2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
31-12-2008
Tendenzen in de internetverkooo (2).
Vorige week brachten
we een eerste reeks van trends die zich aftekenen. Hier volgen de
tweede serie tendenzen die belangrijk zijn om mee rekening te houden.
Met deze informatie in gedachten kunnen websites en webshops sneller en
beter succes kennen.
1) Internet belangrijker nieuwsbron dan de krant.
Onderzoek in Amerika laat nu reeds zien dat het internet de belangrijkste nieuwsbron is geworden. Ruim 40 procent
van de ondervraagden beweerde het binnen- en buitenlands nieuws
voornamelijk via het internet te volgen. De kranten stonden in 35
procent van de gevallen in voor de verspreiding van het nieuws. Dit is
wel opmerkelijk in een land dat de naam heeft dat iedereen 's morgens
eerst een beker koffie en een krant gaat halen.
Televisie
blijft wel nog het nieuwsmedium aan de top in Amerika. Zeven op de tien
Amerikanen volgen dit dagelijks. Maar bij de jongeren (beneden 30 jaar)
ligt de situatie anders. Daar is het internet nu reeds even belangrijk als TV als informatiebron.
De
maatschappij evolueert snel naar een interactieve, online en digitale
wereld. Mails b.v. zullen in de toekomst niet uitsluitend meer via pc
worden opgevraagd, maar ook met de gsm of op TV. Anderzijds zullen
websites evengoed met de gsm of via het televisietoestel worden
vertoond. Daarom is het belangrijk om steeds de eigen website en
webshop zo professioneel mogelijk voor te stellen en de informatie strikt up-to-date te houden.
2) Webwinkels lijden minder onder de crisis dan gewone winkels.
De
eerste resultaten van de belangrijke decembermaand maken in Amerika een
sterke trend duidelijk. Online winkels voelen zeker ook de crisis maar
de omzetdaling is minder uitgesproken
dat de verkoopcijfers van de traditionele shops. De online omzet kromp
met twee procent tegenover een daling van vijf à acht procent voor de
gewone winkels.
Het meest gebruikte promotiemiddel in deze tijden van crisis en recessie was duidelijk de kortingsacties.
Het valt even in het oog te houden hoe deze trend zal evolueren want
kortingen gaan meestal ten kosten van rentabiliteit. En dat is vrij
schadelijk om lange termijn. Maar hoe dan ook webwinkels en online
verkopen hebben een aantal heel specifieke en sterke promotiemiddelen om de verkoop en rentabiliteit aan te zwengelen.
3) Senioren en medioren ontdekken massaal het online shoppen.
Onderzoek
in Duitsland toont aan dat de blijvende groei van de online verkopen er
voornamelijk te danken zijn aan de senioren. Nu het webshoppen algemeen
ingang gevonden heeft, beginnen zij massaal het internetwinkelen te
ontdekken. Momenteel doet over de twintig procent van de Duitse 60+ ers reeds aankopen via het net. Deze doelgroep is daarmee zeer zeker aan een inhaalbeweging bezig.
Mede hierdoor zijn de verwachtingen voor de online verkoop in 2009 hoog gespannen. Groeicijfers tussen de 25 - 40 procent
worden vaak naar voor gebracht. Het volume aan e-commerce is in
Duitsland in 8 jaar tijd verviervoudigd. Ook stelt men vast dat na een
5-6 jaar, de online omzet vaak (meer dan) de helft uitmaakt van de
totale omzet, terwijl deze sneller stijgt dat de 'toonbank'-verkopen.
Hieruit blijkt duidelijk dat de verkoop via het internet een sterke groei mag verwachten en dat de webshops (online verkoop) een belangrijke extra omzet voor de zaak kan betekenen.
En hiermee kan ik 2008 feestelijk afsluiten. 2TREES
wenst u alvast het allerbeste (geld, geluk en gezondheid) voor 2009.
Ook in dit nieuwe jaar zal u terug op ons beroep kunnen doen voor
doeltreffende en betaalbare internetreclame, speciaal en op maat van
KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen.
De verdere opmars van
de online verkoop in België is zeker een van de constanten dit jaar.
Meer en meer winkels willen beginnen met internetverkoop en veel
bedrijven willen er gebruik van maken om hun B2B verkopen sneller en
gemakkelijker te laten verlopen. Op het vlak van de online verkoop zijn
er 3 tendenzen voor de toekomst die we best nader in het oog houden.
1) Koopjes, speciale aanbiedingen en extra voordelen doen extra verkopen.
Dit
zijn altijd al heel sterke argumenten geweest om mensen te laten
aankopen. Maar zeker in tijden van crisis spelen ze nog een sterkere
rol. Let er dus even op dat de voordeelaanbiedingen op jouw website vooraan staan zodat elke bezoeker ze gegarandeerd tegenkomt.
We merken momenteel een sterke stijging van de internetbezoekers die
zoeken met de zoektermen "tweedehands", "outlet", "speciale prijs",
"outlet", ... Het aantal bezoekers steeg de laatste maanden met zo'n +40 %.
De
interesse voor deze categorie producten blijkt ook uit de geplaatste
zoekertjes die met ruim 30 % stegen. De consumenten gebruiken
tegenwoordig dus volop het internet om voordelen te ontdekken. Daarom is het goed om zelf ook rubrieken outlet, tweedehands of voordeelhoekje te gebruiken voor je website of webshop.
We merken tenslotte ook dat er vaak gezocht wordt om de duurdere (merk-) artikelen
via het internet aan te kopen. Maar dan wel aan de beste (speciale)
prijzen. Nog meer dan anders zijn luxe-merken heel goede producten voor
online verkoop omdat de kopers weten dat de kwaliteit goed is, het
imago van het product beslist meespeelt en men online vrij gemakkelijk
en snel de verschillende aanbiedingen kan vergelijken.
2) Nieuwe SEPA voorschriften vormen stimulans voor overschrijvingen voor online aankopen.
Recent werden de nieuwe SEPA voorschriften van kracht zodat men gemakkelijker grensoverschrijdende betalingen
kan doen via een gewone bankoverschrijving. Dit biedt terug extra
kansen voor online winkels. De bankoverschrijving is immers niet
toevallig het betalingsproduct waar de meeste mensen over beschikken, dat ze best kennen en ook volledig vertrouwen.
Daarom is het beslist te overwegen om, naast veilig betalen met
bankkaarten, ook het gebruik van overschrijvingen toe te laten op je
webshop.
Online aankopen laten betalen met bankoverschrijvingen hebben de volgende troeven voor de internetverkoop: - de bankoverschrijving is het meest verspreide betaalmiddel, - iedereen kent en vertrouwt dit volledig, - door de nieuwe SEPA voorschriften kan dit gemakkelijk over de landsgrenzen heen, - ze bieden 100 % betalingsveiligheid, - voor de winkelier zijn er geen extra kosten voor activering, installatie of maandelijks tarief.
Maar belangrijkst van al, elk doeltreffend extra betaalmiddel maakt het mogelijk om extra nieuwe klanten aan te trekken voor je webshop.
3) Gebruik sociale netwerken is efficiënt extra promotiemiddel voor internetverkoop.
Onderzoek
heeft uitgewezen dat het gebruik van sociale netwerken een steeds
belangrijker aandeel krijgt in de succesvolle online verkoop. Voor
zowat 30 % van de online kopers vormt de aanbeveling van vrienden, reviews bij producten op de site of de commentaar via sociale netwerken een doorslaggevende stimulans
om een product, dienst of merk aan te kopen. Sterker nog, in bijna 20 %
van de gevallen ging men direct over tot de aankoop nadat men een mail
of een link doorgestuurd kreeg van een vriend of kennis. Dat is wel
heel belangrijk.
Samen met de
informatie die men via een e-nieuwsbrief of een voordeelbrief ontvangt,
wordt het gebruik van sociale netwerken een sterk argument voor online
verkopen. Daarom is het beslist een goed idee om in de toekomst ook
gebruik te maken van testimonials door klanten bij je producten en van een goede tell-a-friendactie om een product of dienst te promoten.
Nog
een laatste tip naar aanleiding van dit jaareinde. Waarschijnlijk
behoort u ook tot de ondernemers die op het einde van het jaar uw
klanten het beste toewensen. Indien u hen een leuke, toffe
nieuwjaarskaart stuurt, profiteer er dan gelijk van om de openingsuren
van uw zaak voor de feestaankopen mee te geven, én zet er gelijk reeds
de start van uw koopjes op. Zo weten uw klanten niet alleen dat u hen
niet vergeten bent, maar zijn ze tevens verwittigd wanneer ze kunnen
langskomen om hun aankopen te doen.
2TREES
is gespecialiseerd in websites, e-promotie en webshops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wij leveren efficiënte,
klantvriendelijke en heel doetreffende middelen voor kleine en
middelgrote budgetten maar wel met een persoonlijke aanpak en
begeleiding. Neem gerust met ons contact op.
Moeilijke tijden? Superkansen voor creatieve ondernemers.
Normaal
gesproken is het zakenleven een boeiende bedoening. Zeker in tijden van
hoogconjunctuur waar alles lijkt te lukken. Maar daar na. Als de
economie in een dal terecht komt, is alles dan kommer en kwel? Nee,
zeker niet. Alhoewel het dan minder evident is, biedt een moeilijke,
economische periode uitzonderlijke kansen en mogelijkheden aan de
creatieve ondernemer. Daarom hieronder 5 doeltreffende tips voor een succesvolle zaak in tijden van crisis.
1. Je klant heeft altijd gelijk.
Vrij evident zeg je? Maar waarom vergeten zoveel ondernemers dit zo vlug? In moeilijke tijden kopen klanten A) zekerheid, B) waarde voor hun geld en C) duurzaamheid.
Dit betekent dat je even goed naar je assortiment kijkt. Extravagante
gadgets, trendy prulletjes, onpraktische foliekes, enz. Na verloop van
tijd heeft iedereen ze zitten in het assortiment. Maar in tijden van
crisis plooien de mensen zich terug op gevestigde merken, gekende,
traditionele producten. Vaak deze die men van kindsaf kent en vertrouwt.
1e tip:
bekijk je assortiment met de ogen van een klant. Snoei in overbodige,
weinig rendabele en te dure producten en plooi naar je basis van
gekende, vertrouwde, oerdegelijke en kwaliteitsvolle merkartikelen.
2. Geef voordeel, voordelen, extra voordelen, enz.
Moeilijke tijden voor jou zijn meestal ook moeilijke tijden voor je klanten. Ze zijn extra gevoelig voor goede deals. Een voordeel doen
is een serieus argument om je producten te kopen. Vergeet niet, ook in
minder florissante tijden moeten de mensen ook nog leven. Men kan de
meeste aankopen een tijdje uitstellen, maar uiteindelijk gebeurt het
toch. Dan maak je best dat ze merken dat ze bij jou een goede deal
krijgen. Maar doe het verstandig. Geef nooit korting in geld. Maar zorg
dat je er zelf ook beter
van wordt. Geef b.v. een extra product bij aankoop van 5 producten. Een
artikel geven kost je minder dan de waarde voor de klant en bovendien
verhoogt het je omzet. Of werk met spaarkaarten (hou ze wel zelf bij en
laat je klant via je website hun totaal opvragen, b.v.), of organiseer
een originele Tell-A-Friendactie.
