2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
26-08-2009
Goede teksten voor webshops schrijven.
Steeds meer bedrijven,
handelaars of winkeliers proberen hun omzet verhogen en willen starten
met een webshop. Een vaak onderkend probleem gaat over het schrijven
van goede, commerciële teksten voor de online shop. Dat is niet echt
eenvoudig maar met wat oefening en de volgende tips lukt het wel iets
beter.
Teksten voor webshops verschillen van website-tekst.
Het doel van een online shop is steeds om orders te bekomen.
Dat kunnen bestellingen voor producten zijn, contracten voor
dienstverlening, depannageopdrachten, enz. Maar het is wel altijd de
bedoeling om een klant te doen reageren
zodat hij beroep doet op jouw bedrijf of zaak. Je kunt dit agressief
aanpakken, zo in de trant van "Koop Nu", "Reageer hier", "Bestel Nu",
... Alleen werkt dit niet steeds goed. Het is beter om een soort
finesse tentoon te spreiden en om de bezoekers aan je webshop met een
commercieel vriendelijke dwang ertoe te brengen om te reageren.
Er zijn grosso modo drie verschillende soorten teksten
nodig voor online verkoop. De algemene teksten op een webshop maken het
doel van de shop duidelijk, beschrijven algemeen de producten of
diensten die er op terug te vinden zijn en geven uitleg over de
verschillende categorieën die aan bod komen. De productenteksten geven
de informatie over de artikels of diensten en de bedrijfs- en
verkoopsvoorwaarden leggen uit hoe jij en je webshop werkt.
1. Algemene tekst van een webshop.
Met
deze informatie wordt de bezoeker aan een online store het eerst
geconfronteerd. Samen met het uitzicht van de webwinkel zijn deze
teksten meestal bepalend om te beslissen of men verder kijkt of wegklikt. Ze zijn dus heel belangrijk om goede resultaten te halen uit je online verkoop.
De algemene teksten vertellen de bezoeker op een vlotte, commerciële manier wat de bedoeling
is van de webshop, welke soort producten je er op terugvindt, voor
welke soort klanten (socio-culturele categorie) ze bedoeld is en wat er
onder de verschillende categorieën van goederen of diensten staat. Op
basis van deze informatie kan een bezoeker nu direct weten of deze
webshop voor hem/haar geschikt is, of de producten of diensten deze
zijn die hij zoekt en of het bedrijf die de webshop uitbaat hem ligt.
Dat laatste gebeurt eigenlijk automatisch omdat dit "ja"-gevoel gewoon
ervaren wordt door het uitzicht van de webwinkel en de manier waarop de
teksten je aanspreken. Je krijgt vanzelf een aarzelend, argwanend of
een goed gevoel.
Hou bij het opmaken van de algemene teksten rekening met de volgende tips:
gebruik bij voorkeur woorden die de mensen gebruiken om je producten of activiteit op te zoeken in de zoekmachines.
Dat zijn de populaire woorden die tonen dat jij gespecialiseerd bent in
je branche, maar ook dat je klanten jou zullen begrijpen. Bovendien
komt je webshop hoger in de zoekresultaten als je deze woorden gebruikt;
vermijd echt specialisten-termen, vreemdtalige woorden of nietszeggende uitdrukkingen;
vermijd overdrijvingen en niet te controleren of ongeloofwaardige beweringen;
gebruik een direct taalgebruik en verpak je boodschap op een sympathieke manier;
hou de zinnen kort en to-the-point;
nodig de mensen ook uit om verder te gaan op je webshop.
2. De productbeschrijving.
De productbeschrijvingen bestaan meestal uit vier onderdelen:
de naam, de korte beschrijving, de uitgebreide beschrijving en een
afbeelding of foto. Deze informatie is belangrijk omdat de klant
hiermee moet beslissen of hij wil ingaan op je aanbod. De terminologie
wordt meestal bepaald door de artikelenbranche, de gebruiken van je
streek en door de technische termen.
Alhoewel
je ogenschijnlijk weinig speelruimte hebt om inventief te zijn, hou je
best volgende regels voor ogen bij het schrijven van de
artikelbeschrijvingen:
productnaam: zet naast de productnaam zelf ook wat specifieke eigenschappen in
deze regel. B.v. Ronde schaal, wit, 35 cm. Gebruik bij voorkeur de
roepnaam van een product. Dit is nl. het woord dat de meeste mensen bij
een zoekopdracht op het internet ingeven;
de korte beschrijving: dit zijn de 2-3 regels tekst die de mensen bij elk artikel zien onder te titel en naast de foto. Hier geef je de bijzondere specificaties weer
in een vlot leesbare tekst. Het is de bedoeling dat de mensen, in
combinatie met de foto, kunnen uitmaken of dit een artikel is dat zij
graag willen hebben. De korte beschrijving is belangrijk omdat deze
tekst bij elk product leesbaar is zonder dat men moet doorklikken.
Gebruik bij voorkeur ook een aantal zoektermen of woordvarianten voor
je artikel;
de uitgebreide beschrijving: is de tekst die de mensen lezen als ze geïnteresseerd zijn in je artikel. Hier staat de gedetailleerde opsomming
van de eigenschappen en voordelen van het product. Let er wel op dat je
algemeen verstaanbare woorden gebruikt. Zo is het voor iedereen
duidelijk wat ze evt. bestellen. Deze informatie kan gerust uit
productenfolders, catalogi, gebruiksaanwijzingen of instructieboeken
gehaald worden;
de afbeelding:
is belangrijk omdat dit het meest visuele is van de klant met je
artikel. Niet alles is haarfijn in woorden te beschrijven. Een foto
zegt immers meer dan 1000 woorden. Zorg er daarom voor dat de kwaliteit van de afbeelding perfect
is. Werk het basismateriaal desnoods wat bij om je product zo voordelig
mogelijk te presenteren. En een goede foto maakt vaak de beschrijving
helder en duidelijk.
3. De algemene bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden.
Hou er rekening mee dat de online verkoop aan een aantal wettelijke regels
en verplichtingen onderworpen is. Zo moeten er verplicht de gegevens
van je bedrijf of zaak worden vermeld. En (toekomstige) klanten willen
ook graag vooraf weten waartoe zij zich verplichten als ze bij jou
aankopen, hoe de bestellingen worden uitgevoerd en waar zij terecht
kunnen met vragen of klachten. Daarom is ook deze categorie van belang
want ze wekt vertrouwen of wantrouwen in je zaak.
Vermeld de volledige, correcte bedrijfsgegevens zoals naam, rechtsvorm, adres, telefoon, fax, RPR, ondernemingsnummer of BTW nummer, e-mailadres, enz.
Gebruik duidelijke, klare taal
voor je verkoopsvoorwaarden. Ambtelijke formuleringen en "juridische"
terminologie is te vermijden want ze schrikken eerder de mensen af dan
dat ze vertrouwen wekken;
Structureer deze informatie
zodat de bezoekers met een paar klikken de informatie kunnen lezen die
hen interesseert en deze overslaan die ze niet willen lezen;
Zorg dat de mensen steeds verder kunnen shoppen
vanaf deze rubrieken. Vaak begint men nl. te shoppen, om plots te
willen nakijken hoe bestellingen verlopen, en om daarna gerustgesteld
verder te winkelen;
Laat het deel wettelijke informatie nalezen
door je juridische en door je financiële raadgevers. Vaak heeft je
verzekeringsbedrijf, bedrijfsadvocaat, boekhoudkantoor of
hoofdleverancier eigen mensen die bepaalde risico's vooraf goed kunnen
inschatten. Dan is het ook eenvoudig om deze gevallen alvast te
bespreken bij deze algemene voorwaarden. Een verwittigde handelaar is
er twee waard...
Goede, commerciële en
klantvriendelijke teksten schrijven voor webshops is niet eenvoudig.
Maar met bovenstaande richtlijnen kom je al een heel eind. Het beste
resultaat bekom je als je werkt in 3 fases.
Het principe is vrij simpel: begin met degelijk onderzoek, verwerk deze
informatie op een klantvriendelijke manier en verfijn de teksten aan de
hand van de marktinformatie na een paar maand. Deze werkwijze diepen we
graag een volgende keer uit.
Wil je
binnenkort starten met internetverkoop of met een eigen webshop? Een
goede voorbereiding is onmisbaar voor een goed resultaat achteraf. Neem
gerust en volledig vrijblijvend met ons contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:KMO webshop, tips voor webshops, teksten voor webshops, online shop, tips voor webshops, internet verkoop, webshops, online shops, webwinkels, goede teksten voor webshops, webverkoop, online sales
19-08-2009
Het internet in België
Zopas gaf DNS een
nieuw rapport vrij met de laatste gegevens over de toepassing en het
gebruik van het internet in België. DNS is de Belgische regulator van
de .be domeinnamen en internetdiensten. De internetwaakhond zeg maar.
En deze gegevens zijn belangrijk voor elk die het internet gebruikt
voor persoonlijke, of zakelijke doeleinden. Hier volgen de actuele
internetgegevens.
Websitegegevens in België.
Aantal .be domeinnamen: 860.000
70 % zijn actieve websites (605.067), waar een .be website gekoppeld is;
57 % van de websites (345.000) gebruiken java-script;
56 % van de websites (338.000) gebruiken css voor hun opmaak;
43 % van de websites (260.000) bestaan maar uit 1 pagina;
27 % van de websites (163.000) bestaan uit meerdere pagina's;
27 % van de websites (163.000) gebruiken keywords om beter gevonden te worden door zoekmachines;
16% van de domeinnamen (137.000) zijn inactief;
14 % van de domeinnamen (85.000) linken door naar een andere actieve website;
13 = gemiddeld aantal links per website;
11 % van de websites (66.500) gebruiken flash toepassingen voor b.v. animaties of webvideo's.
Het feit dat op zeven op tien domeinnamen effectief een website is gebouwd, betekent dat een domeinnaam geen gadget
meer is, volgens DNS. Dit is duidelijk het bewijs dat het internet
belangrijk is voor elke onderneming of zaak om zich te tonen. De enige
reden waarom dit zo is, ligt bij de consument.
Deze gebruikt het internet volop om zich te informeren of om zaken op
te zoeken. Een goede website is meer dan ooit onmisbaar voor elke
moderne ondernemer.
Toch zijn er nog
zo'n 137.000 domeinnamen inactief. Dat betekent echter niet dat ze niet
gebruikt worden. Wie een domeinnaam bezit, kan nl. automatisch eigen e-mailadressen
activeren, zelfs zonder er een website actief is. E-mailadressen worden
namelijk ingesteld door hostingfirma's, zoals b.v. SiteHosting uit
Merelbeke (www.sitehosting.be). Dus ook zonder website kan je berichten
versturen en ontvangen via je eigen domeinnaam.
Slechts 27 % van de websites gebruiken momenteel keywords.
Nochtans is dat heel belangrijk om vlot gevonden te worden op het
internet. Zoekmachines geven nl. een lijst weer met websites die het
best voldoen aan jouw criteria. Deze criteria laat een surfer kennen
doordat hij zoekwoorden ingeeft in het zoekvenster. Het gebruik van
keywords maakt het gemakkelijker voor de zoekmachines
om de inhoud van je site op te slaan en later weer te geven. Een
concreet resultaat is dan ook dat je website sneller hoger vermeld
wordt in de lijst met zoekresultaten. Het gebruik van keywords een een
onderdeel van het optimaliseren (SEO) van ene website.
Internetaansluitingen in België.
Websites
zijn één ding. Even belangrijk is het aantal mensen dat beschikt over
toegang tot het internet. Want het zijn tenslotte de mensen die het
internet gebruiken om de websites te bekijken en om evt. online
bestellingen te plaatsen.
Volgens de gegevens van ISPA België, dit is de Belgische vereniging van internetleveranciers, zijn er momenteel 2.906.603 actieve internetaansluitingen.
Dat betekent niet dat er maar 2,9 miljoen gebruikers zijn in België.
Bijvoorbeeld in een gewone gezinssituatie is er meestal 1
internetabonnement actief maar dat wordt door gemiddeld bijna 3 mensen
gebruikt. En in de bedrijven zijn er vaak ook tientallen gebruikers van
een abonnement, door het gebruik van servers op de werkvloer.
Snel internet, dus breedband- of glasvezelverbindingen maken 97 %
van deze aansluitingen uit. De klassieke (trage) inbelverbindingen,
waarbij er verbinding met het internet wordt gemaakt d.m.v. een modem
op een telefoonlijn, zijn dus nagenoeg verdwenen. Dat komt enerzijds
doordat België heel dicht bekabeld is en anderzijds doordat Belgacom en
Telenet de laatste jaren aggressieve verkoopscampagnes hebben gevoerd
met speciale abonnementen en "promo-packs".
Internet onmisbaar voor een modern bedrijf.
De
tijd dat het internet een leuke gadget was of enkel nuttig was voor
grote bedrijven is nu definitief achter de rug. Vaak zijn het de kleinere bedrijven, de KMO's en de zelfstandigen die meer profijt
halen uit hun aanwezigheid op het internet. Deze websites worden
meestal kernachtig en to-the-point gemaakt. Zonder gadgets maar wel
fair en correct. En dat apprecieert de modale surfer.
Het
is wel heel belangrijk om erop toe te zien dat je website technisch
perfect gemaakt is en gebouwd wordt in functie van de zoekmachines.
Even belangrijk is ervoor te zorgen dat ze er goed uitziet. En goed mag
best ook mooi zijn, maar ook functioneel en eigentijds. Websites die
door een webdesigner worden
gemaakt, hebben meestal dat tikkeltje extra mee. Het goed-gevoel dat je
krijgt doordat alles precies klopt. Niet alleen de inhoud, maar ook de
sfeer, de kleuren en verhoudingen.
Conclusie: het internet is niet meer weg te denken uit de moderne maatschappij. Laat je daarom steeds goed adviseren
door vakkundige internetbedrijven die de verschillende aspecten van het
internet beheersen. Denk er steeds aan dat een goed gesprek niets kost,
maar wel veel informatie kan opleveren. Meer info: www.2trees.be.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:DNS, internetaansluitingen, breedband, glasvezel, websites in België, CSS, flash, SEO, keywords, optimalisatie, java, html, optimaliseren websites, snel internet
12-08-2009
Welke soort website heb je nodig?
Iedereen die uitkijkt
voor een nieuwe website staat voor het probleem. Welke website is het
best geschikt voor mij? Dat is geen evidente vraag. Toch is het
mogelijk om een algemene richting aan te geven. Hier volgen de
voornaamste categorieën en hun toepassingen.
Welke criteria bepalen het soort website?
Grosso modo zijn er twee hoofdcriteria van belang bij het kiezen van een website: wat een website voor u moet doen en het budget
dat u beschikbaar heeft. Hoe minder u van uw website verlangt, hoe
eenvoudiger ze kan worden gemaakt. En hoe complexer de toepassingen
moet zijn, hoe meer werk er zal zijn om ze te maken en dus hoe duurder.
Een eenvoudige website betekent niet dat ze minder goed zal presteren. Een website werkt goed als ze technisch perfect
in elkaar zit. En websites die gebouwd worden in functie van de
zoekmachines presteren beter op het internet dan gemiddeld. Een goede
webbouwer weet beslist hoe een site zoekmachine-vriendelijk is en wat er voor moet gebeuren.
En tenslotte zijn er twee soorten webbouwers. Vooreerst heb je mensen een websites bouwen, de webbouwers.
Dat is een technische kwestie. Hier wordt meestal enkel gekeken welke
middelen (toepassingen, modules, plugins, enz.) er nodig zijn om een
website samen te stellen en om ze te laten werken. De klemtoon ligt
hier eerder op de soort knoppen en op het feit dat alles werkt. Daarnaast heb je mensen die websites ontwerpen, de webdesigners.
Naast het technische aspect speelt hier ook het uitzicht, het
functionele en het esthetische een rol. Bij deze laatste soort websites
heb je een toegevoegde waarde
omdat ze beter de sfeer van een zaak of een product naar voor halen. De
bezoeker aan deze soort websites krijgt vaak een beter gevoel en kan
zich gemakkelijker identificeren met de producten of de zaak.
De eenvoudige website.
Een eenvoudige website is geschikt voor bedrijven waarvan de producten, diensten of activiteiten niet vaak wijzigen.
In dit geval is het belangrijk dat de bezoekers snel een duidelijk
beeld krijgen waarvoor ze op jouw een beroep kunnen doen, welke je
firmagegevens zijn, hoe je kan worden gecontacteerd, enz.
Deze
website is ideaal voor stielmannen, kleine zelfstandigen, winkels met
vast assortiment, vrije beroepen, enz. Hier vind je vaak de volgende
beroepen: aannemers bouwwerken, schilderwerken, schrijnwerkers,
dakwerkers, plakwerken, voegwerken, ijzerwinkels, slotenmakers,
boekhouders, advocaten, fiscalisten, diëtisten, adviesbureau's,
organisatoren van een evenement, musea, thema-websites, enz.
Wat moet je voor ogen houden bij eenvoudige websites? Beschouw het vooral als een goede folder
voor jezelf dat je via het internet ter beschikking stelt. Een
eenvoudige website heeft dus niets te zien met het aantal pagina's dat
je site telt. Het is het gebruik achteraf dat van belang is.
De semi-actieve website.
KMO's
en zelfstandigen die hun website gedeeltelijk gebruiken voor
promotie-doeleinden, of om via het internet te communiceren met hun
publiek hebben iets meer functies nodig. Dan kom je in de volgende
categorie websites terecht. Als je bepaalde zaken zelf wilt doen,
b.v. regelmatig promoties plaatsen, menu's wijzigen voor restaurants,
toeristische arrangementen, enz. heb je een uitgebreidere eenvoudige
website nodig. In dit geval volstaat het vaak om een paar pagina's zo
te ontwerpen dat je op een eenvoudige, snelle manier de inhoud kan
wijzigen. Dat is nog geen volwaardige CMS website, maar een handige
tussenoplossing.
Deze soort website
is ideaal voor geschenkenwinkels, decoratiewinkels, restaurants,
brasserieën, cafés, buurtwinkels, natuurwinkels, boetieks,
kledingwinkels, enz. Maar ook garages, hoveniers, tuinbedrijven,
loonwerkers, enz. hebben vaak baat om snel korte boodschappen te
plaatsen.
Hou bij dit soort websites
voor ogen dat je commercieel profijt hebt als je inspeelt op
seizoensgegevens, last-minutes of einde reeksen. De meest gekende
toepassingen zijn een berichtenvenster dat een deel van een pagina wijzigt en de mogelijkheid om op een nieuwsbrief
in te schrijven. Het belangrijkste is wel dat je als gebruiker geen
notie hoeft te hebben van programmeren of het bouwen van websites. Het
wijzigen van je website gebeurt met behulp van een speciale pagina is
en meestal menugestuurd. Heel eenvoudig dus.
De CMS website.
Een
CMS website (Content Management System) betekent dat je site specifiek
is ontwikkeld om gemakkelijk zelf alle inhoud van je site te wijzigen.
Hier moet je het uitzicht (lay-out) los zien van de inhoud. Hoe je site
er uit ziet, wordt eenmaal geprogrammeerd door je webdesigner. De
gegevens worden bijgehouden in databanken, die je zelf gemakkelijk kunt
bijwerken via een backoffice.
Er zijn twee soorten CMS websites. Voor eenvoudige websites qua structuur die de eigenaar zelf wil beheren en wijzigen gebruiken we de Joomla!
programmatuur. Dit heeft het voordeel dat het opmaken en instellen vrij
snel kan gebeuren. Ze zijn dan ook vrij budgetvriendelijk. Voor uitgebreidere websites waar de inhoud goed gestructureerd moet worden, waar meerdere gebruikers zullen mee werken wordt voor een Drupal
basis gekozen. Doordat er veel instelmogelijkheden zijn moet de
structuur goed doordacht worden. Ze zijn iets duurder, maar ze
profiteren dan weer doordat ze heel gericht en gebruikersvriendelijk
zijn in het opzoeken en ze presteren heel sterk op het internet.
Een
CMS website is aangewezen als de inhoud of informatie constant wordt
bijgewerkt en voor wie zijn website wil gebruiken als
bedrijfsinstrument, als onderdeel van zijn dagelijkse werking. Het zijn
vaak de grotere KMO's of degene die zelf dagelijks de website
gebruiken. Vaak wordt een Drupal website ook voorzien van een degelijk intranet
dat gebruikt worden om de eigen gegevens centraal beschikbaar te houden
voor de eigen mensen. Bestellingen registreren via je website, evolutie
van werken bijhouden, productassortimenten samenstellen, planningen,
boekingen, enz. Dat alles wordt heel gemakkelijk beheerd via een CMS
website.
Een website bouwen gebeurt
best steeds doordacht. Het is vooral het gebruik achteraf en hetgeen je
er van verwacht dat de kostprijs, de soort site en de te gebruiken
toepassingen bepaald. Daarom is het aangewezen om vooraf een goed
gesprek te hebben met je webbedrijf. Zo weet je zeker dat je op
dezelfde golflengte zit en weet je websiteleverancier ook perfect wat
je verlangt.
Steeds meer
indicatoren geven aan dat het einde van de krimpende economie in zicht
komt. Bijna dagelijks zien we artikels die betere resultaten aangeven
in diverse kernsectoren. Beetje bij beetje merken ook KMO's en
zelfstandigen verhoogde interesse bij consumenten. Dat is een ideaal
moment om je website onder handen te nemen. Maar waarom heb je
eigenlijk een goede website nodig?
Voordelen van een goede website.
Het onbetwistbare voordeel van een goede website is de mogelijkheid om zaak (jezelf) permanent te promoten op een platform (internet) dat wereldwijd toegankelijk
is. Een mondvol om te zeggen dat de informatie over jezelf constant te
vinden is, door iedereen die er interesse voor heeft en waar men zich
ook bevindt. Vrij weinig restricties, zou je zo op het eerste zicht
denken.
Toch zijn er een aantal restricties die maken dat "de wereld" niet automatisch je speeltuin is. Vooreerst is er de taalbarrière.
Een website die enkel in het Nederlands is opgemaakt, is vrij
onverstaanbaar voor de gemiddelde Engelsman, Fransman, Rus, ... Ook op
het vlak van infrastructuur
ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van internet, de soort
aansluitingen (kabel, inbelverbinding, ...) dus. En sommige delen van
de wereld zijn blinde vlekken, gewoon omdat er geen elektriciteit
voorhanden is en ethersignalen er niet toekomen.
Maar
over het algemeen mag je gerust stellen dat je met een website vrij
permanent beschikbaar bent voor de mensen die je willen vinden. En dan
zijn er twee hoofdzaken van belang. Een goede website moet het verschil kunnen maken ten opzichte van je concurrenten en zorgt er voor dat de gevraagde informatie snel en duidelijk gevonden kan worden.
Het verschil maken ten opzichte van je concurrenten.
Je
bent niet alleen in deze wereld die zaken doet. Meestal bevinden zich
in je nabije buurt zelfs enkele concurrentie. En elkeen heeft wel zo'n
beetje voordelen die een ander niet heeft. Via het internet bekijken
geïnteresseerden van op hun computer je gegevens, wat je doet, wanneer
je open bent, enz. Maar ze doen dat ook van je concurrenten. Het is dus
belangrijk dat je zeker alle troeven
van jezelf goed in de verf zet en er voor zorgt dat je de voordelen van
jezelf goed accentueert als dit minpunten van je concurrenten zijn.
Hoe doe je dat? Het eenvoudigste is een sterkte/zwakteanalyse
(SWOT-analyse) te maken over je zaak. Meestal weet je zelf drommels
goed waar je heel goed in bent, net zoals je wel wat er beter kan in je
zaak. Het is steeds goed om zelf eens naar de websites van je
concurrenten te surfen en er te kijken welke hun zwakke punten zijn.
Een SWOT analyse brengt de kansen en de bedreigingen in kaart en
rangschikt ze in een sterkte en een zwakte kolom. Zo krijg je een
schema. Met dit diagram kun je dan aan de slag om je sterke punten uit
te vergroten en om te kijken hoe je je zwakke punten kunt verbeteren.
Informatie geven over je zaak.
Waarom zoeken mensen het internet af? Grosso modo kun je stellen dat dit voornamelijk gebeurt om informatie te zoeken.
Er zijn een aantal uitzonderingen, b.v. spelletjes spelen, maar normaal
gezien is informatie altijd de drijfveer. Daar ligt ook de grote rol
van de zoekmachines. Als
jijzelf met een paar woorden aangeeft waarnaar je op zoek bent, tonen
de zoekmachines de websites die hier de meest relevante informatie over
beschikbaar hebben. Zo begrijp je best dat het van belang is dat je
website zoekmachinevriendelijk gebouwd is en geschikt gemaakt is (SEO)
om goed te presteren op het internet.
Maar het is net zo belangrijk dat werkelijk alle nuttige informatie
over je zaak er op te vinden is, en dat ze technisch zo opgebouwd is
dat de zoekmachines ze snel en gemakkelijk kunnen indexeren. De
informatie op een website valt uiteen in een paar hoofdblokken. Er is
vooreerst de algemene informatie
over je zaak zoals adres, openingsuren, contactgegevens, routeplan,
enz. Die gegevens zijn belangrijk voor de mensen die snel met je in
contact willen komen.
Daarnaast is er de commerciële informatie
die verband houdt met de activiteit die je uitoefent of de diensten die
je aanbiedt. Alles dus wat je doet, hoe je het doet, prijzen,
termijnen, garanties en waarborgen, enz.
Tenslotte kan het belangrijk zijn om ook promotionele informatie
op te nemen. Hieronder vallen natuurlijk speciale acties, lopende
voordelen, maar ook nieuwe producten of realisaties vinden hier een
plaats. Een apart luik gaat naar testimonials van klanten die hun ervaringen met je bedrijf of producten delen met de bezoekers.
Dit
zijn de drie hoofdzaken die zeker aan bod moeten komen op een goede,
doeltreffende website. Daarnaast kunnen gerust nog wat toeters en
bellen worden ingebouwd, maar deze zijn niet echt onmisbaar voor de
performante werking. Denk maar aan fash animaties, muziek, links naar
sociale netwerken, enz. Je kunt er wel een bepaalde look mee
stimuleren, maar hou in het oog dat de mensen op het internet enkel
maar op informatie uit zijn.
Het internet is een aparte wereld waar er eigen regels en reglementen
van tel zijn. Hou je hiermee rekening voor je website, dan zal deze
goed gevonden worden en graag gelezen worden door de bezoekers. Maar
treed je die regels met de voeten, dan zal je gegarandeerd gestraft
worden doordat de mensen snel wegsurfen en misschien kiezen voor een
concurrerende zaak. De kernwoorden op het internet zijn snelheid,
accuraatheid en betrouwbaarheid. Deze drie zaken zijn zowel voor de
webbouwer van belang als voor de klant die de inhoud levert.
Wil je graag een nieuwe, goede website voor je zaak of bedrijf? Neem gerust en volledig vrijblijvend contact met ons op. 2TREES is gespecialiseerd in doeltreffende websites, E-promotie en online verkoop voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen.