2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
25-11-2009
Het geheim van een efficiënte Google reclame.
Elke dag gebruiken
miljoenen mensen in België de zoekmachines om zaken op te zoeken via
het internet. Onderzoek wijst uit dat men dit hoofdzakelijk doet om
informatie te bekomen over producten, diensten of bedrijven. Deze
inlichtingen zoekt men dan nog voornamelijk op het moment dat men ze
werkelijk nodig heeft. Daarom is SEA (search engine advertising), ook
adverteren naast de zoekresultaten, een heel doeltreffend reclamemiddel.
Waarom meeste resultaat met Google Advertenties.
Van
alle zoekopdrachten in België maakt ruim 93 procent gebruik van de
zoekmachine Google, die daardoor onbetwistbaar de marktleider is. Het
succes van Google wordt verklaard door het relevantie principe.
Google streeft er naar om steeds die informatie te tonen die het best
een antwoord geeft op de opgegeven zoekcriteria. Bovendien doet zij dit
zo snel, duidelijk en overzichtelijk mogelijk.
Google neemt deze dominante positie reeds jaren in op wereldvlak. Dit komt doordat zij dagelijks blijft verder werken om haar zoektechnologie te verbeteren
en performant te houden. Door continue kleine aanpassingen en
verbeteringen maakt zij trucage quasi onmogelijk en zorgt zij dat de
relevantie op peil blijft. Daardoor blijft Google de behaalde
voorsprong behouden.
Waarom het beste resultaat met Google Adwords.
Om klanten te werven is het belangrijk om ze in een zo vroeg mogelijk
stadium aan te spreken. Opzoekingen op het internet is nu de eerste
informatiebron bij de mensen. Daarom haal je het beste resultaat uit
een advertentie als deze verschijnt naast of boven zoekresultaten. Dit
komt omdat precies dan de mensen op zoek zijn naar informatie over je
producten of diensten. Doordat zowel de Google zoekrobot als Adwords
met zoekwoorden werken, kunnen we er voor zorgen dat je advertenties
worden vertoond zodra je (potentiële) klanten op Google beginnen zoeken
naar je producten of diensten.
Relevantie, het geheim van een efficiënte Google reclame.
Via
een aangepaste reclametekst en een uitgekiende zoekwoordenlijst zorg je
er voor dat je advertentie verschijnt als een Google gebruiker een van
de gekozen zoekwoorden intypt. Via beide criteria zorg je er ook voor
dat je de juiste doelgroep bereikt. Met verschillende
advertentieteksten kun je ook verschillende doelgroepen afbakenen. Door
een juiste opbouw vermijd je dat je online reclame verschijnt bij de
verkeerde mensen.
Betaal enkel voor een werkelijk geïnteresseerde.
Met Google Adwords betaal je enkel als iemand je advertentie aanklikt.
Dan komt deze persoon automatisch op je eigen website terecht en ziet
daar je aanbod. Je betaalt dus niet voor het aantal vertoningen van je
reclame. Dit kun je gemakkelijk zelf controleren. Als je aan Google
voor 150 kliks betaalt, dan moet je deze extra 150 bezoekers ook
terugvinden in het statistiekprogramma van je website.
Bovendien
bepaal je zelf hoeveel je wilt betalen per klik, wat het maximum bedrag
is per dag (maand) dat je wilt spenderen, wanneer en waar je
advertenties mogen verschijnen, wanneer ze moeten stoppen, enz. Het is
dus een heel flexibel en klantgericht advertentiemedium.
Betaal minder voor een hogere positie op Google.
Er
zijn twee elementen die de werkelijke kost van een Google
Adwordscampagne bepalen: de kostprijs per klik (PPK) en de
kwaliteitsscore (KS) van je advertentie. De plaats waar je Adwords
advertentie wordt weergegeven wordt bepaald door de combinatie van beide.
De kwaliteitsscore wordt o.a. bepaald door de klikfrequentie die je
advertentie behaalt. M.a.w. hoe groter het percentage kliks de
vertoningen opleveren, hoe hoger de kwaliteitsscore.
Het
bedrag per klik dat je biedt is dus niet doorslaggevend. Je
kwaliteitsscore is even belangrijk. Met dit systeem zorgt Google er
voor dat de relevantste advertenties beloond worden door een hoge
plaats naast de zoekresultaten.
Een voorbeeld. Adverteerder A biedt EUR 0,65 per klik (PPK). De advertentie heeft een KS van 1,0 procent. Adverteerder B biedt EUR 0,40 per klik (PPK). De advertentie heeft een KS van 1,8 procent.
De advertenties van A behalen een ranking van 0,65 (0,65 x 1,0 %) en komen op positie 2. De advertenties van B behalen een ranking van 0,72 (0,40 x 1,8 %) en komen op positie 1.