Tip 2:
Geef extra voordelen of kortingen op een slimme manier zodat het je zo
weinig mogelijk kost en gegarandeerd meer omzet oplevert.
3. Maak minstens evenveel reclame als vroeger, maar doe dit slim.
Het
slechtste wat een ondernemer kan doen in tijden van crisis is alle
uitgaven stopzetten, in een hoek gaan zitten en klagen. Niemand is daar
mee geholpen, je zaak niet en je klanten zeker al niet. Integendeel,
als het minder goed gaat, moet je het verschil maken. De (schaarsere)
consumenten die op jacht zijn voor een aankoop moet je met zoveel mogelijk middelen
naar jou lokken. Dit kan het beste via de reclame om hen duidelijk te
maken dat jij het beste aanbod hebt voor hen. Een bijkomend voordeel is
dat men zal zien dat jij blijkbaar toch dynamisch en vol vertrouwen bent. En klanten kopen graag bij enthousiaste mensen.
Maak wel slim reclame. Probeer vooraf in te schatten wat de werkelijke kostprijs is en welke return
je normaal gezien mag verwachten. Bespreek dit ook met je
reclameadviseur om de opbrengsten realistisch in te kunnen schatten. En
evalueer achteraf
het resultaat. Middelen die niet goed scoren passen misschien niet voor
jouw zaak of producten. Of ben je van mening dat je verkeerd
geadviseerd bent? Praat dan eens opnieuw tegen je reclamegoeroe.
Misschien krijg je wel een gratis extra reclame als compensatie als je
klacht terecht is.
Tip 3:
Blijf reclame voeren, maar op een slimme manier. Schat vooraf kosten en
verwachtingen realistisch in en evalueer het resultaat achteraf.
4. Betrek je leveranciers bij je promotiecampagnes.
Vaak
vergeet men dat men niet alleen acteert in deze wereld. Als je besluit
om je omzet op te krikken met een klantenactie, en om te investeren in
een promotiecampagne, dan hoeven niet alle kosten voor jou
te zijn. Als je actie een succes wordt, en je verkoopt fantastisch veel
meer, dan heeft ook jouw leverancier daar profijt van. Vraag dus gerust
even zijn medewerking om een inspanning te doen voor jou actie. Dit kan
door gratis producten te leveren, of een deel van de advertentiekosten
te betalen. Maar ook een speciale prijs of betaaluitstel in het kader
van deze actie tellen ook al mee.
Tip 4:
Zoek om (een deel van) je bedrijfskosten te laten dragen door
leveranciers, relaties of partners van je bedrijf. Gedeelde opbrengst
mag best een stuk gedeelde kost zijn.
5. Blijf trouw aan je eigen waarden en filosofie.
Dat
is heel belangrijk om dit voor ogen te blijven houden. Nogal vaak
schrikt men als men merkt dat de omzet terugloopt of de winstmarges
onder druk komen te staan. Dat mag echter nooit tot paniek leiden zodat
je de basiswaarden en je bedrijfsfilosofie verloochent. Denk er aan dat
je klanten voor bepaalde redenen bij jou kopen. Herondek deze waarden, herdefinieer goed waar jij en je bedrijf voor staan. Wat is het doel en de missie van je zaak. Maak daar gezond reclame
mee en blijf vooral trouw en consequent in je beslissingen. Zo blijven
je klanten zich herkennen in je bedrijf en blijven ze vertrouwen
houden. En voor nieuwe klanten is het ook duidelijk waar jij voor staat.
Tip 5: Blijf steeds trouw aan je eigen waarden en filosofie en consequent in je acties.
Ziezo,
wie hier mee rekening houdt, zal niet alleen een mindere periode goed
doorstaan. Integendeel, vaak komt een onderneming er achteraf sterker
uit. En zeker op het vlak van promotie en reclame hebben we nu extra
troeven via het internet. Websites die goed werken, professioneel uitgebouwd zijn en goede informatie leveren, E-promotie die snel veel mensen kan bereiken tegen een uiterst lage kostprijs of webshops die 24/7 geopend zijn, snel en accuraat over de hele wereld leveren en klantvriendelijk werken.
Zin om met ons een degelijke basis te leggen voor een succesvolle onderneming? Neem gerust contact met 2TREES
voor de doeltreffendste websites, heel betaalbare promotie via het
internet en professionele, bedrijfszekere webshops. Volgend jaar begint
nu reeds!
December, nog meer dan
januari, is een maand waar veel ondernemers reikhalzend naar uitkijken
en hun omzet goed in het oog houden. Waar de koopjesmaand veelal ook
een sociaal gebeuren is (met familie of vrienden shoppen is fun) telt
de laatste maand van het jaar immers veel feestdagen waarvoor vrijwel
iedereen geschenken wil aankomen. Maar hoe zit het met de
internetverkoop in deze barre economische tijden?
December, de feest- en cadeaumaand.
Sinterklaas,
Sint-Maarten, kerstdag en nieuwjaar. Een uitgelezen moment om je
kinderen te verwennen of met vrienden en familie gezellig te tafelen en
feesten. Ondertussen is de feestdag van de Sint achter de rug en wat
blijkt? De verkoop via internet steeg met een 30 procent
t.o.v. vorig jaar. De meest verkochte producten zijn speelgoed, games,
dvd's en boeken. Maar ook digitale camera's, gsm's en laptops gingen
goed de elektronische deur uit. Dat blijkt uit een enquête door
Thuiswinkel.org, de Nederlandse belangenorganisatie van thuis- en
webwinkels.
Ook opvallend is het sterk aantal nieuwe kopers
van Sinterklaasgeschenken. Er waren dit jaar ongeveer 1,2 miljoen
mensen in Nederland die voor het eerst een Klaasgeschenk op het
internet kochten. De voornaamste motieven om online te kopen waren het
gemak van aankopen en de goede prijs-kwaliteitverhouding.
Hoe zijn de verwachtingen voor de kerstaankopen?
Onderzoek in Groot-Brittanië laat een stijging van de internetaankopen met zo'n 10-15 % verwachten. Ook blijkt dat de online kopers gemiddeld meer besteden
dan het bedrag dat men in een winkel spendeert. De verwachte stijging
is immers voor een groot del te danken aan het bedrag dat men dit jaar
denkt aan te kopen in de feestperiode. Gemiddeld ligt de aankoop op het
internet immers 12-15 % boven het bedrag dat in een winkel wordt
besteed. Dat blijkt uit een onderzoek door Deloitte.
In
België peilde Citibank naar het verwachte bestedingspatroon voor de
feestdagen. Alhoewel 52 % van de Belgen in het huidig economisch
klimaat minder denkt uit te geven, zegt meer dan de helft van de mensen
dat ze dit jaar beter de prijzen gaan vergelijken.
En een ideaal middel hiervoor is natuurlijk het internet, waarvan men
ziet dat het surfgedrag rond de eindejaarperiode gevoelig stijgt.
Wat koopt de gemiddelde Belg als geschenk?
De
Belg koopt vooral pakjes voor de partner (73 %), kinderen (63 %), de
moeder (53 %) en de vader (39 %). Een geschenk voor de partner kost
gemiddeld 87 euro. Voor de kinderen geeft men zo'n 75 euro per pakje
uit en voor de ouders ongeveer 40 - 45 euro per persoon. Er wordt bijna
het dubbele besteed voor partner en kinderen dan voor de overige familieleden.
Ziezo,
met deze cijfers voor ogen krijgen we toch iets van een richting. Toch
zijn dit maar peilingen en verwachtingen. In de praktijk zien we vrij
grote verschillen tussen webshops die gelijkaardige producten verkopen.
Het succes wordt nl. in heel grote mate bepaald door het uitzicht en de
voorstelling van de producten van een online winkel en door de inzet en
goede promotie door de webwinkel zelf. Goede adviezen betalen zichzelf
dubbel en dik terug, zeker met online verkoop.
Voor een professionele webwinkel en doeltreffende promotie, neem gerust contact op met 2TREES.
Een website is geen tovermiddel. Het
is een heel interessant bedrijfsinstrument dat veel kan opleveren en
relatief weinig kost. Bovendien is het nagenoeg onmisbaar in de huidige
maatschappij. Maar het succes komt niet automatisch. Hier volgen de
vijf belangrijkste tips om van je website een echte topper te maken.
1. Promoot voortdurend je website.
Eenmaal
je een website heeft, sta je er vaak niet genoeg meer bij stil. Een
belangrijk deel van het succes hangt af van de bekendheid van je site. Promoot daarom voortdurend zelf website. Dit kan het best door je domeinnaam zo veel mogelijk te verspreiden: - zet je www. op je bedrijfsdocumenten zoals briefpapier, firmakaartjes, facturen, ... - vermeld steeds je domeinnaam op alle reclamedrukwerk: op advertenties, folders, leaflets, ... - doe dit ook op alles wat in het straatbeeld hangt: werfborden, winkelruiten, reclamepilonen voor je deur, ... -
zorg er zeker voor dat alle reclameproducten je website vermelden, dus
op draagtassen, gadgets, ballons, presentartikels, notitieblokjes, enz. -
verspreid je een persbericht, geef je een interview of een voordracht,
zorg er voor dat je website een aantal keer vermeld wordt.
2. Hou de inhoud van je site up-to-date en speel in op de actualiteit.
Zorg
er voor dat verouderde zaken direct verwijderd worden van je site en
plaats als eerste de nieuwe dingen er op. Eenmaal je bezoekers weten
dat de meest recente informatie op
je website beschikbaar is, zullen ze dit als een meerwaarde beschouwen.
Maar pas ook je site regelmatig aan de tijd van het jaar aan. Haal
seizoenartikelen naar voor, steek je site in een passend eindejaars-
(of paas-) kleedje, enz. Zorg dat ze er verzorgd, fris en up-to-date
uitziet.
Speel gerust in op de actualiteit
met je website. Als het economisch iets moeilijker gaat, pas dan b.v.
je aanbod aan door kleinere verpakkingen aan te bieden én promoot dit
duidelijk op je site. Of biedt kant en klare decoratiepakketten aan
voor de kersttafel, of ... De mogelijkheden zijn legio om slim in te
spelen op de actualiteit. Vaak heeft ook je personeel hier prima ideeën
voor.
3. Gebruik zelf intensief je website.
Dat is iets wat de meeste mensen niet genoeg doen. Spreek met jezelf af dat, telkens je iemand spreekt, je minimum 1x
je website bij dit gesprek betrekt. Dit kan zijn door te verwijzen naar
je website voor uitgebreidere informatie, voor specifieke afmetingen,
voor de leveringsvoorwaarden, voor de overige kleuren, enz., enz.
Eenmaal je dit gewoon bent, gebeurt dit echt zonder problemen. Maar de
mensen die je spreekt, krijgen wel de indruk dat ALLES op je website te
vinden is en dat de informatie daarenboven accuraat is. Waarom zou je
anders zelf er gebruik van maken?
