2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
26-08-2010
Trend: Belgen kopen steeds meer via het internet.
Het is een duidelijke trend: Belgen
kopen steeds meer via het internet. Dagelijks starten nieuwe webshops op
terwijl ook de online omzet van bestaande internetwinkels sterk stijgt.
Niet verwonderlijk dat Belgen het meest online te beïnvloeden zijn.
Informatie over de online aankopen in België. De
Belgische consument shopt steeds vaker op het internet. Voornamelijk
vrouwen dan. Dit komt doordat vrouwen vaakst nog het gezinsbudget en de
gezinsaankopen behartigen. Maar doordat zij ook gaan werken tijdens de
dag is het ideaal om de gewone aankopen via het internet te regelen.
Online winkelen is dus een heel handige en snelle manier om de
boodschappen te doen.
De best verkopendeproducten
blijven nog steeds reizen, boeken, CD's en DVD's. Sterke stijgers zijn
tegenwoordig kleding (+ 33,30 %), kledingaccessoires (+31,10 %) en
decoratieartikels (+ 35,60 %). Dit komt doordat de mode- en
decoratieartikels via het internet aan heel scherpe prijzen kunnen
worden verkocht. En zeker voor merkartikelen is de kwaliteit en de
grootte gekend bij de meeste online consumenten. De laatste tijd zien we
dat steeds meer bioscoop-, entertainment- en treintickets online worden
aangekocht. Daardoor daalt het gemiddelde bedrag per aankoop wel iets.
Online shops: booming business. Zijn er steeds meer consumenten die online aankopen doen aan de ene kant, dan zien we anderzijds ook dat er dagelijks nieuwe webshops bij komen. Gemiddeld 5 per dag. Momenteel zijn er ruim boven de 5.000 internetwinkels actief. Dit is een verdubbeling
ten opzicht van vorig jaar. Vaak gaat het hier over totaal nieuwe
online ondernemers, alhoewel ook vrij veel bestaande zaken met online
verkoop beginnen.
De online omzet steeg het afgelopen jaar in België met zo'n kleine +20 %
tot 1,6 miljard euro. Er werden 1/3 meer online transacties
geregistreerd dan een jaar geleden. Maar doordat nu ook steeds vaker
kleinere zaken (tickets e.d.m.) via het internet worden aangekocht is
het gemiddelde aankoopbedrag gedaald tot zo'n 90-95 euro per verrichting.
Besluit. Meer
en meer Belgen gaan nu wekelijks het internet op om online producten of
diensten aan te kopen. Vrouwen zeker, maar ook de gemiddelde consument
ziet dat men online producten aan heel interessante prijzen kan
aankopen. De crisis heeft deze trend zeker versterkt. Daarom investeren
zowel traditionele als nieuwe ondernemingen massaal in het online
verkopen van hun producten.
Vorige weken bespraken we een aantal tips die de prestaties van
websites sterk kunnen verbeteren. Webshops hebben een speciaal doel, nl.
verkopen. Hiervoor bestaan eveneens een paar trucs die de resultaten
positief beïnvloeden. Een overzicht.
Wat is belangrijk voor een online shop?
Een online shop of internetwinkel heeft maar 1 hoofdreden en dat is verkopen.
Het voordeel is dat de markt gigantisch groot is. Er zijn heel veel
mensen met het internet verbonden. Aan de andere kant zijn er weinig
beperkingen zijn. Online kopers zijn niet gebonden aan afstanden,
openinguren, parkeerproblemen, enz. In feite zijn er maar 3 grote problemen:
de taal, vertrouwen door de klant en gevonden worden op het internet.
Dit laatste probleem kunnen we grotendeels oplossen door een webshop
professioneel te maken en met de volgende tips.
Praktijktips om een webshop te verbeteren.
We
gaan ervan uit dat u een professionele, goede webshop heeft gebouwd.
Alles wat nodig is, staat er op en alles functioneert perfect. Toch zijn
er in de praktijk grote verschillen merkbaar tussen online shops
onderling. Sommige trekken spontaan veel meer klanten aan en verkopen gemakkelijker dan
andere. Vaak ligt dit niet aan het online programma zelf, maar is de
inhoud verantwoordelijk. Volgende tips zorgen dat de prestatie van uw
webshop verbetert en dat u meer verkopen (conversies) bekomt:
Een duidelijke omschrijving
van uw artikels zorgt er voor dat zoekmachines uw webshop sneller en
hoger vertonen. Een goede omschrijving stelt u zorgvuldig samen.
Gebruik zoveel mogelijk woorden die mensen intypen in een zoekmachine
om uw product of dienst te vinden. Leg een positieve toon in uw
beschrijving. En geef de mensen informatie waar ze iets aan hebben. En
vooral, gebruik niet meer woorden dan nodig zijn. Korte teksten zijn
ook hier te verkiezen.
Gebruik sprekende foto's
voor uw producten. Goede foto's laten haarfijn zien hoe uw product er
uitziet. Vermijd foto's van verpakkingen. Kies eerder om de inhoud te
tonen. Zo zien klanten hoe uw artikel er uitziet én wat er allemaal in
de verpakking zit (product zelf, instructieboek, garantiebon,
hulpstukken, ;..). Met commerciële foto's werkt u een beetje een ander
nadeel van het internet weg: klanten kunnen een product niet zien,
voelen, testen, ... Een goede foto wekt vertrouwen bij de online koper.
Neem evt. een professonele fotograaf onder de arm.
Zet meerdere foto's
per artikel online. Zo kunt u het product uit verschillende hoeken
tonen, of het tegen een gekend product afzetten. Dit maakt het mogelijk
om kopers een beter beeld te geven over de grootte, gewicht, stijl,
aard, ... van uw artikels. Een goed gemiddelde is drie foto's per
artikel, maar meer mag natuurlijk altijd. Hou wel de kosten voor ogen:
veel foto's kosten tijd om ze goed te fotograferen, tijd om ze online
te zetten (incl. bijschriften) en vaak zit u snel aan het plafond van
uw hostingruimte.
Zoek bijpassende (gerelateerde) artikels
en vermeld ze bij het hoofdproduct. Dat gaat voor extra accessoires
voor een artikel, onderhoudsproducten, serviceplannen, enz. Voor de
meeste producten of diensten is dit mogelijk. Stel ze aan aan de kopers
om ze samen met het hoofdproduct te bestellen. Dit is een nuttige
service aan uw klanten. Bovendien gaat hierdoor uw omzet flink omhoog.
Laat toe dat uw klanten recensies, reacties, aanbevelingen,
... schrijven bij de producten op uw webshop. Positieve reacties van
andere mensen zijn een heel sterke motivator voor nieuwe klanten.
Bovendien worden ze gewoon geloofd en trekken ze aarzelende kopers over
de streep. Ervaring leert dat reacties die online geplaatst worden
meestal positief zijn. Verplicht wel om b.v. de naam en de woonplaats
van de recensent te vermelden.
Zet een aantal sociale knoppen
bij elk artikel. B.v. De vind ik leuk knop om uw product op
facebook te vermelden, mogelijkheid om dit artikel aan vrienden door dt
mailen (= aanbevelen), ... zijn commercieel heel nuttig. Ze zorgen er
voor dat uw webshop op diverse plaatsen vermeld staat.
Bekijk tenslotte zorgvuldig de procedures en de beschrijvingen
van uw online shop. Heel vaak gaat het daar immers mis. Maak dat uw
werkwijze haarfijn en heel duidelijk uitgelegd staat. Vermeld wat er
moet gebeuren om te bestellen. Hoe klanten een reactie of klacht kunnen
doorgeven. Wanneer en hoe er betaald kan worden. Welke garantie er
gegeven wordt. Ook uw algemene voorwaarden en bedrijfsgegevens zijn heel
belangrijk. Zorg dat ze gestructureerd en in leesbare tekst op uw site
staan. Heel vaak is dat immers een van de voornaamste oorzaken waarom
een webshop niet echt goed draait. Eenmaal klanten beslist hebben om een
online bestelling te plaatsen, verzanden ze nogal vaak in onbegrijpbare
procedures, blokkerende betaalknoppen, programma's die de indruk geven
dat ze blijven hangen, onduidelijke voorwaarden, enz. En dan haken de
meeste mensen af.
Besluit.
Om veel te verkopen via het
internet zijn twee zaken onmisbaar: een goede, professioneel gemaakte
webshop en duidelijke, klantgerichte inhoud. Voor het eerste doet u best
beroep op een internetpartner die met kennis van zaken werkt. En voor
de inhoud zijn bovenvermelde tips voor een succesvolle webshop
onmisbaar.
Vorige week gaven we een eerste serie
tips om van een mooie website ook een beste te maken. Deze aanpassingen
gingen meer over het bouwen en uitzicht van een goede website. Naast het
technische speelt ook het inhoudelijke aspect een heel grote rol.