Zo zie je dat adverteerder B met een lagere prijs per klik toch hoger wordt weergegeven bij de zoekresultaten.
Besluit.
Met
Google Adwords reclame betaal je alleen als iemand daadwerkelijk op je
advertentie klikt. Dit is automatisch een goedkope, effectieve manier
om in contact te komen met (potentiële) klanten. Je hebt er wel baat
bij om je Google campagnes zo relevant mogelijk te laten ontwerpen.
Door gebruik van de kwaliteitsscore kun je met een lager prijs per klik
toch bovenaan de zoekresultaten vermeld worden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:internetreclame, google reclame, google adwords, google advertenties, SEA, advertenties naast zoekresultaten, google adverteren
11-11-2009
De pagerank verbeteren van uw website.
Websites die bovenaan de zoekresultaten staan, hebben alle een ding gemeen. Ze hebben een hoge PageRank. Wie er in slaagt om de PageRank te verhogen, verbetert de werking van zijn website. Hoe hoger het cijfer, hoe waardevoller de site voor de zoekmachines. Het is dus heel belangrijk om een zo groot mogelijk ranking te behalen. Een aantal duidelijke tips helpen je op weg.
Wat is de PageRank van een website?
PageRank is een theoretisch waardeoordeel van je website. Het werd ontworpen door Larry Page van Google (vandaar "Page"-rank). Het geeft depopulariteit van een site weer. Google gaat ervan uit dat een site van hoge waarde door veel mensen zal bezocht worden. Bovendien zijn er veel externe sites die links leggen naar waardevolle sites. Afhankelijk van de belangrijkheid geeft PageRank een cijfer tussen 0 en 10 aan een site.
Waarom is PageRank belangrijk voor een website?
Hoe hoger de waarde van een website, hoe gemakkelijker de site bovenaan de zoekresultaten zal worden weergegeven met de juiste zoekwoorden. Algemeen wordt aangenomen dat het positief effect van een goede PageRank begint vanaf PR-3. Sites met een lagere quotering hebben zeker een probleem. Websites met een ranking vanaf PR-3 of hoger krijgen een duidelijk voordeel voor hun werking met de zoekmachines ten opzichte van hun concurrenten die lager scoren. Daarom is het voor iedereen belangrijk om een zo hoog mogelijke PageRank na te streven.
Wat kun je doen om de PageRank te verbeteren van je website?
Er zijn twee belangrijke domeinen waar je kan op werken om de PageRank van je website te verhogen: Inhoud en Populariteit. Deze beide zaken staan met elkaar in verband. Hoe waardevoller de inhoud, hoe meer bezoekers en links je site bekomt. M.a.w. automatisch verhoogt de populariteit. Dit zorgt voor een hogere PageRank. Prima sites krijg je met een PR vanaf 5 of 6. Hoe krijg je nu een hoog rankingcijfer?
1. Zorg voor zoveel mogelijk links van en naar je site.
Je kunt proberen zelf zo veel mogelijk links te leggen naar populaire websites. Dat is het eenvoudigste. Je kunt ook een aantal interne links leggen naar andere pagina's van je eigen site. Veel belangrijker is het om zoveel mogelijk links van andere websites naar jouw site te krijgen. Dat zijn backlinks. Voor beide geldt het principe: hoe waardevoller de site is waarmee gelinkt wordt, hoe beter voor de ranking. En de links van externe sites naar jouw website zijn veel waardevoller dan links die je zelf legt.
Hoe krijg je links van andere websites naar de jouwe? Je kan je klanten en leveranciers vragen om een link naar je website te leggen. Per slot van rekening heb je gelijklopende belangen. Nog een prima idee is het aanmelden van je website op huub- of portaalwebsites. Deze worden immers door veel mensen bezocht en geven een goede score voor je PageRank. Op dergelijke manier links verzamelen is wel heel arbeidsintensief. Maar het loont.
Een aparte plaats neemt de webcatalogus dmoz in voor de ranking. Alle pagina's die er in worden opgenomen zijn persoonlijk door de redacteurs gecontroleerd en goedgekeurd op hun relevantie. Daardoor hecht Google er grote waarde aan. Bovendien neemt Google alle links van dmoz automatisch over in haar eigen webgids. Websites die vermeld staan in dmoz.be scoren zeker extra punten voor hun PageRank.
2. Zorg voor waardevolle, relevante inhoud.
Hoe nuttiger de inhoud van je website, hoe vaker mensen je zullen bezoeken. Websites die heel waardevol zijn worden vaak bewaard bij de favorieten. Ze worden aanbevolen bij vrienden en ze kennen een hoge PageRank. Zorg er wel voor dat je inhoud up-to-date blijft. Het is dus zaak om constant te werken om een nuttige inhoud te bekomen en te behouden.
