2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
30-07-2008
Tips voor een goede e-nieuwsbrief.
Nu de koopjesperiode
bijna achter de rug is, wordt het binnenkort terug zakendoen "as
ususal". Een heel belangrijk middel om je verkoop op te krikken is de
e-nieuwsbrief. Maar vaak verwart men deze met een reclamebrief, of men
behandelt dit middel als spam. En dit haalt het rendement van de
e-nieuwsbrief hard naar beneden. Hier enkele tips voor een
doeltreffende e-nieuwsbrief:
1. Hou de tekst kort en to-the-point. Een
e-nieuwsbrief is ook een internet-tool. Dat betekent dat de abonnee in
sé niet echt veel tijd te verliezen heeft en gemakkelijk het bericht in
de foetsie kan gooien. Hou daarom de tekst bondig en direct. Zeg kort
waar het over gaat, geef de belangrijkste voordelen voor de koper en
duid aan waar je moet klikken om te bestellen. Overdrijf ook niet in
het aantal onderwerpen. Meer dan drie items begint al lang te ogen en
kan verwarring in de hand werken. En een aantrekkelijke afbeelding van
je product kan natuurlijk de interesse sterk verbeteren. Maar vermijd
uitweidingen, tekst om de tekst of nutteloze toelichting. Wie veel en
lang wil lezen, neemt een boek of de krant. De uitgebreide uitleg staat
beter op je website.
2. Doe een concreet aanbod. Het
doel van een e-nieuwsbrief is verkopen. Dat weet jij, maar ook je
klant. Laat er daarom geen onduidelijkheid over en geef voor elk
artikel van je e-nieuwsbrief duidelijk aan wat je moet doen om te
bestellen. Wie niet geïnteresseerd is, leest gewoon verder en wie wil
kopen apprecieert zeker een directe link. Ook voor een e-nieuwsbrief is
"speed all you need".
3. Voor meer uitleg, ga naar je website. Het
is heel normaal dat geïnteresseerden eerst meer willen lezen over je
aanbod vooraleer een bestelling te plaatsen. Maak daarom dat de
uitgebreide uitleg op je website beschikbaar is voordat de nieuwsbrief
vertrekt. Pas bij voorkeur je website aan met een eye-catcher op de
home pagina, een link naar de actiepagina en een duidelijke uitleg over
het product zelf. Voor een goed resultaat ga je best naar de vakman.
Met een commerciële internetspecialist haal je al gauw een paar extra
procenten winst. Een juist woordgebruik en een goede siteopbouw zijn
hiervoor heel belangrijk.
4. Bied een voordeel aan je abonnees. Eerlijk,
tekst via internet leest al moeilijker dan gedrukte tekst. En je
nieuwsbrief komt dan nog binnen bij drukke mensen tussen zakelijke
berichten, spam, andere nieuwsbrieven of privé dingen. Je moet van
goede huize zijn om gelezen te worden door de abonnee. Dat kan maar op
één manier: maak dat het interessant genoeg is. En een van de zekerste
middelen is het persoonlijk voordeel van degene die ingaat op je
aanbieding. Dat kan gaan van extra korting, gemakkelijke levering,
gratis een attentie, tot zelfs als eerste te kunnen kopen. Maar vergeet
nooit om je klant zijn voordeel te geven als je hem wilt behouden.
5. Bewaak trouw de regelmaat. Klanten
kiezen voor vertrouwde zaken, zeker eenmaal je bewezen hebt dat je te
vertrouwen bent. Geef daarom duidelijk aan hoeveel maal (wanneer) men
je e-nieuwsbrief mag verwachten. En zorg er dan ook voor dat hij
inderdaad op het afgesproken tijdstip binnenvalt. Niet te vroeg, en ook
niet te laat. En begin zeker niet tussentijds nog (een paar) keer een
bijkomend bericht of bestelherinneringen te sturen via mail. Zo ben je
snel de weg van de spam op, met als eindresultaat gegarandeerd een hoog
opt-out percentage.
Alhoewel de meeste internetgebruikers het ongetwijfeld eens zijn dat een e-nieuwsbrief een heel doeltreffend en relatief goedkoop
medium zijn om klanten te informeren en de verkoop te stimuleren, is
dit tevens een van de middelen met een hoog "handig-neefje" gehalte.
Veel mensen denken nog dat als men maar iets van je hoort, dat het dan
voldoende is. Of dat je klanten wint met ze dood te slaan met nieuws.
Niets in minder waar. Deze houding getuigt van een misprijzen voor je
klanten en zal zeker niet tot de beste resultaten leiden.
Wie
zeker wil zijn dat zijn inspanningen lonen, laat zich bijstaan door een
specialist. Zeker indien je op jaarbasis werkt, vallen de kosten zeker
meer, maar je profiteert ongetwijfeld van een hoger rendement
op je acties waardoor de kost van de specialist sterk gereduceerd
wordt. Met een professionele e-nieuwsbrief verhoog je ook nog je
klantentrouw en je maakt dat je zaak heel klantvriendelijk overkomt. En
dat is toch (en goedkope) prima reclame voor je zaak.
Wil je ook graag een professionele e-nieuwsbrief gebruiken om je verkoop te stimuleren? Neem gerust contact op met2TREES voor een vrijblijvend gesprek en voorstel voor een doeltreffende en professionele e-nieuwsbrief. Klik hiervoor onze contactgegevens.
Januari en juli zijn
de koopjesmaanden. En in de tweede helft komen de supersolden zeker?
Ook voor een webshop zijn dit twee belangrijke items. Hoe ga je hier
best mee om?
Zorg dat je webshop er uitziet als een winkel. Een
webshop benader je best zoals een gewone fysische winkel. Dat
verwachten je klanten ook. Want zij komen naar je toe om producten of
diensten aan te kopen. Als uitbater van een online shop zorg je best
dat je klanten direct je winkel als dusdanig herkennen. Maar
werken met voorraad betekent onvermijdelijk dat er artikels minder goed
presteren. Op tijd "Koopjes" houden is dus de boodschap.
Koopjes laten je webshop boomen. Wie
een tijdje een webshop uitbaat en regelmatig de evolutie van de
bezoekers nakijkt, merkt zeker een piek net voor en tijdens de
koopjesmaanden. Er is immers geen reden waarom je klanten niet even
komen kijken als ze een voordeel verwachten. Zorg dus dat je voorbereid
bent en zet de koopjes prominent op je website bij het begin van de
soldenmaanden. Wees niet te krenterig met je inspanning. Als er 348
artikels een speciale prijs krijgen, duid dit dan op allemaal aan.
Liefst heel opvallend. B.v. met een rode bol, dominant vetjes, groter
lettertype, enz. Ik weet het, het betekent meer werk of grotere kosten
maar het rendeert zeker. In een gewone winkel gebeurt het toch ook zo!
Na de eerste golf: tandje bijsteken! En
na de koopjes, de superkoopjes natuurlijk. Fijn als alle artikels in
promotie de eerste week de deur uit zijn. In de praktijk gebeurt dit
nagenoeg nooit. Een prima idee om de derde week een schepje boven op te
doen om de vierde week de restanten aan bodemprijzen de deur uit te
jagen. Hou wel voor ogen dat consumenten heel snel verwend zijn en
bijzonder lang onthouden. Doe je dit eenmaal, blijf dit dan later terug
herhalen. Ook voor de super- en super-superkoopjes bestaat een apart
publiek (naast je gewone klanten natuurlijk).
Is dit dan niet gevaarlijk om zo diep te gaan? En
bestaat de kans niet dat iedereen zal wachten tot de bodemprijzen? Niet
echt. Vooreerst neemt de koper een berekend risico met wachten. Het is
immers goed mogelijk dat iemand anders dit artikel aankoopt, en dan
heeft hij niets. Vooral je normale, goede klanten doen snel hun
voordeel bij de eerste afprijzingen. De
tweede kortingronde is prima om klanten een aankoop te laten doen die
ze anders normaal gesproken niet zouden doen, omdat ze niet echt
behoefte er aan hebben, of omdat ze het product niet echt nodig hebben.
En met de tweede en derde golf kan je natuurlijk nieuwe klanten lokken
die anders je artikel niet zouden kopen omdat het te duur is aan de
normale prijs, of omdat het niet echt bij een bestaande stijl past.
Koopjes kunnen ook nieuwe klanten werven. Daar
is niets mis mee want wie vroeger geen klant was, kan dit in de
toekomst gerust worden en wie nu iets minder verdient kan later ruimer
bij kas komen te zitten. Je merk ligt alvast in huis bij deze nieuwe
klanten. Daarom, ook voor webshops: solden werken, én ook supersolden
en super-supersolden. Probeer het nu misschien even: Laatste kans!
