2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
27-05-2009
De stresstest voor websites.
Hoe succesvol is je
website? Hoe performant en hoe goed werkt ze op het internet? Het
ontwerpen van een succesvolle website is niet eenvoudig. Nochtans
bestaan er standaardpakketten en andere hulpmiddelen om een leuke
website te bouwen. Maar "leuk" is in de meeste gevallen niet goed
genoeg om ook performant te zijn op het internet. Hoe komt dit nu toch?
Wat is een succesvolle website?
Er zijn twee hoofdcriteria om af te meten of een website succesvol is of niet. Ofwel genereert je site veel bezoekers ofwel veel orders.
Iets anders is er niet als je het puur bedrijfsmatig (economisch)
bekijkt. En dat klopt. Je investeert in een website om meer te
verdienen. En dat doe je door jezelf bekend te maken bij meer mensen
ofwel zorg je dat je meer bestellingen (opdrachten) krijgt uit je site.
Alle
andere argumenten kunnen best leuk zijn, maar daar haal je geen omzet
uit. Dus per definitie levert het geen euro winst op. Hobby's zijn ook
mooi en nodig, maar die laten we hier dus even buiten beschouwing.
Waardoor krijg je een succesvolle website?
In de grond zijn er 5 belangrijke criteria die bepalen of een website succesvol is, nl.
1. de optimalisatie (SEO). Dit is de mate waarin je site er in slaagt om gratis veel bezoekers aan te trekken; 2. de functionaliteit (het gebruiksgemak). Dat is het gemak waarmee je door de site kunt navigeren om snel informatie te vinden; 3. de look & feel. Het esthetische dus. M.a.w. ziet je site er goed, modern en te vertrouwen uit; 4. de relevantie
(inhoud). Dit bepaalt de mate waarin de inhoud van je website de
normale vragen kan beantwoorden, up-to-date is en tegemoet komt aan de
informatie die bezoekers van je activiteit zoeken; 5. de visualiteit
(het grafische). De mate waar er gebruik wordt gemaakt van beelden,
grafieken, voorbeelden, ... om de informatie te verduidelijken.
Deze
vijf criteria (of het ontbreken er van) zorgen er voor dat je website
goed opgepikt wordt door zoekmachines, vlot weergegeven wordt in
zoeklijsten of populair wordt bij bezoekers en klanten. In elk geval,
als deze vijf criteria optimaal zijn, mag je verwachten dat je website top presteert en veel respons
oplevert. Uiteindelijk kom je zo via het internet tot meer klanten,
meer orders, meer omzet en meer winst. En dat is de bedoeling toch.
Test de performantie van je site met de 2TREES stresstest.
Voor
het geval er mensen zouden zijn die alleen zijn in hun branche of
activiteit en die dus geen concurrentie ondervinden. Voor die categorie
mensen is deze stresstest nutteloos. Maar ik maak me sterk dat bijna
niemand zich in die situatie bevindt. Daarom ontwikkelde 2TREES een
handige "stresstest" om te kijken hoe performant je eigen website is en
hoe goed ze normaal gezien moet presteren op het internet.
De
test zelf bestaat uit een 35 vragen die de bovenvermelde 5 belangrijke
criteria behandelen. Op elk van deze vragen antwoord je met "ja" of
"neen", ofwel maak je een keuze uit een score van 1, 3 of 5. Als je
website op alle vlakken het beste scoort zijn er maximaal 175 punten te
bekomen. Nadat je alle vragen hebt beantwoord, krijg je automatisch het
aantal punten dat je website behaalt. Zo kun je op een doeltreffende,
eenvoudige wijze zelf beoordelen hoe performant je website is (de test
zelf neemt zo'n 20-30 minuten in beslag). Naargelang heb behaalde
puntentotaal krijg je advies wat er moet gebeuren om van je website een
echte winstbrenger te maken.
