Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • De SEO van een bestaande website kan verbeteren.
  • Vijf voordelen van goede website optimalisatie.
  • Een nieuwe website. Waar u zeker moet op letten!
  • De voordelen van een goede webshop.
  • Technisch onderhoud van een website is noodzakelijk voor een hoge ranking.
  • De voordelen van responsive websites.
  • Zelf een website onderhouden vs website onderhoudscontract.
  • Ook een goede website kan voor u online verkopen.
  • Vijf tips voor een succesvolle website.
  • Vijf tips om meer te verkopen met uw online shop.
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 09-2005
    Website, e-promotie, webshop tips.

    2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
    26-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede teksten voor webshops schrijven.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steeds meer bedrijven, handelaars of winkeliers proberen hun omzet verhogen en willen starten met een webshop. Een vaak onderkend probleem gaat over het schrijven van goede, commerciële teksten voor de online shop. Dat is niet echt eenvoudig maar met wat oefening en de volgende tips lukt het wel iets beter.

    Teksten voor webshops verschillen van website-tekst.

    Het doel van een online shop is steeds om orders te bekomen. Dat kunnen bestellingen voor producten zijn, contracten voor dienstverlening, depannageopdrachten, enz. Maar het is wel altijd de bedoeling om een klant te doen reageren zodat hij beroep doet op jouw bedrijf of zaak. Je kunt dit agressief aanpakken, zo in de trant van "Koop Nu", "Reageer hier", "Bestel Nu", ... Alleen werkt dit niet steeds goed. Het is beter om een soort finesse tentoon te spreiden en om de bezoekers aan je webshop met een commercieel vriendelijke dwang ertoe te brengen om te reageren.

    Er zijn grosso modo drie verschillende soorten teksten nodig voor online verkoop. De algemene teksten op een webshop maken het doel van de shop duidelijk, beschrijven algemeen de producten of diensten die er op terug te vinden zijn en geven uitleg over de verschillende categorieën die aan bod komen. De productenteksten geven de informatie over de artikels of diensten en de bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden leggen uit hoe jij en je webshop werkt.

    1. Algemene tekst van een webshop.

    Met deze informatie wordt de bezoeker aan een online store het eerst geconfronteerd. Samen met het uitzicht van de webwinkel zijn deze teksten meestal bepalend om te beslissen of men verder kijkt of wegklikt. Ze zijn dus heel belangrijk om goede resultaten te halen uit je online verkoop.

    De algemene teksten vertellen de bezoeker op een vlotte, commerciële manier wat de bedoeling is van de webshop, welke soort producten je er op terugvindt, voor welke soort klanten (socio-culturele categorie) ze bedoeld is en wat er onder de verschillende categorieën van goederen of diensten staat. Op basis van deze informatie kan een bezoeker nu direct weten of deze webshop voor hem/haar geschikt is, of de producten of diensten deze zijn die hij zoekt en of het bedrijf die de webshop uitbaat hem ligt. Dat laatste gebeurt eigenlijk automatisch omdat dit "ja"-gevoel gewoon ervaren wordt door het uitzicht van de webwinkel en de manier waarop de teksten je aanspreken. Je krijgt vanzelf een aarzelend, argwanend of een goed gevoel.

    Hou bij het opmaken van de algemene teksten rekening met de volgende tips:
    • gebruik bij voorkeur woorden die de mensen gebruiken om je producten of activiteit op te zoeken in de zoekmachines. Dat zijn de populaire woorden die tonen dat jij gespecialiseerd bent in je branche, maar ook dat je klanten jou zullen begrijpen. Bovendien komt je webshop hoger in de zoekresultaten als je deze woorden gebruikt;
    • vermijd echt specialisten-termen, vreemdtalige woorden of nietszeggende uitdrukkingen;
    • vermijd overdrijvingen en niet te controleren of ongeloofwaardige beweringen;
    • gebruik een direct taalgebruik en verpak je boodschap op een sympathieke manier;
    • hou de zinnen kort en to-the-point;
    • nodig de mensen ook uit om verder te gaan op je webshop.

