2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
30-11-2008
Het internetgedrag van de Belgen.
Google
is zonder twijfel de meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Ook in
België gebruiken meer dan 90 procent van de internauten Google om op
het net te surfen. Nu onderzocht RNS Infratest in hun opdracht het
internetgedrag van meer dan 2.000 mensen. Hier volgt het resultaat.
Hoe zoekt men op internet?
Wie informatie wil zoeken op het internet doet dit meestal met behulp van een zoekmachine.
Vijfenzeventig procent van de geënquêteerden gebruiken deze weg waarmee
de zoekmachine de meest gebruikte online-informatiebron is. Wie naar
specifieke producten op zoek gaat, zoekt meestal websites op met prijsvergelijkingen
(33 procent). Websites waar gebruikers hun mening geven over producten
of diensten worden met 27 procent vaker bezocht dan sites waar
professionelen hun mening geven (23 procent).
Wat zoekt men op het internet?
Bijna 40 procent van de Belgische internetgebruikers zoekt naar informatie
op het internet voordat ze een product of dienst bestellen. Eenmaal men
een keuze gemaakt heeft, plaatst vervolgens 39 procent van de mensen
hun bestelling online terwijl 61 procent hun aankoop doet in de
"werkelijke wereld". De conclusie is duidelijk: het internet stimuleert
niet enkel de verkoop via het internet, maar is nog steeds belangrijker
voor de groei van het traditionele bedrijf.
Wat doet men met de informatie van het internet?
E-commerce
is zeker niet de dooddoener van de traditionele zaak. Het is wel zo dat
steeds meer mensen een deel van hun aankopen online wensen te doen,
b.v. omdat dit gemakkelijk is, of omdat men anders geen tijd heeft, of
omdat het artikel niet direct te vinden is in hun buurt, enz. Maar de
Belg blijft het traditioneel winkelbezoek best appreciëren. Met 72
procent blijken surfers vooral reizen online te verkennen vooraleer een
beslissing te nemen. Wel opvallend is dat achteraf 28 procent van deze
mensen hun reis in een reisbureau bestelden.
Besluit.
Het
internet is momenteel een van de belangrijkste bronnen voor de mensen
om zich te informeren waarbij men dit hoofdzakelijk doet met behulp van
een zoekmachine. Maar achteraf gaat 60 procent van de mensen naar een
traditionele zaak om te kopen.
(Bron: De Morgen 28/11/08 - Google - TNG Infratest)
Dertien keer meer internetverbindingen in tien jaar tijd.
Het aantal
internetaansluitingen is het voorbije decennium verdertienvoudigd.
Uit de cijfers van de vereniging van Belgische internetproviders blijkt
dat de aansluitingen bovendien nog steeds in stijgend lijn gaan. Deze
gegevens laten blijken hoe belangrijk het is voor een bedrijf om met
een professionele website of webshop op het internet aanwezig te zijn.
In november 1998 telde België welgeteld 207.277 internetaansluitingen. Tien jaar later zijn dat er 2.757.318
geworden, dertien keer zoveel dus. Het merendeel van die aansluitingen,
nl. 2.257.471, zijn privé-personen. Bedrijven zijn in het derde
kwartaal 2008 goed voor ruim 500.000 aansluitingen. Het normaal groeiritme bedraagt 1,5 procent per kwartaal.
Belangrijk
is ook dat men aanneemt dat de stijging zich verder zal doorzetten in
de toekomst. "We geloven dat er nog steeds een belangrijk
groeipotentieel is in België", stelt Wim Roggeman, voorzitter van
ISPA-Belgium. "We gaan ervan uit dat op termijn elk gezin met het
internet zal verbonden zijn. En België telt circa 4.500.000
huishouders, waarvan dus momenteel iets meer dan 50 % een internetaansluiting bezit."
Op wereldvlak behoort Vlaanderen tot de wereldtop inzake internetaansluitingen. Door de herhaalde acties van de leveranciers zijn deze aansluitingen voornamelijk snelle verbindingen (ADSL, breedband). Brussel en Wallonië blijven op dit moment iets achter, maar België staat wel nog rond de zesde plaats bij de OESO-landen, wat zeker een prima plaats is. Qua snelle internetverbindingen bekleedt België met een penetratiegraad van 26,6 % de 7e plaats op wereldvlak. Hiermee staan ze hoger dan b.v. de Verenigde Staten.
Deze
cijfers worden ook bevestigd door de stijging van de budgetten voor
internetreclame en door het aantal nieuwe webshops die maandelijks
worden geopend. Alhoewel we in Vlaanderen duidelijk nog achter lopen
ten opzichte van onze buurlanden, vnl. Nederland, zien we toch een
herhaalde stijging. Dit merken we zowel aan het aantal webshops, de
stijging van het aantal verkopen via het internet en de stijging van de
inkomsten door internetreclame.
Heb
je een bedrijf of zaak, dan neem je best geen risico op het internet.
2TREES is de specialist in doeltreffende en betaalbare internetreclame
voor KMO s, zelfstandigen en vrije beroepen. Voor professionele
websites of webshops kan je een beroep op ons doen, maar ook voor
nieuwsbrieven, pers- en klantenacties, internetwedstrijden,
verkoopacties, enz. Neem gerust met ons contact op www.2trees.be.
Tango is niet alleen maar een dans. Het is een
manier van leven, emotievol, intens, passioneel en heftig. Het is een
expressie van twee mensen, intens en bruisend. En tangodansen kan
worden aangeleerd. Om meer mensen met de tango bekend te maken ging
recent de nieuwe website van Annelies Valcke en Geert Stragier online.
Tangoera, professionele tangodansers delen hun ervaring.
Annelies en Geert zijn ervaren en gekende
tangodansers. Ze geven regelmatig dansdemonstraties en werken vaak mee
aan belangrijke projecten, zo o.m. met Praga Khan. Naast hun
professionele carrière verzorgen zij sedert een aantal jaar danslessen
en -opleidingen voor het publiek. Hun aanpak is steeds persoonlijk
zodat iedereen die een lessenreeks start gegarandeerd resultaat mag
verwachten.
Naast opleidingen en tangodemonstraties doen
Annelies en Geert vaak ook modellenwerk. Hun voordeel is natuurlijk dat
zij tango-elementen, houdingen en stijlen kunnen toevoegen aan hun
presentaties. Dat geeft steeds een aparte sfeer aan hun reportages.
Hun nieuwe website is een online visitekaartje voor Tangoamar.
De nieuwe website werd voornamelijk opgebouwd
vanuit de speciale sfeer die de tango met zich brengt. Op een heel
intense, dynamische en stijlvolle manier geeft www.tangoera.com
de verschillende mogelijkheden van Annelies en Geert weer. Zowel de
opleidingen, demonstraties als het modellenwerk komt er in voor. Via
hun website kun je natuurlijk meer informatie bekomen, maar ook je
interesse voor een opleiding of tangolessenreeks opgeven.
Het nieuwe jaar kondigt zich boeiend en druk aan
voor dit professioneel danspaar. Wij wensen Annelies en Geert alvast
veel succes toe. Wie meer wil weten over hun programma, demonstraties
en tangolessen bekijkt best even hun website www.tangoamar.com.
Online verkopen
biedt zonder twijfel heel veel voordelen. Nog te vaak is de beslissing
om met een webshop te starten eerder ingegeven als reactie op
tegenvallende verkopen, krimpende marges of als ultiem redmiddel als
"men het niet goed meer weet". Vaak wordt een online shop ook
voorgesteld als een wondermiddel. En dat is het ook niet. Daarom hier 5
tips om van uw internetwinkel een succes te maken.
1. Duid een webshop verantwoordelijke aan.
Een veel gemaakte fout is om de online shop "gewoon mee te nemen" in het dagelijkse werk. Een webwinkel is echter een apart verkooppunt
en wordt best ook als dusdanig benadert. Zo vermijd je dat je online
klanten stiefmoederlijk behandeld worden en deze verkopen pas verwerkt
worden als er anders geen werk meer is.
Met een specifieke verantwoordelijke heb je iemand die van de internetverkoop zijn of haar hoofdtaak
maakt. Iemand die van 's morgens tot 's avonds kijkt hoe je shop kan
verbeteren, welke acties kunnen gebeuren, of bestellingen vlot
gebeuren, of de leveringen stipt de deur uitgaan. Maar ook als er
vragen zijn of problemen met klanten lost deze persoon deze snel en
vakbekwaam op.
Door je webshop als een aparte entiteit te benaderen hou je ook beter de rentabiliteit
in het oog en kun je beter specifieke reclame maken. Want ook op dit
domein biedt het internet heel veel (en goedkope) mogelijkheden. Maar
bovenal, met deze aanpak voelt een internetklant zich volwaardig klant
van uw zaak.
2. Zorg voor een duidelijk en compleet aanbod.
Het
internet heeft een eigen taal. Naast veel voordelen zijn er ook een
aantal minpunten. Hou er bij de voorstelling van je aanbod rekening mee
dat je klanten je product niet kunnen voelen, wegen, ruiken, betasten,
proberen, enz.