2TREESis gespecialiseerd in websites, e-promotie en online shops voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. We hebben ook
standaardpakketten om je webshop klaar te maken voor solden, opendeur
dagen, nieuwe collecties, feestperiodes, enz. Voor nieuwe of bestaande
zaken, neem vrijblijvend met ons contactwww.2trees.be.
Wijn is een goddelijke
drank naar het schijnt. Reeds van in de oudheid is de druif gekend als
basisgrondstof voor deze lekkere drank. Bovendien worden er ook
gezondheidseigenschappen aan toegedicht. In elk geval bekroont een goed
glas wijn ook succes, bekroning en een aangenaam moment. En vanaf nu
kunnen we opwww.wijnfestijn.be terecht om deze online te bestellen.
De firma Bart Lobbestael uit Roeselare. Bart
startte enige tijd geleden met een handel in wijnen, voor ieders smaak
en ieders beurs. Niet dat hij de stiel niet kent, hij zit immers al 25
jaar in de wijnsector als sommelier
in meerdere restaurants. Zo werkte hij onder andere in de gastronomisch
restaurants Den Gouden Harynck (Brugge) en in Slipway (Zeebrugge). Bart
heeft heel wat ervaring met
Franse wijnen, maar toch gaat hij dikwijls op zoek naar de nog kleine
wijnhuizen met een uitstekende lokale reputatie en allerbeste wijnen,
zoals bij voorbeeld de prachtige wijnen uit Portugal, Malta of
Zuid-Afrika.
Waarom de keuze voor een nieuwe website? De
firma Lobbestael verkoopt zowel aan professionelen (winkels,
restaurants, bedrijven, ...) als aan particulieren. In beide gevallen
is het interessant aan de klanten een overzicht krijgen van de wijnen,
champagnes en aperitieven die op voorraad zijn. En natuurlijk ook voor
de promoties die tijdelijk gelden of speciale aanbiedingen die kunnen
aangekocht worden. Het scheelt natuurlijk als de klanten zich vooraf
kunnen documenteren. Bovendien is het ook voor Bart handig om zelf maar
op 1 plaats te moeten kijken om een voorstel over te maken. Daar het
volledig assortiment op internet staat, kan de klant na bestelling
steeds over de informatie over de wijnen blijven beschikken.
Waaruit bestaat het aanbod van wijnen van Bart Lobbestael? Particulieren
kunnen kiezen uit de traditionele soorten rood, wit of rosé wijn. Er is
een aanbod uit bekende en minder bekende wijnstreken. Frankrijk, Italië
en Portugal zijn natuurlijk gekend als herkomstlanden, maar ook uit
Oostenrijk, Malta en Zuid-Afrika haalt Bart heel lekkere (en
betaalbare) wijnen. Er is zelfs een eigen huischampagne
te verkrijgen, nl. Pétiau et Fils. Voor particulieren zijn er steeds
promoties die lopen waarbij nieuwe wijnen kunnen geproefd worden of
b.v. een barbecue-colli voor de zomer. En alles is terug te vinden op
www.wijnfestijn.be.
Restaurants,
winkels en bedrijven kopen in sé grotere volumes aan. Speciaal voor
deze sectoren is de mogelijkheid om samen met Bart degustaties
te organiseren. Bedrijven kunnen dit in de eigen cafetaria of
bedrijfsrestaurant laten plaatsvinden voor personeel, klanten of
leveranciers. Maar ook restaurants kunnen samen met de firma Lobbestael
een proefavond laten doorgaan. Bart staat steeds open voor een
samenwerking.
Alle informatie is
steeds terug te vinden op de website van Bart Lobbestael. Er is ook de
mogelijkheid om in te schrijven op de wijnfestijnnieuwsbriefzodat je lopende acties, promoties en voordelen rechtstreeks in je mailbox binnen krijgt.
2TREESstond in voor de realisatie van de website en later voor het verzorgen
van de nieuwsbrief. Het aanbod van wijn, champagne en speciale acties
wil Bart ook o.a. via het internet promoten met gerichte Google
advertenties en een consumentenwedstrijd, waarvoor wij eveneens zullen
instaan. Wij wensen alvast Bart veel succes met zijn nieuwe website.
Meer informatie over 2TREES,
onze dienstverlening en onze mogelijkheden vind je op www.2trees.be of
neem even -vrijblijvend- contact op met Patrick (T 0495/935 325 -patrick@2trees.be).
