten en prospecten
hebben er geen boodschap aan dat je een tuinfeest geeft naar aanleiding
van de promotie van zoon of dochter. 't Kan wel best leuk zijn om te
weten, maar commercieel koop je daar niet voor. Denk dus goed na wat je zichtbaar laat voor iedereen en wat je afschermt voor de wereld.
3. Stel een duidelijk gebruikersplan op voor de sociale netwerksite. Vooraf bepaal je concreet welke soort informatie
je bedrijf via facebook of netlog zal verspreiden, hoe je je klanten
zal werven, welk doel je nastreeft met het sociaal netwerk, wanneer en
wie er gebruik maakt binnen je organisatie. Doe dit rustig en neem je
tijd hiervoor. Voor een realistisch gebruikersplan is het een goed idee
om assistentie van een professionele partner
te zoeken. En betrek ook je voornaamste medewerkers bij de
voorbereiding. Maar vooral, schrijf dit duidelijk en gestructureerd uit
in een eigen gebruikershandboek. Dan kun je hier later steeds naar teruggrijpen.
4. Communiceer je strategie duidelijk naar medewerkers én klanten bij de start. En
plots is het daar dan? Niet echt. Eenmaal een professioneel profiel is
aangemaakt en de krijtlijnen getrokken zijn, zorg je er bij voorkeur
voor dat je medewerkers goed op
de hoogte zijn. Niet alleen van het bestaan van je "fanpagina", maar ook
waarvoor ze moet dienen, wat je wenst te bereiken via facebook of
netlog, wanneer en welke informatie er wordt geplaatst en ook wie
verantwoordelijk wordt hiervoor. Het kan best om verschillende zaken uit
te splitsen onder diverse medewerk(st)ers. Kijk een beetje naar de
persoonlijke interesses en kwalificaties hiervoor.
Meld het zeker ook van bij de start aan je klanten.
Zo weten ze perfect dat ze je nu via deze moderne manier kunnen
bereiken. Bovendien werf je zo direct een goed aantal fans om mee te
starten. Laat hen duidelijk weten wat ze mogen verwachten van je
facebook of netlog. Welke voordelen ze krijgen als ze "vriend worden"
van jouw bedrijf. En nodig hen uit om mee te werken aan je
bedrijfspagina door te reageren op berichten, foto's te plaatsen,
ervaringen te delen, vrienden aan te bevelen, enz.
5. Benut liefst alle mogelijkheden van het sociale netwerk. Beperk
je niet tot simpelweg wat berichtjes of foto's plaatsen. Reageer zelf
op berichten van je klanten / vrienden, "tag" mensen / producten op
foto's, zorg voor sprekende, commerciële beschrijvingen bij foto's, werk
met evenementen, leg links, vergeet verjaardagen niet, maak leuke
fotoboeken, zet eens een bedrijfsfilmpje online, enz., enz. De
mogelijkheden zijn groot. Maar doe het steeds goed gepland
en aan de hand van een duidelijk communicatie- of marketingplan. Zo
vermijd je fouten of erger en maak je dat het wiel blijft draaien.
Besluit. Facebook,
netlog en andere sociale netwerksites betekenen tegenwoordig een extra
kanaal dat kan worden aangewend om met klanten en potentiële klanten in
contact te komen. Hou dit steeds goed voor ogen. Zorg dus dat je
bedrijfsprofiel een eigen plaats
krijgt in je bedrijfsvoering, naast gewone promotie via folders,
advertenties, blog, website, e.d.m. Werk steeds gepland en
gestructureerd en aarzel niet om een professionele partner aan te
spreken bij de voorbereiding of zelfs nog achteraf.
Sociale netwerksites zoals facebook,
netlog, hyves, e.a. en microblogsites zoals twitter, Google buzz worden
door honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikt. Daardoor is het voor
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en zelfs vrije beroepen interessant om
er gebruik van te maken. Hoe gebeurt dit nu best en wat zijn de trends
voor de toekomst?
Facebook overschrijdt dit jaar de 500 miljoenste gebruiker. In België
is Netlog en in Nederland Hyves een heel sterke lokale speler. Steeds
meer mensen gebruiken de mogelijkheden om ervaringen te delen, in
contact te blijven met vrienden, foto's te tonen, enz. En steeds meer
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen gebruiken facebook en
linkedin voor professionele doeleinden. In 2010 worden sociale
netwerksites ongetwijfeld nog populairder, nog mobieler en nog
exclusiever. Dat voorspelt expert David Armano op de site van Harvard
Business. Hij somt 6 grote trends op.
Sociale
media worden minder sociaal Groepen en besloten netwerken
winnen aan populariteit. Niet iedereen wordt nog zomaar aan je netwerk
toegevoegd. Al die overtollige contacten vind je namelijk niet nodig.
Integendeel, wat is er mis met een beetje exclusiviteit? Misschien is
het niet zo sociaal, maar door je contacten zorgvuldig uit te kiezen
haal je wel meer uit je netwerk.
Bedrijven spelen zelf
Facebook Waarom als bedrijf zelf geen sociale netwerksite op
touw zetten? Of een klantendienst via Twitter lanceren? Zo kunnen
bedrijven hun klanten een betere service bieden.
Competitie
wordt aangewakkerd Werkgevers kunnen sociale netwerksites
gebruiken om gezonde competitie onder hun werknemers aan te moedigen.
Via interne netwerken kan de wedijver aangewakkerd worden om
bijvoorbeeld de meeste nieuwe klanten binnen te halen.
Gedragscodes
worden opgelegd Heeft jouw werkgever nog geen gedragscode
over het gebruik van sociale netwerksites, dan komt die er het komende
jaar aan. Jij als werknemer zal je aan regels moeten houden over hoe je
je hoort te gedragen op Facebook en co.
Sociale media
worden mobieler Heel wat bedrijven blokkeren de toegang tot
sociale media. Dat terwijl smartphones vlot over de toonbank gaan.
Werknemers zullen dan ook meer en meer via hun mobieltje naar sociale
netwerksites surfen.
E-mail neemt af Kon je
vroeger via e-mail anderen op de hoogte brengen van interessante
nieuwtjes, dan bieden meer en meer websites de mogelijkheid artikels
via sociale media te delen. Ellenlange maillijsten zullen tot het
verleden beginnen te horen. Geef toe, het is ook makkelijker om via
Facebook een kennissenlijst van iets op de hoogte te brengen.
Besluit. Deze
trends tonen niet alleen aan dat het gebruik van sociale netwerksites
heel doeltreffend kan worden ingepast in de eigen bedrijfsvoering. Door
er goed doordacht mee om te gaan en er dagelijks gebruik van te maken
bereik je duizenden mensen op een actieve manier. De sociale media zijn
daardoor een nieuw marketingkanaal, naast de traditionele vormen van
reclame- en promotievoering.
Juli en augustus zijn de traditionele
vakantiemaanden. Maar het internet is nooit op vakantie. Website en
webshop blijven ook tijdens uw vakantie bezoekers aantrekken. Dat zijn
niet altijd mensen met goede bedoelingen. Daarom hier enkele
preventietips voor uw website of webshop tijdens uw vakantie.
Het internet is altijd een bron van
informatie. Spontaan denkt u dan natuurlijk aan informatie
over uw bedrijf, uw producten of diensten, voorwaarden enz. Dat is
inderdaad meestal de hoofdbedoeling. Teveel eigenaars van een goede
webshop of website vergeten echter dat ook malafide personen voor hen
heel "nuttige" informatie kunnen halen op het internet. Voor inbrekers of dieven b.v. is de
vakantieregeling van een zaak van goudwaarde. Dan is er immers zeker
niemand aanwezig en kan er in alle rust "gewerkt" worden. Daarom is het
belangrijk om voor u op vakantie vertrekt een paar maatregelen te nemen
en afspraken te maken.
Vakantie-
en preventietips voor websites en webshops. Met een minimum
aan moeite bereidt u een zorgeloze vakantie voor en zorgt u dat uw
klanten toch goed bediend blijven. Let er op voordat u de deuren van uw
zaak sluit dat:
Zet geen
vitale informatie over uw sluitingsperiode, waarschuwingen aan
klanten dat u dicht bent, inlichtingen wanneer u terug open bent, enz.
dominant op uw website of webshop. Er zijn andere, veiliger manieren om
uw klanten op te vangen tijdens uw afwezigheid.
Neem vooraf de
gepaste maatregelen voor de behandeling
van uw e-mails, urgentie- of depannageoproepen. Een automatisch
vakantiebericht op inkomende mails is veiliger. Doe het echter enkel
indien u ook thuis blijft of uw zaak regelmatig in het oog laat houden.
Oproepen kunt u ook laten doorsturen. Dat kan naar medewerkers die van
permanentie blijven of naar uzelf op vakantie.
Zorg in elk geval
dat berichten ook tijdens uw vakantie- of sluitingsperiode beantwoord blijven. Klanten hebben
best begrip dat het wat langer kan duren, maar 3 of 4 weken geen nieuws
is commercieel geen optie. Verwittig daarom uw klanten tijdig (minimum 1
maand vooraf) zodat ze zich indien nodig kunnen aanpassen.
Denk
ook even na vooraleer u op facebook, netlog, hyves, twitter e.a.
sociale netwerksites leuke berichten en
foto's plaatst tijdens uw vakantie. Voor mensen met kwade
bedoelingen vormt dit duidelijk het bewijs dat de kust vrij is.
Vakantiefoto's, leuke vakantielinks, ... delen met uw vrienden mag best.
Maar dan enkel nadat u terug thuis bent of indien u een degelijk
veiligheidspreventieplan in werking heeft voor uw zaak.
En
vergeet tenslotte niet om de traditionele
preventietips voor een veilige vakantie nog eens goed te lezen
en toe te passen op uw woning, winkel of bedrijf. De meeste kennen we
immers wel: alles goed afsluiten en geen bruikbaar materiaal laten
slingeren in de omgeving, brievenbus regelmatig laten ledigen, geen
afwezigheidsberichten op de voordeur of toegangspoort, politie
verwittigen en vragen dat zij periodiek langskomen, buren vragen om een
oogje in het zeil te houden, evt. bewoonde indruk blijven wekken
(variabele timers op verlichting, enz.). Meer informatie vindt u op de website
van de Federale Politie (klik hier).
Misschien weet u
het niet maar u kan via het systeem van elektronische aangifte
Police-on-web toegang verkrijgen tot de site www.police-on-web.be
of via de websites van de lokale politiezones www.lokalepolitie.be/uwgemeente.
En hier kan u online uw afwezigheid
melden
Besluit. De vakantieperiode moet
een zorgeloze, aangename tijd zijn voor de werkende mens. Zo kunnen de
batterijen terug opgeladen worden en heeft u even een moment om van het
leven te genieten. Daarom is het belangrijk om uw vakantie tijdig en
goed voor te bereiden zodat onaangename verrassingen zoveel mogelijk
uitgesloten worden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:preventietips vakantie, veilig op vakantie, preventietips afwezigheid, tips voor afwezigheid, veilig op reis, tips bij afwezigheid
07-07-2010
Wat is een uitgebreide SEO (zoekmachine optimalisatie)?
SEO staat voor search engine
optimalisatie ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is het geheel van
technieken waarmee websites en webshops bovenaan in de zoekresultaten
van zoekmachines kunnen terecht komen. Waaruit bestaat een goede en een
uitgebreide SEO?
Waarom
een website optimaliseren? Het is de bedoeling van een goede
website of webshop dat deze gemakkelijk gevonden wordt op het internet.
Om iets te zoeken op het internet gebruiken we hoofdzakelijk een
zoekmachine zoals b.v. Google of Bing. Websites en webshops die van een
goede optimalisatie voorzien zijn, worden gemakkelijker "gelezen" door
de zoekmachines. Daardoor komen ze hoger
terecht in de zoekresultaten en krijgt u automatisch meer
bezoekers op uw website.