    2. De productbeschrijving.

    De productbeschrijvingen bestaan meestal uit vier onderdelen: de naam, de korte beschrijving, de uitgebreide beschrijving en een afbeelding of foto. Deze informatie is belangrijk omdat de klant hiermee moet beslissen of hij wil ingaan op je aanbod. De terminologie wordt meestal bepaald door de artikelenbranche, de gebruiken van je streek en door de technische termen.

    Alhoewel je ogenschijnlijk weinig speelruimte hebt om inventief te zijn, hou je best volgende regels voor ogen bij het schrijven van de artikelbeschrijvingen:

    • productnaam: zet naast de productnaam zelf ook wat specifieke eigenschappen in deze regel. B.v. Ronde schaal, wit, 35 cm. Gebruik bij voorkeur de roepnaam van een product. Dit is nl. het woord dat de meeste mensen bij een zoekopdracht op het internet ingeven;
    • de korte beschrijving: dit zijn de 2-3 regels tekst die de mensen bij elk artikel zien onder te titel en naast de foto. Hier geef je de bijzondere specificaties weer in een vlot leesbare tekst. Het is de bedoeling dat de mensen, in combinatie met de foto, kunnen uitmaken of dit een artikel is dat zij graag willen hebben. De korte beschrijving is belangrijk omdat deze tekst bij elk product leesbaar is zonder dat men moet doorklikken. Gebruik bij voorkeur ook een aantal zoektermen of woordvarianten voor je artikel;
    • de uitgebreide beschrijving: is de tekst die de mensen lezen als ze geïnteresseerd zijn in je artikel. Hier staat de gedetailleerde opsomming van de eigenschappen en voordelen van het product. Let er wel op dat je algemeen verstaanbare woorden gebruikt. Zo is het voor iedereen duidelijk wat ze evt. bestellen. Deze informatie kan gerust uit productenfolders, catalogi, gebruiksaanwijzingen of instructieboeken gehaald worden;
    • de afbeelding: is belangrijk omdat dit het meest visuele is van de klant met je artikel. Niet alles is haarfijn in woorden te beschrijven. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden. Zorg er daarom voor dat de kwaliteit van de afbeelding perfect is. Werk het basismateriaal desnoods wat bij om je product zo voordelig mogelijk te presenteren. En een goede foto maakt vaak de beschrijving helder en duidelijk.

    3. De algemene bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden.

    Hou er rekening mee dat de online verkoop aan een aantal wettelijke regels en verplichtingen onderworpen is. Zo moeten er verplicht de gegevens van je bedrijf of zaak worden vermeld. En (toekomstige) klanten willen ook graag vooraf weten waartoe zij zich verplichten als ze bij jou aankopen, hoe de bestellingen worden uitgevoerd en waar zij terecht kunnen met vragen of klachten. Daarom is ook deze categorie van belang want ze wekt vertrouwen of wantrouwen in je zaak.

    • Vermeld de volledige, correcte bedrijfsgegevens zoals naam, rechtsvorm, adres, telefoon, fax, RPR, ondernemingsnummer of BTW nummer, e-mailadres, enz.
    • Gebruik duidelijke, klare taal voor je verkoopsvoorwaarden. Ambtelijke formuleringen en "juridische" terminologie is te vermijden want ze schrikken eerder de mensen af dan dat ze vertrouwen wekken;
    • Structureer deze informatie zodat de bezoekers met een paar klikken de informatie kunnen lezen die hen interesseert en deze overslaan die ze niet willen lezen;
    • Zorg dat de mensen steeds verder kunnen shoppen vanaf deze rubrieken. Vaak begint men nl. te shoppen, om plots te willen nakijken hoe bestellingen verlopen, en om daarna gerustgesteld verder te winkelen;
    • Laat het deel wettelijke informatie nalezen door je juridische en door je financiële raadgevers. Vaak heeft je verzekeringsbedrijf, bedrijfsadvocaat, boekhoudkantoor of hoofdleverancier eigen mensen die bepaalde risico's vooraf goed kunnen inschatten. Dan is het ook eenvoudig om deze gevallen alvast te bespreken bij deze algemene voorwaarden. Een verwittigde handelaar is er twee waard...
    Goede, commerciële en klantvriendelijke teksten schrijven voor webshops is niet eenvoudig. Maar met bovenstaande richtlijnen kom je al een heel eind. Het beste resultaat bekom je als je werkt in 3 fases. Het principe is vrij simpel: begin met degelijk onderzoek, verwerk deze informatie op een klantvriendelijke manier en verfijn de teksten aan de hand van de marktinformatie na een paar maand. Deze werkwijze diepen we graag een volgende keer uit.