Zorg er dus voor dat je beschrijvingen
supercompleet zijn. Dat er referentiepunten opgenomen zijn om lengte,
breedte, gewicht, kleur, enz. te bepalen. Zorg er ook voor dat je
werkwijze duidelijk is. Ook wat moet gebeuren met b.v. proefzendingen,
retours en hoe de betaling afgewikkeld wordt.
En heel belangrijk tegen dat toch iets mocht fout lopen of tegen dat je klant een extra informatie wilt: zet duidelijk de verantwoordelijke
voor je webshop op de site, liefst met foto, telefoonnummer en
e-mailadres voor contactname. En maak ook duidelijk binnen hoeveel tijd
een antwoord mag verwacht worden.
3. Elke maand iets nieuws!
Het succes van een webshop wordt voor een groot deel gestuurd door het aantal bezoekers
aan je site/shop. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans je veel verkoopt.
Doe er dus alles aan om de mensen regelmatig naar je webshop te lokken.
Een heel goed initiatief is om je webshopverantwoordelijke opdracht te geven om minimum elke maand een nieuwe promotie
te lanceren, liefst alleen online te bekomen. Kondig deze promotie
duidelijk aan en je creëert op deze manier een goede reden voor je
klanten om elke maand terug te komen kijken. Wil je echt
klantvriendelijk werken, biedt hen dan de mogelijkheid om automatisch
op de hoogte gebracht te worden van deze promoties. Dit kan b.v. door
een e-mailbericht (promotie- of nieuwsbrief) of via een SMS-bericht.
Denk er ook aan dat zo'n artikel van de maand een ideaal middel kan zijn om een nieuw product te lanceren of om een artikel dat niet erg goed verkoopt toch aan de man te brengen.
4. Geef je online klanten extra voordelen.
Online verkopen zijn in de regel goedkoper
dan gewone verkopen. Gemakkelijk te begrijpen want b.v. de
promotiemiddelen zijn veel effectiever en goedkoper dan traditioneel.
En denk gewoon even aan de tijdswinst doordat je 100 % met je verkoop
bezig kunt zijn, zonder dat tijdverlies van aarzelende of twijfelende
klanten weegt, of zonder dat dingen onverkocht teruggeplaatst moeten
worden, enz.
Het geven van extra voordelen motiveert klanten om enerzijds zoveel mogelijk
via het internet te bestellen (groei van de webshop, rendabeler omzet,
...) en neutraliseert en paar minpuntjes van het internet. Want gelijk
hoe, als internetklant moet je een tijdje wachten tot je bestelling
binnen valt, of er gaat al eens iets verloren bij het koeriersbedrijf.
En je moet normaal toch al vooraf betalen, ... Maar als je een extra
voordeel krijgt, ben je best bereid om heel begrijpend tegenover te
staan.
5. Speel alert in op de markt.
Het onbetwistbare voordeel van het internet is de snelheid van deze wereld en de relatieve lage kostprijs. Maak hier dus permanent gebruik van om je online shop voordelen toe te spelen ten opzichte van de traditionele winkels.
Een nieuwe collectie
kan je reeds tonen (en verkopen) op het moment dat je de artikels
besteld hebt. Plaats gewoon de artikels in een rubriek "binnenkort in
deze winkel", zorg dat ze kunnen besteld worden en zet er duidelijk bij
wanneer moet betaald worden en vanaf wanneer ze geleverd worden. Of wegenwerken blokkeren je zaak. Geef extra korting voor je klanten die nu tijdelijk via je webshop bestellen. Of een orkaan
wordt aangekondigd: maak een promotie rond houten platen om de
eigendommen te beschermen, extra batterijen, looplampen, enz. M.a.w.
lever snel de dingen op het moment dat de mensen er nood aan hebben. En
dat is iets wat met een fysische winkel heel wat meer tijd in beslag
neemt en langer vooraf moet worden ingepland.
Verkopen via het
internet, een wondermiddel? Nee, heel zeker niet. En net zoals in het
werkelijke leven is er slechts 1 gegarandeerd middel om zeker succes te
hebben:
werken - werken - werken - ...
Maar het gaat iets harder als je alvast rekening houdt met bovenstaande 5 gouden tips voor een succesvolle webshop.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende, betaalbare internetverkoop voor
KMO's, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Wij zorgen voor
toffe, goed werkende websites, professionele webshops en heel sterke
e-promoties zodat het internet een echte winstbrenger wordt. Neem
gerust even met ons contact op!