Een uitgebreide optimalisatie bestaat
uit een viertal technieken die worden toegepast: het structureel op punt zetten van de website zelf
(technisch + inhoud), het aanmelden bij zoekmachines
en portaalsites, zoeken naar linkpartners
(strategic linkbuilding) en evt. zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van delen van de
website.
Alle websites en webshops die door 2TREES worden gebouwd
beschikken over een basis SEO.
Wie dit wilt, kan kiezen voor een uitgebreide zoekmachine optimalisatie
tegen meerprijs.
1. SEO:
technisch op punt zetten van een website of webshop. Dit deel
van de search engine optimalisatie behoort altijd tot de basis SEO bij
2TREES websites en webshops. Technisch
moet een website natuurlijk volledig in
orde zijn. Alle links moeten werken, er mogen geen blokkages of
conflicten tussen pagina's bestaan en de structuur zelf moet logisch in
mekaar zitten. Verder zijn een goede, wervende titel, een commerciële
beschrijving en een oordeelkundig opgebouwde zoekwoordenlijst
noodzakelijk.
Voor een goede SEO is ook de inhoud van een website
heel belangrijk. Zoekmachines reageren immers voornamelijk op de woorden die ze indexeren. Deze bepalen
wanneer uw site wordt weergegeven in de zoekresultaten. Daarom is het
van groot belang dat voor de teksten zelf gebruik wordt gemaakt van
woorden waarmee potentiële klanten zullen zoeken op het internet. Voor
de opbouw wordt ook best rekening gehouden met een goede hiërarchische tekstopbouw. Het
oordeelkundig gebruik van titels en tussentitels maakt aan een
zoekmachine duidelijk wat belangrijk is op uw site en wat bijkomende
informatie is.
2. SEO: aanmelden
bij zoekmachines en portaalsites. Het belang van deze tak van
search engine optimalisatie is gemakkelijk te verstaan. Op hoe meer
plaatsen uw site gekend is, hoe meer
mensen u kunnen bezoeken. Door het aanmelden van een website of
webshop bij zoekmachines versnelt het proces van indexatie van uw inhoud
bij deze zoekrobots. En het is maar van zodra de inhoud van uw site
gekend (geïndexeerd) is dat uw site kan worden weergeven in de
zoekresultaten op het internet.
Portaalsites zijn nog steeds
belangrijk op het internet. Doordat er veel websites en webshops aan
gelinkt zijn, komen ze spontaan hoog in de zoekresultaten te staan.
Bovendien is het voor surfers ook handig om veel informatie over een
bepaald onderwerp samen gebundeld te zien. Daardoor worden ze nog steeds
intensief gebruikt door de mensen. Het is dus goed voor een website en
webshop om op zoveel mogelijk relevante
rubrieken vermeld te staan. Meestal is een vermelding op een
zoekmachine gratis. Soms wordt er geen tegenprestatie gevraagd. Vaak is
het nodig om een link terug te leggen van de site naar de portaalsite
zelf. Dit alles is vrij arbeidsintensief werk.
3. SEO: zoeken naar strategische
linkpartners. Hoe meer links naar een website of webshop
liggen, hoe beter deze scoort bij de zoekmachines. Linken verzamelen is
dus een belangrijk deel van de uitgebreide SEO. Enkel relevante links zijn waardevol voor de
bezoekers. Niemand is immers gebaat met informatie naast de kwestie.
Daarom zijn links tussen websites die tot uw eigen branche behoren
waardevoller dan algemene links. De bezoekers zijn immers zeker
geïnteresseerd in uw aanbod of in de inhoud van uw site. Het zoeken naar
goede linkpartners in uw werksfeer noemt men strategic linkbuilding.
Dan kan in eenzelfde branche zijn of in complementaire takken. Ook hier
is dit een heel arbeidsintensief werk.
4. SEO: zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van een website. Soms
stelt men vast dat een website of webshop voor geen meter werkt op het
internet. Zelfs niettegenstaande een paar promotiecampagnes om de
bezoeken aan te zwengelen. Dan kan een structureel probleem de oorzaak
zijn. In dit geval moet er worden overgegaan tot het herprogrammeren van
(een deel van) de website. Door inhoud te verzamelen in databanken (die
gemakkelijk te indexeren en te structureren zijn), door de paginabron
aan te passen of door de structuur van de site te herwerken.
Bepaalde
websiteplatforms (b.v. drupal voor websites of magento voor webshops)
zijn in de grond al beter geschikt voor zoekmachinewerking dan andere.
Soms kan het dus noodzakelijk zijn om een volledig nieuwe site te
ontwikkelen met een beter geschikt platform. Maar dit is iets wat zaak
per zaak moet worden bekeken.
Besluit. Search
Enging Optimalisatie (SEO) of zoekmachine optimalisatie is heel
belangrijk voor de goede werking van een website of webshop. Alle sites
die door 2TREES worden ontwikkeld, krijgen een goede basis SEO mee. Een
uitgebreide zoekmachine optimalisatie kan steeds worden besteld, ook
later nog. En bestaande websites of webshops kunnen met een aantal
technieken zoekmachinevriendelijker worden gemaakt zodat hun prestaties
op het internet verbeteren.
Wenst u meer informatie of een
concrete offerte: neem dan vrijblijvend met ons contact op.
Is het moeilijk om succesvol te werken
met het internet? Eigenlijk niet. Het is in de grond papgemakkelijk
eenmaal men de truc kent. De kernwoorden voor succes op het internet
noemen relevantie en regelmaat. In dit artikel leggen we uit hoe ook uw
website of webshop heel succesvol kan zijn op het internet.
Het internet wekt verwachtingen bij de
surfers. Tegenwoordig zwerft iedereen in meer of minder mate
rond op het internet. Dat is een hele verandering ten opzichte van zo'n 5
jaar terug. Toen werd een computer in eerste instantie gebruikt voor
het werk. En pas mondjesmaat voor privé-zaken. Nu is de scheidingslijn
werk/privé heel diffuus geworden.
Doordat iedereen bijna constant
het internet gebruikt, is ook het gedrag en verwachtingspatroon van de
mensen aangepast. Consumentenonderzoek leert dat surfers op het internet
een aantal waarden verwachten zoals:
accurate en precieze
informatie op zoekenopdrachten.
Toch is dit niet alles. Een
groot aantal sites beantwoorden perfect aan deze verzuchtingen op
technisch vlak. En toch scoren zij in de praktijk minder goed dan andere
sites. Nog sterker, bepaalde sites kunnen er iets amateuristischer
uitzien, en toch heel goede resultaten opleveren. Er moet dus meer aan
de hand zijn.
Relevantie en
regelmaat, de kernwoorden voor succes op het internet. Deze
twee principes zijn werkelijk bepalend indien u uw zaak succesvol wilt
uitbouwen op het internet. Onderzoek leert overduidelijk dat er geen
eenduidig succes mogelijk is zonder dat aan beide zaken wordt voldaan.
En dat vergt van de succesvolle ondernemer een goede, en volgehouden,
discipline. Hoe komt dit nu?
Enkel
relevante informatie levert tevreden klanten op. Google heeft
het internet veranderd. Dat is zeker. Vroeger stelden surfers zich
tevreden met een aantal sites te kunnen bezoeken en daar rustig rond te
kijken of er interessante informatie te vinden was. Google draaide deze
werkwijze om. Door enkel te tonen waar de mensen naar zoeken, is de
surfverwachting zo veranderd dat het direct afgestraft wordt als de
getoonde informatie niet relevant is.
En dat is belangrijk voor
uw eigen werking. Zorg dus dat de informatie op uw website / webshop
zodanig is opgebouwd dat:
zoekmachines perfect uw inhoud
kunnen indexeren en enkel de relevante informatie tonen op
zoekopdrachten;
de inhoud zelf (teksten, foto's) zodanig
voorgesteld wordt zodat de bezoekers klaar en duidelijk een oordeel
kunnen vormen over uw producten en diensten;
de informatie op uw
site logisch en foutloos is ingedeeld. Maak dat ze gemakkelijk gevonden
kan worden en dat ze compleet en à jour is;
Werkt u met
referenties, waardebeoordelingen, complementaire producten, enz. zorg
dan dat ze to-the-point, correct en ernstig zijn;
Kijk minstens
tweemaal per jaar de algemene inhoud van uw site na. Algemene en
wettelijke voorwaarden die wijzigen, personeelswissels, vorige versies
van logo's, ... dat zijn maar een paar voorbeelden van zaken die
gemakkelijk over het hoofd worden gezien bij aanpassingen van de site.
Toch vallen bezoekers op een site hier vaak over.
Relevantie is
eigenlijk uw site zodanig organiseren dat bezoekers enkel datgene ziet
waar ze naar op zoek zijn. Dit principe is primordiaal. Dit komt niet
alleen terug in uw website of -shop, maar ook in nieuwsbrieven, google
reclame, facebook advertenties, enz. Hoe relevanter u werkt op het
internet, hoe beter het resultaat van uw acties zal zijn.
Regelmaat is de motor voor uw succes op het
internet. Dat is een van de basisregels van verkooppromotie.
Dit principe is gekend uit de oertijd van de reclame. Herhaling,
herhaling, ... werkt. Welnu, dit principe geldt evenzeer voor acties met
het internet. One shots kunnen tot succes leiden, maar dan moet je wel
veel geluk hebben.
Door regelmaat in de acties te brengen leidt u
uw klanten naar succes. Daarom is het belangrijk dat u zich zodanig
organiseert dat:
acties gevoerd worden op de momenten dat uw
klanten dit ook verwachten. Koopjes b.v. kan u tussendoor even voeren,
maar het is niet verstandig om in januari en juli er geen te doen. En zo
heeft elke sector wel zijn eigen momenten op een jaar;
u bij
promoties en acties ervoor zorgt dat de klanten de frequentie kennen en
kom deze stipt na. Niets fnuikt meer dan een maandelijkse nieuwsbrief
die onregelmatig tot niet verschijnt;
u consequent blijft. Loopt
een actie af op een bepaalde datum, hou u daar dan aan. Eenmaal uw
klanten weten dat uw verhaal klopt en er niet van wordt afgeweken,
stimuleert dit om snel te reageren;
kijk heel regelmatig
(meerdere malen per dag zelfs) de reacties na via uw website of shop en
reageer alert en snel op klachten, verzuchtingen, vragen, suggesties,
... En gebruik de reacties van uw klanten ook daadwerkelijk om uw
dienstverlening of uw productie te verbeteren.
Regelmaat is dus
de tweede sleutel tot succes. Moeilijk is dit ook niet echt. Het vergt
alleen een heel sterke discipline en een goede planning om dit vol te
houden. Daarom is het onmisbaar om eerst en vooral een degelijk
promotieplan op te maken op jaarbasis. Zo komen alle acties netjes in
kaart. Het biedt de mogelijkheid om voor bepaalde acties andere
verantwoordelijken aan te duiden zodat het werk over een aantal
schouders verdeeld wordt.
Besluit. Relevantie
en regelmaat is de tweeling die instaat voor succes op het internet.
Meer nog dan een technisch perfecte website, superprofessionele foto's
of gelikte teksten zijn deze twee principes verantwoordelijk voor het
welslagen van uw online aanwezigheid.
Niemand kan er nog omheen. Facebook is
een heel belangrijke speler in de wereld. Miljoenen mensen (300 miljoen
volgens de laatste gegevens) hebben er een eigen profiel. Dan is dat
voor het bedrijfsleven ook een belangrijk medium. Maar wat is de huidige
situatie in België? Een overzicht.