Juli en augustus zijn
vakantiemaanden bij uitstek. Vrijwel iedereen neemt in deze periode een
tijdje vrijaf, van een weekje tot meerdere. In een gewone onderneming
regel je best je zaakjes vooraf. Op deze manier ondervinden je klanten
en je eigen mensen zo weinig mogelijk hinder of vervelende toestanden
in deze periode. Ook wie een online shop beheert, bereid best vooraf de
vakantie voor. Enkele tips.
Sluiten of open blijven tijdens de vakantieperiode. Leg je de activiteiten een poos stil om op reis te vertrekken, dan is er natuurlijk niet echt een probleem. Je kondigt je sluitingsperiode (liefst) een tijd vooraf
aan. Dat kan met een banner op je website, een tekstvak op de
orderpagina van je webshop, met een bericht bij de geleverde goederen
of een vermelding op de facturen. De laatste werkdag blokkeer je
vervolgens de bestelpagina van je online shop en je plaatst een vakantiebericht, al of niet met de obligate, grappige foto op je website. En klaar is kees.
Alleen
verkoop je dan niet in een bepaalde periode. Hou er bovendien rekening
mee dat niet iedereen in Europa op hetzelfde moment in vakantie is,
zelfs niet in België. Bovendien hebben mensen die thuis blijven in de
vakantieperiode, of vakantiegangers die binnen zitten wegens slecht
weer veel tijd om te surfen en om dingen online te kopen.
Gaat er een belletje rinkelen? Misschien toch niet zo'n slecht idee om je online shop ook tijdens je vakantie operationeel te houden. Mits een paar aanpassingen en op voorwaarde dat het goed voorbereid is, verdien je nog geld ook tijdens je eigen kommerloze tijd.
Hoe bereid je je vakantie voor met een online shop? Niets
zo vervelend voor klanten als ze voor voldongen feiten geplaatst
worden, of als de dingen die normaal zijn voor je zaak plotseling niet
meer werken. Zorg dus dat iedereen weet dat je in een bepaalde periode
in vakantieregeling werkt. Maar doe dit wel subtiel, want het zou niet
de eerste keer zijn dat bepaalde individuen via je website ontdekken
wanneer er niemand thuis is om dan je waardevolle spullen te komen
ophalen.
Enkele tips vooraleer je vakantie ingaat: 1) Kijk vooraf goed hoe de bestellingen verlopen met je online shop en organiseer de zaken
zo danig dat alle processen blijven lopen. D.w.z. maak afspraken met je
personeel om met een beurtrol de leveringen te blijven uitvoeren, evt.
bijbestellingen bij leveranciers, betalingen checken, enz. Mits een
duidelijke planning, klare afspraken en een goede opleiding is dit best
te doen. Weet alvast dat klanten best begrip hebben voor je vakantie,
en zelfs een paar dagjes extra levertermijn tolereren. Maar ze
appreciëren hoegenaamd niet dat ze zonder bericht een paar weken extra
moeten wachten op hun bestelling.
2) Meld de langere levertermijn
tijdens de vakantieperiode aan je klanten. Dat kan best bij de
voorwaarden op je bestelpagina ("Vakantieregeling: uw bestelling wordt
binnen de 5 dagen
bij u afgeleverd") zodat iedereen dit ziet voor de aankoop. Zet het in
elk geval nog in een duidelijk kader op het bestelformulier zodat het
zeker opvalt. Ook een duidelijke vakantieboodschap op de website zelf
gedurende een langere periode (b.v. van halfweg juni tot halfweg
augustus) maakt dat iedereen dat extra beetje geduld opbrengt.
3) Je kunt ook overwegen om tijdens de vakantieperiode een extra "vakantiekorting"
te geven van b.v. 3 of 5 %. Niet dat het veel moet zijn, maar het bouwt
zeker goodwill op en maakt dat je klanten ook begrip tonen als niet
alles zo vlot loopt als gewoonlijk. Zet er ook duidelijk bij dat dit is
als tegemoetkoming voor eventuele ongemakken tijdens de vakantieperiode.
4) Organiseer goede helpdesk
tijdens de vakantieperiode. Als je klanten de mogelijkheid hebben om
iemand aan de telefoon te krijgen die kan antwoorden op hun vragen,
wekt dit beslist vertrouwen. Je regelt immers toch dat de bestellingen
geleverd blijven tijdens je verlof, dan kan je beslist ook de telefoon
laten doorschakelen naar de medewerker van dienst. Opgelet: maak ook
dat binnengekomen vragen, én de antwoorden, geregistreerd zijn en dat
ze kunnen nagekeken worden door de andere medewerkers.