    Wil je binnenkort starten met internetverkoop of met een eigen webshop? Een goede voorbereiding is onmisbaar voor een goed resultaat achteraf. Neem gerust en volledig vrijblijvend met ons contact op.

    26-08-2009 om 12:34 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:KMO webshop, tips voor webshops, teksten voor webshops, online shop, tips voor webshops, internet verkoop, webshops, online shops, webwinkels, goede teksten voor webshops, webverkoop, online sales
    19-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het internet in België
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zopas gaf DNS een nieuw rapport vrij met de laatste gegevens over de toepassing en het gebruik van het internet in België. DNS is de Belgische regulator van de .be domeinnamen en internetdiensten. De internetwaakhond zeg maar. En deze gegevens zijn belangrijk voor elk die het internet gebruikt voor persoonlijke, of zakelijke doeleinden. Hier volgen de actuele internetgegevens.

    Websitegegevens in België.
    • Aantal .be domeinnamen: 860.000
    • 70 % zijn actieve websites (605.067), waar een .be website gekoppeld is;
    • 57 % van de websites (345.000) gebruiken java-script;
    • 56 % van de websites (338.000) gebruiken css voor hun opmaak;
    • 43 % van de websites (260.000) bestaan maar uit 1 pagina;
    • 27 % van de websites (163.000) bestaan uit meerdere pagina's;
    • 27 % van de websites (163.000) gebruiken keywords om beter gevonden te worden door zoekmachines;
    • 16% van de domeinnamen (137.000) zijn inactief;
    • 14 % van de domeinnamen (85.000) linken door naar een andere actieve website;
    • 13 = gemiddeld aantal links per website;
    • 11 % van de websites (66.500) gebruiken flash toepassingen voor b.v. animaties of webvideo's.

    Het feit dat op zeven op tien domeinnamen effectief een website is gebouwd, betekent dat een domeinnaam geen gadget meer is, volgens DNS. Dit is duidelijk het bewijs dat het internet belangrijk is voor elke onderneming of zaak om zich te tonen. De enige reden waarom dit zo is, ligt bij de consument. Deze gebruikt het internet volop om zich te informeren of om zaken op te zoeken. Een goede website is meer dan ooit onmisbaar voor elke moderne ondernemer.

    Toch zijn er nog zo'n 137.000 domeinnamen inactief. Dat betekent echter niet dat ze niet gebruikt worden. Wie een domeinnaam bezit, kan nl. automatisch eigen e-mailadressen activeren, zelfs zonder er een website actief is. E-mailadressen worden namelijk ingesteld door hostingfirma's, zoals b.v. SiteHosting uit Merelbeke (www.sitehosting.be). Dus ook zonder website kan je berichten versturen en ontvangen via je eigen domeinnaam.

    Slechts 27 % van de websites gebruiken momenteel keywords. Nochtans is dat heel belangrijk om vlot gevonden te worden op het internet. Zoekmachines geven nl. een lijst weer met websites die het best voldoen aan jouw criteria. Deze criteria laat een surfer kennen doordat hij zoekwoorden ingeeft in het zoekvenster. Het gebruik van keywords maakt het gemakkelijker voor de zoekmachines om de inhoud van je site op te slaan en later weer te geven. Een concreet resultaat is dan ook dat je website sneller hoger vermeld wordt in de lijst met zoekresultaten. Het gebruik van keywords een een onderdeel van het optimaliseren (SEO) van ene website.

    Internetaansluitingen in België.

    Websites zijn één ding. Even belangrijk is het aantal mensen dat beschikt over toegang tot het internet. Want het zijn tenslotte de mensen die het internet gebruiken om de websites te bekijken en om evt. online bestellingen te plaatsen.