Het fenomeen Facebook. Facebook is,
wat men noemt, een sociale netwerksite. Miljoenen mensen over geheel de wereld hebben er een
persoonlijk profiel om zichzelf voor te stellen, om vrienden te zoeken
en om ermee te communiceren. Een beetje een groot dorp, zeg maar.
In
het kielzog van deze massa volgen ook bedrijven. Ook miljoenen bedrijven hebben een eigen
bedrijfspagina op facebook waar zij hun eigen onderneming, hun producten
of diensten voorstellen. En natuurlijk ook communiceren met hun klanten
en andere facebook leden. Een ideaal huwelijk dus.
Belgen behoren tot de topgebruikers van
facebook. In België zijn in totaal zo'n 3.500.000 mensen lid van facebook. Dat
is de helft van de internetgebruikers. Daarvan zijn bijna 60 % jonger
dan 35 jaar. Naar geslacht is de koek vrij gelijk verdeeld. Mannen zowel
als vrouwen zijn even sterk
vertegenwoordigd. Iets meer dan 10 % is vrijgezel. Dat is dus
niet echt een dominante groep facebookgebruikers.
Er zijn drie
soorten facebookgebruikers: - slapende
profielen: mensen die een eigen profiel hebben (laten) aanmaken
maar hier verder niets meer mee doen. Vaak zijn deze profielen ook heel
onvolledig. Deze groep telt eigenlijk niet mee; - de kijkers (watchers): dat zijn mensen
die een min of meer volledig profiel gecreëerd hebben en nu
voornamelijk facebook gebruiken om vrienden te zoeken. Deze groep valt
vooral op doordat zij wel regelmatig
facebook openen en er telkens een tijd op rondsurfen. Maar ze
kijken alleen maar. Ze mengen zich bijna nooit in discussies. Ze
reageren weinig op uitnodigingen, evenementen, commentaarstukjes, ... -
de actieve fbk gebruikers: dat
zijn de mensen die een zo volledig mogelijk profiel ingesteld hebben en
er intensief gebruik van maken. Ze worden lid van verschillende groepen
en maken zich fan van bedrijfspagina's. Ze communiceren dagelijks met vrienden, reageren op posts van
andere mensen, geven hun mening weer, enz. Ze reageren vaak ook op
groepsuitnodigingen, nemen deel aan facebook evenementen en gebruiken
vaak de meer geavanceerde facebook tools voor hun account.
Facebook gebruikersgedrag in België. Een
actieve facebookgebruiker in België surft gemiddeld 3 tot 5 keer per dag naar Facebook.
Vaak is dit de eerste handeling dat hij/zij 's morgens doet. Verder
wordt er op de middag en 's avonds gekeken naar wat de vrienden aan het
doen zijn. Een gemiddelde facebooker heeft zo'n 150 vrienden.
Het Facebook gebruik in Europa. Met
meer dan 50 % behoort België tot de topgebruikers van Facebook in
Europa. Net na Groot-Brittanië (62 %), maar voor Frankrijk (46 %),
Nederland (19 %) en Duitsland (18 %).
Het is ook belangrijk om
vast te stellen dat facebook steeds meer een deel wordt van de marketing-mix van een bedrijf. Het is
een marketinginstrument geworden. Veel (moderne) bedrijven gebruiken het
als een volwaardig promotie- en reclamekanaal, naast de traditionele
offline acties. Facebook wordt gebruikt om op een snelle manier te communiceren met
klanten en prospecten. Precieze cijfers voor de bedrijvenpenetratie op
facebook ontbreken op dit moment. Een aantal persoonlijke profielen
worden immers ook gebruikt voor bedrijfsdoeleinden.
Besluit. Facebook is een heel
belangrijk, modern kanaal om met mensen (klanten) in contact te komen.
Het gaat heel snel en direct, zelfs over de landsgrenzen en continenten
heen. Bovendien communiceert u rechtstreeks met de mensen persoonlijk.
Dat is een unieke, kansrijke en dankbare marketingsituatie. Facebook
voor bedrijven biedt heel specifieke troeven inzake promotie en
klantenbinding. Meer
informatiewww.2trees.be.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook, facebook in belgie, facebook in europa, informatie over facebook, facebookgebruik in belgie, facebookleden in belgie, facebook statistieken, facebook gebruikers belgie, facebook voor bedrijven, fanpagina's, facebook bedrijfspagina's
16-06-2010
E-commerce om goede doelen te steunen.
Het internet en e-commerce zijn heel
dominant aanwezig in de maatschappij. Hoe meer mensen er gebruik van
maken, hoe interessanter ze zijn voor de non-profitsector. Een nieuwe
manier om goeddoelenacties te steunen verloopt via e-commerce en
internet modellen.
Hoe
meer mensen, hoe meer kansen. Tegenwoordig neemt het internet
een heel dominante plaats in de maatschappij in. In het kielzog volgt
e-commerce. We stellen vast dat de consumenten steeds vaker en sneller
overgaan tot online aankopen. Sociale netwerksites zoals Facebook,
Netlog, Hyves, e.a. bewijzen dat het internet een groot dorp aan het
worden is. Dat is een ideale
voedingsbodem om betrokkenheid en engagement te vragen bij een
grote groep mensen.
En ook de maatschappij neigt weer meer naar
dit soort betrokkenheid. Het staat chique, hip en trendy om sympathie te
tonen voor non-profitorganisaties of andere drukkingsgroepen.
Greenpeace, Het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, e.v.a. hebben nu
reeds een aantal kanalen ontwikkeld om fondsen
te werven via het internet. Vandaag laten we u kennis maken met
een drietal heel specifieke -maar heel goed werkende- online modellen.
1. Goede doelen steunen via online aankopen. Het
systeem is vrij eenvoudig. Als handelaar verkoopt u producten of
diensten via het internet. Stel dat u zicht als persoon of als bedrijf
wilt inzetten voor een of ander doel, dan kunt u een percentage van de online omzet
doorstorten aan de gekozen projecten. Zo steunt u én uw online klanten
(een aantal) goede doelen.
Zorg dat deze boodschap duidelijk
aanwezig is op uw webshop. Zet een reclamebanner dominant op uw
landingspagina. Beschrijf uw fundraising met een speciale "Steun aan..."
pagina. En biedt openheid aan informatie over het reeds gedoneerde
bedrag, de verwezenlijkingen tot nu toe, enz. Zet ook regelmatig nieuwe
foto's over de gesteunde projecten op uw webshop.
Praktisch kunt u
werken met een procent op de omzet
te storten. Indien u een vaste afspraak heeft met erkende organisaties
krijgt u fiscale attesten voor uw boekhouding indien u meer dan 30 euro
per jaar doneert. Ofwel kunt u werken met een "doneer nu" knopsoftware downloaden
om een bepaald bedrag per aankoop te laten doorstorten naar een goed
doel. Er zijn diverse formules mogelijk.
2. Fundraising via een Projectportal. Het
grote probleem bij goed bedoelde, kleinschalige privé projecten is versnippering. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid over de
verworven fondsen. En dat is nu precies waar een consument heel
argwanend tegenover staat. De meeste mensen willen zich wel inzetten
voor een goed doel maar men wil vermijden dat er geld onderweg "blijft
kleven". Dat wordt opgelost via een projectportal.
Een
projectportaalsite is een speciale website die permanent uitleg geeft over het project. Men stelt het er
op voor, legt uit waar er nood aan is, waar men aan werkt, enz. Ook wat
werd gerealiseerd kunnen bezoekers er zien. Maar ook hoeveel steun
reeds werd ontvangen, met welke organisaties er afspraken gemaakt zijn,
hoe men kan steunen, enz. Op deze manier kunnen tussenpersonen helemaal
worden uitgeschakeld. De donaties komen rechtstreeks
bij het project terecht, dat ze direct kan aanwenden.
Het grote
voordeel is dat het project zelf
afspraken kan maken met fondsenwervers. Zo is de consument er
zeker van dat het geschonken geld effectief ter plaatse aankomt en wordt
gebruikt voor het project. Voorbeeld: www.kiva.org.
3. Het voordeel van microblogbetalingen. Verenigingen
en non-profitorganisaties werden lang geconfronteerd met het gegeven
dat doneren vrij omslachtig was.
Dat was een erge rem voor een groot aantal consumenten. Overschrijven
vergt best wel tijd en moeite en betalen met een kredietkaart was enkel
voor grotere bedragen. Hierdoor misten ze een belangrijk budget aan
spontane kleine bedragen.
Dit wordt nu opgelost door nieuwe
betalingsvormen zoals micro payments.
In Nederland kan men via Hyves (sociale netwerksite) nu reeds krediet opladen en heel eenvoudig
overschrijven. En in ons land komen in razend tempo mogelijkheden om via
de GSM kleine betalingen te
doen. Dit is nu reeds gemeengoed om parkeertijd te betalen of om een
vervoerticket van De Lijn aan te kopen. Maar straks zal dit voor om het
even wat heel eenvoudig en direct kunnen gebeuren. En dit opent weerom
een hele waaier aan mogelijkheden voor goededoelenorganisaties om
spontane donaties te werven.
Besluit. Dank
zij het internet worden de mensen steeds beter geïnformeerd en voelen
ze meer betrokkenheid voor de wereld. Goede doelen, sociale projecten,
hulp of steun voor maatschappelijke projecten kunnen budgetten werven
via e-commerce. Dit is een moderne manier om mee te helpen aan een
betere wereld. Maar waak vooral dat alle informatie eerlijk en open kan
worden geconsulteerd. waarbij uw online klanten een bedrag
kunnen storten via een beveiligde betaalomgeving. Ofwel laat u uw online
klanten wat
SMS en smartphone promotie voor bedrijven. (deel 3)
Sedert internet en websites is de
promotievoering veel persoonlijker geworden. Het gebruik van smartphones
en multitasking verhevigt het gebruik van 1 op 1 reclame. Dat leidde
tot een heel nieuwe tak van e-promotie: de SMS en smartphone reclame.
Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen?
De 1 op 1 reclame spreekt de consument
persoonlijk aan. Een van de ingrijpendste veranderingen sinds
het gebruik van het internet en websites is het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals
e-mailadressen en gsm nummers. Door deze informatie te gebruiken voor
het promoten van producten of diensten kon een bedrijf zich nu
plotseling rechtstreeks richten
tot een persoon zelf. En u bent er zeker van dat de geadresseerde zelf
uw bericht leest. Dat was niet het geval met een postzending, die
toekomt in de brievenbus van de familie. Raad dan maar eens wie de post
opent!
Een tweede voordeel van deze 1 op 1 reclame is de snelheid waarmee de reclame toekomt
en de lage kostprijs per
contact. Met een druk op de knop (nou ja!) gaat uw bericht rond en een
zucht later is het ontvangen. Zeker met de komst van de Blackberry's,
iPhones en andere smartphones is deze communicatie nog versneld. De
mobiele telefoon (sms'jes) of de smartphone (multitasking) in de hand
vervangen meer en meer de sigaret in het straatbeeld. De moderne
consument is hierdoor altijd en overal
bereikbaar. Dat biedt unieke voordelen voor e-promotie.
1. De sms-promotiecampagne: act now! Het
verschil tussen een e-mail- en een sms-campagne is voornamelijk het tijdstip waarop uw bericht gelezen
wordt. Het grootste deel van de mails komen worden tegenwoordig nog
steeds gelezen op een computer. Dat kan een laptop of netbook zijn, maar
net evengoed nog een vaste PC. In elk geval gebeurt dit meestal niet
direct. Een sms-promotie komt toe op de mobiele telefoon en de
geadresseerde wordt direct verwittigd.
Bijna iedereen leest het bericht ook ogenblikkelijk.