Maar
even belangrijk is dat je haarfijn kunt zien op welke vlakken je site
minder presteert zodat je gemakkelijk je webbouwer kunt aanspreken om
deze criteria te verbeteren zodat je website terug beter presteert.
Doe nu de gratis 2TREES stresstest voor websites.
Wil
je zelf oordelen hoe performant, modern en accuraat je website is,
vraag dan de gratis stresstest voor websites aan. Stuur een mailtje aan
patrick@2trees.be met als onderwerp "Gratis stresstest voor websites", en je ontvangt per kerende de gratis test (xls-formulier).
Wil je achteraf professioneel advies of een correcte prijsofferte om je website te verbeteren, neem dan gerust vrijblijvend contact op met ons. We bekijken graag de verschillende mogelijkheden samen met jou.
Het internet is de
bron voor informatie in de maatschappij. Elk medium dat door veel
mensen wordt gebruikt is een heel goede reclamebron. Om zoveel mogelijk
publiciteit te bekomen is het belangrijk om goede webteksten te
schrijven voor het internet. Hoe gebeurt dat en waar moet je op letten?
AIDA, een vast stramien in verkoop en reclame.
Dit
vierletterwoord is super belangrijk voor iedereen die zich met
marketing bezig houdt. Het is een van de grondprincipes dat telkens
terugkomt. Verkoopgesprekken lopen volgens dat stramien, maar ook
advertenties worden zo opgebouwd, klanten lezen informatie op deze
manier, enz. AIDA staat voor:
A - Aandacht trekken I - Interesse wekken D - Drang tot kopen ontwikkelen A - Actie (kopen) uitlokken
Goede
webteksten schrijf je best ook volgens dit stramien. Niet alleen lezen
prospecten en klanten op deze manier artikels, ze verwachten eigenlijk
dat deze volgorde wordt aangehouden. En zoals je weet met het internet,
als je levert wat de mensen verwachten heb je een voetje voor.
Aandacht trekken.
Intuïtief denk je hier natuurlijk aan een opvallende titel. Maar eigenlijk valt hier alles onder wat je doet opvallen en wat nieuwsgierig
maakt bij de mensen. Dat kan dus even goed een opvallend beeld zijn of
een hoop wartaal. Van zodra het de aandacht trekt en stimuleert om
nader te kijken, ben je geslaagd.
Let er wel op dat hetgeen je gebruikt om de aandacht te trekken relevant
moet zijn met je boodschap. Het is hoogst nefast als de mensen op basis
van je aandachttrekker de moeite nemen om verder te lezen en ze dan
plots vaststellen dat de inhoud helemaal niet gaat over wat ze
verwachtten. Die relevantie moet je aanhouden zowel in woorden, beelden
als kleuren en lettertypes.
Interesse wekken.
In een trefzeker artikel worden hiervoor ondertitels, bijschriften bij foto's of de inleiding
van een tekst gebruikt. Het is de bedoeling om nu het "statement" van
de aandacht te versterken of uit te breiden zodat de lezer geprikkeld
wordt om de inhoud van het artikel te lezen. Hier kunnen een aantal
argumenten of voordelen worden opgesomd. Er kan ook een belofte worden voorgespiegeld voor wie het product of de dienst aankoopt.
Let
wel dat je deze blok klaar, helder en kort houdt. Na deze fase hou je
ofwel een aandachtige lezer over ofwel haakt de bezoeker af. Bovendien
heb je niet de luxe om uit te weiden. In een paar seconden volgt de
beslissing of het artikel kan interesseren of niet. Probeer ook steeds
de indruk te wekken dat het artikel hoe dan ook interessant is om
weten, zelfs al beslis je achteraf om niet te kopen. Wek de indruk van
"Je moet dit echt wel gelezen hebben."
Drang tot kopen ontwikkelen.