Maak je ook eigen om zelf
je website te raadplegen. Dus ook om je verkoopsvoorwaarden haarfijn
uit te leggen, of om een bepaalde maat te checken, of om te kijken of
het gevraagde kleur nu wel of niet in het gamma opgenomen is. Niet
alleen wekt dit vertrouwen bij je klanten, maar door zelf je site
intensief te gebruiken merk je snel verouderde of niet correct
informatie op. Zo kun je ze vlug laten aanpassen.
4. Zorg dat je website maatschappelijk nuttig en relevant is.
Dit doe je best door inhoud
op te nemen die de mensen wel eens nodig hebben. Als je b.v. een
bouwbedrijf runt, plaats dan informatie over een bouwvergunning
aanvragen, waar je moet aan denken als je een architect zoekt, uitleg
over technisch termen uit de bouw, enz., enz.
Maar je kunt je website ook gebruiken om actueel nieuws
door te geven, b.v. zet wekelijks de beste route online indien je buurt
moeilijk te bereiken is tijdens wegwerkzaamheden. Of als er een storm
of orkaan huisgehouden heeft, zet dan de procedure online om een
schadeclaim in te dienen bij de gemeente, inclusief standaardformulier.
Dat
zijn maar een paar ideetjes om je website nuttig te maken zodat de
mensen ze aan hun favorieten toevoegen en systematisch terug bezoeken.
5. Verzorg je links en vraag systematisch backlinks.
Om bovenaan de zoekmachines terecht te komen moet je wel kunnen bewijzen dat je website belangrijk
is. Voor een zoekmachine is een belangrijke site er een waar veel links
van vertrekken en veel andere sites naartoe linken (backlinks). Zorg er
dus voor dat je zoveel mogelijk links opneemt op je eigen site en vraag
systematisch aan leveranciers, klanten, media, enz. om ook een link
naar je eigen website te leggen. Hou wel voor ogen dat het waardevolle
links moeten zijn. Een link naar/terug van een website die 1 bezoeker
per jaar telt, is echt niet waardevol.
Veel links / backlinks
heeft nog een bijkomend voordeel, nl. als je website op veel andere
sites vermeld wordt, zal je naam ook door veel andere mensen gezien worden. Zo verhoog je terug je bekendheid en je bezoekersaantallen.
Dit
zijn de vijf belangrijkste zaken om je website bovenaan de zoeklijsten
te krijgen. Een website online plaatsen is geen eindpunt, maar een
begin. Om je website te laten uitgroeien tot een succesnummer moet je
er continu aan werken. Maar als je bovenstaande tips nauwkeurig voor
ogen houdt, zal je website gegarandeerd een veelvoud van de kostprijs
opleveren. Dat heeft de praktijk ondertussen bewezen.
Ben je
niet echt tevreden over de prestaties van je eigen website? Of wil je
ook een heel goede eigen site op het internet plaatsen? Aarzel dan niet
en neem contact op met 2TREES, de specialist in doeltreffende en
betaalbare internetreclame voor KMO s, zelfstandigen en vrije beroepen.
Voor professionele websites of webshops kan je een beroep op ons doen,
maar ook voor nieuwsbrieven, pers- en klantenacties,
internetwedstrijden, verkoopacties, enz. Meer info op www.2trees.be.
Google
is zonder twijfel de meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Ook in
België gebruiken meer dan 90 procent van de internauten Google om op
het net te surfen. Nu onderzocht RNS Infratest in hun opdracht het
internetgedrag van meer dan 2.000 mensen. Hier volgt het resultaat.
Hoe zoekt men op internet?
Wie informatie wil zoeken op het internet doet dit meestal met behulp van een zoekmachine.
Vijfenzeventig procent van de geënquêteerden gebruiken deze weg waarmee
de zoekmachine de meest gebruikte online-informatiebron is. Wie naar
specifieke producten op zoek gaat, zoekt meestal websites op met prijsvergelijkingen
(33 procent). Websites waar gebruikers hun mening geven over producten
of diensten worden met 27 procent vaker bezocht dan sites waar
professionelen hun mening geven (23 procent).
Wat zoekt men op het internet?
Bijna 40 procent van de Belgische internetgebruikers zoekt naar informatie
op het internet voordat ze een product of dienst bestellen. Eenmaal men
een keuze gemaakt heeft, plaatst vervolgens 39 procent van de mensen
hun bestelling online terwijl 61 procent hun aankoop doet in de
"werkelijke wereld". De conclusie is duidelijk: het internet stimuleert
niet enkel de verkoop via het internet, maar is nog steeds belangrijker
voor de groei van het traditionele bedrijf.
Wat doet men met de informatie van het internet?
E-commerce
is zeker niet de dooddoener van de traditionele zaak. Het is wel zo dat
steeds meer mensen een deel van hun aankopen online wensen te doen,
b.v. omdat dit gemakkelijk is, of omdat men anders geen tijd heeft, of
omdat het artikel niet direct te vinden is in hun buurt, enz. Maar de
Belg blijft het traditioneel winkelbezoek best appreciëren. Met 72
procent blijken surfers vooral reizen online te verkennen vooraleer een
beslissing te nemen. Wel opvallend is dat achteraf 28 procent van deze
mensen hun reis in een reisbureau bestelden.
Besluit.
Het
internet is momenteel een van de belangrijkste bronnen voor de mensen
om zich te informeren waarbij men dit hoofdzakelijk doet met behulp van
een zoekmachine. Maar achteraf gaat 60 procent van de mensen naar een
traditionele zaak om te kopen.
(Bron: De Morgen 28/11/08 - Google - TNG Infratest)
Dertien keer meer internetverbindingen in tien jaar tijd.
Het aantal
internetaansluitingen is het voorbije decennium verdertienvoudigd.
Uit de cijfers van de vereniging van Belgische internetproviders blijkt
dat de aansluitingen bovendien nog steeds in stijgend lijn gaan. Deze
gegevens laten blijken hoe belangrijk het is voor een bedrijf om met
een professionele website of webshop op het internet aanwezig te zijn.
In november 1998 telde België welgeteld 207.277 internetaansluitingen. Tien jaar later zijn dat er 2.757.318
geworden, dertien keer zoveel dus. Het merendeel van die aansluitingen,
nl. 2.257.471, zijn privé-personen. Bedrijven zijn in het derde
kwartaal 2008 goed voor ruim 500.000 aansluitingen. Het normaal groeiritme bedraagt 1,5 procent per kwartaal.
Belangrijk
is ook dat men aanneemt dat de stijging zich verder zal doorzetten in
de toekomst. "We geloven dat er nog steeds een belangrijk
groeipotentieel is in België", stelt Wim Roggeman, voorzitter van
ISPA-Belgium. "We gaan ervan uit dat op termijn elk gezin met het
internet zal verbonden zijn. En België telt circa 4.500.000
huishouders, waarvan dus momenteel iets meer dan 50 % een internetaansluiting bezit."
Op wereldvlak behoort Vlaanderen tot de wereldtop inzake internetaansluitingen. Door de herhaalde acties van de leveranciers zijn deze aansluitingen voornamelijk snelle verbindingen (ADSL, breedband). Brussel en Wallonië blijven op dit moment iets achter, maar België staat wel nog rond de zesde plaats bij de OESO-landen, wat zeker een prima plaats is. Qua snelle internetverbindingen bekleedt België met een penetratiegraad van 26,6 % de 7e plaats op wereldvlak. Hiermee staan ze hoger dan b.v. de Verenigde Staten.
Deze
cijfers worden ook bevestigd door de stijging van de budgetten voor
internetreclame en door het aantal nieuwe webshops die maandelijks
worden geopend. Alhoewel we in Vlaanderen duidelijk nog achter lopen
ten opzichte van onze buurlanden, vnl. Nederland, zien we toch een
herhaalde stijging. Dit merken we zowel aan het aantal webshops, de
stijging van het aantal verkopen via het internet en de stijging van de
inkomsten door internetreclame.
Heb
je een bedrijf of zaak, dan neem je best geen risico op het internet.
2TREES is de specialist in doeltreffende en betaalbare internetreclame
voor KMO s, zelfstandigen en vrije beroepen. Voor professionele
websites of webshops kan je een beroep op ons doen, maar ook voor
nieuwsbrieven, pers- en klantenacties, internetwedstrijden,
verkoopacties, enz. Neem gerust met ons contact op www.2trees.be.
Tango is niet alleen maar een dans. Het is een
manier van leven, emotievol, intens, passioneel en heftig. Het is een
expressie van twee mensen, intens en bruisend. En tangodansen kan
worden aangeleerd. Om meer mensen met de tango bekend te maken ging
recent de nieuwe website van Annelies Valcke en Geert Stragier online.
Tangoera, professionele tangodansers delen hun ervaring.
Annelies en Geert zijn ervaren en gekende
tangodansers. Ze geven regelmatig dansdemonstraties en werken vaak mee
aan belangrijke projecten, zo o.m. met Praga Khan. Naast hun
professionele carrière verzorgen zij sedert een aantal jaar danslessen
en -opleidingen voor het publiek. Hun aanpak is steeds persoonlijk
zodat iedereen die een lessenreeks start gegarandeerd resultaat mag
verwachten.
Naast opleidingen en tangodemonstraties doen
Annelies en Geert vaak ook modellenwerk. Hun voordeel is natuurlijk dat
zij tango-elementen, houdingen en stijlen kunnen toevoegen aan hun
presentaties. Dat geeft steeds een aparte sfeer aan hun reportages.
Hun nieuwe website is een online visitekaartje voor Tangoamar.
De nieuwe website werd voornamelijk opgebouwd
vanuit de speciale sfeer die de tango met zich brengt. Op een heel
intense, dynamische en stijlvolle manier geeft www.tangoera.com
de verschillende mogelijkheden van Annelies en Geert weer. Zowel de
opleidingen, demonstraties als het modellenwerk komt er in voor. Via
hun website kun je natuurlijk meer informatie bekomen, maar ook je
interesse voor een opleiding of tangolessenreeks opgeven.
Het nieuwe jaar kondigt zich boeiend en druk aan
voor dit professioneel danspaar. Wij wensen Annelies en Geert alvast
veel succes toe. Wie meer wil weten over hun programma, demonstraties
en tangolessen bekijkt best even hun website www.tangoamar.com.
Online verkopen
biedt zonder twijfel heel veel voordelen. Nog te vaak is de beslissing
om met een webshop te starten eerder ingegeven als reactie op
tegenvallende verkopen, krimpende marges of als ultiem redmiddel als
"men het niet goed meer weet". Vaak wordt een online shop ook
voorgesteld als een wondermiddel. En dat is het ook niet. Daarom hier 5
tips om van uw internetwinkel een succes te maken.
1. Duid een webshop verantwoordelijke aan.
Een veel gemaakte fout is om de online shop "gewoon mee te nemen" in het dagelijkse werk. Een webwinkel is echter een apart verkooppunt
en wordt best ook als dusdanig benadert. Zo vermijd je dat je online
klanten stiefmoederlijk behandeld worden en deze verkopen pas verwerkt
worden als er anders geen werk meer is.