Een
sms-campagne kan o.a. heel doeltreffend zijn om:
events aan te kondigen: b.v. bezoek nu
onze opendeurdagen, dit weekend garageverkoop te ...
koopjes of acties te promoten: b.v.
enkel op maandag extra korting op "merk" producten, nu tss 17-18 u happy
hour, ..
reclame voor last-minutes
of laatste producten: b.v. "merk" jeans maat 32 - nog 2 stuks à
-30 %, busreis naar Zwarte Woud - nog 4 pl. à -15 % - vertrek 13/08.
speciale troeven te herinneren: b.v.
opgelet! om 17 u. signeert "voetballer x" aan de puma stand of vanaf 14
u. komt de Sint langs...
2.
Wedstrijden of televoting via sms. Sedert een paar jaar is het
gemeengoed geworden. De mening van de consument (of hun stem) wordt
massaal gevraagd voor radio en TV wedstrijden, verkiezingen, acties, ...
Het is een roep geworden: sms "OK promotie" naar 6xxx" en geef uw
mening. Sympathiek om doen? Beslist, maar er is ook geld mee te verdienen. Dat kunt u dus
ook perfect inschakelen voor uw eigen promotie.
Stel dat u een
nieuw merk wilt lanceren. Dan zorgt u dat de producten een maand vooraf
op uw website te vinden zijn. U kunt de mensen hun mening vragen door
hen te laten stemmen op een of meerdere artikels. Dit kan perfect via
sms. En elke 50e krijgt gratis een product, of extra korting, of ... U
kunt deze online actie ook verruimen door folders, flyers of
advertenties in te schakelen. Belangrijk is dat de mensen tot uw website
of uw producten worden aangetrokken en dat u per sms'je nog geld
verdient ook (zie verder).
3.
Permanente SMS catalogus of aanbod promoten. Nog een manier om
met de gsm klanten aan te trekken bestaat uit het adverteren van uw catalogus via de mobiele telefoon.
Stel u baat een reisbureau uit
en organiseert een aantal reizen per seizoen. Het is perfect mogelijk om
uw aanbod te laten opvragen via sms, zelfs voor een bepaalde periode.
Op het moment dat uw klant denkt aan zijn vakantie, volstaat het om een
sms te sturen naar een bepaald nummer en het gewenste aanbod wordt
doorgestuurd naar de gsm.
Deze soort sms promotie is ook heel
doeltreffend voor organisatoren
(data optredens, locaties rommelmarkten,
ruilbeurzen, clubbijeenkomsten, toernooien ...), tweedehandswinkels,
antiekzaken, speciale boekenwinkels, immobiliën
(beschikbare panden per gemeente of regio), enz. De toepassingen zijn
legio. Bovendien krijgt uw klant de informatie die hij zoekt op het
moment dat hij ze wil.
4.
Gebruik van een eigen smartphone-app. Wie een groot
klantenpotentieel heeft en een interessant product kan een eigen applicatie laten ontwikkelen om
zijn producten of diensten te promoten via mobiel device. Een app is
een toepassing dat speciaal ontwikkeld wordt voor de iPhone of
smartphone. Sommige zijn gratis, andere zijn te betalen via de online
shop van de leverancier. Let wel: bijna altijd is er een commissie te betalen aan de
aanbieder. B.v. voor Apple bedraagt de commissie standaard 30 procent. Wat kost een sms-campagne aan structurele
kosten? Naast de kostprijs voor het ontwerpen en professioneel
uitvoeren (indien u een gespecialiseerde partner inschakelt) zijn er
steeds een aantal kosten waar u, als commercieel bedrijf, niet onder uit
kunt. Er bestaan twee soorten verkorte nummers om sms'en te laten
toekomen: 4xxx en 6xxx nummers.
De 6xxx zijn voor commercieel gebruik.
U betaalt meestal tussen de 25-30 procent commissie aan tussenpersonen,
naast de BTW en evt. taksen of rechten aan de overheden. Grosso modo
kan dit oplopen tot zo'n 50 procent van het ontvangen budget.
De
4xxx daarentegen zijn bedoeld voor non-profitacties.
Het integraal bedrag aan donaties of sponsoring gaat naar de
goeddoelacties. Maar voor een non-profitorganisatie is het heel
omslachtig om een dossier samen te stellen en om goedkeuring te krijgen.
En dan moeten alle partijen ook nog bereid zijn om hun commissie te
laten vallen.
Besluit. Het
gebruik van de gsm en smartphone voor de promotie van producten of
diensten is een heel doeltreffend middel om uw klanten persoonlijk en
direct aan te spreken. Er is geen enkele reden waarom u niet eens zo'n
originele promotiecampagne zou proberen. Bovendien kan het een serieus
budget opleveren, zodat een deel van de actie hiermee terugbetaald
wordt. Contacteer ons tijdig voor meer informatie of voor een
prijsofferte.
Volgende week deel 4: Goede doelen steunen via de
e-commerce.
Fundraising voor goede doelen via sociale netwerksites.
Vorige week hadden we het over de
mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of
organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik
maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te
werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen
om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.
Waarom zijn sociale netwerksites interessant
voor fundraising? Sociale netwerksites hebben drie unieke
voordelen. U kunt er heel veel mensen
mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere
keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo'n
sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden
verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.
Het is
dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat
dit uiterst succesvol kan zijn om geld te verzamelen voor goede doelen
of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen
Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde
gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.
1. Via gesponsorde posts op Facebook. Hier
staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model.
Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in
209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een
vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim
80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/
2. Via gratis publiciteit voor producten op
Facebook. Een klassiek voorbeeld voor zo'n actie is de
goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te
verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit
maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via
de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw
bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan
gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote
omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm
3. Via oproepen op Facebook. Het
eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op
Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald
goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit
effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen.
Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project
goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw
bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk
behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau. 4. Via het Twestival op Twitter. Sedert
2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een
goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een
bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben
om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten
onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven,
enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te
kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig
over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden
georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en
volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.
5. Fundraising via Twitter. Thanksgiving
is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt
jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag
waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande
andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze
periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden
mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze
dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun
website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een
gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten
van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook,
twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/
Besluit. Bovenstaande
praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor
persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook
allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en
maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo'n type
acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo'n soort
acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan
een goede rol kan spelen.
Volgende week deel 3: SMS en smartphone
promotie voor non-profitacties.
Meer opbrengst genereren met sociale netwerksites.
Sociale netwerksites en microblogsites
zijn nu een integraal deel van de maatschappij geworden. Het is daardoor
heel interessant om meer opbrengst te genereren met deze sociale
netwerksites. Er bestaan momenteel al een aantal modellen. In de
toekomst zullen ze zeker nog toenemen. De komende vier bijdragen leest u
hier over een aantal praktisch bruikbare middelen om meer opbrengst te
genereren door het gebruik van sociale netwerksites.
Sociale
netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, ... zijn zo interessant
omdat er fenomenaal veel mensen dagelijks op te vinden zijn. De
microblogsite Twitter biedt het voordeel dat berichten supersnel
rondgaan. Dit zijn prima voedingsbodems om meer opbrengst te genereren
met een sociale netwerksite.
Er zijn twee grote richtingen: commerciële fondsenwerving en non-profit
fondsenwerving. De eerste wordt gebruikt door bedrijven, zaken of
middenstanders om meer verkoop en winst te bekomen. De tweede soort is
een middel om meer fondsen te werven voor goede doelen,
non-profitorganisaties of hulporganisaties.
Gebruik de sterkte van een "community". Een
community is een verband dat voor een heel
sterke band tussen de leden zorgt. Denk maar aan het
groepsgevoel. Dat is precies het sterke punt van de sociale
netwerksites. Als commerciële onderneming kunt u hier uw voordeel bij
doen. Creëer zelf een eigen community
rond uw zaak, een bepaald merk of dienst. Zorg vervolgens dat uw
klanten er deel van uitmaken. Probeer ook de vrienden en kennissen van
uw klanten bij uw community te betrekken. Van zodra u voldoende leden
hebt, kunt u aan de slag:
Lanceer
oproepen aan uw leden. Nodig de mensen uit om kennis te maken
met een nieuw product of dienst. Stimuleer hen om in beweging te komen.
Vraag desnoods om uw boodschap verder uit te dragen.
Communiceer via uw community. Vraag
reacties aan uw leden. Ook beoordelingen, suggesties, ervaringen, enz.
scoren heel goed. Bovendien is het leuk om lezen voor de overige leden
van uw community.
Organiseer
events en nodig uw leden hierop uit. Spontaan denken we hier
natuurlijk aan opendeuracties of verkoopsacties. Maar het kan ook een
speciale lanceringsweek worden of een mooi-weerweek. Wees inventief en
je scoort er mee. Bovendien kan het best alleen maar online gebeuren,
zodat de organisatiekosten beperkt blijven. Maar ook een jaarlijks
klantenfeest (b.v. barbecue in de zomer of glühweinavond in de winter)
is een prima idee.
Werk met
uw community. Deel bijvoorbeeld uw leden in groepen in en laat
de verschillende leden dan uw producten uittesten. Zorg dat ze zo extra
betrokken worden bij wat u doet. Op deze manier maken ze gauw deel uit
van uw organisatie. Daardoor gaan ze spontaan voor u reclame maken in
hun kennissenkring.
Vraag hen
om betrokkenheid. Stel dat er een goeddoelactie gebeurt in uw
stad of gemeente. Schaar gerust uw community achter dit initiatief en
vraag uw leden om hun bijdrage over te maken of om dit initiatief te
steunen.
De bovenstaande mogelijkheden werden hier uitgewerkt
van het oogpunt van een commerciële zaak. Maar dit gaat net evengoed
voor een non-profitdoel of een
lokaal goed-doel project. Het enige verschil is dat de opbrengst
integraal naar het steunen van een maatschappelijk project gaat. Let
echter wel goed op verborgen kosten. Dit komt o.a. ook aan bod in de
bijdrage over SMS campagnes.
Besluit. Het
gebruik van sociale netwerksites om geld te verdienen is bijzonder
interessant door het groot potentieel
dat ze bieden. Facebook bijvoorbeeld heeft op dit moment 400 miljoen
(400.000.000!) actieve gebruikers wereldwijd. In België is Netlog heel
sterk in het jongerensegment en in Nederland staat Hyves heel sterk. Dat
biedt heel veel mogelijkheden om uw bedrijf, merk of zaak een goede
push te geven. Sociale netwerksites zorgen voor extra kansen op succes.
Contacteer gerust een gespecialiseerde partner als u het professioneel
wilt aanpakken.
Volgende week deel 2: doeltreffende
non-profitacties via sociale netwerksites.
Het internet is bijna alom
tegenwoordig. Daardoor steeg het gebruik van dit medium de laatste jaren
exponentieel. Ook het internet voor privé gebruik volgde deze trend.
Maar wat geeft dit nu voor gevolg voor de bedrijven? Een enquête ven
InSites geeft deze week een beeld.
Het internet even noodzakelijk als
elektriciteit en water? Veel mensen zijn tegenwoordig
permanent verbonden met het internet. Dit gebeurt nu via heel diverse
apparaten. Natuurlijk de PC, maar ook de smartphone, pda of straks de
tablet-computer houden de mensen constant online. Als gevolg van deze
evolutie gebruiken de mensen het internet zelf steeds meer voor privé
stuff. Een eigen blog of website. Een profiel op Facebook of Netlog.
Twitteren en surfen via het mobieltje, zo gaat de modale Belg
tegenwoordig door het leven.