Eenmaal de bezoeker beslist heeft om verder de lezen is het aan de inhoud
om te overtuigen. Nu heeft de lezer tijd voorzien om zich aandachtig te
verdiepen in de tekst. Deze mag dan ook uitgebreider zijn. Vermijd wel
langdradige teksten, maar schakel vlot over
van argument naar argument. Wees kort, bondig en duidelijk, maar
vermeld alle informatie die belangrijk, relevant en nuttig is. Ook
goede afbeeldingen of tekeningen
kunnen helpen om je waar aan de man te brengen. Testimonials waar
"bestaande klanten" hun motivatie weergeven, of getuigen van bijzondere
eigenschappen of voordelen doen het ook steeds goed. Zorg er wel voor
dat je een dynamische, vlot leesbare tekst schrijft.
Let er op om zo weinig mogelijk "vakchinees" te gebruiken. Soms is vakjargon
prima om ellenlange beschrijvingen te vermijden, maar bij overdadig
gebruik haalt het de leesbaarheid naar beneden. Gebruik in elk geval
enkel termen die ook door de meeste mensen gekend zijn. Voor
internetgebruik hou je best de zinnen kort. Maak een goede structuur
op met titels, tussentitels en ondertitels. Gebruik foto's en
afbeeldingen om tekstvlakken te onderbreken en accenten te leggen.
Actie (kopen) uitlokken.
Dat
is natuurlijk het finale doel van een webtekst. Maar het is een
vergissing om te denken dat een prospect spontaan contact zal nemen om
iets te bestellen. Een heel kleine minderheid misschien wel, maar het
overgrote deel van de mensen heeft een zetje nodig. Hiervoor kun je een
aantal marketingtrucs toepassen. Speciale acties
(in tijd beperkt) doen het altijd. Er zijn onbeperkte mogelijkheden
voor inventieve geesten. Denk aan zinnen in de aard van "Bestel nu en
krijg extra...". Bij uitbreiding kan dit worden "Wij werken in de maand
XYZ in uw regio en wie dan bestelt krijgt ...", of "voor de eerste 50
kopers, gratis ..."
Let wel dat je steeds lezers uitnodigt om iets te doen of te reageren. Dit noemt men "Call to Action". Ook het gebruik van speciale items kunnen helpen. Verwerk b.v. een opvallende actieknop (rode kleur, tekst: bestel nu) en laat doorklikken naar een aangepast bestelformulier dat de klant kan gebruiken voor de aankoop.
Nog een paar tips om mee rekening te houden:
- Vormt je webtekst een onderdeel van promotiecampagne,
dan worden er nog andere reclamemiddelen aangemaakt. Banners
bijvoorbeeld, of folders, advertenties, flyers, promotieartikels, enz.
Meestal worden een aantal typische beelden gebruikt, de campagnebeelden.
Hou in dit geval voor ogen dat elk medium een eigen functie en doel
heeft. Weet dat je webartikel op de lijn van de gedrukte folder staat
qua belangrijkheid. Pas de tekst hier aan aan en gebruik zoveel
mogelijk de typische campagnebeelden zodat de herkenbaarheid verhoogt.
- Internetacties zijn heel efficiënt omdat nagenoeg alles meetbaar
is. Daarom ook is een duidelijke "Call to Action" belangrijk. Hoe meer
deze knop wordt gebruikt, of hoe meer formulieren worden ingevuld, hoe
succesvoller de actie is.
- De
meeste webacties worden gestuurd via de eigen website. De aangepaste
teksten worden hier in verwerkt. Het is heel slim om tijdens de actie
goed het surfgedrag op je site te analyseren.
Niet alleen om te kijken of je promotiepagina's een toename van
bezoekers kennen, maar ook waar ze evt. wegklikken of welke relatie er
is tussen het aantal lezers van je webtekst en mensen die het
bestelformulier invullen. Zo kun je snel aanpassingen doorvoeren en de
actie bijsturen indien dit nodig is.