5) En als baas check je elke dag
minimum een maal je mails om dringende vragen te beantwoorden en
problemen op te lossen. Je spreekt natuurlijk ook met de
verantwoordelijke van dienst af dat je op een vast moment contact hebt
met elkaar. Dat maakt je medewerker zekerder en zorgt ervoor dat je
zelf de vinger aan de pols houdt. Meestal is er niets speciaals en zijn
deze "zakelijke momenten" tijdens je vakantie eerder een bevestiging
dat alles vlot blijft lopen. (Een hele geruststelling toch?) Maar als
het nodig is, kun je direct tussenkomen. Want beter je zaakjes snel en
alert regelen dan achteraf te moeten depanneren.
En zo kun je zorgeloos een tijdje vakantie nemen en toch blijven geld verdienen met je online shop. Leuke gedachte nietwaar?
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende websites, e-promotie en online
shops voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Maar we maken niet
alleen dat je professioneel op het internet aanwezig bent, we helpen je
evenzeer om de juiste middelen te kiezen en om alles treffelijk te
organiseren. Neem gerust vrijblijvend contact: www.2trees.be.
Interieur- en
decoratiewinkels zijn heel dankbaar om mee te werken. Natuurlijk heb je
mooie of toffe artikels, maar daar boven op speelt de sfeer van de zaak
een heel belangrijke rol. Het internet kan je een product niet laten
voelen of proeven. Daarom is een goede voorstelling, duidelijke
beschrijving en de doeltreffende duiding van groot belang. De sfeer van
de zaak overbrengen is echter de kers op de taart. Want dit maakt dat
je ook via een website beseft dat dit de zaak is die bij je past en dat
het precies deze producten zijn waar je je goed bij voelt. Dat alles
komt terug in de nieuwe, stijlvolle website van Huis Detaeye uit Aalter.
Traditie, stijl en vakmanschap met persoonlijke service. Huis
Detaeye uit de Stationsstraat 29 is al sinds generaties een begrip in
Aalter (Oost-Vlaanderen) en omstreken. Danny Detaeye en zijn partner
Sophie zijn specialist voorbinnenhuisdecoratieen voor raamdecoratie.
Hun winkel is een etalage van klassemerken zoals Flamant, Scapa Home,
Gunther Lambert, Puylaert Home Basics, e.a. Ook voor raamdecoratie
hebben zij een aantal mooie collecties, zo o.a. van Dedar, Jab, Romo,
Kendix, e.a. Ze hebben een eigen confectieatelier waar de gordijnen en
overgordijnen gemaakt worden.
Een
groot voordeel van Huis Detaeye is de mogelijkheid om het interieur van
je woning of zaak perfect op elkaar af te stemmen. Gordijnen kunnen
harmoniëren met interieurelementen of ze kunnen een passend decorstuk
voorstellen die je ruimte een unieke touch geeft. Danny en Sophie
voelen perfect aan wat te combineren valt en wat past bij de smaak en
de stijl van de klanten.
Huis Detaeye is nu ook online te bezoeken. Om
hun klanten snel te informeren over nieuwe artikels en trends bestelden
zij een website bij ons. Je vindt er een overzicht van hun merken en
met een fotobook zie je de verschillende assortimenten. Zo kan je je
vooraf oriënteren voordat je naar de winkel zelf toestapt. Maar Huis
Detaeye wil ook haar klanten beter informeren. Daarom starten ze vanaf
september met een nieuwsbrief. Daar zullen o.a. de nieuwe collecties
worden aangekondigd, maar ook speciale aanbiedingen, voordelen of
opendeurdagen krijg je zo snel te weten. Je kunt je nu alaanmelden voor de nieuwsbriefen zo regelmatig op de hoogte blijven van de trends en evoluties van de binnenhuisdecoratie.
2TREESis gespecialiseerd in toffe en heel doeltreffende websites voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Maar waar we ook een speciale flair
voor hebben, is het zoeken naar precies dat ontwerp van website die én
de producten best accentueren en voorstellen, én dat ook perfect de
sfeer en filosofie van een klant weergeven. Dat vindt je zeker ook
terug opwww.huisdetaeye.be.