Met een specifieke verantwoordelijke heb je iemand die van de internetverkoop zijn of haar hoofdtaak
maakt. Iemand die van 's morgens tot 's avonds kijkt hoe je shop kan
verbeteren, welke acties kunnen gebeuren, of bestellingen vlot
gebeuren, of de leveringen stipt de deur uitgaan. Maar ook als er
vragen zijn of problemen met klanten lost deze persoon deze snel en
vakbekwaam op.
Door je webshop als een aparte entiteit te benaderen hou je ook beter de rentabiliteit
in het oog en kun je beter specifieke reclame maken. Want ook op dit
domein biedt het internet heel veel (en goedkope) mogelijkheden. Maar
bovenal, met deze aanpak voelt een internetklant zich volwaardig klant
van uw zaak.
2. Zorg voor een duidelijk en compleet aanbod.
Het
internet heeft een eigen taal. Naast veel voordelen zijn er ook een
aantal minpunten. Hou er bij de voorstelling van je aanbod rekening mee
dat je klanten je product niet kunnen voelen, wegen, ruiken, betasten,
proberen, enz.
Zorg er dus voor dat je beschrijvingen
supercompleet zijn. Dat er referentiepunten opgenomen zijn om lengte,
breedte, gewicht, kleur, enz. te bepalen. Zorg er ook voor dat je
werkwijze duidelijk is. Ook wat moet gebeuren met b.v. proefzendingen,
retours en hoe de betaling afgewikkeld wordt.
En heel belangrijk tegen dat toch iets mocht fout lopen of tegen dat je klant een extra informatie wilt: zet duidelijk de verantwoordelijke
voor je webshop op de site, liefst met foto, telefoonnummer en
e-mailadres voor contactname. En maak ook duidelijk binnen hoeveel tijd
een antwoord mag verwacht worden.
3. Elke maand iets nieuws!
Het succes van een webshop wordt voor een groot deel gestuurd door het aantal bezoekers
aan je site/shop. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans je veel verkoopt.
Doe er dus alles aan om de mensen regelmatig naar je webshop te lokken.
Een heel goed initiatief is om je webshopverantwoordelijke opdracht te geven om minimum elke maand een nieuwe promotie
te lanceren, liefst alleen online te bekomen. Kondig deze promotie
duidelijk aan en je creëert op deze manier een goede reden voor je
klanten om elke maand terug te komen kijken. Wil je echt
klantvriendelijk werken, biedt hen dan de mogelijkheid om automatisch
op de hoogte gebracht te worden van deze promoties. Dit kan b.v. door
een e-mailbericht (promotie- of nieuwsbrief) of via een SMS-bericht.
Denk er ook aan dat zo'n artikel van de maand een ideaal middel kan zijn om een nieuw product te lanceren of om een artikel dat niet erg goed verkoopt toch aan de man te brengen.
4. Geef je online klanten extra voordelen.
Online verkopen zijn in de regel goedkoper
dan gewone verkopen. Gemakkelijk te begrijpen want b.v. de
promotiemiddelen zijn veel effectiever en goedkoper dan traditioneel.
En denk gewoon even aan de tijdswinst doordat je 100 % met je verkoop
bezig kunt zijn, zonder dat tijdverlies van aarzelende of twijfelende
klanten weegt, of zonder dat dingen onverkocht teruggeplaatst moeten
worden, enz.
Het geven van extra voordelen motiveert klanten om enerzijds zoveel mogelijk
via het internet te bestellen (groei van de webshop, rendabeler omzet,
...) en neutraliseert en paar minpuntjes van het internet. Want gelijk
hoe, als internetklant moet je een tijdje wachten tot je bestelling
binnen valt, of er gaat al eens iets verloren bij het koeriersbedrijf.
En je moet normaal toch al vooraf betalen, ... Maar als je een extra
voordeel krijgt, ben je best bereid om heel begrijpend tegenover te
staan.
5. Speel alert in op de markt.
Het onbetwistbare voordeel van het internet is de snelheid van deze wereld en de relatieve lage kostprijs. Maak hier dus permanent gebruik van om je online shop voordelen toe te spelen ten opzichte van de traditionele winkels.
Een nieuwe collectie
kan je reeds tonen (en verkopen) op het moment dat je de artikels
besteld hebt. Plaats gewoon de artikels in een rubriek "binnenkort in
deze winkel", zorg dat ze kunnen besteld worden en zet er duidelijk bij
wanneer moet betaald worden en vanaf wanneer ze geleverd worden. Of wegenwerken blokkeren je zaak. Geef extra korting voor je klanten die nu tijdelijk via je webshop bestellen. Of een orkaan
wordt aangekondigd: maak een promotie rond houten platen om de
eigendommen te beschermen, extra batterijen, looplampen, enz. M.a.w.
lever snel de dingen op het moment dat de mensen er nood aan hebben. En
dat is iets wat met een fysische winkel heel wat meer tijd in beslag
neemt en langer vooraf moet worden ingepland.
Verkopen via het
internet, een wondermiddel? Nee, heel zeker niet. En net zoals in het
werkelijke leven is er slechts 1 gegarandeerd middel om zeker succes te
hebben:
werken - werken - werken - ...
Maar het gaat iets harder als je alvast rekening houdt met bovenstaande 5 gouden tips voor een succesvolle webshop.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende, betaalbare internetverkoop voor
KMO's, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Wij zorgen voor
toffe, goed werkende websites, professionele webshops en heel sterke
e-promoties zodat het internet een echte winstbrenger wordt. Neem
gerust even met ons contact op!
Styling At Home site vernieuwd voor eindejaarsfeesten.
Gezelligheid
kent geen grenzen, zegt men. Maar toch is een aangename, knusse sfeer
afhankelijk van het uitzicht en de sfeer van de ruimtes waarin je
leeft. Gezelligheid hoeft niet steeds duur te zijn. Vaak is het
afhankelijk van de juiste kleurencombinaties, de perfecte mix van
interieurelementen of een stijlvolle decoratie. De
binnenhuisadviesafdeling van Belle et Beau vernieuwde haar "Styling At
Home"-site en staat nu alvast paraat voor de drukke eindejaarsperiode.
Misvattingen over stylingadvies.
Een
vaak voorkomende drempel voor de mensen om stylingadvies te vragen is
de gedachte dat het "stukken van mensen" kost. Of ook nog dat men geen
eigen zeggenschap heeft in de adviezen, of nog dat adviesgevers enkel
geïnteresseerd zijn voor "grote projecten".
Niets is minder
waar, en dat bewijst Styling At Home van Belle et Beau wekelijks.
Steeds meer komen klanten aankloppen om 1 enkele kamer te laten
adviseren. Meestal start men met de woonkamer omdat men hier meest in
leeft. Ook als er visite is, verblijft men meestal in deze woonkamer.
Daarom is het belangrijk dat de sfeer van deze kamer bij de stijl van
de bewoners aansluite en dat de ruimte er knus en gezellig uitziet.
Styling
At Home begint altijd met een persoonlijk gesprek waaruit de stijl, de
kleurvoorkeuren, de levensvisie en het temperament (aard) van de
bewoner(s) naar voor komt. Daarna pas kijkt men naar de ruimte zelf, de
omgeving waarin dit moet passen. In elk geval wordt met elk advies ook
rekening gehouden met de wensen en voorkeuren van de opdrachtgevers.
Nieuwe trend voor 2009: schenk een advies als cadeau.
Beslist
nieuw voor dit jaar is de mogelijkheid om als kerst- of
nieuwjaarsgeschenk een stylingadvies te schenken voor een of meerdere
ruimtes van een woning. Dat is immers een erg leuk geschenk om te
krijgen en daarenboven denkt diegene die dit krijgt nog jarenlang
achteraf aan wie dit origineel idee heeft uitgevoerd.
Wie maakt
hier gebruik van? Vaak is het de partner die afspreekt op een moment
dat "de kust vrij" is. Op deze manier is de verrassing natuurlijk het
grootst. Bovendien zorgt de soepele aanpak van Styling At Home by Belle
et Beau er voor dat er later nog kleine aanpassingen kunnen gebeuren
aan de stylingadvies als de begunstigde b.v. speciale wensen heeft of
een eigen origineel idee wil uitvoeren.
En voor de uitvoering achteraf dan?
De
klant is vrij om met het stylingadvies te doen wat hij of zij wilt.
Sommigen stappen zelf met het interieuradvies in de hand op een paar
leveranciers af om de voorwaarden te vergelijken. Handige Harry's of
Harriets kopen de nodige materialen en decoratie-elementen zelf aan en
stropen de mouwen op. Of ze besteden een deel van het werk uit en
zorgen zelf voor de aankleding. Dat alles is perfect mogelijk.
Leuk
is ook dat -mits een supplement- ook de mensen van Styling At Home van
Belle et Beau met de klant meegaan om de nodige materialen te
bestellen. Vaak profiteert de klant dan zelfs van betere voorwaarden
bij de aankoop, zodat de kosten hiervoor reeds voor een deel
gerecupereerd zijn. Maar belangrijker is natuurlijk dat men gerust kan
zijn dat de kwaliteit van de materialen perfect zal zijn voor jarenlang
genieten in de vernieuwde ruimte.
Kan men enkel voor renovatie een beroep doen op Styling At Home?
Zeker
niet. En dat is ook een trend want het gebeurt reeds dat ook mensen met
hun bouwplannen een afspraak maken om samen met de
interieurspecialisten van in de prille fase aandacht te schenken aan de
uiteindelijke afwerking. Dat is van belang voor de bestelling van
bepaalde materialen en bouwstoffen of voor het kiezen van de juiste
kleuren van de materialen.
Zoals je ziet, nieuwe trends steken
continu de kop op. Daarom is het altijd verstandig om vooraf even tegen
specialisten te praten. Meestal kun je zo zelfs een paar jaar winnen
door je interieur aan te passen aan de heersende mode of kleurenpallet.
Misschien een ideetje voor jullie om voor dit eindejaar een interieuradvies cadeau
te doen aan je geliefde(n). Styling At Home by Belle et Beau heeft een
aantal praktische inlichtingen klaar op haar nieuwe site. Klik hier alvast voor een kijkje, of bel even met Delfien voor een persoonlijk gesprek.
Goed eindejaar alvast en een warm, knus nieuw jaar.
Momenteel
maken de financiële markten een woelige tijd door. Banken kennen een
beetje problemen, aandelen kelderen en de beurs gaat naar beneden. Dat
is ook geen gemakkelijke tijd voor de mensen die soms wat extra krediet
nodig hebben. Om beter bereikbaar te zijn voor de mensen investeertde
zakenkantoor Herman Roelens uit Wielsbeke in een nieuwe website.
Discretie en vertrouwen is essentieel.
Banken
geven steeds moeilijker krediet aan de mensen. Dat is niet eenvoudig
voor de mensen die (tijdelijk) een tegenslag te verwerken krijgen of
die een moeilijke periode doormaken. Soms moet je kunnen vertrouwen op
een financieel raadgever die het goed met je meent en die je aan dat
extra krediet kan helpen om de zware tijden te overwinnen. Soms is de
drempel te hoog om een kantoor binnen te stappen en over je problemen
te praten.