- Denk er ook aan om, eenmaal een bestelformulier is ontvangen, direct de verdere stappen
te laten uitvoeren. Een online klant verwacht nl. direct een mailtje om
hem te bedanken voor zijn reactie en om te bevestigen dat zijn
bestelling goed aangekomen is. Zet er alvast de volgende stappen
duidelijk op zodat je klant weet wat er nu volgt. Snelheid en
accuraatheid is hier super belangrijk.
-
En hou goed bij wie klant geworden is met je actie. Ontwikkel je klant
tot een actieve klant waar je iets aan blijft hebben. Stuur een
veertien dagen na levering b.v. een kort enquêteformulier om naar zijn tevredenheid te peilen. Enige tijd na hun bestelling kun je deze klanten een vervolgaanbieding
doen als dank voor hun eerdere bestelling. Dat kan voor een hernieuwing
gebeuren, maar ook voor een complementair artikel of dienst en zelfs
voor een gans ander product uit je gamma. Maar zo kan je tweemaal
collecteren door de refereren naar een bepaalde actie.
Goede
webteksten kunnen veel bijdragen tot de verbetering van je
bedrijfsresultaat. Het is wel belangrijk om vooraf voldoende aandacht
te besteden aan de voorbereiding en om de nodige tijd uit
te trekken om ze te schrijven. Het schrijven zelf van webteksten is een
proces van opmaken, elimineren, aanpassen, vervangen, enz. totdat alles
vlot in elkaar past en duidelijk leest. Een beetje webtekst, van
voorbereiding tot eindafwerking, kost al gauw tussen de 15 à 25 uur.
Voor een maximaal resultaat voer je best een paar eenvoudige,
commerciële ingrepen door aan je website zelf zodat dit nieuws
professioneel aangekondigd wordt.
Heb je zelf een goede webtekst nodig naar aanleiding van een komende actie, contacteer ons dan gerust voor vrijblijvend advies en voorwaarden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:webteksten, internet artikels, webpromoties, internetteksten, schrijven voor internet, website teksten, teksten voor internet, webartikels
13-05-2009
Hoe kies je de juiste website voor je zaak?
Een website is niet zo
maar een website. Het is een heel belangrijk element in de
bedrijfsvoering en daarom kies je best zorgvuldig net die website die
het best past bij de aard en het doel van je zaak. Maar daarvoor moet
je natuurlijk wel weten welke sites er bestaan. Hier een ovezicht.
1. Soorten websites.
Niet
elke website is gelijk en presteert even goed op het internet. Nog los
van de technische aspecten die tot de expertise van een goede webbouwer
behoren, is het belangrijk om je website te kiezen in functie van het doel of het gebruik dat je er wilt van maken.
Denk
even aan de volgende vergelijking. Als we beiden ergens naartoe willen,
kunnen we in een wagen springen en vertrekken. Daarvoor gebruiken we
dezelfde infrastructuur, het wegennet (= internet). Maar als jij met
een Porsche of Ferrari rijdt en mijn wagen is een Lada of Maz, dan zal
jij waarschijnlijk een stuk sneller ter plaatse zijn. Ook als jij met
een heel recente Mercedes, BMW of Audi rijdt en ik tuf met een prima
onderhouden Fiat van bouwjaar 1969 zal dit een verschil maken in het
gebruiksgemak en het comfort om ergens te geraken.
Zorg er dus voor dat je zeker een website kiest die perfect aansluit bij de activiteit van je zaak en het gebruik
dat jij en je klanten er van zullen kunnen maken. Kijk daarenboven ook
goed na of je webbouwer de modernste principes, technieken en middelen
gebruikt om je website te maken.
2. Een website volgens de aard van de site kiezen.
Je
hebt twee grote soorten sites, nl. die volgens de aard en die volgens
het doel (gebruik). Bij de indeling volgens de aard catalogeer je een
website ofwel als technische site of als commerciële site.