Zorg er ook voor dat je inhoud goed gestructureerd wordt weergegeven. Verzorg bijzonder goed je HTML structuur. In de eerste paragraaf zet je inhoud waar veel gebruikte zoekwoorden in verwerkt worden. De opbouw van je teksten moet een duidelijk H1, H2, H3 patroon hebben. Foto's worden niet gelezen door zoekmachines. Bijschriften echter wel. Zorg er voor dat ze duidelijk, wervend en altijd aanwezig zijn.
Let er wel op dat zoekmachines graag evoluties zien, nooit revoluties. Het is aan te bevelen om constant je teksten bij te werken, uit te breiden, nieuwe inhoud toe te voegen, enz. Vermijd echter om alle inhoud plots te vervangen door een volledig nieuwe. Dan moet je weer terug beginnen met historiek op te bouwen bij de zoekrobots. En dat kost tijd. Daarom laat je website constant evolueren.
3. Voer 1x per jaar een technisch onderhoud aan je website door.
Een hoge PageRank krijg je enkel als je website technisch prima werkt. Verdwenen pagina's of afgebroken links leveren strafpunten op doordat de spiders of indexprogramma's vastlopen. Om zeker te zijn dat je website ook technisch in orde blijft, is een jaarlijks technisch onderhoud aangewezen. Je laat je wagen toch ook regelmatig keuren bij de technische controle.
Voor een jaarlijks technisch onderhoud controleren wij vooreerst of alle links nog werken. Zowel de links naar andere websites als deze tussen de pagina's onderling. We kijken de backlinks na en controleren de sitemap. Broken links en pagina's worden verwijderd. We kijken de ingebouwde zoekwoorden na en actualiseren deze lijst indien nodig. Eventueel wordt de beschijving voor de website bijgewerkt. Tot slot melden wij de website terug aan bij de voornaamste Belgische zoekmachines.
Voor CMS websites is een jaarlijks technisch onderhoud een noodzaak. Naast een broken link controle updaten wij het basisprogramma. We brengen het dan terug in de meest actuele versie. Alle security updates worden geïnstalleerd. We zuiveren de databanken uit en we ledigen de cache geheugens. Hierdoor wordt de CMS website telkens gemoderniseerd en versnelt de werking terug.
Besluit.
Een hoge PageRank is noodzakelijk indien je website hoog wilt scoren in de zoekresultaten. Om dit bekomen moet je constant werken aan een waardevolle inhoud en aan een zo groot mogelijke populariteit. En ook een jaarlijks technisch onderhoud is belangrijk en onmisbaar voor een goede website.
Van tijd tot tijd steken berichten over online betaalfraude de kop op. Steeds gaat het echter over de consumenten die de dupe worden van onterechte betalingen op afstand. Maar ook handelaars kunnen het slachtoffer worden van klanten die goederen aankopen vanuit fraudeoogmerk. Dat is ook voor hen niet leuk. Met een aantal eenvoudige tips kan je als handelaar doeltreffend betaalfraude voorkomen.
Wat is online betaalfraude?
Betaalfraude is alle handelingen die tot doel hebben goederen of diensten te bekomen zonder deze rechtmatig te betalen. Malafide consumenten kunnen gebruik maken van gevonden of gehackte bankgegevens. Ze gebruiken soms ook specifieke trucs zoals identiteitsdiefstal of phisting.
Identiteitsdiefstal is het zich uitgeven voor iemand anders. Met andere woorden, zich een identiteit aanmeten die niet de jouwe is. Dat kan onschuldig zijn, zoals b.v. iemand van 40 die zich voordoet als 18. Maar dat kan net evengoed met slechte bedoelingen zijn.
Phisting is een praktijk waarbij oplichters proberen vertrouwelijke gegevens van je te verkrijgen, zoals persoonlijke paswoorden of kredietkaartgegevens op slinkse weg. Vaak gebeurt dit door te vragen om je gegevens in te geven op een speciale, valse website die vertrouwen wekt.
Hoe kun je je als handelaar beschermen tegen online betaalfraude?
De consument (als vermeende "zwakke partij") geniet doorgaans extra bescherming van de wetgever als het over aankopen en betalen gaat. Zo hoeft klant niet zelf voor de schade op te draaien op voorwaarde dat hij zelf zijn gegevens niet aan derden heeft doorgegeven. Voor een handelaar is het echter zaak om voorzichtig, en vooral vooruitziend, te zijn.