Daarover gaan deze tweede serie tips voor een goede website of webshop.
Waarom is de inhoud van een website belangrijk?
Heel
simpel gezegd omdat de inhoud bepaalt of een bezoeker ook klant wordt.
Daarom wordt een goed werkende website getypeerd door korte, bondige
teksten. Ze zijn informatief en zijn zo geschreven dat ze aanzetten tot handelen. Want dat typeert elke doeltreffende website: ze zorgen dat een bezoek aan de site zinvol
is voor zowel de bezoeker als voor de site-eigenaar. M.a.w. een goed
werkende site zorgt steeds dat er na een bezoek iets achter blijft. Een
bestelling, een naam en adres, een aanvraag voor informatie of voor een
folder, enz.
Goede inhoud kunt u testen, verbeteren en optimaal maken. Daarvoor bestaat een (minder gebruikte) gratis tool van Google, de conversion optimiser.
Met de conversion optimiser toetst u twee versies van eenzelfde website
tegen elkaar af. De twee versies verschillen slechts op een aantal
punten. Beiden worden op beurt vertoond aan de bezoekers. Met de
conversion optimiser kunt u nagaan welke versie het meeste resultaat
oplevert. Vervolgens neemt u de beste elementen op in uw definitieve
website, die u weer kunt afzetten tegen een c-versie. En zo verder
totdat het resultaat van uw website optimaal is.
Hoe kan de inhoud van uw site meer resultaat opleveren?
Eerst
en vooral moet u haarfijn weten wat u wilt bereiken met uw website,
m.a.w. wat ze moet opleveren. En vervolgens vertaalt u dat in een taal
die uw klanten aanspreekt. Een
goed middel om te weten of uw teksten bruikbaar zijn, is de "markttest".
Laat uw vrienden, kennissen, familie (zelfs toevallige) vreemden uw
site lezen en vraag wat ze er van vinden. De inhoud van uw site wordt
verbeterd door:
het gebruik van een duidelijke structuur
bij de opmaak van uw pagina's. Gebruik sprekende titels, verhelderende
tussentitels en goede foto's voor meer uitleg. Zorg dat de teksten kort
en duidelijk verstaanbaar zijn. Als u een lepel verkoopt, noem het ding
dan "lepel'. Meer info over het schrijven van goede teksten vindt u in
het artikel "Hoe schrijf je goede teksten voor het internet."
Zorg voor voldoende redenen om in actie
te komen. Laat een proefexemplaar bestellen. Biedt een folder met tips
aan. Of stuur een kortingvoucher te gebruiken op een volgende aankoop.
Inventiviteit is hier troef. Maar zorg dat het altijd de moeite loont om
zich aan te melden.
Verwerk systematisch en op elke pagina links
in de teksten. Ze genereren immers meer kliks (conversies) dan de
traditionele buttons of tabs. Maar zorg wel dat men na het klikken op de
eigen website blijft. Anders bent u de bezoeker gegarandeerd kwijt.
Test systematisch een aantal verschillende versies
(zie hoger). Experimenteer met teksten, woorden of foto's. Verander ook
even de plaats van de foto's en de onderschriften. En gebruik enkel de
elementen die het beste resultaat opleveren.
Complexere zaken kunnen heel duidelijk worden uitgelegd aan de hand van een video of een geanimeerde presentatie.
Dit kan ook worden gebruikt door webshops als "getuigenis" over hoe
gemakkelijk iets geplaatst / onderhouden / gebruikt / ... kan worden. Of
hoe groot iets is in een interieur b.v. En tegenwoordig kan iedereen
wel een leuke, bruikbare video of animatie samen steken. Hiervoor terug:
try and error is een heel goede methode.
Gebruik zoveel mogelijk kanalen,
en liefst alles wat tot uw beschikking staat. Dus niet alleen offline
stuff, maar zorg voor een link tussen website en uw facebook pagina, een
blog, You-tube, Google buzz, twitter, e.a. Zorg wel dat u steeds blijft
voor ogen houden waarvoor u een bepaald kanaal gebruikt. En gebruik de specifieke troeven van dit kanaal in uw voordeel. Door slim te linken profiteert elk deeltje van de gebruikers die met u in contact komen.
Besluit.
In
de moderne audiovisuele wereld is een website of webshop geen
alleenstaand ding meer. Net zoals een krant een eigen rol speelt, naast
de online versies (voor snel nieuws / overzichten), twitter of sms
berichten (direct nieuws), radio en televisie. Ook een moderne website
of webshop moet op elk moment en overal de mensen kunnen aanspreken.