A. Technische websites. Technische websites zijn eerder geschikt om technische, industriële producten
voor te stellen. Dit zijn meestal verbruiksmaterialen voor de vakhandel
in de aard van bouten, moeren, flexibels, machines, enz. Technische
sites vind je voornamelijk terug in B2B omgeving
waar sfeer minder belangrijk is, snelheid belangrijk en waar alle
partijen een vrij goede kennis hebben van de producten of diensten die
aangeboden worden. Geen franjes, maar snelheid en accuraatheid halen
hier de boventoon. Dit betekent niet dat een technische site er ook
niet mooi mag uitzien, maar de klemtoon ligt toch meer op het
professioneel aspect van de zaak.
B. Commerciële websites. Deze site richten zich meestal tot de consument
of particuliere verbruiker. Naast een overzicht van de verschillende
producten of diensten is het belangrijk om ook het doel te schetsen en een sfeer
op te bouwen met de site. Op basis hiervan beslist de consument immers
of jij "zijn bedrijf" wordt en als "zij met jou" zaken wilt doen. Het
gevoel en het uitzicht zijn hier iets belangrijker dan de opsomming van
maten, gewichten, enz. Kleuren, vorm, uitzcht (maar dan in een reële
situatie), enz. zijn vaak doorslaggevende argumenten en verhogen de
prestaties van je site. Natuurlijk moeten ook hier de inlichtingen
correct en up-to-date zijn en moeten bepaalde wettelijke vermeldingen voorkomen, maar toch is de sfeer en het uitzicht heel belangrijk.
3. Een website volgens het doel kiezen.
De
mate waarin je zelf je website wilt gebruiken achteraf of wat je wilt
bekend maken bij je doelgroep bepalen deze soort. Bij deze indeling
kijken we voornamelijk naar de inhoud van je site. Er zijn de volgende
soorten:
Informatieve websites
geven uitleg over de producten of diensten die je aanbiedt. Er is een
duidelijke structuur aanwezig om de mensen snel het juiste product te
laten kiezen. Ook agenda's of lijsten kunnen prima via een informatieve
website worden gecommuniceerd. Bijvoorbeeld de agenda van een theater
of cultureel centrum of de optredens van een groep.
Verkoopsites
leggen iets meer klemtoon om de producten en diensten op het vlak van
prijzen, aantallen, (lopende) promoties, acties, enz. Het is de
bedoeling om de consumenten sneller te laten reageren zodat ze tot
aankoop overgaan. Dit kan gerust telefonisch bestellen, of naar een
verkooppunt lokken zijn.
Nieuwssites
zijn bedoeld om de laatste nieuwtjes en evoluties snel mee te delen aan
het publiek. Dat kan bijvoorbeeld goed gebruikt worden als je een
bepaald product in ontwikkeling hebt (b.v. onderzoekscentra om fondsen
te werven), een organisator van een serie evenementen die het publiek
wilt warm maken, een verkoopactie om mensen aan te trekken (b.v. breng
je oude schoenen binnen waarbij je het aantal ontvangen paar of het
aantal kilo op dit moment weergeeft), enz.
Pomotiesites
worden vaak opgemaakt om een nieuw product of dienst aan de man te
brengen. Zo'n site kun je werkelijk naar de juiste (correcte) doelgroep
toeschrijven zodat je sneller succes bekomt. Hier ligt het accent op de
troeven die de consument mag verwachten bij aankoop en het voordeel dat
ze doen bij bestellingen.
Voor actiesites
ten slotte is de "houdbaarheid" eerder beperkt. Ze zijn geschikt om
gedurende een korte periode een bepaald product of dienst te promoten.
Soms is het wel een goed idee om permanent met een actiesite te werken.
Bijvoorbeeld als je een discountzaak hebt en je wilt altijd de artikels
uit je recentste promotiefolder online zetten.