    Volgens de gegevens van ISPA België, dit is de Belgische vereniging van internetleveranciers, zijn er momenteel 2.906.603 actieve internetaansluitingen. Dat betekent niet dat er maar 2,9 miljoen gebruikers zijn in België. Bijvoorbeeld in een gewone gezinssituatie is er meestal 1 internetabonnement actief maar dat wordt door gemiddeld bijna 3 mensen gebruikt. En in de bedrijven zijn er vaak ook tientallen gebruikers van een abonnement, door het gebruik van servers op de werkvloer.

    Snel internet, dus breedband- of glasvezelverbindingen maken 97 % van deze aansluitingen uit. De klassieke (trage) inbelverbindingen, waarbij er verbinding met het internet wordt gemaakt d.m.v. een modem op een telefoonlijn, zijn dus nagenoeg verdwenen. Dat komt enerzijds doordat België heel dicht bekabeld is en anderzijds doordat Belgacom en Telenet de laatste jaren aggressieve verkoopscampagnes hebben gevoerd met speciale abonnementen en "promo-packs".

    Internet onmisbaar voor een modern bedrijf.

    De tijd dat het internet een leuke gadget was of enkel nuttig was voor grote bedrijven is nu definitief achter de rug. Vaak zijn het de kleinere bedrijven, de KMO's en de zelfstandigen die meer profijt halen uit hun aanwezigheid op het internet. Deze websites worden meestal kernachtig en to-the-point gemaakt. Zonder gadgets maar wel fair en correct. En dat apprecieert de modale surfer.

    Het is wel heel belangrijk om erop toe te zien dat je website technisch perfect gemaakt is en gebouwd wordt in functie van de zoekmachines. Even belangrijk is ervoor te zorgen dat ze er goed uitziet. En goed mag best ook mooi zijn, maar ook functioneel en eigentijds. Websites die door een webdesigner worden gemaakt, hebben meestal dat tikkeltje extra mee. Het goed-gevoel dat je krijgt doordat alles precies klopt. Niet alleen de inhoud, maar ook de sfeer, de kleuren en verhoudingen.

    Conclusie: het internet is niet meer weg te denken uit de moderne maatschappij. Laat je daarom steeds goed adviseren door vakkundige internetbedrijven die de verschillende aspecten van het internet beheersen. Denk er steeds aan dat een goed gesprek niets kost, maar wel veel informatie kan opleveren. Meer info: www.2trees.be.

    19-08-2009 om 20:05 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:DNS, internetaansluitingen, breedband, glasvezel, websites in België, CSS, flash, SEO, keywords, optimalisatie, java, html, optimaliseren websites, snel internet
    12-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welke soort website heb je nodig?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen die uitkijkt voor een nieuwe website staat voor het probleem. Welke website is het best geschikt voor mij? Dat is geen evidente vraag. Toch is het mogelijk om een algemene richting aan te geven. Hier volgen de voornaamste categorieën en hun toepassingen.

    Welke criteria bepalen het soort website?

    Grosso modo zijn er twee hoofdcriteria van belang bij het kiezen van een website: wat een website voor u moet doen en het budget dat u beschikbaar heeft. Hoe minder u van uw website verlangt, hoe eenvoudiger ze kan worden gemaakt. En hoe complexer de toepassingen moet zijn, hoe meer werk er zal zijn om ze te maken en dus hoe duurder.

    Een eenvoudige website betekent niet dat ze minder goed zal presteren. Een website werkt goed als ze technisch perfect in elkaar zit. En websites die gebouwd worden in functie van de zoekmachines presteren beter op het internet dan gemiddeld. Een goede webbouwer weet beslist hoe een site zoekmachine-vriendelijk is en wat er voor moet gebeuren.

    En tenslotte zijn er twee soorten webbouwers. Vooreerst heb je mensen een websites bouwen, de webbouwers. Dat is een technische kwestie. Hier wordt meestal enkel gekeken welke middelen (toepassingen, modules, plugins, enz.) er nodig zijn om een website samen te stellen en om ze te laten werken. De klemtoon ligt hier eerder op de soort knoppen en op het feit dat alles werkt.
    Daarnaast heb je mensen die websites ontwerpen, de webdesigners. Naast het technische aspect speelt hier ook het uitzicht, het functionele en het esthetische een rol. Bij deze laatste soort websites heb je een toegevoegde waarde omdat ze beter de sfeer van een zaak of een product naar voor halen. De bezoeker aan deze soort websites krijgt vaak een beter gevoel en kan zich gemakkelijker identificeren met de producten of de zaak.