Doordat de mensen constant verbonden
blijven en het internet omnipresent is, vervaagt de lijn tussen professioneel en privé gebruik van
het internet. Men is toch online. Dus kijkt men snel even Facebook na
of men reageert prompt op een post of bericht. Dat dit ook vaak op het
werk gebeurt, is eigenlijk een publiek geheim. Men vermoedde wel dat dit
gebeurde, maar er was nooit echt onderzoek naar gedaan. Tot nu.
Hoe vaak surft de Belg privé op het werk? Uit
een recente enquête van het Belgisch onderzoeksbureau InSites blijkt
dat 40 procent van de werknemers
op het werk regelmatig voor privé zaken het internet gebruiken. Dat is
vrij veel, maar niet alle privé surfs duren even lang. Waarvoor surft
men zo gemiddeld privé op het werk?
49 % van de mensen gebruikt het internet voor hun persoonlijke administratie bij te
werken. Om persoonlijke mails te versturen of te beantwoorden
bijvoorbeeld;
25 % van
de werknemers regelt zijn eigen
bankzaken online op het werk. Bijvoorbeeld betalingen uitvoeren,
saldi checken, e.d.m.;
21 %
van de collega's bezoekt regelmatig de sociale
netwerksites zoals Facebook of Netlog terwijl men verondersteld
wordt om naarstig te werken.
Deze cijfers bewijzen dat het
privé surfen op het werk tot een serieus probleem kan leiden. Het is
zonder twijfel een grote kostenpost aan het worden voor veel bedrijven
of zaken. Daarom worden ook steeds
vaker regels opgelegd voor het internetgebruik op het werk. Ook
de interne controle gebeurt steeds regelmatiger en grondiger. Dit kan
gaan van het blokkeren van bepaalde sites op het eigen bedrijfssysteem,
tot vermelding en sanctioneringen via het bedrijfsreglement.
De positieve gevolgen van permanent
internet. Niet alles is echter kommer en kwel. Deze trend
heeft ook een positieve keerzijde. Surfen bijna 4 van de 10 werknemers
van tijd tot tijd voor privé zaken op het internet, dan zegt 45 procent van de ondervraagden in hun
privé tijd het internet voor hun werk te gebruiken. Professionele mails
beantwoorden b.v., maar ook afspraken regelen en agenda's up-to-date
houden, vergen maar een muisklik.
Nog een gevolg van de
permanente toegang tot het internet is dat het thuiswerken hierdoor veel gemakkelijker is geworden. Vaak betalen bedrijven (een
deel) van de kosten en bieden hun werknemers de luxe om een paar dagen
per week de files te vermijden of nutteloze reistijd te beperken.
Doordat iedereen toch permanent geconnecteerd blijft, is de plaats waar
men werkt immers minder van belang.
Een tweede gevolg is dat de rapportering tussen bedrijven en
mobiele mensen nu veel sneller
gebeurt. Vaak worden mails en berichten gewoon ter plekke beantwoord via
GSM of smartphone. En voor de mobiele brigade (vertegenwoordigers,
servicemensen, depannagedienste, ...) is er op elke hoek of
wegrestaurant wel een hotspot of andere draadloze verbinding met het
internet voorhanden. Daar kunnen iets uitgebreidere rapporten worden
bijgewerkt en verstuurd onder het nuttigen van een verdiende kop koffie.
Besluit. Het privé surfen neemt
steeds vaker een deel van de bedrijfstijd in op de werkvloer. Daar
tegenover staat dat mensen ook thuis steeds meer professionele zaken
regelen via het internet. Doordat de plaats van werken van minder belang
is, versnelt de informatieoverdracht en rapportering. De mobiele mens
is duidelijk beter geïnformeerd en sneller op de hoogte.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:surfen op het werk, privé surfen, professioneel internet thuis, thuiswerken, surfgedrag werknemers, sufgedrag belgen, surfgedrag vlamingen
13-05-2010
Tot 30 % meer respons met een goed e-bericht.
Er wordt tegenwoordig steeds meer
elektronisch of via het internet gecommuniceerd. Berichten die men op
computer ontvangt, worden op een andere manier gelezen dan gedrukte
tekst. Daarom is het nuttig om rekening te houden met een aantal goede
tips voor internet- en mailberichten.
De digitale revolutie in volle ontwikkeling. Decennia
lang communiceerden de mensen vooral met telefoon en brieven. Steeds
vaker stellen we nu vast dat deze traditionele media vervangen worden
door nieuwe media. De mensen
mailen, reageren via websites en blogs. Velen hebben een Facebook of
Netlog profiel en praten zo met elkaar.
Dat is natuurlijk ook de
moderne ondernemer niet ontgaan. Een belangrijk deel van zijn
commerciële berichten verloopt nu via
internet en e-mailprogramma's. En de meest vooruitstrevende zaken
gebruiken Facebook of een andere sociaal netwerk bij hun
bedrijfsvoering. (zie hiervoor ook het artikels over "Facebook voor
bedrijven").
Dan is het natuurlijk belangrijk om weten hoe de
mensen berichten op hun computer, tablet, pda of smartphone lezen. Zo
verbetert het leescomfort en
maakt u dat men u beter begrijpt. Uiteindelijk leidt dit tot een betere
band met uw klanten en tot meer omzet.
Een goed internet- of mailbericht maakt u op de volgende manier. Het
grootste probleem is de benadering van zo'n bericht. Een e-mailing is persoonlijker dan een gedrukte
rondzendbrief. Een e-nieuwsbrief spreekt de mensen meer aan dan een
opgestuurde folder. De grootste fout gebeurt als u een elektronisch
bericht "formeel, neutraal of ambtelijk" opstelt. Om dit te vermijden
volgt u best volgend stramien.
De titel of het onderwerp is het eerste dat wordt opgemerkt.
Een goede titel geeft direct de boodschap en de winst weer voor de
ontvanger. Hiermee wekt u nieuwsgierigheid op voor uw tekst.
Een
e-bericht zelf bestaat uit een vaste
structuur: onderwerp (titel) - inleiding - 1e alinea - rest van
de tekst. De inleiding in een korte samenvatting van het belangrijkste
punten. De eerste alinea geeft ook de belangrijkste voordelen voor uw
klant weer. Over de 80 % van de mensen lezen niet verder. Maak dus dat
deze ook uw bericht verstaan hebben.
Uw bericht zelf moet u duidelijk structureren. Gebruik korte
zinnen en een directe taal. Schrap alle overbodige woorden (meer dan 30
%) of vervang ze door duidelijke, korte synoniemen.
Langere
teksten of berichten met meerdere items trekt u uit elkaar. Gebruik korte alinea's met evt. een duidelijke kop er boven. Durf ook
voldoende witruimte tussen de blokken zetten. Dit geeft meer
duidelijkheid. En in een artikel zet u de keywords (trefwoorden) in het
vet. Wie enkel deze leest, krijgt zo een goede samenvatting te zien.
Zorg
ten slotte dat uw voorstel duidelijk en step-by-step gepresenteerd wordt. Maak duidelijk wat men
moet doen. Vraag ook om actie in uw tekst. En heel belangrijk: vergeet
zeker deadlines niet te
vermelden.
Besluit. Met
een e-mailbericht of een computerbericht spreekt u persoonlijk met uw
klant of prospect. Zorg er dus steeds voor om sympathiek, aangenaam en dynamisch te schrijven.
Maar wel steeds to-the-point blijven. Met wat oefening lukt dit perfect
voor commerciële teksten. Gebruik dus gerust a.u.b. als u een vraag
stelt. En bedank uw klant in uw
mail of nieuwsbrief voor zijn aandacht of zijn reactie. Met een goed
uitgekiend, professioneel bericht kan uw respons met ongeveer met 30 procent stijgen.
De e-voucher is iets minder bekend als
promotiemiddel. Nochtans zijn de resultaten hoger dan zonder die
techniek. Waarom zijn de resultaten hoger met een e-voucher? Hoe pakt u
dat aan en waar moet u op letten?
De e-voucher is een minder gebruikte
reclametechniek. Een voucher is eigenlijk "een promesse". Dat
is een belofte die u als
handelaar doet zodat de klant een bepaald
voordeel, product of dienst zal krijgen tegen de vermelde voorwaarden. De begunstigde
van de e-voucher moet enkel aan de gestelde voorwaarden voldoen.
Vergelijkende
tests wezen uit dat acties die gebruik maakten van een e-voucher
gemiddeld 4 tot 7 procent beter
scoorden dan met een traditionele benadering. In de praktijk kan dit een
verdubbeling van het resultaat betekenen. Een e-voucher kan worden
gebruikt om een kortingsactie te promoten, om een productsample te
verdelen, om een tijdelijke actie te stimuleren, enz. De toepassingen
zijn legio.
Waarom verhoogt het
resultaat met een e-voucher? Dat houdt voor een deel verband
met de natuur van de mensen. Een e-voucher is dus een belofte die u
maakt aan uw consument om iets te geven onder bepaalde voorwaarden. Dat
trekt aan. Nagenoeg iedereen is geneigd om zo'n "bon" te gebruiken. En
liefst zo snel mogelijk. Want iedereen krijgt graag een voordeel. De
clou zit hem dus in de belofte.
Ook speelt het mee dat een
e-voucher verspreiden, een actie
uitvoeren betekent. En elke (extra) actie levert natuurlijk
ergens resultaat op. Wie twee mailings verstuurt per kwartaal zal
-normaal gezien- meer resultaat behalen dan wie dat maar eenmaal doet.
Behalve als u niets aan te kondigen heeft natuurlijk, of als de actie
krakkemikkig en onprofessioneel wordt uitgevoerd.
Welke voordelen heeft het gebruik van een
e-voucher?
Een e-voucher trekt van nature de mensen
aan om in actie te komen. Het is immers een belofte die u maakt om iets
te geven. En dat is een heel sterke
motivator. Het grootste voordeel is louter psychologisch. Men
beweert dat de roots terug gaan naar de jeugd waar de ouders kinderen
belonen door iets te beloven als ze iets goed doen. En dat voelt goed
aan voor wie het voordeel dan krijgt.
De klant moet eerst zelf
een actie ondernemen vooraleer ze het beloofde krijgen. M.a.w. u haalt
gelijk hoe eerst commercieel resultaat
vooraleer u iets weggeeft.
Een e-voucher is tastbaar en echt. De klant kan deze
uitprinten en tonen. Hij kan er naar kijken en al beginnen dromen wat
hij met het beloofde zal doen. Bovendien twijfelen minder mensen aan de
echtheid van een voucher. Het staat zwart op wit.
Een e-voucher
wordt heel gemakkelijk doorgegeven
aan vrienden, kennissen of familie indien de begunstigde er geen
gebruik wil van maken. Dat is nl. nog zo'n eigenschap. Een voordeel laat
niemand graag verloren gaan. Wie er niet zelf kan/wil profiteren, geeft
het met de glimlach door aan iemand anders. Dat betekent wel een extra
(nieuwe) klant voor u.
Een e-voucher kan over een langere periode worden ingezet van
b.v. een kortingactie. Daar de consument een hogere waarde toedicht aan
een voucher, wordt deze beter bewaard dan b.v. een kortingsbon. Loopt
een e-voucher over een langere periode, vermeld dan wel duidelijk op de
voucher wanneer de actie stopt.
Besluit. Een e-voucher is een minder toegepast
promotiemiddel in het internettijdperk. Nochtans stijgen de resultaten
met een aantal procent. De e-voucheractie kan gerust over een langere
periode gebruikt worden waardoor in bepaalde gevallen het
succespercentage verdubbelt ten opzichte van een traditionele actie.
Een
e-voucher is een speciale techniek die wel de nodige kennis vergt om ze
succesvol uit te voeren. Ze moet er nl. authentiek en waarachtig
uitzien, anders beoordelen de mensen ze als platte reclame en werkt ze
niet echt. Voor een goed resultaat laat u ze best uitvoeren door een professionele partner.