Bij
de bespreking van je nieuwe website komen beide aspecten aan bod. Het
is voor een professionele webbouwer immers van vitaal belang om te
weten wat je met je website zal willen doen, wie je klanten zijn en hoe
zij van je site gebruik zullen maken.
4. Een speciale soort website: de webshop.
Een webshop is een zuivere verkoopsite.
De bedoeling ligt hier honderd procent op het aantrekken, verkopen en
leveren van producten of diensten via het internet. Er komt geen
fysisch verkooppunt aan te pas zodat ook de verkoopprocedures en de
leveringssystematiek belangrijke punten zijn. Bovendien is een online
shop aan een aantal wettelijke regels onderhevig.
Elke goede internetwinkel heeft drie hoofdcategoriën en minstens een facultatieve tak. Iedere professionele online shop heeft:
een commercieel winkelgedeelte
waarmee de klanten worden aangetrokken, waar ze de producten kunnen
zien en keuren en dat ze gebruiken om hun bestelling te plaatsen;
een degelijke backoffice waarmee je je artikels, klanten, leveringen, leveranciers, bestellingen, enz. en ook je acties bijhoudt en behandelt;
een degelijke betaalmodule om de aankopen op een veilige en betrouwbare manier te laten gebeuren.
Het
is niet omdat de klemtoon van een online winkel op verkopen ligt, dat
de sfeer en het uitzicht niet belangrijk zijn. Integendeel, een
verzorgde, aantrekkelijke lay-out en een goedwerkende, professionele
indruk bij het gebruik van de webshop verhogen het vertrouwen
van de consument en zorgen sneller voor hogere omzetten. Daarom kiezen
wij er steeds voor om bij het maken van een online shop ook aandacht te
schenken aan de design en het uitzicht en niet alleen het technisch
aspect van het bouwen te bekijken.
Door
op een zorgvuldige, correcte manier vooraf je eigen behoeften, wensen
en gebruik te definiëren kom je tot de best aangepaste website voor je
zaak. En als deze website dan ontworpen wordt door een vakbekwame
webbouwer, geoptimaliseerd voor een goede werking op het internet en
gebouwd volgens de modernste principes en technieken, enkel dan kan je
het meeste rendement verwachten uit je aanwezigheid op het internet.
2TREES
is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Heb je interesse in een goede website,
een professionele webshop of heel doeltreffende en betaalbare
e-promotie, neem gerust met ons contact op.
Iedereen googelt naar
alles en nog wat. Consumenten zoeken constant informatie. Concurrenten
verzamelen voortdurend informatie. En zelf kijk je toch ook eens wat er
op het internet te vinden is over een sollicitant. Maar vergeet niet
dat ook toekomstige werknemers, klanten of zakenrelaties even snel even
door het wereldwijde web struinen om te kijken wat er over jou (of je
bedrijf) komt bovendrijven. Heel belangrijk dus om ervoor te zorgen dat
je je aan je beste kant toont. Maar hoe doe je dit nu?
Het belang van je imago.
Imago is eigenlijk een vreemd ding. Enerzijds is wat "de mensen" over je denken of menen te weten gebaseerd op je prestaties en realisaties uit het verleden. Maar ook hoe je je voordoet of hoe andere mensen over je spreken speelt een grote rol. Voor een deel heb je dat zelf in de hand. Maar voor het andere deel helemaal niet.
Alles
wat je zelf doet, heb je duidelijk zelf in de hand. Correct werk
afleveren, uitvoeren wat je belooft, een mooie, verzorgde werkomgeving,
moderne stijl, up-to-date materiaal, enz. dragen allemaal bij tot een
eigentijds, fris en bekwaam imago. En de rest, hoe andere mensen over
je denken en spreken, daar kun je zelf ook een groot deel toe
bijdragen. Een goed imago opbouwen en onderhouden kan goed gestuurd worden via het internet.
1) Hou je website actueel en eigentijds.
Verouderde
of foutieve informatie hoort niet thuis op je website. Want wat men
leest, telt. Het komt nooit goed over als je zelf moet zeggen dat
informatie niet (meer) klopt. Werk daarom constant de inhoud
van je site bij. Vervang oude artikels door nieuwe. Pas snel prijzen en
voorwaarden aan. Plaats als eerste nieuwe foto's of technieken. En maak
dat je klanten weten dat ze je website kunnen vertrouwen.
Eigentijds houden van je website betekent ook dat kleuren, lettertypes, uitzicht, enz. mee evolueren
met de tijd. Websites van vijf jaar terug zien er conceptueel anders
uit dan de huidige. En regelmatige surfers op het internet herkennen
dat onbewust. Retro kan best mooi zijn in bepaalde omstandigheden, maar
in het professioneel leven doet het wel wenkbrauwen fronsen. Voer
daarom elke twee tot drie jaar een face-up door van je site en voorzie
tijdig budget om een nieuwe, moderne website te bouwen.
2) Deel je expertise via een nieuwsbrief.
Een
specialist zijn in je vak is prima om zelfverzekerd alle opdrachten aan
te gaan. Maar nog veel belangrijker is als de mensen je reputatie erkennen
als specialist. Met een professionele nieuwsbrief kun je hier
doeltreffend aan meehelpen. Deze biedt namelijk de mogelijkheid om je
vakkennis en expertise tentoon te spreiden, te delen en uit te
vergroten op een betaalbare manier. Bovendien kost het ook niet veel om
duizenden mensen te bereiken.
Draag er wel zorg voor dat niet alleen de inhoud top is. Kwaliteit toon je enkel maar met een professioneel gelay-out
bericht dat bovendien met de juiste middelen verstuurd is.
Nieuwsbrieven met fouten in de tekst of een allegaartje van
lettertypen, foute foto's, enz. dragen niet bij tot een imago van
expert. En wat denk je er over als je mailbox bijna blokkeert telkens
een bepaalde nieuwsbrief toekomt. Daarom is het goed om professionele
nieuwsmails met vakkennis te laten opmaken. Een goede webbouwer kiest
immers een lay-out op maat van je bedrijf, werkt foto's bij en zorgt
voor een uitgebalanceerd uitzicht. Het versturen zelf gebeurt met een aangepast mailprogramma.
3) Behandel actuele thema's in een blog.
Experten hebben een eigenschap gemeen. Ze zijn snel op de hoogte
van de nieuwste trends en evoluties op hun domein. Ideaal dus om van
bij het begin er wat uitleg over te geven, de ontwikkeling te duiden in
de maatschappij en je klanten duidelijk te maken wat zij er mee kunnen
aanvatten. Bovendien zal iedereen aannemen dat je er al heel wat over
weet, gewoon doordat je het snel vermeldt.
Een blog heeft het bijkomende voordeel dat je lezers er kunnen op reageren.
Zo peil je snel naar wat de mensen er zelf over denken, wat zij er van
verwachten en hoe ze nieuwe zaken denken te gebruiken. Dat is een schat
van informatie dat je zo bekomt. Deze inlichtingen zijn heel goed te
gebruiken bij het uitvoeren van je activiteit zelf. Je kunt dus met
kennis van zaken je klanten behandelen zoals ze dit waarschijnlijk
verwachten. Het is altijd handig als je vooraf weet hoe de meeste
mensen denken en reageren.
4) Laat je mening klinken op het internet.
Blogs, fora, discussiegroepen, sociale netwerksites, enz., ze bestaan, ze werken en ze worden druk geconsulteerd
op het internet. Om bij te dragen tot een goed imago is het dus zaak om
snel, ad rem en vakkundig deel te nemen aan discussies, themagroepen,
vakgroepen, ... op het internet. Reageren doe je natuurlijk steeds van
uit je eigen expertise. En vergeet niet om steeds naar je eigen website, blog of realisaties te verwijzen.