1. Gebruik enkel gekende en te vertrouwen betaalorganisaties voor online betalingen.
Gereputeerde betaalorganisaties bieden het voordeel dat zij te vertrouwen zijn, zowel van de kant van de consument als voor de handelaar. Vertrouwenswaardige betaalkanalen zijn natuurlijk betaalknoppen van de grote banken ofkreditkaartfirma's zoals Visa, Mastercard, American Express, enz.
Er bestaan ook speciale betaalorganisaties voor internet. Wie regelmatig online koopt of verkoopt kent bijvoorbeeld PayPal. Wie met Nederland werkt vindt IDeal een prima organisatie. En zo zijn er nog een aantal organisaties die specifiek op een bepaald land gericht zijn.
Werken met gereputeerde, gekende organisaties biedt het voordeel als handelaar dat je meer zekerheid hebt dat de betalingen effectief zullen toekomen. Bovendien hebben de meeste vaak een vorm van vergoeding ofschadeloosstelling bij fraude. En wie niet met een betaalorganisatie wil werken (op elke transactie betaal je immers een commissie), kan steeds de klant eerst laten overschrijven op je rekening. Met die goeie, oude overschrijving ben je immers ook 100 % zeker als het geld bij jou toekomt.
2. Lever de goederen of diensten pas nadat de betaling op je rekening staat.
Online consumenten hebben van rechtswege het recht om een bestelling binnen de 7 dagen te annuleren zonder kosten of motivatie. Een handelaar is wettelijk verplicht om binnen de 30 dagen te leveren. Het is dus niet onverstandig om bestellingen b.v. pas na 3 weken te leveren, maar dan enkel als het geld effectief op je rekening staat.
Ben je niet geheel zeker van je stuk, of betrouw je de klant niet echt, dan kan je ook bestellingen laten leveren onder rembours. De klant krijgt de bestelling dan enkel overhandigt tegen betaling van de order. En jij krijgt dan achteraf de sommen betaald door de afleverfirma.
Tip: alhoewel consumenten nu onderhand gewoon zijn om eerst te betalen bij online bestellingen, wekt voorafbetaling toch automatisch iets van weerstand op. Zet daarom duidelijk in je online bestelvoorwaarden dat de goederen pas 3 weken na bestelling, en mits ontvangst van de betaling, worden verstuurd.
3. Werk met voorschotten voor productieartikels.
Bepaalde goederen worden pas gemaakt als ze besteld zijn. Kunstwerken bijvoorbeeld, maar ook bestellingen van invoerders of groothandels. Lever je kostbare zaken op bestelling of is de uitvoeringstermijn lang van je diensten, werk dan met voorschotten. Zo verlies je nooit alles op een opdracht en spreid je het risico van niet- of frauduleuze betalingen.
4. Gebruik een veilige betaalomgeving voor je online verkopen.
Een aantal erkende firma's leveren betaaldiensten. Voor online betalingen werken wij b.v. exclusief samen met Ogone om de betaaltransacties tot stand te brengen. Het voordeel is dat de betalingen in een beveiligde omgeving gebeuren die de klanten volledig kunnen vertrouwen. Door het opvragen van een extra securecode of beveiligingscode bij het uitvoeren van een betaling verhoogt de zekerheid. Tenslotte geniet de handelaar meestal nog van een verzekering of schadevergoeding voor fouten of fraude op de transacties.
5. Schakel je bank- of financiële instelling voor het inwinnen van informatie.
Sedert 2003 houdt de Kredietcentrale van de Nationale Bank van België de gegevens bij van de mensen die hun rekeningen of kredieten niet kunnen betalen. Alle kredietinstellingen zijn immers verplicht om achterstand of problemen te melden. Deze gegevens zijn enkel toegankelijk voor diezelfde financiële instellingen. Banken, maar ook kredietmaatschappijen of leencentrales moeten vooraf deze lijst checken vooraleer ze een nieuw krediet toestaan. Dat gebeurt ter bescherming van de consument en vermijdt dat de schulden te sterk oplopen zodat ze niet meer terug te betalen zijn.
Twijfel je aan de kredietwaardigheid of de koopkracht van een consument, dan kan het verstandig zijn om de lijst van de Kredietcentrale na te kijken. Vind je de naam en gegevens van je consument daar op terug dan is het een veeg teken en ben je normaal niet geheel zeker van betaling van je prestaties of diensten.
Besluit.
Handelaars kunnen tegenwoordig ook gemakkelijk het slachtoffer worden van onbetaalde aankopen of frauduleuze betalingen. Er zijn immers ook malafide consumenten of frauduleuze kopers op de markt. Het is nooit leuk om de aankopen niet betaald te krijgen en bovendien schaadt dit sterk de rentabiliteit van je zaak. Het loont de moeite om voorzichtig te zijn en een aantal beveiligingen in te bouwen voordat je online aankopen uitvoert.