Vijf goede redenen waar directe korting verstandig is.
Vorige week zagen we dat directe
korting als promotieactie heel voor de hand liggend is. Maar dat dit
niet steeds het meest rendabele middel is. Toch zijn er een aantal
gevallen waar rechtstreekse prijsverlaging sterk aan te bevelen is. Zo
voor de vuist weg zijn er zeker vijf goede redenen waar directe korting
heel verstandig is.
Directe korting heeft een heel sterk
argument voor. Meestal staat zo'n promotieactie voor directe omzet. Dat is een automatische
reactie van consumenten. Een voordeel wil men direct verzilveren. Niet
straks, ooit of nooit. En dat is een heel sterk motief om in bepaalde
gevallen voor een directe prijsvermindering te kiezen. Wanneer kan men
gerust opteren voor een prijsverlaging?
Als reactie op een promotieactie van een
concurrent. In dit geval moet u meestal direct reageren. Doet men
dit niet, dan loopt u kans dat een deel van uw eigen klanten op het
concurrentieel aanbod ingaan. Zo maken ze kennis met een nieuwe
leverancier en een ander product. Om dit te vermijden kunt u (tijdelijk)
de prijs verlagen. Hou wel in het oog wanneer de promotie van uw
concurrent afloopt. Langer korting toestaan dan noodzakelijk is niet
echt nodig.
Om zelf nieuwe
klanten te werven. Stel dat u een nieuwe vestiging opent in een
totaal nieuw gebied. Niemand kent uw bedrijf of uw producten. Onbekend
is onbemind, zegt het spreekwoord. En dat is een beetje zo. Consumenten
zijn geneigd om terug aan te kopen bij wie men kent of de producten waar
men mee vertrouwd is. Om nieuwe klanten te lokken kan het raadzaam zijn
om (tijdelijk) de prijzen te verlagen als introductie. Dit zal
ongetwijfeld een groot aantal mensen aanspreken die zo met u kennis
maken. Een beetje het omgekeerde als hierboven dus.
Om nieuwe producten of diensten te lanceren.
Nieuw trekt de mensen ergens wel aan uit het oogpunt van
nieuwsgierigheid. Maar als het op aankopen aankomt, spelen de meeste
mensen op zeker. Dan besluiten ze vaak om toch maar het gekende,
vertrouwde artikel te kopen. Het argument hier is dat men er meestal van
uitgaat dat nieuwe producten kinderziektes kennen. Om nieuwe zaken te
introduceren, zeker ook bij de bestaande klanten, gebeurt het frequent
dat er een verlaagde introductieprijs gehanteerd wordt.
Om eindereeksen of "winkeldochters" te
liquideren. Iedereen die handel drijft, weet dat na een seizoen
er altijd stukken onverkocht in de rekken blijven liggen. Of als men een
artikellijn stopzet, als de leverancier een product uit het assortiment
haalt, of als een seizoenscollectie ten einde loopt, blijft u vaak met
residu zitten. Meestal staan de mensen niet te springen om deze nog aan
te kopen aan de volle prijs. Hier is het enige middel om nog een deel
van deze restartikels te verkopen, de prijs verlagen. Dan wordt het wel
weer interessant voor consumenten om zo'n eindereeksen aan te kopen. En u
bent er met een acceptabele marge van af.
Om terug in de markt te komen na calamiteit
of tegenslag. Stel -extreem voorbeeld weliswaar- dat uw zaak
afgebrand is. En het risicobeheersplan van uw bedrijf werkte niet
adequaat. U heeft uw productie een tijdlang stil moeten leggen totdat
nieuwe machines geleverd werden, nieuwe gebouwen geïnstalleerd, enz. Of
uw moet uw zaak ingrijpend verbouwen en de kortste weg is om drie maand
de deur te sluiten. Consumenten blijven niet wachten (zelfs trouwe
klanten niet) en de concurrentie ligt natuurlijk glimlachend op de loer.
Om na deze pechperiode terug op te starten en het verloren marktaandeel
terug te veroveren, is een prijsverlaging een sterk middel. In no-time
zullen uw trouwe klanten terug bij u aankopen (als is het maar om u te
steunen). Bovendien kunt u zelfs nieuwe klanten bijwinnen op deze
manier.
Besluit. Directe
korting is niet altijd het meest rendabele promotiemiddel. Toch zijn er
een aantal gevallen waar dit actiemiddel met stip aangewezen is. Hou
wel goed in het oog dat rechtstreekse korting steeds een tijdelijk karakter moet hebben. Zoniet
wordt de broodnodige winstmarge gekannibaliseerd, en dat is niet de
bedoeling. Blijft u te lang korting geven op een kwaliteitsproduct dan
haalt dat uiteindelijk de waarde
van uw artikel naar omlaag in
de ogen van de consument. Communiceer dus duidelijk hoe lang de speciale
prijzen geldig zijn. En vooral, vertrouw uw actie toe aan mensen die
over de nodige expertise beschikken op uw niveau.
Vijf goede redenen voor een cadeaubon als korting.
De consumenten in het algemeen reageren
heel goed op speciale acties. Vaak denkt men hier spontaan aan korting.
Dit is (meestal) nooit het beste idee voor de handelaar. Er zijn heel
wat meer voordelen aan een cadeaubon als kortingmiddel. Hier volgt een
overzicht.
Consumenten moet je soms een duwtje in de rug
geven. De gemakkelijkste vorm is zeker wel een (paar) procent korting op
de verkoopprijs. Alleen bent u als handelaar dan ook direct een paar procent winst kwijt. Bovendien
krijgen de klanten na verloop van tijd het idee dat uw product of dienst
toch iets minder waard is dan de normale kostprijs. Niet echt een goed
idee dus.
Vaak krijgt u met creatieve middelen een veel beter
resultaat. Zeker in België biedt het gebruik van een geschenken- of
cadeaubon veel troeven. Voor ons land is het algemeen gekend dat de
mensen graag sparen en knippen.
Dat verklaart het succes van o.a. voordeelboekjes, spaarkaarten,
zegelboekjes, enz. Maar ook op cadeaubonnen zijn onze consumenten heel
tuk.
Vijf supervoordelen van de
geschenkbon.
U behoudt de normale winst op de eerste bestelling. Dat is belangrijk
ook uit het principe dat voordelen liefst voorbestemd zijn voor
bestaande klanten. En winst is precies datgene waar we moeten mee
voortdoen. Dat is ook in het belang van uw klanten zelf.
Worden
de cadeaubonnen verzilverd, dan betekent dat extra verkoop. Weliswaar gaat een bepaald bedrag van de
winst af. Daartegenover staat dat het gebruik van geschenkbons
bijkomende orders oplevert die u anders niet zou hebben gerealiseerd.
Bovendien
worden geschenkbonnen normaal doorgegeven
indien de ontvanger er geen interesse voor heeft. Typisch is ook de
houding van (groot-) moeders die hun (klein) kinderen verwennen met alle
soorten bonnen, voordeel- en kortingcheques. Wordt zo een geschenkbon
doorgegeven, dan betekent dit vaak tweemaal
winst. Meestal komt deze in handen van een onbekende persoon
zodat je gelijk een totaal nieuwe klant maakt.
Een deel van
uitgegeven cadeaubonnen wordt nooit verzilverd. U heeft daar natuurlijk
geen extra omzet, noch nieuwe klanten mee. Maar aan de andere kant heeft
zo'n geschenkbon ook niets gekost.
Zelfs
voor wie niet van plan is om een geschenkbon zelf te gebruiken, blijft
het een leuke geste om er een te
krijgen. Het gevoel alleen al dat men gratis en voor niets een
cadeautje krijgt, is leuk. Zo voelt een klant zich gelijk een beetje
meer klant. Dat schept terug een extra band met uw klantenkring.
Hoe werkt u best met de geschenkbon als
kortingmiddel.
Geef nooit een cadeaubon zomaar. Geef deze gratis mee met een
aangekocht product. U kunt een vast bedrag bepalen, of een procent nemen
op het aangekochte bedrag. Een laatste mogelijkheid is een procent
vermelden dat geldt op een volgende aankoop.
Stel wel een
periode in waar de geschenkbon kan gebruikt worden. Vermeld deze geldigheidsduur ook duidelijk op de
cadeaubon zelf.
Zet er ook steeds op dat de geschenkbon nooit
kan worden ingewisseld tegen geld.
U kunt evt. wel toestaan dat hij gedeeltelijk wordt gebruikt.
Natuurlijk moet het steeds mogelijk zijn om een duurder product te
kopen, mits opleg van het verschil.
Vermeld ook duidelijk dat
het toegestaan is om de cadeaubon door
te geven aan vrienden, kennissen, ... Eventueel kunt u een leuke
geschenkenveloppe voorzien zodat uw cadeaucheque als geschenk kan worden
gebruikt.
Voorzien altijd een invulvak
waar de naam, adres, telefoon en e-mailadres van de klant moet worden
ingevuld als men de cadeaubon wil verzilveren. Zo houdt u uw
adressenbestand voor marketingdoeleinden op peil.
Besluit. Een cadeaubon is een heel
interessant promotiemiddel. Het kost niets zolang deze niet gebruikt
wordt. Wordt hij wel verzilverd, dan krijgt u hierdoor automatisch extra
omzet en/of nieuwe klanten. Een geschenkbon is dan ook een van de
rendabelste middelen voor promotieacties.
Online bedenktijd, nieuwe sperperiode en koppelverkoop.
De nieuwe wet op de
marktpraktijken is op 12 april 2010 verschenen in het Belgisch
Staatsblad. Daarmee zijn een aantal wijzigingen een feit met betrekking
tot de sperperiode, koppelverkoop en de betalingsvoorwaarden voor online
shops. Deze nieuwe wet gaat in voege vanaf 12 mei 2010.
De nieuwe sperperiode: korter en voor een
paar sectoren.
De sperperiode is de tijd voor de vaste
soldenperiodes waar handelaars geen
korting meer mogen toestaan op de normale verkoopprijzen. Er
waren wel een aantal uitzonderingen, b.v. voor uitverkoop wegens
verbouwingswerken, einde handelshuur of stopzetting activiteit. Maar
grosso modo was deze wet vrij strict en algemeen. Dat is nu dus verleden
tijd.
Met de nieuwe wet geldt nog enkel een sperperiode voor
kleding, schoenen en lederwaren.
Alle andere producten mogen lustig het ganse jaar door prijsverlagingen
toepassen. Let wel: als handelaar moet je kunnen aantonen dat je
minimum 30 dagen voor de korting
de (hogere) prijs hanteerde waarop je nu de verlaging toepast.
Met
de nieuwe wet loopt de sperperiode nu van 6 tot 30 juni voor winkeliers die kleding, fijne
lederwaren en schoenen verkopen.
De vaste soldenperiode zelf
geldt voor alle producten. Dus
niet alleen voor seizoensgebonden artikels. De soldenperiodes blijven
zoals vanouds van 1 tot 31 juli voor de zomersolden en van 1 tot 31
januari voor de wintersolden. Hier wijzigt niets.
Koppelverkoop nu ook in België officieel
toegestaan.
Men spreekt van koppelverkoop als men samen met
een bepaald product een tweede artikel
gratis, of tegen een erg lage prijs, meelevert. De voorbeelden in het
buitenland zijn legio. Denken we maar aan een GSM voor 1 euro bij het
afsluiten van een abonnement bij een provider. Maar in België mocht het
tot nu eigenlijk niet. Daar is nu verandering in gekomen.
Met
de nieuwe wet op de koppelverkoop mag nu ook in België als promotie een
product gratis, of aan sterk gereduceerde prijs, meeleveren bij
een ander product. Dit mag in principe voor alle producten, behalve voor
financiële diensten, waar wel
nog een verbod op koppelverkoop van kracht blijft.