Het voordeel om hier goed op in te spelen is groot. Vooreerst tellen al deze afzonderlijke groepen tientallen tot duizenden regelmatige bezoekers. Dat zijn potentiële klanten dus. Maar daarenboven komen deze sites meestal bovenaan zoekresultaten
te staan en worden ze vaak gelezen door mensen die nu verwante
informatie zoeken. Hierdoor kun je snel nieuwe klanten werven of word
je geconsulteerd als er ergens een specialist nodig is.
5) Maak een positief profiel op sociale netwerksites.
Facebook,
Linledin, MySpace, Xing, Netlog, Twitter, e.v.a. Het is nu modern,
trendy en actueel om netwerken op te bouwen en te onderhouden door
middel van sociale netwerksites. Hou er wel rekening mee dat er twee grote categorieën
sites zijn, de professionele en deze voor het ruim publiek. Als je
voornamelijk professionele resultaten nastreeft, kies je eerder voor
Linkedin, Xing, Ecademy, e.a. Wil je bij een heel breed publiek
populair worden dan is Facebook, Netlog, MySpace en andere Titters een
beter kanaal. Je kunt ook beide mixen, maar hou wel goed de
gebruikersgroep uit elkaar.
En dan is het belangrijk om een degelijk, positief profiel
aan te maken. Met dat profiel adverteer je je zelf op het internet. Je
nodigt mensen uit om je toe te voegen aan hun eigen netwerk en
omgekeerd leer je zelf ook boeiende mensen kennen die je zelf kunt
uitnodigen.
Wil je doeltreffend werken met dit promotiekanaal dan probeer je hier ook opvallend aanwezig
te zijn. Start er een eigen blog, reageer op bijdragen van andere
mensen, stuur regelmatig een positief bericht aan je netwerk of word
zelf moderator van een discussiegroep. Gebruik ook je netwerk. Vraag
hun mening over nieuwe zaken, nodig contacten uit om met je samen te
werken, enz.
6. Probeer zelf een persreferentie te worden.
Dit
is het ultiem resultaat van een doorgedreven, constant werken aan een
professioneel imago. Eenmaal de buitenwereld je erkent als specialist
op je domein, dan heb je recht van spreken.
Dit betekent dat als je een persbericht stuurt, de journalisten dan
automatisch aannemen dat je weet waarover je praat en dat de inhoud
accuraat en correct is. Zo slaag je er in om vaker artikels
te laten verschijnen over jezelf of je bedrijf of om vaker vermeld te
worden in andere bijdragen over je vak of specialisatie. Dat is
belangrijk voor je algemeen imago.
Maar
ook omgekeerd werkt het. Als er ergens een probleem opduikt, of een
nieuwe trend of hype ontstaat, zal de pers snel geneigd zijn om je
eerst even te consulteren om hun verhaal te checken
bij een specialist vooraleer het te publiceren. Denk maar aan de Jef
Vermassens die voor elk gerechterlijk dispuut in het nieuws
verschijnen, de Unizo's voor KMO zaken, de VAB's voor
mobiliteitsvraagstukken, de Ivo Mechels voor conumentenzaken, enz.
Elk belangrijk bedrijf moet er naar streven om tot het referentiekader
te behoren in hun domein. Maar ook elk klein bedrijf, KMO of
zelfstandige kan dit even goed op lokaal vlak worden. Je kunt ook best
groot worden in je eigen stad of gemeente. Voor veel KMO's of
zelfstandigen is dit voldoende omdat hun eigen werkgebied niet verder
uitstrekt. En dat is perfect te doen als je rekening houdt met
bovenstaande tips voor een goed imago.
Wil
je een positief imago van jezelf of je eigen zaak opbouwen? Maak dan
zeker doeltreffend gebruik van het internet, je website en de moderne
online promotiemiddelen. Wil je meer weten, contacteer gerust
vrijblijvend 2TREES en we zoeken samen met jou de strategie die het
best past bij je zaak.