Daarom biedt het internet een goede oplossing. In
alle anonimiteit kun je een keuze maken uit de beschikbare producten.
Je vindt er ook het online inlichtingenformulier die de voornaamste
formaliteiten regelt om je op weg te zetten naar een tijdelijk
overbruggingskrediet of een nieuwe financiering.
Herman Roelens
werkt steeds in alle discretie. De gegevens worden nauwkeurig bekeken
om de meest gunstige kredietformule te bepalen. Ook vertrouwen is
essentieel voor Herman. Hij streeft eerder naar een langdurige relatie
met zijn klanten om hen ook later te kunnen bijstaan en raad geven.
Een nieuwe website voor moderne dienstverlening.
Herman
Roelens investeerde in een nieuwe website omdat meer mensen op deze
manier gebruik kunnen maken van zijn dienstverlening. Tevens is deze
website werkbesparend omdat veel informatie vooraf kan worden ingevuld.
Herman krijgt zo meer tijd om meer mensen te helpen. Een belangrijk
motief was eveneens dat het internet nu de mogelijkheid biedt om nieuwe
klanten aan te trekken, zelfs uit een iets verdere regio.
De website gepromoot via Google.
Samen
met de website laat Zakenkantoor Herman Roelens ook informatie
verschijnen bij de zoekresultaten van Google. Op die manier zorgt hij
dat zijn website maar een muisklik verwijderd is van de mensen die
informatie zoeken of die kredietmogelijkheden willen overlopen. En deze
aanpak rendeert. Dag na dag stijgen de bezoekers op de website en nemen
nieuwe klanten contact op met Herman.
Moeilijke tijden vergen
een inventieve aanpak. Herman Roelens tilt zijn dienstverlening naar
een nieuw niveau door het doelmatig gebruik van zijn website www.herman-roelens.be of www.leenkediet.be. Naar aanleiding van het online gaan van de nieuwe website wensen we Herman alvast veel succes toe met deze nieuwe aanpak.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende, klantgerichte internetreclame voor
KMO's en zelfstandigen. Wij maken uw eigen internet op uw maat en
zorgen dat u het beste rendement haalt uit deze manier van werken. Neem
gerust met ons contact op: www.2trees.be.
Vastgoed is een
van de sectoren waarop meest gezocht wordt op internet. Wie interesse
heeft in een appartement, woning of eigendom surft nogal snel op het
net om te zien wat er te koop is, hoe het er uitziet, welke troeven de
omgeving biedt, enz. Daarom hebben de meeste immobiliënkantoren een
goed gestructureerde, vlot navigerende website. Maar een van de nadelen
is wel dat het totale aanbod er op voorkomt, wat vrij wat zoekwerk
vergt van een potentiële klant. Hiervoor biedt de mini-site een goede
oplossing.
Waarom kiezen voor een mini-site voor vastgoed?
De mini-site is niet bedoeld als concurrent van de
hoofdwebsite van een kantoor. Daar is ze met slechts 1 pagina te
beperkt voor. Maar voor een tijdelijk verkoopsproject, b.v. een
appartementsblok een nieuwbouwwijk of een aantal kavels bouwgrond is
dit een uitstekend idee. De mini-site biedt namelijk de mogelijkheid om
een welbepaald aanbod heel specifiek te promoten naar een bepaalde doelgroep en in een welbepaald gebied. Zo kun je een potentiële koper bijna persoonlijk aanspreken.
Bovendien kan een heleboel relevante informatie
worden gelinkt aan deze verkoopssite, b.v. websites van toeristische of
recreatieve troeven van de regio, van de gemeente waar de eigendom
ligt, van de NMBS of De Lijn om de bereikbaarheid met bus of trein snel
na te kijken, en natuurlijk van je hoofdsite zelf om andere
aanbiedingen te consulteren.
Door deze links, en door het gebruik van een uitgekiende zoekwoordenlijst, komt de mini-site gauw bij de eerste zoekresultaten
van de zoekmachines voor. De aangepaste trefwoorden maken bovendien dat
ze enkel verschijnt wie de juiste zoektermen gebruikt, kopers of
geïnteresseerden dus.
Bijkomende troeven van deze mini-site.
Daar er gewerkt wordt met een eigen domeinnaam
kan men klanten direct op dit aanbod laten reageren via e-mail. Er
kunnen eigen mailadressen worden aangemaakt, die intern direct naar de
bevoegde personen worden doorgelinkt. Je kunt zo heel snel reageren op
vragen.
Ook met specifieke Google reclame
(de Google Adwords) kunnen bijkomende wervende boodschappen worden
vertoond in het juiste verkoopsgebied, en met precies bepaalde
zoekwoorden.
De mini-site tenslotte krijgt een eigen teller- en analyseprogramma
mee zodat je na verloop van tijd kunt nakijken welke de populairste
zoekwoorden zijn waarmee men je site bezocht heeft, hoe lang het bezoek
duurde of welke acties men er ondernomen heeft. B.v. een plan
downloaden is zo'n meetbare actie.
Residentie Edewalle
is een van de eersten die nu gebruik maakt van een mini-site om de
luxe-appartementen te verkopen. De eerste resultaten zijn heel
positief. Op een heel korte tijdspanne (1 week) kwam het aanbod actief
en heel snel kwamen reeds reacties.
Meer info over onze websites en de overige
diensten die wij leveren aan KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen,
kijk dan even op www.2trees.be.
Het
internet is van iedereen. Dat is een slogan die op dit moment vrij
sterk in de reclame opduikt. Het is een feit dat tegenwoordig vrijwel
iedereen er mee geconfronteerd wordt in de huidige maatschappij. Maar
wat zijn de voornaamste motieven waarom een website een onmisbaar
medium is voor de moderne zaak?
1. Jezelf en je zaak bekend maken.
Wie
ben je? Waar bevind je zich? Hoe kom je er? Wanneer en hoe kan men je
bereiken? En vooral waarom zo men klant moeten worden? Dat zijn maar
een paar vragen die heel belangrijk zijn voor nieuwe en bestaande
klanten. Een goede website is op het internet een permanent visitekaartje
voor je zaak. Je laat continu jezelf en je bedrijf kennen aan mensen
die voor jou interesse kunnen hebben. Deze aanwezigheid alleen al is
goud waard op voorwaarde dat je webiste goed gemaakt is en er goed
uitziet.
2. Je activiteiten of diensten bekend maken.
Wat
doe je? Hoe doe je het? Ben jij bijzonder gespecialiseerd of gebruik je
speciale, unieke technieken? En welke voordelen biedt jouw werkwijze?
Eenmaal een potentiële klant beslist heeft dat jij hem wel iets te
bieden kan hebben, zijn dit de logische vervolgvragen. Een degelijke
website toont duidelijk je expertise,
laat zien dat je vakbekwaam bent, de technieken van de branche
beheerst. Maar ook dat je speciaal bent, creatief en klantvriendelijk.
Met een professionele website overtuig de een klant voor het eerste
contact van jouw vakbekwaamheid. En dat wekt vertrouwen.
3. Doorgeven van nieuws of voordelen.
Gebeurt
er iets speciaals? Opening van een nieuw pand of installatie van een
nieuwe machine. Maar ook als je een speciaal brevet, diploma of
erkenning kreeg. Of als je een bijzonder project realiseerde is en
website ideaal om hiervan bericht te geven. Vooreerst is dit prima reclame
(bijna net zo goed als mond aan mond reclame) maar bovendien versterkt
het je betrouwbaarheid. Ook voordelen kunnen best gecommuniceerd worden
via het internet. Voordelen kunnen kortingen of koopjes via
nieuwsbrieven zijn, maar ook informatie om winst te halen met jouw
producten of diensten.
4. Verkopen of omzet genereren.
Maak
het je bezoekers gemakkelijk. Eenmaal ze je website gevonden hebben en
beslist hebben dat je hen iets kan bieden, geef ze dan gelijk de kans
om bij je te bestellen. En je kunt dit prima aanwakkeren
met b.v. een extra voordeel bij een volume-aankoop of voor snelle
beslissers, of door te stellen dat een bepaald product maar heel
beperkt aan die voorwaarden kunnen worden besteld. Op dit moment zijn
de klanten zelf vrijwel overtuigd van je expertise en je aanbod. Geef
ze met een doeltreffende website dat extra duwtje om je te contacteren.
5. Nieuwe contacten of klanten werven.
De
meeste mensen die iets zoeken, beginnen momenteel te googlen. Of ze
sturen toffe, leuke, interessante sites door aan hun vrienden of
kennissen. Maar ook doordat een website permanent te bezoeken is,
betekent dit een grote kans om nieuwe contacten te bereiken. En er zijn
een paar bijzonder doeltreffende middelen om dit aan te zwengelen.
Tell-A-Friendacties, of gratis internetwedstrijden al of niet
gecombineerd met e-nieuws- of voordeelbrieven. Op deze manier wordt je
website een mini-olievlek die elke dag een beetje meer uitdijt op het
internet.
Het
internet is belangrijk voor iedereen. Dus neem je best geen risico's
als het over je eigen zaak gaat. Voor professioneel internet doe je dan
ook best beroep op professionele mensen. Want doeltreffend advies kan
best betaalbaar zijn, alleen ben je wel zeker dat het meest kan
opleveren.
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende websites, betaalbare e-promotie en
perfect werkende online shops voor KMO's, zelfstandigen en vrije
beroepen. Neem gerust vrijblijvend met ons contact op voor een volgende actie.
De mini-sites van 2TREES: veelzijdig en heel efficiënt.
Soms wil je een
specifiek product of dienst extra in het licht stellen. Of een full
webshop kost wel te veel geld om mee te starten, b.v. voor een nieuw
bedrijf. Of je wilt gewoon eens uit de band springen. Voor al deze
toepassingen, en nog voor veel meer, is de mini-site van 2TREES een
uitstekende oplossing.
Wat is een mini-site?
Een mini-site is een volwaardige website die echter maar uit 1 pagina bestaat. Met een volwaardige website bedoelen we dat ze een eigen domeinnaam (webadres) heeft, een eigen titel en beschrijving en dat er ook site-eigen zoekwoorden
worden ingebouwd om snel gevonden te worden door de zoekmachines.
Daarenboven kan een mini-site net evengoed worden uitgerust met een analyseprogramma
zodat de eigenaar een precies beeld krijgt van de bezoeken en
bezoekers, de trefwoorden die gebruikt worden om tot op de site te
komen, de duur van de bezoeken, enz.
Welke voordelen heeft een mini-site?
● Het grote voordeel van een mini-site is de kostprijs.
Daar de site zelf maar uit 1 pagina bestaat, is deze relatief
eenvoudig. Dus is ze snel gemaakt en daardoor is er maar een klein
budget nodig. ● De beperkte grootte en eenvoud van maken zorgt er voor dat ze heel snel online kan komen. Mini-sites die binnen de week op het internet staan, zijn helemaal geen uitzondering. ● Bovendien zijn mini-sites volwaardige websites.
Dat betekent dat ze de basis in zich hebben om later uitgebreid te
worden met meerdere extra pagina's, zodat ze beetje bij beetje een
normale full-site kunnen worden. Ze kunnen dus meegroeien met een zaak. ● Ook aan de domeinnaam van een mini-site kan je eigen e-mailadressen koppelen, zodat je precies weet wie er op de inhoud reageert. ● Doordat mini-sites een eigen domeinnaam en eigen zoekwoorden ingebouwd hebben, kunnen ze heel specifiek gepromoot worden via het internet. Ook deze vorm van promotie is vrij goedkoop, perfect meetbaar en heel efficiënt.
Waarvoor wordt de mini-site zo al gebruikt?
Ze
kunnen eigenlijk voor alles en nog wat worden gebruikt. Dat gaat van
zelfstandige sites tot complementair aan de normale bedrijfswebsite.
Hieronder geven we een aantal toepassingen die momenteel vaak
voorkomen. Maar niets belet ons om gans specifieke toepassingen te
ontwikkelen voor deze 1-pagina sites.
● Een mini-site is heel interessant voor nieuwe starters
die niet echt een budget vrij hebben voor een volledige website, maar
die toch op het internet willen aanwezig zijn. Doordat de mini-site
later kan worden uitgebreid, is deze investering nooit verloren, maar
kan ze modulair meegroeien met de zaak zelf. ● Om een specifiek project
of realisatie te promoten is een mini-site ideaal. Denken we maar aan
de verkoop van woningen in een nieuwbouwwijk of appartementen in een
nieuw te bouwen residentie. Maar ook een kortlopende tentoonstelling,
het zoeken naar gepaste kandidaten voor een vacature, het promoten van
gemeente-actie, fondsenwerven voor een goed doel, enz. halen
uitstekende resultaten uit een mini-site. ● Verder is een mini-site heel geschikt om een tijdelijke promotie
aan te kondigen, naast de normale website van je zaak. Een doorklikknop
zorgt er vervolgens voor dat bezoekers meer informatie kunnen halen op
je normale website, zodat de mini-site een prima aanvulling betekent
van de bezoekers.
Hoeveel kost een mini-site?
Een
mini-site kost standaard EUR 250,00, exclusief BTW. Hiervoor wordt een
passend ontwerp voorgesteld, de inhoud opgebouwd rekening houdend met
je normale huisstijl of de stijl van je branche en het gebruik van een
foto (incl. bewerkingen) is standaard inbegrepen in de prijs. Bovendien
wordt een passende titel ontworpen, een goede beschrijving en een
doeltreffende trefwoordenlijst opgebouwd. Bij
de bovenvermelde prijs moet enkel nog de kostprijs voor de domeinnaam
en webhosting worden bijgeteld. Maar alle andere kosten om op een
professionele manier op het internet aanwezig te zijn, zitten vervat in
de kostprijs.
De mini-site is een nieuwe service van 2TREES,
gespecialiseerd in websites, e-promotie en online shops voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Wil je meer weten over het gebruik van
een mini-site, of heb je zelf een tof idee dat je gerealiseerd wilt
zien? Neem dan gerust even contact op met Patrick (T 0495/935.325 of E patrick@2trees.be).
Je bedrijf promoten
via het internet én online verkopen winnen dagelijks aan belang voor
wie succesvol wil zijn en blijven. Een online shop wordt dan ook een
vitaal bedrijfselement die zich naast de fysische zaak ontwikkelt. Maar
een webshop is niet altijd hetzelfde. Er is een duidelijk verschil
tussen een B2B en een B2C shop. Een overzicht.
Uitgangspunt.
Men spreekt van B2B of business to business als bedrijven of ondernemers met elkaar
zaken doen. Hier komt het gewoon publiek of de consument niet tussen.
Indien men verkoopt aan het gewoon publiek, eindgebruikers dus, dan
spreekt men van B2C of business to customers. Voor B2C webshops zijn de
verplichte vermeldingen en de te volgen werkwijze strenger. Dit komt
ook doordat de overheid handel drijven met consumenten veel strenger
reglementeert.
Kenmerken van een B2B webshop.
☛ De toegang tot een B2B webshop is afgeschermd voor de toevallige bezoekers. Om binnen te komen heb je steeds een login en paswoord
nodig. Die toegangscodes ontvang je enkel indien je aanvaard bent als
klant en nadat men controleerde of je wel aan de voorwaarden voldoet.
Zo moet je het bewijs leveren dat je handelaar bent (BTW nr.). Maar het
kan ook zijn dat je b.v. een eerste bestelling eerst cash hebt moeten
betalen.
☛ Een B2B webshop is "technischer"
van opvatting. Het zijn steeds professionelen die hier kunnen aankopen
en deze kennen natuurlijk de specificaties, woordgebruik en
specialiteiten van de branche. Er wordt minder belang gehecht aan het
uitzicht. Het gebruiksgemak en de snelheid spelen een grote rol. En er
staat ook andere informatie op, b.v. minimum bestelhoeveelheid,
aantallen per verpakking, verpakkingssoort, enz.
☛ De B2B webshop is eenvoudiger van uitzicht.
Mooie beelden spelen minder een rol, het mogen gerust afbeeldingen uit
een catalogus zijn. Zelfs zwart-wit foto's zijn goed, zolang men maar
ziet waarover het gaat. Omschrijvingen kunnen in een paar
(branche-eigen) woorden gebeuren en toch heel duidelijk zijn.
☛ De bedragen van een B2B webshop mogen gerust exclusief BTW
zijn. Meestal komen hier kortingen per hoeveelheid voor. Voor wie
buitenlandse afnemers heeft, wordt meestal een eenheidsmunt gebruikt of
is er een omrekenmodule ingebouwd.
☛ De betaling
op een B2B site tenslotte gebeurt meestal veel eenvoudiger dan met een
B2C webshop. Bij B2B zijn het immers verkopen tussen professionelen en
hier gelden eigen betaalafspraken. Het kan perfect dan men bestellingen
gewoon uitlevert en dat de factuur met een normale betaaltermijn mag
worden overgeschreven. De factuur kan via de boekhouding met de post
worden verstuurd, of er wordt voor gezorgd dat de klant ze kan
afprinten (pdf-formaat).
Maar voor
de rest komt een B2B webshop quasi overeen met een B2C shop. Beiden
hebben tot doel om te verkopen, omzet te genereren en winst te maken.
Voor beide telt een goede opvolging van bestellingen, het snel
beantwoorden van mails, vlot op de hoogte houden van de staat van
afwikkeling van de bestellingen, enz. En heel belangrijk: maak dat je
bereikbaar bent via telefoon, fax, mail of GSM tegen dat je klant een
mens van vlees en bloed wil bereiken.
Interesse voor een online shop? 2TREES
levert heel performante webshops voor KMO's en zelfstandige ondernemers
vanaf EUR 2.500,00 +BTW in aankoop of vanaf EUR 515,00 +BTW per
kwartaal in huur. Neem gerust met ons contact op.
Het internet is een
fantastisch medium om snel en heel rendabel producten of diensten te
promoten. Met een persbericht of een nieuwsbrief bereik je met een druk
op de knop een paar duizend mensen. Bovendien kun je de resultaten
haarfijn analyseren. Prima, maar hoe kom je op een legale manier aan
e-mailadressen?
Principe van de opt-in. Dit
principe wil simpelweg zeggen dat een consument altijd zelf en
uitdrukkelijk toestemming moet geven (of aanvragen) om berichten van
jouw bedrijf te ontvangen. Dat is wettelijk bepaald. Toch zijn er een
aantal middelen die je kunnen helpen om snel een bestand van bruikbare
e-mailadressen op te bouwen.
Online middelen. - De eenvoudigste manier is een registratiebox
te voorzien op je website en je bezoekers via een invulformuliertje
zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Een beetje webbouwer kan
dit erg commercieel inkleden met voorbeelden van vroegere
nieuwsbrieven, of een opsomming van voordelen, e.d.m. - Je kunt ook de mogelijkheid bieden om vorige voordeelbrieven aan te vragen via je website. En hiervoor heb je natuurlijk ook de gegevens van de klant nodig. - Wie snel een paar duizend mailadressen wil bekomen, kan een gratis wedstrijd
organiseren waarbij een paar bezoekers een mooie prijs kunnen winnen.
Natuurlijk zet je op het antwoordformulier best een vak dat toestemming
geeft om in verder nieuws en informatie te laten ontvangen. Maar dit
werkt altijd.
Offline middelen. - Een heel logische methode voor wie ook een gedrukte reclamefolder
uitgeeft, is om daar een kader op te voorzien dat de geadresseerde
toelaat om zich te registreren voor online reclame. Het formuliertje
kan worden teruggestuurd, of gefaxt. Als het maar door de klant zelf
gebeurt. - Doe je een wedstrijd op een opendeurdag of beurs of zo, dan kun je op het deelnameformulier
ook een aanvraagvak voor online reclame opnemen. Wie denkt om een prijs
te kunnen winnen zal immers sneller geneigd zijn om zich alvast te
registreren. - Ook iedereen van wie je een visitekaartje krijgt (met e-mailadres) is een mogelijke klant op voorwaarde dat je persoonlijk sprak over je periodieke nieuwsbrief. - En tenslotte mag je steeds je klanten
aanschrijven. Wie is klant? Wel iedereen die de laatste 2 jaar bij je
aankocht, of vroegere kopers die in de laatste 2 jaar nog mails van je
ontvingen.
Wat telt NIET? - Adresbestanden die je via derden kreeg, kocht of kopieerde mogen niet worden gebruikt - Ook lijsten of adressen die je gewoon van het internet schraapte kunnen niet zomaar worden gemaild - En klanten waar je de laatste 2 jaar geen contact meer mee had, mogen ook niet automatisch worden aangeschreven. De
reden is simpel. Van al deze categorieën ontbreekt de uitdrukkelijke
toestemming om reclame van jou te ontvangen. En daar is de wetgever
vrij strict in.
En wat met opt-out? Opt-out
is het tegengestelde van opt-in. Dit is de mogelijkheid om zich terug
uit te schrijven en zich zo te laten verwijderen uit mailbestanden. Zet
daarom op elk commercieel bericht dat je stuurt, wat de geadresseerde
moet doen om zijn adres te laten schrappen. Dat kan online via een link
(dan heb je hier zelf geen werk aan), maar het kan net even goed door
de nieuwsbrief te laten beantwoorden met het verzoek om zich uit te
schrijven. Wat wel belangrijk is dat het
ook effectief gebeurt op het eerste verzoek. Niemand is er immers mee
gebaat dat je reclame terechtkomt bij mensen die dit niet willen. Dat
wordt nooit een tevreden klant. Maar belangrijker, deze maakt beslist
geen positieve reclame bij zijn kennissen.
Online
reclame is gegarandeerd een heel efficiënt, rendabel en snel
promotiemiddel. Op voorwaarde dat het klantvriendelijk en volgens de
regels van de kunst gebeurt.2TREESis o.a. specialist voor het uitdenken, ontwerpen en versturen van
professionele persberichten, reclame- en nieuwsbrieven voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen.Klik hiervoor vrijblijvend contact.
De
online verkoop is "booming business". Iedereen die zich met verkoop via
het internet bezig houdt, merkt dit op. Alleen België bleef wat achter.
Tot nu. 2TREES spant zich voluit voor de kar en biedt vanaf nu de
mogelijkheid aan om een webshop te huren. Nieuw en uniek in België! Met
deze huurformule is er werkelijk geen reden meer om niet met online
verkopen te beginnen.
Waarom bleef België achter in online verkoop?
Een
aantal oorzaken zijn hiervoor verantwoordelijk. Vooreerst is België een
klein landje met een heel goed uitgebouwd wegennet. Daardoor zijn de
meeste handelszaken vlot bereikbaar omdat er geen grote afstanden moeten worden afgelegd. Er was dus minder noodzaak aan verkopen op afstand in de grond.
Bovendien zijn de Belgen traditioneel eerder behoudsgezind.
Nieuwe trends en revolutionaire vernieuwingen worden welwillend
aanschouwd. Maar er snel op inspelen? Ho, maar. Liever kijkt de modale
Belg liever eerst wat de kat uit de boom. Als de nieuwe trend zich dan
echt bewezen heeft, is er meestal nog tijd genoeg om hier aan mee te
doen.
Tenslotte bleef België ook relatief lange tijd onder het Europees gemiddelde
wat de internetaansluitingen en het PC bezit betrof. En dat zijn nu net
twee dingen die wel essentieel zijn voor het verkopen op afstand. Maar
sedert de internetproviders volop de kaart trekken van ADSL en ander
supersnel internet, én de bijhorende tarieven in prijs verlaagd werden,
maken we snel een inhaalbeweging.
Waarom kiezen voor het huren van een webshop?
Eerst en vooral hoef je natuurlijk niet de volle prijs in 1x te investeren. Je kunt gedurende een periode de kostprijs afbetalen en de winst van de verkopen met je webshop alvast gebruiken om de huurprijs te betalen.
De basis webshop van 2TREES heeft een degelijke database
ingebouwd zodat je gegevens van je bezoekers, klanten en geïntereerden
gemakkelijk kunt bijhouden. Op deze manier werk je later heel efficiënt
met een eigen nieuwsbrief, of een klantenactie.
Onze webshop is super compleet.
De lay-out is professioneel en heel overzichtelijk. Er is eveneens een
praktische back-office module om je klanten, leveranciers, producten,
bestellingen, prijzen en acties, enz. bij te houden. En met de
betaalmodule biedt je heel klantvriendelijk de meest veilige methoden
aan zoals met Visa, online banking, PayPal, Ideal (voor Nederland), enz.
In de huurformule van 2TREES is standaard een promotiepakket
ingebouwd om 2x per jaar een reclamecampagne uit te voeren bij de
Google zoekresultaten en/of een e-nieuwsbrief uit te sturen aan je
klanten. Je kan ook beide combineren, b.v. 1 Google campagne + 1
mailingactie. Op deze manier trek je natuurlijk versneld kopers naar je
webshop.
Wat mag je verwachten van een online shop?
Vooreerst is je online winkel permanent open
voor je kopers. 24 u. per dag, 7 dagen per week kunnen kopers producten
of diensten bestellen. Men kent geen sluiting, wegenwerken en zo spelen
geen rol en ook parking is nooit een probleem. Bovendien shopt men op
het moment dat men er goesting voor heeft, zonder ergernis of storing.
Dat scheelt natuurlijk!
De kopers komen ook van verdere afstanden zodat men meer kopers en meer omzet kan verwachten. Afstanden spelen immers geen rol en het internet loopt over gans de wereld.
Men stelt vast dat producten die minder goed verkopen in de gewone winkel, blijkbaar wel vlot kopers
kunnen vinden in andere regio's. Dat is handig meegenomen om
"winkeldochters" toch aan de man te brengen of om eindereeksen en
liquidatieartikels te verkopen. De reststocks verminderen.
Tenslotte is promotie voeren via het internet ook in sé goedkoper
dan offline reclame. Het is ook veel sneller zodat je heel vlotjes kunt
reageren op b.v. acties van concurrenten of inspelen op de actualiteit.
Het ijzer smeden als het heet is, noemt dit.
Maar een van de belangrijkste zaken is wel dat met online verkoop je een perfect beeld
krijgt van de klanten, hun motieven, zoekwoorden die doen kopen,
omzetten per acties, enz. Zo kun je na verloop van tijd de meest
rendabele methodes aanwenden en minder goede middelen verfijnen en
beter maken.
Online verkopen ook iets voor jou?
Contacteer onsgerust even voor een vrijblijvend gesprek. Aan de hand hiervan kijken
we of ons basisprogramma voldoet (is zo in 85-90 % van de gevallen) en
bespreken we wat u verkoopt, hoe dit gebeurt, wie uw klanten zijn,
enz., enz. Zo krijgen wij een beeld van wat wij moeten doen om de
webshop te personaliseren aan uw eigen zaak.
Wie
bij ons een webshop bestelt, kan blijven beroep doen op onze expertise.
Er is een uitgebreide opleiding voorzien bij de aflevering van de
webshop, een duidelijk handboek en we blijven vlot telefonisch
bereikbaar voor vragen.
En
we helpen actief mee om klanten naar uw online zaak te lokken. Via de
Google reclame die inbegrepen is in de formule, of via een
e-nieuwsbrief. Maar ook persacties, klantenacties, tell-a-friend acties
of voor het werven van klantenadressen kun je op ons een beroep doen.
2TREESis de specialist in internetcommunicatie voor KMO's, zelfstandigen en
vrije beroepen. Onze websites, e-promotiecampagnes en webshops zijn
speciaal gemaakt voor deze zaken zodat je enkel betaalt voor wat je
nodig hebt én later de nodige uitbreidingen kunt uitvoeren volgens
noodzaak. Wens je ook te starten met online verkopen, neem gerust even
contact op met Patrick (T. 0495/935 325 - E patrick@2trees.be).
Het tijdperk dat
het versturen van een persbericht twee weken duurde, is reeds lang
voorbij. Nu leven we van hot item tot deadline, van 's morgens tot 's
avonds. Het leven van een journalist was steeds al stressy in de jacht
op een scoop. Daar spelen we best zo goed mogelijk op in. 's Morgens
een idee voor een persinfo, 's middags reeds verstuurd. Dat is de natte
droom van iedereen die snel op een situatie wil inspelen. Maar waar hou
je best rekening mee voor een professioneel persbericht?
Zorg dat het bericht als persbericht herkend wordt.
Met een goede titel trek je de aandacht. De titel staat in het onderwerp van je e-mail. Zorg er dus voor dat deze zowel informatief als prikkelend
is. Informatief zodat de journalist direct kan zien of het onderwerp
zijn dada is of eerder voor een collega. Prikkelend om hem/haar
nieuwsgierig te maken en verder te laten lezen.
De eerste paragraaf geeft de teneur
weer van het bericht. Hier schets je kort de situatie die je laat
reageren en de consequenties voor het publiek. Ter zelfde tijd licht je
een tipje van de oplossing toe. In het begin geef je dus antwoord op
het wie, wat, waar en wanneer van de situatie.
De overige paragrafen zorgen voor verdere uitleg van je boodschap. Doe dit wel gestructureerd, duidelijk
en zonder techni-chinese (moeilijk verstaanbare) woorden. Gebruik
titels om verschillende rubrieken te scheiden en zet de argumenten of
je oplossingen duidelijk op papier. In de rest van de tekst komt vooral
het hoe en waarom van je reageren aan bod.
Maak het persbericht niet te lang. Zeker niet als je met een e-persbericht werkt. Geef de essentie weer, maar wees wel volledig.
Je kan evt. een heldere samenvatting maken, zelfs met "bulleted tekst",
van een uitgeschreven perstekst. Voor gedetailleerde uitleg kan je b.v.
naar een speciale pagina op je website verwijzen of naar de integrale
perstekst in doc- of txt-formaat.
Verzamel je persberichten én de bijhorende foto's op een persloket op je website zodat je boodschappen ook later nog beschikbaar blijven om down te loaden. Maak in elk geval dat je beeldmateriaal rechtenvrij is en zonder probleem mag worden gereproduceerd.
Waarin verschilt het e-persbericht van een gewoon persbericht?
Een
gewoon persbericht wordt vaak verpakt in een (mini-)dossier waar alle
informatie samen gebundeld wordt. Een e-bericht met bijlagen is echter
verwarrend omdat het overzicht voor de journalist ontbreekt en omdat
iedereen nogal argwanend staat tegenover bijlagen (spam-risico). Zet
dus enkel tekst in het e-persbericht en laat de journalisten via een link de bijlagen van je website ophalen. Dat oogt ook professioneler.
Een goed e-persbericht bevat enkel gewone (platte) tekst,
geen fancy lettertypes of stijlvol geproduceerde pdf-formaten. Gewone
tekst heeft het voordeel dat iedereen het perfect zal kunnen lezen in
zijn e-mailprogramma. Pdf-teksten zien er misschien wel mooi gelay-out
uit, maar voor een journalist weegt het knip/plak gehalte
voor een goed artikel net iets meer door. Gedrukte persberichten hebben
dit argument natuurlijk niet. Vandaar dat men soms een cd-rom met
.doc-teksten en foto's meestuurt in het persdossier.
Goede persfoto's verhogen de publicatiekans van je tekst.
Maar wat zijn goede persfoto's. Als je zeker wilt zijn, vraag dan een professionele fotograaf
om een fotosessie te organiseren. Je kunt die foto's immers later ook
nog gebruiken voor een folder, documentatie of voor je website. Zo
vallen de kosten zeker mee.
Wil je het toch zelf doen, let er dan op dat het beeld én betekenisvol
is en dat het je tekst verduidelijkt. Je kunt immers een perfect
algemeen beeld schieten, maar als het moet dienen om een detail te
verduidelijken ben je er niet veel mee.
Zorg ook voor een mix
van algemene, kleurrijke foto's en duidelijke detailfoto's. De algemene
beelden dienen voor de hoofdfoto bij je artikel. De details
verduidelijken ofwel de tekst voor de journalist, of kunnen als extra
uitleg meer worden afgedrukt.
Wat mag je tenslotte zeker nooit vergeten?
Zet
duidelijk de informatie bij wie de journalisten terecht kunnen voor
bijkomende inlichtingen over de perstekst. Spel de naam van de persverantwoordelijke
en zorg dat je bedrijfsgegevens foutloos opgenomen staan. Vermeld je
een GSM nummer, zorg er dan voor dat het effectief bereikbaar is, zelfs
na de normale werkuren. Journalisten kunnen immers vlot tot 22 - 23 uur
doorwerken tot hun deadline. Niets vervelender dan even iets te willen
checken voordat je het doorgeeft... en de GSM ligt af.
Werk je met een embargo
(= dag en uur waarvoor er niets mag worden gepubliceerd), respecteer
deze zeker zelf ook. Geef dus nooit aan een (bevriende) journalist
vroeger een primeur, als je een persbericht met embargo hebt verspreid.
Wees gerust, journalisten onthouden heel erg lang wie hen zo een
blauwtje heeft doen lopen.
En tenslotte zorg je best voor een professionele verzending
van je e-mailbericht. Let er in elk geval op dat niet elk adres
zichtbaar staat weergegeven. Dat komt heel amateuristisch over. Maar
als het werkelijk van belang is, contacteer dan een goede
internetpartner om je persbericht correct, foutloos en op tijd te laten versturen.
2TREESis gespecialiseerd in doeltreffende websites, e-promotie en online
shops. Wij hebben een heel flexibele, betaalbare formule voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen om een professioneel persbericht uit te
sturen. We vertalen uw eigen info naar een perstekst, zorgen voor een
aangepaste webpagina, bewerken uw fotomateriaal tot bruikbare beelden
en versturen uw e-persbericht op tijd naar uw en/of onze naar ons eigen
persbestand van meer dan 1.500 adressen.Contacteerons gerust voor meer info of een vrijblijvend voorstel.
Een e-nieuwsbrief is
niet hetzelfde als een e-reclamebrief. Een e-reclamebrief kun je
vergelijken met de gedrukte reclamefolder zoals je die wekelijks in je
bus krijgt. Het uitgangspunt en het doel is totaal verschillend van
deze van een e-nieuwsbrief. Haal ze zeker niet door elkaar om tot een
goed resultaat te komen. Hou rekening met de volgende tips voor een
goede e-reclamebrief.
Doel van de e-reclamebrief.
De elektronische reclamebrief informeert (potentiële) klanten over voordelen van artikels of diensten. Het doel ligt steeds op directe verkoop en het aanbod is heel beperkt in tijd. Daar tegenover staat dat wie met e-reclamebrieven werkt, een hoge frequentie aanhoudt voor de verschijning. M.a.w. we verschijnen vaak en regelmatig.
Kenmerken van de e-reclamebrief.
1) De artikels.
In een e-reclamebrief staan relatief veel artikels opgesomd. Dit kunnen
er gerust tot 15 à 20 of meer zijn. Ze staan overzichtelijk en
gestructureerd vermeld. Dit kan b.v. in blokjes naast elkaar zijn, of
ingedeeld in rubrieken of kolommen. Maar het document zelf wordt
duidelijk herkend als zijnde reclame.
2) De inhoud.
De structuur van de opgenomen items is vrijwel steeds dezelfde: de naam
van het product bovenaan, een duidelijke foto eronder. Dan een korte
beschrijving (2-3 regels tekst max.) van het artikel en het voornaamste
voordeel en de prijs met voordeel. Elk product heeft een link waarop
men kan klikken voor meer uitleg over het artikel.
3) De directe actie.
Het doel van een e-reclamebrief is directe verkoop. Elk artikel heeft
een "call-to-action" knop, m.a.w. een "bestel nu", "koop" of "order
now" knop om 1 of meerdere exemplaren toe te voegen aan je bestelling.
Dit is het directe doel, dus valt deze knop heel duidelijk op. Dit kan
door een opvallend kleur zijn, of een vorm zoals een eclips of
vierkant, of vette druk, enz.
4) De boodschap.
De klemtoon ligt unisono op verkoop en omzet. Dus zijn er weinig
instrumenten die echt op merkentrouw werken. Alleen maar voordeel,
prijs en beschikbaarheid spelen een rol. De enige fideliteit bestaat er
uit dat er elke week, maand of seizoen terug een nieuwe e-reclamebrief
zal toekomen. En de klant weet duidelijk, koop ik deze week (maand,
seizoen, ...) niet dan ben ik mijn voordeel kwijt.
5) De geldigheid.
Om de klant te stimuleren om direct te reageren is het van vitaal
belang om de actie zo kort mogelijk te houden. Elke week of 14-dagen
scoort goed. Of je werkt met periodes, b.v. opendeurweekend, 14-daagse
van de ..., koopjesmaand, ... En je vermeldt ook best op=op. M.a.w. wie
nog even aarzelt, denkt best niet te lang na want het kan snel te laat
zijn.
Nuttige toepassingen bij een e-reclamebrief.
Wie
de e-reclamebrief niet systematisch als verkoopkanaal gebruikt, zoals
b.v. discounters, warenhuizen, grootwinkelbedrijven, enz. kan dit
medium ook voor speciale acties
gebruiken. Zo is de e-reclamebrief ook nuttig om in te spelen op
bepaalde situaties zoals het begin van het tuinseizoen (tuinartikels,
gardening, enz.), de vakantie (terrasartikels, zonne- en
strandartikels, ...), feesten (moederdag, secretaressendag,
Sinterklaas, ...), kerst- en nieuwjaarsperiode (kerstboomartikels,
geschenken, ...).
Een e-reclamebrief kan ook als lokker
gebruikt worden om meer normaal geprijsde artikels te verkopen. Als
reageren op de reclamebrief de klanten op je normale webshop doet
terechtkomen, kun je steeds andere artikels aanbevelen die bij dit
product behoren, of sets voorstellen die de aankoop completeren, enz.
Het enige criterium is dat je webshop hiertoe moet aangepast zijn, maar
het rendement uit de actie verhoogt wel spectaculair.
Laat je klanten steeds toe om hun vrienden en kennissen
van jouw voordelen te laten profiteren. Maak het dus gemakkelijk voor
wie je e-reclamebrief wil forwarden naar een vriend(in) of om iemand
anders zich te laten inschrijven op je voordelen.
Een
e-reclamebrief ontwerpen en vooral rendabel uitgeven is een aparte
discipline. Vooral de opmaak, regelmaat en de interactie met het
normale aanbod op je bestaande webshop bepalen het succes van dit
reclamemiddel.2TREESis
gespecialiseerd in doeltreffende en rendabele e-promotieacties voor
KMO's en zelfstandigen. Denk je ook aan het werken met een
e-reclamebrief? Neem gerust met ons contact op voor een vrijblijvend
gesprek en offerte. U vindt onze gegevens opwww.2trees.be.
Nu de koopjesperiode
bijna achter de rug is, wordt het binnenkort terug zakendoen "as
ususal". Een heel belangrijk middel om je verkoop op te krikken is de
e-nieuwsbrief. Maar vaak verwart men deze met een reclamebrief, of men
behandelt dit middel als spam. En dit haalt het rendement van de
e-nieuwsbrief hard naar beneden. Hier enkele tips voor een
doeltreffende e-nieuwsbrief:
1. Hou de tekst kort en to-the-point. Een
e-nieuwsbrief is ook een internet-tool. Dat betekent dat de abonnee in
sé niet echt veel tijd te verliezen heeft en gemakkelijk het bericht in
de foetsie kan gooien. Hou daarom de tekst bondig en direct. Zeg kort
waar het over gaat, geef de belangrijkste voordelen voor de koper en
duid aan waar je moet klikken om te bestellen. Overdrijf ook niet in
het aantal onderwerpen. Meer dan drie items begint al lang te ogen en
kan verwarring in de hand werken. En een aantrekkelijke afbeelding van
je product kan natuurlijk de interesse sterk verbeteren. Maar vermijd
uitweidingen, tekst om de tekst of nutteloze toelichting. Wie veel en
lang wil lezen, neemt een boek of de krant. De uitgebreide uitleg staat
beter op je website.
2. Doe een concreet aanbod. Het
doel van een e-nieuwsbrief is verkopen. Dat weet jij, maar ook je
klant. Laat er daarom geen onduidelijkheid over en geef voor elk
artikel van je e-nieuwsbrief duidelijk aan wat je moet doen om te
bestellen. Wie niet geïnteresseerd is, leest gewoon verder en wie wil
kopen apprecieert zeker een directe link. Ook voor een e-nieuwsbrief is
"speed all you need".
3. Voor meer uitleg, ga naar je website. Het
is heel normaal dat geïnteresseerden eerst meer willen lezen over je
aanbod vooraleer een bestelling te plaatsen. Maak daarom dat de
uitgebreide uitleg op je website beschikbaar is voordat de nieuwsbrief
vertrekt. Pas bij voorkeur je website aan met een eye-catcher op de
home pagina, een link naar de actiepagina en een duidelijke uitleg over
het product zelf. Voor een goed resultaat ga je best naar de vakman.
Met een commerciële internetspecialist haal je al gauw een paar extra
procenten winst. Een juist woordgebruik en een goede siteopbouw zijn
hiervoor heel belangrijk.
4. Bied een voordeel aan je abonnees. Eerlijk,
tekst via internet leest al moeilijker dan gedrukte tekst. En je
nieuwsbrief komt dan nog binnen bij drukke mensen tussen zakelijke
berichten, spam, andere nieuwsbrieven of privé dingen. Je moet van
goede huize zijn om gelezen te worden door de abonnee. Dat kan maar op
één manier: maak dat het interessant genoeg is. En een van de zekerste
middelen is het persoonlijk voordeel van degene die ingaat op je
aanbieding. Dat kan gaan van extra korting, gemakkelijke levering,
gratis een attentie, tot zelfs als eerste te kunnen kopen. Maar vergeet
nooit om je klant zijn voordeel te geven als je hem wilt behouden.
5. Bewaak trouw de regelmaat. Klanten
kiezen voor vertrouwde zaken, zeker eenmaal je bewezen hebt dat je te
vertrouwen bent. Geef daarom duidelijk aan hoeveel maal (wanneer) men
je e-nieuwsbrief mag verwachten. En zorg er dan ook voor dat hij
inderdaad op het afgesproken tijdstip binnenvalt. Niet te vroeg, en ook
niet te laat. En begin zeker niet tussentijds nog (een paar) keer een
bijkomend bericht of bestelherinneringen te sturen via mail. Zo ben je
snel de weg van de spam op, met als eindresultaat gegarandeerd een hoog
opt-out percentage.
Alhoewel de meeste internetgebruikers het ongetwijfeld eens zijn dat een e-nieuwsbrief een heel doeltreffend en relatief goedkoop
medium zijn om klanten te informeren en de verkoop te stimuleren, is
dit tevens een van de middelen met een hoog "handig-neefje" gehalte.
Veel mensen denken nog dat als men maar iets van je hoort, dat het dan
voldoende is. Of dat je klanten wint met ze dood te slaan met nieuws.
Niets in minder waar. Deze houding getuigt van een misprijzen voor je
klanten en zal zeker niet tot de beste resultaten leiden.
Wie
zeker wil zijn dat zijn inspanningen lonen, laat zich bijstaan door een
specialist. Zeker indien je op jaarbasis werkt, vallen de kosten zeker
meer, maar je profiteert ongetwijfeld van een hoger rendement
op je acties waardoor de kost van de specialist sterk gereduceerd
wordt. Met een professionele e-nieuwsbrief verhoog je ook nog je
klantentrouw en je maakt dat je zaak heel klantvriendelijk overkomt. En
dat is toch (en goedkope) prima reclame voor je zaak.
Wil je ook graag een professionele e-nieuwsbrief gebruiken om je verkoop te stimuleren? Neem gerust contact op met2TREES voor een vrijblijvend gesprek en voorstel voor een doeltreffende en professionele e-nieuwsbrief. Klik hiervoor onze contactgegevens.