    De eenvoudige website.

    Een eenvoudige website is geschikt voor bedrijven waarvan de producten, diensten of activiteiten niet vaak wijzigen. In dit geval is het belangrijk dat de bezoekers snel een duidelijk beeld krijgen waarvoor ze op jouw een beroep kunnen doen, welke je firmagegevens zijn, hoe je kan worden gecontacteerd, enz.

    Deze website is ideaal voor stielmannen, kleine zelfstandigen, winkels met vast assortiment, vrije beroepen, enz. Hier vind je vaak de volgende beroepen: aannemers bouwwerken, schilderwerken, schrijnwerkers, dakwerkers, plakwerken, voegwerken, ijzerwinkels, slotenmakers, boekhouders, advocaten, fiscalisten, diëtisten, adviesbureau's, organisatoren van een evenement, musea, thema-websites, enz.

    Wat moet je voor ogen houden bij eenvoudige websites? Beschouw het vooral als een goede folder voor jezelf dat je via het internet ter beschikking stelt. Een eenvoudige website heeft dus niets te zien met het aantal pagina's dat je site telt. Het is het gebruik achteraf dat van belang is.

    De semi-actieve website.

    KMO's en zelfstandigen die hun website gedeeltelijk gebruiken voor promotie-doeleinden, of om via het internet te communiceren met hun publiek hebben iets meer functies nodig. Dan kom je in de volgende categorie websites terecht. Als je bepaalde zaken zelf wilt doen, b.v. regelmatig promoties plaatsen, menu's wijzigen voor restaurants, toeristische arrangementen, enz. heb je een uitgebreidere eenvoudige website nodig. In dit geval volstaat het vaak om een paar pagina's zo te ontwerpen dat je op een eenvoudige, snelle manier de inhoud kan wijzigen. Dat is nog geen volwaardige CMS website, maar een handige tussenoplossing.

    Deze soort website is ideaal voor geschenkenwinkels, decoratiewinkels, restaurants, brasserieën, cafés, buurtwinkels, natuurwinkels, boetieks, kledingwinkels, enz. Maar ook garages, hoveniers, tuinbedrijven, loonwerkers, enz. hebben vaak baat om snel korte boodschappen te plaatsen.

    Hou bij dit soort websites voor ogen dat je commercieel profijt hebt als je inspeelt op seizoensgegevens, last-minutes of einde reeksen. De meest gekende toepassingen zijn een berichtenvenster dat een deel van een pagina wijzigt en de mogelijkheid om op een nieuwsbrief in te schrijven. Het belangrijkste is wel dat je als gebruiker geen notie hoeft te hebben van programmeren of het bouwen van websites. Het wijzigen van je website gebeurt met behulp van een speciale pagina is en meestal menugestuurd. Heel eenvoudig dus.

    De CMS website.

    Een CMS website (Content Management System) betekent dat je site specifiek is ontwikkeld om gemakkelijk zelf alle inhoud van je site te wijzigen. Hier moet je het uitzicht (lay-out) los zien van de inhoud. Hoe je site er uit ziet, wordt eenmaal geprogrammeerd door je webdesigner. De gegevens worden bijgehouden in databanken, die je zelf gemakkelijk kunt bijwerken via een backoffice.

    Er zijn twee soorten CMS websites. Voor eenvoudige websites qua structuur die de eigenaar zelf wil beheren en wijzigen gebruiken we de Joomla! programmatuur. Dit heeft het voordeel dat het opmaken en instellen vrij snel kan gebeuren. Ze zijn dan ook vrij budgetvriendelijk. Voor uitgebreidere websites waar de inhoud goed gestructureerd moet worden, waar meerdere gebruikers zullen mee werken wordt voor een Drupal basis gekozen. Doordat er veel instelmogelijkheden zijn moet de structuur goed doordacht worden. Ze zijn iets duurder, maar ze profiteren dan weer doordat ze heel gericht en gebruikersvriendelijk zijn in het opzoeken en ze presteren heel sterk op het internet.