Er blijven
wel een aantal beperkingen van kracht. Als handelaar mag u nog steeds
niet verkopen met verlies. Met
een heel beperkte winstmarge daarentegen mag nu wel. Ook dit is een
versoepeling van de wetgeving.
En wie de waarde van de twee
(of meer) gekoppelde artikels afzonderlijk vermeldt, mag dit enkel doen
als de producten ook afzonderlijk
kunnen aangekocht worden. Is
dit niet het geval, en kan u de artikels niet afzonderlijk aankopen, dan
afficheert u enkel 1 prijs voor het totaal pakket.
Gewijzigde betaalvoorwaarden voor online
verkoop.
Samen met de nieuwe soldenwet zijn ook de
betaalvoorwaarden voor online shops iets vereenvoudigd en is de
bedenktijd verdubbeld.
Voorheen had elke consument die online
producten aankocht zeven dagen de tijd om deze terug te sturen aan de
online verkoper. Met de nieuwe wet bedraagt deze bedenkperiode 14 dagen. Binnen deze
periode mag de koper de goederen terug bezorgen. Let wel: de kosten voor
het terugbezorgen blijven wel ten laste van de koper.
En nu mag
de online verkoper ook direct om de
betaling van de online aankopen vragen. Vroeger mocht dit in
principe enkel nadat de bedenktijd verstreken was. Maar in de praktijk
gebeurde dit meestal toch niet, zodat met de nieuwe reglementering de
wet eigenlijk aangepast wordt aan de feitelijke realiteit.
Verder
blijft het ongewijzigd dat de
online consument de aangekochte goederen mag terugsturen zonder opgave
van redenen en dat de Belgische webwinkels verplicht blijven om de
aankoopprijs terug te betalen.
Besluit.
Met
deze nieuwe wet op marktpraktijken vereenvoudigt de Belgische overheid
een aantal regels in de praktijk en zorgt zij ook dat de wetgeving over
de koppelverkoop in regel komt met de Europese Wetgeving. De nieuwe wet
is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 12 april 2010 en treedt
officieel in werking vanaf 15 mei 2010.
Steeds meer mensen raken vertrouwd met
het gemak van online shoppen. Maar niet alles is peis en vree. Er
liggen kapers op de loer. Met enige regelmaat steken verhalen van online
gedupeerden de kop op. Niet alle online verkopers zijn blijkbaar te
vertrouwen. Hoe kan je als argeloze consument in alle veiligheid kopen?
En wat kan je als online verkoper doen om vertrouwen te bieden aan de
kopers op het internet?
Gevaren
van het online kopen. Het internet is in wezen vrij anoniem.
Wie dit wil, kan gerust een valse identiteit aannemen. In tegenstelling
tot de werkelijke wereld zien we de andere partij immers niet fysisch.
Toch moet men het onderscheid maken tussen twee soorten webverkopen.
Enerzijds zijn er de gekende veilingsites
en online verkoopsites waar iedereen gratis producten kan
verkopen. Aan de andere kant kennen we de reguliere webshops waarmee mensen of bedrijven producten
of diensten via het internet verkopen. In beide gevallen zijn er een
aantal controlemogelijkheden om zeker te zijn dat je de gewenste
artikels ook effectief zal ontvangen na betaling.
Let wel, 100%
zekerheid heb je enkel maar in een fysieke winkel. Maar toch heb je als
online koper een aantal zaken die je kan in het oog houden om zo veilig
mogelijk aan te kopen op het internet.
Veilig aankopen op gratis veilings- en koopjessites. Op
de (anonieme) veilingsites en de gratis verkoopsites kan iedereen
artikels te koop stellen. Op de E-bay's, Kapaza's en andere koopjessites
is het gemakkelijk om zich te
registreren en om producten te koop te stellen. Meestal gebeurt dit
zelfs gratis. Malafide gasten
kunnen zich zonder problemen een fake identiteit aanmeten en fictieve
foto's van artikels online gooien. Hier zijn de detectiemogelijkheden
voor frauduleuze zaken iets moeilijker. Toch kan je op volgende letten:
Wantrouw
(merk) producten die aan een ongelooflijk lage prijs te koop gesteld worden. Te mooi om waar te zijn
bestaat ook in internetland meestal niet.
Ga nooit in op een
goedkoop aanbod waarvan je een lot
(grote hoeveelheid van hetzelfde product) in eens moet aankopen.
Vertrouw
zeker geen betaalwijze die gebruik maakt van geldtransferorganisaties zoals Western Union e.d. Dit is
nl. een wijze om geld snel over te wereld te versluizen.
Kijk
toch even wie verkoopt. Zie je geen adres of een (fictief) adres in Tsjetsenië, de
Maladiven of andere Togo's, dan moet er toch al een belletje rinkelen.
En
kijk even verder of er misschien nog andere
artikels van dezelfde online verkoper te vinden zijn of als deze
persoon regelmatig zaken te
koop stelt. Wie van tijd tot tijd de veilingsites bezoekt, kent al gauw
de actieve verkopers. Kom je iemand een aantal maanden naeen tegen, dan
is dat een goed teken.
Het kan ook perfect zijn dat de online
aanbieder op een veiling- of koopjessite een regulier bedrijf is dat op deze manier van zijn overstock
of restanten wil af geraken. Of het is een winkel die dit kanaal
gebruikt om mensen naar de eigen website te lokken. In deze gevallen
verhoogt de betrouwbaarheid natuurlijk ook.
Veilig aankopen op online shops. Wil
je een degelijke online handel uitbouwen via het internet, dan kan dit
natuurlijk ook. Veel gekende bedrijven of handelaars starten
tegenwoordige met een eigen webshop of met verkoop via het internet. Dit
is dan eerder een aanvulling op
het fysisch verkooppunt of een moderne vorm van zakendoen. Kenmerkend
voor deze soort internet winkels is dat de mensen achter de online shop
te traceren zijn op het internet
en dat de organisatie van de webshop aan wettelijke criteria voldoet. Hoe kun je als consument
zeker zijn dat je veilig koopt via het internet?
Controleer de identiteit van de internet
verkoper. Zoek even of je op naam van de online verkoper een fysische
zaak terugvindt. Een website misschien, een bedrijfsadres,
telefoonnummer, foto's, ... Via de zoekmachines geraak je snel aan een
groot aantal inlichtingen over werkelijke bedrijven.
Kijk na of
de webshop professioneel gemaakt
is en als alle stappen van een normale online shop er op voorkomen. Als
je recensies of beoordelingen
van eerdere kopers terugvindt is dit ook een pluspunt. Ook als je
eenvoudig met de verkoper (via e-mail of telefoon) in contact komt wekt dit vertrouwen.
Misschien
vind je zelfs een keurmerk of
een erkenning van de webshop. Unizo verstrekt een e-commercelabel aan
online shops die te vertrouwen zijn. Ook Be-commerce verleent een
trustcertificaat aan online shops. Zo'n erkenning biedt enige zekerheid
want enkel organisaties die de zaken op orde hebben, kunnen ze bekomen.
Ga
na op de webshop of deze in regel is met de wetgeving (zie ook artikel "wat
zegt de Belgische E-commerce wetgeving"). Vind je het BTW of
ondernemingsnummer van de zaak dan kan je via het internet controleren
hoe het met de winkel gesteld is. Wie regelmatig de balansen neerlegt,
winst maakt en al een tijdje bestaat, is meestal meer te vertrouwen dan
wie niet gevonden wordt op het internet.
Beslis je dan
uiteindelijk om een product via het internet aan te kopen, kijk dan goed
na of de betaling gebeurt via een beveiligde
betaalomgeving. Als de betalingen gebeuren via een veilig
betaalloket van Ogone
b.v. en je kan met Visa, MasterCard, online bankknoppen, enz. de
producten betalen, dan zit het wel goed. Malafide personen maken nl.
meestal geen gebruik van deze veilige betaalkanalen.
Kopen op het internet, hou ook volgende in
gedachten?
Geef nooit je bankkaartgegevens in op een
site op eenvoudig verzoek. Doe
dit enkel maar indien je betaalt via een veilig betaalloket van b.v.
Ogone.
Doe nooit online betalingen als je geen orderbevestiging
hebt gekregen waar de wettelijke
bedenktijdclausule op staat. Dit is verplicht als je regulier
zaken wilt doen via het internet.
Ga er nooit automatisch van
uit dat de tegenpartij wel te vertrouwen is. Bij de minste twijfel kan
je eenvoudigweg even informeren:
wat het fysieke adres is van de zaak, hoe producten in geval van
beschadiging terugbezorgd kunnen worden, ... Louche zaken zijn vaak niet
gemakkelijk te contacteren of antwoorden niet vlot op duidelijke
vragen.
Vertrouw je het nog niet helemaal: informeer dan even
bij je vrienden op Facebook,
Netlog e.a. sociale netwerksites. Dit is vaak een heel snelle en
doeltreffende manier om de ervaring van anderen te kennen over een
bedrijf of product.
En tenslotte, word je toch het slachtoffer
van een frauduleuze handelaar, leg dan zeker klacht neer bij de FCCU
(Federal Computer Crime Unit) van de overheid. Hoe sneller de malafide
internethandel een halt wordt toegeroepen, hoe veiliger het internet zal
zijn voor zowel consumenten als eerlijke online handelaars.
Besluit. Kopen en verkopen via het
internet gaat snel en eenvoudig. Met bovenstaande tips voor veilig
aankopen op het internet beperk je de risico's zoveel mogelijk. Wil je
toch je zaak met een online shop uitbreiden, kies dan zeker voor een professioneel gemaakte webshop en
doe beroep op een vakbekwame internet
partner.
De trend van de laatste jaren zet zich
verder door. Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een snelle
internetverbinding. Markant is ook de doorbraak van de sociale
netwerksites in België. Hierdoor wordt sociale netwerkmarketing een
belangrijk middel om producten of diensten te promoten. Hoe is nu de
internet situatie in België.
Steeds meer mensen beschikken over internet in België.
Eind
2009 telde ons land meer dan 3.100.000
actieve internetaansluitingen. Dat was een stijging van meer dan 6,7
procent ten opzichte van het vorig jaar. Dit meldde ISPA, de Belgische
vereniging van leveranciers van internetdiensten. Het waren vooral de gewone mensen die massaal online
gaan. In totaal zijn nu meer dan 2,5 miljoen Belgen via het internet
bereikbaar. En er waren begin 2010 bijna 540.000 bedrijfsaansluitingen.
Belangrijk
om weten is ook dat bijna 98 procent van de internetaansluitingen snelle verbindingen zijn. Dat geldt
zowel voor de residentiële gebruikers (gezinnen) als voor de bedrijven.
In totaal zijn er nog zo'n 60.000 inbelverbindingen actief, maar
algemeen gesteld mogen we er van uitgaan dat quasi iedereen beschikt over een glasvezel- of breedbandverbinding met
het internet.
De sociale
netwerksites veroveren hun plaats in het internetlandschap.
Onderzoek
naar het surfgedrag van de Belgen leert dat begin 2010 meer dan 4 miljoen landgenoten (regelmatig)
sociale netwerksites bezoekt. Dat is een 69 procent van de
internetgebruikers. Daarmee zijn de Facebooks, Netlogs, MySpaces, enz.
definitief een belangrijk promotiemiddel geworden. (zie hierover ook het
artikel over 5 doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren - deel 2)
De
meeste surfers zijn lid van twee of
meer verschillende sociale netwerksites. Het valt vooral op dat
de mensen het vooral privé
gebruiken, in hun vrije tijd dus. Daarmee kwalificeren deze netwerksites
zich ten volle als de nieuwe marktplaatsen van de maatschappij. Men
ziet ook een constante in het gebruik van de sociale netwerksites. De
meeste gebruikers zijn trouwe bezoekers van deze sites en denken niet aan afbouwen van hun surfgedrag,
integendeel.