Want zeker in de toekomst zal ze niet alleen worden bezocht via een
computerscherm, maar ook onderweg via pda of smartphone. Bepaalde inhoud
zal worden gedeeld op andere sites en sociale pagina's en zo steeds
nieuwe bezoekers aantrekken ... op voorwaarde dat de inhoud interessant
genoeg is.
Een mooie website is daarom nog geen
goede website. Het resultaat of de opbrengst bepalen in welke mate een
website of webshop goed werkt. Een aantal ingrepen kunnen de werking wel
gevoelig verbeteren. Deze week belichten we de eerder technisch,
structurele zaken. Volgende week geven we tips om de inhoud te
verbeteren.
Wat is een goede website of webshop?
Een goede site is deze die perfect levert waarvoor ze bedoeld is.
En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Daarom begint een
professionele webdesigner eerst met te vragen wat u van uw website
verwacht, hoe u er mee wilt werken en wat ze moet opleveren. Dat laatste
is wel cruciaal. Een website of webshop moet steeds opbrengen, anders
is ze nutteloos.
Vaak stellen we echter vast dat klanten eigenlijk geen duidelijk doel
bepaald hebben voor hun website. Dat doet u dan best wel eerst even.
Het doel kan divers zijn. Meer aanvragen bekomen bijvoorbeeld, maar ook
meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief, meer fans op uw facebook pagina,
meer deelnemers aan uw evenementen, meer downloads van folders, ... zijn
duidelijke doelstellingen. Dan is het de taak van uw webdesigner om uw
website zo te ontwerpen dat uw site dit resultaat oplevert.
Hoe kan een bestaande website of webshop verbeterd worden?
Eerst
en vooral zijn dit slechts ingrepen. Is een website of webshop echt
niet goed gemaakt, dan is het verstandig om ze gelijk opnieuw te laten
maken. Meestal is dit ook financieel het goedkoopst. Maar als uw site in
se wel goed gebouwd is (technisch en qua inhoud), dan kunnen de
volgende structurele ingrepen de werking van uw website of webshop sterk verbeteren:
Laat uw bezoekers toekomen op een speciale landingspagina,
van waar ze verder doorklikken naar de inhoud uw website. Een goede
landingpagina leunt qua opmaak, teksten en foto's nauw aan bij de
redenen en de voordelen die klanten van u krijgen. Het bevestigt uw
bezoekers dat uw zaak een goede keuze is en dat u levert wat ze zoeken.
Met een goede landingspagina zijn de mensen vaak al half overtuigd.
Zorg dat elk product, dienst of activiteit op uw website een aparte pagina
heeft die direct via de hoofdnavigatie te bereiken is. Elke pagina kan
verder nog apart geoptimaliseerd worden voor het internet zodat uw
aanbod snel en gemakkelijk gevonden wordt door geïnteresseerden.
Wat vaak ontbreekt maar heel belangrijk is. Zorg dat er overal waar dit nuttig kan zijn een "call to action" wordt ingebouwd. Dit kan d.m.v. een knop, b.v. bestel hier, of door middel van een link die de bezoeker verder leidt tot actie.
Zorg dat uw algemene gegevens
op elke pagina zichtbaar zijn. Dit wekt enerzijds vertrouwen, maar het
maakt het uw bezoekers ook gemakkelijk om u op te bellen of een bericht
te sturen als ze dit willen. Maak ook dat uw e-mailadres met een link is
voorzien.
Een simpele, doch heel effectieve tip is uw logo aanklikbaar
maken zodat een surfer direct teruggeleid wordt naar de homepagina van
uw site. Onbewust gebruiken de meeste mensen immers deze weg i.p.v. de
home-knop.
Een laatste tip is om regelmatig de analyse
te bekijken van het bezoekgedrag op uw website of webshop. Daartoe
wordt een uitgebreid, onafhankelijk analyseprogramma gekoppeld aan uw
site. Wij gebruiken meestal Google Analytics of Statcounter. Dit zijn heel gebruiksvriendelijke tools die een duidelijk inzicht geven in het gedrag van de bezoekers op uw site.
Besluit.
Een
goede website of webshop moet het resultaat opleveren dat u er van
verwacht. Wie een technisch goede website bezit, kan de prestaties
verbeteren door een aantal eenvoudige structurele aanpassingen. Wilt u
weten hoe de prestaties van uw website of webshop kunnen verbeteren,
neem dan vrijblijvend contact op met ons.