    Een CMS website is aangewezen als de inhoud of informatie constant wordt bijgewerkt en voor wie zijn website wil gebruiken als bedrijfsinstrument, als onderdeel van zijn dagelijkse werking. Het zijn vaak de grotere KMO's of degene die zelf dagelijks de website gebruiken. Vaak wordt een Drupal website ook voorzien van een degelijk intranet dat gebruikt worden om de eigen gegevens centraal beschikbaar te houden voor de eigen mensen. Bestellingen registreren via je website, evolutie van werken bijhouden, productassortimenten samenstellen, planningen, boekingen, enz. Dat alles wordt heel gemakkelijk beheerd via een CMS website.

    Een website bouwen gebeurt best steeds doordacht. Het is vooral het gebruik achteraf en hetgeen je er van verwacht dat de kostprijs, de soort site en de te gebruiken toepassingen bepaald. Daarom is het aangewezen om vooraf een goed gesprek te hebben met je webbedrijf. Zo weet je zeker dat je op dezelfde golflengte zit en weet je websiteleverancier ook perfect wat je verlangt.

    Wens je meer informatie of denk je zelf aan een nieuwe website, kijk dan even op www.2trees.be of neem vrijblijvend met ons contact op.

    12-08-2009 om 12:39 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:kmo websites, eenvoudige websites, CMS websites, interactieve websites, drupal, joomla, kleine website, SEO website, internet website, webbouwer, webdesign, internetbedrijf
    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet een goede website?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steeds meer indicatoren geven aan dat het einde van de krimpende economie in zicht komt. Bijna dagelijks zien we artikels die betere resultaten aangeven in diverse kernsectoren. Beetje bij beetje merken ook KMO's en zelfstandigen verhoogde interesse bij consumenten. Dat is een ideaal moment om je website onder handen te nemen. Maar waarom heb je eigenlijk een goede website nodig?

    Voordelen van een goede website.

    Het onbetwistbare voordeel van een goede website is de mogelijkheid om zaak (jezelf) permanent te promoten op een platform (internet) dat wereldwijd toegankelijk is. Een mondvol om te zeggen dat de informatie over jezelf constant te vinden is, door iedereen die er interesse voor heeft en waar men zich ook bevindt. Vrij weinig restricties, zou je zo op het eerste zicht denken.

    Toch zijn er een aantal restricties die maken dat "de wereld" niet automatisch je speeltuin is. Vooreerst is er de taalbarrière. Een website die enkel in het Nederlands is opgemaakt, is vrij onverstaanbaar voor de gemiddelde Engelsman, Fransman, Rus, ... Ook op het vlak van infrastructuur ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van internet, de soort aansluitingen (kabel, inbelverbinding, ...) dus. En sommige delen van de wereld zijn blinde vlekken, gewoon omdat er geen elektriciteit voorhanden is en ethersignalen er niet toekomen.

    Maar over het algemeen mag je gerust stellen dat je met een website vrij permanent beschikbaar bent voor de mensen die je willen vinden. En dan zijn er twee hoofdzaken van belang. Een goede website moet het verschil kunnen maken ten opzichte van je concurrenten en zorgt er voor dat de gevraagde informatie snel en duidelijk gevonden kan worden.

    Het verschil maken ten opzichte van je concurrenten.

    Je bent niet alleen in deze wereld die zaken doet. Meestal bevinden zich in je nabije buurt zelfs enkele concurrentie. En elkeen heeft wel zo'n beetje voordelen die een ander niet heeft. Via het internet bekijken geïnteresseerden van op hun computer je gegevens, wat je doet, wanneer je open bent, enz. Maar ze doen dat ook van je concurrenten. Het is dus belangrijk dat je zeker alle troeven van jezelf goed in de verf zet en er voor zorgt dat je de voordelen van jezelf goed accentueert als dit minpunten van je concurrenten zijn.