Welke sociale
netwerksites gebruikt men in België en hoe?
In ons land is Facebook met voorsprong het
populairst. Met over de 57 procent gebruikers ligt ze ver voor op Netlog, die met 12 procent ook een
belangrijke speler is. Het profiel van de Netlog bezoekers is wel jonger
dan dit van Facebook. De gemiddelde Belgische gebruiker heeft 133 online vrienden. Dat is iets
minder dan het gemiddelde dat 195 vrienden bedraagt. Gemiddeld logt de
Belg tweemaal per dag in op zijn
sociale netwerksites.
Er zijn twee types van adepten. Er zijn de
kijkers, mensen die veel
inloggen maar zelden actief deelnemen. Deze groep maakt zo'n 14 procent
van de gebruikers uit. Daarnaast zijn er de frequente gebruikers. Een 26 procent van de bezoekers logt
heel regelmatig in en schrijft telkens zelf ook iets neer.
Zijn de professionele netwerksites
belangrijk in België?
Alhoewel de groep professionele
gebruikers duidelijk minder groot is, betekent het toch wel een
belangrijke groep. Een 16 procent
van de internetgebruikers maakt er deel van uit. Hier spant LinkedIn de
kroon met de meeste adepten. Een tweede verschil is de
bezoekfrequentie. Gemiddeld surft men 9-10
maal per maand naar de professionele netwerksite. Dit is
duidelijk lager dan het gemiddelde van 2x per dag op de sociale
netwerksites.
Indien u gebruik maakt van zo'n netwerksite voor de
promotie van uw artikels of diensten via het internet, hou dan wel voor
ogen dat het professionele gebruikers zijn. Met andere woorden, pas ook
uw berichten aan deze doelgroep aan. Gebruik ze voornamelijk voor
berichten of informatie voor uw professionele sfeer.
Besluit.
De sociale netwerksites
zijn een belangrijke factor in België. Doordat de mensen er heel
regelmatig naartoe surfen en doordat ze dit voornamelijk doen in een
ontspannen, privé sfeer zijn ze een heel
doeltreffend middel voor e-promotietoepassingen. Daarom kan
promotie via de sociale netwerksites een sterke meerwaarde leveren voor
het succes van uw promotieacties.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:sociale netwerksites, facebook, netlog, myspace, linkedin, sociale netwerkmarketing, promotie sociale netwerksites, internet in België, informatie over internet in België, online marketing
16-03-2010
Vijf doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren (deel 2)
Vorige week las u over een aantal
goede middelen om de werking en het resultaat van een webshop te
verhogen. Wie een succesvolle webshop of website wil hebben, meet dit
steeds af aan het aantal bezoekers. Deze week geven we u vijf goede tips
om meer bezoekers en kopers tot op uw site te krijgen. Daarvoor
gebruiken we vnl. relatiemarketing.
Het gewijzigd koopgedrag van de mensen. Vaak
wordt beweerd dat het koopgedrag van de mensen veranderd is door het
internet. Ik denk niet dat dit klopt. Tegenwoordig spelen m.i. nog
steeds dezelfde koopmotieven als
vroeger. Alleen is de praktische invulling wel aangepast aan het
internet.
In de pre-internet tijd wist elke handelaar de sterkte
van mond-aan-mond reclame.
Klanten gaven hun commentaar aan familie, vrienden en kennissen door.
Goede kritieken betekende steeds een groot voordeel om nieuwe klanten te
maken. Het heeft zijn reden dat nog steeds de persoonlijke aanbeveling
de sterkste vorm van reclame is voor een product of dienst. En voor
het internettijdperk waren een aantal plaatsen waar mensen elkaar
troffen en met elkaar praatten. Denken we maar aan horecazaken, aan de
markten of aan verzamelpunten zoals de schoolpoort, bushaltes, stations,
enz.
Tegenwoordig gebeurt dit nog net evengoed. Het enige
verschil is de plaats waar deze informatie uitwisseling gebeurt. In de
huidige, moderne tijd gebeurt de mond-aan-mondreclame via recensies op websites of webshops. En
de marktplaats is vervangen door de sociale
media zoals Facebook, Netlog, MySpace en andere Twitters. En
hier gaan we nu gebruik van maken voor onze moderne reclame.
Vijf moderne reclamemiddelen om meer te
verkopen. In tegenstelling tot vorige week gebruiken we voor
de volgende promotie de kracht van de sociale netwerken,
discussiegroepen of recentiemogelijkheden. Deze moderne manier van
promotievoeren is erg arbeidsintensief. Wie echt goed wil scoren doet
ook best beroep op professionele mensen, want het gaat tenslotte om uw imago. Wie dit met kennis van
zaken aanpakt, is verzekerd van een heel goed rendement uit deze acties en dit gedurende lange tijd.
Laat de mensen op uw
webshop een waarde toekennen
aan uw producten of diensten. Dit is een heel effectieve manier om
mensen te overtuigen dat uw aanbod heel goed is. Scores van 4 of 5 op
vijf zorgen er voor dat men meer vertrouwen heeft in uw producten. Er
mag evt. tekst bij voorzien worden, maar eigenlijk hoeft dit niet.
Gewoon de waarde is genoeg.
Meng u in discussies op discussiegroepen, chatsessies,
klantengroepen, enz. De truc is hier om quasi ongemerkt de aandacht van
alle deelnemers op uw webshop of op uw producten of diensten te
vestigen. Het resultaat is wel dat de meeste deelnemers zeker eens tot
op uw site komen kijken.
Zet bepaalde artikels, einde reeksen,
licht beschadigde producten, enz. te koop op gratis verkoopsites, veilingsites, zoekertjessites, ...
Deze gratis sites trekken normaal veel mensen aan die regelmatig
terugkomen. Zorg in uw beschrijving natuurlijk dat men ook nieuwsgierig
geraakt in de producten op uw eigen webshop. Ook dat trekt gegarandeerd
nieuwe mensen aan.
Gebruik de reclamemogelijkheden van de sociale netwerksites om "vrienden"
naar uw webshop te lokken of om hen uw promoties te laten kennen. Het
eenvoudigste is natuurlijk om uw vriendengroep te informeren. Maar u
kunt ook een advertentie nemen op de sociale netwerksite, een paar
speciale groepen creëren rond een thema of onderwerp, enz. De kwestie is
hier om inventief te zijn en te blijven. Maar dit genereert zeker een
trouw koperspubliek.
Tenslotte kunt u ook een blogfunctie toevoegen aan uw webshop
zodat uw klanten reacties met elkaar kunnen delen, bepaalde producten
becommentariëren of hun mening geven over nieuwe zaken. Deze optie kost
iets meer tijd en geld, maar het biedt de mogelijkheid om de deelnemers
aan uw blog haarfijn te leiden naar de producten of aanbiedingen die
voor u meest interessant zijn.
Besluit. De
sociale netwerken zijn heel sterke promotiemiddelen voor de moderne
ondernemer. Ze zorgen er voor dat men nu impact krijgt op de troeven van
persoonlijke aanbeveling en deze zelfs tot een zeker niveau kan sturen.
Waar dit vroeger niet mogelijk was (men kon enkel het oordeel van
andere ondergaan) is het nu wel mogelijk om een positief beeld te creëren van uw
goederen of diensten bij deze groepen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Tags:affiliate marketing, mond aan mond reclame, relatiemarketing, sociale media, sociale netwerken, Facebook, netlog, blogreclame, chatreclame
10-03-2010
Vijf doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren (deel 1)
Met een webshop verkoop je goederen en
diensten via het internet. Een goede online shop is zo ontworpen dat je
snel de artikels terugvindt. Maar sommige internetwinkels werken beter
dan andere. In dit artikel vindt u vijf tips om het succes van een
webshop te stimuleren en om meer verkoop te realiseren. Volgende week
volgt de tweede serie.
Waarom
werkt een webshop niet goed? Deze vraag is niet eenvoudig te
beantwoorden. De mogelijke oorzaken kunnen nl. heel divers zijn. De fout
kan technisch zijn: bepaalde
links die niet (meer) werken, essentiële velden of functies die
ontbreken, onduidelijke structuur of indeling, ... Maar vaker is de
hoofdoorzaak een te geringe bekendheid
van de webshop of van de artikels die online verkocht worden.
Om
de relatieve onbekendheid van een webshop te verbeteren bestaan een
aantal goede promotiemiddelen. Deze week geven we met vijf doeltreffende
tips een aantal maatregelen die u zelf
kan sturen of laten uitvoeren. Volgende week volgt een tweede
serie tips die gebruik maken van externe middelen om uw bekendheid te
verhogen.
Vijf eigen
promotiemiddelen om het succes van uw site te verbeteren. In
deze eerste serie ligt de klemtoon op promotiemiddelen of -acties die u,
als webshopeigenaar, zelf in de hand
heeft. Een aantal betekent extra kosten en een aantal enkel extra werk.
Google reclame geeft een eenvoudige
reclameboodschap weer naast relevante zoekresultaten van google zelf en
van partnersites. U kunt het effect nog verhogen met beeldadvertenties
of specifieke reclame die vertoond wordt op pda's, smartphones, Google
Maps, ... Meer informatie vindt u terug bij de "tips voor E-promotie" op
www.2trees.be of via
deze link.
Met een periodieke e-nieuwsbrief trekt u de aandacht op interessante
aanbiedingen, artikels of tijdelijke voordelen. Een e-nieuwsbrief
verhoogt de productbekendheid of leidt direct tot een boost in verkoop.
Een aantal tips staan bij de "tips voor E-promotie"
op www.2trees.be of via
deze link.
Adviseer voor de hoofdartikels ook de
aanverwante of bijhorende producten.
De bezoekers vinden het nuttig om te weten wat bij elkaar hoort. Maar
vooral kan het uw omzet gevoelig laten stijgen. Meer tips leest u bij de
"informatie voor webshops"
op www.2trees.be of via
deze link.
Trek de aandacht naar de nieuwste artikels van uw webshop. Dit
gebeurt best met een promotievak bij de vaste navigatie van uw webshop
zodat de nieuwe producten steeds zichtbaar zijn. Nieuw trekt steeds aan.
Meer tips vindt u eveneens bij de "informatie voor webshops" op
www.2trees.be.
Beloon trouw.
Dat is heel belangrijk om een langdurige relatie met uw klanten op te
bouwen en om hen te stimuleren om zoveel en zo vaak mogelijk bij u te
bestellen. U kunt klantentrouw belonen of omzettrouw. Hiervoor bestaan
een aantal heel goede middelen zoals geschenkencheques (genereert extra
omzet en nieuwe klanten), extra korting boven een bepaalde prijs (leidt
tot hogere volumes), de online klantenkaart (verhoogt de fideliteit),
gratis geschenk of gratis levering vanaf bepaald bedrag, enz. Even
uittesten en dan kijken wat best werkt in uw branche en bij uw klanten
is hier de boodschap.
Besluit. Het
opstarten van een e-shop is meestal niet voldoende om snel succes te
krijgen. Een nieuwe winkel (ook een online shop) leidt wel altijd direct
tot meer omzet en klanten. Maar een snelle groei in omzet en nieuwe
klanten moet je aanzwengelen.
Alhoewel de kosten minder zijn dan
bij traditionele reclame en het effect precies kan worden geweten, doet u
best beroep om een gespecialiseerde partner. Indien uw e-promotie met
kennis van zaken wordt ontwikkeld en uitgevoerd haalt u gegarandeerd
sneller een goed resultaat. Hou steeds voor ogen dat ook dit succes moet
groeien.