2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
30-09-2009
Hoe kan e-commerce je rentabiliteit verbeteren?
E-commerce of online
verkopen, iedereen weet onderhand dat je daarmee goederen of diensten
verkoopt via het internet. Omzet realiseren dus. Maar het is minder
bekend dat je met een goede webshop ook het bedrijfsresultaat en de
rentabiliteit van je zaak gevoelig kan verhogen. Hoe doe je dat?
E-commerce is meer dan online verkopen.
Verkoop
via het internet, of verkoop op afstand, slaat op het eerste zicht op
een paar eenvoudige handelingen. De koper bestelt en betaalt. De
verkoper levert. Maar er is meer. Online verkopen behelst ook een ganse procedure die gevolgd wordt. En precies deze procedure zorgt er voor dat een gans deel van het bedrijfsproces geautomatiseerd
wordt. Dat geldt zowel voor grote ondernemingen als voor kleinere
KMO's, winkels of detailzaken. Er zijn vijf grote voordelen voor een
zaak en het leuke is dat je ze quasi gratis bij een webshop toekrijgt.
Hoe verhoog je je rentabiliteit met een online shop?
1. De snelheid van handelen verhoogt.
Verkoop
via het internet gebeurt online, dus in de huidige tijd. Bovendien
kunnen je klanten overal en altijd je zaak bereiken. En wat nu bestelt
wordt, is nu ook uit je verkoopbare voorraad verdwenen. Doordat je ten
alle tijde over correcte, betrouwbare gegevens beschikt en doordat alle
acties direct worden verwerkt,
verhoogt de snelheid van zakendoen automatisch. En deze snelheid,
gekoppeld aan de efficiency, maakt dat je rentabiliteit verhoogt.
2. Zekerheid en betrouwbaarheid stimuleren de resultaten.
Deze
veiligheid van handelen telt voor beide kanten van het zakenproces.
Doordat de kopers zeker zijn dat de zaken die ze bestellen beschikbaar
zijn, komen ze sneller in het bezit
ervan. Ze verliezen geen tijd met uitgeputte artikels of afgeschafte
diensten. Bovendien genieten ze ook wettelijk van een garantie van 7
dagen op hun online aankopen. Maar ook de verkoper is zeker dat de bestelde goederen zullen betaald worden. Daarvoor werkt de online verkoop met veilige betaalplatforms zoals b.v. Ogone.
Doordat
foute of vergeefse handelingen worden vermeden, verhoogt de
rentabiliteit van je zaak automatisch door het gebruik van een goede
online shop.
3. Het ganse verkoopproces wordt geïnformatiseerd en gestroomlijnd.
Een goed e-commerceprogramma zorgt er voor dat gans het bedrijfsproces strikt volgens geijkte regels en procedures
verloopt. En dit verkoopproces is meer dan een product uit de rekken
halen en opsturen. Een uitgebreide backoffice laat toe om ook de
aankopen te beheren en de promoties goed te plannen. Door het
e-commerceprogramma goed te gebruiken kunnen meerdere medewerkers heel
efficiënt hun werk doen. Iedereen blijft altijd op de hoogte van
beschikbare voorraad, planning, geplaatste bestellingen, klaarstaande
leveringen, enz. Zelfs opmerkingen en klachten zijn voor iedereen te
consulteren. Deze tijdwinst en de grote informatiekracht van een goed e-commerceprogramma zorgt automatisch voor een grotere rentabiliteit.
4. Betere controle en opvolging verbeteren de bedrijfsvoering.
E-commerce is een sterk, geïntegreerd bedrijfsprogramma
waar alle stappen van het verkoopproces zichtbaar en controleerbaar
zijn. Daardoor zie je heel snel hoe ver een opdracht staat, waar er
vertraging dreigt, waar de probleempunten zitten, enz. Door regelmatig
naar het controlepaneel te kijken kun je snel tussenkomen en bijsturen.
Dat is handig voor je medewerkers die zo hun job beter en efficiënter
kunnen uitvoeren. Maar ook als zaakvoerder haal je hier voordeel uit.
Je hebt nl. een heel accuraat en betrouwbaar controlemiddel
in handen. En door deze sterke controle- en opvolgingsmogelijkheid
verhoogt de rentabiliteit automatisch met een online programma
automatisch.
5. Betere serviceverlening leidt tot meer klanten en meer orders.
Met een goed e-commerceprogramma kan iedereen sneller en efficiënter zijn job doen. Doordat alle gegevens permanent up-to-date
zijn, verhoogt het serviceniveau voor je klanten gevoelig. Er wordt
weinig tijd meer verloren met voorbereidingen of met opzoekingen. Alle
informatie is permanent en voor iedereen beschikbaar. Daardoor worden
je klanten sneller geholpen, verminderen fouten en klachten, en krijg
je sneller het geld op je bankrekening. Een goed e-commerceprogramma
zorgt dus automatisch voor een hogere rentabiliteit voor gans je
bedrijf.
Hoe kun je zelf je bedrijfsresultaten verbeteren?
Hierboven
zagen we hoe een goed e-commerceprogramma automatisch je rentabiliteit
verbetert. Maar je moet natuurlijk wel een handje helpen Er zijn drie
cruciale zaken die je in het oog moet houden en waar je voortdurend
moet aan werken:
a) Betrek je personeel constant bij de werking. Geef hen van bij het begin goede informatie
over de mogelijkheden van het programma en over de manier waarop jij
wilt dat er mee gewerkt wordt. Spreek met hen door hoe zij het online
programma moeten gebruiken voor hun werk. Vraag hen regelmatig om hun
mening en om feedback. Doe dan ook iets met hun goede ideeën en blijf
hen op de hoogte houden hierover.
b) Hou strikt de kosten in het oog. Tijdelijke
kortingen die na afsluiting nog een tijdje verder worden gefactureerd.
Afgelopen acties die een paar weken te lang actief blijven. Dat alles
kost je geld. Met een degelijk dashboard controleer je snel de
instellingen van de financiële boordtabel. Kijk regelmatig na of alle
kostenposten correct staan.
c) Waak over de snelheid van uitvoering. Een
goede backoffice van een e-commerceprogramma toont permanent de
voorraad, de bestellingen en de leveringen. Waak er over dat order snel
in het vak "geleverd" terecht komen en dus niet blijven hangen. Met een
goede dashboardfunctie krijg je deze vitale informatie in een
oogopslag. Controleer ze regelmatig en kom snel tussen als het nodig is.
Als
je deze drie zaken constant in het oog houdt hou je je zaak efficiënt
en op tempo. Zorg er voor dat je mensen weten dat je dit controleert.
Dat houdt hen zelf scherp. En communiceer snel en goed met je
medewerkers. Zo blijf je hen op een positieve manier bij je zaak
betrekken om hen te motiveren en te stimuleren, om problemen of
misverstanden op te lossen en om alle neuzen in dezelfde richting te
zetten.
Het internet is in de
grond even veilig als het dagelijkse leven. Toch horen we soms over
hackers, stelen van codes, phisting, enz. Meestal zijn misbruiken
echter het gevolg van het nonchalant gedrag van de gebruikers. Een
aantal eenvoudige tips volstaan voor een veilig gebruik van het
internet.
Hoe veilig is het internet?
Laat ons zeggen dat het internet even veilig is als de normale maatschappij
waarin we leven. Ook in de werkelijke wereld gebeuren ongevallen,
onvoorziene omstandigheden, diefstal of vandalisme. Al deze zaken
kennen we eveneens in de virtuele wereld. Eerlijkheidshalve wil ik wel
zeggen dat de mogelijkheid steeds zal blijven dat echt
gespecialiseerde, hoogtechnologische internetmisbruikers onrechtmatig
toegang nemen tot computers of programma's. Maar als bepaalde banken of
zelfs overheidsinstanties zoals FBI of nationale veiligheidsdiensten
soms bezoek krijgen van internetpiraten, kan dit nooit 100 % worden
uitgesloten.
Maar voor de modale internetgebruiker volstaan een aantal basistips
om zo veilig mogelijk het internet te gebruiken. Net zoals we deze ook
toepassen voor b.v. de beveiliging van onze woning of het goed gebruik
van onze bankkaarten. Moeilijker dan dat is het niet en het houdt zeker
de occasionele gelegenheidsdief of -hacker tegen. Hou daarom rekening
met de volgende praktijktips voor veilig internetgebruik.
Tien praktijktips voor een veilig internetgebruik.
Beveilig je eigen computer en bestanden met paswoorden.
Gebruik een hoofdpaswoord om je computer op te starten. Belangrijke
programma's of toepassingen kan je nog een apart paswoord meegeven
zodat de toegang tot deze informatie extra beveiligd is. Wil je heel
zeker zijn, dan encrypteer je de informatie. Dat noemt soms ook
versleutelen en het maakt dat de informatie gewoonweg onleesbaar en
onkraakbaar wordt zonder de juiste codes.
Hang zeker geen paswoorden, login gegevens of beveiligingsinformatie met post-it'tjes aan je scherm.
Leg ook nooit notitieblaadjes met deze informatie onder je vloeiblad of
bloot in een lade nabij je computer. Hou ze bij voorkeur steeds bij je.
Wil je ze toch ergens bewaren waar meerdere gebruikers ze kunnen vinden, leg ze dan afzonderlijk van de apparatuur.
Liefst in een andere kamer en zeker niet in een map die duidelijk
gelabeld is als "Toegangscodes - strikt vertrouwelijk". Bewaar ze
anoniem en discreet.
Geef je codes nooit aan derden
door. Doe dit zelfs niet aan mensen die je volledig vertrouwt of voor
maar één maal. De enige geheim dat veilig is, is dat wat enkel door jou
gekend is en nooit uitgesproken is. Dat telt ook voor computercodes.
Gebruik niet steeds hetzelfde wachtwoord
maar gebruik telkens een ander voor een nieuwe toegang. Het is
inderdaad gemakkelijk als je maar een of een paar codes hoeft te
onthouden. Maar op de duur lekt ook het best bewaard geheim uit. En als
je steeds dezelfde code gebruikt, zijn plots al je programma's
toegankelijk als je maar 1 paswoord gebruikt.
Sla je paswoorden niet automatisch op in een paswoordenbestand.
Maak je zelf een file aan met codes, noemt dat dan niet "paswoorden" of
"logincodes". Dat zijn nl. de eerste zaken die een computerkraker zal
zoeken en ze zijn meestal vrij gemakkelijk om te openen. Het is het
equivalent van de sleutel onder de mat bewaren of in een bloempot bij
de deur. Hoogst onveilig dus.
Verander regelmatig
je hoofdpaswoorden en de login codes voor je belangrijkste programma's.
Doe dit minium eenmaal per kwartaal. Zit je in een omgeving waar veel
mensen langskomen, en werk je aan belangrijke informatie, dan wijzig je
best wekelijks of maandelijks je toegangscodes. Dat is wel het minimum
voor een acceptabele beveiliging van vitale gegevens.
Wijzig steeds het standaard paswoord
dat je ontvangt van de leverancier samen met een nieuw apparaat of een
nieuw programma. Zo'n algemeen paswoord, type 0000 of 1234, is dan ook
standaard. M.a.w. iedereen die een gelijkaardig merk of apparaat koopt,
krijgt hetzelfde paswoord om mee te starten. Deze standaardcodes zijn
door vrijwel iedereen gekend. Ze zijn ook de eerste codes die een
computerinbreker zal proberen want meer dan de helft van de mensen
wijzigt ze toch niet.
Sluit steeds je programma's volledig af
na gebruik of als je even je werkplaats verlaat. De enige computer die
onkraakbaar is, is deze die uit staat en niet in een netwerk
ingeschakeld is. Zo ook voor programma's. Kijk daarom steeds goed na
dat je werkelijk uitlogt (logg off) om een programma af te sluiten.
Vaak klikt men immers weg zonder afsluiten zodat de toepassing nog wel
actief, en eigenlijk toegankelijk, blijft. Of nog erger, soms laten
mensen zelfs gewoon hun computer een tijdje onbeheerd en open op hun
werkplek staan.
Beveilig je computer en programma's met degelijke beveiligingsprogramma's
én hou ze up-to-date door ze regelmatig bij te werken. De meest gekende
programma's zijn een goede virusscanner, anti-virus programma's om
virussen van je schijf te verwijderen, een firewall en anti-phisting
programmatuur. Vraag hier raad aan je hardware- of computerleverancier
want zo anticipeer je op eventuele dreiging en inbraak.
En als je toch het slachtoffer bent van een computerinbraak?
Als
je vermoed dat iemand ongeoorloofd toegang genomen heeft tot je
computer of je bestanden dan neem je best direct contact op met je computerspecialist.
Elke actie die met je computer gebeurt wordt automatisch bijgehouden in
logfiles. Dus telkens er gebruik is gemaakt van je computer is dit
terug te vinden. Zo kan men o.a. checken wanneer (uur) er gewerkt is op
je systeem, door wie (id-code), welke programma's er geopend zijn en
welke acties (downloaden, printen, doorsturen, ...) er gebeurd zijn.
Dat geeft je een vrij accurate indicatie van wat er gebeurd is en
bevestigt of ontkent je vermoedens van fraude.
Ben je het slachtoffer van hackers, phisting of malware, dan kan je ook de overheid hiervan verwittigen. De federale politie
heeft een speciale afdeling, de Federal Computer Crime Unit (FCCU) die
zich met dergelijke misdrijven bezig houdt. Hun doel is om de burgers
in onze maatschappij te beschermen tegen alle vormen van
cybercriminaliteit. Deze dienst heeft ook regionale afdelingen, de
Regional Computer Crime Units (RCCU). Je kunt op hen beroep doen voor
het melden van misdrijven, maar ook voor het uitvoeren van "forensische
ICT onderzoek" op je PC apparatuur, gegevensdragers, netwerken, enz.
Meer
informatie hierover vind je ook op de website van de federale politie
www.fedpol.be onder "computercriminaliteit" van de rubriek
"criminaliteit".
Een CMS website is
nuttig voor iedereen die vaak de inhoud van zijn website wil aanpassen.
Kennis van programmeren of van websites bouwen is niet nodig. Met een
CMS website kun je toch snel en gemakkelijk nieuwe teksten plaatsen,
foto's uploaden, inspelen op de actualiteit, enz. Maar een CMS website
heeft nog veel andere voordelen.
Wat is een CMS website?
CMS
staat voor "Content Management System". Daarmee worden de websites op
een bepaalde manier opgebouwd zodat de klant op een eenvoudige manier,
en zonder specifieke kennis van programmeren, de inhoud kan beheren.
Welke voordelen hebben CMS websites?
De
voordelen vloeien voort uit het concept van de website zelf. Door de
manier van opbouwen is het gemakkelijk om teksten te wijzigen, nieuwe
artikels toe te voegen, foto's te plaatsen of te vervangen, enz. Dat
kan allemaal zonder dat er gevaar bestaat om het uitzicht (de
structuur) van je site te wijzigen. Met een CMS website kan iedereen
zijn website actueel houden en snel inspelen op de actualiteit. Een CMS
website heeft volgende voordelen:
Je kunt op om het even welk moment zelf de inhoud van je website aanpassen.
Dat geldt zowel voor teksten aanpassen als voor foto's. In bepaalde
gevallen kun je ook nieuwe pagina's toevoegen aan je site. Goede CMS
sites zijn zo geprogrammeerd dat foto's automatisch aangepast worden
naar het juiste formaat. Er is dus ook geen kennis nodig van
fotobewerkingsprogramma's.
Je hoeft geen specifieke kennis
van programmeren of van websites bouwen te hebben. CMS sites zijn
specifiek ontworpen zodat de gewone computergebruiker op een veilige
manier de inhoud zou kunnen aanpassen. Het uitzicht ligt vast en de
programmatie van de basisstructuur is getest en blijft altijd behouden.
Het aanpassen van je website gebeurt heel gebruiksvriendelijk
en wordt menugestuurd. Via een aparte toegang (beveiligd met een
paswoord) kan je de inhoud aanklikken die je wenst te wijzigen. Het
wijzigen zelf gebeurt door de oude teksten of foto's aan te passen en
daarna de pagina terug op te slaan. Bovendien kom je de universeel
gekende icoontjes, b.v. zoals in Word, blogs, enz. ook hier tegen.
Je kunt de wijzigingen overal doorvoeren
van op het even welke computer, want ze gebeuren online. Het enige wat
je nodig hebt, is een internetcomputer en elektriciteit. Daarmee ga je
naar je eigen site en je typt de toegangsregel in. Je kunt dus evt. het
laatste nieuws op je site zetten als je op zakenreis bent, of bij
beursbezoeken, enz.
De aanpassingen zijn direct zichtbaar
en doordat je het zelf doet is het tijdbesparend. Van zodra de
wijzigingen uitgevoerd zijn, sla je ze op. Iedereen die van dit moment
je website oproept, ziet de nieuwe tekst. Je hoeft dus geen opdrachten
door te sturen, werk na te kijken, te wachten op uitvoering. Op het
moment dat je met de wijziging van inhoud bezig bent, voer je ze zelf
uit. Je past ze zelf aan en als je tevreden bent, maak je ze actief.
Je website blijft permanent up-to-date
en wordt beter weergegeven door de zoekmachines. Doordat de inhoud van
je site op deze manier vaak wijzigt, krijg je pluspunten van de
zoekmachines. Je site krijgt een markering als actieve site en hierdoor
kom je hoger in de zoekresultaten te staan.
Verschillende medewerkers
kunnen elk een deel van de informatie op je site actueel houden. Er kan
een toegangsstructuur worden ingesteld zodat bepaalde medewerkers
slechts bepaalde delen van een CMS site kunnen bewerken. Op die manier
kunnen verschillende mensen hun eigen inhoud beheren en bijwerken
zonder gevaar voor de rest.
Enkel de inhoud
van je site verandert. Er is geen gevaar dat de vaste lay-out ervan
gewijzigd wordt. Met een CMS website kan je enkel inhoud wijzigen. Dus
het uitzicht, de basis programmatie, de links, de standaard documenten,
enz. die behoren tot je gehele website blijven steeds veilig en
bruikbaar.
Nadat je website online staat, kost het aanpassen van de inhoud in sé niets meer. Je kunt zo vaak als je wilt aanpassingen doorvoeren. Je hoeft niemand meer in te huren zodat deze kosten wegvallen.
Niet alleen teksten veranderen gaat snel en eenvoudig. Ook fotos plaatsen
gaat even vlot. Het opladen van foto's gebeurt op de gekende,
universele manier. Via een pictogram opent zich een venster en hier
plaats je de link naar je foto. Aanpassing van het formaat gebeurt
automatisch en de afbeelding komt ook steeds op de juiste plaats op de
pagina te staan.
Je kunt -in bepaalde gevallen- zelf je website verder uitbreiden met nieuwe paginas,
nieuwe inhoud, enz. Dit vnl. het geval met secundaire pagina's. In
regel vallen de hoofdnavigatiepagina's hier buiten omdat deze invloed
hebben op de basisprogrammatie van de website.
Welke soorten CMS websites bestaan er?
Van
zodra je zelf iets van inhoud kunt aanpassen zonder dat je speciale
programma's moet kennen, is er sprake van een CMS website. Er zijn
grosso modo drie soorten CMS websites.
Er zijn de eenvoudige CMS KMO-websites waar slechts een deel
van de website CMS aanpasbaar gemaakt is. Dat kunnen bepaalde pagina's
zijn, zoals b.v. de lijst met occasiewagens, het overzicht van
promotie-artikels of eindereeksen, enz. Maar het kan net evengoed een
deel van een pagina zijn. B.v. een speciaal venster om berichten of
reclame te plaatsen op de home-pagina.
Voor uitgebreidere, eenvoudige websites
gebruiken we een Joomla! CMS platform. Deze zijn specifiek bedoeld
indien de inhoud zelf weinig varieert en indien er weinig verschillende
mensen toegang moeten krijgen. Vanaf deze categorie is het aantal
paginas onbeperkt.
Uitgebreide websites
met veel gebruikers, doelgroepen of inhoud moeten duidelijk en strak
gestructureerd worden. Hiervoor is de moderne Drupal programmatuur
bijzonder geschikt. Met deze sites kunnen complexere structuren worden
ingesteld en zijn de onderlinge links aan een strakke boomstructuur
onderhevig.
Moderne CMS sites zijn
tegenwoordig best betaalbaar. Afhankelijk van de gewenste, specifieke
toepassingen kunnen ze verder worden uitgebreid met handige modules zodat
je zelf snel nieuwsbrieven kunt versturen, planningen van events of
activiteiten kunt publiceren, blogs beheren, enz. Maar het mooie is dat
je enkel maar hoeft te investeren in wat je ook wilt gebruiken en dat
iedereen met een CMS website zelf het beheer kan doen. Op deze manier
is ook de aankoop van een CMS website heel rendabel.
Sedert 1
oktober 1999 is de Belgische wet die de online verkoop regelt van
kracht. Deze is bedoeld om de consument een goede bescherming te bieden
bij het aankopen van goederen of diensten via het internet. Maar ook de
handelaar doet er zijn voordeel mee. Wat mag en wat moet je nu doen?
Waarom een wet op e-commerce?
In
de begintijd was het internet aan weinig regels gebonden. Quasi alles
mocht en niets moest. Vanzelfsprekend trok dit al snel een aantal
malafide sujetten aan die er een gemakkelijke bron van inkomsten in
zagen. Het resultaat was dat de brave, goedgelovige burger van tijd tot
tijd de dupe was en soms betaalde voor goederen of diensten die niet
werden geleverd. Niet alleen was dit nefast voor het imago van het
internet als marktplaats, maar ook de elektronische handel op zich
kreeg al gauw een negatief imago.
De Belgische wetgeving op de e-commerce wil dus de consument een goede bescherming bieden
tegen misbruiken op het internet. Dat gebeurde door het invoeren van
een regelgeving rond een bevestigingsplicht en door het invoeren van
een bedenktijd. Hierin verschilt handel drijven op het internet van de
reguliere handel in een fysiek verkooppunt.
Wat valt onder de wet op de e-commerce?
Alle
verkopen van producten of diensten die gebeuren via Belgische websites
en online shops vallen onder deze e-wetgeving. Dus wie producten
aanbiedt zoals boeken, reizen, software, kleding, meubels, enz. is er
aan gebonden. Maar ook niet fysische zaken zoals abonnementen, online
reservaties, ... vallen onder deze wet.
Het enige dat momenteel nog niet onder de Belgische e-wetgeving valt zijn financiële diensten
zoals beleggingen, leningen, enz. Maar de aanbieders van dergelijke
producten worden in het oog gehouden door het CBFA, de commissie voor
bank-, financie- en assurantiewezen. Vooraleer je financiële producten
aanbiedt heb je eerst een erkenning nodig van deze instantie.
Hoe voldoe je aan de bevestigingsplicht bij e-verkoop?
Vooraleer de verkoop via het internet definitief kan worden gesloten is de verkoper verplicht om een schriftelijke bevestiging te sturen aan de e-consument. Dat mag per e-mail gebeuren. Op deze bevestiging moet minimaal de volgende gegevens staan:
Naam en adres van de verkoper (uw bedrijfsgegevens).
De beschrijving van de bestelde producten of diensten.
De totaalprijs van de aangekochte goederen.
De eventuele leveringskosten.
Geldigheidsduur van het aanbod.
De wijze van betaling (rembours, creditcard, ...).
De manier van leveren (afhaling, koerier, ...).
Indien relevant de minimumduur van de overeenkomst (vb. huur overeenkomst).
De bedenktermijn.
Waar de klant terecht kan met zijn/haar klachten en voor eventuele nazorg of naverkoopservice.
Hoe de klant evt. zijn aankoop kan terugsturen.
Bovendien moet op deze bevestiging de volgende tekst in het zwart en in een apart kader worden afgedrukt: "De
consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet
van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van
motieven, binnen 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van
het product of het sluiten van de dienstenoverkomst."
Het
is de bedoeling dat de consument volledig op de hoogte is van alle
belangrijke elementen van de online aankoop en deze kan nakijken.
Bovendien moet hij uitdrukkelijk zijn akkoord er mee bevestigen
vooraleer de verkoop definitief kan worden gesloten.
Wat betekent de wettelijke bedenktijd bij e-verkoop?
Anders dan bij de aankoop in een fysiek verkooppunt heeft de e-koper steeds recht op een minimum bedenktijd van 14 dagen.
Dat betekent dat de koper de via het internet bestelde goederen mag
terugbezorgen of annuleren binnen de 7 dagen na de bestelling. Hij
hoeft hiervoor zelfs geen redenen of argumenten op te geven. Indien de
goederen reeds geleverd werden moet de koper ze op eigen kosten terug
bezorgen. En als verkoper moet je de aankoopprijs binnen de 30 dagen volledig terugbetalen.
Wat zijn de risico's als je geen rekening houdt met de e-wetgeving?
Indien
je goederen of diensten aanbiedt via je website of webshop en je stuurt
geen bevestiging vooraf aan je e-koper dan bedraagt de wettelijke
bedenktijd 3 maanden in plaats van de 14 dagen met de bevestiging. Bovendien moet je zonder bevestiging ook nog de evt. terugzendkosten ten laste nemen.
En indien je de verplichte tekst in het zwarte kader niet vermeldt op je bevestiging dan mag de klant gewoon alles houden zonder betalen, want dan heeft er gewoonweg geen verkoop plaatsgevonden.
Het
is dus zonder meer duidelijk dat je maar beter in regel bent met de
Belgische wetgeving op de e-commerce. Niet alleen geniet je als
verkoper ook een wettelijke bescherming als aanbieder van online
goederen of diensten. Het naleven van de Belgische e-wetgeving toont de
online koper dat jij en je handel te vertrouwen bent.
De internet verkoop
kent een steile groei. Steeds meer bedrijven en winkels kijken om een
webshop te beginnen en om producten of diensten online te verkopen.
E-commerce verloopt in 5 vaste stappen en is gereglementeerd door de
Belgische wetgeving. Om meest rendement te bekomen, hou je best met
beide rekening. Een overzicht.
De vijf stappen van E-commerce.
De
meeste mensen denken spontaan aan artikels tonen op een website. Aan
mensen laten kiezen en aan prijzen vermelden. Dat zijn zaken die
behoren tot het online winkelgedeelte van een goede E-shop. De vaste
stappen van E-commerce handelen over de normale procedure die gevolgd
wordt om de mensen een product of dienst te laten aankopen. Wie deze
werkwijze strikt volgt, versterkt het vertrouwen in de webwinkel. De
consumenten voelen zich immers vertrouwd met de procedure en daardoor
voldoet het E-shoppen spontaan aan hun verwachtingen.
Stap 1: het aankopen van producten of diensten.
Het
aankopen begint met de mensen die de producten of diensten kunnen
bekijken. En op een bepaald moment valt de beslissing om een bestelling
te plaatsen. Bij de bestelling van een artikel wordt het product
toegevoegd aan een "winkelmandje".
De koper krijgt nu een nieuw scherm met het overzicht van de reeds
bestelde producten, de aantallen en hun prijs Nu krijgt de klant de
mogelijkheid om verder te winkelen of om de aankoop te finaliseren.
Wie
kiest om verder te winkelen gaat automatisch terug naar het
winkelgedeelte met alle producten of diensten. De klant kan verder
andere artikels blijven toevoegen aan het winkelmandje totdat zijn
bestelling compleet is en de bestelling wordt afgesloten.
Stap 2: registratie als klant.
Als een bestelling compleet is en het winkelmandje wordt afgesloten, moet de koper zich eerst legitimeren.
Een klant gaf vroeger zijn persoonlijke gegevens op en is reeds gekend
als klant. Een nieuwe koper moet nu alle nodige gegevens kunnen ingeven
zodat de bestelling kan worden afgesloten en uitgevoerd. Hoe complex
deze registratieprocedure moet zijn, hangt voornamelijk af van je
activiteit, de zaken die je verkoopt en de wettelijke reglementen. Ook
moet er rekening worden gehouden met de betaling van de bestelling.
De
registratie als klant is niet echt een leuke bezigheid. Het is eerder
een noodzakelijk kwaad. Zorg er in elk geval steeds voor dat de
registratie soepel, klantvriendelijk en vlot verloopt en voor de koper
duidelijk is.
Stap 3: de definitieve order.
Nadat de bestelling werd afgesloten en de klantgegevens opgegeven zijn, krijgt de koper de definitieve bestelbon
te zien. Hierop staan alle klantgegevens vermeld en het gedetailleerde
overzicht van de gekochte goederen of diensten. De afzonderlijke
prijzen en ook de totaalprijs van de bestelling is hier vermeld. Ook de
verkoops- en leveringsvoorwaarden die gelden op deze bestelling moeten
hier kunnen worden nagezien. Eventueel kan de koper nu aanduiden welke
manier hij kiest om de order te betalen.
De
koper bevestigt zijn aankoop door uitdrukkelijk akkoord te gaan met de
gekochte artikels en met de leveringsvoorwaarden. Ter afsluiting gaat
hij automatisch verder naar de betaalprocedure.
Stap 4: de veilige betaling.
De
aankoop en levering kan pas worden uitgevoerd als de verkoper zeker is
van de betaling van de gekochte goederen. Dat kan op verschillende
manieren. Sommigen leveren enkel nadat de betaling op hun bankrekening
is toegekomen. De meeste commerciële banken hebben betaalknoppen die je
op een webshop kunt gebruiken. Maar de veiligste en zekerste betalingen verlopen via een gespecialiseerde dienstverlener zoals b.v. Ogone.
Ogone
zorgt er voor dat de betalingen kunnen gebeuren in een beveiligde
omgeving zodat de gebruikte kaartgegevens, codes en paswoorden
beschermd zijn tegen hackers of malafide personen. Via dit
betaalplatform heb je de keuze uit verschillende betaalmogelijkheden.
Dat gaat over e-betaalknoppen van banken, over betaalsystemen die
typisch zijn voor landen (b.v. IDeal voor Nederlandse kopers) tot
betalingen met VISA en andere betaalkaarten. Het voordeel voor de
verkoper zit vooral in de zekerheid dat het geld van de aankoop
effectief zal toekomen.
Voor het openen en instellen van de veilige betaalfunctie op een e-shop doe je best beroep om een erkende Ogone partner.
Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-commerce toepassingen,
die een interne opleiding bij Ogone hebben gevolgd en die door Ogone erkend zijn om hun producten in te bouwen. 2TREES behoort tot het netwerk van Ogone gecertifieerde partners.
Stap 5: Afsluiting van de bestelling.
Nadat de veilige betaalprocedure is afgewerkt en de betaling is uitgevoerd, krijgt de koper een definitieve bestelbon
toegestuurd. Hierop staan alle klantgegevens vermeld, het
gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten, de
afzonderlijke prijzen en de totaalprijs van de bestelling. De inhoud
van deze schriftelijke bestelbevestiging is strict gereglementeerd door
de Belgische Wetgeving. (zie ook ons artikel over de E-commerce wetgeving).
Deze wet van 1 oktober 1999 is specifiek bedoeld om de consument te
beschermen tegen misbruiken. Het is dus zonder meer van groot belang om
de verplichte minimum vermeldingen zeker te voorzien op je definitieve
bestelbon.
Let wel: voor alle
aankopen via het internet heeft de koper het recht om binnen de 7 dagen
de bestelling te annuleren, de goederen terug te sturen en zijn geld
terug te ontvangen.
E-commerce kan
veel opleveren voor je bedrijf of zaak. Wil je met een webshop of
online verkoop starten, zorg dan voor een goede voorbereiding en spreek
eens met een specialist. Voor meer info, neem vrijblijvend met ons contact op.