    Hoe doe je dat? Het eenvoudigste is een sterkte/zwakteanalyse (SWOT-analyse) te maken over je zaak. Meestal weet je zelf drommels goed waar je heel goed in bent, net zoals je wel wat er beter kan in je zaak. Het is steeds goed om zelf eens naar de websites van je concurrenten te surfen en er te kijken welke hun zwakke punten zijn. Een SWOT analyse brengt de kansen en de bedreigingen in kaart en rangschikt ze in een sterkte en een zwakte kolom. Zo krijg je een schema. Met dit diagram kun je dan aan de slag om je sterke punten uit te vergroten en om te kijken hoe je je zwakke punten kunt verbeteren.

    Informatie geven over je zaak.

    Waarom zoeken mensen het internet af? Grosso modo kun je stellen dat dit voornamelijk gebeurt om informatie te zoeken. Er zijn een aantal uitzonderingen, b.v. spelletjes spelen, maar normaal gezien is informatie altijd de drijfveer. Daar ligt ook de grote rol van de zoekmachines. Als jijzelf met een paar woorden aangeeft waarnaar je op zoek bent, tonen de zoekmachines de websites die hier de meest relevante informatie over beschikbaar hebben. Zo begrijp je best dat het van belang is dat je website zoekmachinevriendelijk gebouwd is en geschikt gemaakt is (SEO) om goed te presteren op het internet.

    Maar het is net zo belangrijk dat werkelijk alle nuttige informatie over je zaak er op te vinden is, en dat ze technisch zo opgebouwd is dat de zoekmachines ze snel en gemakkelijk kunnen indexeren. De informatie op een website valt uiteen in een paar hoofdblokken. Er is vooreerst de algemene informatie over je zaak zoals adres, openingsuren, contactgegevens, routeplan, enz. Die gegevens zijn belangrijk voor de mensen die snel met je in contact willen komen.

    Daarnaast is er de commerciële informatie die verband houdt met de activiteit die je uitoefent of de diensten die je aanbiedt. Alles dus wat je doet, hoe je het doet, prijzen, termijnen, garanties en waarborgen, enz.

    Tenslotte kan het belangrijk zijn om ook promotionele informatie op te nemen. Hieronder vallen natuurlijk speciale acties, lopende voordelen, maar ook nieuwe producten of realisaties vinden hier een plaats. Een apart luik gaat naar testimonials van klanten die hun ervaringen met je bedrijf of producten delen met de bezoekers.

    Dit zijn de drie hoofdzaken die zeker aan bod moeten komen op een goede, doeltreffende website. Daarnaast kunnen gerust nog wat toeters en bellen worden ingebouwd, maar deze zijn niet echt onmisbaar voor de performante werking. Denk maar aan fash animaties, muziek, links naar sociale netwerken, enz. Je kunt er wel een bepaalde look mee stimuleren, maar hou in het oog dat de mensen op het internet enkel maar op informatie uit zijn.

    Het internet is een aparte wereld waar er eigen regels en reglementen van tel zijn. Hou je hiermee rekening voor je website, dan zal deze goed gevonden worden en graag gelezen worden door de bezoekers. Maar treed je die regels met de voeten, dan zal je gegarandeerd gestraft worden doordat de mensen snel wegsurfen en misschien kiezen voor een concurrerende zaak. De kernwoorden op het internet zijn snelheid, accuraatheid en betrouwbaarheid. Deze drie zaken zijn zowel voor de webbouwer van belang als voor de klant die de inhoud levert.

    Wil je graag een nieuwe, goede website voor je zaak of bedrijf? Neem gerust en volledig vrijblijvend contact met ons op. 2TREES is gespecialiseerd in doeltreffende websites, E-promotie en online verkoop voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen.

    05-08-2009 om 13:30 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:voordelen website, een goede website, doeltreffende website, kmo websites, goede website bouwen



    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Belle et Beau, interieurdecoratie
  • 2trees, iCommunicatie voor KMO's en zelfstandigen

  • Rondvraag / Poll
    Hoe belangrijk is internet voor uw zaak?
    Heel belangrijk, ik maak er regelmatig gebruik van
    Heel belangrijk, maar ik ken er te weinig van
    Kan op termijn belangrijk zijn, nu nog niet
    Is niets voor mijn zaak
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs